BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 24, 2009
Cerpen : Taqdir Cinta Kita
Nama Pena : Sufina Insyirah

Alhamdulillah tamat sudah peperiksaan akhir untuk semester ini. Malam ini Hajar akan pulang ke kampung halaman. Hatinya melonjak girang. Namun dalam kegembiraan terselit sedikit debaran. Kepulangannya kali ini bersama misi nan satu yang perlu diselesaikan. Hatinya pasrah menerima ap jua keputusan ibu bapanya kelak. Apa yang penting, dia akan mencuba sedaya upaya untuk mendapatkan persetujuan keduanya kerana di situlah letaknya redha ALLAH. Dalam hati dia berdoa, moga ALLAH permudahkan segala urusannya dan melembutkan hati kedua mereka.Ameen.

Sementara di Madinah sana, Hafiz baru selesai mendirikan solat sunat istikharah. Panjang doanya dalam sujud terakhirnya. Meminta petunjuk dalam membuat keputusan. Agar ianya yang terbaik buat dirinya, keluarganya, agamanya, dunianya dan akhiratnya. Esok insyaALLAH dia akan pulang ke tanah air untuk cuti musim panas selama 3 bulan. Kepulangannya kali ini Nampak seperti biasa. Namun, dalam hati terselit satu perasaan yang tak terungkap. Bimbang, takut, gembira…semuanya bercampur baur. Kepulangannya membawa hajat yang besar. Moga segalanya akan berakhir dengan kegembiraan buat semua pihak.

Selesai makan malam, Hajar membancuh kopi untuk ayahnya seperti kebiasaan. Itulah rutinnya jika dia berada di rumah, mengambil alih tanggungjawab ibunya. Ayahnya leka membaca tafsir al-Quran di anjung rumah ketika hajar datang bersama kopi di tangannya. Dia turut bersimpuh di sebelah ibunya yang leka mengait alas meja. Itulah rutin ibunya. Mengisi masa lapang katanya. Maklumlah, kini kedua mereka kembali menjadi pengantin baru. Anak-anak semuanya sudah berumah tangga dan tinggal dengan keluarga masing-masing. Tinggal lagi Hajar yang masih belum berkahwin. Masih belajar di UKM dalam bidang al-Quran dan Sunnah. Tinggal lagi 2 tahun.

"Ayah dengan ibu sihat?."Soal Hajar memecah kesunyian.

"Macam ni la kami."Jawab ibu bersahaja.

"Kamu macam mana? Apa rancangan kamu cuti panjang ni? Nak jadi guru sandaran lagi ke?.Soal ayahnya.Biasanya apabila tiba cuti semester begini, Hajar akan memohon untuk mengisi kekosongan sebagai guru sandaran di sekolah di sekitar kampungnya.

"InsyaALLAH ayah. Tengoklah kekosongan Ada rezeki ada la.Hmm..Ayah ibu, Hajar nak cakap sesuatu boleh? Terselit debaran yang bukan kepalang.

"Cakaplah Hajar. Macam serius je bunyinya." Cepat ayah memintas.

"Hajar tak pandai nak berbasa basi. Hajar terus terang je lah ye."

"Ibu dengan ayah pun tak faham kalau kamu berbasa basi."Balas ibunya. Memberi sedikit kekuatan untuk Hajar terus menyampaikan hajatnya.

"Hajar nak minta izin ayah dengan ibu untuk berkahwin."Hajar terus tunduk. Tidak dapat membayangkan reaksi keduanya. Bersedia untuk menerima bantahan atau apa sahaja. Lama dia tertunduk, namun kedua-duanya masih membisu.

Sejenak terpaku Haji Hasan dan Hajah Mariam. Tidak disangka sebenarnya Hajar pulang membawa hajat.Namun, kedua mereka bijak mengendali suasana. Setelah sunyi mengisi kekosongan mereka, Haji Hasan bersuara,

"Ayah sebenarnya ada juga terfikir untuk carikan jodoh untuk kamu. Tup tup kamu minta izin nak kahwin. Alhamdulillah la, senang kerja ayah. Cumanya, sebelum ayah izinkan, nak juga kami tahu siapa calonnya."
Hajar mengurut dada sambil mengucap lafaz syukur dalam hati. Terdetik dalam hati, kalau niat dan caranya betul, insyaALLAH ALLAH akan permudahkan semuanya.

"Hajar tak pernah ceritakan pasal dia pada ibu dan ayah. Tapi Hajar dah lama kenal dengan dia. Sejak kami sama-sama di Darul Quran lagi. Nama dia Hafiz. Dia senior dua tahun dari Hajar. Sekarang belajar di Madinah. Dalam bidang Usuluddin. Sekarang ni baru tamat sarjana muda kat sana. Tapi akan terus sambung Master dalam bidang yang sama."Panjang lebar Hajar memperkenalkan calon pilihannya kepada kedua orang tuanya.

"Ayah dengan ibu tak kenal orangnya macam mana. Akhlaknya sejauh mana, thiqahnya tinggi mana. Hajar je yang lebih kenal. Tapi, ayah dengan ibu kenal sangat dengan anak kami ni. Jadi, kami tahu suami yang macam mana Hajar akan pilih. Jadi, kami yakinlah ini yang terbaik untuk kamu. Kalau kamu sudah berbincang dan bersetuju untuk sama-sama pikul tanggungjawab sebagai suami dan isteri seiring dengan tanggungjawan sebagai pelajar, kami tiada masalah untuk izinkan. Yang penting kamu berdua bersedia."Tenang Haji Hasan memberi keizinan dan sedikit nasihat buat puteri bongsunya.
Hajar diam sambil mengangguk faham.Dalam hati tidak putus diucapkan syukur. Alhamdulillah ALLAH permudahkan segalanya. Selesai berbicara sedikit sebanyak tentang perancangan tarikh dan persiapan asas, mereka sekeluarga masuk tidur.

