BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, November 07, 2009
Cerpen : Bisikan hati
Nama Pena : Yuhana Ilhan

Prolog

Haikal merenung dalam susana petang melalui jendela biliknya. Hatinya tidak senang. Tidak tahu untuk dijelaskan perasaannya. Namun yang pasti, apabila wajah itu dipandang, ada perasaan yang aneh menganggunya. Hati lelakinya yang selama ini beku dengan mana-mana wanita tiba-tiba terbit sifat ingin melindungi dan mahu memahami hati gadis itu.

* * * * *

Gedebuk! Liyana jatuh terduduk.

"Kau ni kenapa?" Lelaki di hadapannya dipandang tajam.

Shahrul hanya mampu tersenyum. Suka benar dia lihat gadis ini marah. "Tak sengaja."

Membulat mata Liyana. Tak sengaja? Bukan dia tidak perasan mata Shahrul sempat singgah padanya sebelum lelaki itu dengan sengaja melanggar tubuhnya.

Nafasnya ditarik dalam. Ikutkan hati, memang lunyai dia kerjakan Shahrul.

"Tak nak bangun? Ke best landing macam nangka busuk?" Shahrul mengusik. Bukan selalu dapat dengar suara minah ni. Harap je jiran sebelah rumah. Keluar rumah pun jarang. Hanya di sekolah sahaja dia dapat bertemu.

Liyana menjeling geram. Menyampah!

Shahrul menghulurkan tangan mahu membantu. "Aku tolong kau."

"Tak payah! Malang betul nasib aku terserempak dengan kau hari ni." Liyana bangun dari duduknya dan berlalu pergi.

Shahrul menarik nafas. Hati Liyana terlalu keras.

* * * * *

"Rul…lepas dapat result spm ni, Rul nak pergi mana?" Ilya merenung wajah Shahrul, lelaki yang berjaya mencuri hatinya.

"Tak tahu lagi. Tengok result." Air terjun buatan tangan dihadapannya direnung asyik. Satu wajah tiba-tiba mengusik ketenangannya.

"Liya mana?" tanyanya tiba-tiba.

"Kat dalam. Kenapa tanya pasal budak tu? Buang air liur je. Entah apa yang dia guna-gunakan sampai semua orang boleh suka dia." Ilya mendengus. Dia tidak suka bila hal adiknya dibangkitkan.

"Rul balik dululah. Ada hal." Shahrul terus melangkah dari situ. Tadi, Ilya yang mengajaknya berbual tetapi dia tidak betah bertahan jika Liyana diperlekeh begitu.

* * * * *

"Macam mana ma? Dah ada tawaran untuk kakak?" Ilya tidak menyabar bertanya pada Puan Rohana ketika ibunya itu sedang sibuk membelek beberapa keping sampul surat yang diberi oleh pembantu rumahnya sebentar tadi. Ketika itu mereka sedang bersarapan pagi.

"Tak adalah sayang. Tapi surat untuk adik adalah." Puan Rohana memandang Liyana. "Nah, sayang."

Liyana menyambut. Surat ditangannya dibelek sebelum melihat isi dalamnya. Berubah seketika riak di wajahnya.

"Surat apa tu dik?" Encik Harun meyoal.

Liyana tidak menjawab tetapi dihulurkan surat itu pada papanya.

"Alhamdulillah… tawaran sambung belajar." Ada rasa bangga terselit bila surat itu dibacanya.

"Betul bang? Syukur Alhamdulillah."

Ilya sudah memuncung panjang. Inilah salah satu sebab mengapa dia benci pada adiknya itu, Liyana sering mendapat apa yag diingininya.

Beberapa minit kemudian telefon rumah berdering.

"Buk…ini ada panggilan buat ibu." Sura pembantu rumahnya kedengaran.

Puan Rohana menghilang ke ruang tamu. Beberapa minit kemudian dia kembali dengan senyuman.

"Siapa yang telefon?" Encik Harun bertanya tatkala isterinya sudah kembali duduk di meja makan.

"Sue. Anak dia pun dapat tawaran macam adik. Bolehlah Rul tolong tengok-tengokkan Liya kat sana nanti."

"Mana boleh ma! Sepatutnya kakak yang dapat tawaran tu!" Ilya sudah menghentak-hentakkan kakinya.

"Mungkin bukan rezeki kakak ke sana. Belajar di Malaysia pun apa salahnya. Dekat dengan Mama dan Papa." Lembut Puan Rohana memujuk.

Liya berdiri dan memandang tepat pada Ilya. "Kau memang tak guna. Seronoklah kau kan sebab aku tak dapat. Dasar anak pungut!"

"Ilya!" suara Encik Harun meninggi.

Ilya tmendengus dan berlalu ke tingkat atas. Pintu biliknya dihempas kuat-kuat. Hatinya benar-benar panas!

Liyana cuma mampu mengeluh. Ada sahaja perkara yang buat Ilya semakin benci padanya. Kadang-kadang dia sendiri tidak tahu mana silapnya.

Telefon bimbitnya berbunyi. Melihatkan nama pemanggil, hatinya menjadi semakin membahang.

"Ha! Kau nak apa?"

"Nak you."

"Gila!"

"Ilya, I betul-betul sayangkan you." Kedengaran suara yang merayu.

"Kau tak faham bahasa ke Im? Aku. Tak. Suka. Kau." Satu persatu disebutnya.

"Tak dapat hati, dapat body cukuplah."

"Kau ni memang gila!" Ilya menengking sebelum mencampakkan handsetnya.

* * * * *

Di rumah Shahrul pula…

"Yes!" Shahrul sudah melompat suka. Kebetulan yang tak disangka. Dia sudah kehabisan idea untuk merapati Liyana. Mana tahu apabila dia hampir menyerah kalah, Allah mempermudahkan jalannya dengan cara ini.

* * * * *

Shahrul menghampiri Liyana yang sedang menyandar pada sebuah bangku. Beraninya dia duduk sorang-sorang dekat sini…

Wajah putih bersih yang sedang memejam rapat itu direnung. Sudah lebih setahun mereka tercampak ke negara asing ini namun Liyana tetap dingin seiring dengan kedinginan kota London ini. Tiba-tiba timbul keinginannya untuk mengusik gadis cantik itu. Ranting halus yang berada berdekatan situ diambilnya dan dimain-mainkan ke telinga Liyana.

Liyana menggeliat kegelian. Terbelik matanya apabila wajah Shahrul menjamu pandangan.

"Kau ni kenapa, Shah? Kau memang tak suka tengok aku senang kan? Dengki!" Liyana geram. Baru sahaja dia mahu duduk bersantai merehatkan otak, ada sahaja yang mengacau.

Shahrul mengeluh. Sedikit kecil hati ditengking begitu. "Sorry…"

Liyana buat tidak tahu.

"Aku tak tahu sedalam mana kebencian kau pada aku. Aku tak tahu apa silap aku sampai kau benci sangat dengan aku. Selangkah aku dekat dengan kau, seribu langkah kau menjauh dari aku. Kenapa Liya?" Sayu suara Shahrul memandang Liyana.

Liyana terdiam. Bencikah dia pada Shahrul? Tidak. Dia tidak pernah membenci lelaki itu. Shahrul tidak pernah mengerti apa yang dirasanya. Dia rasa rendah diri untuk berdamping dengan Shahrul. Shahrul punya segalanya. Sedangkan dia hanya anak angkat pada Puan Rohana dan Encik Harun. Dia tidak tahu asal usulnya. Mungkin ini juga menjadi salah satu sebab mengapa Ilya terlalu membencinya. Ilya juga tahu mengenai ini tetapi dia cukup beruntung kerana kakak angkatnya itu tidak pernah mengungkit. Cuma menunjukkan kebenciannya. Mereka dikenali sebagai kembar tahun kerana kebetulan Ilya lahir bulan satu manakala dia bulan dua belas.

Dia bangkit dari duduknya, mahu pergi dari situ. Sebolehnya dia mahu jauh dari Shahrul. Namun baru beberapa langkah, lengannya dipegang kejap.

"Aku takkan lepaskan kau selagi kau tak jawab soalan aku." Mendatar suara Shahrul. Dia harus membuat perhitungan dengan Liyana. Cukuplah jiwanya terseksa menanti jawapan.

"Aku tak ada jawapan."

"Liya, please…"

Liyana menggeleng.

