BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 17, 2009
Cerpen : Mengenangmu
Nama Pena : fatihah

Kisah Benar

*Terpandangkan lautan, gamitan memori mula mencuit-cuit. Indahnya tatkala sepasang kaki ini dan dia melangkah menuju ke dalam feri dari ruang menunggu di jeti Kuala Perlis. Orang yang berpusu-pusu mendorong untuk kami turut berhimpit-himpit.
Ku paut lengannya yang baru seminggu menjadi suamiku, lalu memandang kearah wajahnya yang sedang tersenyum kepadaku.
"Ingat tak first time kita naik feri?" Aku cuma mengangguk. Walaupun destinasi dan tujuan berbeza namun disitulah kali pertama kami bersua setelah beberapa bulan berchatting di internet.
"Sapa kata bercinta kat internet sia-sia, kan?" Dia mengangguk lalu mengenggam erat jemariku. Terima kasih Tuhan kerana mengurniakan kebahagiaan ini buat kami.
Cuma satu malam kami di Langkawi. Keesokan paginya, tatkala jam menunjukkan ke angka 4.30 pagi, kami sudahpun selesai membersihkan diri. Sudahlah semalam tidur di hadapan masjid, mandi pula di stesen minyak Mobil.
"Dugaan sayang!"
"Ye lah tu…." Muncungku sudah mula panjang sedepa. Dia memeluk erat bahuku, memujuk. Bermula pukul dua petang sehingga sepuluh malam, kami mengelilingi Langkawi dengan motosikal yang kami sewa. Dari semurah-murah rumah tumpangan hinggalah semahal-mahal hotel, semuanya sudah penuh.
"Kan saya dah kata, cuti sekolah….."lalu kami pulang ke Kuala Perlis dengan feri pertama pagi itu!
"Kita honeymoon kat Lumutlah, dulukan abang kerja kat situ," Hanya anggukan sahaja yang mampu ku beri. Demi memujuk hatiku, dalam keletihan kerana tidak dapat tidur semalaman, dia tetap memandu ke daerah Lumut. Kesian suamiku!
*Aku menggenggam pasir yang memutih lalu membuka genggaman perlahan-lahan, dan pasir-pasir halus mula gugur melalui celahan jemariku. Kini aku datang lagi ke sini bang…..
"Mama……."Shufi berlarian kearahku, bersama plastik dan isinya, kulit-kulit siput.
"Banyaknya, Cupi kutip kat mana?"
"Tu….. ada banyak lagi mama, kat sana, kat Tok Bah ngan Tok Ma,"Aku senyum lagi lalu memandang sahaja anak tunggalku berlarian kearah datuk dan neneknya.
Kususuri lagi gigian pantai yang memutih.
*"Bang…. bangunlah bang..... tengok double line ni…."
"Double line apanya?" Dia menggosok-gosok mata dan menggeliat malas.
"Sayang oi…. pagi-pagi buta ni…"
"Tengoklah ni bang….." Aku menghulurkan bekas plastik segiempat tepat berwarna putih sebesar jari telunjuk. Pantas dia mengambil alat plastik itu dari tanganku. Kelihatan dua jalur berwarna merah menegak yang timbul selepas aku menitikkan beberapa titis urinku pagi itu. Senyum lebar mula merajai wajahnya, namun dia masih terpaku di situ. Matanya hanya memandang sahaja aku yang sudah mula melompat-lompat kegirangan.
"Come here sayang..." Aku duduk disebelahnya dan tak semena-mena dia menarik pipi tembamku, lalu kami sama-sama melompat-lompat kegirangan.
"Jadi abah yea....yea..."
"Jadi mama yea...yea..."
"Woi... macam budak-budaklah....."
"Bapak budaklah......"Ketawa mengiringi kehidupan kami hari itu.....
Di tempat kerja, aku mula menyebarkan berita gembira. Ingin ku kongsikan dengan seluruh dunia..... biar semua tahu.....
"Bang, nak makan mee gorenglah...." Aku memicit perlahan bahu suami yang baru pulang dari kerja.
"Nanti lepas sembahyang maghrib kita keluar beli...."
"Nak makan mee goreng kedai Midah!" What? Pantas dia berpaling kearahku dan mengedipkan matanya beberapa kali lalu menelan air liur.
"Kat Sungai Petani tu?" Aku mengangguk. Entahlah, mulut ni rasa teringin sangat nak makan mee goreng kedai tu yang agak basah-basah sikit. Letak pulak cabai jeruk potong dengan kicap, kecur air liurku.
"Tapi esokkan kita kerja.... dari Kangar ke Sungai Petani, dua jam lebih gak tu...."Aku mula menarik muka.... abang ni.... takkan tu pun nak berkira...... mataku mula bergenang.....
"Okaylah sayang.... lepas mandi, solat, kita pergi..."Bibirku mula menguntumkan senyuman dan malam itu kami ke Sungai Petani mencari mee goreng kedai Midah.... mengidam..... baby ni lah nak makan!
"Bang.... doakan saya ye...."Tanganku digenggam erat dan ubun-ubunku dicium penuh kasih lalu matanya mengekoriku masuk ke ruang bersalin hospital Tuanku Fauziah. Ayah dan emak berserta nenek saudaraku hanya memandang sahaja aku di tolak masuk ke labour room. Hanya Tuhan yang tahu betapa takutnya aku tatkala itu namun bibir dan hatiku tak henti-henti berzikir dan berdoa.
