BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Hati
Nama Pena : Muhammad Jefri bin Mohd Yusof

Krrriing....
Anak-anak kecil berduyun-duyun melewati pintu pagar sekolah. Entah apa yang dikejarnya. Sinaran mentari terik tidak diendahkan mereka. Jeritan pak Guard meminta mereka menunjukkan sedikit tingkah manusia, tenggelam dalam keasyikan dunia tanpa dosa anak-anak kecil itu. Biarkan.
Aci yang menjual ABC tidak lepas tangan melayan anak-anak yang rakus itu. Banyak karenah dilihat. Penuh ragam tengah hari itu.

Pintu keretaku dibuka.
"Eh Amin, anak umi. Mana Liya? Selalu dia tumpang kita pulang?"
" Liya tak boleh balik la. Dia kena kelas tahanan. Itulah. Cikgu suruh eja ayam pun tak reti. Makan ayam tahu pula!" getus anak tunggalku ini lalu melabuhkan punggung di kerusi hadapan. Aku meluncur laju.
" UPSR dah nak dekat tapi banyak yang Liya tak tahu lagi. Banyak sangat!
Amin risau ni umi! Liya kata dia nak jadi doktor macam umi tapi eja ayam pun tak lepas. A.Y.A.M, ayam!" anakku berceloteh.
" Prihatin betul anak umi seorang ni. Tapi Min, kalau Allah bagi kekurangan pada seseorang, Allah bagi kelebihan juga sebagai keseimbangan. Allah sayang semua makhluk-Nya. Umi tengok Liya tu cantik juga ya, rajin bantu ibunya di rumah. Berkenan umi nak jadikan Liya menantu!" kataku sambil melirik ke arah anakku.
Amin mencebik.
"Amin kecil lagi la. Amin nak ada kerjaya baik-baik dulu, beri umi kesenangan, kumpul harta,lepas tu baru Amin fikir pasal jodoh. Emm, umi cuti hari ini kan? Umi masak apa hari ini?" anakku mengubah topik.
"Ya, umi cuti hari ini. Jadi, ada lah masa untuk umi masak sedap-sedap. Umi ada buat sambal hati hari ini. Kegemaran Amin kan. Tapi tak boleh makan selalu tau. Tak berapa baik untuk kesihatan," terangku.

" Tapi kalau tak baik untuk kesihatan, kenapa umi masak juga?"
" Sebab umi nak ...







Ingatanku lantas terbang...melayang...

Pagi itu keputusan STPM diumumkan. Aku mendapat keputusan yang agak cemerlang. Berkat doa ibu bapa, guru-guru dan sahabat. Aku tersenyum. Betapa Allah itu maha adil. Dia menggantikan sesuatu yang baik dengan yang lebih baik.
" Nur, pergi kedai Pak Mail kejap. Beli beras pulut dan ikan bilis sedikit. Mak nak jamu orang surau esok. Ayah nak buat doa selamat sedikit."
Laungan ibu dari dapur memecah khayalanku. Segera kumendapatkan basikal yang banyak berjasa membantu ayah mendapatkan rezeki untuk keluarga di bawah rumah.


"Tahniah kak Nur! Mat dengar kak Nur jadi pelajar terbaik kampung kita. Tak sia-sia Mat doa untuk Nur tiap malam."
Aku yang sedang membongkok di bawah rumah terhantuk pada alang rumah. Terkejut.
" Mat rupanya. Lain kali bagi la salam dulu. Terkejut akak. Alhamdulillah Mat. Rezeki akak."
Mat memang begitu. Tibanya tak terkesan, perginya tak terlihat. Namun hadirnya sangat terasa.

" Maaf kak. Emm Mat dengar kak nak pergi kedai Pak Mail kan? Nak ikut! Mat nak beli choki-choki.Tapi..Mat tak bawa duit la" sengih Mat menampakkan gigi kuningnya.
" Nak suruh akak belanja la tu. Nasib baik mood akak happy hari ni. Dah, cepat duduk belakang. Isk, seluar tu naik atas la sikit Mat. Nanti londeh, satu kampung gelakkan Mat tau."
Kataku disambut leretan senyumannya yang ikhlas.

Angin menghembus damai ke pipiku. Kayuhanku agak perlahan lantaran membawa ‘muatan’ yang tidak disangka. Perjalananku yang agak jauh tidak jemu tatkala melihat padi yang sedang menguning sambil mendengar celoteh si Mat. Gembira.

" Kak Nur ni baiklah. Akak je yang nak kawan ngan Mat. Orang kampung kata Mat tiga suku, tak betul, ting-tong. Kenapa akak kawan juga dengan Mat? Ke akak pun macam Mat? Sebab tu kita ngam kan, akak?" pertanyaannya membuatku terpinga.
"Emmm..betullah tu...akak pun lebih kurang macam Mat la. Cuma akak ada kelebihan sedikit daripada Mat. Akak pandai bawa basikal," senyumku. Hatinya kulihat berbunga. Aku meneruskan perjalanan. Dengan perasaan yang masih sama. Gembira.

Aku memberhentikan kayuhan.
Semua mata memandangku dengan emosi yang sama. Sinis.
Aura kejelekan kuat kurasakan dari sekeliling. Kecuali dari pokok-pokok, tumbuh-tumbuhan dan haiwan-haiwan yang memberi rasa hormat penciptaan terhadap kami berdua. Terbit juga dari haiwan sosial-dalam kalangan mereka rasa itu. Segelintir.
Aku tahu mereka bercakap-cakap tentangku. Memuji kejayaanku pagi tadi dalam sindiran. Tajam.

