BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, November 07, 2009
Cerpen : My Miss Nanny
Nama Pena : anarif

"apa ni? semua buat kerja tak betul! Dah berapa kali saya kata, dengar arahan betul-betul! Sekarang deadline dah dekat tapi kerja kita makin bertambah! What would you expect me to do, hah?" tempikan Raihana membelah suasana membuatkan yang lain, sama ada yang di dalam atau di luar pejabatnya kecut perut. Yang di luar sudah terintai-intai ke dalam.

Raihana merenung Syafik yang terasa kerdil di hadapannya, pereka iklan yang baru 5 bulan bekerja. Di dalam hati Syafik dia amat berharap dia dapat berhenti kerja serta-merta dari terus berhadapan dengan Raihana yang garangnya mengalahkan singa betina.

Cantik memang cantik. Tapi sikap Raihana menyebabkan tidak ramai yang dapat bertahan dengannya. Satu persatu perekanya cabut lari. Kalau ada yang bertahan pun, Cuma kerana sikap CEO syarikat, Haji Hamidi yang baik hati.

Raihana menghempaskan fail yang baru bertukar tangan sebentar tadi ke atas meja kuat. Membuatkan Syafik tersentak. Bertambah kecut dia di situ.

"take back this crap, and make sure you come back tomorrow with a perfect work! Faham?" jerkah Raihana.

"faham, faham cik Raihana." Terketar-ketar Syafik menjawab. Suaranya seolah tersangkut di kerongkong.

Syafik mencapai fail tersebut sebelum mengatur langkah pantas keluar dari pejabat itu. Dia tidak betah berlama lagi, berhadapan dengan singa betina itu.

Haji Hamidi yang baru sahaja kembali dari lunch meeting hairan dengan suasana sepi yang melanda pejabat itu. Semua pekerja tekun di meja, tidak seperti selalu, riuh rendah selepas break.

Dia mendekati setiausaha Raihana, Arni, yang tekun menaip sesuatu.

"Arni, kenapa senyap je ni? ada taufan ke tadi?" seloroh Haji Hamidi.

Amat berbeza sikapnya dengan Raihana yang tidak pernah senyum pun dengan pekerjanya.

Arni terjenguk-jenguk ke dalam pejabat Raihana sebelum pandangan diarahkan kembali kepad Haji Hamidi.

"tadi cik Raihana mengamuk lagi." Seraya berbisik, Arni bercerita.

Haji Hamidi terdiam seraya menggeleng.

"dia marah siapa pulak tadi?"

"Syafik. Pasal design iklan tu la."

Haji Hamidi terdiam kesal. Lama dia berfikir.

"hmm, dalam lima minit lagi, awak beritahu Raihana, saya nak jumpa dia di pejabat." Tegas Haji Hamidi berbicara sebelum dia berlalu meninggalkan meja Arni.

****************

"Raihana, saya dengar awak mengamuk dengan Syafik tadi. Apa masalahnya?" soal Haji Hamidi tegas. Dipandang tepat ke dalam mata Raihana.

Raihana merengus perlahan.

"nothing."

"if it’s nothing, kenapa awak mesti marah dia macam tu sekali? Boleh rationalize dengan saya?"

Raihana diam, tidak membalas. Digaru dahi yang tidak gatal. Bosan.

"berapa kali saya nak cakap, pekerja juga harus dihormati, jangan jatuhkan air muka mereka. Kenapa awak tak faham-faham lagi?"

Masih tiada balasan.

Haji Hamidi melepaskan nafas kesal.

"I’ve decided to give you a long break."

"what? No, you can’t do that...."

"o yes I can, because I’m your father and the CEO of this company. Selagi Raihana tak reflect yourself and repent you wrongdoings, I won’t let you come back here, is that understood?"

"but papa..."

"that’s final! Awak boleh keluar sekarang." Serentak dengan itu Haji Hamidi memusingkan kerusinya membelakangi Raihana.

Raihana merengus kasar, tidak puas hati dengan denda yang diterimanya.

Aku nak buat apa kalau tak kerja? Argh! Tension! Benci semua orang! benci!

Setelah pasti Raihana telah keluar, Haji Hamidi mencapai telefon bimbitnya dan didail satu nombor yang sudah dihafalnya.

"hello, Tina, boleh tolong abang tak? call Raihana dalam sejam dua lagi, panggil dia ke tempat Tina. Abang dah bagi long break kat dia, abang nak Tina bagi kerja kat dia di tempat Tina. Biar dia belajar susah sikit. Pandai-pandailah Tina kelentong dia nanti. Ok? Thanks my sis. Ok. Assalamualaikum." Punat ditekan mematikan talian.

Haji Hamidi menghela nafas dalam. Raihana, berubahlah sayang...

*********

Raihana merenung kosong bangunan dua tingkat di hadapannya. Kedengaran riuh-rendah dari dalam rumah yang bernama Teratak Rahmat itu.

Loceng rumah ditekan.

Raihana memeluk tubuh sementara menanti gate dibuka secara automatic.

"ha, Raihana, masuklah!" jerit Tina dari dalam. Di dalam dukungannya seorang bayi perempuan berusia setahun.

Raihan melangkah malas menuju ke arah makciknya yang berdiri di ambang pintu.

"apa khabar auntie?" tangan dihulur dan bersambut.

