BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 17, 2009
Cerpen : Kasih
Nama Pena : lovender girl

"Sudahlah itu."Jerit Su dan Amar serentak.Geram dengan perangai Shah dan Farah yang tidak henti-henti bergaduh.Dari tahun pertama hinggalah mereka hampir tamat belajar. Shah dan Farah terkejut mendengar jerkahan Su dan Amar,serentak mereka berdua berhenti.
"Aku dah tak tahan lagi."Ujar Su geram.
"Kauorang suka sangat bergaduhkan.baik."Amar menarik Shah manakala Su menarik Farah. Kemana mereka ingin dibawanya.Su dan Amar membawa mereka ke gelanggan latihan tinju. Mereka ditolak naik ke gelanggang.
"Sorry Chief,tapi pinjam sekejab gelanggang ni."Ujar Amar tersengih.
"Apa lagi sekarang gaduhlah,seorang pandai tae-kwan do,seorang karate,apa lagi, mulalah."Su marah.
"Su,sudahlah itu."Ujar Farah serba salah.Pertama kali dia melihat Su marah.Takut juga.
"Aku cakap,sekarang,lepas ni berdamai,cepat."Tengking Su.
"Apa lagi mulalah,nak juga kami tengok."Ujar Alan salah seorang ahli tinju.
"Takkan aku nak lawan dengan perempuan pula,tak gentlemanlah."Jawab Shah.
"Gentleman kau kata,habis sebelum ni kau gaduh dengan Farah,itu kau kata gentleman." Marah Su. Shah tersengih.
"Kauorang nak gaduh ke nak berdamai sekarang,pilih."
"Yalah,yalah."Farah mengalah.Dia tidak mahu Su marah sangat nanti lain jadinya. Sudahlah sahabatnya itu tak sihat.
Farah menghulurkan tangan sebagai tanda ingin berdamai.Lambat barulah Shah membalasnya.
"Dah kau jangan marah lagi,jom balik."Su tersengih.
Sejak itu Farah dan Shah tidak lagi bergaduh.Mana tidaknya masing-masing mengelak antara satu sama lain. Nasib baik mereka berada di fakulti yang berlainan. Su dan Amar hanya tersenyum puas.
"Farah,Su pengsan."Farah yang ketika itu sedang membuat latihan karate terkejut. Bergegas dia ke tempat kejadian.
"Dah berapa lama dia pengsan.?"Soal Farah.
"Ada dalam dua minit,tiba-tiba saja dia pengsan."Ujar Amar cemas. Farah membuka beg Su.Sebuah kotak kecil dikeluarkan.Amar dan Shah berpandangan.Jarum dan ada sebotol ubat cecair. Farah menyuntik lengan Su. Kemudian Farah memeriksa nadi Su.Masih lemah.
"Angkat dia sekarang,cepat."Amar dengan pantas mengangkat tubuh Su. Nasib baik hospital berdekatan. Farah mengambil bidang perubatan,dia dibenarkan masuk bersama. Shah dan Amar pula menunggu diluar.
"Apa kau buat dengan budak Su itu sampai dia pengsan.?"Soal Shah.Amar tersengih.
"Aku cakap aku cintakan dia,kemudian dia terus pengsan,harap-harap tak jadi apa-apa."Risau dan serba salah menjadi satu.
Serentak mereka bangun apabila pintu bilik dibuka. Farah keluar. Ada gaya seorang doctor.
"Macam mana Farah,dia tak apa-apa ke.?"Soal Amar risau.
"Dia tak apa-apa,tapi dia kena tahan untuk sehari dua ni."
"Dia sakit ke.?"Soal Shah.Farah tidak memandang Shah.
"Kalau korang nak melawat dia,sekejab lagi lepas dia pindah wad,Amar aku nak cakap sikit dengan kau,so kau boleh pergi tak."Memandang wajah Shah tajam. Pertama kali Shah melihat wajah Farah yang begitu tegang sekali.Dia beredar ke kantin.
"Su dah ceritakan semuanya pada aku tadi."Farah tidak tahan. Ketawanya lepas. Amar terpinga-pinga. Ingatkan Farah akan memarahinya ini tidak dibantainya gelak.
"Mana ada orang pengsan masa luahkan perasaan,kelakarlah korang ni,macam udang terbakar tadi Su cerita kat aku tadi."Farah masih gelak lagi.Amar sudah malu.Tersengih. Tiba-tiba sahaja Farah menjadi serius.
"Kalau betul kau cintakan dia,kau kena bersedia untuk sebarang kemungkinan,kau kena terima dia seadanya,kau sanggup untuk susah dan senang dengan dia,kau yakin kau boleh bahagiakan dia,dan macam mana aku nak percaya kau betul-betul cintakan dia." Ujar Farah.Semput Amar dibuatnya mendengar kata-kata Farah.
"Farah,aku cintakan Su sejak kali pertama aku jumpa dia dua tahun yang lalu,dia cinta pertama dan insyaAllah cinta aku yang terakhir, aku akan cuba untuk berikan dia segala kasih sayang dan kebahagian aku,aku sanggup untuk menentang segala kesusahan yang akan kami hadapi kelak,dan aku tahu yang kau tahu aku dah lama sukakan Su."Jawab Amar dengan nada yang sama.
"Su mungkin akan tolak kau dan bergantung pada kau untuk berputus asa atau terus untuk memikat hatinya,mungkin dia akan berkali-kali tolak kau,kau sanggup terima.?" Amar berkerut dahi.
"Farah,aku pasrah jika itu kehendak Su,aku tak nak paksa dia."Ujar Amar. Farah menarik nafas.
"Dia sakit apa.?"Soal Amar.Farah merenung muka Amar sehingga lelaki itu jadi tidak selesa.
"Baik kau tanya dia sendiri,aku kena pergi sekarang,kau dah boleh pergi melawat Su sekarang." Farah beredar.
Memang benar apa yang dikatakan oleh Farah.Su akan menolaknya.Tapi dia tetap tidak putus asa.Paling tidak boleh dilupakan apabila Amar mengambil tindakan berani dihadapan semua pelajar mengatakan Su adalah tunangnya. Farah ketawa tidak ingat dunia.
Tapi tidak lama kemudian,mereka berdua benar-benar mengikat tali pertunangan walaupun Amar sudah mengetahui keadaan Su yang menghidap lemah jantung. Farah ikut bahagia melihat temannya bahagia.
"Farah,kau pergi tak esok dinner itu.?"Soal Su ketika mereka berkumpul ditaman.
"Ada ke orang yang nak ajak perempuan macam dia ni.?"Sindir Shah.
"Hai."Serentak mereka semua menoleh. Ilham.
"Hai Am."Balas Su.Dia tahu Ilham meminati Farah.Sebenarnya Farah ramai peminat tapi langsung tidak dilayannya.Ilham memandang Farah.
"Yes Mr.Ilham Dato Karim,what can I do for you.?"Soal Farah. Ilham tersenyum.
"I want to ask you to go dinner with me tomorrow.?"Semua memandang Farah.
"Why should I go with you,give me a reason."Su sudah tersengih. Farah pula tayang muka tidak berperasaan. Ilham pula sudah terkulat-kulat.
"Becouse I love u,I want you to be with me,to be my girlfriend,to be my wife."Jawapan Ilham sudah membuatkan mereka bertiga ketawa tapi tidak Farah.Tajam dia merenung Ilham.
"Okey."
"What."Mereka terkejut.Ilham pun turut sama terkejut. Terbeliak matanya.
"What you said.?"
"Apa kau cakap tadi Farah.?"Su tidak percaya dengan apa yang didengarnya tadi. Farah senyum.
"I’ll go with you tomorrow,you can pick up me at 8.00 am,don’t be late and thanks for the dress,I like it,so see you tomorrow."Ilham tersenyum lebar.Su memandang wajah sahabatnya tidak percaya.
"Bila Am bagi kau baju,kenapa kau setuju nak pergi dengan dia,kau suka dia ke.?"Soal Su bertalu-talu. Farah tersengih.
"Dah tak ada orang nak ajak dia,kenalah pergi dengan sesiapa saja."Ujar Shah.Sekali lagi perbualan mereka diganggu.
"Sebelum kau mula buka mulut,biar aku cakap dulu,jika kau nak ajak aku untuk pergi dinner esok,sorry aku dah ada teman dah."Jawab Farah.Sudah tiga orang ditolaknya.
"Ramainya peminat kau Farah,biar betul.?"Amar tidak percaya.
"Kenapa,sayang ingat tak ada orang nak ke dengan kawan Su ni,ramai tau,doctor kat hospital lagilah,siap ada yang nak lamar Farah jadi isteri diorang lagi."Ujar Su. Amar ketawa. Bahu tunang kesayangannya dipeluk
"Farah,sejak bila kau berahsia dengan aku ni,kau ada apa-apa ke dengan Ilham itu.?"
"Nantilah aku cerita kat kau,sekarang aku ada kelas,bye."Farah terus bangun dan beredar.
Malam dinner itu masing-masing bergaya sakan.