......
"Nur, tempoh untuk pembayaran yuran tinggal tiga hari lagi. Elok disegerakan untuk memudahkan pendaftaran STPM kamu itu ya."
Peringatan guruku yang boleh kutelah sebelum kelas bermula. Pasti disahut oleh suara belakang yang merentap iman. Sedang aku hanya mengangguk sebagai tanda memahami peringatan guru.
" Ala cikgu, Nur tu bukan ada duit. Ayah dia menoreh pun getah orang. Dibahagi tiga pula."
Kedengaran seperti memahami tetapi manusia hanya melihat apa yang di hadapannya tanpa mahu membelek.
"Tapi cikgu, kalau malam ni dia pergi rumah Mat tiga suku , panjat katil ayah si Mat tu, esok juga dia bayar yuran tu cikgu, bukan tak biasa si Nur buat kerja macam tu" lantangnya memburaikan gelak tawa seisi kelas.
Aku diam. Geram.
Maruahku dipermainkan anak wakil rakyat yang dikatakan berpengaruh. Di dunia.
Mujur aku ditenangkan oleh sahabat-sahabatku. Minoriti .
Guru biologi itu menenangkan kelas.
Jelas bersimpati denganku, die mendahulukan wangnya. Semoga dilangsai dalam minggu hadapan dengan kadar separuh. Separuh lagi sebagai jariahnya di alam sana.
Syukur. Duit yang dikumpul ayah sejak enam bulan lalu kian cukup menjelang minggu hadapan untuk melangsaikan sebahagian yuran. Syukur.
Bererti enam bulan yang jerih bakal berhenti. Tidak bermakna hari mendatang menjadi bangsawan. Cuma lebih baik. Sekurangnya tidaklah setahun. Tidaklah menjadi makruh.


........



"Pak Mail, kira semua ni."
"RM 18.60"
Not-not berwarna dihulurkan sambil diperhati. Aku terkesan suara yang sudah lali didengar.
Suara yang berniat merendahkan.
Suara anak wakil rakyat itu. Khairul.
" Banyak duit cik akak? Katil siapa pula kau panjat malam tadi ha? Sejak bapak si Mat meninggal, pandai kau cari kabel lain ye. Kasihan kau.
Otak pandai, tapi tergadai! Aku pun nak jugak try kau kalau kau free malam ni."
Kahkahkah..

Aku panas.

" Eh abang Khairul, kenapa cakap macam tu. Tak sopan betul!
Tak baik cakap macam tu kat kak Nur. Kak Nur baik la. Bukan yang macam abang fikirkan.
Pak Din penat kerja tau, kumpul duit. Didik kak Nur. Mat dengan kak Nur lebih kurang je.
Mat tiga suku, kak Nur empat suku kot sebab kak Nur pandai bawa basikal, Mat tak pandai." Mat bersuara. Aku tak tahu sama ada Mat menjernih atau memburukkan lagi keadaan.
Jelas , aku mendengar deraian gelak ketawa yang bertambah kuat di saatku melangkah keluar.
Segera aku memberi choki-choki yang diidam oleh Mat sedari tadi, juga sebagai simbolik terima kasih. Lalu beransur pulang. Jalan yang sama. Emosi yang berbeza


Petang itu, aku menyatakan hasrat untuk mengesahkan permohonan kemasukan ke IPT kepada kedua ibu bapaku. Mata ayah nyata berkaca. Lagi. Ibu juga.
Aku tahu keadaan keluargaku tidak mengizinkanku mendahulukan kehendak hati.

" Program perubatan tu mahal. Anak Mak Limah sebelah rumah ni tiap-tiap bulan minta duit. Beli itu, beli ini. Mujur harta peninggalan arwah pak Leman cukup untuk tanggung anak tunggalnya itu."
"Tapi Timah, ini sahaja jalan keluar daripada kesusahan kita. Abang boleh minta tolong daripada adik-beradik abang yang lain. Terpaksalah kita berhutang buat sementara waktu.
Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian..."
"Timah takut si Nur tu lemas dengan kehidupan kota. Rakit yang kita ikatkan untuk dia mungkin terlerai atau diputuskan oleh tangan lain. Mana kita nak cari buluhnya lagi?"

Ayah terdiam.
Aku mencuri dengar perbualan mereka di dapur.
Aku faham. Ayah tahu bahawa ini merupakan percaturan yang sangat penting demi kesejahteraan hidup kami sekeluarga.

Aku berada di persimpangan. Selain program perubatan di UKM, aku juga mendapat panggilan temu duga maktab perguruan. Dua cabang kerjaya yang sangat berbeza.
Baik dari segi pelajaran, tempat bekerja, lebih-lebih lagi kos pembiayaan.







Hari ini merupakan penggal baru dalam hidupku. Kulihat bangunan-bangunan dan kemajuan sedang rancak berlari. Kepesatan dan kemodenan bandar membuatku berasa gusar akan iman ini akan bergoyah.
Bangga. Aku melihat papan tanda Institut Perguruan Kuala Lumpur tersergam indah. Setiap hari aku akan menatapnya sehingga akhir pengajianku dan aku akan keluar sebagai salah seorang nahkoda yang akan mengemudi bangsaku ke arah kehidupan yang lebih sejahtera.
Aku rasa tindakanku yang menurut kata ibu bapaku untuk mengikuti program ini adalah tepat.
Cuma mereka tidak bersama denganku pada hari pertama aku memulakan langkah baru di dunia yang baru. Jimat barangkali.