"baik, dah lama tak datang kan?"

"hmm, sibuk."

Tina tersenyum nipis. Dia sudah faham benar perangai anak abangnya yang seorang itu.

"sorrylah, auntie busy sikit lah. Pembantu auntie tak dapat datang hari ni. dia ada hal. So, terpaksalah auntie sorang-sorang jaga budak-budak ni. eh, nak minum pergi ke dapur sendiri ya."

Raihana tidak menjawab sebaliknya pandangannya jatuh pada sekumpulan kanak-kanak yang sedang bermain kejar-kejar di satu sudut.

Ish, tak de keja betul budak-budak ni. dia merungut sendiri.

Raihana mengatur langkah ke meja makan lalu duduk. Bosan.

Teratak Rahmat ini merupakan sebuah nursery dan tadika. Di bahagian bawah, dijadikan nursery manakala bahagian atas dijadikan tadika. Tina merupakan pemilik Teratak Rahmat. Sudah bertahun-tahun dia mengusahakan tempat ini dan khidmatnya juga sudah dipercaya ramai.

Kerana itulah tempat ini terus mendapat sambutan ramai.

"Raihana tak kerja ke? Auntie saja je telefon tadi, teringat pulak dengan Raihana." Tipu Tina. Sengaja mahu memancing perhatian Raihana.

"tak. rehat."

"rehat apa pukul 3 petang ni?"

"ayah tak bagi kerja."

"hah? Untuk berapa lama?"

"entah. Tanyalah ayah." Malas sahaja Raihana menjawab.

"kalau macam tu, tolong auntie kat sini boleh?"

"hah? Tolong apa?"

"tolong auntie jaga budak-budak ni lah. Auntie sebenarnya kena cari pembantu lagi. Pembantu yang sekarang dah nak berhenti la. Sementara je, boleh?"

Raihana terdiam. Kerja jaga budak-budak yang bising ni? mati aku!

"erm..."

"bolehlah, auntie bayar, bukan free, ok?"

"hmm, ok lah." Dengan berat hati Raihana bersetuju.

***********

"Raihana, buatkan susu Dania ni!" jeritan Tina hampir memecahkan gegendang telinga Raihana.

Hari ini hari pertama dia di sini. bagai mahu pecah kepalanya sebaik jarum Jam menunjukkan pukul 12 tengahari.

Raihana mengatur langkah malas ke dapur. Tin dan botol susu bertulis nama Dania dicapai.

Alamak, macam mana ek bancuh susu? Auntie Tina dah cakap tadi tapi lupa la. Ish.

Air panas separuh kot? Eh, tiga suku? Eh, susu pulak nak letak berapa?

Ah, lantakla! Bukan anak aku!

Lalu siaplah susu untuk Dania. Dihulurkan pada Tina yang sedang mengendong Dania yang menangis kuat, barangkali kelaparan betul menunggu Raihana membancuh susu.

"panasnya! Banyak mana air panas Raihana masukkan ni?"

"setengah."

"ya Allah! Banyaknya! Mati anak orang! nah, pegang dia, auntie bancuhkan lain."

Dania sudah bertukar tangan. Raihana memuncung saat Dania berada di tangannya, dan serta-merta juga Dania berhenti menangis.

Raihana merenung Dania lama, Dania turut merenungnya pelik.

Ish, apahal budak ni?

"kenapa awak tengok budak tu macam tu?"

Opocot mak kau!

Raihana merenung sekujur tubuh di hadapannya pelik.

"suka hati sayalah." Raihana pantas mengalih pandang.

Hairan. Mana datang mamat ni? kenapa ada laki kat tempat ni? bukan semua cikgu tadika perempuan ke?

Raihana pantas menuju ke sofa berdekatan dan melabuhkan punggungnya. Lelaki itu turut menurut langkahnya.

"awak Raihana kan?"

Raihana mengerling lelaki itu sekilas.

"hmm..." sebaris itu sahaja jawapannya.

"saya Ilham. Cikgu tadika di atas."

What? Raihana menyimpan rasa geli hati yang bertandang. Laki ni cikgu tadika? Oh my God!

"tak Tanya pun."

"tak apa, saya still nak cakap."

"hah, Ilham, nak apa? Ada barang habis ke?"

Ilham mengalih pandang pada Tina yang muncul semula bersama botol susu Dania di tangannya.

"haah, kak. Nak ambik kapur ni sebenarnya." Ilham menjelaskan tujuannya turun ke bawah.

Tina mengangguk-angguk. Dihulurkan tangan pada Dania namun Dania enggan kembali pada Tina.

"aik, tak nak dengan mama? Nak kak Raihana ke? Ok lah, duduk dengan kak Raihana ya."

Dihulurkan botol susu Dania pada Raihana yang memandangnya pelik.

"nah, susukan Dania."

"tak nak lah." Protes Raihana.

‘habis, dia dah tak nak dengan auntie, takkan auntie nak paksa dia?" Tina menjelaskan.

Ilham tersenyum kecil.

"alah, ambik lah dia, Raihana tak nak susukan dia." Protes Raihana lagi.

"apa salahnya cik Raihana? Dania ni susah nak suka dengan orang lain tau." Ilham menyampuk, membuatkan Raihana mencebik.

"ish, yelah, yelah." Dicapai botol susu di tangan Tina dengan wajah mencuka.

