BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 24, 2009
Cerpen : Namaku Aishah
Nama Pena : comei

15 Januari 1976

Buat pertama kali, aku jadi kaku. Melihat kerancakan mereka seusiaku begitu asyik menari. Mereka yang sebangsa denganku… argh, jangan kau menghina mereka Aishah. Bukankah kau jua sudah menjejakkan kakimu di sini? Di sini yang mereka panggil syurga dunia?

16 Februari 1976

Hampir sebulan rupanya. Sedar tak sedar aku masih di sini. Mujur saja aku penyanyi. Tapi penyanyi juga kelasnya rendah. Aku masih tak boleh mendongak tinggi. Aku malu… malu kerana menghabiskan masa aku di sini. Argh… apa yang boleh ku lakukan lagi?

Aku dibuang ayah. Aku tiada ibu. Aku dijual oleh pakcikku sendiri kerana kalah judi. Aku nyaris-nyaris menjadi mangsa tauke Cina tu. Mujur aku diselamatkan oleh seseorang. Dia membawa aku ke sini. Dan di sini aku berdiri. Di tempat yang mereka yang berdarjat meludah. Tapi di sini juga tempat mereka itu menghirup kemanisan dunia. Bodoh! Itulah manusia di zaman ini.

-------------------------------------------------

"Kau dah siap Aishah?"

Aku memaling mukaku pada Kak Marisa atau di tempat ini dia lebih dikenali sebagai Sha. Buruan sang pria tika menari di sini.

"Dah kak."

"Cantik tak baju ni?"

Aku memerhatikan kebaya di badan Kak Marisa. Berwarna merah tanah, ada taburan sekuin di bahagian sulamannya yang berbunga-bunga besar. Kain batik lepas yang diikat kemas di pinggangnya membuatkan Kak Marisa kelihatan lagi ramping. Corak batik itu cantik sekali. Aku kira datangnya dari tanah Jawa.

"Sesuai sekali dengan akak. Cantik. Batiknya pun. Bukan dari sini kan?"

Kak Marisa ketawa kecil. "Kau memang pandai Aishah. Ini hasil kasih sayang seorang lelaki padaku. Katanya dari Medan. Entah betul entahkan tidak. Lelaki Aishah… mulutnya manis sekali."

Aku hanya mengangguk. Lelaki? Kak Marisa memang banyak peminatnya.

"Aku ingatkan kau Aishah. Jangan mudah terpedaya. Lidah manusia ini tak bertulang. Di bibir kata cinta tapi di hati lain pula rasanya,"

Aku masih mengangguk. Sememangnya aku masih mentah dalam hal ini. Berada di sini walaupun bukannya kehendakku, aku seharusnya bersyukur. Berterima kasih pada Kak Marisa yang banyak membantuku.

"Kau jangan jadi sepertiku. Jatuh cinta dan kemudiannya aku merana. Habisnya madu kita dibuang bagaikan sampah." Suara Kak Marisa kedengaran keras sekali. Aku mengerti. Sedikit sebanyak aku tahu kisah silamnya. Dia terperangkap di situ kerana ‘ehsan’ suaminya sendiri.

"Sudahlah… mari kita pergi. Hari ni aku mau kau nyanyi lagu tu… suara kau memang merdu sekali. Apalagi bila kau nyanyi lagu tu,"

"Lagu yang mana kak?"

Kak Marisa ketawa lagi. "Dari kerana mata… yang mempunyai kuasa…"

"Oh… aku tergoda… aku tergoda terkecewa…" Aku menyambung. Makin galak tawa Kak Marisa. Aku ikut senang. Bila melihat dia gembira aku juga turut rasa kebahagiaannya. Bagiku dia sebaik-baik manusia. Melindungiku sentiasa walaupun di mata orang lain kami ini digelar perempuan kabaret.

