BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Oktober 04, 2009
Cerpen : Tombol Pintu Hidayah III
Nama Pena : Asrul Ja'Afar @ abg aloha

Gema azan berkumandang sekali lagi menyinggah disetiap pelusuk ruang rumah Albert. Setelah Albert, ayah dan ibunya menyusul menjejakkan kaki masuk ke dunia islam, Anita dan Michale pula mula disinari nur keislaman. Kali ini Albert tidak keseorangan mendirikan solat, dia ditemani ayah, ibu, kakak dan adik lelaki. Setelah hampir beberapa bulan keislaman Anita dan Michale, kini keluarga mereka benar-benar sudah memulas tombol pintu hidayah. Pintunya sudah mula terbuka, kaki pula sudah melangkah ke dunia baru. Niat yang ikhlas semakin kuat memberikan seribu makna kepada mereka sekeluarga.

Tanggal 22 Ogos 2009, merupakan satu lagi cubaan yang mereka perlu hadapi dan berjihad iaitu memasuki bulan ramadhan. Inilah kali pertama mereka berpuasa dan menahan lapar dan dahaga. Jika dahulu mereka memakan makanan yang dilarang dalam islam, dan mereka dapat mencegahnya setelah memeluk agama islam, kini mereka harus mencekalkan hati, nafsu dan makan minum disiang hari. Pelbagai cubaan cuba mengganggu muaalaf seperti mereka.

Jason dan Mary telah khatam kitab tafsir al-Quran yang diberikan oleh Imam Ghani, kini giliran Anita dan Michale pula membaca dan menyelesaikan kitab tersebut. Walaupun baru memeluk agama islam, mereka bukan sahaja setakat membaca, malah memahami serta mengamalkan ajaran yang terdapat dalam al-Quran. Muaalaf seperti mereka perlu dipimpin supaya tidak terpesong dan menjadi teguh imannya, oleh itu Imam Ghani sekali lagi menghadiahkan sebuah kitab Fadhilat Amal yang merangkumi kisah-kisah para sahabat, Fadhilat Quran, Fadhilat Solat, Fahdilat Zikir, Fahdilat Tabligh, Fadhilat Ramadhan dan Kemunduran Umat dan Penyelesaiannya.

"Saya memberikan kita ini banyak gunanya terutama dalam bulan ramadhan. Kamu bukalah dan hayatilah bahagian fadhilat ramdhan semoga kamu mendapat keberkatan daripadanya" Imam Ghani menghulurkan kitab berwarna biru yang setebal hampir 1000 muka surat.

"Tapi Imam, kitab ini terlalu mahal untuk diberikan secara percuma. Apa kata kalau kami membayarnya" Jelas Jason. Mary yang duduk disebelahnya mengangguk-anggukkannya.

"Kitab ini tidak semahal iman dan amal yang ingin kamu bina. Saya ikhlas memberikannya"

"Saya rasa tak sedap hati dengan Imam" Albert mula mencelah.

"Nak Albert, kita sama saudara islam harus bantu-membantu. Jangan memaksa saya untuk menerima imbalan daripada kamu. Saya membantu kamu semua berjihad, dan insyaAllah kita sama-sama akan mendapat keberkatan daripada semua ini" Jelas Imam Ghani dengan nada yang tenang.

"Kalau macam itu, saya sedekahkan sahaja duit buku ini ke tabung masjid" Usul Jason.

"Itu seelok-eloknya" Balas Imam Ghani.

Tiga beranak itu pulang ke rumah dengan nada yang semakin yakin. Langkahnya penuh dengan keimanan. Debaran menunggu menjelang ramadhan keesokan harinya membuatkan jiwa keislaman mereka semakin berkobar-kobar. Apa tidaknya, ini kali pertama mereka menjalani ibadah puasa bersama-sama umat islam sedunia.

Pada malam harinya, mereka sekeluarga bersolat maghrib, isyak dan terawikh di masjid An-Nur. Imam Ghani yang mengimamkan sekalian jemaah yang hadir. Albert melihat seluruh masjid dipenuhi dengan manusia yang ingin beramal dibulan suci. Ruangan masjid dipisahkan dengan tirai hijau menjadikannya dua bahagian. Sebelah kiri bahagian untuk perempuan dan sebelah kanan bahagian untuk lelaki. Tika azan maghrib berkumandang, air mata Albert mula mengalir laungan merdu azan. Walaupun kalimat-kalimat azan itu telah dia baca, tetapi ada beberapa perkataan yang dia lupa akan maksudnya. Albert mengesat air matanya sebaik sahaja Jason melihat keadaan anaknya itu.