"Mana Farah.?"Soal Amar. Su menunjukkan kebelakang. Amar dan Shah menoleh. Tergamam.Untuk pertama kalinya mereka melihat Farah memakai dress berwarna putih. Rambut yang selalu digelung dilepaskan.Tiada lagi cermin mata. Nampak begitu berlainan. Disisinya Ilham memakai pakaian yang sedondon.
"Cantikkan dia."Su tersengih.
"Betul ke itu Farah sayang.?"Soal Amar tidak percaya.Su ketawa.
"Sebab inilah ramai yang jatuh cinta dengan Farah,hanya yang buta je tak nampak diri Farah sebenarnya."Sindir Su.Shah tersengih.
"Hai beautiful."Tegur Farah.Memeluk Su.
"Hai gorgeous."Balas Su.
"Farah."Ilham memanggilnya.Farah tersenyum. Membetulkan pakaian Ilham.Mereka kelihatan begitu mesra.Siap berbisik lagi.
"Okey now,good luck."
"But I nervourslah baby."Ujar Ilham.Terbeliak mata mereka mendengar Ilham memandang Farah ‘baby’.
"Now,hurry up,u want or not."Desak Farah.
"Okey,wish me luck,thanks baby."Sekali lagi mereka terbeliak apabila Ilham mencium dahi Farah.Terasa ingin pengsan Su melihat adegan itu.Ilham berlari keluar.
"Laparlah,jom makan."
"Am nak kemana Farah.?"Soal Amar.
"Get his happinest."Jawab Farah selamba.
"So mana awek kau,takkan datang seorang saja.?"Sindir Farah pada Shah.
"Sorry sayang,I jumpa my friend kejab."Seorang gadis muncul lalu memeluk lengan Shah.
"Please meet my girl,Sofea,ini Su,Amar dan Farah."Ujar Shah.Mereka bersalaman dengan Sofea.
"At least tak adalah aku kena tinggal."Balas Shah.Farah tersengih.Dia pergi ke bahagian makanan. Su segera menghampiri Farah dan meminta penjelasan dari Farah tapi alasan gadis itu seperti biasa,nanti aku cerita.
Acara malam itu begitu meriah sekali.Ada juga pelajar yang menari. Shah pula mengajak Sofea menari begitu juga Su dan Amar.Farah pula masih leka menikmati makanannya. Lagu rancak dimainkan. Shah melihat ada seorang lelaki mengajak Farah menari.
"Ready."Farah dan pasangannya membuat rentak tarian yang sama,semua berhenti menari kemudian mengikut rentak tarian Farah dan pasangannya.
"Sorry,I got to go."Ujar Farah berhenti menari.Dia kelihatan cemas.Asyik tersungkur bila berlari,sudahnya kasut yang dipakainya ditanggalkan.Su dan Amar pantas mengejar. Begitu juga dengan Shah.
"Shah,can I borrow ur bike,please."Ujar Farah.Pertama kali mereka melihat Farah begitu cemas.
"Kenapa ni Farah.?"Soal Su risau melihat telatah Farah.
"Shah."Tengking Farah.
"I send u,takkan nak naik motor pakai macam ni,jom."Ujarnya.Farah segera mengikut Shah. Mereka ke hospital. Ilham juga ada bersama seorang perempuan.
"Baby,baby,calm down okey."Pujuk Ilham. Farah menolak tubuh Ilham kuat lalu masuk kebilik pembedahan. Didalam dia kaku,tidak mampu buat apa-apa,hanya melihat sahaja operasi menyelamatkan dilakukan.
"I’m so sorry Farah,his in critical,maybe he cannot make it tonight,pray to god."Ujar Doktor Bakri. Farah menghampiri lelaki itu.
"Biar saya bersihkan dia."Jururawat mengangguk.Berdiri disamping. Menggeletar tangannya membersihkan tubuh yang penuh darah itu.Air matanya juga tidak putus-putus mengalir.
"Abang dah janji,abang kena tunaikan janji itu,kan abang sendiri yang cakap berdosa mungkir janji,abang kena kuat,Farah tahu abang kuat,tolonglah bang,jangan tinggalkan Farah lagi."Rayunya. Dadanya terasa sakit.Wajah lelaki itu direnungnya. Seperti orang yang sedang nyenyak tidur lagaknya. Dibibirnya juga terukir senyuman.
"Doktor."Dia senyum.Ikut sama menolak katil itu keluar.
"Baby."Semua tergamam melihat keadaan Farah.Baju putihnya kini sudah bertukar warna.Mereka lebih terkejut apabila melihat wajah lelaki yang sedang berbaring. Mirip Ilham.
"Baby."Ilham menarik Farah.Farah terus terjelepuk tidak sedarkan diri.
"Apa dah jadi sebenarnya ni Am,siapa lelaki tadi.?"Soal Su.
"Itu adik kembar I, Ildan,tunang Farah."Mereka terkejut.Tunang.Selama ini mereka tidak tahu Farah telah bertunang.
"Dia kemalangan,kereta yang dipandunya dilanggar sebuah kereta lain dari arah bertentangan,setelah hampir lima tahun tidak berjumpa,mereka berdua bertemu dalam keadaan macam ni."Ilham sudah terduduk.Gadis yang bersama dengannya tadi cuba menenangkannya.
"Ildan,abang."Jerit Farah.Semua segera mendapatkan Farah.
"Farah bertenang dulu."
"Tepilah,aku kata tepi."Semua terdiam apabila mendengar tengkingan Farah. Farah segera ke wad Ildan. Lelaki itu masih belum sedar lagi.
"Be strong Farah."Ucap Doktor Bakri.
Farah tidak mahu berganjak dari sisi Ildan.Gadis itu setia.
"Selama ni Su tak tahu langsung dia dah bertunang,kami kenal sejak awal sem,tapi banyak lagi yang Su tak tahu tentang Farah."Ujar Su sedih. Dia jarang bertanya mengenai diri Farah.Gadis itu juga kelihatan begitu sibuk dengan pelbagai aktiviti.Farah juga dilihatnya tidak pernah bergayut di telefon.Sebab itu dia tidak pernah menyangka Farah sudah bertunang.Farah juga tidak memakai sebarang cincin dijarinya.
Kemudian mereka melihat Farah mengeluarkan sesuatu.Rantai.Ditanggalkan lalu diletakkan di tangan Ildan. Keadaan menjadi sedikit cemas apabila tiba-tiba saja Ildan muntah darah kerana mengalami kecederaan dalaman.
"Farah."Farah menolak semua tangan yang menyentuhnya. Keluarganya yang hadir juga tidak tahu macam mana mahu memujuk Farah.
"Mana Farah.?"Soal Ilham.
"Dalam surau."Jawab Su.
"Keadaan Ildan dah stabil,dia selamat sekarang."Ujar Ilham lega.Semua memanjatkan kesyukuran. Su memberitahu Farah keadaan Ildan tapi gadis itu tetap tidak mahu berganjak. Masih meneruskan bacaannya.Kemudian ibunya juga datang memberitahu Ildan telah sedarkan diri dan ingin berjumpanya.
"Sayang,kita pergi jumpa Dan ya."Pujuk Puan Rohani.Sayu dia melihat keadaan anaknya. Tapi Farah masih tidak mahu berganjak. Gadis itu juga kelihatan tenang,sudah tidak menangis lagi.
"Mana Farah.?"Soal Ildan lemah.
"Dia langsung tak nak bergerak dari surau,adik berehatlah dulu,kejab lagi Farah datang." Pujuk Ilham.
"Dan nak jumpa Farah."Mereka semua berpandangan.Amar dan Shah keluar.
"Farah,Ildan,Ildan,Ildan…."Suara Shah kedengaran cemas.
"Kenapa dengan Ildan.?"Soal Puan Rohani cemas.
"Dia,dia,dia dah…."Shah tidak habis berkata-kata tapi Farah sudah meluru keluar dengan masih memakai telekungnya. Shah dan Amar bertepuk tangan.Beres.
"Abang,abang,abang."Jerit Farah cemas. Serentak semua menoleh ke pintu. Farah berhenti di muka pintu. Ilham terkejut apabila sekali lagi Farah pengsan.
"Dia taka pa-apa,Cuma terlalu letih dan tertekan saja,biar dia berehat."Farah ditempatkan di sebelah Ildan atas permintaan Ildan sendiri.
"Sudahlah,tak lari budak itu."Usik Ilham apabila Ildan asyik merenung wajah Farah.
"Rindu betul Dan dengan dia, Dan nak pandang dia lama-lama."Mereka meninggalkan pasangan itu.
"Aunty,Am hantar aunty balik ya,biar Am saja yang jaga kat sini,aunty jangan risau." Pujuk Ilham.
"Aunty risau,keadaan Farah sama seperti dulu,semasa arwah abahnya meninggal." Semua senyap.
"Dan dan Farah dah lama tak jumpa,tiba-tiba jadi macam ni,aunty takut penyakitnya datang lagi." Su,Amar dan Shah berpandangan.Farah sakit juga ke.
"Aunty janganlah bimbang,semuanya akan baik." Pujuk Ilham.
Pagi itu ketika mereka datang melawat,Farah sudah tiada di katilnya. Ildan masih lagi tidur.
"Mana pula budak ni.?"Soal Su hairan.