Sebelum tidur. Hajar menunaikan solat sunat syukur. Ucapan syukur yang tidak terhingga diluahkan pada ALLAH atas segalanya. Baru meletakkan kepala ingin tidur, telefon bimbitnya berbunyi menandakan ada mesej masuk.

"Salam, maaf ganggu malam2 ni. Macam mana dengan parents anti."Sedikit senyuman terukir di bibir Hajar. Mesej yang dinantikan. Sebenarnya, petang tadi mereka telah berpakat untuk sama-sama berbincang dengan keluarga masing-masing tentang hajat mereka untuk mendirikan bait muslim dalam masa terdekat.

"Alhamdulillah ibu dan ayah ana setuju."Ringkas balasannya.

"Alhamdulillah…keluarga ana pun tiada halangan."balas Hafiz ringkas.

Kini, mereka hanya menghitung hari menanti detik bahagia. Moga-moga semuanya berjalan lancer kelak dan mujahadah mereka selama hamper 5 tahun berakhir dengan reality yang indah.

"Aku terima nikahnya Siti Hajar Hasan dengan mas kahwinnya RM80 tunai…"tenang Hafiz melafazkan akad yang merubah status hidupnya dan mentaklifkannya dengan tanggungjawab yang baru.
Di satu sudut, air mata Hajar mengalir tanpa sedar tanda syukur dengan ikatan yang baru termeterai. Kini, prioritinya adalah pada suaminya, bukan lagi ibunya. Dalam kegembiraan terselit kebimbangan. Adakah bersedia dia dalam menghadapi dunia baru ini?ALLAH Maha Tahu apa yang terbaik buat mereka.


Hari ini, Hafiz akan pulang semula ke Madinah setelah bercuti selama hamper 3 bulan. Hajar tidak dapat menahan kesedihan. Baru sebulan mendirikan rumah tangga, mereka terpaksa berpisah lantaran tanggungjawab yang menanti. Inilah harga yang perlu dibayar atas kebahagiaan yang ALLAH kurniakan. Hafiz cuba menahan rasa melihat isteri tercinta sudah mengalirkan air mata. Tinggal kurang dari 15 minit dia akan masuk ke balai berlepas. Suasana yang sedikit hingar bingar langsung tidak mampu menghadirkan keceriaan dalam hati dua insan ini.

"Sayang, sayang perlu kuat hadapi perpisahan ini. Perpisahan kita ni untuk kesenangan kita kelak. Jangn terus menangis, abang tak sanggup tengok air mata sayang. Kalau sayang lemah, macam mana abang nak pergi dengan tenang."Lembut Hafiz memujuk isterinya. Dalam hati, sebak menerpa. Tidak sanggup melihat air mata kekasih hatinya terus mengalir.

"Abang janji dengan sayang abang hubungi sayang selalu tau."Hajar membuat permintaan di saat-saat akhir.

"Sayang, kita kan dah bincang benda ni semalam. Insya-ALLAh abang takkan mungkir janji. Sayang jaga diri baik-baik. Belajar rajin-rajin. Cepat kita habis belajar, cepat kita dapat bersama balik."Hajar cepat-cepat menyalami tangan suaminya tatkala mendengar panggilan terakhir pesawat suaminya. Hafiz mengucup dahi isternya penuh kasih tanda cinta dan kasih takkan goyah dengan perpisahan ini. Sempat mereka berpelukan seketika tanpa menghiraukan mata-mata yang memerhati. Tiada salahnya kelakuan mereka. Mereka bergelar yang halal kini.
Dari jauh Hajar melambaikan tangan mengucap selamat tinggal.Dalam hati hanya ALLAH yang tahu peritnya menghadapi perpisahan ini. Namun, inilah perjalanan hidup mereka yang telah dipersetujui.


Hari ini, masing-masing memulakan rutin harian dengan semangat yang baru. Dalam kesibukan yang menghimpit, tetap ada ruang buat Hajar dan Hafiz untuk menghidupkan cinta jarak jauh mereka. Kalau tidak panggilan telefon, cukuplah system pesanan ringkas menjadi penghubung. Paling tidak, yahoo messenger digunakan. Pelbagai cara mereka gunakan untuk memastikan cinta mereka tetap mekar mewangi walaupun jarak memisahkan. Tiada alasan untuk tidak berhubung. Kata-kata semangat dan ucapan rindu tidak lekang antara mereka. Cukuplah ini sebagai bukti cinta mereka.

Hari demi hari, bulan berganti bulan, kini sudah setahun lebih mereka mendirikan mahligai cinta. Adatnya, kasih antara manusia akan pudar jika tidak kuat untuk terus memekarkannya. Mereka kian sibuk mengejar masa dan cita-cita. Ditambah tanggungjawab sebagai daie menyebabkan masa untuk menghidupkan cinta kian sempit. Semakin jarang mereka berhubung. Kadang-kadang hanya sekali dalam seminggu. Hajar tetap dengan cintanya walaupun tidak diluahkan. Walaupun masa lebih banyak dihabiskan untuk belajar dan berprogram, cinta untuk suami tidak pernah berkurang. Tapi, bagi Hafiz, hatinya kian kosong. Dia cuba untuk memahami situasi isterinya yang sememangnya seorang yang rancak dengan gerak kerja Islam sejak sebelum mereka menikah. Namun, jiwanya tetap tidak dapat lari dari rasa ingin mendengar kata-kata manja isterinya seperti di awal perkahwinan mereka. Cuba untuk dikawal dan terus menahan rasa. "Biarlah…isteriku sibuk berjuang, bukan membuang masa."Itulah kata-kata yang memujuk hatinya tika kesunyian melanda.


