BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, November 07, 2009
Cerpen : Hikmah perpisahan II
Nama Pena : Haziyah

Aku merupakan seorang pelajar setahun jagung yang baru berusia 14 tahun. Sebenarnya belum 14 tahun pun. Bulan hadapan tanggal 21 jam 2.15 petang barulah aku genap 14 tahun. Tapi, itu semua tidak menghalang aku daripada mengalami cinta monyet.
Tapi, aku tetap manusia. Bukan monyet seperti yang diperkatakan. Hurm…macam mana boleh terjebak yer??? Aku sendiri tak sangka aku akan terlibat dalam hal sebegini.

Seingat aku dahulu aku yang lebih-lebih menasihati rakan-rakanku yang berpacaran di usia ini. Akhirnya, aku sendiri yang mengalaminya. Dan barulah ku tahu betapa hebatnya kuasa cinta. Cinta bisa membuatkan aku menjadi lemah. Ha! Siapa yang berjaya mencuri hatiku? Entahlah..aku sendiri tak pasti..Benarkah dia?

Sebelum ini, aku kata dia telah tiada dalam kamus hidupku, tiba-tiba dia yang berjaya mencuri hatiku. Oh, manusia. Cakap tak serupa bikin. Ceritanya bermula apabila dia bercerita tentang seorang yang pernah disukainya. Hakikatnya, aku terlalu derita ketika mendengar kisahnya.

N@im - tak taw arh cmne ley ske dye….
Husna psn jgn pilih seseorg sebab ruper je..
H@neez - jd??
N@im - naim pon nk kt hanizlaa…
H@neez - haniz xlawa arh nih??
N@im - xlawa tp baik…tu yg naim ske
H@neez -err..da r naim…



Ha….begitulah permulaannya. Tapi,kenapa aku melayan manusia yang pernah aku anggap tiada dalam kamus hatiku itu???

Setiap pagi, dia akan mengejutkan aku daripada tidur. Setiap pagi, dialah orang pertama yang akan muncul di fikiranku. Masya-Allah… Sepatutnya diri-Mu yang perlu ingat terlebih dahulu kerana telah memberikan aku kehidupan lagi.

+syg, bgn subuh syg..hehe..xde r..gurau jerk…bgn eh

Pesanan ringkas itu cukup untuk menghasilkan getaran dalam hatiku. Alahai,Naim…
Begitulah seterusnya…. Aku musykil.Ada sesiapa yang bisa menjawab kemusykilan aku?? Tolong….







"Dalam pertemuan ini
Kita terperangkap sudah
Dalam jerat percintaan
Yang tidak disangkakan
Aku telah jadi lupa siapa diriku ini
Engkau juga dihanyutkan
Oleh arus percintaan"


‘Best’ betul lagu ni.. Sebenarnya, aku tak suka!! Mengapa?? Sorrylah Datuk Siti… Bukan tak minat.. Suka…minat… Tapi dia mengingatkan aku pada manusia tuh…
Dan ianya membuatkan aku terseksa.

‘Cuti nih boring la…’bisikku. Kemudian, aku mengatur langkah turun ke aras bawah.
"Hmm…bangun dah anak dara sorang ni. Tolong masakkan air, adik nak pergi sekolah."kata ayah.
"Faqih buat apa kat sekolah,yah?"tanyaku kerana melihat adikku yang berusia 7 tahun bersiap-siap memakai uniform sekolah.
"Dia ada kelas tambahan untuk solat"balas ayahku.
"oooo…"kataku lalu menuju ke dapur untuk menjerang air.

Tiba-tiba, telefon bimbitku berdering menandakan pesanan masuk. Aku menggapai telefonku dan membaca pesanan itu.

+ Salam..da bgn lom? Tga wat pe tuh?

Siapa pemberinya? Lu pikirlah sendiri… Eh,cam Nabil pulak. Sorry ye Abang Nabil..

= Wsalam. Tga siapkan srpn tuk adik. Dy ade kls. Da srpn lom?

Sementara menunggu balasan daripadanya, aku menjenguk adikku di dapur.

"Hoi,Faqih! Gemok! Makan tak ajak orang."sergahku.
"Ish,Ija ni! Ayah, tengok Ija ni. Dia kacau orang makan."adu Faqih kepada ayah. Jangan terkejutlaa…Kami memang tak guna panggilan kakak,abang atau adik di rumah ni. Yang ada pun kakak sulungku yang kami gelar Along.
"Ija, janganlah kacau adik tu tengah makan."tegur ayah.
"Yelah.."kataku seraya berlalu pergi. Sebelum pergi, sempat aku mencubit bahunya.
"Ija!!!" Satu rumah boleh mendengar jeritan adikku. Aku tergelak kecil. ‘Padan muka!’bisikku.

+Lom…tuk adik je ke??tuk naim xde ke?
=pergilah wt sndri. Adik tu adik hanis. Naim tu spe?
+yela.. naim taula naim ni bkn spe2 pd hanis…
=ala..majok lak dye..jgn r majok…


Hm…dan begitulah seterusnya. Belum lagi pada Yahoo Messenger. Naim….Kenapalah kau muncul dalam hidupku?? Tapi, aku tahu pasti ada hikmahnya. Manalah tahu kau adalah bakal suamiku….Ahakz..

+hanis,hanis x tkot ke mcg dgn naim? Naim takotla..
=takot..tkot sgt…npe naim tkot??
+naim tkot hati naim brubah pada hanis…

Saat itu, aku tak dapat menafikan getaran dalam jiwaku. Naim, kenapa kau salelu buat aku begini? Argh…

=err…snanye bnde tu lah yg wt hanis tkot..hanis tkot ‘ter’jatuh ht kt naim.
+hmm…tu hanis xpya tkot..naim psti xkn pnye…yela, naim ni kan jht. Xmgkn hanis boleh ske kt naim

Aduhai…Naim..Naim.. sesungguhnya cinta itu buta, tak mengenal sesiapapun bila hati dah suka.



Hari ini, aku bercadang mahu membaca buku Science memandangkan Ujian Prestasi 2 semakin hampir. Baru sahaja aku menarik kerusi meja belajar yang dibeli oleh ayah saat aku belajar di sekolah rendah untuk melabuhkan punggungku, tiba-tiba telefonku berdering.

+salam,hanis.rini naim blk kg..
=urm,kg naim kt ne?
+klntn.naim nk jmpe mk ayah naim sbnanye.diorg tgl kt sne..
=ooo….bl blk?
+mlm ni…

Aku teringat yang ibu dan ayahnya berada di Kelantan. 1000 persoalan berlegar-legar di ruang fikiranku mengapa ibu bapanya tinggal di sana sedangkan dia tinggal di Shah Alam Bandaraya Anggerik.Hmm…I wonder…





"Siapa nak ikut, cepat siap!"ujar ibuku.
"Ma, nak pergi mana ni?"tanyaku.
"Nak pergi rumah Cik Nani. Dia ada buat kenduri doa selamat."
"Ooo…" tanpa banyak soalan lagi, aku menuju ke bilikku yang terletak di tngkat atas. Aku membuka almari bajuku untuk memilih baju.
‘Nak pakai baju yang mana, ya? Yang ni? Glamour sangat pula..Ni? erm, malas nak iron. Ha! Yang inilah..’bisikku.

Keputusannya, aku memilih baju kurung ungu. Saat itu, aku teringat Naim.
‘Ala, baju nti yang hijau bunga-bunga tu kan? Dengan baju purple kain kotak-kotak’
Berderau darahku saat itu sehinggakan aku takut untuk turut serta dalam mesyuarat. Aku tergelak sendiri.

