BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, November 07, 2009
Cerpen : Sampai Syurga
Nama Pena : bulanVALERA

"Ecah". aku terdengar seseorang memanggil namaku. Lantaas aku berpaling mencari gerangan empunya diri. Di satu sudut, kelihatan seorang dan beberapa orang rakannya melambai-lambai kepadaku. Aku hanya tersenyum melihatnya, dan tiba-tiba... "Ape senyum-senyum. Ingat orang suka kat dia lah tuh. Dah lah gemuk, banyak jerawat, tak ada sapa nak lah" dia mula menghina aku. Aku hanya tunduk lalu beredar.

"Kau tak boleh menangis, kau kene tabah. Tuhan saja nak uji kau" kata hati ku.

"Selesai sahaja waktu persekolahan, aku terus pulang kerumah dengan muka mencuka. "Ecah, kenapa?". Tanya papaku. "Tak ada pape lah papa". Jawab ku. Aku terus lalu menuju ke bilik. Lalu menatap muka ku di cermin. "Hodoh sangat kah aku?". "Gemuk sangat kah aku?". "Kenapa semua orang menghina aku?". Lalu dengan tidak semena-mena, air mataku tumpah membasahi pipi. Tanpa aku sedari, aku terus terlena hingga ke maghrib.

"Ecah !, oooo ecah !,". Terdengar suara mama memanggil ku. "Ecah bangun nak, dah nak dekat mghrib nih". Panggil mamaku. "Ye lah ma". Jawab ku. Lantas aku bangun, mandi dan sembahyang asar yang tertangguh tadi. Aku turun ke bawah rumah dan seperti biasa, sunyi sepi. Mungkin papa belum pulang lagi. Mama pula mungkin berada di kamarnya. Aku anak tunggal. Tiada adik beradik yang menemani ku. Saban hari aku kesunyian. Papa ku mempunyai sebuah syarikat yang agak besar di ibu kota. Mungkin suatu hari nanti aku akan menerajui syarikat papaku nanti. Mana lah tau. Mama ku pula seorang peguam. Aku tidak berminat untuk menjadi peguam. Tambahan pula, aku tidak berkeyakinan tinggi dengan rupa paras ku ini.

"Keesokkan harinya aku pergi kesekolah seperti biasa. Drebar yang menghantar aku. Sampai saja di kelas... "Selamat pagi gemukkkk!". Kata ketua kelas ku. Aku memandangnya. "Apa kau nak ha!, tak abis-abis buli aku, kutuk aku. Kau fikir kau ensem sangat ke ha?". Jerit ku. Panasku tidak tertahan. Baran ku telah maximum. Tidak tertahan lagi. "Memang aku ensem pon. Nape?, Kau jeles keh?. Kau tu dah lah bunjit, gemuk, hodoh, bodoh, tak pandai melawa langsung. Orang tua kau dah lah kaya, tapi kau..... "Panggggggggs!!". Dengan tidak semena-mena tanganku hinggap di mukanya. Rasa kau. Satu kelas melopong melihat aku. "Ha!, asal kau diam?. lawanlah aku, pukul lah aku. Cepat!. Aku tau lah aku nih hodoh, tak chantek macam perempuan lain. Tapi kau tak patot buat aku macam nih. Aku pon manusia biasa macam kau. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya. Termasuk jugak kau!". Sudah lama aku pendamkan perasaan ini, akhirnya keluar jugak. Tapi kali ini aku tidak akan menangis. Aku kene kuat. Lantas aku berjalan menuju ke tandas. Kelas sewaktu itu sunyi sepi. Semua pelajar kelas mengekori ku dengan jelingan mata. Peduli apa aku. huh !.

"Tamat saja persekolahan, aku terlihat mama melambai-lambai tangannya memanggil ku di luar sekolah. Aku segera mendapatkan mama dengan penuh tanda tanya. Apahal orang tua nih tibe-tibe jeh jemput aku. Selalunya Pak Kuyub. Mane dia pergi?. Sakit kut. Aku membuat kesimpulan sendiri. Sepanjang perjalanan suasana suram sahaja. Tiba-tiba. "Ecah, mama nak cakap sikit". kata mama. "Cakap lah ma". Jawab ku. " Minggu depan kita akan berpindah terus ke Singapore. Kita akan terus tinggal disana. Papa nak buka syarikat disana. Mama pun sama. "Abes tu Ecah kene ikut lah ma?". Kata ku dengan nada yang lemah. Mood ku bertukar suram. "Ye lah. Tak kan nak tinggal sini kot". Jawab mamaku. Aku melontarkan pandangan ku jauh ke luar jendela kereta. "Nanti kemas semua barang Ecah". Kata mama. "Yelah ma". Kata ku tanpa membantah. Sebenarnya aku tidak mahu kesana. Aku tak nak tinggal kan Malaysia. Negara yang sangat ku sayang. Tambahan pula, aku tak nak tinggalkan seseorang yang sangat aku sayang dan tak nak kehilangan dia. Tapi nak buat macam mana. Kata ibu bapa kene kita turuti.

