BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, September 21, 2009
Cerpen : Nur Cinta Balqis
Nama Pena : Shakira Johari

"Fahmi,kan hari tu ustazah dah pesan.Fahmi ingat tak?"Balqis mengangkat keningnya.Matanya menatap tepat ke arah murid yang berusia sebelas tahun itu.Suaranya dilembutkan.Berbicara dengan seorang yang masih dianggap kanak-kanak perlulah bertentangan dari kata hati mereka.jika mereka berkasar,kita pula yang kena berlembut.
"Ingat.Ustazah suruh hafal surah apa entah ni…"Acuh tak acuh saja murid lelakinya itu menjawab sambil memuncungkan bibir.Seakan tidak senang dengan ‘arahan’ yang diberikan kepadanya semalam.
"Fahmi,nama surah ni bukan apa entah,surah At-takasur namanya,Fahmi."Lembut
suaranya menegur.Kalau tak betul-betul,memang boleh hilang sabar dibuatnya melayan karenah kanak-kanak yang ingin berginjak ke alam remaja sebegini.Tapi,fizikal Fahmi tidak seperti seorang murid darjah lima,badannya kecil saja,selalu disalah ertikan dengan pelajar tahun 3.
"Tapi ustazah,susahlah.Panjang pulak tu ayat dia.Otak Fahmi ni kecik aje."Muncungnya Fahmi semakin panjang.Balqis tersenyum.Bukan mudah untuk menyuruh seseorang itu berbuat sesuatu,terutama dalam bab-bab menghafal ayat-ayat Al-Quran,lebih-lebih lagi seperti si Fahmi ini,seorang yang masih mentah,yang hanya tahu keseronokan saja.
"Fahmi,siapa kata otak kita kecik,kita tak boleh hafal ayat Al-Quran?Fahmi tau tak,Ibnu Sina,tokoh perubatan islam,hafal Al-Quran umur sepuluh tahun?Fahmi dah sebelas tahun,takkan Fahmi tak boleh?Lagi pulak,Ibnu Sina bukan aje hafal Quran.Dia pun belajar sains,belajar perubatan,matematik,falsafah,sastera.Haa..lagi banyak.Kenapa otak dia tak jam pun?Kita tengok,nama dia sekarang dah terkenal dah,walaupun dia dah tak ada lagi."Panjang ceritanya.Sesekali dia menguis hatinya,entah faham ke tidak apa yang dicakapkannya tadi?Maklumlah,bercakap dengan orang yang seusia begini,mereka masih belum mampu berfikir panjang.
"Tapi,otak dia pandai cikgu.Fahmi?Fahmi ni dahlah bodoh.Selalu dapat nombor last dalam kelas."Fahmi tunduk.Riak wajahnya sedih mengenangkan dirinya agaknya.Balqis menggeleng-gelengkan kepalanya.Dia faham akan masalah anak didiknya itu.Fahmi memang kalau dikatakan,jauh kebelakang dari kawannya,markahnya tidak sebaik yang diharapkan,tetapi dia percaya,anak didiknya itu akan berjaya seperti orang lain juga suatu hari nanti.
"Siapa cakap Fahmi bodoh?Fahmi,dengar sini.Allah tak ciptakan kita dengan keadaan yang berbeza-beza.Semua mahkluk Allah tu sama di sisi-NYA.Cuma Fahmi yang kena tahu macam mana nak jadik apa yang Fahmi harapkan."
"Fahmi tak tahu.Kalau ustazah tau.Ustazah kasilah tau."
"Fahmi,ustazah boleh bantu,tapi ustazah hanya mampu bantu setakat beberapa kerat saja.Sebab semua yang ingin Fahmi capai,bermula dari usaha Fahmi sendiri.Ustazah hanya boleh bantu kalau-kalau ada lebihan yang tidak jumpa jawapannya.Fahmi kena ingat,Allah hanya bagi kejayaan tu kat orang yang berusaha sendiri saja,tanpa mengharapkan orang lain.Mana boleh orang tolong kunyahkan nasi untuk kita,betul tak?"
"Orang tolong kunyahkan nasi untuk kita?"Fahmi menggaru-garukan kepalanya.Mungkin tidak mengerti maksud kiasan yang diperkatakan oleh Baqis tadi.Balqis berfikir sendiri,mungkin ayatnya itu terlalu dewasa bagi seorang yang seperti Fahmi ini untuk memahami ayat sebegitu.
"Hmmm…maksud Ustazah,Fahmi kenalah buat sendiri,ustazah hanya boleh bantu ciput aje.Fahmi cuba sedaya-upaya Fahmi,Fahmi kena tanam azam dalam hati,Fahmi nak jadik apa?Macam sekarang,Fahmi tanam azam nak hafal surah Al-takasur ni,insyaallah,kalau dah tanam azam,tak susah lagi Fahmi nak jadikan surah tu dah ada dalam kepala Fahmi.Fahmi hafal elok-elok,memang boleh punya.Ustazah percaya kat Fahmi."Sambung Balqis lagi,panjang.
"Hmmm..yelah ustazah,Fahmi faham.Fahmi Cuma rasa yang Fahmi takkan dapat hafal surah ni kalaupun Fahmi cuba."
"Kalau Fahmi cuba dengan bersungguh-sungguh,mestilah boleh.Tidak ada usaha yang keras di akhirnya gagal,kecuali kalau Fahmi main-main."
"Baiklah ustazah.Fahmi ikut cakap Ustazah."
"Hmmm…macam tulah Muhammad Fahmi,yang mempunyai kefahaman serta terpuji.Fahmi hafal elok-elok tau.Nanti ustazah tanya minggu depan."Balqis bangun dari kerusi plastik yang bersebelahan dengan Fahmi yang kosong,tiada orang yang duduk.Fahmi,anak muridnya yang selalu keseorangan,tidak suka bergaul dengan murid-murid lain,hanya buat hal sendiri saja yang membuatkan dia tidak mempunyai ramai kawan.Juga pelajarannya yang merosot setiap kali peperiksaan,namun Balqis percaya,ada sesuatu yang istimewa dianugerahkan Allah kepada anak itu.Setiap orang mempunyai kelebihan sendiri.
"Ok,murid-murid,kita sambung minggu depan.Ustazah akan tanya kamu surah Al-Takasur.Cuti minggu ni,hafal tau.Ustazah akan tanya.Oklah,semua boleh balik."Berduyun-duyun pelajar-pelajar Kafa Integrasi di kampung itu hendak menuju ke pintu dengan tergesa-gesa.Entah apa yang mahu dikejarkan mereka.Biasalah budak-budak,walaupun hampir ke alam remaja,tidak semetinya mereka sudah matang.Bunyi loceng sedikit nyaring membingitkan corong telinga.Jam sudah menunjukkan pukul lima setengah petang.Beberapa orang murid perempuan ada yang terus berlari keluar,tidak kurang juga yang mengambil kesempatan bersalaman dengan ustazah mereka itu.Senyuman tidak lekang dari bibir Balqis.Dia tidak mahu anak muridnya mengatakan dia ini seorang yang bosan,dia mahu waktu mengajarnya dipenuhi dengan suasana yang ceria,begitu juga diharapkan kepada guru-guru lain di sekolah agama itu.Sedikit-demi sedikit pelajar berkurangan.Balqis bangun,keluar dari pintu kelas.Hanya Aishah yang masih setia menunggu di luar,memang dia sudah tahu kewajipannya sebagai seorang ketua kelas,menunggu sehingga murid-murid lain pulang,baru dia boleh balik kerana dia hendak menutup pintu.Kunci kelas juga berada di tangannya,memang dia seorang murid yang nampak cirri kepimpinannya.Sekolah kosong beberapa minit kemudian,hanya yang tinggal,ustazah-ustazah serta ustaz yang masih setia mengemas barang di bilik guru.Balqis mencapai paying yang diletakkan di bawah mejanya.Gerimis di luar dapat dilihat dari kaca cermin bilik guru.Hujan akan turun kelihatannya.Habislah basah badannya selepas ini,walau dia berpayung.Tapi akan terkena juga air hujannya,maklumlah,berjalan kaki.Mesti sedikit sebanyak dirinya akan basah juga.
"Kak Mira,Balqis balik dulu,yek."
"Yelah.Baliklah.Kak Mira bertugas minggu ni.Balik pukul enam nanti."Balqis mengangguk faham.Memang setiap minggu akan ada guru bertugas untuk pulang lewat,tujuannya kalau ada murid-murid yang masih belum pulang,kenalah temankan sampai kenderaannya sampai,juga bertugas untuk menutup pintu pagar sekolah.Balqis berjalan laju keluar,mahu sampai ke rumah segera.Gerimis sudah bertukar hujan di luar.Selipar yang disarungkan di kakinya dibasahi air hujan yang bertakung di atas jalan.Hujan petang itu bercampur dengan kedinginan sekali.Sesekali terasa pokok di hadapannya melambai-lambaikan daun.Memang lebat sungguh.Bibirnya tidak berhenti berzikir,memohon agar diberi perlindungan dan segera sampai di rumah.Air mencurah-curah turun ke bumi.Nasib baik payungnya besar saiz,tak adalah lencun dibuatnya.Balqis melangkah laju lagi.Sesekali air lecak terpercik ke kain baju kurung berwarna kuning air yang dipakainya.Dia tidak kisah lagi,yang dia tahu hanya sampai selamat di rumah,bibirnya masih tidak berhenti-henti bergerak mengulangi kalimah memuji Allah. Apa-apapun boleh berlaku di dalam hujan lebat begini,hanya pertolongan Allah sajalah yang boleh menyelamatkannya dari sebarang bahaya.Telinganya kemudian menangkap bunyi kereta dari arah belakang yang mendekati dirinya,sempat dia menoleh,dalam samar-samar air hujan yang mencurah-curah,sebuah kereta Honda Civic merapati perlahan ke tepinya.Balqis mengambil pandangan,tuan punya kereta itu seakan-akan mahu menuju ke dirinya.Balqis menghentikan langkahnya sebaik saja kereta itu betul-betul berhenti di sebelahnya.
"Cik,cik nak pergi mana,hujan ni?Biar saya hantarkan."Balqis dapat melihat wajah itu dengan jelas walaupun dalam hujan sebaik saja cermin kereta di sebelah kiri pemandu itu diturunkan.Seorang lelaki yang amat asing baginya,berwajah Inggeris.Nampak raut wajahnya seperti bukan orang tempatan,tetapi pandai pula berbicara dalam bahasa Melayu.
