BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 17, 2009
Cerpen : Lakaran Cinta Abadi
Nama Pena : ekin sam

Hidup ni kadang-kadang membosankan, tanpa pasangan, kita inginkan pasangan, tapi bila dah hadir teman dalam kehidupan kita, adakah kita pasti dapat membahagiakan dia?? Pasangan bercinta mungkinkah akan bertahan mahligai cinta mereka tanpa kejujuran, keikhlasan, keimanan, kasih sayang, kepercayaan dan kesetiaan? Adakalanya, bila dah bergaduh mulalah kita nak berfikir lain, curang dan sebagainya tetapi dalam hati masih ada sayang. Tidakkah semua ini dikatakan hipokrit terhadap diri sendiri? Tapi sebagai manusia, apa yang patut kita lakukan sekarang? Bagi diriku, maaf harus diutamakan, namun jika kesalahan berulang dan hati masih disakiti? Mampukah aku bertahan? Perasaanku berolak-alik seperti perahu dilambung ombak. Cinta, kasih, rindu, sayang, dan suka sebenarnya apa ertinya? Tapi aku menyedari, diriku, jasad dan roh mahupun hati hanya milik Tuhan Yang Esa. Sayangku, cintaku, sukaku, kasihku dan rinduku hanya kepada-Nya, tempatku meratap merayu dan memohon pertolongan. "Ya Allah, berikanlah diriku ketabahan dan kesabaran serta kekukuhan iman yang sekukuh benteng yang telah Kau bina dalam hati kekasih-Mu Muhammad". Terdetik kata-kata itu dalam sanubariku ketika menadah tangan memohon hidayah-Nya. Tanpa disedari, titisan air jernih mula membasahi pipiku. Namun, sekelilingku tetap gelap-gelita sejak setahun yang lalu.

Masih tersemat rapi di hatiku kata-kata doktor peribadiku dulu. "Maaf, Cik Ilya. Saya tidak mampu memulihkan mata cik...." Sebelum ayat itu sempat dihabiskan, aku meraung sekuat hati dan memeluk ibuku. Aku bagaikan sudah terkena histeria, badanku tiba-tiba tidak mampu bergerak, terjelepok ke lantai hospital, lemah aku dipeluk ibu.
"Ya Allah".. Hanya kalimah itu yang dapatku lafazkan dari bibirku yang pucat.

Ahhh, sudah, kenangan tetap kenangan, sejarah tetap sejarah tapi semua itu telah mengubah hidupku menjadi begini. Pesan arwah bapaku, "Allah sentiasa adil dan Dia hanya menguji kita kepada perkara yang kita mampu atasi." Kini, aku mengerti akan pesanan itu. Tiba-tiba, telingaku berasa hangat dan merasakan ada seseorang telah memelukku dari arah belakang, tubuhnya begitu hampir dengan tubuhku, namun aku membiarkan begitu sahaja kerana aku tahu orang itu ialah suamiku, Asyraf. Senyuman mula terukir mekar di bibirku. Putra Nazirul Asyraf Putra Syamsul Bakri. Nama yang telah lama bersemadi dalam hati gadis yang telah disuntingnya dan menjadi miliknya kini, Nur Batrisyia Ilyana Mohd Saiful Rasydan.

"Apa yang sayang menungkan tu? Rindu abang eh?"katanya itu singgah perlahan ke gegendang telingaku.
"Sayang, abang tanya ni. Rindu abang ke? Jauh mengelamun?" makin rapat bibirnya di telingaku. Hatiku tiba-tiba berdegup kencang.
"Tak ada apa-apa la abang. Sayang cuma....... Em, abang dah makan ke?" tanyaku sambil menoleh muka ke arah lain lalu mengesat air mata.
"Sayang abang ni nangis ke?" tanya suamiku dengan nada yang risau walaupun aku tidak dapat melihat riak wajahnya tapi itu sudah cukup bagiku mentafsirkan perasaannya terhadap diriku.
"Eh, mana ada la. Abang, sayang belum makan lagi, lapar la. Boleh kita makan sama-sama?"

"Amboi, tak makan lagi? itulah keje mengelamun je, nanti perut masuk angin, siapa yang susah? Hmm.. jom lah"
Suamiku sempat lagi mencubit pipiku yang gebu sehingga merah dibuatnya. Mungkin dia berasa geram kerana aku tidak mengendahkan pesannya. Tapi aku bukannya sengaja. Desis hati kecilku.

