BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Aku kan ader
Nama Pena : haziyah

" Tak payahlah!!" ujar Iman Amelia. Merah mukanya menahan marah terhadap geng M.A.T. 08.
" Eleh, jual mahal pulak," kata Mursyidi,ketua geng M.A.T. 08. Nama geng itu bermaksud nama ahli-ahlinya; Mursyidi, Aizat dan Taufiq. Geng itu ditubuhkan pada tahun 2008. Dari situlah terbentuk nama M.A.T. 08. Iman Amelia menarik muka. Kemarahannya memuncak. Dia tidak tahu mengapa geng itu gemar sekali mengganggunya.
" Eh, tarik muka pulak. Comellah!" laung Aizat. Suaranya samar-samar kerana Iman Amelia telah jauh meninggalkan mereka. Dia ingin pulang cepat. Waktu Maghrib kian hampir. Tiba-tiba, geng itu menghalang laluannya.
" Tepilah! Dah nak Maghrib! Orang nak balik!" jerit Iman Amelia.
" Kot ye pun, terimelah dulu. Kitorang ajak ni.." balas Taufiq.
" Orang kata tak nak, tak naklah! Tak paham ke?"
" Alah, adik manis. Manja betul die ni," uajr Aizat sambil menguis pipi Iman Amelia.

Tiba-tiba kedengaran suara dari jauh. Suara yang amat dikenali Iman Amelia. Suara itu juga dikenali geng M.A.T. 08. Dialah musuh utama mereka.

" Jangan kacau die dah!Kalau korang berani, kacaulah lagi!" Kata Haikalsambil menunjukkan buku limanya. Dia merupakan seorang yang berpengaruh di sekolah. Dia adalah seorang pengawas yang amat dikasihi guru-gurumya.
" Blahla wei. Balak die dah datang," kata Taufiq. Mereka terus memecut dengan laju. Tidak lama, mereka hilang dari pandangan. Haikal menuju kea rah Iman Amelia. Dia tersenyum.

"Ko okey tak?" tanya Haikal. Iman Amelia hanya mengangguk dan tersenyum.
" Terima kasih,Kal! Kalau takde ko,tak taulah macam mane…" balasnya.
"Relaxlah.. Lepas ni, kalau diorang ganggu ko lagi, panggil je aku. Aku kan ader"
"Yelah, terime kasih tau!" kata Iman Amelia.

Dia meneruskan langkah menuju ke rumahnya. Sementara Haikal memerhatikan rakannya, tidak sedar senja kian berlabuh.

* * *

Haikal dan Iman Amelia sudah berkawan sejak kecil lagi. Dahulu, mereka merupakan jiran. Mereka sering bersama ke mana pun mereka pergi. Ke sekolah, ke kedai, ke pecan.. Tapi, sejak Haikal berpindah ke bandar, mereka tidak selalu bersama lagi. Namun, ukhuwah mereka tetap sama. Iman Amelia mengganggap Haikal seperti abangnya. Namun, ada pihak yang memandang serong terhadap hubungan mereka.

Pernah suatu ketika, waktu Haikal dan Iman Amelia berjalan pulang dari sekolah, Syahdina, seorang yang amat membenci Iman Amelia menyindir mereka.

" Harap muke je baik. Perangai, macam setan! Menggatal siot, budak tu!" kata Syahdina kepada rakannya yang lain. Berderau darah Iman Amelia. Sebelum sempat dia membidas kata-kata Syahdina, Haikal menghalangnya terlebih dahulu.
" Sabar, Iman! Abaikan je diorang tu"

Mereka mempercepatkan langkah supaya lekas sampai ke rumah. Di rumah, setelah menukar pakaian, mereka duduk di pangkin di antara rumah mereka.

" Aku tak tahanlah, Kal.sampai bile aku kene sabar ni?" uajra Iman Amelia.
" ko ni, sejak bile Iman yang aku kenal cepat putus asa?"
" Aku dah penat tau. Panas je telinga ni dengar diorang cakap. Aku tak suke dibencilah.."
" Iman, relaxlah. Ustaz Nafis kan pernah cakap, sorang benci kite, dua orang sayang kite."
" Aku tau tu, tapi aku tak Nampak pun orang yang sayana aku? Mane?"
" Bengonglah ko. Ayah ko? 5 adik bawah ko? Diorang tak sayang ko?" Terdiam Iman Amelia.
"Relaxlah, sekalipun takde orang sayang ko, aku kan ader." Tambah Haikal. Iman Amelia tersenyum. Timbul rasa syukur dalam hatinya kerana memiliki seorang sahabat yang memahami seperti Haikal.

Haikal selalu mengingatkan Iman Amelia agar selalu bersabar. Kata-katanya tidak pernah dilupakan Iman Amelia. ‘ Sabarlah, Iman. Sabar tu kan sebahagian daripada iman’ Dan ketika itu, perkataan iman akan ditekankan. Iman Amelia tahu Haikal sengaja ingin mengenakannya. Tapi, dia tidak pernah kisah.

* * *

Kring… loceng rehat berbunyi. Pelajar-pelajar SMK Batu Berlapan mula berkeliaran melakukan aktiviti masing-masing untuk menghabiskan masa rehat selama 30 minit.

Haikal dan Iman Amelia juga sama melakukan aktiviti mereka. Mereka bertugas mengawasi kantin. Seperti biasa mereka lakukan hari-hari sebelumnya.

Tiba-tiba, Syahdina dan rakannya berlari dan tertolak orang yang sedang beratur untuk membeli makanan. Habis semangkuk laksa tertumpah terkena baju seorang pelajar.

" Syahdina, tolong jalan dengan teratur dan jangan berlari! Kan dah tumpah laksa tu! Adik okey?" kata Iman Amelia sambilmembantu pelajar itu membersihkan pakaiannya.
" Suka hati akulah nak buat ape pun. Ynag ko sibok ni kenape?"
" Ko terase nak kene gantung sekolah ke?"
" Oh, aku tak kesah. Lagi aku suke" katanya disambut hilaian tawa dia dan rakannya. Haikal yang sedang menjaga barisan lelaki menuju ke Iman Amelia setelah mendengar suasana kecoh.

" Ni ape kecoh-kecoh ni?" ujar Haikal.
" Alamak, balak die dah datang." Sindir Syahdina.
" Syahdina, tolong jage sikit mulut ko tu!" Iman Amelia menjerit. Semua pelajar di kantin memandang mereka. Lantas, Iman Amelia berlalu pergi ke Gazebo Ilmuyang terletak berhampiran dengan kantin.Haikal mengikutinya. Dari jauh, kedengaran jeritan Syahdina; ‘ Boleh blah la ko dengan balak ko!’

Iman Amelia tunduk.air mata jernih mulai mengalir. Kolam kaca yang dipelihara sejak tadi pecah juga akhirnya. Haikal duduk bertentangan dengannya.

" Iman, sabarlah.." ujar Haikal perlahan. Tiada balasan dari Iman Amelia.
" Ingatlah Ustaz Nafis cakap. Allah takkan membebani hamba-Nya selain dari kesanggupannya. Maksudnya mesti dugaan ni ko mampu pikul, sebab tu Allah bagi kat ko.jadi, sabar ek? Aku tak suke tengok ko nangis.." pujuk Haikal.

