BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 24, 2009
Cerpen : Tragedi (Zam & Chom)
Nama Pena : JaCK

KRRRIIINNGG!!

Jam loceng di hujung meja kecil bersebelahan katil Kalsum berbunyi nyaring tepat pada waktu yang ditetapkannya. Kalsum yang sedang lena tidur lantas bangun & meregang-regangkan ototnya. Pagi itu dia kelihatan bersemangat sekali. Mana tidaknya, hari yang ditunggu-tunggunya telah tiba. Hari ini di kolej tempatnya belajar akan dianjurkan seminar motivasi yang dibawa oleh Dr. Tengku Azizan Iskandar, pakar motivasi terkenal merangkap tokoh yang amat dikagumi oleh Kalsum. Sebelum ini dia hanya dapat mendengar ceramah beliau melalui radio ataupun dengan memuat turunnya dari Internet tetapi hari itu dia bakal mendengarnya secara langsung. Wajahnya berseri-seri apabila teringat kembali ceramah-ceramah yang pernah didengarnya sebelum ini. Tanpa membuang masa, dia segera bersiap & memakai pakaian terbaiknya untuk menghadiri seminar tersebut.

Setibanya di auditorium yang menjadi tempat berlangsungnya seminar tersebut, orang ramai sudah kelihatan memenuhi kawasan tersebut. Dr. Tengku Azizan Iskandar memang seorang yang terkenal di kalangan pelajar kolej itu. Lantaran itu, pelajar-pelajar tidak melepaskan peluang untuk menghadiri program yang melibatkan beliau. Kalsum memerhati sekeliling untuk mencari meja pendaftaran pelajar. Dua barisan panjang pelajar kelihatan sedang mendaftarkan diri mereka di satu sudut auditorium itu. Kalsum terus menyertai salah satu barisan pelajar itu. Dalam lebih kurang 10 minit berbaris, tibalah gilirannya untuk mendaftar.

"Encik, mana borang pendaftaran program ni?" tanya Kalsum kepada petugas di meja pendaftaran itu. Dia tidak dapat melihat wajah petugas itu kerana petugas itu membelakanginya.

"Cuba awak ulang sekali lagi apa yang awak nak?" tanya petugas itu. Suara itu tidak asing lagi bagi Kalsum.

"Zam??!! Ape ko buat kat sini? Bile mase lak ko jadi ‘jaga kaunter’ ni?" Kalsum terperanjat melihat kawannya itu. Zam hanya tertawa melihat wajah kebingungan Kalsum.

"Hahaha!! Ko nak tau macam mane aku boleh ade kat sini?? Biase la orang hebat macam aku ni. Lecturer-lecturer tak boleh nak menahan diri diorang daripada pilih aku. Tengok ni. A-J-K.. PEN-DAF-TA-RAN!!" Zam menayang-nayangkan tag nama yang dipakainya.

"Hurmm.. tak kisah la. Wei, cepat la. Aku nak borang pendaftaran ni. Ko tak nampak ke orang ramai tengah beratur panjang kat belakang ni?" Kalsum mendesak Zam.

"Ehem.. ehem," Zam melepaskan batuk dengan sengaja. "Cik Kalsum @ Chom bt. Muhammad Salleh, awak tak boleh desak-desak saya macam tu, tau? Sekarang ni kita tengah berurusan rasmi. Saya tak boleh nak bagi awak macam tu je walaupun awak tu kawan saya. Kena ikut prosedur dia. No kompromi-kompromi, okay?" Zam cuba berlagak profesional.

"Hey, ape bende prosedur-prosedur ni? Aku tak penah dengar pon?" Kalsum keliru mendengar kata-kata Zam itu.

"Mintak IC awak dulu."

"IC? Nak buat ape?"

"Kalau saya mintak tu, bagi je la. Jangan la banyak tanye. Awak nak borang ni atau tidak?" Zam masih cuba berlagak profesional sambil sedaya upaya menahan dirinya dari ketawa.

Dengan muka masam, Kalsum menyeluk ke dalam beg tangannya & mengeluarkan kad pengenalannya. "Nah. Ni dia IC yang awak nak tu, Encik Muazzam @ Zam b. Azmi."

Zam tersenyum sambil mengambil kad pengenalan lalu dibelek-beleknya.

"Hmm.. Muka dalam IC ni takde la lawa mane pon. Monyok je. Ko demam ke time buat IC ni?" usik Zam.