Sepanjang dalam perjalanan, aku diam sahaja. Tidak banyak yang aku katakan seperti selalu. Aku asyik membelek jam tangan pemberian ibu sempena kejayaanku dalam peperiksaan yang lepas. Telefon bimbit disisiku aku pandangkan saja.

Tiba-tiba, ia berdering. Lantas, aku mencapai ia dan membaca pesanan itu.

+saya bhgia,tahu kenapa?
Sebab allah syg saya,tahu kenapa?
Dia kurniakan saya org yg istimewa.awaklah!
(hanis, naim da kt dlm bas ni.rindulah kt hanis.hanis xrndu ke kt naim?)

=rndu…rndu sgt..cbe tgk bulan tu.swit kn.

Ketika itu 16 Syaaban. Bulan purnama. Ah, indahnya pemandangan tika itu.
Dalam hatiku berbisik, ‘Naim, walaupun kita jauh, kita masih dapat menyaksikan keindahan bulan yang sama.’

"Ija, ko kenapa? Angau dengan bulan tu?"tegur kakakku, Hazira yang perasan ke’senyap’an aku malam itu.
"takdela, tengah sedih ni?"balasku ringkas.

Ketika di rumah kawan ibuku, aku hanya mengambil sedikit makanan dan asyik termenung melihat purnama malam. Begitu juga sepanjang perjalanan pulang. Aku tidak tahu mengapa.

Ringkas perbualan aku dengan Naim malam itu. Aku faham, perjalanan ke Kelantan bukan dekat. Boleh mengambil masa lebih 6 jam. Aku faham dia keletihan lalu ku biarkan dia berehat.
‘ berehatlah sepuasnya,sayangku’









+bgn,syg…dah subuh ni…hehe..gurau jer..


Aku membaca mesej itu. ‘Hmm…ngantuknya…’ Kemudian, aku menyambung tidur. Hampir jam 6.30 pagi barulah aku bangun untuk menunaikan solat subuh. Selepas subuh aku menyambung tidurku kembali. Bestari tak? Hahaha….

Sebangunnya aku dari tidur, aku membantu ayah mengemas rumah. Hmm…macam hantu dah rumah aku.

" Ayah,selamat hari raya!!"ujarku setelah selesai mengemas.
" Kenapa?"tanya ayahku hairan.
"Rumah dah bersih..Dah boleh rayalah,kan?"

Ayah hanya tergelak melihat sikapku. Aku tidak tahu mengapa aku asyik berkata tentang raya. Kalau di asrama, mulutku takkan berhenti dari menyanyikan lagu-lagu raya. Kenapa ya agaknya? Adakah aku tak sempat menikmati raya tahun ini?

Seusai membersihkan rumah, aku pun mencapai tuala yang tersangkut di tangga untuk membersihkan diriku pula.
‘Hmm….leganya.’

Kemudian, aku membuka buku latihan Mathematics yang dibeli ayah sebagai pengukuhan untukku. Sambil-sambil itu, telingaku di dendangkan dengan lagu dari siaran Hot fm, 97.6 di Lembah Klang.

Biasalah manusia, tak tetap kerjanya. Sama sepertiku kerana aku juga manusia biasa. Aku mencapai telefonku.

=salam..naim, low kt uma mama naim pgl naim ape?
+kdg2 aiman..tp, sloonye adik ar..
=alahai,cutenyer adik nih.
+mama pgl adik bkn sbb cutelaa..sbb naim anak bongsu..hehe..best pulak hanis pgl naim adik
=ye,adik…mnjenyer dy…
+hehe..mlula…
=nk tnyela..cmne adk hdp sdgkn parents adk kt klntn??
+tulaa…adk rse snyi sgt.ble blk umah,adk asyik ngs je..sbb xde spe nk lyn adk.ni da ade kakak yg lyn adk,adk rse bsyukur sgt.sbb tu adk mnx akak jgn tglkn adk ye..

Oooo….begitu rupanya perasaan dia. Padanlah Hamiza selalu kata yang Naim ni baik dan dia ‘begitu’ kerana kekurangan kasih sayang. Timbul rasa empati dan simpati dalam hatiku. Bagaimana? Adakah aku perlu mencurahkan kasih sayangku untuknya? Saat itu, aku teringat sahabat-sahabatku. Khadijah, Hawa, Hasila, Hamiza…aku perlu korang saat ini..

Aku semakin buntu. Perlukah aku layan nafsu yang menguasai diri ini? Akhirnya, aku kalah dengan nafsuku sendiri.

=takpe,adk..akak kn ade.xkn akak nk tglkn adk ksygn akak ni?

Jadi, itulah keputusanku. Aku rasa aku resah sehari meninggalkan dia. Aku tahu hati ini sudah terjatuh padanya.




Kini, aku tahu apa yang terbuku di hatiku selama ini.


"Betapa ku cinta padamu
Katakanlah kau cinta padaku
Sematkanlah ku di hati mu
Walau di mana berada
Ingat ku dalam doa mu

Gemerlapkan jiwa
Semikanlah cinta
Semoga kau dan aku
Akhirnya bersama
Akukan menunggu
Walaupun seribu tahun lagi"


Hmmm…nanti dulu!! Tak sesuai kot.


"Kau dan aku ,adalah satu
Tak kira apa
Segala rintihan aku ,engkau selalu ada
Biar kata memisah kita
Biarkan saja
Kerana terbiasa"


Baru best!! Ya, itulah jawapanku. Dialah temanku dulu, kini dan selamanya. Kekasih hati? Aku serahkan pada Allah S.W.T. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui. Kalau Naim memang jodoh yang tertulis untukku, aku terima sajalah.

Erm..dan kini aku lebih tenang selepas jumpa jawapan sebenar yang aku tercari-cari selama ini. Terima kasih,Naim kerana membahagiakan hidupku.


"Kan kujadikan kau kenangan
Yang terindah dalam hidupku
Namun takkan mudah bagiku
Meninggalkan jejak hidupku
Yang tlah terukir abadi
Sebagai kenangan yang terindah"




Tingkap bilik ku kuak sedikit membiarkan mentari pagi menyinari bilikku. ‘Hmm…subhanallah.. Aku mencapai tafsir Al-Quran dan membelek Surah Ali-Imran. Ayat 110 cukup bermakna buatku. Aku tahu tujuan aku dilahirkan di dunia ini sebagai seorang khalifah. Aku jualah yang bertanggungjawab menegakkan agama Allah. Prinsip amar ma’ruf nahi mugkar kuat ku semat dalam hati agar aku tak tergelincir dari landasan-Nya.

Nanti!!! Benarkah kau betul-betul berpegang kepada prinsip itu, Hanisah?? Ya!! Aku sedar aku telah tersasar jauh dari landasan-Nya. Tapi, alhamdulillah.. Allah masih kasihkan diriku kerana itu Dia timbulkan keinsafan dalam hatiku.

"Hanisah, Naim kata kau sombong dengan dia. Dia kata dia dia nak marah kau" ujar Hasila ringkas.
"Hmm…berani marahlah."balasku. Dalam hatiku berbisik ‘hakikatnya Naim, aku sangat gentar berhadapan denganmu. Aku takut dengan panahan syaitan di hatiku ini. Maafkan aku, Naim.’

Malam itu, aku melayari internet. Ku daftar masuk pada Yahoo Messenger.

