BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 31, 2009
Cerpen : Dan Akhirnya..
Nama Pena : nor zaira

Shak, dari jauh ku dengar kicauan beburung bebas berterbangan di angkasa. Seolah sedang berlagu suka tanpa mengenal erti sebuah luka. Padi yang sedang menguning seakan tidak sabar untuk dituai. Semua itu, terkadang menyiksakan hatiku kerana kebiasaannya di ketika ini kita pasti tidak melepaskan peluang untuk menikmati keindahannya. Kini, cuma aku saja setia menanti.

Aku tahu kau di sana mengejar cita. Yang kau harapkan sejak di bangku sekolah lagi. Katamu ingin bermain salji dan merasai musim bunga yang indah sedangkan aku tidak sanggup untuk meninggalkan segala yang ku miliki. Aku sentiasa berharap cita-citamu itu akan terlaksana seperti yang kau inginkan.

Di sini, aku ingin kau sedari betapa aku sentiasa mengingatimu selalu kerana waktunya telah tiba untuk aku mengundurkan diri dari hidupmu. Ini semua bukan kehendakku, Shak. Aku terpaksa kerana tiada pilihan lain. Kini kau bukan lagi kekasihku tapi tunangan orang dan gadis pilihan keluargamu adalah Emma, sahabat kita.

Kenapa kau merahsiakan semua ini dariku? Kau tahu segalanya sebelum berangkat ke sana tapi sengaja kau sembunyikan dariku. Untuk apa kau lakukan begini sedangkan ianya tetap berlangsung? Siksa hatiku menahan sebak tatkala melihat ibumu menyarungkan cincin di jari manis Emma. Betapa deritanya aku menahan airmata melihat keriangan Emma.

Harapan dan impian yang kita bina telah musnah, Shak. Demi persahabatan kita bertiga…biarlah aku saja beralah. Sehingga kini aku tidak pernah memberitahu Emma makna perhubungan kita dan akan tetap aku simpan demi kebahagiaan kalian. Aku akan pergi dari daerah ini agar kau tidak berada di persimpangan. Anggaplah perhubungan kita sebuah ilusi yang hadir sekadar menyisip suasana.

Maafkan aku..aku tahu hatimu terluka tapi hatiku telah pun berdarah.

Akma.

Aku melipat surat itu dan memasukkan ke dalam sampul berwarna biru. Sebaik saja sampai surat itu ke tangan Shak, berakhirlah sebuah ikatan cinta. Aku tahu Shak akan pulang dalam sebulan lagi. Dalam tempoh tersebut aku bimbang pendirianku berubah.

Mungkin Shak akan menuduhku dengan pelbagai tapi sebagai seorang perempuan aku tahu perasaan perempuan lain. Lagipun aku tidak mahu persahabatan aku dan Emma terputus.

Di daerah asing ini, aku dan keluarga membawa diri. Lagipun ayah telah di arahkan bertugas di sini. Aku tidak perlu mencari alasan lain jika Emma bertanya nanti. Ibu dan Ayah cukup mengerti perasaanku meskipun terasa berat untuk meninggalkan kampong halaman. Mereka juga tidak mahu aku dilempar dengan pelbagai tuduhan bila Shak pulang nanti.

"So, macam mana keje di sini? Ada apa-apa yang perlu I bantu?"

Aku tersenyum mendengar soalan dari En.Eric, bos muda aku.

"Tak ada. Semua okey buat masa sekarang."

Wajahnya ku pandang. Kacak. Patutlah ramai staff yang menaruh hati padanya.

"Okey, kalau ada yang you tak faham, you boleh cari I atau Shima."

"Baiklah. Ada apa-apa lagi?"

"You boleh keluar."

Aku mengangguk dan melangkah keluar. Dalam hati berbunga bangga kerana mendapat seorang ketua yang begitu prihatin. Benarlah apa yang ku dengar tentang dia.

"Hai, senyum nampak. Ada apa-apa ke?"

Aku termalu sendiri apabila diusik Kak Shima.

