BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 17, 2009
Cerpen : Tragedi Lombong Lama
Nama Pena : Aaliyah Imran

Kamilah atau lebih dikenali sebagai Leha merupakan seorang kanak-kanak riang dan lasak. Walaupun hanya berumur sepuluh tahun, Leha suka melibatkan diri dalam aktiviti lasak. Hampir semua penduduk kampung Medan Selamat kenal dengan kenakalannya sehingga Leha digelar Leha tomboy.

Leha tidak kisah dipanggil sedemikian asalkan dia gembira bersama teman-temannya. Teguran ibunya tidak dipedulikan. Baginya itu hanya peraturan yang menyusahkannya. Terngiang-ngiang kata-kata ibunya siang tadi. "Leha, sudah berapa kali umi pesan.... jangan main dekat lombong sana.... Tempat tu keras....."

"Ala.... umi ini..... Leha tak pergi situ pun......" Leha cuba membohongi ibunya. Namun ibunya jauh lebih masak perangai anak bongsunya itu. "Jangan nak tipu Leha.... Umi tahu Leha pergi lombong lama tu...." Leha tidak berani memandang muka ibunya. Dia hanya memandang ke bawah sahaja sambil memegang bajunya. Sesekali dia melihat ibunya yang sedang marah dengan pandangan ekor matanya.

Dalam hatinya, Leha berfikir siapa lah yang mengadu pada ibunya. Kalau ikutkan hatinya mahu sahaja dia bertanya kepada ibunya. Namun dia pasti, ibunya pasti tidak akan memberitahunya. "Siap kau, kalau aku tahu siapa." Leha mendengus kemarahannya.

Dia tidak menyedari tindak tanduknya diperhatikan seseorang. Tiba-tiba bahunya ditepuk seseorang. Leha terperanjat bukan main kepalang. Hampir sahaja dia terjatuh dari buaian yang didudukinya hampir dua puluh minit lalu. Rupanya Salim, rakan sekolahnya. "Kau ni Salim, hampir jatuh jantungku dibuatnya." kata Leha.

"Takkan terkejut kot... Kaukan berani. Lombong puaka, hantu jin semua tu kau tak takut. Ini pula baru disapa sikit," kata Salim sambil ketawa. Air matanya hampir keluar kerana menahan ketawa. Leha hanya mencebik dan membesarkan mata. Dia cukup geram apabila diketawa Salim. Perasaan marah kerana dimarahi ibunya masih belum hilang. Dah la tu disekat oleh Salim pula.

"Dah la tu Leha.... Jangan lah marah...... Aku gurau je. Takkan marah pula. Nanti cepat tua". Kata Salim dalam nada memujuk. Salim tahu walaupun Leha bersikap seperti tomboy dengan mengenakan pakaian seperti budak lelaki namun naluri hatinya tetap seperti perempuan. Mungkin disebabkan persekitarannya membesar adik-beradik yang terdiri dari lelaki menyebabkan dia berkelakuan seperti budak lelaki.

Lamunannya terhenti apabila terdengar suara Ah Keat dan Muthu meninta maaf. Leha segera bertanya, "Apasal lambat, dah berkurun aku tunggu sini.". "Berkurun...... apa lu cakap? gua tak faham.... Ah Keat mengeleng kepala bagi menanda dia tidak faham apa yang dikatakan Leha. "Dah la tu", Muthu mencelah. "Kita sudah lambat.", kata Salim.

Mereka berempat berjalan meninggalkan tempat tersebut. Destinasi mereka ialah ke hutan kecil berdekatan lombong lama. Mereka hendak mencari spesimen pokok untuk dijadikan kajian bagi projek sekolah.

Leha tidak memberitahu ibunya arah tujuannya keluar. Leha cuma memberitahu dia mahu belajar di perpustakaan. Leha terpaksa berbohong kerana dia pasti ibunya pasti tidak akan membenarkan dia pergi berikutan kepercayaan kawasan lombong lama itu berpuaka.

Leha asyik mencari spesimen pokok tanpa menyedari dia semakin jauh dari ahli kumpulannya. Sedang asyik membelek, Leha merasakan seaakan-akan angin sejuk menghembus di tepi telinganya. Leha terkejut apabila dia merasakan namanya dibisik. Dengan segera Leha memusing belakang. "Muthu, jangan main-main la," bentak Leha. Tetapi bukan Muthu yang berdiri dibelakang. Seorang budak perempuan Cina bertocang dua sedang memerhatikannya. Leha tekejut. Jantungnya seperti hendak terjatuh. Kakinya mengeletar.