Mala mini Hafiz akan menaiki pesawat pulang ke Malaysia. Setelah 5 tahun berada di rantauan, menimba ilmu dan pengalaman, esok dia akan memulakan hidup di Malaysia sebagai seorang graduan yang memiliki Master dalam bidang Usuluddin. Segala perancangan masa depan telah diatur serapi mungkin, namun pelaksanaannya dibiarka pada ALLAH untuk menentukan yang terbaik di samping berusaha bersungguh-sungguh. Sebelum menaiki pesawat, Hafiz sempat menelefon Hajar memberitahu waktu ketibaannya di KLIA esok. Hajar gembira bukan kepalang. Setelah hamper 2 tahun tidak bertemu mata dengan kekasih hati, esok akan menjadi sejarah buat mereka berdua dalam menjalani kehidupan baru. Pelbagai perancangan diatur untuk memberi kejutan buat suami. Diri dihiasi sebaik mungkin agar tampil menarik di mata suami. Namun, satu persoalan terus bermain di fikiran sejak Hafiz menghubunginya memberitahu tentang kepulangannya, kata Hafiz dia pulang bersama seorang teman buat Hajar. Siapalah agaknya teman yang Hafiz maksudkan?
Suasana di KLIA kian meriah. Segenap ruang mula dipenuhi manusia dari pelbagai daerah yang menanti kepulangan ahli keluarga. Dari jauh, Hajar sudah Nampak susuk tubuh Hafiz yang semakin berisi. Bahagia mungkin dengan pernikahan mereka walaupun berjauhan, hatinya meneka. Senyuman paling manis diukir untuk suami tercinta. Di sisi Hafiz terdapat seorang wanita yang bertudung labuh dan berniqab. Mungkin inilah teman yang Hafiz maksudkan. Siapakan dia? Istimewa sangatkah sehingga ingin memperkenalkan kepadanya? Hajar hanya diam akur. Beberapa saat lagi segalanya akan terungkai.

"Abang sihat?"soal Hajar sambil mengucup tangan suaminya. Terasa seakan luruh sudah semua bebanan rindu yang ditanggung selama 2 tahun.

"Alhamdulillah…"Hafiz tersenyum penuh bahagia. "Ni abang kenalkan Sofea, isteri kedua abang." Tenang Hafiz menutur kata. Namun kata-kata itu ibarat halilintar buat Hajar. Serasa ingin rebah di kala itu juga mendengar status Sofea. Terasa gelap dunianya. Dicuba berlagak tenang walaupun tangannya menggigil menahan rasa.

"Apa khabar Hajar?"Sofea memulakan bicara selepas hamper 10 minit mereka menyepi.

"Alhamdulillah sihat."Senyuman cuba diukir semanis mungkin. Tidak mampu untuk melontarkan soalan balas. Lidahnya kelu.


Suasana di bilik yang dihias indah itu sunyi yang amat. Selepas pulang dari KLIA, Hafiz menghantar Sofea ke rumah orang tuanya kerana malam ini adalah giliran Hajar. Dan sememangnya dia sengaja ingin bersama Hajar pada malam ini untuk menghuraikan segala persoalan yang bermain di benak Hajar. Segalanya akan diselesaikan dan diterangkan kepada Hajar sebaik mungkin. Dia bersedia menghadapi segala kemungkinan.

"Kenapa?"Sepatah keluar dari mulut Hajar. Suaranya dikawal agar kedengaran tenang.

"Maafkan abang. Abang gagal dalam melawan nafsu abang. Abang gagal untuk memahami kesibukan sayang. Bukan abang tak cuba, tapi abang tak mampu."Hafiz membela diri.

"Sayang minta ampun dan maaf atas kesibukan sayang sehingga mengabaikan abang. Selama ini sayang yakin abang faham dengan segala gerak kerja sayang. Abang sudah kenal sayang bertahun lama sebelum kita menikah. Dan abang sangat arif tentang kesibukan sayang. Tapi, sayang tak sangka rupanya abang belum benar-benar memahami perjuangan sayang."Air mata mula menitis di pipi Hajar.

"Sayang, abang ni manusia biasa. Abang punya naluri untuk dimanjakan. Mana mungkin abang mampu untuk bertahan sekiranya di sekeliling abang, kawan-kawan semuanya bermesra dengan isteri dan anak-anak. Tapi abang, isteri dah la jauh, jarang pula dapat berbual di telefon. Emel abang tak pernah sayang balas. Abang sunyi sayang.."Hafiz mohon dimengerti.

"Maafkan sayang, sayang hampir melupakan status diri sayang. Terlalu mengejar perjuangan di luar namun gagal dalam perjuangan rumah tangga yang baru setahun jagung."Ditahan sendu yang kian menggila.

"Sayang, sayang tak kurang apa-apa. Silapnya pada abang kerana gagal memahami kerja sayang."

