BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Disember 04, 2009
Novel : Dr.Cinta 14
Nama Pena : dyadila @ dia adila

Dia berjalan ke kiri..kembali ke kanan kemudian ke kiri balik. "ini memang dah tahap melampau...memang melampau.." tangan digenggam. Jari dipatahkan satu persatu. Kalau boleh terjun tingkat 88 KLCC ni dah lama dia terjun. Ehhh mana bolehlah gilo ko apo? Dah tak ada iman?.

Mazliana menarik getah ikat belacan di tangannya, rambut diikat tinggi ala-ala ahli sumo nak beradu tenaga. Lengan T-Shirt hitamnya ditarik hingga ke siku. Dari tadi dia tak senang menunggu bos besar dan bos yang kononnya sedang bermesyuarat. Haiiii ni jalan aku redah kang, aku juga yang malu.

"apa bos kau buat lama-lama dekat dalam bilik tu Mimi?"

"entah makan pulut kuning kot" mulutnya disengit kekanan. Sendaloka hari raya pula minah ni. Kang aku tertampar 12 kali tanpa henti berselang lima saat baru tahu. "kau jangan sampai aku cincang halus mulut tu buat goreng berempah, nak?" syamin pantas menutup mulutnya dengan tangan. Alamak Mazliana Haji Nordin marah!!.

Pen ditangan diletak ke tepi "kenapa kau cari dia?" soalan lazim dari syamin.

"saja aku nak jumpa bakal ‘suami’ aku tak boleh?" Mazliana duduk kembali di kerusi. Macam ayam nak bertelur.

"Amin.. akupun dapatlah makan nasi minyak" memang kawan kurang asam garam betul syamin ni. Tak nampak ke muka aku tengah serabut ni, lagi nak bikin panas.

"cakaplah kenapa kau nak jumpa Tengku Iskandar ni?" Syamin tak putus asa. Dia buat muka minta belas ehsan. Hishh jangan harap aku nak cakap pada internet bergerak ni, kalau aku buka cerita bos besar lamar aku jadi tunang dia. Boleh bertabur gigi dia dekat atas meja ni kang. Baik ambil langkah berdiam diri jauhi bahaya.

"ada masalah sikit, dia nak minta tolong aku dah noktah, sebarang soalan lagi tidak dilayan, harap maaf" jawapan menyahut seruan mencegah lebih baik dari mengubati. Syamin mencebik geram.

Dia kembali duduk di depan Syamin yang asyik dari tadi menganalisis muka cantiknya. bukan dia tak tahu mata kawannya itu tak lepas dari memberi isyarat supaya dia bertenang. Masalahnya sekarang perasaan, emosi, hati, jiwa hahh.. apa lagi yang ada dalam badan ni dah tak tenang. Rasa macam nak meletop.

Nasib baik aku bukan keturunan Tun Teja kalau tidak dah lama aku lipat Bos besar tu jadi kecik macam kotak mancis. Suka hati jiwa raga dia angkat aku jadi tunang tanpa minta persetujuanpun. Dia ingat Mazliana haji Nordin ni apa, ikan kembong sekilo 7 ringgit dekat pasar tani ke?. Memang nak kena sumbat dengan sambal belacan mamat berdua ni.

"ehhh Maz buat apa dekat sini nak jumpa Is ek?" suara Tengku Mazlan kedengaran ceria. Senyum sampai ke telinga orang tua ni. Ohhh!! My calon bapak mentua.

"emm nampak gayanya macam tulah Ayah engku, nak jumpa ayah engku nanti takut ada yang marah pulak" ewahhh bersenda guraulah pulak, plastik sampah betul kau mazliana.

"Maz sihat?"

"Sihat, Ayah engku macamana?"

"sihat, nanti kalau senang datanglah rumah Mak engku asyik tanya pasal Maz dah penat si Iskandar menjawab" ramah Tengku Mazlan.

Baiknya bakal bapak mentua aku ni kenapalah anak dia tak mewarisi genetik baik ni, mesti ada something tak kena ni. Cacat kot bos besar ni. Hehehe..memang hubungan dia dengan keluarga Iskandar rapat sejak peristiwa rancangan malam pertemuan tu. Selalu jugalah Mak engku telifon dan selalu jugalah dia menipu. Eiii tambah dosa aku je bos besar ni.