Esok adalah masa untuk aku berangkat ke Singapore. Kesemua telah ku bereskan. Empat buah beg pakaian, dua kotak pelbagai barangan dan Combi teddy-bear kesayangan ku.Itu sahaja. selepas selesai mengemas, aku terpandang beberapa album gambar dipenjuru almari. Lalu ku menatapnya satu persatu. Ada kalanya aky gelak sendiri. Ada kalanya aku sedih sangat. Aku melayan perasaan ku sendiri. Teringat peristiwa seminggu lepas. Aku bergaduh hebat dengan ketua kelas ku. Mohd Faizal. Ya Dialah orang nya, yang selalu mengutuk, memaki, menghina diri ku. Salah seorang yang sangat digilai oleh pelajar perempuan di sekolah ku (Smk Teluk Belanga). Jai yang mempunyai darah kacukan. Ayahnya berbangsa arab dan ibunya berbangsa melayu tulin. Hidungnya mancung, kulitnya putih bersih dan orangnya tinggi lampai.


"Weh Jai, dengar cite si gemuk tu nak blah". Kata Fiqrie. "Pergi kemana?". Soal Jai pula. "Ntahlah, tapi dengar cite pergi Singapore. Tinggal terus kat sana." Tegas Fiqri. Muka Jai mula berubah dan diam membisu. "Ai jai, tak kan sedih kut". Fiqrie terus ketawa. "Woi mana ada lah, memandai jeh kau, Bagus lah tuh dia dah blah. Aman sikit dunia". Kata Jai. Tawa mereka mula kedengaran. Tiba-tibe, Fiq terdiam dan bersuara. "Jai, tuh makwe kesayangan kau tuh". Kata Fiq. "Mana?". Soal Jai. "tu ha lah, ape kata kau luahkan perasaan kau kat dia. Alah olok-olok jeh. Nak tegok jugak muka dia macam mana". mereke terus ketawa terbahak-bahak. "Ah, malas aku, tak ade taste lah". Tegas jai. "Alaaa, kau nih. Dia dah nak bla dah". Seloroh Fiq. Akhirnya Jai akur juga dengan permintaan kawan nya itu. " Hai Ecah?". Tanya Jai. Ecah diam sahaja tanpa sebarang reaksi. Pandang pun tidak. "Sebenarnya saya nak mintak maa....... "Jai tepi!". Jerit ecah kuat. Tiba-tiba muncul kereta ntah dari mana. Aku sangka kami sempat mengelak daripada dilanggar, tetapi nasib Jai tidak menyebelahinya. Aku lihat sekujur tubuh Jai terpelanting di tengah jalan dengan berlumuran darah. Aku lalu berlari laju kearahnya. Tanpa mempedulikan orang ramai yang berkerumun melihat kejadian tersebut, aku memangku kepala Jai. "Jai jangan tinggalkan ecah, cuba bertahan. Jai akan selamat. Percayalah". Aku menangis sambil memberikan kata-kata semangat untuk dia bertahan. Mulutnya bergerak-gerak, cuba mengatakan sesuatu, lantas aku aku mendekatkan telingaku kepadanya. "Ecah, sebenarnya Jai sukakan Ecah. Janji Ecah akan bersama Jai?". Aku sebak mendengar kata-katanya, walaupun badan dan mukanya berlumuran darah, tetapi dia tetap tenang dan tersenyum. "Jai bawa mengucap, bawa mengucap Jai. Ingat ALLAH". Aku melihat Jai semakin lemah dan tidak berdaya. Setelah mengucap dua khalimah syahadah, Jai menghembuskan nafasnya yang terakhir dipangkuanku.

Setelah selesai mengebumian jenazah Faizal, ibunya memberikan aku sebuah bungkusan. Setelah pulang aku tidak sabar untuk mengetahui apakah isi didalam bungkusan tersebut. Lantas aku membukanya. Aku mendapati isi didalam nya sebuah album gambar, sepucuk surat, dan senaskah kitab YASSIN. Aku terpaku sejenak. Aku mebuka surat yang diberinya terlebih dahulu.