OFFLINE MESSAGE
n@im t@chio
akak,sdhlah..adk da xnk susahkan akak lg.adk tau akak msti bnci kt adk,kn?
Adk sda adk ni spe…skrg,adk nk lpskn akak.akak prgilah..adk xnk tgk akak menderita mcm adk..smpai cni jla..

‘Apa dia kata ni? Sejak bila pula aku kata nak tinggalkan dia? Dan sejak bila aku kata aku menderita dengannya?’ bisikku. Dalam masa yang sama, aku agak gembira kerana dia memahami hatiku yang ingin bermujahadah. Tapi, aku kalah lagi. Aku terbalas mesejnya seraya membuatkan ianya menafikan bahawa aku membencinya. Memang! Memang aku tidak membencinya tapi aku tidak mahu lagi berhubung dengannya.


‘Ya Allah,
Kau yang Maha Mendengar,
Dengarlah rintihan hamba-Mu yang hina ini..
Kau tingkatkanlah imanku..jangan Kau goyahkannya..
Sesungguhnya aku takut dengan pedihnya azab seksaan-Mu

Ya Allah, Kau kuatkan aku di sisi manusia..
Biarlah aku lemah di hadapan tapi, aku mohon kuatkan aku di sisi manusia.
Agar aku dapat menegakkan kebenaran.
Agar aku dapat membela mereka yang tidak bersalah.

Tapi, Ya Allah,
Aku mohon kau Kau membantuku dalam bermujahadah..
Kau kuatkanlah aku. Aku tidak sanggup hidup bertuhankan nafsuku.
Adakanlah rasa cintaku hanya untuk-Mu dan rinduku untuk Rasulullah.
Aku mohon,Ya Allah…’

Aku merintih sendirian dengan Al-Khaliq. Sewaktu manusia lain lena diulit mimpi. Ya! Hanya aku dan Dia. Aku tenang dengan dating sebegini.

Mentari pagi mula menunjukkan sinarnya. Masya Allah tegarnya matahari kerana sanggup membakar dirinya sendiri demi menerangi dunia ini dengan izin-Mu. Hebatnya ciptaan-Mu.

"Hanisah, nti menungkan apa tuh?" ujar Hamiza.
"Tak ada apalah.. Saja menikmati indahnya alam"
"Alhamdulillah.." balas Hamiza ringkas. Dia turut mengikut perbuatanku iaitu menebeng di tingkap.’ Maafkan aku, Hamiza. Aku telah berjanji dengannya yang aku takkan memberitahu sesiapa tentang perbulanku dengannya.
"Nti, nti tahu tak Allah tu Maha Mendengar?" Hamiza tiba-tiba besuara.
"Mestilah..Dialah segalanya. Kenapa nti taya macam itu?"
"Alhamdulillah.. ana sebagai sahabat diberikan sense yang nti punya masalah besar saat ini. Ana seolah-olah mendengar isi hati nti berbicara yang nti ada masalah. Katakanlah, ya sohibati. Ana sedia mendengar." ‘ Masya-Allah, betapa hebatnya sense yang kau berikan kepada dia seoorang manusia sepertiku.’
"Hamiza, terima kasih kerana memahami ana. Tapi, ana tak dapat meluahkannya kerana sudah berjanji dengannya."
"Siapa? Naim…" Aku hanya mengangguk kepalaku.


Tetapi, siapa yang tak kenal Hamiza? Dia sangat bijak memujuk tapi tidak pernah digunakan umtuk memujuk rayu lelaki. Dia bejaya melenturkan hatiku dengan kata-katanya yang penuh berhikmah. Aku bersyukur dipertemukan dengannya. Aku membuka cerita perlahan-lahan. Hamiza mengangguk tanda mengerti.

"Ana tak salahkan nti kerana salah ini datang dari kedua-dua pihak. Hanisah, rasa suka itu memang fitrah yang Allah ciptakan untuk manusia saling berkasih-kasihan di muka bumi ini. Tapi, bagi kita yang sedang belajar ni, tak sesuai bercinta. Ianya hanya melekakan kerana ianya berlandaskan nafsu dan syaitan." Panjang penerangan Hamiza. Aku mengerti aku ialah muslimah yang ditugaskan untuk menegakkan agama Allah di bumi ini. Tapi sayang aku terleka dengan cinta sementara sedangkan cinta hakiki ku tolak tepi.

"Cuba nti ingat balik dari mana kita datang? Untuk apa kita ke sini? Dan ke mana kita akan dikembalikan? Itulah prinsip ana bila suntikan cinta syaitanirrajim menyelit ke dalam hati ana.."tambah Hamiza lagi. Aku mengangguk faham. Ada air mata keinsafan mengalir dipipiku.
"Terima kasih, Hamiza."




السلام عليكم zayyah

Hari ni aku rasa sedih sangat.. aku dalam dilema, zayyah. Aku tak tahu nak pilih yang mana.. Naim atau kawan-kawan aku. Dan akhirnya aku pilih kawan aku. Aku mintak maaf, Naim. Aku mungkir janji aku. Maafkan aku. Zayyah, aku dah cerita segalanya pada Hamiza. Perlukah aku teruskan dengan Naim? Aku tak nak hidup bertuhankan nafsu. Ya Allah, bantulah aku yang buntu ini.. Tapi, hakikatnya aku terlalu sayangkan dia. Aku tak sampai hati nak biar dia sendiri..kesunyian… Hurm…keluhan lagi keluar dari mulut aku.. Tolong!!! Aku dah tak nak hidup macam ni…Argh…
1307200x





Aku menutup diari kesayanganku. Seusai sudah aku menuju ke katilku. Aku melabuhkan badanku di atas katil yang bercadarkan cadarbiru laut. Bantal yang sedodon dengan warna cadar ku tepuk-tepuk. Setelah itu, lembut ku hempaskan kepalaku. Novel Tahutan Hati di sisi ku capai sebagai bedtime story.

Watak Asiah Yusra memberi suntikan dakwah dalam hidupku. Aku juga ingin menjadi sepertinya. Tapi, mampukah aku? Sedang hanya pesanan ringkas dari seorang yang bernama lelaki pun tidak mampu ku lawan. Apatah lagi berbahas dengan seorang kristian tentang Islam. Sungguh aku hamba yang lemah. Mataku memandang jam yang telah menunjukkan jam 1.35 pagi. Novel karya Fatimah Syarha ku tutup.

Selimut ku tarik sampai ke paras dada. Tangan ku tadah meminta perlindungan daripada-Nya sebelum tidur. Mata ku pejam erat. Hatiku berselawat dan akhirnya aku terlena dengan tenang.

Kringgg….
Jam loceng nyaring menjerit meminta aku mematikannya. Aku tersedar dar tidur yang panjang. Jam menunjukkan jam 5.30 pagi. Doa ku baca ringkas sebagai tanda bersyukur aku masih lagi dibangkitkan. Lantas, aku menolak selimut yang menutupi badan. Aku mengemas tempat tidurku sebaik sahaja bangun dari tidur. Itulah ajaran yang mama selalu mengingatkan padaku. Kemudian, aku turun ke bawah membersihkan diri sebelum bertemu dengan Yang Maha Esa di pagi hari.

Seusai solat subuh berjemaah dengan keluarga, ayah memberi tazkirah ringkas mengenai bulan Ramadhan yang menjelang tiba. Beliau mengingatkan agar kami memperbanyakkan ibadah sunat. Aku tersenyum kerana kekosongan rohaniku terisi. Kemudian, tafsir al-quran yang di beli di Perlis ketika menghantar kakakku belajar ku capai. Aku membaca dua muka pagi itu. ‘Alhamdulillah’ ku ucap ringkas. Kemudian, aku mencapai novel Tautan Hati untuk menghabiskan pembacaanku.