-------------------------------------------------

15 Julai 1976

Hari ini si dia datang lagi. Aku jadi gementar sendiri. Berpeluh-peluh ketika di pentas. Suaraku pula bagaikan tak mahu keluar. Argh… sudah apa denganku?

16 Julai 1976

Aku di alam mimpi. Pertama kali aku berjaya merenungnya. Sudah lebih seminggu dia ke mari. Baru kini aku benar-benar bertemu empat mata dengannya. Terima kasih Kak Marisa. Dia bagaikan tahu apa yang berlaku. Dia mengheret aku bertemu lelaki itu. Oh Tuhan, perasaan apa ini?

-------------------------------------------------

"Kau berangan," tegur Kak Marisa.

Hampir saja jariku dicucuk jarum. Sergahan Kak Marisa membuatkan aku malu sendiri.

"Ingatkan si dia?"

Pipiku sudah berubah warna. Tebakan yang tepat. Aku lihat Kak Marisa tersenyum tapi tawar. Mengapa?

"Kak… akak macam tak suka. Aishah ada buat salah ke Kak?"

Kak Marisa menggeleng. Payahnya aku lihat dia menyusun kata. Aku cuba menyelami perasaannya tapi yang nyatanya aku gagal.

"Cinta ibarat unggun api. Tidak akan membakar diri namun… baranya tersimpan bisa memusnahkan perasaan. Cinta umpama ombak. Menghanyutkan hati dan perasaan. Melemaskan akal fikiran…"

Aku terkedu. Apa yang cuba Kak Marisa sampaikan?

"Kau terlalu muda Aishah. Namun aku tak salahkan kamu. Cinta itu hinggap di hati. Mewarnai perasaanmu… tapi hati-hatilah sayang. Jangan biarkan cinta memakan diri."

Aku senyap. Ada sesuatu yang sebenarnya Kak Marisa sembunyikan. Ada sesuatu, tapi apa?

"Kak… ada apa-apa yang akak ingin ceritakan pada Aishah?"

"Biarlah kau tau daripada orang yang selayaknya. Cuma aku mahu kau tau… aku akan sentiasa di sini…" Kak Marisa menarik tanganku dan kemudiannya meletakkan pautan tangan kami di hatiku. Simbolik. Bagaikan berjanji bahawa dia akan sentiasa bersamaku walau apa pun terjadi. Argh… hatiku diragut bimbang.

-------------------------------------------------

Aku memandang wajahnya dengan perasaan yang berbaur. Kecewa, marah, benci dan sakit hati bersimpang-siur. Apa yang kudengari darinya buat hatiku bagaikan disiat-siat. Tapi dalam pada itu aku masih tak mampu untuk menyingkirkan dia dari hatiku. Dalam amarahku masih ada rasa yang tersemat. Rasa kasih yang kini telah pun bertunas menjadi cinta. Aku keliru!

"Aishah…"

Aku hanya membatu. Ingin sekali melampiaskan rasa tak puas hatiku tapi mengapa ia tak mahu keluar? Kenapa aku pendamkan saja dalam hatiku? Lantas teringat pada Kak Marisa. Inikah yang dia maksudkan?

"Abang minta maaf Aishah kerana telah pun melukakan hatimu."

Terasa kolam mataku panas. Lelaki ini yang aku puja, yang menghulurkan kasihnya padaku rupanya sudah mempunyai seorang isteri. Mengapa aku begitu bodoh?

"Aishah… benci sangatkah Aishah pada abang?"

Aku menghela nafas. Benci? Ia… aku benci padanya. Dia yang aku rasa seorang pelindung rupanya sama saja seperti lelaki-lelaki lain. Apa gunanya cinta padaku kalau dia sudah berkeluarga? Adakah aku ini memang barang permainan? Perempuan murahan seperti kata orang-orang di sini? Hatiku sakit…

"Nampaknya Aishah benar-benar bencikan abang. Rasa marahmu tu telah membakar abang jua Aishah. Sungguh abang mencintaimu. Malah rasa ini tak pernah hadir sebelum ini walaupun pada Mariam…"

Argh… cukup! Aku tak mau dengar lagi!