Ya. Fakulti perubatanku bersebelahan dengan institut perguruan yang pernah menjadi dilema untuk aku memasukinya. Aku berharap ibu bapaku dipanjangkan umur untuk aku membalas jasa mereka. Aku tahu ayah banyak berkorban dan sanggup menebalkan muka ke sana-sini supaya aku dapat berdiri di sini. Aku akan sentiasa berhati-hati mendayung rakitku ini yang bila-bila masa sahaja boleh terumbang-ambing dengan perkara-perkara yang remeh-temeh.

Hari pertamaku.
Khairul. Dia satu kelas denganku. Aku tahu sikapnya yang suka memperlekehkan orang lain tidak mungkin berubah tambahan dengan ego orang kayanya yang tinggi itu. Hari itu suai kenal. Aku tidak perlu berkata apa-apa. Terima kasih Khairul kerana telah memperkenalkan diriku dengan begitu terperinci. Hikmahnya, aku tidak perlu gugup untuk berdiri di atas pentas memperkenalkan diri kerana aku sudah sedia gugup di bawah pentas tatkala kau di atas pentas, memperkenalkan aku. Sayangnya kau tidak mengambil gambar rumahku untuk dipertontonkan supaya gelak tawa dan sokongan untuk kau bertambah kuat lagi! Hati kau Khairul, busuk!


Kehidupan sebagai pelajar perubatan memang mencabar dengan pelbagai onak. Syukur aku diiringi doa dan restu daripada keluarga. Prestasiku tidak secemerlang Khairul yang mampu membeli buku rujukan khas dan peralatan belajar yang lengkap. Tambahan dengan perangainya yang ‘konsisten’ itu, aku tidak pasti sama ada kejayaannya itu sebagai istidraj ataupun maunah mahupun karamah. Tapi aku diajar untuk bersangka baik.




Hari raya bakal menjelma. Dengan sedikit duit biasiswa yang aku terima aku membelikan ahli keluargaku pakaian raya baru yang aku kira sudah lima tahun tidak bertukar. Girangnya aku kerana dapat pulang setelah setahun tidak pulang kerana terpaksa berjimat.
Cuti semester dijadikan waktu belajar dan alhamdulillah keputusan peperiksaan akhir tahun melayakkan aku menerima anugerah dekan. Jelas terbayang wajah ibu bapaku yang tidak hadir sebagaimana ibu bapa yang lain. Aku faham. Mengerti.

"Assalamualaikum. Kak Nur dah balik? Akak beli apa untuk Mat? Akak kan duduk dekat Kuala Lumpur sekarang ni. Mesti macam-macam ada kan. Seronoknya kak!"
"Waalaikumsalam. Ha pandai pun beri salam . Tidak la akak terkejut lagi. Mat, akak bukan duduk la. Akak belajar di Kuala Lumpur.
Entah lah. Akak tak suka berjalan. Ramai orang jahat! Mat tak suka orang jahat kan?
Ala, akak tak beli apa-apa la..takpe-takpe, nanti akak bawa Mat pergi kedai Pak Mail, kita beli choki-choki ya.? Tapi sekarang bulan puasa kan? Tak boleh makan siang. Mat puasa tak ni?"
"hehehe..."

Penat. Petang itu juadah disediakan bermacam-macam jenis kerana ada moreh di surau dan mak dipertanggungjawabkan untuk menguruskannya. Aku membantu.
Syukur kehidupan kami bertambah baik. Ayah bekerja sebagai pengawal keselamatan di sekolah rendah. Biasiswa yang aku terima sedikit-sebanyak mengurangkan beban kewangan mereka.
Aku mencapai tudung dan mengusung basikal ke laman.
"Mak, Nur nak pergi hantar bekal buat ayah berbuka ni, lepas tu Nur nak pergi ke kedai pak Mail kejap," laungku kepada ibu.
" Isk Mat ni cepatlah sikit, dah nak berbuka ni, mana lagi nak pergi hantar bekal,
beli choki-choki lagi. Ha..nasib baik dah pandai pakai seluar elok-elok. Macam ni baru segak!"
Teguranku disambut dengan senyuman yang menyeringainya itu. Giginya masih kuning.

Perjalanan yang sama. Emosi yang sama. Gembira.
Padi mula menguning. Angin sepoi-sepoi bahasa membelaiku. Mat terus dengan celotehnya yang tiada nokhtah itu.

Kayuhanku terhenti. Kaget.
Kulihat ada kemalangan berlaku. Sebuah kereta mewah terjunam ke dalam parit dan seekor lembu mati. Aku cam kereta itu. Khairul! Ya Allah, aku lihat dia berlumuran darah. Kebetulan terdapat pondok telefon yang berhampiran. Aku berlari mendapatkannya untuk menelefon ambulans.

Beduk berbunyi. Azan berkumandang. Aku masih di samping Khairul. Mat juga.
Kulihat kelopak mata Khairul seakan terbuka. Menatapku.
Aku mengajarnya mengucap dan ingatkan Allah.
Azan terus berkumandang. Mana ambulans?
Ah, nyawa Khairul di hujung tanduk!
Ah, Mat tidak berhenti bercakap. Dia panik. Aku juga!
Ah, ibuku tentu runsing di rumah!
Ah, aku kusut!

Ne..No..Ne..No...

Kenapa aku di sini?
Di samping Khairul. Dia. Penjatuh air mukaku.
Pihak hospital sudah menghubungi ahli keluarga Khairul.
Hampa.
Mereka di luar negeri. Urusan politik katanya. Penting.
Projek mega, juta-juta. Hmmm kuasa wang.

Khairul diberi bantuan pernafasan. Kemalangan yang berlaku menyebabkan organ dalaman Khairul rosak. Hati Khairul rosak. Dia memerlukan penderma organ dengan segera, yang serasi dengan jenis darah dan metabolismanya. Hati dia rosak teruk walaupun secara batinnya memang dia memerlukan hati yang baru. Lama dahulu.

