BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 01, 2009
Cerpen : Kalau ku turutkan kata hati
Nama Pena : sofi

1

Aida Nasuha melangkah perlahan-lahan sebaik keluar daripada lif untuk menuju ke pejabat peguam Allahyarham Ikhwan. Keadaan ketika itu agak sunyi kerana hari sudah menjelang petang. Hati tidak langsung mahu masuk ke dalam bilik itu. Dia tahu, dugaan yang lebih hebat berada di dalam sana. Yang pasti, segalanya akan lebih menyakitkan berbanding apa yang sudah dia alami selama ini!

Semakin dekat dirinya dengan pintu bilik encik Izham, semakin kuat debaran jantungnya. Semakin susah hatinya. Semakin takut! Sekelumit rasa gerun singgah dalam diri. Ya, dia takut untuk berhadapan dengan...lelaki itu! Lelaki yang pasti amat membenci dirinya kini!

Sepasang mata Aidil Zafran tidak berkalih dari muka pintu. Dia tahu, sebentar lagi sekujur tubuh itu akan tiba. Dia pasti, wanita itu akan hadir juga. Tentu sahaja wanita tamak itu tidak mahu melepaskan peluang untuk mendengar bacaan wasiat arwah Ikhwan. Tentu juga, dia mengharapkan ada yang lumayan menanti dirinya! Arghh, dasar perempuan...

Pandangan bertembung! Dua pasang mata saling bertatapan. Milik si lelaki penuh amarah, penuh kebencian. Milik si wanita penuh kesedihan, penuh pengharapan! Apakah yang diharapkan Nasuha saat ini? Bahawa Aidil akan memberikan secebis simpati? Atau dia mahukan Aidil memberi peluang untuk dia kembali?

"Puan Nasuha dah sampai. Jemput duduk, puan!" Pelawa encik Izham tanpa mengetahui ada ketegangan di wajah kedua-dua mereka.

"Izham, now that she is here, awak baca ajelah wasiat Ikhwan tu cepat-cepat! Tentu janda dia ni tak sabar-sabar nak tahu banyak mana yang jadi hak dia! Itu yang tak menyempat-nyempat dia mintak supaya wasiat Ikhwan dibaca. Orang tamak, macam tu lah!" Bagai peluru ayat-ayat dituturkan oleh Aidil tanpa mengambil kira perasaan Nasuha.

Nasuha tunduk memandang lantai. Segala tuduhan dan kata-kata nista itu ditelan. Walau pahit tetap diserap juga. Kerana dia tidak mahu bergaduh. Dia sudah terlalu penat bergaduh dengan lelaki yang seorang ini!

"Puan nak minum? Boleh saya minta Rozi sediakan." Encik Izham cuba mententeramkan keadaan.

Nasuha menggelengkan kepala. "Tak payahlah, encik. Lebih cepat encik baca, lebih cepat..."

"Lebih cepat awak dapat harta tu, kan! Ok, Izham. Baik awak baca sekarang. Saya pun nak tahu apa yang Ikhwan bagi pada isteri kesayangan dia ni!" Tingkah Aidil sambil menarik kerusi di sebelah Nasuha dengan kasar untuk dia duduk.

Encik Izham membelek-belek fail di hadapannya. Dengan cermat ia dibuka. Dia berdehem sebelum memulakan bacaannya.

"........... Abang Aidil, abang pun tahu bahawa selama ini bahagian saya dalam syarikat tidak pernah saya usik. Saham sebanyak 30% itu, saya harap sangat agar abang berikan kepada Aida Nasuha. Abang mungkin tidak pernah menghargai dirinya, tapi saya ingin jelaskan di sini bahawa, saya sayang dia. Jasa dia pada saya terlalu besar. Tanpa dia.... saya pasti ‘hilang’.

......... Wang simpanan saya dalam bank juga, saya amanahkan kepada Su.

......... Su, ambillah wang itu untuk Su membesarkan anak kita nanti. Su jangan keras kepala nak menolak! Su jugak jangan pedulikan marah abang Aidil pada Su. Dia tak tahu apa-apa! Ingat, Wan dah tak ada. Su kena besarkan anak kita sendirian. Wan nak dia jadi manusia yang berguna satu hari nanti. Kalau Su tak terima wang yang Wan amanahkan, macam mana Su nak besarkan dia dengan baik?

........ Abang Aidil, maafkan saya. Saya tahu, abang sukar nak lakukannya maklumlah, bagi abang, saya ni perampas! Saya rosakkan rumah tangga abang! Saya musnahkan kepercayaan abang pada Su. Saya..."

"Cukup, Izham! Saya tak mahu dengar lagi! Cukup!" Kepada Nasuha dia ucapkan, kasar sekali. "Dengar sini, Aida Nasuha! Kau boleh ambik semua harta dan duit laki kau tu! Aku tak kisah! Cuma, aku harap, lepas ni kau berambus dari hidup aku! Aku tak nak tengok muka kau tu lagi! Aku benci!"

Dan Aidil tidak menunggu lagi. Dia terus berlalu. Menunggu bererti luka lama itu akan diguris kembali. Bila tersentuh, darah merah pasti mengalir dari luka itu. Sakit! Sakit sangat! Dia tidak mahu! Kenangan itu amat menyakitkan! Sehingga hari ini, luka itu tidak pernah sembuh. Sampai kini, dendam dan sakit hati meniti bersama kebencian terhadap Aida Nasuha. Ia tidak pernah surut! Tidak pernah padam!
..............

2
Setahun terdahulu

"Makcik harap, kamu jaga Nasuha ni baik-baik, Aidil. Dia sayang kamu. Jadi, sebagai suami, kamulah tempat Nasuha nak berlindung. Tempat dia menumpang kasih."

Aidil Zafran memandang wajah mulus isteri yang baru dinikahi dengan penuh kasih sayang. Gadis yang berjaya mengetuk pintu hatinya dan membuat dia jatuh cinta pandang pertama. Gadis yatim piatu yang dibesarkan oleh seorang ibu angkat dengan penuh rasa tanggungjawab.

"InsyaAllah, makcik. Saya akan jaga Su baik-baik. Dia ni nyawa saya. Permata hati saya." Janji Aidil kepada makcik Zauyah membuat orang tua itu menarik nafas lega.

Ketika itu Nasuha baru menamatkan pengajiannya di universiti dalam bidang komunikasi massa. Pertemuan di sebuah majlis memulakan bibit-bibit cinta. Nasuha merasakan dirinya amat bertuah kerana berjaya memiliki hati lelaki yang bernama Aidil Zafran itu. Kerana itu, bila Aidil melamarnya, terus sahaja dia menerima. Dia yakin pada cinta mereka!

Aidil membawa Nasuha berbulan madu di Langkawi. Memadu kasih di Pelangi Beach Resorts, hotel bertaraf lima bintang yang indah dan terpencil. Menikmati makan malam hanya bertemankan dian dan lilin serta gesekan biola yang merdu. Pantai Chenang, tempat mereka bermain air. Di situ, tubuh isteri didakap erat ketika Aidil memecutkan ‘jet ski’ melawan gelombang air laut yang terbentang luas.

Sesungguhnya, memanglah bulan madu itu indah. Bak kata ‘Amy Search’:

Bulan madu di awan biru, tiada yang mengganggu....
Bulan madu di atas pelangi, hanya kita berdua....
Mengecap nikmat cinta, yang suci tak terbanding,
Sesuci embun pagi....
Andai dipisah, laut dan pantai....
Musnahlah ilham hilang pedoman
Andai dipisah, cahaya dan bulan....
Gelap gelita, punah asmara
.............

3

"Aida? Aida Nasuha?"

Nasuha cuba mengamati wajah lelaki di hadapannya betul-betul. Cuba mengecam siapakah dia. Yang pasti lelaki itu mengenalinya. Amat mengenali dirinya kerana lelaki itu kini sedang tersenyum manis sekali.

"Su, Su dah kenal...."

Ayat Aidil mati bila lelaki itu menyampuk. "Abang Aidil, tentulah Su kenal saya. Kami ‘classmate’ dan Su was my girl friend masa kat sekolah dulu. Kan, Su?"