"Hey, ko jangan nak kutok-kutok IC aku lak! Cepat la! Aku dah bagi IC tu. Mane borang aku???" Kalsum sudah mula naik angin.

"Hehehe.. Sabar ye? Bawak bertenang."

Zam menyerahkan sehelai kertas berwarna kuning kepada Kalsum.

"Ko tulis la ape yang patot dalam kertas ni pastu ko bagi la kat orang yang jaga depan pintu utama tu. Sebenarnye, mane de mintak-mintak IC ni. Aku saje je main-mainkan ko. Hahaha!!"

Kalsum sudah hilang sabar mendengar kata-kata Zam itu.

"Eeeiiii!!!! Ko ni memang sengaje cari pasal la!!"

Kalsum terus berlalu pergi dari situ tanpa mengambil kembali kad pengenalannya di tangan Zam.

"Oi, Chom!! IC ko ni!! Tak nak ke??" laung Zam tetapi Kalsum sudah hilang di antara orang ramai yang berada di situ.

"Ish.. die ni. Susah betol la nak gurau-gurau. Cepat benor melentingnye. Kalau buat bini, alamatnye hari-hari la aku makan nasik lauk senduk," fikir Zam di dalam hati.

Zam membelek-belek kad pengenalan Kalsum di tangannya. Tiba-tiba, dia terlihat sesuatu yang menarik perhatiannya.

"Eh, takkan lah…"

*****

Seminggu selepas itu, Zam mengajak Kalsum menemaninya ke sebuah pusat membeli-belah. Alasannya adalah mahu meminta Kalsum membantunya membeli bahan-bahan untuk kertas kerjanya. Tetapi sebenarnya, Zam ada menyimpan hasrat yang lain.

"Ha, ko kate ade bende nak beli kat sini. Jom la cepat kite pi beli. Lagi cepat beli, lagi cepat balik," kata Kalsum semasa mereka tiba di situ.

"Eh, relaks la dulu, Chom. Nak cepat-cepat ni buat ape? Pakwe ko tunggu ko ye?" usik Zam. Walaupun hanya gurauan, Zam berharap yang kata-katanya itu tidak benar.

"Banyak la ko. Kalau ade la pakwe tunggu, takdenye aku nak teman ko datang sini. Baik aku layan pakwe tu lagi elok. Dok layan ko je hari-hari. Boleh migrain ko tau tak???"

"Ish.. Takdenye sampai camtu sekali. Aku kan buat hidop ko penuh ceria. Kalau takde aku, aku rase ko nak gelak sehari pon susah. Eh, bukan sehari je. Sesaat pon susah."

"Dah la tu. Malas aku nak layan ko punye sewel tu. Wei, cepat la. Ko ni nak beli barang ke nak buat barang ni?" Kalsum sudah mula naik angin hendak melayan kerenah Zam yang kadang-kadang sukar difahaminya itu.

"Nanti la dulu. Awal lagi ni. Aku pon bukan nak beli banyak barang pon. Jom kite pi main boling dulu nak?" pelawa Zam sambil dia menghayunkan tangannya ke hadapan & ke belakang seolah-olah sedang melontar bola boling.

"Ha?? Boling??? Eh, tak reti la aku! Aku tak pernah main pon benda alah tu seumur hidup aku." Kalsum cuba menolak. Dia tidak pernah bermain permainan itu.

"Ala… kampung betol la ko ni. Jom la. Ko tak reti, aku ajarkan. Bukan susah mane pon. Ayun & baling je." Zam tetap mendesak. Mengajak Kalsum bermain boling adalah rancangan pertamanya di situ. Walau apa pun, dia mesti membawa Kalsum pergi bermain boling.

Kalsum tetap menolak pelawaan Zam itu. Dia tidak mahu memalukan dirinya di hadapan orang ramai dengan kekurangan kemahirannya bermain boling itu. Dia tidak sanggup walaupun memikirkannya. Tetapi setelah berulang kali diajak oleh Zam, Kalsum akhirnya akur tetapi dengan syarat mereka hanya bermain satu pusingan sahaja. Zam tersenyum gembira apabila rancangannya berjaya.