"Aku langsung tak layak untuk berada dalam hati kau?"

Liyana tidak menjawab. Hanya membantu di situ.

"Sikit pun kau tak pernah rasa perasaan lain bila dengan aku?"

Liyana tetap keras di situ.

"Jawab Liya…Aku mahukan jawapan. Kalau betul kau tak ada perasaan pada aku, terus teranglah. Setidak-tidaknya aku tak lagi kacau kau lepas ni. Dan kau pun mungkin akan lebih tenang."

Liyana menggigit bibir bawahnya. Nafas disedut dalam. "Aku yang tak layak dengan kau, Shah. Sanggup kau terima aku yang asal usul tak jelas, tak tahu mana mak ayah kandung. Atau mungkin anak luar ni…"

Shahrul meletakkan jarinya pada bibir Liyana. Dia menggeleng. "Bila aku ambil risiko untuk jatuh cinta dengan kau, maknanya aku dah bersedia terima siapa pun kau. Aku ikhlas. Siapa pun kau, itu tak penting. Cuma…izinkan aku mengisi hati kau. Aku cuma mahu cinta dari seorang Liyana. Aku nak jaga kau. Aku nak jadi sebahagian dari hidup kau. "

Liyana terkedu mendengar ucapan ikhlas dari bibir Shahrul. Air matanya bergenang.

"Beri aku peluang itu Liyana. Aku janji tak akan sia-siakan."

Makin lebat air mata yang menuruni pipinya. "Kau tak dengar ke Shahrul? Aku bukan anak kandung mama dan papa aku."

"Aku tak peduli."

"Aku mungkin anak luar nikah…"

"Aku tak kisah."

Liyana mengeluh berat dengan jawapan Shahrul. Degil betul!

"Kau cinta aku tak?" Shahrul menyoal selepas itu.

"Entah."

"Liya…"

Liyana senyap.

Shahrul pula yang mengeluh. Perlahan kakinya melangkah. Ego Liyana bukan sahaja sekeras kerikil tetapi setinggi langit.

"Shah…" Liyana memanggil lembut.

Shahrul terus melangkah.

"Shah, kau tak nak peluang tu?"

Serta-merta langkah Shahrul terhenti. Dia menoleh. Wajahnya penuh kekeliruan.

Liyana mengangguk sambil tersenyum. Nak uji sikit pun tak boleh. Cepat benar rajuknya. Shah...Shah...

Shahrul mengucap syukur dalam hati. Terima kasih, Ya Allah!

"Jom sayang. Kuliah dah nak mula." Shahrul menggamit Liyana.

Mereka jalan beriringan meredahi musim sejuk di kota London.


* * * * *

Beberapa tahun kemudian...

Shahrul dan Liyana mengheret beg beroda ketika tiba di lapangan terbang. Mereka pulang ke tanah air bersama segulung ijazah dan sebuah cinta.

Dari jauh nama mereka berdua dipanggil.

"Rul!" jerit Ilya dan terus berlari mendakap Shahrul.

Shahrul terperanjat. Tubuh Ilya dijauhkan darinya. Wajah Liyana dipandang menanti reaksi gadis itu. Namun hanya ketenangan sahaja yang dipamerkan.

Liyana hanya menahan rasa di lubuk hatinya. Inilah yang ditakutinya ketika mula jejakkan kaki ke tanah air tadi. Tanpa mempedulikan pasangan di sebelahnya, dia melangkah menghampiri Puan Rohana dan Encik Harun. Tangan tua itu di salam. Tidak lupa juga pada ibu bapa Shahrul yang berada tidak jauh dari situ.

"Makin lawa pulak Liya ni." Puan Suhaila merenung Liyana di hadapannya.

Liyana membalas pujian itu dengan senyuman. Seketika matanya bertembung dengan Shahrul yang sedang merenungnya. Ilya yang becok disebalah langsung tidak dilayan.

"Mari balik. Ada perkara yang nak dibincangkan. Berita gembira buat Shahrul dan Liya." ujar Encik Harun.

Ilya yang mendengar kata-kata papanya itu tersipu. Pasti tentang itu!

* * * * *

"Rul tak setuju!" Shahrul membangkang keras cadangan ibunya.

"Kami dah bincangkan perkara ni masa Rul ada di London lagi. Dah lama si Ilya tu tunggu kamu. Kamu tak kesiankan dia ke?" Puan Suhaila cuba berlembut.

"Bu..." Shahrul menggeleng. "Rul tak nak..."

"Rul..Kesian Ilya. Kalau Rul tak mahu dia, siapa lagi sanggup kahwin dengan Ilya tu?"

"Banyak lagi lelaki lain bu. Bukan Rul je lelaki yang ada dekat dunia ni."

"Kamu perlu tahu sesuatu..." Puan Suhaila menggantungkan katanya.

"Tahu apa?"

Puan Suhaila menghela nafas berat. Shahrul perlu tahu hal yang satu ini. Dengan lafaz bismillah dia memulakan bicaranya. Satu-persatu diceritakan pada anaknya itu sehingga Shahrul terduduk lemah.

* * * * *

"Kakak dah tak suci dik..." Ilya mengongoi di bahu Liyana.

Liyana terpempan. Baru beberapa minit dia sampai di rumahnya, khabar ini yang diterima.

"Siapa lelaki tu?"

Ilya menggeleng sambil menekup mukanya.

"It\'s okay akak. Kalau akak rasa terseksa ingat pasal dia, akak jangan fikir."

"Lepas akak kena macam tu, akak teringat balik salah akak pada Liya. Akak jahat sangat dengan Liya dulu. Akak fikir masa depan akak. Tapi...syukurlah auntie Sue tu janji akan kahwinkan akak dengan Shahrul. Kalau auntie Sue tak cakap macam tu, mungkin akak dah tak ada dekat dunia ni."

Liyana menarik nafas dalam. Hatinya cuba dikuatkan. Beberapa kali dia berdoa agar air matanya tidak tumpah di hadapan Ilya. Biarlah dia berkorban kali ini. Cukuplah kasih sayang seorang kakak yang diinginkan selama ini.

"Doakan kebahagiaan kakak ya?" Ilya menggenggam tanya Liyana.

Liyana mengangguk sambil tersenyum pahit.

* * * * *

"Tahniah Shah." Liyana memulakan perbualan. Hari ini, dia mengajak Shahrul berjumpa. Kisahnya bersama Shahrul harus ditamatkan segera.

"Tak kelakar, Liya." Mendatar suara Shahrul. Tidak senang dengan ucapan tahniah dari kekasih hati.

"Liya tak bergurau. Walau apa yang pernah berlaku antara kita di London dulu, anggaplah ia tak pernah berlaku. Hanya itu yang Liya minta." tenang suara Liyana ketika menuturkanya.

"Senangnya Liya cakap. Lebih tiga tahun Liya...tapi ini yang Shah dapat? Lupakan segalanya tentang kita? Shah bukan robot, Liya."

"Shah, please...Kak Ilya lebih memerlukan Shah sekarang. Liya tak nak hubungan adik-beradik kami yang baru dibina terkubur kalau Liya terus dengan Shah."

"Habis, perasaan Shah macam mana? Hati Shah, Liya. Macam mana dengan hati Shah?"

Liyana menggeleng. "Maaf, Shah. Cukup sampai sini."

Shahrul putus asa dengan ketegasan Liyana. Nafasnya ditarik dalam.

"Baiklah. Shah lepaskan Liya kalau itu yang dapat bahagiakan Liya." Seiring dengan kata-kata itu setitis air mata lelakinya jatuh. Dia terus melangkah dan tidak lagi menoleh.

Liyana hanya mampu memandang Shahrul. Air matanya mengalir perlahan. Semoga berbahagia, Shah...

* * * * *

"Shah mana? Jarang saya dapat tengok dia sekarang." Encik Ismail menyedut minuman petang yang dsediakan di meja bulat.

"Dalam bilik dialah. Entahnya bang. Murung je sejak beberapa minggu ni. Susut badan dia. Pelik saya. Orang kalau nak kahwin ceria, dia pulak berkurung dalam bilik. Tawaran kerja yang dia dapat tu pun dia minta tangguh dulu." Cerita Puan Suhaila. Sejak berita pertunangan digemburkan pada anaknya itu, Shahrul berubah mendadak. Tidak tahu apa yang tidak kena.