"Tak apalah Encik.Saya nak pergi depan tu saja.Dah dekat dah."Balqis menolak pelawaan itu.Tidak mungkin dia akan menaiki kereta dengan seorang yang tidak dikenalinya,apalagi dengan seorang lelaki!Tidak mungkin,dia tidak akan berdua-duaan walaupun di dalam kereta.Biarlah dia berjalan kaki saja.Lagipun,rumahnya sudah tidak jauh lagi.Apa pula kata abah dan emaknya nanti apabila seorang lelaki menghantar anaknya pulang?!
"Cik,hujan ni.You’ll get sick.Come,I’ll drive you to your destination."Lelaki itu masih berkeras.Balqis menggelang buat kali keduanya.Dia tetap tidak akan naik berduaan dengan lelaki itu.Kalau dilihat,memang tiada salahnya,tambahan pula hujan lebat sebegini,tetapi,berdua-duaan laki dan perempuan di dalam kereta,bukan hanya berdua,tetapi ada satu makhluk lagi yang membuatkan jadi bertiga,iaitu,syaitan laknatullah.Apa-apa juga boleh terjadi jika berdua-duaan pada waktu begini.Melihatkan Balqis yang masih berkeras,lelaki Inggeris itu keluar dari keretanya,sebaik saja lelaki itu keluar,tubuhnya lelaki itu lencun bermandikan air hujan yang mencurah ke dirinya.Namun lelaki itu nampaknya tak kisah,dia mendekati Balqis.Balqis agak terkejut dengan perlakuan lelaki itu.Perasaan serun mula tumbuh di hatinya.Takkan nak menolong sampai sanggup berbasahan sebegini?
"Cik jangan takut.Saya betul-betul nak tolong."Lelaki itu bersuara di dalam kelimpahan hujan yang menurjah dirinya tak henti-henti.Namun dia tenang saja.Balqis menjauhkan sikit dirinya dari lelaki itu,tidak mahu terlalu rapat.
"Tak apalah,encik.Saya dah rasa bersalah pulak sekarang ni,pasal saya,encik dah lencun macam ni.Encik teruskanlah perjalanan encik.Rumah saya dah dekat lagi pun."
"If you want to redeem your guilty towards me,I want you with pleasure to take a seat in my car,and I’ll drive you home."Lelaki Inggeris itu tetap berkeras.Dalam masa yang sama telah memerangkap perasaannya Balqis.Bukan dia tidak mahu menumpang di dalam kereta lelaki itu,cuma batasan yang bermain-main di fikirannya.Sudahlah dia tidak mengenali lelaki itu.
"Tapi,"
"Cik,jangan fikir bukan-bukan.Saya tak akan apa-apakan cik.Saya cuma mahu menolong.Itu janji saya.Takkan orang Islam macam ini?Saya fikirkan Islam memikirkan kesusahan yang ditanggung umatnya walaupun dalam keadaan seperti ini.Rupanya dalam keadaan hujan lebat guruh menyambar macam ni pun,masih kena ikut jugak larangan,ya?"Balqis tersentak apabila lelaki itu berani menyentuh soal agama.Tak sangka begitu sekali fikiran lelaki itu.Balqis serba-salah,dia tidak mahu berduaan dengan lelaki itu dalam masa yang sama dia tidak mahu lelaki itu berfikir yang bukan-bukan terhadap Islam.Islam bukan begitu,Islam tidak menyusahkan hambanya.Jika sudah terpaksa atau dalam keadaan ribut seperti ini,dibenarkan untuk melanggar beberapa peraturan asalkan jangan melampaui batas.Cuma dia saja yang tidak mahu.Kalau boleh dia hanya mahu berjalan kaki,memang sudah dekat dengan rumahnya.
"Baiklah kalau awak cakap macam tu.Saya naik kenderaan dengan awak ni pun sebab saya tak nak awak ada tanggapan negatif terhadap Islam."Balqis menyambung.Dia kalah juga akhirnya.Baginya,membaikkan nama Islam di hadapan orang sebegini lebih penting.Lelaki Inggeris itu tersenyum,seraya memasuki keretanya semula,Balqis membuka pintu kereta Honda itu,lalu masuk ke dalam dan kereta itu meluncur pergi.
* * * * * * * * *
Mak yang sedang menggiling cili di beranda rumah agak terkejut melihat Balqis pulang bersama sebuah kereta Honda yang boleh dianggap mewah oleh orang kampung seperti mereka,kekejutan mak bertambah lagi apabila seorang lelaki mat salleh keluar dari kereta itu beserta dengan Balqis yang raut wajahnya seakan sedang serba-salah.Mak terus berhenti menggiling,bertongkatkan tangan tuanya yang masih kuat lagi,mak bangun menjengah,Balqis tunduk,malu agaknya apabila dihantar ke rumah oleh seorang lelaki yang amat asing.
"Balqis,siapa ni?"Mak bertanya sejurus Balqis menghampiri wanita tua itu.Lelaki Inggeris yang bernama Haris itu melemparkan senyuman ke arah mereka.
"Saya Haris,auntie.Selamat berkenalan."Haris menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan mak,mak agak terkejut apabila lelaki Inggeris itu petah berbahasa Melayu,semakin hairan mak dibuatnya,terutama dengan panggilan auntie itu.Tak selesa rasanya.
"Errr..maaflah encik.Saya tak boleh bersalaman…."
"Oh,tak apa,tak apa.Saya faham,orang Islam tak boleh menyentuh kulit antara lelaki dan perempuan yang tak ada pertalian darah."Mak tersenyum mengiakan,sedikit rasa bangga apabila lelaki mat salleh ini tahu juga tentang peraturan di dalam Islam.
"Ummm..encik nak cari siapa?"
"Auntie tak payahlah nak ber-encik-encik dengan saya,panggil saya Haris.Saya dalam perjalanan tadi kebetulan terserempak dengan Balqis,dia jalan dalam hujan,saya tumpangkanlah,kebetulan saya juga mahu ke sini."Balqis membeliakkan matanya mendengar penjelasan lelaki itu.Tidak sangka pula yang lelaki itu menuju ke sini!Kalau iya pun,nak cari siapa?Ayah?Tak mungkin.Bila pulak ayah ada kawan dengan anak mat salleh ni?
"Tak payahlah panggil auntie ye.Panggil makcik je.Tapi,nak cari siapa?"Mak mengerutkan dahi.Suaranya perlahan sambil tangannya sesekali membetulkan anak tudungnya yang seakan sudah mula menampakkan sedikit rambut di depan dahinya.
"Saya nak cari Haji Ismail.Saya tak silap rumah,kan?"Orang yang dimaksudkan lelaki itu sekali lagi membuatkan mak dan Balqis tertanya-tanya,itu ayah Balqis dan suami mak!Apa kaitannya lelaki ini mencari keluarga mereka?
"Errr..ya..ini rumah Haji Ismail.Haris nak apa cari dia?"
"Oh..tak salah lagi.Saya anak kepada kawan Haji Ismail,Mr. Betrous,saya rasa Haji Ismail dah ceritakan tentang ketibaan saya di sini."Mak dan Balqis menggeleng.Sejak bila pula ayah dan suami mereka itu ada kawan mat salleh?Kalau iya,pun pada zaman pemerintahan British dahulu,takkan baru nak cari sekarang?
"Hhhmmm…Mr.Betrous pernah menjadi salah seorang polis ketika diarahkan bertugas di tanah melayu dahulu,kebetulan,Haji Ismail pun seorang polis yang bekerja dengan Inggeris ketika itu,mereka berkawan,dan sayalah anak Mr.Betrous."Balqis dan mak mengangguk sambil tersenyum.Haji Ismail memang banyak dengan kenangan ketika zaman penjajahan dahulu.
"Oh..ya,ya..Makcik ingat.Anak Mr.Betrous ya?Ya Allah,dah besar panjang dah."Mak juga turut mengenali lelaki itu,Balqis semakin hairan.Dah kenal rupanya.
"Iya,makcik.Sayalah."
"Oh..iya,iya.Haji Ismail tak ada kat rumahlah,Haris.Haris tak kisahkan menunggu?"
"Tak apa makcik.Saya memang benar-benar nak jumpa dia."Seketika kemudian,sebuah motor kapcai memansuki perkarangan rumah limas itu,Haji Ismail sudah pulang dari masjid.Dia bekerja sebagai imam di masjid di Kampung Permatang Permai,melihatkan lelaki Inggeris yang berdiri di hadapannya itu,Haji Ismail tersenyum.
"Selamat petang.Ini Haris kan?"Haji Ismail memulakan pertanyaan.Hari mengangguk sambil membalas salam dan berjabat tangan dengan lelaki tua yang berusia penghujung enam puluh-an itu.Tangan tuanya mula timbul urat-urat kasar,namun kudratnya masih kuat berbanding dengan umurnya,mungkin sudah terbiasa dengan kerja-kerja lasak pada zaman mudanya.
"Ya,pakcik,saya Haris.Syukur dah jumpa semula."
"Ayah kamu apa khabar?"
"Dia dah meninggal,pakcik."Haji Ismail mengangguk,wajahnya berubah raut,sudah meninggal rupanya rakan waktu mudanya dahulu.Iyalah,masa tetap berjalan.
"Oh…I’m so sorry.Eh,jomlah masuk."Mendengarkan Haji Ismail berkata dalam bahasa Inggeris,mak dan Balqis tersenyum.Bangga agaknya dengan kebolehan ayahnya itu.Haris menuruti langkah Haji Ismail juga Balqis dan mak,mereka mendaki tangga kayu menuju ke dalam.
* * * * * * *
Balqis menguis-nguis pasir sungai,sesekali dia termenung,sesekali juga dia melepaskan keluhan kecil.Seketika kemudian,dia duduk termenung di atas batu,telinganya menangkap bunyi air sungai yang deras mengalir di hadapannya,tenang seketika menikmati panorama ini berseorangan tanpa gangguan sesiapa.Balqis mengambil udara segar.Dia masih bertenggek di atas batu.Matanya masih menangkap aliran air sungai yang agak menyegarkan jika terkena pada tubuh.
"Cik Balqis,"Satau suara garau menghampirinya.Balqis menoleh,dia terkejut melihat Haris sudah berada di belakangnya.