Mereka mendirikan solat maghrib seperti biasa, setelah selesai solat mereka berzikir dan berdoa kepada ilahi meminta diampunkan dosa dan dirahmati semuanya. Imam Ghani ada memberikan sedikit tazkirah kepada mereka setelah selesai berzikir dan sebelum memulakan solat Isyak.

"Antara banyak bulan, bulan ramadhan yang paling dinanti-nanti oleh manusia yang beriman. Banyak ganjaran pahala yang ditawarkan kepada hambaNya. Hazrat Salman r.a berkata berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda kepada kami pada hari terakhir bulan Sya’aban: Wahai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang agung lagi diberkati. Satu bulan yang dalam bulan itu terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Satu bulan yang Allah s.w.t telah menjadikan puasa pada siang hari sebagai satu amalan fardu dan berdiri pada malam hari sebagai satu amalan sunat. Sesiapa yang cuba menghampiri Allah pada bulan itu dengan mana-mana amalan sunat maka seumpama seorang yang telah menunaikan satu fardu pada bulan-bulan yang lain dan sesiapa yang menunaikan satu fardu pada bulan itu adalah seumpama seseorang yang menunaikan 70 fardu pada bulan-bulan lain. Jadi ingatlah bahawa bulan ini adalah bulan yang membawa keberkahan kepada umat semuanya dan berlumba-lumbalah mencapai kenikmatannya."

Kata-kata ini membuatkan Albert memandang ke arah ayahnya, Jason dan kemudian mereka tersenyum. Mary dan Anita yang bertelekung juga menguntumkan senyuman pada tirai sebelahnya. Kata-kata Imam Ghani banyak memberikan makna pada malam pertama Ramadhan. Semangat memasuki bulan ramadhan kian membara-bara dalam hati mereka semua.

Setelah selesai solat terawikh dan solat witir, para jemaah pun beransur kurang dan pulang. Imam Ghani menunaikan solat sunat dua rakaat dan kemudian dia duduk berzikir. Albert, Jason dan Michale juga tidak lagi pulang ke rumah, mereka masih lagi berzikir dan berdoa.

"Albert, kamu tidak pulang lagi?" Tanya Imam Ghani sebaik sahaja terpandang ke belakang dan melihat kelibat muaalaf itu.

"Tidak pak Imam, kami ada hajat sebenarnya" Balas Albert dan kemudian mendekat ke arah Imam Ghani.

"Apakah hajat kamu? insyaAllah saya boleh membantu"

"Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sekiranya kami telah banyak menyusahkan pak Imam. Kami sekeluarga sebenarnya ingin belajar membaca al-Quran daripada pak imam. Itu pun sekiranya pak Imam bersetuju" Jelas Albert.

Imam Ghani tersenyum dan bertasbih "Alhamdulilah". Dia memeluk anak muda itu yang dianggap seperti anaknya sendiri. Sekali lagi imam mengangguk-anggukkan kepalanya tanda dia bersetuju.

"Baiklah, tetapi kita belajar pada sebelah petang selepas Asar. Kamu, adik dan ayahku belajar dengan saya. Manakala, ibu dan kakakmu belajar dengan Hajah Zahrana iaitu isteri saya"

Kata sepakat saling dipersetujui dan mereka memulakan pengajian al-Quran pada hari pertama puasa. Sememangnya Albert tiada kelas sebelah petang. Kelasnya tamat seawal jam 3 petang, manakala adiknya Michale bersekolah dan tidak menjadi halangan untuknya mengaji al-Quran selepas asar. Mary merupakan suri rumah sepenuh masa, manakala Anita dan Jason masing-masing pulang dari kerja pada jam 4.30 petang. Tiada perkara mustahil bagi mereka untuk menolak cadangan Imam Ghani.
* * *

"Mike, bangun mike. Kita sahur, nanti terlambat waktu sahur" Suara Albert mengejutkan Michale yang payah untuk bangkit seawal jam 4.30 pagi.