"Dia dah ada orang lain tak dekat London dulu?" Encik Ismail serkap jarang.

"Hisy...mintak simpanglah bang. Tak sanggup saya bermenantukan orang putih. Dulu pun dia pernah cakap takkan bawak balik minah saleh."

"Kalau bukan orang putih, orang melayu lah agaknya."

"Orang melayu? Siapa?"

"Kita tunggu je nanti." Dalam sekali maksud Encik Harun. Dia seolah dapat mengagak apa yang sedang melanda anak tunggalnya itu. Tersepit antara cinta dan belas.

* * * * *

Liyana memulakan tugas pertamanya pada hari itu. Mungkin dengan menyibukkan kerjanya, dia boleh terlepas dari memikirkan tentang perkahwinan Shahrul dan kakaknya yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Bilik pejabatnya di ketuk dari luar.

"Masuk!"

"Hmmm...dah ada gaya."

Terkebil-kebil Liyana mendengar kata-kata yang berbaur sindiran oleh lelaki yang baru sahaja melangkah selamba ke biliknya.

"Encik ni siapa?"

"Tak ada orang sebut pasal saya pada awak?"

Dia mengambil beberapa saat untuk memikir. Mungkinkah...

"Encik...Haikal?" teragak-agak Liyana meneka. Dia baru teringat akan pengurus besar yang masih belum ditemui. Pengurus besar yang sibuk diperkatakan oleh pekerja-pekerja wanita.

"Macam mana bilik ni? Okey? Kalau tak selesa, saya tukarkan ke bilik lain." Haikal tidak mengiakan malah menukar ke topik lain. Dingin suaranya.

"Eh, tak payah susah-susah. Dapat bilik sendiri pun lebih dari cukup." Liyana menegah pantas. Inikah ketua yang dikatakan kacak dan berhati batu itu?

"Good. So, kalau tak ada apa-apa masalah, kita boleh pergi sekarang."

"Pergi?" Liyana terpinga-pinga.

"Memang dah jadi kewajipan setiap kali ada pekerja baru, mesti raikan. Contohnya...lunch together."

"Semua staff?"

Haikal mendekatkan wajahnya pada Liyana dan berbisik perlahan, "You and me only."

Terkebil-kebil Liyana dibuatnya memandang wajah tampan ketuanya yang begitu hampir dengannya.

"Awak duduk macam ni, sampai bila pun kita tak makan. Boleh kita pergi sekarang, Cik ...?"

"Liyana Aliya!" baritahu Liyana pantas.

"Ha! Cik Ali.."

Liyana hanya menahan geram di hati mendengar namanya disebut begitu. "Aliya! Liyana Aliya!"

"Apa-apalah Cik Ali. So, shall we?"

Liyana laju mengangguk bagai burung belatuk bila wajah Encik Haikal semakin mendekatinya. Sedikit lagi hidung mereka akan bercantum.

"Good!"

* * * * *

"Diet?"

Terlepas sudu di tangan Liyana apabila disoal mengejut begitu.

"Ohh...awak ada lemah semangat rupanya. Sayang...muda-muda lagi dah ada penyakit."

Liyana membulatkan matanya mendengar komen ketuanya itu. Kenapalah bila dengan lelaki ini dia selalu sahaja terkulat-kulat dan senang di buli? Padahal sebelum ini, walau seteruk mana pun hatinya diuji dia masih mampu bertenang.

"Tak sedap ke makanan awak tu? Nah, makan makanan saya. Saya makan yang awak punya." Cepat sahaja tangan lelaki itu menukar pinggan.

Liyana pula tidak mampu bertahan. Hanya terkebil-kebil melihat lelaki itu menyudu makanan bekasnya.

"Kenapa tak makan? Awak tak diet kan?"

"Eh, mana ada."

"Kalau macam tu, makanlah. Cuba rasa dulu makanan tu."

Liyana masih serba salah. Takkan nak makan bekas ketuanya itu.

"Makan, sayang."

Lembut suara ketuanya menyuruh membuatkan dia bagaikan robot. Terus sahaja tangannya menyudu makanan di depan mata. Atau lebih tepat dia terkejut dengan panggilan Encik Haikal padanya.

"Good girl."

* * * * *

"Cik Ali!"

Cet! tak habis-habis panggil aku Ali. Ingat aku keturunan Ali Baba ke?

"Awak mengumpat saya?"

"Hah?"

"Hmmm...betullah awak mengumpat saya. Awak menyumpat saya pasal apa? Hmm?" selmba sahaja lelaki itu menyoal.

"Err...tak! Mana ada." Dia menggeleng pantas. Menunduk.

"Liyana Aliya, pandang saya." lembut sekali suara ketuanya itu membuatkan dia mengangkat kepala. Meremang bulu romanya.

Matanya beradu dengan mata lelaki di hadapannya itu. Dan tidak semena-mena jantungnya laju berdegup. Hanya beberapa saat dia menunduk kembali.

"Awak marah saya sebab panggil awak Ali?"

Laju Liyana mengangkat kepala. Psikik ke apa dia ni?

"Saya panggil awak dengan nama tu sebab saya yakin hanya saya seorang yang panggil awak macam tu."

Memang pun! Liyana mendengus kecil. Mana berani nak tunjuk marah terang-terang. Dia ni kan psikik! Mana tahu tiba-tiba nanti dia ni pukau aku, jadikan hamba abdi dia. Ish, Nauzubillah...

"Tapi jangan risau, saya akan tukar panggilan nama tu suatu masa nanti. InsyaAllah kalau diizin Allah."

Nak panggil aku dengan nama Aliya atau Liyana pun susah sangat ke sampai nak tunggu nanti? Dengusnya sendiri.

"Kalau cakap sendiri-sendiri macam tu Cik Ali, sampai bila-bila pun tak akan senang hati awak tu. Tambah-tambah kalau mengutuk orang. Makin senget bahu sebelah kiri awak."

Liyana membulatkan matanya. Sempat dijeling bahu sebelah kirinya. Senget ke?

"Banyak sangat ke awak mengutuk saya?"

"Eh, tak adalah." Cepat dibetulkan duduknya.

"Masa lunch nanti, tunggu saya."

Kalau aku tak tunggu, bukan dia tahu pun.

"Kalau awak tak tunggu saya, saya heret awak ikut saya."

Gulp!

Liya memandang ketuanya yang sudah menghampiri pintu dengan pandangan kurang percaya. Tiba-tiba langkah lelaki itu terhenti dan meoleh ke arahnya.

"Lagi satu, saya bukan psikik."

Selepas itu, dia ditinggalkan terkebil-kebil seorang diri.

* * * * *

Liyana menggeleng-geleng beberapa kali di hadapan televisyen. Tak boleh...tak boleh...

"Mana aci! Asyik ikut kepala dia je..." rungutnya sendirian.

"Ish, aku ni pun satu. Dah macam lembu cucuk hidung je bila dengan dia." katanya lagi. Tidak tahu kenapa, bila dia bersama Encik Haikal, ketuanya itu bagai tahu sahaja mengawal geraknya. Jika sebelum ini dia mampu melakukan apa sahaja mengikut kehendaknya, namun dengan ketuanya itu...dia hanya mampu mengangguk dan mengiakan setiap kata lelaki itu.

"Kau ni apasal? Mereng dah?" Mia menegur Liyana yang pada pandangannya sudah cukup \'kritikal\'. Ini kalau orang tak kenal tiba-tiba tengok dia buat perangai macam ni, sah-sah jadi penghuni tetap tanjung rambutan.

"Aku...dah tak sanggup!"

"Tak sanggup amendanya?"

"Tu...boss kat tempat aku tu...kau tak tahu. Macam-macam dia buat kat aku."

Mia mengerutkan dahinya. Pelik. "Sejak bila kau jadi macam ni? Dulu masa dekat sekolah pantang menyerah kalah."

"Tu lah pasal. Aku pun tak tahu. Yang penting aku rasa dia tu ada six sense."

"Apasal pulak?"

"Ye la, apa yang aku nak buat, apa aku nak makan, semua dia tahu." Dia menggeleng lagi. Ngeri!

"Kau keluar makan hari-hari dengan bos kau tu?"

Dia mengangguk. "Nak buat macam mana? Sebelum keluar lunch, mesti dia tunggu aku. Selagi aku tak ikut dia, selagi tu dia kacau. Tak pun ugut!"

