BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 24, 2009
Cerpen : Zani Pencuri Rambutan
Nama Pena : Lada Hijau

Tiada tempat lain lagi dituju Zani selain belakang rumah Tok Akob setiap kali pulang dari sekolah. Kalau tidak berteman, dia akan menyelusup ke sana seorang diri dan memanjat pokok rambutan yang selalu menjadi sarang pilihannya membuat nakal. Suka betul dia bertenggek atas dahan pokok rambutan yang satu itu walaupun terdapat empat batang pokok rambutan lagi di dalam dusun kecil Tok Akob. Mungkin kerana pokok yang satu itu paling dekat dengan pagar dan kawasan rumah beberapa penduduk kampung. Senang untuk dia lari kalau-kalau terlihat dek Tok Akob. Mungkin juga kerana pokok itu paling lebat buahnya. Daun-daunnya yang rimbun dapat meneduhkan Zani daripada terkena tembakan sinar mentari yang pastinya terik di kala tengah hari.

Selain pokok-pokok rambutan, ada lima batang pokok durian, empat batang pokok mangga, empat batang pokok manggis, tiga batang pokok cempedak, dan tiga batang pokok nangka di dusun kecil itu. Masing-masing masih berbuah dan sesetengahnya mengikut musim tetapi hasilnya tidak serancak masa Tok Akob muda dan tengah kuat. Dulu Tok Akob boleh jaga sendiri dusun kecilnya itu dan hanya menggaji orang untuk menjaga sepenuhnya bila dia keluar bekerja berbulan-bulan lamanya. Tapi setelah bersara sebagai Kapten kapal, Tok Akob terpaksa mengupah sahaja dua-tiga orang pemuda kampung membersihkan sekitar kawasan dusun kecilnya. Itu pun seminggu sekali.

Bagi Zani, dia lebih suka menghabiskan dua hingga tiga jam masanya di atas pokok kerana tiada siapa yang menunggunya di rumah. Yang ada cuma nasi dan lauk-lauk sejuk yang terhidang bawah tudung saji. Dihidang ibunya sebelum keluar bekerja. Ayah Zani adalah seorang pegawai perubatan yang berkhidmat di klinik desa sementara ibunya membuka kedai jahit. Dua orang kakaknya pula bersekolah di sebelah petang. Seorang di tingkatan satu dan seorang lagi di tingkatan dua.

Kenakalan Zani di usia sebelas tahun semakin hari semakin menjadi-jadi. Dengan lengkap berpakaian sekolah dia ligat memanjat pokok kegemarannya itu. Rambutan-rambutan yang bergayutan dan masak ranum dipetiknya satu-satu. Setelah isi masuk ke mulut, kulit dan biji dibuang ke bawah. Bertaburan di sekitar pangkal pokok. Sudah kerap kali dia ditangkap Tok Akob. Mulut ayah dan ibunya pun sudah berbuih-buih memesan agar tidak menceroboh dusun Tok Akob namun langsung tidak diendah Zani. Hari ini kena tangkap, esok dia datang dan panjat lagi. Tak pernah serik. Pening ayah dan ibu Zani memikirkan sikapnya itu. Walaupun marah dan geram, ayah dan ibunya belum sampai lagi ke tahap memukul. Habis ikhtiar, mereka berdoa. Agar satu-satunya anak lelaki mereka itu berubah.

Bukan kemanisan buah rambutan sebenarnya yang Zani gilakan tapi kedamaian yang dinikmatinya semasa berada di atas pokok itu. Tenang. Sesekali terhibur juga dengan pelbagai ragam tingkah-laku jiran tetangganya yang Zani dapat lihat dengan jelas. Dari pandangan atas, Zani dapat curi tengok kegiatan dua orang remaja yang sedang asyik bercinta. Kak Odah dan abang Bari. Sudah masuk minggu kedua kak Odah dan abang Bari berjumpa senyap-senyap di belakang balai raya. Bergurau-senda melepas rindu dendam setiap kali kelas menjahit manik yang kak Odah hadiri tamat. Zani juga tahu siapa yang mendajalkan Mak Irah. Meninggalkan najis yang masih panas di bawah tempurung betul-betul depan anak tangga paling bawah di bahagian dapur. Sampai mulut Mak Irah berkicau-kicau marah bila tersepak tempurung yang berisi itu. Bukan orang lain pun. Burhan, cucu Mak Irah sendiri yang baru berusia empat tahun yang punya kerja. Dari atas pokok rambutan itu juga, Zani terkekek-kekek ketawa melihat lurah punggung Pak Salam bila orang tua berbadan gempal itu terbongkok-bongkok membersih kawasan reban ayamnya yang bersebelahan dengan dusun kecil Tok Akob.

Bila penat mengendap, Zani duduk di atas dahan dengan kedua-dua kakinya berjuntai. Kadang-kadang sempat juga dia membaca komik di atas pokok itu. Pernah juga dia hampir-hampir terlena tetapi sedar semula bila Tok Akob menjerit-jerit menghamunnya di bawah pokok. Bukannya nak takut, sebaliknya dibaling-balingnya Tok Akob dengan putik-putik rambutan. Bertubi-tubi mengenai kepala orang tua yang berusia tujuh puluh tiga tahun itu. Dan Zani terhibur di atas pokok dengan perlakuan nakalnya sendiri. Dia sudah masak sangat dengan perangai Tok Akob. Bila dah penat marah-marah nanti, orang tua itu akan beredar pergi sambil mengomel. "Pencuri rambutan! Nanti kau... nanti kau!" Dalam terkengkang-kengkang bertongkat, mulut Tok Akob tak henti-henti memarahi Zaini. Bila Tok Akob sudah jauh meninggalkan kawasan dusun, barulah Zani turun dari pokok dan pulang ke rumah dengan berbekalkan lima-enam biji rambutan untuk dimakan dalam perjalanan.

Tok Akob terkenal dengan sikap perengus dan kedekutnya dikalangan penduduk Kampung Pahat. Dia tinggal seorang diri setelah kematian isterinya lima tahun lalu akibat sakit tua. Keadaan Tok Akob pun tidak berapa sihat. Jalannya bertongkat dan badannya selalu sakit-sakit. Banglo kayu yang dihuni sejak dulu dah tak terlarat lagi hendak dijejak Tok Akob keseluruhannya. Dia hanya menghabiskan masa di ruang tamu hadapan yang dekat dengan bilik tidur dan dapurnya sahaja. Ruang-ruang lain di rumahnya itu sudah lama terbiar tidak berkemas. Punca belanja hariannya pula dari duit pencen, hasil jualan buah-buahan kepada pemborong dan duit tabungannya semasa sihat. Pendek kata Tok Akob bukan orang susah tetapi kehidupannya sunyi. Sunyi akibat dari perbuatannya sendiri yang gemar memarahi orang-orang kampung yang mendekati dusun kecilnya tanpa kebenaran. "Tau mintak je. Tanam sendiri malas!" Itulah ayat yang dirungutkan Tok Akob tiap kali ada orang kampung datang meminta sedikit hasil dusun kecilnya itu. Bukannya dapat sebaliknya dimarahi Tok Akob. Dan sekarang hidup Tok Akob tak senang sejak dusun kecilnya itu didatangi penceroboh licik bernama Zani.