Mazliana membalas dengan senyuman seolah-olah bahagia akan menjelma, macam berada dekat taman bungalah kononnya. Tapi senyumannya mati apabila melihat lelaki berkemeja biru dan bertali leher rona yang sama keluar dari bilik. Hahhh mangkuk nilah yang dia cari. Satu isyarat mengancam keselamatan sedunia dituju khas. Lelaki itu buat bodoh masih asyik dengan perbincangan dengan mamat mana entah.

Pintu bilik dirempuh tanpa bagi salam. Ditutup kasar. Dilihat Zikri turut sama di situ sedikit terkejut. Lama wajah mazliana dipandang. Macam marah.

"apa cerita ni bos besar? Jangan kata bos dah tukar jawatan jadi pengurus Raja Lawak pulak" marah Mazliana sebaik saja Tengku Iskandar duduk ditempatnya. Biasalah Bos..

Zikri berdiri di depan Mazliana, jari telunjuk diletakkan ke bibir "syhhhhh....Maz janganlah cakap kuat sangat" Mazliana menjelir lidah. "suara saya sejak lahir memang macam ni, apa pulak dosa saya sampai saya kena jadi tunang Bos Besar ni?" Iskandar masih lagi tenang duduk di kerusi empuknya. Dia tersenyum. mengamuk juga minah ni ingatkan suka jadi tunang orang kaya.

"kan awak suka, bertunang dengan seorang putera yang kaya raya, bukan itu ke impian awak selama ini?" Mazliana mengetap bibir. Ehhh ada juga yang makan selipar terbang ni. "bila masa pula itu impian saya?" mana pula dia tahu ni ? siapa yang bocor rahsia? Syamin? Ayah? kak Lin?.

"memanglah saya nak putera yang kaya raya tapi putera tu bukannya bos besar yang besar kepala" bulat mata Iskandar mendengar kata-kata luhur dari mulut Mazliana. "baik bertunang dengan Pak Mat hujung simpang yang jual pisang goreng hari-hari boleh makan pisang goreng" sempat dia berbisik perlahan. Zikri tersenyum mendengar kata-kata Mazliana.

"awak dah sain kontrak Mazliana" perlahan Tengku Iskandar sambil menarik keluar fail merah dari laci.

"apa pulak kaitan kontrak dalam cerita kita ni? Jangan nak buat cerita cinta kontraklah pulak dekat sini bos besar oiiikk..orang dah biasa sangat buat cerita macam tu, penonton dah bosan"

Iskandar mengeleng perlahan memang sesuai nama kelibut itu dengan Mazliana. mulut tak boleh nak diam. "awak tengok syarat 19" Fail merah bertukar tangan. Mazliana mencebik namun matanya tetap membaca isi fail.

19= sebarang keputusan adalah bergantung kepada Tengku Iskandar, dan keputusan adalah dibuat tanpa rundingan dua pihak.

Laju matanya dilarikan ke arah tengku Iskandar yang mengangkat kening ke arahnya. "bila masa pulak ada syarat macam ni? Ini dah kes penipuan bersiri. Saya diberi tugas hanya untuk malam itu saja, itupun untuk menutup mata Mak Engku, tapi ini bila pulak buat Filem the Movie ni ada sambungan episod??" dia bertanya geram. Matanya tajam merenung ke arah Iskandar yang tenang di kerusi sambil bersandar selesa. Kurang prinsip perlembangan betul bos besar ni. Ni kalau tanya rukun negara mesti tak lepas.

"saya tak setuju!!!...Ingat bertunang ni macam main pondok-pondok masa kecik-kecik ke? Ini soal masa depan saya, saya tak nak kawin dengan bos besar faham tak?" jeritnya sambil melepaskan Fail merah ke meja. Bergema satu MM holding. Itulah kau Maz, dulu tak nak baca betul-betul main redah. Sekarang siapa dah buta kayu? Kau juga...

Tengku Iskandar tersenyum "siapa pula kata nak kawin dengan awak?" Mazliana terkedu, perlahan air liur ditelan terasa pahit. Mukanya kemerahan, kenyataan yang memalukan.

"bos besar ni sejak bila pulak pandai buat lawak antarabangsa ni? Habis tu semalam tu bos besar mimpilah?"marahnya masih belum reda.

"saya Cuma nak ambil awak jadi tunang saya bukan isteri" jelasnya tanpa ada rasa bersalah telah memalukan seorang wanita yang baik hati macam aku. Ehhh bukan baiklah tapi kategori yang boleh diterima lagi buat calon menantu.