‘Bidadari

Aku juga perempuan,
Punyai impian,
Anggun dibalut perhiasan,
Hidup bergemerlapan,
Bak artis pujaan.

Kuingin bermadah puisi,
Bersyair dan menyanyi,
Lincah menari,
Menghibur dan menyeri.

Namun,
Aku bukan perempuan,
Gopoh mengejar kemasyhuran,
Di tempat persinggahan,
Tiada berkekalan.

Kuingin kemuliaan abadi,
Kemasyhuran hakiki,
Bukan yang tiada erti,
Bukan yang dimurkai Ilahi,
Bukan di dunia ini,
Tapi di taman syurgawi,
Inginku kekal sebagai bidadari.’


Aku tersenyum. Mulianya hatimu, Asiah Yusra. Aku sedar walaupun dia hanya watak yang tak pasti kewujudannya, namun aku tetap mengaguminya. ‘Mampukah aku menjadi sepertinya? Menjadi bunga islam yang menyebarkan benih-benih islam? Mampukah aku?’



Cermat ku tekan butang hijau menandakan aku setuju meletakkan nombor Naim di dalam senarai screened number. Sebenarnya aku tidak tahu apa itu screened number, tapi berdasarkan ujikaji yang aku lakukan, aku takkan perasan kemasukan mesej jika nombor pemberinya tersenarai dalam screened number. ‘Maafkan aku, Naim’ bisikku. Kemudian aku mematikan telefon bimbitku.

Aku mengatur langkah menuju ke bawah. Aku melihat adikku sedang membelek buku Mathematics. Aku menuju ke arahnya. Berkerut dia cuba menjawab soalan itu.
" Ija, macam mana nak buat ni?" Tanya adikku, Ilham. Dia bakal menduduki UPSR 8 September ini.
" Ala, ni senang je." Aku menerangkan jalan pengiraan soalan itu kepadanya.
" Oh, senang je.."

Aku tersenyum. Kemudian, aku menuju ke kamar ibu bapaku. Disitu aku melihat ayah sedang megemas bilik. Tanpa disuruh, aku membantu ayah. Seusai sudah, aku membantu mama memasak untuk makan tengahari di dapur.

Setelah siap, mama menyuruh aku memanggil ayah.
" Ayah, jom makan" laungku. Tidak lama kemudian, ayahku tiba diiringi adik-beradikku yang lain.
" Wah, sedapnya lauk hari ni." Puji ayahku.
" Hmm..dah. Cepat! Ambil lauk tu. " arah mama. Aku dan adik-beradikku mengambil tempat duduk masing-masing.
" Esok puasa dah.. Jangan ingat makan je." Pesan mama.
" Yelah. Tak perasan pulak. Malam ni kita pergi terawih!!" kata kakakku, Hazira.

Aku cukup gembira dengan kehadiran Ramadhan. Ah! Bahagianya kalau aku insan yang ditakdirkan dapat menikmati lailatulqadar. Aku berharap agar Ramadhan tahun ini, lebih baik daripada yang sebelumnya. Syukur, Alhamdulillah aku masih dipertemukan dengan ramadhan.



Azan bergema dari Masjid Jamiul-Hasaniah. Ayah menyuruh kami supaya mempercepatkan langkah agar tidak menjadi makmum masbuq. Tidak sampai beberapa minit, kami sampai di masjid. ‘Ah, sudah terlalu lama aku tak melangkahkan kaki ke masjid ini.’

Aku sedar sejak aku belajar di Sekolah Agama Menengah Sri Utama, yang mana ia merupakan sekolah berasrama, aku jarang dapat berterawih di masjid kampungku. Tapi, Alhamdulillah ramadhan tahun ini jatuh pada cuti sekolah. Dapatlah aku menunaikan sunat muakad di masjid kampungku.

Tenang ku angkat takbir menunaikan solat sunat menyembah-Nya. Tapi, hatiku sukar untuk khusyuk kerana suasana disekitar masjid agak bising dek gelak tawa kanak-kanak yang hadir ke masjid.

" Diamlah! Orang nak solat, bodoh!" kata seorang budak lelaki. Aku dapat menangkap suara itu jelas sekali. ‘Bagus tegur orang, tapi panggilan baik betul’ Walaupun waktu itu aku sedang solat, sempat ku mengkritik budak itu. Nampak sangat aku tidak khusyuk. Masya-Allah!

"Assalamualiakum warahmatullah…" Imam Mukhri memberi salam terakhir. Aku menyapu mukaku sambil beristighfar.
‘ Alhamdulillah, aku dapat buat terawih hari ini.’

Selesai berdoa, aku mengatur langkah bersama mama, kakak dan adikku untuk pulang. Setibanya di rumah, adikku, Ilham menghampiriku.
" Ija, tadi kat masjid Amman kirim salam."katanya ringkas.
" Ha? Dia ada ke?"
" Adalah…"

Aku beristighfar. Sayang…dia sepatutnya tahu apa niatnya ke masjid. Aku terus menaiki kamarku. Sebelum tidur,aku bertadarus sebentar. Kata ayah, mengajilah walaupun sedikit. Aku tak lupa pesan ayah. Di kamar, aku melayari internet. Kulihat nama Naim offline jadi aku mematikan sambungan internet. Aku mengambil buku Semakin Aku Berfikir Allah Semakin Ada. Buku itu mengisahkan tentang seorang pemuda yang tidak percaya kewujudan Allah. ‘Subhanallah, aku bersyukur aku di beri nikmat Islam’



Sepanjang cuti ini, aku banyak menghabiskan masa dengan membaca buku-buku ilmiah. ‘ Kalau kita nak kurangkan bercakap, banyakkan baca buku. Tak kisahlah buku pelajaran ke, buku ilmiah ke.. Tapi, pastikan buku tu memberi manfaat kepada kita.’ Terngiang-ngiang pesanan Khadijah kepadaku.

Pagi itu, aku membelek telefon bimbitku yang sudah lama tak diusik. Aku pergi ke screened message untuk melihat adakah aku menerima mesej dari Naim.

+Salam. Kak,ngah wat per? Puasa x?

Ringkas mesej dari Naim. Aku melihat waktu mesej itu dihantar; 4.15 petang. ‘ Ade ke patut tanya aku puasa ke tidak…’bisikku. Kemudian, aku terus membaca buku yang dibeli di Pesta Buku Antarabangsa di Shah Alam waktu cuti baru-baru ini.

Tidak lama selepas itu, hatiku tergerak untuk memeriksa screened message. Tidak salah kata hatiku, aku menerima mesej dari Naim.

+Salam. Sahur ape td? Ehm, kak. Adk xmnx akak lyn adk tiap mase. Adk cme mnx akak bls mcg y adk bg. Sbb bl adk bg mcg tndernye adk tga sunyi. Tp,terpulanglah kt akak. Akak xnk pun xpe..adk xmare..

Panjang lebar mesejnya. Aku teringat mesejku pada Hasila.

+Ija, Naim kate ko da xnk lyn dy..
=Mne ade..aku cume jmt kdt arh weyh..mak ak xbg ym saloo…lgpun xkn ak nk lyn dy tiap mse?

‘ Ni mesti Hasila… Nak kena ni!!’ bisikku. aku membalas mesej Naim.