"Ya Allah, permudahkanlah kelahiran sulungku ini....."
*Aku menarik nafas seketika lalu duduk di atas tunggul kayu mati yang dihanyutkan air. Ku lontarkan pandangan kearah pulau-pulau yang berselerakan di tengah lautan. Indahnya ciptaanmu Tuhan..... Beberapa pelancong asing berlarian dihadapanku menuju ke laut. Ada seorang anak kecil berlarian di gigi pantai, di kejar seorang lelaki dewasa lingkungan 30-an. Mataku tak lepas dari memandang lelaki itu yang mengangkat anak kecil lalu menghayunkan ke kiri dan ke kanan. Suara ketawa anak kecil itu jelas kedengaran di telingaku dan ianya menerbitkan rasa di hatiku.
*"Abah.... jatuh anak tu....."
"Taklah...." Shufi yang berusia tiga tahun dibiarkan sahaja berjalan di gigi pantai....
"Abah....."
"Ish mama ni..... abah tahulah....."Pantas tangannya mengangkat Shufi dan mengeletek perlahan anak kecil itu yang semakin bulat dan comel.
"Mama.... bes... jomla...." Aku hanya melambai-lambai sahaja kearah Shufi yang sedang memanggilku.
"Ma... jom kita naik bot!"
"Tak mahulah...."
"Jomlah.... kita ke Tanjung Dawai, beli ikan masin lepastu kita balik ke sinilah.... seringgit je tambang....."
"Tak mahulah.... saya takut..." Dia ketawa kecil. Dah tahu aku takut naik bot-bot kecil macam tu, di suruhnya juga.
"Kalau abah teringin sangat sangat, pergilah ngan Cupi, saya tunggu sini,"
"Ish.... tak mahulah, nanti orang culik bini abang pulak...."
"Siapalah nak culik dah tua-tua ni...."
"Apa.... ulang sekali lagi.... dah tua?"Ish.... aku menampar perlahan bahunya. Ketawanya yang kuat membuatkan Shufi turut ketawa sama dan ia juga menerbitkan ria di hatiku.
"Abah, nanti kalau saya dapat tukar ke Sungai Petani, bolehlah kita kerap datang sini ek?" Dia menyapu bibirnya yang basah dengan kuah mee udang Pantai Merdeka lalu mengangguk. Shufi disebelah sudah comot dengan kuah mee dan udang besar.
"Nak lagi... nanti balik rumah, mama masak macam ni tau... Cupi suka..." Aku hanya mengangguk lalu membersihkan sisa mee yang melekat di pipinya.
"Cupi ni lah.... comot abih....."
"Macam mama dialah....."
"Apa?" Pehanya ku cubit dan spontan dia mengaduh. Beberapa orang pelanggan memandang kearah kami.
"Abah ni, sajalah tu nak cari publisiti murahan..."
"Mana ada..." Aku menjeling kearahnya tanda geram.
"Sekali sekali awak jeling macam tu, comel jugak ma...."Dia ketawa lagi, kali ini lebih kuat dan aku mencubit bahunya sekali lagi!
*"Arghhhhh...... kenangan......" Aku mengeluh lagi entah untuk kali yang ke berapa..... Langit yang tadinya cerah mula dilitupi awan dan titis-titis kecil mula terasa di wajahku.
"Mama... mama.... hujan ni..... tokma dan tokbah suruh panggil...."Shufi menarik tanganku dan pantas aku bangun, menutup kepalanya dengan separuh tudungku dan berlari-lari anak ke Charlie chalet di Pantai Cenang.
"Cupi ikut tokma tau, nanti tokma bagi mandi,"
"Mama nak buat apa kat sini?"
"Saja nak amik angin...."
"Angin mana boleh ambik, kan kita tak nampak!" Kami ketawa kecil lalu Shufi membontoti neneknya ke chalet yang kami sewa.
"Tokbah belikan ayam goreng tau!!!!"Kedengaran suara Shufi menjerit kearah ayahku yang sudah pun menghidupkan enjin kereta untuk membeli makanan tengahari. Aku hanya senyum kecil dengan telatahnya lalu melunjurkan kaki di atas pangkin berbumbung yang disediakan oleh pihak pengurusan chalet berhadapan dengan laut, dan membelakangi chalet yang kami sewa. Pelancong-pelancong asing masih lagi mandi laut tanpa menghiraukan gerimis yang hadir. Cuti tiga hari yang diberikan kerajaan membuatkan kawasan Pantai Cenang dipenuhi orang ramai. Seketika suasana menjadi kelam kabut. Kelihatan seorang lelaki bertubuh sasa memakai life jacket berlarian laju lalu terjun ke laut. Orang ramai mula mengerumuni kawasan pantai.
"Ada orang lemas kot!" Aku masih tak berganjak. Ku sandarkan badan ke tiang pangkin dan memandang laut lepas. Ya Allah....... agungnya kuasamu.....
*"Ma.... bangun ma....."Mata, ku buka perlahan. Wajah suamiku yang berkerut-kerut membuatkan aku segera bangun dari katil. Ku perhatikan Shufi yang tidur disebelahku sekilas, lalu berjalan membuntuti suamiku ke ruang tamu rumah teres lot tepi empat bilik yang baru kami duduki tidak sampai sebulan.
"Penatlah ma.... urutkan...." Pantas aku mengambil minyak gamat panas lalu menggosok-gosok perlahan ke dada dan belakangnya. Seketika dia tersandar di sofa. Dengus nafasnya membuatkan aku gelisah.
"Kita ke kecemasan bah, buh oksigen,"dia mengelengkan kepala.