Raihana bingkas menuju ke satu bahagian yang dikhususkan untuk kanak-kanak berbaring, dan dibaringkan Dania di situ. Botol susu Dania sudah tersumbat di dalam mulutnya.

Seorang kanak-kanak lelaki menghampiri Raihana dan Dania.

"kakak, kakak nama apa?" soal kanak-kanak itu.

Raihana menjeling tajam.

"nak apa?"

"nak tau nama kakak la."

Raihana merengus perlahan.

"Raihana. Dah, pergi main jauh-jauh."

"kak Raihana, cikgu Ilham kirim salam. Dia kata senyum sikit." Pantas kanak-kanak itu berlari pergi sebelum sempat Raihana berbuat apa-apa.

Di satu sudut, Ilham dan Tina ketawa sendiri melihat wajah geram Raihana.

Sangka Raihana perangai Dania tidak akan kekal lama, namun Raihana hampa kerana acap kali dia tiba di Teratak Rahmat, Dania pasti mahu Raihana yang mendukungnya.

Pastinya Raihana akan mencuka.

Bertambah geram Raihana dengan sikap Ilham yang suka mengusiknya. Dah mengajar tu, tak reti ke diam-diam kat atas? Sibuk je turun bawah, buat apa?

Paling dia geram apabila Ilham menghantar anak muridnya seorang demi seorang untuk menyampaikan salam, dan pastinya diselitkan dengan ucapan, "senyum sikit."

Sebulan berlalu. Walaupun geram dan sakit hati dengan kerja yang dilakukannya sekarang, Raihana sedar dia tiada pilihan. Papanya masih belum memberi keputusan sama ada dia boleh kembali bekerja di pejabat atau tidak.

Hendak duduk saja di rumah pun Raihana tidak biasa.

"hai, selamat pagi." Ucap Ilham sebaik Raihana masuk ke dalam rumah.

Raihana tidak membalas sebaliknya dia terus menuju ke dapur diikuti Ilham. Mencari-cari sesuatu yang boleh diminumnya.

"cikgu, nak air." Seorang kanak-kanak muncul di muka pintu dapur, meminta air dari Ilham.

Ilham menuangkan air teh yang sudah sedia dibancuh ke dalam gelas plastic lalu dihulurkan kepada kanak-kanak itu. Raihana menjeling. Tina entah ke mana. Dania pasti dengannya.

Kanak-kanak itu berlalu setelah habis air teh itu diteguknya.

Raihana menarik kerusi lalu duduk. Dicapai karipap di dalam pinggan dan digigitnya.

"awak ni kenapa tak mesra?" soalan Ilham yang secara tiba-tiba itu membuatkan Raihana tersedak.

"suka hati saya lah."

Ilham turut duduk.

"tak boleh macam tu. Kita kerja dengan budak-budak kena tunjuk contoh yang baik. Kalau awak masam je macam ni, saya rasa budak-budak boleh terpengaruh dengan awak tau."

"bagus apa? Penat saya dengar diorang berlari, memekik."

"kalau awak tak nak kerja sini kenapa awak datang sini?"

"eh, saya tak ingin kerja sini tau. Saya terpaksa!"

"terpaksa? Kalau terpaksa pun cubalah paksa diri untuk suka apa yang awak ada sekarang. Kalau awak terus-terusan macam ni, tak ada faedah untuk sesiapa pun."

"eh, awak sibuk ni kenapa? kalau boleh saya pun tak nak lah kerja kat sini. saya benci!"

Karipapnya sudah tidak tergigit lagi. Panas hatinya dengan Ilham.

Ilham tersenyum sinis.

"saya tak sangka ada orang keras hati macam awak dalam dunia ni. sungguh saya tak sangka. Cepat-cepatlah pergi dari sini. tak ada orang perlukan awak di sini." sejurus ayat itu terlafaz, Ilham terus keluar dari dapur meninggalkan Raihana terkebil-kebil.

Kelopak matanya terasa panas.

Kenapa? kenapa harus dia terasa hati dengan bicara Ilham? Benarkah tiada yang memerlukannya? Benarkah dia seteruk itu?

Karipapnya diletakkan kembali.

Hilang seleranya. Tina tiba-tiba muncul di ambang pintu dapur.

"hah, Raihana, nah, ambik Dania. Auntie nak keluar kejap ni. ada hal penting. Tak pe kan Raihana tunggu dengan Ilham je?" Dania sudah bertukar tangan.

"hmm, tak pe. Auntie pergilah."

"ok. Jaga rumah."

Tina sudah berlalu menuju ke pintu utama dan keluar dari rumah.

Raihana duduk di atas sofa. Dania diletakkan di atas riba, bertentangan muka mereka.

"dania, teruk ke akak ni? kenapa Dania suka dengan akak? Akak ni kan teruk, tak pernah sembang dengan Dania, muka masam, tak pernah senyum. Kenapa Dania suka dengan akak?" Raihana bertanya.

Dania tersenyum comel. Raihana turut tersenyum.

"Dania ni memang adorable. Selalu senyum. Tak macam akak, masam je. Akak sayang Dania." Dipeluk Dania erat sehingga Dania ketawa terkekek-kekek.

Raihana merasa sungguh tenang saat itu. Andainya saat itu tidak berlalu......