Aku mendail nombor telefon rumah Mak Limah untuk bercakap dengan ibuku.
Aku bercerita. Suatu kisah benar.
Sesuatu yang kuharapkan hanyalah rekaanku semata.
Ibu menyuruhku menemani Khairul memandangkan dia tidak berwaris ketika itu.
???

Dasar kemanusiaan. Aku berharap semuanya berjalan lancar.
Aku memanjatkan doa supaya semuanya selamat.

Khabar diterima.
Alhamdulillah. Doaku di bulan Ramadan ini dimakbulkan.
Khairul selamat menjalani pembedahan dan telah mendapat hati yang baru.
Secara fizikal.
Malangnya, penderma hati tersebut mendapat komplikasi selepas pembedahan dan meninggal.
Ajal.
Bagiku, dia pergi menghadap Ilahi dalam keadaan yang sungguh mulia.


Aku pergi ke tempat rehat untuk mendapatkan Mat.
Dia sangat risau.
Walaupun Khairul itu selalu mencacinya. Teruk.
Tentu dia gembira dengan perkhabaran ini.






Mat.
Mat?
Mat?
Aku lihat sekujur tubuh baring di atas katil. Seakan Mat. Aku lega.
Ingatkan hilang.
Mungkin Mat penat sangat.

Pagi itu aku bersahur di kafe.
Aku lihat Khairul belum sedarkan diri.
Niatku ingin melihat jenazah si penderma hatinya itu dan menyedekahkan Al-Fatihah kepada roh si arwah.
Jururawat yang bertugas menyelak kain putih yang menyelubung jenazah.
Aku tergamam.
Terkedu.
Mengalir air mata ini.
Mat!
Mat kulihat kaku.
Namun masih tersenyum.
Namun gigi kuningnya tidak lagi kelihatan.
Al-Fatihah buat Mat.



Di penghujung Syawal, tahun yang berikutnya.
teratakku dikunjungi golongan elit.
Berkereta mewah, berpakaian cantik serta bergaya.
Sedang kami sederhana.
Mungkin hina bagi sesetengah mereka.
Ikatan pertunangan aku dan Khairul.
Benar.
Dia benar-benar telah mendapat hati yang baru.
Mulia hatinya.
Seperti pendermanya.
Dan aku dapat melihat itu. Setelah puas dibelek.



................................
"Sebab umi nak Amin mengenali hati...
Hati ada kebaikan juga keburukan. Tambahan, hukum makan hati adalah makruh tau "
"Baik umi."
Keretaku terus meluncur laju. Masihku terbayangkan...


"Kenapa Mat suka makan choki-choki ya?"
"Sebab manis! Macam kak Nur!"
"Ish ada-ada aja Mat ni. Nak suruh akak belanja lagi la tu kan?
Nanti lepas abang Khairul selamat, semua perkara dah selesai, akak belanja ya."
"Akak tau tak? Akak la orang kedua yang baik dengan Mat selepas ayah Mat. Tapi sekarang ayah Mat dah tak ada, akaklah yang pertama. Dulu masa ayah masih hidup, akak selalu datang rumah kami, kemas rumah kami, masak untuk kami. Hati akak mesti mulia kan?"
"Tak ada apa-apa la. Akak tolong ikhlas. Lagipun akak tengok dulu hidup Mat dan ayah Mat tak terurus. Akak bantu apa-apa yang termampu. Kalau nak buat apa-apa pun, hati kita mesti ikhlas."
"Mat nak jadi baik macam akak. Mat nak berhati mulia macam akak."
"Mat dah cukup baik. Selalu tolong tengokkan keluarga akak kan. Tolong ayah akak kat kebun, ikut gotong-royong kampung, bersihkan surau. Kan mulia hati Mat tu.."
" Betul ke akak? Tapi Mat rasa Mat nak buat sesuatu baru Mat rasa Mat satu level dengan akak"
"hmm apa dia?"
"Belajar bawa basikal. Nanti boleh Mat bawa akak dan orang kampung naik basikal Mat pergi pusing keliling kampung, tengok sawah padi, beli choki-choki."
"Tak habis-habis dengan choki-choki Mat ni tau. Ok la. Akak nak pergi tanya doktor tentang keadaan abang Khairul tu."
"Ok kak! Kejap lagi Mat nak pergi belajar bawa basikal tu. Doakan Mat ya."
"Mat ni apa-apa sajalah"
posted by Penulisan2u @ 5:44 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
122 Comments:
  • At 15/11/09 10:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih ye....penuh dgn pengajaran

     

  • At 15/11/09 4:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good story...
    ctew yg pnuh pgjrn yg brgune..
    trsntuh dgn pgrbnn mat...
    thumbs up...

     

  • At 16/11/09 12:33 PG, Anonymous zaitackey said…

    sedeynye..tp ctenye tlalu cptla..

     

  • At 16/11/09 12:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SEBAK RASA...CERITA YANG MENARIK. TAHNIAH...

    RIZA SAFFIYA

     

  • At 16/11/09 4:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sayu..pilu..bangge n sume rase ade time sy bace cerpn ni.. memg bagus ilaham n nukilan cerpen ni..thumbs up utk awak penulis..tahniah..
    hati manusia ade putih ade hitamnya..smg cerpen ini bnyk membuka mata hati kita..menilai sendiri warna hati kita..muhasabah diri =)

    sgt merindui mu..
    -miss_purple-

     

  • At 17/11/09 1:30 PTG, Blogger SyUhAdA said…

    crpen yg sgt bes!!!
    byk bg pngjrn...
    mmg cdey...
    mulia sgguh hti mat...
    thniah pnulis....
    trharu mmbca crpen nie....
    truskn brkarya...

