BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Disana Mawar disini penawar
Nama Pena : Dia Adila @ Dyadila

Suasana hospital riuh rendah, para wartawan berkumpul ingin mendapatkan cerita panas yang selama ini menjadi tanda tanya yang tak jelas. Jutawan muda kemalangan dan cedera parah. Mungkin akan lumpuh.

"Cik Qistina macamana dengan Hakeem? Apa sebenarnya keadaannya?"

"emmm maaf saya tak boleh jawab soalan tu, kita kena tunggu jawapan doktor pakar"

"tapi kami dapat tahu dia akan lumpuh seumur hidup?..adakah Cik Qistina akan teruskan perkahwinan yang dah dirancang?"

Qistina terhenti memandang ke arah wartawan yang mengajukan soalan itu kepadanya. Otaknya ligat berfikir? Mahukan di pada orang yang akan cacat? Mahukah dia nanti menolak kerusi roda hakeem seumur hidup?. Matanya dipejamkan. Cuba menolak apa yang bermain di mindanya. Padan ke model terkenal sepertinya bersanding dengan orang yang berkerusi roda?

Hakeem menjeling tajam. Wajah wanita pujaannya dipandang lama, kenapa Qistina dari semalam mendesaknya untuk membuat apa yang tak sepatutnya dilakukan? Kenapa?!!

"sudah aku tak nak jumpa sesiapapun korang semua ni pekak ke?"

"tapi Hakeem you must to...semua wartawan nak jumpa you sayang.. mereka nak tahu apa yang berlaku pada you"

"You nak I bagi tahu apa dekat diorang? You nak I cakap yang I tak akan boleh berjalan lagi? I akan lumpuh seumur hidup macam tu?"

Qistina merengus kasar, bosan mendengar rungutan Hakeem. Baru lumpuh belum mati lagi!! Ingin saja dia menjerit melontarkan apa yang terbuku di hatinya. Hakeem menatap wajah Qistina yang langsung tak ingin menyentuhnya. Jijikkah dia ketika ini dengan tubuh yang penuh luka di sana sini.

Doktor Firdaus mencatat sesuatu dalam dalam rekod catatannya, sambil matanya menjeling ke arah Irahazla. Wanita itu nampak sungguh teliti membersihkan luka Pak mat menghuni Wad 43 sejak seminggu lalu.

"pak Mat jangan banyak bergerak, nanti luka ni lagi teruk"

"baiklah sayang" gurau Pak Mat lantas mereka sama-sama tersenyum. Dahi Dr. Firdaus berkerut. Ehh orang tua ni main sayang-sayang pulak.

"omboiii Pak Mat nak ada niat nak tambah cawangan lagi ke?"

"ehhh tak adalah doktor tapi kalau yang tuan badan nak, dataran merdeka saya sediakan" sekali lagi dia ketawa. Irahazla hanya tersenyum.

Mereka berjalan seiringan meninggalkan wad itu. Irah berjalan perlahan mengikut langkah Dr.firdaus. dia mengantikan tempat Aina yang memang merupakan pembantu Dr. Firdaus. Tapi hari ni Aina MC jadi dialah sebagai ganti.

"awak tak teringin nak tengok jutawan muda yang popular tu ke?"

"hishhh nak buat apa?"

"haiii saya dengar bergilir-gilir kumpulan awak nak masuk bilik VVIP tu, sampai rasanya satu hospital ni penuh dengan wartawan"

"ya...saya tak tahu pulak..Dr dah pergi ke?"

"mungkin sikit masa lagi dia akan menjadi pesakit saya, mungkin bila dia disahkan akan lumpuh?

"lumpuh??!!!!" ada riak terkejut pada wajah wanita itu.

"haiii tadi macam tak berminat awak ni, sekarang dah terkejut pulak" Irahazla tunduk. Nampak sangatkah reaksinya?.."betul ke dia akan lumpuh Doktor?" sekali lag dia bertanya perlahan, mungkin inginkan juga jawapan.

"mungkin tapi kita kena tunggu jawapan dari pakar, kalau awak nak tengokpun apa salahnya, mesti dia akan sembuh kena tangan ajaib awak tu, macam Pak Mat"

"hishhh tak apalah Doktor, nanti marah pulak kekasih hati dia yang cantik tu"

"cantik ke?? Bagi saya awak lagi cantik" Dr.Firdaus berkata ikhlas. Sejak dia ditugaskan di hospital ini, wajah inilah yang membatkan dia tak lena tidur.

"itu bagi doktor..." ada sayu dari jawapan itu. " oklah doktor saya nak balik.." pinta Irah. Nanti apa pulak kata orang kalau dia asyik berkepit dengan Doktor muda tu je.

"macamana dengan date kita?" tanya Dr. Firdaus laju.

"lain kali" sempat dia membalas tanpa menoleh ke belakang. Dr.firdaus tersenyum.

****

"Ira...janganlah makan buah tu, hakeem nak juga"

"ada Ira kisah?" kulit rambutan itu dicampak ke arah Hakeem yang masih menyangkan muka tak puas hati.

"mentang-mentanglah Ira yang panjat, belagak pulak ek" rambut wanita itu ditarik perlahan.

"aduhhh sakitlah...ala tengok kakilah"

Hakeem pantas menarik kaki wanita di tepinya. Dia menelek lama kaki putih bersih milik wanita itu,
"weiii...gila ke jatuh kang, siapa nak jawab tak ada orang plak nak pinang Ira nanti"

"laaa tadi suruh tengok kaki, biasa je kaki kurap busuk..." bulat mata Irahizla mendengar ucapan lelaki itu. Sejak kecik sampai besar menyusahkan orang.

"kurang asam jawa punya budak" biji rambutan dibalik. Betul-betul kena kepala Hakeem

"ooiiiiittt sakitlah, nak bunuh orang ke? Kalau Hakeem mati siapa nak pinang Irah nanti?" jeritnya sambil membalik biji rambutan yang dikeluarkan sari mulutnya.

"dari kecik kata nak pinang orang tapi sampai sekarang tak juga hantar rombongan" rungut Irah sambil mulutnya penuh dengan buah rambutan.

"tunggulah Hakeem kaya dulu, lepas tu jangan katakan meminang satu JB ni Hakeem beli untuk Siti Irahazla"

"betul??"

"betul....tuan puteri.." mereka tertawa lagi.

Irah tersentak apabila mendengar bunyi ketukan pintu. Biliknya dibuka perlahan. Lenyap kenangan lalu kini terakam wajah Aina yang merenung ke arahnya. Dia tahu apa yang nak disampaikan oleh Aina. Dia sendiri adalah orang yang mendapat berita itu terlebih dulu.

"kau tahu tak?"

"tahu apa?"

"hakeem...."

"kenapa?" sengaja bertanya sesuatu yang dah ada dalam mindannya.

"dia sekarang ada dekat hospital kita tahu tak... kemalangan teruk, tapi tak apa-apalah Cuma aku dengar dia akan lumpuh" Irah tersenyum.

"habis apa masalahnya? Diakan ada ramai orang yang dia sayang lagipun dia banyak duit Aina" ucap Irahazla lembut.

Aina terdiam. Itukah jawapan yang akan didengarnya? Matanya meneliti sepenuhnya wajah Irah nampak ikhlas tapi hati tak siapa yang tahu. Bukan dia tak tahu kisah percintaan teman baiknya itu. Malah sejak mengenali Irahazla nama Hakeem sentiasa meniti di bibirnya dulu.

"kau ok?"

"kenapa pulak aku tak ok?"

Irah terus melangkah meninggalkan temannya dala tanda tanya. Biarlah dia terus dengan menjawab sendiri persoalan yang bermain dalam hati. Bukan tugas dia untuk menjawab segalanya.

