BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 24, 2009
Cerpen : Rintihan Kekasih
Nama Pena : Nukilan Hati

"RIA sayangkan Ary." Kata-kata itu masih tergiang-giang dalam telinga Ary Zekry. Air mata lelakinya tumpah lagi. Teresak-esak dia menangis bagaikan anak kecil sambil memeluk bingkai foto seorang gadis. Jam tangan pemberian Suria sentiasa melekat pada pergelangan tangan Ary Zekry.
"Mengapa Ria tinggalkan Ary. Kalau Ria sayangkan Ary…Ria tidak akan tinggalkan Ary menanggung kesalahan begini." Ary Zekry merintih pilu. Jika masa dapat diulangkan kembali dia akan menyayangi gadis bernama Suria itu tanpa berbelah bagi. Dia tidak sesekali mengkhianati cinta tulus Suria. Dia yang tidak tahu menghargai gadis sebaik Suria. Dia hanya tahu menyakiti gadis itu tanpa ada rasa simpati. Paling menyedihkan dia tidak pernah ikhlas mencintai Suria.
"Yang pergi tidak akan kembali Ary." Entah bila Umi terpacak depan pintu biliknya. Umi aturkan langkah merapati anak tunggalnya itu. Diusap-usap lembut rambut Azry Zekry dengan penuh kasih sayang. "Bila dia sudah tiada baru Ary mahu menghargainya. Jika tidak Ary terus-terusan mempermainkan hati dan perasaan dia." suara Umi. Kesal dengan sikap Ary Zekry.
"Maafkan Ary…umi. Ary menyesal umi. Ary benar-benar menyesal…" Ary Zekry menangis pilu.
"Menangis air mata darah sekalipun Ria tidak akan kembali Ary. Ria pergi dengan hati yang terluka. Terluka dengan cinta palsu Ary. Tapi percayalah Ria telah memaafkan Ary. Ary pasti lupa yang Ria punya hati yang tulus dan seorang yang pemaaf. Umi sedih kerana Ary menyakiti gadis sebaik Ria." Umi juga tidak sanggup melihat keadaan Ary Zekry yang tidak sudah-sudah menyalahkan diri sendiri. Ary Zekry tidak lagi terurus. Makan dan minumnya terabai sejak pemergian Suria.Tapi apa yang berlaku adalah salah Ary Zekry sendiri. Ary Zekry yang tidak tahu menilai intan yang berada di depan matanya.
"Ria…." Wajah Suria terbayang di ruang mata. Otaknya ligat berputar menggamit kenangan lalu.

********************************************
"MAAF….." ucap gadis yang melanggar bahunya itu. Gadis bertudung putih itu tunduk mengutip buku-buku yang berselerakkan atas lantai. Dia hanya memandang tanpa membantu gadis terbabit. Padanya gadis itu yang bersalah maka gadis yang patut mengutip semula buku-bukunya itu.
"Maafkan saya." ucap gadis itu lagi. Dia hulurkan kesemua buku itu kepada Ary Zekry. Seketika Ary Zekry terpaku. Ayu juga raut wajah gadis itu. Kata orang sedap mata memandang.
Sekuntum senyuman dilirikkan kepada Ary Zekry. Tergesa-gesa gadis itu berlalu pergi.
Ary Zekry aturkan langkah ke kaunter pembayaran. Sejak berpisah dengan Fiona dia
Sentiasa menyibukkan diri dengan kerja di pejabat. Masa lapangnya pula dihabiskan dengan membaca buku. Tidaklah dia terlalu memikirkan kekecewaan di hati akibat ditinggalkan Fiona. Bahagiakah Fiona mengahwini lelaki yang seusia dengan ayahnya itu? Fiona tentu menderita. Tapi apa boleh buat gadis itu terpaksa menerima pilihan orang tuanya. Ayahnya Fiona menanggung beban hutang yang banyak. Dan Fiona perlu berkorban. Mulianya hati Fiona. Sayangnya Umi tidak pernah lihat kebaikan hati Fiona. Umi asyik mengatakan Fiona perempuan tidak baik. Argh! Umi hanya pandang pada zahirnya saja.
"Encik ada MPH card?" Ary Zekry tersentak dari lamunan. Dia mengangkat kepalanya. Tertegun dia memandang gadis yang bersuara lunak itu. Bukankah itu gadis yang melanggar bahunya tadi.
"Maaf…" Ary Zekry tersenyum malu. Dia mengeluarkan sekeping kad berwarna merah dari dompetnya lalu dihulurkan kepada gadis terbabit. Sempat dia mengerling tag nama yang tergantung pada leher gadis itu. Suria…nama gadis itu Suria. Nama yang cukup indah. "Semuanya RM 150 sahaja. Ini member card encik." Dia hulurkan semula kepada kad tersebut kepada Ary Zekry.
"Suria bermaksud matahari. Mengapa tidak letak Nur di depan nama awak? Nur Suria…bermaksud cahaya matahari." ujar Ary Zekry sambil menyerahkan jumlah wang secukupnya ke tangan Suria. Suria tersenyum.
"Terima kasih. Datang lagi." Dia serahkan buku-buku Ary Zekry dengan resit pembayaran sekali. Ary Zekry berlalu pergi. Suria hanya memandang langkah kaki lelaki itu. Dalam hatinya dia memuji lelaki itu sememangnya kacak dan bergaya.