Aku sungguh gembira kerana telah dipertemukan oleh Putra Nazirul Asyraf yang merupakan seorang kawan lelaki semasa aku menuntut di Institut Perguruan Bahasa Antarabangsa. Ramai wanita menggilai dan ingin menjadi pasangannya. Ada juga sanggup menghadiahkannya sebuah kereta sport jenama Ferrari, namun dia menolak pelawaan itu dengan baik kerana bagi dirinya, dia tidak mengharapkan semua itu. Dia tidak kisah tentang harta benda kerana ibu bapanya merupakan ahli korporat Malaysia yang terkenal dalam bidang mengeksport barangan komputer. Jika dibandingkan dengan aku yang hanya anak petani, namun dengan berkat doa ibu bapaku, aku berjaya menjejakkan kaki ke sini.

Sikap Asyraf yang "low profile" dan mudah bergaul membuatkan aku terpikat dengannya. Bukan sahaja disebabkan wajahnya yang tampan tapi dia cukup hebat dalam ilmu agama. Siapa pun wanita yang melihatnya tidak akan sesekali menoleh ke arah lain termasuk aku. Walaupun, dia sedar akan kekurangan diriku, dia tetap menerimaku sebagai kawan rapatnya dari semester pertama lagi. Segala masalah yang dihadapi, kami kongsi bersama. Kadangkala, ada wanita yang pernah menyerang dan memberi surat layang untuk mengugutku. Namun, Asyraf meminta aku supaya tidak mengendahkan semua itu.

"Ilya, U jangan hiraukan sangat hal tadi. U ingat tak I selalu kata apa kat u?"
Asyraf menyedari bahawa aku terlalu risau akan hal itu.
"Ok la, Asyraf. I ingat. If U need me, I"ll always be there for U".
Asyraf tergelak dengan gelagatku yang cuba menyusun kembali kata-kata yang selalu dia tuturkan kepadaku.

Tetapi persahabatan kami semakin renggang sejak kehadiran seorang lelaki dalam hidup aku. Syah Danish Hakim Syah Mohd Noor, seorang anak ahli perniagaan yang terkenal tidak kurang hebatnya dengan keluarga Asyraf, tampan bergaya dan berbadan sasa seakan-akan model antarabangsa. Bibit-bibit cinta kami mula berputik di Restoran Amjal. Ketika itu, aku ingin mengambil pesanan, tiba-tiba kuah laksa kepunyaan kawan Danish, Fakrul tertumpah ke atas baju aku. Aku terbangun dan terlanggar Danish lalu cepat-cepat berlari ke arah tandas untuk membersihkan kesan tersebut. Nyaris- nyaris melecur tubuhku kerana laksa itu baru sahaja dimasak.

"Sorry, U. Kawan I tak sengaja tadi." Aku terperanjat kerana Danish sudah tercegat di tepiku.
"Eh, I tahu. Tak pe". Itu sahaja yang aku ucapkan kepada lelaki yang tidakku kenali itu dan berlalu namun aku sempat melemparkan senyuman kepadanya.
"Ilya, handsomenya. Siapa tu? Kau kenal tak?" tanya kawanku, Sara.
"Ya lah, Ilya. Student baru ke? Boleh tahan\". sampuk Tini.
Aku hanya mengangkat bahu tanda tidak kenal akan lelaki yang dimaksudkan itu. Sepanjang perjalanan mereka hanya memuji lelaki yang tampan bergaya walaupun hanya memakai t-shirt biru muda dan dipadankan dengan jeans biru. Menyerlahkan lagi ketampanannya itu.

"Aduh, lupa pula nak hantar buku ni. Mesti kena denda nanti." Mengeluh aku sendirian di dalam bilik, sementara kawan-kawanku sudah nyenyak tidur dibuai mimpi. Letih la katakan.
Aku berjalan bersendirian ke perpustakaan. Selalunya, Asyraf akan menemaniku tetapi dia terlibat dengan GERKO hari ini. Aku pula, diberi rehat kerana tidak sihat untuk beberapa hari ini sahaja.