****

"sampai bila You nak macam ni hakeem? Mama and papa I dah tanya tahu tak?"

"habis you nak macamana?"

"kenapa you tak nak jumpa pakar? you nak terus macam ni sampai bila?"

"sampai I betul-betul bersedia"

"habis weeding kita macamana?" tanya Qistina kasar. Dia berdiri jauh dari Hakeem

"kita kawinlah, lagipun you sendiri cakap semuanya you sanggup dengan I, so apa masalahnya?"

Qistina terdiam. Memang dia pernah berkata itu. Tapi tu dulu masa hakeem masih seorang lelaki yang disergani masih seorang lelaki pujaan semua gadis. Dan dia juga gilakan hakeem ketika itu.

"kenapa you diam? Ke you sendiri dah jijik dengan I? Jijik ada suami yang akan duduk atas kerusi roda bodoh ni seumur hidup?"

"but wartawan semua dah tahu pasal perkahwinan kita"

"I tak tanya pasal wartawan but hati you, perasaan you sekarang pada I" Hakeem sudah meninggikan suara.

"sudahlah I ada temujanji dengan kawan I, kita bincang lain kali" Qistina mencapai beg tangannya dan berlalu pergi.

"shit!!!!" Hakeem menolak gelas di atas meja. Bertabur pecah ke lantai.

Juwita mengesat air matanya. Sakit hatinya ditengking dan diherdik macam kucing kurap. Ingat dia duduk dalam bilik VVIP boleh buat orang sesuka hati dia je. Nak marah orang macam aku tak ada perasaan.

"hahhh kau ni apa hal pulak?" Tanya Aina yang baru saja masuk ke bilik rehat bersama Irah.

"si jutawan tulah suka hati dia je nak marah aku, ingat aku ni kuli dia ke?"

"amboiii marah nampak...yang kau gatal sangat nak pergi ganti si rosnah tu buat apa?" Juwita tersentap. Tahu sangat dia dengan mulut berbisa Aina. Bukan boleh berunding.

"aku Cuma nak tengok aja macamana hensemnya, semua orang cakap pasal dia tu yang aku nak pergi tengok"

"hahhh baguslah kira kau dapat pakej lengkaplah dapat tengok muka dengan perangai sekali, dan jangan nak bazir airmata. Baik mari makan dengan kitorang ni"

Aina sempat menjeling ke arah Irah yang sudah khusyuk mengadap nasi bungkusnya. Dia buat tak dengar atau memang dah tak berminat nak dengar?. Aina meneka dalam hati. Dia tak ingin hati temannya disakiti lagi.

"Irah Dr.firdaus nak jumpa kau" Kak Rita masuk sambil menatang pinggan nasi gorengnya.

"hah?? Nak buat apa?"

"nak ajak kau kawin kot" tersembur tawa mereka yang ada disitu. Memang suka kenakan orang. Irah mencebik. Matanya sempat menjeling Aina yang tidak pun senyum. Dia tahu apa yang bermain di fikiran temannya tu.

Nampaknya dia tak ada pilihan lain, kerana tugas dia terpaksa. Kalau bukan nama dia yang dicadangkan Dr.firdaus tak mungkin dia akan masuk ke bilik ini. bergetar tangannya untuk memegang tombol pintu. Tapi dia perlu berlagak tenang. Dia sudah tiada dia sejarah kau Irah, tinggal sejarah...

"ehhh korang ni tak faham bahasa ke?? Aku tak suka makan......" kata-kata itu mati di situ. Wajah wanita itu terlayar di matanya. Irah??!!!

"maaf Encik Hakeem buat masa ni encik hakeem kena makan ubat ni.. " tangan lelaki itu ditarik. Ubat kini berada di tapak tangannya.

"macamana Irah boleh ada dekat sini?"

"saya bertugas dekat sini?" uniform putih bersih dipandang.

"lepas makan ubat, Encik Hakeem boleh rehat sebab esok Doktor akan buat X-ray penuh" beritahunya tapi mata itu langsung tidak memandang ke arah hakeem. Bukan tak sanggup tapi untuk apa mata itu ditatap.

Pintu sudah ditutup. Namun Hakeem masih lagi membisu. Lama terdiam. Suara lembut Irah menerjah masuk ke ruang hatinya. Dia memejamkan matanya perlahan. Maafkan hakeem Irah...

"kenapa hakeem nak jumpa Irah dekat sini?" suasana restoran mewah itu membuatkan dia kelihatan ganjil dari yang lain. Dia tersenyum melihat Hakeem dalam kot yang serba mahal. Hensem.

"irah... hakeem ada sesuatu nak cakap?"

"Irah tahu hakeem nak belikan JB untuk Irah kan, emmm ingatkan Hakeem tak ingat dah janji Hakeem bila dah kaya raya macam ni"

"Irah.....dengar kata hakeem dulu" Irahizla tersenyum. dia memandang tepat ke arah lelaki yang segak itu. Bukan lagi hakeem yang duduk di bawah pokok rambutan dengannya.

" haii...sayang sorry im late" seorang gadis cantik dalam dress hitam duduk di sebelah Hakeem. Senyuman manisnnya mati tiba-tiba.

"Irah ini....ini..."

"haiii Im Qistina bakal Isteri hakeem" Irah bangun. Tajam memandang ke arah hakeem yang tertunduk. Matanya beralih ke wanita yang memegang erat lengan Hakeem.

"hakeem nak kenakan Irah ek...hakeem jangan buat kelakar macam ni, nanti Irah nangis" mutiara jernih sudah menitis dipipinya. Masih cuba disembunyikan dengan senyuman yang entah macamana rupanya.

"Irah hakeem rasa kita...." kata-kata itu putus. Dia tak sangup melihat airmata wanita itu. Tapi cintanya sudah beralih. Tiada cinta lagi untuk siti Irahazla... "kita tetap kawan macam dulu..Hakeem sayangkan Irah tapi cinta...."

Irah tersenyum dalam tangisan. "dulu lagi Irah dah ingatkan hakeem jangan letak cinta Irah jauh dari hakeem kenapa hakeem biarkan dia hilang??kenapa?"

"Irah!!!!!" jerit hakeem dalam mimpinya. Dia mengosok perlahan wajah dengan tangan. Kenapa wanita itu datang kembali? . kenapa selepas 4 tahun. Kenapa selama ini dia seakan lupa akan nama itu.

Dr.firdaus duduk di tepi kolam memang itulah portnya setiap kali sebelum habis kerja. Nyaman dan kesegaran taman membuatkan dia lupa pada semua kesibukan dan kesesakan mindanya. Dia tersenyum menarik nafas perlahan. Dia diam ada sesuatu yang menarik pendengarannya. Suara tangisan.

"Irah apa awak buat dekat sini?"

"emmm tak ada apa.." jelas wanita itu mengesat sisa airmata dipipi. Cuba menyembunyikannya.

"Irah menangis?"

"ehh tak adalah..mana ada habuk masuk dalam mata tadi"

"kalau nak tipupun carilah alasan yang logik sikit" Dr.muda itu tersenyum. dia tak ingin lagi bertanya kerana dia pasti wanita itu tak akan bercerita.

"susahkah cintakan seseorang ni" hanya itu yang mampu terlahir, dia tersenyum. Dr.Firdaus seakan berfikir.

"emmm susah jika kita yang susahkan keadaan"

"maksudnya?"

"cinta ni luas Irah...kalau betul rasa cinta itu milik awak bebaskan je kalau dia dah ditakdir untuk awak apapun terjadi dia tetap aan datang balik kepada awak"

"mudahnya falsafah cinta Doktorkan"

"mudah...tapi saya akan pastikan cinta tak buat saya lupakan siapa diri saya" sekali lagi Dr muda itu tersenyum, turut mengundang senyuman manis Irahazla.
"nampaknya awak dah ada cinta"

"kenapa?" tanya Irah kembali.

