BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Kerana Dia Ayahku
Nama Pena : SURAZLINDA BINTI SHAMSUDDIN

Aku di buai resah..semalaman berfikir tentang perkara yang tak logik di akal.Kata-kata itu sememangnya benar-benar menusuk segenap ruang hatiku. "Perempuan sombong! Mentang-mentanglah lawa...Heiii ingat sikit yang engkau tu anak luar nikah!!" Aku memandang tanpa berkelip ke arah budak lelaki yang tak asing kesamsengannya kat sekolah ini. "Apa maksud kau? Janganlah fitnah aku yang bukan-bukan hanya sebab aku tak layan kau!." Sindiran yang ku kira tak terlalu pedas membuatkan lelaki itu terkulat-kulat.Liya di sebelahku tersenyum mengejek. Lelaki itu nampak tak sabar. Berang dengan tindak balas yang diterima. "Marisa, aku tak tipu kau lah.. Kitakan sekampung.semua orang tau yang kau anak luar nikah. Cuma diorang tak nak bising sebab hormat kat mak engkau sebagai ustazah. Lagipun, engkau dan adik kau tu pernah ke jumpa bapak kau?" Lantang lelaki itu bersuara. Aku terdiam. Menafsir setiap kebenaran kata-kata lelaki itu.Dia tersenyum melihat reaksi aku yang tidak seberani tadi. "A'ah la Marisa. Aku pernah dengar hari tu ayah aku cerita kat mak aku, dia kata lelaki yang mengandungkan kau dan adik kau tu pembunuh!!" Sampuk Loqman, teman sesamseng Iqbal.Derai ketawa mereka pecah. Mataku berkaca menahan sebak di dada. "Heiii.. jaga sikit mulut korang tu. Aku report kat cikgu disiplin nanti yang kau buli Marisa." Bicara Liya dengan penuh ketegasan. Dia kemudiannya menarik lenganku dan kami berlalu pergi. Meneruskan perjalanan pulang yang terkandas. "Kau jangan fikir yang kau tu anak kesayangan cikgu, kau boleh report kat cikgu.. Nahas kau nanti!' Kata-kata amaran seperti itu sememangnya telah terlalu biasa aku dengar. Kami terus mengatur perjalanan. Dan akhirnya, air mataku tumpah jua. Perlahan-lahan aku menyekanya supaya tidak terkesan oleh Liya, sahabat dunia akhiratku. "Mar, kau jangan dengar cakap si Iqbal tu. Kau bukannya tak tau yang dia sakit hati sebab kau tolak cinta dia." Aku mengangguk sebagai tanda memberi respon.

***************************************************************************

Marisa, tengokkan pengat yang ummi masak tu." Panggilan ummi dari dapur membuatkan lamunanku terhenti. Aku bergegas ke dapur tanpa menyahut panggilan Ummi. Aku melihat Ummi tak menang tangan menyiapkan makan tengahari kami. Walaupun sibuk dengan tugasan sebagai seorang ustazah yang mengajar di sebuah sekolah menengah, rutinnya sebagai seorang ibu tak pernah dilupakan. Itulah ummiku. Sememangnya hiduku sempurna walaupun tak seperti keluarga lain. Ummi berperanan sebagai ayah dan ibu. Ayah? agh.. ingatanku singgah lagi pada sebaris nama itu. Namaku Nurmarisa binti Ahmad Saufi. Kalau aku ini anak luar nikah, nama ayahku mungkin Abdullah dan bukannya Ahmad Saufi. "Marisa?" "Marisa?" Panggil ummi. Ya Allah, aku mengelamun lagi. "Ya Ummi.." Ummi menggeleng. Dia bangun dari kerusi dan berdiri di sisiku. Ummi memandangku dengan penuh kasih dan membelai-belai rambut lurusku. "Ummi tau, anak ummi ni dah terlalu matang dan berhak untuk berfikir tanpa mendapatkan pandangan dari ummi." Ummi diam. Menyusun kata-kata seterusnya. Ummi memang begini. Berbicara secara berlapik. "Tengok tu.." Ummi dan aku serentak memandang pengat keledek yang hampir hancur di dalam periuk. Aku memandang Ummi. Ummi senyum.. "Tapi, Ummi tak izinkan kalau Marisa berfikir sampai pengat keledek ni tak boleh di makan."Aku senyum. "Kenapa ni? Marisa macam ada masalah yang rumit untuk diselesaikan.." Macam tu lah Ummi aku. Dapat membaca setiap fikiran anak-anaknya. Aku menggeleng. Jika soal ayah dijadikan persoalan, memang Ummi tak pernah memberikan jawapan. "Mesti ada seorang teruna yang sedang mencuri hati Marisa." Aku tersenyum lega. Nasib baik kali ini, Ummi silap menilai.