"Kacau macam mana?"

"Dia tengok aku buat kerja."

"La...kata bos. Takkan tengok pekerja dia buat kerja pun tak boleh kot?"

"Aku tak bolehlah. Pandangan dia tu..." Liyana menganggantung kata.

"Kenapa dengan pandangan dia? Ha! Kau takut jatuh cinta eh? Ke kau dah jatuh cinta dengan dia?"

Terbeliak matanya mendengar serkap jarang dari Mia. Mustahil...Mustahil...Takkan sesenang tu je boleh jatuh cinta? Tak mngkinlah...Lagipun, dengan Shahrul dulu pun bukan main susah dia mahu mengaku cinta.

"Tak mungkinlah Mia. Aku dah serik. Cinta ni menyusahkan." Liyana menggeleng lemah

"Percaya cakap aku Liya. Aku percaya, antara kau dengan Shahrul tu bukan cinta. Shahrul aku yakin dia memang cintakan kau. Tapi kau, aku tak rasa macam tu kan?"

"Kalau bukan cinta apa?"

"Masa tu kau baru nak cari pengalaman. Belum jumpa yang serius lagi. Cuba kau renungkan, bila dengan Shahrul kau asyik ikut kepala kau je. Tapi bila dengan bos kau ni, kau ikut telunjuk dia. Maknanya, kalau kau kahwin dengan Shahrul, jadi queen controllah kau!"

Kurang asam betul! "Kau ni kan..."

"Tak... Maksud aku, bos kau tu mampu control peel kau. Shahrul tak. Itu bezanya. Bos kau tu ada potensi jadi calon suami yang baik. Percayalah..."

Liyana membulatkan matanya. "Kau ni! Dia tu tak cakap apa-apa pun, kau yang kenen-kenenkan aku dengan dia. Kalau dia dengar, buat malu aku je."

"Kau suka dia kan?"

"Ha?"

"See?"

"What?"

"Orang kalau sukakan seseorang tu memang macam ni. Bila tanya soalan cepumas macam tu, ginilah gayanya. Sebijik macam gaya yang kau buat sekarang."

Erk?! Ye ke macam tu?

* * * * *

sedikit pesanan dr saya,
maaf, cerpen ni ada dua bhgn...
sy pecahkan sbb rsanya agk pnjg cerpen ni...
kalau sy minta pndgn pembaca boleh x?
Antara Haikal dan Shahrul mana yg jd pilihan?

posted by Penulisan2u @ 5:58 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
281 Comments:
  • At 7/11/09 6:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Haikal...

     

  • At 7/11/09 9:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal lar.

     

  • At 7/11/09 10:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    entah la...
    rsa mcm shahrul pn deserve tuk bersama dgn aliya...
    tp haikal pn mcm ok je,cuma reaksi dia ja mcm plik skit...

    -ichiki kirara-

     

  • At 7/11/09 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal lah...

     

  • At 7/11/09 1:15 PTG, Anonymous sakura said…

    haikal la..shahrul dah ada ilya

     

  • At 7/11/09 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yes haikal menang so cmna writer
    pilih HAIKAL jelah. xpayah nk putar belitkn cerita kang jadik citer hindustan plak.he3

     

  • At 7/11/09 2:18 PTG, Anonymous ikiki said…

    pilih haikal la..shahrul dah ada ilya..
    tpi..xnak la shahrul sedeyh sbb haikal ngan liya..

     

  • At 7/11/09 3:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal la..kan bgs mcm tu..cian lak kat akak liya..

     

  • At 7/11/09 6:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal..
    bru bez ckit..
    shahrul kan da ad ilya...

     

  • At 7/11/09 6:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klu shahrul kawin dgn ilya...shahrul yg merana..ilya pn dh x suci..shahrul cinta gila bagai nk mati kt aliya..sian gak sharul..tp bos aliya 2 pn..ok gak..perangai bos aliya 2..lain drpd yg lain..sweet..

     

  • At 8/11/09 1:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    better shahrul kot coz 1st luv 2...

     

  • At 8/11/09 1:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klu pilih haikal,kesian kat shahrul...
    tapi haikal romantik....
    actually dua2 ok...
    penulis pstikn pilihan anda terbaik utk Liyana..
    best cite ni..

     

  • At 8/11/09 6:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ler.. gitu, ne aci ar lau pileh si haikal uh.. shahrul ar... pe ke jadah nak bertanggugjawab tas bukan kerje die.. kan sia2 je hidup si shahrul tu.. xguna bkorban tuk kakak die tu... kalau hati n jiwa merana.. uih3..

     

  • At 8/11/09 12:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btul3..
    xde gune b'korban tok benda y dia xwat...
    huhuhuhuhu...
    6t die gak y merana...
    so haikal n shahrul???
    i think 22 pon ok but myb i choose haikal...
    he seem 2 be so romantic+kelakar+mngada....
    hahahhahahah....
    so liyana+haikal....so sweeet!!!!!

     

  • At 8/11/09 1:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta pertama x mesti bersama..so,sy pilih haikal la..

     

  • At 8/11/09 4:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sya plih haikal'''
    sweeeet ngat.
    p.cian kat shahrul. bkn slh ye pom
    dh r kne kwin pksa

    ..^v^..

     

  • At 8/11/09 9:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Pilih Haikal tp make sure Shahrul bukan dgn Ilya... Ilya tk sesuai dgn Shahrul.

     

  • At 9/11/09 3:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya pilih liya x kawin..kikiki

     

  • At 9/11/09 9:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    JADIKAN PENGALAMAN CINTA PERTAMA SEBAGAI BANTUAN UNTUK MEMBUAT KEPUTUSAN...

    SAFFIYA

     

  • At 9/11/09 9:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal la...tp jgn buat ending dia sedih tau.aku x suka lar...haikal...

     

  • At 9/11/09 12:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hem..bagi saya haikal...
    but its to the writer...tapi kesian pulak kat c shahrul tu.....
    anyway...just do ur best...ikut kata hati...gud luck

     

  • At 9/11/09 12:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul la..coz shahrul sayang gila ngan liya..lagipun wat pe nak paksa2.. akan ada lelaki yg sanggup terima ilya seadanya..bkn atas dasar simpati. haikal tu plak boss, kaya n handsome..sure senang nak ngorat lain nye. nanti penulis wat la yg ilya tau pasal liya n shah..n dia pun x sanngup nak rampas kekasih adik dia sendiri..ok tak?

     

  • At 9/11/09 6:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul la....huhuhuh
    cian shrul
    haikal tu watak smpingan je
    tak nk la
    ilya tu,,,huh

     

  • At 9/11/09 7:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xde mkne..blh x aku nak kate..sbnrnye aku rase ilya tu tipu je..saje wat helah sbb nk kawin dgn shah..ilya seems like a bad girl..die xkn pikirkn kpntingn org lain..so, i vote for shahrul..shah tu mmg btul2 sygkn liya..while haikal nmpk mcm gatal..mcm dgn sume staff baru die akn wat mcm tu..

     

  • At 10/11/09 12:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalau mcm ni, pening la penulis nk buat kputusn...
    mula2 nmpk ramai yg pilih haikal, bila smpai ke comment bwh2 shahrul plk...
    pilihn aku plk...hehe
    xtau la nk undi sape...
    2-2 oke je...
    jd, aku x kesah....

     

  • At 10/11/09 11:35 PG, Anonymous kathy_cute said…

    haikal la..tp ksian kat shahrul..

     

  • At 13/11/09 10:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal lah,yup kasian kat sahrul.tpi knpa lh sahrul ne pak turut

     

  • At 13/11/09 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HAIKAL... character dy comell..
    syahrul.. emm.. jgn kawen ngan ilya.. kawen ngan housemate liya.. huuhu

    ~nadz~

     

  • At 13/11/09 5:06 PTG, Anonymous kity said…

    haikal

     

  • At 15/11/09 11:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul le coz nanti dia xjadi kawin gan Ilya.Mungkinkah terjadi perebutan antara Haikal/shahrul? save the best for
    last :o erica zerra71

     

  • At 17/11/09 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tidak ada komen

     

  • At 18/11/09 4:42 PTG, Anonymous teahoney said…

    hopefully tak terlambat lagi nk bg comment..
    tapi kenape tkde respond dari writter plak...huhu
    neway, cam tak logik la plak klau shahrul bleh terima camtu je si ilya yg dah x suci tu, n parents dia plak bleh setuju je??? shahrul org berpendidikan + good looking must be ade kerjaya yg bagus, takkan senang2 dia nk terima pempuan camtu dear... kt ctu kena create conflict lagi. tak mustahil ade lelaki yg bleh terima, tp u must create it logically but interesting.
    2nd, i like haikal character. unique! tak kisah la, siape pilihan liyana tp u mesti kembangkan dgn baik. all the best yuhana. ape jadi ngan shahrul ye, keje ke tak, ke dah depress coz kena kawin paksa....