Iman Amelia mengesat air matanya. Senyuman diukirkan. Dia tampak manis apabila senyum kerana ada lesung pipit terbentuk. Cermin matanya dipakai kembali. Haikal menghulurkan tisu bagi mengesat air mata yang berbaki.

" Thanks. Aku tak taulah ape yang akan aku buat kalau ko takde. Terime kasih sebab naikkan semangat aku balik. You’re the one who understand me."
" Ingat lagu MJ erk. You’re not alone, I’m here with you, though you’re far away, I’m here to stay" Haikal menyanyikan lagu You’re Not Alone.
" iyolah tu. Thanks. Haikal, lapar.." kata Iman Amelia sambil memegang perutnya. Haikal mengerling jam tangan pemberian Iman Amelia sempena hari jadinya yang ke 12 tiga tahun dahulu. Waktu rehat masih berbaki 7 minit. Sempat ke nak makan? Tiba-tiba, seorang pelajar tingkatan satu datnag menghulurkan dua bungkus roti kepada Hakal.
" Terima kasih, Ijal." Kata Haikal kepada Rizal.
" Nah!" Haikal menghulurkan sebungkus roti untuk Iman Amelia.
" Bile mase ko pass kat die suruh beli?"
" Ini Haikallah! Dalam mimpi pun boleh.. Dah, cepat makan! Nanti habis rehat." Iman Amelia makan roti itu perlahan-lahan.tak lama kemudian, dia bersuara.
" Haikal, ko ni baik sangat. Terima kasih!"
" Well, I’m your superman tau! Oh bukan! Haikalman!"
" Yela tu. Hero baru lepas Cicakman ke?"
" Yup. So, kalau ade ape-ape, jangan nangis ye. Macam budak kecik. Datang jer carik Haikalman. Aku kan ader.tak payah nangis." Iman Amelia mengangguk. Geli hatinya melihat muka comel buat-buat Haikal. Tiruan betul! Kemudian, mereka sama-sama menuju ke kelas memandangkan waktu rehat sudah tamat.

* * *

" Biar betul, doctor?" ujar Encik Syukri, ayah Iman Amelia.
" Ya! keputusan ujian kami tak mungkin salah. Encik kene banyak bersabar."ujar Doktor Faiz.
" Jadi, ape yang perlu saya buat?"
" Buat masa ni, Atif hanya perlu makan ubat yang kami bagi. Bila pihak kami sudah jumpa penderma hati, pembedahan akan dilakukan secepat mungkin." Terang Doktor Faiz.

Encik syukri keluar dari bilik Doktor Faiz. Dia menggamit Iman Atif seraya menuju ke kereta. Dalam perjalanan, Iman Atif asyik bertanya akan penyakitnya kepada ayah yang hanya membisu.

" Ayah, Atif sakit ape?"
" Tak ade ape-apelah. Tapi, kamu kene makan ubat yang doctor bagi tu ye?"
" Kalau tak sakit, kenape kene makan ubat?"
" Biar cepat besar." Terpaksa Encik Syukri menyembunyikan perkara sebenar.baginya, anak sekecil itu, tak sepatutnya menerima dugaan itu. Tapi, dia sedar pasti ada hikmahnya. Iman Atif hanya tersengih. Badannya yang terlalu kecil itu tidak menampakkan dia berusia 8 tahun. Matanya yang kian kuning menatap wajah Encik Syukri. Sayu dia melihat anak bongsunya itu.
" Ayah, nanti Atif ajak Abang Aqil makan sekalilah. Abang Aqil pun kecik jugak."
" Tak payah. Abang Aqil dah besar. Doctor kate Atif sorang je yang boleh makan ubat tu." Encik Syukri cuba menghalang Iman Atif berkongsi ubatnya. Iman Atif tersenyum. Dia duduk bersandar di kerusi. Tak lama kemudian, dia tidur.

Pintu depan dikuak.
" Ayah dah balik? Ayah pergi mane tadi?" tanya Iman Amelia. Dia lihat ayahnya mendukung adiknya, Iman Atif.
" Malam nanti ayah nak jumpa kamu dengan Azim kat bilik" kata ayahnya serius. Iman Amelia hanya mengangguk. Kemudian, dia mengarahkan adik-adiknya bersiap memandangkan waktu Maghrib menjelang tiba.

* * *

Kedengaran azan berkumandang dari Surau Al-Insan, berdekatan dengan rumah Iman Amelia. Adik-adiknya, Iman Azim, Iman Aqil dan Iman Atif bersiap-siap mengikut ayah mereka ke surau. Sementara, dia dan dua adik perempuannya, Iman Anisah dan Iman Ardini hanya menunaikan solat di rumah.

Seusai menunaikan solat, mereka memasak makan malam. Itulah tugas tiga perawan Encik Syukri sejak pemergian Zahrah, ibu mereka, tiga tahun dahulu akibat kanser payudara.

Tidak lama kemudian, ayah dan adik-adik Iman Amelia pulang dari surau. Lantas, Iman Amelia mengajak mereka menikmati makan malam yang sudah sedia dihidang. Namun, Encik Syukri memanggilnya dan Iman Azim ke dalam bilik seperti yang diamanahkan petang tadi.

" Nisah, tolong uruskan adik-adik, ya? ayah nak jumpa Kak Long dengan Abang Azim tu," arah Iman Amelia ringkas. Kemudian, dia menuju ke kamar ayahnya. Perlahan pintu diketuk. Setelah mendengar arahan untuk masuk, mereka berdua masuk. Iman Amelia duduk di sebelah ayahnya. Sementara Iman Azim hanya berdiri.

" Ada apa, ayah?" ujar Iman Amelia lembut. Encik Syukri memberitahu tentang adik mereka, Iman Atif. Ada riak terkejut terukir di wajah Iman Amelia dan Iman Azim.

" Doktor cakap dah sampai tahap kritikal. Sekarang kena tunggu penderma hati. Kalau dah ada hati yang sesuai untuk Atif, terus operation. Buat masa ni, kamu berdua tolong tengok-tengokkan Atif. Ayah kena cari kerja lain ni. Tak cukup gaji ayah nak bayar kos operation tu." Kata Encik Syukri. Iman Amelia sedar gaji ayah yang tidak sampai pun RM1000 tidak mungkin cukup untuk menampung mereka satu keluarga dan kos pembedahan yang mungkin mencapai RM10 000.

* * *
Jam sudah menunjukkan 12.35 malam. Iman Amelia masih belum tidur. Hatinya gundah memikirkan ayahnya yang masih belum pulang. Buku Science dihadapannya ditutup. Satu pun tak dapat masuk dalam fikirannya kerana asyik memikirkan ayahnya.

Dia menuju ke ruang tamu dan menghenyakkan punggungnya di atas sofa. Jam dikerling lagi. Hampir pukul 1 pagi. Ayahnya masih belum pulang. Mata Iman Amelia kian tertutup. Tiba-tiba, pintu dibuka. Iman Amelia menoleh.

" Ayah!"
" Iman? Kamu tak tidur lagi?"
" Belum. Iman tunggu ayah. Ayah pergi mana?"
" ayah OT tadi. Lepas tu, ayah pergi cari kerja tambahan. Alhamdulillah, dapat kat Petronas depan tu. Dapat jugak tambah duit untuk kos operation Atif" Sayu Iman Amelia mendengar penjelasan ayahnya. Pengorbanannya tidak terbalas.
" Ayah pergi mandi dulu, Iman panaskan lauk." Encik Syukri hanya mengangguk dan tersenyum. Jelas kelihatan kedutan di wajahnya.