**********************************************

Hari ini 25hb Mei. Bermakna Shak telah pun tiba di Malaysia. Pasti dia tercari-cari aku di kampung. Dan pasti juga kehilanganku dipersoalkan. Memang aku rindu untuk menatap wajahnya setelah 5 tahun tapi biarlah setebal mana kerinduanku ini tidak mungkin aku kembali kepadanya. Aku telah membuat keputusan walapun pada hakikatnya aku masih belum bersedia untuk menghadapinya.


Hpku berbunyi sebaik saja aku masuk ke dalam bilik. Segeraku capai HP di atas katil. Tertera nama pemanggil.

Eric? Apa hal pula bos aku ni?

"Hai, Akma. Bz tak?"

Kedengaran suara sebaik saja aku menekan button accept.

"Taklah. Apa hal En.Eric?"

Bimbang aku ada masalah ofis.

"Tak adalah. I nak ajak You dinner. Boleh tak?"

Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Macam tak percaya dengan apa yang ku dengar. Seorang bos mengajak staffnya keluar.

"Tapi.."

Belum sempat aku menghabiskan kata, dia terlebih dulu menyampuk.

"Now, I ada depan rumah You. I tunggu."

Talian diputuskan. Aku menjengok keluar tingkap. Memang benar. Mahu tidak mahu aku menukar pakaian. Lagipun, dia yang ajak, apa salahnya.

*****************************************

Suasana di warung makan agak riuh. Malam minggu memang begini tapi aku telah biasa. Kerlipan neon penyeri malam. Begitu indah sekali pandangan mata. Agak hairan lelaki ini. Kebiasaannya anak orang kaya seperti dia akan memilih café eksklusif ataupun hotel. Penampilannya juga berbeza dari biasa. Dia cuma mengenakan T’shirt dan jeans lusuh namun masih tampak bergaya.

Ku lihat dia relaks sekali menyuap mee goreng ke dalam mulut. Seolah tidak kisah dengan suasana begini.

"Kenapa pandang I macam tu?"

Soalannya mengejutkan lamunanku. Aku tersipu-sipu malu.

"You dah biasa ke sini?"

Dengan teragak-agak aku bertanya. Dia terhenti mengunyah dan kemudian tersenyum. Aku suka lihat dia begitu. Menyerlahkan ketampanannya.

"Lebih dari 4 kali. Kenapa?"

"Yelah.. selalunya orang seperti You ni pemilih sikit. Tak makan di warung."

"I pun manusia biasa. Apa yang I ada sekarang, bukan hak I. But father I. I cuma penyambung warisan tu. Makanan di sini sedap. Lagipun boleh save budgetlah sikit.."

Dia ketawa menampakkan barisan giginya yang putih dan tersusun.

"Takkan nak save budget kot..gaji ribu.."

Aku cuba memancing.

‘Dunia sekarang, kenalah jimat. For the future."

Kami sama-sama ketawa. Aku suka dan senang bersamanya. Banyak cerita dan pengalaman dapat ku pelajari darinya. Terutama soal kerja. Dia tidak lokek memberi ilmu. Lagipun dia memang fasih berbahasa Melayu. Kadang-kadang befalsafah lagi.

*********************************************

Aku tidak tahu sejak bila bermula persahabatan ini. Tapi yang pasti kekerapan menolong di pejabat sering memaksa aku bersamanya. Lagipun Kak Shima cuti bersalin kerana itu aku terpaksa uruskan kerjanya. Padaku, Eric memang bertuah. Dalam usia 30 tahun dia telah menjadi CEO. Dan tidak lama lagi seluruh empayar keluarga Wong akan menjadi miliknya apabila Tuan Wong bersara nanti.

Kini, banyak masaku habiskan bersama Eric. Ternyata dia adalah seorang lelaki yang begitu memahami. Jika ada kelapangan pasti ada saja aktiviti yang dilakukan. Kadangkala Eric membawa seorang kawannya, Sham untuk menyertai kami. Hubungan Sham dan Eric bagaikan saudara. Lagipun, Eric sekarang tinggal bersama Sham di apartment miliknya.