"jangan bergerak!" tiba-tiba satu jerkahan kuat mengejutkan Raihana. Hampir putus nafasnya tatkala matanya melihat 4 susuk lelaki bertopeng menghampirinya.

Kanak-kanak lain yang sedang bermain berlari mendapatkan Raihana yang sudah berdiri kaku.

"akak! Akak!"

Raihana mendepangkan tangannya yang kosong, cuba melindungi kanak-kanak lain. Matanya dilirik ke tangga, amat mengharapkan Ilham turun saat itu.

Seorang lelaki yang mengacukan pistol ke arah Raihana memandang yang lain.

"kau naik atas." Arahnya itu dipatuhi.

Raihana menahan nafas.

"diam!" jerkah lelaki berpistol itu apabila kanak-kanak lain menjerit-jerit ketakutan.

Sepi. Peluh dingin mula mengalir.

"macam mana awak masuk?" entah mengapa soalan itu yang ditanyanya.

Lelaki berpistol itu ketawa.

"macam mana? Banyak cara lah. Sibuk nak tau kenapa?" sinis jawapan itu.

Sesaat kemudian kedengaran riuh-rendah di atas.

Raihana menelan liur.

"tolong jangan apa-apakan budak-budak ni. lepaskan diorang." Rayu Raihana.

Lelaki berpistol itu ketawa kuat seakan-akan mahu memecahkan gegendang telinga yang mendengar.

Seketika, kedengaran riuh rendah di tangga. Kanak-kanak lain sedang dipaksa turun oleh seorang penyangak yang naik ke atas tadi. Ilham turut bersama mereka. Jelas di matanya kebimbangan.

Kelompok kanak-kanak yang baru turun itu dikumpulkan bersama kelompok Raihana.

Ilham merapati Raihana.

"awak ok?" bisiknya.

Raihana tidak mampu menjawab, Cuma mampu mengangguk perlahan.

"kau, kau, pergi cari apa yang patut! Tunggu apa lagi?" jerkah lelaki berpistol itu, membuatkan kanak-kanak lain turut terjerit takut. Dua yang lain bertindak seperti yang diarahkan. Manakala seorang lagi berjaga di pintu.

"diam! Jangan menjerit! Siapa menjerit aku tembak!" ugutnya.

Raihana pantas bersuara.

"tolonglah jangan apa-apakan diorang. Lepaskan diorang encik. Encik boleh ambil saya sebagai tebusan." Rayu Raihana lagi.

"apa awak cakap ni?" marah Ilham tanpa memandang Raihana, seraya berbisik.

Raihana tidak menjawab sebaliknya diserahkan Dania pada Ilham yang menangis serta-merta sebaik bertukar tangan.

"hei! Senyapkan budak tu!" marah lelaki berpistol itu.

Raihana pantas mengangkat tangan. Peluh dingin mula membasahi pelipisnya.

"encik, encik lepaskan budak-budak ni dan lelaki ni, saya akan tinggal dengan encik sampai encik dapat apa yang encik nak."

"hei, sapa kau nak berunding dengan aku, hah? Kau duduk situ diam-diam. Dan jangan cuba buat benda bodoh. Kalau tak...." lelaki berpistol itu menarik seorang kanak-kanak yang paling hampir dengannya.

"aku tembak dia ni. sebenarnya, kitorang ni bukan nak merompak pun, tapi kitorang nak cari tempat perlindungan untuk sementara. Kalau kau tak nak sesiapa mati, baik kau diam-diam kat situ." Ugut lelaki itu lagi.

Raihana kaku kembali.

"akak, tolong...saya takut. Saya nak mama...." rengek kanak-kanak itu.

Air mata Raihana sudah mengalir.

"hei, diam boleh tak? kalau tak, berkecai kepala otak kau!" muncung pistol terlekap kemas di kepala kanak-kanak lelaki itu.

"mama!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" rengekan kanak-kanak itu bertambah kuat lantaran ketakutan.

"diam!"

Melihatkan lelaki itu naik radang, Raihana pantas bertindak merempuh lelaki itu.

Bang! Bang!

"Raihana!"

"bodoh! Kau tembak kenapa? lari! Lari!" Raihana sudah terbaring di situ berlumuran darah, riuh rendah suasana dengan tangisan kanak-kanak. Raihana sudah tidak mampu menahan lagi. Sayup-sayup suara kanak-kanak mula hilang.

**********

Raihana membuka matanya perlahan. Sengal di pinggangnya mula terasa.

"bang midi, Raihana dah sedar!" suara Tina membuatkan Raihana menoleh perlahan ke kirinya.

"auntie...." lemah suara Raihana menyapa.

Tina tersenyum gembira.

"Raihana, selamat kembali sayang."

Pandangan Raihana menyapa wajah Haji Hamidi di sebelah Tina.

Raihana tersenyum lemah.

"papa..."

"Raihana, I’m proud of you." Ucap Haji Hamidi yakin.

"oh ya, ini, ada kiriman dari seseorang." Tina menyerahkan sejambak bunga, dan sepucuk surat bersampul ungu.

Raihana mencapai surat itu dan dibukanya.