"Su,kauorang buat apa kat sini,ini kawan ke.?"Mereka berpandangan.Hairan. Farah pula sudah memakai jubah doktornya.
"Sorilah,mungkin semalam aku penat sangat,tertidur kat sini."Farah tersengih.
"Farah,kau okey ke?"Soal Amar.Farah seperti sudah lupa tentang apa yang terjadi semalam.
"Sayang."Ildan telah sedar.Tersenyum memandang Farah.
"Dia panggil kau ke Su.?"Sekali lagi mereka semua berpandangan.Ada yang tak kena dengan Farah. Tiba-tiba Farah meraba lehernya.Rantainya.
"Su kau ada nampak rantai aku tak."Mula mencari. Su memandang Ildan.
"Nampaknya penyakit dia datang balik."Ujar Ildan tersenyum lemah.
"Doktor."Memanggil Farah.Farah memandang Ildan.Wajah itu seperti dikenalinya. Senyuman lelaki itu membuatkan hatinya berdegup kencang.
"Boleh doctor tolong saya,kepala sakitlah."Adu Ildan.Farah mendekati Ildan.Diperiksa seketika.
"Dah bangun dah."Serentak semua menoleh. Ilham.
"Am,Am buat kat sini.?"Soal Farah hairan.Ilham menepuk dahinya.Farah lupa lagi.
"Nampaknya dia lupa lagi."Ildan tersenyum lemah.
"Farah,cuba pandang dia betul-betul."Farah hairan tapi tetap mengikut suruhan Ilham. Ildan juga memandang Farah. Sekali lagi Farah pengsan.
"Tak habis-habis dengan pengsan."Ngomel Shah.
"Kenapa dengan Farah sebenarnya ni.?"Soal Su ingin tahu.
"Farah ni ada penyakit dipanggil amnesia,tak boleh terlalu terkejut sangat,dia dapat penyakit sejak kematian arwah abah dia sepuluh tahun yang lalu,dia rapat dengan arwah." Jelas Ilham.
"So Dan,dah nampak sekarang,Farah sayangkan kamu juga."Ildan tersengih.
"Farah ni susah kalau nak suruh dia cakap dia sayangkan kita."
"Dia dah sedar."Semua memandang Farah.
"Laparlah."Mereka ketawa.Su mengeluarkan makanan yang dibawanya tadi.
"Makan ni,aku belikan favourite kau,nasi goreng kampong tak letak ikan bilis dan pedas."Ujar Su.Menjerit gadis itu apabila dipeluk oleh Farah.
"Sayang kau,thanks,aku dah lapar gila ni."Ujarnya.
"Hai nak makan seorang saja ke.?"Ildan bersuara.
"Abang."Melompat Farah memeluk Ildan.Ildan ketawa.
"Sorry,sorry."Farah melepaskan pelukan.Mukanya sudah merah.Selama ini tak pernah-pernah dia memeluk lelaki. Ildan ketawa.
"Wah best juga sakit ni,dapat kena peluk."Usik Ildan. Tiba-tiba sahaja Farah berubah menjadi serius. Rekod laporan kesihatan Ildan diperiksanya.
"Tahulah dia doctor,tapi doctor,pesakit doctor ni dah lapar dah,boleh doctor tolong suapkan saya makan." Ujar Ildan.Farah tersengih. Duduk disisi Ildan.Tangan tunangnya digenggam erat. Ildan tidak mengalami kecederaan luar Cuma kecederaan dalaman sahaja yang agak teruk tapi kini keadaannya sudah stabil.
"Dah ingat siapa abang.?"Usik Ildan lagi.Dia memang gemar mengusik gadis itu. Suka melihat wajah Farah yang merah selepas diusiknya.
"Abang pulangkan balik rantai sayang ni,kan dah janji takkan tanggalkan rantai pertunangan kita ni,degil dia ni."Ujar Ildan menyerahkan semula rantai tanda pertunangan mereka pada Farah semula.Atas permintaan Farah sendiri yang mahukan rantai untuk pertunangan mereka dulu.
"Terima kasih sebab abang kembali pada Farah semula."Ucap Farah.
"Mestilah abang balik,kana bang dah janji,dahlah jangan menangis lagi,sejak bila sayang abang ni suka menangis ni."Farah senyum.Tangan Ildan diciumnya,begitu juga Ildan.
"Dah,dah,jangan nak buat drama pula kat sini."Su bersuara.Mereka ketawa.Farah memperkenalkan mereka bertiga pada Ildan.
"Jadi malam itu apa sebenarnya yang terjadi.?"Soal Su ingin tahu.
"Yalah Farah,bukan main rapat lagi kau dengan Am,terkejut kitaorang,ingatkan kau betul-betul ada hubungan dengan Am."Ujar Amar tersengih.
"Am ni nak buat perempuan yang dia suka cemburu,sebab itu dia gunakan aku dan aku pula rela dipergunakan,dan hasilnya mereka berdua bersatu juga."Jelas Farah.
"Sebab itulah Am keluar malam itu,tapi Farah malam itu kau cantik gila,tengok ni."Su menunjukkan gambarnya.Farah terbeliak.Segera dirampas telefon itu.
"Biarlah abang tengok juga."Ujar Ildan.
"Tak apalah,tak payah."Jawabnya. Ildan memberikan isyarat pada Ilham.Ilham terus merampas telefon tersebut dari Farah.
"Am."Ilham menunjukkan gambar tersebut pada adik kembarnya. Lama Ildan merenung gambar itu.
"Cantik baju sayang."Mereka ketawa mendengar kata-kata Ildan.Ingatkan ingin memuji Farah tapi sebaliknya pula.
"Doktor."Mereka menoleh.Seorang jururawat memanggil Farah.
"Doktor Bakri suruh doctor ke bahagian kecemasan sekarang,ada kemalangan melibatkan dua buah bas."Lapor jururawat tersebut. Farah segera menyarung jubahnya,rambutnya diikat dan terus keluar tapi patah balik semula.
"Jaga diri okey."Dahi tunangnya dicium.
"Bertuah betul jadi orang sakit ni,sayang gila Farah kat Dan."Usik Ilham.
"Mestilah,Dankan tunang kesayangan dia."Jawab Ildan. Su,Amar dan Shah berborak dengan mereka berdua adik beradik.Su dan Amar bercerita tentang kisah permusuhan di antara Farah dan Shah.Ildan ketawa sahaja.
"Saya tahu,Am ada cerita,Farah itu memang macam itu,asyik nak menang saja,lagi-lagi kalau dia rasa dia betul,kalau dia salah pun dia tetap nak menang,dia itu keras kepala sikit, tapi saya tetap sayangkan dia."Ujar Ildan.
"Sorrylah bro,tapi tunang kau itu memang garang habis,aku ni presiden u pun dia tak takut,asyik cari pasal dengan aku saja."Ujar Shah dalam ketawa.
"Macam mana boleh buat dia jadi lemah lembut macam tadi,dengan aku pun dia garang juga."Ujar Su tersengih.Ilham ketawa.Ildan pula tersengih.
"Dulu Dan ni lagi teruk kena buli dengan Farah,lepas diorang tunang baru Farah berubah sikit,kalau nak tengok dia baik betul dengan Dan,waktu macam nilah,dia itu kalau Dan sakit sikit bukan main risau lagi."Ujar Ilham.
"Assalamualaikum."
"Waalaikumsalam."Serentak menjawab.Seorang gadis masuk.Ilham tersengih.
"Sorry datang lambat,masak ‘ni untuk awak semua."Ujar gadis itu lembut.
"Kenalkan ini makwe Am,Ati."Ilham mengenalkan Ati pada mereka semua. Mereka berborak.Doktor juga memberitahu keadaan Ildan bertambah baik.Satu keajaiban.Mereka bersyukur.Ibu Farah juga datang membawa makanan untuk mereka.
"Mana Farah.?"Soal Puan Rohani.
"Dia kena bertugas,ada kecemasan tadi."Jawab Su.
Mereka menoleh apabila kedengaran bunyi bising diluar.Ilham dan Amar keluar. Ada sesuatu yang terjadi di bahagian kecemasan.
"Sabar encik,kami akan berusaha untuk selamatkan isteri encik."Pujuk seorang doctor lelaki.
"Bawa isteri dia kesini."Arah Farah geram melihat situasi tersebut.Sudahlah keadaan kelam kabut lelaki ni pula buat hal.
"Aku bagi kau pilihan,kau lepaskan dia dan aku akan rawat isteri kau,kalau tidak aku cabut wayar ni,kau nak."Ugut Farah.Semua terdiam. Farah mendekati katil isteri lelaki itu dan bersedia untuk mencabut wayar.
"Baik,baiklah,aku lepas dia."Jururawat wanita itu dilepaskan.
"Sekarang kau buang pisau itu."Arahnya lagi.Lelaki itu menurut.Kemudian lelaki itu segera ditangkap oleh pengawal keselamatan. Keadaan kembali tenang.Farah segera membuat rawatan.Ilham dan Amar berpandangan melihat peristiwa tadi.
"Aku rasa Farah ada split personalitylah."Ujar Amar sambil tersenyum.
"Kau baru tahu ke."Balas Ilham sambil ketawa.
Kemudian mereka berdua menceritakan apa yang terjadi pada yang lainnya.