    ~~~syu90~~~

     

  • At 17/11/09 1:52 PTG, Blogger Some1 Secret89 said…

    menarik~! mula2 baca, ingatkan pengarang tersalah hantar. yang atas watak lain...suasana pun lain. tiba2 masuk suasana kampung. macam pelik. tapi bila baca sampai habis, baru nampak overall picture. nice story~!

    but maybe pengarang leh bagi jelas sikit...peristiwa 1 dan 2 tu...berkait dekat mana. saya buat kesimpulan sendiri...yang mak amin tulah nur. kan? dia dah kahwin dengan khairul...dan anak dia amin.

    kira imbasan la ni. itu apa yang saya agak la. sebab pengarang tak nyatakan apa2 clue dalam cerita ni. but overall, BEST! tumbs up! ^^

     

  • At 18/11/09 12:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bst sgt2..terdpt pngjrn yg berguna lam cte nie..
    twuskn lg usaha..

     

  • At 18/11/09 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kemuliaan hati itu yg harus ada dlm setiap yg bernama manusia..

     

  • At 18/11/09 11:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte nye sdih...
    mnyayat aty...
    tp sy krg jelas...
    td kate mat 2 mati...
    n then idup plak..
    duk ckap ngan kak nur...
    hmm...
    klu ad sape2 yg sudi mnjlaskn pd sy...
    huhu...
    send r kt email sy, ila...

    junkee_cjseven@yahoo.com

     

  • At 19/11/09 12:28 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    hmm byk pngjrn yg ade dlm cerpen ni..
    kesian mat dgn nur tu..
    anyway,cite ni best..

     

  • At 19/11/09 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..pengalaman pahit dengan choki2...
    fobia nak makan..

     

  • At 19/11/09 5:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ttg 'hati'...
    menarik!

     

  • At 19/11/09 9:05 PTG, Blogger J.E.F.R.I said…

    hi semua..terima kasih kerana sudi memberi komen terhadap karya saya yang pertama ini.insyaAllah saya akan menghantar karya terbaru saya berjudul EMAS...untuk some1 secret89, kesimpulan anda memang tepat.untuk tanpanama..memang la mat dah mati, yang babak mat berbual ngan kak nur pada perenggan terakhir cerpen ini adalah dalam imbasan dan dijelaskan dengan ayat.MASIH KUTERBAYANGKAN...
    cerpen ini saya karang dengan memasukkan teknik imbasan dalam imbasan..terima kasih sekali lagi kepada semua yang sudi membaca dan menghantar kritikan.terima kasih.!

     

  • At 20/11/09 1:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm..bes3..byk pengajaran yang leh diambil.citer ni kira unik gak.teruskan berkarya.... :)

    -puteri-

     

  • At 20/11/09 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thumb's up jeff. teknik cerita yg menarik dgn pengajaran.
    keep up ur work. good luck.

    ***maya***

     

  • At 21/11/09 4:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sOb3..
    cDey laa cTer niE..
    huhu..
    bUt..
    niCe sTorY..
    keEp iT uP k..

     

  • At 24/11/09 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    really nice =]

     

  • At 25/11/09 9:14 PTG, Anonymous bluE_bErrY said…

    cte nie mnyayat ati..ati mnsia x spe yg taw..pepun hpe sume pmbce dpt mngmbil iktbr dr cte nie..

     

  • At 7/12/09 2:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarik cite nie
    erm, dia dengan khairul ke?

     

  • At 7/12/09 5:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    isk2...crita nie mnybabkn aku menanggis x hnti2...2thumbs up...keep the good work..hsilkan cerpen yg bgus lg...semoga berjaya!

     

  • At 7/12/09 6:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Di dalam badan manusia ada seketul daginng yang mana jika baik daging ini maka baiklah semuanya,tapi jika busuk hatinya maka buruklah peribadinya...

    apa dia???

    hati.....

     

  • At 11/12/09 6:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sangat bgs..sedih cite ni..waaaa.

     

  • At 17/12/09 1:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crite yg sgt menarik..cara penyampaian bagi sye sgt berkesan dgn teknik imbasan yg mantap gitu..cayalah penulis..terasa dekat crite dlm hati..sesuai dgn tajuknye..
    ~mat,mulianya hati watak ini,.nur,wanita yg tulus hatinya~
    penulis~sgt bagus critemu~ chiyok2 yer

     

  • At 19/12/09 2:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best n ad pngajaran...
    erm...good job writer..

    -junfirda-

     

  • At 19/12/09 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya...sebak sgt rase masa ni..huhu

     

  • At 23/12/09 10:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku xpham....
    aq jujur.........
    adding dye wat aku png

     

  • At 6/1/10 11:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita yang menarik, dan sangat menyentuh hati. Mempunyai unsur sastera, dan sangat UNIK... Teros kan usaha anda....

     

  • At 15/1/10 9:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mulia btul ati MAT...wlupun slalu kna caci n maki hamun
    dia ttp tlg khairul...best n terharu....
    trskan usaha anda....chaiyok2

     

  • At 18/1/10 6:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam....
    sdaynya cte nie...
    tp mmg best la...
    mulianya hati mat dan nur...

     

  • At 18/1/10 7:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih..hampir jatuh air mata..nasib baik smpt cover..

