BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Nilai Sebuah Persahabatan
Nama Pena : MBS_miss budak sekolah

Puteri Arissa Maryanna..Satu nama yang tidak asing lagi dalam kalangan pelajar SMK Sri Bangsar.Bukan kerana dia anak Pengetua sekolah mahu pun kerabat Diraja atau orang berada tetapi kerana kepandaiannya dan kecantikan semulajadi yang dimilikinya pasti membuatkan sesiapa sahaja terpesona apabila melihatnya tidak kiralah sama ada lelaki atau perempuan.Kini dia berada di tingkatan 5 dan merupakan dalam kelas pertama.Berkata tentang kepandainnya,setiap tahun dia pasti akan memperoleh keputusan terbaik dalam tingkatan dari tingkatan 1 hinggalah tingkatan 4.Kini,dia menjejakkan kaki ke tingkatan 5.Mungkin ramai yang tertanya-tanya mengapa dia tidak ke sekolah berasrama penuh jika dia begitu pandai.Bukannya dia tidak mahu ke sekolah berasrama penuh dan bukannya dia tidak mendapat tawaran ke sekolah berasrama penuh tetapi kerana keluarga dia memilih untuk terus bersekolah di smk sri bangsar.Puteri Arissa Maryanna atau lebih dikenali dengan nama Ana bukanlah lahir daripada keluarga berada,tetapi dia hanyalah seorang gadis biasa yang lahir dari keluarga yang miskin.Bukan sederhana tetapi MISKIN!



Ana mula menjejakkan kaki di Smk Sri Bangsar. Pastinya tahun baru,Ana dengan azam baru juga.Ana bagaikan mempunyai aura.Mula sahaja dia melangkahkan kaki di SMK Sri bangsar pada tahun itu,semua anak mata sudah berpaling menghadapnya.Terpesona melihat keayuannya.Walaupun sekadar berbaju sekolah dan berbedak nipis.Namun sememangnya Ana mempunyai aura yang kuat.Lebih kuat dari aura Mawi World.Lebih kuat lagi dari aura Datuk Siti Nurhaliza.Ana tidak seperti kebanyakan pelajar perempuan lain di sekolah itu yang tidak mengenakan tudung.Yang lebih gemar menunjukkan kecantikan mahkota yang menghiasi kepala mereka.Padanya,biarlah menyembunyikan mahkotanya yang terlalu bernilai untuk dipertonton kepada orang lain lebih-lebih lagi kepada insan bergelar lelaki!Kenapa harus dipertontonkan mahkotanya itu sedangkan tuntutan agama menyuruh setiap insan bergelar perempuan menyembunyikan mahkota mereka itu.Ah!dia sendiri tidak faham.Biarlah.Dia tidak mahu masuk campur.Lagipun baginya kecantikan bukanlah harus dinilai dari pandangan luaran tetapi kecantikan seseorang haruslah dinilai pada kecantikan budi pekerti dan ketulusan hati.


Tiba-tiba Ana teringatkan hari pertama dia menjejakkan kaki ke SMK Sri Bangsar sewaktu berada di tingkatan1.Kejadian pada hari itu takkan mudah dilupakannya.Dan kerana kejadian itu jugalah dia mengenali insan bernama Tengku Fariz Anuar.Seorang insan yang menjadi penyeri hari-hari hidupnya.Seorang insan yang akhirya menjadi sahabat karibnya.Dia senang dan selesa berkawan dengan Fariz kerana sikap Fariz tidak seperti pelajar lelaki yang lain di sekolahnya yang ingin mendekatinya dan mengharapkan lebih dari sebagai seorang teman.Pada hari tersebut,dia telah terlewat ke sekolah.Alasannya tidak seperti kebanyakan pelajar lain iaitu terlambat bangun!Tetapi dia terlewat kerana menunggu ibunya menyiapkan nasi lemak untuk dijual di sekolah.Kerana terlalu kelam kabut pada pagi itu,secara tidak sengaja dia telah bertembung dengan seorang pelajar lelaki.Siapa lagi kalau bukan Fariz.Habis semua nasi lemak yang dibawanya jatuh.Mahu tidak mahu dia terpaksa menyalahkan Fariz atas segala yang berlaku.Masih ingat lagi dia pada kejadian pagi itu.Perasaan amarah menguasai dirinya.Tidak henti-henti dia melemparkan kata-kata marah kepada Fariz.Tetapi Fariz hanya berdiam dan tidak sepatah pun menyampuk kata-katanya.Bukannya dia mahu marah tetapi kerugian yang ditanggungnya pasti sekali memeritkan dia.Lebih-lebih lagi keluarganya memang miskin.Akhirnya,Fariz hanya membayar ganti rugi.Semua orang sudah sedia maklum bahawa Fariz merupakan kerabat diraja.Jadi,kerugian yang hanya berpuluh ringgit itu hanya sedikit baginya.Not Rm50 dikeluarkan dari dompetnya.Membayar ganti rugi nasi-nasi lemak yang jatuh.Kemudian dia hanya berlalu pergi.Rasa kekesalan pula timbul di hati Ana.Kerana dia tidak sepatutnya menyalahkan Fariz seorang atas kejadian itu sedangkan dia juga salah.Kerana terlalu cuai.Ah!Kenapalah mengaku kesilapan itu seringkali menjadi susah bagi kita.Mengapalah kita selalunya ingin meletakkan kesilapan itu di bahu orang lain sahaja.


Sudahlah.Malas dia mahu fikirkan lagi.Dia hanya berlalu menuju ke kelas.Setibanya di kelas,satu perkara yang amat tidak disangkanya ialah pelajar lelaki tadi turut berada di kelasnya. ‘Adakah dia sekelas dengan aku?Biarlah.lagipun bukankah dia ikhlas memberi wang itu kepada aku.Tapi dia tidak ada menyatakan ikhlas pun.Bukankah aku yang memaksanya?’Satu persatu soalan timbul di benak fikiran Ana.Ana meninjau-ninjau tempat kosong untuk dihuninya sepanjang tahun ini.Malangnya,tiada lagi tempat kosong yang lain melainkan sebelah lelaki yang dilanggarnya tadi.Malangnya hidupnya hari ini.Mahu tidak mahu dia terpaksa duduk di sebelah pelajar lelaki itu.Hatinya berdebar-debar.