"melepaslah saya" mereka sama-sama tertawa. Gurauan itu berjaya mengundang kembali senyuman di wajah Irah.

***

"kau sukakan aku macam ni?" sinis suara Hakeem . kalau selama ni setiap kali dia masuk ke bilik ini tiada satu suara pun yang lahir dari mulut lelaki itu. Tapi kali ni dia bersuara. Tapi suara yang meyakitkan.

"apa maksud Encik Hakeem?"

"kau mesti suka tengok aku sekarang padan muka aku kan, kau mesti bersyukur sebab tak bersama aku dulu kan" Irah memejamkan matanya. Cawan yang dipegang digenggam kuat. Ikutkan hatinya mahu saja dia menampar mulut itu. Tapi untuk apa?.

"emmm encik hakeem rehatlah.." tetap nada yang sama. Hakeem mengigit bibir geram.

"apa yang kau nak sebenar Siti Irahazla? Kalau kau nak ketawakan aku ketawalah sekarang....jangan buat macam ni pada aku..aku tak simpati kau!!" jerit Hakeem kali ini lebih kuat. Irah diam. Dia tetap mengemas majalah yang memang dah tersusun di atas meja dekat dekan katil. Dia sedar mata lelaki itu menikam tepat wajahnya.

"kenapa kau diam?" sekali lagi Hakeem bersuara tapi kali ini nadanya sudah berubah.

"ini tugas saya Encik Hakeem..dan saya ingatkan Encik hakeem kalau encik hakeem lupa, saya adalah budak comot yang bermain dengan Encik hakeem dari kecil, saya kawan yang menjadi tempat encik hakeem mengadu nasib, saya wanita yang encik hakeem beri harapan cinta, saya juga wanita yang melihat encik hakeem berdiri selama megah selama 25 tahun" Irah memandang tepat ke mata hazel milik lelaki itu. "saya orangnya dan untuk sekian kalinya saya nak encik hakeem hormat perasaan saya kalau bukanpun sebagai siapa saya sebelum ni tapi tolong hormat saya sebagai insan yang ikhlas nak membantu encik hakeem" mereka terdiam. Irah cuba menahan sesak nafasnya. Dia mencapai bekas ubat niatnya satu ingin keluar dari bilik ini.

"Irahazla.." panggil Hakeem..perlahan tapi cukup untuk membuatkan langkah itu berhenti.

"kalau Encik Hakeem tak suka, saya akan suruh Dr. Firdaus gantikan tempat saya dengan orang lain"

"Irah...maafkan hakeem.....hakeem takut..hakeem pengecut..hakeem lemah sekarang"

"kalau dulu hakeem boleh berdiri megah sampai berjaya sampai dimana hakeem sekarang kenapa sekarang hakeem selemah ini"

"tapi hakeem tak ada sesiapa sekarang"

"dulupun hakeem tak ada sesiapa, seorang diri" tegas Irah

"tapi dulu hakeem ada Irah.." terdengar satu tawa kecil. Pantas wajah wanita itu ditatap.

"sekarangpun Irah tetap ada...dan Irah nak hakeem yang dulu, hakeem yang boleh panjat pokok rambutan semata-mata untuk Irah, hakeem yang sanggup dikejar Pak Mail sebab Irah" Hakeem tertawa. Tiba-tiba kenangan itu bermain di fikirannya. Mereka tersenyum.

Hari ni ada satu semangat yang meresap masuk ke dalam tubuhnya, pagi-pagi lagi dia menolak kerusi rodanya sendiri, membersihkan diri. Dia yakin kali ini tiada yang dapat menahan usahanya untuk pulih kembali. Qistina!! 3 minggu wanita itu tidak melihatnya kemana dia sendiri tak tahu apa yang pasti setiap kali panggilannya tak dijawab.

"wah!! Bersemangat Encik Hakeem hari ni" puji Dr.Firdaus

"bolehlah doktor saya dah dapat apa yang saya cari"

"emmm nampaknya hebat apa yang Encik Hakeem dapat tu ek" sempat dr firdaus menjeling Irah yang kelihatan sibuk dengan tugasnya. Dia juga sedar mata Hakeem yang bersinar sebaik melihat jururawat kesayangannya itu.

"saya dah bersedia dengan apa pun rawatan, saya harap doktor tolong saya, saya nak pulih macam biasa"

"segalanya atas Encik Hakeem yang lain dengan IzinNya..saya hanya menjalakan tugas" hakeem tersenyum. Irah juga membalas senyuman itu.

6 bulan menjalani terapi Hakeem menunjukkan satu perkembangan yang baik. Dari berkerusi roda dia mampu berdiri, dari berdiri dia mampu bertongkat, dari bertongkat dia mula berjalan perlahan dan kini dia mampu tersenyum apabila dia mampu berjalan laju. Walaupun belum pulih sepenuhnya.

"tak sangka Irah betul-betul jadi jururawat yang merawat Hakeem" wanita itu tersenyum. teringat kata janjinya dulu. Masa tu mereka gembira dengan kejayaan Hakeem dalam SPM.

"sebab ini adalah cita-cita Irah dari kecik lagi"

"emmm mesti pak Mail tak percayakan anak dara yang panjat pokok dia dulu dah jadi nurse" ketawa mereka bersatu. Memang dia dah bertemu dengan Pak mail malah dia akan lebih tak percaya juga dia tahu hakeem meninggalkan Irah sebab perempuan lain. Irah tersenyum pahit.

"kenapa Irah?"

"hah?? Tak ada apalah"

"cantikkan taman ni.. tak sangka hospital secanggih ni ada taman cantik macam ni" puji hakeem.

"tak ramai yang tahu pasal taman ni.. hanya orang-orang tertentu" Irah tersenyum namun senyuman itu mati apabila melihat seseorang yang berjalan menuju kearah mereka.

"sayang kan sini rupanya you.. penat I cari saya jomcepat semua wartawan tunggu you tu" pantas tangan Hakeem ditarik.

"Irah hakeem pergi sekejap ek.." pinta Hakeem serba salah. Irah tersenyum lagi.

Hakeemnya bukan lagi seperti dulu. Hakeemnya dah lama hilang. Hilang semasa lafaz selamat tinggal di restoran mewah yang seolah memijak harga dirinya. Sekali lagi dia tersenyum. Irah memandang gelang tangan emas putih hadiah hakeem 10 tahun lalu. Lama dia bersamaku.

"jadi Encik hakeem dah betul-betul sembuh?"

"Ya..macam yang you all tengok sekarang"

"jadi macamana pulak dengan perkahwinan yang dirancang? Lagipun saya rasa Cik Qistina dah lama menunggu" Qistina tersenyum mendengar soalan itu. Dia mengeratkan pegangan di lengan hakeem.

"emmm...perkahwinan? perkahwinan siapa?"

"siapa lagi cik Qistina dengan Encik Hakeemlah" hakeem ketawa kecil. Qistina pelik.

"saya dan Cik Qistina kawan je..kawan rapat tak lebih dari itu" Qistina diam. Bulat matanya menikam wajah Hakeem yang bersahaja.

"jadi macamana cerita yang menyatakan yang Encik hakeem akan melamar seseorang?"

"itu betul...dan dalam sikit masa lagi you all akan tahu siapa dia" hakeem meninggalkan ruang legar hospital. Semua wartawan berbisik di antara satu sama lain. Ada mata yang memandang ke arah Qistina. Qistina geram.

"apa maksud you?

"apa?"

"habis selama ni apa maknanya I tunggu you? Siapa perempuan yang you katakan tu?" marah Qistina.