     

  • At 19/11/09 7:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sbnrnye bkn sy x nk kembangkn...
    tp sy anggap ini cerpen, jd smua tahu kan klu cerpen terhadnya mcm mne...
    tambahan ini cerpen pertama sy...
    klu ada kekurangn tu maaf la...

    Yuhana Ilhan

     

  • At 20/11/09 4:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haiqal...

     

  • At 20/11/09 11:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pilih shahrul lah...

     

  • At 21/11/09 12:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal... coz cinta liyana mmg kat dia
    shahrul lak xyah la kawin ngan ilya
    mb ilya just menipu tuk dptkan shah

     

  • At 22/11/09 4:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mb Shahrul coz dialah cinta pertama Liyana...kalau Haikal tak coz Haikal adalah orang yang..mb merosakkan kakak Liyana..mb...itu pada pandangan saya..

     

  • At 22/11/09 4:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dan satu lagi...jadikan konflik antara kedua-duanya...antara shahrul dan haikal...liyana terlalu m'cintai mereka berdua dan sukar untuk membuat pilihan..selain itu,jadikan konflik perbalahan antara haikal dengan liyana kerana kisah lalu yang membuatnya tidak dapat memaafkan Haikal disebabkan memusnahkan hidup kakaknya...mb itu lebih menunjukkan perjalanan cerita yang menarik..dan pembaca tertarik cara penceritaan tersebut..

     

  • At 22/11/09 4:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sambungan ulasan saya itu....buatkan ending nya haikal dengan ilya n shahrul dengan liyana...kesimpulannya mesej yang disampaikan keinsafan dalam diri watak tersebut...

     

  • At 22/11/09 10:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hulamak...komen kat atas nih...
    mcm dah lari dr cite je...
    xmo la dgn shahrul...
    dgn haikal la br best...
    msti warna warni hidup dia...
    haikal yg rosakkan ilya?
    mcm mustahill je...

     

  • At 23/11/09 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy xkisah mn2 pn blh..tp dr prolog yg awk tulis mcm shahrul lg beter jer utk aliya 2..n ble bisikn hati ke-2 nk kuar?

     

  • At 24/11/09 2:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dua2 xpayh..seng ckit..hehehe

     

  • At 25/11/09 3:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xkisah mana mana pun boleh......kesian shahrul....haikal dia romantik....

     

  • At 25/11/09 5:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal la bru best....
    msti cite lgi best klau liya dgn haikal

     

  • At 25/11/09 9:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yelah itu bagi pada pendapat saya...kita sebagai pembaca harus ada pemikiran untuk di luahkan...mungkin dari situ penulis dapat idea dari pemikiran kita..

     

  • At 26/11/09 10:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pilih la sharul,sb sharul cntakan liyana lg pn ilya 2 lum tntu ag baik enth2 saje je blakon jd baik.haikal pn baik tp ble kte cnta kt seseorg bkn mdah utk bralih arah.Haikal blh la djadikan frendz je.Tp bez jgk kalo plh haikal.Tp kalo shahrul nmpk jelas dia 2 jns stia n jujur

     

  • At 26/11/09 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sambungan dia xkuar ag ke?
    ble kuar?
    xsbr da nk bce

     

  • At 30/11/09 1:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sng2 dua - dua x dpt liyana. watak ketiga yg dpt liyana. tapi klu writer x nk adakan wtk ketiga. ermmmm....sy pilih haikal. haikal la penawar die yg tgh terluka tue. coz haikal kelakar leh wat liyana ketawa. vote 4 haikal


    - pisces_girl -

     

  • At 1/12/09 9:45 PTG, Anonymous purple_lavender said…

    klu saye, saye pilih HAIKAL...
    cinta pertama tak semestinye bersama...
    maybe, lastly shahrul happy kalau liya happy ngan orang yang die cintai....
    hehe

     

  • At 1/12/09 10:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dgn haikal la, ehehe

    tp cian plak kt sharul..huhu

     

  • At 2/12/09 4:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dgn haikal la...
    liya bkn cinta ngan shahrul pun...

     

  • At 2/12/09 7:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal..shahrul...
    hmmmm..22 i x kesah.....
    yg penting sambungannya..
    btw bla nk sambung nyh??
    waaaaa..da x tahan nk tunggu lol....huhu

     

  • At 3/12/09 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HAIKAL, sebab dia macam ada sesuatu yang menarik,yang x terlihat!!!!! best cite nie !!!!! kalau buat novel lagi best !!!!!-(

     

  • At 6/12/09 9:25 PTG, Blogger ~Siti Fatimah~ said…

    hye..mgg nak jemput sesiapa yg berminat membaca nOvel berbentuk Cinta N Suspen JUST ADD MY BLOG K..terima kasih!

     

  • At 7/12/09 4:12 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 7/12/09 4:19 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    for me,shahrul la..sbb die 1st luv aliya..
    n die yg dpt buka ati aliya utk b'cinta..
    lgpn,lme 2 dieorg b'cinta..xkn sbb kakak aliya,dieorg kne pendam perasaan even aliya yg mntk hub 2 xditeruskn..
    pe2 pn,cpt2 smbg cerita ni k..

     

  • At 8/12/09 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus gak klu sbg citr ni..best ngat.tp kliru gak camna bos tu leh jtuh hati kat liya..bila masa dia tgk liya..klu blh beri r klu skit..apa2 pun thnih.truskan bkrya.

     

  • At 9/12/09 2:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebaik2nyer haikal arw......
    dier 2 plik n aneh....
    cweet banget....

     

  • At 13/12/09 6:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul
    shahrul
    shahrul
    shahrul...sy pilih shahrul!!!!!!!!!! xnk haikal

     

  • At 14/12/09 10:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Haiqal!
    Haiqal!
    Haiqal!

     

  • At 14/12/09 11:44 PG, Anonymous ainanaruto said…

    haikal..
    haikal...
    haikal....
    haikal.....
    haikal......
    haikal.......
    sambungan nanti biar best banyak tau!!!!

     

  • At 14/12/09 4:03 PTG, Blogger apLe dE gadiZ said…

    sambung la cepat..
    sengsara hati nieh nagh tunggu..hohoho

     

  • At 14/12/09 5:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I think why not you make your own choices. Do not choose based on vote only. Kalau buat vote, semue org dh blh agak ape ending die. Xsyok ar beb. Bglah kejutan kt kitorang. Kejutan yg boleh dibanggakan.

    Anyway, good work. Keep it up. I like your story. ^_^

     

  • At 15/12/09 12:38 PTG, Anonymous suka baca said…

    sy nk bca kesudahan crita nie..brula bleh bg komen..........sambung sambung sambung!!!!!!!!

     

  • At 15/12/09 12:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy rsa shahrul..klu bleh sambung cepat skit tak sbar nk bca dah nie...

     

  • At 15/12/09 7:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sbg seorang y bnama liyana...
    sy pilih haikal!!...
    weeee....gud job..
    smbung copek skit yo.....

     

  • At 15/12/09 10:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagi jer liyana tu mati..dua2 tak dapat!! kan senang..adil dan saksama lagi..kiranya syahrul kawen ngan ilya, haikal wujudkan seseorang @ pompuan yang ada karekter yang sama cam liyana..pas2 letak nama ali..tak salah pon pompuan nama ali..:)haha..bernas tak idea nih??

    --persona Algebra--

     

  • At 19/12/09 9:09 PTG, Anonymous ~nur~ said…

    syahrul la..rasanya ilya tu jz wat cite je..sebabnye dia suka sgt kat syahrul n dia tau syahrul baik..so, i vote 4 syahrul...

     

  • At 23/12/09 2:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah ar dah trlmbt ke blom..
    tp yg lyk mst ar sharul...
    bkn jap sharul ngan liya couple..
    xkan nk lpa cam 2 je..