Budak perempuan itu menghulurkan tangannya. Leha berasa takut hendak menyambut tangan budak perempuan itu. "Jangan takut," kata budak perempuan tu. Leha menghulurkan tangannya. Budak perempuan itu menolong Leha bangun.

"Kamu siapa", tanya Leha. Pertanyaannya tidak dijawab. Budak perempuan itu hanya tersenyum sahaja, "Mari ikut saya," kata budak itu. "Pergi mana?, tanya Leha. Budak perempuan tidak menjawab. Leha berasa curiga untuk mengikut, namun dia tidak berani tinggal situ keseorangan. Terpaksalah Leha mengikut budak misteri itu.

Leha merasakan seperti jauh mereka berjalan. "Kita nak ke mana?, tanya Leha. "Aku penat". Budak perempuan itu berkata, "pergi rumah aku kat sana". Leha memerhatikan ke arah yang ditunjukkan oleh budak itu. Leha terkejut besar. Setahu Leha di situ tiada kawasan perumahan, yang ada hanya kawasan lombong lama. Leha segera mengangkat kaki seribu. Dia tidak sanggup menunggu lagi. Kedengaran suara budak perempuan tadi memangilnya. "Mari ikut saya balik, main anak patung sama-sama."

Leha tidak mempedulikan panggilan budak tersebut. Leha terus berlari sehingga terlanggar Ah Keat. Kawan-kawannya terkejut melihat Leha yang berlari seperti dikejar hantu. Leha tercunggap dan cuba berkata, "tolong, budak.... tocang...." Leha pengsan sebelum sempat menghabiskan ayatnya. Kelam kabut Salim, Ah Keat dan Muthu dibuatnya.

Mereka segera meninggalkan tempat tersebut. Hasil spesimen dibiarkan begitu sahaja. Leha sedar semula. Ibunya segera memeluknya. Leha terpinga-pinga sebentar. Baru dia sedar, Leha sekarang berada di atas katilnya. Leha tidak memberitahu apa yang berlaku. Dia tidak mahu ibu bapanya bimbang.

Pada malam itu Leha didatangi budak perempuan itu lagi. Dari tingkap yang terbuka, Leha dapat melihat kelibat budak perempuan bertocang dua sedang melambai-lambai ke arahnya. Terdengar sayup-sayup suara memangilnya, "Leha....marilah ikut main....".

Leha segera menutup kepalanya dengan cadar. Leha cuba untuk tidak mempedulikan. Namun suara tersebut masih kedengaran. Sepanjang malam Leha tidak dapat tidur. Hanya selepas subuh apabila azan berkemundang, Leha dapat melelapkan mata.

Hampir setiap malam, Leha didatangi budak perempuan bertocang dua itu. Ibu bapanya juag hairan kerana apabila senja menjelma demamnya datang dan pulih keesokannya. Leha semakin dihimpit kegelisahan. Budak perempuan itu tetap tidak berputus asa mengajak Leha bermain. "Ditepi perigi budak perempuan itu akan melambai-lambai mengajaknya bermain. Dari tingkap biliknya Leha dapat melihat jelas budak tersebut.

Pada mulanya budak itu hanya berdiri di tepi perigi di luar tingkapnya, namun lama kelamaan budak itu berani memasuki biliknya. Disebabkan geram, Leha mencubit budak itu dan kadang kala memukul budak itu. Budak perempuan itu kadang kala menangis dipukul Leha. Namun begitu, dia masih datang mengajak Leha bermain. Sudah hampir seminggu Leha berkeadaan demikian.

Leha tidak dapat bertahan lagi. Pada suatu malam Leha bertanya pada budak perempuan itu, kalau aku main dengan kamu, kamu tak kacau aku lagi?" Budak itu gembira mendengar pertanyaaan Leha. Dia segera mengangguk kepala. Dibawanya Leha ke sebuah alam yang asing baginya. Terpinga-pinga Leha mengikuti budak perempuan itu. Bayangan-bayangan hitam makin mendekatinya, Leha semakin cemas. Tiba-tiba budak perempuan bertocang dua itu hilang disebalik bayangan hitam. Leha menjerit ketakutan.