"Cupi tido ma... kesian dia..."
"Tak apa, saya kejutkan, nanti bagi dia tido dalam kereta," dia mengelengkan kepala sekali lagi.
"Dah ok dah...." Aku mengeluh lagi. Begitulah setiap kali aku mengesyorkan ke hospital. Asma yang dihidapi suamiku semakin teruk, lagipun menurut doktor, bukan asma biasa, tapi asma yang disebabkan dari jantung!
"Ma, abah muntah darah........." Ya Allah..... terlepas buku kedatangan murid dari tanganku lalu aku terduduk di kerusi di pejabat sekolah.
"Naper ni?"Aku memandang kak Zizan, Penolong kanan HEM tempatku mengajar.
"Kak... suami saya telefon, dia muntah darah,"
"La... pastu tunggu apa lagi... pi balik.... isi borang kuning, nanti kak Zan sain..."Aku mengangguk dan bergegas menurut arahannya. Tanpa menghiraukan panggilan pelajar-pelajar yang terserempak denganku, langkah ku atur laju ke kereta dan Kenari biru bergerak menuju ke Bandar Utama.
"Abah...." Suamiku muncul dengan senyuman di balik pintu.
"Ok ke?" Dia mengangguk.
"Ok je.... cuma pelik sikit, dari mana datangnya darah tu?" lalu dia mengheret tanganku ke halaman dan jari telunjuknya menuding kearah tompokan yang masih merah di dalam longkang.
"Sakit tak bah?"Dia mengeleng.
"Jom...."
"Apa? Kemana?" Tanganku di heret perlahan masuk ke dalam rumah.
"Eh, dah siap pun...." Bingkai gambar dari kayu kecil yang disusun menegak seperti pagar kemudian seekor lebah berwarna kuning yang diambil dari permainan Shufi di letakkan di balik pagar itu. Cantiknya.....
"Ni...."Aku memandang kearah telunjuknya dan melihat dua keping gambar buah-buahan yang dibingkaikan dengan plastik penutup wayar elektrik yang telahpun di cat hitam. Mana dia dapat gambar buah-buahan sebesar ni?
"Tau tak kat mana abah amik gambar tu?"Aku mengeleng perlahan.
"Itulah plastik alas meja namanya...."Apa? Aku mengambil gambar buah-buahan itu lalu meletakkannya di atas meja dan menyentuhnya perlahan. Aku menjeling sekilas kearah suamiku yang sedang terbatuk-batuk.
Suamiku memang kreatif. Kabinet dapur pun dia yang reka dan realisasikan. Sebelum ni aku tak terbayangkan pun untuk menggunakan rak buku tiga tingkat tiga puluh ringgit tu untuk jadikan kabinet dapur. Semuanya dia reka, meletakkan wall paper di rak dan juga peti sejuk termasuklah kipas angin! Aku memandang sekeliling rumah baru kami yang sudah pun lengkap. Hiasan di dinding ruang makan dengan cermin-cermin kecil yang dicorakkan menjadi bentuk ikan, wall paper bentuk marmar yang kami beli di Parkson dijadikan tabir di belakang rak televisyen. Tak adalah kosong sangat, penuh sangat pun tidak.
"Satu je lagi ma.... taman kat water feature tak siap lagi,"Aku memandang kearah ruang diantara bilik yang kami cadangkan untuk meletakkan air pancut kecil beserta pokok-pokok plastik renek.
"Kalau tak larat tak payahlah buat bah...."
"Tak bolehlah yang.... abah kena buat juga... nanti tak sempat..."
"Tak sempat apanya, bukan nak pi mana.... kalau ma ngan abah datang pun, dia orang takkan complain punya,"kami senyum bersama. Seketika suamiku batuk lagi, keras sangat bunyinya dan kali ini dia muntahkan darah lagi.
"Abah makan ubat tak lagi pagi ni?"Dia mengelengkan kepala.
"Ha... tulah.... ubat tak mau makan, pastu batuk, penat, sakit dada...."
"Yang...."Dia memelukku dari belakang dan menolak bahuku perlahan agar berhadapan dengannya.
"Ma... sayang jugak awak kat saya ya!"
"Suami saya, kan... mestilah sayang...."Dia mencium dahiku perlahan. Aku tersentak. Kenapa romantik sangat hari ni? Bukan hari jadi aku pun.... nak kata ulang tahun perkahwinan pun bukan....
"Ma...dengar sini sayang. Pandang saya.... " Aku melangut kearah wajahnya yang agak serius.
"Awak ingatlah ma, walau apa pun terjadi, awaklah yang terbaik dalam hidup saya, selepas mak saya....." Entah mengapa, ada air yang mula bergenang di birai mata ku..... sebak yang tiba-tiba muncul mula menular ke urat nadiku......
"Laaa.... tu yang abah malas nak romantik-romantik ni.... dah... malulah nangis tua-tua ni.... nasib baik anak kat tadika lagi...." dia menyapu air yang mula gugur ke pipiku dan pantas berlalu namun aku pasti ada air yang turut bergenang di matanya.
*Nada dering lagu ‘Lonely’ bergetar dalam poket seluarku. Terbang segala memoir dibenakku.
"Kak Ah, jangan lupa beli kain pario pastu periuk vision...."Suara adik bongsuku sedikit sebanyak menghilangkan duka di hati. Air mata yang turut bergenang tadi, ku seka pantas.
