BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 01, 2009
Cerpen : Jadilah Seperti Aku!
Nama Pena : bidadaricinta

Namaku Nurul Huda. Berusia 27 tahun pada tahun ini. Sekarang aku dah berkerja di Ampang sebagai Ekskutif Jualan di sebuah syarikat menjual kereta di Ampang juga. Aku merupakan graduan dari Universiti Kebangsaan Malaysia di kampus Bangi. Sudah tiga tahun lebih aku menamatkan pelajaranku di sana.

Dalam keluarga aku dipanggil Huda saja. Merupakan anak bongsu dari tiga adik beradik. Kakakku bernama Haida dan abang pula bernama Hanif. Masing-masing sudah berkahwin dan dikurniakan sepasang anak dengan pasangan mereka. Hanya aku saja yang belum berpunya.

Aku punya kisah yang ingin disampaikan pada semua. Mungkin ada yang akan simpati dan mungkin juga ada yang akan menghinaku. Kerana aku seorang perempuan. Insan yang paling lemah dan tidak berdaya untuk menangkis semua dugaan yang mendatang.

****************

27 November 2007

Hari ini genap usiaku 25 tahun. Saat yang menggembirakan kerana dengan penambahan usia ini , ia sekaligus mematang fikiran. Sempena ulangtahun kelahiranku ini, dua majlis telah diadakan. Sambutan hari lahirku dan juga majlis pertunangan yang diadakan serentak pada hari yang kukira sudah cukup menggembirakan hati orang tuaku.

Ibu dan ayah adalah orang yang paling bertungkus lumus mengadakan kedua-dua majlis ini. Aku sebagai anak bongsu hanya menurut saja. Tidak mampu membantah walaupun dalam hati telah berdetik rasa kurang senang. Tak tahu kenapa tetapi sejak dari malam tadi, seusai aku solat istikharah, hatiku mula rasa kurang enak. Seakan-akan ada sesuatu akan berlaku.

Aku hanya mampu berdiam diri. Takkan hendak kukhabarkan rasa kurang senang itu pada ibu dan ayah. Setiap kali aku memandang wajah kedua-duanya, senyuman tidak lekang dari bibir mereka. Aku tahu ibu dan ayah amat gembira dengan pertunangan ini. Mereka gembira kerana bakal berbesan dengan sahabat lama mereka. Aku sendiri tidak kenal dengan bakal tunangku. Tidak pernah berjumpa walau sekalipun. Cuma aku kenal wajahnya melalui gambar yang ibu tunjukkan padaku pada minggu lepas. Yang kutahu, dia bekerja sebagai engineer di Klang.

"Huda!! Wah berseri-seri wajah kau ye..! Al-maklumlah dah bergelar tunangan orang sekarang ni.." tegur Amira lantas memeluk erat bahuku.

Aku tersenyum. Cincin yang tersarung di jari manis sebentar tadi kupandang. Sesuai benar dengan jari manisku. Pandai pula tunangku mencari cincin yang muat dengan jariku ini.

Amira adalah teman serumahku di Ampang. Kami juga bersahabat baik. Amira datang ke rumahku di Melaka ini bersama teman lelakinya, Ariffin. Ariffin yang berada di sebelah Amira turut mengucapkan tahniah padaku seraya menghulurkan sekotak hadiah yang berbalut cantik dan kemas. Apalah agaknya isi didalam kotak ini?

"Biasa sajalah, Amira!" aku merendah diri.

Padaku tiada apa yang istimewa tentang diri ini. Mungkin kerana kesan solekan di wajahku merubah penampilanku pada hari ini.

"Betul lah! Wajah kau cantik sangat hari ni. Sebelum ni, kau mana pernah bersolek kan? Kalau bersolek pun, nipis sangat! Tak nampak kecantikan kau yang sebenar. Aku fikir kalau bakal tunang kau tengok ni, sure lentok habis! Mesti dia puji kau nanti.. Oh ye… bakal tunang kau datang tak majlis ni..?" Amira memujiku. Ariffin sudah pun keluar meninggalkan aku dan Amira berbual-bual.

"Entahlah.. aku tak tahu pun.. Kau bukan tak tahu kan, lelaki mana ada datang waktu majlis tunang.."

"Zaman sekarang dah lain la.. Lelaki boleh datang time majlis tunang. Tak macam dulu, lelaki kena tinggal di rumah. Kau tak contact dia..?"

"Nombornya aku tak tahu pun.."

"Hah??"

"Majlis ni my parents aturkan. Aku ikut saja. Baik pada mereka, baik juga pada aku.." jawabku.

"Laa.. aku ingat kau kenal dia. Kau pernah jumpa dia tak ni..? Habis, dia memang setuju ke dengan pertunangan ni..?"

"Ibuku kata dia setuju. Aku tak pernah jumpa pun.. Ala.. lama-lama nanti, kami kenal lah. Ada tempoh setahun untuk kami kenal satu sama lain."

"Tak sangka pula aku masih ada jodoh yang diaturkan famili. Kalau aku, cinta sebelum kahwin tu penting juga. Sebab masa tu kita dah kenal dan yakin dengan kasih sayang dia. Kau yakin kau akan cintakan dia kelak?"

"Masa akan tentukan.."

"Apapun, aku doakan kebahagiaan kau. Tahniah dari aku!"

Aku tersenyum lagi. Ya.. masa akan tentukan kasih sayang antara kami. Bukankah kata orang, pertunangan ini adalah saat terbaik buat kita mengenal pasangan kita sebelum melangkah ke alam rumah tangga kelak?? Alhamdullillah..sebaik selesai majlis tersebut, tiada perkara buruk yang berlaku. Itu hanya perasaanku sahaja barangkali.

**************

Tepat jam 5 petang, aku dikejutkan dengan panggilan telefon..

"Huarghhh….! Siapalah yang kejutkan aku time-time macam ni? Langsung tak kasi can untuk aku berehat. Dah lah hari ni hari Ahad."

Aku mengomel sendiri sambil menguap. Aku menggeliat cuba membetulkan tulang di badan yang telah kurehatkan atas katil tengahari tadi. Aku mengambil handphone yang diletakkan atas meja.

"Assalammualaikum..!"

Opss!! Suara lelaki lah.. Siapalah agaknya ni..? Suaranya langsung aku tak kenal. Tak cam pun. Tak pun salah nombor kot..?