Leha terkejut apabila dia mendapati dia masih dibiliknya. Budak perempuan itu masih lagi datang mencarinya. Fikiran Leha semakin kusut kerana tak cukup tidur. Ibu bapa Leha semakin risau melihat keadaan anak mereka.

Mereka bercadang memangil ustaz Selamat untuk membantu mereka. Pada malam itu, Leha meracau-racau. Matanya terbeliak memandanf kiri dan kanan. Leha asyik menjerit "JANGAN GANGGU AKU!!! PERGI!!!! Aah...... "TAK MAU MAIN!!! TAK MAU!!!

Ustaz Selamat hanya mengeleng kepalanya. Dia berserah kepada yang Maha Kuasa untuk membantu Leha. Ustaz Selamat mula membaca ayat-ayat Kursi dan Yassin. Leha semakin kuat meronta melawan. Orang-orang yang memegangnya di tendang dengan kuat.

Secara tiba-tiba Leha mendapat tenaga yang luar biasa. Ustaz Selamat pun hampir-hampir diteranjangnya. Ustaz selamat mula membaca doa. Dia menghembuskan di muka Leha. Leha memandang ustaz Selamat dengan renungan tajam.

Ustaz bersuara, "Tinggalkan tubuh budak ini. Dia tidak bersalah." Leha masih menjerit dan memandang kiri kanan. Matanya liar memerhati. Sesekali terdengar suara ustaz berdengus. Sekali lagi ustaz Selamat cuba memujuk, namun gagal.

Suara Leha tiba-tiba berubah. Dia mula bercakap dalam bahasa Cina. Ibu bapa Leha terkejut besar. Mereka tidak sanggup melihat keadaan Leha sedemikian. Ibu Leha pengsan, dengan segera Dollah memegang isterinya yang pengsan. Dalam hatinya, "selamatkan anakku, Ya Allah."

Tiba-tiba mereka dikejutkan sekali lagi apabila Leha bersuara. "Saya mau main... Saya sunyi..." Leha mula menangis teresak-esak. Ustaz Selamat hanya mengeleng kepala. "Roh budak yang tak aman", bisik hatinya. Suara ustaz Selamat memecah kesunyian malam. "Pergi dari sini. Ini bukan dunia kau." Kata ustaz Selamat dengan suara lantang. Makhluk dalam badan Leha masih belum mahu mengalah.

Ustaz Selamat menyuruh anak buahnya mengambil segelas air. Anak buahnya segera berbuat demikian tanpa bantahan. Dia tahu apa niat ustaz. Gelas air diberikan kepada ustaz. Ustaz Selamat mula membaca ayat-ayat suci. Sesekali matanya memerhati Leha yang semakin kacau.

Apabila selesai, Ustaz menghembus air tersebut ke muka Leha. Mata Leha terbeliak lagi. Ustaz segera menyuruh anak buahnya memegang kaki Leha. Ustaz Selamat mula membaca ayat-ayat suci. Ustaz memegang erat ibu kaki Leha. Dengan segera dia meminta botol. Ustaz Selamat kelihatan memasukkan sesuatu ke dalam botol. Dengan segera botol tersebut ditutup. Leha yang kepenatan terdiam. Tiada lagi suara jeritan.

Ustaz Selamat bersuara, "Leha diganggu roh budak perempuan yang mati dibunuh ketika zaman komunis dulu. Dia sekeluarga dibunuh dengan kejam. Mayat mereka dibuang di lombong lama itu." Ustaz Selamat berhenti seketika dam menyambung semula. "Kemungkinan Leha telah membangunkan roh budak itu secara tak sengaja."

"Apa pun.... Leha sekarang selamat. Syukur pada Allah", kata Ustaz Selamat lagi. Ibu Leha sedar semula dari pengsan. Mereka berterima kasih kepada ustaz Selamat. Sejak dari hari itu Leha tidak bersikap degil lagi. Dia tidak berani pergi ke lombong lama itu lagi.
posted by Penulisan2u @ 3:37 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
62 Comments:
  • At 17/10/09 9:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Seram!

     

  • At 18/10/09 12:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seram meh,

    takut gile :(

    dh la bce wktu mlm lak 2.

     

  • At 18/10/09 6:32 PTG, Anonymous Aaliyah Imran said…

    tq kerana komen...