"Aishah…" Lelaki itu menjerit memanggil namaku. Bukan sekali malah berkali-kali. Namun aku tak mampu berpaling. Aku tak ingin air mata ini mengalir di depannya. Aku tak mahu dia melihat aku ini perempuan lemah yang hanya tahu menangis. Malah aku sebenarnya sudah tak punya kekuatan untuk mendengar tiap bicaranya. Hati ini sebenarnya mencair bila mendengar pengakuan cintanya tapi akalku bertingkah. Banggakah aku bila ada lelaki yang sudah berkahwin mengaku cintanya hanya untukku?

-------------------------------------------------

"Kau sihat?"

Keningku terangkat dengan sendirinya. Pertanyaan Kak Marisa punya dua makna.

"Aku tau hatimu itu sakit…"

Aku menunduk. Buat apa aku menipu sedangkan Kak Marisa sendiri lebih arif mengenainya.

"Kau ingin meluahkannya padaku?"

Tanpa aku sedari air mata mengalir di pipi. Dari esakan kecil ia menjadi besar hingga bahuku sendiri terhinggut-hinggut menangis. Pantas tubuhku ditarik ke dalam dakapan Kak Marisa. Di situ aku umpama anak kecil. Menangis dan terus menangis. Memang hatiku kini sakit, teramat sakit dan rasanya luka ini semakin parah.

-------------------------------------------------

16 Ogos 1976

Hari ini aku ketemuinya lagi. Setelah sebulan dia menyepi atau lebih tepat aku yang melarikan diri. Tanpa berbicara apa-apa pun hati aku ini terkesan jua. Pandangannya tepat menikam. Melemaskan aku yang baru saja ingin melupakan segalanya. Namun aku tak pula melarikan anak mataku seperti selalu. Aku mengawal rasa gemuruhku. Lalu pandangan ini kuhalakan padanya. Dapat kulihat matanya tidak lagi bercahaya. Ia buat aku tertanya-tanya. Mengapa?
-------------------------------------------------

"Melarikan diri bukanlah satu penyelesaian Aishah,"

Aku diam. Andai aku tahu tujuan sebenar Kak Marisa membawa aku keluar hari ni hanya semata-mata kerana lelaki itu, aku memang tak akan pergi. Tapi benarkah hatiku setegar itu?

"Abang bersalah. Ya, salah abang kerana menipumu… tapi abang pohon jangan Aishah menghukum abang sebegini."

Suara lelaki itu kedengaran lirih sekali. Hati wanitaku tersentuh. Tipu kalau aku mampu melupakan lelaki itu dalam sekejapan. Sedangkan dialah lelaki pertama yang berjaya mencuri masuk ke dalam hatiku.

"Apa yang harus abang lakukan Aishah? Abang benar-benar merinduimu…"

Lagi… hatiku dibuai rasa. Kata-katanya menghanyutkan aku.

"Aishah, kita nikah…"

Aku segera mengangkat wajahku. Nikah? Semudah itu?

"Tidak…" Aku menggeleng. Walaupun mungkin cinta ini hanya miliknya aku bukanlah wanita yang tak punya perasaan. Bagaimana dengan isterinya? Bagaimana dengan anak-anaknya?

"Tapi mengapa Aishah?"

"Kerana Aishah bukanlah perampas…"

Aku berlalu. Terlalu banyak yang ingin aku katakan padanya. Pada si dia sang arjuna hati. Tapi… mampukah aku?

-------------------------------------------------

Dengan cinta ku bina istana
Kau sentuh runtuh jadi pusara
Cahaya hidupku jadi gerhana
Bisa jiwa menanggung derita

Ku semai benih kasih sejati
Ku pupuk dengan baja nan asli
Mengapa kau siram racun yang pedih
Ku tahui kini hanya rasa nan pedih

Ku mimpikan istana janjimu
Ku hias cantik dalam angan-angan
Sebab bencana datang mengganggu
Kini hancur musnah istana impian*

Tepukan bergema di ruang ini. Masing-masing aku lihat tersenyum senang. Sedangkan aku?