     

  • At 8/1/10 9:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape r punya bangang geng2 komen sekalian
    sume pilih haikal mcm bongok ja,perempuan 2 pn 1 bodo bru kenal bos sehari dua dh merenyam xtentu hala,ikut ja ckp dia,perempuan yg mcm 2 r senang ditindas laki...xde pendirian langsung..asal kaya ja on r ek...........hahahahaha bodo2

     

  • At 10/1/10 7:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huish...komen yg kat ats ni bukan main emo lg...
    prnh ditinds lelaki ek?
    lgpun ini crita rekaan...xyah ar nk emo bagai...
    mcm bebudak je...
    ikut pd pnulis la nk pilih siapa...
    pd pnulis, abaikan suda...ikut ur kreativiti....

     

  • At 13/1/10 3:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy pilih haikal..
    mmang lah shahrul 1st luv liyana..
    tp 1st luv xsmezty nye brsama..
    sy rasa better haikal cz haikal muncul saat2 liyana trluka..
    so,i choose haikal

    PMINAT CERPEN N NOVEL

     

  • At 18/1/10 8:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal
    is loving couple

     

  • At 22/1/10 8:28 PTG, Anonymous icha said…

    haikal (dgn yakinnye) :D

     

  • At 25/1/10 10:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i rasa haikal...

     

  • At 28/1/10 12:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya yakin liyana alia akan jatuh cinta dengan haikal... nk baca sambungannya la...!!!!!!!!! dh tak sabar ni

     

  • At 21/2/10 4:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy pilih shahrul.. kate cinte, xkn semudah 2 kot bralih arah,, xsetia woo namenye 2,, kadahl c shahrul 2 men setie g,,
    ak pilih SHAHRUL, SHAHRUL jugk SHAHRUL jugak.. xkire..xkire!!!!

    -liyya

     

  • At 21/2/10 4:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kate c pnulis die da wt kn cite nye??
    tp nape x kuo g?? ke,, ak nie yg ketggaln??
    ak nk taw sgt ksudahnnya..

    -liyya

     

  • At 24/2/10 3:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul la...terbukti betapa siksanya shahrul nk dapatkan Liya...x kan dgn mudah Liya nk berpaling kepada Haikal..
    Lagipun xsuka dgn karekter Haikal tue terlebih sudah..
    Apa-apapun mana sambungannya wahai adik penulis...

     

  • At 25/2/10 8:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm,pilih sharul tolak haikal coz nampak gatal la mamat tu!huhuhu

     

  • At 1/3/10 10:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala biar la die dgn c haikal.. msti cter ni lg best lau liya dgn c haikal..

     

  • At 1/3/10 10:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy plih haikal..ske la ngan karakter die..mm,, shahrul 2 biar die ngn pompuan len lar.. ble ar sambungan citer ni nak kuar???

     

  • At 1/3/10 10:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmmm,, haikal atau shahrul??? dua2 okeyy, tapi bg pendapat aku la kn,, aku rasa haikal kot lbh sesuai. shahrul ok tp mcm byk plak halangan diorang nanti. hehe, lgpn aku ske la dgan haikal 2. so vote 4 haikal........!!!!!

     

  • At 2/3/10 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter ni mmg bes la tp ada smbngn lak.. hrap penulis dpt menyiapkn keseluruhan crpen ni. sy rasa haikal lbh sesuai ngn liya.,hrap ending lbh menarik!!!

     

  • At 3/3/10 9:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sya asa haikal la...shah kn dh da ilya,so biar ja la...lgpn aliya dn haikal kn lbh ok...

     

  • At 3/3/10 11:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikalla..memang padan giler ngan liyana..haikal bley bahagiakan liyana gak..sharul lak leh jumpa pmpuan lain yang bagus mcm liyana n sesuaila ngan die tp bukan ilya k..ape kes khwin pmpuan cm2..wat merana hidupjer.dahla kak liyana..x ke merana hidup tgk liyana bersama haikal

     

  • At 3/3/10 12:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rmai betol nk kn haikal ngan liya.. aku pn rasa haikal la patut ngan liya bru best nk bce cter ni.. papepn cpat la hbskn cter ni xsabar nk bce!!

     

  • At 3/3/10 6:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal la..sbb haikal nmpak cm tgiler dh kt liyana 2..lgpn 1 tmpt keje.shahrul xpelah sbb die dh da ilya..xmgkin liyana nk rosakkn kbhgn kakak die..pepun xsbr nk th ending cite ni,citerlah cpat ckt ek..jgan dk berayat panjang sgat,smp org lth nk abiskn..pepn cite ni memg best..

     

  • At 5/3/10 12:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mane smbgn??
    cpt2..
    x saba nk bce smbgn dia..
    huhu...

     

  • At 5/3/10 12:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    oopsss...
    terlupe..
    vote for haikal..
    haha..

     

  • At 5/3/10 2:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy rase lebih baik pilih shahrul..begitu lama die menjaga liyana di london sebaik mungkin dan menyimpan perasaan cinta hanya pada liyana..xkan kerana adenye ilya dan haikal..cinta dorang dimusnahkan..hargai cinta pertama..

     

  • At 12/3/10 3:00 PTG, Anonymous muslimah said…

    haikal
    tp wtla happy ending 4 shahrul n ilya..
    ilya jd a good wife n shahrul pn dpt tme die..
    haikal may be a good husband
    btol jgk,klw liyana kawin ngn shahrul,die akn jd queen control..b'dose buat cm2 kt suami :)

     

  • At 18/3/10 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIIIIKKKKKKKKKKKKAAAAAALLLLLLLLLLLLL la.Sape2 yg x puas hati,meh lwn ngn aku.Apa lagi,masok r....Eleh,aku x tkut la...

     

  • At 20/3/10 8:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal

     

  • At 24/3/10 12:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm klu ikut kan...takan le liya senang2 nak trima cinta haikal...boleh ke pengorbanan leh membahagiakan seseorg..takan cinta 3 tahun terkubo cam 2 je...klu liya kawin ngan haikal nampak sgt le liya 2 hipokrit tau...so klu sya lah..saya pertahankan cinta saya ...so saya vote liya n shahrul...x semestinya shahrul setuju ngan ilya...parent shahrul pon tahu gak hal ni.....repture08

     

  • At 25/3/10 10:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Haikalla coz ada something tentang dia ni yang orang x tau.nampak pada karakter dia mcm romantik je.tapi cinta pertama x patut dibiarkan

     

  • At 30/3/10 12:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    http://www.rm20segera.com/?r=rehan88

    sebarang pertanyaan boleh mesej ke 0133104358 atau emel ke buxomtales@yahoo.com

     

  • At 1/4/10 4:03 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    Haikal kot..coz Shahrul dh nak kawin dgn kakak angkat dia..
    sacrifice...!!!

     

  • At 2/4/10 1:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nak haikal!!

     

  • At 2/4/10 5:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal lh beb...

     

  • At 3/4/10 1:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal la..
    tapi sian jgk kat shahrul tu
    separuh mati cintakan liyana...
    shahrul pon ok gak...

     

  • At 4/4/10 6:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dua2 pn ok...tp shahrul la lg bez kot...3thn 2 beb bcinta....

     

  • At 4/4/10 6:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpat la smbung...xsbar nk atu ending...

     

  • At 6/4/10 11:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ble nk smbung????
    da xsbar nk taw ending dier ni...........
    best la cite ni.......
    lau saya.......
    saya pilih haikal coz die org yg romantik...baik...pndai bace fkiran org lain cm haikal...
    kn best klau sy jd cm haikal...
    dapat bace fkirn org lain....

     

  • At 7/4/10 2:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal lebih romantik n sweet!!
    tp ksian kt shahrul...dia sptutnye hepi jgk akhirnye..
    jgn biarkn dia sedeyh2 je...da la dia kne paksa...
    so harap penulis blaku adil pd shahrul terutamanya..
    n sume2 watak..

     

  • At 9/4/10 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pd sy,shahrul lbh ssuai..
    x kn nk bt ending shahrul dgn ilya kot????
    x adil le mcm 2,shahrul kna jd pak sggup..

     

  • At 13/4/10 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak kesah la sape die pilih..
    tapi bile penulis nak sambung cite nie?