Matanya tepat memandang wajah selamba milik Tengku Iskandar, memanglah spesies mamalia berdarah putih. Jantung aku macam nak meletop dengan cadangan mamat ni boleh pulak dia tayang muka tak ada perasaan.

"bos besar ni kenapa? Ingat saya ikan kembong dekat pasar tujuh ringgit sekilo ke? Suka-suka nak buat keputusan sendiri", hah kan dah keluar suara hati aku. ni belum suara kepala siku, mesti duduk hospital seminggu makan bubur nasi.

Iskandar bangun, langkahnya diatur menuju ke arah wanita yang bakal menjadi tunangnya sikit masa lagi. Memang dia dah bersedia dengan serangan Mazliana dan memang itulah jangkaannya sebaik saja dia memberitahu niatnya semalam. zikri hanya bertindak sebagai pemerhati.

Kini jarak mereka hanya sedepa, rapat, mata Tengku Iskandar kekal menikam tajam wajah wanita yang bertocang tinggi di depannya. Memang setiap kali mereka berjumpa itulah gaya familiar yang dibawa Mazliana. entah kemana perginya wajah ayu ketika makan malam dulu dia pun tak tahu. Hakikatnya inilah sebenarnya Mazliana Haji Nordin.

"saya tak setuju" jerit Mazliana lagi.

"ada saya kisah?" bulat mata Mazliana mendengar jawapan pendek tanpa tanda baca Tengku Iskandar.

"masalahnya yang nak dijadikan mangsa sekarang saya, tak kiralah Bos besar kisah ke tak saya tetap tak setuju walau apa sekalipun yang berlaku" putusnya. Kalau tengku Iskandar Tengku Mazlan ni biskut dah lama kena telan.

"senang saja kalau awak tak nak macam yang kita dah janjikan awak akan bayar 3 kali ganda bayaran yang telah saya berikan" ugut Iskandar. Dia tersenyum.

Wajah Mazliana berkerut. Hah?!!3 kali ganda? Mana nak cari duit?.

Masalah mazlianaaaa.......

***

Dari pintu dapur dia meneliti siapa yang menyertai rombongan malam ini. kalau ikutkan hati dia dah lari ikut tingkap tapi sebabkan tektik tu dah dijalankan sebanyak dua kali jadi secara rasminya tingkap semua ditutup dan dikunci rapat dengan mangga oleh empunya rumah Haji Nordin.

"emmm bolehlah kita buat sekali dengan majlis Azlin nanti" bisik puan Maznah. bisik ke? Kalau bisik volume mesti cover line. Ini boleh satu taman dengan macam nak buat pengumuman raya.

"patutlah selama ni kita carikan dia buat tak peduli buat tak layan, rupanya dalam diam dah ada pilihan.." giliran Haji Nordin pula masuk Forum.

"samalah dengan anak kita ni Iskandar ni, macam-macam alasan rupanya dia dah jumpa bidadari Haji Nordin" ketawa mereka bersatu lagi.

Mazliana mencebik, wajah Zikri yang tersenyum manis menyakitkan hati. Memang mangkuk. Kalau tak fikirkan dia dilahirkan dalam keluarga yang cukup didikan dah lama dia halau rombongan merisik terkejut itu. Sekali lagi wajah mak dan ayahnya dipandang. Bahagianya.

"maaflah Tengku saya tak tahu yang anak dara saya ni berkawan dengan anak Tengku, tapi kami ni orang biasa kalau nak bandingkan dengan Tengku jauh sangat" terusik hati Mazliana mendengar kata-kata ayahnya. Tetiba rasa macam nak nangislah pulak..alaaa Haji Nordin ni kenapa masuk slot tangkap leleh pulak. "tapi anak dara saya ni banyak kelemahan, kalau nak masak tu memang masak air bolehlah" hah?!!! Ketawa mereka bersatu. Mazliana mencebik. Hishhh ini kes memalukan diri sendiri ni. Apalah ayah ni.

"tak apalah Haji, mata kita ni sejuk bila tengok Mazliana tu, tak tahulah kenapa. Tiba-tiba kita rasa sayang dekat anak tuan haji ni" balas Mak Engku. Mazliana terkedu. Dia tunduk memandang lantai dapur. Baiknya Mak Engku.