Assalamualaikum... Kehadapan Nur Aishah Roslinda yang disayangi. Mesti aishah terkejutkan membaca surat Jai ni?. Sebenarnya ada sesuatu yang ingin Jai beritahu kepada Aishah. Sudah lama Jai menyimpan hasrat ini. Jai sebenarnya sudah jatuh hati kepada Aishah. Jai sukakan Aishah, cuma Jai tidak diberikan kesempatan waktu untuk memberitahu. Aishah mesti terkejutkan?. Ya Aishah, Jai memang suka kan Aishah dari dulu lagi. Cuma Jai takut. Jai takut untuk memberitahu Aishah. Jai takut Aishah tidak akan menerima Jai. Jai memang jahat, Jai selalu buli Aishah, kutuk Aishah, hina Aishah kan?. Sebenarnya Jai tidak ada niat langsung Aishah. Sikit pun. Jai buat begitu kerana nak kan perhatian Aishah. Ya Ca. Jai mintak maap Aishah. Jika kesalahan Jai ini menyakitkan hati Aishah. Tapi percaya lah Jai memang tersangat-sangat sayangkan Aishah. Nur Aishah Roslinda, walaupun ramai pelajar perempuan meminati saya, tetapi, bagi saya, awak lah secantik-cantik manusia. Jai nak Aishah tahu yang Jai sangat menyayangi Aishah seadanya. Jangan ditanya kenapa, Aishah sudah ada jawapannya. Jika Jai sudah tiada lagi didunia ini, sedekahkan surah YASSIN pemberian Jai. Jika didunia kita tiada jodoh, di syurga lah jodoh kita.

sekian

Muhammad Faizal Afiq.

11 mei 2009

Aku berasa sebak membaca surat tersebut. "Ya Jai, Ecah sudah lama maaf kan Jai.Ecah juga berperasaan seperti Jai. Ya, sama Jai. Ecah juga suka kan Jai. Ecah memang sudah jatuh hati kat Jai. Walaupun Jai selalu sakitkan hati Ecah. Tetapi tidak mengapa, Ecah sayangkan Jai. Betul kata Jai, jika didunia kita tiada jodoh, di akhirat lah jodoh kita". Aku tidak dapat menahan air mataku dari berjujuran. Selesai saja membaca surat tersebut, aku teruskan rancangan aku untuk membuka album gambar. Alangkah terkejutnya, apabila aku mendapati isi album itu penuh dengan gambar ku. Aku tidak tau masa bila dia mengambil gambar ku. Ade tengah gelak, menangis, posing pon ada?. Aik biar betul dia nih. mmm. Masa bila Jai tangkap gambar ni. Tak perasan pulak.

Akhirnya aku teruskan juga niat papa dan mama ku untuk ke Singapura. Amat berat rasanya untuk meninggalkan tempat ini. Sebelum pulang aku sempat menziarahi kubur arwah Faizal. Selamat tinggal Muhammad Faizal Afiq, suatu hari nanti kita pasti akan bertemu.

p/s : cerpen ini adalah cerpen pertama saya. Maaf jika ada salah dan silap. :)
posted by Penulisan2u @ 6:22 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
68 Comments:
  • At 7/11/09 11:16 PG, Blogger Decorater said…

    jalan cerita yg agak menarik tapi kurang perencah..
    since u r a new writer,it's okay la...pehni try wat ag k..bg pnjg2 sket...tak sempat nak feeling, Jai da mati plak...(",) gud luck ya

     

  • At 8/11/09 10:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice...xpi nape ek mggu nih sume nye cte sedih2...msti hero@heroin mati...
    huhuhu...x suke nye..

     

  • At 8/11/09 12:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    oklah tuuu..teruskn usaha..him bara him....chaiyok

     

  • At 8/11/09 4:13 PTG, Blogger Aisha @ Sara Hamza said…

    jalan cerita dh okay....tp seperti kata DECORATER....kurang perencah. tp okaylah since ur a new writer....nice story for starters.....btw, keep up the good work n teruskan berkarya....

     

  • At 9/11/09 12:23 PG, Anonymous arien said…

    ok la tu
    cubaan pertama..
    teruskan menulis....