SEJAK itu pertemuan demi pertemuan terjadi. Bagaikan ada jodoh antara mereka. Suria memberikan salam perkenalan kepada Ary Zekry. Dari seorang sahabat mereka menjadi kekasih. Bersama Suria…Ary Zekry dapat melupakan ingatan pada Fiona. Hidupnya yang agak malap disinari kembali dengan matahari. Umi juga cukup berkenan dengan Suria. Suria seorang yang ringan tulang dan pandai mengambil hati. Namun sayang seribu kali sayang, tidak sekelumit perasaan cinta untuk Suria di hati Ary Zekry. Cinta Ary Zekry hanya untuk gadis yang bernama Fiona. Suria hanya sebagai sandaran mengubat kesunyian di hatinya.
"Kau tidak patut buat Ria begitu Ary. Kau dah janji dengan dia tapi senang-senang kau mungkiri janji. Kau sudah memalukan Ria sekeluarga. Last minute baru kau nak batalkan pernikahan kamu." Umi melenting. Tidak sampai hati dia mahu menipu Suria semasa di talian tadi. Suara gadis tenang dan langsung tidak ada nada marah bila dia pinta majlis pernikahan tersebut dibatalkan atas sebab-sebab tidak dapat dielakkan. Semuanya atas kehendak anak bujangnya itu.
"Ary sayang dia tapi Ary tidak cintakan dia Umi." balas Ary Zekry tanpa ada rasa bersalah. Punca dia bertukar fikiran disebabkan oleh kemunculan semula Fiona. Fiona kembali menagih cintanya. Tidak bahagia bersama lelaki tua yang dikahwininya biarpun punya harta melimpah-ruah. Fiona pinta perhubungan mereka yang terputus dijalinkan semula. Ary Zekry tanpa perlu berfikir panjang menjalinkan hubungan dengan Fiona tanpa pengetahuan Umi dan Suria. Malah dia sudah beberapa kali terlanjur dengan Fiona yang masih bergelar isteri orang.
"Habis mengapa kau beria-ia suruh umi meminang Ria dahulu kalau kau tidak cintakan dia. Jangan mempermainkan perasaan orang lain Ary. Ria itu gadis yang baik. Umi pun sukakan dia."
"Ary bercinta dengan Ria sebab hanya untuk melupakan Fiona. Tapi Ary bukan betul-betul cintakan Ria. Ary cintakan Fiona. Ary minta maaf umi. Lagipun Fiona sudah kembali semula pada Ary. Ary tidak perlukan Ria lagi."
"Ya ALLAH…kau dah gilakah Ary. Tergamak kau permainkan cinta Ria pada kau semata-mata kerana Fiona. Kau tahu tak Fiona itu sudah jadis isteri orang? Kau tahu hukumnya menjalinkan hubungan dengan isteri orang?" Umi mengurut dada.
"Fiona akan bercerai dengan Dato’ Baharom dalam masa terdekat ini. Lepas dia habis edah nanti Ary akan memperisterikan dia sama ada umi suka atau tidak. Ria juga tiada hak untuk menghalang Ary. Ary akan bertemu dengan Ria untuk memutuskan hubungan kami. Apa yang berlaku pada Ria selepas itu bukan menjadi soal pada Ary lagi. Terpulang pada dia nak meraung atau nak kecewa. Ary tidak pernah cintakan dia. Salah dia kerana mencintai Ary." Nyata Ary Zekry sudah merancang segalanya.
Ada keluhan dari bibir Umi. Kecewa dengan cinta buta Ary Zekry pada perempuan seperti Fiona.
"Ary akan menyesal nanti!" Umi bingkas bangun memanjat anak tangga. Laju air mata
Umi mengalir bila mengenangkan wajah Suria. Tidak wajar gadis sebaik Suria disakiti hatinya. Malu Umi mahu bersua muka dengan gadis itu nanti. Ary Zekry amat mudah membuat keputusan tanpa memikirkan perasaan di sebelah pihak Suria.