***********************************************************************************

Seperti kebiasaannya, setiap pagi adikku Imran akan menghantar aku ke sekolah. Kerana jarak sekolah yang berdekatan, dia tidak betah secara tidak langsung menjadi pemandu setiaku. Cuma, waktu pulang dari sekolah saja dia tidak mengambilku. Biasalah, sebagai pelajar tingkatan 6 atas, aku selalunya pulang lewat, berbanding dengan adikku yang baru tingkatan 5. Sebetulnya, umur Imran cuma muda setahun dari aku. Oleh kerana dia bersekolah agama, dia terpaksa menduduki kelas peralihan selama setahun di awal kemasukannya ke sekolah itu. Nataliya Umairahlah yang menjadi teman pulang ke rumah setiap hari. Jarak rumah kami dengan sekolah tidak terlalu jauh. Kalau dengan berjalan kaki, masa yang diambil untuk sampai ke rumah hanya 10 minit. Jadi aku tidak pernah merungut jika terpaksa berpenat sedikit di setiap petang. Memandangkan hari ini Liya perlu menghadiri mesyuarat bulanan persatuan Puteri Islam, aku mengambil keputusan untuk pulang sendirian. Aku berjalan menyusuri jalan kampung dengan berhati-hati. Lopak-lopak yang ditankungi air kerana hujan semalam seperti air teh susu. Sedang aku leka mengatur langkah, terdengar deruman motor dari jauh. Bunyi kenderaan itu terasa begitu hampir di belakangku. "Hai Marisa!" Sapa suara yang begitu ku kenali. Agh.. Iqbal lagi. Mahu apa lagi lelaki itu? Aku terus mengatur langkah dengan lebih laju tanpa menoleh ke arahnya. Dia memperlahankan motornya.. "Kau nak tumpang?" Aku diamkan diri lagi. "Melihat reaksi aku yang tiada tindak balas, dia memberhentikan motornya tanpa mematikan enjin. Aku terus mengatur langkah. Kedengaran deruman motornya sayup-sayup. Aku menarik nafas lega. Mungkin dia sudah berputus asa dan berpatah pulang ke rumahnya. Selang beberapa saat, aku mendengar ngauman enjin motor yang begitu kuat. Entah mat rempit mana yang menggila tengahari buta macam ni. Deruman motor itu makin hampir di belakangku.. Dan tanpa sempat aku mengelak, air dari lopak jalan raya terpercik ke arahku. Habis basah pakaian seragamku. Gila! itulah yang ingin aku katakan pada pemandu motor itu. Namun, mulutku terkunci sebaik saja melihat seraut wajah yang kelihatan tersenyum di sebalik helmet itu. "Ini balasan untuk kau kerana sombong dengan aku!" Aku menggigit bibir. Geram! "Kau terlalu sombong Marisa.. Sepatutnya kau rendahkan martabat kau tu. Sedarlah diri sikit kau tu anak haram!! Bagaikan panahan halilintar yang menerjah ke arahku. "Orang lain yang ada ayahpun taklah sesombong kau!" Ya Allah, haruskah aku pertahankan kesabaran ini, sedangkan lelaki di depan ku ini menghina aku seperti seekor anjing kurap. "Iqbal, sekalipun aku ini memang anak haram, aku takkan sesekali merendahkan maruah aku untuk berkawan dengan lelaki seperti kau!" Aku mengesat air mata yang mengalir. Oh tuhan, hebatnya dugaan yang aku terima. " Ingat Iqbal, sesiapa pun status aku dan adik aku, tak ada sesiapapun yang berhak menghina keluarga kami. Sekurang-kurangnya, walaupun aku ni anak haram, aku tak pernah sehina kau!!" Aku berlari pulang ke rumah yang hanya tak sampai sepuluh langkah lagi.

***********************************************************************************

Selepas kejadian dua minggu lepas,aku menjadi pendiam. Sesampainya aku di rumah hari itu Ummi terkejut melihat baju sekolahku yang sudah bertukar warna. Belum sempat aku di soal oleh Ummi, aku meluru ke bilik. Pintu bilik ku kunci. Aku menangis sepuas hati sampai tertidur dengan bajuku yang kotor itu. Aku terbagun dari tidur bila adikku, Imran mengetuk pintu bilik mengajak sembahyang maghrib berjemaah. Memang itu kebiasaanya.. Tapi malam itu aku memberi alasan kurang sihat. Di dalam bilik, aku sembahyang sendirian. Mengadu nasib pada Allah yang satu.. Menangis lagi berserah pada Sang Pencipta. Makan malam juga ku abaikan.. Ummi masuk ke bilikku dengan ucapan salam. Memang aku dah agak Ummi akan datang ke bilikku. Kerana, bukan kebiasaanku bersikap begitu. Penat atau sakit macamana sekalipun, aku akan tetap makan. Kalau tak larat sangatpun, Ummi akan membawa makanan ke bilikku dan menyuapkan ke mulutku. Kasih Ummi memang tak pernah pudar. "Kenapa ni sayang?" Jemari Ummi menyentuh wajahku.. kasihnya meresap ke dalam jiwa. Di pintu ku lihat Imran tersenyum tawar sekadar memaniskan wajah. Adikku yang satu itu terlalu memahami. Dia datang dan duduk di sebelah kiriku dan menggenggam jari-jemariku memberi kekuatan. Mungkin dia terkesan sisa-sisa duka yang terpamer di wajahku. Aku merenung Imran.. Mencari secebis makna. Mungkin ayahku seperti Imran. Penuh pengertian. Agh.. ayah lagi. Kenapa aku terdorong untuk memikirkan tentang lelaki yang tidak ku tahu hidup matinya. " Kenapa ni sayang?" Ulang Ummi memecahkan kesunyian. " Bagitahu Ummi siapa yang buat Marisa macam ni." Aku senyum... Kemudian menggeleng. Mana mungkin untuk aku bercerita tentang Iqbal pada Ummi. Jika bercerita tentang Iqbal, maka akan terbongkarlah tentang penghinaan lelaki itu padaku. Akan terbongkar juga kenyataan pahit itu. Hati Ummi perlu ku jaga. Hati Imran juga tak boleh terusik.. Biar aku seorang yang makan hati. Biar aku seorang yang terluka. Dulu, pernah semasa Imran dan aku melihat foto-foto di zaman kecil, Imran bertanya pada Ummi, mana gambar-gambar kami dengan ayah. Air muka Ummi serta-merta berubah. Imran bertanya lagi bila melihat Ummi masih membisu.. Ummi senyum dan memberikan alasan yang tak logik dek akal. "Dulu, keluarga kita miskin, dan tak ada kamera nak ambil gambar kenangan." Kata-kata itu yang terlahir dari seulas bibir Ummi. Ummi terus berlalu menuju ke dapur. Aku dan Imran berpandangan. Kerana perasaan ingin tahu, aku dan Imran meluru ke dapur. Dan di satu sudut dapur, aku dan Imran melihat Ummi tersedu-sedan. Ketika itu, aku baru berumur 7 tahun, dan Imran 6 tahun. Di usia itu, aku dan Imran sudah dapat memahami kenapa jika manusia itu menangis. Dan selepas itu, aku dan Imran sama-sama berjanji takkan bertanya lagi tentang seorang lelaki bernama ayah. "Kakak..." tutur Imran lembut. " Ummi tanya tu.." Agh, lamanya aku mengelamun. Sejauh itu aku berfikir. Ummi memeluk tubuhku kedalam dakapannya. Terasa selamat sekali... " Ummi, kalaulah ayah ada.. tentu keluarga kita akan lebih bahagia sekarang." Entah dari mana kekuatan itu aku perolehi. "Kakak, kenapa cakap macam tu?" aku tahu maksud Imran. Janji tetap janji. Ummi terkaku. Rasa bersalah menerjah tangkai hati. "Ummi keluar dulu ya. Biar Im yang pujuk kakak." Kulihat raut wajah Ummi suram. Ummi, maafkan Marisa. Jerit batinku. Ummi berlalu membawa hampa yang menggunung. Setelah puas dipujuk, barulah hatiku terbuka untuk ceritakan segala-galanya pada Imran. Imran berhak tahu kerana dia adikku. Jelas di wajahnya aku lihat, Imran mengerti perasaan hatiku apabila di hina begitu.