Diam…

"Abang, sayang sudah fikirkan apa yang terbaik buat kita. Bermula esok, kita berpisah buat sementara. Kita saling muhasabah diri. Perbaiki apa yang kurang. Kita bawa haluan masing-masing. Dalam tempoh itu, kita fikirkan apa yang terbaik untuk masa depan kita. Cuba kita insafi, masih tinggikan rasa cinta antara kita.Moga-moga dengan perpisahan ini, kita akan lebih matang. Dan abang jangan risau, dalam tempoh ini, abang boleh bersama Sofea. Hajar halalkan bahagian Hajar untuk diberikan pada Sofea."


Setahun berlalu…

Hari ini seperti yang dijanjikan semalam, Hajar dan Hafiz akan bertemu kembali. Selama tempoh perpisahan sementara itu, mereka langsung tidak saling menghubungi. Mereka benar-benar menggunakan runag ini untuk mencari diri dan cinta yang kian pudar.

"Assalamualaikum…"Hafiz memulakan bicara.

"Waalaikumussalam…"Balas hajar tenang. Mata mereka bertentangan seketika. Ada rindu yang terpancar di situ.

"Macam mana?"Hafiz menyoal. Tidak mampu lagi untuk menahan debaran menanti keputusan dari mulut Hajar.

"Izinkan saya mulakan." Ganti diri ‘sayang’ telah bertukar kepada ‘saya’. Hafiz tersentak. Namun dikawal rasa. Hafiz mengangguk tanda mengizinkan.

"Setelah setahun kita membawa haluan masing-masing, saya berusaha mencari diri dan memuhasabah segala yang berlaku. Setahun ini juga, saya mencari cinta untuk awak dalam hati saya. Alhamdulillah saya temui cinta itu. Dan ia masih kekal di tempatnya dan tidak berubah dan mungkin takkan berubah. Biarkan ia terus mekar di situ. Apa yang lebih penting saat ini adalah. Keputusan awak. Awak yang menentukan rentak hidup masa depan kita. Saya hanya akan bersetuju walau apa pun keputusan awak kerana saya yakin dengan kredibiliti awak sejak dulu."Lega Hajar dapat meluahkan segalanya.

"Terima kasih atas rasa cinta yang tidak pernah pudar buat saya. Saya sangat hargainya dan akan terus menghargainya. Sepanjang perpisahan ini, saya juga mencari cinta untuk awak. Dalam masa yang sama, saya muhasabah diri, kenapalah iman saya terlalu nipis. Jujurnya, sehingga saat ini, saya masih gagal mencari di mana sebenarnya letak cinta untuk awak dalam hati saya. Maafkan saya."Terbit rasa kesal di situ.

"Kita dah cuba yang terbaik buat kita. Dan natijahnya hari ini, kita sebenarnya tidak sehaluan. Cinta yang ada dalam diri saya tidak mampu menjamin kebahagiaan kita di masa depan. Kita perlu membawa haluan masing-masing. Jika perpisahan adalah yang terbaik, sama-samalh kita redha."Air mata tidak dapat ditahan lagi.

Saat lafaz yang berat itu diluahkan, menitis jua air mata lelakinya. Saat ini, Hajar bukan lagi milik mutlaknya. Mereka akan memulakan hidup baru dan mencipta bahagia buat diri masing-masing.


Kini, Hafiz kian bahagia menanti kelahiran cahaya mata sulungnya benih cintanya bersama Sofea. Manakala Hajar masih merantau menuntut ilmu mencari harga diri. Dan cinta buat Hafiz tetap di situ…


Sekadar luahan rasa.
posted by Penulisan2u @ 6:23 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
85 Comments:
  • At 24/10/09 12:36 PTG, Anonymous smile4eve said…

    hmmm...assalamualaikum...
    cita ni kesah benar ke?
    nyway,cita dia best...
    tp y kurengnya, sal x buat p'khwinan diorg dpt diselamatkan...
    nk wt cmne...dh writer nk tulis cm 2...
    keep it up writer...

     

  • At 24/10/09 1:01 PTG, Blogger LiNa said…

    sedihnya..

     

  • At 24/10/09 1:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    benci lelaki camni..xleh ke belajar untuk setia pada yang satu...
    berjauhan bukan bererti peluang untuk mencari pengganti tapi satu cara menguji cinta dan kesetiaan...
    jd konklusinya hidup perlukan kesetiaan..

     

  • At 24/10/09 2:17 PTG, Anonymous biena said…

    emmm,,dalam perhubungan perlukan kestiaan

     

  • At 24/10/09 6:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kuang ajo punye hafiz..aku memg anti ngan org name hafiz ni..ske mempoermainkan org/..bodo betul..

     

  • At 24/10/09 6:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    percintaan memerlukan pengorbanan..dalam pengorbanan ad kesakitan..cinta x selalunya indah..
    good job writer..keep it up...

     

  • At 24/10/09 6:59 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    kenapa semua lelaki x penah nak setia..
    lelaki gagal membuktikan kesetiaan mereka..
    sedih betul baca citer ni..

     

  • At 24/10/09 9:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    napelah ade jugak laki yg mcm tuh dlm dunia ni...
    da lah x setia...
    sllu nk skitkn ati pompuan...

    benci!!!

    ~ita~

     

  • At 25/10/09 12:08 PG, Blogger miz ruha said…

    erm sedih....

    hajar berjuang demi agama...
    tp sedikt alpa bhw dia tlh bersuami...

    tp suami krg memahami diri nya,,,
    itu bukan laki2 yg terbaik utk hajar...

    hehehe....