"Raihana,

Saya harap awak masih ingat pada saya. Saya minta maaf tak dapat tunggu sampai awak sedar. Anyway, saya dah dapat tawaran mengajar di sekolah menengah. So, agak busy sikit. Give me a call bila awak dah sedar, kalau awak rasa perlu. Saya tak memaksa walaupun saya amat berharap awak akan call saya. By the way, you were very brave that day, dan saya nak tarik balik kata-kata saya. Ada yang memerlukan awak, dia tak nak kehilangan awak dan orang itu sentiasa menunggu awak. Semoga awak cepat sembuh, my miss nanny.

Yang menantimu,

Ilham Fahmi."

Raihana melipat kembali surat itu kemas-kemas.

"ada nombor Ilham?" pinta Raihana. Pantas Tina memberi telefonnya kepada Raihana.

"auntie dengan papa tunggu kat luar ya?"

Raihana tersenyum nipis.

Didail nombor Ilham.

"hello, Ilham,"

"Raihana? Oh my God! Is that you?" suara ceria Ilham menyapa gegendang telinganya.

Raihana tersenyum senang. Dia bukan lagi Raihana yang dulu.
posted by Penulisan2u @ 6:40 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
135 Comments:
  • At 7/11/09 12:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah da gak owg cam 2 gak pe pon best...-nk- org first komen ne!!!!

     

  • At 7/11/09 12:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asal trgntung citer ni?
    smbung lar blik.
    plez...

     

  • At 7/11/09 3:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm....xkn cm2 je endingnye???
    pape pn...ok la..

     

  • At 7/11/09 7:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perlu smbg lg kot....

     

  • At 7/11/09 11:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cun dh ending cmni...sebab dah paham...=)

     

  • At 8/11/09 1:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!
    nk smbungan!

     

  • At 9/11/09 1:35 PTG, Anonymous WenWen said…

    ala..cikitnyer..
    sambungla lagi..
    mcm tak best je tergantung macam tu..huhuhuhu

     

  • At 10/11/09 11:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok dah cter nie...
    xpyh wat smbungn pon xpe da...
    da bleh fhm...
    nyway,gud luck!!
    truskan lg usaha...

    ~~~syuhada_salleh~~~

     

  • At 13/11/09 8:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best tp tergantung. Sambung weh...
    Wat novel nak, nak kenal
    Raihana yang keras kpla, nape ye?
    Good luck n terus menulis.

     

  • At 13/11/09 12:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape citer mcm tergantung jer????????
    ke ade my miss nanny 2???????????????
    anyway gud job......
    tahniah........

     

  • At 14/11/09 10:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh pulak tiba2 je ade perompak....

     

  • At 14/11/09 11:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer tergantung laa...tp gud story..

     

  • At 14/11/09 3:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asl t'gntung...
    but good story..

     

  • At 15/11/09 10:22 PTG, Anonymous am caya said…

    sambungannya, raihana kahwin ngan ilham... habis...

     

  • At 16/11/09 3:08 PTG, Blogger achasishomel said…

    not bad!
    ok aja :)

     

  • At 16/11/09 3:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    endingnyer ckt nyer...
    hhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmmmmmmmmm...
    anyway interesting story...

     

  • At 17/11/09 1:25 PTG, Blogger Some1 Secret89 said…

    what a cute story~! tak perlu sambungan pun tak apa. sebab reaksi dan cara raihana dah menandakan yang dia dah berubah sejak insiden tu.

    tapi, agak menarik kalau diteruskan. teringin nak tahu apa yang menyebabkan raihana jadi feelingless macam tu. mesti ada sebab. kan? what ever it is...your story is a blast. good job, writer! keep it up. ;)

    simple, but still...adorable to be read. :)

     

  • At 18/11/09 5:29 PTG, Blogger Anarif_88 said…

    from the writer of Anaknya, Anakku Jua (novel), Lulu dan Marjan (novel)..

     

  • At 19/11/09 10:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter best..ending nye lu fikir la sendiri..kekeke
    -alinz-

     

  • At 26/11/09 11:30 PG, Blogger niza said…

    okey lorh,,not bad,,
    teruskan usaha,,

     

  • At 3/12/09 3:08 PG, Anonymous toyol said…

    macam something wrong lah dgn ending nye..
    dan lagi satu, berapa lame raihana xsedarkan diri? mcm dah lama sgt je,smpai ilham perlu tinggalkan surat pe sume tu..
    ape dah jadi dgn penyamun2 tu?
    kurang skit lah pemahaman tentang feeling raihana, tup2 dah berubah jadi lembut..
    btw, good job! :D

     

  • At 3/12/09 7:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceh...hampeh

     

  • At 3/12/09 7:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kedekut edia tol la....

     

  • At 12/12/09 6:21 PTG, Blogger "starlover" said…

    haha, igtkan lelaki bertopeng tu kanak-kanak yang menyamar je =.=||

    rupanya perompak betul eh? haha xD

    anyway, tak bosan baca cerita ni. menarik. kelakar. well done~

     

  • At 13/12/09 8:11 PTG, Anonymous yani said…

    brkobar2 tggu ending..
    smbungla lg..
    dh best dh ni..
    tp nk tau cita slanjutnya lg..
    huhu..
    best dh..

     

  • At 14/12/09 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...
    cite yg best...
    ending dye pun okey...
    x yah smbung pun x pe tpi kalau nk smbung ok gak...
    Good Job buat anarif.

     

  • At 15/12/09 10:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahhh..asal sampai cni jer story ni..smbung lar..nak tau gak apa yang terjadi dengan raihana dan ilham..best..smbg ok..?

