BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 10, 2009
Cerpen : Hacks 1437!
Nama Pena : YeN

Sayang.. rumah sebesar itu hanya didiami oleh seorang gadis dan beberapa orang pembantu dan pengawal keselamatan rumah. Hmm.. beginilah kehidupan sigadis dari kecil sejak kematiaan ibunya hingga dia berumur 23 tahun. Ya.. kematian ibunya telah merampas keceriaannya. Ini semua kerana ayahnya yang sanggup mendera insan yang bergelar isteri hanya untuk bersama perempuan lain. Mujur rumah itu dan hartanya milik ibunya. Jika tidak entah dimana lagi dia akan tinggal. Bersyukur juga dia kepada Makcik Enah yang sanggup menjaganya hingga kini.

Peristiwa beberapa bulan lalu sekali lagi merampas erti kebahagiaan yang mula mekar dihatinya. Zezan.. ya Ak Azezan Ruzaini bin Pg Ajmal. Bekas tunangnya yang sanggup memutuskan pertunangan mereka hanya kerana ingin bersama perempuan lain. Tapi dia.. arghh sudahlah mungkin semua lelaki sama saja. Kenapa hidup gadis ini harus menderita?? Ezzah Aryana Binti Erman Aziz, kesepian kini membelengu dirinya, hatinya kian hancur hanya kerana kehadiran dua orang lelaki yang sanggup membuat dia menderita dan terluka. Luka yang kini masih berdarah. Siapakah yang sanggup untuk mengubati hati yang kian terluka ini?? Disaat dia memerlukan kasih sayang seorang insan bergelar ayah, ayahnya telah memusnahkan impiannya. Disaat dia memerlukan seorang tunang yang setia, tunangnya telah curang.. Mungkin sudah takdir hidup Ezzah begini. Semenjak dua insan ini melukai hatinya, dia tidak ingin lagi jatuh hati terhadap lelaki walaupun sebaik mana mereka. Biarlah luka ini bermukim dihati.

***
Bagi Tengku Ariff Zakaria Tengku Badaruddin, perempuan telah lama musnah, lenyap dihadapan matanya. Kini dia berusaha untuk tidak mengulangi peristiwa yang telah lama terkubur dalam sejarah keluarganya. Selama 24 tahun dia hidup dibumi ini, sekalipun dia tidak pernah menganggap perempuan itu wujud. Jauh sekali untuk memuji insan yang bergelar perempuan. Hal ini memang diketahui orang ramai, malah seluruh masyarakat mengetahuinya. Ini kerana gelaran diawal namanya membuatkan berita buruk 10 tahun lalu itu tersebar. Di pejabat ayahnya yang kini diambil alih olehnya hanya di huni oleh pekerja-pekerja lelaki.

Zack.. begitulah panggilan teman-temannya yang rapat dengannya. Temannya, Rafy dan Hilmi sudah masak dengan perangainya yang kuat melenting ketika mendengar perkataan perempuan yang keluar dari mulut orang-orang yang rapat dengan. Entah sampai bilakah "sensitive" Zack terhadap perempuan akan hilang, Mungkinkah ada orang yang sanggup mengubah pendiriaannya?? Mampukah seseorang itu membuat zack lupa akan kisah lalu??
Sampai bilakah lelaki bernama Tengku Ariff Zakaria ini akan sedar akan kehadiran insan bergelar perempuan?? Mampukah dia berbuat semua ini??

***





Pagi itu Ezzah Aryana terlewat bangun untuk pergi bekerja. Ini semua salah Makcik Enah yang membawanya melihat rancangan menarik yang sedang disiarkan di peti TV malam itu dan lupa untuk membangunkannya pagi tadi. Huh.. salah aku juga bukan salah Makcik Enah.. keluhnya didalam hati. Kereta Lexusnya memecut laju kerana dia sudah terlalu lewat untuk masuk kerja.

Ezzah Aryana asyik mengerling jam ditanggannya hingga dia tidak ternampak sebuah kereta keluar dari simpang. Dum!!! Arghhhh! Terjadilah satu kemalangan. Hmm mujur bukan kemalangan tragis. Hanya kemalangan kecil. Nak buat macam mana nie?? Dah lah ahkhir bangun. Ini pula kereta nie tak tentu fasal lah keluar simpang suka-suka hati dia kemek lah kereta kesayangan aku nie...bebel Ezzah Aryana didalam hati.

Ketukan keras di cermin kereta sebelah kirinya mematikan bebelan dihatinya. Esh manusia kah binatang nie?? Tak tahu kah aku terkejut?.. Ezzah Aryana terus membebel. Dia lantas keluar. Seorang lelaki sedang menunggunya sambil menyandar disebelah keiri keretanya. Eyh kereta nenek dialah suka hatinya menyandar.. marah Ezzah Aryana didalam hati. Dia lantas pergi kearah lelaki tersebut. Sempat lagi dia memerhatikan hadapan keretanya yang kemek terlanggar kereta lelaki itu. Tanpa apa-apa alasan Ezzah menendang kereta lelaki tersebut .

"Hey!" Jerkah lelaki itu. " Apasal awak tendang kereta saya macam tu?"

Ezzah Aryana terdiam dan tidak memusingkan badan melihat lelaki tersebut. Heh! Salah sendiri keluar simpang suka-suka hati. Tak ada mata kh?? Bebelnya terus didalam hati.

"Hoi perempuan!! Kenapa tak pandang? Takut? Huh perempuan semua sama suka berpura-pura padahal mahu perhatian lelaki!" tengking lelaki tersebut.

Mendegar kata-kata tersebut, hati Ezzah bagai di koyak dan di hiris. Pura-pura?? Ya Allah berikanlah hambamu kekuatan. Sungguh Ezzah benci dengan perkataan pura-pura itu. Kerana ianya mengingati ingatannya kepada Zezan yang berpura-pura setia. Air mata mula bergenang di kelopak matanya. Hisy buat apa menangis.. Ezzah menguatkan hati untuk berpaling melihat lelaki tersebut.

" Huh?! Awak menangis? Tak sangka langsung perempuan memang begini, dilahirkan dalam hidup kepura-puraan! Cepat saya mahu awak minta Maaf saya tak ada banyak masa tuk bersama awak! Dan lagi satu jangan lupa ganti rugi untuk kereta saya ni!" Marah lelaki tersebut.

" Suka hati awaklah nak mengata perempuan. Lelaki apa kurangnya! Hanya mahu memusnahkan impian seorang perempuan!!Ganti rugi?! Huh jangan harap! Awak yang sepatutnya ganti rugi! Kerana awak tak ada mata tu kereta saya kemek tahu!!! Tapi dalam hal ini awak yang salah jadi awak yang harus minta maaf!" Balas Ezzah.

" Apa?! Tak ada mata? Hoi! Tak ada otak kh? Siapa suruh pandu laju-laju? Saya nak cepat awak yang terus-terus saja langgar kereta saya!"

Ezzah yang tidak tahan lagi dengan segala kemarahan dan tengkingan lelaki itu terus meminta maaf dan terus mengunci dirinya di dalam keretanya. Menangis sepuas-puasnya didalam kereta. Arghh kenapa lelaki tidak pernah faham perasaan perempuan? Dia mencapai telefonnya lalu menelefon pejabatnya untuk meminta kebenaran bercuti. Setelah itu dia menelefon rumah dan meminta Makcik Enah menyuruh Pakcik Zali[driver] mengambilnya dan membawa panarik kereta untuk menghantar keretanya dibengkel. Dia membiarkan lelaki itu terus mengetuk cermin keretanya. Setengah jam kemudian datang drivernya dan penarik kereta. Dia terus memasukkan barang-barang berharganya didalam beg lalu masuk kekereta yang di bawa oleh Pakcik Zali. Dia membiarkan Pakcik Zali menyelesaikan masaalahnya dengan lelaki entah siapa namanya itu. Memang itu yang sering berlaku. Jika dia ada masaalah samaada Makcik Enah atau Pakcik Zali yang membantunya menyelesaikan perkara tersebut. Dia telah menganggap mereka seperti ayah dan ibu sendiri.

Beberapa minit kemudian barulh Pakcik Zali masuk kedalam kereta. Pakcik Zali memberitahu Ezzah bahawa lelaki itu minta ganti rugi. Wajarkah Ezzah membayar ganti rugi tersebut?? Hisy tak patut lah.. sepatutnya dia yang bayar. Cis! Kurang ajar punya lelaki. Ezzah hanya membiarkannya dan mengarahkan Pakcik Zali memandu pulang kerumah.

***
"Maaf Tengku, Tuan Ilham telah membatalkan perjanjian diantara syarikatnya dan syarikatnya kerana setiap kali temu janji Tengku selalu lewat, dia sudah tidak tahan lagi Tengku. Maaf" begitulah kata-kata yang keluar dari mulut setiausaha Zack.

Zack mendengus marah dan terus masuk ke biliknya. Ini semua perempuan tu punya pasal..getusnya didalam hati. Tak pasal-pasal projek besar nie di batalkan. Huh tahulah awak jika awak tahu siapa saya! Nasib baik kau tercicir kad pengenalanmu hah! Senanglah saya nak cari awak!

Terus dia memanggil sestiausahanya dan mengarahkannya tuk mencari maklumat tentang Ezzah Aryana binti Erman Aziz, perempuan yang membuatkan sebelah keretanya cacat. Tak lama lagi kita berjumpa lagi! Kali ini saya takkan biarkan awak lari huh biar awak ganti rugi!



***




Akibat kemalangan itu Ezzah kehilangan pekerjaannya hanya kerana dia memberikan alasan yang tidak munasabah. Kad pengenalannya hilang!! Arghh sudah seminggu dia mencarinya. Pakcik Zali pun sudah disuruhnya mencari di tempat kemalangan tersebut tetapi tidak terjumpa. Eyh kemana hilangnya IC nie?? Sudah seminggu dia hilang..

Ezzah malas hendak keluar rumah mana tahu ada polis habis kena saman atau terjumpa lelaki itu?? Urghh malas nak jumpa lelaki macam tu. Ding..Dong.. Eyh siapa lagi yang datang di waktu begini?? Takkan posman? Kan peti surat ada dekat pagar?

Ezzah lalu berjalan menuju pintu lalu membukanya. Eyh tak salah lihat kan aku nie?? Kenapa dia ada disini? Macam mana..??

" Hoi!! Kenapa?? Nampak hantu kh??" tanpa memberi salam lelaki itu terus masuk kerumah Ezzah.

"kau ingat dapat lari dari akukah?? Inda mau ganti rugi?? Hey rumah sebesar nie takkan tak dapat ganti rugi??" sambung lelaki itu.

"Hey! Masuk rumah orang suka hatinya. Tak bagi salam!! Islam kh?? Hah!" balas Ezzah.

Hisy memang aku benci perempuan suka marah-marah macam...

" Kenapa takut nak balas??" Ezzah meyambung.
"Siapa takut? Ganti rugi dulu baru saya keluar dari rumah awak ni dengan tenang kalau tak saya tak akan pulang kn IC awak!"
"eyh kenapa boleh IC ku arah kau??"
"Hmm terima kasih lah kepada IC awak nie sebab saya dapat cari awak di sini.. so Aryana jadi tak bayar ganti rugi?"

