BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 17, 2009
Cerpen : Cinta Si Penggesek Biola
Nama Pena : mawar_ungu

TITISAN hujan membasahi bumi. Berebut-rebut titisan itu jatuh ke tanah. Rifqi memandang langit malam itu. Hujan masih turun mencurah-curah. Dia memandang butir-butir cecair menghempap tanah. Sesekali tempias mengenai wajahnya. Rifqi mengeluh kecil. Dari tingkap dia beralih pula ke pintu. Disandarkan tubuh sasa itu ke daun pintu. Matanya masih merenung gelap malam. Suara cengkerik dan katak silih berganti menemani hujan malam itu. Sesekali Rifqi mengesat air mata yang menyeberangi pipi.

"Rifqi…" Kedengaran suara wanita memanggilnya. Segera Rifqi mendapatkan wanita itu di biliknya.

"Ibu, jangan macam ni, bu. Rifqi tak nak kehilangan ibu!" Rifqi sudah tidak malu mengongoi di
pundak ibunya. Salmah tersenyum kecil walaupun payah. Terketar-ketar tangan tua itu mengusap ubun-ubun Rifqi. Rifqi mencapai kembali tangan Salmah dan dibawa ke pipi. Hanya Rifqi lah satu-satu buah hati yang sanggup menemani hari tuanya setelah suaminya berkahwin lain. Masih segar dalam ingatan Salmah pada hari dia memberitahu suaminya Safuan yang dia menghidap barah perut, Safuan tidak dapat menerima kenyataan. Hanya Rifqi yang menemani sepanjang malam. Menghantarnya pergi dan balik ke hospital.

Namun selang beberapa hari Safuan pulang memberitahu yang dia sudah pun beristeri baru. Mujur juga Rifqi ke kuliah pada hari itu. Terasa lemah seluruh anggota badan Salmah bila mendengar ungkapan itu. Safuan menceraikan Salmah dengan talak satu. Salmah hanya tertunduk lesu ketika itu. Matanya merah dan membengkak. Di dalam remang senja, muncul batang hidung Rifqi. Salmah hanya memandang sayu ke arah Rifqi. Rifqi segera mendapatkan ibunya yang bergelap gelita.

"Ibu, ibu, kenapa ni, ibu?"Rifqi menggoncang-goncang bahu Salmah.

"Ayah Rifqi dah tak sayang ibu lagi, dia dah kahwin lain. Ayah dah ceraikan ibu…" Dalam esakan Salmah memberitahu. Rifqi memejamkan matanya. Dia mengepalkan tangan lalu menumbuk daun pintu.

"Biar Rifqi ajar ayah!" Rifqi berkira-kira mahu berlalu tetapi Salmah sempat berpaut di kaki Rifqi. Tangisan ibunya melemahkan seluruh anggota Rifqi lalu dia terduduk di sisi ibu yang sedang menangis itu.

Batuk-batuk kecil dari Rifqi menyedarkan Salmah dari lamunannya. Rifqi mulai duduk dan merenung lembut ke wajah salmah.

"Rifqi, janji dengan ibu, kalau ibu tak ada nanti Rifqi ambil kotak bawah katil ibu ni, ya?" Rifqi menjadi tidak keruan.

"Kenapa ibu cakap macam ni? Ibu mesti sembuh!" Salmah menggeleng-gelengkan kepala. Dia mengusap lembut pipi anaknya.

"Ibu takkan sempat, sayang. Dengar cakap ibu." Rifqi sudah tenggelam dalam tangisannya. Dia tidak mendengar lagi bait patah ibunya.

"Rifqi, Rifqi mesti janji dengan ibu, pada hari lahir Rifqi nanti Rifqi boleh buka kotak yang ada kat bawah katil ibu ni." Pujukan Salmah hanya dibalas dengan anggukan lemah. Rifqi kembali baring di sebelah ibunya sehingga terlena. Ibunya juga turut memejamkan mata.

Entah pukul berapa Rifqi tersedar. Itupun kerana tangan Salmah jatuh ke dadanya. Rifqi segera membuka mata dan menoleh ke arah ibunya yang tampak lena. Rifqi cuba mengalih tangan ibunya tetapi debaran mula terasa apabila tangan Salmah sejuk. Rifqi bingkas bangun dan menggoncang-goncang tubuh yang sudah kaku itu. Rifqi dapat merasakan tekaannya tepat.