Hari berganti hari. Zani tetap bertengek di atas pokok rambutan. Tidak pernah jemu. Kawan-kawan sekepalanya sudah seminggu tidak ikut sama kerana telah dimarahi orang tua masing-masing. Cuma Zani sahaja yang liat. "Oii, budak! Turun kau... turun! Tak kembung-kembung ya perut kau curi buah aku hari-hari. Kau turun cepat... kau turun cepat... cepat!" Tok Akob berteriak di bawah pokok. Mengengkang kedua belah kaki Tok Akob menyeimbangkan badan sambil tongkat di tangan di angkat dan di acah-acahnya. Teriakan Tok Akob di balas Zani dengan ejekan. "Alah, Tok... wakaf jelah pokok ni kat Zani. Tok kan banyak pokok lain." Zani menyakat. Ranting-ranting pokok digegar-gegar Zani menyebabkan beberapa biji rambutan jatuh berguguran menimpa kepala Tok Akob. Terketar-ketar orang tua itu mengelak. "Kau tak tau ke mencuri ni berdosa?!" Jerkah Tok Akob bila kepalanya tak dihujani putik dan buah rambutan lagi. "Tau... kedekut pun berdosa jugak Tok!" Zani petah menjawab. "Bertuah punya budak! Kalau nak, kau mintaklah. Buat apa curi?" Tok Akob mengetap-ngetap gigi menahan geram. "Mintak? Ek’elleh... macam dapat...," sindir Zani.

Kali ini Tok Akob bertekad. Tidak mahu mengalah. Kepalanya menoleh kiri dan kanan mencari sesuatu. "Baik kau turun cepat! Kalau tak, aku baling dengan bruti ni." Ugut Tok Akob sebaik dia memungut seketul kayu reput. Zani bertindak memanjat ke dahan yang lebih tinggi. Bersedia kalau-kalau kayu reput itu dibaling ke arahnya. Melihatkan tindakan Zani yang tidak mahu mengalah, Tok Akob tidak teragak-agak lagi dengan keputusannya. Ugutan tadi akan dilaksanakannya. "Allah!" Belum sempat dilontar kayu reput itu, Tok Akob tiba-tiba jatuh melutut sambil memegang dada sebelah kiri. Kayu reput serta-merta terlepas jatuh ke rumput. Zani yang memandang dari atas pokok tertanya-tanya bila melihat Tok Akob dalam keadaan melutut sambil kepala tertunduk. Aik... takkan sembahyang lak orang tua ni. Zani kehairanan. "Tok... ooo Tok!" Zani cuba memanggil. Tok Akob masih tunduk tanpa jawapan. Ish... ni mesti taktik nak suruh aku turun ni. Hati Zani mengagak. Dari satu dahan ke satu dahan dia memijak turun dengan hati yang was-was sambil tangannya sempat memetik dua-tiga biji rambutan. Buat senjata kalau-kalau dia diserang mengejut oleh Tok Akob bila turun nanti.

"T... t... tolong. Ubat... a... atas TV... ru... ru... ruang tamu." Pinta Tok Akob sejurus Zani melompat turun dari pokok. Tanpa banyak soal Zani terus berlari menuju ke rumah Tok Akob. Arahan orang tua itu diturutinya. Dia terus menuju ke peti televisyen sebaik masuk ke ruang tamu Tok Akob. Ada sebungkus plastik mengandungi beberapa botol ubat di atas peti televisyen itu. Tak tahu Zani botol yang mana satu. Lantas diangkut kesemuanya. Dibawa berlari mendapatkan Tok Akob yang sedang berpeluh-peluh menahan sakit di dada. Tok Akob duduk bersandar pada batang pokok rambutan setelah menelan beberapa biji pil. Botol-botol ubat yang bertaburan atas rumput dikutip Zani satu persatu. Bertaburan kerana digeledah Tok Akob yang panik mencari ubat lemah jantungnya. Sesekali Zani menoleh ke arah Tok Akob yang sedang mengatur nafas di bawah pokok.

"Tok tak apa-apa?" Tegur Zani. Tangkai plastik mengandungi botol-botol ubat disimpulnya sebelum diserahkan kepada Tok Akob. Zani duduk mengadap Tok Akob. Tuala putih yang tersangkut di bahu Tok Akob di tarik Zani perlahan-lahan. "Tok tak apa-apa ke? Nak Zani panggilkan Pak Salam?" Tanya Zani. Dahi dan pipi Tok Akob dilap-lapnya dengan tuala putih tadi. "Zani panggil Pak Salam tolong Tok ya?" Zani bingkas bangun tetapi ditahan Tok Akob. "Tak payah... tak payah... tolong pimpin aku je. Aku nak masuk rumah." Tok Akob cuba bangun sambil berpaut pada tangan kiri Zani. Cepat Zani memeluk dan memapah orang tua itu. Tongkat Tok Akob dipungut Zani sekali sebelum dia dan Tok Akob melangkah perlahan-lahan menuju ke rumah.

"Dah, kau pergi balik. Jangan datang dan curi buah kat dusun aku lagi." Rupanya marah Tok Akob belum hilang. Dalam keadaan lemah, Tok Akob memberi amaran sejurus dia berbaring di atas katil dalam bilik tidurnya. Terkebil-kebil mata Zani mendengar amaran itu. Dah macam ni pun nak kedekut lagi. Kang aku tebang pokok rambutan tu baru tau. Zani melawan dalam hati. "Dah, pergi. Aku nak rehat. Sebab kau aku jadi macam ni." Tok Akob menghalau Zani yang masih tercegat berdiri di sebelah katilnya. "Tutup pintu depan tu bila keluar nanti." Suruh Tok Akob bila Zani melangkah keluar dari bilik tidur. Zani mencebikkan bibir. Meluat dengan sikap Tok Akob yang tidak tahu berterima kasih. Zani sempat mencuri pandang keadaan ruang tamu sebelum keluar dari rumah Tok Akob. Hatinya tersentuh tatkala melihat sisa makanan di atas meja makan Tok Akob. Ikan kering dan nasi tinggal separuh di dalam pinggan. Dalam mangkuk pula, ada lauk asam rebus peria. Juga tinggal separuh kuahnya. Biar betul. Takkan ni je lauk orang kaya kedekut tu? Bisik hati Zani.

Keesokan harinya Zani ke dusun kecil Tok Akob lagi. Tapi kali ini dia tidak terus memanjat pokok rambutan. Sebaliknya dia menuju ke rumah Tok Akob. "Assalammualaikum! Tok ooo Tok!" Zani berteriak memberi salam. Hari ini keadaannya lain sedikit. Dia tidak berpakaian sekolah seperti selalu kerana dia telah pulang ke rumahnya terlebih dahulu sebelum datang ke rumah Tok Akob. "Apa kau nak hah? Kan aku da bilang jangan datang lagi? Kau nak kena betul-betul dengan aku ya?" Salam Zani dijawab dengan gertakan. "Relaks arr Tok... Zani datang nak melawat je. Ni, Zani bawak makanan skali untuk Tok." Zani tersenyum sambil menunjuk mangkuk tingkat keluli di tangan kanannya. Belum dipelawa, Zani terus naik ke beranda rumah Tok Akob. Berkerut dahi orang tua itu. "Mana pulak kau curi makanan-makanan ni?" Tok Akob bersangka buruk. "Ish... Tok ni. Zani pencuri rambutan je. Makanan ni Zani tak curi. Ibu Zani yang masak. Selalu Zani makan sensorang je kat rumah. Hari ni Zani bawak sini. Kita makan sama-sama ya." Jelas Zani. Tanpa segan-silu, dia menarik tangan Tok Akob masuk ke dalam rumah. Terpinga-pinga Tok Akob diperlakukan Zani sedemikian rupa. Biasanya orang yang datang ke rumahnya atas alasan hendak meminta itu dan ini. Tetapi berbeza pula dengan hari ini. Dia didatangi seorang budak yang membawa makanan.