"Assalamualaikum.Boleh saya duduk kat sini?"Pelajar lelaki itu hanya mendiamkan diri.Sekali lagi Ana bertanya,"Boleh tak?".Masih lagi tiada jawapan yang kedengaran.Akhirnya dia memutuskan sahaja duduk di situ tanpa meminta izin.Lagipun bukannya sekolah itu milik pelajar itu.Suka hati dialah mahu duduk di mana.Pelajar lelaki itu tidak berhak menghalangnya.Akhirnya pelajar itu bersuara"Waalaikummussalam"Hanya perkataan menjawab salam yang kedengaran.Ana tersenyum sendirian.Ingatkan bisu tadi.Fikirnya nakal. "Saya Arissa Maryanna.Panggil sahaja Ana".Salam perkenalannya tidak dibalas.Sudahlah,malas dia mahu melayan lagi pelajar lelaki di sebelahnya itu.Pasti sekali hari-hari persekolahannya pada tahun itu akan berjalan perlahan.Mana tidaknya pelajar di sebelahnya ini hanya diam membisu.Pasti dia akan bosan.Tapi dia apa kurangnya,selalunya dia tidaklah seperamah ini.Mungkinkah kerana rasa bersalah yang menyelubungi diri menyebabkan dia berpelakuan demikian.Menghulurkan salam perkenalan demi meminta maaf.Tapi apakan daya jika salam perkenalannya tidak dibalas orang.Kenapa?Kenpa harus difikirkannya lagi tentang pelajar di sebelahnya itu?Bukankah dia juga tiada mengungkap ucapan maaf.Dan hanya menghulurkan wang sekadar menunjuk-nunjuk?Tidak baik dia berfikir demikian.Mungkin juga pelajar itu ikhlas membayar ganti rugi.


"Saya Tengku Fariz Anuar.Panggil sahaja Fariz"."Maaf tentang hal tadi.Saya tak sengaja"lembut sahaja Fariz menutur bicara.Tenang.Ana terkelu.Dia tidak sangka itulah Tengku Fariz yang didengarinya pagi tadi sewaktu dalam perjalanan menuju ke kelas.Ramai pelajar perempuan berkata-kata tentang Tengku Fariz dan dia tidak sangka pelajar lelaki yang dihadapannya itulah Tengku Fariz. "Assalamualikum awak"Sapaan Fariz menghentikan lamunannya. "Maaf Tengku"itu sahaja ungkapan yang mampu dituturkannya pada ketika itu.Malu dan takut mengenangkan dia telah memarahi seorang kerabat Diraja. "Tak payahlah nak bertengku tengku.Fariz aja lahKenapa pula awak nak minta maaf?" "Tadikan saya marah Tengku.opps,silap,Fariz".Deraian ketawa kedengaran.Lawakkah apa yang dikatakannya itu?Rasanya tidak ada apa-apa yang lawak yang dituturkannya.Fikir Ana lagi.


Lamunannya terhenti.Kenangan 4 tahun lalu seharusnya dilupakan.Lagipun Fariz sudah tidak ada lagi di sekolah ini.Dia juga sudah lama tidak berhubung dengan Fariz semenjak Fariz bersekolah di sekolah berasrama penuh.Mengingatkan kenangannya bersama Fariz mengukir senyuman di bibir comelnya.Tapi jauh di dalam hati,dia sedih dengan kepergian sahabat baiknya itu.Tapi bukankah dia juga sudah biasa hidup tanpa teman baik.Bukankah dia sudah biasa melakukannya sendirian?Bukannya dia tidak ada teman lain tapi semuanya hanya teman biasa.Dan bagi lelaki pula dia tidak mampu berteman dengan mereka sebagaimana persahabatannya dengan Fariz kerana mereka semua mengharapkan lebih daripada seorang sahabat.Tapi dia tidak mampu menjanjikan lebih daripada seorang sahabat.Lagipun baginya persahabatan lebih bermakna daripada percintaan.Keramna persahabatan kekal selama-lamanya tetapi percintaan akan retak bila hati telah dilukai.Bukankah selalunya begitu?Dia tidaklah mempunyai pengalaman tetapi dia mengambil pengajaran daripada pengalamn teman-temannya yang lain.


Tiba-tiba langkahnya ke kelas terhenti.Seseorang menyentuh bahunya dari belakang.Ana berpaling.Ingin melihat tuan empunya diri yang menyentuhnya.Dia terkelu.Tidak mampu berkata apa-apa.Berdiri tegap di belakangnya itu seorang insan yang amat dirinduinya. "Fariz"hanya kata-kata itu mampu diucapnya.Perlahan tapi jelas kedengaran. "Ya,aku".Seakan terubat rasanya kerinduan yang dipendam terhadap sahabat karibnya itu.Sahabat yang sering kali menghulurkan bantuan di saat dia benar-benar memerlukan.Sahabat yang sanggup mengharungi kesusahan bersama dan tidak melupakan dirinya di waktu kesenangan menyapa.Juga sahabat yang sanggup memberi ungkapan nasihat dan teguran ketika dia melakukan kesilapan.Ah!Alangkah indahnya sebuah persahabatan jika sentiasa disulami keikhlasan.Baginya,Fariz sememangnya sahabat yang amat sempurna!



Fariz melambai-lambaikan tangan di hadapannya.Ana tersedar dari lamnunannya.Terukir sekuntum senyuman di bibirnya.Keadaan kembali sunyi.Masing-masing terasa kekok untuk berkata-kata.Jangka masa setahun yang tidak mempertemukan mereka membuatkan mereka seperti sahabat yang baru ingin berkenalan. "Assalamualaikum,Puteri Arissa Maryanna"Fariz memecah kesunyian. "Waalaikumussalam"ringkas dan lembut Ana menjawab. "Kau ni kenapa?Macam tak biasa je jumpa aku?"…

Kring!!!Kring!!.....