"tak apa Mak cik saya pilih Mazliana bukan untuk dia jadi chef dekat rumah" sampuk Tengku Iskandar. Hampir mengalir airmata darah dengar ayat Bos besar. kalau ada Yusuf Haslam mesti dan ganti Awielah dalam filem daun semalu.

"Maz mana air tak sampai lagi ni" kedengaran suara Puan Maznah kuat dari ruang tamu.

Di dapur Mazliana dapat menangkap gelak tawa mereka yang hangat berbincang apa lagi kalau bukan mengata aku. Kedenganran sesekali Maknya tersasul memanggil panggilan Tengku walaupun sudah beberapa kali Tengku Mariam menegur, ‘panggil Cik Yam dengan cik Lan, baru mesra’. Kononnyalah mesra aku dekat dapur ni dah tak boleh nak terima kenyataan.

Maz mengaru kepalanya rambut yang kusut dilurut dengan tangan "memang nak cari pasal mamat ni" dia mengigit bibir. Lantas senyuman mekar tiba-tiba. Cili padi merah menyala di dalam peti ais dicapai. Sasaran dikenalpasti Tengku Iskandar dan Zikri alif.

Mazliana tersenyum sambil membawa air dah kuih muih yang sudah disiapkan sejak petang tadi."jemputlah minum Mak engku Ayah engku", sengaja muka dimaniskan.

Zikri tersenyum sambil mengangkat ibu jarinya ke arah Iskandar, Iskandar pula buat muka blur. Mazliana menyimpan ketawa. Senyum ekk, lepas ni jangan harap. Wajah tak boleh nak terima kenyataan bos besarnya pula dipandang. Mata mereka bertembung. Sempat jelingan maut dihadiahkan tanda protes. Dia tersenyum sinis.

Mereka menikmati hidangan yang dihidang. Sempat Mak engku melurut rambutnya perlahan. Mazliana tersenyum. senyuman ikhlas untuk Mak engku dan ayah engku, senyuman plastik ditujukan kepada Zikri dan Iskandar.

Senyuman manis Zikri mati, wajahnya kemerahan. Iskandar mengangkat kening. Zikri beralih pandang ke arah Mazliana. lidahnya terasa terbakar. Pedas!! Air apa ni?. Tapi soalan itu hanya dimainkan dengan bahasa isyarat dia tahu Mazliana tersenyum. kini giliran Iskandar, dengan gaya macho dan menawan ala-ala model bos besar mengangkat gelas, Zikri dan Mazliana menanti dengan sabar.

"pedas!!!" jerit Iskandar kuat..tapi tak keluar suara. Mazliana sempat mengangkat ibu jarinya tanda bagus. Padan muka. Iskandar dan Zikri berpandangan.

"kenapa Iskandar? Tak sedap ke air tu?" Tanya Puan Maznah lembut.

"ehh tak adalah sedap sangat.." perli Iskandar dia seboleh-boleh menahan rasa.

"kenapa muka merah ni Is? Zik?" tegur Mak Engku.

"tak ada apalah Mak Engku, panas kot?"

"panas??!" Ayah Engku mengeleng perlahan. Macam-macam budak ni. Mazliana menahan ketawa. Haii lepas ni boleh buasirlah kau Zikri and you too bos besar.

****

Majlis pertunangan berjalan serba sederhana. Tapi berita pertunangannya menjadi perbualan Mana taknya, masuk berita CNN versi taman Indah. Anak Hj Nordin bertunang dengan anak tengku. Boleh jatuh semua gigi palsu mak senah, Mak Jenap wartawan hiburan sensasi. Dari seminggu sebelum bertunang dah tercanang satu taman nama dia. Apa yang pasti AKU TERPAKSA!!!!!!!!!

Hahh menjeritlah sampai benua afrikapun tak akan ada yang dengar dah masa ni. Apalah nak jadi kau ni Mazliana Hj Nordin. Dia melihat sekali lagi wajahnya di cermin. Baju dah memang cantik tahap diva malangnya muka memang ala-ala tak boleh terima kenyataan.

"weiii apa tengok cermin lama-lama tu dah cantik dah"

Wajah syamin yang menjenguk masuk dipandang sekilas. Hahhh datang jugak mangkuk ni, memang nak kena.

"aduhhh!! Sakitlah" balingan bantal berbentuk hati tepat kena dekat muka. Hah ambik kau.