"Erkkk!" Zani sendawa sambil bersandar dan menggosok-gosok perut. Tok Akob yang masih melayan selera hanya menggeleng kepala. "Besar rumah Tok ni. Tak takut ke duduk sensorang? Rumah besar macam ni selalunya ada han...," belum lagi habis ayat Zani, pipi kirinya pantas ditunjal telunjuk Tok Akob. "Mulut tu jaga sikit. Kang aku jolok dengan tongkat ni." Tok Akob bersuara setelah nasi di dalam mulutnya melepasi kerongkong. Zani memegang pipinya yang ditunjal sambil menjeling. Tok Akob menyambung makannya semula. Biarpun tidak selesa dengan kehadiran Zani diterataknya itu namun makanan yang dibawa Zani menggoda nafsunya.

Zani bangun. Berjalan mengelilingi ruang tamu Tok Akob. Dia leka mengamati setiap gambar lama yang tergantung di dinding. Satu-persatu diamatinya. Kebanyakannya gambar kenangan Tok Akob semasa bekerja sebagai Kapten kapal. Juga dua-tiga bingkai gambar arwah isteri Tok Akob. Kemudian pandangannya beralih pula pada gambar-gambar di atas almari hias Tok Akob. Zani mengangkat salah-satu daripadanya. Perlakuan Zani dapat dilihat Tok Akob dari meja makan. "Letak balik! Jangan usik barang-barang aku!" Jerkah Tok Akob. Tangan kanannya dicelup ke dalam sebuah mangkuk berisi air sebelum mencapai tongkat dan bangun. "Dah... dah... pergi balik! Bawak bekas kosong tu sekali. Lepas ni jangan datang lagi!" Bingkai gambar ditangan Zani dirampasnya sebaik mendekati budak nakal itu. Bingkai gambar tadi tegak kembali di atas almari hias setelah diletak oleh Tok Akob. Zani meluat melihat perlakuan Tok Akob. Bukannya dia hendak memecahkan bingkai gambar itu. Dia cuma hendak tengok dengan dekat gambar disebalik kaca bingkai tersebut. Tidak pernah dilihatnya lelaki di dalam gambar itu. "Ini gambar anak Tok Akob ya?" Tanya Zani.

"Aku kata pergi balik! Aku nak tidur!" Tok Akob berdalih. Bahu Zani ditolak-tolak. Memaksa budak itu keluar dari rumahnya. "Ish, Tok ni. Baru makan dah nak tidur. Tak elok untuk kesihatan tau." Tegur Zani. Bahunya yang ditolak-tolak Tok Akob dikeraskannya. Berdegil tidak mahu pergi. "Aku dah tua. Memang dah sakit pun. Bila-bila boleh mati!" Tok Akob terus menolak. "Tak baik cakap macam tu Tok. Tuhan marah...," Zani menjawab. Membuatkan marah Tok Akob membuak-buak. "Aku pukul kau dengan tongkat ni kalau kau tak pergi. Bawak balik bekas-bekas kosong tu sekali!" Kali ini kepala Zani ditunjalnya. "Pergi! Pergi! Jangan datang lagi!" Tok Akob mula mengamuk menjerit-jerit. Zani yang tidak mahu keadaan menjadi semakin buruk pantas menuju ke meja makan. Menyusun semula mangkuk-mangkuk tingkatnya sebelum keluar dari rumah. Dia bengang dilayan sebegitu rupa tetapi enggan melawan kerana tidak mahu Tok Akob diserang sakit jantung seperti semalam.

"Assalammualaikum!" Esoknya Zani datang lagi. Dengan mangkuk tingkat yang sama. "Assalammualaikum!" Zani memberi salam lagi bila salamnya yang pertama tidak berjawab. "Assa...," Zani menghentikan salamnya. Dia tidak mahu memberi salam yang ketiga kerana dia kena beredar dari situ kalau tidak dijawab Tok Akob. Itu yang di ajar ibunya. Kalau tiga kali beri salam orang tak jawab, jangan tunggu lagi. Balik saja. Zani tidak mahu balik jadi Zani bertindak masuk ke dalam rumah terus. Kebetulan pintu tidak berkunci. "Tok... ooo Tok." Zani menjengahkan kepalanya dibalik daun pintu. "Tok... ooo... Tok." Langkahnya dipanjangkan hingga ke muka pintu bilik Tok Akob bila Zani terdengar batuk kecil orang tua itu. "Eh, Tok sakit ke?" Tanya Zani yang berdiri di ambang pintu bilik tidur. Tok Akob yang baring mengiring di atas katil tidak menjawab. Batuk kecilnya semakin menjadi-jadi. Tanpa disuruh Zani masuk dan duduk atas katil. Di sisi Tok Akob. Mangkuk tingkat ditangan diletaknya di atas meja sebelah katil. "Tok dah makan ubat?" Tanya Zani sambil mengurut-ngurut dada Tok Akob. Cuba untuk menghilangkan batuk orang tua itu.

"Kenapa kau datang lagi? Kan aku dah bilang jangan datang." Lemah sahaja suara Tok Akob. "Zani bosanlah makan kat rumah sensorang." Zani memberi alasan. "Zani hidangkan makanan untuk Tok ya." Belum sempat Tok Akob menolak, Zani pantas keluar dari bilik sambil membawa mangkuk tingkatnya menuju ke dapur. Sepuluh minit kemudian dia kembali dengan sepinggan makanan dan segelas air kosong. "Tok makan ya." Pinggan dan gelas diletak Zani di atas meja. Dia cepat membantu Tok Akob bangun dan duduk di atas katil. Sebiji bantal ditegakkan Zani pada kepala katil. Buat alas belakang Tok Akob supaya tidak sakit bila bersandar. "Tok makan dulu ya. Zani pergi ambik nasik Zani dulu." Sekali lagi Zani keluar dari bilik sebelum sempat dibalas Tok Akob. Dan dia kembali lagi dengan pinggan dan gelas yang berisi. Sebuah bangku kecil di tepi dinding bilik ditarik Zani dengan kakinya. Diseret ke tepi katil lalu dia duduk. "Naper tak makan lagi Tok?" Tanya Zani sambil menyuap nasi ke dalam mulutnya sendiri. "Mak kau masak tak sedap!" Tok Akob mengutuk masakan ibu Zani. "Memang tak sedap pun... ehehe," akui Zani. Terangkat-angkat bahunya gelak seorang diri. Tok Akob pelik memandang budak yang seorang ini. Sudah dikutuk pun boleh gelak lagi. "Tapi... kalau makan sama-sama... jadi sedap. Masuk mulut... kunyah... telan. Masuk mulut... kunyah... telan." Zani membuat demontrasi sambil bercakap. Serentak itu tawa Tok Akob terhambur keluar. Tercuit dengan kata-kata dan muka selamba Zani. Makan Zani terhenti. Aik... gelak pulak orang tua ni. Zani kehairanan. "Kau ni tak tau ke orang tengah marah kau?" Tanya Tok Akob setelah baki tawanya habis. "Laa... Tok tengah marah Zani ke tadi?" Tanya Zani kekaburan. Tok Akob tergelak kecil. Perlahan tangannya mencapai pinggan berisi makanan yang diletak Zani di atas meja sebelah katil tadi.