**********************************************************************************

Selang dua hari selepas kejadian tu, aku terserempak lagi dengan Iqbal. Waktu itu aku mahu ke bilik guru untuk menghantar tugasan. Sebolehnya, aku tak mahu memandang mukanya. Aku benci! "Marisa.." Dia memanggil. Aku terus melangkah. "Marisa.." Lelaki itu menghalang laluanku, memaksa aku mematikan langkah. "Maafkan aku." Terlalu jengkel ku dengar perkataan yang terlahir dari bibir lelaki itu. Aku melemparkan pandanganku jauh ke padang sekolah. Mengelak dari bertentang mata dengannya. " Walaupun kau tak sudi memandang aku lagi, tak apalah. Tapi aku pohon dengan sepenuh hati, maafkan aku!" Bicara berupa rayuan itu langsung tidak berbekas di hati. Aku memberanikan diri menentang matanya. Hah.. ku lihat bibir kirinya lebam dan ada kesan luka. "Kau kenapa?" Perasaan ambil berat sebagai manusia wujud secara tiba-tiba. "Aku ok." Iqbal tersenyum kelat. "Luka yang aku rasa ni, tidak seteruk kelukaan yang kau rasakan. Aku memang silap.. Aku memang bodoh kerana sanggup menyakiti hati kau." Lelaki yang megah dengan keegoannya itu tiba-tiba hilang taringnya. "Marisa, sekali lagi aku pohon, maafkan aku kerana menyakiti kau selama ini." Iqbal berlalu dengan seribu tanda tanya. Aku bertanya dalam hati.. Imran ke yang pukul Iqbal? Soalan itu langsung ku ajukan pada Imran apabila setibanya aku di rumah. "Im pukul Iqbal ye?" Imran meneruskan pembacaannya. Apabila tiada jawapan yang aku inginkan, aku menarik buku dari tangan Imran membuatkan dia hilang tumpuan. "Kakak, bagi balik buku tu." Ucap Imran keras. " Jawab soalan kakak dulu.Im pukul dia kan? Jujur dengan kakak." Suaraku yang mula meninggi membuatkan Ummi tergopoh-gopoh datang ke ruang tamu. "Kenapa ni?" Tanya Ummi. "Ummi tanyalah anak lelaki Ummi ni.. Dah pandai pukul orang. Kalau sampai kepengetahuan pihak sekolah macamana nanti? Kena gantung sekolah baru tahu." Alamak, aku terlepas cakap lagi. Matilah kali ni.. Semuanya bakal terbongkar! "Betul ke Im?" Tanya Ummi bimbang. Lama Ummi membatu menanti jawapan dari Imran. Imran kemudiannya memandangku. Aku mengerti bahasa matanya. "Im tak sengaja Ummi. Lagipun memang budak tu yang salah." Tutur Imran lembut. Mudah-mudahan dia dapat mengawal keadaaan. "Tapi, Ummi tak pernah ajar Im bergaduh walau ia berpunca dari sesiapapun. Berdamai tu kan dituntut dalam Islam. Nabi SAW sendiri, apabila berdepan dengan musuh, baginda…“ "Walaupun orang tu mengatakan kita anak haram, kita masih perlu berdiam diri?" Pintas Imran tanpa ku duga. Imran ku lihat terlalu berani. Mungkin kerana dia sudah tidak sanggup membiarkan kami terus berada dalam serba tanda tanya. Ummi terkaku. "Im.." Aku menggelengkan kepala tanda jangan memberitahu Ummi. "Biarlah kak.. Biar Ummi tahu. Sebagai ibu, Ummi berhak untuk tahu." Tutur Imran tegas. Jelas menunjukkan ciri-ciri bakal pemimpin keluarga. Mata Ummi ku lihat berkaca. Aku ingin tahu maksud air mata itu. "Im dan kakak dah cukup besar Ummi. Kami bukannya ingin menafikan Ummi sebagai ibu kami, tapi kami perlu tahu siapa sebenarnya ayah kami. Siapa sebenarnya Ahmad Saufi? Kalau ayah sebenarnya sudah meninggal, dimanakah kuburnya." Imran menggenggam tangan Ummi. Kemudian menciummya. Aku mendekat.. memeluk Ummi dari belakang. "Seandainya, Im dan kakak sebenarnya memang anak luar nikah, kami takkan menyalahkan Ummi. Malah kami amat berterima kasih kepada Ummi kerana mengandung dan melahirkan kami." Imran mematikan kata-katanya. Membiarkan suasana sunyi seketika. Dia memandang aku, memberi ruang untuk aku menyambung kata-katanya. Betul kata Imran. Terlalu banyak pengorbanan yang ummi lakukan. Nenek pernah bercerita, ummi mengalami alahan yang teruk sewaktu mengandungkan aku. Dan, semasa melahirkan Imran, Ummi mengalami tumpah darah. Ya Allah, jika dihitung segalanya, mustahil aku dan Imran akan menyalahkan Ummi. Tanpa Ummi, takkan wujudlah kami di dunia ini. "Ummi.." Aku memulakan bicara. " Marisa dan Im terlalu sayangkan Ummi. Sebab itu kami tidak mahu kalau ada orang menuduh Ummi yang bukan-bukan. Bagitahulah kebenarannya Ummi. Sekurang-kurangnya kami tahu siapa ayah kami." Rayuan yang seakan mendesak itu membuatkan tangisan Ummi pecah. Aku dan Imran
berpandangan. "Marisa dan Imran bukan anak luar nikah." Pandangan kami berkalih pada Ummi. "Dan ayah kamu berdua masih hidup..."