Eek sejak bila aku nak bayar ganti rugi nie! Tapi tak apa lah dia dah lembut sikit tak marah-marah. Bayar atau tidak?? Hmm malaslah biar kn dia menunggu. Lama mereka berdiri berhadapanan . Tiba-tiba...

" Ezzah, saya datang sini nak minta maaf.. Salah saya tinggalkan awak dulu." kata Zezan yang tiba-tiba berada di hadapan pintu..

" emm..Zezan! Awak buat apa lagi kat sini? Kenapa tak pergi jumpa perempuan tu? Awak nak apa? Sambung hubungan kita? Cukuplah awak sakiti saya sekali! Saya tak akan menerima awak kembali!"

" Tapi Ezzah.. saya masih cintakan awak sayangkan awak macam dulu. Please beri saya kesempatan walaupun saya tahu awak sudah ada pengganti. Berbahagialah disamping lelaki tu" Zezan menunjuk Zack lantas berlalu pergi.

Air mata mula bertakung di mata Ezzah. Cukuplah sekali saya disakiti oleh awak Zezan. Makcik Enah yang dari tadi didapur terkejut mendengar suara Zezan terus bergegas ke depan kerana memang di maklumi olehnya Ezzah takkan tahan berdepan dengan Zezan yang yang pernah melukainya.

"Siapa lelaki tu?? betullah apayang saya cakap masa haritu... kau sengaja nak minta perhatian dari lelakikan?? Kau putuskan hubungan dengan dia sebab awak dah jumpa sasaran baru awakkan?? Hoi sedar lah diri sikit!" sejurus Zezan berlalu Zack terus menuduhnya yang bukan-bukan. Ezzah yang sudah tidak tahan dituduh begitu berlari naik kebiliknya meninggalkan Zack dengan Makcik Enah.

"Maaf, boleh tuan tinggalkan rumah nie." Makcik Enah mengarah kan Zack untuk keluar dari rumah itu.

"Eyh Makcik nie siapa?? Nak suruh saya keluar.. Urusan saya dengan Aryana belum selesai"

"Terus terang Makcik minta maaf atas permintaan Makcik tadi. Kalau nak selesaikan urusan tuan dengan Ezzah tolong datang hari lain kerana mood dia tak baik sekarang"

"Eyh mcm mana Makcik tahu mood dia macam mana? Makcik memang sengaja nie menyuruh saya keluar"

"Makcik memang faham perangainya kerana sejak kecil lagi Makcik yang jaga dia selepas kematian ibunya. Ayahnya pergi bersama perempuan lain tinggallah dia seorang diri dekat sini. Dan lelaki tadi tu bekas tunang dia. Memang selepas ayah dan tunangnya meninggalkan dia, Ezzah sebenarnya tidak berani untuk bertemu mana-mana lelaki. Sebabtu dia layan tuan macam tadi. Sebenarnya dia tu baik orangnya. Sekarang Tuan sudah faham dan tolong tinggalkan rumah ni dengan segera"

Tengku Ariff Zakaria yang tadinya tekun mendengar menyerahkan semula IC Ezzah kepada makcik Enah dan memperkenalkan dirinya sebagai Tengku Ariff lalu berlalu pergi.

***

Lelaki apa kurangnya! Hanya mahu memusnahkan impian seorang perempuan.. kata-kata Ezzah Aryana bermain diotak Zack... Patutlah dia cakap macam tu rupanya ada sesuatu..hmm tak kurang mcm cerita saya nie..

Eyh kenapa aku jadi macam ni. Tiba-tiba saja percaya cakap makcik tu. Kenapa dengan aku nie.. selepas dua hari aku dengar cerita Makcik tu aku berubah. Berubah kh aku?? Hilmi dengan Rafy pun kata aku mcm tu.. apakah aku.... Argh tak mungkin...

"hey zack! Termenung saja.. ingat siapa?? Perempuan yang langgar kereta awak haritu?? Dah jatuh hati?? Syukur Alhamdulillah" Hilmi tiba-tiba masuk kepejabat Zack tanpa memberi salam mahupun mengetuk pintu.

"Oi mi! Beri salam kh apakh ani masuk sesuka hati saja. Mun aku lamah semangat.."
Belum sempat Zack menyambung, " tak sempat kawin" tergelak Hilmi mendegar kata-kata Rafy yang tiba-tiba berada di sampingnya.

"hisy.. Tak habis-habis mengusik aku lh korang berdua nie! Tak ada keja kh??"

"Hey sejak bila kau jadi mcm nie Zack? Dulu kami masuk tak pun kau cakap macam nie" Rafy sengaja bertanya.

"Alah kau nie Raf macam tak tau saja.. Zack marah tu sebab kita ganggu dia angan-angan tentang perempuan tu..siapa namanya tak ingatlah" semakin galak Hilmi mengusik

"Ezzah Aryana binti Erman Aziz..hai namamu terpahat dihati..sungguh siang malam kau terbayang wajah mu.. tidurku hanya berteman kan mimpi indah bersama mu"

"eyh aku tumbuk krg! Jangath berjiwang Rafy!!!buat kerja sendirilah!!"

"sibuk kan cik Ezzah tu kh??" Hilmi sempat menyakat lalu keluar bersama Rafy sebelum Zack sempat membalas kata-katanya.

Entah kadang-kadang kata-kata Rafy tu ada benarnya.. aku dah jatuh cinta kh??

***

Tit..Tit... Telefon bimbit Ezzah berbunyi menunjukkan ada sms yang baru diterima.
Ezzah membacanya.

Maaf
-Zack

Eyh salah nunber kali. Ezzah membiarkan tanpa membalas. Inda kenal wh!

Sms baru di terima

Inda mau maafkan sy??
-Zack

Eyh apakaan?? Separuh kali lelaki ani..

Inda apa mun inda mau maafkan saya.. mm mungkin awak tak kenal saya memanglah di awal pertemuan saya tak beritahu nama saya soo boleh jumpa tak besok?? Jam 2.00 ptg di pejabat saya, eternal Inner beauty design, That’s my daddy punya building, so i hope you datang and appointment nama Tengku Ariff Zakaria.
-Zack

Eek apasal kan nie org ah???
"Makcik Enah, makcik kenal inda dengan org nama Zack?"

Makcik Enah mengeleng.

"umm Tengku Ariff Zakaria??"

Makcik Enah berfikir sejenak lantas mengangguk " eyh takkan inda kenal?? Yang minta ganti rugi yu lah.."

Eyh dia nak apa lagi?? Paksalah aku datang tomorrow.. ish.

***

"Terima kasih kerana sudi datang Aryana" ucap Zack

Eek.. Aryana?? Tak ada orang panggil aku Aryana lepas ibu meninggal. Lembut lagi tu dia cakap.

"Umm saya nak minta maaf. Saya dah sedar itu salah saya kerana tak melihat kiri kanan masa keluar simpang dan saya minta maaf atas tuduhan saya tempoh hari.. saya memang macam tu dari umur saya 14 tahun"

" Saya dah maafkan awak umm boleh saya tahu ada apa yang berlaku semasa awak berumur 14 tahun?" tanya Ezzah tanpa sedar.

Eyh kenapa aku tanya macam tu? Macam menyibuk lah.

"emm.. saya memang inda suka bagitahu orang pasal ani but sebab saya tahu tentang kisah awak....I’ll tell you.
Masatu umur saya 14 tahun. Ayah saya memang selalu sibuk. My mum pulak entah lah jarang saya lihat dia dirumah. Masa malam tu entah kenapa terasa pelik sebab ayah dan ibu saya ada dirumah macam ada something happen. Ibu saya teriak-teriak nak minta cerai ayah tak bagi pun. Akhirnya ayah mengalah dengan syarat saya dibawah jagaan ayah. Ibu cakap ambil lah dia memang tak suka punya anak. Dia kawin dengan ayah pun sebab nak kejar duit. My mum tu materialistic lh. Sebab tu saya benci perempuan sangat- sangat dan saya tuduh awak tu pun sebab saya nie sensitive sikit jika jumpa perempuan atau sebut perkataan perempuan pun boleh buat saya marah. Tapi sejak jumpa awak dan pembantu rumah awak bagitahu tentang awak saya berubah. Saya mula sedar perempuan tu tak semestinya sama"

"Apa yang awak tahu tentang saya? Apa yang Makcik Enah beritahu awak??" rasa marah mula bangkit.

" Tolong jangan marahkan pembantu awak tu.. dia tak salah apa-apa. Saya yang salah. Maafkan saya, saya tak sepatutnya menuduh awak yang bukan-bukan masatu sebab saya tak tahu kisah silam awak. Tapi kisah awak tu tak ada jauh bezanya dengan awak dan saya lupa nak minta maaf saya dapat tahu awak dibuang kerja sebab kemalangan dan IC awak hilang kn..see everything is my fault..so sorry"
"Kan saya dah cakap saya dah maafkan awak. Salah saya juga sebab tercicir IC saya tu.. saya memang cuai dan saya takkan marah pada Makcik Enah memang betul dia cakap macam tu pada awak.. "

"so awak dah maaf kan saya lh nie? Emm awak kn bekas interior designer so let say awak kerja disini kerjanya sama boleh?? Please ini kali pertama saya offer kerja arah perempuan. Tadi awak lihatkan semua yang kerja disini lelaki??"

"Tapi umm ertinya saya mesti kerjasama dengan lelakilah nie?? aa.."

"Inda apalah.. do you want to be my secretary?? I know awak inda suka umm i mean awak masih tak berani kan?? But please lah kerja kat sini sebab ini tanda terima kasih saya pada awak sudah sedarkan saya tentang perempuan"

Alah nak buat macam mana nie?? kalau tak kerja bosan lah dirumah.. disini err macam mana... lelaki?? Ezzah mengeluh berat.

"Kenapa? Awak tak sudi?? Inda apa lah kalau macam tu" Zack ingin berlalu tetapi..

"umm okey lah saya jadi secretary awak but call me Ezzah saja"

" Nope i think Aryana is better than Ezzah so you can call me Zack or apa-apa saja lah"

"How about ariff??"

"Okay that will do.. so Aryana nak start kerja bila?? Hari ini atau besok?"
"Besok lah sebab saya dah suruh Pakcik Zali tunggu diluar"
"Aikk kenapa Pakcik hantar?? Kan masaritu kereta awak banyak dirumah?"
"Saya tak suka pakai kereta lain lah"
"Okey jumpa besok bye!"

***
Sudah lebih 5 bulan Ezzah bekerja di Eternal Inner Beauty Design tu.

"Aryana nanti petang temankan saya check rumah di Kampung Rimba.. dan tolong informkan Hilmi yang tuan rumah tu nak minta tolong decoratekan dalaman rumah tu"

"Okey"
"Okey saja?? Nama mana?? Macam cakap sama dinding lah"
"Okey Tengku Ariff Zakaria Tengku Badaruddin"
"esh panjangnya aha saya main saja tu inda kan marah"

Ezzah hanya senyum..eyh kenapa dia nie?? manja gila..kurang kasih sayang lah nie..