=Salam,dik. Sori..akak xde kdt arh. Snyi? Meh kte borak kt ym..

Aku berlari menuju ke bawah. Ayah dan ibuku sudah pergi bekerja mencari rezeki. Adikku, Iqbal sudah pergi ke kelas tambahan di sekolahnya. Manakala adikku, Faqih dan Iqa sedang asyik bermain playstation di bilik tv.

Aku pergi ke bilik ibu bapaku mencari laptop. Tiada!! Lantas, aku menuju ke kamar kakakku. Ku ketuk pintu kamarnya.

" Ira, aku nak laptop." Kataku.
" Ambiklah!" katanya terus menikmati tidurnya yang terganggu.

Aku membaca status Naim; mne kakak ni? Seraya tersenyum. Naim, kakak datang....

N@im -kak……….
H@neez -ye sye…
N@im -kakak xnk kwn dgn naim ke?
H@neez -mne ade..
N@im -hbs tuh npe akak cm jauhkan diri dr naim je..hasila kte xkn akak nk lyn naim setiap mase…
H@neez -dik,mama xbg akak saloo on9.lg 1 akak xde kdt…sbb tula,syg oi…
N@im -ooo…

Berpeluh-peluh aku cuba mencari alasan menyembunyikan yang sebenarnya aku memang hendak menjauhkan diri daripadanya. Kurang pahala puasa…

H@neez -adk…
N@im -ye…
H@neez -adk da dptkn duit y khadijah bg?
N@im -x… yg hamiza bg adela..
H@neez -hesy..smela tuh..da gne?
N@im -sikitlah..
H@neez -adk…npe x tgk lu..kt duit tu ade sign akaklaa…
N@im -ha?yeke?da bg kt kntin..akak, nk lg 10
H@neez -xpyala..nk wt pe?bg kt koop lak?
N@im -ala,kak…bolela..




Ku tutup novel inpirasi bagi pencari tuhan, Semakin Aku Berfikir Allah Semakin Ada. Aku sedar yang Allah itu memang Maha berkuasa. Pelbagai ciptaan-Nya yang tak mampu difikirkan dek akal. Buku itu selesai ku baca. Kemudian, aku mencari buku-buku yang lain. Pencarianku berakhir dengan penemuan buku yang sangat menarik, Fitnah Wanita.

Ku melabuhkan punggungku di atas kerusi di ruang tamu. Isi kandungan buku itu sungguh menarik hingga membuatkan aku lupa menyelesaikan pesanan ayah. Aku menanda buku itu dengan meletakkan penanda buku dan terus menuju ke dapur untuk membasuh baju. Setelah ku letak sabun pencuci, ku kembali membaca buku tersebut.

‘Sabda Rasulullah S.A.W: Tidak kutinggalkan fitnah yang lebih dahsyat ke atas lelaki selain perempuan.’

Masya-Allah! aku teringat kelakuanku terhadap Naim. Perangaiku cukup jelek di mata Allah. aku yakin pasti Allah memarahi aku tika ini. Pembacaanku tertumpu pada senjata wanita.

‘SENJATA FITNAH PEREMPUAN

1. Airmata
2. Pandai mengambil hati
3. Mendedahkan aurat
4. Senyuman
5. Tipu daya
6. Tutur kata yang manis
7. Gertak’

Aku terkesima. Sudah berapa kali aku mengukir senyuman dengannya? Walaupun aku tidak pernah bercakap dengannya tapi senyuman itu sudah cukup untuk membuat dia terleka. Belum lagi ditambah dengan tentangan mata. Masya-Allah…

Kata orang dari mata turun ke hati. Tapi, kenapa aku tidak pernah sedar itu semua ketika bertentang mata dengannya? Ya! Mata juga merupakan fitnah bagi seorang perempuan. Allah telah menjadikan dua fitnah pada dua mata wanita: daya tarikan dan airmata. Hatiku cepat-cepat beristighfar. Malunya aku saat ini…kepada Penciptaku.

Seharusnya aku mencintai Dia lebih dari segalanya. Tapi, aku telah menduakan Dia. Cintaku pada makhluk ciptaan-Nya lebih dari cintaku pada-Nya. Namun, Dia tidak pernah lokek memberikanku nikmat yang tidak putus-putus tanda cinta-Nya padaku.
Aku beristighfar panjang. Hatiku diselubungi dosa. Lantas, aku mengangkat hadas kecil lalu menunaikan solat dhuha. Airmataku menitis tanpa dipinta. Lama ku merintih pada-Nya, Yang Maha Kuasa. Sungguh, akulah hamba-Nya yang hina. Fikiranku melayang mengenangkan dosa-dosa yang telah dilakukan. Kubandingkan dengan kanak-kanak. Mereka belum mumayiz. Mengapa kau yang sudah tahu hukum Allah masih buta, Hanisah? Kubandingkan pula dengan orang kafir. Mereka tidak kenal Pencipta mereka yang sebenar. Mengapa kau yang yang sudah kenal dengan Pencipta sebenar, tapi kau masih berdalih? Aku memarahi diri sendiri.

Aku mengambil buku Science. Bahagian yang belum dubuat, ku sudahkan bagi mengisi masa terluang. Tiba-tiba telefon bimbitku bergetar menandakan mesej masuk.

+salam,ija!! Ko ngah wat pe?

Aku tersenyum. Dari Hasila rupanya. Aku mengabaikan mesej itu. Bukan aku sengaja. Ini kerana kredit yang terpaksa ku jimatkan untuk kegunaan beberapa hari. Petang itu, semasa aku dan adik-adikku menonton rancangan kegemaran kanak-kanak masa kini, Upin dan Ipin, aku tertidur.

Lama ku tertidur. Aku bermimpi aku mengejutkan adikku, Haziqah agar menunaikan solat asar yang kian tiba penghujungnya. Tiba-tiba aku tersedar dari tidur. Rupa-rupanya, dia yang sedang bertungkus-lumus mengejutkanku agar aku tidak terlepas solat asar. Aku tersentak. Jam menunjukkan pukul 6.45 petang. Aku terus mengerjakan perintah-Nya. Aku diselubungi dosa sekali lagi. Sepatutnya aku menunakan solat sebaik saja aku mendengar laungan azan tadi. Inilah padahnya melewat-lewatkan solat.

Aku menyusun langkah menuju ke dapur untuk membantu mama menyediakan juadah berbuka. Hari ini, kami berbuka nasi dengan tomyam kegemaranku! Sebenarnya, semua masakan mama adalah kegemaranku. Hihi… Aku lihat mama sibuk menyiapkan juadah berbuka keseorangan.
" Hari ni mama masak ape?" ujarku.
" Kau orang ni. Bukan nak tolong mama. Penat tau. Dahlah maknya ni baru balik kerja. Dia orang senang-lenang je.." mama menghamburkan kemarahannya. Aku sedar dalam hal ni akulah yang bersalah kerana tidak membantunya.
" Sorilah, mama. Tadi, Ija tertidur…" Aku meminta maaf dari mamaku. Aku tahu dia tidak marah sebenarnya. Maafku tidak bersambut. Tapi, aku sedar dialah ibu yang sentiasa memaafkan anaknya. Aku terus membancuh air buat berbuka puasa.

Dalam kesibukan menyediakan juadah berbuka, sempat ku berkata dengan ayah dan mama.