Bunyi loceng membuatkan mereka mengatur langkar secepat mungkin ke tapak perhimpunan.Bagi Ana sekurang-kurangnya bunyi loceng itu dapat menyelamatkan dirinya daripada keadaan kekok tadi.Huh!Lega rasanya.Mengapa dia jadi begitu?Sedangkan telah lama dia menenti saat mereka dipertemukan kembali.Tapi entahlah.Mungkin dia belum biasa agaknya dengan kehadiran Fariz semula.Apa yang tidak menyangkakannya lagi,mereka ditempatkan dalam satu kelas.Fariz mengambil tempat di sebelahnya.Sama seperti tahun-tahun sebelum ini.Tahun di mana dia dan Fariz berada di satu kelas.Akhirnya Ana menutur bicara "Kenapa kau tiba-tiba sahaja masuk sekolah ni balik?Pelik bin ajaib la kau ni".. "Sebab kaula"Ringkas dan perlahan jawapan yang dituturkan Fariz tapi masih mampu didengari Ana.Tapi mengapa apabila Fariz menyatakan seperti itu,tiba-tiba jantung nya berdegup pantas. "Apa?Kerana aku?"..Fariz sekadar mengangguk.Ana tidak lagi terkata apa-apa.Keadaannya seperti kegelisahan.Dia sendiri tidak tahu mengapa tiba-tiba dia jadi begitu.Melihatkan keadaan Ana yang tidak tentu arah itu,terbit segaris senyuman di bibir Fariz.Akhirnya,kedengaran deraian ketawa.Tidak tahan rasanya dia melihat keadaan Ana.Ana hanya memeandang Fariz dengan rasa hairan. ‘Apa kena dengan mamat ni tiba-tiba sahaja ketawa’getus hatinya. "Kau ni.Apala.Aku balik sekolah ni semula sebab aku dah tak tahan duduk sekolah berasrama.Kau sendiri tahu aku kerabat diraja.Manalah biasa buat semua kerja sendiri."dengan nada berlagak dia menutur bicara. "Kau memang.Dah dapat sekolah asrama penuh,keluar!Apala..kalau aku,aku dah duduk je kat sekolah tu.Yela,kerabat diraja lah katakana kawan aku ni.Tak biasa hidup susah sikit".. "Yela yela..ala,aku tak biasa la duduk asrama.Aku rindu keluarga kau,rindu kau" "Kau tak habis-habis.Suka sahaja meletakkan kesalahan di bahu orang lain.Sajalah tu nak salahkan aku and family kau".. "Dahlah tu,tak payah nak membebel lagi.Kau ni kalau membebel berjam-jam tak habis"…Ana hanya menarik muncung. "Dahla tu,muncung kalau lawa tu taka pa la jugak.Ni mengalahkan muncung tikus"..Keasyikan mereka berbual sehinggakan tidak perasan guru telah masuk ke kelas.Mereka hanya tersedar guru telah masuk ke kelas,apabila seorang rakan mereka, Farah memeberitahu mereka.Nasib baik!Kalau tidak pasti mereka akan disuruh berdiri.Malu!


Pada waktu rehat…..


Keadaan kantin Smk Sri Bangsar sememangnya penuh.Tapi Ana dan Fariz beruntung.Mereka tidak perlu beratur panjang untuk memebeli makanan.Setiap pelajar seakan-akan memberi laluan untu mereka membeli makanan.Bukan seakan-akan!Sememangnya! Ana dan Fariz memang sudah biasa dengan keadaan ini.Mana tidaknya,toiap-tiap kali dia beratur di kantin,pasti ada sahaja yang menawarkan untuk membelikan makanan untuknya.Tapi dia tidak mahu menyusahkan orang lain.Walaupun keadaannya kini tidak lagi semiskin dulu dengan adanya bantuan orang ramai.Takkanlah dia hendak berlagak seperti Puteri Raja pula.Biarlah dia melakukan segala-galanya sendirian tanpa perlu meminta bantuan orang lain.Lagipun dia sudah biasa hidup susah.Takkanlah pekerjaan sekecil itu tidak mampu dilakukannya.Apabila dia menolak permintaan mereka,dengan serta-merta mereka memberi laluan ke hadapan untuk membeli makanan.Tak guna lagi dia menolak.Kalu dia menolak lagi pasti orang akan kata dia sombong.Tapi sebenarnya dia tidak mahu mengambil kesempatan terhadap orang lain. Dia hanya menguntumkan segaris senyuman sebagai tanda terima kasih.Begitu juga yang berlaku terhadap Fariz.Tapi alasannya berbeza.Jika Ana kerana kecantikan dan kepandaiannya,Fariz pula kerana dia adalah kerabat diraja!hanya kerana itu.



Mereka mencari tempat untuk duduk.Ah!Penuh.Memang begitulah keadaan di kantin Smk Sri Bangsar.Akhirnya mereka hanya memeutuskan untuk duduk di bangku-bangku yang disediakan di tepi-tepi kantin.Biarpun tanpa meja tapi tak apa.Kerana sekurang-kurangnya mereka mempunyai tempat untuk duduk. "wei,lepas aku blah dari sekolah ni,kau mesti asyik sorang-sorang je kan.Kau tak ada kawan lain ke?Aku rasa mesti ramai yang nak kawan ngan kau tapi kau wat don’t know je kan macam dulu-dulu.Aku faham sanagt kau ni". "Kalau dah faham tu,wat apa tanya lagi.Dahla,tak baik cakap waktu makan". "Cakap sikit je takkan salah pulak" Uhuk!Uhuk! "Kan dah tersedak.Aku dah kata jangan cakap tak nak dengar.Nah,ambil air ni". "Kau ni bukan nak risaukan aku ke apa,ni pulak makin nak membebel" "Dahla,cepat makan,malas aku nak layan kau ni.Ada je lah alasan kau.Rehat pun dah nak habis ni"


Keakraban mereka memang tidak boleh disangkal lagi.Ke mana-mana sahaja berdua.Apabila berdua,memanglah mengalahkan orang lain apabila berbual.Sikap mereka berdua yang pendiam pun ternyata tidak akan terserlah apabila mereka berdua.Tetapi jika berjauhan,masing-masing hanya berdiam sahaja.Seperti sediakala.Mungkin mereka serasi,sebab tu la dapat bergaul dengan baik agaknya!


Namun,keakraban mereka dicemburui mata-mata yang memandang.Sememangnya mereka mempunyai ramai peminat.Ada-ada sahaja cara yang digunakan peminat-peminat mereka itu untuk memisahkan mereka.Pada hakikatnya mereka bukanlah kekasih tapi hanya bergelar teman rapat.Kenapalah persahabatan antara seorang lelaki dan perempuan itu selalu disalah ertikan?Pada hakikatnya mereka memang kawan baik,itupun ada juga insan yang sanggup cuba untuk memutuskan persahabatan mereka.Bukankah memutuskan persahabatan itu berdosa?Namun persahabatan mereka tidak pernah tergugat dengan kehadiran-kehadiran insan-insan jahat yang ingin memisahkan mereka.Yang ingin memutuskan persahabatan mereka.Tapi untuk apa?Kenapa mereka harus cemburu dengan persahabatan orang lain?Tak bolehkah mereka hanya mendoakan semoga persahabatan orang lain itu akan sentiasa berkekalan?Itulah sikap manusia.Memang mudah cemburu dan iri hati terhadap kebahagiaan yang dimiliki orang lain.


Beberapa bulan kemudian.....