"you tunggu I atau duit I?" Qistina tersentak. Jelingannya mati.

"Qis..you tak ubah macam mawar yang selama ini I sangka cantik sampai I sanggup tinggalkan penawar demi untuk you. Tapi sekarang I dah sedar siapa sebenarnya lebih suci"

"tapi I sayangkan you Hakeem" ada airmata menitis di pipi wanita itu.

"I juga sayangkan you, ikhlas tapi dulu kini kasih I tiada lagi" Qistina ditinggalkan. Hakeem nekad.
Suasana restoran sunyi. Tiada seorangpun yang ada disitu. Irah pelik. Dia cuba mencari hakeem. Memang selama dua minggu ini dia cuba menghubungi lelaki itu tapi gagal. Kali ini dia sendiri mendaat undangan dari Hakeem. Dia lega.

"Cik Siti Irahazla" dia berpaling. Wajah kacak Hakeem menghiasi ruang mata. Dia tersenyum.

"Formalnya.." usiknya. "kenapa tak ada orang?"

"sebab hari ni hari kita berdua.." Irah tersenyum lagi.

"emmm..baguslah Irah ada sesuatu nak bagi dekat hakeem"

"emm...boleh tapi bagi hakeem cakap dulu.."

"ok.." Irah sudah dibawa ke satu sudut yang dihias dengan ratusan mawar merah. Cantik. Di tengah-tengahnya meja yang berhias cantik ada dua buah kerusi.

"hakeem apa ni??.."

"syhhhss...duduk kita minum dulu..." Irah mula rasa ada yang tak kena. Berita perpisahan hakeem dan Qistna juga sudah sampai ke telinganya.

"miss this is special for you" Irah terdiam. Perkataan di cawan dipandang lama. Matanya beralih ke arah Hakeem yang sudah duduk melutut di sebelahnya.

"sudikah Irah mengisi ruang di hati Hakeem semula" Irah tersenyum..airmatanya menitis laju.

Inilah impiannya yang diceritakan kepada hekeem dulu. Dilamar di taman bunga. Bahgia dikelilingi bunga segar persis puteri yang menunggu putera. Dan lelaki didepannya itu juga berjanji akan menunaikan impiannya. Kali ini hakeem menunaikan apa yang dikatakan. Terbayang hakeem yang berbaju lusuh dan berseluar pendek berada di depannya. Air mata bertambah laju.

"irah kenapa menangis?"

"hakeem Irah nak bagi ini"

Dahinya berkerut. Mengeluarkan kad berwarna ungu yang berhias cantik. Harum baunya.

Selamat pengatin baru;

‘FIRDAUS & IRAHAZLA’

Hakeem terduduk di situ. Tahu apa makna airmata irah sebentar tadi. Perlahan dia menatap kembali wajah wanita kesayangannya itu. Irah mengangguk perlahan.

Mengertilah kini siapa lebih suci
Sungguhku terkilan diatas kecurangan
Padamu kasih yang tak ada bandingan nilai
Tak akanku menyanyangi
Sesiapapun yang bertandang bagi aku itu semua bayang
Memadai seorang teman yang menerangi kegelapan
Keu bagiku wanita penyayang,

"sudahlah Encik Hakeem...biarkan dia bahagia" hakeem tersenyum. wajah wanita disebelahnya dikilas.

"awak kenal saya?" tanya Hakeem.

"Cinta Irah buat saya kenal Encik hakeem.. kalau betul itu namanya cinta bebaskan dia" Aina tersenyum. dia melangkah ke pelamin indah yang menempatkan sahabatnya. Tersenyum.

Hakeem tersenyum. kerana itu cinta aku bebaskan kau Siti Irahazla. Dia tersenyum apabila matanya bertentangan mata lelaki yang berjaya menawan hati wanita kesayangannya.

"saya yakin Dr.firdaus akan bahagiakan dia" Dr.firdaus mengangguk perlahan. Tangan mereka bertaut lama. Mereka tersenyum.

the end-

p/s : bile dya layan jiwang ni arr jd yee...heheheh : to all frendzz all the best 4 final exam ek..:) peace!!!...ilham from disana mawar disini penawar, (scan)-layazzz...

Cerpen dari penulis Novel : Dr.Cinta
posted by Penulisan2u @ 6:14 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
226 Comments:
  • At 15/11/09 9:19 PG, Blogger GOlDEn SaNd said…

    cdihnye..cian hakeem..tp dr firduas pn ok gak...


    pg2 da cdih...tp le hlg stress...tq..best cite die

     

  • At 15/11/09 9:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni..
    luv it..

     

  • At 15/11/09 9:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    d sana mawar d sini penawar...
    best! de moral di situ..
    barang lame jgn di kenang... hargai ape yg ade skarang ni... hakeem boleh terima kenyataan dah cukup baik...

     

  • At 15/11/09 9:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdhnye..cian hakeem.. tp dr fir pun ok gak...

    pg2 da cdh...tp blh hlg stress n boring nie...

    tq..gud luck..(arunee)

     

  • At 15/11/09 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    OMG best sangat2!!!!
    menarik, tersusun & x berserabut jalan cerita nih...
    tahniah ya penulis!

    -kamalia-

     

  • At 15/11/09 10:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sesangat...
    dr. firdaus mst dpt bahagiakn siti irahazla.
    smoga hakeem akn temukan psngn hdp yg baek2 but must not back dgn qistina, dngn aina ok gak!
    GO ON WRITER


    _I'm GuRlZ_^

     

  • At 15/11/09 10:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klu aku jd irah...
    aku pn akn plih dr.firdaus...
    bkn nk bls dendam...
    cm wtpe kt trhegeh-hegeh pd org yg dh prnh buang kt dlu...
    bez cite ni...

     

  • At 15/11/09 10:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best larh cite niey..
    tak bosan...
    bnyk pengajarannye..
    good story..

    -nuralyaa45@yahoo.com-

     

  • At 15/11/09 10:59 PG, Anonymous Nurisma said…

    Best citer ni....satu pengajaran buat mereka yg tak pernah menghargai apa yg ada....ending yg baik.

     

  • At 15/11/09 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam ,
    byk spelling error la .
    better before post tu u check dulu .
    cause ia boleh mencacatkan cerpen .
    but overall , nice story .
    love it :)

     

  • At 15/11/09 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bagus betul cita ni....endingnye memang padan...selalunya ending mesti ira dengan hakeem tapi kali ni x...bagus-bagus.Sekali orang dah tinggalkan, jangan pandang belakang lagi...hidup harus diteruskan. Yang lebih baik menanti di hadapan...syabas penulis...:-)

     

  • At 15/11/09 12:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Teruskan menulis lagi...I'll be waiting...:-)

     

  • At 15/11/09 12:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes jgk cter nie....
    tp kcian kat hakeem...
    nk wat cmne,dia yg tgglkn irah dlu...
    k la...
    truskn brkarya....
    gud luck!!!

    ~~~syu90~~~
    siti_syhd@yahoo.com

     

  • At 15/11/09 1:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wutever!
    cerpen RINGKAS+PADAT+MENARIK
    god job!

     

  • At 15/11/09 2:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story but a lot of "typo", harap semak dulu sebelum dipostkan. anyway good luck and well done

     

  • At 15/11/09 3:58 PTG, Blogger aqilah said…

    cerita byk mengisahkan sikap manusia yg ada disekeliling kita. bila susah, nampak kita, bila senang, hilang. apapun, best!

     

  • At 15/11/09 4:28 PTG, Blogger saffiya said…

    Sukar utk mencari cinta yang sejati... cintakan kepada Allah akan kekal selamanya..