Tetapi, lain pula jadinya. Kalsum yang baru belajar bermain itu dapat menguasai permainan itu dengan cepat. Dia dengan mudah dapat menghasilkan strike sebanyak 5 kali berturut-turut. Zam pula paling tinggi yang dia dapat hanyalah 2 kali strike diikuti dengan 3 kali bolanya menghala ke longkang. Entah kenapa hari itu nasibnya tidak begitu menyebelahinya. Kalsum yang mula ketagih dengan boling telah menyebabkan permainan mereka diteruskan sehingga tiga pusingan.

"Zam, ape ni? Ko kate ko terer main boling ni. Tapi tengok markah ko tu. Macam markah budak sekolah rendah je. Hahaha!!" Kalsum galak mentertawakan Zam.

Zam yang berasa tercabar dengan ejekan Kalsum itu cuba untuk menunjukkan kehandalannya. Dengan lagak yang kononnya penuh bergaya, dia mengambil sebiji bola yang seberat 14 kg sebelum menyusun langkah untuk melontarnya. Dengan penuh bergaya, Zam melangkah tetapi…

DEBUKK!!

Dia tersadung kakinya sendiri & gagal mengimbangkan badannya lalu terjatuh tertiarap. Bola boling yang dipegangnya itu terlepas & bergolek perlahan-lahan ke dalam longkang. Kalsum yang melihat kejadian itu terperanjat tetapi kemudian ketawa besar.

"Hahaha!! Macam nangka busuk la."

Wajah Zam merah menahan malu. Orang ramai yang berada di situ hanya melihatnya sambil tersenyum-senyum. Zam tidak berganjak sedikit pun dari tempat dia jatuh. Dia terlalu malu untuk berbuat demikian. Kalsum yang kasihan melihat Zam terduduk di situ lantas pergi untuk membantunya bangun. Dia cuba sedaya upaya menahan ketawa manakala Zam pula masih kemerah-merahan menahan malu.

Oleh kerana kejadian yang tidak diingini itu, permainan mereka berakhir di situ sahaja. Zam & Kalsum melangkah keluar dari pusat boling itu & menuju ke sebuah restoran makanan segera berdekatan. Zam berjalan agak terhenjut-henjut kerana kakinya masih lagi sakit. Kalsum yang mengikut dari belakang hanya tersenyum-senyum menahan geli hatinya.

"Sakit lagi ke?" tanya Kalsum setelah mereka duduk di salah sebuah meja dalam restoran tersebut.

"Ko try la sendiri tergolek camtu. Baru ko tau sakit ke tak," kata Zam. Dia masih berasa malu apabila mengenangkan kejadian itu tadi.

"Tu la ko. Datang sini kate nak beli barang tapi ajak aku main boling. Kan dah dapat balasan cash tu. Niat ko dah salah dah tu."

"Betol la tu niat aku…" gumam Zam perlahan tetapi dapat didengar oleh Kalsum.

"Ape ko kate tadi, Zam??"

Zam hanya mendiamkan diri. Dia kemudian membuka begnya & mengeluarkan sesuatu. Sebuah bungkusan berbentuk empat segi berwarna merah jambu.

"Selamat hari jadi, Chom.. Aku saje bawak ko sini sebab aku ternampak kat IC ko minggu lepas yang hari jadi ko hari ni. Tapi, jadi camni lak."

Kalsum hanya terkedu menerima bungkusan itu. Zam pula berasa bangga dalam diam. "Mesti dia tak sangka yang aku ni jiwang gak orangnye. Hehehe.." kata Zam di dalam hati.

Tetapi kemudian, Kalsum tiba-tiba tertawa terbahak-bahak. Zam kehairanan melihat gelagat Kalsum.

"Nape ko ni, Chom? Buang tebiat ke gelak tiba-tiba ni? Takkan la ko terperanjat sampai jadi gila??"

Kalsum cuba sedaya upaya menahan ketawanya. Dia menekan-nekan perutnya.

"Hahaha!!! Ape la ko ni Zam. Ko rabun ke?? Lain kali tengok la betol-betol."

Zam tidak memahami apa yang dimaksudkan Kalsum. Kalsum kemudian mengeluarkan kad pengenalannya dari dalam beg tangannya. "Ko tengok ni betol-betol."

Zam memerhatikan kad pengenalan itu. Dia terperanjat. Barulah dia tersedar. Tarikh pada kad pengenalan itu adalah hari ini tetapi bukan pada bulan itu. Hari lahir Kalsum adalah dua bulan lagi!! Ini bermakna dia telah meraikan hari lahir Kalsum dua bulan lebih awal.