Perlahan-lahan Nasuha mengulum senyum. Wajahnya jadi ceria setelah ingatan kepada lelaki itu kembali di minda. Aduhai, Ikhwan Zamani Anuar rupa-rupanya! Pelajar lelaki yang suka sangat mengusiknya sewaktu bersekolah dahulu.

"Ikhwan Zamani...." bisiknya mesra. Kepada Aidil dia berpaling menyebut, "Kita datang ke airport nak sambut dia ni? Dia adik abang rupa-rupanya!"

Wajah Aidil sedikit berubah melihat keceriaan seraut wajah Nasuha. Riak cemburu hadir tiba-tiba. Apatah lagi dengan sikap Ikhwan yang tanpa segan silu terus sahaja memeluk isterinya.

"Macam mana girlfriend Wan jadi isteri abang Wan pulak ni, hah? Cuba cerita sikit!" Pinta Ikhwan sebaik sahaja pelukan dileraikan. Dia kemudian menarik Nasuha untuk berjalan bersama-sama, meninggalkan Aidil di belakang untuk membawa bagasinya.
......................

"Betul Su bercinta dengan Wan masa sekolah dulu?" tanya Aidil malam itu. Sepanjang hari, persoalan itu asyik menghantui dirinya.

Nasuha yang sedang menyisir rambut segera merenung wajah kelat suaminya melalui cermin hias. Tidak mengerti mengapa persoalan itu ditimbulkan. "Ala..abang percaya sangatlah cakap adik abang tu! Dari dulu, daripada sepuluh yang dia katakan, cuma dua sahaja yang boleh diterima. Takkanlah itu pun abang tak tahu? Dia kan adik abang?" ujarnya.

Aidil masih tak berpuas hati. "Memang dia adik abang. Tapi kami bukannya rapat sangat. Masa tingkatan satu, abang dah ke sekolah asrama, balik sekali sekala. Habis sekolah gi oversea pulak. Bila abang balik sini, dia pulak ke luar negara. Tak mesra langsung!"

Nasuha mendekati suaminya. "Kalau macam tu, Su tak mahulah hantar anak-anak Su ke sekolah asrama. Nanti dia orang jadi macam abang dengan Wan. Like strangers! Sampai gambar adik sendiripun tak ada dalam album abang."

Aidil diam.

"Pelik betul Su tengok keluarga abang ni. Dengan papa, dengan mama pun macam orang asing aje. Nak pergi rumah dia orang pun kena buat appointment. Abang sibuk di sini, mama sibuk dengan persatuannya, papa sibuk main golf! Entahlah, bang. Anak yatim piatu macam Su ni teringin sangat nak manja-manja dengan mak dan ayah. Tapi abang? Masing-masing bawa haluan sendiri. Ganjil betullah!" Panjang lebar Nasuha mengkritik keluarga suami sehinggakan berkerut dahi Aidil mendengarnya.

"Kami sibuk!" Hanya itu jawapan yang dapat diberi.

"Sibuk? Buat apa? Cari harta dunia? Abang, harta dunia ni...makin dicari, makin kita rasa tak cukup-cukup! Makin tamak kita jadinya. Su takut nanti, disebabkan terlalu sibuk mencari harta, kita lupa pada mati. Tahu-tahu dah tak ada. Apa nanti bekal abang bila Allah jemput untuk jumpa Dia? Harta ni ke? Atau amalan yang baik di dunia?"

"Su ni macam ustazahlah pulak!" Aidil mengusik, meraih tubuh isteri ke dalam pelukan.

"Tapi,abang kena ingat. Sehari berlalu, bermakna kita sudah kurang sehari untuk hidup. Kalau asyik bekerja sampai tak ingat nak mati, tak sempat nak buat amal ibadat, tak sempat nak bertaubat, macam mana?" Soal Nasuha.

"Hmm, macam mana, ya?" Balas Aidil mesra. Dalam fikiran, tidak ada lagi persoalan tentang mati atau Ikhwan. Bau rambut Nasuha yang harum mengetepikan semua persoalan.
..................

4

Sejak kembali ke tanah air, Ikhwan selalu bertandang ke rumah abangnya. Dia gembira dapat bertemu semula dengan Nasuha. Semakin gembira kerana kini Nasuha ialah kakak iparnya. Sikap Nasuha yang mudah mesra membolehkan mereka berbual-bual berjam-jam lamanya. Segala kenangan lama sering menjadi bahan gurauan. Bukan setakat kenangan dulu malah kepada Nasuha dia sering meluahkan apa yang terbuku dalam dada.

Bagi Nasuha pula, dia semakin gembira dengan kepulangan Ikhwan. Kini dia mempunyai seorang teman untuk berbual-bual. Tidaklah kesunyian apabila ditinggalkan Aidil yang ‘workaholic’ sehari suntuk. Begitupun, dia tahu batas pergaulan di antara mereka berdua. Aurat tetap perlu dijaga.

Bagaimanapun, ada sesuatu yang merunsingkannya. Ikhwan selalu benar datang di siang hari. Bukan dia tidak suka tetapi dia bimbang akan berlaku fitnah pula. Bila diberitahu kepada lelaki itu, Ikhwan hanya ketawa. Aduhai, Ikhwan memang mengambil mudah semua perkara. Baginya, tidak ada apa-apa yang perlu dirisaukan.

Sebaliknya pada Nasuha. Dia ingin sahaja memberitahu kepada Ikhwan bahawa Aidil amat cemburukan lelaki itu. Entah apa yang hendak dicemburukan, Nasuha tidak tahu. Tidakkah Aidil dapat melihat bagaimana selama ini dia terlalu menjaga diri dan adab sebagai seorang kakak ipar? Mengapa harus curiga?

"Abang, esok kan...Wan ajak Su temankan dia gi shopping. Dia kata, dia nak beli baju baru sebab minggu depan dia nak mula kerja kat pejabat abang tu. Boleh tak Su pergi?"

Mata Aidil buntang mendengar permintaan isterinya. Hatinya sakit. Sudahlah berhari-hari Nasuha meladeni Ikhwan di rumah, kini hendak pergi membeli belah bersama-sama pula. Dia mengetap bibir.

"Abang?"

Fail di atas meja kerja dihempas.

"Su, tak cukup-cukup lagi ke Su dengan dia? Dah jumpa hari-hari. Dia tidur, makan, minum kat dalam rumah ni. Sekarang nak jalan sama-sama pulak? Siapa suami Su sebenarnya? Dia ke abang?" Marah Aidil. Suaranya keras sekali.

Nasuha memandang wajah suaminya. Geram dia ditengking begitu. "Abang ni... dengan adik sendiripun abang fikir yang bukan-bukan. Kita orang bukan nak gi dating. Cuma...."

"Su, jangan degil. Abang cakap, jangan! Maknanya, jangan! Dan satu lagi...., cakap juga pada dia, toksah berulang-alik ke sini, abang tak suka!" Aidil menekankan suaranya.

"Kenapa Su pulak yang kena beritahu dia? Abang cakap sendirilah!" Balas Nasuha sambil berlalu meninggalkan Aidil terkulat-kulat memandangnya.
.....................

5

"Su...."

"Wan? Kenapa tu? Wan kat mana?"

Suara Ikhwan yang lemah merisaukan Nasuha. Mungkinkah demamnya belum kebah? Soal di hati.

Sejak dia menolak untuk menemani Ikhwan, lelaki itu seakan-akan memahami pergeseran yang berlaku di antara Aidil dengan Nasuha. Dia sudah jarang datang. Hanya sesekali dia akan menelefon.

Sewaktu mengunjungi rumah mentuanya semalam, Puan Nora memberitahu bahawa Ikhwan demam. Nasuha risau sangat tetapi sepasang mata Aidil yang tajam merenung menghentikan niat untuk dia menghubungi. Ikhwan ialah tajuk pertengkaran mereka dan dia tidak mahu terus-terusan begitu.

"Su, Wan...."