Pun begitu, masih banyak rahsia yang tidak ku tahu tentang Eric terutama berkaitan soal cinta. Dia tidak pernah bercerita padaku. Cuma sekali sekala dia keluar dinner dengan Cindy, anak rakan Tuan Wong. Mungkin Cindy atau mungkin juga orang lain. Siapa tahu…

Kelmarin, Shak melangsungkan perkahwinannya dengan Emma. Aku tahu aku bersalah padanya kerana terlalu terburu-buru membuat keputusan meninggalkannya tapi aku yakin ini adalah yang terbaik demi kebahagiaan hidupnya. Ibu dan ayah saja menghadiri majlis itu supaya tidak ketara ketidakhadiranku. Alasan Ibu, aku sedang berkursus di Langkawi. Yang lebih mengharukan, airmata Shak menitis sewaktu bersalaman dengan ibu.

Walaupun pedih rasa hati namun aku tabahkan jua menghadapi. Saat impianku untuk bersama Shak telah pun musnah dan yang tinggal kini hanyalah kenangan-kenangan yang masih tetap terpahat kukuh diingatan.

Ternyata dalam kehidupan ini sering terjadi perkara yang selalu memeranjatkan.

"Jauh mengelamun. Fikirkan apa?"

Aku tersentak. Sejak bila Eric berdiri di hadapan pun aku tidak sedar.

"So, macam mana kursus?"

Dia melonggarkan tali leher dan menanggalkannya.

"Ok."

Aku menyandarkan badan di kerusi. Mataku terpandang lukisan yang sedang tergantung di dinding pejabatnya. Ada seribu makna yang tersembunyi.

"Boleh I tanya You sesuatu? Tapi You kena jujur dengan I."

Kata-katanya membuatkan aku berdebar. Dia menarik kerusi Shikin di meja sebelah dan duduk berdekatan denganku.

"Apa pendapat You tentang I?"

"Pendapat? Pendapat macam mana tu?"

Aku tertawa kecil mendengar soalannya. Satu soalan yang belum pernah ku dengar dari bibirnya. Dan jawapanku, pasti dia seorang lelaki yang istimewa.

"Whatever.."

"You bergaya, kacak, jujur dan berpendirian teguh. Why?"

Aku memberi pengakuan jujur. Dan kalau hendak ku senaraikan tentu tidak tertulis oleh tangan tentangnya.

"Nothing.. Cuma.. biarlah I direct to the point.. Kenapa tidak You jadi special girlfriend I saja?"

Aku terkejut sebenarnya mendengar pengakuan dari Eric namun aku pura-pura berlagak biasa. Hatiku tersenyum bahagia.

"Ni satu lamaran ke? Tapi, macam mana perbezaan agama dan budaya kita?"

Aku ingin mencari jawapan yang lebih pasti.

"Itu bukan persoalannya. Yang penting kesudian hati You dan I."

Mata kami bersatu. Ada sesuatu yang tersembunyi di sebalik matanya itu namun aku mengerti di dalamnya tersimpan sebuah kasih sayang yang suci.

"You tak takut? Dugaannya banyak. Salah satunya penerimaan keluarga You."

"Dah lama I bersedia untuk menghadapi kemungkinan itu. I tak gentar asalkan dapat bersama You."

Aku terdiam tanpa kata mendengar keyakinannya.

****************************************

"Akma, kenapa You seolah melarikan diri dari I."

Eric menghalang langkah sewaktu aku hendak melangkah keluar dari biliknya.

"Tak adalah.."

Aku berpura-pura. Sememangnya sejak kebelakangan ini aku ingin mengelak darinya. Aku tidak mahu dia menyimpan harapanku. Biarpun dia ikhlas menyayangi aku namun masih banyak perkara yang harus difikirkan.

"I sunyi You. I nak kita macam dulu."

Suaranya perlahan namun masih jelas terdengar di telingaku.

"You meragui I? Atau You dah ada special boyfriend?"

Dia merenungku.

"Tidak, Eric. I.. Kita tak mungkin dapat bersama."

Aku mulai terasa kolam mataku berair. Ada takungan jernih di situ yang hanya menunggu masa untuk dilimpahkan.

"Akma, I very love You.."

Dia memegang kedua-dua belah tanganku dan mengucupnya. Aku membiarkan saja dia berbuat demikian. Mungkin inilah pertama dan terakhir sekali aku merasa panas nafasnya di tanganku.

Setiap kali aku ingin melupai Eric, setiap kali itulah kenangan demi kenangan kembali mengetuk kamar hati. Aku rindukan kemesraan dulu namun aku harus menyedari tidak mungkin diia menjadi milikku.