     

  • At 18/12/09 1:39 PG, Blogger smartiest bear said…

    tergantung ke?
    mana ada...
    the end dia, raihana berubah.

    tp,kalau penulis nak sambung,
    mesti best!

     

  • At 21/12/09 6:54 PG, Blogger si blogger kerek said…

    i like d ending. tp igt kan mmg suprise party tuk budak2 tu. skali tol2 prompak. tapi... ape prompak nak dlm tadika+nursery?hmm

     

  • At 21/12/09 3:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la...bez..
    epy jew bace..
    x pyah sambungan pun tak pe..

     

  • At 24/12/09 6:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...
    tp xbes la sbb singkat sgt...
    smbung la gi..

    ----------wani_ks--------------------

     

  • At 25/12/09 12:36 PTG, Anonymous eyRa said…

    setuju dengan orang-orang diatas...
    tak tahu dah nak komen apa...
    saje jek tangan ni gatal nak meniap...
    tapi nak komen gak... hehehe
    besh ar cite ni...
    tapi stil nak tahu ending dia...
    takkan macam tu aje?
    tergantung ar...
    nak tahu gak apa pasal raihana tu degil...
    nak tahu gak apa jadi kat owg2 jahat tu...
    nak tahu gak bape lame raihana tu kat ospital coz tetibe si ilham tu dapat tawaran mengajar kat sekolah laen...
    ape pon good job buat writer...
    all the best...

     

  • At 14/1/10 12:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bolehla.....

     

  • At 15/1/10 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tlg smbg citer ni....best..........................nk ta0 ending dye........

     

  • At 5/2/10 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alah..pnjngkan lge ksah cnta mrka hngga ke jnjng plmin..

     

  • At 6/2/10 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cetanya best..p mcm tgntung pla cetanya..i hpe da smbungan nya.. congrate..

     

  • At 21/2/10 9:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dh ok dh cuma cite ni mcm tergantung sikit.
    ape pun nnt smbung yerk..
    from:bdak baek... punya

     

  • At 10/3/10 9:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    biasa je.. kena cari kunci yg buat pembca terpukau.

    -miss mira-

     

  • At 15/3/10 9:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kene wat satu babak yang mampu mmbuatkan pmbaca terpegun..apa2 pun satu cerpen yg best..

     

  • At 16/3/10 11:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cite dah ok. kalu nak smbg pn kne cari idea yg best spya pmbca tak bosan. bca pn cam klkar je, tiba2 da prompak.. hahaha.. pe pun gud job!!!

     

  • At 16/3/10 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..lagi bes kalu tambah si ilham ad skandal nan pompuan lain. and the same time, raihana ad hati nan si shafik yang pereka iklan..ha...btw, sambong k.

    wapiz obek

     

  • At 19/3/10 12:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ade lg ke miss nanny 2?kalu ade cpat2la kluarkn...dh x sabar nk bce ni...huhu

     

  • At 22/3/10 7:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best langsung

     

  • At 25/3/10 3:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I like it !!!
    besh sgt2.... :P

     

  • At 25/3/10 4:36 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    Pengajaran yg baik. Seorg bapa/bos sure nak yg terbaik.
    Mungkin cara tu dpt sedarkan raihana..Cuma, hati2 la, di rumah tu kunci la pintu.
    agar x mengundang bahaya :)

     

  • At 27/3/10 6:02 PTG, Anonymous anggur_violet (^_~) said…

    nper cter ni tergantung..br je nk menikmati dh abis..
    cter la mse raihana dh blik kt pjbt die, psl prangai die ngn teman2 spejabat..xpn hbgn die ng ilham..atau maybe die tru keje kt nursery 2..
    ape2 pn cter ni best jgk..

     

  • At 28/3/10 12:43 PTG, Anonymous aziera said…

    stuju dgan anggur_violet..cte nie cm t'gntung jew.cte dh best tp ending tak best arrr.byk persoalan...

     

  • At 30/3/10 11:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jgak cita nie
    anyway im enjoy it......

     

  • At 3/4/10 7:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet, nice storyline..

     

  • At 4/4/10 10:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat novel la... baru boleh baca betul2... baru la best klimaks dia...

     

  • At 7/4/10 2:43 PTG, Anonymous aminah said…

    OK JEK...........BOLELA.....GOOD JOB

     

  • At 11/4/10 10:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best glerr....hopefully ada sambungan cter nie

     

  • At 11/4/10 6:50 PTG, Anonymous ~wawa85 said…

    ok..tp nk tau nape si raihana jd cmtu? kurg kasih syg ke...
    raihana jap2 pggl ayah, jap2 pggl papa...?
    pe2 pn,teruskan berkarya!

     

  • At 29/4/10 2:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    heheh.,
    best!!.,

     

  • At 10/5/10 10:18 PTG, Blogger Nursya said…

    most cerpen yg sya bca cam xder ending jer....emmm . . .

     

  • At 12/5/10 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes ctenye..
    tp npe ending die ringkas sgt..
    papepn intersting..
    len dr yg len..
    gud job..
    :)

     

  • At 15/5/10 11:10 PTG, Anonymous siberyah75 said…

    Boleh tahan. Tapi endingnya terlalu awallah. kalau sambung panjang lagi tentu best. Pape pun tahniah untuk penulis. Teruskan usaha untuk menulis lagi....