***

" E..Ez.. Ezzah!" Zezan terkejut. Tak disangkanya orang yang akan mencheck rumahnya itu Ezzah.

Dasar penipu!!! Nasib baik aku tak terima dia balik rupanya dah bertunang kurang ajar! Tengku Ariff yang baru tesedar itu cepat-cepat berlakon selepas melihat air mata Ezzah yang bertakung di matanya.

"Hei sayang, kenapa nie?? Jomlah kita check rumah nie sama-sama"

Eyh pandainya aku belakon puji zack dalam hatinya..

"Okay lah jom..so cik Zezan start dari mana nie??" Ezzah yang sedar dengan permainan Ariff tu membalas.

"Umm.. start kat emm ruang tamu lah"
"Esh gugupnya cik Zezan nie.. tak payah lah gugup"

***
"Tak disangka Tengku Ariff Zakaria Tengku Badruddin nie pelakon terhebat lah"
"Isy awak nie Aryana..sudahlah tu malu saya depan Hilmi dengan Rafy nie"
"Dia berlakon apa tadi??" tanya Rafy ingin tahu.
"aa..umm" Ezzah gugup tak mahu memberitahu
"See.. salah sendirilah siapa suruh nak ungkit nak jawab apa nie??" usik Zack
"Alah kau nie Rafy macam tak fahamlah ertinya Zack kita nie dah jadi Hero lah hari nie" lawak Hilmi. Dia dan Rafy ketawa manakala Ezzah dan Zack terdiam.

Eekk macam mana c Hilmi celupar nie boleh tahu?? Sukahati dia lah..tapi benar juga..gumam Zack dalam hati.

Ezzah sedikit tersentak mendengar ucapan celupar Hilmi tadi. Eyh dia nie ahli nujum kah apa?

***
"Terima Kasih hantar saya balik" ucap Ezzah kepada Zack bila berada didepan rumahnya
"Tak payah lah Aryana. Keselamatan itu penting lah apatah lagi malam-malam macam ni. Hm besok tak kerja lah so saya bawa awak jalan macam mana?? Bosan lah dirumah. Saya jemput awak??"
"Hmm okeylah. Hilmi ikut??"
"Kenapa?? Suka?"
"Ish manaada.. dia tu celupar lah"
Zack tergelak mendengar ucapan Ezzah.
"Okey selamat malam bye!" ujar Zack setelah habis berbual.
***

"Aryana maafkan saya. Saya fikir awak dah...." belum sempat Zack menghabiskan kata-katanya Aryana terus menutup pintu kereta Zack dan meluru masuk kerumah.

Tengku Ariff Zakaria rasa sangat bersalah. Sungguh bukan dia ingin menyakiti hati perempuan itu tapi dia menyangka Aryana sudah bersedia membuka pintu hatinya untuk menerima lelaki lain dalam hiduonya. Namun sangkaannya salah.

Ezzah Aryana..mengapa begini?? Disaat aku mulai mempercayai perempuan kau pula yang menolak hasrat murni ku yang ingin mendampingimu... Maafkan aku jika aku salah tapi hati ini sudah terlanjur mencintaimu.. engkau lah yang membuat aku menyedari kehadiran perempuan dibumi ini..engkau juga yang mengajar aku erti cinta..

***

Tit..tit.. bunyi telefon bimbit Ezzah.

Mesti Ariff nie.. baca atau tidak?? Baca lah tapi jangan balas.

Aryana maafkan aku. Aku tak bermaksud untuk menyakitimu. Aku hanya ingin menyedarkan engkau lelaki tu semuanya tidak sama seperti engkau menyedarkan aku tentang kewujudan perempuan yang baik seperti awak. Jujur perempuan yang pertama hadir dalam hidupku setelah ibuku meninggalkan aku adalah kau Aryana. Baru ku sedari cinta pandangan pertama ini menyakitkan. Saya akan pergi jauh untuk melupakan bayangan mu yang kian menghantui hidupku. Permintaan saya yang terakhir janganlah berhenti dari Eternal Inner Beauty Design. Please. Hilmi akan mengantikan tempatku buat sementara waktu.. bila sampai masanya saya akan kembali....saya harap persahabatan kita kekal tuk selamanya..

Selamat tinggal Aryana ..semoga mendapat cinta dari seseorang yang lebih baik dari saya..

-xxTengku Ariff Zakaria @ Zackxx-

Ezzah mengeluh membaca sms tersebut. Hmm lelaki tak memang memahami perasaan perempuan.

***
Cinta pergilah kau menyusuri angin
Tinggalkan aku sendiri
Rindu kenapa kau datang?
Pergilah engkau menyusuri air laut.

***




Sudah 2 bulan peristiwa itu berlaku.

"Ezzah apa awak buat sampai Zack melarikan diri nie? Awak tahu tak sesakitnya hati Zack dahulu dia tak pernah larikan diri macam nie" Hilmi bertanya kepada Ezzah yang sejak tadi diam membisu..

"tak apalah awak boleh keluar sekarang" Hilmi mengarahkan Ezzah tuk keluar.
"Mi, boleh saya tanya dimana Ariff sekarang??"
"Kenapa sekarang Ezzah?? Kenapa tak sebulan yang lalu kah? Zack dah lama meninggalkan kita. Dia kata mungkin dia takkan mungkin kembali disini. Maafkan aku, aku tak dapat beritahu kau dimana Zack berada"

Ezzah berlalu keluar dari bilik yang dulunya dihuni oleh Tengku Ariff itu. Sewaktu dia keluar dia terlanggar seorang lelaki yang menutup wajahnya dengan cap. Ezzah meminta maaf lalu berlalu pergi menuju ke rest room.

Ezzah mengurung dirinya didalam rest room buat seketika.

Ariff mana awak pergi nie.. Sejak awak pergi hati nie dah mulai merindui awak.. semua sms awak tak pernah balas.. please lh Ariff baliklah Kenapa jadi macamni? Disaat hati ini ingin menerima cintamu kau makin menjauh. Tolong jangan seksa aku begini..baliklah..

Ezzah menangis sepuah hatinya.. Tidak lama kemudian dia menghantar pesanan ringkas ketelefon Hilmi menyatakan dia pulang kerana ada hal penting dirumah.

***
"Mi, kenapa Aryana menangis?" kata-kata Zack tu mengejutkannya.
"Zack! Sejak bila awak ada disini? Ezzah menangis?"
"Tadi masa Aryana keluar saya masuk awak tak perasan kh mi?"
"Tak.. Umm mungkin Ezzah menangis tu sal tadi dia tanya awak dimana tapi saya tak bagitau itu yang awak suruh kn? Dan saya bagitau dia yang awak mungkin tak akan balik sini. Saya Cuma mahu buat dia sedar Zack."
"Tak apalah mungkin betul juga biar dia sedar. Um besok saya start kerja nie"
"Macam mana denga Ezzah?? Oh ya ermm Ezzah balik sekarang nie ada hal katanya dirumah"
"Biarkan dia bekerja disini kalau dia mahu. Ada aku tanya mana Ezzah kan?? Inda jua. Behapa jua ku bertanya"

Hilmi jadi bengang melihat kelakuan Zack yang seperti tidak menghiraukan Ezzah. Mungkinkah Zack sudah berubah macam dulu??

***




Bermula hari ini Tengku Ariff Zakaria mengambil alih semula tempatnya. Ezzah terkejut ketika melihat Ariff melintas di hadapan mejanya.

"Lain kali kalau ketua datang ucapkan selamat pagi kah!"

Eyh kenapa dengan Ariff nie?? Kenapa dia marah-marah?? Ada masaalah kali..
Ezzah berdiri lalu memberi salam. Setelah memberi salam Tengku Ariff meninggalkan Ezzah masuk kebilinya.

Tok..Tok..tok..
Suara Zack mengarahkan masuk kedengaran.
Ezzah lalu memasukki bilik Zack.

"Ada apa?" tanya Zack tanpa melihat wajah Ezzah.
"Emm.. tak ada apa-apa..kemana Ariff selama nie??"
"huh bukan urusan kau lah! Kalau tak ada apa-apa lagi tolong pergi sekarang saya sibuk! Lagi pun nie waktu kerja"

Ezzah yang terkejut itu terus meminta maaf kerana menganggu Zack membuat kerja dan berlalu keluar bilik tersebut. Mungkinkah Ariff?? Argh tak mungkin lah!

***
Sudah sebulan Tengku Ariff berkelakuan begitu semua staffnya hairan dengan perubahan itu hanya Hilmi dan Rafy yang faham.

Ezzah Aryana yang mulai faham akan sifat Tengku Ariff yang mungkin ditujukan kepadanya itu terasa hatinya dihiris dengan sebilah pisau yang tajam. Mengapa Riff??
Ezzah setiap hari akan dimarah tak tentu pasal dan saban hari Ezzah akan bertemankan airmata sebelum tidur. Dia menangisi nasibnya yang malang itu. Adakah sejarah hidup bersama Zezan akan berulang?? Tidak!!

Kerana tidak tahan dengan kemarahan Ariff yang sengaja ditujukan buat Ezzah itu, Ezzah telah meletakkan surat letak jawatannya dari Eternal Inner Beauty Design pada suatu pagi ketika ramai pekerja yang datang di atas meja Tengku Ariff Zakaria Tengku Badarrudin.

***
Jam menunjukkan pukul 7.00 pagi hmm mungkin dia dah sampai di pejabat.
Ezzah lalu mencapai telefon bimbitnya.

Tit..tit..
Belum sempat Ezzah memulakan sms baru.. satu sms telah sampai ke teefon bimbitnya.

Terima kasih kerana sudi berhenti dari sini
-Zack

Kejamnya awak Ariff?? Dengan linangan airmata Ezzah membuat satu pesana ringkas buat Tengku Ariff

Tit..tit.. telefon Zack berbunyi.. hmm pasati Ezzah Aryana nie huh dia nak apa lagi?

Tengku Ariff Zakaria Tengku Badaruddin, saya minta maaf banyak-banyak jika saya ada salah. Maafkan saya kerana pernah menolak cinta awak. Tapi ketikatu hati saya belum dapat menerima kehadiran lelaki sebagai pasangan ISTEMEWA. Terima kasih juga kerana membuat hati saya terseksa selama kepergiaan awak kerana terlalu merindui kehadiran awak disisi ..
Can we bring yesterday back around
Cause i know how i feel about you now...
But i think Its TOO late
Terima kasih kerana sudi kembali kesini. Saya tahu awak gembira melihat surat letak jawatan saya.. terima kasih banyak-banyak. Ariff kemanakah kata-kata awak yang mahu persahabatan kita kekal selamanya?? Mungkin inilah saatnya saya membina jurang antara kita. Mungkin itu juga yang awak mahukan selama ini. Maaf..

-xxEzzah Aryanaxx-

Aryana... hati zack menjerit.
***

Setahun berlalu.... Aryana sudah tamat pengajian masternya di UK..dan hari itu adalah hari terakhirnya berjumpa kawan-kawannya di sana..