Mary dan Jason telah duduk dimeja dapur. Anita pula masih belum bangkit dari lenanya. Ternyata sekali pertama puasa benar-benar memberikan mereka cabaran yang berat sebagai seorang muaalaf.

"Anak dara awak dah bangun?" Tanya Jason.

"Tadi dia dah buka mata masa saya kejutkan. tak apalah, saya kejutkan lagi" Balas Mary yang terus bangkit daripada kerusi dan menuju ke bilik Anita.

"Anita, bangun nak. Mari kita sahur, nanti kita terlewat pula" Mary mengusap-usap wajah cantik anaknya itu lalu terbukalah mata Anita perlahan-lahan. Mary menarik tangan Anita supaya bangkit dan Anita mula sedar dari lenanya. Mereka berdua menuju ke arah dapur, Anita memasuki bilik air untuk mencuci muka.

"Albert, mana adik kamu?"

"Dia payah sikit ayah nak bangun. Penat Albert fikir caranya"

"Kalau macam tu, mari kita angkat Mike keluar makan" Usul Jason dengan senyuman.

Albert dan Jason mengorak langkah menuju ke kamar Jason dan mengangkat badannya walaupun Michale masih lagi menutup matanya. Setelah di angkat, Michale tersedar dari lenanya dan mula bangkit. Albert dan Jason hanya mampu ketawa dengan keadaan Michale yang tersentak sebaik sahaja diangkat.

"Awak ni, macam budak-budak" Ujar sinis Mary dengan senyuman.

"Kita mesti paksa mereka, kalau tidak pasti akan jadi lain"

Setelah bersiap bersahur, Jason mula berkata sesuatu kepada anak-anaknya. Dia yang duduk di tengah-tengah meja memandang setiap wajah ahli keluarganya sambil tersenyum.

"Alhmadulilah, kita semua telah mendapat hidayah daripada Allah. Hari ini hari pertama kita puasa, mesti banyak dugaan yang kita kena hadapi. Berhadapan dengan orang yang tak puasa, perkara-perkara yang boleh mendatangkan puasa dan sebagainya. Kita juga tidak lepas daripada dicaci dan dikutuk oleh orang lain. Ayah nak, anak-anak ayah menjadi orang yang kuat. inysaAllah kita akan mendapat berkat dariapda Allah s.w.t. sama seperti apa yang dikatakan oleh pak Imam." Panjang hujah pagi yang diberikan oleh Jason.

"Baik Ayah" Jawab serentak ketiga-tiga anaknya itu. Mary tersenyum memandang gelagat anak-anaknya. Setelah selesai, mereka semua bergegas bersiap-siap untuk bersolat subuh jemaah di Masjid An-Nur.

Setelah selesai mereka sekeluarga pulang ke rumah dan bersiap-siap. Ada yang bersiap untuk pergi kerja dan ada yang besiap untuk pergi kuliah dan sekolah. Mary terus ke dapur dan mengemas pinggan mangkuk yang tidak lagi dibasuh semasa bersahur tadi.

Sampai sahaja ditempat kerja, Anita seperti biasa sibuk dengan pelanggan dan keluar bertemu menguruskan sesuatu hal. Sebagai seorang pengurus pemasaran sebuah syarikat pengiklanan, ada kalanya dia diajak untuk membuat perkara-perkara yang dilaknat oleh Yang Maha Kuasa. Yang lebih mendukacitakan yang mengajaknya melakukan perbuatan itu adalah orang islam dan sudah pun mendirikan rumah tangga. Memang dahulu Anita khilaf, tetapi setelah mendapat hidayah daripada Allah, Anita mula berubah secara drastik.

Kekilafan Anita membuatkan di mula sedar akan erti kehidupan yang sebenar. Imejnya juga turut berubah, rakan-rakan yang mengenalinya dengan sikap yang agresif dan seksi kini bertukar menjadi seorang muslimah yang berdiri teguh dengan pegangan agama yang kuat. Ramadhan kali ini benar-benar memberikannya satu sinaran yang baru.