"Ibu!!"

RIFQI hanya memandang sayu katil usang tersebut. Kemudian matanya terarah di bawah katil di bilik itu. Perlahan-lahan Rifqi bangun dan merapati katil yang banyak meninggalkan suka dan duka bersama Salmah. Rifqi meraba-raba kotak yang disebut-sebut arwah ibunya. Tangannya terhenti pada satu kotak yang sederhana besar. Rifqi bercega menarik kotak tersebut keluar. Dia terpempan seketika apabila melihat apa yang ada di dalamnya. Sebuah biola yang masih baru dikeluarkan oleh Rifqi. Air matanya bergenang dan untuk kesekian kalinya ia mengalir menemani hidupnya yang sepi. Rifqi memeluk biola tersebut dengan erat sekali. Rifqi memutar kembali kenangannya bersama Salmah. Pernah pada suatu ketika Salmah berkata pada Rifqi bahawa dia gemarkan bunyi gesekan biola. Alunannya lembut, perlahan dan mengasyikkan. Rifqi membelek lagi biola yang lengkap berdawai itu. Dikucupnya biola yang dianggap pengganti ibunya kini. Dia mula bercita-cita mahu mempelajari alat muzik tersebut. Wasiat ibunya harus ditunaikan. Dia tidak akan mensia-siakan impian Salmah.

GESEKAN biola itu membuatkan hatinya berlagu tenang. Hazreena mengamati melodi yang dimainkan. Amat menyentuh sehingga menusuk ke sanubarinya. Sudah tiga hari berturut-turut dia mendengar gesekan tersebut. Sepanjang menjadi pelajar baru di Kolej Mega, dia hanya dapat mendengar alunan itu tanpa mengetahui siapakah gerangannya yang begitu hebat memainkan alat muzik itu. Hatinya meronta-ronta ingin tahu. Hazreena mendengar lagi. entah kenapa dia seperti dapat menyelami hati penggesek biola yang bagaikan dilanda kesedihan. Sesekali air matanya jatuh juga tatkala kemerduan melodi itu menyentuh hati perempuannya.

"Teringin nak tahu siapa penggesek biola itu?" Satu suara asing singgah di pendengarannya. Hazreena bagaikan terganggu tetapi soalan pemuda itu bagai menarik-narik dirinya untuk melayan perbualan lelaki asing yang sedang merenungnya.

"Aku Naeem." Pemuda itu menghulurkan tangan. Mata bundar milik Hazreena jatuh ke tangan pemuda itu.

"Kau kenal penggesek biola itu?" Soal Hazreena kepada Naeem. Naeem ketawa kecil. Dia mengangguk-anggukkan kepala.

"Sudah tentu aku kenal. Sudah dua tahun aku rapat dengannya. Wajah lelaki itu kelihatan sedikit muram. Gesekan biola masih terus berbunyi.

"Wajah kau seperti memberitahu sesuatu yang menyedihkan." Hazreena cuba meneka.

"Kalau kaulah orang yang diutuskan Allah untuk mengubah perjalanan hidup Rifqi, membuatkan Rifqi kembali tersenyum, kau patut lakukan begitu." Tidak dapat menangkap maksud kata-kata Naeem.

"Maksud kau?" Dia bepeluk tubuh menunggu balasan dari Naeem. Naeem mengeluh kecil. Merenung ke satu bilik di mana Rifqi sentiasa menggesek biolanya memuntahkan melodi-melodi yang mengasyikkan.

"Rifqi sentiasa ke bilik itu untuk meluahkan perasaannya dengan melodi yang dimainkan, kalau kau punyai masa lapang, pergilah ke bilik itu." Naeem berkira-kira mahu beredar. Dia menoleh ke arah Naeem yang sudah pun berdiri.

"Naeem!" Satu suara singgah di pendengaran Hazreena dan Naeem. Serentak dengan itu, mereka menoleh dan Naeem tersenyum ke arah empunya suara. Pemuda tinggi lampai itu menghampiri Naeem. Di tangan kanannya menjinjit sebuah beg khas untuk sebuah biola. Hazreena merenung ke arah pemuda itu. yang menguntumkan senyuman kepada Naeem. Senyuman itu tampak hambar walaupun dia cuba untuk memaniskan wajahnya.