"Apa lagi yang korang buat kat sini,tak tahu ada orang sakit ke kat sini,dah pergi balik."Terkejut mereka apabila tiba-tiba sahaja Farah muncul.Ildan tersengih.
"Farah,ibu ada bawakan makanan untuk Farah,nanti makan,baju pun ibu ada bawa juga,kamu taka pa-apa ke sayang.?"Soal Puan Rohani risau.Farah memeluk ibunya.
"Rindu betul kat ibu,dah lama tak peluk ibu macam ni."Puan Rohani senyum.
"Along ada telefon ibu ke,dia beritahu Farah dia nak balik minggu depan."Puan Rohani mengangguk.Farah membuka makanan yang dibawa ibunya.
"Sedapnya ibu,terima kasih,sayang ibu."Kedua-dua pipi ibunya dicium.
"Abang dah makan.?"Soalnya pada Ildan.
"Dia tunggu kau."Jawab Su.Farah memandang Ildan.
"Okey kita makan sama-sama."Farah duduk disebelah Ildan dan menyuapkan makanan untuk Ildan.
"Abang dengar sayang jadi hero tadi."Usik Ildan.Farah ketawa.
"Okeylah,kami balik dulu,tak nak kacau daun kat sini."Ujar Ilham.
"Ingatkan tak tahu lagi."Jawab Farah selamba.
"Ibu balik dulu."Pipi Farah diciumnya.
Farah menyalinkan pakaian untuk Ildan kemudian memberikan tunangnya itu ubat.
"Abang tidurlah."
"Sayang,kita kahwin ya."Farah terkejut.
"Abang tak nak kita berpisah lagi,kita kahwin ya,lagipun dah lama kita bertunang,dah hampir empat tahun,abang dah bersedia untuk jadi suami,kita kahwin ya."Ucap Ildan. Farah senyum.
"Okey,tapi sebelum itu abang kenalah sembuh betul-betul,baru kita boleh kahwin."Jawab Farah gembira.Ildan tersenyum gembira.Farah sekali membuat imbacan CAT untuk Ildan. Dia masih bimbang lagi sebenarnya.Keadaan Ildan diperiksa dengan teliti. Satu pun dia tak tinggal.Lega kerana Ildan tidak mengalami apa-apa sebarang konkusi.
"Hari ni encik Ildan dibenarkan keluar hospital."Beritahu seorang jururawat.
"Terima kasih nurse."Ucap Ildan.Sudah dua minggu dia ditahan di hospital. Dia mengemas barang-barangnya sementara menanti Farah datang menjemputnya.
"Abang dah siap kemas ke,sorry lambat."Farah tiba.Ildan tersenyum.Tangannya dihulurkan pada Farah dan Farah menyambutnya. Berpimpinan mereka keluar. Farah telah tamat latihan dan tidak lama dia akan bergelar doctor secara rasminya setelah hampir lima tahun bertungkus lumus.
Hasrat mereka direstui keluarga.Farah dan Ildan sibuk membuat persiapan majlis mereka.Mereka berdua begitu gembira sekali. Su,Amar dan Shah turut datang membantu. Kini hubungan Farah dan Shah semakin baik dan mereka jarang bergaduh seperti dulu.
"Abang."Jeritan Farah membuatkan mereka memandang ke jalan raya.Farah segera berlari dan menolak tubuh Ildan.Masing-masing tergamam.
"Abang."Mulutnya keluar darah kemudian dia tidak ingat apa-apa lagi.
Masing-masing cemas kerana keadaan Farah dan Ildan teruk.Ildan dilanggar sebuah motosikal semasa ditolak oleh Farah. Keadaannya agak kritikal berbanding Farah kerana Ildan baru sahaja mengalami kemalangan jalan raya.
Kedua-duanya koma.Mereka ditempatkan dibilik yang sama atas permintaan keluarga mereka sendiri. Doktor juga memberitahu tidak tahu bila Farah dan Ildan akan sedar kerana kedua mereka mengalami hentakan yang kuat dikepala dan mungkin akan berlaku sedikit konkusi.
"Farah,Ildan."Mereka berdua sedar serentak.Doktor segera dipanggil. Mereka berpandangan apabila Farah dan Ildan seperti hilang ingatan. Doktor Bakri menjelaskan mereka berdua mengalami amnesia,mungkin mengambil masa untuk mendapatkan ingatan itu semula.
Farah meminta untuk ditukar ke bilik yang lain kerana tidak tahu satu bilik dengan orang yang tidak dikenalinya. Keluarganya mengikut sahaja.Doktor juga memberitahu supaya tidak mengganggu emosi mereka untuk sementara waktu.
Majlis perkahwinan Farah dan Ildan ditangguhkan untuk sementara waktu. Keluarga maisng-masing terpaksa menyimpan gambar mereka berdua.Doktor Bakri berpesan supaya ingatan mereka datang sendiri kerana masih terdapat ketulan darah dikepala mereka.
Setelah hampir tiga minggu ditahan.Farah dan Ildan dibenarkan keluar. Semasa ingin memasuki lif,Farah dan Ildan berlanggar antara satu sama lain.
"Mata itu letak kat mana."Marah Farah.
"Sorry."Ucap Ildan.Sama seperti dulu.
Setengah tahun telah berlalu tapi masih tiada tanda mereka berdua akan pulih. Farah sibuk membantu Su menguruskan majlis perkahwinannya dengan Amar.Akhirnya mereka berdua berkahwin juga.
"Kau okey Farah.?"Soal Su apabila dilihatnya Farah asyik termenung.
"Macam pernah aku buat benda ni dulu,tapi..taklah…aku okey."Jawabnya.Su tersenyum. Adakah Farah mula mengingati peristiwa lama.
Amar dan Shah datang.Mereka akan mencuba pakaian pengantin. Farah dilihatnya seperti sedikit terganggu. Bila ditanya tiada apa-apa jawabnya.Mereka keluar dari butik.
"Hei."Jerit Farah apabila ada seorang kanak-kanak ingin melintas jalan.Berlari pantas dia.
"Farah."Jerit Su. Kedengaran break kereta berdecit kuat. Su membuka matanya. Farah memeluk kanak-kanak itu manakala ada seorang lelaki memeluk Farah.
"Adik tak apa-apa ke.?"Keluarga kanak-kanak itu datang lalu mengucapkan terima kasih.
"Terima kasih."Ucap Farah memandang lelaki yang turut menolong.
"Awak."Serentak.
"Farah,kau tak apa-apa.?"Soal Su bimbang.Terkejut melihat Ildan.
"Aku okey,jomlah,bye."Ucap Farah.Mereka berpisah dijalan bertentangan.Su,Amar dan Shah berpandangan.
"Jodoh diorang memang kuat."Ujar Shah semasa mereka makan di resturan.
"Entah bila Farah dan Ildan akan ingat semula."Keluh Amar pula.
Farah turut terharu melihat sahabat baiknya kini sudah pun bergelar isteri orang. Majlis perkahwinan Su yang diadakan di kampungnya memang meriah sekali.Farah pula begitu teruja kerana tidak pernah pulang ke kampong kerana dia dibesarkan di Bandar.
"Padi."Jeritnya.Berlari dia dengan memakai baju kebaya dan kasut tingginya. Su pula sudah terbeliak.Merosakkan majlis betul Farah ni.
"Ibu."Jerit Farah apabila dia sudah tidak boleh nak break.Ada seorang lelaki di hadapannya.Terus dia memeluk lelaki itu dan mereka berdua terjatuh ke dalam sawah. Su,Amar dan Shah sudah ketawa.
"Sorry,sorry,tadi saya tak boleh nak break."Ucapnya sambil tersengih.Habis badan mereka disaluti Lumpur.
"Farah,Dan,sudahlah itu,naik."Jerit Su.Nasib baik majlis telah selesai.Farah pula mengajak mereka berjalan-jalan di sekitar kampong.
"Awak lagi."Ujar Farah sambil ketawa.
"Kalau umi nampak ni,membebel dia."Bebel Su sambil membantu membersihkan Farah dari Lumpur.Farah tersengih.
"Kau kata kat sini ada air terjunkan,jom,aku nak mandi kat sana."Mereka terbeliak.Biar betul perempuan ni.
"Esok jelah,takkan ko nak mandi pakai baju kebaya pula."Amar bersuara.Farah tarik muncung.Baru perasan bajunya agak jarang.Lantas dia berpeluk tubuh.Amar dan Shah ketawa.
"Sorrylah Ildan,perempuan ni memang macam ni."Ujar Shah.Ildan tersengih.Dia membuka kemejanya lalu diberikan kepada Farah.
"Sorry,baju saya kotor,tapi okeylah itu,baju awak pun kotor juga."Ujar Ildan tersenyum lagi. Apabila mereka pulang kerumah,habis Farah dibebeli umi Su.Menjerit wanita itu apabila Farah memeluknya.
"Macam budak-budaklah minah itu,macam tak pernah nampak air."Ujar Shah apabila melihat telatah Farah yang begitu gembira bermain air.
"Kau dengan Farah ada apa-apa ke.?"Soal Ildan.Shah,AMar dan Su ketawa.