"Bagitau ma, lah.... telefon ma... dia ada ngan Cupi tadi,"
"Ok... kak Ah ok tak?"
"Ok je...." telefon di matikan. Pandangan, ku lontarkan lagi ke laut luas. Pelancong yang mengerumuni seorang kanak-kanak yang lemas tadi sudah mula reda bila lifeguard dan beberapa orang yang perihatin sudah pun membawa kanak-kanak itu ke hospital. Suasana kembali seperti biasa.
Aku berjalan beberapa langkah ke arah pantai dan berhenti lalu berpeluk tubuh.
Entahlah..... setiap kali kaki ini melangkah.... setiap kali mata ini memandang.... setiap kali bibir ini tersenyum...... setiap kali itulah denyut jantungku memanggil-manggil namanya.....
*"Abah.... makan tau.... gula dalam badan abah rendah sangat,"Wajah pucat itu hanya mengangguk dan mulutnya menerima suapan moi dari tanganku.
" Doktor kata lepasni abah masuk CCU, abah akan ok nanti, percayalah saya...." Walau aku cuba menahan air yang bergenang namun ia gugur jua tanpa henti.
"Abah rehat dulu, ingat Allah banyak-banyak,"dia hanya mampu mengangguk dan memejamkan matanya. Ya Tuhan..... janganlah kau ambil dia dariku..... aku masih belum puas menikmati kasih sayangnya.....
Surah Yaasin ku capai dan aku mengalunkan ayat-ayat suci itu buat kesekian kalinya untuk dia. Jemariku menggenggam erat jemarinya dan genggaman itu di balas kejap.
"Abah..... kita kat CCU sekarang, abah dengar tak?" Hanya mata yang terbuka itu saja membalas kataku. Tangannya ku genggam seolah aku tak akan lepaskannya lagi namun di CCU, peraturannya tidak boleh menunggu pesakit.
"Abah..... mama balik rumah dulu, sembahyang maghrib... lepastu mama datang balik jaga abah ya...."Mata itu berbicara tanpa kata. Keluarga ku memenuhi ruang legar di luar bilik CCU. Tatkala aku dan anakku bersendirian seketika dengannya, ada genangan air di matanya yang tidak mampu ku tafsirkan. Ku genggamkan jemari anakku ke jemarinya.
"Cium tangan abah sayang, cium pipi abah,"Shufi hanya menurut dan aku dapat lihat sayu di matanya.
‘Ciumlah abahmu ini sayang... selepas ini mungkin kau tak akan menemuinya lagi,’ mungkin itulah yang dirasai suamiku tatkala titis-titis kecil membasahi birai matanya.
"Mama balik kejap ya bah?" Matanya di pejamkan dan di buka semula seolah memberikan kebenaran kepadaku. Ya Allah.... hanya kau saja yang tahu betapa beratnya hatiku untuk meninggalkannya walhal sebelum ini aku tidak pernah meninggalkannya sendirian. Kau peliharalah dia Ya Allah...... hanya engkau yang maha mengetahui segala yang tersurat dan tersirat.....
Tatkala salam pertama ku lafazkan selepas sembahyang maghrib, telefonku berbunyi, dan debar di dada.... ku rasakan seperti mahu pecah.
"Puan, suami puan tenat, tolong cepat ya...." Aku, ayah dan anakku bergegas ke hospital yang cuma sepuluh minit perjalanan. Emak berjanji untuk menyusul kemudian.
"Ya Allah... ya Allah...."
"Puan, tunggu dalam bilik dulu.... nanti doktor datang," Ya Allah.... ya Allah.......
"Puan," Seorang doktor lelaki berkopiah putih, lingkungan umurku duduk di sofa bilik menunggu berhadapan denganku.
"Puan tahukan, jantung suami puan cuma 15 peratus saja yang berfungsi... tadi selepas maghrib, dia tenat.... kami dah cuba buat apa yang patut....."dia menarik nafas seketika.
"Allah sayangkan dia puan..... saya sempat ajarkan dia mengucap tadi...." Aku cuma terpaku di situ, tiada respon.
"Puan faham tak ni.... suami puan dah tak ada, pukul 8.45 malam tadi...."Aku masih lagi diam, tidak bersuara.
"Puan..... puan... faham tak ni...."Seketika, aku beristigfar, dan... air yang ku tahan itu gugur lagi..... lagi........
"Ya Allah.... engkau telah pinjamkan tujuh tahun seorang lelaki bergelar suami kepadaku, dan engkau telah mengambilnya kembali hari ini.... aku redha ya Allah.... redha...." Wajah yang pucat dan kaku berusia 37 tahun itu ku cium penuh kasih untuk yang terakhir kali.....
*"Mama!"Shufi berlarian kearahku. Emak dan ayahku mengekori dari belakang.
"Jomlah makan... tok bah kata kita pergi makan kat kedailah, bagi mama bawak kereta, tok bah tak tahu jalan kat sini,"
"Ye lah, mama tukar baju sekejap," Aku berjalan ke arah chalet dan membiarkan emak dan ayahku mendengar celoteh cucu sulungnya yang sudah pun mengjangkau usia tujuh tahun.
Aku menoleh kearah laut seketika. Ombaknya menghempas pantai tanpa henti.... tanpa jemu...... Ya Allah.... engkau tabahkanlah hatiku dalam meniti usia perjalanan hidupku walau tanpa dia......
Al Fatihah untuk suamiku..... Mohd Shuib bin Man!