"kau memang nak kena bunuh dengan akukan, sebab kau tahu aku tak akan jadi pembunuh dengan niat kau boleh senyum lagi waktu ni kan" apa jenis punya kawan memang mamalia berdarah sejuk betul. Boleh pulak buat muka tak bersalah.

Syamin berlagak tenang duduk di birai katl yang terhias cantik, dia sendiri terkejut dengan cadangan bosnya. Kalau bukan sebab penerangan panjang lebar encik Zikri dah lama kena lipat bos sebab buat kawan baik dia macam tu. Sekali lagi senyuman iklan gigi terlayar diwajahnya.

"kau dah terimakan?"

"kalau ikutkan aku dah rasa bersalah sangat sebab tak pasal-pasal aku terpaksa menipu mak dan ayah aku, kau tengoklah macamana tersenyum lebarnya Haji Nordin dengan Puan Maznah dekat luar tu" intonasi suaranya sudah berbeza dari tadi.

Syamin mengosok bahu temannya lembut. Cantik Mazliana hari ni. Sekali lagi pujian terluah dalam hatinya.

"alaaa kau jangan nak lebih-lebihlah, aku tahu apa rancangan Bos Besar dengan kau, pandailah kau berlakon konon-konon jadi mangsa dengan akukan" perlahan bahu Mazliana ditampar. Mazliana tersengih macam kerang busuk. Laaa dah tahu ke? Hishhh macam ada skadal je bos besar dengan syamin ni tak ada rahsia langsung.

"aku memang terpaksalah, kau ingat boleh ke aku terima mamat muka skema pilihan keluarga aku tu, seram bulu roma aku. Sekurang-kurangnya lamaran Tengku Iskandar ni boleh jugalah tutup mulut mak dengan ayah aku"

Syamin tersenyum"hahh...aku dah agak dah kalau tidak tak akan kau senang-senang nak terimakan, lepas ni mesti kuciwa jiwa si mamat skema tu" ketawa mereka bersatu. Terbayang wajah kamal.

"hishh tak baik betullah kau ni, tapi aku rasa bersalah pulak tipu Mak engku dengan ayah engku, memang nasiblah dapat anak macam bos kau tu, mental betul"

"alaaa..mental-mentalpun akan jadi ‘tunang’ kau juga..."

"tunang dalam kurungan terpaksa ok.."

"yalah tu..." Syamin mencebik namun dalam hatinya terdetik juga kalaulah semua ini betul-betul membawa Maz ke pelamin seronok juga.

"hah..kau jangan nak berangan tahap melebih ek.. muka kau tu dah memperlihatkan angan-angan negatif yang tak boleh diterima kamus hidup aku"

"hishhh kau ni tahu je apa aku fikir, ehh Maz kau pakai ilmu apa ek sampai Tengku Iskandar Tengku Mazlan boleh terima syarat kau tu"

"ilmu alam..." ketawa kuat Mazliana kedengaran. Pantas mulutnya ditutup tapi sisa tawanya tak dapat disembunyikan. "aku ngantuklah lambat lagi ke?" rungutnya. Memang mata dah tak boleh nak buka ni. Macam dah ada bintang buat bulatan dekat atas kepala.

"ehhh kau jangan buat gila, sikit lagi sampailah rombongan mana ada masa nak tidur lagi, dah cantik-cantik macam ni mana pulak nak tidur"

"emm Yalah, ehh mimi kau buat apa dekat sini? Pergilah tolong dekat dapur tu"

"Mak kau suruh aku temankan kau, mungkin dia takut kot kau terjun tingkap lagi" ketawa syamin bergema. Sempat juga bina ayat mengenakan aku.

"dah tak payah nak teman-teman. aku bukan budak 3 tahun, kau keluarlah nanti kalau dah sampai rombongan baru kau masuk, lagipun aku nak bertenang ni" halau Mazliana. tak tenteram jiwalah jawabnya kalau minah rambut kena racun lalang ni ada dalam bilik. Sejak bila pulak rambut si mimi ni perang diapun tak tahu. Dah jadi hamba fesyen kawan aku ni.

"hoooiikkk kau halau aku ek?"

"bukan halau Cuma jemput keluar je, ehhh bila pula rambut kau tukar warna ni?" soalan itu terluah juga.