Brunei here i come..
Kehadiran ku di negera dimana aku dilahirkan menginginkan sesuatu yang bermakna
Tidak ingin mengulangi kisah duka yang terpendam dihati ini...

***

Ezzah Aryana sekarang dia sudah memulakan kerjanya sebagai ketua dipejabatnya iaitu EA Design. Bangunan tu memang dah lama wujud tapi kepunyaan ayahnya. Dia bekerja disitu untuk memenuhi wasiat ayahnya. Ayahnya sudahpun meminta maaf kepadanya sebelum menghembuskan nafas terakhirnya. Begitu banyak penderitaan yang ayahnya tanggung kerana mengahwini perempuan tu...

"Puan Ezzah..puan ada perjanjian petang nanti jam 2 di bilik perbincangan" suara Sandra di interkom mematikan lamunannya tentang ayahnya.. terlalu banyak prasangka buruk yang disimpannya mengenai ayahnya dahulu.

"Terima kasih Sandra."

Ezzah menyambung kembali lamunannya tentang ayahnya... dasar perempuan tu telah merampas ayahnya dan telah menyebabkan kematian ibunya.. Ayah kenapa tak pernah bagitahu semua ni pada Ezzah?? Kenapa mesti sebelum ayah meninggal?? Air mata yang mengalir dikesat..

***

"Maaf saya terlambat" Ezzah berkata ketika masuk kebilik perbincangan.
"Tak apa" balas lelaki itu lalu berpaling.
"Saya..." lelaki itu terhenti ketika melihat perempuan yang menutup pintu itu.
"Aryana??" tanya lelaki itu.

Ezzah tersentak.. Aryana?? Hanya Ariff yang memanggilnya begitu..mungkinkah??
Ezzah lantas berpaling. Dia terpaku melihat sosok tubuh dan wajah yang di rinduinya..
Kenapa nie??

----------------`----------------------------------------------------
Ezzah menerangkan satu persatu idea untuk projek membina Hotel baru dibandar itu kepada Tengku Ariff Zakaria yang asyik merenungnya dari tadi..

"Dah habis..so what do you think? Any complains??" Ezzah bertanya.. Tolonglah jangan pandang saya macam tu tak selesalah..gumam Ezzah dalam hati.

"aah erm.. Ithink its okay..Brilliant idea!" balas Tengku Ariff Zakaria tetapi dia sebenarnya tak mendengar satu patah perkataan pun dari mulut perempuan tu.

"baguslah kalau begitu..hmm tak ada apa-apa lagis so perbincangan nie selesai lah"

"Erm Aryana.. Saya minta maaf banyak-banyak..saya telah banyak hubungi awak lepas awak letak jawatan tu tapi tak dapat..Awak dah tukar number?? Masatu saya pergi rumah awak Makcik Enah beritahu saya awak tak ada..Awak kemana selama nie Aryana?? Saya cari awak dimana-mana tapi tak jumpa.. Please jangan layan saya macam nie..tolonglah"

"Kenapa baru sekarang Riff?? Saya fikir awak dah lupakan saya waktu tu sebabtu saya letak jawatan.." Ezzah yang terkejut mendengar kata-kata Ariff tu terus mengeluarkan kata-kata yang tidak ingin dikeluarkannya tanpa sedar.

***

"Awak nie Sandra masuk tak bagi salam lah" terkejut Ezzah melihat Sandra yang masuk kebilik pejabatnya dengan sejambang bunga ros merah dan sekuntum ros putih ditengah.

"eleh saya ketuk dah brapa kali..tak dengar kah puan Ezzah oii..angan-angan siapa Boyfriend kah??sampai tangan saya nie dah nak berdarah ketuk pintu" seloroh Sandra.

"Eyh manaada boyfriend. Lihat tangan awak tu nak lihat juga darahnya lebat kah tidak?? "

"Ish saya main-main saja wh.. erm nie ada orang hantar bunga.. erm siapanie??"
"penyibuk eyh pergilah buat keraja"

Selepas Sandra keluar, Ezzah mengeluh siapa pulak yang hantar bunga nie..tak ada yang istemewa pun hari nie..Isy sewel betullah penghantarnya nie..

"Kepada Ezzah Aryana yang selalu dihati,
I Love You and will always love you..
I Miss you so much Aryana~
This red roses around the white rose shows that i love and the white rose hanya untuk engkau seorang..aku hanya mencintai kau seorang Ezzah Aryana..HACKS
-xxYourManxx

Terdapat sebungkus gula-gula hacks lah.. eyh apanie ingat aku orang tua kah sakit leher??
Siapa nie??

"Puan Ezzah, sorry ganggu erm nanti malam jangan lupa ya ada partylah di Rizqun.. mesti datang nie semua staff menanti kedatangan puan.Party nie kami buat khas tuk puan tau pasal ermm masatu tak sampat raikan hari pertama puan masuk kerja." jerkah Sandra yang hanya menonjolkan kepalanya di pintu.

"eyh Okay lah nanti malam tak ada apa nak buat baik datang ke Rizqun makanan free haha"

***

Eyh sunyinya mana mereka nie.. Sandra nie tipu kali..eyh nahas kau Sandra..
Kemudian suara nyanyian happy Birthday di belakangnya mengejutkannya lantas dia berpaling.. Semua Staff EA Design bergembira menyanyikan lagu itu untuknya..entah kenapa dia tidak sedar hari tu hari jadinya. Ezzah mengucapkan terima kasih sebaik saja mereka selesai menyanyikan lagu tersebut.

Eyh bunga tu?? Sempena hari jadi akukah?? Tiba-tiba datang seorang pekerja Rizqun yang membawa hadiah kepadanya.. ada kad yang terselit diatasnya.

"Selamat Hari Jadi yang ke 24 tahun Ezzah Aryana..semoga panjang umur dan menemukan cinta sejati.."
-xxYourManxx-

Eyh siapa nie?? macam mana dia tahu hari jadi aku??

***

Dari jauh Tengku Ariff Zakaria memerhatikan tingkah laku Ezzah yang leka ketawa bersama temannya sehingga tidak sedar dirinya diperhatikan.

Ezzah kalaulah awak tahu saya yang sediakan semua ini..apakah yang kau akan lakukan??
Nada-nada kesal mengasak didada tengku Ariff.

"Zack sudah lah tu kita pulang..dia tengah gembira tu.. mun dia nampak kau macam mana??" Hilmi memujuknya tuk pulang.

"Ya lah Zack jomlah pergi dari sini..perut saya dah baduk semacam nie" Rafy sengaja berkata begitu supaya Zack tak sesedih itu.

"Ye lah kita pergi makan tapi kau belanja lah Rafy.." gurau Zack
"Okay lah malam nie aku belanja kau. Hilmi tak payah lh dia bayar sendiri.. so makan di Capers..Okey??"

"Hey that’s not fair ! Kalau makan capers selalu aku bayar sendiri .. Fy belanja aku ok?? Today saja? " Balas Hilmi yang tidak puas hati.

"Okay..I was kidding tadi kn meliat rajukmu yang kalah perempuan ah" Mereka sama-sama tergelak mendengar kata-kata Rafy.

***
Alah ada janji lagi dengan Eternal Inner Beauty Design. Ertinya jumpa...

"Puan Ezzah!"
"Awak nie Sandra nasib baik saya tak ada penyakit jantung"
"Sorry emm temu janji dengan EIBD petang nie dibatalkan!"
"Alhamdulillah" terlunjur laju dari mulut Ezzah
" Saya belum habis cakap lagi lah Puan Aryana.. tu Tuan Hilmi dari EIBD tu nak jumpa. Urgent katanya..dia tunggu di lobi."

Isy fikir dah habis..

Terpaksalah Ezzah turun menemui Hilmi di lobi.

"Ezzah ikut saya sekarang ada perkara penting!" kata Hilmi sebaik saja Ezzah menegurnya.
"Kemana nie?"
"Ikut saja kalau saya cakap pasti awak tak akan percaya!"

Ezzah Aryana terpaksa mengikut Hilmi kekeretanya. Nak kemana nie?? Apa yang penting sangat??

***

"Ezzah Zack kemalangan masa malam hari jadi awak. Dia yang set semua tu di Rizqun tuk awak tahu. Kesian dia, dia hanya dapat melihat kegembiraan perempuan yang dicintainya dari jauh malam tu. Entah kami tak tahu kenapa dia berkeras nak balik sendiri lepas kami makan di Capers.. tiba-tiba saya dan Rafy menerima telefon dari pihak Hospital.. Hadiah dan bunga ros tu memang dia yang hantar..Maafkan lah dia Ezzah. Kami dah tak sanggup melihat dia menderita selepas awak letak jawatan tahun lepas. Macam orang gila dia cari awak dimana-mana sampai ke Kuala Belait pun dia sanggup hanya untuk mencari seorang perempuan bernama Ezzah Aryana Binti Erman Aziz.."

Ezzah tidak tahan lagi menahan airmatanya lalu menangis sepuasnya disisi Tengku Ariff yang tak sedarkan diri diatas katil hospital. Kemudian dia meminta Hilmi dan Rafy yang turut ada disitu meninggalakn mereka berdua..

"Ariff..I’m so rry. Please wake up..don’t leave me macam awak tinggalkan saya macam last year tanpa mengetahui dimana awak berada. I’m sorry memang saya tukar number lain selepas saya letak jawatan tu. Ayah saya meniggal dua hari lepastu sebabtu saya larikan diri dari Brunei kerana terlalu banyak kenangan pahit berlaku tahun lepas. Please wake up..i..I... . I love you..wake up for me will you??" Ezzah terus menangis disisi Tengku Ariff..

Terasa ada tangan yang mengusap-gusap kepalanya. Ezzah lantas melihat wajah Tengku Ariff yang sedang tersenyum melihatnya.

"Aryana..I’m sorry for the the things i did..untuk airmata awak yang tak pernah berhenti mengalir ketika mendengar kata-kata saya yang menyakitkan hati awak. I Love you too sayang.."

"Awak dengar semua yang saya katakan tadi??"
Ariff menangguk, " saya yang suruh Hilmi bawa awak datang sini. Saya dah tak tahan lagilah nak jumpa awak.. so awak dah buka hadiah tu??"

Aryana hanya menggeleng.
"kenapa belum buka??" Tanya Tengku Ariff lalu bangun tuk duduk. Selepas dia duduk dia mengarah kan Ezzah duduk ditubir katil.

"Saya tak kenal lah masa tu pengirimnya jadi tak buka mana tahu bom"
"Isyh saya tak akan berikan bom sebagai hadiah tau..apalagi buat orang yang tersayang..so awak bawa tak hadiah tu??"

Ezzah mengangguk lalu mencapai begnya dan mengeluarkan kotak kecil tu dari begnya.
"Bukalah"

Ezzah lalu membukanya perlahan-lahan..cincin?! apakah maksud Ariff nie??
"Ezzah Aryana binti Erman Aziz sudikah awak mengahwini saya??mendampingi saya hingga akhir hayat?"

Ezzah yang mendengar kata-kata itu Cuma menangis.