"Zani balik dulu ya Tok." Pinta Zani setelah selesai mencuci pinggan-pinggan dan gelas-gelas kotor di dapur. Bekas-bekas mangkuk tingkat turut dicucinya sekali. "Botol-botol ubat ngan air minum Zani dah letak atas meja tu. Tok jangan gerak-gerak sangat kalau rasa pening. Nanti jatuh." Nasihat Zani. Macam dia pula yang lebih tua dari Tok Akob. Memandangkan tiada riak balas dari Tok Akob, Zani tidak menunggu lama lagi. Dia pergi meninggalkan Tok Akob seorang diri di dalam bilik. "Nanti." Tok Akob tiba-tiba menahan. Pantas Zani berundur ke belakang. Berdiri di ambang pintu bilik semula. Tok Akob melambai. Memberi isyarat supaya Zani duduk di bangku kecil sebelah katilnya itu. "Kau selalu sangat datang sini. Curi buah kat dusun aku tu. Kat rumah kau takde orang ke?" Tok Akob mula berkata-kata setelah lama berdiam. "Ibu ngan ayah kerja. Kakak-kakak Zani sekolah petang. Malam baru semua ada kat rumah." Jawab Zani. "Dulu kau bawak kawan-kawan kau. Kenapa sekarang kau curik sorang-sorang?" Tok Akob mula rancak bertanya. "Diaorang takut kena marah ngan mak bapak." Terang Zani. "Mak bapak kau tak marah ke?" Tanya Tok Akob. Kening sebelah kanannya terangkat. Zani memandang wajah orang tua yang sedang memandang sinis ke arahnya. "Marah gak...," perlahan sahaja nada suara Zani. "Habis tu, kenapa kau curik jugak?" Tok Akob terus menekan Zani dengan soalan sinis. "Alah... bukannya curik. Zani ambik je. Bukan habis satu pokok pun." Zani mempertahankan perbuatannya yang terang-terang memang salah.

Tok Akob berhenti menyoal. Dia termenung seketika. Seperti mengenangkan sesuatu. "Buah-buah kat dusun tu untuk anak aku. Kalau kau tak habis-habis mencuri, dah takde apa yang tinggal bila anak aku balik nanti." Tok Akob menuturkan kata-katanya tanpa memandang Zani. "Laa... kan dalam dusun Tok tu ada banyak pokok lain. Manalah habis Zani makan semua Tok oii...," Zani menepuk dahi. Tok Akob diam tunduk. Tidak dapat menafikan kebenaran yang terkandung di dalam kata-kata Zani tadi. "Tapi... anak Tok tu pergi mana? Zani tak pernah nampak pun." Zani memberanikan diri bertanya. Mengengsot sedikit punggungnya dari bangku supaya lebih dekat dengan Tok Akob. "Penyibuk!" Rengus Tok Akob. Zani mencebik muka. "Kalau macam tu Zani balik dulu jelah." Zani bingkas bangun. "Ada ke aku suruh kau balik?" Tok Akob menyoal. Mukanya masih dalam riak sinis. Mata Zani terkebil-kebil. "Duduk." Arah Tok Akob. Seperti budak mamai Zani menurut. "Kau tanya macam-macam kat aku ni sebab nak cerita kat mak bapak kau kan? Nak cerita kat kawan-kawan kau kan? Biar satu kampung ni tau pasal aku kan?" Lagak Tok Akob tak ubah seperti seorang peguam menyoal si tertuduh di kandang salah. Badan Zani terundur-undur ke belakang mengikut urutan soalan. Namun duduknya masih kemas di bangku.

"Sama je macam yang lain-lain. Bukan aku tak tau. Semua orang kampung cakap macam-macam pasal aku. Macamlah diaorang tau semua benda!" Tok Akob terus membebel. Bertemu kedua-dua pangkal kening Zani ditengah-tengah bila dahinya berkerut ketat. Tak tahu biji butir yang dibebelkan Tok Akob. Apsal Tok ni? Aku tanya salah. Aku nak balik tak kasi. Menurun ke orang tua ni? Hati Zani berdegup laju. Tiba-tiba Tok Akob berhenti membebel. Matanya tajam merenung mata Zani. Menambahkan lagi kelajuan degupan jantung Zani. Alah Tok, janganlah buat Zani takut camni. Kang tak pasal-pasal Zani lak kena serangan jantung. Zani merayu dalam hati. Lidahnya kelu untuk menutur sebarang kata. Tok Akob mematahkan renungan matanya pada Zani bila tangan kanannya menyapu muka. Dia menarik nafas panjang dan melepaskannya dengan satu bunyi keluhan. "Tok tak apa-apa ke?" Zani memberanikan diri bertanya lagi. "Anak aku pun benci kat aku." Lain disoal lain yang dijawab. Cepat Zani memasang telinga. "Kalau aku tak marah dia dulu, mesti dia tak pergi." Suara Tok Akob tenggelam timbul menahan sebak. Kena marah pun nak lari ke? Aku ni hari-hari kena marah. Tak lari pun. Sempat hati Zani berkata-kata dalam dia memasang telinga.

Tok Akob sebenarnya ada seorang anak lelaki bernama Yusran. Sudah tiga puluh lima tahun anak Tok Akob pergi meninggalkannya. Waktu itu umur anaknya baru lapan belas tahun. Merajuk membawa diri entah ke mana. Tak tahan dipaksa dan dimarahi Tok Akob. Gara-gara kedegilan Tok Akob yang mahu satu-satu anak lelakinya itu mengikut jejaknya sebagai Kapten kapal. Sedangkan anaknya lebih suka berniaga. Langkah pertama Yusran berjinak-jinak dalam bidang perniagaan waktu itu ialah dengan menjual sendiri hasil-hasil dusun Tok Akob. Tetapi Tok Akob kerap mempersendakan usaha anaknya itu. Dia lebih senang menjual sahaja hasil-hasil dusun kecilnya itu kepada pemborong yang datang dari pekan tiap kali musim buah tiba. Baginya hasil yang diperolehi dari dusun kecil itu tidak seberapa. Tidak layak untuk dijadikan punca utama pendapatan. Bagi Tok Akob, kerja makan gaji sepertinya lebih mewah. Tidak perlu bersusah-payah dengan usaha yang belum tentu membuahkan rezeki. Tok Akob tidak pernah memberi peluang pada anak lelakinya itu untuk membuktikan kebolehan. Sebaliknya perancangan anaknya untuk menambah keluasan dusun dan membuat itu dan ini ditolak Tok Akob bulat-bulat. Sehingga sampai satu tahap anak lelakinya itu hilang sabar bila disabotaj ayah sendiri yang tidak mahu mengalah.

"Kalau aku tak sogok pemandu-pemandu lori tu semua supaya jangan angkut buah-buahan dari anak aku, mesti dia ada di sini dan jaga aku sekarang ni." Sebak Tok Akob bertukar tangisan sesal. Terlopong mulut Zani dengan rentetan cerita dari mulut Tok Akob. Kejam orang tua ni. Mintak-minta ayah aku tak macam ni. Hati Zani tidak dapat mengelak daripada membuat andaian sebegitu rupa. Geram ada kasihan pun ada. "Dah... dah... pergi! Tak guna kau ada kat sini. Buat aku sedih je!" Fikiran Tok Akob mula bercelaru. Dia bertempik menghalau Zani yang masih duduk melopong. E’eh... suka-suka dia je nak halau. Tadi aku nak balik tak kasi. Apa bendalah. Zani bengang. Dia bangun dari bangku dengan muka yang masam. Keluar dari bilik meninggalkan Tok Akob menangis seorang diri. Kali ini pergi Zani tidak dihalang orang tua itu.