Kerana risaukan Ikhwan, Nasuha segera bersiap. Dia ingin segera mendapatkan lelaki itu. Kalau perlu, akan dibawanya Ikhwan ke hospital. Manalah tahu, kut-kut Ikhwan dijangkiti gejala H1N1, fikirnya. Saat itu, dia terlupa pada kemarahan Aidil.

30 minit kemudian dia sudah berada di hadapan pintu apartment Ikhwan. Berkali-kali loceng ditekan namun tiada suara menyuruhnya masuk. Tombol pintu diputar.

"Wan..." Panggilnya sambil menolak daun pintu yang tidak berkunci.

Tiada jawapan. Malah bayang Ikhwan pun tidak kelihatan. Nasuha semakin risau. Beg tangan segera dicampak ke atas sofa. Matanya liar memerhati sekeliling.

‘Isk, mana Wan ni?’ soalnya.

Ketika berdiri di pintu dapur, dia terpandang sekujur tubuh lelaki sedang terbaring. Tidak syak lagi, itu ialah Ikhwan. Wajahnya pucat dan dia sedang mengerang kesakitan. Ada darah sedang menitis dari hidungnya.

"Ya, Allah! Wan? Kenapa ni, Wan?" Nasuha cuba menerpa ke arah adik iparnya.

Ikhwan mendepangkan tangan, mengarahkan Nasuha supaya berhenti. "Jangan dekat, Su!"

"Tapi....."

Ikhwan menuding lemah ke arah suatu laci. Memahami apa yang tersirat, Nasuha segera membuka laci itu dan memakai sarung tangan yang memang sudah tersedia ada di dalamnya.

"Macam mana boleh jadi macam gini, Wan? Kan Su dah pesan jangan banyak bergerak? Kan Su dah pesan, kalau tak larat, telefon Su! Su boleh tolong!" Marahnya.

Dengan kudrat yang ada, Ikhwan didudukkan.

"Wan terjatuh." Tangan Nasuha yang ingin mengelap darah di hidungnya ditolak perlahan. "Jangan, Su. Nanti darah ni kena tangan Su pulak. Meh sini tuala tu, biar Wan kesat." Pintanya.

Nasuha tidak mempedulikan kata-kata Ikhwan. Dia terus sahaja membersihkan muka lelaki itu. "Tangan Su tak luka. Jadi, tak ada masalahlah kalau kena darah Wan ni."

"Hati-hati, Su..."

"Hmm...dah ok dah. Wan ni pun satu, kan doktor dah pesan jangan banyak bergerak? Kenapa degil?" Marah Nasuha.

"Wan lapar." Bisik Ikhwan lemah.

"Dia mana?"

Mata Ikhwan bulat merenung wajah kakak iparnya. "Kan Su jugak yang suruh Wan putuskan hubungan kami? So hari tu, kami dah clash! Wan dengan dia dah tak ada apa-apa dah. Habis!"

"Betul ni? Jadi sekarang Wan tinggal sorang-soranglah, ya?" Nasuha benar-benar ingin tahu.

"Dia mengamuk sakan, tau!" Ikhwan memberitahu.

"Hai..nampak sedih aje tu? Menyesal?" Nasuha tersenyum mengejek. Sempat lagi mengelak tangan Ikhwan yang ingin menyinggungnya. "Isk...isk, sakit-sakit pun ada hati nak pukul orang, ek?"

Ikhwan tersengih.

"Alhamdulillah, Su lega dengar berita tu. Sekarang ni, Su harap, Wan berusahalah untuk berubah. Masih belum terlambat, Wan."

"Tapi, Wan takut. Masih sempat ke, Su? Masih ada ruang ke untuk diri ini balik ke pangkuanNYA? Sudikah DIA menerima diri ini yang dah banyak sangat berdosa?" Soal Ikhwan bersama manik-manik penyesalan yang menitis di pipi.

"Allah itu maha pengasih, maha penyayang kepada hambanya. Apa yang penting, Wan kena berubah dan bertaubat nasuha. Jangan ulang perbuatan itu lagi."

"Betul cakap Su tu. Masa untuk Wan pun bukan lama lagi. Wan tak mahu mati dalam kekufuran. Wan nak balik ke pangkal jalan. Wan..."

"Apa ni, Wan? Tiba-tiba pulak cakap fasal mati. InsyaAllah, umur Wan panjang lagi..." Marah Nasuha.

"Dengan penyakit Wan yang tak ada ubat dan penawar ni? Su ni betul ke tidak?"

"Dah, jangan nak mengarut. Mari Su tolong angkat Wan duduk kat sofa. Wan rehat kat situ. Su masakkan bubur. Lepas tu kita boleh makan sama-sama."

Kini, Ikhwan sudah terlena di atas katil. Nasuha merenung dengan penuh rasa kasihan. Perlahan-lahan, tubuh kurus itu diselimuti. Melihat jam di tangan, dia tahu bahawa dia harus pulang. Bukan dia takut Aidil memarahinya, cuma dia tidak mahu suaminya salah sangka.
................

6

"Dah puas?"

Soalan penuh sindiran itu benar-benar membuat Nasuha terkejut. Wajahnya pucat demi terpandang Aidil yang sedang tercegat berdiri di muka pintu bilik. Aidil dengan wajah yang amat tegang!

"A.....abang?"

"Cakap! Dah berapa lama Su buat perkara ni, hah? Dah berapa lama Su menduakan abang? Dah berapa lama dia ni ambil alih tempat abang!" Soal Aidil bertubi-tubi.

"Hah?...Apa abang ni? Su tak buat apa-apa pun. Cuma...."

Tiba-tiba Ikhwan terjaga. "Su...., abang Aidil? Apa abang...."

"Tak buat apa-apa? Su dalam bilik Ikhwan. Su dengan Ikhwan! Tak buat apa-apa? Boleh percaya ke?"

Nasuha sudah menangis. Sedih kerana suami mencurigai dirinya. "Demi Allah, Su datang sini sebab.."

Aidil segera memberi amaran."Jangan nak bersumpah...."

"Abang, please...dengar cakap Nasuha dulu! Saya yang...."

Kata-kata Ikhwan segera dipintas.

"Aku dah penat bersaing dengan kau, Wan. Sejak kau balik, aku tak ada lagi dalam hati dia ni. Asyik nama kau aje yang dia sebut. Ikhwan itu, Ikhwan ini...Aku dah penat. Dah letih. Jadi, sekarang ni, aku dah nampak dengan sepasang mata aku ni. Aku tak nak sisa kau, Wan."

"Abang Aidil, jaga mulut abang tu sikit!" Marah Ikhwan. Dia cuba bangun namun kudrat yang lemah tidak memungkinkannya.

"Hah? Tau marah? Habis, aku? Nasuha ni bini aku, Wan! Kau tahu tak apa perasaan aku sekarang? Aku rasa macam nak bunuh kau!" Tengking Aidil.

"Sampai hati abang tuduh Su dengan Wan. Wan sakit, Su cuma..."

"Kau ingat aku ni buta ke apa, Aida Nasuha? Tu, cuba tengok diri kau tu? Baju kau yang berkedut-kedut tu? Ikhwan yang atas katil tu? Itu bukan bukti ke?" Aidil semakin tidak boleh menahan suara. Tidak ada rasional dalam pemikiran yang sudah dikuasai rasa tidak percaya.

"Saya sakit, bang!" Terbatuk-batuk Ikhwan cuba membela diri.

"Yalah tu!" Aidil mencebik.

"Jadi, apa yang abang nak buat sekarang?" Nasuha bertanya.

Satu soalan yang tidak patut ditanya kerana bagi Aidil, soalan itu mencabar kelelakiannya.

"Aku bukan dayus, Aida Nasuha." Aidil menatap wajah Nasuha yang basah dengan air mata lalu dia melafazkan, "Aida Nasuha binti Abd Rahman, aku ceraikan kau dengan talak satu mulai saat ini."

"Abang!" Nasuha mengejar Aidil yang sudah melangkah laju meninggalkannya. "Abang, jangan buat macam ni! Percayalah! Su tak buat semua tu!"

Tubuh suami dipeluk erat, tidak mahu dilepaskan namun Aidil seolah-olah sudah jijik disentuh oleh Nasuha. Tubuh Nasuha ditolak sehingga jatuh.