***

" I love you sayang! I love you sangat-sangat!" ucapan cinta tu keluar dari mulut Tengku Ariff.
"I love you too abang!"
"Abang sayang sangat-sangat kat Aryana.. lepasnie jangan tinggalkan abang lagi okey? Tak sangka Ezzah Aryana nie sebenarnya orang yang manja"
Ezzah yang terkejut mendengar kata-kata suaminya selepas diijab kabulkan seminggu lalu itu terus mencubit lengan suaminya yang melingkari pinggangnya..
"Ish tak baik tau cubit-cubit orang"
"Tau tak pe~ nanti Aryana tinggalakan abang baru tahu!"
"Tinggalkan lah abang jika Aryana sanggup melihat abang nie macam orang separuh tiang"
Sejurus mendengar kata-kata suaminya itu dia tergelak.

"isy tak malulah tu ketawa dekat sini. Nie negeri orang lah sayang.. malu lah sikit"
Tengku Ariff mengeratkan lagi pelukkannya.
"Hei sayang ada satu hutang dengan abang!"
"Hutang apa?? Manaada."
"Isy pelupalah sayang nie"
"Mana ada.. "
"Hmm sayang ada hutang lh.. ermm sayang lupa bayar ganti rugi kereka abang tahu"
"Eee tu pun masih kira hutang kh?? Tak nak bayar lah eyh"
"Just Kidding sayang"

Dikala sunyi tu Tengku Ariff berbisik ketelinga Isterinya"HACKS 1437!"
"Apatu?"
"Hanya aku cinta Kau seorang I Love You Forever, sweetheart"
Bertapa manisnya cinta yang mereka ukir disitu. Bersama-sama dua suami isteri itu menikmati keindahan malam di Paris di atas menara Eiffel . Dua hati telah kembali bersatu..

Cinta kau datang kembali setelah puas kau menyusuri angin
aku takkan sendiri lagi dengan kehadiranmu dihati
Rindu terima kasih kerana kau sudi datang kembali
Setelah engkau penat menyusuri air laut.


-Memang orang yang tak pernah melalui kepahitan dan penderitaan dalam hidup tak akan mengerti erti kehidupan yang sebernar~
posted by Penulisan2u @ 4:31 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
199 Comments:
  • At 10/10/09 9:06 PG, Blogger Syaza Mardhati said…

    spelling byk x betul but still buat sy enjoy.. terharu dgn pengajaran yg diselitkan dlm cerita nie.. betulkan? melalui ujian ALLAH lah yg dpt mematangkan kita.. baru kita tahu betapa besarnya kasih ALLAH bila kebahagiaan itu hadir..

     

  • At 10/10/09 9:58 PG, Blogger kiWiE said…

    meleret sket....

     

  • At 10/10/09 11:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xphm...
    ap cite sebenarnya ni...

     

  • At 10/10/09 3:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahanlah..tingkatkan lagi usaha

     

  • At 10/10/09 8:21 PTG, Blogger Anarif_88 said…

    citer ni dh best but may i ask, writer ni org sabah ek?
    hehehe...
    mungkin boleh improve tatabahasa ckit kot? tulis guna bahasa baku lagi bagus, senang readers nak faham. betul tak?
    anyway, keep on writing~!

    love,

    anarif (novel- Anaknya, Anakku jua- Lu'lu' dan Marjan)

     

  • At 10/10/09 8:34 PTG, Blogger Lily Angella said…

    aku susah nk pham lah...
    byk keslahan ejaan...
    pape pon best...
    keep it

     

  • At 11/10/09 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku nk komen gak lah
    sbb aku bc sikit je tp xfaham lg
    jd aku amik jalan mudah bc dulu komen korg sume
    kesimpulan nya,jln pnceritaan nya tak menarik
    pening kepala aku bc td
    cerita best tapi ayat nya kurang.
    perbaiki ye..
    maafff

     

  • At 11/10/09 4:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie mmg best tp banyak kesalahan ejaan dan ada kata2 atau ayat yang xberape nk fhm la..ape2 pun keep writing..klau blh guna bahasa baku n senang utk difhmi oleh pmbaca..chayok2

     

  • At 11/10/09 5:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    org brunei ke??
    best cite nie..
    thumbs up!!

     

  • At 11/10/09 10:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Nak tanya...Awak ni org brunei ke sarawak?...sbb sy tengok bahasa awk bnyk cmpur la....Tp sy still suka dgn cerita awk ni...Gud Job....

     

  • At 11/10/09 11:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok je la
    x la bosan sangat............
    good job.....

     

  • At 12/10/09 10:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btl 2...gn la bhs yg bleh dfhmi o sume org...
    pmbca kat cni dtg dri plbgi negeri,bgsa,n bhsa...
    xsume yg fhm loghat stiap negeri....
    1 lg,yang 'HACKS' 2...
    amik idea dr nvl...
    aku xingt nvl pe, tp mmg aku prnh bc..
    pe pn,truskn brusha...
    smg lps ni,pnulis dpt mnulis crpen/nvl dgn lbh baik n mnarik...

     

  • At 12/10/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni kisah meninggalkan dan ditinggalkan..huhuhu..
    ayat bnyk xpaham..bhse ape ea ni?
    HACKS 1437-penah ade je tajuk ni kan..kann..

    -miss_purple-

     

  • At 12/10/09 7:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salah eje bnyk gile...
    kco mood nk bace r...

     

  • At 12/10/09 8:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ini mesti org brunei,psal ada kg rimba.

     

  • At 13/10/09 12:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kepda penulis....cita nie amat menarik...
    sy tertarik ngan cita nya....walaupun ada setengah ayt y sy xfhm...but it still best 4 2 read...
    ap2...god job.... :)

    nOr_1804

     

  • At 13/10/09 8:16 PG, Anonymous Yen-penulis- said…

    terima kasih atas comment2 pembaca smua.. saya akan coba dan berharap dapat perbaik kekurangan saya semampu saya..g pun saya org Brunei dan baru lagi dlm bidang penulisan nie. apapepun terima kasih atas sokongan pembaca semua =)

     

  • At 14/10/09 3:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer dah ok...
    gud job!!
    cuma susah nk faham...
    writer ni brunei ea??

     

  • At 15/10/09 12:06 PG, Blogger bilajariberbicara said…

    hacks-hanya aku cint kau seorang kan??
    mek dari novel seribu kali sayg, ek?????

     

  • At 15/10/09 12:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...crita bez..cuma ada penyampuran dengan diialek laen..penulis orang sabah @ orang brunei @orang miri@orang limbang@orang lawas?..dialek macam melayu brunei..

     

  • At 15/10/09 10:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Penulis ni orang Brunei

     

  • At 15/10/09 1:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbest..xphm..meleret

     

  • At 16/10/09 5:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie cam meleret jer...
    x best!!!

     

  • At 17/10/09 7:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    keep writing..
    tp selalu kena ingat siapa khalayak pembaca awak..
    jadi bahasa yang digunakan perlu mengikut bahasa khalayak k.. kadang2 tak semua pembaca paham dengan bahasa yang awak gunakan... jadi madsud yang awak nak sampaikan tak jelas...
    good jod!!
    keep it up..

     

  • At 18/10/09 4:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku bc sekerat aje dah boring.... tulis bhse melayu la.... yg view blog nie bkn orang sabah jek....

     

  • At 20/10/09 2:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah ape2 jerk...
    erm..don't give up
    god job.
    -najjah-

     

  • At 21/10/09 4:05 PTG, Anonymous ctzaleha.liveu2@yahoo.com said…

    cerita memang best...
    berkisar tentang hati & perasaan yg ditinggalkan & meninggalkan..
    perasaan saling memerlukan antara 1 sama lain..
    cuma ayat yang penulis karyakan kurang difahami.
    tingkatkan usaha agar pembaca lebih teruja

     

  • At 24/10/09 2:49 PG, Blogger FiFFyMaFiA (",) said…

    nasib baik aku org swk and understand sabah so aku paham.. hahha

     

  • At 28/10/09 5:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eyh bahasa apa ini?

     

  • At 29/10/09 4:09 PTG, Blogger aBoi said…

    cerita boleh tahan.
    penggunaan bahasa tu x bape nak kene.

    well... ape pun..
    keep it up... jangan serik.

     

  • At 30/10/09 7:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam yen..
    bahasa je..next time improve lg..
    gud job..
    keep up a gud work..
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 31/10/09 2:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rasanye penulis kene betulkan ejaan dan tatabahasa...banyak sngat spelling error.kco mood nak membaca n menghayati...an yway citer die best..yang paling aku setuju skali,manusia ni kadang2 xpernah hargai ape yang die ada/miliki .bile benda tu dah hilang,bru lah kite sedar yang sebenanye sayng kan benda tu...wah...hehe..4 the writer.keep it writing ok..peace yall.

     

  • At 2/11/09 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ha?menda nih...pening aku baca..
    wat aku tbe2 nak muntah je...sorilah btul bosan dan pening ngn salah ejaan n watak pompuan yang nta pape

     

  • At 2/11/09 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..but bnyak kesalahan ejaan..apa2 pun..good job...

     

  • At 6/11/09 12:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan gile...
    ntah pape je..

     

  • At 11/11/09 8:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerite ok....

    tp maaflah,spelling & dialog mmg disaster lah....knape gune shortform? that's one rule you must never break if you're writing a story......

    bunyik macam ayat indonesia pon ade...hmmm xtahulah....

    you need serious revision regarding your work if u intent to keep on writing....

     

  • At 11/11/09 12:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak paham lgsg..spelling slh.gn shrtform yg ssh nk phm.ayt berterabur.tatabhsa out.mcm ni ssh la nk tlg tingkatkn mutu sastera negara kita.hrp pihak blog pon tapis la dl before post kat sini. moga maju jaya!

     

  • At 12/11/09 8:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    FED-UP!!!

     

  • At 16/11/09 4:24 PTG, Blogger syu.cute said…

    err...nothing 2 say...i agree with all comments...try again yeah..

     

  • At 17/11/09 11:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sorry nk cakap.. bolot ar.. byk singktn yg xphm..mcm 'inda'??? dan trlalu meleret.. but truskn usaha.. guna bhasa betul key...

     

  • At 18/11/09 2:33 PG, Blogger SyUhAdA said…

    aah...
    krg fhm bhsa dia...
    huhu...
    tp,cter nie bes...
    k...bleh prbaiki gya pnulisan ek...
    gud luck...
    truskn brkarya...

     

  • At 20/11/09 1:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klu x slah...
    HACKS tu amik dlm novel 'bayangan rndu' kan??
    cite dah best..

     

  • At 20/11/09 5:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best!!!
    da lar ngh tension...
    bcer cte ni mkin tension!!!
    pning gler!!!!!!

     

  • At 21/11/09 5:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya... dlm bayangan rindu...
    gula2 yg umar slalu bg kat idya..
    Hanya Aku Cinta Kau Seorang
    Hacks...