"Waalaikummussalam.. Cari siapa?"

Aku bertanya sebaik mungkin. Ingatkan nak tengking sebab mengejutkan aku petang begini tadi tapi bila dengar suaranya bagi salam, terus sejuk hatiku. Agaknya inilah kebaikan memberi salam. Yang dimulakan dengan kalimah suci.

"Cari Cik Nurul Huda!"

Cari aku? Kenapalah agaknya..? Takkan aku ada buat salah dengan lelaki semalam? Semasa aku pergi shopping semalam, tiada pula aku terlanggar orang atau memaki orang lain..

"Saya ni tunang awak! Awak dah lupa yang awak ada tunang iaitu saya??" sedikit tegas.

Hah??

"That’s mean selama kita bertunang ni, awak langsung tak ingatkan saya, kan??"

"Ape awak cakapkan ni?"

"Baguslah!"

Apa yang dia maksudkan ni? Tak faham aku. Bagus? Sangat baguskah kalau aku langsung tak mengingati dia? Pelik betul pemikiran dia ni. Hospital manalah yang dia ni terlepas agaknya..? Tapi…..

Iya lah.. Aku memang lupa yang aku ada tunang. Selain tak pakai cincin tunang yang disarungkan ke jari manisku dulu, aku sendiri tak ingat tarikh bertunang. Aku buat tak kisah saja. Sebab pertunangan ini bukannya atas kerelaanku. Sebab itu, apa saja yang berkenaan dengan lelaki itu aku letak di suatu tempat yang memang dikhaskan. Aku tak mahu mengingati status aku sekarang ni. Tiada maknanya buatku.

"Saya nak jumpa awak! Sangat penting! Petang ini awak free tak??"

"Aaa…. Saya fikir dulu lah.."

Huh, malasnya aku nak keluar hari ini. Penat shopping semalam pun tak habis lagi ni.

"Saya rase awak free, jadi awak bersiap-siap lah sekarang. Lagi setengah jam saya sampai rumah awak!" Klik!

***************

Senangnya dia menyuruh aku bersiap-siap. Entah hal apa agaknya sampai nak ajak aku keluar hari ini. Sejak pertunangan itu, aku dan dia tidak berhubung. Dating pun jauh sekali. Masing-masing sibuk tambahan kerjaya dia memerlukan dia kerja lebih masa.. Mana lah ada masa nak jumpe denganku. Aku saja yang berharap. Itu dulu lah.. Enam bulan lepas. Akhir-akhir ini, hati ku tawar dengan hubungan yang terikat ini. Mahu saja aku leraikannnya namun memikirkan ibu dan ayah yang akan mendapat malu, aku biarkan saja.

Baju apa lah yang aku nak pakai ni? Baju blouse kah? Atau baju kurung? Tak pun pakai skirt labuh? Atau baik aku pakai simple saja?? Ahh.. mana-mana sajalah. Yang penting jangan seksi. Tergugat iman tunang aku tu nanti.. Tak pasal-pasal pernikahan kami dipercepatkan pula.. Hehe..

**************

Bukit Menara Tinjau, Ampang menjadi tempat pertemuan kami buat kali pertama. Dapatku lihat ramai anak muda yang melepak di sini. Pemandangan seluruh Kuala Lumpur juga dapat dilihat di sini. Dan tempat ini, juga menjadi tempat aku dikecewakan oleh seorang lelaki.

Aku tergamam. Tak sangka ini yang dimintanya. Apa salahku sampai dia sanggup buat begini? Tak ingatkah dia pada keluarga kami yang bersusah payah menyatukan kami? Kalau kutahu begini akhirnya, mengapa tidak dikatakan dari dulu lagi? Kalau tidak, aku takkan bergelar tunangan dia sekarang.

"Please.. saya mintak sangat awak yang putuskan pertunangan ni! Kalau saya yang mintak putus, parent saya akan salahkan saya. Meraka akan marah dan halau saya dari rumah nanti. Mereka takkan mengaku saya sebagai anak mereka. Keluarga kita berkawan baik, itu saya tau. Saya tak mahu kahwin dengan awak. Saya dah jumpa kekasih hati saya yang menghilang dulu tu. Dia accident dan hilang ingatan. Saya cuba cari dia merata tempat. Keluarganya pun tak tahu dia di mana masa tu. Bulan lepas saya jumpa dia. Ingatan dah pulih semula. Saya cintakan dia. Cuma dia seorang. Dan.. saya mahu dia jadi suri di hati saya ni.." beritahu Akmal memegang dadanya, erat.

Aku terkesima. Rasa nak gugur jantung ni. Akmal sudah mempunyai kekasih? Kenapa tidak dikhabarkan dari dulu. Mengapa Akmal tidak membantah pertunangan ini? Kalau lah boleh kuputarkan waktu itu.. Aku ke yang mesti putuskan pertunangan ni? Tidakkah nanti keluargaku akan malu dengan tindakanku? Lagi pula bukan aku yang beria-ia mahukan pertunangan ni. Ahh.. serabut kepalaku.

Sewaktu mataku tadi ternampak wajahnya buat pertama kali, hati ini rasa nak melonjak-lonjak. Kacaknya dia. Matanya yang redup dan hidungnya yang tinggi membuatkan aku terpesona dengan dia. Dengan T-shirt putih lengan panjang yang dipakai menambahkan kekacakan dia. Ahh.. memang betul-betul buat aku jatuh cinta. Dia lelaki yang berkarisma. Punya kerjaya yang menjadi idaman semua orang. Dengan kerjayanya, pasti ramai gadis-gadis yang menghimpit dia. Bertuahnya aku bergelar tunang dia.

Tapi.. itu beberapa minit yang lalu. Sekarang, hatiku sudah dirobek rakus. Tanpa belas kasihan. Tanpa dia memikirkan perasaanku. Kenapa Tuhan memberi aku dugaan sehebat ini?