***********************************************************************************

Dan kini, segalanya telah terbongkar. Persoalan yang selama ini bermain di fikiran, akhirnya terjawab sudah. Ummi telah menceritakan segala-galanya. Lelaki yang bernama Ahmad Saufi itu sememangnya ayah kandung kami. Kenyataan itu menangkis segala fitnah Iqbal selama ini. Aku memanjatkan seribu kesyukuran. Sesungguhnya darah yang mengalir dalam tubuh aku dan Imran adalah darah yang bersih. Tapi, satu kenyataan lagi yang sukar aku terima adalah ayah seorang pembunuh! Kata Ummi, ayah melakukan itu semua adalah bersebab. Menurut Ummi, dia melahirkan Imran di rumah Ibu bapa ayah di kampung. Minggu ke lima kelahiran Imran, sesuatu yang tak terduga telah berlaku. Rumah ibu bapa ayah telah dimasuki pencuri. Ketika itu Ibu bapa ayah membawa aku ke bandar untuk membeli keperluan dapur. Pencuri yang kejam itu cuba untuk melarikan Imran yang ketika itu baru berumur 35 hari. Iya, dengan umur yang tak sampai sebulan itu, Imran boleh dijadikan barang dagangan. Ummi menjerit dan merayu agar pencuri itu tidak mengapa-apakan Imran. Apabila pencuri itu melihat Ummi yang merayu sesungguh hati, dia meletakkan Imran di atas tilam dan mendapatkan Ummi yang tidak jauh dari situ. Dengan nafsu buas yang beraja, pencuri kejam itu cuba merentap kain yang di pakai oleh Ummi. Apalah daya Ummi yang ketika itu masih belum habis pantang. Sungguh Allah itu Maha Pelindung.. Ayah yang merasa tidak sedap hati, terus pulang ke kampung walaupun pagi itu ayah sepatutnya menyambung kerjanya setelah seminggu bercuti. Melihat keadaan yang genting, ayah meluru mendapatkan Ummi dan pencuri itu. Ayah memukul pencuri itu dengan sekuat hati. Sedang mereka bergaduh, pencuri terus mengeluarkan sebilah pisau lipat dari poket seluarnya dan mengacukan ke arah ayah. Ayah tidak mengalah. Dia cuba untuk merebut pisau itu dari pencuri tersebut. Berlakulah pergelutan dan akhirnya pisau itu tertikam tuannya sendiri. Ummi yang terkejut menjerit sekuat hati setelah melihat lumuran darah di badan pencuri itu..