     

  • At 25/10/09 3:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kebayakanya lelaki skrang susah nak percaya.

     

  • At 25/10/09 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni best+geram+sedih

     

  • At 25/10/09 7:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    senangnyer laki nie...bencilah

     

  • At 26/10/09 5:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg lelaki x prnh cuba memahami wanita,cuma tahu kehendak hati je,citer ni lebih kurang ngan kisah aku je....pengorbanan aku yg x d hargai..........sadis tul

     

  • At 27/10/09 6:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..best cite ni..jln cite pun menarik..jgnlh menghukum org sesuke hati..jodoh pertemuan,ajal maut semuanye di tangan Allah..Allah takdirkan jodoh Hajar dan Hafiz tdk bkekalan smpai akhir hayat mrk..so,kita kena redha walaupun sukar utk melaluinya..Sbnrnya cite ni lbh kurang same ngn yg dh blaku pd sy..bezanye sy dan lelaki tu blm pn tunang atau kawin..pedihnye hati bila dpt tahu dia bertunang raya haritu..sy redha dgn ketentuan Allah..setiap yg blaku ade himahnye yg tersendiri..dan skrg sy tetap b'kwn dgn lelaki tu dan tunangnya... =)

     

  • At 27/10/09 8:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnye citer ni.......
    jln citer menarik.......

    -kelly-

     

  • At 27/10/09 10:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lelaki kenape susah nk than nafsu....
    then lelaki x leh setia 100%
    nyampah nyer..............
    cian kaum hawa...
    asik kena tiu je ngan kaum adam....

     

  • At 28/10/09 12:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih gler..
    cian hajar..hafiz uh baek tak yah wat laki..makin menyakitkan aty adela..kaum hawa tak leh percaye kn laki sngt..sedih saye bce..nk nangz zp ade..

     

  • At 28/10/09 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    VERY SAD ENDING

     

  • At 28/10/09 7:08 PTG, Anonymous raHasia aMn said…

    sedihnyerr cter neh..
    pengorbanan hajar yang xdihargai oleh hafiz..
    mmg r jodoh rezki ajal d tgn tuahn but kta stii ley usaha right..
    hafiz cpt sgt ptus asa & x understanding..
    cter neh cam cter diri aku gak..
    sdih woo bla terpkasa korbankan cinta yg da lame kta semaikan..
    but aku sntiasa ingat maybe pmpuan yg dia plih bley wat dia lbh bhgia..
    pew yg pnting bg aku adalah kebhgiaan dia..

     

  • At 29/10/09 6:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TAK SANGKA ORG YG BERPENGETAHUAN AGAMA YG TINGGI BOLEH TIPIS IMAN NYA..APATAH LG DENGAN YG TIADA..RENUNG2 KANLAH WAHAI SEMUA.........

     

  • At 29/10/09 8:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nih..tp sedih ckit..sampai ati hafiz wat cam tu kat hajar,.at least gtau dulu sblm nikah dgn sofea..huhu.

     

  • At 29/10/09 9:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    korang ni pon, nape emosi sangat....ni kan cerita je....

     

  • At 30/10/09 6:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..........
    sy x tak tau la citer ni btol ke tidak......
    tp bg saya,x ptut r hafiz buat cm2.......
    hajar cari ilmu utk ksngn akhirat..wlaupn abaikn tngjwb kat suami dye.
    hafiz ptutnye sabar mnungu.
    sya tau smua lelaki ad nafsu.cuma yg dapt dikawal n x dpt dkwal je......
    kalulah ni cter btol.
    sye hrp hajar tabah hadapi dugaan......
    mungkin hafiz 2 bkn lelaki yg sempurna utk hajar..........
    pasti ad hikmat sbaliknye.......

    ~~ana~~

     

  • At 30/10/09 7:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    inters...mmg suke...
    bukn semu cerpen msti berakhir ngan kegembiran...
    nma pun cerpen...
    walau bgaimn pun...
    kalu realiti try p'juangn kan perkhawinan...
    untk kebhgian bersma..
    trs kan usaha...
    mumtaz..

     

  • At 30/10/09 9:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menci laki 2..dh tau xleh bjauhan gedik nk kawen wt pe???
    nape xkawen je dgn sofea 2...
    huh xsuke laki 2....

    besh cite ni..
    suke.=)

     

  • At 2/11/09 5:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    LAKI MANG XPENAH PUAS DGN SORG PMPUAN! KLU XMAMPU NK KAWAL NFSU,BLIK JE JMPA BINI D CNI...XPUN BW JE BINI P SNA.....

     

  • At 2/11/09 11:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaaaaaaaaaa..sangat sedih...
    salah ke haja jadi seorang yg setia sampai perlu merana sebegini??
    saya sdg menanti jua..namun takutnya akan akhir penantian itu?? bahagiakah??

     

  • At 2/11/09 11:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm..sdhnya cite ni..tbyg diri di tmpt hajar...x tawla,kalo kna kat diri..x mampu skuat n stenang hajar..huhu..ni yg cam nk suh tunang blk cpt2 n smbg blaja jer kt sini..watnay dia buta cmni..huhu..haru hdupku..moga cnta kami ttp utuh tnpa gangguan2 cmni..

     

  • At 3/11/09 2:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dlm citer ni...hajar kena tipu r dgn hafiz... sepatutnya hafiz kne mintak izin dlu ngn hajar sblm kawin yg ke-2. mcm mne ni... kata hafiz blajar bhgian agama...mcm mne nk jd contoh kt org lain...