"Encik Haris buat apa kat sini?!"Soal Balqis sambil tergesa-gesa menuruni batu yang ditenggeknya tadi.Meremang bulu romanya melihatkan tiba-tiba saja lelaki itu muncul.
"Kan saya dah cakap panggil saya Haris je."Haris mengerutkan dahi menunjukkan sedikit kesal apabila suruhannya tidak diikuti oleh Balqis.
"Iya,ya..Haris."Tergugup-gagap Balqis dibuatnya.Sudahlah muncul begitu saja.
"Hmmm…cik jangan takut.Saya saja mahu ke sini untuk menikmati panorama di kampung Malaysia ini.Lagipun saya kat sini bukannya lama.Dua minggu lagi saya dah nak balik England."Laju Haris menuturkan ayatnya seakan dia bukan orang Inggeris,tetapi orang Melayu yang sudah fasih dan tinggal lama di bumi bertuah ini.
"Hmmm..macam mana awak boleh sampai sini?"Balqis mula memberanikan diri,bertanyakan soalan.
"Eh,kan saya dah cakap masa makan malam semalam."
"Awak tak ingat ke?Saya mana ada waktu makan malam semalam."
"Iya tak ya,awak dalam bilik mengurung diri.Malu dengan saya,ya?"Haris tersenyum nakal,namun dia tidak mempunyai maksud apa-apa di sebalik senyumannya itu.Saja mahu bergurau.
"Ish..ke situ pulak dia!"Balqis memuncungkan bibir.Nasib baik kawasan sungai ini tidak terlalu tertutup.Sesekali ada orang yang lalu,namun tiada syak apa-apa.
"Hmmm..saya ke sini sebab nak dalami Islam."
"Awak Islam?"Balqis membulatkan matanya.Islam ke lelaki ni?Tak nampak pun masa solat Maghrib!
"Hhh..saya kristian,tapi saya minat dengan Islam.Jadi bila dapat tahu dari ayah saya sebelum dia meninggal dulu yang ayah awak ni pandai dalam agama.Saya terus tuju sini."Haris menjelaskan.Balqis mengerti.Dia mengangguk-anggukkan kepalanya.
"Ayah awak tak kisah ke awak belajar Islam?"
"Ayah saya open minded.Dia kata saya ada hak tentukan hidup saya."
"Oh…ok,saya faham.Belajarlah bersungguh-sungguh,ya."Sempat Balqis memberikan kata-kata semangat,baru dia mengerti kini,lelaki itu datang ke sini mempunyai tujuan besar rupanya,mengenai Islam!Patutlah asyik ceritanya dikaitkan dengan Islam saja.
"Belajar dengan awak pun boleh."Haris meleretkan senyuman ke tepi bibirnya.
"Belajar dengan saya?"Balqis menyoal semula sambil menuding jari ke arah dirinya.
"Iya..awak kan ustazah."
"Tapi saya ni ustazah sekolah agama rendah je.Ilmu saya pun belum tinggi mana lagi."
"Awak nak bohong,ya?Saya tahu awak ni sarjana dalam bidang Usuluddin.tapi saya hairanlah,kenapa awak lebih memilih nak jadi guru agama kat sekolah rendah saja?Kan awak boleh pilih kerja yang sesuai dengan lulusan awak."Balqis agak terkejut.Memang sah ayahnya Haji Ismail sudah menceritakan segala-galanya tentang dirinya terhadap lelaki ini!
"Hmmm…Haris..saya sengaja nak kerja sebagai itu.Bagi saya kerja sebagai guru agama sekolah rendah pun,sudah besar pahalanya,tidak semestinya saya perlu bekerja sama seperti lulusan saya.Dalam hadis rasulullah pun ada cakap,dengan hanya satu patah perkataan pun dikira dakwah."Balqis melemparkan senyuman.Jika lelaki ini ingin bertanya lagi jauh tentang agama Islam,dia sudah bersedia dengan hujah-hujahnya.
"Oh…ya ke?Saya hormati keputusan awak dan saya bangga dengan Islam,tapi kebanyakan orang Islam yang saya lihat,mereka agak memilih,terutama apabila mereka sudah habis belajar.Mereka lebih suka menganggur dari mencari kerja,katanya kerja lain tak bersesuaian dengan kelulusan mereka."
"Haris,janganlah menilai Islam itu dari umatnya,nilailah Islam itu dari ajarannya,kerana tak semua umatnya itu benar-benar mengikuti ajarannya.Ada orang,Islam hanya dari segi keturunannya,ada juga yang Islam dari segi pegangannya.Begitu juga dengan kristian,mesti ada yang ikut dan ada yang tak ikut,betul tak?"Balqis mula memberanikan diri membuka hujah.Haris tersenyum.
"Iya,betul kata awak itu,saya tak kata yang saya ragu dengan Islam.Saya hormat Islam kerana saya dah buat kajian tentangnya dan saya dapati Islam sangat mudah dan ia merupakan satu cara hidup.Islam is the way of life."
"Hmmm..jadi,apa rancangan awak?"
"Saya cadang,bila dah sampai masa nanti,saya nak peluk Islam.Saya yakin dengan ajaran Al-Quran dan Sunnah nabi Muhammad."Kata-kata lelaki itu membuatkan Balqis tersenyum lebar.Dia berbangga apabila seorang non-muslim menyatakan keyakinannya terhadap ajaran Islam,dia bersyukur sangat kerana berpeluang membesar di dalam salah satunya agama yang diterima Allah ini!
"Hmm..semoga awak mendapat hidayah,saya nak tanya,apa yang menyebabkan awak tertarik dengan ajaran Islam?"
"Awak sendiri dah kata tadi.Lihatlah agama itu kerana ajarannya bukan pengikutnya.Dan saya melihat ajaran Islam sangat sesuai diamalkan.Percaya kepada tuhan yang satu,dan mengakui bahawa nabi itu hanya pesuruh-NYA,bukan anak,mak,bapak tuhan.Kerana tuhan berbeza dengan makhluknya,tuhan tidak akan menyerupai dirinya sama seperti ciptaannya kerana dia maha agung,takkanlah yang agung mahu menyerupai apa yang diciptanya."Seakan ketika itu Haris pula yang menjadi gurunya.Dari tadi,Balqis hanya bertanya,lelaki itu menjawab.Tidak sedar yang hari semakin menerik,tetapi,keterikan itu tidak dapat dirasai kerana kedudukan sungai yang mereka berada sekarang ini dilindungi pokok-pokok hutan yang menghijau.Untungnya dapat tinggal di tempat sebegini!
"Syukur kalau awak dah berkata begitu.Moga-moga tuhan akan memberikan hidayah yang secepat mungkin kepada awak."
"Insyaallah,"Mendengar kalimah itu,Balqis melebarkan senyumannya,seorang yang bukan Islam mampu berucap seperti itu,dengan penuh yakin,tidak main-main.Balqis melepaskan keluhan kecil,matanya dihalakan ke aliran sungai semula.
"Dalam Al-Quran Allah ada menyebut,Allah ialah tuhan yang satu,DIA yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat,dia tidak beranak dan tidak pula diperanakkan dan tidak ada sesiapa pula yang serupa denganNYA."Balqis menangkap kata-kata lelaki itu.Itu tafsir surah Al-Ikhlas!Memang hebat lelaki ini,belum tentu seorang anak muslim mampu menghafal tafsir ayat al-quran walaupun hanya sekadar surah Al-Ikhlas yang tidaklah panjang.Tetapi,apabila lelaki ini menyatakan begitu,terasa malu pula terhadap umat Islam sendiri.belum tentu umat Islam sendiri akan peduli semua ini.
"Hmmm..hebatlah awak.Tahniah kerana dapat mentafsirkan surah Al-Ikhlas,bukan semua orang yang mampu menghafal seperti awak."Balqis menepuk-nepuk tangannya.Dia memandang lelaki yang sudah terbiasa dengan budaya Malaysia itu.Lelaki itu cerita ayahnya,pernah menuntut di salah sebuah universiti tempatan,jurusan perniagaan dan sebab itulah,kelihatannya lelaki itu tidak kekok dengan masyarakat di sini.
"Awak tak percaya jesus?"Balqis menduga.Ingin tahu apa pula jawapan lelaki itu.
"Hmmm…Jesus atau nabi Isa,hanyalah pesuruh Allah.Dia bukan anak Allah seperti mana orang kristian percaya.Saya percaya dia hanya utusan Allah berdasarkan beberapa dalil,termasuk kajian saya terhadap bible.Allah telah mengatakan di dalam Al-Quran,sesiapa yang mempercayai bahawa Allah adalah satu dari tiga tuhan,maka kafirlah dia.Allah juga ada menyebut bahawa Ar-Rahman iaitu Allah,tidak layak bagi Allah untuk mempunyai anak,kalau dikaji bible,Jesus pernah menjawab soalan pemuda yang mengatakan perbuatan baik apakah yang harus dilakukan untuk memperoleh hidup yang kekal?Nabi Isa menjawab,kenapa kau bertanyaku?Hanya ada satu tuhan saja yang baik,jika kau ingin masuk ke dalam hidup,turutilah segala perintahnya,kitab Matthew menyebut begitu.Saya semakin yakin apabila kedua-dua kitab ini dikaji semula,ajaran Kristian hari ini bukanlah yang asal dan sebenarnya aliran umat kristian yang diikuti sekarang ini ialah berasal dari St.Paul of Tarsus apabila maharaja Theodosius 1 mengishtiharkan bahawa agama kristian aliran St.Paul ini sebagai agama rasmi empayar Rom ketika itu.Awak tahu tak yang Jesus menyuruh pengikutnya berpegang teguh kepada hukum Taurat?Tetapi apa yang terjadi?St.Paul mendakwa dalam kitab Ephesians,bahawa kematian Jesus telah membatalkan hukum taurat dan segala perintah dan ketentuannya.Sedangkan Jesus ada bersabda dalam kitab Matthew,menyuruh pengikutnya supaya melakukan segala sesuatu yang ahli taurat dan orang Farisi yang telah menduduki kerusi Musa supaya melakukan sesuatu yang mereka ajarkan.Maksudnya di sini,Jesus menyuruh pengikutnya mengamalkan hukum taurat,tetapi mereka tidak,mereka percaya kepada ajaran St.Paul of Tarsus.Sebab itu,jika difikirkan balik,pelik tak apabila ada slogan yang mereka bangga seperti ‘I love Jesus’,’I’m crazy about Jesus ke,sedangkan mereka sendiri tidak mengikuti perintah nabi itu?" Panjang lebar huraian Haris.Membuatkan Balqis ternganga seketika.Lelaki ini bukan calang-calang orang,bukan semua orang boleh membanding-bandingkan agama seperti ini!