"Please..saye mintak tolong sangat dengan awak ni.. Cakap kat parents awak, yang awak nak mintak putus. Awak dah ade calon yang lain. Awak takkan rugi ape-ape. Cume belanja hantaran yang saye berikan separuh tu harap dipulangkan semula.. Saye tau famili awak tak keluarkan belanja untuk majlis kite dulu.. Semuanya parent saye yang tanggung…"

"What?? Saye tak rugi ape-ape? Awak sedar tak ape yang awak cakap ni? Kalau pihak perempuan putuskan pertunangan, maknanya segala belanja hantaran yang pihak awak hantar dulu tu, terpaksa dipulangkan semula pada awak. Kalau pihak lelaki yang putuskan, itu dah dikira hangus! Awak ingat, saye ni bodoh ke? Awak tahu tak, berapa belanja yang parent saye keluarkan dulu. Beribu-ribu, awak tau?? Awak tau berapa ramai tetamu yang datang..? Semua tu perlukan duit! Parents awak hanya keluarkan sedikit belanja yang selebihnya parents saye yang tanggung!" jeritku.

Sakitnya hati ini. Sudahlah terluka. Dia siap minta pulangkan duit hantaran pula. Dia ingat aku ni tak tahu adat Melayu ke? Dia yang nak putuskan, aku pula yang kena tanggung segalanya. Famili aku mengadakan majlis secara sederhana namun ramai yang datang waktu itu. Ayah mengajak semua rakan dan saudara menghadiri majlisku. Barangkali ayah gembira kerana anaknya yang terakhir akan melangkah ke alam baru. Beban yang ditanggung sebelum ini akan beralih kepada orang lain.

"Heii… susah sangat ke awak nak mintak putus? Ke awak memang nakkan saye? Awak cintakan saye ke? No wonder la, jejaka macam saye memang membuatkan semua gadis kat luar sana akan terpikat, tak terkecuali, awak!!"

Cis.. mamat ni berlagak sungguh! Ingat dia handsome sangat ke? Rupa setakat harga market, aku tak kisah la.. Perangai hodoh macam cipan. Nak berlagak pula dengan aku. Ingat aku yang hingin sangat ke kat dia? Dia fikir aku terhegeh-hegeh nakkan dia sebagai suami aku..?

"Awak yang nak putus, awak sendiri yang cakap kat ibu dan ayah saya! Saya tak mahu masuk campur. Bukan saya yang nak bertunang dengan awak dulu. Kalau awak fikir awak seorang yang rugi, saya lagi rugi banyak. Malu pun saya yang dapat! Awak lelaki, apa yang awak tahu? Awak ingat perempuan kat luar sana nak sangat dengan awak ke? Mereka tu semuanya nak kikis duit awak! Sedar lah diri sikit!" aku dah mula membebel. Tak terlawan rasa sakit di hatiku ini.

"Awak ni kan….! Ishh…! Baiklah, awak ingat saya tak berani ye..? Ok, hujung minggu saya datang rumah awak. Kita putuskan secara adat.."

Akmal memberi kata putus. Akmal rasa tercabar agaknya dengan kata-kataku tadi. Aku pun dah malas nak fikir. Aku masuk semula ke dalam keretanya.

"Baiklah. Hantar saya balik sekarang. Dah lewat ni.."

Akmal bergerak ke tempat pemandu. Baru saja Akmal mahu menghidupkan enjin keretanya, cermin kereta diketuk dari luar. Akmal memandang ke luar..

‘Siapa ni?? Tak kenal pula aku.’

Akmal bermonolog sendiri. Diriingi rasa hairan, Akmal menurunkan cermin kereta. Tanpa disangka, satu tumbukan mengenai muka Akmal. Akmal terkejut. Terus darah keluar dari hidung. Akmal cuba membalas semula tumbukan tadi namun apakan daya kekuatannya yang seorang untuk melawan tiga lelaki di hadapannya kini. Lelaki yang berada di luar membuka pintu kereta dan menarik Akmal keluar. Kepala Akmal dihentak dengan helmet mereka. Aku sangat terkejut melihat adegan tersebut lalu cuba menjerit namun ada lelaki lain yang membuka pintu disebelahku lalu menarik aku keluar.

Eh?? Apa yang berlaku sebenarnya ni..? Mulutku ditekup dengan lelaki yang berbadan kurus itu. Aku cuba meronta-ronta. Menjerit-jerit minta dilepaskan. Lelaki yang berbadan sedikit gempal itu memeluk aku sambil menyuruh aku diam. Akmal pula memandang aku dengan lemah. Perutnya telah ditendang beberapa kali. Aku dapat melihat darah yang keluar di anggota badan Akmal. Akmal barangkali tidak berdaya untuk membantu aku.

"Hei, perempuan cantik! Kau tak nak layan aku ke malam ni..? Dari tadi aku dok tengok kau dengan lelaki tu kat tempat gelap ni.. Kau buat apa dengan boyfriend kau kat sini. Nak beromen erk..? Rugi rasanya kalau tak dapat ‘merasa’ kau sama malam ni.. Jom, beb! Kita ‘try’ perempuan ni.." kata salah seorang pemuda tersebut.

"Aku?? Ok saja..!"

Gerun betul aku mendengar ayat-ayat yang keluar dari mulutnya. Dasar mat rempit! Tak ada kerja.. Hanya tahu merosakkan anak gadis orang.. Dan sekarang aku….. akan jadi mangsa mereka?? Tidakkk!!!

************

Menangis air mata darah sekalipun takkan mampu mengubah kenyataan yang terjadi. Aku telah dirogol bergilir-gilir oleh empat lelaki mat rempit! Memang tak kusangka perkara buruk ini akan terjadi padaku. Selama ini aku membaca berita di dada akhbar mengenai kejadian rogol ini.

Amira sudah keletihan mengetuk pintu bilikku. Aku pula tidak mengendahkan jeritannya yang memanggil namaku berulang kali. Amira jadi risau mendengar tangisanku. Amira cuba menghubungi keluargaku di kampung.

"Huda! Buka lah pintu ni. Janganlah menangis macam ni. Setiap masalah boleh diselesaikan. Kita berbincang ye, Huda??" pujuk Amira dari luar. Tangan Amira masih mengetuk pintu bilik. Sebelah tangannya lagi laju menekan nombor telefon.

"Ariffin, you boleh datang rumah I sekarang tak? I ada masalah ni.. I perlukan pertolongan you sangat-sangat!" Amira bersuara sebaik yang dipanggil menyahut. Tiada seorang ahli keluargaku di kampung yang mengangkat panggilan Amira. Entah ke mana mereka semua tu pergi.