Iman Amelia menghidang lauk yang telah dipanaskan di atas meja. Tidak lama kemudian, Encik Syukri datang ke meja makan.

" Iman, kamu makanlah sekali,"
" Tak apalah, ayah. Iman dah makan tadi,"
" Klau macam itu, kamu tidurlah. Esok kamu sekolah pagi, kan?" Iman Amelia mengangguk. Dia meminta izin untuk pergi.

* * *
" Ayah, Iman pergi dulu.!" Kata Iman Amelia. Adik-adiknya sudah pun mengayuh basikal menuju ke sekolah awal pagi tadi. Iman Azim pula bersekolah di sesi petang. dia masih nyenyak di atas katilnya. Iman Amelia berjalan pantas. Dia tidak mahu terlewat tiba di sekolah.

Setibanya di sekolah, Haikal menuju ke tempatnya.
" Hoi!" sergah Haikal.
" Waalaikumussalam," peril Iman Amelia.
" Err, assalamualaikum."
" Waalaikumussalam. Awal kau hari ni,"
" Ayah aku outstation. Terpaksa keluar awal. Eh, kenapa mata kau bengkak?" Haikal menegur.
" Aku tidur lambat malam tadi," Lambat Iman Amelia membalas.
" Kenapa kau tidur lambat?" Haikal bertanya. Tiba-tiba, loceng perhimpunan berbunyi.
" Nanti rehatlah aku cerita.." kata Iman Amelia lantas mengatur langkah ke tapak perhimpunan.

* * *
" Aku tak tahulah, Kal. Risau aku tengok ayah macam tu," kata Iman Amelia seraya menyuap roti ke mulutnya.
" Kau sabarlah. Allah nak tengok sejauh mana keimanan kau pada dia. Mesti ada hikmahnya."
" Aku sedih tengok Atif. Dia Nampak sihat. Tapi, tiba-tiba doctor cakap dia sakit. Kritikal pulak tu.kenapalah bukan aku yang sakit." Rintih Iman Amelia.
" Well, remember! I’m your Haikalman. Aku kan ader.. aku boleh tolong kau!"
" Ape yang kau boleh tolong?"
" Err…bagi sumbangan untuk kos operation…Ngee~"
" Haikal, aku tak nak terhutang budi kat kau. Keluarga kau dah banyak tolong kita orang. Kita orang takut tak mampu nak bayar balik,"
" Iman…Iman…kita dah lama kawan. Selama ni, aku pernah ungkit apa yang aku bagi? Kau ni macam tak kenal aku je. Aku tak kisah, pun. Hari ni hari kau. Esok, mungkin aku. So, kau tolong aku pulak. Betul tak?" Iman Amelia hanya mengangguk. Kata-kata Haikal tak mampu dibidas lagi. Dia memang seorang yang pandai membri hujah sesuai dengan cita-citanya yang ingin menjadi seorang peguam.
" Terima kasih, Kal. Kalau kau dengan family ada masa, baliklah Kampung Pinang. Tengok kita orang. Rumah kau dulu masih tak ada orang duduk, kau tau.."
" Oh ye ke? Aku ingat dulu sebelum kita orang pindah, ada yang nak duduk situ," Haikal bertanya. Mereka berbual panjang hingga tak sedar waktu rehat sudah hampir tamat.

* * *
" Assalamualaikum…"
" Waalaikumussalam. Eh, Haikal! Masuklah," Encik Syukri mempelawa Haikal masuk. Haikal menggamit ibu bapanya.
" Sihat, Syukri?" ujar Encik Razlan, ayah Haikal sambil bersalaman. Kemudian, mereka berdua berpelukan. Puan Ruhaila, ibu Haikal hanya tersenyum di sisi suaminya.
" Iman, tolong buatkan air. Haikal datang ni." Laung Encik Syukri. Berlari-lari adik-adik Iman Amelia apabila mendengarkan nama Haikal. Mereka memang rapat dengan Haikal. Iman Amelia mambancuh the. Seusai mengenakan tudung, dia membawa air dan sedikit juadah ringan buat keluarga Haikal. Cermat dia menuangkan the panas ke dalam cawan. Kemudian, dia menyalami ibu Haikal. Dia melabuhkan punggung di sebelah Haikal.

Kedatangan keluarga Haikal adalah untuk membantu dari sudut kewangan. Encik Syukri menolak pada awalnya. Tetapi, setelah beberapa kali dipujuk akhirnya dia terima juga.selepas berbual panjang, keluarga Haikal meminta diri untuk pulang.

" Ala, Abang Haikal tak ada, boringlah.." ujar Iman Aqil.
" Aqil ni, Abang Azim ka nada, Aqil mainlah dengan dia,"
" Tak best, dengan Abang Haikal je best.!"
" Betul! Abang Haikal duduklah sini," pujuk Iman Ardini pula.

Haikal memandang kedua ibu bapanya. Dia menjadi serba salah. Ibunya tersenyum seraya berkata, " Haikal duduklah sini dulu. Malam nanti, ibu ambil," Haikal mengucapkan terima kasih kepada ibu bapanya. Dia tersenyum panjang. Gembira benar adik-adik Iman Amelia. Sepanjang petang itu, Haikal melayani adik-adik Iman Amelia.

Malam itu, sementara menunggu ibunya datang, dia melepak bersama Iman Azim di pangkin.

" Aku nak jadi penderma hati untuk Atif," Haikal memulakan perbualan. Azim hanya membisu. Tidak lama kemudian, barulah dia memberi respon.
" Susah nak cari ahti yang sesuai. Kita orang punya pun tak sesuai, kau punya apatah lagi. Kau yakin ke hati kau sesuai untuk Atif?"
" Itu aku tak pasti. Nantilah, aku check kat hospital,"
" Tak payah merepeklah, Kal. Mak kau mesti tak bagi,"
" Eish, apa pulak. Aku nak bagi hati aku, bukan hati mak aku,"
" Tapi, mestilah dia risau keselamatan kau, lampi!" kata Azim seraya menolak bahu Haikal sedikit kasar. Geram sungguh dia dengan loyar Haikal. Haikal tergelak. Dia tahu itu tapi hasrat hatinya terlalu kuat untuk mendermakan hati untuk Iman Atif.

Mereka berdua menikmati panorama malam. Ibu Haikal masih belum tiba. Haikal bernyanyi kecil.

Andai kau pergi, andai kau pergi,
Andai kau pergi, hilanglah arahku,
Jangan kau pergi, usah kau pergi,
Andai kau pergi pasti hampir,
Berteman pilu sepanjang hayatku

Lagu Indigo; Andai Kau Pergi dinyanyikan Haikal perlahan. Azim hanya mendengar. Tiba- tiba kedengaran bunyi enjin kereta masuk ke halaman rumah.

" Mak aku dah datangla," ujar Haikal. Mereka berdua bangun. Iman Azim masuk memanggil ayah dan adik-beradiknya yang lain.
" Terima kasih, Abang Haikal sebab temankan Atif,"
" Sama-sama," Sayu Haikal melihat anak kecil itu.perutnya kembung dek hati yang kian membengkak.
" Terima kasih, Haikal. Lain kali datang lagi ke sini," Encik Syukri pula berkata. Haikal hanya tersenyum. Kemudian, Haikal pulang diirringi lambaian keluarga Iman Amelia.