"Jumpa lagi." Ucap Naeem kepada Hazreena sambil melirik mata kepada Rifqi di sebelahnya. Hazreena faham maksud sebenar Naeem. Rifqi tidak menoleh kepada Hazreena walau sepicing pun.

HAZREENA membuka sedikit pintu yang sentiasa dihuni oleh Rifqi apabila telinganya menangkap alunan muzik sentimental dari Rifqi. Hazreena menjadi tidak keruan apabila gesekan biola Rifqi yang tadinya lembut dan mempesonakan bertukar menjadi kasar dan mencemaskan. Melodi yang dimainkan semakin tidak teratur bunyinya. Hazreena semakin gelisah. Bagai ada suatu kuasa magis untuk menariknya masuk ke bilik itu. Hazreena bersandar di daun pintu. Dia dapat melihat dengan jelas Rifqi menggesek biolanya walaupun hanya daripada belakang. Temponya tetap semakin laju. Rifqi bagaikan tidak sedar akan perbuatannya. Semakin
lama semakin laju. Semakin laju dan terus laju.

Tiba-tiba, ‘Tapp!!!’

"Aduh!!" Biola yang setia mengalun melodi yang indah untuk Rifqi terlepas dari tangan. Hazreena tersentak. Segera dia menghampiri Rifqi.

"Rifqi!" Hazreena memegang jari-jemari Rifqi yang tercedera dek salah satu tali biolanya terputus. Darah merah pekat mengalir laju. Hazreena mengambil sapu tangan di dalam begnya lalu ditekapkan di jari telunjuk Rifqi.

"Kau siapa? Macam mana kau boleh berada di sini?" Kasar sahaja bunyinya. Hazreena mendongak menatap mata yang jernih itu.

"Tak mengapa, aku boleh balut sendiri!" Rifqi menarik tangannya dari terus dipegang oleh Hazreena. Hazreena hanya tunduk.

"Aku Hazreena." Hazreena masih tidak mampu membalas renungan Rifqi. Mata Hazreena terarah pada biola yang jatuh terhempas di atas lantai. Segera dia mengambil biola tersebut dan diserahkan kepada Rifqi. Rifqi mengambilnya tetapi mata Rifqi tetap merenung Hazreena.

"Kau belum jawab soalan-soalanku."

"Aku tak pernah jemu mendengar gesekan biola kau. Setiap kali aku ke sini, aku pasti mendengar. Kau pandai mengalunkannya. Mungkin sebab itu hati aku terdorong untuk mengenali kau." Rifqi hanya diam terpaku mendengar penjelasan Hazreena.

"Kenapa kau ingin berkenalan dengan aku?" Hazreena berhenti dari melangkah seraya menoleh ke arah Rifqi.

"Sebab kau tidak seperti lelaki-lelaki lain yang perlukan hiburan untuk berseronok. Titian perjalanan hidup kau, hanya kau sahaja yang tahu." Rifqi ketawa sinis mendengar kata-kata Hazreena yang berbaur sindiran. Rifqi mendekati Hazreena.

"Jangan menghukum aku hanya kerana tafsiran dari mata kau." Nadanya lebih lembut. Hazreena cuba tersenyum. Dihulurkan tangan kanannya untuk bersalaman. Hazreena melihat balutan yang kurang sempurna di jari telunjuk Rifqi.

"Balutan akan menjadi sempurna jika dilakukan dengan kedua belah tangan, begitu juga dengan kehidupan, lebih sempurna jika punyai teman." Hazreena memandang biola yang kurang sempurna itu lalu menyambung kata-katanya kembali.

" Seperti petikan filem Indonesia, biola ini juga kalau ia tidak lengkap berdawai, mana bisa memainkan nada-nada indah."

SUDAH hampir setahun mereka berkenalan dan menjadi sahabat akrab. Hari itu Hazreena, Rifqi dan Naeem berkumpul seperti biasa.

"Kenapa orang mengatakan kau sukar unruk didekati?" Hazreena mengutarakan soalan. Matanya memandang tepat ke anak mata Rifqi.

"Mereka yang meletakkan aku di dalam kelompok yang sukar untuk didekati kerana hanya aku selalu bersendirian dengan biolaku." Tenang sahaja jawapan Rifqi. Tiba-tiba terpacul seorang lelaki berpakaian kemas menghampiri mereka bertiga.