Zam tidak mampu berkata apa-apa. Dia hanya terdiam menahan malu sambil memerhatikan Kalsum mentertawakannya. Dek kerana tidak mampu menahan malu lagi, Zam lantas berdiri & meninggalkan Kalsum. Tetapi, Kalsum sempat menahannya.

"Eh, ko nak ke mane tu, Zam? Ala, relaks la. Aku tak tau pon ko buat semua ni untok sambut hari jadi aku. Walaupon ‘terawal’ dua bulan, tapi aku memang appreciate la sebab ko ingat jugak nak sambut. Tapi, ade hikmahnye jugak ko salah tengok tarikh tu. Kire ko la orang first yang ucap happy birthday kat aku. Walaupon orang lain akan cakap dua bulan akan datang," kata Kalsum.

Kata-kata Kalsum itu mematikan niat Zam untuk pulang meninggalkan Kalsum sendirian. Dia duduk kembali. Kalsum tersenyum-senyum melihat keletah Zam.

"Hmm.. lain kali, aku sambut hari jadi ko pulak. Tapi, dua bulan awal gak la," kata Kalsum mengusik Zam.

"Hari jadi aku dah lepas la. 21 Mac hari tu…"

"Takpe. Tahun depan kan ade?" kata Kalsum sambil tersenyum.

Rancangan ‘sambutan hari jadi’ oleh Zam itu diakhiri dengan mereka berdua makan tengah hari di restoran itu. Bagi Kalsum, hari lahirnya kali ini adalah yang paling bermakna baginya. Zam pula bertekad untuk memerhatikan sesuatu itu dengan teliti pada masa akan datang supaya dia tidak lagi dimalukan untuk kesekian kalinya.

"Ermm… Zam. Ko suke aku ek?"

"HAAAA???!!!"

TAMAT

Nota penulis: Cerita ini adalah sambungan kepada cerpen "Yang Sebenarnya".
posted by Penulisan2u @ 6:32 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
27 Comments:
  • At 24/10/09 10:26 PTG, Anonymous adik_chantek said…

    apsal cpt sngt luah..potong tul le..haha

     

  • At 24/10/09 10:58 PTG, Anonymous Awanama said…

    haha..klaka la..

     

  • At 25/10/09 9:00 PG, Anonymous adik_chantek said…

    nti bgtau ek if siap smbungannya..x sbr nk tau jln critanya..seronok lak..haha

     

  • At 27/10/09 9:32 PG, Anonymous Awanama said…

    tergantung r citer........
    x syok r camni

    -kelly-

     

  • At 27/10/09 12:50 PTG, Anonymous JaCK said…

    citer yg t'gntung tu m'buka pluang untok smbungan.. hehehe

     

  • At 30/10/09 7:21 PG, Anonymous Awanama said…

    salam jack..
    bes..!!!
    so cept la cntinue..
    keep writing..
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 30/10/09 3:03 PTG, Anonymous hezriena said…

    aduh... mcm filem omputih lak ber continue je..
    xpe.. aku tggu, lps ni pjg skit yek
    :p

     

  • At 31/10/09 11:33 PTG, Anonymous JaCK said…

    crite ke-3 dlm trilogi ni msih dlm pmbikinan
    tp sy msih x dpt lg nk cri best ending ntok conclude citer ni.. hehehe

     

  • At 12/11/09 4:25 PTG, Anonymous Awanama said…

    ooh...
    nk smbong lg rupanyer...
    klau cam 2 smbong la cpt2 yer...
    bes jgk cter nie...
    truskn berusaha...

    ~~~syu90~~~

     

  • At 17/11/09 7:01 PTG, Anonymous Awanama said…

    hvgrfchbgvgh bvv bv fgv n fc

     

  • At 1/12/09 12:26 PG, Anonymous Awanama said…

    penulis,mananya sambungan citer ni ek..

     

  • At 1/12/09 4:34 PTG, Anonymous JaCK said…

    smbungan citer ni msih lg dlm pembikinan..
    hrap bersabar ek?? :)

     

  • At 3/12/09 2:53 PG, Anonymous Awanama said…

    ble la..

     

  • At 10/12/09 10:39 PTG, Blogger nabilah said…

    klakar... ha3.. sambungannyer da kluar kew?