‘takkan pernah habis air mataku
bila ku ingat tentang dirimu
mungkin hanya kau yang tahu
mengapa sampai saat ini
ku masih sendiri
adakah di sana
kau rindu padaku
meski kita kini ada
di dunia berbeza
bila masih mungkin
waktu berputar
akan ku tunggu dirimu
biarlah ku simpan
sampai nanti aku
kan ada di sana
tenanglah dirimu
dalam kedamaian
ingatlah cintaku
kau tak terlihat lagi
namun cintamu abadi......"

--Mengenangmu-- (Keris Patih)

Kisah benar ini ku titip khas buat arwah suamiku.....
Bersemadilah sayang..... Tuhan lebih menyayangimu!



Nukilan,
Siti Fatihah bt. Pauzihal Ali
Lot 2310, Kampung Cherang,
Jalan Hospital, 15200
Kota Bharu, Kelantan
posted by Penulisan2u @ 5:40 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
74 Comments:
  • At 17/10/09 9:56 PG, Anonymous WenWen said…

    sedihnyer..
    awak sabarlah ye..

     

  • At 17/10/09 11:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sayu nyer baca citer nie..
    pertemuan sy dgn suami sy
    pon atas feri ke pulau pangkor..

    ya allah,
    semoga rumahtangga kami
    tidak berakhir dgn begitu..
    tidak mungkin ku bisa hidup tanpa dirinyer.
    YUSMINI b. Md Yusof

     

  • At 17/10/09 3:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Al-Fatihah

    Semoga rohnya di cucuri rahmat dan di tempatkan dikalangan hamba2 yang beriman..

    Amin

     

  • At 18/10/09 7:36 PTG, Anonymous Shakirasweetgirl said…

    sedih..sedih...
    nukilan ni dpt mmbuatkan sye btol2 feel prasaan sbnar..
    wlupun x prnah mnglami dugaan ni lgi...
    takziah...

     

  • At 18/10/09 11:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    al fatihah buat suami awk..terharu sya bce....

     

  • At 19/10/09 2:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sabarlah dlm meghadapi dugaan sebegini...sesungguhnya ia mengajar kita agar lbh tabah....kuatkn semangat anda.

     

  • At 20/10/09 3:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Al fatihah untuk suami awak..
    sabarlah awak terima semua tu..
    saya yakin kenagan awak ngan dia takkan lupus sampai bila bila pun...Amin!!

     

  • At 20/10/09 9:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Al fatihah untk suami awk juga,
    bnykan bsabar,sya mbca pn merasa sedih.

     

  • At 20/10/09 9:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Terima kasih untuk semua. Mula-mula tu rasa macam tak boleh nak terima kenyataan, tapi bila dah lama sikit...redha dengan kehendakNYA. Saya pasti ada rahmat disebalik dugaan ini. Saya coretkan disini,sekadar luahan hati kerana setiap ketika saya sentiasa mengingatinya! LAgipun sebelum ni pun saya sudah menulis, arwah pun merestui minat saya! Terima kasih semua - Fatihah -

     

  • At 21/10/09 12:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    al fatihah....semoga rohnya dicucuri rahmat
    sesungguhnya tuhan lebih menyayanginya...
    Best cite awak..menitis air mata

     

  • At 21/10/09 1:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam buat penulis..tiap yang hidup pasti akan meninggalkan kite..ajal maut dah tertulis untuk nye..tidak terawal dan tidak terlewat..kite yg hidup perlu teruskan hidup..muhasabah diri..dan pasti satu hari nnt kite akan mengikut jejak langkah nye..

    bersabarlah..semoge rohnye dicucuri rahmat,.. sekurang-kurangnye awak sempat menyemai memori indah awak bersamanye.

    tahniah..kerana berjaya menitiskan air mata saya..

    miss_purple

     

  • At 28/10/09 1:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sangat sedih..
    bsabarlah...
    hadapi ujian dgn tenang..