     

  • At 3/11/09 5:03 PTG, Anonymous calla lily said…

    kt dunie nie sume x perfect kn?

     

  • At 5/11/09 7:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pertimbangan dibayangi nafsu....walau baik mane pun ayat yg digune utk justify tindakan die tuh..curang tetap curang!

    wanita yang bernafsu 99,berakal 1 mampu berpegang pada cinta yang terbina secara halal....kenape lelaki yang berakal 99, bernafsu 1 xboleh bertindak yg serupa??

    ber'anta-anti'..meluat aku mendengarnye kalo macam tuh la yang akhirnya dilafazkan hafiz pada hajar....saye sbg perempuan sedih dengan tindakan sedemikian...

     

  • At 5/11/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hampir semua pembaca meletakkan kesalahan pada hafiz.
    sy juga nampak kesalahan hafiz kerana x mampu setia pd cintanya.
    tp, hajar juga ada silapnya.
    terlalu sibuk dgn perjuangan sehingga mengabaikan suami.
    sedangkan suami adalah prioritinya.
    hafiz juga manusia biase, yg rindukan isterinya.
    mungkin cinta hajar tu luar biase, krn itu dia mmpu setia.
    cuba letakkan diri kta pd tmpt hafiz,
    ade isteri, tp x dpt nk bermanja n meluah rasa.
    apa yg kta akan rasa?
    fikir2kan la isteri2 @ bakal2 isteri di luar sana.
    sekadar pandangan peribadi.

     

  • At 8/11/09 2:24 PG, Anonymous sal said…

    sedih crt ni...
    knp la die xblh setia...
    krn nfsu...
    pe pun gud luck

     

  • At 8/11/09 6:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam sufina insyirah..
    gud idea..intresting..
    cter btol @ x..ni la lumrah idup..
    hfiz sme cam llaki norml y len..
    keep on writing..!!
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 9/11/09 11:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    e,,,,,,,,,,,,,,mnympahnye laki cmni!!xsggup!!!!

     

  • At 12/11/09 1:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    assalamualaikum... cerita yg sgt mnarik dn mnyentuh jiwa sye. cume ap yg sye nk kate,sye tau lelaki manusia pompuan jge mnusia, tp knp sbg sorng lelaki yg kuat pngangn islmnye x cube tok stiakn. mudhnye lelaki mmbri alasn tok bristri lg. btapa kcewanye prempuan...

     

  • At 12/11/09 3:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam.. menyentuh jiwa dan perasan.. knp hafiz tidak setia pd yg satu.. sama saja dgn laki2 di luar sna tak ckp sorng permpuan...

    sya

     

  • At 12/11/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya tak salahkan hafiz, hajar atau sofea...
    ini sume lumrah kehidupan, mmg hafiz blaja agama, tapi dia ttp sorg llaki, kite sume tau llaki ni ad satu je nafsu, mmg tu tak mengizinkan dia untuk kahwin, tapi drpd dia buat bende yg tak btol...
    renung2kanlah...nobody is perfect

     

  • At 14/11/09 5:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terkenangkn kisah sendiri bila baca cerpen ni.
    semua berakhir bila berjauhan..
    rasa mcm x patut.

     

  • At 17/11/09 11:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg le llki nafsunye 1 je dan nafsu tu x bleh ditahan, tapi sekurang2nye bgtau le awl2 kat hajar yg die nk khwn lg 1. kononnye bljr ilmu usuluddin smpi master...

     

  • At 24/11/09 2:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menyampah laki mcm tu..tak menghargai kesetiaan isteri

     

  • At 3/12/09 11:29 PG, Blogger ~Siti Fatimah~ said…

    Hye.,..mgg nak jemput pembaca setia nOvel jOin my blog and komen my first nOvel k ? :)

     

  • At 12/1/10 7:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    semua kesalahan terletak pada pasangan tersebut...baek hajar atau hafiz sekalipun..kehidupan perlu diteruskan..bg hajar mungkin ada lelaki laen yg terbaik untuk mu..n hafiz semoga berbahagia..if ni adalah cerita asal penulis harus kuat dan tabah..x semua yg kita impikan akan berakhir dengan kebaikan atau kebahagian..anda mampu mendapatkan pasangan yg lbh baik...percayalah..

    faizie_87

     

  • At 16/1/10 12:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    assalamualikum...cite nie best but x patut hafiz maen2kn perasaan hajar cm 2..klau dh taw x leh tahan berjauhan x pyh la smbg master..trus jew keje kn bgus..cian kt hajar..tp hajar pun slh gak cOz abaikan hafiz..

     

  • At 29/1/10 12:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Saya n suami juga sentiasa berjauhan...sama2 sibuk...sy sibuk dngn pelajaran...suami sibuk dngn jawatannya sbg pegawai...
    namun suami saya tidak beralih pd yg lain kerna dia yakin dgn cinta saya dan dia tahu pengorbanan pasti ada ganjarannya nanti..Tidak perlu mencari pengisi kekosongan hati utk membuang kesunyian tp cukup dgn sentiasa mengingati isteri yg juga sedang berjuang mengisi kesunyiaan..pokoknya kasih sayang satu sama lain kuat..memng semua tlh diatur oleh ALLAH.. tp ALLAH menjanjikan yg lebih baik jika ummatNYA berusaha mengubah hidupnya...

     

  • At 10/2/10 8:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    assalamualaikum... best le cite nie...
    saya tak suka dngan ketidaksetiaan hafiz...
    kenapa dia tak setia ah... benci ahh...
    apapun... good job...