"Ana,jumpa aku lepas tamat sekolah ni.Ada hal aku nak bincang dengan kau sikit.Tempat biasa kita buat ulangkaji"tutur Fariz.Ana hanya mengangguk Kerana ketika itu,pelajaran Sejarah sedang berjalan.Dia tidak mahu hilang tumpuan ketika belajar.Terutamanya mata pelajaran seperti Sejarah yang perlukan untuknya mengingat fakta yang banyak.Fariz kelihatan tidak tenteram. ‘Sakitkah dia?’Fikir Ana lagi. ‘Tapi biarlah.Nanti sahaja aku bertanya padanya’.


Akhirnya tiba lah masa yang dinantikan Fariz.Sebaik sahaja tamat sekolah,dia bergegas pulang dari sekolah.Tidak sempat lagi Ana mahu bertanya,kenapa dia mahu nerjumpa,dia sudah ghaib.Tidak seperti selalu.Selalunya Fariz akan menunggunya untuk pulang bersama-sama.Selalunya Fariz akan menumpangkannya untuk pulang ke riumah.Ah,terpaksalah dia berjalan kaki hari ini.Lagipun bukannya dia tidak biasa.Setibanya dia di rumah,dia bergegas menukar pakaiannya.Disebabkan berjalan kaki,jadi dia lewat tiba di rumah. "Mak,Ana nak keluar kejap mak.Nak jumpa kawan kejap.Sejam je".. "Sejam je tau!Kalau dalam masa sejam Ana tak balik,mak kunci rumah.Ana duduk lah kat kuar rumah tu je".Mak Ana memang begitu.Dia memang sedikit tegas dengan anak-anaknya tetapi hatinya lembut. "Mak,Ana pergi dulu"sebaik sahaja bersalaman dengan ibunya ,Ana bergegas ke tempat yang dimaksudkan Fariz.Di sebuah taman yang terletak tidak jauh dari rumah Ana.Taman itu memang terkenal dengan kecantikannya.Keadannya yang tenang juga membuatkan Ana dan Fariz terasa damai belajar di situ. Setibanya di situ,Ana mencari-cari kelibat Fariz.Akhhirnya,dia menemukan Fariz di satu sudut taman itu.Dia segara menghampiri Fariz.Tanpa dipelawa,dia melabuhkan punggung di sebelah Fariz tapi tidak terlalu rapat. "Lam tunggu?"Ana memulakan bicara. "Baru je aku sampai". "Apa hal yang kau tiba-tiba je nak jumpa aku ni?Macam ada yang tak kena je". "Aku...aku".. "Aku apa?Sejak bila kau jadi gagap ni?Lepas ni bolehlah aku panggil kau Mat Gap"Ana berderai ketawa melihat keadaan sahabatnya yang seperti tidak tentu arah itu.. Fariz cuba mengumpulkan kekuatan diri.Akhirnya dia meluahkan jua apa yang terbuku di hatinya selama ini. "Aku....sukakan kau".Sekarang ni giliran Ana pula yang menjadi tidak keruan.Lidahnya kelu.Lama kedua-duanya membisu.Akhirnya Fariz memecah kesunyian, "Aku tak minta kau apa-apa.Aku sekadar nak kau tahu aku sukakan kau.Tapi kalau kau tak dapat terima aku,kita akan terus jadi kawan.Dan anggaplah hal ni tak pernah berlaku.Boleh tak?".. "Er..aku,aku tak tau nak cakap apa.Aku bukan tak sukakan kau.Tapi aku sukakan kau sebagai seorang kawan.Tak lebih.Kau sendiri tahu aku tak kawan dengan mana-mana budak laki sebelum ini sebab dia orang mengharapkan lebih daripada seorang kawan.Kau faham kan maksud aku?Lagipun,kitakan masih belajar.Masih bersekolah dan masih ditanggung oleh kedua ibu bapa kita"lembut dan tenang Ana menjawab.Fariz hanya menjatuhkan pandangan ke rumput hijau. "aku faham"ringkas sahaja tutur kata Fariz.Hatinya kecewa. "Biarlah kita tamatkan persekolahn dulu dan terus menjadi sahabat.Aku tak mampu berjanji lebih.Biarlah waktu yang menentukan.Lagipun tahun ni kita SPM kan.Aku harap hal-hal macam ni tak mengganggu pelajaran kita".. "Kau jangan risaukan aku.Aku ok.Aku akan terus tunggu kau walaupun penantian itu suatu keperitan"
"Tak payahlah kau tunggu aku.Persisiran pantai lagikan berubah apabila dilanda ombak,inikan lagi hati orang". "Kalau kau dah kata macam tu.Aku tak boleh paksa.Lagipun betul kata kau.Biarlah masa menentukan sagala-galanya.Biarlah kita bersahabat dahulu".Hati..tabahlah...jiwa..tenanglah....Mengapa harus menangis?Mengapa harus bersedih?Mungkin inilah ketentuan takdir.Cinta itu tidak seharusnya dibiarkan hadir di saat waktu begini.Bukankah mengejar ilmu itu lebih penting dahulu.Kerana jodoh tak akan ke mana kalu sudah ditakdirkan begitu. "Aku balik dululah.Kau sendiri tau perangai mak aku tu macam mana"tutur Ana. "Kita jumpa kat sekolah esok.Assalamualaikum"Fariz berlagak tenang.Walaupun pada ketika itu dalam hatinya,hanya Allah yang tahu.Betapa peritnya dia menanggung luka.



Selepas kejadian hari tersebut,mereka masih bersahabat seperti biasa.Walaupun kadangkala mereka terasa kekok.Tapi mereka cuba lupakan hal tersebut.Mereka masih mengulangkaji bersama dan bertukar-tukar pendapat.Lagipun peperiksaan SPM sudah tidak lama lagi.Lebih kurang dua bulan lagi.



Dua bulan kemudian....



"Good luck,Fariz"tutur Ana perlahan. "Good luck juga"Fariz membalas ringkas.Masing-masing menjawab yang terbaik dalam peperiksaan SPM itu.Sesekali terlihat wajah-wajah berkerut pelajar-pelajar tingkatan5 Smk Sri Bangsar ketika menjawab soalan peperiksaan tersebut.Namun,di suatu sudut dewan,kelihatan seorang pelajar perempuan tenag menjawabnya.Siapa lagi kalau bukan Puteri Arissa Maryanna.Sehinggalah kertas peperiksaan terakhir,dia menjawab tenag.Akhirnya,lagi beberapa saat,beberapa detik,peperiksaan akan tamat.Dan pada waktu itu bererti kebebasan bagi pelajar-pelajar tingkatan5. "MERDEKA!"terdengar laungan merdeka beberapa kali oleh pelajar-pelajar tingkatan5 smk sri bangsar.Mungkin kerana terasa beban di dada sudah hilang.Laungan merdeka itu mengalahkan laungan Tunku Abdul Rahman,Perdana Menteri pertama Malaysia ketika hari kemerdekaan,31 ogos 1957.