     

  • At 9/11/09 7:08 PG, Anonymous Saya said…

    good luck.. :)

     

  • At 9/11/09 9:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey siot

     

  • At 9/11/09 10:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    napa smua cter sdih2 jew...
    xda yg hapy ending..
    cerpen awk ok..juz kena goreng g bg menarik

     

  • At 13/11/09 10:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen awk menarik...
    awk menulis cerpen ngan bgus walaupn nie cerpen pertma awk...
    hope awk akan hasilkan cerpen y lain ea...

    thniah...

    nOr_1804

     

  • At 17/11/09 8:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie bezz..
    tp simple sgt..
    bru nk feeling tbe accdnt n jai trus mati..
    klu olahan nya lebih ckit mesti lagi bez..
    gud luck writer..
    thumb up for you first writing..!!!

     

  • At 20/11/09 9:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cter nie simple jek..dun wory pnulis kalu cter berat sgt pn pmbace busan..chayok2!!
    -alinz-

     

  • At 29/11/09 7:28 PTG, Blogger ~Siti Fatimah~ said…

    :)

     

  • At 30/11/09 12:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    remember !!! orang gemuk n x cantik pun tetap ada orang cinta ok!!! yang penting kecantikan yg ada dalam hati. sebijik kene kt atas kepala aku story ni,,dr sekolah rendah smp la hbs sekolah mnengah always aku kene buli n di hina .di kutuk...huh!! manusia hanya pndang pada kesempurnaan..gulrz di luar sana yg senasib dgn aku..jgn rs rendah diri,.,.kita juga ada hak untuk di cintai..!!

     

  • At 6/12/09 11:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cop..jai tulis surat tu mcm tahu2 je die nk mati ek???

     

  • At 6/12/09 11:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yuppp...jai mcm taw2 jer die nk mati..bese lah cerita..

     

  • At 8/12/09 9:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Allah menciptakan kita dalam pelbagai rupa.....cuba bayangkan kalau perempuan kat dunia ni semua kurus.....mcm mane nak tahu perangai lelaki yang sebenar....hanya mementingkan paras rupa je.....ingat2 lah kaum hawa di luar sana.....

     

  • At 16/12/09 9:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kbiasaannyer..wanita berbadan besar seorg yg tabah....

     

  • At 23/12/09 11:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la..tp bg la gmpk lg..k,all the best..

     

  • At 23/12/09 6:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    no bad..tp jln citer ringkas sgt leeerrr..xsmpt nk feeling trus abis

     

  • At 27/12/09 12:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt.. cume x brape panjang so x sempat nak merasai aura die... hehehe.. btw gud luck..

     

  • At 8/1/10 5:01 PTG, Blogger nabilah said…

    btw gud luck...
    pasnie wat yg lagi best k..

     

  • At 20/1/10 4:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes taw...
    feeling bru star tp dh abis..
    so pnjg ag..
    good job lau bru prtme menulis..

    anyway good luck..=)

     

  • At 14/3/10 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ske sngt...
    sdeh gakk larhh...
    tp cm de yg xckop...
    try again..

     

  • At 22/3/10 7:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Masih boleh diperbaiki..
    kesilapan ejaan..
    Jalan cerita yang terlalu simple..
    teruskan usaha..

     

  • At 1/4/10 3:55 PTG, Anonymous mieya1402 said…

    okey..jln crita yg mnarik tp endingnya x brapa ssuai.but gd job wlaupun cbaan ptma.

     

  • At 21/4/10 4:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyerr cite ni...

     

  • At 1/5/10 11:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen kira ok laa...kena usaha lagi ni..

     

  • At 14/5/10 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes..
    bgusla 1st try kn..
    papepn gud try...
    truskn usaha...
    :)

     

  • At 22/5/10 10:07 PG, Anonymous dandelion said…

    jalan ceritanya steretoip..
    mknenye jln crita mcm ni da basi.g lain drpd yg lain...
    cba cri jln crita y
    sy rase pnulis ni still dak skolah lg...
    tp sy pji penulis sbb de kberanian utk tmpilkan krya awk..
    perbaiki kslpn & sy tggu krya awk yg lain..

     

  • At 29/5/10 12:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah...beznyer cter nie....sedih la...tertitis airmata...huhuhuhuhu

     

  • At 30/5/10 1:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita menarik.. ayat mcm kanak2

     

  • At 1/6/10 9:52 PG, Anonymous syasya said…

    best cite ni tapi pendek sangat

     

  • At 14/6/10 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu... naper pendek sanggat baru nak feeling dah sangkut..

     

  • At 20/6/10 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sya amat minat gan cerpen nie...tp xdan na kyn feeling..cerita novel nie lebih kurang cerita hidop saya bersama teman yg tersyg...