     

  • At 19/1/10 2:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sesungguhnya mulia hati seorang insan yang bernama mat itu, walaupun kurng akal tapi allah anugerahkan 1 sifat yang x mampu di buat oleh orang yang sempurna...
    seiring dengan ayat2 penulis, hati adalah penentu kebaikkan n keburukkan seseorang itu.....
    tahniah buat penulis...kiranya siapa yang pernah menghina insan seperni mat barangkali akan terasa bertapa mereka berdosa mentertawakan insan semulia mat...

    ... mizz izna....

     

  • At 3/2/10 9:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okla citer ni...
    penuh pengajaran...
    biar org bt jahat dgn kita
    tp...jgn sesekali kita bt jahat ngan org
    Kerana Allah Maha Mengetahui

     

  • At 5/2/10 3:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    byk pengjrn yg t"selit dlm cerita ni.....cerita yg bagus....teruskn usaha k....

     

  • At 21/2/10 10:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita ini seronok, dia mengisahkan antara dua darjat. Cerita ni juga berunsur kan pengajaran pd yg berada... tp memang sedih, sy seronok membacanya, banyak pengajaran di dalam cerita ni.... Syabas penulisnya...:)

     

  • At 22/2/10 9:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cter nie....ade pengjrn....bgs..gud job

     

  • At 23/2/10 12:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ahaks...sedih betul citer ni..sarat dgn pengajaran dan pengorbanan..

     

  • At 23/2/10 10:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey....mulia sgoh ati mat.....

     

  • At 6/3/10 1:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ler.........

     

  • At 19/3/10 3:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih citer ni..bes...harap2la diri ini berhati mulia sprt dlm novel ni..amin..huhuhu

     

  • At 9/4/10 10:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nak tanya la..
    dia kawen ngan khairul ke?
    amin tu anak dia ngan khairul ke?
    tapi cite ni mmg best..

     

  • At 9/4/10 12:37 PTG, Anonymous kau tahu sapa aku said…

    akhirnya..tahniah jef..
    finally crpen ko disiarkn gak..
    dhlar komen bgus2..jeles aku..huhuhu..
    sebelom ko hntr crpen bru ko,
    bg ak bce dulu..
    kite kn geng...
    gud job!!

     

  • At 12/4/10 12:13 PTG, Anonymous Moonlight said…

    Bagus cite ni.. kalau dipnjgkn lagi jalan crita ni,lg bgus. Gaya dan teknik penulisan yg menarik.. Awak brjaya mencuit prasaan sy mlalui pngorbanan Mat..tq.. whtever it is,keep it up.. and teruskan mnulis..

     

  • At 13/4/10 10:13 PG, Anonymous wawa said…

    good job.....cite yg best...menyentuh hati....teruskan karya anda.....

     

  • At 23/4/10 4:00 PTG, Anonymous nes said…

    cerita yg daripada yang lain...
    menyentuh jauh ke sanubari.........

     

  • At 26/4/10 5:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nak wat cite-susah
    nak wat cite sedih-lagi susah
    nak wat cite sedih+de pengajaran-bukan sume org yang mnulis blh wat....
    tahniah..

     

  • At 26/4/10 7:44 PTG, Anonymous sasha 0106 said…

    Mulia sungguh hati Mat..tapi xberapa paham la citer ni.hehehe

     

  • At 28/4/10 7:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie mmg best..

     

  • At 11/5/10 2:51 PTG, Anonymous nara deyla said…

    hati mampu mempengaruhi pemiliknya,..

     

  • At 12/5/10 2:08 PG, Blogger nur adilin said…

    salam...
    very nice story...
    simple tp sgt bermakna...
    byk pengajaran di sebaliknya...
    congratz writer! :)

     

  • At 13/5/10 11:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...
    but kurang jelas r..
    bley sspe tlg xplain x..
    papepn gud job..
    :)

     

  • At 19/5/10 10:34 PG, Anonymous syasya said…

    cedih cite bab mat mati
    khairul tu sape suru ejek org lagi dah kemalangan sampai mat sanggup derma ati dia tuk khairul

     

  • At 25/5/10 4:15 PTG, Anonymous atiey said…

    salam..bes n penuh ngan pengajaran...thniah wat penulis..truskan usaha=)

     

  • At 26/5/10 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...nothing alike..

     

  • At 7/6/10 3:38 PG, Anonymous missy izza said…

    cite yg best..tu lar...lain kali jgn ckp bsar...mule2 bnci,lme2 syg... :)

     

  • At 13/6/10 12:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...
    cite yg bez...
    boleh ngis kot lau btol2 d hyati....
    sngt mmberi kesan pentingnya kmuliaan hti...

     

  • At 15/6/10 1:03 PTG, Anonymous jann said…

    crita yg baik bgi kemuliaaan hati...
    emm syg saye xdpt nk hayati tpi penuh dgn keabadiaan

     

  • At 15/6/10 10:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jgak.

     

  • At 16/6/10 1:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud storyyy
    byk pengajaran..
    trskan berkarya
    =)

     

  • At 17/6/10 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST,...AYT2 NGN PERKATAAN DIE PN SDP JE BLE BC...

     

  • At 17/6/10 10:20 PTG, Anonymous Khadijah Edruz said…

    Wah.. Memang klass laa penulis ne.. The most touching cerpen I've ever read.. Its amazing what just a 'heart' or specificly, liver transplant can do in people's lives.... Cayalah..!!!

     

  • At 19/6/10 12:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Well done!! Cerita yang menarik ada pengisian cuma sekiranya watak firdaus terlalu singkat. panjang sket mesti jadi best. Whateva pon..like this story....