"Encik Rifqi." Rifqi menoleh, kemudian matanya terarah ke bahu jalan. Sebuah kereta Mercedes berhenti di situ. Lelaki itu menghulurkan sekeping cek dan sebuah buku untuk ditandatangani. Lelaki itu segera beredar setelah menyerahkan cek pada Rifqi. Rifqi melihat kereta mewah itu sehingga hilang dari pandangan.

"Inilah kasih sayang dari ayahku setiap bulan." Rifqi memandang cek itu. Hazrena makin tidak faham akan situasi Rifqi. Dia juga turut memandang cek yang bernilai RM 5000 itu.

"Aku semakin tidak faham dengan kehidupan kau. Rupanya kau masih punyai ayah? Kenapa dia tidak datang sendiri berjumpa dengan kau?"

"Aku yang melarang dia untuk berjumpa denganku."

"Kenapa? Kerana perbuatannya yang telah menceraikan arwah ibu kau?" Hazreena semakin galak bertanya. Rifqi mendengus kasar.

"Ya! Dia tidak setia! Dia sanggup berkahwin lain hanya kerana ibuku sakit!"

"Jangan terlalu cepat menghukum ayah kau, Rifqi. Beri dia peluang untuk memperbetulkan kesilapan lalu!"
"Kau tak perlu campur urusan aku!" Rifqi mendengus lagi.

"Kau sudah menganggap aku sahabatmu, tapi tak mahu menerima pendapatku!"

"Hidup aku terlalu peribadi untuk orang lain tahu! Kenapa kau terlalu mengambil berat tentangku?!"

"Kerana aku menyayangi kau!" Hazreena pantas meninggalkan mereka berdua. Rifqi terkedu dengan penjelasan Hazreena.

"Kenapa kau tak boleh nampak cinta yang membara dalam diri Hazreena?" Usul Naeem tidak berpuas hati.
"Sayang dan cintaku hanya untuk ibuku!" Rifqi masih tidak mahu mengalah.

"Sikap kau seolah-olah menutup pintu hati dan menguncinya, dan kunci itu kau campak jauh ke dalam laut!" Naeem semakin geram dengan sikap endah tak endah Rifqi.

"Bukankah aku kata cintaku hanya untuk ibuku yang bersemadi di pusara sana?! Tidak ada sesiapa yang menerima cintaku untuk kali kedua." Giliran Rifqi pula beredar meninggalkan Naeem

RIFQI gelisah seperti menanti seseorang. Hari itu adalah hari paling bersejarah dalam hidupnya. Buat kali pertama Rifqi memainkan biolanya secara solo untuk persembahan di Kolej Mega. Sesekali Rifqi termenung bagai menyesali sesuatu.

"Kau tunggu seseorang? Ayah kau atau Hazreena?" Muncul Naeem mengejutkan Rifqi. Rifqi tersentak tetapi dia tunduk semula.

"Aku tak pernah menunggu sesiapa dalam hidupku!" Keegoan Rifqi masih terserlah. Naeem meggelengkan kepala.

"Keegoan kau menyebabkan kau sukar untuk mengaku yang kau cintakan Hazreena dan kau rindukan kasih sayang seorang ayah!" Malam itu Naeem nekad untuk menyedarkan Rifqi yang sentiasa terikat dengan kenangan lampaunya.

"Aku boleh hidup sendiri, tanpa sesiapa dalam hati aku."

"Kau pasti?! Tapi kenapa benda ni aku jumpa dalam bilik kau?!" Naeem menunjukkan sebuah bingkai yang terkandung sehelai sapu tangan yang cantik terpampang. Rifqi memutar kembali ingatannya saat hari pertama dia bertemu Hazreena. Sapu tangan itu dibersihkan dan dijaga sehingga sebegitu rupa. Sangkanya tiada siapa yang akan mengetahui perasaan sebenarnya. Rifqi merampas bingkai tersebut lalu dipeluknya.

"Kenapa kau menceroboh bilikku?!"

"Supaya aku dapat jawapan yang sebenar! Mengharapkan kau membuka mulut mengaku perasaan sebenar, sampai bila-bila pun aku takkan tahu!" Jawapan Naeem menyentap perasaan Rifqi. Dia tertunduk malu mengaku perasaan tulusnya terhadap Hazreena.