"I’m not your husband anymore!"
.....................

7

Sudah tujuh tahun peristiwa itu berlaku. Namun ia bagai baru sahaja berlalu. Hati masih terluka. Ingatan masih ada. Yang manis dibawa pergi oleh yang pahit. Amat memilukan.

Nasuha kini bekerja sebagai pegawai perhubungan awam di sebuah resort di Morib. Minggu ini, resort tempat dia bekerja agak sibuk. Mereka akan menguruskan kehadiran sekumpulan pekerja yang meraikan hari keluarga di situ. Sebentar lagi, rombongan dari Kuala Lumpur itu akan sampai. Dia harus memastikan bahawa segala-galanya memenuhi kehendak pelanggan.

Sejurus, telefon bimbitnya berbunyi.

"Assalamualaikum, sayang. Dah makan?"

"Dah. Aman dah kenyang. Tok Mah bagi Aman makan nasi dua pinggan." Keletah, suara di hujung talian bercerita.

"Mmm, nanti gemuklah anak mak, ya? Sayang, mak tak boleh cakap lama-lama ni."

"Ok!"

"Hei, jangan nakal.." Namun pesannya sudah terbang di angin lalu.

Nasuha tersenyum. Aidil Zamani...kini berusia 6 tahun. Buah hati, pengarang jantungnya. Anak kesayangannya.

Resah itu datang kembali. Rasa sayu kerana anak kecil itu tidak pernah berpeluang mengenali ayahnya. Ayahnya telah pergi.

"Argghh, kalaulah Wan masih hidup!" keluhnya sambil meraup muka.

"Kak Su, dia orang dah sampai." Sapaan Zarul, pembantunya membantutkan segala angan-angan. Menarik nafasnya dalam-dalam, kini mereka berjalan seiringan untuk menyambut ketibaan rombongan.

Nasuha memerhati seorang demi seorang menuruni bas. Tiba-tiba dia terpandang suatu tubuh tegap yang amat dikenali. Yang tidak pernah dapat dilupakan. Dada berdegup kencang. Segera, kertas yang dipegang dilihat.

Aduh! Dahi dipukul. Kenapa dia tidak perasan? Syarikat Zamani Holdings!

"Zarul, kakak sakit perutlah! Zarul tolong uruskan mereka ni, ya! Selesaikanlah! Jangan tunggu kak Su!"
..................

Nasuha mengambil cuti kecemasan selama tiga hari. Sengaja dia mengambil cuti itu bagi mengelakkan dirinya daripada bertembung dengan bekas suaminya. Pesanan Aidil masih terpahat di hati.

"....kau berambus dari hidup aku! Aku tak nak tengok muka kau tu lagi! Aku benci!..."

Itulah yang dilakukannya. Menjauhkan diri dan mengelak. Agar dia tidak nampak kebencian di wajah itu terhadapnya. Agar dia tidak melihat kemarahan dalam pandangan mata lelaki itu lagi.

Dia kini berada di ‘front desk’. Dirinya sedang membelakangi kaunter ketika suatu suara garau berkata, "Cik, ini kunci bilik saya."

Nasuha terkaku seketika. Ingin sahaja dibiarkan malangnya tiada sesiapa di situ bertugas selain dirinya. Mahu tidak mahu, terpaksalah dia berurusan dengan lelaki itu.

Aidil melepaskan keluhan sebaik Nasuha memandangnya. Tidak sia-sia dia menunggu, fikirnya. Memang benarlah Nasuha yang dilihatnya tempoh hari. Wajah yang dalam sekejapan waktu lenyap dan tidak ditemui sepanjang dia berada di resort itu.

Dalam rasa kekok ditenungi sepasang mata Aidil, Nasuha berjaya juga membereskan kerjanya. Dengan cermat, bil diletakkan di atas talam kecil dan ditolak perlahan-lahan di hadapan lelaki itu.

"Semuanya, RM 310.00." dia memberitahu.

Tanpa suara, Aidil mengeluarkan kad kredit. Dia kelihatan sabar menanti Nasuha menyudahkan kerjanya.

"Terima kasih." Ujar Nasuha sebaik Aidil siap menurunkan tanda tangan.

"Abang nak cakap dengan Su sikit. Abang tunggu dalam kereta."

Aidil tidak menunggu lagi. Dia terus sahaja menuju ke arah kereta yang dibawa oleh Pak Ali, pemandunya, pagi tadi.
...............

"Su sihat?"

Nasuha tersenyum sinis mendengar soalan itu. Dibiarkan sahaja.

"Lama kita tak jumpa...." keluhan Aidil menyebabkan Nasuha berpaling memandang seraut wajahnya. Namun dia terus diam.

"Abang jumpa Izham."

Nasuha mula berdebar bila nama peguam itu disebut.

"Selama ini abang tak tahu pun yang saham Ikhwan tak berusik. Duit dia Su tak sentuh. Hanya bila pihak juruaudit menunjukkannya pada abang, baru abang sedar."

Nasuha melepaskan keluhan.

Lama Aidil merenungi wajah bekas isterinya sebelum dia bertanya lagi, "Dah jelas, Su tak mahukan harta dia. Dan abang juga tahu, Su tak kahwin dengan dia."

Kali ini, Nasuha tersentak. "Macam mana abang tau?" Soalnya.

"Abang pergi tanya Mak Ani." Mak Ani ialah pembantu rumah yang Ikhwan upah untuk mereka dahulu. Dan dia masih tinggal di apartment itu.

"Apa semua ni, Su? Apa yang abang tak tahu yang Su sorokkan daripada abang? Su rahsiakan daripada abang?" Soal Aidil galak.

Nasuha ketawa. Baginya, lelaki di hadapannya ini sedang berkata sesuatu yang lucu. Selepas tujuh tahun baru dia ingin mengetahui segala-galanya?

"Rahsia yang abang nak tahu tu dah berkubur bersama-sama arwah Ikhwan. Tak payahlah diungkit. Tak payahlah dikenang."

"Tapi abang perlu tahu..."

Nasuha menjegilkan matanya. Marah! "Su tak ada apa-apa nak cakap pada abang. Waktu dulu, bila Su nak cakap, abang tak nak dengar. Abang tuduh Su yang bukan-bukan. Abang tak bagi peluang pada Su untuk membela diri pun!" Dia membidas.

Aidil tunduk menekur. Kesalahannya, kegopohannya kembali menggamit memori. Rasa menyesal segera hadir.

"Su nak balik." Nasuha memberitahu tanpa berpaling ke arahnya.

Tidak jauh mengatur langkah, suatu soalan bergema. "Anak kita? Boleh abang jumpa dia?"

Nasuha menoleh. Wajah penuh mengharap itu ditatap. "Abang tahu..."

"Abang baca balik wasiat Ikhwan tu!"

Nasuha duduk semula di atas bangku panjang yang menghadap ke laut itu. Fikirannya kacau. Perlukah dia mengizinkan? Bagaimana kalau pertemuan sekali ini menemukan mereka lagi dan lagi? Bagaimana hatinya nanti?
......................

8

Hubungan di antara Aidil, bekas suaminya dengan Aidil Zamani, anaknya semakin hari semakin rapat. Lelaki itu terlalu kerap datang menemui mereka sekarang.

Nasuha jadi serba salah. Hendak ditegah, wajah Aman yang riang terbayang. Tidak sanggup dia membuat anaknya sedih. Hendak dibiarkan pula, dia bimbang pada bisikan hatinya. Bimbang dia jatuh cinta kepada lelaki itu semula.

Suatu hari, Encik Anuar dan isterinya, Puan Nora datang. Pasangan mentuanya itu ingin benar bertemu dengan cucu mereka. Nasuha menitiskan air mata bila melihat kedua-duanya memeluk dan merangkul tubuh comel itu dengan penuh kasih sayang.

"Su, mama dengan papa nak mintak maaf pada Su sebab biarkan Su membesarkan Aman sorang diri kat sini."

"Su dah biasa, mama, papa." Jawabnya tenang.