*************************************
"MAKCIK minta maaf bagi pihak anak makcik. Makcik telah memalukan Pak Dolah sekeluarga." Umi menundukkan kepalanya. Ary Zekry yang duduk di sebelahnya langsung tidak menunjukkan sebarang perasaan bersalah. Boleh buat muka selambanya.
"Kami dah maafkan. Mungkin Ria dan Ary sudah tidak ada jodoh." balas Pak Dolah, ayah Suria lembut.
"Kami tidak simpan dendam atau benci dalam hati. Majlis yang tidak jadi kami gantikan dengan majlis makan-makan dan buat sedikit doa selamat. Kami tidak kisah apa yang orang akan mengata tentang perkahwinan Ria yang tak jadi. Apa yang berlaku itu adalah ujian dari Allah." celah Mak Siti, isteri Pak Dolah.
Ketenangan yang terpamer pada wajah kedua orang tua Suria membuatkan Umi makin rasa malu dan bersalah. Fikrinya tadi kedatangan dia akan dicemuh dan dimaki-hamun. Namun sebaliknya pula yang terjadi. Dia disambut dengan layanan yang baik.
Suria muncul dibalik pintu. Dia mengukir senyuman melihat kehadiran dua tetamunya itu. Pantas dia menyalami Umi dan mencium tangan wanita itu. Dia masih tidak mengetahui tujuan kedatangan Umi dan Ary Zekry. Dia baru pulang dari pkcan membeli sedikit lauk-pauk dan sayur-sayuran untuk makan tengahari nanti.
"Langkah kanan betul. Umi dan Ary bolehlah makan tengahari di sini. Ria pergi masak dulu." suara Suria tanpa mengesyaki apa-apa.
"Tak perlu Ria. Ary ada hal sikit nak bercakap dengan Ria. Boleh kita keluar sekejap?" Ary Zekry yang sejak tadi mendiamkan diri bersuara. Biarlah dia sendiri yang memberitahu Suria tentang perkara tersebut. "Boleh pakcik dan makcik izinkan saya bawa Ria keluar sekejap."
Kedua orang tua Suria menganggukkan kepala. tiada riak risau pada wajah mereka. Mereka yakin Suria boleh menerimanya dengan hati yang tabah. Suria anak yang tidak cepat melatah.
"Sekejap ya." Suria meluru masuk ke dalam biliknya. Seketika dia keluar membawa
satu bungkusan berbalut hadiah. "Ayah…ibu…Ria keluar dengan Ary dulu." ujarnya lalu mengikut langkah Ary Zekry.
Kereta Toyota Vios milik Ary Zekry behenti berdekatan dengan sebuah jambatan kecil. Dia melangkah keluar dari perut kereta diikuti oleh Suria. Mereka duduk di atas jambatan itu sambil mengayunkan kaki. Sungai yang mengalir bawah jambatan itu bersih dan jernih. Beginikah suasana kehidupan di kampung. Tiada asap atau habuk-habuk kotor seperti di Bandar. Udaranya segar.
"Ria….Ary tidak pernah cintakan Ria." Tidak perlu bermukadimah. Lebih baik berterus-terang saja.
"Selama ini Ary memang tidak pernah mencintai Ria. Ria yang perasan sendiri. Ary terima cinta Ria pun kerana Ary nak lupakan bekas kekasih Ary dulu. Ary terlalu cintakan dia walaupun dia sudah jadi isteri orang. Ary batalkan pernikahan kita kerana dia. Dia sudah kembali ke sisi Ary semula. Dia segala-galanya pada Ary. Malah Ary dan dia sudah terlanjur."
Tersentap Suria. Beristiqfar dia dalam hati. Rasa kecewa tetap ada. Rasa terluka juga tetap ada. Dia hanya manusia biasa. Punya hati dan perasaan. Pengakuan Ary Zekry menghiris hati perempuannya.
"Zina dengan wanita yang berstatus isteri orang itu berdosa besar Ary. Hukum renjam sampai mati mengikut undang-undang Islam." tutur Suria lembut. Hanya sekadar memberikan sedikit nasihat
"Aku bawa kau ke sini bukan nak dengar ceramah atau nasihat dari mulut kau! Kau tak perlulah nak tunjuk kau tu alim sangat Ria. Kadang-kadang orang alim ni lagi teruk dari aku! Lagi pandai berselindung!" Ary Zekry melenting. Dia sudah berengkau dan aku pada Suria.
Suria tersenyum. Ary Zekry sudah berubah. Lelaki ini bukan lagi Ary Zekry yang dia kenali sebelum ini. Dia bingkas bangun memeluk tubuh. Sejuk. Cuaca dilangit sudah menjadi mendung. Tanda-tanda hujan akan menyimbah ke bumi.
"Hubungan kita putus di sini. Aku mahu kau pulangkan cincin pertunangan itu. Kau tidak lagi layak menyarungkan cincin aku ke jari manis kau!" Ary Zekry menadah telapak tangannya. Suria tidak banyak bicara. Dia buka cincin pertunangan tersebut lalu diletakkan pada telapak tangan Ary Zekry.
"Siapa nama dia? Pasti dia gadis yang cantik."
"Fiona. Kau memang tidak setanding dengan Fiona. Kau kolot!"
"Terima kasih kerana pinjamkan cinta Ary buat Ria walaupun hanya sekejap. Ria tidak pernah menyesal mencintai Ary."
"Aku tidak pinjamkan cinta aku pada kau! Kau yang terhegeh-hegeh menagih cinta dari aku. Pada aku…kau cuma alat permainan aku je. Tempat untuk aku hilangkan kesunyian di hati. I’m so sorry Ria. Soal hati dan perasaan ini tidak boleh dipaksa-paksa." Kejam sekali kata-kata Ary Zekry. Langsung tidak memikirkan hati dan perasaan Suria.
Suria memandang wajah Ary Zekry. Raut wajah bujur sirih itu tetap tenang meskipun hatinya terluka.
"Maafkan Ria kerana mencintai Ary." Bungkusan kotak yang berbalut hadiah itu diberikan kepada Ary Zekry. Lelaki itu mengerutkan dahi. Lambat-lambat dia menyambut pemberian Suria itu.
"Hadiah birthday Ary. Selamat hari Lahir ke 27. Semoga ALLAH murahkan rezeki dan panjangkan umur Ary." ucap Suria. Bibirnya tidak putus-putus mengukir senyuman. Ary Zekry termangu. Dia lupa hari ini adalah hari lahirnya yang ke-27 tahun. Suria mengingati hari lahirnya. Hari ini juga genap tiga tahun mereka berkenalan.
"Thanks."
"Ria sayangkan Ary." Itulah kata-kata terakhir yang Ary Zekry dengar dari bibir Suria. Kemudian mereka tidak lagi berjumpa. Ary Zekry hanyut dengan cinta Fiona yang penuh dengan noda.