"Dan awak tahu,Jesus tak pernah mengaku diri dia Kristian?"
"Ya,saya tahu pasal itu dan boleh awak ceritakan?"Haris mengambil tempat,sudah lama berdiri,dia duduk di atas sebuah batu besar yang jaraknya hampir satu meter dari tempat Balqis duduk.
"Jesus tak pernah mengaku dirinya kristian,perkataan ‘kristian’ muncul kira-kira 42 masihi selepas baginda diangkat ke langit,di sebuah tempat bernama Antiokhia.Dalam kitab Act of the Apostles,karangan St.Luke,Barnabas pergi ke Taurus untuk mencari Saulus,lalu ke Antiokhia,tinggal bersama dengan jemaat di sana selama setahun dan mengajar banyak orang.Dan murid-murid itu pertama kali dipanggil ‘kristian’.Jelas di sini bahawa kristian muncul selepas baginda diangkat ke langit.Baginda tidak pernah mengaku dia kristian dan asalkan awak tahu,baginda juga akan menolak orang-orang yang menamakan diri mereka ‘kristian’ ketika di akhirat kelak,dalam kitab Matthew,Jesus berkata ‘Enyahlah daripadaku,kamu sekalian pembuat kejahatan!’kerana mereka melakukan sesuatu yang tidak diperintahkannya.Sudah jelas yang kristian memang sudah menyeleweng,mereka tidak mengikut ajaran baginda yang sebenarnya lagi,juga mereka tidak mempercayai rasul terakhir iaitu Muhammad S.A.W yang disebut dalam kitab Taurat,dalam surah al-saff,ketika nabi Isa berkata kepada Bani Israel,yang baginda adalah seorang pesuruh Allah,mengesahkan kebenaran kitab yang diturunkan kepada baginda sebelumnya,iaitu Taurat,membawa berita gembira akan kedatangan seorang rasul yang kemudia daripada baginda iaitu,Ahmad,atau nabi Muhammad S.A.W,junjungan besar umat Islam.Jadi saya lebih yakin dengan Al-Quran kerana dalam kajian saya,Al-Quran belum pernah ditulis semula seperti mana Bible yang sudah banyak versinya dan tidak diketahui lagi keasliannya serta orang kristian sendiri yang tidak mengikuti ajaran nabi Isa a.s dengan betul lagi.keyakinan terhadap pesuruh terakhir,Muhammad S.A.W yang dinyatakan di dalam kitab Taurat yang telah difirmankan di dalam Al-Quran,menambahkan lagi keyakinan saya terhadap agama yang diutuskan kepada umat manusia ini."Haris melepaskan lelah,sudah terlalu banyak pengetahuannya yang telah diceritakan kepada Balqis yang sedari tadi ayik leka mendengar,tidak sedar yang waktu sudah masuk zohor.Sayup-sayup azan berkumandang memasuki corong telinga.Balqis menikmati setiap bait-bait azan yang memuji-muji keesaan dan kehebatan Allah itu.Dadanya tenang seketika.Bagitu juga Haris yang tampak tenang apabila mendengar suara azan sayup-sayup memasuki hatinya.Semoga sinar nur akan melimpahi hati lelaki ini dan merubahnya kepada seorang muslim,muslim yang sejati,Insyaallah!
* * * * * *
"Ustazah,kenapa termenung ni?Ustazah,cepatlah,nanti dah lupa!"Balqis tersentak apabila Fahmi tiba-tiba menjerit ke arahnya.Matanya dikelip-kelipkan apabila melihat Fahmi memuncungkan bibirnya sambil tangannya memagang buku hafazan.Murid lelaki itu memandang ustazahnya,dia sudah bersedia untuk menghafaz surah Al-Takasur di hadapan ustazahnya seperti mana yang disuruh dua hari yang lepas.Balqis tersenyum kecil.
"Fahmi dah ingat semua?"
"Dah.Tapi kalau Fahmi lupa,ustazah jangan marah tau!"
"Kenapa nak lupa pulak?Kan dah hafal?"
"Memanglah dah hafal,tapi ustazah asyik termenung aje,Fahmi dah bergoyang kaki berdiri kat sini panggil ustazah,tapi ustazah buat dek aje!Kalau tiba-tiba lupa,kan susah!"Balqis tersenyum.Ada saja hujah si kecil ini.Salah dia juga,termenung tak tentu pasal,entah kenapa dia tiba-tiba teringatkan si Haris.Apa dia buat sekarang?Adakah hidayah sudah menerangi hatinya?Ah!Kenapa kau fikir-fikirkan lelaki itu,Balqis?Soal hidayah,biar Allah yang tentukan.Ataukah persoalan tentang lelaki itu yang bermain di fikirannya bermaksud CINTA?
"USTAZAH!"Jerit Fahmi lagi menambah kebingitan suasana kelas lima Naim di kafa Integrasi itu sebaik melihat Balqis masih termenung.Hai…kenapalah dengan Ustazah Balqis ni?
"Eh..iye,iye..ustazah minta maaf…Haaa..baca cepat.Buku mai sini,kalau nak hafaz,tak boleh tengok buku!"Fahmi menghulurkan buku hafazannya,Balqis mengambil dengan tangan kanannya,Fahmi mula membaca,lancar!Tetapi Balqis,tidak tahulah sama ada wanita itu mendengar setiap ayat yang dibaca oleh murid itu.Dia termenung lagi tatkala Fahmi leka mengalunkan surah Al-Takasur,kenapa dia masih megingati lelaki yang bernama Haris itu?
* * * * * * * * *
Haris tersenyum lebar sambil mengucap syukur sebaik saja dirinya sudah seluruh digelar seorang muslim!Dia berterima kasih yang tidak terhingga kepada Al-Khaliq,tuhan yang telah memberikannya kesempatan menerima agama ini di hatinya.Teringat firman Allah dalam surah Al-Maidah,ayat 3,Allah berfirman:"Dan aku telah merelakan Islam itu menjadi Al-Din untuk kamu."Dan dengan lafaz alhamdulillah serta puji-pujian terhadap tuhan yang satu,Allah S.W.T serta kekasihNya,Muhammad S.A.W yang mana manusia akan mengharapkan syafaat daripada baginda di akhirat kelak,Haris melangkah keluar dari pintu masjid,air matanya terasa ingin menitik,segala dosanya sebelum ini sudah terhapus!dengan keimanan yang baru diterima di hatinya.Dia menangkap wajah Balqis yang setia berdiri di perkarangan luar masjid sambil senyuman yang dilukis di bibir wanita itu.
"Assalamualaikum,"Sapa Balqis dahulu,Haris menuju ke arah wanita itu.
"Waalaikumussalamwarahmatullahiwabarakatuh.Segala pujian hanya untukNya."Penuh lelaki itu menjawab salam,rasanya masa ini sangat sesuai untuk menyatakan hasratnya.
"Alhamdulillah,akhirnya awak seorang muslim yang sejati.Saya harap,hidayah akan terus-menerus masuk ke dalam hati awak dan jagalah agama ini dengan sebaiknya di dalam diri awak,jangan biarkan ia terlepas pergi.Kerana ia amatlah rugi bagi sesiapa yang terputus talinya iaitu,jalan Allah yang sentiasa membawa hambaNYA menuju ke syurgaNYA yang indah tiada tolok bandingannya."Balqis bernasihat seketika.Haris faham akan maksud itu.Dia menyambung.
"Justeru kerana saya tidak mahu tali itu terus hanyut dibawa angin,saya ada satu perkara yang bisa membuatkan saya terus mengingati bahawa jangan sesekali menyimpang dari agama ini."Haris menarik nafas.Masanya sudah tiba.
"Apa maksud awak Haris?"Soal Balqis sambil mengerutkan keningnya,ingin tahu.
"Saya mahu awak menjadi teman hidup saya.Saya mahu awak bimbing saya ke jalan yang di-Redahi Allah."Balqis terkilan,lelaki itu melamarnya?Ya Allah,adakah tidak benar selama ini dia hanya bertepuk sebelah tangan?
"Tapi Haris,saya..saya pun bukanlah wanita yang layak untuk mebimbing awak,saya juga masih cetek pengetahuan dalam agama ini."
"Justeru itu,kita bernikah dan berkongsi bersama-sama pengetahuan masing-masing bagi menamabah lagi keimanan kita terhadap agama yang suci ini."Haris menyambung lagi.Balqis tidak mampu berkata apa-apa.Tidak ada sebab lagi dia harus menolak lelaki itu.Semenjak pertama kali berjumpa,dia memang sudah terpaut dengan kejujuran lelaki yang bernama Haris.Tetapi sayangnya lelaki itu tidak sekeyakinan dengannya ketika itu,tatkala Haris menyatakan hasratnya untuk memeluk Islam,hatinya berbunga,tetapi mahukah lelaki itu menerimanya?Dan sekarang,Haris betul-betul inginkan dia menjadi penemannya.Balqis mengambil nafas dalam.
* * * * * * *
Deringan telefon mengejutkan Balqis yang leka mengalunkan ayat suci Al-Quran.Dia berhenti sebentar melagukan kalam suci itu,lantas dengan susah payah dia bangun dari persilaannya,sambil memegang bawah perutnya,yang kini sudah lapan bulan,hanya sebulan sahaja lagi,zuriatnya bersama Haris yang dinanti-nantikan selama ini bakal menjengah dunia.Balqis meletakkan ganggang telefon di telinganya,satu suara kedengaran,dia tergamam sebaik saja mendengar kata-kata dari lelaki itu,Haris meninggal dunia kerana kapal terbang yang dinaikinya terhempas dan terbakar sebaik saja kaki kapal terbang menjejak ke landasan di Hearthrow Airport,London.Air jernih hangat mengalir di pipinya serta wajahnya yang bercampur-baur antara terkilan,terkejut serta sayu.Dia tidak mampu meraung,dia tidak mampu bersuara,semua ini sudah menjadi ketetapan Allah,apabila DIA mengatakan ‘Kun fa ya kun’ maka jadilah!