"Rifqi.." Satu suara garau menampar telinga Rifqi. Suara yang amat dinantikan. Suara yang amat dirindukan. Pantas Rifqi menoleh. Wajah ayahnya merenung sayang ke arah Rifqi. Kemudian Rifqi memandang pula gadis di belakang ayahnya. Gadis manis berbaju kurung putih itu menguntumkan senyuman kepada Rifqi.

"Ayah.." Segera Rifqi memeluk tubuh ayahnya. Kemaafan mewarnai perhubungan yang dahulunya pudar. Naeem dan Hazreena saling berpandangan. Hazreena sedikit tersentak apabila Rifqi memegang jari-jemarinya.

"Hazreena, di hadapan ayahku, bersaksikan Naeem serta malam yang indah ini, sudikah kau menerimaku, sebahagian dari hidupmu?" Hazreena terpempan dengan lamaran Rifqi. Dia hanya tunduk dan tersenyum tanda setuju. Nama Rifqi diumum untuk membuat persembahan. Dia tersenyum bahagia di atas pentas dan mula mengalunkan melodi indah bersama biola kesayangannya. Hazreena merenung kasih pada Rifqi.
posted by Penulisan2u @ 5:22 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
31 Comments:
  • At 17/10/09 2:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm agak berat tp menarik olahannya..teruskan

     

  • At 20/10/09 4:41 PTG, Anonymous fara said…

    minta maaf... tp bg sy cte nie membosankan....
    tiada klimaks, tiada suspens, tiada jiwa...

     

  • At 20/10/09 7:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow.......best cite ni..walaupun aku ni bkn org seni tp aku dpt hayati setip babak dlm cite ni...teharu gile...bukan senang aku nk puji cerpen org...apepun...cerpen ko mmg best...aku rase ko blh pg jauh lg...cerpen ko bemutu..bkn mcm cerpen lain yg hnya berdasarkan mimpi dan khayalan semata2..cliche...KIUT3X...TERSKEMA LA PULAK KOMEN AKU NIHH...ADIOS...HEHE

     

  • At 20/10/09 10:08 PTG, Blogger khaidi said…

    saia stuju ngan fara.
    takda usupens,takda jiwa..
    boring ..
    anyway,congrates.wtak dah cun..

    saia da tgk drama yg da pnggesek biola yg shedeh gak..

    boys over flower

    tgk arr..citer korea..

     

  • At 21/10/09 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm..crite ni kurang sesuatu yang membuatkan warna cerpen ni suram..
    -penggunaan ayat yang agak membosankan..
    -tajuk agak klasik
    -xde mende yg ley wat pembaca nk ulang bacaan
    -cerita yang mendatar je..
    -maybe u perlu lebihkan feeling time tulis cerpen ni..cube letakkn diri pada watak tu.
    -jalan cerita da menarik..idea yang baru..

    nice try..n u can do better than this..improve lg k..

    -miss_purple-

     

  • At 22/10/09 9:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerpen ini terlalu halus, mgkn a/bila baca seimbas ia x de kesan. Membaca x sama dengan menonton. Untuk menghayati bacaan and perlu meletakkan diri anda sebagai watak dlm cerita/bacaan anda..Saya suka cerpen ni, halus, ringkas n memberi kesan dlm hati saya..

    -Lia-

     

  • At 23/10/09 5:32 PG, Anonymous mar said…

    hehe..gud work..
    but the all the scene..mcm citer boys over flower
    kisah luka n sapu tangan..
    hmmm...

     

  • At 24/10/09 11:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setuju dgn miss_purple...
    cerita nie best.. tapi cara penceritaannya perlu digramatiskan...

     

  • At 8/11/09 3:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lia orang halus??kah3...

     

  • At 10/11/09 8:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cara pengolahan yang sangat menarik, saya pernah baca cerita yang mempunyai cara pengolahan seperti ini, di tulis oleh penulis terkenal. cuma munkin penulis perlu plot cerita atu jaln cerita..agak sedikit typical..munkin leh usaha di bahagian itu

     

  • At 19/11/09 12:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    permulaan yg baek utk anda untk trus brkrya, sy ska pd prmulaan cte ni,ttp cte ni prlukn lbh pnghyatan untk mnrik mint pmbca. dn tdk lupa mskn unsr2 keagamaan wlupn sdkt.

    ustz miey-kist

     

  • At 9/12/09 2:43 PG, Anonymous Asyami said…

    cerita yang agak ringkas...
    pengolahannya baik...
    tetapi cerpen ini mungkin disasarkan untuk wanita dewasa dan bukan remaja...
    tidak ramai remaja yang sukakan pengolahan cerita yang sebegini rupa...