"Su, Su masih marah pada Aidil?"

Soalan puan Nora membuat Nasuha tersenyum. "Su tak pernah marah dia, mama. Kecil hati tu adalah. Tapi, itu kan dah lama? Lupakan ajelah!" Pintanya.

"Kami datang ni, nak pinang Su untuk Aidil. Dia perlukan Su, Su. Dan mama rasa Su dengan Aman perlukan dia jugak. Dulu, masa kamu berdua kahwin, mama dengan papa tak ambil kisah pun. Kami sangat berharap supaya sekali ini, Su sudi terima pinangan kami ni. Mama dengan papa nak mencuba semula menjadi ibubapa, mentua dan datuk serta nenek yang baik untuk kamu semua. Yang sebelum ini tak sempat kami buat!" Ujar mama dalam tangisan menyebabkan Nasuha segera memeluk wanita anggun itu.
................

"Aku terima nikahnya Aida Nasuha binti Abd Rahman dengan mas kahwin 101 ringgit, tunai!"

Dalam satu nafas, kini Aidil dan Nasuha kembali bersatu. Suatu perasaan halus mengusik sekeping hati Nasuha bila dia tunduk mengucupi tangan suaminya. Jiwa tersentuh menatap wajah penuh keriangan ketika Aidil mengucup dahinya. Lama!

"Terima kasih sebab Su sanggup terima abang semula dalam hidup Su." Bisikan itu syahdu membelai jiwanya.

"Boleh abang tanya sikit?"

Nasuha mengangguk.

"Mengapa Su tak pernah beritahu tentang penyakit Wan? Kalau Haris tak cerita pada kami....." Aidil sengaja membiarkan ayatnya tergantung. Berharap Nasuha akan menyambung ayat itu.

"Wan dah tak ada, bang. Biarkanlah dia aman di sana. Dia pun dah bertaubat. Kita doakan sahaja semoga Allah memberkati rohnya." Hanya itu yang Nasuha katakan. Dia tidak mahu mengungkit kisah lama itu.

Untuk apalah keburukan itu diperkatakan? Ya, memang dia tahu, Ikhwan mengidap AIDS, akibat pergaulan bebasnya sewaktu belajar di luar negara. Malah bila kembali ke tanah air pun tabiat itu berterusan kerana dia masih tinggal serumah bersama-sama Haris, kekasih gelapnya. Namun, tazkirah yang Nasuha berikan kepadanya tiap kali mereka bertemu, menimbulkan kekesalan dalam jiwa arwah adik iparnya itu. Sehinggalah Ikhwan akhirnya sanggup memutuskan perhubungan dengan Haris.

Apabila Aidil menceraikannya, Ikhwan meminta Nasuha tinggal bersama-sama dengannya. Untuk tidak dipandang serong oleh masyarakat sekeliling, mereka menjemput Mak Ani tinggal dengan mereka. Pada waktu inilah, Ikhwan semakin cuba mendalami Islam. Cuba mendekatkan dirinya kepada Allah. Sehinggalah dia menghembuskan nafas terakhirnya.

"Abang berdosa pada Wan. Abang tuduh dia yang bukan-bukan!" bisik Aidil lemah.

Nasuha memeluk Aidil penuh kasih sayang sambil berbisik, "Dia dah maafkan abang. Dia tahu, abang sayang sangat pada Su, sebab tu abang cakap macam gitu."

"Dan abang dah buang banyak masa kita berdua, sayang. Kalau tidak, entah-entah anak kita dah empat orang sekarang." Usik Aidil nakal.

Nasuha terkesima. Menatap wajah penuh keriangan Aidil dengan hati yang berbunga. Dengan penuh kasih sayang. Perlahan-lahan, senyuman terukir di bibir.

"Betul tu..." balasnya manja sambil membiarkan diri diraih kembali ke dalam pelukan seorang suami.

Berharap agar segala yang terjadi tidak berulang lagi. Berharap agar sekali ini, dia seorang isteri yang jauh lebih baik daripada dahulu. Seorang isteri yang tidak membelakangi kehendak suaminya. Seorang isteri yang tahu menjaga diri dan batas agar suami tidak lagi mempunyai prasangka buat selama-lamanya.

p/s: sila komen, ya! Sofi.
posted by Penulisan2u @ 6:19 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
122 Comments:
  • At 1/11/09 7:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    geramnyeeeeee....kalo saye di tmpt nasuha tuh, aidil will never get a 2nd chance...tgopoh gapah cmtuh menjatuhkan talak..ingt senang2 jer ke nk pinang balik...luka 7 tahun jgn nk beranganla kalo pujuk rayu tuh disangke berkesan...

     

  • At 1/11/09 9:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah, emosinyer kemen kt atas
    good job!

     

  • At 1/11/09 11:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    relax2...wah...emo tol...
    mmg btl...ssh nk bg 2nd change...
    tp soal ht ni, stiap org len2...

     

  • At 1/11/09 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm,citenye bgus...
    thniah..
    keep on writing k...

     

  • At 1/11/09 1:09 PTG, Anonymous Nurisma said…

    ...Itu lah rencah hidup,apa2 pun nak bertindak tu biarlah berfikir dulu,kisah teladan yg patut diambil sbg contoh...

     

  • At 1/11/09 7:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hati wanita lembut.......apatah lagi kalau dengan suami, mesti senang nak memaafkan setiap kesalahan.....walaupun dihantui bayangan gelap tiap masa....Syabas!!! teruskan berkarya.....:))

    DiYaNN

     

  • At 1/11/09 11:07 PTG, Anonymous d said…

    hehehe...emo nye...
    gud story, hr ni sy da bc dkt 15 cerpen, tp yg ni plg best
    susunan plot, penggunaan ayat, cara penceritaan
    gud job sofi

     

  • At 1/11/09 11:25 PTG, Blogger LiNa said…

    apa nak komen ek..
    xtau nak ckp pe..
    tp cerita nie mmg best..

     

  • At 2/11/09 8:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saye setuju dengan komen yg 1st tuh..mmg emo dibuatnye...ingat perempuan nih senang2 utk dicampak dan dikutip balik ker? kalo suami saye buat cmtuh kt saye...buatlah ape sekali pun, saye xmungkin lembut hati utk balik dengan die...bukannye senang utk sembuhkan luka di hati kalau macam tu keadaannye...

    -kamalia-

     

  • At 2/11/09 8:58 PG, Anonymous sofi said…

    salam.

    nampaknya ramai yg marahkan Nasuha kerana sudi terima aidil semula, ya? janganlah camtu, hehe. anda kena faham, cinta seorang wanita melayu mmg x mudah berubah. sbb tu wanita melayu dianggap sgt setia pd cinta. apa-apa pun, tima kaceh, sbb anda sudi komen. amat sofi hargainya.

     

  • At 2/11/09 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmng Aidil bslh sbb btndk mlulu...
    tp jgn kite lupa kt Nasuhah y tdk mnjga btas pgaulan dia sbgai sorg isteri y ptt mmtuhi kata2 suaminy slagi tdk mlngr hukum Islam...
    apa2 pon citer nie mmng best...bnyk pkra y blh kite dpt....

     

  • At 2/11/09 9:52 PTG, Anonymous kedahmari said…

    npe ske2 je si wan 2 peluk nasuha??
    konpius2...

     

  • At 2/11/09 9:56 PTG, Anonymous puteh said…

    pmpuan mang setia ok........xkan curang pnya pda suami....pmpuan gila jer yg akan curang pd suami..

     

  • At 2/11/09 9:58 PTG, Blogger ketika cinta bertasbih said…

    klu sy jadi nasuha soryh xsemudah tu nk trma org yg senang2 buang kita dulu

     

  • At 3/11/09 12:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hem...setiap org lain2..kite tak ley judge diaorg..sbb dia pun masih sygkan aidil..tu la namenye kasih sejati tiada pengganti...