Segeraku menarik tangan yang dipegang Eric dan berlalu meninggalkannya. Aku tidak mahu dia tahu perasaanku yang sebenar.

***********************************************

Aku mengambil kartu iringan jambangan bunga di atas meja. Membelek kad berwarna merah itu.

Akma,
We need to talk. I must see you.
Miss You so much.

Eric.

Biarpun sebelum ini aku pernah merasakan duniaku telah berakhir dengan perkahwinan Shak dan Emma namun akhirnya aku menyedari setiap apa yang berlaku itu ada hikmahnya. Eric muncul pada saat hatiku disimbah rasa luka. Seolah kehadirannya menjadi penawar kecewaku.

Aku sebenarnya berperang dengan perasaan sendiri. Dalam hatiku telah tertulis nama seorang lelaki yang begitu banyak mengajarku erti kehidupan. Yang sentiasa memberiku dorongan untuk mencapai impian. Aku sememangnya tidak mampu lagi membohongi hati bahawa aku juga cintakan Eric.

"Kau fikirkan sebaiknya, Akma. Ayah dan ibu tidak pernah menghalang siapa pun pilihanmu. Cuam, kau harus ingat.. di depanmu masih banyak rintangannya."

Lembut bicara ibu tatkala aku suarakan perasaan hati Eric.

**********************************************

"Akma.."

Eric berdiri di depanku. Benar, Eric menepati janji.

"Bacalah.."

Aku menyambut IC di tangannya.

Muhamad Aiman bin Abdullah?

Benarkah apa yang sedang ku baca saat ini? Aku pandang wajahnya memohon penjelasan.

"Apa yang tertulis di situ adalah benar. I telah lama memeluk Islam. Sejak study kat UUM lagi dan Sham jadi saksinya."

"Kenapa You rahsiakan semua ni?"

"You yang tak pernah tanya."

Aku kehilangan kata.

**********************************************

Semuanya berlaku dengan pantas sekali. Tanpa aku duga, Eric telah memeluk Islam di UUM tiga tahun lalu. Dia sememangnya telah lama meminati Islam. Waktu itu, dia tinggal di kampung. Kekerapan mengikuti kawannya, Amin ke rumah Pak Guru telah menimbulkan keinginan mendalami Islam. Hasrat itu di pendamkan sehinggalah bertemu Sham. Shamlah yang sering memberi bimbingan dan tunjuk ajar padanya.

Keluarga Eric telah lama tahu hal ini. Mereka tidak pernah membantak keputusan Eric. Lagipun dua orang kakaknya telah terlebih dahulu memeluk Islam dan berkahwin dengan lelaki Melayu. Dia juga telah membawaku bertemu keluarganya. Ternyata mereka bukan seperti yang ku sangkakan. Mereka terlalu baik.

Dan kini, seluruh hidupku akan ku serahkan pada Aiman untuk menerajuinya. Cinta dan kasihku telah tertanam untuknya dan tidak mungkin akan tergugat biar apa jua yang mendatang.

Hidup ini sememangnya di luar jangkaan.

"Buat apa tu sayang?"

Aku menoleh. Aiman mendekatiku sambil tangannya memegang sekuntum mawar merah. Bunga kesukaanku.

"Dah lama pulang?"

Dia mengangguk lantas duduk di hadapanku.

"Selama ulangtahun kelima, sayang…"

Bibirnya menyentuh pipiku lembut.

"Terima kasih, abang. Terima kasih kerana membahagiakan Akma selama ini."

Ku kucup mawar merah pemberian Aiman tanda kasihnya yang begitu suci padaku. Kini, usia perkahwinan kami telah mencecah lima tahun. Dan Muhamad Haikal Ariff adalah lambang penyatuan cinta kami berdua. Aku bahagia dengan hidupku kini.

Muhamad Aiman, suamiku..
Di dalam kegelapan jiwa yang meronta, di antara heningnya sekeping hati.. kau hadir memancarkan seribu cahaya buat peneman hidupku. Ku harap padamu.., bahagiakanlah aku hingga ke penghujung usia demi cinta yang kita ikrarkan janjinya.-Sept 2000
posted by Penulisan2u @ 2:11 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
40 Comments:
  • At 31/10/09 12:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    see..stp kejadian mst ad hikmah kan!!!...kdg2 Allah ambik sesuatu dr kta tp pst akn dibls dgn sesuatu yg lbh beak dn bsar...