     

  • At 21/11/09 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol uhh,,
    bygn rndu,,
    kiew@umar aisy kasi at idya,,
    cte bygn rndu ag bez,,

     

  • At 24/11/09 1:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seriously..its not a good story.
    spelling??
    jgn ckp layh..
    u should work hard 2 improve ur skills, ur grammar, n ur idea.


    -N-

     

  • At 24/11/09 7:37 PTG, Anonymous aka said…

    hmm..boleh tahan cite ni..
    mcm pernah dgr HACKS...
    HACKS tu mbik dri novel eh??
    novel..apa tah tpi mungkin mcm yg org lain ckp..
    bayangan rindu..
    tapi saya confirm mbik dri novel..
    143 plak dri komik kaoru..btul tak??

     

  • At 25/11/09 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penggunaan bahasa perlu lebih kemas..

     

  • At 25/11/09 3:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte ne gelojoh la..
    kesinambungan antra bab x jelas!

     

  • At 25/11/09 11:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mule2 cte die mcm ok..pastu dh mcm x fhm..ayat die pelik la..
    spelling pn mmg byk x btl..sorry ek...len kali wat bahasa yg semua orng leh fhm leh la ktorng bace.

     

  • At 28/11/09 1:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nsib baek parent aku org brunei..phm gak aku bace..jln citer bes!!

     

  • At 28/11/09 1:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hye pnulis..
    kamu jangan give up..
    crita ni bagus..
    inda ada halangan kalo ko kan guna bhs brunei..
    sbb penulisan2u bkn utk satu negara saja..
    ada 4 bendera mewakilkan negara lagi d papar di sebelah kanan 2 -->>
    (include brunei)
    but..
    blajar jua guna bhs yg senang d phm majoriti utk buat cerpen lain kali..
    btw...Gud job!!

     

  • At 4/12/09 3:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape inda inda ni..... aq x paham la..... aq org malaysia
    sky95@mmps

     

  • At 5/12/09 8:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening pale aku...jalan cerita yang membosankan..
    malah,lambat dan tiada unsur-unsur kejutan...
    so,bole laa..

     

  • At 9/12/09 8:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1437 tu ape??????

     

  • At 11/12/09 8:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte leh r tahan tapi x brape faham la..
    banyak spelling salah..
    lagi satu inda tu ape ek???
    kalau tanpe name kat atas nieyh nak tau 1437 2 maksudnye
    'I LOVE U FOREVER'

     

  • At 14/12/09 1:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen budak darjah satu tulis ke....ejaan banyak x betul ni mesti fail penulisan camne la ble klua cite ni hampeh betol la.....

     

  • At 14/12/09 2:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...btw..writer from Brunei rite...coz de word Belait kat dalam cte n...to other commenters...yeah 4 sure you all x brape faham word kat cni coz dialek semenanjung n saban n sarawak berbeza...

     

  • At 15/12/09 8:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    well..story ni misti org sabah yg nulis kan..sepatutnya tulis fully in bm supaya org negeri lain bole faham cerita ni...rugi tau, cite ni da besh da,cume words2 tu org tak dpt fhm...as for me, mmgla bole fhm sebab sabahan..keep up a good work okeh...
    oh, readers...plish forgive tha writer...

     

  • At 15/12/09 2:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    first sy baca awk pnya story nie..sy dpt agk awk org brunei..awk bkn org sarawak mahupun sabah..sy tahu coz sy org s'wak..bhsa yang awk gunakan bercmpur..but, not bad..bleh tahan lah crite nya..over all..try more harder...-putri nakal-

     

  • At 16/12/09 2:46 PG, Anonymous wiah said…

    hmm.inda tu pe ea??hehe
    hmm sdap citer nie...perkataan HACKS dan 1437
    dah lame dgr....sblum dalm nvel@cerpen nie lagi...
    heheheh........
    huhuhuhu......

     

  • At 23/12/09 9:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HMM..NPE GUNA, KEJAP AKU KEJAP SAYA?..CMPUR2 BHSA..SPELLING SALAH..PENING2..APEPUN..NOT BAD..BOLEHLA..

     

  • At 25/12/09 10:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    byk typing error a.bhse byk tukar2.x phm sgt crite.ape mksd 1437 uh?but so far crite ni..ok la.

     

  • At 11/1/10 11:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tu la keistimewaan orang borneo, tahu pelbagai bahasa dan dialek... crita ni memang best... mudah tuk dfahami.... all the best...

     

  • At 13/1/10 7:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yg tulis nie budak sabah ker??
    mcm byk bhs sbh je..pape..not bad la

     

  • At 18/1/10 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku betol xphm la.yg intro phm samapi kt tengah mula xphm,bukn xphm jln cite tp ayt ye wat pening so aku amik kptsan xmau bc wat sakit otk ja...
    sori kpd penulis ni

     

  • At 21/1/10 9:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hihii.. kompom la.. budak brunei nih yg wat citer..
    ^^. apa abarnya? sihat kh jua? biskita ani tah.. indaphm urg2 cni ani kurapak brunei deh..hii.. apa2 pun aku sukung!! best jua... ^^

     

  • At 9/2/10 1:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerite cam bez tapi sepatah haram xpaham sebab tak paham bahase yg digunakan...len kali bleh tak gune bahase yg lebih mudah untok difahami...betol macam aper yg org len komen...tak semua org paham bahse negeri nie...tak semua taw loghat org brunei..kaco mood nak bace jer..tajok da bez..menarik...tapi bile bace tak paham...rase cam sedih n terkilan la gak...anyway syabas tok penulis sebab da berusaha tok do the bez...dont give up...keep up the hard work...n work harder...

     

  • At 15/2/10 5:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha...readers yg bg negative komen,,kalau org dari semenanjung yg guna bahasa negeri sendiri korg tak komen pulak yeerrr..mcmana nak capai 1malaysia?kat sabah 1malaysia tu dah jadi darah daging dari dulu lg..anyway penulis mgkin dari negara jirankan...bukan dari sabah walaupun bahasa tu similar wif kedayan/brunei..

     

  • At 24/2/10 3:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita da okey, just tgkatkan usaha dlm spelling k?anyway gud job

     

  • At 27/2/10 11:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x paham la....
    kenapa tajuk mcm 2??

     

  • At 8/3/10 2:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku phm je citer ni... either pnulis org sabah or brunei... mgkin commentator2 kt atas x penah dgr org mcm writer ni bercakap.. jgn la terus nk condemn je... even ak org semenanjung leh je phm... kna byk kan kawan n luaskan pengetahuan....

     

  • At 15/3/10 12:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terlalu bnyk kesalahan ejaan....
    so xde mood sye nak bce...
    cter pon x brape nak faham...
    kpd penulis..try again...

     

  • At 18/3/10 5:18 PTG, Anonymous SRs said…

    hehe~~btw perkataan brunei ker nii????hehe

     

  • At 29/3/10 5:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    INDA FAHAM TATABAHASA YG DIGUNAKAN..KALAU PAKAI BAHASA MELAYU BAKU, MUNGKIN BOLEH MENARIK MINAT UTK MEMBACA. OVERALL IDEA BAGUS, CUMA PERBAIKI TATABAHASA DAN TYPING ERROR..all da besh!

     

  • At 4/4/10 12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ejaan memang banyak yang salah,memang tak patut sbb
    boleh mengganggu konstrasi orang yang baca.tapi
    teruskan usaha anda,perbaiki kesalahan ejaan anda,namun cerpen ini memang ada kaitan dalam hidup saya & saya enjoy bila baca novel ini.....teruskan usaha anda..c@iyyookkk!!!~~~~~~

     

  • At 12/4/10 4:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoii,,,,

    ssah nk phm,,

    anyway,gud job,,

     

  • At 12/4/10 4:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1437=i love you forever

     

  • At 16/4/10 12:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceritanya best dari awal
    tapi sampai kat tengah2, saya pening
    sebab banyak sangat typing error

     

  • At 16/4/10 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tjuk cerpen dh menrk tp cz bhse agk cmpr2 so pening kit la nk phm..hu..hu..pe pn leh kmskn lg cter tym kt plot bhgn tgh 2 k..chayok2

     

  • At 20/4/10 2:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ok tapi byk typing error..cayo2 writer...usaha lagi

     

  • At 1/5/10 10:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgos n best..
    tp sukar la nk fhm bhsenye..

    btw..hniah..

    -maxielamoe-

     

  • At 12/5/10 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hihihi..pdn la..org brunei yg tulis ni rpanya...but i really like it^_^

     

  • At 18/5/10 3:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2...
    wlaupn ade ckt bhsa yg xbpe nk fhm...
    nk tnye ckt bhs brunei ke 2...
    but its okla...
    truskn usaha writter...
    :)

     

  • At 19/5/10 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    susah nk paham..
    but.. guD joB!!

     

  • At 29/5/10 2:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah apa2...

     

  • At 31/5/10 7:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyeeeeeeeeee cita ni hehehee..
    saya orng perak faham je bahasanya.xde la ssh sgt mcm guna betul2 bhsbrunei pla dorg suma ni komen..
    so moral of the story..kita knala tau juga dialek orng negeri laen.
    so writer keep it up?
    ade blog or fb?

     

  • At 11/6/10 1:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    OK LA TU ORG BRUNEI TULIS JADI SAYA BLEH FAHAM LAGI...TAPI KALAU INDONESIA....HAMPEH TAK FAHAM SEPATAH HARAM....PENING KEPALA ADA LER....

     

  • At 15/6/10 11:52 PG, Anonymous pisces lady.. said…

    gud story..tp klu nk wt cte y laen pas ni,cbe gne ayt y org laen mdh phm..tgk btl2 ble spell sesua2..k..syabas..troskn ushe..kte blajar dr ksilapan..

     

  • At 18/6/10 12:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita bes tp byk ayt yg tak phm...
    to still mhiburkan...
    good job..

     

  • At 18/6/10 11:26 PTG, Anonymous syira said…

    WOW!!
    best giler2 punyer best kot..
    citer camni mampu wat sume jejaka n cewek2 kat luar sana tu x sama kan seseorang yg dibenci nyer dgn org laen..
    COOL lah citer korang ni..
    tapi bahase 2 kdg2 jd png ckit la.. ala BRUNEI fhm2 lah..
    b.t.w saya da bace 2 kali tau citer nie..
    OK tgktkan usaha dalam pengolahan bahasa. maybe dari situ sng ckit saye paham.. he3..

     

  • At 29/6/10 2:14 PTG, Anonymous niki said…

    hmmmmm...ok la jugak.cuma love story mcm nie dh slalu sgt baca,takde cerpen yg lbh menarik ker.bosan la bc bhsa pelik2 nie....citer pn mcm merapu ckit la....boring. writer tingkatkn usaha anda.tq.

     

  • At 30/6/10 4:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ya Allah...truk gile bhase die...ilang mood aku wlopon cite die besh...adeii....tarak blaja grammar ke??

     

  • At 3/7/10 3:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm.............ermmmmmmmmmmmm....huh,sy xphm

     

  • At 5/7/10 6:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerite da best..cume bhsanya kurang ckit..hhuhuhu

     

  • At 7/7/10 11:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bahase paham...cerita common sangat..boring bace

     

  • At 26/7/10 4:39 PTG, Anonymous kasih nur ain said…

    Bace sikit jew...tak faham....