*******************************************************************************

"Jangan menyalahkan ayah kamu. Dia melakukan itu semua sebab ingin menyelamatkan maruah Ummi." Kata-kata Ummi masih bergema di ruang dengar. "Ayah yang meminta Ummi merahsiakannnya kerana tidak mahu anak-anaknya tertekan dengan kenyataan ini.” Memang betul kata-kata Ummi. Ayah tak pernah bersalah dalam hal ini. Ayah melakukan pengorbanan yang sepatutnya dilakukan oleh seorang suami. "Di mana ayah?" Soalan itu hampir serentak kami tujukan untuk Ummi. Menurut Ummi, ayah berada di dalam penjara. Hukuman yang dikenakan terhadapnya adalah selama 30 tahun. Hari ini Imran berumur 18 thn.. Masih ada 12 tahun lagi, baru ayah akan dibebaskan. Setelah banyak kali aku dan Imran mendesak, akhirnya Ummi bersetuju membawa kami berjumpa ayah. Dan hari ini adalah harinya.. Aku sebenarnya tidak sabar untuk melihat raut wajah insan yang bergelar ayah itu. Sampai saja di perkarangan penjara Sungai Buluh, kami bertiga turun dari kereta Kembara milik Ummi. Imran mendapatkan aku dan menggenggam jemariku. Aku mengeratkan lagi genggaman tangannya. Aku dapat merasakan getaran hati Imran. Matanya berkaca. Seperti biasa, aku pasti akan mengusap kepalanya. Aku senyum menahan air mata dari mencemari pipiku. "Dik, kita akan jumpa ayah.. Jaga perangai tau!" Imran mengangguk perlahan. Seterusnya, Ummi mengajak kami ke ruangan pelawat. "Saya ingin berjumpa dengan suami saya, Ahmad Saufi." Lafaz Ummi. Sekejap ya Puan." Balas penjaga kaunter pelawat itu dengan ramah. Setelah mencatat sesuatu, petugas tadi kembali bersuara "Puan boleh masuk ke dalam sekarang." Ummi masuk ke bilik itu diikuti oleh aku dan Imran. Di sebalik tingkap bercermin kaca yang berjeriji besi, aku melihat seorang lelaki tua yang berpakaian seragam penjara yang telah lusuh warnanya. Tapi wajahnya itu mirip Imran. Mulus dan bersih. Dia memandang Ummi lalu menghadiahkan sebuah senyuman. Seolah-olah setiap hari Ummi dan dia bertemu. Mungkin betul telahanku, kerana jarak tempat mengajar Ummi dan penjara ini tdak terlalu jauh. Pandai Ummi menyimpan rahsia ini selama berbelas tahun. Agh, mungkin ini namanya cinta sejati. Ummi mengambil sejenis alat seperti ganggang telifon rumah dan melekapkan ke telinganya. Lelaki itu juga berbuat demikian. "Abang, Kasih bawa anak-anak kita." Ucap Ummi. Lelaki itu memandang ke arah aku dan Imran silih berganti. Mukanya keruh. Tidak sukakah dia berjumpa dengan anak-anaknya ini? "Kasih minta maaf kerana tidak dapat menyimpan rahsia ini sehingga Marisa dan Imran habis belajar." Aku dan Imran mengambil tempat di sebelah Ummi. "Seperti yang selalu Kasih ceritakan, Marisa dan Imran selalu diasak tentang statusnya sebagai anak-anak Kasih." Nah, betulkan.. sememangnya Ummi selalu menemui lelaki itu.Lelaki itu memandang aku..kosong. Kemudian beralih kepada Imran..juga tanpa apa-apa pamitan,atau mimik muka. Aku rindu untuk mendengar suara yang aku tak pernah dengar selama ini. "Tak apalah. Kalau bukan sekarangpun, mereka akan tetap tahu yang ayah mereka ini meringkuk di dalam penjara kerana membunuh." Bergetar suara itu. Walaupun perlahan ucapannya, telingaku dapat menangkap butir bicaranya. "Tapi abang..." Ummi mematikan kata-katanya apabila melihat lelaki itu bangun dari kerusi dan ingin berlalu. Dengan pantas, aku mengambil ganggang telifon dari tangan Ummi." Ayah, kami tak pernah menyesali takdir ini. Kami tak pernah berasa malu hanya kerana ayah kami meringkuk di dalam penjara." Ayah mematikan langkahnya. Dia berpaling ke arah kami dan mengatur langkah. Dia mendekat. Aku memandang bening matanya, mencari sebuah harapan. Matanya bergenang. Dia melekapkan tangannya ke arah tingkap cermin. Dan aku juga berbuat seperti itu. Terasa tapak tanganku menyentuh tapak tangannya. "Marisa anak ayah..." Ucap ayah. "Iye ayah. Dan ini Imran, satu-satunya anak lelaki ayah." Aku memandang Imran, matanya basah. Entah bila dia menangis, akupun tak sedar. Aku memberinya ganggang telifon itu. "Ayah.." Esak tangis Imran bergema. Aku dan Ummi sendiri tidak dapat menahan air mata dari gugur. "Im janji, Im akan jaga Ummi dan kakak. Ayah cepat pulang ya.. Nanti kita boleh makan malam sama-sama, sembahyang berjemaah sama-sama. Kalau ayah ada, Im dah tak perlu jadi imam." Adu Imran selaku anak bongsu. "Puan, masa melawat dah tamat." ucap seorang anggota polis. "Ayah pergi dulu ya.." Lafaz ayah. "Ayah... esok kami datang lagi." Raung aku dan Imran serentak apabila seorang anggota polis menggari tangan ayah dan kemudiannya membawa ayah pergi. Ummi memeluk aku dan Imran."Ya.. esok kita pasti datang lagi." Luah Ummi sambil tersenyum. Aku dan Imran juga tersenyum dalam tangisan. Sesungguhnya, kami puas kerana dapat berjumpa dengan ayah. Akhirnya kami tahu siapa ayah kami..dan yang paling penting, aku dan Imran bukan anak haram seperti yang di katakan oleh Iqbal. Esok, pagi-pagi lagi aku akan berjumpa Iqbal.. Aku akan memaafkan segala salah dan silapnya terhadapku selama ini. Sesungguhnya, kemaafan adalah dendam yang terindah.
posted by Penulisan2u @ 5:37 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
97 Comments:
  • At 15/11/09 12:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte ni ok tp xlogik..
    org xkan kene penjara kalo mbunuh utk mpertahankan diri atau org len dr bahaya..
    but good story anyway..

     

  • At 15/11/09 1:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aik .
    tu bkn self defense ke .

     

  • At 15/11/09 8:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey
    huhuh

     

  • At 16/11/09 6:43 PG, Blogger Daniera said…

    xberani nk kate pape sebb tak taw undg2 sebenar mcm mane. tp cite ni best lah. congrat's writer. :)

     

  • At 16/11/09 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xlogik la
    pembunuh kalo dia sj2 nk bunuh
    tp kalo nk prthankn diri xkn
    pape pun ok la cite nie

     

  • At 16/11/09 4:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la..lain dr lain..
    tp penulis patut wat kajian dulu..menulis ni same mcm memberi maklumat kepada org lain..silap maklumat..paham2 la sendri k..

    jalan crite da ok kot..ntah la..ade yg kurang la..tp xtau ape..cume make sure info kne betul k..penulis yang bijak akan mencri pengetahuan dahulu sblm memberi ilmu/maklumat kpd org lain..so keep it up k..

    cintaku disini menanti dirimu=)
    -miss_purple-

     

  • At 17/11/09 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asal aku menangig bl bc cite nie.. adui ba....

     

  • At 17/11/09 5:17 PTG, Blogger SyUhAdA said…

    bleh la thn...
    tp btol la..cam xlogik ckit...
    tp xpe,gud try....
    truskn brkarya...

    ~~~syu90~~~

     

  • At 17/11/09 10:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'ah la...setahu aku kalo stakat nk self defense x kan kene hkmn pnjra...cite ni bes...tapi fakta x betol...harap dpt p'baiki utk pnlsn sterusnye...