Sudah tiga minggu Zani tidak ke rumah Tok Akob. Ke dusun kecil orang tua itu pun tidak. Tok Akob tidak kisah walaupun kadang-kadang dia terkenangkan Zani. Selama tiga minggu itu jugalah Tok Akob tidak dapat marah-marah. Amalannya untuk menghilang rasa sunyi. Mungkin dia sudah terbiasa begitu. Sifat marah-marah itu seperti sudah sebati dalam dirinya. Tak mungkin dapat dikikisnya sifat buruk itu dalam usia senja begini. Sejak Zani tidak datang mencuri lagi, Tok Akob menghabiskan masanya dengan merenung pokok rambutan sarang Zani bertenggek. Di atas pokok itu jugalah anaknya Yusran pernah bertenggek masa kecil-kecil dulu. Tak turun-turun selagi tak dicari arwah isterinya. Gurau-senda dan gelak-tawa arwah isteri dan anaknya terngiang-ngiang di telinga. Gambaran dua-beranak itu bermain-main semula dalam renungan khayal Tok Akob. Membuat orang tua itu tergelak tanpa sedar. Rasa bersalah pada arwah isteri dan anaknya silih berganti menghentak hati Tok Akob. Terfikir juga dibenaknya agar dihentikan sahaja detak jantungnya yang lemah itu. Tidak mahu hidup dalam keadaan di benci semua orang lagi. Mungkin kerana ego Tok Akob sudah semakin pudar mengikut bilangan usia tuanya.

"Assalammualaikum!" Tersentak Tok Akob. Salam seseorang mengejutkan Tok Akob dari lamunannya. Perlahan Tok Akob menoleh ke belakang. Seorang lelaki berpakaian kemas tegak berdiri di hadapan. Tok Akob menggosok-gosok kedua-dua matanya. Berkerut-kerut dahinya cuba mengecam wajah lelaki itu. "Tok...," lelaki tadi melutut bersalam dan mencium tangan Tok Akob yang sedang duduk di atas sebuah pangkin usang. Serentak itu, jelas dipandangan Tok Akob beberapa orang lagi sedang menyusun langkah menghampirinya. Mereka semua datang dari arah hadapan terataknya. Ada tiga orang perempuan bertudung, dua orang lelaki dan beberapa orang kanak-kanak yang tak dapat dikira Tok Akob dengan tepat. "Kau ni siapa? Apa kau orang semua nak datang ramai-ramai ni." Tanya Tok Akob bila pandangannya kembali pada lelaki yang masih berlutut itu. "Tok... saya Yusdan," lelaki itu mengenalkan diri. Belum sempat Tok Akob berkata apa-apa, dia diterjah pelawat-pelawat yang asing bagi dirinya itu. Seorang demi seorang melutut menghulur salam termasuk anak-anak kecil yang mengikut. Baru Tok Akob dapat mengira bilangan tepat kanak-kanak itu semua. Lima orang kesemuanya. Terdongak-dongak Tok Akob bila tetamu-tetamu asingnya berdiri kembali. Dia masih kabur.

"Ini Yuslah... ini Yusman. Kami bertiga anak Yusran... cucu Tok." Yusdan mengenalkan adik-adiknya. "Ini isteri saya dan yang itu isteri Yuslah. Yang kecil-kecil ni anak-anak saya dan Yuslah. Cicit-cicit Tok." Yusdan terus memperkenalkan setiap orang yang datang bersama-samanya. Membuatkan Tok Akob tergamam. "Y... y... yang itu...," suara Tok Akob tenggelam timbul. "Ini mak saya... isteri Yusran... menantu Tok." Yusdan memperkenalkan wanita yang berusia lima puluh dua tahun itu kepada Tok Akob. Suasana sepi seketika. "Y... Y... Yus... Yusran mana?" Suara Tok Akob bergetar. Air mula bergenang di kedua-dua birai mata. Cepat Tok Akob kesat. "Ayah dah takde Tok. Dah meninggal dua tahun lepas. Sakit jantung." Jelas Yusdan. Terus pecah tangisan Tok Akob. Air mata yang ditahan-tahannya dari tadi mencurah membasahi pipi. Yusdan menggosok-gosok belakang Tok Akob. Cuba menenangkan kesedihan datuknya. "Macam mana kamu semua dapat cari aku?" Tanya Tok Akob setelah tangisannya reda sedikit. "Saya terbaca dalam suratkhabar ni. Tok cari ayah. Baru kami semua tahu yang arwah ayah masih ada keluarga. Selama ni arwah ayah tak pernah cerita pada kami pasal Tok." Yusdan menunjukkan keratan akhbar yang dihulur isterinya kepada Tok Akob. Tertera pada keratan akhbar itu tentang seorang bapa yang sedang sakit merayu supaya anaknya pulang. Jelas nama Tok Akob dan Yusran dicetak dengan huruf tebal.

"Saya telefon nombor yang disertakan tu. Encik Adnan yang jawab. Dia yang tunjukkan kami semua jalan ke mari." Terang Yusdan bila dilihat datuknya merenung keratan akhbar itu dalam keadaan bingung. "Tu dia Encik Adnan. Tengah tunggu dengan isteri dan anaknya kat depan tu." Perlahan Tok Akob mengangkat kepala. Memandang ke arah yang ditunjukkan Yusdan. Baru Tok Akob perasan ada tiga susuk tubuh sedang berdiri tidak jauh dari tempat dia dikerumuni keluarga anak lelakinya yang telah lama menghilangkan diri. Terketar-ketar Tok Akob bangun dari pangkin. Bertongkat mengatur langkah. Menghampiri tiga susuk tubuh yang sedang menanti. "Macam mana gambar Yusran boleh ada dalam ni?" Tanya Tok Akob bila dia berdiri betul-betul di hadapan tiga susuk tubuh yang tidak asing lagi bagi dirinya. Keratan akhbar ditangan ditunjukkannya pada Encik Adnan. "Err... err... Zani amik senyap-senyap gambar yang kat almari Tok tu." Zani yang berdiri di antara ayah dan ibunya mencelah. Tolong jawab bila ayahnya teragak-agak. Mata Tok Akob beralih arah. Memandang tepat ke arah Zani. Habislah. Mesti orang tua ni nak hamun aku lagi. Ya Allah, selamatkanlah hambamu yang hina-dina ini. Zani berdoa dalam hati. Dia tak senang bila Tok Akob merenungnya tajam. Biarpun dia sudah biasa direnung begitu. "Kamu curi?" Pantas bahu kanan Zani di tepuk ayahnya. "Kamu bagi tau ayah, Tok Akob yang bagi gambar tu. Mintak tolong kita iklankan dalam suratkhabar!" Marah ayah Zani. "Kenapa dengan kamu ni Zani? Nak ibu ngan ayah pukul kamu teruk-teruk ke baru kamu faham? Dahlah mencuri... menipu pulak lagi!" Ibu Zani mencelah sambil menepuk-nepuk bahu Zani. Kali ini bahu sebelah kiri. Zani terperangkap. Tidak berani hendak menjawab. "Siap kamu balik nanti." Bahu Zani dicubit-cubit ibunya. Mengeliat Zani menahan bisa.