     

  • At 17/4/10 10:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smbung la cite...
    x sbr da ni...
    lau sye plih shah..

     

  • At 26/4/10 1:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ble nk kuar smbgannyer????
    xsbar nk bce....ape2 pn good job...
    sy lebih suke klu liya dgn sharul....
    klu penulis xthu nk pilih mne satu.....ape kate
    matikan satu watak....xkira lar...sape....yg penting wat eppy ending....jgn sedih sgt.....

    good luck ^_^

     

  • At 28/4/10 9:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pilihla haikal
    haikal lebih seswai...
    kdg2 laki mcm nila pempuan cari...

     

  • At 1/5/10 11:21 PTG, Blogger biarkan hati ini berbicara said…

    pilih haikal la .
    cwet jerk . .
    smbngan aner??
    xsbr da nk bc neh

     

  • At 13/5/10 2:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HAIKAL!!!!!!!

     

  • At 2/6/10 11:06 PG, Anonymous syasya said…

    haikal la bab die boleh kawal liyana nanti
    hehehe.....

     

  • At 12/6/10 8:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sharul larrr........




    bdak smile

     

  • At 15/6/10 1:23 PTG, Anonymous rah_mahs said…

    laaa apsl ngn sharul plak..msti la ngn haikal....haikal...

     

  • At 15/6/10 4:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerite nie besh..harap sambung la eh..yang terbaek utk liyana adalah haikal..mungkin jodoh shahrul utk ilya,,yg pasti haikal adalah yg terbaek kerana die boley menundukkan liyana yang keras kepala..right??so my choice is HAIKAL..



    DEWI CINTA(=

     

  • At 15/6/10 11:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape2 pown,,mcm datrlmbt jer..huhuhukaalo sye..sye pilih haikal,,sbb tajk citer pon bisikan hati,,,buat konflik antara haikal and liyana also ntuk sharul jgak,,and gaya bhase antara haikal ngn liyana yg krs kpla nie melalui bisikan hati dorang,,ape2jerla..huhuh tp sye ttp pleh haikal.,, cm x logik plak haikl yg mnybbkn ilya x suci,,sptutnye im,,,

     

  • At 16/6/10 2:27 PTG, Anonymous shira_24 said…

    mm, sya rsa ptot plih haikl jelh.. sbb dya stu2nya yg bleh tndukkn keegoan liyana.. kwn sya ada jgk nma liyana, orgnya pon krs kpla sma cm liyana dlm cter nie.. tpi dlm diam2 ada sorg yg mmpu wt dya jtuh cnta.. mm, sblom 2 nk tnya.. smbungn cter nie tjuk pe.. bez la cter nie, xsbr nk bca smbngnnya..

     

  • At 17/6/10 5:50 PTG, Blogger han said…

    yup mmg haikl adlh pilhn sume..smbungn nye tajuk ap..

     

  • At 30/6/10 3:34 PTG, Blogger Aku said…

    laa...mna sambungan nyer..tajuk ape..??? nie yg xbest bce nie...

     

  • At 1/7/10 1:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape smbungannye? tajuk? tlglah reply

    - suara harapan -

     

  • At 4/7/10 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    better pilih haikal coz haikal pun dh lama minat kat liya...
    but ilya dont deserve to shahrul, he's a kind man

     

  • At 9/7/10 10:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal laaaa!cepat laaa smbung dia punya cerita dah tak sbar ni nak bca!!!!!!!!!!

     

  • At 3/8/10 3:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal
    coz he is funny+romantic
    bila nak sambung bahagian 2
    pe tajuknye???????????
    i can't wait

     

  • At 6/8/10 2:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    plizzz.. sambung ar citer ni...
    huhu.. da x sabar nak baca ni,,,

     

  • At 13/8/10 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    susah2 pilih aku jer lah !!

     

  • At 14/8/10 1:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pilih aku pon oke gak,, miahahahahhahaha,,,

     

  • At 22/8/10 2:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Assalamualaikum..
    emm cerita yg mmg menarik...kalo nk dbandingkn haikal dgn sharul..2 2 pun baik,penyayang dn romantik..cuma cara mereka m'p'sembahknnya yg berbeza..sharul cnta pertama liyana sampai sgp menitiskn air mata,terpaksa terima knyataan yg tk spatutnya terjd..haikal bos liyana,sorg yg pastinya romantik...apapun kalo sharul pilihan penulis tkda mslh juga krn adil sbb pengorbanan sharul..andai haikal pula pilihan penulis..pun tkda mslh krn mgkn bos liyana mampu bhgkn liyana..namun kalo sharul bukan dtakdirkn tuk liyana pastikn dia dpt insan yg lain yg mampu m'bhgknnya...nway tgu drpd si penulis shj..syabas dn tahniah.. :D

     

  • At 1/9/10 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal le

     

  • At 14/9/10 1:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xda smbungn lg ker??

    ~writer_wannabe~

     

  • At 19/9/10 1:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad, x ade sambungan lg ker?

     

  • At 26/9/10 3:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurmm...ad plak penulis yg mcm nieh ekk??
    hahaha..ak jarg komen pas bce cerpen...
    tpi kali nieh nk komen skt.. better pilih haikal kot..
    coz watak die sweet.. bolh what liyana happy n tersenyum..
    2 kelebihan haikal..
    sharul??? hurrmm.. hope die dijodohkan degn someone..
    tpi hope bukan dgn kakak liyana..
    sharul lelaki yg baik.. sewajarnya mndpt perempuan yg baik jgk..huhuhu.. good job!!

     

  • At 27/9/10 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya lbih prefer haikal........tp citer la sma pasal shahrul ngn ilya..........

     

  • At 28/9/10 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala mna smbungan nie

     

  • At 28/9/10 6:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pilih haikal la...haikal kan bujang lagi klau shahrul...shahrul dh bertunang dengan ilya...tak baik kacau tunang orang lain tau...

     

  • At 29/9/10 2:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gramnya...tgh feeling bca blh plak buat sambungan.mmg potong mood org btul..........

     

  • At 1/10/10 11:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    weh.. kalian ini udah dikorupsiya sama itu anak. apa ya namanya... oh ya ya,Haikal.berapa kalian dikorupsi? 1juta rupi? sebenrnya gue juga suka sama ini anak....well pis no wor

     

  • At 13/10/10 12:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul!!!!!

     

  • At 15/10/10 3:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Liya nmpk fine2 je..Shahrul plk yg merana smpi murung jd nye..
    but dgn Haikal, Liya nmpk menggelaba~ haha ..suke lah tu nmenye..

     

  • At 17/10/10 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal!seems tht yg haikal boleh jd pengganti shahrul..hem bler nk kuar ending dy??

     

  • At 25/10/10 1:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i hope haikal

     

  • At 30/10/10 1:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal.

     

  • At 31/10/10 9:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i prefer haikal..hehe
    stu bhgian g kt ne..
    smbug smpai hbes erk..bru masyuk
    gud job..u did well =)

     

  • At 3/11/10 10:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm...part si sharul ngan liyana tu blik tme kat apot,rsa2nya sma cam flim hindi,mjse dosti krgi...
    pa2 pun...ok la tu..

     

  • At 10/11/10 1:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaa... syer prefer haikal.. huhuhuhu....

    BLE PART 2 NAK KUAR NIE HUHUHU
    AMIE

     

  • At 10/11/10 9:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk HAAAIIIKKKAAALLLLLLLLL......... bia la sharul dgn ilya... tp bla nk smbg ni??? cpt laaa..huhu

     

  • At 14/11/10 2:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mne sambungan yg kedue???
    :(.....pnat cri tpi x jumpe2..
    dah ciap ke blom???
    sedey nye......:(.......

     

  • At 15/11/10 7:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mne sambunganye??
    x dek ke??

     

  • At 19/11/10 5:39 PTG, Blogger siti masitah said…

    bagi panangan saya ...shahrul...dia layak mendapatkan liyana berbanding haikal...shahrul memang yang terbaik buat liyana...kakaknya patut mendapatkan pasangan yang dia lebih layak..

     

  • At 20/11/10 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam.. ape kata kalau jdi kan watak haikal yg gatal n pelik nie sbgai org yg tlh rosakkan ilya( kakak liyana) n sbnr nye kakak liyana yg menolak cnta si haikal nie... coz ilya msh ske kn sharul, n ending shshrul dgn liyana jgk lh.... n haikal dgn ilya.... mgkin lbh mnrik.... hanya pndgn.... smuanye begantg pd kretiviti penulis.... heeheh...

    sakura suria

     

  • At 20/11/10 8:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal is the best for liyana....