     

  • At 19/11/09 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tetibe je nangis plak..

    sedihnye cite ni..

    gud luck writer :)

     

  • At 20/11/09 7:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kelukaan marisa mmg xseteruk & sedalam luka di bibir iqbal...
    and that's all the more reasons to not to forgive him...bia die tanggung dose menghina org seteruk tuh....

    sori laa...kalo org dah jatuh kan air muka aku smpai cmtuh skali, xkan ade harapan la utk aku maafkan die....

     

  • At 23/11/09 12:38 PTG, Anonymous blev said…

    erm tulh...bkn selfdefce erk...tp ape2 pum cte nei oklh...huhu...

     

  • At 24/11/09 7:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Slm, sy cdgkan phk pnlsn2u ubh tmpt kotak nk bg komen ni. kdg2 pmbc mls nak taip komen bila kotak ni berada jauh ke bwh jika komen pmbc pjg bjela. sy cdgkan ltk kotak komen ni kat bwh cerpen n sbrg komen n ulsn dr pmbc ltk kat bwh kotak ni.

     

  • At 2/12/09 2:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best gak crite nya..lain dr yg lain.tp tu la kurg logik

     

  • At 10/12/09 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hampehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

     

  • At 10/12/09 9:54 PTG, Blogger nabilah said…

    pening kepala aku tengok perenggan nie.. anyway... nice story..

     

  • At 11/12/09 4:42 PTG, Blogger princess said…

    satu je..bt kajian sebelum menulis cerita k.
    undg2 x begitu kejam..dia m'p'tahankan diri..
    xkan smpai 30 thn..basenye dlm kejadian cmni ditahan utk ambil keterangan je..
    klu pe pun penjara beberapa bulan je paling lm pn 2-3 thn je..
    lg 1 x logiknye..
    xkan orng kg x tau kejadian tu..
    so amat2 mustahil tuduhan sbgai ank luar nikah..
    tp klu ank p'bunuh tu mgkn ye..:-(

     

  • At 14/12/09 11:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    no komen sal undang2.. tp cite ni mmg best

     

  • At 21/12/09 8:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pleknyer...klu nok defend orang pown kene masok penjare ke?hishh!!!

     

  • At 6/1/10 12:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    psl undang2 ni blur ckit la..hee..
    tp cerpen ni menarik jg..x semestinya kt trs membenci org utk slmnye walau sebesar mn kesalahan yg tlh di lakukan...
    menarik..ada unsur nilai2 murni yg blh di renungkan..
    teruskan bekarya..sisipkan sesuatu yg menarik mnt pembaca dlm berkarya...

     

  • At 23/1/10 3:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer...
    pagi2 dah wat aq nangis...
    pape pon best....
    huhuhuhuhu

     

  • At 24/1/10 2:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    w/pun x brp logik...
    tp tetap menitis kan air mata... huhuhu

     

  • At 27/1/10 6:22 PTG, Blogger naruto said…

    cerpin yg menyentuh air airmata kelakian ku.masih adakah didunia realiti mcm cerpin ini?sungguh mulia sekali.tahniah kepada pembuat cerpen ini.aku begitu terharu sekali

     

  • At 13/2/10 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    first skali, well done tuk writer, kerana berjaya buat saya menangis. one word to describe about your story, sad.sedih sampai nangis.
    second, macam yang orang lain komen, macam tak logik, tapi takper, lepas ni cuba ubah, buat kajian dulu kalau nak buat cerpen pasal fakta, ok.
    keep up your good work.

     

  • At 22/2/10 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg xlogik tp best la....menyyt aty....gud job

     

  • At 17/3/10 5:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ni best gak,teruskan usaha anda,but 1 thing,kena tahu pasal undg2.ape2 pun sy sedih gak baca citer ni.sy suke citer yg happy ending.

     

  • At 23/3/10 2:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita ni best, menyentuh sangat2.. yela.. kalu dah kait mengait dengan mak bapak ni mmg sedih..
    tapi tulah.. x logik sikit bila di penjara.. hehe..
    tapi dari 10 sy bg 9.. hihi

    -jari menari~

     

  • At 4/4/10 1:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni ok..mak ayah sanggup tahan diri dan perasaan mereka dari mlakukan pkara yg boleh memalukan kita sbg anak2..tp anak2 zmn skang lbh bsikap sbaliknya..tahniah penulis..hasil kn lg karya yg blh smpaikan msg sebegini agar kita sama2 mdapat keredhaan allh....

     

  • At 8/4/10 8:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita dan penggunaan bahasa yg bagus..ayat2 yg digunakan menampakkan penulis mmg berbakat dlm penulisan..cuma seperti komen2 lain saya jg nak komen pasal hukuman yg diterima oleh "ayah" marisa...kena buat kajian sikit la kalau nak buat cerita yg ada fakta macam tu..nanti jalan cerita jadi tak logik..apa pun teruskan berkarya..

     

  • At 8/4/10 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    da msg yg dsmpikn lam cerpen nie..sedeh..tp mnrik

     

  • At 10/4/10 11:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adeh.. tangkap nangis!!

     

  • At 13/4/10 5:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citar best...
    sedih la...
    tapi pasal hukuman yang ayah dia kena.
    tu kn fikir balik la.

     

  • At 18/4/10 12:23 PTG, Anonymous raeda said…

    cite best cume pengunaan kate je yg kureng ...
    pe pon cite yg ok [good luck]

     

  • At 21/4/10 11:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam....yup...lau ikut konsep sbnr....
    lau seseorg individu bunuh individu yg lain utk pertahankn diri...
    dia tidak dikira sbg pesalah...=)
    *idea da ada...cuma pengetahuan ttg udg2 perlu ditambah...^_^

     

  • At 22/4/10 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey..ak yg dok kaunter nih tetibe nangis..abis org tgk aku pelik jerrr..
    gud story tapi fakta 2 kne study lg k..
    keep on writing..gud luck

     

  • At 29/4/10 12:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agk cdey sbb trigt kt ayh...
    rindu sgt kt ayh..