     

  • At 2/11/09 10:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sabar k..ujian itu sememangnya berat..tp Allah lebih sayangkan dia..semoga hidup akak disirami rahmat dan hidayah drpdNYA..wlu pape pun..hdup perlu diteruskan..terus kuat ye kak..smoga arwah dicucuri rahmatNYA

     

  • At 2/11/09 4:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ish...sesak nafas baca...dada ni sebak jek..mata ni pon aku kesat berkali kali nk habiskan baca...terharu tul...ya allah..kau tabahkan hatiku setabah wanita ini.....semoga allah cucuri rahmat pada arwah dan kekuatan pada wanita ini mengharungi dugaanmu...amin...take care your son.....dia amanat terakhir arwah...

     

  • At 2/11/09 6:57 PTG, Anonymous raHasia aMn said…

    sedih sgt2..
    sbrla ye..
    bgaimn pnulis blh hdpi sume neh ngan tbh??
    sy tkut xleh nk jd stabah pnulis..
    tmn lelaki sy skrg p0n sdg berperang ngan kanser otak pringkat terakhir..
    doktor da xley nk wat papew p0n lg..
    cmner sy nk menghadapi hari mngdatang tanpanyer??
    sy tkut..
    sediiiihhhh..

     

  • At 2/11/09 10:35 PTG, Anonymous darkcomel said…

    takziah...
    semuanya telah ditentukan oleh Allah..
    setiap yang hidup pasti akan mati..
    smoga Allah cucuri rahmat ke atas suami Fatihah..
    ermmmm...luahan hati yang indah..
    mampu mengalirkan air mata yang membaca...
    seolah saya berada di situasi tersebut..

     

  • At 3/11/09 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam takziah...

    bejurai2 air mata sy bc cerpen ni...
    tabahnyer ati pnulis nii....
    moga rohnya dicucuri rahmat....

     

  • At 5/11/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takziah..
    al- fatihah untuk suami..
    semoga apa yg terjadi menjadi kekuatan untuk terus hidup mengharungi cabaran & dugaan yg akan datang.

     

  • At 5/11/09 7:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihny... x malu mengaku aku air mata aku kuar masa baca cerita ni.. camne yer klu suatu ari nti bnda mcm ni jadi kt aku..boleh ke aku jdi sekuat & setabah pnulis..aku ni dah la jnis manja, mudah nangis...erm...pape pun, kpd pnulis, tabahla m'hadapi hidup. take care of ur son, coz die lambang kasihmu & arwah. smoga dia tenang d sana...

     

  • At 6/11/09 9:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shufi..lambang cinta kasih anda berdua

     

  • At 7/11/09 5:41 PTG, Anonymous cahaya putih said…

    100% bes giler....
    takziah atas pemergian insan tersayang,
    hrp2 msh ada lg ceter cm ni spya manusia sedar betapa cinta dan sayang bkn hanya seketika....

     

  • At 9/11/09 3:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey glew..
    mnitis air mata ini..
    hrap anda bersbr yer..
    sbb stiap yg brlaku pst ad hkmhnyew

     

  • At 11/11/09 1:11 PG, Blogger reen_sofee said…

    sedih sedih.... sangat sedih...

    al-fatihah..

     

  • At 15/11/09 1:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menulis dari hati...meresap ke dalam hati...jesteru..ramai yang merasai..tahniah... tabahkan hati kerana cupi memerlukan sokongan mama..

     

  • At 26/11/09 3:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hope u always happpy although without him... thanks 4 your story..it so full with meaning

     

  • At 29/11/09 2:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    puan bersabar yer..
    sume ni dugaan...

     

  • At 30/11/09 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihh sgt sgt . bersabar yerr , mgkin ade hikmah yang tersembunyi . Allah lbeh mgetahui

     

  • At 24/12/09 2:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Takziah kpd anda sekeluarga
    al-fatihah..
    deras airmata sya mengalir bila baca kisah sedih anda.
    sesungguhnya setiap yg hidup pasti akan merasai kematian..itulah janji allah tp yg pasti kita sebagai hambanya tidak tahu bila tibanya masa kita..justru puan banyak2 bersabar ya..allah mengasihi hamba2nya yg sabar.
    blh sya tahu bila suami puan meninggal..apa2pun takziah skali lagi.

     

  • At 11/1/10 5:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ini penuh dgan kenaangan yang x mmpu kita tafsirkan.moga tbah mnnghadapi hari yg mndatang...mga ditmpatkan bersma org2 yg berima..amin...