"Kau ni Dan,Farah itu dah aku anggap macam adik aku sendiri,habis mana aku nak letak tunang aku Sofea itu."Jawab Shah dengan ketawa yang besar.
"Kenapa Dan,kau suka dia ke.?"Soal Su tersengih.Ildan memandang Farah.
"Aku rasa macam dah lama kenal dengan dia,ada tarikan pada dirinya yang buat aku nak terus pandang dia."Mereka bertiga berpandangan.
"Aku sendiri tak tahu kenapa,tapi aku seperti dah jatuh cinta dengan dia."Su ketawa.Ildan memandang Su hairan.
"Apa lagi,pergilah ngorat dia,kau jangan risaukah,kawan aku tak ada pakwe lagi."Ildan tersenyum senang.
Setelah hampir tiga hari mereka berkampung di kampong Su mereka pulang semula ke Kuala Lumpur.
"Sorrylah Farah,aku tak boleh bawa kau,aku kena ke kampong Sofea,kau balik dengan Dan ya."Ujar Shah sambil buat muka serba salahnya.
"Boleh Dan kau hantar Farah ni sekali.?"
"Okey je."Jawab Ildan.
"Yalah,baik aku ikut Dan ni dari ikut kau,asyik nak kena bebel je kalau ikut kau."Balas Farah lalu memasukkan barangnya kedalam bonet kereta Ildan.
"Dan,aku nak ingatkan kau ni,budak ni kuat makan,jadi pandai-pandailah kau ya nak layan karenah dia nanti."Ujar Shah mengusik Farah.Farah menjelirkan lidah.
Sepanjang perjalanan mereka hanya mendiamkan diri sahaja. Masing-masing tidak tahu apa yang ingin dibualkan,terasa kekok. Farah tertidur dalam perjalanan.Ildan tersenyum melihat wajah itu.Dia seperti begitu mengenali gadis itu,terasa gadis itu begitu dekat dalam hatinya.Terasa dia memerlukan gadis itu dalam hidupnya.
"Kita dah sampai ke.?"Farah terjaga.
"Ya,tapi Dan tak tahu mana rumah Farah."Jawab Ildan.
"Hemm…tak apalah,awak hantar saya kehospital saja ya."Pintanya.
"Hospital,tak nak balik rumah dulu ke.?"Farah tersenyum.Ildan terpegun melihat senyuman itu.
"Tak sempat kot,lagpipun banyak kerja kat hospital itu."Ildan menurut sahaja.
"Okey,thanks okey."Ucapnya.Ildan melihat gadis itu sehingga hilang dari pandangannya.
"Macam mana majslis,seronok."Soal Ilham.Hubungan mereka berdua memang rapat.
"Seronok,adik ada kenal dengan seorang perempuan ni,nama dia Farah."Ilham yang sedang meneguk milo panas tersedak.Ildan terkejut.
"Am ni kenapa."Ilham tersengih.Ildan tidak berhenti dari bercakap tentang Farah.
Farah kini semakin sibuk dengan tugasnya sebagai doctor pakar bedah saraf. Dia juga jarang balik kerumah kerana selalu membuat pembedahan.
Su ada menghubunginya dan memberitahunya bahawa kini dia telah hamil tiga minggu. Melompat-lompat Farah,tidak dihiraukan orang yang melihat. Dia tumpang gembira atas berita tersebut.
"Doktor,kecemasa di pintu tiga."Jerit Jururawat.Farah bergegas ketempat kejadian.
"Ildan,kenapa dengan dia.?"Soalnya.
"Dia pengsan di tepi jalan,kadar jantungnya juga lemah."
"Doktor."Mereka bertambah kalut apabila Farah yang pengsan.
"Diorang ni memang serasi betul,sama-sama pengsan."Ujar Ilham tersengih.
"Macam mana doctor.?"
"Mereka berdua kena menjalani pembedahan,ketulan darah yang ada diotak mereka berdua semakin membesar dan ini membahayakan nyawa mereka berdua."Mereka semua terkejut.
"Lagi satu,tahniah."Mereka berpandangan.
"Farah telah mendapat ingatannya semula."Sekali lagi mereka terkejut.
"Farah."Farah tersenyum nipis kearah ibunya.
"Doktor Bakri telah terangkan semuanya pada Farah,ibu janganlah risau,keadaan Farah tak seteruk abang Ildan."Ujar Farah.Mereka kaget apabila Farah bangkit dari katilnya.
"Sayang nak kemana ni.?"Soal ibunya risau.
"Ibu,Farah masih ada tanggungjawab lain ibu,doakan Farah berjaya."Ucapnya.Mereka kehairanan.
"Sayang nak buat apa ni.?"Soal ibunya lagi.Farah senyum.
"Doktor."Farah menoleh lalu mengangguk pada jururawat tersebut.keluarga Shah masuk kebiliknya.
"Farah."Farah tersenyum memandang Ilham.
"Jangan risau okey,ibu,Farah sayangkan ibu,maafkan semua salah Farah ibu."Ucap Farah. Ibunya dipeluk dan diciumnya sepenuh hatinya kemudian dia terus keluar.
"Ilham,apa dah jadi ni.?"
"Keadaan Ildan semakin tenat,hanya Farah sahaja doctor yang kita ada untuk melakukan pembedahan ke atas Ildan."Jelas Ilham perlahan.
"Apa.?"
"Keadaan Farah juga bahaya tapi dia tetap bersetuju untuk melakukan pembedahan tersebut,kami pun baru tahu juga,tak sempat nak halang dia,maafkan kami aunty."Ibu Farah sudah terjelupuk.
Mereka menanti dengan penuh gelisah.Ibu Farah dan kedua ibu Ildan tidak henti-henti membaca yasin berdoa semuanya selamat.
"Lampu dah mati."Shah bersuara.Semua bangun.Telah hampir sepuluh jam berlalu. Doktor Bakri keluar.
"Pembedahan berjalan dengan lancar,keadaan Ildan stabil."Mereka bersyukur.
"Farah macam mana.?"Soal Puan Rohani.Doktor Bakri terdiam seketika.
"Semasa pembedahan berlangsung, Farah mengalami sedikit pendarahan di hidungnya, puas saya pujuk dia untuk menghentikan pembedahan tapi dia tetap berkeras dan tetap bertahan hingga pembedahan selesai."
"Anak saya taka pa-apakan.?"
"Selepas pembedahan selesai,dia terus pengsan,doctor pakar kami sedang menjalankan pembedahan ke atasnya."
Keadaan Farah masih tidak dapat dipastikan.Selepas pembedahan itu dia terus koma. Ildan pula telah sedarkan diri.Dia masih belum ingat lagi. Puan Rohani setiap hari akan datang ke hospital untuk menemani Farah. Ildan pula yang sebilik dengan Farah akan merenung wajah Farah tanpa jemu.Dia terpandangkan sesuatu di leher Farah.
"Rantai."Dahinya berkerut.
"Sayang."Tiba-tiba perkataan itu keluar dari bibirnya.Dia memandang wajah Farah yang seolah-olah sedang tidur itu. Tiba-tiba ada gambaran muncul di fikirannya.Kepalanya terasa sakit dan dia pengsan.
"Dia dah sedar."Ildan membuka matanya perlahan-lahan.Semua ahli keluarganya ada disitu. Dia menoleh ke sisinya.Farah masih tidur lagi.Perlahan-lahan dia bangun.
"Nak pergi mana ni.?"
"Sayang,abang dah ingat,abang dah ingat semuanya,bangunlah,jangan tidur lagi,kitakan nak kahwin ni."Kata-kata Ildan mengejutkan semua orang yang ada disitu. Air matanya mengalir. Kenapa begitu banyak dugaan yang harus hadapi di saat mereka ingin disatukan. Adakah ini bermakna dia dah Farah tidak mempunyai jodoh.
Selama sebulan,Ildan sentiasa berada disisi Farah.
"Sayang,abang akan pergi,maafkan abang,mungkin antara kita tiada jodoh,abang sangat mencintai sayang,sebab itu abang akan pergi,maafkan abang."Dahi gadis itu dikucupnya perlahan.Lama.
Ilham dan keluarganya tidak tahu kemana Ildan pergi,puas ditanya pada kawan-kawannya,mereka juga tidak tahu.
Dua bulan kemudian,mereka semua gembira dan syukur kerana Farah telah sedar akhirnya. Gadis itu diam sahaja apabila diberitahu tentang pemergian Ildan.
Dua tahun telah berlalu,masih tiada berita lagi tentang Ildan. Farah pula semakin sibuk dengan kerjanya sebagai seorang doctor.Adakalanya dia akan mengadakan ceramah untuk para pelajar perubatan. Su telah mempunyai dua orang anak,Shah pula sudah berkahwin dengan Sofea yang bakal melahirkan anak tidak lama lagi.
"Mama,mama,nak aiskrim."Jerit Amirul pada Farah.Amirul adalah anak sulung Su dengan Amar.Su dan Amar memintanya untuk menjaga Amirul dan Ashraf kerana mereka terpaksa menghadari seminar dan kebetulan pula Farah sedang bercuti.
"Okey,tapi kalau abang nakal,mama tak mahu belikan aiskrim."Ugutnya.Amirul terus berubah laku.Farah ketawa. Dia memesan aiskrim untuk Amirul sementara memberikan susu untuk Ashraf.