     

  • At 17/12/09 10:33 PTG, Blogger "starlover" said…

    hm..cerita yang berpijak pada realiti.

    tapi, senangnya dia maafkan ayah dia? macam..entah..

    olahan menarik,tapi..kurang unsur saspens. =)

     

  • At 20/1/10 3:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aikkk.. mcm tyru je?
    pnah baca satu manga, dr china rasanya.
    cerita lebih kurang cm ni tp bebeza sikit2 je..
    cerita manga tu lebih berat, logik dan menarik.

    mcam cerita tu dimelayukan je. ceh..

     

  • At 27/6/10 9:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni best............akhirnya pun,best dan menarik.

     

  • At 27/6/10 9:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita tiada yang tiru lah..........

     

  • At 28/6/10 7:56 PTG, Anonymous sya-sya99 said…

    muler boring pengakhiran best giler....

     

  • At 20/8/10 5:46 PTG, Anonymous suriati said…

    cte ni sedih la..rizqi terlalu menyayangi ibunya sehingga dia menutup pintu hatinya untuk perempuan lain..dia juga terlalu ikut kata hati, xnk jumpa dgn ayah dia..nasib ending dia,semuanya berubah

     

  • At 21/8/10 12:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer ni mmg menarik terutama dari segi pengolahannya.teruskan.

     

  • At 31/12/10 9:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pendek sgt la cite ni.. okay, writer cuba la pnjg kan sikit lg cite ni... plus jln cite dia x berapa sgt.. i mean, x feeling sgt. pnjg kn sikit, try mcm ni : hari persembahannya dia dah berbaik dgn ayah nye, mcm tadi... tp still belum meluahkan perasaannya... tp bila time2 lain bile time tiba2 Rifqi ajk keluar ke, belanja mkn ke... bru dia meluahkan prsnn dia.. can u try?

     

  • At 30/1/11 2:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best3... rasa mcm nak bce lg skali jer...
    hmmm...
    *mayasara*

     

  • At 16/3/11 1:29 PTG, Anonymous miftahul raudhah said…

    teruskan usaha anda... anda boleh jadi seorang penulis yang bagus dan tambahkan lagi penghayatan.mungkin anda boleh gabungkan biola dan piano.tentu lagi menarik.

     

  • At 19/3/11 11:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    assalamualaikum.......kuat kan usaha untk bjaya

     

  • At 5/4/11 2:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceter apakah ini?...cam karangan sekolah adik aku je...taniah pada penulis..good try!

     

  • At 15/4/11 6:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la.. gud job

     

  • At 7/6/11 7:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya x faham jln cerita cerpen ini.. bukankah pada awalnya rifqi membenci ayh nya?? tetapi apabila hazreena membawa ayah rifqi berjumpa dgn rifqi, rifqi terus memeluknya..

     

  • At 18/9/11 5:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la..~keepitup
    ~ainin

     

  • At 3/12/11 11:04 PTG, Blogger StOrIe`S tOo BeE ShArEd !! said…

    M'mng btul2 best ... Ayat pun sedap didengari... Tak macam sesetengah penulis yang hanya tuna short form je untuk penulisan ... Betul..cite ni memang macam boys over flower .. Tapi penulis pandai olahkanya ... Versi Malaysia....apa pun good luck..harap dapat baca deepen macam ni lagi dalam masa hadapan...

     

  • At 11/1/12 12:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tiba2 abis pulak.. ke mana hilangnya bahagian klimaks cerita ni.. alangkah bagusnya kalau saudara/i penulis boleh memanjangkan cerita ini.. dan memasukkan unsur2 suspen.. spy menjadi klimaks... pembaca seperti saya akan jadi lebih tertarik untuk meneruskan pembacaan. cerita yang mnarik, sayangnya terlalu ringkas... hasilnya saya agak kecewa dengan apa yang di baca.. :(

     

  • At 6/12/12 5:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh la...apa-apa pun...teruskan usaha..aja aja fighting..

     

  • At 22/12/12 12:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweeet

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group