     

  • At 19/1/10 2:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    al-fatihah
    buat akak dan keluarga...
    sedih tika mata melewati tiap2 baris ayat yang ditulis..
    bagai satu luahan yang x mampu diungkap oleh kata2...
    mengingatkan kehadiran seorang anak yang lahir dari ikatan suci itu cupi..yang petah berkata2..mungkin dapat mengubat rindu akak...
    cupi jadilah kamu seorang anak yang taat dan beriman

    moga allah mencucuri rahmat buat arwah...
    sesungguhnya allah lebih menyayangi dirinya...

    mizz..izna

     

  • At 25/1/10 12:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takziah...
    tak terkata apa-apa...
    air mata saya tak henti-henti mengalir..
    saya pun ada kenangan kat lumut...
    semoga saya tak kehilangan dia...
    harap terus tabah...

     

  • At 26/1/10 10:40 PTG, Blogger MaRyAm DzuLkifLi said…

    ya Allah..menangis bace kisah benar ni..moga puan fatihah tabah ye...Allah memberi dugaan sesuai dgn kmmpuan hambaNya...moga arwah sentiase dlm rahmatNya...

     

  • At 4/2/10 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    untuk pengetahuan penulis...saya pun telah kehilangan suami setahun yang lalu pada umur 33 tahun dengan 4 cahaya mata.Hanya Allah sahaja yang tahu .....bagaiman keadaan nya saya menghadapi saat -saat itu.Saya menitis air mata ketika membaca lembaran ini.

     

  • At 19/2/10 12:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sama-samalah kita redha atas pemergiannya, namun rasa rindu dan kenangan yang bertamu itu tak mampu kita elakkan kan? Sekurang-kurangnya kita ada zuriat penyambung kasih sayang! Semoga roh abang sentiasa berada dalam ketenangan dan dicucuri rahmat olehNYA! AMIN! -FATIHAH-

     

  • At 19/2/10 1:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    al-fatehah,saya ada pngalam mcm awk cna rasa khilangan orang yang kita cinta

     

  • At 26/2/10 4:32 PTG, Blogger akuxskema said…

    sedihnye...hrap akak sbar........

     

  • At 19/3/10 2:29 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    setiap yg berlaku ade sebab nya..Jgn ditangisi org yg dh pergi..Redha la dgn ketentuan Illahi..Didiklah permata hati yg ditinggalkan dgn sempurna.

     

  • At 11/4/10 11:19 PG, Anonymous gilul syuhadat said…

    al fatihah...sesungguhnya dari DIA datang...kepadaNYA jua kita kembali..
    apa yang ada dhargai..mg hidup akak dan semua umumnya akan slalu diredahai ALLAH...ameen

     

  • At 17/4/10 11:32 PTG, Anonymous ct said…

    al-fatihah
    best sgt....
    mge anda bertemu lg di alam sana..
    mnjd bdadari utknya..
    smntra di dunia tp slmenya di akhrt... amin...

     

  • At 22/4/10 12:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em.. cedih gak.. p an jalan critew agak brcelarulha..

     

  • At 23/4/10 12:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takziah...
    sedih la cte ni.....
    aer mte da begenang ni..
    semoge tbah slalu...

     

  • At 24/5/10 4:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih bce cerita awk. .hanya awk dh tuhan sje y taw mcm mane persaan akak mse. .adik arap akak tabah dlm meneruskn hdup tanam tnpa arwah dissi akak. .adik d0akn akak bahagia dgn ank kakak. .take cre. .amin

     

  • At 2/6/10 2:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..takziah atas pemergian insan kesayangan kamu..ketahuilah bahwa setiap kedukaan itu hanya ujian drpd Allah tetapi kebahagiaan itu adalah janji Allah kpd mereka yg b'sabar..sabarlah mghadapi ujian itu dan yakinlah dengan janjiNya..doakan yg tbaik utk arwah suami kamu itu k..insyaAllah..Allah akan melindungi suami kamu, diri kamu, anak kamu dan kita semua..

     

  • At 24/6/10 4:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    byk2 bsbr..dia akn tenang disana...joegtar

     

  • At 5/7/10 11:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takziah......moga rohnya ditempatkan bersama org2 yang soleh di bwh lembayungnya......
    byak2 bersabar......

     

  • At 25/9/10 1:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak dpt di ungkap dengan kata2 bila baca cerpen ni...
    setiap yang ditakdirkan tentu ada hikmah di sebaliknya...

     

  • At 29/9/10 11:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Coretan ni, btul2 buat dada ni sebak sngt..ap yg sy pljari dr sni, sntiasalh hrgai ap yg kta ad..& b'syukurlh dgn anugerah-NYA, mngkin ianya hnya nkmat sementara yg DIA titipkan...al-fatihah buat arwah.......

     

  • At 6/10/10 4:39 PTG, Blogger Zara Affendi said…

    sgt2 sedih kisah benar nie..
    sy pun kehilangan tman lelaki sy..
    bru je 3mgu..
    kerana kanser hati..
    tp beban yg akak tanggung lebih agy drp ap yang sy alami..
    hmm..moga kita tabah menempuh ujianNya..
    dan semoga roh mereka yang telah pergi dicucuri dgan rahmatNya. amin..

     

  • At 16/10/10 5:41 PTG, Anonymous zariah said…

    al-fatihah
    semua itu ujian dari allah swt...
    semoga tabah menghadapinya...