"Maafkan kami Tok Akob. Kalau saya tahu si Zani ni tipu saya, taklah saya pandai-pandai iklankan semua ni di akhbar."Ayah Zani merendah diri meminta maaf. Rasa bersalah menyelubungi dirinya kerana masuk campur dalam hal orang tua itu tanpa kebenaran. "Mintak maaf cepat!" Bahu Zani ditolak ibunya. Mendorong Zani ke depan. "Tok... Zani mintak maaf. Nanti Zani pulangkan balik gam...," ayat Zani terhenti bila dia dipeluk Tok Akob. "Maafkan Tok...," Tok Akob diam sekejap. Cuba menyusutkan rasa hiba di hatinya. "Maafkan Tok ya Zani." Dakapan Tok Akob semakin erat. Zani kaku. "Kamu memang budak baik. Tok yang jahat. Selalu marah-marah kamu. Maafkan Tok." Tangisan Tok Akob semakin jelas ditelinga Zani. Budak baik? Ehehe... tau takpe. Gembira hati Zani. Tambah pula, Tok Akob tidak lagi beraku engkau dengannya. Ayah dan ibu Zani bertukar pandangan. Hairan. "Dahlah Tok. Jangan nangis-nangis. Tak hensem cicit-cicit Tok tengok nanti." Zani berseloroh. Sebenarnya dia mahu dilepaskan kerana sudah mula lemas dalam dakapan orang tua itu. Seloroh Zani menyebabkan Tok Akob, ayah dan ibunya tergelak kecil. "Bertuah kamu ada anak macam Zani ni." Tok Akob memuji sambil memandang Encik Adnan. Ayah Zani yang sebak dengan pujian itu hanya mengangguk sambil tersenyum. Tok Akob menggosok-gosok rambut Zani sebelum berpatah-balik menuju ke arah keluarga yang sedang menunggunya.

"Tok!" Teriakan Zani menghentikan langkah Tok Akob. "Pesan cucu-cucu ngan cicit-cicit Tok, jangan habiskan rambutan-rambutan tu. Tinggalkan Zani sikit." Zani tidak bergurau. Dia serius dengan kata-katanya itu. Tok Akob tersenyum. "Pokok rambutan yang satu tu dah jadi milik kamu. Tok hadiahkan." Beritahu Tok Akob. Terbeliak mata Zani. "Eh, betul ke Tok?" Zani inginkan kepastian. Kedua-dua bahu Zani ditunjal ayah dan ibunya serentak. Tok Akob mengangguk. "Kalau Zani bawak kenkawan skali Tok tak marahkan?" Zani bertindak berani. "Suka hati kamulah." Balas Tok Akob sebelum menyambung langkah. Tiada apa yang hendak dirugikan bila Tok Akob menghadiahi Zani pokok rambutan yang satu itu. Budi Zani padanya tidak mampu dibayar kalau dihadiahkan dengan sedusun buah-buahan sekalipun. Itu Tok Akob pasti dan tidak akan lupa. Sepanjang hari senyuman tidak pernah lekang dari bibir Tok Akob. Wajahnya mencerminkan kesyukuran. Tidak disangka cucunya yang bongsu bernama Yusman adalah seorang Leftenan Muda dalam Tentera Laut Diraja Malaysia. Sementara Yusdan dan Yuslah pula menyambung usaha arwah Yusran dalam bidang perladangan. Dalam kegembiraan Tok Akob melayani keletah cicit-cicitnya, wajah Zani tidak putus-putus bermain dibenak fikiran. Hatinya juga tidak henti-henti berterima kasih pada si pencuri rambutan yang licik itu. Senyap-senyap Tok Akob memanjatkan doa buat Zani. Memohon kepada Tuhan agar dipelihara hati murni anak itu dari dinodai orang-orang yang keras hati sepertinya.
posted by Penulisan2u @ 6:43 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
111 Comments:
  • At 24/10/09 10:48 PG, Anonymous bidadaricinta said…

    wah...lain dari yg lain citer ni..
    sgt menarik dan buat hati sy tersentuh..
    walupun zani seorg pencuri buah rambutan, dia masih mempunyai hati yg baik utk menolong org lain.
    tahniah, penulis.

     

  • At 24/10/09 11:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt best...sgt2 best...nk cakap lg SANGAT BESTT!!!!!!!

     

  • At 24/10/09 1:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestlah cite ni..
    kelakar de sedih pun ade..
    good job..

     

  • At 24/10/09 5:23 PTG, Blogger awin.awina said…

    best sesgt.....thumbs up

     

  • At 24/10/09 11:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    weyh bagus la..xpernah terpikir aku citer cenggini nk ade kat sni..nk kate cm karangan skola pun ade tp penulis pandai gune ayat yang mematangkan jalan cerite ni..so die jadi sesuai utk bacaan awam..haha.. sweet sgt..bagus2..memg superb r..

    -miss_purple-

     

  • At 25/10/09 12:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah best terharu macam drama..

     

  • At 25/10/09 1:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah!!!! lain daripada yg lain!!!!

    1st time jumpe cerpen cam ni!!

     

  • At 25/10/09 1:34 PG, Anonymous putri_story said…

    alamak, bestnye!
    nangis2 da bce cte ni!!
    da basah da bntal ni!!
    good job writer!!
    jln cerita sgt unik dan ad klainan!

     

  • At 25/10/09 2:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ms mula2 baca rs cam familiar je cter dier..
    cam dlm iklan..(lau x salah la)
    tp writer da smbg cter tu jd pnjg..
    n sedey...huhu
    pe pun cter ni MEMANG BEST!!!

     

  • At 25/10/09 2:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!!!jalan penceritaan yang unik..2 thumbs up!!

     

  • At 25/10/09 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite niiiiiiiiiiii
    A.1

     

  • At 25/10/09 5:36 PTG, Anonymous lada hijau said…

    Terima kasih buat semua yang sudi membaca. Lada Hijau hargai segala ulasan dan komen anda. Sama-sama kita sokong penulisan2u dan penulis-penulis di sini ya.

     

  • At 26/10/09 2:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite ni
    tahniah untuk penulis
    sangat menyentuh hati dan perasaan
    sangat lucu juga...
    x henti2 gelak masa baca cerpen ni
    teruskan usaha anda penulis
    anda seorang yang berbakat

     

  • At 26/10/09 6:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni... ada kelainan.
    tak de la bosan sgt asyik dijamu dgn cite cinta air mata je..
    Cite cam ni pun bleh bikin mata berair pe..
    dlam klakar ada sedihnya,dlm sedih ada klakarnya..
    Tahniah. aku suke, aku suke..hehehe

     

  • At 27/10/09 8:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie........
    aq bg A+........ he3
    hrp penulis boley bwt citer best2 lg....

    -kelly-

     

  • At 27/10/09 8:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha...citer ni mengingatkan aku kt zaman kecik2 dulu...suke gak panjat pokok rambutan tp x curi sbb pokok tu nenek sendiri punye..best citer ni sbb ade klakar, sedih dan pengajaran sekali...to writer truskan usaha anda...

    ~bleach~

     

  • At 28/10/09 2:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuyyooh!!~terbaik dari ladang...god job writter!

     

  • At 28/10/09 12:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CITER NIE BEST

     

  • At 28/10/09 5:06 PTG, Anonymous leeya said…

    2 thumbs up!
    cayalah..
    arap2 ank aku pn nnt cm zani.
    p bkn tang curi rmbtn 2 yer..
    hehe..