**************************************
ARY Zekry bersujud pada yang Maha Esa. Menadah tangan memohon keampunan atas dosa dan kesilapan yang dia lakukan. Air matanya menitis mengenangkan dosa-dosanya pada TUHAN. Dia insaf. Dia lalai dan mengabaikan tanggungjawab pada TUHAN. Ary Zekry melipatkan sejadahnya. Kemudian dia rebahkan diri atas katil. Dia bersyukur kerana lumpur itu tidak terus membaluti tubuhnya. Fiona…nama gadis itu meniti pada bibirnya. Fiona hanya bermuka-muka. Cinta diperalatkan untuk melempiaskan nafsunya. Betul kata Umi. Fiona bukan gadis yang baik.
Ary Zekry melihat jam di tangas. Dia merengus kegeraman. Sudah pukul dua petang namun klien yang ditunggu masih belum tunjuk muka. Sudahlah malam tadi dia bersengkang mata menyiapkan design untuk klien terbabit. Dalam hati yang sedang panas dia terdengar gelak
ketawa sekumpulan perempuan yang duduk di belakangnya. Ary Zekry mencebik bibir. Meriah sungguh kumpulan perempuan itu. Menonjol betul tawa mereka. Tak tahu malu!
"Bertuah you Fiona. Dapat suami kaya. Dah tu dapat pulak anak ikan yang kacak dan seksi. I macam tak percaya lelaki sekacak itu teman lelaki you dahulu. Jealous I tahu."
Ary Zekry memasang telinga. Ah! Ramai perempuan bernama Fiona. Mana mungkin Fiona itu adalah Fiona kesayangannya.
"I bijak dan jelita pastinya I akan dapat keduanya sekali. Satu tempat I memperolehi kemewahan dan satu lagi tempat I memuaskan nafsu I."
Itu suara Fiona. Benar itu suara Fiona. Ary Zekry cukup kenal lunak manja Fiona.
"I respect dengan you Fiona. Lelaki itu percaya pulak bulat-bulat yang you akan bercerai dengan orang tua tu."
"Bodohlah I kalau I berpisah dengan orang tua tu. Ary Zekry boleh beri apa pada I. Tempat I melempiaskan nafsu I bolehlah." Fiona ketawa besar.
Sakit hati Ary Zekry mendengarnya. Ary Zekry bingkas bangun. Serentak itu dia bersemuka dengan Fiona. Tidak teragak-agak Ary Zekry melayangkan penampar pada muka Fiona. Berdarah bucu bibir Fiona.
"Perempuan sundal!" Tanpa membuang masa Ary Zekry berlalu pergi dengan hati yang bengkak.
Dia memutuskan perhubungan Fiona. Dengan Dato’ Baharom dia bersemuka. Segala-galanya diceritakan pada lelaki. Lelaki itu meradang dan hampir mahu membunuh Ary Zery. Lelaki mana tidak gila bila mengetahui isterinya berzina dengan lelaki lain. Ary Zekry sanggup dihukum. Teruk dia dibelasah dengan pengawal peribadi Dato’ Baharom sebelum dilepaskan. Apa yang berlaku pada Fiona dia tidak ambil peduli. Itu bukan masalah dia. Pandai-pandailah Fiona menanggung kesalahan sendiri.
Wajah ayu Suria menerpa. Dia berdosa pada gadis itu. Mempermainkan cintanya yang ikhlas dan tulus. Mahukah Suria menerima dirinya yang kotor ini? Suria pastinya akan menerima dia semula. Suria mencintainya. Cinta Suria akan diraih kembali. Ary Zekry bulat tekad untuk menjejaki Suria semula. MPH Bookstore. Suria mungkin masih bekerja di situ.