     

  • At 19/6/10 3:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte nie sgt bst..how i wish,i can own that kind of heart..:)

     

  • At 19/6/10 8:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    touching dgn pengorbanan mat~

     

  • At 23/6/10 10:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah buat penulis...JEfri....
    cite yg bagus dan 'terkesan' kat hati semua orang....
    mengingatkan sy pd seseorang yg senasib dgn watak 'Mat'...
    masa 'dia' nk meninggalkan dunia ni,'dia' sempat minta maaf dgn orang yg dekat dgn 'dia' dan orang banyak tolong 'dia'...semoga 'dia' damai disana...amin...al-fatihah...
    ~~are niece~~ (^_^)

     

  • At 7/7/10 6:39 PTG, Anonymous fatimah said…

    penulisan yang penuh dengan intipati, sarat dengan pengajaran dan nilai2 murni...5 bintang!!!!!!!!

     

  • At 9/7/10 7:39 PTG, Anonymous fieyz_reena said…

    crita ymenarik..
    peringatan kpada golongan ysuka mghina org ni..
    kdg2 org ykita hina tu lah sbnarnya y berjasa pda kita

     

  • At 8/9/10 4:52 PTG, Blogger nazila2731 said…

    bestler citer ni....sebak daku membacanya...
    tu ler jgn suka hina org...byk pgajarannya kan...toi3

     

  • At 9/9/10 4:39 PTG, Blogger Jaslina said…

    bagus cerpen ini..tahniah kpda penulis cerpen ini..cerpen ini penuh dgn nilai murni...sebak sy mmbaca cerpen ini shinggakn air mata menitis..sedih sgt apabila mmbaca..

     

  • At 30/9/10 3:06 PTG, Anonymous aini said…

    tulah..pendek sgt lah cite.. citelah ckit pasal hubungan dia ngan khairul..cam tergantung lah ckit,,,huhu. pepun cite ni tetap bagi seribu pengajaran buat kite..para pembaca.. kredit tuk penulis.. chaiyuk!! :)

     

  • At 14/10/10 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waduuuuu cedeynye cter ni...
    xsangka mat manusia mulia
    best sgt syabas penulisnye
    pape pm all the best penulisnye

     

  • At 18/10/10 5:49 PTG, Anonymous fiza said…

    bagus cerita macam nie...boleh bagi pengajaran pada semua orang.......... tahniah la pada penulis...

     

  • At 4/11/10 6:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdehla..tp, thumbs upp..!!hebat penuh penghayatan..

     

  • At 13/11/10 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    NICE STORY... SAYU SGT2 BLE BCE.
    GUD JOB

     

  • At 6/12/10 3:55 PTG, Blogger syaz said…

    nice..
    thumbs up!

     

  • At 6/12/10 8:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citernya best...pengajaran jngn suka hina orng...
    allah x suka.

     

  • At 8/12/10 1:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good story, high value...

     

  • At 14/12/10 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Eh..eh bijaknyer budak tuh...
    Bdk2 lg pandai cakap pasal jodoh ek..
    kikikihhh...

     

  • At 14/12/10 3:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hati...
    Yup..sumernyer ada kaitan ngan hati..
    Lets fixing our heart together-gether..^_^
    -tulip-

     

  • At 16/12/10 9:03 PTG, Anonymous ujie said…

    Salam,
    Sedih dan ada pengajaran...
    Gaya bahasanya mudah dibaca dan difahami....
    Cuma 'part' kematian si penderma dan Mat..kurang jelaslah.
    Syabas dan teruskan berkarya....okay ! ;)
    -ujie-

     

  • At 20/12/10 6:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ini amat menarik!!! penuh dengan nilai murni,unsur kemasyarakatan,persahabatan.Memberikan impak kepada pembaca.

     

  • At 30/12/10 12:47 PTG, Blogger "Just Open It" said…

    syok story ne huhu stil imbasan so nice huuhu......gud try emm but at frst paragrph im kureng paham whos aci penjual ABC ek hehhehe law btol sya da paham da cita ne huhu so sya nak jd mcm nur lah hati yang mulia huhhuhu n lagi satu tiga suku tu mean tak betul ka??

     

  • At 1/1/11 11:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kan best kalu boleh diterjemah dalam bentuk drama...best sgt....

     

  • At 5/1/11 4:50 PTG, Anonymous arifa ubaidillah said…

    Paling best dialog terakhir, hint terbesar keseluruhan cerita: "Kejap lagi Mat nak pergi belajar bawa basikal tu. Doakan Mat, ya."
    - baru dapat gambaran yg Mat meninggal mungkin kerana kemalangan juga. dan Mat pun mungkin 'sebenarnya' dah 'rasa' akan berlaku sesuatu. Dialog tu tiba2 terkeluar dpd perbualan, tetapi pembayang nasib Mat.
    -cuma perkaitan selepas pembedahan Mat dgn kehilangan 'sekejap' Mat. cam de kehilangan plot sket.
    - sokong jadi drama. thumbs and fingers up, 5stars:)

     

  • At 7/1/11 8:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter yg sgt best,,pnuh nga pngajaran..gud job..best sgt2

     

  • At 8/1/11 11:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg best sgt2...=) gud job!!

     

  • At 31/1/11 8:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...
    tpi kalo lagi pnjang meybe cter nie boley jadi lebey menarik..hehehe
    keep it up..!

     

  • At 7/2/11 1:09 PTG, Anonymous princes said…

    ctew y mnarik,sdih n bnyak pngajran..
    arp2 slalu la tlis ctew2 y bnyak nilai mrni cmni..
    nice writer..

     

  • At 9/2/11 12:45 PTG, Anonymous hanna fathiha said…

    hati.......