     

  • At 28/10/09 6:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menariknya crite nie...bagus sgt...tu lah..kdg2 bdak2 nakal nie x jhat cma nakal je...sbb nak kan perhatiandri org..
    apa2 pun tahniah..
    penulis berjaya mnyentuh hati sy..

     

  • At 29/10/09 2:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah...itu dinamakan degil tapi baik hati...hehehe..msti penat nak layan karenah budak kecik 2...apa2 pun mmg best cite ni..terusik jiwa kecik aku ni...best la...tahniah2

     

  • At 29/10/09 3:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wa...pertanian adalah perniagaan, hehe

     

  • At 29/10/09 8:59 PTG, Anonymous pengkritik tetap said…

    best sgt.........x sangke dah begenang air mata aku bile tok akob yg perengus 2 pelok zani........ego die dah jatoh r 2........berjaya da cucu cicit tok akob...hahaha

     

  • At 29/10/09 10:43 PTG, Blogger Daniera said…

    best sgt. congrat's

     

  • At 30/10/09 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih..gelihati..semua ada...kisah benar yg memang byk berlaku sekarang...syabas penulis...dalam happy ending, tersayat jugak hati....isk..isk....teringat arwah tok yang dambakan kasih sayang cucu2....

     

  • At 1/11/09 12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bukan crita cinta je menyentuh jiwa..crita camni pun byk pengajarannya..syabas..BEST!!!!!!!!!!

     

  • At 1/11/09 10:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..
    lain dr yg lain..
    ad mesej t'sndiri..
    gud job!!
    ~chentashepet~

     

  • At 2/11/09 8:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    murninya hati seorang kanak-kanak walau masih belum mengenal dunia sebenar..tahniah wt penulis..cerita teladan untuk semua..~~lilacz~~

     

  • At 2/11/09 11:02 PG, Anonymous ctiez_nn said…

    wayyy... best sgt citer nie.. to writer caiyok teruskan usaha anda...

     

  • At 5/11/09 12:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tersentuh hati ble bce cerpen ni....
    karya yg menarik..len dr yg len...
    wat penulis....tahniah coz dpt menghasilkan karya yg baek cmni...
    cerpen nie mmg BEST!!!!!!!!
    ~beesh_bp~

     

  • At 8/11/09 3:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ske ati ko je kate karangn cam dak skola miss purple..

    putra86

     

  • At 9/11/09 9:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r cite nie...congatulation kpd pnulis...ada klakr n ada sedh...nielh crita yg sya suke brbndng crita cnta yg enth hapa2...

     

  • At 11/11/09 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoiiiii,
    sebak ak bc...
    sedap...
    lain dr slalu bc 2...

    zanash

     

  • At 21/11/09 4:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus2..!!
    cter y mmbwa msej y baek skali..~~

    ~selendangputih~

     

  • At 4/12/09 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgs citer neh.. aku mmg ske bace cerpen2 dr lada hijau ni.. mmg lain dr yg lain.. sarat ngn mesej yg baik..ader unsur kekeluargaan.. hepi.. sedih .. lawak.. pendek kate semer completelah.. syabas kpd lada hijau..:P

     

  • At 10/12/09 4:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gk citer nie, nakal2 zani 2 dier ada sifat yg baik dlm diri dier..citer nie ader gk bg pngajaran kat kite utk direnungkan.
    -kucing-

     

  • At 11/12/09 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahahahaha bgs gk cter ni
    teruskan usaha....................chaiyok2

     

  • At 21/12/09 5:11 PTG, Anonymous eka said…

    besh+unik

     

  • At 6/1/10 12:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes2 ok.....tersentuh n terharu lak acik di buatnyer uhuks




    acik suka senyum

     

  • At 30/1/10 8:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhhh best...ini namanya kelainan...terimbau kenangan lalu kawan..thanks 4 the short story..thanks a lot..teringatkan arwah datuk saya baca cerita ini..heheh,,best...keep going 4 writter..

     

  • At 3/3/10 10:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm pernah ku baca..tp di mana ea???

     

  • At 4/3/10 12:48 PG, Anonymous saya said…

    menarik! meskipun tiada kasih kekasih namun ia jauh lebih mnarek. teruskan berkarya!

     

  • At 4/3/10 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sewiousss... tk sedar pun air mata menitik.. i like it u!!! de ,moral of da story.. tk semestinye ksih sayang itu hanya utk 2 org yg bercinta... thanks utk penulis.. go for more dear...

     

  • At 14/4/10 1:04 PTG, Anonymous nurul said…

    bestnyer cter nie...len drpd yg len...trskn berkarya...

     

  • At 15/4/10 1:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kui3..... love zaniii

     

  • At 27/4/10 10:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat..

     

  • At 6/5/10 8:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    banyak org ckp best, sebenarnya... mmg best !
    tapi nak kritik sket bleh tak ?
    cerpen nih banyak sangat kata-kata baku...
    tapi dengan kata-kata baku inilah yg buat cerpen ni best !
    teruskan usaha anda penulis !

     

  • At 10/5/10 8:45 PG, Anonymous annies said…

    bagus... ada pengajaran. tahniah kepada penulis.

     

  • At 13/5/10 2:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2....asik2 baca love story jek...kdg2 citer cm nieh layan jugak...keep it up writer......~~~~=)

     

  • At 14/5/10 1:17 PTG, Blogger d@r1 h@t1 y@ng tulus d@n suci said…

    wow.. sumpah best gle... lain dr yg lain....

     

  • At 16/5/10 4:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    totally mmg brz cerpen nie...kelakar, sedih, dan macam2 lagi..good job..

     

  • At 23/5/10 11:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    to writer
    pergh...bapak bez citer ko neh...
    lawak + sedeyy + moral value + cm nk nangis + cm nk gelak kuat2 pon ad gak...
    da lme ak tgu citer cm neh...
    asyk cintan cintun je pe kes ye dak...huuu:)
    anyway ak bg A+++++ Hee..
    even ak ni bkn authorised pon nk bg gred...

     

  • At 29/5/10 2:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg sgt bagus... ada moral value dan susunan ayat serta bahasanya jg sgt bagus. tahniah kpd penulis. teruskan usaha anda.

     

  • At 4/6/10 11:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seronok baca cerita ini dan sangat setuju ianya lain daripada yang lain. dari segi susunan bahasa. saya sokong penggunaan bahasa baku. kadang kala kita terlalu banyak disajikan dengan cerpen yang menggunakan bahasa kontemporari.

    tahniah buat penulis dan teruskan usaha anda dalam menghasilkan karya. sandarkan pada realiti dan cipta kelainan.

     

  • At 10/6/10 11:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    zani ni org nye tinggi...cerah...hidung mancung...hihihi....kuat betul aku berangan....hahaha....

     

  • At 11/6/10 6:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1st time jumpa cerpen yg best kt dlm blog ni...best2...

     

  • At 14/6/10 2:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    well done writer..!
    keep it up yeah..!=p

    ~myamiey~

     

  • At 22/6/10 10:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la citer ni....sedih,kelakar semua ada
    teruskan usaha anda

    -megat akashah-

     

  • At 22/6/10 12:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Mmg menarik n ad moral value y kte bole contohi..Except y curi rambutan 2..Neway,cerpen y berkualiti n bermanfaat..

     

  • At 24/6/10 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BAGUS.....BOLEH WAT DRAMA ....