Ketika aku berjalan sambil terleka membelek buku di tangan, dengan tidak sengaja aku terlanggar seorang lelaki sehingga kertas di tangannya itu bertaburan melayang. Tanpa melihat wajahnya, aku terus meminta maaf dan mengutip kembali kertas-kertas yang berselerak itu.

"Maaf, saya tak sengaja. Maaf ye,encik.....".
"Danish. Syah Danish Hakim Syah Mohd Noor. U?"tanya lelaki itu setelah menyedari aku masih tercengang-cengang melihatnya.
"I? Nama I..." belum pun sempat aku memberitahu namaku kepada dia, dia terus memotong ayatku.
"Nur Batrisyia Ilyana Mohd Saifullah?" Aku terperanjat dengan jawapannya itu.
"Bagaimana dia tahu nama aku?" Desis hati kecilku.

Badan aku sungguh letih, tetapi ketika aku ingin memenjamkan mataku, aku teringat kembali tentang kejadian petang tadi. Aku masih berfikir bagaimana Danish mendapat tahu namaku? Ahh, tak perlu aku memikirkan semua itu. Nanti pasti akan terjawab jua persoalan ini.

Silauan cahaya dari jendela bilik menerpa ke wajahku, terasa bahang panasnya membakar kulitku yang putih. Aku mencelikkan mata bundarku perlahan-lahan, ibu kata mataku ini diwarisi dari nenekku. Cantik!! Kawan-kawanku juga pernah memuji mata ini. Aku tersenyum sendirian.

"Cik Ilya, tak nak bangun lagi ke? Nak tunggu Encik Danish bangunkan ke?" aku terus tersentak dan bangun dari katil apabila nama itu ku dengar, tidak semena-mena jantungku berdegup kencang bagaikan hendak luruh.
"Ni ha, ada bunga dan coklat untuk kau. Amboi, bukan main lagi, eh?" Sara menghulurkan bunga ros merah dan coklat ke arahku dan mengenyitkan matanya kepadaku.
Terbeliak mata aku ketika melihat nama yang terpapar di atas kad ucapan yang berbentuk hati itu.

Bermula dari saat itu, perhubungan yang dahulunya kawan telah bertukar menjadi pasangan bahagia di IPBA. Ramai pasangan bercinta mencemburui perhubungan yang kami bina ini tapi jodoh tak siapa yang dapat mentafsirkannya. Tapi bagaimana dengan Asyraf? Ahh, dia hanya kawanku sahaja, tidak lebih dan tidak kurang dari itu. Danish pernah menyoalku tentang Asyraf, namun itulah jawapan yang aku berikan kepadanya kerana aku tahu Danish cemburu akan hubungan rapatku dengan Asyraf.

Semenjak itu, aku tidak melayani Asyraf seperti biasa dan Asyraf juga semakin jauh dariku. Puas dia menelefon, memanggil namaku, menghantar mesej dan berusaha untuk berjumpa dengan aku namun semua itu hanya sia-sia kerana alasanku, aku sudah berpunya.

Sampailah suatu saat, Aku makin menjauhkan diri dari Danish dan Asyraf mahupun semua orang.
"Cik Ilya, penyakit ini akan menyebabkan urat saraf mata cik terganggu. Besar kemungkinan Cik Ilya akan menjadi buta".

"Allahuakbar. Dugaan yang begitu besar terpaksa aku tempuhi". Hatiku berbicara perlahan tanpa air mata tapi darahnya tetap mengalir jua. Hanya Tuhan saja yang tahu.

Akhirnya, aku mengambil keputusan untuk memberitahu kepada Danish dan dia terus memutuskan perhubungan kami dengan sekelip mata sahaja.
"Ilya, I minta maaf sebab I tak boleh terima U lagi. I tak sanggup menjaga orang buta sebagai isteri I. Nanti apa kata family I?"
Kata-kata itu terhinggap pedih menusuk ke telingaku, ketika itu mahu sahaja aku berlari mendapatkan ibuku. Inikah Danish yang aku kenal? Berjanji susah senang akan ditempuhi bersama, namun ini hasil yang aku terima. Janji tinggal janji sahaja.