     

  • At 10/2/11 10:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceritanya cukup mengagumkn.. punya jln cerita yg hidup..
    namun klau dipanjangkn dan diberikan lebih huraian
    saya yakin akan meberikan lagi kekuatan dalam cerita ni..
    tahnih.. teruskan berkarya..

    hiasi diri hiasi peribadi
    iemad batisha

     

  • At 12/2/11 7:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus nyer cite ni..
    ayt baku tp lgsung xjanggal..
    jln cite mnarik+islamik!!!
    ten thumbs up!!!
    keep up the good work!!!!

     

  • At 20/2/11 7:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best !
    syabas penulis ^^

    - ConanEdogawa/CielPhantomhive -

     

  • At 24/2/11 3:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerpen yg sgt menarik...
    Bermacam2 jenis Hati... Payahnya mnjaga Hati..
    Mudahnya mengotorkan Hati,,,huhu

    Byk Pengajaran..terima kasih ^_^

     

  • At 6/3/11 4:08 PG, Anonymous Irel Wani Izzat said…

    bnyk pgajaran yg diselitkan dlm tis story!!
    crite yg sedih
    anyway,gud story!!

     

  • At 13/3/11 2:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thumbs up, bro..
    congrats gegile..
    citer yg sgt bagus tp mcm pensek sgt la,
    x rase gitu?

     

  • At 14/3/11 8:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cana mat tu mati ea?

     

  • At 16/3/11 12:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.... tersentuh hati naliri aku.... sokong dijadikan drama.... thums up from me_ tok wan_

     

  • At 19/3/11 4:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih nyew cter nih... :'(

     

  • At 21/3/11 11:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sayu hati baca cerpen ni...
    mulianya hati MAT...huuhu

     

  • At 15/6/11 8:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdeh siot.....huhuhuhuhu........:-(..pew pown gd try..NANA SAYANG ALEP<33

     

  • At 17/6/11 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang penuh dengan teladan & pengajaran...
    good job...
    selamat berkarya,,,,

     

  • At 30/6/11 3:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job..

     

  • At 18/7/11 11:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ini banyak mengedarkan diri manusia yang lupa nilai-nilai murni yang harus ada pada setiap insan untuk keamanan alam ini...tahniah.....

     

  • At 18/7/11 11:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ini banyak menyedarkan diri manusia yang lupa akan nilai-nilai murni yang harus ada pada setiap insan untuk keamanan dan kedamaian alam ini....tahniah

     

  • At 26/7/11 3:40 PTG, Blogger Zubedd Says said…

    cerpen yang sangat menarik.. teruskan usaha untuk menulis cerpen lagi.. :)

     

  • At 29/7/11 12:16 PTG, Anonymous yana said…

    waaaa rs nak nangis.. citer dia biasa jer.. citer orang tak berada nak berusaha ubah nasib keluarga.. ingatkan citer kat sini sume citer cinta.. bukak2 tgk lain.. sebak .. huu..

    citer biasa jer, tp apesal ye, menyentuh hati sangat..
    pengarang memang berbakat la.. habis pembaca pn masuk ke alam citer ni..
    trima kasih pengarang...

     

  • At 3/8/11 11:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nya.... cerpen yang membawa pengajaran ....semua manusia sama d sisi Allah... god job... first time sya baca crpen mcm ne...

     

  • At 31/8/11 3:09 PTG, Anonymous myiez watson said…

    Besttt ssngt... crite yg mnyayt hti.Dri sni sye dpt mngmbl pngajrn 'n' nlai2 mrni.Crpn nie len dripd yg len. Truskn useher anda. :)

     

  • At 27/9/11 3:37 PTG, Anonymous adamia said…

    Best betul cerita ni. samapai mengalir air mata ni.
    tahniah kepada penulis kerana berjaya menyampaikan mesej dengan berkesan.Teruskan usaha!

     

  • At 3/10/11 4:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer....tapi yg perlu kita ambil ialah pengajarannya...

     

  • At 7/10/11 7:25 PTG, Anonymous anys said…

    sedih nyerrr...;-(..but good story

     

  • At 31/10/11 12:44 PTG, Anonymous Suzzana said…

    Titisan airmata ini adalah tanda penghargaan kpd penulis.. Semoga teus berjaya..Tahniah

    Sue

     

  • At 28/11/11 10:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Kagum dengan cerita yang penuh dengan emosi..

     

  • At 13/12/11 9:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih,,,bila baca blh terasa smpai ke hati..
    Good story

     

  • At 18/12/11 9:22 PG, Blogger SABRINA said…

    siapa amin?..xD

     

  • At 25/12/11 6:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a very,very,very good st0ry!
    keep it up!
    ni la the 1st cerpen yg sy bace kat blog ni yg gunekan bhs yg agk sastera,lgkp dgn ttbhs yg btl...senang cerite,mcm cerpen2 yg ade dlm silibus sklh2 mngh skrg...
    juge sbb terapkan nilai2 murni n agama kpd pmbaca...
    tq.. :)

     

  • At 26/2/12 11:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyaa . sedih tapi penuh dengn pengajaran .

     

  • At 30/5/12 7:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey sy bace cerpen ni...walaupun mat insan x sempurna tp die punya hati yg suci...

     

  • At 12/7/12 1:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam...citer ni wat saya menangis...jaln citer yang menarik.harap penulis truskan usaha....

     

  • At 24/7/12 4:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best... terbaik laaaa....

     

  • At 12/8/12 9:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg bagus..
    banyak pengajarannya..

    ~ayu~

     

  • At 24/11/13 11:04 PG, Anonymous obat penyakit jantung said…

    terimakasih infonya

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group