     

  • At 30/7/10 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dok pehe benornye mu tulis gapo nieyh.. awl2 uh pehe doh.. tapi lame2 dok pehe.. tapi xpo ah.. sedak doh cite nieyh.. hebak ah mu..

     

  • At 14/8/10 2:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    speaking byk x toi...
    tpi...cter....ok r....

     

  • At 25/8/10 4:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmmm...mula2 dh syok...makin lama..bahasa dh berterabur...keluar mcm2 bahasa...jd aku tak habis baca...

     

  • At 26/8/10 9:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite niy cam klise jer..
    main probs dia juz bahasa 2 aje..
    walaup0n ade yg phm,,tp pmbaca bknnye dri 1 ngri je..

     

  • At 31/8/10 6:18 PTG, Anonymous syadah said…

    best sgt....dgn pnjang smua ckup.....tahniah......

     

  • At 2/9/10 3:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okay lah jugak..best! tapi ada ayat-ayat yang kurang di fahami. cuba lagi dan perbetulkan tatabahasa.

     

  • At 16/9/10 12:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urg Brunei panya.. ia th aku surprise lelakinya pkai nama awangku~ btw, brunei ada pkai nama initial tengku kh??? anyway, yup.. as yg lain kata, tatabahasa perlu diperbaiki lagi.. yg lain2? okay lah tu.All the best, Bruneian

     

  • At 16/9/10 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    XSYOK SANGAT CEPAT SANGAT BAGITAU RAHSIA. MACAM TAK SABAR-SABAR NAK PERABIS CITE.

     

  • At 22/9/10 3:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita bes gla.....
    tapi sayang sangat2..
    xbpe nk pham la bhse yg digunakan...
    sedihnya...
    ley tolong translate at bmx???
    nk sangat tau jalan cerita dye...

     

  • At 2/10/10 7:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie best...
    harap penulis dapat buat versi bahasa melayu..
    sbb sy kurang paham..jadi baca gitu2 je....

     

  • At 8/10/10 3:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sonok gak lah ..

     

  • At 11/10/10 11:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    banyk spelling slah
    mula2 x fhm
    ape pun best
    n sy enjoy
    ezzah 2 mcm sy mula2 jual mhal but s'bnrnya msh memerlukan llaki dlm hidup
    ape pun be the best

     

  • At 14/10/10 7:25 PTG, Anonymous Masrur said…

    i lub this storey

     

  • At 14/10/10 10:39 PTG, Anonymous aya suraya said…

    plot citer ni sbnanye best.tp sbb bhse ade plik sket mlas nk abiskn bace.penulis org sarawak ke?

     

  • At 14/10/10 10:56 PTG, Anonymous aya suraya said…

    oh..ble dah bce previous comments tau lah saya,penulis asal brunei..igtkn sarawak td..

     

  • At 17/10/10 8:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm..best gak...tp ade prkatan yg x wape fham..
    not bad..gudluck=)

     

  • At 19/10/10 12:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermmm.. crta ok la..
    tp, penggunaan bahasa byk yg salah n xpham lgsung..

     

  • At 6/11/10 9:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best jga la ne crita... nsib bek r aq bngsa brunei... fhm jga aq word2 yg dlm bhsa brunei...lucu owh bla bca sbb dya mix malay n brunei language...hehehehe

     

  • At 8/11/10 3:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...crite ok
    cme meleret cket..

     

  • At 8/11/10 8:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm...tjuk cam copy aku punye cerpen jek...

     

  • At 18/11/10 11:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak faham giler bahasa yg digunakan...
    cite pon bosan jer...

     

  • At 22/11/10 2:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crite syok sndri..kurng phm bhs yg digunakan.......

     

  • At 22/11/10 10:05 PTG, Anonymous melati desa said…

    salam. sorry x paham sangat la citer ni setting macam diawang-awangan je and melarat-larat.....satu lagi idah tu apa makna dia?????...........

     

  • At 23/11/10 1:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg best..tp ade part yg krg phm coz bhse yg dgnekn...

     

  • At 30/11/10 11:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ok.. tp byk sgt pkataan srwk dlm nie..
    nsb baek mek fmk sikit2 bah.. haha..
    anyway .. gud job to writer...
    idup hack1437...ngeee~

    -risya qistina-

     

  • At 2/12/10 12:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak bape pham laa.,
    byk slh eja,.pastu,,u ni brunei ek?.,gne la bhasa melayu yg readers bley pham.,
    cite nih mcm cite SEGALANYA UNTUKMU by ALEYA ANEESA je.,>fahem ammar+jehanna aisya<
    pastu,HACKS tuh cam cite bayangan rindu je.,>umaraisy+iddya<

    alaa,p dun w0rry coz karya awk mmg bez,.cite nih law wat n0vel,then cite lbey detail ni k0mfem tipt0p,.
    thumbs up 4 u.,

    ~miss azym~
    BBASYA!AJA AJA !!

     

  • At 4/12/10 11:44 PG, Blogger Najwa need to story =) said…

    spelling banyak salah lah ..
    anyway , ending dia , about HACKS 1437 memang sweet lah .

     

  • At 18/12/10 12:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte ni blh thn la tp bnyk keslhan ejaan....
    org mne tls ni??
    coz ad prkataan yg x tau ap mksd dia....
    pape pn keep on writing...
    :)-H33 Yn6mT-

     

  • At 21/12/10 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HACKS???
    Hanya Aku Cinta Kau Seorang???huhu
    mule2 bez..tp wat pmbace b0rink~
    da biase bce n0vel cam nih..
    pep0n good j0b!
    impr0ve your language k!
    (ekyn clunk)

     

  • At 21/12/10 4:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job.....
    ceta yg best....
    ad moral.....
    i mmg suka penulisan u.....
    terus kan lagi usaha untuk next karya k....
    sweet sgt....
    (atie)

     

  • At 29/12/10 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i think writer nih org brunei eek... so that bhs dier x bper paham... so 4 writer.. plz improve your spelling yerk... try use the standard language...;p

    anyway... enjoy sgt n love d moral of story u are telling...
    interesting sgt... ;p

    SHA_;D

     

  • At 4/1/11 1:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rsny x kesalahan ejaan..cma bbrp perkataan yg mgkn x difahami oleh pembaca lain..
    good job n keep it up.. tahniah krn berani menggunakan bahasa ibunda dalam cerpen ini.. jgn putus asa dgn komen2 diatas... teruskan usaha dan hasilkan karya2 yg lebih menarik dimasa akn dtg.. :)

     

  • At 20/1/11 4:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sorry.. tapi apa bahasa yg digunakan sebenarnya? tak fhm sgt lah... tapi ending dia mmg best! terus kan usaha anda yekk...
    (mayasara_wahiza)

     

  • At 23/1/11 9:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni ore brunei punye bhasa....hm,,0k la jugak critenye...

     

  • At 27/1/11 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbesh,... bce half jer.....

     

  • At 1/2/11 3:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni bhs org brunei/kedayan la...bkn bhs srwk..aduiiiii,knp rmai org ckp byk bhs srwk..

     

  • At 4/2/11 12:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mule2 bace cam pelik je tgok bahase yg di gunakn...
    tp dh hujung2 baru perasan bahasa brumei rupenye...
    so sy xberapa faham...

     

  • At 8/2/11 12:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ape ni..?? xphm la bhase die...tros xde mood nk bc..hishh..

     

  • At 19/2/11 8:44 PTG, Anonymous sengal said…

    i guess u come from brunei right???it's okay...just try to make it properly...nice story....

     

  • At 27/2/11 7:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah hebat....so nice...kan bagus dpat cinta mcm tu

     

  • At 17/3/11 9:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yess! sye fhm bhse yg dgunakn dlam cter
    nie wlupun sye bkn org brunie .hehe
    but, try pbaiki ayt coz ad jgk org yg xfhm .
    cter nie bez lar .try da bez next time .
    goud job yen.
    ~afie syafika

     

  • At 19/3/11 3:25 PTG, Blogger Dida said…

    w/pun guna bahasa brunei.. tp, 95% boleh faham..... hehe...

     

  • At 24/3/11 9:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm..great job writer..ur language almost like sabahan language so i can understand it properly...best of luck to u.i really like ur story....

     

  • At 15/4/11 5:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    banyak salah ejaan... membuat kn jalan crita xpham.... tp ok lh....
    p/s: lps nie tulis crita jgn bg complicated sgt.... just rileks....n wat dgn tenang n senang... nmpak mcm penulis memaksa diri utk menulis...
    chaiyok!!

     

  • At 4/5/11 10:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening kepala...
    ayat serabut,hu6...

     

  • At 10/5/11 7:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada masalah bahasa la..
    payah nak faham...
    tp storyline tue ok la, not bad...
    please, try 2 improve bahasa cket, k...

     

  • At 8/6/11 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat !
    romantic gila ...
    tapi,cerita agak pendek

     

  • At 8/6/11 2:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    2 all readers... mmng arr awal2 t0e inda pham... tp, cuak kmue bca blek... pham juak kmue t0e.... blajar larr bha juak bhasa sabah.... tngk aQ... asal pahang... tp, aQ pham juak bhasa sabah... fasih laik ckp sabah bha... kta kn 1 malaysia!!! s0, blajar larr juak bhasa negri urank... anyway... i l0ve sabah!! mmng knp klu writer neyh urank sabah??? inda slah kn... bha2... sabah bha juak...

     

  • At 12/6/11 11:59 PG, Blogger Mas Aida said…

    sabahan???? lucky sa fhm sabahan bha... haha neway gudjob~~~

     

  • At 14/6/11 9:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada ayt yg xbpa nk phm, tp sbb nk tau ending hbis kn jgk. pe2 pn jln cite best..trus kn usaha.:)

     

  • At 16/6/11 11:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaa..good job bruneian~bleh tahan ah.myb sabah sarawak bleh phm sbb bahasa lebih kurang jua..anyway keep up da good work eh!! ChaiyO!!!..

    by;
    BetwEEn Brunei and Sabah

     

  • At 17/6/11 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...seronok..best n menyentuh perasaan..<3

     

  • At 19/6/11 1:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoii,knp rmi org kata writer ni org sbh yer?sudah terang2 dia ckp brunei dlm cerpen tu.klu ya pun sabah jgnlah kutuk2 bahasa kami.smpai ada yg ckp grammar bm sabahan ni teruk.A1 jua pun BM kami SPM dl..jgn pndi2 ckp grammar dia slh sbb myb ini mmg bahasa org brunei ker.mn kta tau.. bljar bahasa org.kami boleh pla fhm bahasa negeri d smnjung..n plz respect each other

     

  • At 19/6/11 1:43 PG, Blogger little girl said…

    tah dorunk ni.pndi2 pla komen mcm dorunk tu pro.. silap2 klu suh tulis karangan dpt gred Z klu ada.hahha.. sbb bahasa pun tulis jd bahase.. tp kita still fhm wlupun cekgu BM x ajr mcm tu, sbb kita luas pengetahuan,hihaaaa,,

     

  • At 24/6/11 9:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    idea n cerita menarik..cuma perlu garapan dari segi isi dan penggunaan bahasa. best..