     

  • At 19/2/10 3:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang menarik..tahniah kepada penulis...
    kepada pembaca..
    x kira siapa pon kite.x kire kite lulusan u mane pon..kite mesti blajar untuk setia...
    setia pada ALLAH S.W.T,
    setia pada NABI MUHAMMAD S.A.W,
    setia pada IBUBAPA,
    setia pada KEKASIH/SUAMI/ISTERI
    dan
    belajar untuk mencintai pada yang setia...

    Addin

     

  • At 12/3/10 11:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita yang menarik...
    tapi sayang,endingnya tak best..
    hafiz mempunyai maksud yang baik,
    tapi kenapa kbnyakan orang nama hafiz berprofil begini?
    in reality......sori,,congrat.

     

  • At 16/3/10 9:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    go go hajar,
    seorg prempuan harus tabah,
    kenyataan hidup tak slamanya kita akn bhagia,

     

  • At 23/3/10 11:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sungguh dekat cite ni ngan diriku..cume aku blum lg berkahwin..oleh krn sibuk mencari bekalan utk mendirikan mahligai indah..aku xsedar cintaku pergi..jgn kate llaki je yg xsetia..sume same je..neway best cerpen ni..

     

  • At 11/4/10 1:03 PG, Anonymous anis said…

    ssh sgt ke nk setia ???..syg tol masjid yg dbna rntuh cm2 je..dlm story ni dua2 slh..hafiz xsetia n hajar plak xdpt bri yg terbaik sbg istri..bkn ke syurga istri d tpk kaki suami..xslh istri bkje tp tggjwb pd suami prlu d utamakn..ksetiaan n saling memahami pntig dlm ssbuah hubungan tau..tp kita kne igt jdoh pertmuan TUHAN yg tentukn..kita hya mpu berdoa..pe pn bez cite ni..mnyentuh jiwa gak laa..syabas pnulis..

     

  • At 11/4/10 1:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    benci lelaki xsetia...lau nk kwen lain pn agk2 laa..pk la sal prasaan kaum hawa ni..syg tau masjid dbina x djga..pe pn jodoh ptemuan TUHAN yg tentukn..kita hya mpu berdoa dan terus berdoa je ..syabas pnulis coz story ni tol2 myentuh hati sy..

     

  • At 30/4/10 1:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ASSALAMUALAIKUM....
    cerpen ni best tp myentuh prasaan seorg wanita....knp mesti wujud seorg yg lelaki yg tak setia disamping seorang wanita yang bermati-matian mempertahankan kesetiaannya.....sungguh zalim kan....tp mmg sudah tertulis lelaki mmg bleh kahwin lbih drp seorg tp dgn alasan yg kukuh....tidak layak hati seorang wanita yang setia disakiti....tidak adil....cubalah untuk setia kelak hidupmu akan bahagia....
    sekian.....

     

  • At 11/5/10 6:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm...sedih...macam kisah cinta yang real terjadi di alam dunia sekarang..

     

  • At 12/5/10 3:35 PTG, Anonymous wawa.....13 said…

    emmm...sala watak laki n pompuan 2 jugak...
    ape2 pon, blajarlah untuk setia dan menghrgai
    org y brda d dpn mata kite..

     

  • At 12/5/10 3:38 PTG, Anonymous wawa.....13 said…

    emmm...salah watak laki n pompuan jugak...
    ape2 pon, blajarlah untuk setia n menghrgai insan y
    brade dpan mata kite..

     

  • At 18/5/10 5:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg menarik...namun, bljarlah utk setia & menghargai insan yg btl2 mnyayangi kita...terimalah diri mereka seadanya...keep it up writer cz crita ini brjaya menarik minat sy..

     

  • At 29/6/10 3:06 PTG, Anonymous nia said…

    nape laki susah sgt nk setia?jauh ngn gf,tunang,bini skalipun still cari pompuan yg leh jge dorg kt dpn mate.. ni pnglmn ak la..knl ngn tunang org tp still nk mggtl ngn ak..kurg kasih syg katanya..tunang jauh d mata..huhu..anyway gud job yaa writer..

     

  • At 16/7/10 10:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg menyampah llaki camni..alasannye,x dpat kasih sayang..manusia biasa..yg merana pmpn, yg bhagia ttap lelaki...baik x yah ade suami mcm ni....

     

  • At 30/7/10 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    geram gak...tp tabik spring dgn hajar...
    anyway, crta yg best... keep it up!

     

  • At 31/7/10 9:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tabah m'hadapi dugaan hdup....jodoh dan ajal ditgn tuhan...kta sbagia mnusia dmuka bumi ni harus redha apa yg b'laku..

     

  • At 14/9/10 1:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceh,klu dh tau mcm tu akhirnya...baik x pyh kwin dulu..pegi la hbiskn study,bru fkr pasal kwin ...ape la..

     

  • At 14/9/10 9:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie betul ke atau rekaan je..
    sedihnye klau cite nie mmd btol2 wujud..
    huh... kesian nye.
    ditinggal kan dan dimadukan..
    tuhan je tahu...