     

  • At 31/10/09 3:10 PTG, Blogger syasya said…

    ni kisah benar ke? best nye...macam mimpi jadi realiti kan? mmg betul setiap kejadian ada hikmahnya. sebab itu kita sebagai hamba jgn bersedih hati..jika teguh iman maka kebahagiaan sentiasa mendatangi kita..cerpen ni sangat lah best..

     

  • At 1/11/09 6:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bnarlh stiap kjadian ad hkmahnya....
    cerpen nie best sgt...
    so sad..n so sweet....

     

  • At 2/11/09 11:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setiap apa yg berlaku pasti ad hikmah di sebliknya....

    sebuah percintaan jg tidak semestinya berakhir dngn sebuah iktan perkahwinan...

    keep it up......all the best

     

  • At 2/11/09 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i dah lama putus dengan my boy,
    tapi i masih xjumpa sesorang yang mampu
    memberikan cinta yang tulus pada i.
    i sedih sangat-sangat.

    ape2 pun cerita ni memang best.

    n teruskan usaha anda. GUD LUCK!

     

  • At 3/11/09 1:56 PTG, Anonymous sal said…

    rebutlah cinta selagi ada peluang..
    best..semoga berjaya wahai penulis!!

     

  • At 4/11/09 11:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penulisan yang amat la bek...
    suke bce cerpen ni....
    penulisan yg x teragak2..kemas..mudah difahami...
    mmg btol...adakalanyer Allah ambil sesuatu dr kte coz tok beri yg terbaek kat kte...so smuanyer de hikmahnyer..
    wat penulis....try again...
    ~beeash_bp~

     

  • At 4/11/09 4:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..
    teruskan usaha anda :)

     

  • At 4/11/09 10:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet story..
    love it very much...
    hope dpt hsilkn lg byk ctew yg mnarik n gempak..
    hahaha
    keep it up...

     

  • At 5/11/09 2:33 PG, Anonymous darkcomel said…

    best... suka... sronok..
    suka... sronok... best..
    sronok... best... suka..
    tahniah...
    mengimpikan n menunggu khadiran insan yang mampu membimbing diri ini, menyayangi sepenuh hati..
    insan yang bergelar suami...

     

  • At 6/11/09 7:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam nor zaira..
    bes cter ni..gud job..!!
    sumenye ok..mdh nk bc n..xbesrabot la..
    keep on writing..!!
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 6/11/09 5:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pelangi selepas hujan..tahniah penulis..

    -miss_purple-

     

  • At 12/11/09 4:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow...
    besnyer cter nie....
    sweet gler....
    truskan lg brkarya...
    chayok2!!!

    ~~~syu90~~~

     

  • At 13/11/09 10:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol..,stiap yg berlaku ade hikmahnya..
    sweet cerpen nie..
    keep it up..,gud luck..

     

  • At 22/11/09 3:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wawawa..
    very gud la,,.!!
    sweet,..
    n
    simple

    ~selendangputih~

     

  • At 25/11/09 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kisah ney mcm btoi2 ja.....
    bez ja cerpen ney....
    penggayaan bahasa bley tahan..
    truskan perjuangan lg..
    gud job...

    luv,
    ina2507@yahoo.com

     

  • At 26/11/09 5:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    akma dpt laki yg agi baek...
    de hkmah stiap yg b'laku..
    2 tnde Allah sntiase syng ngn hmbe nye..
    keep it up k..

    -miss-

     

  • At 8/12/09 3:44 PTG, Blogger Iera said…

    terima kasih atas komen anda semua..
    tp crite ni hanyalah rekaan semata-mata..
    yg sy tulis pd sept 2000 dan blum pernah disiarkan kat mn2..
    sy akan teruskan usaha dan perbaiki kelemahan..

     

  • At 25/1/10 11:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah to penulis.
    jalan cerita yg banyak pengajaran.
    setiap yg berlaku insyaAllah ada hikmah disebaliknya.
    saya pun terpaksa melepaskan seseorang yg saya sayang.
    tapi saya percaya pasti ada hikmah suatu hari nati...