Aku kebingungan bila diberitahu oleh Amira.. Huhu..siapalah yang sudi mendengar masalah yang membelenggu diri ini. Hendak ku luahkan pada Amira, aku malu. Aku perempuan yang sudah tidak bermaruah. Sanggupkah Amira menerima aku sebagai sahabatnya setelah mengetahui aku telah ternoda kini??

"Huda, please!! Bukalah pintu ni. Kita kawan kan?? Tak guna kita berkawan kalau kita tak mampu tolong kawan kita tu.. Mana sikap kau yang selalu mengalah tu? Bukalah! Demi aku sebagai sahabat kau.. Dengarlah cakap aku ni, Huda!!"

Fikiranku keliru. Aku tak tahu sama ada aku perlu mendengar kata-kata Amira atau tidak. Aku malu. Aku sendiri jijik dengan diriku.

Akhirnya aku buka juga pintu bilik. Amira menerpa ke arahku. Seraya memelukku.

"Kau kenapa, Huda? Kau ada masalah ke? Kongsikan dengan aku.. Aku sudi pinjamkan telinga aku ni untuk kau.."

"Aku.. aku… Ahh…!"

Bibirku terketar-ketar untuk memulakan ayat. Rasa takut yang merantai hati cuba aku leraikan. Amira yang seakan memahamiku menggenggam erat tanganku.

"Aku.. aku ..kena rogol!"

"What??" jerit Amira. Amira mengucap panjang mendengar ayat-ayatku. Sudahnya, aku juga yang malu. Tak tahu mana nak letak muka ni.. Dah tentu Amira pandang serong padaku. Dahi Amira kelihatan berkerut seolah-olah sedang memikirkan sesuatu.

"Siapa yang buat? Bila kau kena rogol ni? Kau tak lapor pada polis ke? Kau tak check di klinik?" soalan Amira yang tiba-tiba dan bertubi-tubi seakan menyerang mindaku untuk memberi jawapan.

Dahiku berkerut. Mengapa perlu check ke klinik?

"Kau perlu bersihkan rahim kau, Huda! Aku tak mahu ada nyawa bernafas dalam rahim kau. Seboleh mungkin jangan sampai famili kau tahu. Apa perasaan mereka kalau tahu anak mereka dah menconteng arang ke muka? Nanti mereka juga yang malu. Kau check saja.. Ini untuk kebaikan masa depan kau. Aku bukannya jahat sampai nak suruh kau gugurkan kandungan. Aku fikir tidak salah. Kau masih muda. Perjalanan kau masih jauh. Siapa yang lakukannya? Tunang kau ke?"

Aku mengerti niat baik Amira namun aku takut. Bagaimana agaknya penerimaan Akmal? Akmal kini terlantar di hospital. Aku sempat melawatnya semalam. Kepalanya berbalut. Nasib baik juga lah kecederaannya tak berapa teruk.

"Kau okey tak ni? Kita pergi klinik sekarang ye..?"

Aku gelengkan kepala. Aku tak mahu. Perasaan takut itu berlegar-legar di minda. Pengakhirannya belum tentu Akmal akan menerimaku semula. Mana mungkin dia akan terima aku yang sudah jadi ‘sisa’ orang. Tapi… itu bukan salahku!

**************

"Saya tetap tak mahu terima awak! Awak dah jadi’bekas’ orang. Saya bukannya lelaki yang akan menjilat semula ‘ludahan’ orang. Saya tak mahu isteri yang bukannya anak dara lagi semasa saya kahwin dengannya kelak! Dan awak bukan isteri yang sesuai untuk saya! Baik awak keluar sekarang! Saya kata keluarrr…!!!!"

"Akmal! Awak kena bertanggungjawab atas saya. Awak yang bawa saya ke tempat tu. Awak langsung tak selamatkan saya! Inikah sifat seorang lelaki? Lepaskan tanggungjawab awak sedangkan sepatutnya awak yang menjaga saya. Awak tunang saya! Semasa kejadian ni berlaku, saya di bawah jagaan awak.."

"Eh, perempuan! Awak ingat saya ni lelaki apa, hah?? Saya takkan ambil ‘bekas’ orang! Saya bukannya Akmal kalau bukan mencari perempuan yang sempurna dan terbaik untuk jadi suri hati saya! Entah-entah awak upah orang untuk rogol awak dan paksa terima awak. Awak ingat semudah itu awak nak dapatkan cinta saya?? Jangan harap!!"

‘Ya Allah! Kenapa lelaki ini bersikap biadab padaku! Bukan aku nak semua ni terjadi. Aku sendiri tak rela tubuhku dimamah lelaki lain melainkan lelaki yang bakal menjadi suamiku kelak..’

Aku terkejut mendengar kata-kata yang terlontar dari bibir Akmal. Ya Tuhan! Hinanya aku di depan dia. Akmal tak mahu bertanggungjawab. Akmal tetap tak sudi menerima aku kembali. Memang dia yang mahu aku pergi dari hidup dia.. Tak mengapalah..

Aku tanggalkan cincin pertunangan yang tersarung di jari manis. Aku letakkan atas meja kecil yang ada di tepi katil hospital itu. Tanpa kata-kata, segera aku beredar dari situ. Aku tidak mahu terhegeh-hegeh lagi memperjuangkan hubungan kami yang pastinya bukan berlandaskan cinta. Biarlah apa nak jadi selepas ini, aku tetap akan teruskan hidupku. Bukannya mati pun kalau aku tak dapat Akmal!!

*************

Dua tahun sudah berlalu. Dan dalam dua tahun itu juga hidupku tidak lagi dibayangi dengan wajah Akmal. Aku redha andai bukan dia yang tercatat di Loh Mahfuz sebagai pasanganku.

Aku tersenyum mendengar hilaian gelak ketawa anakku, Fatihah! Wajahnya persis suamiku, Ariffin. Ah.. memang hidup ini tak dapat nak dijangka. Aku tak menyangka akan menerima lamaran dari Ariffin, teman lelaki merangkap kekasih Amira sendiri enam bulan selepas peristiwa itu. Apa sudah jadi dengan hubungan mereka??