     

  • At 19/10/09 11:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple... ok la...

     

  • At 19/10/09 2:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan...
    gud try penulis....

     

  • At 20/10/09 9:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan
    seram boleh tahan

     

  • At 21/10/09 11:04 PG, Anonymous hanil said…

    best gile
    boring asyik baca cite cinta je
    skali2 cite cmni layan gak

     

  • At 21/10/09 11:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boley tahan..cume kalu wat time leha kne ganggu tu lebey lame lg best..pastu imbas pasal dak cine tu..huhu..cukuuup raseee..hehhe

    well..thumbs up for u penulis..brani wat crite cmni..seram gakk..even tghari aku bce..yelah aku dok sorg weyh..huhu..
    rumet ku cepat balik..kite g lunch..

    -miss_purple-

     

  • At 21/10/09 6:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seram la..
    nasib baik baca waktu siang..

     

  • At 22/10/09 12:40 PTG, Anonymous Aaliyah Imran said…

    thanks krn baca cerpen ini... saya akan menghasilkan lagi cerpen unsur ini....

     

  • At 28/10/09 4:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu...seramnya..
    well done Aaliyah Imran!!!
    keep it up =D

     

  • At 28/10/09 11:55 PTG, Blogger Aaliyah Imran said…

    lebih banyak cerpen spt ini akan menyusul

     

  • At 30/10/09 11:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seram...waa...huhu

     

  • At 31/10/09 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuhh..nasib aik aku xbce malam tadi..bace siang2 pon berdiri tegak bulu roma aku..penulis berjaya menyeramkan aku..hahaha...nice writing.keep it up...harap kat koleksi cerpen ni lebih banyak lagi cerpen2 seram cam gini..layan citer cintan je pon xbest gak..

     

  • At 3/11/09 11:33 PG, Anonymous nana_nini said…

    citer gantung ckit le.. tp unsur2 sapen dan seram tu ada gak time baca citer ni.. sy bagi 3 setengah..

     

  • At 4/11/09 2:08 PTG, Anonymous diera said…

    sy mmg ske cte seram nie bnyk babak suspen...tingkatkn usaha g,k...gud luck...

     

  • At 15/11/09 8:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    caya lah beb!seram gila...sampai kakak aku gigil.mau tak ye,bca tngah malam.kul 12!tpi still tk menakut kan ku!

     

  • At 18/11/09 12:13 PTG, Anonymous blev said…

    ok leh buat aku seram gak lah...nice try...

     

  • At 30/11/09 12:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh la srm....
    bce kol 12 tgh mlm....
    b'diri gk buku roma...
    haiyo...
    keep it up writer!
    gudjob!!

    -gemsgurlz-

     

  • At 8/12/09 11:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    moral citer: jgn lawan cakap mak, jgn tipu mak, x baik oooo.. -aiko-

     

  • At 8/12/09 1:35 PTG, Blogger merpati merah putih said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 8/12/09 1:37 PTG, Blogger merpati merah putih said…

    good, kena dgn citrasa sy yg sukakan
    cerita2 seram. good luck~!!...

     

  • At 10/12/09 11:05 PTG, Blogger nabilah said…

    ya ampun...!! menakutkan...!!

     

  • At 7/1/10 11:37 PTG, Anonymous cikgu aida said…

    bleh thn seram..mendebarkan bla baca.hrp tulis lbh byk lg coz sya suka citer2 mcm ni...:)

     

  • At 1/2/10 12:52 PG, Anonymous deqnamalu said…

    aku bce time tgh mlm..
    agak seram..
    neway good work..

     

  • At 2/2/10 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x seram lgsg

     

  • At 4/2/10 10:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tu la leha..
    jgn maen kt lombong lg k

     

  • At 6/3/10 11:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    macam ni la syok,x macam cerpen cinta-cinta jer...

     

  • At 9/4/10 5:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hee.best la gak cite nie meyhhh

     

  • At 12/4/10 3:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cite dh leh agak.....x suspen..

     

  • At 17/5/10 9:21 PG, Anonymous Orang IMBA said…

    Seram skali man....baik jga crita...truskan usaha baik!syabas!

     

  • At 18/5/10 10:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wlupun jln cite cm ley agk..
    but still nice..seram..
    good job writer..!