     

  • At 15/2/10 3:39 PTG, Anonymous mojo jojo said…

    bes..besss....

     

  • At 20/2/10 3:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez!!
    keep up the good work..
    thumbs up!!
    -inid-

     

  • At 19/3/10 5:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    akma sgt bertuah...
    walaupun cerpen ni agk pendek
    n plot yg simple,
    tp ia menarik...
    teruskan berkarya!!!
    ~eiQa13~

     

  • At 19/3/10 8:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baiknyer akma tu.....sanggup berkorban demi kebahagiaan kawannya sendiri...
    tapi apapun best gak r...

    teruskan usaha anda dan hantar banyak2 lagi..
    saya akan terus menyokong anda...

     

  • At 22/3/10 1:54 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    Tuhan tu maha adil..
    w/pun ada hari2 Akma menangis, namun pelangi yg hadir selepas hujan
    Kebahagiaan milik nyer jua..
    1 more thing, Islam is Universal..no matter what kind of relegious u re, but Islam NEVER break the relations even in different way.
    Gud job writer...i like...

     

  • At 5/4/10 11:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setiap kepahitan pasti ad kemanisan...setiap kedukaan pasti ad kebahagian

     

  • At 23/6/10 10:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nama muhammad aiman wong? adakah secara kebetulan.. my friend di klang pun nama sama.. dia kawin dengan malay..

    segala kepahitan akan dibayar dengan kemanisan... masa yang akan menentu segalanya..

    suzy

     

  • At 22/7/10 2:43 PG, Anonymous alya said…

    HAH HAH....Gud story...at last i dapat satu cerita yang menrik...keep it up girl..;]

     

  • At 28/7/10 3:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    congrats! plot yg menarik, gaya bahasa bagus n nice ending...sad n sweet...gud job!!

     

  • At 29/7/10 12:01 PTG, Blogger kHairulANiZa said…

    BEST...TAHNIAH...CERITA YG MENARIK....

     

  • At 26/9/10 10:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tahniah menarik....
    Mcm cite sya . Cuma yg berbeza suami akak tak kaya tp baik hati. Kami bahagia dgn tiga cahayamata.. Kisah akak dah 23 thn berlalu..
    Tahniah.. ye

     

  • At 16/10/10 8:52 PTG, Anonymous Arlina Azizan said…

    best citernyer... bhasanya pn best... pndai pnulis susun ayat... puitis jer
    klu jdikan novel msti lg best nie....

     

  • At 24/11/10 10:29 PTG, Anonymous hamba drpd penciptanya said…

    bez...teruskan usaha gudluk

     

  • At 5/1/11 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suker nyer citer nih... tak over.. xder sebuk2.. cool jerk... sweet....
    congrats writer...

    SHA_;D

     

  • At 18/1/11 11:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alaamak napa cinta si akma yg dulu tu ndak da ending abis perasaan si shak amacam ???em but i like aiman so happy haha

     

  • At 8/3/11 1:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    comell :))

     

  • At 11/3/11 10:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ni sgt menarik..jln cerita yg baik dan yg penting happy ending...suka sgt...

     

  • At 3/5/11 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam buat penulis..
    anyway,cite nie sngt best n bnyk bri pngjrn pd sy..ianya seakan2 m'ingatkan sy pd kisah lalu..saat sy melepaskan insan tersayang utk kebahagiaanya..

    cinta tak semestinya memiliki.cinta tak semestinya bersatu..

    dan pling penting,stiap sesuatu itu pasti ada hikmahnyaserta m'ingatkan pada kita agar lbh dekat dgn-NYA..

    gud luck..

     

  • At 11/6/11 1:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hmm...sooo...swett...bez cgt2..tpy cdeh r gak psal shak 2...pape pown..mg bez r...

     

  • At 1/7/11 4:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet nye cter ni...ske sgt2...huhu

     

  • At 5/5/12 9:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermmmm,cite tu dh ok sgt,cuma ada 1 perenggan tu awak ada guna basa inglish tu rasa mcm tk kena ckit la,sy rasa bkn "but father I",tp "but my father" la,maybe.tp tk tahu la kot klu sy tersilap,tp dari segi penulisan.......OK:)

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group