     

  • At 22/10/10 12:56 PTG, Anonymous kemuncup said…

    Al-Fatihah...
    Sabar byk2 la kak...
    Allah xkn duga akak klu tau akak xkuat...
    Sbb akak hebat la Allah bg ujian sebegini...

     

  • At 30/10/10 12:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    al-fatihah...
    apa2 pun yg hdup msti truskan perjuangan....
    krna Allah lebih menyayanginya...
    akak bnyk2 bsabar k...
    saya rsa terharu membca crta ni...
    teruskan usaha akak...
    gud luck!!!!

     

  • At 1/11/10 7:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt menyentuh perasaan...

     

  • At 2/11/10 11:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    al-fatihah...

     

  • At 12/12/10 11:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh3..
    cmneh bwu cter sbnaq na..
    cayok2

     

  • At 17/12/10 3:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Takziah untuk awak. Smoge tabah slalu... Jgn ptus asa.

     

  • At 19/1/11 1:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    al-fatihah..
    org beriman sll punya cara sendiri utk m'jga atinye..meski b'lwnan dgn apa yg dia terima dlm khdpn.saat mdpt musibah air matanya menitis..tp atinya terilham utk menyakini bhw apa yg diberikan ALLAH padanya yg terbaik utknya.Fizikalnya mgkn lelah,fikiranya mgkn penat.Tp tdk dgn atinya trs ykn apabila ia di uji oleh ALLAH.Itu adalah tandanya bahawa ALLAH masih sayang padanya :)

     

  • At 27/2/11 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahziah...saya ucap smoga dapat memperolehi kebahagian

     

  • At 16/3/11 5:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt....

     

  • At 17/3/11 8:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih..
    al-Fatihah..

     

  • At 6/4/11 1:20 PG, Blogger kata tersirat said…

    slm..terharu baca..bersabarlah kak..mmg mudah bg sy yg berkata2 tp skr bg yg mnghadapinya..semoga arwah suami akk d tempatkn d kalangan org2 yg beriman..al-fatihah..

     

  • At 10/4/11 10:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sye dpt mrasainya .
    mnitis air mta bca .
    sbrla .ujian allah .
    ~*~afiey~*~

     

  • At 15/4/11 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya

     

  • At 18/4/11 4:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takziah..sy pun telah kehilangan insan tersayang..hanya sempat berkahwin selama 6 bulan setelah bercinta 5 tahun...sampai saat ini saya tidak dapat melupakan arwah suami saya..

     

  • At 28/4/11 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takziah untuk awk.....cita awk ni byk mainkan jiwa dan perasaan..memg best dan awk pasti blh brjya lg..kehlgan org tersyg memg perit utk kita terima..kerana 'yg kedua xkan sehebat yg pertama' wlupun yg kedua pnya byk kelebihan...tabah lah menempuhnya...

     

  • At 8/6/11 6:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takziah utk awak... Al-Fatihah untuk arwah suami awak...semoga awak sabar dan tabah.... besar imbuhannya dari Allah nanti kalau awak sabar dan reda....

     

  • At 10/6/11 4:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Takziah......bersabarlah...sesungguhnya terdapat banyak hikmah di atas ujian drpd Allah s.w.t.

     

  • At 27/6/11 6:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terima kasih kerana membaca cerita dari hati saya yang tak seberapa ni! Novel pertama saya dah di published. Patutnya dah ada kat book store sekarang ni. Tajuk "Nurul Laila Suria", terbitan Jemari Seni, karya 'Fatihah Pauzihal'boleh lihat di sini utk sinopsis, http://www.jemariseni.com/02/js-novel/258-novel-umum-jun-2011-nurul-laila-suria.html - FATIHAH

     

  • At 7/11/11 7:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah...

     

  • At 1/12/11 11:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ASSALAMUALAIKUM,SEDIHNYE CERITA NI,HARAP AKAK TABAH YE,ARWAH SEDANG MENANTI AKAK DI JANNAHTUl NAIM,insyaALLAh.

     

  • At 17/12/11 3:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedihnya cite ini..
    terasa sampai ke lubuk hati..
    sabar la ye akak.allah lebih menyayanginya

     

  • At 19/12/11 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdh sgt cite ne...sbr ye kak..smga roh arwah d cucuri rahmat..amiin al fatihah

     

  • At 18/1/12 8:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takziah..walaupun saya ni lelaki air mata saya tetap mengalir apabila bca kisah benar ni..harap penulis bersabar dengan dugaan yang diberikan

     

  • At 22/2/12 11:05 PG, Anonymous ungu_lavender said…

    Ya Allah..sedihnya. terasa sebak. tanpa sedar mengalir air mata. begitulah hidup. segalanya adalah pinjaman. semoga penulis sentiasa tabah dalam menempuhi hari-hari mendatang...

     

  • At 17/10/12 2:43 PTG, Anonymous nurul said…

    Al-fatihah...sdey ngt...bergetar jiwa bce kisah ne...smga akak tabah mghdapinya..Allah xkn mguji seseorg hmba i2 melebihi kemampuannya...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group