Jarum jam dipejabatnya tepat menunjukkan pukul 1.00 petang, dia ada urusan di luar pejabat. Temu janjinya dengan Dato Ramlee pada pukul 1.30 petang di hotel Hilton, membuatkan jantungnya bersebar. Apa tidaknya, Dato Ramlee yang dahulu cuba untuk mengajaknya melakukan perbuatan terkutuk ke ranjang membuatkan Anita sukar untuk berhadapan dengan lelaki tua ynag beristeri tiga. Kalau diikutkan hati, dia tidak mahu lagi berhadapan dengan lelaki tua itu, tetapi atas desakan kerja dan pegawai atasan, yang menjadikan Dato Ramlee sebagai lombong emas syarikatnya membuatkan Anita pasrah dan berserah dengan takdir.

"Cepat betul orang tua ni sampai" Benak Anita sebaik sahaja dia memasuki pintu masuk Hotel. Dia melihat dari jauh kelibat Dato Ramlee yang duduk sendirian di atas sofa. Matanya benci melihat lelaki tua itu, tetapi dia terpaksa demi rezeki yang dicari. Nekadnya kali ini, jika Dato Ramlee menginginkan sesuatu daripada apa yang sepatutnya, dia akan memaki dan memarahi lelaki tua itu.

"Cik Anita yang ayu, silakan duduk" Ujar lelaki tua itu. Anita duduk dan membuat simpulan senyuman paksa.

"Awal Dato datang"

"Mestilah, kalau dengan Cik Anita. Sebelum subuh saya akan sampai. Cik Anita nak minum apa? Makan apa? Saya belanja"

"Maaf Dato, saya puasa"

"Puasa? Sejak bila awak puasa? Marilah temankan saya lunch, saya tak ada teman"

"Tak ada teman? Habis bini-bini kau tu kau nak letak kat mana?" benak Anita. Wajahnya geli melihat lelaki miang itu.

"Maaf, saya puasa" Anita mengulangi kata-katanya.

"Ok, kalau malam ni kita keluar macam mana?"

"Dato, saya datang ke sini untuk bekerja dan bukannya nak berbuat maksiat" tegas Anita. Dato Ramlee kemudian mendekati Anita dan duduk di sebelahnya.

"Janganlah garang sangat, nanti saya jinakkan You. Malam ni kita jumpa ya" Dato Ramlee mula meraba-raba Anita. Anita tidak senang dengan perlakuan itu lalu dia bangkit dan mula berang.

"Dato ingat saya ni apa? Pelacur?Saya datang ke sini untuk bekerja, bukannya untuk membuat maksiat! Dato seorang yang beragama islam, tidak takutkan Dato dengan azab Allah yang amat dahsyat. Memang Dato kaya, memang Dato berkuasa, tetapi itu semua duniawi, tetapi diakhirat semuanya sama. Lebih baik Dato bertaubat dibulan ramadhan ni!" Jerkah Anita dengan lantang. Semua yang ada melihat amarah yang meluap-luap.

Anita terus beredar dari situ dan pulang semula ke pejabatnya. Dalam perjalanan pulang hatinya berdebar-debar, dia tahu perbuatannya itu akan menyebabkan dia dibuang kerja. Dia bertasbih kalimah suci Allah, dia tidak sangka bagaimana mendapat kekuatan daripada Allah untuk melawan Dato Ramlee. Dato Ramlee pula, setelah diberi peringatan, dia tersentak dengan keberangan Anita. Dia terduduk dan terdiam memikirkan kata-kata Anita. Dia terus berfikri panjang.

* * *

Seperti yang dijanjikan, tepat jam 4.30 petang Anita pulang dari kerjanya. Dirumah keluarganya menunggunya untuk bersolat asar jemaah di Masjid An-Nur dan seterusnya belajar mengaji al-Quran. Anita tidak menceritakan kisah yang berlaku sebaliknya dia menyembunyikan perkara yang berlaku. Dia sedar, kesan daripada tindakannya itu, dia akan dibuang kerja. Tetapi itulah yang dikatakan oleh Imam Ghani, dalam bulan puasa ini banyak dugaan dan cabaran yang perlu dihadapi terutamanya golongan muaalaf seperti mereka.

Selesai solat berjemaah dan mengaji al-Quran, Anita seterusnya memohon doa kepada Allah s.w.t semoga dia diberikan kekuatan atas dugaan yang diterimanya.

"Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang. Aku berlindung dari payung rahmatMu, aku memuji dari setiap ciptaanMu, aku serahkan jiwa dan ragaku untuk diriMu. Kau berikanlah aku kekuatan dalan bulan suci ini mengahadapi dugaan yang telah kau rancangkan untukku. Andai tindakan kau salah tadi, ampunilah aku, sekiranya tindakan aku betul tadi, kau berikanlah petunjuk untukku menghadapi semua ini. Segalanya aku serahkan kepadaMu Tuhanku"

Imam Ghani seperti mengsyaki sesuatu yang menganggu fikiran Anita, lalu dia menyapa anak gadis itu.

"Adakah sesuatu yang cuba engkau fikirkan, anakku?"

"Ooo..pak imam. Tak adalah"

"Aku tahu kau sembunyikan sesuatu, mahukah kau berkongsi denganku?" Ujar Imam Ghani. Pada mulanya, Anita menolak permintaan Imam Ghani itu, tetapi akhirnya dia menceritakan kisah yang sebenarnya kepada Imam Ghani dan rasa khuatirnya jika dia dibuang kerja.

"Anakku, bulan ini adalah bulan kesabaran dan ganjarannya adalah syurga. Jika kau menyerahkan segalanya kepada Allh s.w.t, insyaAllah Allah ada cara terbaik untukmu. Allah tidak akan memberikan dugaan di luar kemampuan hambaNya. Perbanyakanlah berdoa dan meminta keampuanan daripadaNya. InsyaAlla segalanya akan kembali seperti biasa" Setelah selesai kata-kata itu, Anita memohon rahmat daripada Allah. Dia bersujud Syukur.

Hari demi hari, minggu demi minggu, kelibat Dato Ramlee tidak lagi kelihatan, Anita tidak lagi dibuang kerja. Dia merasa hairan. Urusan dengan Dato Ramlee yang terbatut, tiba-tiba berjalan dengan lancar dan Dato Ramlee bersetuju dengan cadangan iklan dan pemasaran yang dibuat oleh Anita untuk syarikatnya. Anita mendapat pujian daripada majikannya serta dinaikan pangkat. Kehairanan Anita mula membelenggu fikirannya. Dia mula tafsif makna semuanya.

Sudah dua minggu ramadhan berlalu, seperti biasa Anita dan keluaragnya bersolat Terawikh di Masjid An-Nur. Setelah solat, Anita dan ibunya menunggu ayah dan adik-adiknya ditempat letak kereta. Mata Anita melihat setiap kelibat yang keluar daripada masjid. Satu persatu diperhatikannya dengan teliti. Tiba-tiba Anita sedikit tersentak melihat satu kelibat yang berjalan di hadapannya.

"Bukankah itu...." Bisik Anita perlahan.
"Siapa nak?" Tanya Mary yang menginginkan kepastian. Anita tidak menjawab pertanyaan ibunya, lalu dia mendekat ke arah lelaki itu dan menyapanya.

"Dato Ramlee..." Ujar Anita.
"Ya Allah, kamu pun solat di sini juga. Kamu apa khabar? Lama kita tak bersua muka" Tanya Dato Ramlee dengan nada yang tenang. Disisinya ada dua orang kanak-kanak lelaki yang berumur 10 dan 8 tahun. Dibelakangnya berjalan dua pasang yang cuba menghampiri Dato Ramlee.

"Kenapa Ayah?" Tanya anak sulung Dato Ramlee iaitu Umar yang berusia 26 tahun. Di sebelah Umar, Najihah berdiri tersenyum manis.

"Ayah jumpa dengan rakan sekerja ayah, Anita namanya. Anita kenalkan, ini anak saya Umar, dia baru habis belajar di Moscow. Yang manis ni anak kedua saya, Najihah namanya. Dia sedang belajar di Singpura tetapi sekarang cuti" Jelas Dato Ramlee. Anita bersalaman dengan Najihah dan memandang senyum ke arah Umar.

Setelah bersalaman, kelibat Michale, Albert dan Jason mula memunculkan dirinya.

"Oh ya, ini ibu saya namanya Mary, yang ini pula ayah saya namanya Jason. Di sebelah kiri, Albert dan di sebelah kanan Michale"Anita memperkenalkan semua ahli keluarganya. Mereka saling bersalaman dan berbual mesra.

"Anita, boleh saya berbicara sendirian dengan kamu" Pinta Dato Ramlee. Anita mengikuti kata-kata Dato Ramlee setelah dia mendapat persetujuan daripada ayahnya, Jason.