"ehhh cantik tak? Aku tukar demi untuk majlis pertunangan kau tahu tak"

"emmm cantiklah, sama macam rumput baru lepas kena racun dekat kebun Tok wan aku" senyuman Syamin mati. Mazliana ketawa kuat sempat dia menyambut bantal yang dibaling Syamin nasib baik tak kena muka. Ketawanya bersambung lagi walaupun bayang Syamin sudah menghilang di balik pintu. aduhh lambatnya....

("_-).....

"hishh buat malu betullah budak ni" kedengaran suara Puan Maznah menerjah masuk kedalam telinga. Dia menarik bantal rapat ke sisi.

"Maz bangunlah..Maz!!!" sedikit kuat panggilan itu sambil menampar bahunya. Hishh siap pulak yang dok menganggu ketenteraman awam ni. Tak nampak ke aku tengah tidur?

"Mazliana Haji Nordin!!..." satu jeritan dekat di telinga membuatkan dia meloncat bangun. Duduk tegak, kaku matanya memandang orang di sekeliling. Wajah Mak Engku yang tersenyum dipandang.

"ehh buat apa ramai-ramai dalam bilik ni? Ada kenduri ke?" ucapnya dalam mamai. Otaknya mula kembali beroperasi secara normal. Alamak!!!!!.....

Ketawa Haji nordin masih bergema di ruang tamu, Mazliana mencebik. Tak pasal-pasal jadi perbualan hangat pulak kisah hidupnya hari ni. Nasib baik Kak Ida tak jadi balik kalau ada alamatnya lagilah jadi mangsa keadaan aku hari ni. Kak Lin pun ketawa tak agak-agak petang tadi. Menjadi-jadi kuatnya.

"bertuah betul anak awak ni tahu tak Haji Nordin, mana tidaknya dia sedap peluk bantal lagi, nasib baik tak keluar air liur basi" usik puan Maznah. Malu juga dia tadi tapi melihat aksi tenang Tengku Mariam yang tersenyum melihat perangai anak manjanya membuatkan dia turut tersenyum.

"orang ngantuklah ayah, dahlah lambat sangat nak berpantun berkerat-kerat buat apa?" luahnya tak puas hati. Dia menjeling tajam Azlin yang tak habis lagi ketawa. Hai.. ada juga yang kena sumbat dengan majalah ni.

"nasib baik adik sayang akak ni tidur, kalau buatnya terjun tingkap tak ke hijau muka mak nanti" usik Azlin lagi. Bukan senang nak kenakan anak manja Haji Nordin ni.

"nasib baik adik sayang akak ni terjun tingkap dari Maz ter’call’ Dr.Johan cakap dekat dia yang akak tak jadi kawin dengan dia nak??!" tawa Azlin mati. Dia mencebik.

"apa kaitan dengan abang johan pulak?"

"hahh...tahu takut, gelaklah lagi kalau nak rasa lawak tak berapa serius Mazliana Haji Nordin" ucapnya serius. Azlin menjelir lidah.

"hahh dah jangan nak macam anjing dengan kucing pulak... dua-dua nak jadi bini orang dah, cuba jangan nak perangai macam budak-budak"

Haji Nordin tersenyum mendengar kata-kata isterinya. Anak-anaknya dah besar, mereka akan bersuami dan akan meninggalkan rumah. Mungkin dia akan kehilangan keriuhan keluarga ini sikit masa lagi. Ada kesayuan terselit di benak hatinya.

"ayah Lin nanti dah besar nak jadi Doktor, nanti boleh selamat orang sakit"

"Ida Nak belajar rajin-rajin Ida pun nak jadi Doktor macam Kak Lin"

"bagus anak ayah...nak jadi Doktor kena belajar rajin-rajin, hahh anak ayah yang comel ni nak jadi apa?"

"emm adik tak nak jadi Doktor adik takut darah eiiii...nanti cucuk orang, orang mati.. takutkan ayah.."

"habis Maz nak jadi apa?" tanya si ayah.

"adik nak jadi puteri kawin dengan anak raja" ketawa mereka bersatu.

Haji Nordin tersenyum. Impiannya nak anak-anaknya bahagiapun sudah tercapai. Senang hatinya. Mazliana sudah ada tempat untuk mengadu kalaulah ditakdirkan dia pergi segalanya diterima dengan hati terbuka. Dia tahu anaknya akan bahagia.