"Huda! Bukannya aku tak sayang pada Ariffin. Aku sayangkan dia.. tapi aku seorang perempuan.. sangat memahami hati perempuan lain. Lebih-lebih lagi setelah kau dikhianati oleh Akmal. Aku juga sayangkan hubungan persahabatan antara kita. Rela aku korbankan cinta aku demi melihat kau bahagia. Aku tak sanggup lagi melihat kau berendam air mata menangisi perkara yang dah terjadi. Hari-hari aku mendengar esak tangis kau. Aku tahu kau terseksa. Sudahlah kau putus tunang, maruah kau pula dah tercalar. Maaf kalau ayat aku ni kasar pada kau. Tapi ini hakikat yang tak boleh nak dielakkan. Aku dah bincang dengan Ariffin. Dia bersetuju untuk menerima kau. Dia juga bersedia untuk melindungi dan menjaga kau macam dia jaga aku dulu.. Terimalah Ariffin, Huda!"

Aku terkesima mendengar kata-kata Amira. Terpegun aku dibuatnya. Aku tak sangka Amira akan bertindak sejauh ini. Mengapa dia sanggup berkorban sehingga begini??

"Aku percaya Qada’ dan Qadar, Huda! Perbuatan baik, insyaAllah, Tuhan akan balas baik pada kita. Seminggu aku fikirkan tentang ini. Selama itu juga aku buat solat Istikharah. Aku tahu apa yang aku buat adalah betul dan ia berlandaskan naluri aku. Aku tak ragu-ragu untuk menyerahkan Ariffin pada kau. Kau juga mampu beri kasih sayang pada dia sama sepertiku. Hati kita sama, Huda! Sebab tu aku rela buat begini.."

Genggaman tangan Amira di tanganku erat sekali. Air mataku menitis saat aku khabarkan tentang keretakan hubunganku dengan Akmal pada keluargaku. Ayah dan ibu terkejut dengan tindakan Akmal. Mereka tak sangka Akmal sanggup melepaskan tanggungjawabnya padaku sedangkan perkara ini terjadi saat aku bersamanya. Kesudian Amira memberikan hati Ariffin dan kerelaannya melepaskan kekasih yang disayangi membuat ibu dan ayahku sangat terkejut. Mereka tak sangka masih ada insan semulia mereka berdua.

Aku dikahwinkan dengan Ariffin beberapa bulan setelah pertemuan aku, Amira dan Ariffin dengan keluargaku untuk menerangkan segala hal yang terjadi. Saat itu, aku bersyukur sangat kerana dikurniakan seorang sahabat yang mempunyai hati mulia dan juga seorang lelaki yang redha dan sanggup menerimaku seadanya. Di dalam hati, aku panjatkan beribu kesyukuran kerana dikelilingi orang-orang yang berhati baik.

Aku tidak lagi mengetahui khabar tentang Akmal. Kali terkahir aku mendengar dia sudah bernikah dengan wanita pilihannya. Aku mampu berdoa dari jauh agar dia bahagia dengan hidupnya. Aku tidak akan berdendam dengan Akmal.. Seperti kata Amira,

"Tiada guna kita berdendam dengan dia, Huda! Memang pedih hati ini bila dilukai namun pasti ada yang akan menyembuhnya. Maafkan atas kesalahan dia yang lalu. Setiap kejadian yang berlaku pasti ada hikmahnya.. Kita tak tahu akan takdir kita.."

"Tapi Amira…? Hatiku sakit. Pedih. Sampai nyawa tercabut dari badan pun, aku akan ingat perbuatannya yang menyiksa jiwa ragaku. Mana mungkin aku mampu maafkan dia." rintihku.

"Jadilah seperti aku! Seorang insan yang mampu memaafkan kesalahan orang lain. Aku juga pernah terluka. Bukan Ariffin yang lakukan tetapi orang lain. Aku maafkan kesalahan dia. Dan Tuhan membalasnya barangkali. Tuhan temukan aku dengan Ariffin. Layanan Ariffin memang baik. Sebab tu aku tak teragak-agak untuk berkorban kasih pada kau. Aku juga percaya pada jodoh yang Allah dah tentukan buat aku. Kau tengok ni.." Amira menunjuk cincinnya.

"Kau dah kahwin??" Tergamam aku seketika. Amira tak jemput aku ke majlis kahwinnya kah??

"Semalam aku dah bertunang. Alhamdullillah, dalam masa terdekat ni, aku akan berkahwin. Aku juga nak merasa macam yang kau rasa sekarang…" Amira tersenyum manis. Ikhlasnya senyuman dia. Amira memang ikhlas berkorban kasih padaku. Sanggup dia menyerahkan Ariffin buatku saat aku dilanda kecewa yang amat sangat.

"Aku percayakan Ariffin.Aku juga harap kau percaya pada dia."

***********

Hari ini, hari perkahwinan Amira dengan seorang lelaki yang kukira baik orangnya. Pernah kami bertemu. Layanan lelaki itu pada Amira memang ikhlas. Aku tahu lelaki yang bernama Nizam itu menyayangi dan mencintai Amira. Sama seperti Ariffin.Aku memang tahu sahabat baikku ini pasti akan mendapat suami yang baik juga kelak. Bukankah lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik??

Saat aku melihat Amira dan Nizam berada di pelamin yang dihias indah, Ariffin menggenggam tanganku sambil tersenyum manis. Di sebelahnya, anak kami dikendong dan bermain rambut Ariffin.

Benar kata orang, kadang-kadang seorang sahabat baik sukar nak dicari. Tetapi sahabat yang jahat dan sanggup menikam dari belakang memang ramai. Aku bersyukur dikurniakan sahabat seperti Amira. Tak mampu aku nak balas kebaikan dia. Cuma mampu mendoakan agar dia bahagia dengan hidupnya.

"Abang teringat saat kita berada di singgahsana seperti itu. Saat itu hati abang sudah terpaut pada Huda. Kelembutan hati Huda. Kesudian Huda menjamah cinta abang. Terima kasih sayang kerana memberi abang permata yang tiada ternilai itu.." bicara Ariffin menusuk ke kalbu sambil bibirnya menjuih ke arah anak kami yang kemudiannya leka bermain dengan beberapa orang budak sebayanya.