* * *
Malam sudah larut tapi mata Haikal masih belum mahu tertutup. Dia bingkas bangun dari katil lalu duduk di meja belajarnya. Tangannya mencapai sebatang pen. Puisi ringkas ditulis meluahkan rasa hati. Dia bukanlah seorang yang puitis atau pujangga. Tetapi, ini berlaku secara tiba-tiba. Dan, ianya tidak dipinta.

Ku lihat mentari mencelah masuk
Menyerakkan sinarnya
Burung-burung kembali riang
Beriringan terbang
Pelangi terukir di langit
Tujuh warna ceria
Selepas hujan, memuramkan alam
Membawa kedukaan tanda kesedihan

Kagum ku lihat fitrah dunia, ciptaan Ilahi
Tapi, dapatkah aku menikmatinya esok hari?

-1.25 pagi-
- Haikal Ridhwan –

Haikal membiarkan kertas itu di atas meja. Kemudian, dia berbaring di atas katil. Tidak lama, matanya terpejam erat. Tidur, merehatkan diri setelah seharian bermain, melayani adik-adik Iman Amelia.

* * *
" Assalamualaikum!!!" Kedengaran suara orng memberi salam dari luar rumah. Iman Amelia sedang memakai tudung waktu itu. Dia meluru ke hadapan. Langsir diselak untuk melihat tetamu yang datang. ‘ Oh, Haikal!’ bisiknya.

" Waalaikumussalam," balasnya. Sambil membuka pintu. Haikal tersenyum.
" Kau dah siap, jom!" Haikal mempelawa Iman Amelia pergi ke sekolah bersama-sama.

Iman Amelia mengunci pintu rumahnya setelah mengambil beg sekolah.

" Kenapa tiba-tiba je ni?"
" saje, manelah tahu kau rindu kat aku nanti,"
" Eeii, tolonglah!"

Mereka berjalan bersama-sama. Tiba-tiba, geng M.A. T. 08 muncul.

" Fulamak, datang dengan balak dialah…" kata Aizat.
" Takde chance nak ngorat. Adussss…" Taufiq menambah. Iman Amelia dan Haikal hanya memekakkan telinga. Mereka hanya mempercepatkan langkah supaya cepat tiba ke sekolah. Tiba-tiba, di suatu selekoh, ketika mereka ingin melintas jalan, Mursyidi menghalang laluan mereka.

" Kenapa kau suka ganggu kita orang? Ada kita orang ganggu hidup kau?" kata Iman Amelia.
" Suka hati akulah! Aku suka… ganggu kau orang," sebenarnya, Mursyidi cemburu melihat Iman Amelia bersama Haikal. Sudah lama dia perasaannya terhadap Iman Amelia.

Iman meluru ke hadapan, melintas tanpa melihat kiri dan kanan. Tanpa disedari, ada sebuah lori kontena muncul laju. Iman Amelia kaku. Tiba-tiba, tangannya ditarik kasar.
" Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh!!!" Matanya kabur. Kepalanya berpinar-pinar. Akhirnya, pandangan menjadi gelap.

* * *
" Kak Long!" Iman Azim seronok melihat kakaknya sedar. Iman Amelia hanya tersenyum tawar melihat ayah dan adik-adiknya. Wajah yang dicari tidak ada. Yang ada hanya ibu bapanya.

" Mana Haikal?" ujar Iman Amelia lemah. Encik Razlan dan Puan Ruhaila hanya tunduk. Ada air jernih mengalir dari mata Puan Ruhaila.
" Kenapa ni? Mana Haikal?" tanya Iman Amelia lagi.
" Iman, sabar ya. Haikal dalam bilik pembedahan. Dia tengah menjalani pemindahan hati dengan Atif," kata Encik Syukri menenangkannya. Iman Amelia tersenyum. Hatinya lega mendengar kata-kata ayahnya. Hakikatnya, bukan Haikal yang menjalani pembedahan itu. Hanya jasad tanpa roh…

* * *
Iman Amelia menyapu mukanya. Orang ramai mula meninggalkan tanah perkuburan tapi dia tetap di situ, tidak berganjak. Puan Ruhaila, ibu Haikal menghampirinya. Terdapat sehelai kertas putih di tangannya.
" Iman, sabarlah. Mesti ada hikmahnya," pujuk Puan Ruhaila.
" Em, maaf, mak cik. Saya tak sepatutnya menangis lebih-lebih. Maafkan saya juga sebab tak dapat jaga Haikal baik-baik," ujar Iman Ameliasambil tersenyum tawar. Air matanya dikesat.
" Bukan salah Iman. Dah memang ajal dia. Ni, Haikal punya. Iman ambiklah," Air jernih kelihatan mengalir di pipi Puan Ruhaila. Kertas putih itu kini sudah bertukar tangan.

Iman Amelia mengucapkan terima kasih kemudian Puan Ruhaila berlalu meninggalkan tanah perkuburan. Ayahnya menggamit. Dia faham lalu mengangkat punggung membuntuti ayahnya.

Di dalam kereta, Iman membuka lipatan kertas itu dengan penuh berhati-hati. Bait kata-kata yang tertulisdibaca satu per satu. Air matanya tak mampu ditahan lagi. ‘Ya, Haikal! Sekarang aku sangat rindu kat kau!’ bisik Iman Amelia.

Tiba-tiba, berkumandang lagu Andai Kau Pergi dari siaran Hot fm berfrekuensi 97.6 di Lembah Klang. Hatinya sayu. Matanya berkaca lagi. Iman Azim menoleh ke belakang memandang kakaknya, Iman Amelia.

" Kak Long, Haikal pernah nyanyi lagu ni waktu malam hari tu," Mendengarkan kata-kata Iman Azim, air matanya gugur lagi.

' Haikal, terima kasih sebab selamatkan aku. Tapi, kenapa mesti kau terkorban? Oh, kau kan Haikalman aku… Dulu, kau selalu cakap ‘aku kan ader…’ tapi sekarang kau dah tak ada. Siapa yang akan ganti tempat kau untuk cakap macam itu?’ bisik Iman Amelia. Hatinya menangis lagi.

"Andai kau pergi, andai kau pergi,
Andai kau pergi, hilanglah arahku,
Jangan kau pergi, usah kau pergi,
Andai kau pergi pasti hampir,
Berteman pilu sepanjang hayatku"
posted by Penulisan2u @ 5:32 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
212 Comments:
  • At 15/11/09 2:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow, i'm the first one!
    citer memberi kesan yg bgitu mndlm trhdp sye...

    @RD

     

  • At 15/11/09 10:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asallah sumew cerpen nie sdey2??
    xlarat nk nages lah...
    isk..isk..good story

     

  • At 16/11/09 12:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lah..sgt comel iman dgn haikal neh..

    all the best to the writer..

    =)

     

  • At 16/11/09 6:19 PG, Blogger Daniera said…

    besttt...xp sgt sedey. huhu. tahniah writer :)

     

  • At 16/11/09 1:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol lar..
    ari asyik rse nk nangis je..=(
    uuuwwaaaaaaa!!!!
    tau lar ujan...
    xkn pembace pn kne sme cm ujan...
    huhuhuhu...
    anyway...
    intersting story...
    i like it!!!=)

     

  • At 16/11/09 1:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Urm...
    besyh r...
    not bad...
    CHAYOOO!