Nun di sana aku lihat tubir mata Kak Marisa bergenang. Dia rasa apa yang kurasa. Terima kasih kak. Kau bersamaku sentiasa sepertimana janji kita dahulu. Kau meminjamkan bahumu untuk aku bersandar. Kau berikan aku kekuatan untuk menghadapi dugaan cinta yang tak seberapa ini. Sesungguhnya aku amat menyayangimu Kak Marisa.

Namun jauh di sudut hati, aku ingin berada di sisinya. Tapi aku pendamkan. Aku tak mahu lagi memasang impian. Apalagi mahu berganding dengannya. Kerana ia buat aku rasa makin berdosa. Aku tak mahu digelar perampas. Aku tak mahu digelar perempuan kabaret pemusnah rumah tangga orang. Aku tak mahu anakku nanti berebut kasih dengan anak-anaknya. Mahukah si dia mengerti? Mahukah Ahmad Zamani itu memahami naluri seorang perempuan biasa bernama Aishah ini?

----------------------------
* Istana Cinta - Saloma
posted by Penulisan2u @ 6:45 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
38 Comments:
  • At 24/10/09 11:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni bukankah penah disiarkn sebelum ni..?

     

  • At 24/10/09 6:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape nie
    xbest r

     

  • At 25/10/09 12:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah..xbest lgsung..xyah wat cerpen da tau..sbb xbest!!

     

  • At 25/10/09 9:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ahahah....aku setuju..xbest langsug.

     

  • At 27/10/09 5:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bukan setakat xbest..tp xpham pun..huhuhu

     

  • At 28/10/09 1:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah apa2 ntah.x phm lngsung!!!!!

     

  • At 7/11/09 1:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pe yg xpham nyerr?? bnde simple pon xpham, pastu nk ckap jgn wat cerpen ag lakk. cubaan mnulis xsemestinyer trus gempak. try harder k~

     

  • At 7/11/09 3:53 PTG, Anonymous cahaya putih said…

    kira ok 2 jln ceter dia xssh pun nak paham, tp ceter yg bes sekiranya ceter 2 berdasarkan pengalaman n bkn cilok dr mne2 movie...try d bes...

     

  • At 9/11/09 1:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ak rase sernok jer cite ni. ap yg x bestnyer. cite ni brlatrblkngkn zmn dlu,so pnuls kne lh tuls cre pnulisn dhulu. kpd pnuls smoga truskn usha anda k!

     

  • At 12/11/09 12:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol3, ap yg x besnyer, bg sy bleh thnla citer ni, tak mcm citer biase, yang slalu sgt hepi ending. n rasanyer takdela ssh sgt nak fhm. simple what? plik btolla korg nie...
    kpd penulis...truskan usaha anda...

     

  • At 23/11/09 9:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe , cite neyh okay aje , but ,
    nak gak taw ape ENDING dye .
    alaaa , reka la ending yg mnarik utk cite neyh , grrr .


    me ;D

     

  • At 29/11/09 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm...menarik la gak....

     

  • At 17/12/09 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Care penulisan ok tp jln cerita mmg xbest. Sorry to say

     

  • At 2/2/10 1:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    namaku aishah~

     

  • At 15/2/10 1:15 PTG, Blogger Aishah Shahrim said…

    ada idea untuk dikongsi tp ada kelemahan untuk meluahkan dari segi penulisan. cungkilkan lg bakat yg terpendam. Biar KASI GEGAR!!

     

  • At 1/6/10 10:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rasanye ok ape cite nie.. senang nak fhm.. semua org bermula dri bwh..