Aku tersenyum. Ya Allah! Indahnya rasa cinta itu. Aku bersyukur padaMu kerana mengurniakan perasaan indah ini dan menjadikan hidupku lebih baik dari dulu.
posted by Penulisan2u @ 6:15 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
82 Comments:
  • At 1/11/09 8:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhhhhhhh, cite yang bes
    i like
    5 stars :D

     

  • At 1/11/09 12:30 PTG, Anonymous Nokia said…

    hurm....best la jgak..
    jahatnya akmal...
    lelaki klu handsome tp...perngai buruk bt ap....
    hampeh bleh llaki mcm akmal
    kwn yg baek x slalunya kta akn dpt
    tp kwn mkn kwn sllu kta akn dpt..
    so...sbrlah tmpuhi dugaan hdup ini..
    yg pnuh dgn cbaran dn dugaan...
    tp hdup seksa kan bla maruah kta tergdai....
    huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu

     

  • At 1/11/09 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gle arh,
    akmal mmg cm tuut!
    hrap je llk.
    kalo dya tamaw kawen ngn huda tape la, tp dya sanggop tgk 4 org setan tu rogol gilir2.
    tade hotakke dya!
    llk tu peranan dia melindungi, bukan mengejami!!

     

  • At 1/11/09 9:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    PLOT CERITA YANG MENARIK....TAHNIAH BIDADARI CINTA.

    SAFFIYA

     

  • At 1/11/09 10:26 PTG, Anonymous atiqah said…

    ade ker shbt yg sebaik tu?,,terharunyer,,uhuk2

     

  • At 2/11/09 6:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt..
    keep writing..
    hope pasni dapat hasilkn
    karya yg lbih bagus dari ni..

     

  • At 2/11/09 8:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    akmal tuh lelaki ker? perangai macam bacul, pengecut, x bertanggungjawab, dayus plak tuh...kalo ade org cmtuh dlm dunia ni, xsenang hidup die dunia akhirat...

     

  • At 3/11/09 6:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu...sian nyer...akmal bodoh siot...mmg bangang la laki n..
    hishh,,klu ak jmpe mmg
    mati la ak krjekan...
    ske kt ariffin...pngorbanan yg tiada nilainyer...

     

  • At 3/11/09 8:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite bez..,,n teratur..,,congrets

     

  • At 3/11/09 9:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perghh...cita ni laen dari yg laen...ada lagi ka kwn yg macam 2???

     

  • At 3/11/09 11:46 PTG, Anonymous syud slumber_jer2002@yahoo.com said…

    nauzubillah.. takut la pulak dgr cite mcm ni.. kena r---l beramai2.. minta jauhla dari segala kejahatan syaitan, jin dan manusia.

    susah nk cari insan sebaik watak dlm cerita ni.. Hrp2 Huda tabah.. dan memang dia bertuah dikurniakan sahabat dan bukan hanya kawan.

     

  • At 4/11/09 1:41 PG, Blogger miSs kUre-kuRe said…

    memang best la citer nih....
    slamat bintang tu ada 5 jek..
    kalo ada 10 seploh saya bg...
    hehehehe...
    dramatik...
    fantastik...
    keep up..

     

  • At 4/11/09 7:47 PTG, Anonymous lavender said…

    very neat...
    tp ade lg ke sahabat mcm amira tu skang ni? mungkin ade, tp ssh nak cariiii...maybe 1 antara sejuta...
    sy pon ader shbt baik....rse nak bahagiakan dier for all her life...tp rsenyer berat juge nak berkorban mcm citer tu...
    nway, keep it up..!

     

  • At 4/11/09 8:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baik giler arifin niiiiii
    jelesssss akuuuuu
    A.1

     

  • At 4/11/09 9:04 PTG, Anonymous sepatusang said…

    bleh tahan..
    keep trying..

     

  • At 5/11/09 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!!!..kronologi cerita teratur..
    penggunaan ayat yg simplen menarik..
    ssh nk jmpa kwn sebaik Amira..
    keep it up!!!

     

  • At 5/11/09 1:18 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    kejamnye akmal 2..ade ke ptt akmal ckp huda yg upah org utk rogol..gile ke..huhu..
    amira btul2 shbt yg baik..snggup korbankn kebahagiaan dri sndr..
    anyway,cite ni mmg best.. ^_^

     

  • At 5/11/09 8:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter yg mnarik...
    rsa2nyer akml yg uph org tuk rogol huda,kan??
    sbb huda x nak putus,sbb 2 dia uph org...
    dasyatyer....
    tkot plak tetiba...
    hrp2 xkan jupe la laki cam 2....
    mnakutkan....

    ~~~syuhada salleh~~~

     

  • At 5/11/09 11:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni based on true story ke?
    sedih gak
    susah nak cari lelaki baik dlm dunia ni
    lelaki baik kan spesis terancam.he2
    watever,gud job.teruskan berkarya....

     

  • At 6/11/09 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waah, bagusnya mira tu, kalau saya ada kawan yang macam tu, saya mesti akan hargai dia.
    dunia ni memang dah terbalik; masa zaman rasulullah dulu, muslimat sanggup pergi berperang bila org kafir selak kain wanita islam, tapi skrg, lelaki banyak yang dayus, lupa pada amanah sbg khalifah di dunia.
    harap kita ambil citer ni sbg tauladan.
    buat penulis, tahniah.... tulisan anda berjaya menyentuh hati...

     

  • At 6/11/09 12:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alhamdullillah..syukur sbb citer ni diminati ramai!
    banyak komen membina dan positif yg sy dpt..
    mulanya sy nak buat citer ni based true story but tak jadi kerana sy perlu menjaga hati seorg kwn..
    jadi sy olah citer die 100 peratus..kes rogol mkin byk skrg ni..jd sy masukkn sikit ttg itu.moga kite dpt ambil iktibarnya..hidup kite pula dikelilingi dgn kwn2..
    kwn ketawa sng dicari kan, tapi kwn menangis sush nk dpt..
    akhir2 ni, kwn sy tu ditimpa byk mslh..mslh cinta, famili..sy kesiankan dia..skrg sy jd jadi pendengar setia kpd mslh die..sy pinjmkn telinga sy n mulut sy buat dia.klu boleh, sy nak tolong die..yg sy mampu bg adalah dgn mberi semangat.sy doakan moga hari mendung berlalu pantas dan dia akan bahagia slps ni..

    ..BIDADARICINTA..