***************************************
"RIA tidak bekerja di sini lagi. Ria…" Wajah pengurus MPH Bookstore itu berubah. Nampak sayu sekali begitu jua dengan pekerja-pekerja di kedai buku itu.
"Ada sesuatu yang berlaku pada Riakah sampai dia behenti kerja? Mungkin pasal perkahwinan kami yang tak jadi tu." Ary Zekry tampak hampa. Orang yang dicari tidak ditemui.
"Bukan begitu. Saya rasa mungkin ada baiknya encik pergi ke kampung Ria. Di sana nanti encik akan tahu."
"Baiklah. Terima kasih." Bergegas Ary Zekry bertolak ke kampung Suria di Perak. Bibirnya mengukir senyuman. Kali ini dia akan melutut untuk melamar gadis itu semula.
Terkebil-kebil mata Ary Zekry melihat orang ramai mengerumuni rumah Suria. Ada kendurikah? Atau majlis kenduri untuk perkahwinan Suria. Ary Zekry membuat andaian. Dia melangkah keluar dari perut kereta. Teragak-agak dia memberikan salam. Semua mata memandang ke arahnya. Salamnya berjawab. Wajah tua ayah Suria terpacul di muka pintu. Pak Dolah menjemput anak muda itu masuk ke rumahnya. Hairan…wajah penghuni rumah itu suram dan tampak sedih. Mereka menimbulkan tanda tanya pada Ary Zekry. Suria pula langsung tidak kelihatan.
"Ria ada pakcik?" Ary Zekry bertanya. Pak Dolah menarik nafas panjang. Tidak diduga sekali kedatangan Ary Zekry ke sini.
"Ria….Ria sudah tiada lagi Ary. Ria kemalangan ketika berada di Mekah mengerjakan Umrah. Jenazah Ria sudah selamatkan di kebumikan di Mekah atas permintaan Ria di saat akhirnya."
"Ria seakan tahu Ary pasti akan mencarinya di sini kelak. Ada pesanan dari Ria buat Ary. Ria mohon maaf dari Ary sekiranya dia ada berbuat salah pada Ary. Dan dia mahu Ary tahu yang Ary tetap berada dalam hatinya untuk selama-lamanya. Dia sentiasa doakan kebahagiaan Ary di dunia dan akhirat. Ary…yang hidup pasti akan mati cuma kita tidak tahu bila masanya kita akan mati. Bersabarlah…ALLAH lebih menyayangi Ria."
Lemah segala sendi lutut Ary Zekry mendengar perkhabaran yang disampaikan kepadanya. Pak Dolah menepuk-nepuk bahunya lembut. Air matanya merembes keluar. Suria
pergi meninggalkan cintanya. Mengapa Suria pergi setelah cintanya bersemi dalam hati ini. Mungkin balasan TUHAN kerana mempermainkan cinta tulus Suria. Ria…maafkan Ary….