Kalau itu keputusan Danish, aku terpaksa akur. Tapi, Asyraf? Mungkin dia pun tidak akan mempedulikan aku lagi, tambahan pula selama ini aku telah menjauhkan diriku dari hidupnya, mungkin juga dia berusaha menguburkan persahabatan kami dan membuang kenangan kami bersama jauh ke tepi? Aku menyesal. Menyesal sangat, Ya Allah.

Masa cepat berlalu, begitu juga masa kami di IPBA. Tak lama lagi aku akan dihantar mengajar ke Sabah. Seronok mendengar berita itu, tapi lamunan dan impian aku hancur berderai begitu sahaja kerana pihak IPBA mendapat tahu akan masalah mata yang terpaksa aku alami seorang diri.

"Nur Batrisyia Ilyana, kenapa U rahsiakan perkara ni dari saya?",tanya Asyraf selepas berjaya mendapatkan aku.
"Sudah la, Asyraf. U tak perlu tahu semua ni. Yang tanggungnya I, bukan U",balasku sebak. Aku tetap menahan tangisanku tapi gagal juga, aku begitu lemah apabila berhadapan dengan jejaka ini.
"Ya, I tahu tapi kenapa Ilya? Danish minta putus pun sebab hal ni ke?"
Aku mendiamkan diri.
"I dah agak. Ilya, U kan tahu I tak suka U buat I macam ni. Dulu, I tak kisah sebab U kata U sayangkan Danish. I undur diri. Tapi Tuhan je tahu betapa merananya hati I ni. Tempat ni penuh dengan kenangan kita, U buang I macam tu saja hanya kerana seorang lelaki yang baru U kenal". Aku dapat melihat air yang jernih berlinang dalam kelopak mata Asyraf walaupun dia berusaha menyembunyikannya daripada aku.
"Apa U kisah? U kan ramai peminat? Selama ni, I tak kisah pun tentang U?. Tiba-tiba sahaja ayat itu terus meluncur laju dari bibirku.
"Tapi I kisah pasal I sayangkan... I.... I sayangkan U. Dari dulu lagi cuma U je yang tak perasan". Luahan itu menyentuh lembut naluri wanita aku. Selama ini, aku juga pernah mencintainya. Cuma aku cemburu melihat dia melayan wanita lain sehingga hadir sahaja Danish ke dalam ruangan hidupku, aku terus menyambarnya. Itulah yang dinamakan ego.

Pipiku terasa hangat dicucuri air mata yang mengalir deras dan Asyraf terus menyekanya dengan lembut. Hatiku tersentuh melihat gelagatnya.
"Asyraf, nanti I takkan dapat lihat U lagi. Tak dapat nikmati panorama alam yang indah, I takkan jadi macam ni lagi. Doktor kata mata I.... I akan jadi..."
"U akan jadi buta? Ilya, I sayangkan U. U jadi buta ke pekak ke, di mana pun U cacat, I tetap sayangkan U. I terima U seadanya".
"U takkan menyesal ke nanti? I pasti U menyesal. I pasti, Asyraf"".
Asyraf meninggikan suaranya dan tegas membalas percakapanku dengan pantas. " I takkan menyesal dan takkan tinggalkan U. I dah buat keputusan, I akan hantar rombongan ke rumah U. Tunggu je".
"Apa? Asyraf, tolong lah buka mata U, I tak kan dapat bahagiakan U". Sekali lagi air mataku mengalir pantas di hadapan Asyraf.
"Tunggu je. Kalau I cakap, I akan laksanakannya. U pun tau kan perangai I ni?".
Dia melangkah pergi begitu sahaja, meninggalkanku terpinga-pinga dengan pelbagai persoalan di benak fikiranku.

Akhirnya, aku dapat melangsungkan pernikahanku bersama Asyraf dengan restu daripada keluarga kedua belah pihak. Walaupun, pada mulanya keluarga Asyraf tidak setuju dengan keputusannya itu, tetapi kedegilan Asyraf meleburkan segala keegoan orang tuanya.

Sehingga sekarang mahligai kami tetap kukuh dan utuh berdiri di atas tapak percintaan yang kami bina kerana Allah. Asyraf juga sentiasa di sisiku, sakit demamku, dialah doktornya, luka cederaku dialah penawarnya. Kenapa setelah sekian lama baru aku menyedari yang jodohku hanya di depan mata?
Mata? Ketika aku masih tercelik jelas dahulu, tetapi kini terpejam rapat, tidak dapat menikmati keindahan alam yang aku persiakan dahulu. Hanya mata hatiku yang dapat melihat terutamanya cinta dan kasih sayang suamiku terhadapku.