     

  • At 16/11/09 5:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih cite ni tp okay..
    teruskan lg usaha :)

     

  • At 16/11/09 6:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    well..best giler..xtau nk gmbarkan sayu nhyer kehilangan sahabat baik yg sering menjaga kita,,,

    best sgt penulis crite awak ni..sdey je saye..da la tgh ujan..sesuai sgt nagn mood n story nie...

    ku pasti menunggumu;
    -miss_purple-

     

  • At 16/11/09 7:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie bes....
    tp cdey sgt....
    huhuhu...
    truskn brkrya yer...
    crpen yg bgus...
    gud luck!!!

    ~~~syu90~~~

     

  • At 17/11/09 1:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erk...x sedih pon aku baca...huahuahua..

     

  • At 17/11/09 9:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdh nyer crta ni....
    good story...for the writer,keep it up k...

     

  • At 18/11/09 4:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedey bce cte nih..
    asew nk nges jewk huhuh

     

  • At 18/11/09 8:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Iyalah npa ceta sedih sja ne.apa2 pn ceta yng bgus.

     

  • At 18/11/09 3:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnye cite nie..menangis gak ar bace cite nie..mmg sedih bila kite ditinggalkan oleh org yg sangat kite rapat tapi lg sedih kalau org 2 adalah org yg sangat kite syg..well,ape pown semoga berjaya kpd penulis!!

     

  • At 18/11/09 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ~ sedeyy week~

     

  • At 19/11/09 11:38 PG, Anonymous wan_nur said…

    huhu...sdey tol...sy stuju ngn komen 2 dr bwah..

     

  • At 19/11/09 7:59 PTG, Anonymous aini said…

    asslmmualaikum....tahniah krn berjaya mmbawa pembaca mnyelami karya anda.sy prcaya pmbaca jg tlh brjaya mnjiwai emosi crt ini.tahniah .truskan usaha.sy sedia utuk trus mmbaca.lagu favourite sy tu awk....huhu sdhnya.trkenang knangan lalu..

     

  • At 19/11/09 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer best jgk..
    tpi blh perbaiki lg
    jln ceritanye...
    congrat...

     

  • At 20/11/09 10:30 PG, Anonymous isha said…

    salam....andai ada kwn yg baik mcm haikal,bruntgnya aq..pas ni ko write la cta yg hepi ending plak k....ko mmg lyk aku ksi 7/10 mrkh...he3

     

  • At 21/11/09 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aik haziyah x der name lain
    keeer haaa
    tapi ko mmg ader bakat laaaaa
    all the best

     

  • At 22/11/09 1:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedihnyeeeeee
    best sgtttttt

     

  • At 22/11/09 5:42 PTG, Anonymous awekz86 said…

    congrats.satu pengorbanan yg tak ternilai.btl2 menyentuh jiwa le..aku pun de sorg mmbr laki yg mempunyai sama perangai cm haikal.tp xtau le aku ni setabah iman amelia atau x.hope kitaorg akan still kwn selama2nye..amin.
    trskan berkarya.

     

  • At 22/11/09 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ish...dh la ujan...sayk nanges jer...huhuhu...
    bes2

     

  • At 24/11/09 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sob3~
    sdeyhnye...
    jln cte yg mnrik..
    sweet iman ngn haikal :)
    neway,,
    g0od job!
    keep it up,key!


    -iejah-

     

  • At 24/11/09 10:39 PTG, Anonymous blev said…

    oklah..ley tahan sedeynya...asyk sedey jek...dah lah tgh sedey..waaa...nak cte hepi lak...

     

  • At 25/11/09 10:54 PG, Blogger nuoi87 said…

    sedihnyer...nape mesti begitu...

     

  • At 25/11/09 11:52 PG, Anonymous bluE_bErrY said…

    cdeynyew..brgnang ayer mtaku...mmg mrsap ke dlm snubriku!!

     

  • At 25/11/09 4:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya. sob sob..pedih mata baca cerpen ni.. good story

     

  • At 26/11/09 1:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih la...
    aq x pernh pun ader kwn cam 2...
    nk jgak rse punye kwn cam 2....
    tpi aq x nk die prgi dlu....
    gud gob..penulis...

     

  • At 29/11/09 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    why should a blessed relationship like this has to be ended? :(

     

  • At 29/11/09 10:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey nyer citer dy...
    isk..isk..
    gud job 4 da writer!
    already makE me cRy!!!

     

  • At 30/11/09 12:36 PTG, Anonymous Tirah said…

    besh la cite nieyh!!
    sedey bacenye..
    kalau la Tirah jadi iman..
    xterlena tido Tirah..
    Good Job,ye!!

     

  • At 30/11/09 10:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best n touching..chaiyo

     

  • At 30/11/09 11:51 PTG, Blogger g-jie said…

    tenx kpd sume yg bg komen..
    doakan kjayaan sye!! =)

    ~writer~

     

  • At 2/12/09 1:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihlh citer ni.

     

  • At 7/12/09 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yang sangat bagus dan menyentuh hati.. good story huhu

     

  • At 7/12/09 5:37 PTG, Anonymous ayus said…

    cedihnye...like true story,jln ctenya best de time leh glk n cedih..tahniah

     

  • At 8/12/09 4:26 PTG, Blogger ツhʋƨиα ツ said…

    ohhhh,, bestt !

    tahniah !

     

  • At 8/12/09 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen bertama yang boleh buat air mata aku menitis..... best sanggatttttttttttttt

     

  • At 8/12/09 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    arap2 dapat buat cerpen nie sbgai novellll

     

  • At 9/12/09 1:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urh......
    sedeynyer......
    sangat2......
    kesian haikal.......
    benci m.a.t. 08.....
    benci cgat,,,,,

     

  • At 9/12/09 11:38 PTG, Blogger smartiest bear said…

    good job!
    saya langsung tak boleh nak agak,
    apa ending cerita nih!

     

  • At 11/12/09 4:31 PTG, Blogger princess said…

    cerita yg amat menarik.
    mampu m'ngusik hati setiap umat manusia yg b'perasaan.
    slamat kat pjbt
    klu dlm blik ni..
    ..m'ngaung rsnya..
    hehehe..
    gd job..
    :-)

     

  • At 11/12/09 10:48 PTG, Blogger g-jie said…

    princess:tenx very muchh!!

     

  • At 12/12/09 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good and nice story...
    tahniah penulis

     

  • At 13/12/09 7:10 PTG, Anonymous yani said…

    sdehnya..
    ni la pengorbnan yg sbenar..
    pgrbanan yg ikhlas..
    cita best pnya

     

  • At 15/12/09 2:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape sedih sgt...huhuhuhuhu...ni lah erti pengorbanan sbnr..kwn mcm ni la ssh di cari,yg sggp teman kita bila sedih bila suka...dia tetap ade...tp kawan yg mcm ni ssh di cari...tul x?

    maria_ab82

     

  • At 16/12/09 8:49 PG, Anonymous eka said…

    huh..tacing gyler.best cerepen!!

     

  • At 19/12/09 1:43 PTG, Blogger arika said…

    i give u 4 stars...

     

  • At 19/12/09 4:39 PTG, Blogger dakprobkatckewl.. said…

    huh!!!
    sedeyh2...
    huh...leleh aq!!!
    okeis!!

     

  • At 20/12/09 3:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg sgt best..!!!
    sedey giler...
    huhuh

     

  • At 20/12/09 10:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnye cerita dea !!
    uuuwwwaa ! mmbri effect juga la trhdap sya..
    btw
    good job on the cerpen..
    next time buat yg lgi bez taw !!