     

  • At 15/11/09 8:18 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    citer dya adila mmg best dn menarik..
    terutamanya novel dr cinta..
    cuma mase baca cerpen, ade ksilapan sikit.
    maybe typing error..
    apepun gudluck tuk semua karya awk!

     

  • At 15/11/09 11:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    dyadila@dia adila n dia adila@dyadila org y same kn..??
    sorry..cerpen ada aku kisah karya dia kn..??
    pe2 pn cter ni mmg bes..
    keep on writing..
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 15/11/09 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow..best story ni...moralnya jgn penah kita mensia2kn cinta di depan mata..hehe..hargailah dia selagi dia masih ada..

     

  • At 16/11/09 7:07 PG, Anonymous ummu irfan said…

    salam..tahniah..best cite ni...mcm tu la pompuan...tunjuk kita ni siapa...kalu bunga bukan sekuntum...kumbang pun bukan sekor...tahniah..

     

  • At 16/11/09 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    PLOT CERITA DAN HURAIAN YANG MENARIK...TAHNIAH.

    RIZA SAFFIYA

     

  • At 16/11/09 1:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    inilah realiti hidup.saya suka impact ni.indahnya dalam impian dan realitinya see u know that.xsemua benda kita akan dapat.so hargailah sebelum ianya lenyap dari hidup kita..good writter.

     

  • At 16/11/09 2:22 PTG, Blogger achasishomel said…

    best fler.
    layan jer.
    kalo buat pnjang2 lgik best.
    :)
    smbung ea nti? hehe.

     

  • At 16/11/09 9:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'ah la..best!!

     

  • At 17/11/09 1:37 PTG, Anonymous bella said…

    Barvo.... Best giler r..
    1 1nya cerpen yg buat aku nak baca lagi..
    Well done..

     

  • At 17/11/09 4:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdh gak..
    tp ksian plk kt hakeem.
    yla, mlamar org tgk2 org y die nk mlamar tu da nk kawin..
    tp dr.firdaus pn ok laa..
    nice story..
    __sofea96_

     

  • At 17/11/09 6:50 PTG, Blogger mutiara78 said…

    Interesting..!

     

  • At 17/11/09 8:30 PTG, Blogger ~terataibungaindah~ said…

    hahahaha... saya sudah ditpu!
    c0ngrates!

     

  • At 18/11/09 1:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah sesangat.... bes giler seh.. :)
    spelling error pun banyak gak.tapi betul gak, kdg2 tuhan dah bagi kita pasangan yang bek n kita x jaga betul2, lum tentu kita akan dapat pengganti yang sebaik tu.pape pun..congrats yeh!!!

    -puteri-

     

  • At 19/11/09 8:56 PG, Blogger syu.cute said…

    manyak spelling salah...bt tgah mlm ker?hehhe erm pape pn...bes sesangat...nice story..gud luck tok pnulis...hehhe

     

  • At 19/11/09 9:10 PG, Anonymous mas9540 said…

    tahniah penulis...jln cerita bagus...mudah difahami...cuma pls teliti ngan ejaan,nxt time kurangkan 'spelling error' btw...teruskan berkarya...

     

  • At 19/11/09 2:02 PTG, Anonymous dyadila said…

    hehehe bukan wat tgh malm je syu..tapi dgn satu cahaya lilin saja tanpa cahaya lampu2 neon atau kwn2nya..hehehe konon2 nk feel laa...sory ekk kwn2...:)

     

  • At 20/11/09 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah!!
    sya suka karya anda...

    jangan give up bila berkarya...
    teruskan!

     

  • At 20/11/09 12:36 PTG, Anonymous blev said…

    kesianlak kat hakeem...mule2 igt dia nga hakeem,tp nga dr..ape2 pum ku suke ending dia cz,buatpe kite nk kmbali pd org y telh buang kitekan...gpum dr tu baik..hik2..ape2 pum..overol cte nei memg best wpum byk typo...hek...

     

  • At 20/11/09 5:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simpan kenangan semalam,
    bina hidup baru
    moga2 disinari hidup yg lbh bahagia

     

  • At 22/11/09 12:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...i really don't want hakeem and irah...

     

  • At 22/11/09 12:08 PTG, Blogger Cikgu Ayu said…

    sy suka cerpen ni.best sgt2.sy pn xsuke gak irah & hakeem sbb hakeem tu mcm xsetia pd cinta y 1.masa hakeem lamar irah tu sweet giler tp bila irah bg kad kahwin dy alamak..sedihnye..frust hakeem.tp sy stuju penulis wat cam tu biar hakeem rasa apa y irah rasa dlu.harap lepas ni penulis dapat menulis cerpen se sweet ini lg.good luck.

     

  • At 24/11/09 11:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job..berjaya buat pembaca teruskan bacaan..x boring,,n berjaya menyentap perasaan...huhu..congrats..

     

  • At 25/11/09 12:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wa...wa....wa...
    saya ingatkan irah akan kahwin dengan hakeem, tapi tak. sayangilah org yang menyayangi diri kita.

     

  • At 25/11/09 3:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah...
    mendalam moral dalam cerpen nih....

    jika benar cinta ikhlas lahir dihati,biarkanlah cinta itu bebas mencari yg terbaik utk tuannya yakni diri kita...jgn biar prasaan mengawal cinta

     

  • At 26/11/09 12:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih gak citer ni. menarik, teratur dan pengajaran yang berguna..tahniah menghasilkan a gd story..

     

  • At 26/11/09 7:21 PTG, Blogger syasya said…

    tahniah kepada penuis..saya bagi 10 bintang..cerita ni mempunyai plot2 yg menarik dan ade pengajaran terselit di situ...

    tq for this great cerpen..

     

  • At 1/12/09 1:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    better amik firdaus
    lg baik

     

  • At 3/12/09 12:00 PTG, Anonymous teratai said…

    erm..jgn sesekali mengkhianati org yg mencintai kite krn kelak kite yg akn merane..luv dis cerpen!congrats!

     

  • At 3/12/09 5:20 PTG, Blogger ^aku CiNTakaN uNgu^ said…

    omg....best yerk.......cirew dye trsusun jeq.....ikot pringkat.....feel jeq bce ney.....

     

  • At 10/12/09 3:43 PTG, Anonymous Ramli MY said…

    cerita yang bagus..
    teruskan berkarya..
    harap2 lain kali ada happy ending ek..

     

  • At 12/12/09 2:33 PG, Blogger "starlover" said…

    tidak berapa selesa dengan punctuation =(

     

  • At 14/12/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tjuk ctew mmg best...
    ctew pn leh thn la...
    tpi ejaan 2 tulis btul2 bru snag fhm...
    apew2 pn gud luck..

     

  • At 17/12/09 12:41 PG, Anonymous wiah94 said…

    syok bce....
    tq penulis...hehe

     

  • At 17/12/09 12:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice job..cter ni relax jek nk bce..

    -jun firda-

     

  • At 17/12/09 10:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pyah btol nak sebot..
    iraHazla..:)
    pe2pon nice story..
    gud job cik penulis..sambong lak cta psal hakeem..
    mybe dpat awek bru..
    err dgn juwita yg kne tgking 2 pon k gak!!
    hahaha..

    --perSona AlgebRa..--

     

  • At 17/12/09 11:58 PTG, Blogger khaidi said…

    great^^^

     

  • At 19/12/09 4:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak la...
    not bad..

     

  • At 22/12/09 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salaam,takder koma ke?susah nak baca,nak faham apa yang hendak disampaikan.Anyway gud story keep it up!and....THUMBS UP!

     

  • At 11/1/10 8:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah....
    sdih btl la bc citer ni.
    ingatkan ira nk accept hakeem, rupenye nk bg kad jemputan kwin die...
    ape2 pn, ira dh plh org yg btl...