"haii ayah ni senyum sorang-sorang ni kenapa?" tanya Mazliana dan Azlin serentak. memeluk bahu kiri dan kanan Haji Nordin

"ayah senyum bila anak ayah semua tersenyum.." ringkas jawapannya tapi cukup membuatkan mereka di situ turut tersenyum. ayah memang lelaki terbaik dalam hati maz. Bisik Mazliana sambil mencium pipi ayahnya.

****

Zikri meneliti album yang berada diatas meja. Album berbentuk hati berwarna merah."cantik...comel je" Mak Engku memuji bakal menantunya.

"haii puji melambung nampak Mak Engku?" usik Zikri. Iskandar mencebik di sebalik majalah Usahawan yang dibaca. Dia tak berminat untuk meneliti album yang ditunjuk mamanya. Dari tadi tengok benda yang sama.

"mama rasa tak salah Is pilih dia, mama tengok budaknya baik betul. Mama suka cara dia layan Puan Maznah dengan Haji Nordin"

"kalau macam tu boleh terus satukan ajalah Mak Engku" Majalah Usahawan terbang tepat melekat di dada Zikri. Dia ketawa. Tahu Iskandar marah dengannya.

"emm betul juga kata Zikri tu buat apa kita tunggu sampai dua tahun, duit bukan masalah. Mama pun tak faham kenapa agaknya Mazliana minta sampai 2 tahun"

"dia banyak lagi benda nak buat mama,cita-cita dia tak tercapai lagi" terang Iskandar. Padahal dia yang mengugut Mazliana supaya mengutarakan cadangan itu. Kalau ikutkan mamanya esokpun boleh majlis berlangsung.

Zikri tersenyum, menipu lagi Si Iskandar ni.

"zikri pulak macamana?"

"dia nak suruh mama tolong carikan" Iskandar pulak yang menjawab. Tengku Mariam tersenyum. Zikri cuak. Bulat matanya memandang ke arah Iskandar. Cishh mentang-mentang kau dah lepas nak kenakan aku pulak ek.

"Nak Mak Engku carikan ke Zik?" tanya wanita itu dengan senyuman melebar. Mungkin dah terbayang calon-calon yang menjadi pilihan.

"ehhh tak apalah Mak Engku, Zik rasa belum masanya lagi biarlah Iskandar lepas dulu"

"apa pulak kalau nak buat sekalipun tak ada masalahnya"

Zikri tersenyum sambil mengaru kepalahnya, cuba mencari alasan yang terbaik, wajah selamba iskandar dipandang. Iskandar tersenyum, tahupun kau kalut dulu masa aku kena tak pulak tersenyum kambing macam tu.

"mama Zik tu dan ada calon Cuma tunggu masa dan ketika yang sesuai untuk kenalkan dengan mama" Iskandar berkata perlahan.

Tengku Mariam tersenyum wajah kedua anak terunanya dipandang.

"mama tak kisah bilapun bawa je, janji anak mama dua orang ni bahagia mama akan sentiasa sokong siapa pun pilihan Zikri atau Iskandar"

Mereka sama-sama tersenyum. Iskandar cuba memproses ayat mamanya, macamana perasaan mama kalau dia tahu yang semua ini adalah lakonan semata-mata?.
posted by Penulisan2u @ 4:30 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
37 Comments:
  • At 4/12/09 5:20 PG, Anonymous nurul_mcd89 said…

    hehehhe...1st comment..
    mmg best ar cter nie...
    truskan prjuanganmu wahai penulis yg kreatif...
    smoga trus success mghasilkan karya2 yg bgus dan bermutu...
    all the best...;)

     

  • At 4/12/09 8:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahh best sgt...deorg dh tunang..
    smbg lagi cpt2 yer =)

     

  • At 4/12/09 10:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mne part12 & 13??

     

  • At 4/12/09 10:50 PG, Blogger ~Siti Fatimah~ said…

    hye..mgg nak jemput pada sesiapa yg berminat mambaca nOvel berbentuk CINTA DAN SUSPEN..Please jOin my bLog..Terima kasih :)

     

  • At 4/12/09 10:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe..memang best cpt2 la smbung ye
    xsbr nk tau kish selanjutnya ni he2

     

  • At 4/12/09 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tersangat lah best..
    cepat sambung ye.. :)

     

  • At 4/12/09 11:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe best sangat...ske giler cara penulisan awak sempoi+slumber dan mudah difahami...bile bace asyik wat saye tergelak jeee dpn komputer nie...cepat laa sambung ehh...nak zikri ngan syamin sebab dier pown giler giler gak cam mazliana....hehehe
    nurul 0_^

     

  • At 4/12/09 11:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm buat la sambungannye cepat2 xlarat nak tunggu cite tergantung camni.....