     

  • At 21/12/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedyh dowh.aku x harap citer ni djadikan novel... u knw y????? aku takut umah aq banjir.....huhu.....congratulation!!!!!!

     

  • At 21/12/09 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey..uuhuuuu
    gud job writer!!
    ak ske story nie. .

     

  • At 25/12/09 10:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey bak ang.... huhu...
    apsal sume cerpen mesti wtk laki y mati
    xdak pon wtk pompuan yg mati...

    tlg wat cerpen yg ada wtk pompuan mati..
    plizzzzzzzzzzz...
    wani_ks

     

  • At 6/1/10 12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey laa..tp menarik..

     

  • At 12/1/10 11:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sangat...
    tp lagi best kalau haikal xmati kan....

     

  • At 12/1/10 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    andai kau pergi
    andai kau pergi
    andai kau pergi hilanglah arahku
    jangan kau pergi usah kau pergi
    andai kau pergi hampir pasti
    berteman pilu sepanjang hayatku.....
    gni lah lirik yg btoi...ngheeeheee
    nyway thx bap wat ceta yg bez
    lop u wrter...
    ****
    -yuya-

     

  • At 16/1/10 5:17 PTG, Anonymous nylzaff said…

    ..bez n cdeynyee..,slmbe n wt i feel like i'm iman..gud job writer..

     

  • At 17/1/10 4:40 PTG, Blogger morina said…

    nice story..sedih bile baca..seorang kwn yg sanggup berkorban untuk diri kita mmg susah nk cari kan..bdw..gud job writer...

     

  • At 18/1/10 6:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ehek2..sdhnyer...ape2 pn best sgt2. all the best 4 next writer...

     

  • At 18/1/10 8:33 PTG, Anonymous khazie said…

    waaaa....
    sedaynya...
    npa kbnyakkn cte seday...
    tp wlaupon seday...
    cte nie ttp best!

     

  • At 5/2/10 10:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey la... best sgt cita nie...

     

  • At 5/2/10 4:55 PTG, Anonymous tyty said…

    aduh.
    ternanges lak.
    best la cite ni.
    wat aku makin hargai seseorang :)

     

  • At 12/2/10 2:32 PTG, Anonymous adl said…

    hu..hu..cedih si0t cter nih..
    best...peng0rbanan se0wg kwn..

     

  • At 13/2/10 8:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    the panas 2 pe..?
    air jenis baru ker..?
    nk try r..hak3..

    p bezzz gak citer nie..
    sadis lak 2..huhu T-T

     

  • At 18/2/10 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so..said sue0134262637

     

  • At 20/2/10 6:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedih cedih sungguh
    hu..hu..hu..
    from:bdak baek... punya

     

  • At 22/2/10 11:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdh la cter nie.......mmg best....gud job

     

  • At 22/2/10 9:46 PTG, Anonymous rabiatuL said…

    assalamualaikum..
    best la criter nie..
    tapi kenape banyak cerpen sedih..
    drama pula banyak happy ending..
    walauapapun memang best!!

     

  • At 23/2/10 1:57 PTG, Anonymous mas-accue said…

    hhm..sy ske gk ngn cite ni. cm ktalm real. trsentuh ati sgt2...mma mnusuk kalbu.

     

  • At 23/2/10 1:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hhmm..ske gk aku bc cite ni.cm kisah real pn ada.
    mmg mnusuk kalbu.

     

  • At 24/2/10 9:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r...
    sedeyh...tp kalo sy kt tmpt iman....sy akn trime as dugaan yg mematangkan dri sye...
    keep it up writer!!!

     

  • At 8/3/10 12:40 PTG, Anonymous Ramli MY said…

    good story..
    teruskan berkarya..
    olahan bahasa yang menarik..
    cuma jaga2 dengan ejaan anda..
    tahniah..

     

  • At 10/3/10 2:39 PTG, Anonymous miss farah said…

    sedih la cite nie...sob..sob.congrats 2 the writer cause dpt wat pmbaca mnangis

     

  • At 10/3/10 3:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhhh bestnye cite. kalu aq duk sorg2 sure2 aq dh nagis.congrate kt pnulis. teruskan usaha anda. gud luck k!!!

     

  • At 11/3/10 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menangis hati ini..
    good job..

     

  • At 14/3/10 11:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adesss...npe sdey sgt ni...mleleh air mate...huk3

     

  • At 16/3/10 12:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boley la..tp.xbest ar haikalman mati.hero2..

     

  • At 16/3/10 8:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer citer ni and sedey..
    dah mengalir da air mata ni..
    huaaaa...

     

  • At 18/3/10 1:40 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    sedih...pengorbanan Haikalman utk seorg sahabat yg disayangi
    sahabat menangis susah di cari

     

  • At 18/3/10 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    GOSH..BOSANNYA

     

  • At 19/3/10 4:52 PTG, Blogger GreAt ThinKer said…

    aku bangga lepas tgk komen y org bg kat ko,ziyah.. u did it my friend!~ i wish u good luck in ur next story, n every happiness~ pling bgga sbb ade nme aku wlaupun hnye sbntar...

     

  • At 27/3/10 6:48 PTG, Anonymous aziera said…

    cte nie sdih la...klu aku jd iman..aku backhand je geng x b'mrl 2..but i think i'm in love with haikal...sooo sweet..cmne pown..4 writer..cayala...

     

  • At 30/3/10 12:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    http://www.rm20segera.com/?r=rehan88

    sebarang pertanyaan boleh mesej ke 0133104358 atau emel ke buxomtales@yahoo.com

     

  • At 30/3/10 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm so sweet cite nie...nilai p'shbtn y tggi....

     

  • At 30/3/10 8:19 PTG, Anonymous qysrah said…

    best n sedh la citer ni...thankz writer 4 dis lovely story..really apprciate n enjoy it..HAVE A NICE DAY!!! ASSALAMUALAIKUM...

     

  • At 31/3/10 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menyentuh glew cter ney...cdeyh ar..
    ney bru p'gorbanan s'bnar..
    gud story 2 da writer..

     

  • At 7/4/10 6:26 PTG, Anonymous aminah said…

    SANGAT FEELING..........

     

  • At 11/4/10 6:02 PTG, Anonymous wawa said…

    sedih gak..
    cite ni ok la coz cite psl bestfren
    ni asyik jmpe cite psl girlfren-boyfren je...
    good job!

     

  • At 14/4/10 11:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    2 thumbs up! =)

     

  • At 15/4/10 1:58 PTG, Anonymous wawa said…

    BEST CITE NIE.....LUMAYAN....HEHEHEHH...TAHNIAH...TERUSKAN USAHA ANDA

     

  • At 21/4/10 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npe sedih sgt...ending dia..hmmm

     

  • At 22/4/10 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdeynya....pengorbanan seorang rakan...sob3
    teruskan usaha anda

     

  • At 25/4/10 8:25 PTG, Anonymous petani moden said…

    sedeynye!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    nape sedey sgt??
    nape haikal baek sgt???
    uwaaaaa...sedey2.......
    da la nk kne buang keje....bace lak cerpen sedey...uwaaaaa!!!
    bertambah sedey sy~~~

     

  • At 1/5/10 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eee geram tul la nape la cedih sgt...wawawawawawawawawawaawawawaawwaw

     

  • At 4/5/10 5:38 PTG, Anonymous biey said…

    emmmm...bowink.........x paham sgt

     

  • At 4/5/10 11:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdih nyer....
    nk ngis da...
    huhuhu....................