"Mama,lepas ni kita pergi toystation ya,please."Rayu Amirul.
"Mirul,kesian adik,dia dah penat dah,kita balik ya,Mirul sayang adik tak."Dia cuba memprovokasi Amirul.
"Okey,kita balik,kecian adik,dia penat,abang sayangkan adik."Farah mencium pipi Amirul.
"Abang."Jeritnya apabila Amirul berlari sehingga melanggar seorang lelaki.
"Say sorry to uncle,mamakan dah pesan,jangan berlari."Amirul tersengih melihat Farah sudah menarik muncung.
"Sorry uncle."Ucapnya.Kemudian pipi Farah diciumnya.Kebiasannya apabila melihat Farah buat muka sebegitu.
"Maaf encik,anak saya tak sengaja tadi."Ucapnya.Wajahnya diangkat.Masing-masing tergamam.
"Mama,mama,mama."Amirul menarik Farah. Farah memandang Amirul kemudian mereka beredar.Ildan tersenyum.Dah kahwin.Anaknya pun comel-comel juga.Kalau kami berkahwin,tentu mereka berdua adalah anakku.
Tiga minggu selepas kejadian itu,dia diberitahu Ildan telah pulang dan keluarganya mengadakan kenduri menyambut kepulangannya.
"Balik juga kau ya,ingat dah lupa nak balik dah."Ujar Amar.Ildan tersengih.
"Hai uncle."Amirul menegur Ildan.Amar dan Shah kehairanan.
"hari itu masa mama bawa jalan-jalan,abang terlanggar uncle ni."Jelas Amirul.
"Jadi kau dah kenallah dengan anak aku,Amirul."Ildan terkejut.
"Ini bukan anak Farah ke.?"Soalnya.Amar dan Shah tersengih.
"Macam mana nak ada anak,kahwin pun belum,kau macam mana,dah ada ke.?Soal Shah. Ildan tersengih.
Mereka bertiga menoleh apabila mendengar sedikit kekecohan.Tersenyum mereka. Biasalah bila perempuan sudah bertemu.
"Mama dah datang."Amirul segera mendapatkan Farah.
"Susah,anak aku ni lebihkan Farah dari aku dengan Su,sikit-sikit mama,mama,mummy dengan daddy tak mau,si kecik pun sama juga."Shah ketawa.Farah memang rapat dengan anakk-anak Su dan Amar.
"Nampaknya aku kenalah hati-hati,mana tahu lepas ni anak aku pun sama juga."Balas Shah.
Mereka masuk kedalam rumah.Farah sedang rancak berbual dengan tetamu yang lainnya. Ildan memandang gadis itu,betapa dia merindui gadis itu.
"Am,esok jangan lupa tau,orang dah penat nak tolong."Ujar Farah.Dia menyangkakan dia bercakap dengan Ilham.
"Farah,esok u ikut kamikan,u tahulah I ni mana tahu sangat pasal benda-benda ni,barang kahwin,kalau ajak mama,membebel je kerjanya,boleh ya,please."Ilham muncul.Farah terkejut.Untuk pertama kali dia tersalah orang.
"Kenapa ni.?"Soal Ilham hairan.Farah memandang Ilham dan Ildan silih ganti.Ilham ketawa.
"Farah,untuk pertama kalinya u tak dapat bezakan antara I dengan Dan."Usik Ilham.
"Nak buat macam mana,kami ni kembar,lagipun I saja suruh Dan pakai baju yang sama,dan gaya yang sama,nak tengok u dapat cam atau tidak."Ilham masih ketawa lagi. Ildan pula tersengih.
"U,I tak akan ikut u esok,u pergilah sendiri."Ilham berhenti ketawa.Farah sudah angkat kaki.
"Alah,Farah,I just joke,okey,please."Rayu Ilham.Farah buat bodoh.
"Bertuahnya awak Farah,dengan saya tak pernah dia rayu macam ni."Ujar bakal isteri Ilham, merangkap tunangnya Ati.Farah tersengih.Memandang Ilham yang sudah terkulat-kulat.Ati merajuk.
"Padan muka u."Balasnya.Ilham segera mengejar Ati.Hati tunangnya harus dipujuk kalau tidak dia juga yang susah,tak boleh tidur malam.
Keadaan menjadi kecoh apabila Sofea ingin melahirkan anak. Ambulan di hubungi, sementara menanti kedatangan ambulan,Farah menjadi bidan terjun. Shah setia menemani disisi Sofea.Orang lelaki diarahkan untuk keluar,hanya perempuan sahaja yang boleh berada didalam rumah.
"Okey P,push lagi,lagi sikit je."Ujar Farah.Peluh sudah menitik. Sofea meneran kuat. Akhirnya dia selamat melahirkan seorang bayi perempuan.
"Tahniah,anak perempuan."Ucap Farah.Bayi diberikan kepada Farah.
"Kenapa dia berhenti menangis."Sofea cemas.Farah segera mengambil bayi tersebut. Diperiksa.Tiada denyutan jantung.
"Ayang,anak kita ayang,anak kita."Jeritan Sofea membuatkan mereka yang berada diluar menerpa masuk.Semua melihat Farah menyelamatkan bayi Sofea.CPR turut dilalukan. Ambulan tiba. Farah segera meminta peralatan mereka.Sofea sudah menangis.Shah pula kaku.
"Korang buat apa ni,tolonglah dia."Tengking Farah pada pasukan paramedic. Mereka segera memberikan bantuan kepada Sofea.
"Satu…dua..tiga…batuk."Bayi Sofea batuk.Keluar lendir dari mulutnya.Farah segera menyedut lender tersebut.Sofea menangis gembira melihat bayinya selamat.Shah tersenyum.Lega anaknya selamat.
Sofea dan anaknya dibawa ke hospital. Farah memberikan beberapa arahan pada pasukan paramedik.Kemudian dia membuat beberapa panggilan.Kelihatan begitu serius sekali.
"Kenapa.?"Soalnya apabila mereka semua memandangnya.
"Kau ni memang hebatlah."Ujar Su,Farah mengelak apabila Su ingin memeluknya. Su ketawa.
"Jangan,aku kotorlah,apa yang hebatnya,dulu anak kau aku juga yang sambut juga,jadi kenalah belajar macam mana nak sambut bayi,mana tahu kena jadi bidan terjun lagi." jawabnya selamba.
"Dah,pergilah bersihkan dulu diri itu."Ujar Puan Rohani.Farah naik ketingkat atas. Langkahnya terhenti di bilik Ildan,dulu semasa lelaki itu tiada,dia yang menggunakan bilik itu,ada beberapa pakaiannya di situ kerana kadang-kadang dia akan tidur disitu.
"Takkan nak masuk pula,tuan dia dah balik."Ngomelnya.
"Masuk jelah."Dia menoleh.Ildan.
"Tak apalah,saya…"Ildan sudah menghampirinya,dia menapak kebelakang.Ildan tersengih.Pintu dibuka.Farah termasuk ke dalam bilik bersama Ildan.
"Apa lagi yang tercegatnya,pergilah mandi."Arah Ildan.Dia tersengih.Pintu almari dibuka. Pakaian Ildan penuh di bahagian kiri,pakaiannya langsung tidak terusik.Bahagian kanan itu kosong. Dia mengambil tuala dan pakaian.Malu pun ada.Sudahlah menggunakan bilik orang tanpa kebenarannya tuannya.Tapi itulah caranya jika dia merindui Ildan.Berada dibilik Ildan,menghidu baunya sudah membuatkan dia bahagia.
Dia masuk kebilik air,sekali lagi dia terpegun,barang mandiannya masih ada,begitu juga dengan barang Ildan.Air matanya mengalir. Lama dia mandi. Dia mengagak tentu Ildan sudah keluar dari biliknya tapi sangkaannya meleset.Ildan masih ada di dalam bilik.Tuala yang ada di atas kepalanya ditanggalkan.Dia sudah biasa mandi kepala.Ildan memandangnya. Dia mengeluarkan beg pakaiannya.
"Nak buat apa dikeluarkan pakaian itu.?"Soal Ildan.Farah terhenti.
"Saya minta maaf sebab guna bilik ni tanpa izin awak,saya nak ambil balik barang-barang saya."Jawabnya.
"Tak payah,biarlah kat situ je,nanti taklah sayang bawa baju banyak sangat bila pindah bilik ni."Dia terkejut mendengar kata-kata Ildan.
"Abang dah uruskan semuanya,kita akan berkahwin sebulan dari sekarang."
"Hah."Farah terkejut.Ildan ketawa.Lama dia tidak melihat riak wajah itu.
"Dah lama sangat kita bertunangkan,jadi dah tiba masanya kita berkahwinkan." Dia sudah berdiri dihadapan Farah. Gadis itu menunduk.
"Abang tahu abang salah sebab tinggalkan sayang,tapi abang terpaksa,maafkan abang." Cuba meraih tangan Farah tapi Farah menepisnya.
"Senangnya awak cakapkan,dua tahun awak tinggalkan saya,bila awak balik,awak terus ajak saya kahwin,tak hingin saya nak kahwin dengan awak."Jawab Farah.Ildan angkat kening.
"Apa dia sayang,kurang dengarlah."Farah telah air liur.BIla pula mamat ni dekat sangat macam ni.