"Sayang, makan la cepat. Nanti abang nak bawa sayang ke hospital. Jangan lupa, apa yang abang cakapkan semalam?". Tersentak aku dibuatnya. Lamunanku pun terpadam di situ sahaja.
Tapi untuk menyembunyikan rasa maluku itu, aku sekadar mengukir senyuman buat suamiku yang seorang itu.

Akhirnya, aku kini dapat melihat dengan jelas. Aku bersyukur dan berterima kasih kepada penderma mata ini, Danish. Dia dan isterinya telah kembali ke rahmatullah kerana terbabit dengan kemalangan baru-baru ini. Aku tidak menyangka akan peristiwa itu, tapi inilah yang dikatakan takdir. Orang pertama yang ada di saat aku mencelikkan mataku ialah suamiku.

"I love U, sayang. Remember, if U need me, I"ll always be there for U". Cepat-cepat aku memeluknya tanpa menyedari akan kehadiran kawan-kawan dan ibuku. Hanya kami berdua yang dapat merasakan kebahagiaan itu.
"Sayang pun cintakan abang. Terima kasih". Kataku perlahan tapi didengarnya lalu dia memelukku erat.
Hidup? Inikah yang dimaksudkan denggan hidup? Ku pasrah dengan ketentuan Illahi.

Bagaikan pungguk rindukan rembulan, begitulah rinduku padanya. Bagai cinta Laila dan Majnun, begitulah jua kisah cinta kami bersama. Bagi diriku, cintaku padanya, sekali bergegar, seteguh gunung pun akan runtuh, sekali ia tercurah, air tasik pun akan melimpah kerananya. Namun, perasaan ini kami berdua yang dapat merasakannya. Aku melakarkan cinta hanya untuk Asyrafku tercinta dan dia mencoretkan kasih hanya kepadaku sahaja. Hatiku amat yakin akan semua itu.
posted by Penulisan2u @ 3:53 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
37 Comments:
  • At 17/10/09 8:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet story...

     

  • At 18/10/09 1:37 PG, Blogger Liza said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 19/10/09 3:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebaknye bace cite ni... huhu...
    ni bru di katekan susah senang same2...
    bukan cume kate2...
    bgus2... sye suke cite ni....

     

  • At 19/10/09 5:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wish many guys like asyraf in this world.....tp tu yg plgggg pyh nk jmp....

     

  • At 20/10/09 2:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite nie!!!
    sediy la...
    tapikan susahnya nak jumpa laki cam2 skang kn??

     

  • At 21/10/09 1:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte mcm ni sebenarnya biasa je...tp,pengarang cte pandai bermain dgn kata2...menjadikan cerita ini menarik untuk dibaca...tp..yg pelik tu,mcm mana Ilya mendapat mata Danish??kebetulan ke??atau Danish telah membuat wasiat untuk menderma matanya pd Ilya??

     

  • At 21/10/09 11:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm...x brape gmar la crite yg suke sgt bagi watak yang gempak..tolong la..millenium la sket..ni ank org kaye la..itu la..ini la...cube bg watak yg biase je..

    cume nk wat cmne ..da kate cerpen kan..mestilah nk perfect kan..

    well..penulis..cerite ni best..cume i x ske description watak yg over2 tu je..plot u agak laju.. tp ayat sweet je..yang lain2 tu ok..cume ley improve lg bg jd terbaikk..kk

    wat cerpen lg k..best of luck

    -miss_purple-

     

  • At 21/10/09 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm...bgusnye klu dapt jumpe laki cm 2...
    cme mgkin ye watak dalm nie too high..
    tapi....overall ok... susunan ayt menarik

     

  • At 21/10/09 4:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i know ipba, gerko n amjal very well...im one of the students there..

     

  • At 22/10/09 9:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni sedih aa,x ramai lelaki mcm asyraf tu.tp tuhan itu memang maha adil.dan itulah dinamakan takdir illahi.