Tamat
Hasil nukilan
Shakira Johari
19 september 2009,
Bersamaan dengan 29 Ramadhan,1430 hijrah.
*P/S,cerita ini merupakan cerita yang sengaja saya selitkan unsur cinta dan agama.Mengambil masa untuk menyiapkannya kerana perlu banyak membuat research tentang perbandingan agama anatara Islam dan Kristian.Moga-moga dapat mengulit hati anda dengan cerita saya yang tidak seberapa ini,saya telah cuba yang terbaik,namun jika ada kekurangan,maka itu silap saya sendiri,apabila Allah mengatakan ‘kun fa ya kun’ maka jadilah!
posted by Penulisan2u @ 5:45 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
48 Comments:
  • At 21/9/09 11:02 PG, Blogger IMCurtain said…

    Selamat Hari Raya Aidilfitri & Selamat Bercuti dari IMCurtain.

    p/s: Join our blogging community and spread your words there! Social Blogger Community

     

  • At 21/9/09 1:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cyter nyh..skunk cerpen mmg banyak sal cinta pd manusia bkn cinta pd ALLAH..actually cinta pd Allah adalah ciinta yg HAKIKI & Kekal abadi...hope perbanyakkanlah cerpen nd novel pasal ISLAM...

     

  • At 21/9/09 1:39 PTG, Blogger miz ruha said…

    erm....

    ak pn suke gak cinta berunsur kn agama cm ni...

    thumbs up..!!

     

  • At 21/9/09 6:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEst!
    Memang menarik...

    Sesetengah org bosan mmbce cerita yg hnye tntg agama..
    bila di selitkan begini,critanya memang mantap!

    Do ur best....

     

  • At 21/9/09 7:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mantop!!!
    sye ske cite2 camnie....
    cinta berunsurkn agame kte...ISLAM...
    ALLAHUAKBAR!!!

     

  • At 21/9/09 8:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus cerita ini. perbanyakkan lagi cerita yang mempunyai unsur yang macam ini

     

  • At 22/9/09 1:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.Tak boring lansung.actaully aku tak suka sad ending yang sangatlah mendadak.Ape2 pun truskan wat citer yg best lagi. (^-^)

     

  • At 22/9/09 1:31 PG, Anonymous aadindaa said…

    best2. ending dia wat saya terkedu. "kun fa ya kun" , maka jadilah...

     

  • At 22/9/09 7:00 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    wah..bestnya..
    akhirnya haris meninggal dlm hidupnya sbg org Islam.
    citer ni byk pengajarannya..tahniah buat penulis.

     

  • At 23/9/09 2:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni da ckup best da..tp nak gak wat hero dye mati..T_T
    sian balqis..huhu

     

  • At 29/9/09 2:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good to lead others non-muslim to get closed n known Islam more.....hope they'll also get hidayah from Allah...Amin..to the writer,congrats...ganbatte..

     

  • At 29/9/09 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie lain dr cter lain..

    bkn snang nk mhasilkn cter yg bkaitan dgan

    agma...

    pe2 p0n g00d j0b f0r writer

    c0z brani nk hsilkn cter nie...

    =p

     

  • At 29/9/09 8:24 PTG, Anonymous Shakirasweetgirl said…

    Salam,
    terima kasih saya ucapkan sbab sudi mengomen,
    walau x sepopular cerpen yg lain yg trsiar di sini,
    saye ttap brsyukur krana masih ada yg sudi membaca cerpen yg brunsur agama ini.
    Kata2 anda amat bermakna:))
    ~penulis~

     

  • At 30/9/09 3:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penuh pengisian yang bagus...ilmiah...ilmu agama..benda yang patut manusia pelajari dan dalami...

     

  • At 30/9/09 3:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penuh pengisian ilmu agama yang dapat di dalami oleh semua pembaca. menarik dan bagus.. tabib untuk yang menulis krn dapat hasilkan cerita cinta islamic mcm nie...keep it up.

     

  • At 1/10/09 12:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah penulis....
    cerpen ni mmg mnarik...
    bnyk panduan kita leh dpt

     

  • At 1/10/09 2:41 PTG, Anonymous Lyzx said…

    Assalamualaikum...
    Seketika sy terpaku dalam membaca. Mesej yang penuh pengajaran. Bagai baru tersedar dari mimpi. Harap penulis akan meneruskan perjuangan yang mulia ini. Cuma, kalau diakhiri dengan kebahagiaan lagi cantik.
    Terima Kasih...

     

  • At 3/10/09 4:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup.Tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa kalau tidak melalui Aku(Yesus)"

     

  • At 3/10/09 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Yesus datang bukan untuk menghilangkan hukum taurat tetapi untuk menggenapinya.Tolong penulis kaji lebih baik lagi cerita diatas jangan stengah-stengah,akhirnya malah tidak mengerti....

     

  • At 3/10/09 4:32 PTG, Anonymous Laskar Kristus said…

    Tampaknya penulis tidak mengerti dengan apa yang dia ceritakan...Jangan membahas sesuatu yang tidak anda kuasai karena itu hanya akan mempermalukan diri anda sendiri.

     

  • At 4/10/09 8:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sob...sob...
    ending dier gitu, pendek jer..
    tp menikam kalbu jantung paru2 aku..
    waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    (T________________________T)

     

  • At 4/10/09 8:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Islam itu sangat indah!
    I love it...

    ISLAM agama yg benar...itu pasti!!!!

     

  • At 4/10/09 8:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Allahuakbar!!!!

     

  • At 4/10/09 8:05 PG, Anonymous Indahnya Islam said…

    Alhamdulillah..
    bagus penulis...moga mendapat rahmat Allah dan menambah saham di akhirat kelak...

    Islam agama yang benar, dan tidak boleh diubaha walau sedikitpun..