     

  • At 29/6/10 9:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez giler...tahniah kpd pnulis.....

     

  • At 2/7/10 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tip Top....1st class...i like it..gud job...

     

  • At 22/7/10 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TERBAEKKKK LAAAAA...

     

  • At 28/7/10 12:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku suke cerpen nie..curi buah..cam aku gak dulu..suke curi buah rambutan opah aku..hahaha

     

  • At 31/7/10 1:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best bast bast...
    sy suke sngt crite ni..
    hehehe...:)))
    -';--<@..bnge ros untk awk..

    (jaja)

     

  • At 2/8/10 5:40 PTG, Blogger ANIZA said…

    wow.....cite yg best....kisah kasih sayang sebuah keluarga...syabas...usaha lagi..

     

  • At 7/8/10 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah cerita yg menarik

     

  • At 30/9/10 7:44 PTG, Anonymous syasyasyamira_ilyani said…

    VERY INTERESTING STORY!!!!!!!!!!!

     

  • At 1/10/10 2:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah,,hebat betul penulis dpt idea tuk wat cerita kekeluargaan mcm ni..
    selalu bce crita yg pnulis berhayal sndiri psl cnta2..
    tp cte ni laen..sgt best,mnyentuh perasaan dn bnyk pengajaran..
    4 thumbs up!! (tmsuk ibu jari kaki..hehe)
    usaha lg penulis.. best betul!!!

    -A.N.A-

     

  • At 3/10/10 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala cite ni da bnyk kt merat tmpt org yg baca ni fikiran kolot sory to said tp reality

     

  • At 28/10/10 2:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a good combination!!
    funny..sad..happy..interesting!!
    damn like it!!

     

  • At 28/10/10 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt citer ni....tahniah kepada penulis...sy tunggu cerpen yg akan datang dari anda...

     

  • At 7/11/10 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    First comment saya dlm penulisan2u ni.... sumenya gara2 cerpen kamu LADA HIJAU... cerpen yang paling sweet dan best... teringat zaman kanak2 yg nakal dan degil... sbb saya pun pernah duk panjat pokok rambutan x turun2 (hehe sbb gayat)... ALL THE BEST TO LADA HIJAU... =)orangeart

     

  • At 16/11/10 11:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klau buat drama best gak nih

     

  • At 20/11/10 3:33 PG, Anonymous juwita said…

    tahniah kepada penulis di atas karya yang ringkas tetapi manis dan menarik...

     

  • At 2/12/10 11:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez citer ni..

     

  • At 10/12/10 3:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CERITA YANG MENARIK...SANGAT2 MENARIK

     

  • At 25/12/10 9:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citerni menyebabkan aku menangis....

    LADA KUNING...

     

  • At 26/12/10 4:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah best cita nie....
    mnghayat ati...

     

  • At 11/1/11 11:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler citer nih...
    congrats to writer yeaa....

    SHA_;D

     

  • At 18/1/11 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarik...sifat prihatin pada org tua..bt kta sedar dgn kewujudan mereka..best cte ni,unuk n mnarik..!!!!!!

     

  • At 25/1/11 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya cerita nie.kalau dibuat novel lagi best. zani walaupun nakal tapi dia tetap budak yang baik,sanggup tolong pak akob walaupun org tua tu selalu marah dia sebab dia suka curi buah rambutan orang tua tu. tahniah kepada penulis.teruskan usaha anda.

     

  • At 11/2/11 2:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!! byk pengajaran..itulah...nakal budak pun, ada baiknya...harap2 nakal je lah..amin..terima kasih..ilmu yg berguna..

     

  • At 15/2/11 10:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST NYERRRRR BANYAK PENGAJARANNYA WOW TERRERLAH

     

  • At 20/2/11 1:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang sangat3x menarik...saya inginjadikan skrip bercerita untuk murid syaa boleh tak

     

  • At 1/3/11 2:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm..............
    sy rsa cerita nie smpai kpda pembaca..
    feel yg sgt2 trsa..
    cm benar....
    truskn usaha....
    hahaha....

     

  • At 6/3/11 6:28 PTG, Anonymous gadiss blurrr said…

    best glew cte ni ..
    huhu
    sdeyh2 ...
    ingat kecik2 ...
    huhu

     

  • At 24/5/11 4:33 PTG, Blogger sharifah syuhada said…

    TERBAAAIIIIIIKKKKKKKK!!!!!!

     

  • At 6/6/11 12:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    tersentuh hatiku..... wa....................

     

  • At 8/6/11 10:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bravoooooooooo........t,igat plak tyme aq kcik2 dlue ..kne hmbat dgn btg kayu sbb pnjat pkok mgge jirn aq . .huhu..

     

  • At 31/7/11 12:49 PTG, Anonymous jejaka s said…

    nice endinggggg......

     

  • At 2/8/11 4:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuh..~ sonokkkkkkkkk membacenye..~

     

  • At 9/8/11 5:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam,,wah best la crta ni,banyak pngajaran....sesuai untk rmja zman skrang..x de la bca love story sje..keep moving forward ya penulis....tahniah.. =)

     

  • At 5/9/11 8:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gak bagus bangeeeet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gk bs copy paste, gimana sich?!?!?!!?!?!?!?!?!?!?! org lgi butuh

     

  • At 8/9/11 11:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bapak r best btl ler, len dr yg len...ad gk cter yg blh dkongsi slen cintan cintun nie...moral dye pn blh dpt ksih syg antra msyrkt....wpn dak 2 nakal ckit bkn nya jhat pn...

     

  • At 29/9/11 5:16 PTG, Anonymous Budak Bugis said…

    Cerpen Yang Paling Best Saya Pena Baca..!!
    Terbaek Punya Lahh..!!
    Teruskan Usaha Lagi Untuk Berkaryaa..!!

     

  • At 3/10/11 12:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terbaik wok...............
    asik cerita cinta je bosan aku
    pe pun memeng terbaik gila cerita ni

     

  • At 21/10/11 7:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bezz ar cter nie...laen dari yg laen
    huaaaa..mmg bezz ..^_^

    -lin-

     

  • At 29/10/11 1:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..memang favourite saye bace cite2 mcm ni..n gaya penulisan y bagus jugak..keep it up..lada hijau memang pedas..tapi sedapp..=)

     

  • At 26/11/11 1:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terbaeeeekkkkk

     

  • At 1/12/11 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerite ni best la xmcm crte len yg bekisarkn cite cinta jer...

     

  • At 11/1/12 9:42 PG, Blogger Ayang umairah said…

    best gilerr cite nie...x cam len tuuu...

     

  • At 2/2/12 2:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citanya bangus banget.aku suka kok.tahniah ya.

     

  • At 28/2/12 3:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah sial best la cerita ni, sangat bagus!! thumbs up :DD

     

  • At 19/3/12 3:27 PTG, Anonymous fizaomy said…

    Best giler.........cte ni;-)

     

  • At 2/4/12 12:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm inilah yg semua orang nk bace..
    ble bce je ada feeling..
    tahniah penulis..
    its great!!

     

  • At 23/4/12 9:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah... best la ceta ne....dah macam drama pula bila baca...

     

  • At 6/6/12 12:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bagusss

     

  • At 7/6/12 9:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan crita yg sngt3 best..thumbs up.:D

     

  • At 16/7/12 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang bagus dan amat terharu apabila membacanya teruskan berkarya

     

  • At 26/8/12 6:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt2 best...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group