     

  • At 5/5/10 9:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syok 2...jalan cita yang menarik...

     

  • At 10/5/10 4:43 PTG, Anonymous rOzEz said…

    best sangat......sedey cite nih

     

  • At 10/5/10 8:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ooo..bestnyer .

     

  • At 12/5/10 1:37 PTG, Anonymous safya said…

    sadis!!!

     

  • At 20/5/10 11:13 PG, Anonymous ana mujahidah said…

    mmg susah kn nk dpt shbt mcm haikal tu... em.. tba2 trasa lak sy, seandainya prshabatan sy ngn shbt sy sbgtu biarlah sy yg pgi mnigglkan dnia ini trlbih dhulu, sy xnk khlangan shbt spt dia, sy xsggup.. bt shbt sy tu smoga skapmu spt haikal ini akan trus trserah dlm prsahabatan kta ini..

     

  • At 21/5/10 9:30 PG, Anonymous syasya said…

    banyaknye cite2 cedih
    da x larat dah nak nangis
    air mata pun da kering
    hehehe......

     

  • At 28/5/10 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm asl smue cpen
    kat sni sdey2 ark?
    da x de aer mte untok
    nges da..
    good job 4 t writer

     

  • At 2/6/10 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    WOU!!!
    BEST CITER NIE..
    HAMPIR NANGIS GUE..
    GOOD JOB!!!
    ('),,(')
    ( ^ ^ )
    (")(").)

     

  • At 11/6/10 12:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wa x bace abeh pown...penat ar nk bce ape kte wat pilem wa bleh tlong.............tolong tengok jo la.....huahuahua dr lelaki ensem yg bijak lg pandai

     

  • At 13/6/10 2:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x thn seh..dhla tgh feeling..sarah rsa sgtt trharu..mmg fantastik!thniah

     

  • At 14/6/10 8:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeh giler cite nih,,
    pepepon bez,,
    congratz writer...

     

  • At 14/6/10 10:58 PTG, Anonymous ayres said…

    sedih siot...
    x psl2 mlm nie aku menangis...
    hahaha..
    good job...

     

  • At 16/6/10 5:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SEDIH

     

  • At 20/6/10 8:08 PG, Anonymous iqa syafiqah said…

    best story but sedih... tp gud job sbb citernye sedih2 pon xla membosankn. okey GUD JOB,GUD LUCK n CHAIYOK!!

     

  • At 20/6/10 7:16 PTG, Blogger yoonn_chee89 said…

    sedirnya...apasal mati watak haikal tu....hiskhisk

     

  • At 24/6/10 1:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang menarik..keep it up k..

    sedih sangat..

    persahabatan yang tiada batasannya..

     

  • At 24/6/10 4:57 PTG, Anonymous najwa said…

    uwaaaaaa sedih'y........

     

  • At 27/6/10 2:03 PG, Blogger someone :) said…

    TERBAEKKK !

     

  • At 27/6/10 1:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih giler........

     

  • At 29/6/10 3:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sad..
    gud job

     

  • At 29/6/10 3:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam ana rsa btl2 tharu membacanya shingga air mata mgalir..alangkh indah pnya teman n semulia haikal pnya sifat kepimpinan & pelindunng..yg harus ada dlm dri stiap ank adam..maka akn amanla dunia..

     

  • At 3/7/10 12:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdey la...huhuhuk..humm sape la ek pganti iman ek..hummm ak kn ader!!hehehehe...

     

  • At 3/7/10 2:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..sweet..

     

  • At 7/7/10 6:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhuhuhuuhuh!!!sweet n sad..btw,, continue ur writing!!

     

  • At 9/7/10 4:44 PG, Anonymous fatimah said…

    sediiiih sesangat......

     

  • At 12/7/10 5:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmmmm sedih nyeeeeeeee,,,,

     

  • At 17/7/10 8:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mengapa kau bersikap sebegitu,
    andainya kau tahu,
    jiwa ku resah dan sepi,
    andai kau pergi,

     

  • At 17/7/10 7:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk nangis..nk nangis...:(

     

  • At 19/7/10 9:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu

     

  • At 24/7/10 10:23 PG, Anonymous asha said…

    isk10x...mnitis air mte ku saat ini...awt la sdeh sgt...isk..da la tga dgar lgu industan yg sdeh lak tuh....uwaaaaa

     

  • At 30/7/10 1:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klu dah sme cerpen yg aku bc nih camnih..alamat kering la air mate aku..gud job keep it up!!

    g!rlLuvchOc

     

  • At 30/7/10 5:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu....naper citer ni ni berakhir ngan sad ending???
    papepown....cogratz 2 the writer,,,god job!!! ^_^

     

  • At 13/8/10 11:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xdpt ckp ape2...
    rse nk nanges je

     

  • At 18/8/10 10:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey cter ni...
    bes lau ak dpt kwn yang salu support ak,,,ni tak..tkam ak dr blakang ad r..
    huhuhu

     

  • At 19/8/10 5:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape slalu sad ending? cubalah variasikan sket jd cam santai sket...bes sket bc

     

  • At 29/8/10 12:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar cite nie............
    cedey and sweet
    sayer suke....

     

  • At 1/9/10 4:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    da best damn thing ever!!!
    i love it...mmg indah!!!
    len drpd y len coz' kalu love story msti happy ending..
    tp y nie sad ending tp ade hikmahnye..
    huhuhu...story x t'gantung!!!
    u'r da best writer!!!!

     

  • At 7/9/10 4:34 PTG, Anonymous awex shinichi said…

    bezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzznyyyyyyyyyyyyyyyyyyyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

     

  • At 1/10/10 6:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cEdeY sEngSangT...
    vErrY mYntH prSaankuW....
    g00d j0b....=)
    h0pe U cAn bE a wriTtEr....

     

  • At 8/10/10 9:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya,,,,,best sgt2

     

  • At 17/10/10 8:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    KORANG,NAPE XLEH COPY kt laptop ak ni...

     

  • At 18/10/10 12:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih......
    sedih.......
    mmg ko pndai wat citer r..
    all the bestt!!!

     

  • At 19/10/10 9:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sedih..
    tp buat penulis2..
    reduce lah create crite sdh2 ni..

     

  • At 21/10/10 11:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita ni memang menyentuh perasaan.....

     

  • At 4/11/10 9:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    akhir sekali mmg sedih....
    tengok panjang2 pening kepala

     

  • At 13/11/10 6:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ya Allah!..Tuhan je tau sdh nye aku lps bce crpen ni..touching sgt..good job kpd pnlis!;) Keep it up!:D

     

  • At 13/11/10 4:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..gud job..

     

  • At 22/11/10 2:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala...bes nye..
    tp sedey sgt..
    gud job...!!
    like2...
    -ika-

     

  • At 22/11/10 10:27 PG, Anonymous penyedih said…

    meleleh-leleh air mata saya... sedih x terhingga.... mak pun da pelik tgk sye,,, asyik2 menangis je.... tp citer ni mmg sedey gile!!! TT_TT saya sedih bila tau haikal yg xde tu. citer ni x sedey sgt, tp apa yg sedey sgt2 tu, haikal kan selalu ckp 'aku kan ader', then bile dia da kne langgar tu, iman ckp dlm hati, "skrg kau da xde." mmg sedey gile la.... :( BTW, goo job n nice job! :)

     

  • At 26/11/10 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai...sedihnye..macam nak nangis jeee..cite ni best sangat...big starr for youuu!!!!!!!!!