" Mama, ambillah balik handphone Ija tu," kataku.
" Kenapa?" tanya ayah.
" Entah. Ija rasa Ija makin jahat pulak pegang handphone tu. Asyik mesej dengan lelaki je.."
" Mama dah tau dah. Semua orang yang ade handphone memang macam tu." Aku tersentak. Mama memang memahami. Persoalan timbul difikiranku. ‘Tidak marahkah mereka padaku?’ Aku diselubungi rasa bersalah.



Selepas selesai mengerjakan solat terawih di masjid, kami menuju ke Setia Alam bagi meraikan hari jadi kakakku, Hazira yang ke-17. aku tidak banyak bercakap waktu itu. Aku asyik memikirkan tentang fitnah seorang wanita.

Malam itu, sebelum tidur aku leka menelek novel inspirasi bagi pencari tuhan. Entah sudah keberapa kalinya ku membelek buku itu. Aku tidak pernah rasa bosan membaca novel itu berulang kali. Tiba- tiba, telefonku bergetar manandakan mesej masuk.

+ija, ak ngs td..huhu…

Berkerut dahiku memikirkan mengapa Halisa menangis.

=la tahzan.innallaha ma`na.limaza,ya sohibati?
+msk lmk cilia pi mak ak td pds sgt.smpai mngs ak.
=rse cm nk sepak pn ade gak ark n…

Geramnya aku membaca balasan daripadanya. Aku ingat ada apa-apa yang berlaku. Rupanya, dia saja mengenakanku. Cis!!!

=sila, npe naim xmsj ak? Ko cntct dy x?
+haha..ak igt da xigt dad y tu.dy krm slm kt ko smlm n arini. Ak xgtw sbb ak xnk ubh mood ko..
=hurm..susa woo mujahadah ni..ko doakan ak erk..
+huhu..yela..

Aku sedar dua hari ini, aku langsung tidak menghubunginya. Dan perasaan rindu itu semakin mencengkam diri.

+pnt r dgn dy tu..asek mrajuk je…nk suro ak pjk je..mnje tol
=ko ni.dy mmg r mnje..p y ko wt smpai dy majok?
+ak ktuk dy..pastu dy majok..
=xpya r ktuk dy..cian dy tw
+ak sje je..mrany d yak ktuk naim
=cian r..da r ank mnje..parents lak xde kt cc.. ‘kkk ksygn’ dy lak xlyn..ko jla tmpt dy b’mnje
+kkk ksygn?ak tgk status dy kt ym adk sayang kkk…ak rse kkk tu ko..
=tah..ko tnye arh dy…
+parents dy ad kt cni r…
=yke?pdnla xcntct pn ‘kkk ksygn’ dy ni…

Sungguh tiada kata yang bisa kuungkapkan untuk kuluahkan rinduku pada Naim. Ku pukul kepalaku. Kenapa tak pernah ada rasa rindu pada Allah? aku memarahi diri sendiri.

Aku tersedar dari tidur. Pukul 3 pagi. Masih terlalu awal untukku bersahur. Aku mengatur langkah ke bilik air untuk mengambil wudhuk. Selesai bertahajjud dua rakaat dan solat hajat, ku panjatkan kesyukuran kepada Ilahi. Di samping merintih meminta petunjuk daripada-Nya.

" Ya Allah,Yang Maha Agung, Ku panjatkan kesyukuran pada-Mu kerana telah memilih aku sebagai hamba-Mu untuk berduaan dengan-Mu. Aku sedar jarang sekali aku untuk qiam bermunajat pada-Mu. Ampunkan atas segala dosa-dosaku, dosa ibu bapaku, dosa guru-guruku dan dosa sekelian umat Islam,Ya Allah. Ya Allah, sesungguhnya jika aku jatuh cinta, jatuhkanlah hatiku pada seseorang yang bisa membuatkan cintaku pada-Mu bertambah kukuh. Aku tidak mahu cinta yang berlandaskan nafsu dan syaitan semata-mata,Ya Allah. Ya Hayyu Ya Qayyum, Kau kurniakanlah aku jodoh yang soleh, yang mampu membawa ku ke jalan-Mu,yang mampu mendidik anak-anakku nanti. Sesungguhnya Engkaulah yang mengerti hatiku. Ya Allah Ya Rahim, andai dia jodohku, Kau tautkanlah hati kami atas dasar kasih sayang-Mu. Tapi, sekiranya dia bukan jodohku, Kau hilangkanlah dia dari hati dan fikiranku dalam keadaan aku tidak sedar."

Panjang rintihanku pada Yang Satu. Kemudian, aku menyambung kembali tidurku. Aku nekad, aku akan menghantar ‘the last article’ pada Naim esok hari. Hampir jam 5.30 pagi baru aku tersedar dari lena. Masya-Allah! Aku sudah terlambat untuk bersahur!

" Sadaqallahul `azim…" Tadarusku berakhir pada Surah Ibrahim. Kemudian, aku menghempaskan badanku di atas katilku. Mataku mulai kuyu dan akhirnya aku tertidur. Aku dikejutkan dengan suasana yang agak kecoh.

Kakakku, Hazira keluar Bandar hari ini. Katanya, mahu belajar bersama teman-temannya di Perpustakan Tun Uda yang terletak berdekatan dengan pejabat ayahku, Majlis Bandaraya Shah Alam. Aku mendengus kerana terpaksa menjaga adik-adikku sendiri. Aku mengatur langkah ke bawah. Tiba-tiba, aku teringat tentang ‘the last article’. Aku terus mencapai laptop kepunyaan ibuku untuk menaip ‘the last article’.

Sebelum menaip ‘the last article’, aku menghalau adik-adikku agar mereka tidak mengganggu kerja ku. Mereka mengeluh.
" Ape Ija ni. Nak tulis surat cintalah tu. Bagitahu mama…" adikku, Ilham mengugut.
" Tak kisah… Bagilah tahu.."








Assalamualaikum, adik…
Bahagia erk die..bermnje dgn mama. Sampai terlupe akak..haha.. xdelah..akak xkesah pun.. adik, akak mnx maaf sbb xlyn adk bbrpe hri ni. Akak mnx maaf sgt2. Hmm…brpe untung niage? Akak sentiase doakan adk untung.. adik…nabi kte prmpuan tu ftnh.. jd, akak wt kptsn akak xnk kacau adk lg. akak xnk adk ksygn akak ni difitnah sbb akak. Akak xsgp tgk adk terseksa la.. nnti adk pndh..huhu…

Adik…sesungguhnya cre kte ni m’dktkn dri dgn zina. Adk tau kn mndkti zina itu haram? Allah da kte dalam quran; la taqrabu zina… dekat pun xley,dik. Akak tkut nnti allah tnye knpe akak dkti n akak xley jwb. Adik, nabi psn lg; perempuan tu aurat. Setiap kali ia keluar dari rumah, maka syaitan akan memerhatikannya dan berkata: sesungguhnnya engkau tidak melalui seseorang melainkan memperdayakannya. Akak malu, dik. Malu dgn allah…dgn nabi..

Adik,
lelaki idaman muslimah..