     

  • At 27/5/10 2:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    e'ak eleh...

     

  • At 31/5/10 10:52 PG, Anonymous syasya said…

    ok la tapi pendek sangat
    anyway good work

     

  • At 7/6/10 4:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe best2!
    stiap org pasti leh brubah...
    gud try....

     

  • At 10/6/10 1:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad at all...

     

  • At 11/6/10 1:51 PTG, Blogger ilyana.juhairah said…

    Cter yg ok..pendek & mudah difahami...tapi cter nie x cukup info...baru pembaca nak feel...cter dah tamat...

     

  • At 11/6/10 8:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte da best...asl tgntng.....
    adoi ingat kan cple keee....khwin keeee....



    bdaak smle

     

  • At 19/6/10 4:56 PTG, Anonymous reader said…

    geram gak ngan watak raihana tuh mula2....hish...
    tp lama2 ok plak...good...

     

  • At 20/6/10 6:58 PTG, Blogger yoonn_chee89 said…

    apasal pndk sngt....tk puas lah nk baca...bt sronok gak...

     

  • At 23/6/10 9:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cm plik jer tbe2 brubh cm2...
    lau ag pnjg mst bes kn..

     

  • At 11/7/10 10:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmmm,,best jugak la citer ni....
    naseb ending dy x mati,,,lau x da bape buah cerpen ending dy asik mati jer....da kering ayo mate ni nak nangis....huhuh

     

  • At 11/7/10 10:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uhuhuh....bley thn gak la,,,
    tapi citer ni cam gantong jer...
    x pe,,gug job la 2 u...

    -lovaholic-

     

  • At 24/7/10 10:39 PG, Anonymous iyd said…

    apsal cite die abis cam ni je... baru nak berimagin lebih... alahai...

     

  • At 12/8/10 1:42 PG, Blogger cytee said…

    sweet,,but it quite simple,,,

     

  • At 20/8/10 1:02 PTG, Blogger AdeelaHimme said…

    Hurmm....alike lady boss a bit...

     

  • At 23/8/10 6:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gantung lar crita ni..~~~

     

  • At 27/8/10 2:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring gler..cam xde mnde len nk wat yg psl prompak tuh..

     

  • At 28/8/10 8:13 PG, Anonymous ila said…

    jalan cternye best tpi pndek sgt la...x puas nak bce

     

  • At 5/9/10 12:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergantung r....citer plak pendek...tp sngat menarik...

     

  • At 5/9/10 7:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermmm..boley la..not bad

     

  • At 7/9/10 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syok bace..ending die g tu jek..TOLONG LA SAMBUNK cerite ni...plesh!

     

  • At 15/9/10 3:30 PTG, Anonymous yuyu nia said…

    best tp ending x b'kembang..

     

  • At 24/9/10 4:19 PTG, Anonymous damia said…

    itu je???cerita x lengkap pastu trgantung..perlu usahakan lg..

     

  • At 25/9/10 2:52 PTG, Anonymous nisa cute said…

    best..tpy npe pndek sgt???cter dye trgntung..

     

  • At 27/9/10 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tahniah ye...Sangat menarik....

     

  • At 16/10/10 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tolong spe2 cite bleq

     

  • At 31/10/10 7:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita best, tapi ending dia macam tak best je...
    tergantung,..apa kata penulis sambung balik story nie dengan jalan cerita yang lebih mantap and ending yang best gilerrr...
    -peace-

     

  • At 3/11/10 3:35 PTG, Blogger syaira15_17 said…

    hehe...sweet giler ilham.ske sangat ngan note yg ilham bagi kat raihana....

     

  • At 7/11/10 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jgk larh citer nyh,,
    gud job..

     

  • At 17/11/10 5:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    m'narik...skli bc dh fhm jln cite dy..

     

  • At 20/11/10 6:50 PTG, Anonymous Peah kedah said…

    Anarif,awak memang penulis
    cerpen yg trbagus.i like your story.

     

  • At 2/12/10 3:08 PTG, Anonymous shazwani salwa said…

    kpd penulis : di harap dapat wat sambungan cite ni..mst menarik..

     

  • At 3/12/10 10:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ok...ending pun ok....

     

  • At 5/12/10 1:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huuhuh.bez..tp ending die m'hampakan saya skit sbgi pggmar nvel..hrap2 ade la smbungn nye nt k..sowi bab komen trok2...

     

  • At 6/12/10 1:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ne de tegantung cite nih,.
    oke la,.bezzzzzzzzzzzz cite nih taw,.!
    tp law nk wat miz nanny 2 p0wn oke gak pe,.!
    anyway,.taniah yek,.!

    [miss.azym]

     

  • At 9/12/10 1:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe.. berani x sye?
    by: miss nanny

     

  • At 15/12/10 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer tergantung arr,
    tak best sngat klu ending macam nie
    tapi ceritanya best dah cukup perencah...
    good luck 4 coming
    -me2all-

     

  • At 17/12/10 3:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg bgus,pembaca kena fikir yg positf pasal ending crta ni...baru la syok,x salah kalau angan2 skit.

     

  • At 24/12/10 3:01 PG, Anonymous yufa said…

    citer nyer best tapiending nyer x best sgt. tp kseluruhanyer mmg best...gud job....