     

  • At 4/12/09 12:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm...bez nye...cpt smbng ye...dh x sbr nk bce nie...hehehe...

     

  • At 4/12/09 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe...cpt smbng tau

     

  • At 4/12/09 1:26 PTG, Anonymous cancer gurlz said…

    bez gilerr r cter nie..
    hopefully maz nga is akn brsama slamanyerr..huhu

     

  • At 4/12/09 1:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best novel niii... saya rasa maz dngan is memang cocok bersama... n for zik mungkin cocok dengan mimi... hahaha... good luck dyadila... may allah bless you.... cpt sambung tau...

    ~ thir ~

     

  • At 4/12/09 5:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk blog....please.......

     

  • At 4/12/09 6:20 PTG, Blogger enn mu said…

    citer ni memang best!!!!cepat la sambung ye!!!=p

     

  • At 4/12/09 8:21 PTG, Blogger TAN-te said…

    cepat2 sambung lagi!!!!

     

  • At 4/12/09 9:15 PTG, Blogger anasha said…

    citer ni buat aku gelak terguling2....sakit perut aku tau.. time btunang blh buat tahi mata??? blh ke??? wakaka..sambung la cepat...x sabo nak baca..

     

  • At 5/12/09 2:05 PTG, Anonymous ain said…

    hee..mmg best gile cter ini...cpt2 lah sambung lg...
    xsbr nk tahu kisah seterusnya

     

  • At 5/12/09 2:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best..ade blog x????

     

  • At 5/12/09 3:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mne...part..12/13....
    aq xsabar nk baca..ne
    cpat2..ye smbung....
    best..cite..ne

     

  • At 5/12/09 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite bes...xjemu baca...xsbr nk tau endingnyer..
    kasi gempak sket...gud luck..

     

  • At 5/12/09 6:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg bagus dan menarik. teruskan usaha anda. tapi cepat2lah sambung cerita ni ye

     

  • At 6/12/09 12:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mne ending nyew?

     

  • At 7/12/09 10:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud...susah nak carik gaya penulisan mcm ni...

     

  • At 18/12/09 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt smbung ek..
    hmm
    xde blog ke??

     

  • At 27/1/10 4:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sonok la..
    tak nak karang novel ke

     

  • At 21/3/10 1:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahaha..lwklwk

     

  • At 30/3/10 1:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besttt...cayalah

     

  • At 11/4/10 2:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow cepat la sambungggggg ek!!!!!!!!!!!!!!

     

  • At 1/6/10 11:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cptla smbungg....

     

  • At 13/6/10 11:17 PG, Anonymous adlyna said…

    ala..cite da best..xp kne tggu smbung lak...cpt yer sambung........

     

  • At 13/6/10 11:19 PG, Anonymous aizatul said…

    adlyna sabar la yer kta sama2 tggu..papa hal citer ne mmg best...

     

  • At 16/10/10 7:45 PTG, Anonymous ezz_an said…

    best sgt citer nie,,,,patut dinovelkan....well,cepat cepat sambung yer...dah tak sabar nak tau apa kisah selanjutnya...teruskan usaha dyadila

     

  • At 8/11/10 1:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    biler nak dipasrkan n0vel ni?

     

  • At 3/10/11 9:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bila YM berbicara mebuat saya menjadi seorg peminat YM di kala sunyi...mmmm

     

  • At 30/10/11 7:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    novel ini sangat bagus! kelakar dan bermacam-macam yg saya suka tentang novel ni! saya ingin mengucapkan tahniah kerana jenis perkataan yang menhiburkan saya! saya nabilah darjah 3! saya suka buat novel kisah cinta. saya tak tau nak kata apa-apa sebab saya sunguh terpegun dengan hasil karya novel ini! tahniah sekali lagi. saya membuat novel yg bertajuk "ada aku kisah" dan " Addrina sofia" saya sangat suka mencipta novel.

     

  • At 5/3/12 12:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita ni dah hbs lum?nak bc ktna ya..?tq..please reply

     

  • At 14/6/12 12:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    XAD SMBUNGAN DH KEW????

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group