     

  • At 23/1/10 9:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu...tgk tjuk citer buatkn ak nk bce dah....sebabnya ak suka sgt lgu di sana mawar di sini penawar nih....msti writer dpt ilham lps dgr lgu ni kn?hehe wat ar lgi citer based on tjuk lagu cmni....msti best nyer...da awl2 leh amik feel da..gud job writer...

     

  • At 28/1/10 12:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Citer ok tp terkilan skit sbb still ikut cara mat salleh nak pinang anak dara org... terkilannyaaa....hishhh...

     

  • At 16/2/10 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang best gilerrr....puas hati dengan jalan cite, nsb baik ko bagi ending ngn dr. firdaus, kalau x,,aku y nangissssssssssssssss..padan muka hakim yang curang..well done!

     

  • At 19/2/10 3:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah penulis....
    kalau kite cintakan seseorang pasti kite akan gembira apabila melihat org dicintai bahagia bersama insan yang dia sayang.....

    Addin

     

  • At 21/2/10 1:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgs cter nie....endng die best.laen biasanye ngn hakeem gak tp x ngn dr.frdaus...mmg bgs tp cian kat hakeem..........gud job

     

  • At 23/2/10 12:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice... jodoh d TANGAN ALLAH... ;)

     

  • At 24/2/10 4:05 PTG, Anonymous anne_tania said…

    mmg best laa cerite nie...i love it....mmg kesian kat hakim...tp brg yg lepas jgn dikenang....teruskan ape yg di hadapan....paperpun....i love this story.....

     

  • At 2/3/10 7:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..i love this story..
    btol2.. pilih seseorang yg menyayangi dan menghargai kita..
    insyaAllah kita akan bahagia..bukan pilih seseorang yg x pndi menilai kaca dan permata..
    hanya menilai kecantikan luaran semata-mata..
    cite nie byk pgajaran..
    so bez of luck untuk penulis nie..

     

  • At 2/3/10 11:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haloo...
    cerita yang best. watak irah yang sentiasa sabar. teruskan menulis...
    kadang2 malam2 layan blues jiwang dlu...

     

  • At 10/3/10 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hari ni aku bca cite sedih je..hartbroken..haha..great story!
    adeline

     

  • At 14/3/10 7:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita nih memang best... tapi pengakhirannya kurang jelas. lepas baca dua tiga kali baru faham... tapi syabas la... memang boleh jadi penulis yang baik

     

  • At 17/3/10 5:57 PTG, Anonymous honey_dew said…

    pening cikit
    tapi best .
    kecian kat hakeem :'(

     

  • At 18/3/10 11:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BOSAN..MULA JE BACA AKU DAH MENGUAP..TP OK LA,AWAK BERANI MENCUBA..WELL,LEARN MORE.GUD LUCK..

     

  • At 20/3/10 1:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ish.....knpa bkan hakeem....jahat oh...pok silap ni..

     

  • At 24/3/10 5:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kesudahan yg pndek....tp pdat dgn pngjaran

     

  • At 27/3/10 4:02 PTG, Anonymous anggur_violet (^_~) said…

    cedihnye cter ni..npe irah x bersama ngn hakeem...
    but cter ni ttp best..
    all e best kt penulis cter ni..

     

  • At 28/3/10 10:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    layan r jgk....hihihi


    ~ghazi~

     

  • At 30/3/10 12:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    http://www.rm20segera.com/?r=rehan88

     

  • At 31/3/10 3:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul3!typing error byk sgt..hilang mood nk bce..sowi.

     

  • At 4/4/10 12:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer....terus berkarya..citer nie memang lain drpd yang lain...

     

  • At 7/4/10 4:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suspen gak ye...good job..teruskan karya

     

  • At 8/4/10 4:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...ada flow tsendiri...gud job

     

  • At 10/4/10 10:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt cte nie..bt smua pmbca, jgn cba kcwakn prasaan org len tau..hrgai insn yg pnah kmu sygi..jgn jd sperti hakemm..

     

  • At 14/4/10 1:55 PTG, Anonymous wawa said…

    tahniah....best cite nie...penuh dgn perasanan...klu dipanjangkan lg mesti best sgt2...good job...teruskan usaha anda

     

  • At 14/4/10 1:57 PTG, Anonymous wawa said…

    tahniah....best cite nie....klu panjangkan lg lg best....hehehehe.....good job....

     

  • At 16/4/10 4:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    menarik cerita ni..jalan cerita yg mudah d fahami dan mbuatkn saya tak sabar nk teruskn baca sampai habis..
    line tak clear kat opis ni..tp tetap nk baca..menarik.

     

  • At 18/4/10 12:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg menarik
    mmbuatkan saya lebih mengerti dan memahami maksud sebenar cinta dan lagu disana mawar,disini penawar...

     

  • At 18/4/10 5:25 PTG, Anonymous ros said…

    alahai touching la plak baca cerpen nie....
    best laa..
    penggunaan bahasa yang bagus...
    good job!!!
    i like it..

     

  • At 22/4/10 10:52 PG, Anonymous ziey said…

    waaaa....xmbo jadi gitu:-(
    best cara penyampaian dan ceritanya menarik..tp sedih!:-(

     

  • At 25/4/10 1:39 PTG, Anonymous akma said…

    best citer ni leh buat novel ni,
    nsb dia khwin dgn dr.firdaus..
    itulah balasan bagi insan yg curang.
    bila dh kaya mula lupa diri..

     

  • At 26/4/10 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    layan je la

     

  • At 26/4/10 3:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story....
    hrap2 ada lg cerpen yg mcmni....
    byk pengajaran ttg kehidupan....

    good luck +_^ ~!l@~

     

  • At 27/4/10 5:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    iissyy.....

     

  • At 29/4/10 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhe..jalan cerita yg menarik la...
    sampai nk buat ape2 pun nk bce smpai abiz dlu taw.,

     

  • At 1/5/10 3:13 PTG, Blogger eja ros said…

    sedap.....ending sedih....''cinta x semestinya dimiliki''.....

     

  • At 1/5/10 10:25 PTG, Anonymous mira said…

    akhirannye i think terlalu singkat. maybe patot d tonjolkan klbihan frdaus itu sendiri n ape selepas terjadinya persandingan tersebut. goog,keeep up.

     

  • At 4/5/10 9:53 PTG, Blogger syasya said…

    aq x tahu nak cakap apa.tapi this story memang gempak

     

  • At 9/5/10 7:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat..
    adil utk iran sbb dapat cinte sebenar..
    pengajaran untuk hakeem, bile tak suke buang pastu bile dah menyesal baru nak amek smula..
    good job writer..!! :)

     

  • At 10/5/10 9:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    macam nak menangis la weh... jalan citew yang menarik.. tahniah kepada penulis. buat la cerpen lagi. good luck!!!!

     

  • At 10/5/10 1:57 PTG, Anonymous wawa.....13 said…

    moral cite nie...hargailah orang y menyayangi kite...
    n jgn persiakan mereka....congrts...:) ;)

     

  • At 12/5/10 1:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besssssss sgttttttttt..
    pengajarannye..
    hargailah ape yg ade dpn mt kte..
    thu membzakan ant kaca & permata..
    gud job:)

     

  • At 17/5/10 9:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaa..bestnye..huhu

     

  • At 18/5/10 9:54 PG, Anonymous syasya said…

    best gak ye cite ni

     

  • At 18/5/10 9:55 PG, Anonymous syasya said…

    best gilerrrrrrrrrrrr

     

  • At 24/5/10 11:43 PG, Anonymous fida said…

    cinta tak semestinya bersatu... pape pun best n terharu...

     

  • At 4/6/10 1:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalausy pn akn pilih dr firdaus...
    hakeem hnya jd kenangan je..