    ~myamiey~

     

  • At 16/6/10 11:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite bes,pegajrn pd yg lwn ckp org tua

     

  • At 20/6/10 1:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bahasa bgus,jln cerita pun menarik.
    tp x tau asal x rse seram pun wlau bca kul 1.30 pg ni. huhu. sbb,,express sgt kot..=)
    neway,good try penulis!!

    -A.N.A-

     

  • At 8/7/10 10:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbest

     

  • At 20/8/10 6:51 PTG, Anonymous suriati said…

    lg seram lg best, sy pun suka baca cte yg seram2..cte ni blh jd pengajaran kpd budak2 yg xnk dgr kata..bagus jln cte dia, xda lah berbelit-belit

     

  • At 16/9/10 4:55 PTG, Blogger ummu said…

    citer best..
    very2 best..
    but kLO nak tingkatkan mutu nyer..
    saya sarankan imbas lebih banyak pasal dak cina 2..
    n then kalo si Leha 2 kena rasuk lebih lama g bagus..
    seb bek lyn citer ni time ptg..
    k agi..
    dri asyik lyn citer cinta - cintan ney.. huhu..
    nice work! :D

     

  • At 25/9/10 8:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takut sangat.tak sanggup nak baca lagi

     

  • At 29/10/10 2:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm.nice story..tp, tingkatkan kekuatan cerita anda agar lebih mantap lagi..kesilpan ejaan teranjang tu..septtnya terajang..bnyk kali sya membaca cerita seperti ini dan kesilapan ini adalah paling ketara sekali

     

  • At 29/10/10 9:24 PTG, Blogger yan93 said…

    BEST...tp xckup seram....

     

  • At 3/11/10 1:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seriau den....he3...best lah wpun mcm pendek je die pnye jln crite...tp BEST!!!...

     

  • At 7/11/10 12:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x lh best sngt...

     

  • At 2/12/10 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.kalo bleh panjangkan lg...

     

  • At 11/12/10 5:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good
    me2all

     

  • At 15/12/10 2:10 PG, Anonymous jeb_art said…

    aku rase kalo pengarang nih ade info pasal buang hantu .. mesti jadik real sikit cerpen nih .. picit ibu jari kaki pastu sumbat dalam botol ?? .. gilo apo roh main tangkap tangkap .. ?

     

  • At 15/12/10 5:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan crita da byase ad kt lm movie..klau bleh wt kelainan cket..ap pn truskan usaha anda..keep up with the good work!!

     

  • At 21/12/10 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seram.
    but pape p0n ,,,nice story

     

  • At 4/3/11 2:01 PTG, Anonymous nurul said…

    xda seram pown.......

     

  • At 14/3/11 10:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x leh pnjg lg ke??
    :O

     

  • At 10/4/11 3:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xseram pon .
    adoii .borim kit cter .

    anywy lin kli wp molek ag deh .
    ~*~afiey~*~

     

  • At 14/4/11 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wee.. seram

     

  • At 29/4/11 9:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    MENAKUTKAN........:D

     

  • At 8/6/11 4:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    2 laaaa...kn mak dh psan jgn maen kt ctu..,tgok,,cian mak...hehe . .best laa dpt lyan seram kgkdg

     

  • At 26/7/11 5:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuhhhhh............

    dup dap dup dap....hahaha

     

  • At 19/10/11 12:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    selepas membaca cerpen ini dan cerpen "sumpah itu hantu" jiwa saya mula menyukai cerpen seram ... harap2 ada lagi cerpen seperti ini menyusul ... terbaikkk!!!

     

  • At 6/12/11 5:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuhhh...seram2..

     

  • At 19/4/12 9:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kampung medan n lombong..ahahhaa cam kat tempat kami plak...ok tp kurang rencah la...gud try ..usaha lg...k

     

  • At 14/5/12 3:23 PTG, Blogger Cik Purple said…

    bes jugak....gud try....:))

     

  • At 6/6/12 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dengarlah nasihat ibu bapa..

     

  • At 10/6/12 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seram .....!!!!!!!!!!!!!!!!

     

  • At 22/6/12 2:35 PTG, Anonymous Sakura GurL said…

    seramnya cite nie .. menggeletar lutut time baca....

     

  • At 7/12/12 10:49 PTG, Blogger Era Kecik said…

    best! tulah, mak cakap tarak mau dengar. kan dah kena.

    jom main. hehehe :P

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group