     

  • At 25/12/10 3:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..hehe..endingnye wat org trtnya2..i like!!

     

  • At 25/12/10 4:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ending xbes laa..
    cam tergantung je but i like it..~

     

  • At 30/12/10 2:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow! best! i really like it! saya nk sambungannya, ya? please!

    ~~si uLat buKu~~

     

  • At 3/1/11 2:25 PTG, Blogger Q said…

    andng 2 bg best la,,,smbg la lg..

     

  • At 3/1/11 10:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nme pun cerpen..mmg la pendek!haha..
    btw,nice story!!

     

  • At 7/1/11 12:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bzt...
    nk smbungn!
    more story about raihana n ilham!

     

  • At 2/2/11 10:52 PTG, Blogger Sarah said…

    yeah

     

  • At 13/2/11 11:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita not bad, tapi ending dia x best lah... sambung lah ctrnye

     

  • At 6/3/11 11:20 PG, Anonymous LONGKUG said…

    best.....tp mcm pendek plak cerita nie....ndak puas membaca....

    ^^me, LONGKUG

     

  • At 6/3/11 11:24 PTG, Anonymous Irel Wani Izzat said…

    sonok!!!
    xbosan.
    tp klu bley kembangkn idea lg besh!!
    paperpon,nice story!!

     

  • At 7/3/11 1:33 PTG, Anonymous rongak said…

    best3..x boring cuma endg x cocok...

     

  • At 16/3/11 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet... x borink bace

     

  • At 18/3/11 2:04 PTG, Anonymous sleep reader said…

    sweet...tiba2x sedi.h

     

  • At 23/4/11 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple but really good... it's not complicated..

     

  • At 27/4/11 11:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala....tergantung..

     

  • At 5/5/11 10:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceta ney kalo d kmbangkn lg msti lg besh....its adorable n i suke watak raihana tuh,cm ending mcm tu j kew,bole smbung g tu,heheheheh,am waitim~

     

  • At 9/6/11 6:11 PTG, Anonymous Aisyah83 said…

    jalan citer menarik tapi ending nya rasanya kurang bertepatan sbb macam tergantung... apa yang terjadi pada raihana & ilham lepas tu? masih menjadi tanda tanya... walau apa pun, citer ni mmg best n lucu part ilham menghantar anak muridnya satu persatu setiap hari kepada raihana & menyuruhnya senyum sikit... unik... tahniah penulis... :) idea yang menarik...

     

  • At 14/6/11 11:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    very bad story

     

  • At 24/6/11 9:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita interesting..
    but kal0 buad ayt yg lgi p0wer,
    lagy best k0d..
    :)
    nyway,
    congratz..

     

  • At 18/8/11 12:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    title best..klu pjg kan lg cite lg best...the ending to simple..tp ok...

     

  • At 21/8/11 1:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bestt..Ada blog tak?

     

  • At 7/10/11 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer best..tp xkn ending dye cm2 je..??wt la lg gempak..

     

  • At 21/10/11 12:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la gak ending cmnie....tpie lg bezz klu ada smbungn lg..

     

  • At 25/12/11 7:11 PTG, Anonymous izah said…

    best citer ni..truskn penulisan anda!!

     

  • At 31/12/11 10:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best! tapi ending cam bodoh sket :3

    -bubblegum-

     

  • At 3/1/12 8:54 PTG, Blogger Admin said…

    ohhh...
    jalan crita da cun..
    elaborate la ckit lagi.nk taw story Raihana dgn Ilham

     

  • At 3/1/12 8:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cita da cun..
    elaborate la cket lagi..
    just nk taw kesudahan Raihana dan Ilham
    plizz..

     

  • At 20/2/12 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good story

     

  • At 6/3/12 1:02 PTG, Blogger Elfera said…

    teruskan usaha! crta best.:).. oya, sy pn bru buat blog, kalo ada sesiapa nk baca, ini link http://adelferra.blogspot.com/.. thank u..

     

  • At 12/3/12 3:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape cite nie cam xabis je....?klu bleh smbung la lag....best cite nie..... i like.

     

  • At 30/3/12 5:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ergh.. baru jer nak feeling.. pengakhiran tergantung.:(

     

  • At 8/5/12 1:30 PTG, Anonymous farah said…

    best..

     

  • At 2/6/12 9:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala.. smbg la lg... xpuas..

     

  • At 2/6/12 9:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala.. smbg la lg... xpuas..

     

  • At 1/8/12 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    AKHIRAN CITER XMENARIK..SAMBUNG KISAH ILHAM N RAIHANA

     

  • At 25/8/12 11:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan tap nape dia bahasa kan diri dia ngan ayah dia saya awak.cam tu jer end die,mana boleh kena la sambung lag.

     

  • At 6/9/12 12:01 PTG, Anonymous Ain barlianis said…

    best la jugak~~tapi sambung la cerpen ni..

     

  • At 5/10/12 6:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    novel nirh bst cangat.tapi klu diorang ada buat novel remaja lagi best.

     

  • At 14/12/12 7:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    NOVEL NI LAWAK HAHAHAHAHAHHAHAHHAAHAHHAHAHHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHHAHAHAHHAHAH KAH99999

     

  • At 23/2/13 12:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..ok,tpi kne pnjgkn lg cte nyer..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group