     

  • At 21/11/10 10:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ade blog x???

     

  • At 22/11/10 6:07 PTG, Anonymous peah kedah said…

    hish,awat suma orang nk plih haikal?shahrul lg bes...eniway my cois,shahrul.

     

  • At 29/11/10 11:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mn cerpen bisikan hati kedua ?? bila nk kuar??

     

  • At 29/11/10 11:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kite rase kite nk shahrul sbb shahrul ni best

     

  • At 30/11/10 12:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x kisah la sape hero die...tpy plez2 jgn buat mati2...coz cite nie...dah bez..klu ending dy mati...ados!!!kecewe gle...tapi hope buat la cite dari idea t'sndr...bru la bole kasi kami surprise ea...huuhuhu...gud luck ea..klu bole buat la smbong cite nie cpt sket...

     

  • At 1/12/10 2:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    iya la...x kisah la sapa heronya....

     

  • At 1/12/10 1:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...
    sharul...

     

  • At 2/12/10 5:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy pilih haikal..
    sye ag best..
    hensem n banyak wt lucu..
    smbung la lg..sy ingatkan ad lg masa liyana tgh ckp dgn kwn dia tu..
    pilih haikal1000000x

     

  • At 6/12/10 4:42 PTG, Anonymous KH said…

    Haikal... Mana sambungannya...x sabar nak ikuti kisah seterusnya...

     

  • At 9/12/10 8:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal laa . tp sian shahrul .

     

  • At 10/12/10 5:49 PTG, Anonymous aen said…

    haikal sebb gaye dea mcm mco n bleh bimbig lia

     

  • At 11/12/10 5:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal..lpekn shahrul...watak shahrul x bez..haikal lg bez.smbung cte cpat2..

     

  • At 12/12/10 8:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    watak haikal lbih best...
    dia lbih berani nk ngorat liyana!!!!!!

     

  • At 15/12/10 1:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pilik haikal la... haikal single lagi.. shahrul,ilya da amek. sian liyana

     

  • At 17/12/10 11:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sY rSe lAgI bAgUs KaLaU pNuLiS tA tAnYe..
    hehe
    cUtE cItE ni,,
    tErUsKaN..o_0

    [Hariey]

     

  • At 17/12/10 11:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    k0npius cKit yg pRoloG tuu

     

  • At 27/12/10 6:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rasenye haikal

     

  • At 27/12/10 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebenarnya mana mana pun boleh tapi haikai tu mcm x betul je.boleh stess pulak lama lama si cik ali tu...

     

  • At 12/1/11 10:32 PG, Blogger adioscinta said…

    rs sy haikal tp cite la dl ape yg jd kt shahrul n alya..

     

  • At 15/1/11 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    of cos la haikal.....shahrul dah ada liya...

     

  • At 18/1/11 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler...god job!!

     

  • At 20/1/11 12:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yuup i agree with teahoneyy.......

     

  • At 23/1/11 12:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya pilih SHAHRUL lah,mungkin SHAHRUL tak jadi kahwin dengan ILYA,SO mungkin terbalik Haikal ngan ILYA,SHAHRUL NGAN LIYANA



    KALAU BOLEH BUATLAH BEST...BEST LAGI

     

  • At 25/1/11 9:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm pilih ar haikal..
    he so sweet..
    penulis please smbung ar citer ni utk part 2 plak..
    best ar citer ni..(^^,)

     

  • At 28/1/11 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Shahrul lah...laki mmna yang snggup jadi pk turut....shahrul wtk utama..dgn liyana...haikal tu..gatal smcm..

     

  • At 22/2/11 7:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul...

     

  • At 23/2/11 10:41 PTG, Anonymous lyeza said…

    Saya pilih shahrul, Haikal tu may be abang aliya yang terpisah, ilya kembali kepada pak we lama dia sebab dia tak bahagia bersama dengan Shahrul...

     

  • At 27/2/11 10:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalu saya saya pilih shahrul dgn aliya... kalu shahrul dengan ilya tak best la..........

     

  • At 1/3/11 12:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal...
    shahrul..
    haikal...
    shahrul..
    haikal...
    hrmmmmm.... haikal kerr... shahrul dh nk kawen an alya..
    kesian shahrul, p klau dh die ade jdoh an haikal pn cun gak!!!!!
    cam lam cterr korea la plk.. i like!!!!

     

  • At 2/3/11 9:49 PG, Anonymous tienaz said…

    konfem lah haikal~~

     

  • At 5/3/11 1:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pilih haikal jer lah....
    ape susah....

     

  • At 6/3/11 12:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul la...haikal pun boleh....sy suka dua2 ni..cnfius sdah..

     

  • At 6/3/11 11:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HAIKAL......

     

  • At 7/3/11 12:33 PG, Anonymous Irel Wani Izzat said…

    mcm nk choose haikal,pd maser yg samer kesian at shahrul!!huhu..
    bez la citer ni..
    tp rasanya writer kena pk sndri kot tok pnamatnya..
    gudluk writer..
    cmew cpt sket kluarkn smbunganya..
    xsabar nk tahu ksudahanya..
    ntah2 liyana skew laki yg ketiga plak!!he5

     

  • At 7/3/11 11:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes citer ni.. yg bhgian due dah kluar ke?? x saba nak bace

     

  • At 9/3/11 12:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dh kluar ke blom yg seterusnye?kalau blom,,,buatla ending yg x dijangka pembaca!

     

  • At 11/3/11 3:08 PTG, Blogger ZATI IQA said…

    shahrul knangan.
    haikal mase dpan ^^
    nice peace of writing :)

     

  • At 17/3/11 11:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hotak kau! ko nak bia shahrul ngn pompuan x baik padahal shrul laki yg baik tau! bia ilya tuh mampus je...haha!

     

  • At 19/3/11 6:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haikal la....sbb dye nmpak cam sweet je banding ngan shahrul..lag pon cinta liyana kat shshrul 2 macm xde feel je banding ngan haikal...so,writer,,bile nak kua yg bahagian kedua nih...mcm nk crazy i tunggu nih...


    -munchy-kun-

     

  • At 23/3/11 12:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    si haikal tu ada yang specialnya..
    so i choose haikal la..
    shahrul plak, maybe dia akn bimbing si ilya tu,
    (aku nih dah memandai je :D)
    apapun problem sekarang, bila orang yang tanya soalan cepumas nih nak sambung season 2? dah lama pembaca tunggu, entah ada yang dah berjanggut, hehe

    -wh-

     

  • At 28/3/11 9:07 PTG, Anonymous aqua girl said…

    pilih shahrul la..dia syg giler ngan liyana...lg pn sweet la msa dia luahkn prsaan kat liyana...haikal plak mmg karekter nya mnarik tp sy x smpai ati tgk shahrul kcewa...plizzz pnulis pilih shahrul

     

  • At 29/3/11 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    whoever...yg penting ending dia best ahahahaha

     

  • At 30/3/11 8:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shahrul la coz die btol2 sygkn liyana...ayh haikal pon cam dh fhm isi hati ank die 2...mybe shahrul leh hdup bhgia n liyana akhirnye...ilya cam ad niat x baek je kt liyana coz dri awal die iri ati ngn liyana...

     

  • At 1/4/11 12:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..tpi rsenyer mesti die ngan haikal..

     

  • At 1/4/11 12:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dapat rse die ngan haikal nnti..
    n shahrul akan develop cintenya pada ilya..

     

  • At 4/4/11 2:40 PTG, Blogger NaaS said…

    haikal..coz dia kaya..hahaha!!

     

  • At 7/4/11 11:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy x kisah sape2 pm tp nk jgk baca part 2 ni....mane part 2 nyeer....

     

  • At 9/4/11 11:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya rasa pilih shahrul....sbb haikal dah bg ilya kakak liyana xsuci lg...so haikal kena dapat benda yang setimpal ngn apa yang dah dia wt kt kakak liyana

     

  • At 12/4/11 4:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy xnk plih spEw2...cOz 2 2 Ok jer...tp klO haikal pOwn ok gk..hehe
    nty buat la smbUngn nyer cpt ckEyt...hehe :)

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group