     

  • At 3/11/09 4:17 PTG, Anonymous eiDnuT said…

    nasuha pon salah actually...spatutnya sbagai isteri xleh la ada smpan2 rhsia kat suami..sbb tuh berkat kmanisan rumh tngga hilang n sterusnya jd lah mcm aidil bprasangka macam2..yalah...even kita pon yg bkapel nih pkwe lmbat anta mesej pon dah tuduh dia mcam kan??sama gak la cm aidil..hri2 jmpa tp time aidil xda kat umah sape x pk bukan2 kn??so dua2 salah..

     

  • At 3/11/09 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalo sofi kate wanita melayu nih setia pd cinta..sy stuju sgt2...cz sy sdiri merase kesetiaan wanita tuh....it happens to many of my frens too....i consider it a fact, haha!

    ikhwan zaidani

     

  • At 3/11/09 5:13 PTG, Anonymous xy_yx said…

    best~~
    everybody deserve 2nd chance..
    biasa la..
    semua org buat salah..
    kn kemaafan tu dendam terindah~~
    eh, betul ke??
    haahaahha..
    anyway, buat lg cerita cmni~~
    =)

     

  • At 4/11/09 12:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la citer ni,everything perfect cuma I rasa citer ni
    ada iras-2 citer love story Mills&boons!!Anak orang kaya,
    boyfren lama coming back,jealous hubby...anyway,endingnya
    best.Tak pe la give 2nd chance coz hubby dia bknnya main kayu 3!!!Just misunderstanding je.Keep up your good job sofi.keep writing....
    =Erica zeera71=

     

  • At 4/11/09 8:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nih..
    gud job..
    ad pngajaran..
    ~chentashepet~

     

  • At 4/11/09 12:40 PTG, Blogger hambaALLAH_acik said…

    hmmm...bez cita ni...susunan citanya walaupun x ikut urutan tp leh fhm...n setiap watak dalam cita ni ok..x leh nak salahkan sp2 coz no one perfect right? len dr yg len..bgoz..keep it up.make sure if u write for next story, it will be better than this story. improve your skill of writing ya...gud job!!!

     

  • At 4/11/09 3:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez..mmg nk mrh sbb nasuha bg aidil peluang ke-2..tp ati p'rempuan mmg cm2kn..lg2 l'laki 2 prnah b'nma suami..msti ade syg lg..

     

  • At 4/11/09 7:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    akhirnyer bersame aidil..
    for me, everyone deserve 2nd chance...
    mane tau 2nd chance itu lebey baek dr 1st time.
    ~carrot~

     

  • At 4/11/09 7:29 PTG, Anonymous carrot said…

    nice...
    setuju ngan komen atas..
    sume org deserve 4 2nd chance.
    tp biar la kene pd tmpt n waktu dierr....:)

     

  • At 4/11/09 7:35 PTG, Anonymous sepatuusang said…

    mnarik..konflik bnyak..
    hepy ending..
    sukses sokmo

     

  • At 4/11/09 9:55 PTG, Anonymous ee ameera said…

    btul3.. sume org layak dpt peluang kedua..
    lagipun, bukan aidil je yg salah..nasuha pn salah jugak..
    sama2 terima kekurangan dr msg2, bru ley bhagia..~

     

  • At 5/11/09 10:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow... macam2 ulasan dan komen...
    apa pun story ni memang best...
    good job sofi... teruskan berkarya!..

     

  • At 5/11/09 12:57 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    cerita ni best..xsabar nk tggu end of story..gud job..congrates sofi.. ^_^

     

  • At 5/11/09 9:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaaaaaaaaa...
    besnyer citer niii...
    gud2..

     

  • At 6/11/09 12:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waah
    sedeynya, sampai menitis air mata sy
    well done buat penulis
    keep up the gud work
    sentuhlah lebih banyak hati dengan penamu

     

  • At 6/11/09 4:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyaaaa......
    ada sambungan x????
    jalan crita yang menarik.....teruskan usaha anda dengan mata penamu.....

     

  • At 6/11/09 8:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wan dgn haris?
    haris tu lelaki ke pompuan?
    mksudnye diorg tu?
    haha.confius confius

     

  • At 6/11/09 12:36 PTG, Anonymous sakura said…

    bersemangat betol komen yang 1st 2. betol tu x patut nasuha terima aidil balik.
    tp y pelik wan n haris...maknanya diorang 2 gay ker???

     

  • At 6/11/09 4:39 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    wah...very emo.yg komen kat atas tu..
    tp mmg betul pn..wanita melayu setia pd cinta..
    klu de yg curang tu sbb pasangan masing2..
    actually bergantung pd hati kite sndiri..
    klu kite dh tekad dlm hati takkan duakan psgan kite,
    sure x jadi kes curang kan??mm..apepun tepuk dada, tye selera..kpd penulis..citer ni mmg best..teruskn usaha ye..

     

  • At 6/11/09 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wanita mmg unik kot...sgup memaafkn krn ht masih syg?

     

  • At 6/11/09 9:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2..happy ending..

     

  • At 7/11/09 1:15 PTG, Anonymous katty_cute said…

    citer yg mnrik tp snang sgt Nasuha trima Aidil balik...but happy ending...truskan usaha anda..

     

  • At 8/11/09 4:35 PTG, Anonymous Fara Nabila said…

    tahniah..
    garapan yang sangat menarik..
    all the best to you..
    xsabar tunggu nukilan seterusnya..
    terima kasih hadiahkan saya cerpen yang bermakna..
    penuh pengajaran n tauladan..
    semoga sukses selalu..

     

  • At 9/11/09 11:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hai sume,
    nak tnye sikit bagi yang protes tuu....?
    korang sume suke laa yek kalo nasuha x trime balik aidil???
    suke ngat kalo ending camtu..?
    nanti korang x puas ati lak dgn cerpen nih
    nie dh dkre bagus dah
    amar lak camne kalo diorang x same2 lagi, xkn die nk edop tnpe kenal seorang ayah kang...?
    lagipong aidil dah mintak maaf, die dah sedar kslpn yang die lakukan so xsalah kalo nasuha terime balik..
    erm...bagi jea la peluang kedua kalo seseorg tu mmg dh insaf. kesian diorang(*!*)
    susah laa kawan sume...nk jumpe boys mcm gini
    aidil tuu contah terbaik tau..sye suke aidil tuw!!hehe=)
    kte juge dpt nmpk kasih seorang isteri terhadap bekas suami die.
    one more, memang tlh dtkdrkn oleh penulis psngn nasuha tuw En.Aidil Zafran.. kih3
    So terime jea laaaaaaaa.................

    To sofi:
    your karya kali nie mmg best sesangat!
    GOD JOB!!;-)
    kalu buat novel terus lagi syok taw
    ape2pun i'm really satisfied!!!
    KEEP ON WRITING*** ALL THE BEST SOFI!!!!!!


    _I'm guRlZ_^

     

  • At 9/11/09 1:50 PTG, Blogger cinta terindah said…

    wahhhhhh...mmg crita nie best...
    n mmg wnita mlyu lbih stia...
    so tak eran la klu Su nak blek sml ngn suami dia...
    pa2 pun...tahniah ya sofi...
    pas nie try bwat nvel plak k...

     

  • At 9/11/09 2:09 PTG, Anonymous Cik Hanyll said…

    wahh~~ade bakat buat novel!
    saya galakkan sambung cite ni untuk dijadikan novel.
    kekalkan plot cuma panjangkan sikit jadi tebal novel..
    hmm bagus..

     

  • At 9/11/09 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy stuju, setip org perlu diberikan second chance..
    mb kita akan lebih bhgia ..
    nice story n gd luck to sofi

     

  • At 10/11/09 1:46 PG, Blogger Daniera said…

    best citer ni. kalo d novel tmbh lebih dramatis mesti nangis sy bacer. hehehe. gud job. keep writing :)

     

  • At 10/11/09 10:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    permulaan cerita agak keliru sedikit...selepas menghayati jalan ceritanye menarik leh teruskan usaha semoga berjaya...

     

  • At 11/11/09 3:36 PTG, Anonymous ara said…

    best... penulis ada bakat & mungkin bakal menjadi penulis yg hebat...
    Nasuha... sy tahu dia menerima Aidil krn masa depan anaknya. kebanyakan wanita lebih mementingkan perasaan anak dr perasaan sendiri. Nasuha wujud dlm pengalaman hidup saya sendiri. Aidil pula mungkin akan menjadi lebih sempurna selepas menyedari kesilapannya dulu...