     

  • At 21/5/10 8:50 PG, Anonymous syasya said…

    cedih & seronok cite ni
    keep working!!

     

  • At 21/5/10 2:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    it's like you're saying if you defend your wife from getting raped, you're gonna go to jail for 30 years..it's so corrupted.what a grave mistake u've done.

     

  • At 26/5/10 3:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seronok tapi cerita ni macam ceritakan yang undang-undang kat malaysia ni mudah dimanipulasikan

     

  • At 9/6/10 8:31 PG, Anonymous Aain said…

    citer nie memang best...
    agsk sedih laa citer nie..
    memang meruntun hati..
    good writer...
    make a better job pas nie k?
    good luck

     

  • At 11/6/10 2:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terkejut membaca tajuk..sama dengan cerpen saya..tapi cerita totally different..my komen, kena make sure study pasal sdkt fakta lain. law misalnya..kalau dak jadi cam citer khayalan indon yg tak logic..keep it up!!

     

  • At 12/6/10 3:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aQ Ase LA kan,Ayah budAk 2 xnAk bgtAu y dIA mEmpERTAhanKAn diRi sbB tAku mAruah istERi dIA rosAk..2 y diA xcKAp selF defEnsE...kirA okAy lA...

     

  • At 19/6/10 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita best tapi pasal masuk jel ni cam x logik...that is consider self defend...x kan masuk penjara..cane neh?

     

  • At 24/6/10 11:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah kpd penulis sbb berjaya membuatkan pembaca menghayati jalan cite sampai meleleh-leleh air mata...
    mesti sbb korang kesian kat anak2 yg terseksa jiwa ni drpd bertanyakan umminya psl ayah diorng kan...
    kalau pun korang kata cite ni 'cam' x logik...aku x heran...cuma korang pun tahukan benda cam ni x mustahil berlaku dimana2 skalipun...sebab saksinya cuma sorang ~ummi/Kasih~,lagipun si ayah mgkin nak lindungi maruah si ibu & si mati dan perbuatan si ayah tu x kena pd tempatnya...

    utk watak Iqbal & Marisa ~~~ tiada manusia hina tanpa masa depan,tiada manusia mulia tanpa masa silam ~~~

    teruskan perjuangan anda ye penulis... ~~anis~~

     

  • At 29/6/10 2:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud story

     

  • At 7/7/10 10:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes, sad.

     

  • At 8/7/10 11:01 PTG, Anonymous fatimah said…

    memang menyayat hati.......sarat dengan nilai2 kekeluargaan. tahniah kepada penulis kerana berjaya memberi emosi dan menggarap cerita ini dengan begitu baik sekali..

     

  • At 13/7/10 12:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak best lah ....
    tak dapat copy la text ne...

     

  • At 13/7/10 12:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ta ade ke karangan dari laki-laki...
    awek smue yg ade kat sini...
    cam mane ni....

     

  • At 27/7/10 12:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crite ni ok...
    menarik la jgk..
    nasihat utk ank2..
    walau camne pun mak ayh kte..
    kte kne terima mereka seandainya...
    gud job penulis...

     

  • At 12/8/10 1:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg ringkas but still ok.cuma mmg x logik kalau hukumannya berat sgt.saya lepasan undang-undang, kes seperti ayah Marissa itu dinamakan private defence.kalau terbukti dia mempertahankan diri atau org lain,mahkamah akan mempertimbangkan semua faktor.kes sebegini bkn jatuh dlm kategori bunuh ttp mgkin akan disabitkan dgn 'culpable homicide not amounting to murder.'kpd penulis,tlg buat sedikit kajian dulu ye dik!dunia penulisan memerlukan ilmu bantu yg banyak dan dari pelbagai genre,jadi byk2 la membaca,k

     

  • At 13/8/10 8:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sangat2 sdey..

     

  • At 17/9/10 8:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ringkas dan menarik..., trus kan bkarya...

     

  • At 20/10/10 10:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg best..sdey2..

     

  • At 20/11/10 1:36 PTG, Anonymous syeera said…

    eh kejamnya iqbal 2 sampai dia sanggup hina Marisa cam2.kata cinte kat marisa...........

     

  • At 21/11/10 11:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ingatan untuk kita semua...nilai yg trselit dlm kisah ni juga tentang bagaimana sepatutnya kita menghormati ibu kita..penulisan yg baik tetapi ad perkara yg masih boleh diperbaiki dalam penulisan akan datang..

     

  • At 24/11/10 3:48 PTG, Anonymous KH said…

    citer yang agak sedih.. tp sepatutnya ayah Marisa x dikenakan hukuman sebegitu berat kerana dia mempertahankan diri.. ape2 pun kasih sayang dan pengorbanan umi dalam membesarkan anak2 amat menyentuh jiwa..

     

  • At 4/12/10 10:24 PG, Anonymous qiss said…

    jalan cerita menarik.sedih but epy ending..hampir ternanges baca tp kne control sbb kt ofice..gud luck to writer..keep it up..

     

  • At 8/12/10 3:03 PTG, Blogger "Just Open It" said…

    i like ur story very much so sad n i have feeling when i read it...thank for this story interesting! /i like ur stail/

     

  • At 9/12/10 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ape plak ni...wahai penulis,30 hari tu kan dah sebulan...umur 35 hari tu bermakna sebulan 5 hari...apapun,teruskan usaha anda.tingkatkan prestasi,kurangkan kontroversi k.

     

  • At 24/12/10 2:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih nye cte nie.....