"RIA…………" Ary Zekry melaung nama Suria lagi. Ary Zekry kembali ke alam realiti semula. Umi memeluknya erat. Tiada apa yang dapat Umi lakukan untuk memujuk hati Ary Zekry, anak lelakinya itu. Saban hari Ary Zekry akan merintih dan menyebut-yebut nama Suria. Sudah tiga bulan Ary Zekry berkeadaan sedemikian rupa.
"Ya ALLAH…kau berilah kekuatan pada anakku ini." Umi sentiasa berdoa dalam hati agar semangat Ary Zekry kembali pulih.
"Sampai hati Ria tinggalkan Ary…Kenapa Ria tidak tungggu Ary?" Ary Zekry merintih lagi. Perginya Suria memberikan kesan yang mendalam di hati Ary Zekry. Sukar untuk dia menerima permergian Suria walaupun jasad Suria telah lama dimamah tanah. Lebih perit dia tidak dapat menatap wajah Suria untuk kali terakhir. Seperti kata Umi menangis air mata darah sekalipun Suria tidak akan kembali. Sudahnya Ary Zekry meraung dalam pelukkan Umi.
Tamat……
posted by Penulisan2u @ 6:47 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
71 Comments:
  • At 24/10/09 2:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huh...
    lelaki semua sama jee...
    xblh percaya...

    heheheeee..
    tuk penulis...best citez neh...
    gud luck yee...

     

  • At 24/10/09 3:08 PTG, Blogger Aku Sendiri said…

    aah..betol tu..tp cite ni memang sedih..

     

  • At 24/10/09 3:33 PTG, Anonymous sakura said…

    betul 2 lelaki memang jahat
    pompuan y baik dia x mau pompuan y jahat jgk dia nak.
    bagus la lelaki jahat utk pompuan y jahat.
    nasib baik suria mati kalau tak kesian kat dia dpt lelaki y bukan 'teruna suci, lagi
    suria boleh dpt lelaki y lagi baik dr ary

     

  • At 24/10/09 3:58 PTG, Blogger ♥ QaseH ♥ said…

    sedey nyer,,,memang touching bacer good writer,,cyok2

     

  • At 24/10/09 4:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie best n mnyedihkan..
    laki mmg kjm..
    ske mainkan perasaan pmpuan..

     

  • At 24/10/09 5:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tq atas komen-komen anda. ~Nukilan Hati~

     

  • At 25/10/09 1:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    woaaahhh!!!! x gune punye lelaki!!! sesedap hati die nak buat cam tu kat suria!!! huh!!!

    best!!