     

  • At 5/7/10 7:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    indah~

     

  • At 25/7/10 5:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    teruskan membuat cerpen
    aku kagum ngan ko baru frist time buat cerpen cita dah best gile meleleh air mata aku baca cite ni!!!!

     

  • At 18/8/10 12:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice!!
    but sad ending

     

  • At 5/9/10 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeh nyaaaaa

     

  • At 15/9/10 6:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    n0t bad larhh cter ney.. keep it up..
    WELL DONE....!!!

     

  • At 21/10/10 4:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak penat nak baca...sbb singkat..jalan cerita ada..pnyampaian tepat...sedey campur geram..god try

     

  • At 2/11/10 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CUn..meletup habes..cantek..PALING G_MaT!!!!

     

  • At 13/11/10 9:41 PTG, Anonymous i like u all said…

    pnjangkn cite ni but tahniah sbb best...:)

     

  • At 13/11/10 10:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni best tp jln ctenye pendek la,apa pun tahniah la sb x boring membacanya...

     

  • At 15/11/10 3:17 PTG, Blogger ety_iman said…

    bleh tahan tp rse cam ade kurang smething la,, ape2 pn,,gud job..!! truskan menulis ^_^

     

  • At 19/11/10 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm,,not bad la,,tp knp blhtlis surat dlu?tau ke nk mati or what?,,

     

  • At 20/11/10 6:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah krana mmpu mnulis cerpen yg bgus,,ye mmg perlukn lbh bnyk knflik agar lbh mnrik,, tp sbagai hsil pertama ia boleh d bggakan,, teruskan usaha,, good luck

     

  • At 22/11/10 4:12 PTG, Anonymous peah kedah said…

    wow!!! bestnya cita ni.sedih pon ada.tp kn cita dia singkat sangat.tadi orang dok tengah sedih tau.tak dan nak menitik ayaq mata orang tau........

     

  • At 30/11/10 10:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aik...cptnyerrr hero dy mati,,...tapi x pe2....cite yg mnarik ea...

     

  • At 22/12/10 1:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg ade org cm watak tu..ske pompuan tu tp hari2 hine.pelik care tackle

     

  • At 20/1/11 5:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah... maya mmg dpt feeling coz maya sama je ngan aishah..
    gemuk n slalu kena buli.. tpi skang dh tak kisah... anyway... very gud job... tapi lain kali buat heppi ending lak ek.. sedih lorh ble bce citer cem nieyh...
    (mayasara_wahiza)

     

  • At 3/2/11 1:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    secara jujurnya cerpen nie perlu baiki lg..jalan cerita kurang menarik

     

  • At 4/2/11 12:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    weh dah mati?

     

  • At 18/2/11 3:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mnarikk..

     

  • At 13/3/11 12:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cptnye mati??
    surat tuh??
    pape pon, good good try..

     

  • At 29/3/11 11:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sket lagi nak mglir air mte nih
    huhuhuhu
    congrats...wlupun xsmpt feeling abis

     

  • At 30/6/11 2:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'ah xsempat nk feeling la..
    by da well gud luck eh ..

     

  • At 16/7/11 1:35 PTG, Anonymous idil di-ai said…

    cite nie mmg best......tp de krg skit la....tp pape hal pon....u the writer da cbe yg tebaek....

     

  • At 19/7/11 4:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte best..:)

     

  • At 5/8/11 8:18 PG, Anonymous dayana zakaria said…

    ideas are there but since this ur first essay so its still looks nice..next time try ur best..

     

  • At 3/9/11 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni mmg best tpi kalo dipanjangkan lgi,lgilah best .....tpi takpe dh cube ......boleh cuba wat yg best lgi next time :>

     

  • At 28/10/11 1:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crite best tp buat la diorang kawen dulu...tp ok la jgk ....heheh

     

  • At 2/11/11 12:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm.... scra jjr, cerpen ni x mnarik langsung sbb dia pnye jln crta sama flow je.... xda unsur saspen... bhasa pun nampak ktara sgt bhsa kanak2.... crta ni mcam xda dia pnya soul... xda solemnty... cam kaku jer jalan crta....p tahniah sbb brani mcuba....

     

  • At 12/1/12 11:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xske..xbst..abes camtu je..

     

  • At 15/3/12 4:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BES LAH CITER NIE...nnti smbung agi ea... ♥

     

  • At 22/3/12 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I SUKE..SEDIHNYE ;(

     

  • At 1/6/12 1:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen dya tgantung lah !! apap0n keep it up !! nice j0b !!

     

  • At 10/9/12 10:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST LA..SUKE

     

  • At 30/4/14 4:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe Kiper

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group