     

  • At 25/12/09 10:42 PG, Anonymous Awanama said…

    tlg sambung g cite ni...
    plizzzzzzzz..
    aku hrp sgt ada sambungannya...
    ------------ucu peace--------------

     

  • At 15/3/10 5:13 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    ending tu mcm tetiba jek..
    bg panjang sikit cerite then baru ending..
    But, gud idea..

     

  • At 9/4/10 1:48 PTG, Anonymous Awanama said…

    lawak r.cian laki 2
    mzty ending sweet arp2 ade yg k2

     

  • At 26/6/10 3:22 PTG, Anonymous Awanama said…

    woi xkn cm tu j..pat r smbung...xsabo nk bace ni..bst glr..tbe2 j trsgkut potong tul nk trase fling tntg crpn ni..adyuaii......sambung3...
    _fizza liyanna_

     

  • At 15/9/10 10:06 PG, Anonymous norira said…

    lagi..lagi...nk lagi..

     

  • At 20/9/10 3:07 PTG, Anonymous Awanama said…

    ada sambungan tak???
    nak tahu la apa reaksi zam n jawapan dia...

     

  • At 14/10/10 2:23 PG, Anonymous JaCK said…

    preview untuk part 3 cerpen ni:

    Kalsum merenung katil kosong yang berada di hadapannya. Dia berada di dalam sebuah wad di sebuah hospital kerajaan. Pandangannya penuh sayu merenung kekosongan di hadapannya.

    “Zam… aku mintak maaf..”

    Apakah yg sebenarnya terjadi pada Zam? Adakah Zam akan melafazkan perasaannya pada Chom? Sama-samalah kita nantikan...

     

  • At 5/2/11 12:23 PG, Anonymous sabahan people said…

    bes..lucu...xsbr tunggu cite seterusya....

     

  • At 13/3/11 10:51 PTG, Anonymous Awanama said…

    samnbungan??
    tjuk ape??
    best sgt!!
    ~junkee_cjseven@yahoo.com~

     

  • At 11/4/11 7:53 PTG, Anonymous Awanama said…

    hahha.. suka3.. teruskn brkarya

     

  • At 21/7/11 2:23 PTG, Anonymous Awanama said…

    jangan kamu komen2 bha kalu kamu pun x tau buat yang lebih baik dari ini,....

     

  • At 2/10/11 2:28 PTG, Anonymous Awanama said…

    ape jawapan zam..?? hah,,pliz wat continue cerpen ni,,,bes lah..haha romantik an dapat boy cam 2.. klakr!! hehe..tapi dari pemerhatian aq,,cerpen ni msty ad kait mengait ngan penulis dy,, ily!!

     

  • At 24/7/19 1:55 PTG, Blogger JPS POKER said…

    J P S P O K E R adalah situs judi online dan agen judi online terpercaya yang di layanin oleh CS yang sangat ramah dan cepat dalam memproses Depo dan WD member J P S P O K E R
    dan di J P S P O K E R tersedia permainan Poker Judi Online Seperti Berikut : (Poker, Capsa, DominoQQ, Ceme, Super Teen, Ceme Keliling, Omaha) dan dapatkan promo dari JPSPOKER sebagai berikut:

    - Bonus New Member Rp. 10.000
    - Minimal Deposit / Withdraw Rp. 15,000.-
    - Bonus Refferal 10%
    - Bonus Rollingan Mingguan 0.3% - 0,5%

    Baca Juga Di Tonton Video jav dan Video Semi kami :
    jpspoker,me(pakai titik ya)

    - Pelayanan Dari Customer Service Yang Cantik Tentunya Sopan Dan Ramah, Hanya di jpspoker dan , Online 24/7 Jam
    - Dijamin Tidak Ada Robot Di Dalamnya 1000% Player VS Player
    Kalau Ada Yang Bisa Berikan Lebih Kenapa Harus Cari Yang Lain!!

    Contact Us
    - Livechat : JPSPOKER.LIVE
    - LINE : jpspoker
    - Whatsapp : +82370836863
    - YM : JPSPOKER

    POKER UANG ASLI
    POKER ONLINE TERBAIK
    JUDI POKER INDONESIA
    AGEN POKER TERBAIK
    AGEN POKER TERPERCAYA
    AGEN JUDI POKER
    JPSPOKER
    BANDAR CEME
    GAME OMAHA
    AGEN DOMINO

     

Catat Komen

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group