     

  • At 14/9/10 11:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ASSALAMUALAIKUM..HARAP PENULIS MENJAWAB SETIAP PEROALAN DAN KOMEN PEMBACA.TANPA SEDAR @TANPA SENGAJA,IMEJ PELAJAR AGAMA TERCALAT DEK KERANA CERPEN..NAMPAKNYA PEMBACA LEBIH BANYAK MELIHAT PENGAJARAN CERITA INI PELAJAR LELAKI AGAMA SUKAR DIPERCAYAI.MENJADI TANGGUNGJAWAB PENULIS UNTUK MENCERAHKAN KEADAAN DAN PENGAJARAN YANG SEBENAR DARI CERPEN INI

     

  • At 22/10/10 11:22 PTG, Anonymous ain said…

    mencintai bukan erti memiliki, cinta hak kita, tp jodoh tu atas Dia, kdg2 cinta ujian,

     

  • At 1/11/10 9:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sbuah ksah mnrik...tpi lau ksah ini ksah sbnr sy ada bbrpa komen tntg hafiz n hajar...
    bgi sy hajar x sptutnya leka dgn tugasannya shgga mengabaikan suami...ttpi sbgi suami,hafiz brhak utk mmbrthu istrinyaakn kclapan istrinya...nfsu mgtasi sglanya...bkankh i2 suatu prkra yg mykitkan hati sorg insn rglar istri?kalau istri boley setia,mgpa suami tdak boley?

     

  • At 15/11/10 7:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..xtaw r cte ne btol or x tp sekdr komen je..jgn mrh..
    ad btul jgk komen2 d ats.hehehehe
    hafis n hajar wlupun cbuk m'gejar cita2 tp jgn lah alpa ngn status diri..MSG2 PRLU MJGA KEUTUHAN UMH TGGA.saat b'jauhan lah Allah m'guji kesbrn hambanya,tawlah kouta laki ada 4.! tp bkn lesen tuk laki sesuka ati nk kwen len. sbg seowg suami amk lgkh p'yelesaian y bek!dgn pikir ati ke2 phk..bkn JG ATI SDRI JE.!sowg is3 plk cbuk cmne pun kbjkn suami msti d titik brt'n.

    NOBODY IS PERRECT.!suami is3 prlu tima klmhn + klbhn psgn msg2..bljrla m'jg ati gurl n bljrla m'jg ati laki..luv is not 4 u take but 4 u 2 b taken..
    waHhh..!! b'jela2..hehe..soryyyy. thnkg iT 4 u all

     

  • At 15/11/10 8:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cuba penulis tmbh cter kat hafis tntg hafis nk kwen len..msk'n unsur y positif. seowg penulis msti taw b'men ngn situasi dlm cter. msti p'bc suka..hehehehe
    sbgi p'bc nk Nding y best2 jer..huhuu.

     

  • At 19/12/10 10:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lelaki mmg slalu cam ni ...kaum hawa begitu setia trhdap suaminya...mnkala kaum adam?!! huhu...mmg lelaki zmn skrg pyh nk cri yg setia pda cinta dari kaum hawa..huhu!!

     

  • At 6/1/11 11:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa yg hajar lalui sama seperti sy lalui ketika suami menemui cinta barunya.tp ia tidak bertahan lama kerana....cinta pertama adalah cinta yg pertama adalah cinta yg abadi bkn cinta yg berteraskn nafsu semata2....

     

  • At 3/2/11 10:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hafiz t'lalu ikutkan nfsu...org yg kuat iman adlh org yg dpt mengawal nfsunya...buat aper bljr agma tnggi2,,tp..nfsu x bleh d'kwal...nipis imannya..

     

  • At 14/2/11 9:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    duii.. sandiii..
    bidaa... p mati la laki tu...

     

  • At 23/2/11 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lelaki mmg slalu cmtuh....hurmmm cdeyh...

     

  • At 27/2/11 5:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah kisah cinta agung......mungkin mereka akan bersatu....sambung lagi...tpi laki slah hajar snggup menunggu

     

  • At 12/4/11 7:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih .sian kt dye .
    adoii .apasai ari nie
    trbce ksh sdih jer!
    ~*~afiey~*~

     

  • At 13/4/11 1:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lelaki yg alim pn xmampu nk lwn nafsu.. sedinye..

     

  • At 20/7/11 3:51 PTG, Anonymous nurul said…

    assalamualaikum.... bgi ana sbagai muslim antumperlu mengawl antum pny nafsu krn org yg mnjga iman nafsunya dikwl olh akal bkan akal dikwl olh nafsu. sbagai muslimt yg senasib dgn hajar ini ana hara antum bersbr wassalam...

     

  • At 27/7/11 11:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eeee....xnk cm2...kjamnye llaki 2!!!!ksian istri dye...sy pon ad husband 2 be yg akn blajar kt msir...tp nk jd mcm ney..insyaallah..

     

  • At 13/8/11 1:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya..cete nie ni sangat menghayat hati.saya kagum dengan ketabahan Hajar..cinta hajar.....

     

  • At 16/8/11 11:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya menangis dan sebak membaca cerita anda..Tahniah!

     

  • At 7/10/11 11:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i hate man or boy!!..throw them with some stones....

     

  • At 14/3/12 4:48 PTG, Anonymous nadea niey said…

    isk3,,,,
    uwaaaaaaaa...sedih gler..
    tanak r gniey...tp da xder jdoh na wt cmne..
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

     

  • At 10/4/12 9:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdihnye

     

  • At 29/5/12 11:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jodoh pertemuan kuasa Allah... " perempuan yang baik untuk lelaki yang baik,lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. begitu juga sebaliknya'

     

  • At 7/7/12 1:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    keep it up ..
    good try ,law kmbangkan bwat nvel pn okey ..
    sye suke jlan cter dye .ending sedih ..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group