     

  • At 22/10/09 11:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    PENULIS CUBA MENONJOLKAN WATAK SEORANG LELAKI SEJATI YERR..HARAP MASIH ADA YG SPT ASHRAF TU KAN...UTK PENULIS, TAHNIAH ATAS ILHAM DAN OLAHAN CITER MENARIK...

    SAFFIYA

     

  • At 22/10/09 12:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terharu dibuatnyer

     

  • At 23/10/09 6:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i like this story..

     

  • At 24/10/09 8:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best cerpen nie..,sedih..
    Betol..,susah nak dapat leleki & suami macam Putra Nazirul Asyraf Putra Shamsul Bakri..

     

  • At 25/10/09 6:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apasal nama watak dalam cite ni panjang sangat

     

  • At 25/10/09 6:33 PTG, Blogger najwa said…

    a'aa..btulkn ssh nk lelaki cm Asyraf ni.B'tuahnya Ilya.
    citer ni best tp bg saya la klu bleh jgn olah citer dlm 1 perenggan yg pnjg.
    gud luck..

     

  • At 30/10/09 1:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    zaman sekarang ni payah nak dapat semua ni..ada pun cuma sekadar mengambil kesempatan pada yang lemah je..huhu best la cite ni...

     

  • At 3/11/09 3:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hermm.. ol da besh ya?? mmg ssh nk cri boy mcm ni tp BOY CMNI JZ TUK GAL YG BAIK JER...

     

  • At 18/12/09 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ad crite cme ni.pay dah nk dapat laki cm asyrf tu.(@_@)

     

  • At 11/1/10 8:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Syok...saya suka n selamat mencuba lagi..harap2 akan dtg lgi syok.

     

  • At 27/5/10 10:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pngajaran yg sgt bgus..=)

     

  • At 1/6/10 6:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story....
    cinta bkn pada paras rupa atau harta..
    tapi pada hati....yg paling dalam

     

  • At 3/6/10 5:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hati..yang paling dalam..
    yup.betul tu.
    writer: tumbs up

     

  • At 27/6/10 10:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalaulah semua lelaki like asyraf,thats a good news.

     

  • At 31/7/10 10:47 PG, Anonymous makino said…

    good story..keep it up

     

  • At 30/10/10 1:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story,,,
    good job,,,x semua orng create idea mcm nie
    keep it up....

     

  • At 1/11/10 10:52 PG, Anonymous euj said…

    like it..^^..thumbs up!!

     

  • At 13/1/11 11:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    r u students from ipba?
    congrats 4 dis wonderful story!!
    such a great piece of work!!
    totally amazed bt this!!
    u r born with talent!!
    keep it up!!

     

  • At 15/2/11 8:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    laki macam asyraf tu ade, tp kita mmg ssh nk jmpe.. klau dpt, untunglah kan?? Allah Maha Adil..

    Maybe, pnulis minat nma mcm ni.. nma anak ke?

     

  • At 15/2/11 8:44 PG, Blogger Cahaya Asyik Mencinta said…

    ....TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN, ULASAN YG DIBERI.. SAYA BUDAK BARU BELAJAR.. MAAF KALAU KARYA TIDAK MENARIK.. TAPI NI KALI PERTAMA SAYA BUAT CERPEN SEPERTI INI...

    TERIMA KASIH BANYAK2..
    KALAU SAYA RAJIN, INSYAALLAH SAYA BUAT LAGI..
    BAKAL MENYUSUL.. CERPEN.. CINTAKU UNTUK USTAZ..

     

  • At 27/2/11 2:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kan bagus ada laki mcm asyarf kat dunia nie. laki mcm danish bnyak......so romantilnya....

     

  • At 13/3/11 10:52 PTG, Blogger _siti noraien_ said…

    saya suke cerita nie...susah nk cari lelaki yang mcm asyraf 2...snggop wat ape saje demi prcintaan die...

     

  • At 14/4/11 11:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sronoknya dpt laki cm asyraf 2.. congratz penulis

     

  • At 19/10/11 5:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nama nak gempak2 jer..

     

  • At 21/11/11 6:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seronoknya klu ada org mcm cite nie... susah senang sama-sama

     

  • At 7/12/11 10:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet sangat.... susah nk dpt lelaki yg tulus mncintai si dia..... :)

     

  • At 5/1/12 9:26 PTG, Anonymous yayakusayang said…

    bestnya cita ne...truskn usaha anda

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group