     

  • At 14/7/11 4:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita best walaupun ade ayat yg x bape pham..
    nyway good job..
    b'usaha lagi..chayok!!! :)

     

  • At 16/7/11 1:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bahasa tak betul.. pening aku nak baca....

     

  • At 6/8/11 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nye bole thn best .. tp bahasa tak betul ar ... ssh btol nk phm ..

     

  • At 13/8/11 1:09 PG, Blogger EkaBukanMakcikKau said…

    woi menangis aku bace citer kau ni , kuang hajaqqqq . ahahhaa

     

  • At 24/8/11 2:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jiwang karat..syok sendiri..

     

  • At 1/9/11 11:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Nama berita kita?
    aah btl2..durang tu kalau sebut pkataan K-E-L-A-P-A jd kelape teda juga bah kita p ejek durang ni inda pandai mengeja. suka suki hati durang ja cakap penulis ni teda bljr grammar bah.

    apa apa pun saya orang sabah. saya sukung itu sabah. sabah juga bah hahaha. maju truss k writer. nga nokuro tu aiso po tulun dusun hiti blog? hondiaa kou. karati kou dii nangku nu poboroson ku? hehe avasi miampai do ginavo huhu. anun bala?

     

  • At 8/9/11 6:44 PG, Blogger Cik Syazana Othman said…

    1437 tu ape?

     

  • At 15/9/11 4:53 PTG, Anonymous cahaya petang said…

    cik syazana.. 1437 tu I LOVE YOU FOREVER...

     

  • At 17/9/11 9:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm.. citer ni best la jugak..tp,mcm tergesa-gesa sgt la..klaw dh pnjg tu,biar je la jd pnjg..nmpk sgt mcm tipu part zack tu dtg rumah tetibe je zezan dtg mcm org gile pstu balik cmtu je..bt la gempak2 ke ape cikit dekat situ..aku,malaysian..and kebanyakan pembca blog ni pun malaysian even dr plbgai ngri..so,klau nak buat citer melayu,ko kene bace buku tatabahasa malaysia..orang lain pun pening nak bce..klau kau org brunei,so,blah la wt citer kt ngri ksygn ko tuh..x pyh nk memeningkan pembca malaysia..pstu,suka2 hati jantung kau je rojak bm n bi..dh la bi pn terabur..aku rsa berlori-lori org yg pnah blaja kat oversea trmsuk aku maki kau..aku takkan mintak maaf dgn kata2 aku yg mgkin skitkn hati pnulis sbb dia dh skitkn hati aku dgn bhsa rojak dia tuhh!!jgn rosakkan bahasa negara aku!!!

     

  • At 17/9/11 4:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sory nak cakap..sy juga ada menulis novel.. sy baca cerita ni boleh tahanlah cuma x faham nak bace..better kalau nak buat sesuatu cerpen atau novel gunalah bahasa utama iaitu bahasa melayu sebab yang baca bukan dari sebuah negeri je. semua negeri membacanya.. so harap tulisan anda diperbetulkan..:)

     

  • At 25/9/11 5:36 PTG, Anonymous penggemar hacks said…

    sya rsa apa yg dikomen oleh saudara/saudari at 17/9/11 9:42 am tu ada betulnya.. sya yakin majoriti pembaca di sni msih bersekolah.. scra x lgsung kmgkinan mereka akan terpengaruh dgn bhasa yg penulis gnakan utk cerpen ini... sya hrap saudari penulis akn lebih peka tntg hal ini... teruskan berusaha untk hasilkan karya yang lebih menarik.. selamat maju jaya

     

  • At 7/10/11 12:25 PTG, Blogger farisya risya said…

    good job...nasib bek i dibesarkan di Brunei.....paham la jln ceritanya..:)

     

  • At 7/10/11 7:57 PTG, Blogger NaNa~WaWa said…

    aq bca sekerat je... baca dekat perempuan 2 tendang kereta je sbb x faham.. 4 penulis, crita ni mungkin akan jd best kalau bahasa yang digunakan adala bahasa melayu betul.

     

  • At 9/10/11 5:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SPELLING BNYAK TAK BETUL TAPI CITE DIE TETAP TERBAIK !!!

     

  • At 9/10/11 9:58 PTG, Blogger MARNI AININ SYAHIRAH said…

    adoi syg nyer writer nie plot dy k dah
    tapi ejaan nyer tahap gaban teruk....
    harap writer dapat elak spelling error g k
    terus kan usaha wat ceter yang menarik

     

  • At 15/10/11 5:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kurang faham pgunaan bahasa dlm cerita ni...ape2 pun best...hacks 1437...

     

  • At 16/10/11 7:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita yang kurang menarik. bahasa pon kiurang faham. sory, teruskan usaha

     

  • At 19/10/11 12:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Pada pandangan saya, penulis mempunyai idea cuma penggunaan bahasanya yang kurang menarik. Pengembangan jalan cerita yang meleret-leret. saya sarankan penulis perbaiki penggunaan lenggok bahasa. Selain itu, penggunaan ayat juga haruslah lebih matang dan fokus kepada cara penyampaian supaya pembaca lebih mudah memahami. Walaubagaimanapun saya ucapkan syabas kepada penulis kerana berani melontakan idea.

     

  • At 12/11/11 2:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer dah menrik.....tp penghayatan kurang..xjelas pd sesuatu plot citer yg dkarangkn.nasihat:1]hayati setiap watak lbh2 lg watak utame..myk mainkn prnan2]plot cerite3]selami cter yg anda hslkn 2.pjlnan citer akn lbh mnrik n news idea 4 ur story...pe2 gud luck k....

     

  • At 29/11/11 12:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita banyak berterabur...
    x pham sgt

     

  • At 8/12/11 11:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nasib baik aku bngsa Brunei dn aku faham...hahaa...kpd yg x fhm 2 blajar2 la bhsa Brunei..best apa..hehee..apa2 pn crita ni siuk..kpd penulis gud job..

     

  • At 17/12/11 3:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg best tp tatabahasa..hmmm hope kamu dpt improvekn tatabhsa kamu ye..ape2 pown cite yg sgt menarik...good luck!!

     

  • At 18/12/11 11:02 PG, Blogger SABRINA said…

    keep it upp!.. dah besstt nihh :D

     

  • At 19/12/11 10:03 PG, Blogger ~queen of the heart~ (^_^) said…

    best sgt but byk spelling error kdg2 xphm wording.ape2 pun the best la.

     

  • At 22/12/11 10:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan gle

     

  • At 23/1/12 4:56 PTG, Anonymous oat loves said…

    yg first-first 2 brg sikit tp akhir sekali best romantik gilerrrrrrrrrr.

     

  • At 25/1/12 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad ^^ bnyak ejaan yg sala ,, bhasa ,, btter gne bhasa yg sume org bleh phm ,, but ,, sye pham jer coz penah dduk sabah , hehe , jln crita agak mleret skit ,, but ending ,, TIP TOP :D ,, bydawy ,, gud luck^^

     

  • At 12/2/12 1:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    byk bhsa yg x standard la.... :(
    tp blh la....not bad jln citernya....

     

  • At 29/3/12 1:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terharu sngt...nice story..nma yg sama

     

  • At 4/4/12 7:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wat de...AWESOME GILAA!!!!
    1437: I love you forever →
    kut, aku teka je sori...
    memang BEST laaah.... :DD

     

  • At 17/5/12 9:42 PG, Blogger illana yahaz said…

    SPEELING BANYAK SALAH.....BTW KEEP IT UP...

     

  • At 17/5/12 5:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seriously x phm crta nih..pngunaan bhasa dia yg trlalu "pasar"....ssh nk phm crta bial ayat tungang-langang....
    :-(....

     

  • At 30/5/12 7:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    critanya best..wat ku tersenyum..
    thumbs up..
    keep up

     

  • At 2/6/12 12:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la...jln cite yg menarik but bhasanya kurg fhm ckit..but still best...tingkatkan usaha...chaiyokk...

     

  • At 19/7/12 10:56 PTG, Blogger nurul said…

    salam dik papa pu great nice writting but tdpt dua tiga kesalahan ejaan, akk bce pun tkial2 nk ngeje, certrai adik bca cerpen lain, tngok ejaan, klu nk buat bshasa brunei mungkin kitorg blah smenanjung tk paham sgt kitorang ni pun org mlaysia tpi bila cerpen adik, akk rse mcm2 bhasa ade, tpi keep it uo, bakat dah ade perlu diasah. k tanks

     

  • At 25/7/12 12:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Boleh tahan..terus kn brusaha..penulis nya nie org brunei kn... Gud job

     

  • At 25/7/12 1:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    17.09.11-9.42am.. Kita nie org malaysia,bangsa melayu,kat dlm TV mcm2 iklan " Budi bahasa budaya kita " dn lg tue mmg pepatah..cukup lh setakat komen kesalahan bahasa tue,xyah lh mlebih2 komen sekurang2 nya penulis nie Ade usaha... btw " Budi bahasa budaya kita " utk penulis " gud job..." tingkat kn usaha

     

  • At 26/7/12 2:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penulisan hancur . ada masuk endon ada melayu . apakah ? jalan cerita dah best . gunakan 1 nama ja . sbb dah nmpak serabut bila nama inda la izaah la . impprove k

     

  • At 20/8/12 2:26 PTG, Anonymous ey said…

    best....teruskan menulis...semoga berjaya

     

  • At 1/9/12 12:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST JUGAK..TP BANYAK KESALAHAN AR.. PE2 JLAN CITE MENARIK

     

  • At 4/10/12 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ejaan byk yg xfahamla,np xcek dulu..mengganggu gugat mood pembaca,

     

  • At 14/10/12 12:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ehmm... ctanya ok2 sj coz sy pnah bca cta mcm nie dh.. sma ja jln ctanya.. ejaan plak banyak sgt errornya.. nk phm pun kna bca 2,3 kali..
    ssh skit nk phm coz bhsa yg becmpur-cmpur nie.. :(

     

  • At 16/10/12 10:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni
    untuk pengetahuan semua org, penulis cerpen ni tak salah eja pun, dia tulis semuanya betul. and another thing, ni bukan bahasa sabah but bahasa brunei.sekali sekala baca cerpen ala bahasa brunei best jg, teringat kengkawan saya org brunei.

     

  • At 10/11/12 6:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aq tak faham sbab bahasa dia buat aq saket kepala ..
    tapi best...

     

  • At 30/11/12 11:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ...best sgt citer nie....
    ~suke~suke~suke~
    ;)

     

  • At 17/12/12 4:14 PTG, Anonymous avangcute said…

    boleh tahan.. teruskan usaha anda tuk mengarang lg..don't give up k..walaubagaimanapun..
    sy tetep suka baca crta ni.


     

  • At 17/2/13 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nihh best
    cuma bahasa dye pelik skit
    tapi oke larr .
    jalan cter yang menarik .
    keep it up !

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group