"Tepilah."Dia menolak tubuh Ildan dan terus keluar dari bilik.Semua memandangnya sambil tersengih.
"Lamanya kau dalam bilik Ildan,apa kau dengan dia buat."Usik Su.
"Aku dah lapar,nak makan."Farah segera ke dapur.
"Farah,kami semua dah sepakat,u dengan Dan akan dinikahkan minggu depan,lagi cepat dari I."Farah tersedak.Memandang ibunya meminta pengertian.
"Ibu tak boleh buat apa,semua jadi saksi,siapa suruh Farah lama sangat dalam bilik Ildan."Farah terkejut mendengar kata-kata ibunya.
"Biarlah dia makan dulu,kesian bakal isteri Dan."Tiba-tiba sahaja Ildan sudah berdiri disisinya.
"Akhirnya dapat juga kita berbesan."Ibu Farah dan ibu Shah sudah berpeluk.Farah mendengus geram.
Farah mogok tidak mahu bercakap dengan Ildan.Dia melancarkan perang dingin. Persiapan pernikahan pun dia buat bodoh,semua diuruskan oleh ibunya dan Ildan sendiri.
"Farah,boleh ibu masuk."Farah memandang ibunya lalu tersenyum.
"Kenapa ni,esok sayang dah nak jadi isteri orang,ingat,jangan melawan cakap suami, jadilah isteri yang baik,ibu yakin Ildan akan bahagiakan anak ibu ni."Farah meletakkan kepalanya di bahu ibunya.
"Farah takut ibu,takut peristiwa lama berulang kembali."Luahnya.
"Insyaallah tidak,kenapa sayang tak nak cakap dengan Ildan,kesian dia tau,dah separuh angau dia sebab tak dapat dengar suara Farah."Usik ibunya.
"Baru separuh ibu,padan muka dia."Balasnya.Puan Rohani ketawa.
"Ibu,terima kasih kerana melahirkan Farah,membesarkan Farah dan memberikan kasih sayang pada Farah,terima kasih ibu."Dia memeluk ibunya.
"Farah anak yang ibu banggakan,anak yang ibu paling sayang sekali."Puan Rohani mencium dahi anaknya.
Pagi itu mereka kelam kabut,majlis bermula pukul 9.00 pagi,tapi Farah terjaga pukul 8.00 pagi.Membebel ibunya.Dia tersengih sahaja.Wajahnya di solek oleh Su.
"Tahniah Farah,kahwin juga kawan aku ni."Usik Su.Farah mencebik.
"Baik kau kurangkan tarik muncung kau tu,sebab Dan cakap kalau kau tarik muncung depan dia,dia akan cium kau."Usik SU lagi.
"Su."Jeritnya geram kerana diusik.
"Bila lagi aku nak usik kau,dulu masa aku nak nikah,sampai nak menangis kau usik aku." Jawab Su.Farah tersengih.Pintu bilik di ketuk.
"Dah siap ke,pengantin lelaki dah tiba,kita kena turun sekarang."Ujar Puan Rohani.
"Cantiknya anak ibu."Pipi Farah diciumnya.Farah digamitnya untuk turun ke ruang tamu.
"Kenapa ni.?"Soalnya apabila Farah langsung tidak bergerak.
"Farah tak nak turunlah ibu."
"Lah,kenapa pula ni.?"Su hairan.
"Takutlah ibu,apa kata kita tangguhkan dulu."
"Budak ni,dah jangan nak mengada-ngada,jom."Tangan Farah ditariknya. Dadanya bagai nak pecah bila semua mata melihatnya.Ildan yang tadinya duduk berdiri apabila melihatnya.Farah ingin berpatah semula tapi ditarik oleh Su dan ibunya.Ildan tersenyum melihat telatah Farah.
"Duduk sini."Farah tersengih. Dia menurut sahaja apabila disuruh tandatangan.
"Aku terima nikahnya Farah Suzila Binti Rahmat dengan mas kahwinnya RM80 tunai."Kedengaran suara Ildan menerima akad nikah. Puan Rohani sudah menangis terharu.
Ildan berdiri dan menghampiri Farah yang dari tadi asyik menunduk.Tangan isterinya diambil lalu disarungkan cincin ke jari manis isterinya.Tersenyum apabila tangan Farah begitu sejuk sekali.
"Farah,salam tangan suami kau itu."Bisik Su.Farah tersengih.Tangan ildan diciumnya. Ildan mengangkat dagu Farah.Untuk seketika mereka bertentangan mata sebelum Ildan mencium ubun-ubun kepalanya dan kedua-dua pipinya.Merah pipi Farah apabila Ildan berbuat begitu.
"Ibu,Farah laparlah."Puan Rohani ketawa.
"Pergilah makan,itulah siapa suruh bangun lewat pagi tadi."Farah tersengih.Dia terus menuju ke dapur. Pintu peti sejuk dibukanya.Jus oren dikeluarkan.Diteguknya perlahan.
"Oh mak kau."Dia melatah apabila pinggangnya dipeluk dari belakang.
"Mak abang ada kat depan."Balas Ildan.
"Lepaslah."Ildan menguatkan pelukannya.
"Ehem..ehem…"Pelukan terlerai.Serentak mereka menoleh ke belakang.Ilham berdiri sambil tersengih memandang mereka berdua.Ildan buat bodoh,tubuh isterinya dipeluknya sekali lagi,kali ini lagi erat.
"Am ni kacau betullah,orang nak manja-manja pun tak boleh."Ujar Ildan.
"Sabarlah bro,tahulah pengantin baru,orang sibuk layan tetamu dia pula sibuk buat bercengkerama kat dapur."Farah terbeliak.
"Am,nampak Farah dengan Ildan tak..?"Su muncul.Ketawa dia melihat pasangan pengantin baru itu.
"Lepaslah,lepaslah."Dia meronta.Wajahnya sudah merah menahan malu.
"Pasangan pengantin,sila kedepan,sesi fotography akan bermula."Ujar Su.
"OKey,jom kita ke depan."Farah sudah terbeliak apabila Ildan sudah menolak tubuhnya sedangkan Ildan masih memeluk tubuhnya.Malu dilihat orang nanti.
"Lepaslah,malu tau orang tengok."Marahnya.Ildan buat bodoh.
"Tak nak,abang rindu gila dengan sayang,siapa suruh tak jawab bila abang call,bila ajak jumpa tak nak jumpa,padan muka sayang,abang tak akan lepaskan sayang."Jawab Ildan selamba.
"Hai,kalau ya pun sabarlah dulu Ildan,tak kemana isteri kamu itu."Ujar Puan Kalsom, ibunya.
"Tak boleh lepaslah mama."Jawapan Ildan mengundang senyum para tetamu.Farah semakin malu.
Sepanjang mereka mengambil gambar,Ildan asyik memeluknya sahaja sehingga mereka menjadi usikan para tetamu.
"Aduh,penatnya."Terasa badannya begitu lenguh sekali.Terus dia baring di atas katil dan tidak sedar bila dia terlelap. Ildan tersenyum melihat isterinya yang keletihan. Dia mengambil pakaian lalu masuk kebilik air. Farah masih belum terjaga ketika dia selesai mandi.
"Sayang,sayang,bangun."Farah dikejutkan.
"Sayang nak bangun ke tak ni,kalau tak abang cium sayang."Terus terbuka luas mata Farah.Bingkas bangun.Shah ketawa.
"Pergilah mandi."Dia menjeling geram. Dia sengaja lama-lama mandi. Hampir sejam dia mandi.Ketika dia keluar,dilihatnya Ildan telah pun tertidur.Dia tersenyum lega. Rambutnya yang basah dikeringkan. Dia terpandangkan cincin perkahwinannya. Tersenyum. Akhirnya mereka berdua berkahwin juga. Dia bahagia. Tapi sengaja masih melancarkan perang dengan Ildan.
Perlahan-lahan dia naik ke atas katil lalu baring di sebelah Ildan.Nasib baik ada bantal peluk di tengah-tengah katil.Dia baring lalu menarik selimut. Matanya dipejam.tapi tidak lama kemudian terasa pinggangnya dipeluk erat,tubuhnya juga ditarik rapat,terasa hembusan nafas Ildan dilehernya.
"Lamanya mandi,wangi pula itu."Bisik Ildan. Jantung Farah sudah berdegup lebih pantas.
"Tercapai juga impian abang untuk menjadikan sayang isteri abang,terima kasih kerana terima abang,abang cintakan sayang sangat-sangat."Ucap Ildan.Bahu Farah dikucupnya. Tubuh Farah ditolak menghadapnya.Dahi Farah dikucupnya lama.
"Abang minta maaf sebab tinggalkan sayang dulu,abang janji abang takkan tinggalkan sayang lagi kecuali mati….."Farah menutup mulut Ildan.
"Jangan cakap pasal mati,Farah tak marah pun,sedih je,Am dah terangkan semuanya dan Farah dah baca diari abang itu."Ujarnya tersengih.
"Nakalnya isteri abang ni,terima kasih sayang."
"Sama-sama abang sayang."Balasnya.Mereka berpelukan.
posted by Penulisan2u @ 5:18 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
45 Comments:
  • At 17/10/09 8:54 PG, Blogger Liza said…