Semua pelajar bergegas keluar dari dewan peperiksaan.Ana dan Fariz juga begitu.Ana menuju ke arah Fariz. "Macam mana?rasa boleh score tak?" "Insya-Allah"balas Fariz ringkas.Dia tidak mahu meletak harapan terlalu tinggi kemudia kecewa sendiri. "Lepas ni susahlah kita nak jumpa lagi kan"nada suara Ana sedikit sedih. "Tak apa lah.Kalau ada jodoh kita akan jumpa lagi.Tapi kalau terjumpa kat mana-mana nanti,jangan pula kau lupa aku". "Tak mungkin aku akan lupa kau"lembut sahaja tutur kata Ana.Kemudian,kedua-duanya berlalu pergi.Meninggalkan kawasan sekolah, bermula dengan hidup baru.


Tiga bulan kemudian....



Semua pelajar Tingkatan 5 smk sri bangsar berasa terlalu takut untuk menerima keputusan mereka.Berbagai-bagai ragam mereka tunjukkan.Ada yang menangis.Ada yang termuntah-muntah.Malah ada juga yang pengsan.Fariz dan Ana masing-masing telah mendapat keputusan mereka. "Alhamdulillah"mereka sama-sama mengucap kesyukuran. "Berapa?"pertanyaan Fariz yang mengejut itu membuatkan Ana hampir sahaja melatah.Kalau ada penyakit jantung,dah habis dah agaknya dia waktu tu. "12 A1.Kau?" fariz sekadar membuat muka sedih lalu menunjukkan keputusannya. "Tahniah!"ucap Ana. "Thanks.kau pun sama juga.Tahniah!Tak sangka keputusan kita sama". "Kan kita ulangkaji sama-sama,Fariz oi". "Fariz,aku ada hal nak cakap dengan kau" . "Apa?"balas Fariz ringkas. "Er..Kalaulah masih ada ruang di hati kau..." "Maksud kau?Kau dah boleh terima aku?" "er...macamtu la agaknya".Muka Ana sudah mulai merah. "Tak sangka.Hari ni memang hari yang paling bahagia bagi aku.Thanks Ana.".Walaupun persahabatn itu amat berharga,seumpama sebutir permata di celah-celah kilauan kaca.Bersinar tapi tak semua orang dapat memilikinya.Tapi kadangkala hati dan perasaan tiada siapa yang tahu.Mungkin menerima seseorang lebih daripada sebagai seorang sahabat akan terus kekalkan persahabatn itu.Selagi hatinya setia.Nilai persahabatn terlalu berharga.Ana tidak mahu persahabatannya dengan Fariz berlalu begitu sahaja.Dengan penerimaannya terhadap Fariz mungkin akan mengukuhkan lagi persahabatan mereka.Walaupun dalam diam,dia memang sudah mulai suka Fariz lebih daripada seorang kawan. "Aku harap kau akan setia" ..."Ana,takkan la still beraku kau.Saya awak la" "eei..kau ni..tengoklah dulu.saya tak biasa lah awak". "Tukan sedap cakap saya awak"Deraian ketawa kedengaran antara mereka.Masing-masing gembira dengan peleraian yang mereka lakukan.Yang pasti,persahabatan mereka akan kekal selama-lamanya.Walaupun,mungkin lebih daripada kawan.namun,mereka tersenyum puas!
posted by Penulisan2u @ 5:30 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
119 Comments:
  • At 15/11/09 2:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermmm...
    best jgk cter nie....
    bleh diprtingkatkan lg gya pnulisan....
    ok...truskn berusaha....
    chayok2!!!

    ~~~syu90~~~

     

  • At 16/11/09 10:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ouh.time kasih atas komen anda.huhu.time tulis cter ni umur 15.

     

  • At 17/11/09 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huh..bosan..karangan skola rendah adik aku lg sronok bacer..meluat..tengku tu xpe la..da kate kunun2 keturunan raje,...haha..ni yang si ana tu pun nk gak puteri..siap!!kahkahkah(susah nk cri name camtu kalu watak org miskin kan..weee~~) berpijak pada bumi yg nyata ea.. ..len kali even cerpen ni time knak2 pun klu da besau pnjg pndai2 la ubah sket..gaya ayat..fuh...maap tuanku patik terkutuk sikit..kah3...kalu nk publish cerpen lain pasni adjust2 la sket gaye tulisan awk tu...

    sayang r kalo citer da ok..cume bab name watak..n susunan ayat tu da hancurkan cerpen ko ni trus..

    -aku bukan penulis-

     

  • At 17/11/09 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez..
    msg2 berjaya..
    cam tue ar yg kita nak..
    kpda kaum pmpuan kat luar sana klu nak cari suami biar
    ar ada kerjaya tetap wlupun dia x belaja tinggi..
    jgn smpi kita yg pmpuan nie bila dah kawin ibarat
    menanggung biawak hidup..

     

  • At 19/11/09 8:25 PTG, Anonymous aini said…

    asslmmualaikum....pnulisan yg mgangkat darjat sebuah prsahabatan.sememangnya indah jika dibaja dgn keikhlasan.tahniah.teruskn usaha.jadikan karya ini sbg satu permulaan untuk trus berkarya.tringat zaman sekolah rendah dulu..good luck.!!

     

  • At 22/11/09 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosannyeeeeeeeeeeeeeeee

     

  • At 25/11/09 10:40 PTG, Anonymous blev said…

    oklah,teruskan karya anda,kalau boleh satu perenggan tuh jgn lah banyak sgt yek..gud job

     

  • At 26/11/09 10:32 PTG, Anonymous yuni yanti said…

    nilai sebuah pershbtan sngt pnting,cerpen ckp mnrk bg ank2 yg hobi sbuah pershbtan.

     

  • At 28/11/09 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite cinte sye mcm ni jgk..tpi umo lg mude..
    hehehe...ok la..
    sesuai tuk remaje yg tngh bercinte(mcm ckp kat diri sendiri je..hehe..)

    nuralyaa45@yahoo.com

     

  • At 28/11/09 10:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best...Okla...

     

  • At 8/12/09 1:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg mnarik....cuma kalau boleh pndekkan sikit satu2 perenggan tu...panjng sangatla...apa pun tahniah pada penulis...

     

  • At 10/12/09 12:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen nie ok jew...
    tahniah,teruskan berkarya....

     

  • At 12/12/09 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Assalamu'alaikum..............best gak citer ni.........mula2 sahabat last 2 bercinta n the last kahwin.............em...........