    Kerana Islam itu kesempurnaan, dan tidak akan pernah diubah walaupun masa dan zaman terus berubah!!

    Allah Maha Besar!!!!

     

  • At 4/10/09 12:59 PTG, Anonymous Shakirasweetgirl said…

    jesus memang datang untuk menggenapi hukum taurat,
    saya tahu itu.Tapi maslahnya,ada orang kristian ikut?
    contohnya,di dalam kitab matthew,jesus menyuruh pengikutnya mengikut hukum taurat,tapi orang kristian mengikut paul of tarsus yang mengatakan hukum taurat dibatalkan sebaik saja jesus mati(kepercayaan kristian).
    dan masalahnya,di dalam kitab taurat,ada mengatakan yang akan kedatangan seorang rasul terakhir iaitu ahmad-muhammad SAW.Tetapi,jika anda pengikut jesus,kenapa anda tidak mengikut hukum taurat?dan di dalam taurat ada menyatakan kedatangan Muhammad SAW.kiranya jika anda pengikut jesus,anda kena menurut hukum taurat dan mengakui segala isinya,termasuk mempercayai muhammad.Saya harap tanpa nama dan Laskar Kristus kaji semula.Saya takkan menulis selagi saya tak buat kajian dengan betul.

     

  • At 5/10/09 9:59 PG, Anonymous areezyia said…

    hye penulis... sy suka baca novel anda semua tp sy xsetuju dgn apa yg anda karangkan... lbh2 lg menyentuh ttg agama... kristian... n maksud anda ttg Yesus bkata yang kristian ini sesat... anda x mendalami maksud dan ayat ... jika anda hanya mengambil petikan2 saja,anda blh menyesatkan org lain... oleh itu,baca lah dari Kitab kejadian sampai ke kitab wahyu... dont just simply pick up ayat2 yg anda x memahami lbh mendalam ttg nya... same s islam.. r there ol follow what Qyran says?? jgn menghakimi saudara seiman mu... God is the only one who can judge us... jgn membandingkan agama .... TUHAN HANYA SATU.. org kristian pcaya bahawa TUhan wujud dlm 3 keadaan,1 BAPA 2 ANAK 3 ROH KUDUS.. BAPA means our FAther that is GOD.. ANAK iaitu Yesus@Jesus 3 ROH KUDUS.. tiada nabi selepas Yesus... TIADA... Tuhan di syurga.... =Dia mengutuskan anakNya yg tunggal iaitu Yesus@Jesus ke dunia untuk menyelamatkan dunia dari dosa... Yesus mati di kayu salib untuk mengampuni semua dosa umat manusia didunia.. pada hari ketiga Yesus bangkit ke syurga... sblm dia ditangkap dan disalibkan,dia sudah memberitahu kpd para pengikutnya ttg ROH KUDUS iaitu yg akan menjadi perantaraan manusia dgn Tuhan... Yesus skrg berada di sblh BapaNYA di syurga... di dalam bnibile menyatakan,kita dicipta seperti gambaran Tuhan... bgaimana Tuhan??? Begitulah kita... knpa sy harus mpcayai muhammad?? dia bkn siapa2... sorry to shakirasweetgirl... sy x setuju dgn apa yg awk katakan dan awak coretkan dalam cerpen awk ini... spertinya awk menghina agama kristian... carilah dulu kbnaran... jgn hanya memetik petikan2 ddlm alkitab,setengah2... bacalah dari awl hingga akhir.. jgn hanya menduga... Jesus bkn pesuruh Tuhan.. Yesus ialah bapa,Yesu ialah ANak Yesus ialah Roh Kudus... awk telah menyalah tafsirkan ttg "3 tuhan" bukan 3 Tuhan tetapi wujudnya Tuhan dlm 3 cara yg dpanggil TRINITI... KRISTIAN maksudnya CHRIST, kristus/kudus sebutan dlm bhsa Melayu kristen... anda telah menyatakan bhawa Jesus akan menolak org kristian... dimanakah rujukannya didalam bible?? jgn sesatkan org nak menyalahfahamkan org lain yg membaca cerpen anda ini.. bacalah dan mengertilah apa yg ada di dalam AL QURAN dan di dlm BIBLE... Pelajarilah... barulah anda akan faham... jgn baca setengah2... baca dari mula sampai akhir.. begitu jga dng Al QUran... barulah buat kputusan... sy xsetuju dgn apa yg anda karangkan... bkn untuk mematahkan semagat anda,jgnlah berdakwah dgn cara begini... awk hanya membuatkan org lain confused... hari2 DIA semakin dekat...Kedatangan DIA semakin hampir... BERTAUBATLAH semua.... GBU....

     

  • At 5/10/09 3:15 PTG, Anonymous Shakirasweetgirl said…

    saya bukannya nak menghina kristian,tetapi saya cuma membandingkan kerana di dalam islam,tuhan kami menggalakkan kami membuat kajian agama,dan saya sedang mengkaji,bukan hanya kristian.Termasuk agama2 lain.Cuma saya hairan satu perkara,kenapa orang kristian percaya kepada anak tuhan?sedangkan anak tuhan itu diasaskan oleh 'st paul of tarsus'yg mana sngat anti akan ajaran jesus.Kalau tidak percaya bolehlah melayari wikipedia tentang st paul of tarsus,siapa dia ini sebenarnya...

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Paulus

     

  • At 5/10/09 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    St Paul pada awalnya adalah orang yang menganiaya pengikut Kristus,tetapi kemudian dia SADAR & BERTOBAT.akhirnya dia jadi murid Kristus yang radikal.Makanya penulis harap dikaji lebih dalam lagi,jangan cuma dipotong2...dibaca dulu sampai tuntas ya...,jangan setengah2...jadinya ya campur aduk kaya gini....,btw untuk Jesus sendiri sudah dinubuatkan jauh sebelum kedatanganNYA,di kitab Yesaya.Coba penulis kaji lagi....,dan untuk Muhammad di dalam Taurat tdk tersurat hal2 yang menyatakan cikal bakal kedatangannya.Yang dimaksud dlm perjanjian lama sebagai pengganti Kristus akan diutus Roh Kudus sebagai penolong dan bukan Muhammad...

     

  • At 5/10/09 6:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hi TS,

    sorry to say.
    ini alasan kenapa kami orang kristen tidak menggunakan hukum taurat seperti yang ada di alkitab kami:

    apa artinya hukum taurat? hukum taurat adalah hukum dari Allah yang menciptakan langit dan bumi, yang kami kenal sebagai YESUS KRISTUS, ada di kitab Yohanes tepatnya di DOA YESUS UNTUK MURID-MURIDNYA, di situ tertulis jelas, NAMAMU YANG ENGKAU BeRIKAN KEPADAKU..jadi NAMA ALLAH PENCIPTA LANGIT DAN BUMI ADALAH YESUS KRISTUS. hukum diberikan untuk orang BEBAL. hukum diberikan karena MANUSIA MELAKUKAN KESALAHAN DAN PERLU DIHUKUM.

    kami orang kristen yang percaya bahwa KRISTUS ITU TELAH MATI UNTUK MENEBUS DOSA DUNIA (PLEASE JANGAN BICARA TENTANG NABI TERAKHIR..anda OOT dengan topik yang anda ciptakan sendiri). pada waktuYESUS KRISTUS ITU atau ISA ALMASIH itu matidan menebus dosa-dosa sejak awal penciptaan sampai sekarang, KAMI SUDAH TIDAK HIDUP DALAM DOSA DAN KUK PERHAMBAAN LAGI, KAMI BUKAN HAMBA DOSA, KARENA KAMI MENGASIHI TUHAN YANG MENYELAMATKAN KAMI, SEHINGGA KAMI TIDAK PERLU LAGI HUKUM TAURAT, MELAINKAN CUKUP HIDUP DENGAN HUKUM KASIH.

    thank you.Bless you!!!

     

  • At 5/10/09 11:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    subhanallah..begitu indah islam..
    ilmu agamaku masih kurang tentang islam..
    semoga mati ku di dalam islam sebenar.bukan hanya pada keturunan tetapi keseluruhan jasad,jiwa,akal dan roh ku..
    beriku cahaya menerangi perjalananku..jauhkan aku dan saudara seislam ku dari keraguan tentang agamamu YA ALLAH..

    allahuakbar!!

    -miss purple-

     

  • At 6/10/09 4:09 PTG, Anonymous Shakirasweetgirl said…

    ok,memang Paulus ada bertaubat selepas itu dan setelah itu,
    apa yang terjadi?
    Paulus mengaku menjadi rasul.Sedangkan Jesus tak pernah melantik/mengangkat Paulus menjadi rasul.Hanya dia yang mengaku bahawa dia menjadi rasul.dia juga mendakwa menerima secara langsung injil yg diajarnya merupakan wahyu dari jesus,sedangkan jesus sudah tidak ada lagi.
    berkenaan konsep triniti,
    memang org kristian percaya ada satu tuhan dlam 3 peribadi yg berbeza,
    tetapi jika jesus adalah tuhan,mustahil dia akan membuang separuh atau sedikit sifat ketuhanannya.Contohnya,sifat tuhan adalah yang maha mengetahui,tetapi apabila anak murid jesus bertanyakan tentang hari kiamat,jesus tidak dapat menjawabnya.sebaliknya jesus menyuruh bertanya kepada tuhan sendiri,bukan dirinya.(Matthew 24:36 NLT)
    juga tentang anak muridnya yang bertanyakan soalan tentang bagaimana hendak masuk ke dalam hidup yang kekal?tetapi jesus menjawab,kenapa kau bertanya kepadaku?Hanya ada SATU tuhan saja yg baik.jika kau ingin masuk ke dalam hidup,turutilah segala perintah Allah(Matthew 19:16-17,NLT)
    Maksudnya di sini,jesus tidak mengerti apa2 tntang prkara yg tuhan tahu,tapi jika dia tuhan,kenapa dia mesti membuang sedikit sifat ketuhanannya?di dalam bible pula,ada mana2 ayat yang mengatakan bahawa jesus mengaku dia tuhan?
    cuba berikan mana2 ayat bible yg mana2 versi di mana jesus mengatakan,
    'i am god' atau 'worship me'?
    ok.kenyataan bahawa tuhan berubah menjadi manusia(jesus)bertentangan dgn kitab bible.