Anita dan Dato Ramlee mula mengorak langkah dan menjauh daripada keluarganya. Dato Ramlee ingin mengucapkan syukur kepada Anita kerana dengan kata-kata Anita, telah menyedarkannya kembali ke pangkuan jalan. Dengan nada yang tenang dan berdebar-debar, Dato Ramlee memulakan perbicaraannya.

"Terlebih dahulu saya ingin meminta maaf kepada awak. Saya dah banyak buat silap dan saya cuba untuk menodai awak. Saya sedar selama ini saya khilaf dan saya telah melakukan banyak dosa. Dengan kata-kata awak, saya sedar akan semuanya. Saya mula takut akan azab Allah s.w.t. saya ingin kembali ke pangkuan jalan dan sebab itu saya tidak menghubungi awak lagi kerana saya ingin buang jauh-jauh nafsu syaitan itu. Kini, alhamdulilah segalanya telah berubah dan saya sedar semuanya. Saya minta maaf kepada awak dari hujung rambut ke hujung kaki" Jelas Dato Ramlee.

"Dato, saya dah maafkan dato. Saya pun nak minta maaf kerana kata-kata kesat saya dan tanggapan buruk saya terhadap Dato. Syukur Alhamdulilah jika Dato telah berubah dan saya bahagia untuk itu. Ramadhan kali ini banyak makna kepada kami sekeluarga dan saya harap kepada keluarga Dato juga. InsyaAllah"

Anita dan Dato Ramlee akhirnya berdamai dan mereka menjalani kehidupan seperti sedia kala. Dato Ramlee masih lagi setia dalam meneruskan projeknya dengan syarikat pengiklanan tempat Anita bekerja dan mereka telah menjayakan satu projek besar dengan kerjasama syarikat antarabangsa iaitu Pepsi.

Sekali lagi tombol pintu hidayah telah terbuka. Kali ini berlainan pula dengan keluarga Albert, keluarga Dato Ramlee yang sememangnya islam tetapi dikaburi oleh harta duniawi dan keseronokan. Setelah terpulas tombol itu akhirnya mereka sekeluarga menerima hidayah yang tidak ternilai harganya daripada Allah s.w.t.

Subahannallah, Maha Besar Allah. Allahhuakhbar...
posted by Penulisan2u @ 6:43 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
11 Comments:
  • At 5/10/09 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terdapat banyak kesalahan ejaan prkataan...
    trdapat jugak kesalahan dlm penggunaan nahu bahase...
    harap diperbaiki di mase akan datang...
    anyway nice try...

     

  • At 6/10/09 6:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam abg aloha & asrul ja'afar..
    ade la 1,2 y slh eje..n nahu y xbtl..
    tp overall dpt dfhami..gud story..
    sy ikuti dr 1st TPH..
    suke ngan msg y nk dsmpikn ni..
    keep up a gud work..!!
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 8/10/09 4:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..citer ni even da episod 3..tp jalan citer die x same..kalu 1st pasal dugaan albert yg nk peluk islam, then 2nd pasal fmly albert yg mule terbuke ngan islam..n episod ni pasl dugaan anita stlh peluk islam..memg best.

    sye suke care penyampaian dan struktur ayat yg awk gune..sedikit salah ejaan itu x mengganggu struktur ayat..sy paham..

    well done and keep it up..thumbs up for you..
    berdakwar didlm bidg seni tulisan ..alhamdulillah

    smg ramai yg menyedari hakikat sebenar keindahan islam..

    -miss_purple-

     

  • At 27/4/10 3:14 PTG, Anonymous Gilul Syuhada' said…

    assalam'alaikum wr wb.
    tahniah kpd penulis krn menghasilkan karya ini...moga ada lagi TPH yang ke-4

     

  • At 9/6/10 10:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okey jer citer nie..

     

  • At 25/8/10 5:26 PTG, Anonymous suriati said…

    mudah difahami jalan cte nie..sbg iktibar

     

  • At 25/9/10 11:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pelit bgt nieh blog ...

     

  • At 29/10/10 3:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan!

     

  • At 29/10/10 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul tu.boring giler

     

  • At 11/1/12 1:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen yang bermesej...cume ayat2 agak bosan... ada kslhn tatabahasa sket....imprve kn ag gaye pnulisn anda

     

  • At 10/10/12 7:05 PTG, Blogger Aminah Sahrel said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group