     

  • At 14/12/09 3:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hai..sy pun penulis cerpen gak. tapi,baru kali ni sy baca cerpen yg best.................sangat...........teruskan berkarya,ok...wish u gud luck..

     

  • At 15/12/09 9:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jugak citer ni....mula2 kwn dlu...pas2 dh kenal hati budi bru bercinta.....hu..hu..hu..tp blajar la bagi abih dlu...nnti tkot over galak...

     

  • At 15/12/09 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring r ckit tp ap2.. god luck erk penulis

     

  • At 16/12/09 6:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    idea menarik tapi serious ar,cite nih memang bosan giler tahap petala kelapan! its ok.try the best nex time ok.ni sume segala kutukan ke kritikan ke jadikan pembakar semangat!

    good luck ;)

     

  • At 22/12/09 5:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pada yg komen 2 berlapik la aytnya..
    even bosan pn..jgn kutuk terlampau..
    hanya permualaan perjalanan sebagai penulis cerpen..
    menulis cerpen bukan senang wlpun pada mata kasar seperti senang.,
    memerlukan tahap pemikiran yang kretif..
    umur 15 sudah boleh menulis cerpen sesuatu yang bagus..
    teruskan berusaha anggap segala kritikan melampau sebgai pembakar semangat wlpun mereka hanya pandai mengkritik..

     

  • At 6/1/10 12:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer nya ok..menarik..kalau diperbaiki endingnye lg best..
    tahniah untuk penulis...harap ms akn dtg dpt idea yg lbh menarik lg..teruskan usaha utk jd yg terbaik...

     

  • At 6/1/10 8:55 PTG, Anonymous syeR said…

    mmg best ar cter nie!!!
    aku mmg suke cter sal persahabatan nie!!
    jln cter nie mmg menarik..
    kpd sesiapa yg mengkritik cter nie,
    tlg bke mata,bke minda!!!
    k,wish u best of luck!!!!

     

  • At 9/1/10 12:07 PTG, Anonymous Ramli MY said…

    cerita ynag menarik..
    ayat-ayatnya pun menarik dan tersusun rapi..
    tahniah untuk si penulis..
    tingkatkan usaha anda..

     

  • At 27/1/10 7:12 PTG, Blogger naruto said…

    wah romantiknya.kadang2 jealous gak membaca cerpen ni.aku kan xhensen,so xdak sapa yg mendekati aku.

     

  • At 12/2/10 8:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Alhamduliilah...
    Tahniah atas penulisan yang begitu menarik dan mengangkat nilai sebuah persahabatan..
    Penulisan yang cukup rapi untuk menjaga maksud yang hendak disampaikan....cuma mempunyai beberapa kesalahan ejaan... Tahniah sekali lagi... Penulisan ini banyak memberikan pengajaran dan kepuasan....
    Salam Ukhuwah...

     

  • At 22/2/10 11:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menrk............gud job

     

  • At 4/3/10 2:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus karya nie....
    banyak memberi pengajaran dan erti persahabatan

     

  • At 6/3/10 9:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i love this cerpen very much....semoga tuhan mengekalkan setiap persahabatan diantara kaum manusia di muka bumi ini....

     

  • At 10/3/10 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best klu cite psl persahabatn. citer ni best cuma agk kelam kabut. anyway teruskan usaha. gud luck!!

     

  • At 12/3/10 2:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduhai..pjang gilerr...skit mta ni nk mmbaca..huhu..ni xhbis bca lg ni..almaklum..msa xsesuai bca criter ni...apa2 pown..tahniah..awl2 criter mcm best..tp klu bleh..cuba bg jelas skit tym dialog..nsib bleh fhm sndri..klu x msti pening nk tau sapa yg brckp..hehe...
    lagi 1..klu bleh..cuba bg ubah skit cra pnulisan..mksd sya..nk tarik lg pembaca utk mmbca crita awk ni..yerla..kdg2 ada yg ska baca tp bila tngok kseluruhan,nmpak pnjang giler,alih2 trus xnk bca..mcm sya lah..hehe..apa2 pn good luck

     

  • At 22/3/10 1:23 PTG, Anonymous azie said…

    Jlan cter yg bgus.perbaiki kosa kata spya pbaca xboring.gud luck untuk karya2 yg lain

     

  • At 29/3/10 4:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen jelek nie!!!

     

  • At 8/4/10 3:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam..
    Best sangat2..
    All the best..
    Cuba santai2 sikit..
    jangan banyak sgt dlm satu perenggan..leh teruskan jdk novel.insya-Allah...
    mcm cerita sy plak..cumer sy blum lah berakhir dgn percintaan...huhu
    -Bintang-

     

  • At 10/4/10 2:54 PTG, Anonymous raeda said…

    .....good luck....

     

  • At 12/4/10 2:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita ini panjang sangat. Bolehkah pendekkannya? Namun, perkataan yang digunakan baik, cerita juga menarikkan.

     

  • At 14/4/10 7:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sangat menarik cerita nilai persahabatan.teruskan usaha.semoga berjaya.

     

  • At 16/4/10 12:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best langsung....
    tiada unsur islamik...pertingkatkan lg gaye tulisan.
    selitkan unsur islamik...
    -aku bukan seorang penulis-

     

  • At 17/4/10 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh la, tapi lama2 baca rasa boring pulak.
    ok tingkatkan lagi.

     

  • At 20/4/10 4:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    jalan cerita yang menarik...tapi perlu dipertingkatkan dari segi ejaan,sebagai seorang karyawan,kita mesti melihat dari segi bahasa dan make sure ejaannyer tak salah...ape pun...all the best & fight to the end in your carier...

    thanks

    regards
    yajuhass

     

  • At 7/5/10 12:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai, saya baca sikit je. ayat2 yg agak membosankan. Perlu perbanyakkan baca novel yg berkualiti.Selamat berkarya.

     

  • At 20/5/10 10:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya,.,kadang2 persahabatan tu berakhir cinta hingga ke akhirnya,.,
    citer nak kta best tak sngat sebab ayat dia takdak la yang terbaru,.,ayat ringkas jer,.,pe pun take cre...

     

  • At 21/5/10 9:54 PG, Anonymous syasya said…

    ok gak cite ni.
    walau ape pon org komen....
    tapi teruskan usaha

     

  • At 6/6/10 9:03 PG, Anonymous Isme الياس said…

    mantap ni jalan cerita... good luck

     

  • At 15/6/10 12:16 PTG, Anonymous miss garfield said…

    Hm cerita ni best gak krna m'angkt nilai pershbtn dn byk blku yale pshbtn antara lelaki n pompuan mjdi cinta..apa2pun kpd pgkrya cter ni truskn seni pnulisn anda n gud luck.Akhir kata luaskan r empayar p'shbtan kte.