     

  • At 29/12/10 12:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku amek aliran undang2 di salah sebuah universiti tmptan..utk pengetahuan penulis seseorang tidak akan d jatuh kan hukuman penjara hanya kerana ingin mempertahan kan diri mereka dan juga mempertahankan maruah seorang isteri..harap kaji lah dulu fakta2 yang ada..kerana undang2 negara kita tidak terlalu kejam ok..

     

  • At 3/1/11 8:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mule2 ase xlogik gak tp cite nie tetap mnyntuh hati..gud try..

     

  • At 5/1/11 5:22 PTG, Anonymous arifa ubaidillah said…

    Kpd komentar 12/8/2010 & 29/12/2010 emm.. de cadangan tak web page mudah ttg Malaysia Law yg boleh dijadikan rujukan kalau nak buat cerita berkaitan undang-undang? Mudah penulis2 baru dapat idea. citer omputih cam Sidney Sheldon buat cerita melibatkan law mmg best, strong dan tak kan diragukan fakta. Penulis prolifik (betul ke ejaan?) Ramlee Awang Mursyid pun mmg genre Law+thriller.. term Law banyak, ada situasi lah, akta lah.. kamu jujurnya tak tau, tapi tak putus asa mencuba:)

     

  • At 11/1/11 10:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hmm...xpatut dipenjarakan smpi 30taon..
    Tp cter ni mang layannn.....

     

  • At 11/1/11 10:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    vasw fsdw jyught nmhkjo vzcsxw jtyrre gaas 01 1111111111 4785236 999999999999 xsdbs bds sfddf sfd fgafg hfgayr tywf g havfy hfgaf fgwyf

     

  • At 11/1/11 10:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    0124578326598134679

     

  • At 11/1/11 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    vczaswqrdrefdeswed ;.;

     

  • At 13/1/11 12:19 PTG, Blogger sss said…

    saya suka gayabahasanya.
    senang rasanya membaca. fakta saja kelemahannya.
    jujur cerita ini buat saya menangis.
    teruskan menulis cerita yg ada pengajaran mcm ni ya!

     

  • At 4/3/11 9:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih.......

     

  • At 13/3/11 3:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bkn ke kalo membunuh brsbb x yah penjara smpi 30 thaun??
    lame gile tuh..
    harap writer alert aw..
    hopefully,, lps ni akn ade cerpen yg lg gempak n best,
    good job, writer..

     

  • At 21/3/11 7:29 PG, Blogger lkX said…

    sob sob..
    srnk bce:D
    suke jln crite:)
    good job;)

     

  • At 24/3/11 5:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm tk logik tpu best...........

     

  • At 6/4/11 10:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita yg menarik...
    sedih sesangat... :'(

     

  • At 12/4/11 2:48 PG, Blogger anne zalia said…

    boleh email cerpen ni kat saya .kerana dia ayahku .assignment anlisa skrip .email saya , annezalia@gmail.com

     

  • At 13/4/11 3:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bowing2

     

  • At 20/4/11 12:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sangat,,good job..teruskan usaha

     

  • At 29/5/11 4:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehehehehehehehehe

     

  • At 2/6/11 8:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Jalan cter da bgs da..tp ble related dngn law..mintak kene teliti cket...keep it up!!

     

  • At 7/6/11 10:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeh....:(

     

  • At 15/6/11 2:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yaaloo . . .mne ad owg mcok pnjre cbb nk p`thnkn dri??pew pown gd job..NANA SAYANG ALEP<33

     

  • At 29/7/11 12:52 PTG, Anonymous yana said…

    wowwwww!!!!! that father is a real hero!!!!!!!!!!

     

  • At 14/8/11 3:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cete nie sedih sangat tak tahu kenapa mengalir air mata membaca cerpen nie bila nak last2 tue..hem mungkin bkaitan dgn sorang ayah...apa pun..saya sangat suka latar penceritanya,susunan bahasa dan ayat yg boleh difahami..good! 89%/100%.cuma,apa yg tak logik tue .yerlaa..smua pun tertanya2..adaka orng tue dipenjarakan 30 tahun atas kesalahan membunuh utk mempertahankan sesorng..so ,fikr2kan ler..yer..thanks~

     

  • At 16/9/11 12:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah...
    citer nie best...
    cm hrp prbtlkn fkta terutama brksr undg2....

     

  • At 28/9/11 7:55 PG, Blogger anasakinah said…

    seriusly. tetibe nangis. ok fine. noktah.

     

  • At 29/9/11 7:29 PTG, Anonymous adamia said…

    Sedih...

     

  • At 1/10/11 10:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie best...tp xbape logik la plak..
    anyway..gud try

     

  • At 12/1/12 12:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih ye... :'(

     

  • At 13/1/12 12:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    coment azue mcm yg len2 jugak.... cter menarik.. tp x logik... adesss...

     

  • At 7/3/12 9:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita yg bagus.Teruskan berkarya.Kesilapan memang ada di mana2.

     

  • At 10/3/12 6:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good story...
    this story make me cry!!

     

  • At 2/4/12 9:08 PTG, Anonymous Nazrah Nazira said…

    Cerita yang sangat menyentuh hati :') Congrats Writter :)

     

  • At 29/6/12 10:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    logik ka x...aku x kesah tp ada memang unsur sedih ......congrat..

     

  • At 24/8/12 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    X best langsung
    Hampehhhhh....
    Buat pnt je baca
    Sebab x berapa logik




     

  • At 18/12/12 2:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat yg terbaik 4 next story ok...

     

  • At 19/2/13 12:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!!!!

     

  • At 20/7/13 4:53 PTG, Anonymous lavender said…

    kepada penulis:teruskan usaha..untuk menulis,selain minat,kita juga perlukan research dan knowledge..jalan cerita cerpen ini basa,namun berjaya menyentuh hati dan perasaan pmbaca..sayangnya tidak kemukan fakta yang betul...biasanya pembaca akan menjadikan bahan bacaannya sebagai rujukan..berhati-hati di masa hadapan..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group