    For i am the lord,i change not.(Malachi 3:6)

    God is not a man,that he should lie;neither the son of man,that he should repent(Numbers 23:19)

     

  • At 6/10/09 4:17 PTG, Anonymous Shakirasweetgirl said…

    bukti menunjukkan jesus akan menolak org kristian berdasarkan ayat bible:

    Bukan setiap orang yang berseru kepada-ku tuhan,Tuhan!akan masuk ke dalam kerajaan syurga,melainkan dia yang melakukan kehendak bapaku yang di syurga.Pada hari terakir Banyak orang yang akan berseru kepada-ku:Tuhan,Tuhan,bukankah kami bernubuat demi namamu,dan mengusir setan demi namamu,dan mengadakan banyak mukjizat demi namamu juga?Pada waktu itu,aku akan berkata:Aku tidak pernah mengenal kamu!Enyahlah daripadaku,kamu sekalian telah membuat perkara yang tidak sah!

     

  • At 6/10/09 4:52 PTG, Anonymous Shakirasweetgirl said…

    ayat di atas

    (Matthew 7:21-23,NLT)

     

  • At 19/10/09 3:38 PTG, Anonymous areezyia said…

    syakirasweetgirl,knp Tuhan berkata demikian?? sudahkah kamu membacanya dari mulanya?? maksud ayat 'tidak semua org yg berseru kpdKu akan masuk syurga' fahamilah ayat itu.. kdatangan Tuhan untuk kali kedua adalah untuk menghakimi org... awk tau tak bila situasi ini akan terjadi?? Ia akan berlaku pd akhir zaman.. Tuhan datang untuk kali keduanya untuk menghakimi umat manusia dibumi ini. pada masa itu org yg sudah meninggal akan dibangkitkan dahulu kemudian org yg masih hidup dan yg mendengar trompet berbunyi menandakan akhir zaman... yang tinggal di dunia ini adalah org yg xmengenal Tuhan,tidak percaya kepada Tuhan,ragu2 kepada Tuhan dan tidak melakukan kehendak Tuhan... org2 yg beginilah yang akan berseru kpd Tuhan seperti yg awk nyatakan.. sblm kdtgan Tuhan untuk kali kedua nya,ya mereka mengusir setan2,roh2 jahat demi nama Tuhan, tetapi akhirnya mereka lali dan ragu2,jatuh dalam dosa dan akhirnya Tuhan datang.... maksudnya sudah terlambat untuk mereka memanggil Tuhan dan berseru meminta pengampunan dosa mereka... pada waktu itulah TUHAN berkata AKU TIDAK PERNAH MENGENAL KAMU. ENYAHLAH DARIPADAKU,KAMU SEKALIAN TELAH MEMBUAT PERKARA TIDAK SAH... harap anda membaiki pengertian anda terhadap ayat tersebut... k, knp Jesus tidak mahu beritahu ttg akhir zaman kepada murid2Nya apabila mereka bertanya ttg itu?? krn,DIA tidak mahu mereka lalai dan sentiasa bersedia untuk kedatangan Tuhan untuk kali ke 2... kalau Jesus sudah menceritakan ttg akhir zaman, tiadalah dunia,tiadalah sejarah... thats y Jesus ask His disciples ask GOD not HIm... sbb Jesus mahu mereka berdoa dan berdoa dan berdoa... berharap kpd TUHAN.. bukan org lain atau berharap kpd manusia... dan knp Jesus menyuruh anak muridNYA bertanya kepada Tuhan ttg mask syurga?? knp bukan DIA sendiri yang menjawabnya??? ini juga berkaitn dgn doa... dalam matius 7:7 ada mengtakan,cari maka kamu akan mendapatkan,ketuk mka pintu akan dibukakan,pinta maka kamu akan diberikan... semuanya kerana TUHAN mau manusia berdoa kpd DIA... dan DIA pasti akan menjawabnya... TUHAN tidak sombong... 9 buah ROH ada dalam diri DIA. DIA yg mencipta segalaNya.. nampaknya awk masih blm faham ttg triniti.. awak bacalah kesemua alkitaitu... dlmilah dan fahamilah... awk akan faham dan tau yg mana 1 adalah kebenaran... kan saya dah brikan ayat ttg JESUS ADALAH TUHAN... Its come n clear in TRINITY.... GOD= FATHER, SON=JESUS, HOLY SPIRIT .. THIS IS WHERE THE WORD JESUS IS GOD... faham???

     

  • At 19/10/09 3:50 PTG, Anonymous areezyia said…

    hakira,awk tau knp dalam islam supaya mengkaji agama?? krn islam blm tau di mana jalan kebenaran... krna itulah islam menyuruh mengkaji agama.. ANAK TUHAN... sperti yang sy nyatakan... ITS COME FROM TRINITY... GOD=FATHER, SON= JESUS, HOLY SPIRIT.... dalam BI son, dalam BM anak Tuhan.. paulus sblm dia knl dan percaya siapa itu tuhan nama dia saulus... anti Tuhan... ttp DIA telah dipilih oleh Tuhan sebagai salah 1 nabi.... maksudnya GOD HAD CHOOSEN US... NOT US CHOSE GOD.... apakah sebenarnya yg menyebabkan syakira runsing?? hanya satu cara,bacalah dan fahamilah bible.. then ur eyes will open n know what is the truth... anak Tuhan is JESUS.. as i mentioned just now, its come from TRINITI....

     

  • At 20/10/09 12:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    allah...hanya satu..
    bkn manusia..bkn haiwan..
    tidak memerlukan pertolongan dr sesiapa..
    menjadikn kita hnya allah..
    nabi isa adalah makhluk allah..
    nabi muhammad saw..pesuruh allah..utusan allah yg terakhir..
    allah bkn seperti manusia yg mempunyai anak..
    allah hnya satu..
    bible adalah kitab yg telah diubahsuai..
    kitabnya yg asli ntah kemana..
    sehingga kini kitab taurut yg asli tidak ditemui..
    al quran adalah cahaya utk umat sekalian alam..
    allah telah menurunkn al quran utk umat manusia..
    utk dijadikan panduan di masa hadapan..
    dalami lah islam melalui al quran..
    kpd penganut kristian...
    dunia akhir zaman sudah hampir..
    hnya akhirat sahaja akn menjawap persoaln anda..
    di sana terbongkarlah segala..
    islam adalah agamaku...
    agama yang amat indah..
    allah adalah tuhanku..
    muhammad adalah pesuruh allah..

     

  • At 21/10/09 10:30 PG, Anonymous areezyia said…

    wahai si tanpa nama,spertinya awk x memahami apa yg sy katakan. knp masih mengatakan nabi Isa pesuruh Allah... rupa awk,sama seperti rupa Tuhan.. kalau bukan,awk gambarkanlah macamana rupa Tuhan... dalam alkitab menyatakan, Tuhan mencipta kita seperti gambaran dia... awk mengatakan bible adalah kitab yang diubah suai,mcmana dgn alquran??? bukan jugalah bnar kan?? itu maksud awk... ttpi knp pla awk mengatakan alquran cahaya untuk umat islam? seharusnya anda fikirlah... knp kepada penganut kristian saja akan tbonglar rahsia sbnr??? sdgkan,dlm alquran semua bahasa arab... dan certain org ja yg memahami... awk faham semuanya ke??? dlm alquran juga menyatakan, akan datang anak Tuhan unuk menghakimi dunia di akhir zaman kelak.... bacalah k... dan muhammad hanyalah manusia biasa seperti kita. krna dr dialah wujudnya islam.. itulah sbb anda menjunjungnya... kalau dia pesuruh Allah,knp dia berdoa kpd Tuhan dan meminta jalan kebenaran dari Allah?? seakan2,dia semdiri juga tidak pasti akan islam,adakah ia adalah benar atau pun tidak... jd sy bukan mengagung2kan agama saya... sbb bukan agama yang menyebabkan kita masuk syurga,tetapi iman kita... Tuhan tidak megatakan syurga adalah milik kristian atau islam atau buddha atau agama2 lain... Tuhan melihat iman dan kepercayaan kita kepada Dia... dan didalam alkitab menyatakan, Matius 14:6, Akulah jalan,kebenaran dan hidup. Tiada seorang pun yang dapat datang kepada Bapa melainkan melalui Aku.... Yesus berkata.... jd renungkan lah dan crilah kerajaan Tuhan... bukan membanding2kan agama... semua manusia akan dihakimi pada akhir zaman kelak... bukan org kristian saja tetapi semua umat manusia dimuka bumi ini... jd jgnlah menyarankan hanya pada kristian saja anda mengatakan rahsia akan terbongkar... rahsia sudahpun terbongkar,cuma kita yang masih buta... dan masih ragu2 dan keliru... bertobatlah... GBU...