     

  • At 6/6/10 4:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes gler..dari mula sampai habis cerita ni memang bes..tak de satu pon yang citer nie tak logik..teruskan usaha anda

     

  • At 7/6/10 7:43 PTG, Anonymous nurul said…

    salam..hye...suka sgt....best2...nurul akn sokong n beli...
    diharap lps nie ada byk lg cerita yg mengisahkn kemanusian dan kehidupan sebenar manusia....

     

  • At 8/6/10 3:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gilerrrrr....
    cayalah...
    good job ;)

     

  • At 12/6/10 1:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huh...best story..
    gud job..
    trskan usha..
    ;p

     

  • At 12/6/10 12:08 PTG, Anonymous izzatie said…

    weh pehal ngan dr.frdaus?? aduh..hah sian akeem..tp ok la!!! bgos2..troskn lg menulis ye..

     

  • At 16/6/10 6:37 PTG, Blogger Missis Nouvel said…

    laaa...mati2 ingat ngan hakeem.tapi apapon,bleh buat pengajaran..mayb bleh tambahkan lagi dialog between irah and firdaus..mesti lagi romantik..but ini pendapat jea..ehehehe..

     

  • At 17/6/10 6:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    siottttt citer nyer....
    hehehe.....

     

  • At 18/6/10 2:48 PTG, Anonymous niki said…

    Wowww...i'm in love with dis story.. gud job writer.idea, penulisan yg bgs,ptt bole dikupas lg citer ttg dr.firdaus 2 supaya nmpk kelebihannye. anyway, give u 5*!!

     

  • At 20/6/10 10:16 PTG, Anonymous ila said…

    dua2 nye baik sgt sukar untk memilai......mmg best cite nie i like...

     

  • At 20/6/10 10:18 PTG, Anonymous ila said…

    i like........

     

  • At 22/6/10 10:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.. ad talent nk jd penulis.. xterlalu meleret.. ad point.. good job

     

  • At 24/6/10 12:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...
    bes cter ni!!

     

  • At 27/6/10 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    oky r.....
    padm mker hakeem.....
    :-p

     

  • At 28/6/10 3:39 PTG, Anonymous risya said…

    yup..kalo ak jd irah pun ak akn plih dr. firdaus..drpd ak plih org yg xpnh hrgai kita,better plih org yg stia n sggup tggu kite..anyway keep it up..

     

  • At 1/7/10 1:03 PG, Anonymous zee said…

    ending best... ada pengajaran bagi hakeem... suke suke...
    ira/irah/irahazli/irahazla tdk bpth blk...

     

  • At 2/7/10 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asik cite sedey jew. mane cite ganas ke hantu kew

     

  • At 9/7/10 4:35 PTG, Anonymous yanie said…

    suke cite nh...besh sesngat!!!!tulisla lg ea..

     

  • At 13/7/10 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestttt!!!!!caya la

     

  • At 17/7/10 11:21 PTG, Anonymous saimuzie said…

    plot cerita yang menarik..gaya penulisan yang matang. teruskan usaha

     

  • At 18/7/10 1:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak cter ni....x bosan ble bce

     

  • At 21/7/10 7:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    superb!

     

  • At 23/7/10 12:01 PTG, Anonymous Nina Sofian said…

    sO sad..tu la lelaki kan,..senang je ble da ta suke buang cam tu jew...da ssh pndi lak nk cari blik...

     

  • At 3/8/10 9:48 PG, Anonymous andesja said…

    banyk ejaan yg silap, tanda baca jg tdk sempurna. Apapun anda penulis brbkt krn jln ceritanya menarik dan ending jg bagus.

     

  • At 14/8/10 4:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar citer nie.. tpi nk die kawen ngn hakeem gak... huhu

     

  • At 16/8/10 5:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best arr citer nie .
    len dri yg len ending tue .
    thumb up !! :)

     

  • At 25/8/10 12:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow!! cool men! best'n cite ni...all the best yar,,,dan teruskan b'karya...

     

  • At 1/9/10 10:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nasib baik Hakeem sporting.. apa2 pun good job ! heheh

     

  • At 1/9/10 5:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hemm..cerita ni ok ,tetapi kan bagus kalau di jadi kan sebuah novel ,and lagi satu tajuk cerpen ini ,ni sebuah lagu jadi orang semua sudah tahu apa mula dan akhir cerita itu kan,rasa tidak mencabar bila baca,apa-apa pun cerita yang menarik...

     

  • At 2/9/10 10:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedap lah cerita nie, i like.

     

  • At 8/9/10 2:01 PTG, Blogger nazila2731 said…

    cian kt mamat ni..tu ler dulu tktau nk hargai..kan dh melepas...best gak..

     

  • At 15/9/10 12:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye cite nie..penuh pengisian..
    congrates to the writer.. i luv it..
    keep it up..n all the best to u...:-)

     

  • At 16/9/10 3:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hrmmm........, beznye cter ney..... cyan plk kt hakeem,
    tp tape, nseb baek ad dr. firdaus...huhu..tp, ade
    cket pr0blm, ejaan ad yg slh, x ltk k0ma[,]pd tmpt yg
    spat0tnye.. pape p0wn, gud j0b.. 2 thumbs up..!! keeep it up.. WELL D0NE...!!!

     

  • At 4/10/10 11:54 PG, Anonymous awek_syok said…

    it's interesting..
    just it's like copycat..
    sterotype u know..

     

  • At 5/10/10 10:07 PTG, Blogger myNAME said…

    btul 2.kalau sy pn sbgai ppuan pn xken terima dh cinta yg dtolak awlnya.carilah cinta yg susah dan senang dapat bersama,bukan masa susah jer bru nk menilai siapa kawan, siapa teman dan siapa lawan

     

  • At 6/10/10 11:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slm..
    em, ssunan plot da ok tp ayt jngn lari sngt..
    ejaan,koma hape sume tu hati-hati k,
    however, nice n interesting story!
    always gud lak for u!! ^_^


    ~hareey~

     

  • At 22/10/10 9:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bolehlar....cian kt hakeem tp sape suh tggalakn irah dulu...
    tp nmpak irah dlam cite nie nk maen2kan hakeem jer...but anyway congrats for over all....
    p/s:jgn tggu lame2 k?????

     

  • At 25/10/10 2:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat pe nak cian kat akeem tu.... ini kan cuma cerita je..he,he..

     

  • At 5/11/10 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i likee dis story sbb plot crita dia x klise sgt...mula2 ingt dia akn kembali pd hakeem tp pd dr firdaus gak..
    yg ni la plot crita yg sy suka, xkembali pd org yg dah ludah kita wlau cmne pun..huhu..thumbs up..

     

  • At 11/11/10 2:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la jgk...p lg best klau lastly irah ngn hakeem...
    huhuhuhuuu...cinta prtma mnjdi cnta trakhir..best kn???

     

  • At 12/11/10 6:18 PTG, Anonymous neena said…

    cite yang best,tapi typing error bagi bad effect,bagus kalu itu diberi perhatian,anyway i like this story sesangatt...

     

  • At 17/11/10 10:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarik gak cerite ni kalau di penjang kan lagi cerite ni mungkin lagi menarik...
    cam ne pun tahniah lah..berjaya buat cerite ni..best

     

  • At 21/11/10 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm..best cite nie...
    suke dia ngn dr.firdaus..
    n pengjrn u hakeem...
    so kena lerr pndai menilai
    mna y t'baik u diri sndri...
    jngn t'lmbat wat kputusn..

     

  • At 27/11/10 2:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wowww....!!1bessst bangat...aku suka..pandai kamu olah ceritanyaa..!!all the best..