    intro ade yg phm..pening2 sikit..but da smpai middle br ok..gud job...cingrat..

     

  • At 17/10/09 11:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mula2 bace ingtkan farah ngn shah...

     

  • At 17/10/09 1:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aiyoyo.. pening la. sorry x baca sampi habis cuz macm x de perenggan

     

  • At 17/10/09 2:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sngt best

     

  • At 17/10/09 3:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa da bnyak sngat halangan...
    dah 2 lepas pengsan, pengsan lagi...
    adoii....
    then at 1st ingatkan ngan shah gak tapi tetiba plak muncul idlan.....kembar ilham plak 2
    nway ok la best la gak....
    3***

     

  • At 18/10/09 2:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sekali baca mcm cerita kabus adela..sbb cerita dia kemalangan..hilang ingtn..sama je..cuma pengsan3..2 je x de..apapn..good job..keep it up!

     

  • At 18/10/09 2:33 PTG, Anonymous sakura said…

    betul tu byk sgt pengsan...
    smpi org pun pening...
    tp ok la ending best

     

  • At 19/10/09 2:24 PG, Blogger miz ruha said…

    byk pengsan...
    accident la...
    cm2 ade...
    tp okey la...

     

  • At 19/10/09 10:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening la baca cite ni..xde perenggan..
    mula2 ingatkn farah ngan shah tp ngan org len...
    ada kesilapan dlm ayat so, len kali kena lbh ambil perhatian dlm ayat..

     

  • At 20/10/09 12:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku memg pening kepala..xpham sgt citer nie..pastu len mcm je citer ni..ntah la..xreti nk komen..

    k la...

    miss_purple

     

  • At 20/10/09 1:26 PG, Blogger syasya said…

    bnyk sgt pengsan dan accident...ayoyo...saya pun hampir pengsan bace citer ni...kua3..

     

  • At 20/10/09 8:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening tol bace.......
    asyik pengsan,accident..
    mcm tak de idea laen....
    anyway sye paham pe yg writer neyh nk tulis.....
    cume laen kali,krangkan peristiwa yg lebih kurang jerk....
    and hope the writer dpt improve karya die...

     

  • At 20/10/09 6:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best......tpi npa pening sgt nk bca....but the story mmg best.........chayok.......

     

  • At 20/10/09 11:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sakit ati bca..
    bla nk abis,pnjang gler..
    nsb bek cte dia k gak..
    xdelah bosan sgt...

     

  • At 21/10/09 12:12 PG, Anonymous sn0w_princess said…

    asal ilham tinggalkan farah...
    pa yg terkandung dlm diari 2??
    pening gak nk bc cter ni..
    but the ending is nice

     

  • At 21/10/09 2:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em...mla2 pning ckit..
    tp overall best n sweet sngt..
    cma krgkn pengsan 2..
    btw...ildan keje apa eh??

     

  • At 23/10/09 9:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SALAM LOVENDER GIRL...
    KOMEN, KRITIKAN...BUKAN BERMAKNA MELEMAHKAN TAU...HOPE AWAK LEBIH BERSEMANGAT LAGI UTK MENGHASILKAN KARYA-KARYA YG LEBIH BAIK DARI YG BAIK INI. CITER KASIH NIE MENARIK...CUMA OLAHAN NYER PEMBACA BLEH JD PENING2 LALAT SKET...BY D WAY, KESELURUHANNYA CITER BEST.

    SAFFIYA

     

  • At 23/10/09 9:55 PG, Anonymous lavender girl said…

    terima kasih di atas komen yg diberikan..sy akn jdkn ini sebagai satu nasihat dan pendorong tuk cb wat terbaik..krtikan yg diberi dan komen yang diluahkan sy terima dgn hati terbuka..ini utk kebaikan sy..terima kasih pada semua yang membaca karya saya..

    lovender girl....

     

  • At 28/10/09 1:11 PTG, Blogger najwa said…

    citer ni best.kejap klakar kejap sedih.ade jugak ek manusia cm ni kt dunia.bahagia jugak farah akhirnya.kalau jodoh memang x kemana.bestnyer jadi farah.

    najwa rawi
    adriena_25@yahoo.com

     

  • At 3/11/09 12:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mula2 bca mmg best..
    pertengahn, tak sbar nk smpai ke pghjung..
    byk btul kesalahn tatabhsa..
    plg lwak, boleh pulak wtak shah dan ildan tertukar???
    apa2 pn 1 percubaan yg baik krna akhir cerita yg m'bhagiakn..
    tak sbar menunggu krya bru dr lavender girl..^_^

     

  • At 15/11/09 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter ni sy lom abis bce...
    tp cter ni cm x tersusun...
    pas2 kelakar pn de...
    tp yg plek...sakit2 pn ble wt bedah...
    sori writer...

     

  • At 3/12/09 4:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape dah asyik pengsan3 ngan xcident jer...
    pening aku membacer nyer.. dah ler bacer subuh2 nie...
    aku pun nak pengsan biler bacer...
    xbraper tersusun citer dier...

     

  • At 7/12/09 2:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SWEEEEEEEEEEEEEETTTTTNYE................

     

  • At 9/12/09 6:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam.... olahan cter sgt bagus... banyak kelainan daripada cter2 yg lain... jln cter yg menarik....tapi ada sedikit kesilapan jln cter mase ptghan dan prlu dbaiki smula supaya jln cter nmpak lbh tsusun.... sya phm aper msj yg nk dsmpaikan... so, usaha lg utk dptkan cter2 yg menarik dan bykkan wat kelainan dlm cerita....gud luck!!! -rose-

     

  • At 21/12/09 10:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slm...wow romantik gak ctenyer...best r wlu[n png skit...but very good job...

     

  • At 27/12/09 4:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang seronok tapi x bce habis sebab x de perenggan..pening la..sowy ye..

     

  • At 6/3/10 2:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aper yg d sampaikan sbnrnya...
    sgt menyerabutkan...
    t'lalu byk p'kara yg ingin d smpaikan dlm satu p'kara...
    sehingga ssemuanya jd kabur...
    p/s camner la ye dpt absorb ilmu kedoktoran sedangkan dia ade amnesia...pelik ni!!!!!
    usaha lg....

     

  • At 18/3/10 9:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm...best gak..tapi kan bila baca citer cinta2 cam ni,, wa pedih giler sehhh.. pedih bukan nya wa tak de cinta...., tapi pedih bila teringatkan hubby wa penah men cinta dengan orang len...! pedih ! eh.. apa kata wa kongsi cerita wa kat ruangan ni...n wa jadikan novel...ok tak..?

     

  • At 31/3/10 4:35 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    best....harap2 Dan & Farah dpt anak nnt, x la kena penyakit pengsan & hilang ingata..
    jenuh nk memulihkannnya :)

     

  • At 16/4/10 7:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uish.. mcm sengal je c farah tu? itu doktor? watak dy mcm org giler k. x kene langsung. lgsatu. saket ati aku ngn "pgsan" tu..spatut nyer sedeh kan emosinye.. lagi satu, byk sangat kemalangn laa.. berturut-turut plak tuh.. nseb baek laa mase nk kawen tu, ending nye bkn c ildan tu excident then mati. kalu x.. memg aku tukar tajuk citer ni dr kasih ke kemalangan.. aiyohh.. tp tahniah jugak laa kpd penulis sebb dapt jugak menggarap sebuah cerpen.. try again, hope tatz wiil the best from u..

    _kaki novel_

     

  • At 21/7/10 9:42 PTG, Anonymous KASIH NUR AIN said…

    i like it...

     

  • At 4/9/10 6:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ape nie
    peningkan kepala je
    baik x yah menulis

     

  • At 24/9/10 3:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best. tp pening kepala aku bace..

     

  • At 2/11/10 12:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    intro agk mmningkn n bnyk sgt pgsn..
    but ok..

     

  • At 9/11/10 7:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2... truskn lg..

     

  • At 2/12/10 2:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penin bl bce cite nih..bkn sbb xbest tp cm xckop nafas bl bce..pastu jln cite agk kelam kabut..improve k..!

     

  • At 24/12/10 5:07 PTG, Anonymous yufa said…

    agak konpius skit tp keseluruhan jln cite menarik..

     

  • At 28/12/10 11:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    t'lalu pnjng....pape pn citer ttp best

     

  • At 19/3/11 10:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best n sweet sgt .
    tp, bnyk sgt sal accident
    n pengsn 2 . klkr lar .
    erm .ending dye best . kwin
    gak due org 2 .
    ~*~afie~*~

     

  • At 15/4/11 6:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    byk gila konflik.. adoi pening aku bace.. tp part yg last2 2 romantik gila.. aummm.. keep it up

     

  • At 7/6/11 12:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler lah...tahniah

     

  • At 12/7/11 1:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cter ni...romantic sgt.....cme ade typing eror sket....

     

  • At 2/9/11 10:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pning bce.:(
    byk sgt traged.npe x nk slg2 sket.

    1st igtkn farah ngn shah.

     

  • At 2/11/11 2:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening sikit baca cerite ni. tapi ok la. myb ni first step untuk u melangkah ke bidang penulisan ni. ape pun wish u luckk :)

     

  • At 9/4/12 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gila pening......aku rase cm ada ketumbuhan la plak....terlalu huru hara...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group