     

  • At 18/6/10 12:53 PG, Anonymous MOHD AFIQ SYAZWAN said…

    Best juga baca cerpen ni....Persahabatan tak boleh dipisahkan..

     

  • At 29/6/10 4:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud story..

     

  • At 2/7/10 6:32 PG, Anonymous mas said…

    best arr cite nie...god job...teruskan usaha anda.....
    i like.....

     

  • At 8/7/10 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pjg sgt.. tapi overoll k la..
    pe pun teruskan anda...
    gud luck k!!!

     

  • At 9/7/10 5:04 PG, Anonymous fatimah said…

    ok jer...tp penceritaannya agak baik dengan idea yang nenarik.....

     

  • At 18/7/10 1:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermmm..blh le..but pnjg sgt.jd mls plak nk bce..huhu3

     

  • At 28/7/10 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urmh, menarik... ske ngan konsep persahabatan kat sini.. tapi, masih banyak yang boleh di tingkatkan lagi..

     

  • At 13/8/10 2:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    komen sy ini adalah ceritanya bagus.

     

  • At 13/8/10 2:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus & ok.......

     

  • At 25/8/10 1:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    very good...
    lnjutkan

     

  • At 1/9/10 5:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ni nak cakap sikit,tidak payah la terlalu gambar kan watak heroin tu sampai terlebih2 dari datuk siti nurhaliza,jangan terlalu jauh dari realiti ,cerpen ni macam cerita budak2 yang terlebih perasan ataupun terlanjak tidur ni..cerita tentang alim ,berapa sangat la ppuan mcm ni ada pada zaman kita sekarang ni kan..so jangan lari dari realiti..

     

  • At 8/9/10 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok..........bleh jd penulis novel

     

  • At 15/9/10 4:49 PTG, Anonymous tav myliu said…

    nice story...

     

  • At 17/9/10 10:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita yang menarik tapi perbaiki kesilapan ejaan dan jangan kalang kabut sangat bila menaip tuh....

     

  • At 19/9/10 3:36 PTG, Anonymous aqmal hayat said…

    nice....truskan usaha anda..

     

  • At 21/9/10 1:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni best...good job....troskn lg usaha....good luck...

     

  • At 25/9/10 10:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HURM ..
    ENDING X MENARIK ..
    CRITE BIASA SGT ..
    MULE2UH MMG BGITU XCITED NK BCE ..
    TP BLE TRPNDANG NAME TNGKU , KERABAT DRAJE N BLA3
    ASE HAMPE PLAK BCE ..
    HARAP PNULISAN YG SLEPAS INI LBEYH MATANG DAN LBEYH BAIK DRPD INI ..
    PAPE PUN TAHNIAH KPADA PNULIS ...

     

  • At 2/10/10 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nOt bad ..

     

  • At 21/10/10 9:35 PG, Anonymous deana said…

    best lh cite nie......

     

  • At 26/10/10 3:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    muler best...tapi bler lama lama bca...sampai aku mngantuk bca cter ni.......

     

  • At 27/10/10 4:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni sweet cgt....mulut kte x nk tp hti????

     

  • At 31/10/10 3:21 PG, Anonymous musafir said…

    ap x slhnye ...dlm islam mne ader pershbtn antre laki n pompuan..n da cam bese sgt..dua2 berjye ngn cemerlng...sme jer..

     

  • At 31/10/10 3:22 PG, Anonymous musafir said…

    sye stuju ngn "tanpa nama"

     

  • At 3/11/10 2:11 PTG, Anonymous Putri_Ayus said…

    citer best..tp mgkin nama watak kena tukar..:) apepun..gluck k!!

     

  • At 11/11/10 6:50 PTG, Blogger KUMPULAN C35 said…

    cerita ni agak menarik. Cuma jika dilihat secara rasionalnya, nama watak Puteri kurang sesuai sekiranya dia mempunyai perwatakan yang miskin..seterusnya, di awal penceritaan, penulis menyatakan bahawa Puteri itu tidak menunjukkan mahkotanya iaitu rambutnya terutama kepada golongan lelaki. seharusnya penulis cuba mempertahankan kemunian Puteri,tetapi tatkala penulis menyatakan bahawa bahiu Puteri terasa seolah-olah dipegang dan kemudiannya bercinta, nilai murni yang ada pada P{uteri ditenggelami oleh sikapnya yang membiarkan bahunya dipegang...Tahnniah dan percubaan yang sangat baik...

     

  • At 15/11/10 5:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ok,,menarik, tp mngkin nme watak boleh tukar spy lebih logik,, by da way,. wish u luck, all da bez & teruskan menulis..!! gud job.

     

  • At 2/12/10 2:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seronok cite...
    saya faham dgn apa yg cuba d sampaikan....

     

  • At 8/12/10 1:54 PTG, Blogger "Just Open It" said…

    salam, msg yang ingin di sampai kan kepada pembaca jelas but gaya penyampaian kurang menarik ...em ne nak kongsi ilmu sikit ne em kalau kita letak koma pada ayat makesure letak koma pastu jarak ingat tu tak le main belasah je, nant pembaca ingat penulis takda knwldge pla em tp takpa gud try hehe /i like ur stail/ k

     

  • At 9/12/10 4:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tntng sahabat... cerpen ne bwat aku t'igt sahabat aku...
    cerpen yg menarik... trus kn menulis...

     

  • At 3/1/11 10:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang cute.
    tp watak perempuan tu mcm kurg sesuai la.
    apa-apa pun, nice try. :)
    teruskan brkarya!

     

  • At 11/1/11 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ney ada stail.. pape pun bakat yg ada masih boleh di cungkil..
    kepada yg mengkritik, blm pasti lagi anda berbakat utk bt penulisan sebegini..
    pape pun gud luck..

     

  • At 13/1/11 10:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story~~!!
    keep it up!!
    very motivated story....

     

  • At 27/1/11 3:37 PTG, Anonymous elsa said…

    cerita yg amattt amattttttttttttttttttttttttt buaguzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

     

  • At 28/1/11 11:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smk sri bangsar??kui2..citer ni ok..nama watak heroin kureng ok..emm..kn bgus akhirnya tetap dteruskan dgn pshbtn..hish..budak2 skolah niii..akakakakakk......
    Kalo ada smbgn pasni mesti ada halangan si puteri tu bkwn ngn dak fariz tu kn.kn.kn..hehee~
    gd luck..
    -tulip-

     

  • At 7/2/11 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan ckit....boleh dipertingkatkan lagi...