     

  • At 9/11/09 2:30 PG, Blogger PUTERI YANG TERLUKA said…

    HUK3 KNP YG JAHAT TUH NMA AKMAL... NMA TUNANG DEN TUH

     

  • At 9/11/09 4:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita nih tak realistic...
    kalau kawan offer the husabnd to marry her friend..ie sharing a husabnd mungkin lah kot
    nak kasi bf free2 mcm tuh
    mungkin tidak
    maknanyer..mmg si amira tuh taklah syg sgt kt si ariffin tuh
    lg satu..takder maruah ker si ariffin tuh
    mcm barang jer bleh pass2 kat kawan
    or...
    sbnrnyer
    arifin dgn amira tuh..mmg takder apa2 sbnrnyer
    just frens

     

  • At 9/11/09 11:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    better bagi bf sebelum kawin kn?
    sbb mane ade pompuan sggup bermadu..
    x mustahil dpt kwn mcm amira..
    tp dunia zmn skrg ssh nak cari shbt mcm tu.
    maybe 1 dlm 10000 org..

     

  • At 9/11/09 11:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen or novel sblm ni byk citerkn
    ttg kwin paksa..n poligami..
    dh boring la..
    cerpen ni lain dr yg lain.
    bkn kwin paksa or poligami lg..
    bkn gak kwin kontrak.
    ia ttg pengorbanan seorg shbt.
    sy bg 5 star tuk cerpen ni.

     

  • At 10/11/09 8:59 PG, Anonymous Cik Hanyll said…

    well mcm kisah benar je..
    memang benar pun kan..
    tu la lelaki
    merosakkan tau la..
    nk jaga xtau..
    ingat senang ke nk cari suami?
    bkn mcm pilih carrot kat supermarket

     

  • At 10/11/09 7:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenapa tarikh bertunang sama..kisah pun sama??..cuma bab kena rogol jer x der..nauzubillah..Ya Allah ketemukan aku suami seperti sikap Arripin..huhuhu

     

  • At 11/11/09 11:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuhhhh
    terharunya sy nga ariffin 2.....
    memg best la cite ni....
    sukar untuk mendapatkan lelaki yg baik seperti ariffin zaman sekarang serta kawan baik seperti amira .....huhuhu

     

  • At 11/11/09 4:19 PTG, Anonymous ara said…

    kdgkala, wajah yg cantik tidak mencerminkan peribadi yg mulia. Bertuah Huda memiliki teman sebaik Amira & beruntungnya Huda krn dipertemukan dgn lelaki sebaik Ariffin (yg memang dah pupus kat muka bumi ni!)... mungkin inilah yg dinamakan HIKMAH... setiap yg berlaku, pasti ada hikmah yg tersembunyi...
    Tahniah krn penulis berjaya memikat hati pembaca!!!...

     

  • At 12/11/09 4:49 PTG, Anonymous aksha said…

    hem...
    sedih giler....
    entah kenapa perlu ade sengsara sebelum bhgia

     

  • At 14/11/09 1:16 PTG, Anonymous nur said…

    ya allah,besar sungguh keeasaan-MU..
    bertuah huda miliki teman semulia amira...

     

  • At 20/11/09 9:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sungguhnya kita harus bursusah utk peroleh kebahagian di masa hadapan.hubungan persahabatan yg suci amat susah dicari di dunia materialistik ini. cerita ini amat menarik dan ada kabenaran dusebalik setiap peristiwa yang diungkitkan. real life story is the best educator.

    ***maya***

     

  • At 30/11/09 4:31 PTG, Anonymous shahira said…

    mmg best cite ni..
    jht c akmal 2..
    ingatkan akn menyesal sbb die punca kejadian 2..
    sanggup ke lepaskan pkwe sndiri???
    sy xsanggup!!!
    tp itulah tanggungjawb yang d tunjukkan oleh ariffin..
    cerita yg bagus..
    good penulis...
    teruskan...huhu..

     

  • At 22/12/09 1:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaa!!
    akmal tu nme balak aku~~ huk4..
    tp dia ta hensem..itam n gemuk..
    wlau cmne un dia,,aku ttp syg dia..
    syg banget sih~!

    ceta ni bgus..
    gud job..
    ayt yg ringkas tp pdat..
    cmni la yg org mahu!

    ~nEuRo shEwAzni~

     

  • At 6/1/10 5:32 PTG, Anonymous lovelorn.com said…

    adakah lagi insan didunia ini yang sanggup berkorban atas nama cinta...
    best citer nie.
    goodluck

     

  • At 17/2/10 3:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la....tp ending dia lagi best pandai nya...cayalah.....dlm ceta nie klu dimasuk kan 3 mat rempit 2 dan nak tahu apa trjadi pda mamat rempit 2 mesti padat la...pecayala.....!!!!

     

  • At 21/3/10 2:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye...
    tp ade ke laki n kwn cm ariffin n amira tu?
    pape pn keep it up
    nt leh wt nvl plak..
    hehe...

     

  • At 16/4/10 12:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah jalan cerita yang menarik!!!.,semua ayat yang diberi dapat difahami dengan jelas.pada pendapat saya nk wat pe pandang serong pada huda.betul x??ptt nye kite pndang serong pada akmal.

     

  • At 27/4/10 5:47 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    Tuhan tu Maha Adil..walaupun perkara yg diturunkan pd kita tu kdng2 menyakitkan TAPI ada hikmat disebaliknya yg mampu membuatkan kita Gembira sepanjang hayat :)

     

  • At 5/5/10 11:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    So sweet..hope aku pun dpt cm arifin tue..huhuhu

     

  • At 30/5/10 9:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak best.

     

  • At 5/6/10 6:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    great !
    nice one . thumbs up :))

     

  • At 7/6/10 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best! gud try....
    thumbs up!

     

  • At 9/6/10 9:43 PG, Anonymous syasya said…

    best cite ni tapi kalau ade sambungan lagi best

     

  • At 11/6/10 11:17 PTG, Anonymous bell said…

    betul2 buat aku trkejut....
    aku tumpang simpati tuk girls yg mnerima nasib cam huda...
    cite ni mmg best.....

     

  • At 21/7/10 6:53 PTG, Blogger ANIZA said…

    best sgt.....terharu...

     

  • At 22/7/10 2:31 PG, Anonymous alya said…

    oklah no bad tapi i rasa kan akmal 2 patut dpt balasan tau ....geramnye..apapun gud try la ...

     

  • At 1/8/10 11:35 PG, Anonymous jue said…

    kejamnye si akmal 2..nk bunuh je aku rse.huhu..
    best la cite ni..keep writing..chayok2..!!