     

  • At 27/11/10 7:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sngt..sad ending.l0ve it s0 much. apep0n sm0ga brjye..
    ~wanie~

     

  • At 30/11/10 12:24 PG, Blogger kak ji said…

    wah..good job..xtipu..best sgt2..

     

  • At 2/12/10 1:11 PTG, Blogger sweet said…

    erm. ada typing error sikit. tapi, boleh ditingkatkan lagi. apapun, awak ada jalan cerita yang menarik. thumbs up! keep up a good job!

     

  • At 6/12/10 12:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie best.tp unfortunately, slh pilih nama..it make difficult to remember diz...u should use easy name or suitable...apapun..good job.next time u try to improve ur skill in typing..ok...

     

  • At 6/12/10 2:22 PTG, Blogger artieka said…

    kalau sy pun sy pilih dr.firdaus tuh . bkn sbb hakeem tuh jahat sbb pnah lukakan ht die . mmg stiap org ptt diberi peluang . tp dlm kes mcm nie , cukuplah skali . hbs madu sepah dibuang . sudah terhantuk bru tengadah . cukuplahh . dr.firdaus tuh lebih layak menerima cinta irah tuh .

     

  • At 6/12/10 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best..best..^_^

     

  • At 9/12/10 3:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    this story give me a lot of moraal value...good job...keep it up!

     

  • At 17/12/10 12:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler cte nie...
    ad bnyak bnde yg lekh dpelajari..
    god job..

     

  • At 18/12/10 1:09 PG, Anonymous titisan embun pagi said…

    sedih gler..wuwuwuwu

     

  • At 23/12/10 6:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow!! ske jln crita nie,,sy yg sbgai nurse serbe sdkit terase,,,hahahaha,,btw,,nice story,,

     

  • At 28/12/10 9:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez cter ny.....
    troskn usha....

     

  • At 17/1/11 1:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice st0ty..pdn mke hakeem..hehe..
    ksian gak gn hakeem tp nk wat mcm mn dia yg x hrgai irah..

     

  • At 22/1/11 3:43 PTG, Anonymous lania said…

    best....ingt irah akan kawin dgn hakim...tp,menarik juga endingnya....good job buat penulis

     

  • At 9/2/11 9:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg menarik.. cukup dengan emosi dan ragamnya.. tahniah buat penulis.. teruskan berkarya..

    iemad batisha

     

  • At 11/2/11 6:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    s0n0k..btul..y leps 2 biarkn sjer..x usha dkeng..
    pepn i luv it

     

  • At 13/2/11 8:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waa..best citer ni.ade pengajaran..kbtulan sy br dgr lagu di sini mawar di sana penawar.mmg kena la..

     

  • At 26/2/11 11:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer best...spt kisah saya..

     

  • At 20/3/11 9:59 PTG, Anonymous Irel Wani Izzat said…

    besh gler citer ni!!!
    cmew adew sket2 typing error!!
    apa2 pon,jln citernya yg dplotkn dgn cantek telah mgubah negatif jd positif..
    syabas writer..
    truskan bkarya!!

     

  • At 4/4/11 10:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan crita yg sgt menarik...&happy ending..teruskan usaha &good luck

     

  • At 8/4/11 11:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    iam so shock about the
    firdaus & irahazla wedding
    but anyway god story keep working..
    peace....

     

  • At 21/4/11 10:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang menarik,best giler

     

  • At 25/4/11 10:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baguss

     

  • At 29/4/11 2:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    da bez lar....hehe

     

  • At 5/5/11 10:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mengapa perlu berharp pd mnusia?
    berhrplah pd ALLAH yg menemu dan memisahkn kite...

     

  • At 14/5/11 5:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita yg sgt menarik dengan plot yg tersusun indah..tahniah..

     

  • At 19/5/11 8:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad..tp spelling la byk salah..but still i like the ending..it reminds me to a true story which is almost similar to this story..

     

  • At 22/5/11 5:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xda buttun like ka...haha

     

  • At 24/5/11 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermmm best jgk cte n...pdan mke hakeem...hu800x...

     

  • At 28/5/11 10:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt sedih.. bez bc citer niyh....

     

  • At 1/6/11 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best... like it... sdey gak...tp.. best......<3

     

  • At 8/6/11 9:32 PTG, Anonymous encik editor said…

    menarik la citer nie :)

     

  • At 11/6/11 10:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x suke la wat akhirnye ngan firdaus...lau ngan hakemm lagi best...same mcm zmn kecik2 diorng

     

  • At 13/6/11 3:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!

     

  • At 14/6/11 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    2 laa . .berlian dpn mte..,kace gk y d,amk nyew .. kn dh mlpas . .pew pown....,,,,mmg best

     

  • At 14/6/11 11:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh la...

     

  • At 15/6/11 5:21 PTG, Blogger MonsterKecil said…

    good..:)~

     

  • At 16/6/11 11:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...

     

  • At 26/6/11 11:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    assalamualaikum.... sya nak gtaw bahawa bahawasanya cerita ini menarik minat sya....xd ap2 yg prlu sya komen suma ok jak....tahniah..........len kali wat ag la cerpen yang best2...tap endng dya xnk lar yg sedih2 dan kecewa. wat lar kelainan sikit...k gut lak forever

     

  • At 1/7/11 9:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbosan pun layan cerpen nih...

     

  • At 2/7/11 11:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best3 sgt.....awal cerita mcm biase terjadi dilingkungan masyarakat kite....tp smpai tgh jln cite yg menarik....
    keep it up...wat lg cerpen best2 k...gud luck :>

     

  • At 13/7/11 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes.. tp hati wanita itu penuh kelembutan..jika di tempat irahazla, ade kemungkinan akan menerima hakeem semula..kerana kenangan cinta itu sukar utk di lupakan..tmbahan insan yang di cintai tu dh berubah..

     

  • At 28/7/11 6:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urm.... best kot

     

  • At 14/8/11 11:47 PG, Blogger khairul@kechik said…

    best la cerpen ni..

     

  • At 15/8/11 9:42 PG, Anonymous megat malique said…

    cinta begitu indah...itukah nama nya cinta???

     

  • At 3/9/11 11:20 PTG, Blogger MARNI AININ SYAHIRAH said…

    cinta awak itu taksiran yang salh
    cinta itu sgt mudah
    mudah apbila seseorg mencintai yang laen dgn sseikhlas hati
    dan percaya aknmasing-masing

     

  • At 10/9/11 2:58 PTG, Blogger ziera zahim said…

    best..like it!!^_^

     

  • At 16/9/11 8:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah..
    citer nie best..
    sesuai tuk yg xbrp sk jiwang2..
    jln crt yg simple dan ringkas..
    ending yg mnrk...

     

  • At 23/9/11 5:42 PTG, Anonymous adamia said…

    best...4 bintang

     

  • At 30/9/11 10:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hurm xna komen ape2 cgt..menarik,tp kurangkn 'spelling error'..gudluck writer in your job..

     

  • At 15/10/11 3:24 PTG, Anonymous farah said…

    best cite ni,,
    tpi ksian tgok hakeem,
    hehehehehehehehe
    good job!!!
    =D

     

  • At 15/10/11 6:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang menarik!!..bgus ending nye..lebih baik bersama dengan orang yang mencintai kita lebih daripada kita mencintai dirinya..^^

     

  • At 23/10/11 5:10 PTG, Blogger mrsnurul said…

    terbaekk..tp npe x ngn hakeem?huhuk~ sadis..

     

  • At 25/10/11 1:42 PTG, Anonymous suzzan said…

    amat menarik.. i lov it

     

  • At 27/10/11 4:11 PTG, Anonymous iedill di-ai said…

    best siot cite nie....i like...i like...i like...i like it...!!!!!thumbs up!!!

     

  • At 7/11/11 10:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best crite ni....

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group