     

  • At 14/2/11 8:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hhahaha.. sy pun dulu gini gak..
    pas abis spm bru kapel..
    tp dah stdy masg2 jauh.. putus gak..
    pshbtn pn pts.. lg bgs trusakn pershbtn..
    law ada jodoh tak kemana gak tuh..

     

  • At 24/2/11 6:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cerita yang baik...tingkatkan usaha anda,kkk...

     

  • At 6/3/11 10:45 PG, Anonymous LONGKUG said…

    sy suka cerita ni....wlaupn gaya penceritaannya blm matang...but nice try....sy pn actually teringin menulis mcm nie...tp 2la..idea xda...so kepada sesiapa yg mgkritik 2...pikir2 la dl.....senang atau ndak mencari ilham utk menulis karya....

    gud luck penulis.....^^

     

  • At 10/3/11 10:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    biase jer..

     

  • At 10/3/11 11:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perenggan panjang sgt smpai pening nak baca...
    cerita ok gak...
    but a little bit bosan...

     

  • At 23/3/11 12:13 PG, Blogger asyariah said…

    ha'ah..agak membosankan..tp since ko tulis cerpn time form3, aku rse ok ler...bile dah bsaq t, dah bnyak pngalamn msti ko ade lg bnyak idea n gaya pnulisan pasti lbih mnarik...gudluck 4 ur life..

     

  • At 27/3/11 2:23 PTG, Blogger Anne KKA said…

    erm... oke la cerite nie.. tpi x ssuai la dgn tjuk dye.. tjuk dye nilai sebuah persahabatan tpi crite pasal cinta pulak.. papepun best la crite nie.. chaiyok...

     

  • At 13/4/11 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ny best ar.........

     

  • At 15/4/11 3:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh tahan

     

  • At 15/4/11 7:00 PTG, Blogger Elfrida Tamba said…

    Like this.....jd teringat ma sahabat baik quh...
    yang skrng jauh dari mata...tp ttp ada komunikasi

     

  • At 7/6/11 9:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyeeee...lau bole wat la smbungan diorang blaja kat U plak..x sabar2 nih

     

  • At 25/6/11 1:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan sikit..tp umur 15 dh blh tlis cerpen kire bagus la..tp pertingkatkan lagi cara penulisan..logik 2 pnting..ape pn all the best 4 the next cerpen..

     

  • At 28/6/11 10:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kepada penulis.. good job,. cerpen yang menrik,. semoga berjaya ! insyaallah.. =)

    AL-ISLAMIC

     

  • At 16/7/11 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestlah....tapi kalau boleh panjangkan lagi baru betul2 best

     

  • At 4/8/11 2:51 PTG, Blogger ArieyKyuhyun said…

    Salam,cerpen yg bagus.Sy rasa kalau diselitkan lebih
    unsur2 agama lg baik khasnya untuk tatapan pembaca remaja..wassalam

     

  • At 5/8/11 1:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BAGUS CUMA ayat tu k.o sikit test baguskan ayat tu

     

  • At 20/8/11 6:30 PTG, Anonymous nAbila said…

    best!bile nak sambung??

     

  • At 27/9/11 11:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan...
    too childish..
    mcm da boley agak da citenyer..
    x terapkan btl nilai prshbtn..

     

  • At 29/9/11 10:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez la gk... tp cter dy mndatar je....

     

  • At 1/10/11 12:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xde bnde yg suspen p0n..
    ok ar..

     

  • At 4/11/11 3:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceta ni memang sedih.inilah erti sebuah persahabatan.....pentingnya seorang kawan dalan hidup kita...

     

  • At 6/12/11 12:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak cter ni... gud luck penulis.....

     

  • At 7/12/11 9:18 PTG, Anonymous yayakusayang said…

    best citanya...truskan usaha anda..

     

  • At 3/1/12 10:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besTgak cter ney.........

     

  • At 7/2/12 3:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    <3

     

  • At 8/2/12 10:32 PTG, Blogger ~~rindu kamu~~ said…

    gud job...

     

  • At 19/2/12 4:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    MCAM CITE AK JE CERPEN NI .... APEPUN OK LA CITE NIE ...

    #CITE CINTA AK BGINI LA ... DR KAWAN BAIK THN JTUH CINTA PLAK ... HAHAHA

     

  • At 6/3/12 4:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus citer ini, harus dihuraikan lag siter nie supaya lebih menarik lag...:D

     

  • At 16/3/12 3:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yedok mu nie ?
    but it's a wonderful story <3

     

  • At 16/3/12 11:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg best. teruskan usaha anda... good luck :)

     

  • At 28/4/12 12:27 PTG, Blogger AmyZana said…

    Okay crite nih tp common sgt jln critenye. Baiki gaya penulisan. Bykkan mmbce :))

     

  • At 8/5/12 9:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Oke cerita ni kurang sikit yang betul lah.Baiki gaya penulisan.Baca dahulu barulah hantar kan nya.Saya dan rakan2 saya di sini akan menyokong.Insyaallah semoga cerpen ini ebih baik daripada yang sekarang.Cikgu Nada.

     

  • At 20/5/12 12:28 PG, Blogger Saiful Bahrin said…

    kenapa baru sekarang saya jumpa blog ni ? cerita menarik laa . sangat mengisi masa lapang . thank u owner this blog . tp nak print tak dapat laa . nak share dgn geng karya awak .

     

  • At 25/5/12 2:34 PG, Blogger BeverlyBedia said…

    best! :)

     

  • At 21/6/12 10:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Alhamdulillah...crite nie best!!
    Cuba Tingkatkan lagi jalan crite tu..ok!!

     

  • At 28/6/12 6:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku pengen masukin cerita novel nya ke dta ak , ini hrus download ataw copas ?

     

  • At 8/8/12 5:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih banget critanya :-(

     

  • At 20/9/12 5:40 PTG, Blogger Ungu Violet said…

    Teruskan usaha dalam penulisan anda.. semoga dapat sentiasa dibaiki.. Walauapapun,satu usaha tulisan yang baik.. :)

     

  • At 29/9/12 8:29 PG, Anonymous hasifah said…

    bez..........
    appy ending..
    sye suke!
    sye suke!

     

  • At 8/10/12 8:22 PG, Anonymous luahan bakat said…

    bolehlh sbb umo die bru 15...

     

  • At 11/10/12 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow sweet nye .. best sngad-2 . <3 it - halimatun -

     

  • At 17/10/12 3:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya suka untuk menulis cerpen. cerpen ini memberi saya idea untuk menulis cerpen. terima kasih.^^

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group