     

  • At 26/11/10 5:01 PTG, Anonymous nanie said…

    besttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt!!!tahniah writerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!big star 4 you....

     

  • At 26/11/10 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.best gilerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!

     

  • At 3/12/10 10:11 PTG, Blogger hans-z hebat!! said…

    wah jiah!!!! dah post kat cni dah... congrats to u!!! fiq msh menangis.. hee~

     

  • At 4/12/10 11:24 PG, Anonymous qiss said…

    cerita menarik menyantuh perasaan..mulia sungguh hati haikal..gud luck to writer..

     

  • At 9/12/10 2:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie bez + romantik...
    sdih..pnat nangis nih..
    syiok gile..troskn mnulis.usha

     

  • At 14/12/10 10:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez nye cte sdh gler.....
    tpmmgbez lau ad bf cam ni.....
    pape pn trs kn menulis k.... :)

     

  • At 31/12/10 11:36 PTG, Blogger qrieya said…

    sedih la.wat la citer yang happy ending sket

     

  • At 10/1/11 1:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya...........
    cam nak nangis

     

  • At 31/1/11 6:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pesal la, sdey sgt citer ni.. nk nangis rse..

     

  • At 2/2/11 6:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wuwuwuwuwu....~~~
    sdeyhnyer..!!!crita yg best dan menyayat hati...sdeyhnyer....
    haikal mninggal gak last skli...sdeyhnyer....daa nanges daa nih...

    -TaUrUz GiRlz

     

  • At 8/3/11 6:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih sngt..susah nk dpt shabt yg mcm haikal...m'nitis air mata ..uuuuwaaaaaaa..:(

     

  • At 17/3/11 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey la cter ni....x tahan nk nangis....:(

     

  • At 29/3/11 1:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ssh nk dpt kwn yg baik mcm haikal klu ade pun 1 dlm 1ooo
    cerpen ni best giler menyentuh perasaan.......

     

  • At 2/4/11 3:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduhai sedihnye nye cerpen nie....
    mulianye hati haikal....
    the best story....
    cayokkkkk....

     

  • At 11/4/11 12:24 PTG, Blogger nur,, said…

    cerita yg sedih,,

     

  • At 11/4/11 12:25 PTG, Blogger nur,, said…

    assalamualaikum,,cerita yg sedih tp menarik,,

     

  • At 3/5/11 12:56 PG, Anonymous nurulain_shah said…

    sumpah citer ne bst gler!!!!dlm byk2 cerpen this the bst!!!=)

     

  • At 4/5/11 6:29 PTG, Anonymous thexchanged said…

    plot relaks..cite mendatar, but lot of moral values.....
    keberanian, kesabaran, kesungguhan, keikhlasan, tanggungjawab dan pengorbanan. x jemu baca..ok lar.
    impak kt pembaca sedih. p/s: beri lebih spekulasi..klau blh buat pembaca bkn rse hnya nk menangis..
    tp menangis dgn truk. bru dorg tawu.. hihi :)

     

  • At 9/5/11 1:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    OMG I LOVE IT!!! :)

     

  • At 10/5/11 4:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer ceta ne..
    mmg mengharikan...
    best sangat tp sedih la, sampai menangis baca ceta ne...
    huhu :(
    but overall mmg besti i luv it...

     

  • At 20/5/11 2:31 PTG, Blogger Jyra Justina said…

    huhu
    sdeynyaaa

     

  • At 28/5/11 2:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada ke shbat cam ni kt dunia realiti???
    baik sgt haikal tuh....

     

  • At 2/6/11 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow,bestnya...saya sangat suka karya anda......cerita ini memberi kesan yang mendalam ....good luck....!!!!!

     

  • At 5/6/11 3:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best glew citer ni...sedey yg amat.....

     

  • At 7/6/11 11:18 PTG, Blogger Noorhafizah いざッ said…

    aduhai..! cdih2..tp nk pnjam cite ni leh x? sgt best

     

  • At 8/6/11 3:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syahdu glew laaa.....nk nges aq bce . .huuuuuu:-(

     

  • At 10/6/11 12:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat2 :( huhu! tapi sdey gak ~

     

  • At 19/6/11 12:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm sdh nyo .... best kn kola aq dpt kwn cm haikal 2... 2 bwu nma kwn sejati....
    good job

     

  • At 19/6/11 9:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    isk2 sad lak...

     

  • At 24/6/11 7:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    touching glerw!!!!!!!!
    it's graet and owesome..
    great job!~~

     

  • At 30/6/11 12:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best... aku suka jln cite dia,,, sahabat sejati...

     

  • At 24/7/11 11:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST tapi ending SEDIH..EXELLENT..

     

  • At 30/7/11 3:36 PTG, Blogger ihsan nashi said…

    mavloUS!!!!

     

  • At 11/8/11 10:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terbaek la...ngalir air mta bce cter ni

     

  • At 29/8/11 12:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best

     

  • At 4/9/11 11:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg sgt menyentuh aty. persahabatan setulus aty..

     

  • At 20/9/11 9:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST NYER CITER NI............. KALAU AKU DAPAT KWN SEBAIK HAIKAL, MMG BERUNTUNG LAH. HARAP DPT KWN MCM DIE .
    TAK MCM KWN AKU............................ TERBAIKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

     

  • At 29/9/11 8:39 PTG, Anonymous adamia said…

    best gak cerita ni
    tp banyak gak kesalahan ejaan
    harap diperbaiki
    good luck

     

  • At 30/9/11 7:20 PTG, Blogger Mizz emy said…

    fullamak , sedih nye....Aku kan Ader...sambung lh cite dia. nk bce labih lanjut

     

  • At 10/10/11 3:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgs citer ni...mengalir air mata cam sungai biler bce..
    uhuhuhu

     

  • At 15/10/11 10:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih cerita ni..

     

  • At 10/11/11 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memg touching..
    good job..^^,

     

  • At 14/11/11 8:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bole la..bole la.. :)

     

  • At 30/11/11 1:58 PG, Blogger kaytie said…

    so sad...

     

  • At 3/12/11 7:17 PTG, Blogger ayang said…

    ~aigoooo...sedey la cerpen nie~
    ~however ...good job for the writer~

     

  • At 4/12/11 11:36 PG, Blogger faridz said…

    wallamak..meremang seyh baca cerita ni...tahniah buat penulis kerana berjaya meremang kan aku...bila baca cite ni..aku teringt kwn2 aku y da arwah..

     

  • At 26/12/11 11:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SEDIH AKU BACE CITER NIE,,menarik.I LIKE IT............

     

  • At 27/1/12 9:00 PG, Blogger سيتي روحاني بنت شعاري said…

    huhu....x larat nk bace da....sume citer sedeyyyy....huhu

     

  • At 2/2/12 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm really sedey....but congratz writer...teruskan berkarya...

     

  • At 17/2/12 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la,,,rse nk nages jew....
    gudluck....

     

  • At 16/5/12 1:02 PG, Anonymous haifa93 said…

    sdih weh...bestnye kalo dpt kwn mcm ni kn...trsentuh gler hati aku...
    good job !!!

     

  • At 11/7/12 9:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group