     

  • At 11/11/09 8:17 PTG, Anonymous am caya said…

    kalo aku jd aidil, aku lempang je si nasuha dgn ikhwan tu... agak2 la skit... pmpn dah kawin kene dengar ckp suami.. yg si ikhwan tu mcm nk sailang si aidil tu... xleh cmtu... sofi i love u...

     

  • At 11/11/09 10:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ak rse yg salah yer laki tu coz x slidik dlu btul2 b4 wt tndakan..sng2 jer jtuhkn talak..
    ni la lelaki EGO..lps tu nyesal..nk pjuk blik..
    huh..spatut yer laki cmni xpyah dmaafkn..tpi ni la wanita die wt something utk kbaikn sume..lbih fkirkn psl org lain dr dri sndiri..(insan brnama WANITA)

     

  • At 12/11/09 10:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud...itulah manusia..bila benda dah tak ada. bru lah rasa kehilangan..

     

  • At 13/11/09 1:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alamak.... betul2 menyentuh perasaan, baca smpai menitis airmata. gud job.. besttttt

     

  • At 14/11/09 11:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job..
    jln cite best..
    suke la..
    sy mg xminat nk lyan novel or cite jiwang..
    tp trdetik nk bce cerpen niey..
    upenye xsia2..
    mg lyan..
    keep it up..!!

     

  • At 21/11/09 12:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besnyer.....
    trusksn usaha anda
    kalau dipanjangkan lagi....
    bleh jadi novel nih.....
    good job.....................

     

  • At 23/11/09 9:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x tw la npe aq nak nanges...,,,

     

  • At 26/11/09 3:18 PTG, Anonymous nur kasih said…

    cerita yang menarik. tak melalut. good job. teruskan usaha anda

     

  • At 30/11/09 6:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saye dah lalui d exact thing that happened to nasuha...suami yg melulu jatuhkan talak kt kte..asal btembung jer nak sindir2,maki hamun.....

    pastuh bile dah tbongkar kebenaran, mule la thegeh2 mintak maaf....to be honest, i didn't forgive him like nasuha did....org lain ckp maafkan tuh lebih baik,ye..ckp mmg senang....hati saye nih 2 tahun die wat donno, anak saye dah ade sorg...bile die tau tuh anak die, mule la die slalu jenguk2 nak dtg, at d same time die merayu saye balik pd die....tp sorry sesangat, saye xbagi muke lgsung kt die.....serves him right...i did it for me and my child has no father sejak die lahir,so it's no big deal....

     

  • At 30/11/09 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    stuju ngn komen pertama..mgkn aidil tak kan dpt 2nd chance. tp ati kte kn len2..
    best..chayok2!!
    -alinz-

     

  • At 4/12/09 9:33 PG, Anonymous riezan said…

    best le citer ni.sedih,geram pun ada.tp perempuan memang cmtu.lembut hatinye.tapi best le.teruskan berkarya.ok.

     

  • At 17/12/09 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih giler,tp mmg best,i like...

     

  • At 17/12/09 2:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku nk reply komen _I'm guRlZ_^

    kalo nasuha x trime balek aidil best aper! baru buku kene ruas....lpas kene cerai tuh mcm2 die maki hamun nasuha, satu pon die xbalas.....

    plus, amar tuh xmati pon kan kalo xkenal ayah die? so xperlu pon amar jmp si aidil tuh....nmpak sgt ko xpeduli sakitnye hati nasuha diperlakukan sebegitu...nak kene pk hati ngn perasaan org lain jer...hati nasuha ditolak tepi....

     

  • At 20/1/10 11:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah penulis

    garapan cerita yang baik,
    x jemu membaca..
    tahniah

    mizz ienazs

     

  • At 20/1/10 2:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalu ak le jadi nasuha...
    mampos ak x p balik kat laki 2..
    glew tol le...tapi..
    kalu dah syg..nak wat cam ne an...
    buta toll le cintaaa...pape pun..
    gud job dear...truskan berkarya...

     

  • At 5/2/10 3:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seme owg pnh wat silp..
    dan sbg slh seowg hambaNYA adalh mjdi kewjpan kite untul slg memaafi...
    kite bkn nabi yg sempurna dalam sgla hal..
    igt tu,.....

     

  • At 19/2/10 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang digarap oleh penulis mmg memenuhi citerasa para pembaca..walaupun ada yang komen mcm2 kan!!!!hehehehe
    kepada pembaca...
    semua orang ada melakukan kesilapan dan kesilapan itu mengajar kite untuk berubah dan cuba untuk x mengulanginya lagi... dan oleh sebab itu ALLAH memberi kite akal fikiran untuk membuat pertimbangan sendiri....
    jngn wujudkan dendam dalam hati kerana dendam itu akan memakan kebaikkan seperti api memakan kayu apinya..

    Addin

     

  • At 26/3/10 12:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cite ni best sgt....cuma cara nasuha terima aidil balik mudah sgt...kn bgus kalau complicated ckit....lg menarik..

     

  • At 30/3/10 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    congratz to sofi...kalau kte syg kan some1,kte msti caya kn dia...bukan nk kata pela,tapi xsmesti nye pmpuan je yg stia..ad gak laki yg leh d hrap..so,pape hal pun,sume tu depends on pribadi sesorang..HAVE A NICE DAY!!! ASSALAMUALAIKUM W.B.T...

     

  • At 12/4/10 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hebat..jln cite yg leh wat pmbaca trut mrsa geram..tniah pnulis..spjg bpe ari bc crpen..ni yg sya rsa mnrik sgt..5 bntg utk kmu

     

  • At 27/4/10 4:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus!! cerita yang best...
    jalan cerita yang teratur, padat dan mudah difahami..

     

  • At 6/5/10 2:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyew!!!! sedeyh... but epy ending..
    pe2 pown emg best.. keep going in writting k!!!

    ~sizuoka~

     

  • At 6/5/10 2:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyew!!!! sedeyh... but epy ending..
    pe2 pown emg best.. keep going in writting k!!!

    ~sizuoka~

     

  • At 18/5/10 5:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hati prmpuan mmg lmbut apatah lg berkahwin dgn org trsyg...wlau apa pon dugaan ttp juga hadapi dgn tabah dan tidak mudah unutk mncintai org lain slain drpd suami sndri..

     

  • At 22/5/10 7:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tagugjwb lelaki swktu mnikhi wanita adlh pling brat...so sblum akd nikh kn dh brjnji shidup semati... pikir2 dlu tindakan sblum mnysal x kn sdh..ape pun cerpn ni mmg bst...bgus2

     

  • At 2/6/10 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg bagus!
    pengajaran yg berguna utk semua pembaca di luar sana..
    teruskan hasil karya yg bermutu dan mendidik pembaca.

     

  • At 9/6/10 9:02 PG, Anonymous syasya said…

    bagus cite ni ade banyak pengajaran

     

  • At 9/6/10 2:23 PTG, Blogger hantu air said…

    idea yg bgus

     

  • At 17/7/10 7:55 PTG, Anonymous Acik_chill said…

    superb!!! congrate cikgu Sofi..

     

  • At 20/7/10 10:59 PG, Blogger ANIZA said…

    waaa...cerita yg touching btol lah....best...

     

  • At 1/8/10 11:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cerita yg menarik.. teruskan usaha!!

     

  • At 2/8/10 5:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah...cedihnye cite ni..t'sentuh jiwa aku..hukhukhuk...
    tp best la cite ni.. truskn mnulis ye..