Biarlah dia seorang yang buta
Kerana matanya sunyi dari melihat
perkara-perkara maksiat dan laghah
Kerana kedua matanya terpelihara dari
memandang aurat wanita ajnabi
Asalkan kedua matanya terang
dalam memerhati keagungan ciptaan Allah
Asalkan dia celik
dalam melihat kesengsaraan umat Islam
di Palestin, Bosnia, Ambon dan seumpamanya

Biarlah dia seorang yang bisu
Bisu dari pujuk rayu yang bisa mengoncang keimanan
Bisu dari mengungkapkan ungkapan yang bisa meracun fikiran
Bisu dari perkataan yang bisa mengundang kekufuran
Asalkan bibirnya sentiasa basah mengingati Tuhan
Asalkan lidahnya tidak pernah lekang dari membaca Al-Quran
Asalkan dia petah
membangkang kemungkaran
dan dia lantang
menyuarakan kebenaran

Biarlah dia seorang yang bakhil
Bakhil dalam memberi senyuman
pada wanita yang bukan mahramnya
Bakhil dalam meluangkan masa
untuk membuat temujanji
dengan wanita ajnabi yang boleh dinikahinya
Bakhil untuk menghabiskan wang ringgitnya
kerana seorang wanita yang tidak sepatutnya
Tetapi dia begitu pemurah
meluangkan masanya untuk beribadah
dengan Khaliqnya
Dia begitu pemurah
untuk mempertahankan aqidahnya
Pemurah dalam memberikan nasihat dan teguran
Sehingga dia sanggup
menggadaikan hartanya
bahkan nyawanya
demi melihat kalimah syahadah
Kembali megah di muka dunia

Biarlah dia seorang yang papa
Papa dalam melakukan perkara maksiat
Papa dalam ilmu-ilmu yang tidak berfaedah
dan tidak bermanfaat
Papa memiliki akhlaq mazmumah
Tetapi dia cukup kaya
dalam pelbagai ilmu pengetahuan
Dia begitu kaya
memiliki ketinggian akhlaq
dan budi pekerti yang mulia
Dia begitu kaya
dengan sifat sabar
dalam mengharungi tribulasi kehidupannya
Dan dia seorang yang kaya
dalam menanam impian
untuk menjadi seorang syuhada
yang syahid di jalan Allah


Sesungguhnya adiklah penegak agama Allah. Adiklah mujahid yang akan berkorban nyawa untuk agama Allah. Akak mintak maaf sangat-sangat sebab buat adik terleka. Akak rasa bersalah sebab buat mujahid soleh ini terleka dengan keindahan duniawi.

Adik,
Kamar hatiku sekian lama
Suram dan sepi kekosongan
Aku mencari insan sejati tuk menemani hidupku

Adam dan Hawa diciptakanNya
Disemai rasa kasih sayang
Agar bersemi ketenangan dan kedamaian dihati

Ku harap hanya keikhlasan
Dan ku rindukan keramahan
Aku inginkan kemesraan
Berkekalan berpanjangan

Mengasihimu dikasihi
Menyayangimu disayangi
Merindui dan dirindui
Saling mengerti dihati

Biar hilang kabus diwajahku
Biar hilang resah didadaku
Terimalah serta kabulkan harapan ini,oh Tuhan

Ku melafazkan kata penuh makna
Bersaksi Tuha Yang Maha Pemurah
Hidup mati jodoh pertemuan
Ditentu Allah Yang Esa
Perkenankan hasrat dihatiku

Terima kasih,adik atas pemberian lagu nasyid ni. Adik, akak tak bermaksud nak putuskan hubungan kita. Islam melarang kita bermusuhan dan akak tak nak adik memusuhi akak. Akak cuma nak kita hidup berlandaskan syarak. Macam yang Allah nak. Kita khalifah yang kena menegakkan amar ama’ruf nahi mungkar. Adik bimbing muslimin, akak bimbing muslimat dan akhirnya kita dapat hidup dalam bi’ah solehah bukan thalihah,dik. Akak bagi ni sbg tanda akak sayang adik.

Akak masih sayang adik. Tapi akak dah tak nak jadi punca adik terleka.. Maafkan kakak… jadilah kamu muslim yang soleh kerana perempuan yang baik untuk lelaki yang baik.

"DOA SEORANG AKU
Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan"
Kakakmu,


‘Sent!’
Alhamdulillah.. aku yakin pasti ada hikmah disebalik perpisahan ini. Aku tidak lagi menitiskan airmata untuk perpisahan ini kerana aku tahu aku melepaskan dia untuk berjuang di jalan Allah. sungguh! Aku tak mahu menjadi bunga yang dipetik oleh tangan-tangan kasar. Atau bunga yang dihisap madunya oleh kumbang ganas. Aku ingin menjadi mawar berduri yang mekar berkembang dan harumannya melewati pintu syurga.

Naim, bimbinglah aku ke arah itu. Aku ingin menjadi mutiara yang tersimpan rapi dalam bekas kaca yang tertutup, yang bebas dari pencemaran yang bisa membuatkan hatiku kotor dan hitam. Aku ingin menjadi bidadarimu di syurga kelak. Ya! aku pasti berusaha ke sana, Taman Firdausi… Jannatul Naim yang kekal abadi.


" kadangkala Allah menghilangkan matahari…kemudian Allah turunkan kilat dan guruh..puas kita mencari dimana hilangnya mentari… rupanya Allah beri kita PELANGI…"
posted by Penulisan2u @ 5:44 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
44 Comments:
  • At 7/11/09 1:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syukran...ya ukhti..
    ahsanti..=)


    -nur-

     

  • At 8/11/09 12:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus...alhamulillah...percintaan yg halal ialah selepas perkahwinan

     

  • At 8/11/09 2:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening kot!!!

     

  • At 8/11/09 9:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nak menitis air mata..
    suci sungguh..
    ana pon sdg menghadapi mslh nie..
    cinta3..
    ALLAH aku dambakan cinta yg HALAL

     

  • At 9/11/09 12:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    macam perli saye je cter ni..
    tapi saye bersyukur sbb awak sedarkan saye..
    thanks writer..
    may Allah bless you always...

     

  • At 10/11/09 1:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus cter nie....
    byk bg pngjrn n ksedaran...
    prbykkan lg cter cam nie...
    k...
    gud luck~~~

    ~~~syuhada_salleh~~~

     

  • At 15/11/09 5:39 PTG, Anonymous cahaya kegembiraan said…

    sy dlm d lema ini..:(
    terhina rasa diri ini disisis-Mu'pinpinlah aku ke jalan yg diredhai-mu,aminnn

     

  • At 21/11/09 9:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pnjg gak..
    tp xpe asalkan kte niat utk berdakwah
    bersama kte mohon pd-Nya
    dijauhkan dr fitnah n tipu helah duniawi
    may allah bless....

     

  • At 1/12/09 1:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurmmm...sedihnye bce cte nie...tp mungkin btl...
    ade hikmah diseblk perpishan...good job...keep it up

     

  • At 3/12/09 11:00 PTG, Blogger g-jie said…

    =)
    ni cubaan petame saye..
    terus doakan kjayaan saye.
    sori kalau tak best, tak tersusun ayat dgn betul..
    maaf~

    writer~

     

  • At 14/12/09 4:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg bagus.ia mmg kena dgn perangai remaja2 dan org dewasa d zaman ini.harap penulis terus memberikan yg terbaik.buatlah cerpen 2 yg menyedarkan manusia bkn melekakan manusia.jln yg terbaik adalah jln yg diredhai allah.may allah bless you!

     

  • At 14/12/09 10:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thumbs up=)
    Alhamdulillah..cete ni m'beri petunjuk u saya ke jln yg benar n lurus..thanks writer.. saya suka cerpen ni.. semoga saya menjadi seorang muslimah sejati..amin

     

  • At 16/2/10 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan..

     

  • At 7/3/10 8:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...cerpen yg sgt bgus pda pndngan sya,hope perbnykkn lgi crita2 sperti ni..n thanhs coz persoalan yg sdng b'legar di minda sya dah t'jwb kini..yes!cinta yang tak m'nyakitkan adalah CINTA KEPADA ALLAH!