     

  • At 4/6/10 1:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best lerr

     

  • At 4/6/10 10:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku suker karya nih... even sad ending..something different from the others...boleh dikatakan jalan cerita agak tersusun(in my opinion la...)...tak mcm sesetengah karya yg ada...

     

  • At 10/6/10 6:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ez ar,..korg yg tak hayati,..law da tak hayati mne nak fhm,...bez,....

     

  • At 10/6/10 11:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sgt2 x best,,,,,x menarik hati pmbca..

     

  • At 10/6/10 11:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    X kreatif langsung,,,,,ambal na si tau ku,,beteh ian na

     

  • At 20/7/10 2:08 PTG, Anonymous nadia said…

    leh tahan la..

     

  • At 29/7/10 11:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    teruskan usaha..

     

  • At 23/9/10 4:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bese jerkk... try harder nex time ea... WELL DONE...!!!

     

  • At 10/10/10 9:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    walupun hidup ini gkk sempurnah hadapilah penuh
    anugerah dari tuhan. jngan pernah menyerah dan jangan pernah putus asa, hargai kehidupan dan syukurilah rajinlah km sholat buat ap qta membayar zakat dan sedekah klu qta gkk sholat, nah mulai dari sekarang kita rajijn sholat, nah itulah manfaatx kehidupan.

     

  • At 10/10/10 9:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seorang pacar adalah pasangan hidup kita dan masa depan kita, klu gkk jodoh besabarlah pasti km kan mendapatkan lebih dari itu, kita hidup bukan karna cinta tetapi kita hidup, kita berusaha untuk mencari cinta itu karna klu kita mu berusaha gkk pernah mu putus asa dan gkk mu menyerah
    terus kejarlah cintamu sampai dapat

     

  • At 23/10/10 3:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ! sye ske cter yg brlatarblakangkan zmn dulu . agaknye sbb sye da bosan idop dlm zaman moden nie kot .

     

  • At 25/12/10 2:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bolehlah...tapi payah nk faham usaha lagi yer.........good luck....

     

  • At 2/2/11 3:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    entah pape ah cte nie..mcm nak meluah kan isi hati jek.

     

  • At 6/3/11 6:15 PTG, Anonymous gadiss blurrr said…

    ok apew cte ny ,,,
    spe yg ta pham tu mengong kot ..
    huhu jgn mara ...
    twos kan penulis ..

     

  • At 21/5/11 3:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    OK...not bad...cume simple sgt....

     

  • At 6/6/11 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.... jgn makan hati dengan komen2 yang mengutuk kat atas tu, diaorang pandai ckap je.... teruskan usaha, cerpen anda tu dah best....

     

  • At 7/10/11 10:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring and bosan giler..spa yg bca mesti nyesal pner....

     

  • At 1/3/12 7:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok jek cite nieh..

    pe yg x bestnyer..?????

     

  • At 11/4/12 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Oklah. Sepatutnya beri supporting lah jgn hanya pandai kritik.

     

  • At 9/5/12 1:17 PG, Blogger dstf said…

    suka hati aje suruh org jgn tulis cerpen dah. igt senang ke nak hasil kan sebuah cerita?

     

  • At 20/5/12 2:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni lain dari yang lain. ada 'fresh breath' daripada cerpen2 melambak yang alih2 cerita pasal cinta love-hate relationships, or cinta monyet yang cliche dan senang dijangka endingnya. kalau korang perasan, drama2 hallmark pun banyak yang diadaptasi daripada novel2 barat yang penulisannya lebih kurang macam ni. ini contoh pembacaan yang kau kena digest dulu sebutir2 perkataan, baru boleh faham maksud sebenar. bagi aku, penulis ni seorang yang mature... sayaaang, pembaca2 immature ni pulak yang ada hati nak cakap "jangan buat cerpen lagi!" *sigh.. kesian~

     

  • At 31/5/12 6:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tdk menrik lgsung.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group