     

  • At 17/8/10 12:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syabas dan tahniah!!!kisah yg pastinya menarik,byk berunsurkn pengajaran,kisah kasih sayang antara suami dn isteri..pengorbanan,salah faham,peluang,penghargaan dll byk t'kandung ddlmnya..penyusunan ayat yg kemas dn teratur,tidak meleret b'mula dr intro,klimaks...hinggala endingnya...mmg menarik dn mengusik jiwa sy...teruskn usaha..buat lg kisah yg lain k :D

     

  • At 28/8/10 8:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    u r the best!~

     

  • At 14/9/10 12:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    juz wanna say congrtulations!!!
    bez sgt cita nie n x sia2 kn masa sya mmbca..
    ada realiti idup,ada pngjrn n ada claaassss...:)

    ~writer_wannabe~

     

  • At 14/9/10 9:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good writing.. keep it up..
    cite penuh pengisian..
    i like it..
    all the best to you..

     

  • At 30/9/10 3:14 PG, Blogger redapple said…

    hidup adalah peluang..

     

  • At 6/10/10 12:27 PG, Blogger wanda said…

    sangat2 rmantik!!hihii

     

  • At 18/10/10 1:46 PG, Blogger Sapika! said…

    olo..olo..lomantik!

     

  • At 22/10/10 8:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie....and mnyedihkan gak!!
    Alhamdulillah.ikhwan kmbali gak ke pngkal jlan..
    pengajaran:we need to give chance for someone if not someone will never give chance to us!!!!

     

  • At 23/10/10 11:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lh cite nie...feeling smue da..!!sdh tol..is the best story...information:lau kne kt aq tk mgkin da chance g kt boy tu..pluang hnye sekli je dtg..so gnekn dngn baek..!!!BAGI BOY KT UAR TU NGAN SENANG2 NK PERMAENKN FEELING GIRL!!

     

  • At 27/10/10 4:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgos r cter ni........rngkas tp syok!!!

     

  • At 17/12/10 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    congrats to writer..very nice story..keep writing..;)

     

  • At 20/12/10 3:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    god job....
    best cter nie bnyk lesson yg leh dpeljri....
    gud luck.........

     

  • At 30/12/10 4:11 PTG, Anonymous KH said…

    cerita yang amat menarik, suka duka dialam perkahwinan.. banyak pengajaran yg boleh dipelajari.. teruskan berkarya...

     

  • At 1/1/11 7:36 PTG, Blogger pinkpurplebaby said…

    giler!!tngis jgak aku huhuh
    good job!! sofi love it

     

  • At 11/1/11 12:53 PTG, Blogger adioscinta said…

    Thniah!!!!! e2 sj yg dpt sy luahkn...sy hrp awk dpt hsilkn novel nnti..

     

  • At 26/1/11 10:42 PTG, Anonymous comiez said…

    rasa nk cekik2 je laki dia 2.cemburu tahap gaban.nasib dapat isteri baik.klu x menduda la smbil ggt jari.hik3....

     

  • At 1/2/11 5:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nasuha terima aidil balik pun sebab di sudut hujung ati nya masih lagi miliki cinta yang suci hakiki.....
    and anak dowg perlu kan papa nye..........
    klu kowg kat tmpt die pun cnfrm kowg 1 kan blik fmly kowg...
    kowg x kn pntg kn skt ati kowg demi anak2...
    tu lah pengorbanan seorang ibu demi melihat wajah kegembiraan dan kebahagiaan anak nye....

    ammiramz

     

  • At 4/2/11 6:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdihhhhhhh.....skit t......tp best sgt.....

     

  • At 5/2/11 8:05 PTG, Blogger korro suffian said…

    but i like this ending... cume, rasenye lebih baik kalau aida ni jual mahal dulu and tahun perpisahan mereka dikurangkan ke 3-4 tahun... oklah... x lah lama sgt menjanda... tapi apa salahnya kalau kita memaafkan kesilapan org yg kita kasihi... mungkin itu salah satu cabaran baginya supaya dapat menyingkap apa itu kepercayaan dalam berumahtangga, supaya dia x lagi bertindak melulu.. apa yg terjadi akan dikjadikan iktibar dan selalulah bawa berbincang antara satu dengan yg lain.. hidup berumahtangga adalah satu perkongsian yg sgt2!!!
    tanpa perkongsian itulah yg menyebabkan masing2 mula melakukan hal sendiri tanpa mengetahui kemahuan dan masalah pasangan..
    dan....
    selaulah bersikap romantik dengan pasangan..
    itulah yg sebaiknya dan seeloknya untuk menambat hati si dia....
    overall,, cerpen ni memang best sgt2!!! best giler tahap dewa.... keep it up kak ana!!!!

     

  • At 21/2/11 12:24 PTG, Anonymous adima said…

    congrats,best sngt2..cuma tempoh menjnda tu lm sngt,but overall best,tersentuh hmpr nk nangis..sian su n dia sngt tabah,sifat2 mulia ada pd dirinya..write more like this..tq

     

  • At 14/3/11 3:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestttttttttt.. ^_^

     

  • At 14/3/11 4:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita nie best.. sy bg STAR.. :0

     

  • At 16/3/11 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    basttttt!!!!
    tahniah........

     

  • At 17/3/11 12:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestttt..

     

  • At 21/3/11 6:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah.... the best.....

     

  • At 29/3/11 10:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sokong !
    pmpuan melayu mmg setia...
    love dis story...

     

  • At 1/4/11 1:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tu la masa nak kwin bukan men best ,..bila cemburu main sedap rasa bagi cerai..dah menyusah kan isteri beranak sorg, besarkan anak sorang-sorang. pastu men sedap rasa juga nak balik kat isteri..pempuan melayu memang setia..yang lelakinya pula..hehhehe...suka datang dan pergi..ekekeke...

     

  • At 2/4/11 1:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya rasa cerita ini bestgiller saya ada fb my name sarah aisyah gambar saya senyum oakai baju plastik.siapa yang buat cerita ni ha

     

  • At 16/4/11 6:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan citer best. plot menarik. tapi xsuke la dia kawen semula dgn x-husbnd dia. suke-suki jer kasi talak pastu senang jer nk ajk kawen. patotny org mcm 2 xpatut dpt 2nd chance coz aftr bertahun2 bru tau janda dia xbersalah. nmpk sgt xcare dgn wife dia aftr divorce. overall, cerpen ni best.

     

  • At 24/4/11 3:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg bes...
    plot tersusun...
    keep on writing,ye!!!

     

  • At 6/5/11 11:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tabah btl nasuha..sanggup kasi 2nd..huh!!...bezz cter nehh..like..

     

  • At 1/6/11 1:36 PTG, Blogger nalhuda said…

    citer best...sedih betol jadi nasuha kan...tabah. 7 tahun menanti. itulah wanita dan ibu yg sering berkorban...

     

  • At 29/6/11 3:09 PTG, Anonymous norini said…

    best job

     

  • At 13/8/11 11:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..boleh thn

     

  • At 17/8/11 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehehe...mcm2 comment diats.....truskan karya anda....crita yg mnarik....ad plbgai emosi.....good3....

     

  • At 14/10/11 10:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hishhh! klu aq yg jdi mgsa tu.. sebulan aq x jumpe dye!
    lntk dia r nk kawen blk tpi soal hati dlu samada nk ke x tu je...

    nice story.. keep up the work,writer!

     

  • At 23/10/11 9:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job...i like it....

     

  • At 25/10/11 2:23 PTG, Anonymous nisaa said…

    menarik .. i lov this story

     

  • At 5/11/11 2:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarik tertarik kau mmg kebom....huhuhu,good job

     

  • At 28/12/11 6:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bess~

     

  • At 5/1/12 10:00 PTG, Anonymous yayakusayang said…

    best citanya...truskan usaha anda...

     

  • At 10/1/12 5:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus cuma macam biasa sangat la marah ,cerai , pujuk , namgis, anak dan kawin balik

     

  • At 29/6/12 3:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Apapn semua nya hanya cerita sebuah nOvel.....yg ending nya pasti baik punya haahhhahaha pa la korang ne...........

     

  • At 15/6/14 11:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagi aq..aidil xla jahat sgt..
    nasuha pon ada salah dy...
    dah taw hsband xsuka dy jumpa wan,knapa mesti jumpa jgak...
    ap2 pon..to writer, keep it up!!!!!

     

  • At 23/8/14 6:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bia la dia.. da penulis nk wt jalan citer cam ni, kita pakat-pakat baca je la ye..:)

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group