     

  • At 8/9/10 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tharu klu blh dpt kwn mcm tu la...sggup korbankn cinta demi seorang shbt..mana nak cri tu????

     

  • At 16/9/10 12:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    N0T BAD LARH.. KEEP IT UP..
    WLL DONE...~!!!

     

  • At 14/10/10 1:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    akmal dasar lelaki dayus~!
    pape pom,cter nih besh sgt....
    ending happiness..~
    ^_^

    _rinie

     

  • At 24/10/10 2:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bec citer ni.... sbnrnya kat dunia ni.. llki mcm akmal trlalu bnyk.. llki mcm ariffin yg tnggl segelintir... kwn cam amirah susah nak cari... huhuhuhuhu

     

  • At 10/11/10 7:52 PTG, Anonymous ana said…

    best2.....wahhh...nak kwn cm amira....terbaeklah!!!

     

  • At 1/12/10 3:52 PTG, Anonymous Qsarah said…

    argh!!! laki mcm akmal tu klau sye jmpa mmng truk sye krjakan...x guna sngguh!!! bleh belah laa hrap muka jee nsem nk wat pe!!

     

  • At 2/12/10 1:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kurang hasam btl akmal tu kn?

     

  • At 25/12/10 3:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya citer ni sampai mengalir airmata ku <<<<

    jahat sungguh lelaki tersebut kerana sanggup melepaskan tanggungjawabnya terhadap seorang perempuan yg dikenali sebagai tunangnya>>>>

    seorang sahabat yang sejati sanggup membantu sahabatnya sendiri demi maruah>>>

    seorang sahabat yang percaya kepada qada dan qadar dan ketentuan tuhan>>>>

     

  • At 30/12/10 4:40 PTG, Anonymous KH said…

    sedihnya citer...terkesan dihati.. Amira: buat baik dpt balasan baik.. tuhan itu maha kaya. Kawan ketawa senang di cari, kawan menangis jarang berjumpa..

     

  • At 25/1/11 1:17 PTG, Anonymous sayang cinta said…

    WELL D0NE..CTER YG SGT MNARIK..TRHARU DGN SKAP AMIRA..SNGGUP BRK0RBAN DEMI KAWAN..

     

  • At 26/1/11 10:54 PTG, Anonymous comiez said…

    syg sangat2 kt amira....1 dlm seribu.

     

  • At 28/2/11 12:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter yang best n lain dri cter2 sblum niii..ending yg xdiduga..5 stars..sdih gler part kna rogol tu..bastard btul mat rmpit n akmal tu..

     

  • At 5/3/11 12:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    watak akmal hidup lam cerita nih.... tahniah.... berderau darah saya kerana geram.... all da best writer....

     

  • At 9/3/11 1:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    masih aderkah shbtsemulia amira???

     

  • At 23/3/11 5:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2.......mmg betul kwn yg baik sukar dicari tp kwn yg tikam dari blkg mmg ramai.....

     

  • At 5/4/11 3:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2.. keep writing.. plot cite ni sgt bagus.. suka sgt watak amira..

     

  • At 12/4/11 8:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saye marni!,boleh ke cinta di handout camtu jer?? susah skit la nak caye!

     

  • At 13/4/11 7:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdeynye cter nie..sush nk dpt kwn y snggup bgi bf die kt besfren sndri..nseb bek ariffin nk time huda wlupn huda da x suci..tq pd pnulis..cter nie jarg penulis ketengahkn..gud job..

     

  • At 7/5/11 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat , menyentuh hati.... ramai lelaki sekarang yang berperangai seperti akmal dalam cite nih... moga2 wanita diluar sana mendapat jodoh yang berhati mulia dan ikhlas menerima kita.... amin

     

  • At 17/9/11 11:06 PTG, Anonymous fieda said…

    sangat mnyentuh hati..rmai llaki yg kat luar sane sngat jdikan prempuan sbgai tmpat mmuaskan nafsu.. smoge allah akan mmblas prbuatn jhat diowng 2.. sape buat baik akn dblas dngan kbaikan sbb 2 la huda dpat suami yg baik sbb die sabar.. arap2 kite pun akn dpat suami yg baik.. insyallah..

     

  • At 10/1/12 2:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeh nyer citer nie...tp kn ade agi ke org cam amira?dan the big ques is ade ke llaki cam ariffin???....n...citer nie betul ke???mmg de org prnah kene rogol cam 2 tp tang ending 2...cam...baik btok manusi2 2....keep it up writer

     

  • At 22/2/12 3:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    akmal 2 dayus!!!!!!!!!!!!

     

  • At 7/6/12 4:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mule baca cam bes je tp dh last tu cam mengarut je lak rasenye..sng2 lak amira bg ariffin kt huda...cam tukar barang jerk

     

  • At 1/7/12 8:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r citer nih..
    teruja baca..
    harap2 ade lg org cm amira ngan ariffin tue..

     

  • At 23/12/12 9:01 PTG, Blogger najwa daumi said…

    Bagus cerita ni

     

  • At 7/3/13 1:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ok ah cter ni memang pecah pagung ah..xpu law wat drma pum ok....drma episod....ilike

     

  • At 6/7/13 12:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sedih ny cte niy smpi ngis ak dwtny. ...hehehehe

     

  • At 19/11/13 9:07 PG, Blogger MaRol said…

    Actually mmg ade satu kisah dalam paper..pompuan tu gf org and then masa dia walk dengan tunang dia..kene attack dan kene gangbabg beberapa mat rempit.and then pompuan tu tekanan jiwa dgn diri dia camtu dan putus tunang...ni keratan paper taun biler den tak igt

     

  • At 20/1/14 8:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    la mne ade kwan yg sbaik to...yg x prnh kujumpai...

     

  • At 25/2/14 7:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best . Terharu sey baco huhu .

     

  • At 28/2/14 2:25 PTG, Blogger Azhar Hani said…

    Best citer ni tp penndek

     

  • At 28/2/14 2:26 PTG, Blogger Azhar Hani said…

    Best citer ni tp penndek

     

  • At 28/2/14 2:26 PTG, Blogger Azhar Hani said…

    Best citer ni tp penndek

     

  • At 28/2/14 2:40 PTG, Blogger Azhar Hani said…

    Best citer ni tp penndek

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group