     

  • At 3/4/10 4:58 PG, Blogger alongluck said…

    sy sedang mengalami peristiwa ini. tpi umo2 x lah 14 tahun..kan bgs die bgtau sebb2 cm ni..bukan mcm ayt poyo die2..cinta mcm nilah yg didambaka oleh mane2 gadis..amin

     

  • At 17/4/10 1:39 PG, Anonymous dewi cinta said…

    cite ni mbri keinsafan pdku wlaupn umrku tlah mjankau 22 thn...bgus dbca sbg pgajaran n ksedaran pd mreka yg jauh tsasar dgn cinta d dnia yg xde ksudahannye...pe pn kita hya prlu berdoa pd yg esa agar dberi jdoh yg d redhai olehnye..

     

  • At 1/5/10 1:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thanx anti
    citer nie byk sdrkn ana
    truskn mnulis yer..
    gud luck!!

     

  • At 3/6/10 11:03 PG, Anonymous syasya said…

    cite ni memang bagus
    boleh kite jadikan pedoman.....

     

  • At 4/6/10 10:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SALAM..
    BAGUS CERITA NI..
    ISLAMIC N BERMORAL
    ALHAMDULILLAH ANA BELUM PERNAH BERCINTA..
    MENGHARAPKAN HANYA PERCINTAAN SETELAH NIKAH..
    I2 LEBIH INDAH DAN PNUH NIKMAT..
    JAZZAKALLAH..

     

  • At 17/6/10 10:34 PG, Anonymous hikmahSyaFiqah said…

    ahsanti!gud job...trskn b'dkwh.smoga b'jaya...

     

  • At 18/6/10 3:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    peh...terkesima!!!!!

     

  • At 3/7/10 1:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    walaupon pnat nak bca tp sya ggahkan diri untuk habiskan..
    coz sya nak cr jwpan mkna cinta hakiki dan cinta yg dredhai..
    thanks writer!!

     

  • At 6/9/10 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tpana seketika ktka mbcenye..bnda ni btol2 blaku kat aku la..aku brasa bsalah bila bt dia mcm tu..melekakan dia dr apa yg sppt dia lakukan untuk mjdi mujahid spt yg dia sndri ingin kan..aku rasa aku ptt undurkn diri walau apa yg akn dia fikirkn kemudian hri...

     

  • At 15/9/10 2:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bezt.. tq coz sdrkn sye n rmai ag dluar sne. may ALLAH blees u always..

     

  • At 15/9/10 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    macam terkena juga pada diri ni...erm...sebagai penunjuk yg bagus sama ada di terima pakai atau pon tak terpulang kepada diri masing2 untuk memilih jalan yang benar..

     

  • At 21/9/10 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie,boleh jadikan panduan dan pengajaran

     

  • At 14/10/10 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syukran ya ukhti...mabruk...sapa kata crpen ni mmbosankan mmg xda hati n perasaan kot!!!!!!

     

  • At 30/10/10 11:38 PG, Anonymous euj said…

    Even agak complicated ckit cerita dia..tp i like it so much!!cnta berlandaskan Islam <3

     

  • At 9/11/10 3:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SUBHANALLAH...
    nice...(^_^)
    mudh-mdhn DIA bukak pn2 hatiku utk ikt jln y dibentngkanNYA.

     

  • At 16/11/10 10:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syukran ya ukhti ..
    CantikNyA wanita krn kejernihan wajah..
    ManisNyA wanita krn kesenyuman yg indah..
    AgungNyA wanita krn kesederhanaan lahiriah..
    HebatNyA wanita krn keimanan dan ketakwaan yg teguh...
    Hiasilah keperibadian yg TeRpUjI,
    ...Nilai diri se0rang mUsLiMaH sEjAtI
    semoga kita smua menjadi muslimah sejati ^_^

     

  • At 20/11/10 5:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    walaupun ada pening skit..
    tp alhamdulillah..
    cerita cam ni buat org insaf..

     

  • At 25/11/10 3:47 PTG, Anonymous peah kedah said…

    huhu!tobat saya.taniyah haziah.hikmah pepisahan mang bes...tp saya x baca yg satu.

     

  • At 30/11/10 12:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya allah..citer nie sbijik mcam ape yg sye alami skrang..sye stat insaf pown lpas bce cter tautan hti tu..alhamdulillah..
    sye da bebs drpd fitnah itu..sye berjye atsi godaan syaitan thdap dri sye..
    smoge sye akn mjdi lbh baek dr hari ke hri..
    insyaalah..

     

  • At 5/12/10 5:28 PTG, Anonymous hamba allah yang hina said…

    salam...tima ksh wat citer ni, best sgttt..tp sya pun ada mslh mcm ni...tp kdg2 sya cuba sedarkn hati sya,siapa sya sbnrnya,diri sya sbnrnya mlik siapa???insaflh whi kaum wanita yg len...ssgguhnya syaitan yg mmperdaya diri kta...jgn ikut nafsu..good luck penulis

     

  • At 1/2/11 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus la citer nie...tersentuh rase....

     

  • At 21/4/11 2:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice..tp jgnla pnjg2 sgt..boring..moga nte terus berjaya dengan karya2 yang lebih menarik!more to teens la after this k!0

     

  • At 1/5/11 2:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tq krn tlh dpt mngingtkn sye.....astaghfirullah aku mgabaiknmu..aku dambakn cinta yg halal buatku....ya Khaliq...jauhkn aku dr fitnah dan kancah maksiat yg durjana...amin..yarabbalalamin

     

  • At 10/11/11 12:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya suka baca cter nie, cter nie dapat memberi pengajaran kepada remaja2 zaman skrang, rasanya cter nie boleh buat cambungan lagi.. harap pengarang buat sambungan daripada cter nie...

     

  • At 21/12/11 3:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    susah nk jmpe citer yg cam ne... pe pom citer ne boleh sedarkn ramai org... msg y nk dsmpaikkn sngt la baguih ntok remaja2 skrang... n yg bkn rmja pom...

     

  • At 9/2/12 8:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta xkn membawa apa-apa erti jika tidak mendapat redha Allah..saya pun tgah alami sitiasi yang sama.macam baca cerita sendiri je..bermujahadahlah wahai insan-insan yang dipelihara Allah..

     

  • At 14/3/12 4:21 PTG, Anonymous nadea riaane said…

    best!tersangat best!
    smoga pnulis tros maju,,all da best,k.
    cerpen y m'bwa unsur dakwah yg mungusik hati,,,,,,,,,,,& m'bri k'insafan..

     

  • At 9/4/12 5:18 PTG, Blogger Ölil Muhammadd said…

    yoi mamennn

     

  • At 23/11/12 10:34 PTG, Anonymous eira aziera said…

    best nyer....cerpen nie akn menyedarkan kite
    utk kembali ke jalan ALLAH.Sgt best...
    ade feeling yg laen ble bce..
    memberi ketenangan dlm jiwe....
    kpd penules,I WISH YOU ALL THE BEST ....
    cerpen ni sgt bagos...FOR THE ISLAMIC SPECIALLY..
    .SO GOOD LUCK...:)







     

  • At 23/12/12 12:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alhamdulillah . selsai jugk mmbce novel nih .
    sedeh . tpi , die lkukn demi allah . syukur . whoah . bez bce nih . :) klau bole uat lah lgi novel yg mcm nih .

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group