     

  • At 21/10/09 5:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Islam suruh mengkaji agama bukan kerana islam belum menemui kebenaran,tetapi suruh membandingkan tentang sebetul-betulnya kebenaran suapaya dapat menambah keimanan lagi.


    dalam kitab John 17:21,

    jesus berdoa supaya pengikutnya menjadi satu,

    tetapi apa yg terjadi?
    sprti contoh,golongan katolik yg mmpunyai 33800 aliran,di mana setiap aliran mngakui bhawa mereka benar shingga ada yg menganggap aliran yg brlainan dri anutan mreka sbgai agama yg brlainan,Keith Ward menulis:
    gereja2 ini kdangkala sngat jauh dri sudut kepercayaan dan amalan seolah-olah mereka adalah agama2 yg brlainan.

    jelas brtentangan dgn sabdaan jesus yg ingin pengikutnya mnjadi satu.
    pope john paul 11 juga turut mmperakui hal ini,beliau mnjelaskan bahawa penganut kristian menyedari wujudnya prselisihan dikalangan mreka menyalahi doa al-masih ketika sntapan terakhir"supaya mereka menjadi satu."..beliau mlanjutkan huraian lagi,
    masyarakat yg menerima dakwah para missionari brkenaan al-masih,injil beliau serta konsep perpaduan,turut mempersoalkan perpaduan di kalangan penganut kristian.Mereka ingin mengetahui yg mana satu antara gereja2 atau komuniti yg wujud ini yg diasaskan al-masih.Ini disebabkan al-masih hanya mengasaskan sebuah gereja sahaja-satu-satunya yg berupaya bercakap mewakili pihaknya.

    jelas di sini,penganut kristian tidak mengikuti apa yg jesus sabdakan dan doakan.

    juga perbezaan ketara antara gereja katolik dan protestant.

    -gereja katolik mngaskan bible x boleh difahami brdasarkan tfsiran individu,sebaliknya gereja protestant menyerahkan kefahaman berdasarkan individu.

    -gereja katolik menyatakan ada 73 buah kitab bible,manakala protestant hanya 66 buah kitab saja.Jadi yg mana satu betul?Islam tidak,seluruh isi al-quran sememamgnya diterima oleh setiap mazhab.
    -gereja protestant menolak 7 buah kitab lagi yg diakui gereja katolik sebagai autentik kerana menganggap kitab2 ini diragui kesahihannya.Jadi mana satu yg benar?
    -begitu juga konsep 'salvation'.gereja katolik menganggap keselamatan brgantung kpada iman dan amal salih,sedangkan gereja protestant hanya menegaskan keselamatan bergantung kepada iman saja.
    -rukun pribadatan kristian,
    gereja katolik:permandian,pengukuhan,ekaristi,pengakuan,perminyakan,imamat serta pernikahan,

    sedangkan gereja protestant hanya mengakui dua rukun saja iaitu,

    rukun pembaptisan(permandian) serta rukun ekaristi.

    mana satu yg benar?

    persoalan di sini,mengapa boleh wujud prselisihan faham tntang prkara pnting dalam agama kristian?ini brcanggah dgn sabdaan jesus tntang kdatangan 'spirit of truth' atau roh kebenaran setelah bginda diangkat ke langit.Bagind abersabda di dalam kitab john 16:12:
    masih banyak hal yg harus kukatakan kepadamu,ttapi skarang kamu blum dpat menanggungnya.Tetapi apabila ia datang,yaitu roh kebenaran,ia akan memimpin kamu ke dalam seluruh kebenaran(LAI)

    brdasarkan ungkapan di atas,pranan utama roh kebenaran adlah utk mngajar sluruh kebenaran.Namun ini brcanggah dgn relaiti di mana prselisihan bsar brlaku di kalangan aliran agama kristian.Golongan manakah yg berada di atas kebenaran?Gereja Katolik atau Protestant?
    ini kerana kedua-duanya masing-masing mendakwa mereka dibimbing roh kebenaran.Yang mana satu benar?



    -saya sudah buat penelitian,kenapa org kristian @ agama lain x cuba mmbuat penelitian dahulu tntang islam?
    agama tidak boleh brcakap pada sblah pihak saja,kedua-duanya kena dibuat penelitian.jdi cuba-cubalah dibuat kajian pula tntang islam.

     

  • At 21/10/09 6:41 PTG, Blogger shakirasweetgirl said…

    sudahlah..sebolehnya tidak payahlah dpanjang-panjangkan lagi isu ini...
    setiap insan mmpunyai kepercayaan masing2..cuma kita yg dianugerahkan akal dan fikiran utk mnilainya sndiri...
    so..takyah gado2 lgi ya...
    peace!!!

     

  • At 22/10/09 11:33 PG, Anonymous areezyia said…

    hmm.. seperti yang saya nyatakan, syurga bukan milik org katolik atau protestant@anglikan... knp harus dipertikaikan ttg aliran.. aliran ini datang nya dari manusia sendiri... diolah oleh manusia sendiri... Tuhan menyuruh manusia menjadi 1,tetapi manusia ini bongkak,ego dgn kepandaian yang mereka ada.. jd terjadilah aliran ini... begitu juga dgn smua agama di dunia ini... Tuhan meminta kita menjadi 1 tetapi manusia degil,ego dgn pendapat mereka sendiri... sy bukan nak bergaduh tp berkongsi dgn semua... bukan untuk menindas sesiapa.. dimanakah menunjukkan bahawa katolik mempunyai 73 buah alkitab?? dalam wahyu 22:18 dan 19.. aku bersaksi kpd setiap org yg mndgr pkataan nubuat dr kitab ini," jika seorg mnmbahkn ssuatu kpd pktaan2 ini mka Allah akan mnmbhkan kpdnya mlapetaka2 yg ttulis ddlm kitab ini."
    dan jkalau seorg mngurangkn ssuatu dr pktaan2 dr kitab nubuat ini mka Allah akan mngmbil bgiannya dr pohon kehidupan,dan dr kota kdus,sperti yg ttulis dlm kitab ini.. oleh itu sy xmenegakkan yang mana 1 aliran itu adalah benar... yang benar hanya TUHAN iaitu JESUS.. dan sy tegaskan lagi,aliran tiada dlm Tuhan.. Tuhan tidak melihat aliran2 agama... tetapi dia melihat iman dan kepercayaan dan nubuat kita didunia untuk kita kesyurga... kita mmg tidak lari dari melakukan kesilapan.. sperti juga ttg agama kita... manusia saling mahu menegakkan kebenaran... tidak sedar samada apa yg mereka dirikan btul ataupun tidak... dan sy cuma mahu btulkan anda dlm pemahaman anda terhadap kristian... bukan bermaksud mahu membuat perbezaan ttg Islam dan Kristian... harap pembaca memahami apa dan mengapa sy memberi komen panjang lebar... hanya untuk membetulkan apa yg salah.. sy juga manusia biasa,yg bdosa... jd sama2la bertaubat krn hari DIA semakin dekat... teruskan berdoa... GOD BLESS U...

     

  • At 23/10/09 8:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gila saya,suka dgn penulisan ada.....

     

  • At 27/10/09 1:28 PTG, Blogger najwa said…

    citer best.pandai penulis selitkan cinta dan agama.tersentuh jiwa bile baca citer ni.tp ade jgk la skit2 kesalahan ejaan dan ayat.it's ok.bleh cube lagi.good job.

     

  • At 5/11/09 11:16 PTG, Anonymous insan mencari diri said…

    alhamdulillah...dpt jgk sy cerpen ini walaupn pendek tp bermakna..hurmm..
    tahniah kpd penulis..
    cari la islam yg sebnr dn bkn islam ikut-ikutan..
    oleh itu cari la diri anda sendiri dan cari la tuhan baru la kamu mengenali keseluruhan kebenaran islam itu..

     

  • At 18/11/09 7:57 PG, Anonymous anggun irdina said…

    satu cerpen yang amat menarik. tetapi kurang penghyatan. keep it up. saya suka cerita yang berunsur islamik sebegini. saya harap anda akan menulis cerita sebegini lagi. mana tahu boleh dijadikan sebuah novel? insyaalah

     

  • At 4/5/10 1:59 PG, Anonymous @in/eyda said…

    good job, teruskan cerpen awak ni. saya bangga dengan awak. cerita yang berunsul islamik ni memang best. bagus2 teruskan lagi.

     

  • At 4/5/10 2:00 PG, Anonymous @in/eyda said…

    good job, teruskan cerpen awak ni. saya bangga dengan awak. cerita yang berunsul islamik ni memang best. bagus2 teruskan lagi.

     

  • At 21/12/10 10:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jangan buat cerpen perbandingan berunsur agama boleh tak? ini boleh jadi isu ni kalau semua penganut kristian tahu..panas hati tau baca cerpen mcm ni..mentafsir sebarang tanpa merujuk alkitab sebelum mbuat cerpen seperti ni..cubalah pakai otak tu,jangan nak main terjah je tentang agama kristian..

     

  • At 22/5/12 12:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    untung saya tak bca habis cerpen ne.. baru baca sedikit dah muak.. !!!
    saya kristen.. tak suka dg perbandingan agama,
    jdi tlong kepada penulis..
    jgn buat cerpen yg sperti ini...!!!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group