     

  • At 25/10/09 2:05 PG, Anonymous putri_story said…

    xadil salahkan ary semata-mata,
    mcm mne dgn fiona?
    fiona kan perempuan??
    dalam kes ni, fiona yg mainkan perasaan ary...
    perasaan lelaki pon terkadang dipermainkan...
    xsemua makhluk yg brnama prmpuan 2 suci...
    walaupun lelaki sepatutnya membimbing perempuan,
    ttp lelaki juga makhluk Allah yg rapuh,
    sebab dia dicipta dr tanah liat...
    dunia tak adil seandainya hukuman cuma dijatuhkan pada lelaki semata-mata...
    bg writer, cte anda best...
    truskan brkarya...

     

  • At 26/10/09 9:49 PG, Blogger najwa said…

    mmg sedeh citer ni..kesian suria tp x pe suria bahagie..kesian gak kt ary jd cm 2.stay strong ary.cayok2.

    najwa rawi
    adriena_25@yahoo.com

     

  • At 26/10/09 1:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kesiannye suria 2....cinte die suci sngt....aku kagum dgn semangat ria dlm, cete nide....susah nk dpt pmpn sekuat dia....kpd penulis cete ko mmg best...tahniah...nk nangis aku dibuatnya...

     

  • At 26/10/09 3:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet....

     

  • At 26/10/09 7:59 PTG, Anonymous aniess said…

    setiap insan berhak untuk bercinta & dicintai...tidak semua akan memperoleh kebahagiaan apabila bercinta...cuma ingatlah..cinta sejati hanya sekali seumur hidup... apabila kita memberi & menerima cinta... bercintalah dengan hati yang ikhlas... & jgnlah mempermainkan perasaan seseorg..kerana apabila kita mempermainkan perasaan seseorang kita akn dapat merasai ap yang dia rasai suatu hari nnti.... kepada yg sedang bercinta..aniess doakan semoga bahagia & kekal hingga ke akhir hayat..doakan kebhgiaan aniess dgn insan yg bernama Zulhelmy Roslan....:)

     

  • At 27/10/09 8:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tulusnya dirimu wahai suria..
    ingin sekali ak menjadi setabahmu..
    ingin sekali ak menjadi setenangmu..
    senyumn tetap terukir wlupun pahit di hati..
    benar..kau mmg x cpt melatah..
    biar x cntik rupa,
    namun budibahasa yang indah ttp menjadi pojaan..
    hehe

    -rintihanQalbu-

     

  • At 28/10/09 5:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betol tu.....tak semua lelaki jahat dan tak semua perempuan jahat, mereka jadi begitu kerana keadaan....apa2 pun, kita dianugerahkan akal fikiran, jadi berfikirlah....untuk penulis, TAHNIAH!!, best citer nie....sedih, terharu.....

    DiYaNN

     

  • At 28/10/09 5:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam nukilan hati..
    gud story..gud idea..
    wanita y bek tok llaki y bek..n sebliknye..
    so..keep up a gud work..!!
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 29/10/09 9:32 PTG, Anonymous darkcomel said…

    kenapa? manusia tidak pernah bersyukur..
    apabila telah memiliki, masih mahu mencari yag lain, tidak tahu menghargai yg sedang berada di depan mata..
    tetapi setelah pergi, barulah sedar.. barulah rasa menyesal akan kehilangan insan tersebut..
    telah di ingatkan berkali2.. namun masih ada yg melakukannya.. sayangi lah insan yang menyayangi kita kerna belum tentu insan yg kita syg akan menyayangi kita..
    utk nukilan hati :
    tahniah...
    criter best..
    semoga trus berjaya..

     

  • At 30/10/09 1:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    blog sy IlyaAbdullah.blogspot.com. ada prieview cover ntuk komik cinta novel cinta abadi sy. ~ Nukilan Hati ~
    tq atas segala komen anda :)

     

  • At 30/10/09 10:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CITER MENARIK...PENULIS MEMANG BERBAKAT...SEMOGA TERUS BERJAYA

    SAFFIYA

     

  • At 30/10/09 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lelaki lemah dgn nafsu..kene goda sket da lemah..
    pape pon mmg best citer nie..
    usaha lg..;)

     

  • At 1/11/09 11:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citernye mmg touching...nangis aku..

     

  • At 2/11/09 4:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite ney...mengalir jgk la air mata aku td...huhuhu...

     

  • At 2/11/09 6:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku suke sangat dengan ending die..hukuman yg setimpal utk manusia xberhati perut macam ary zekry tuh!!

    PADAN MUKE KO ARY!!!puas hati aku...

     

  • At 3/11/09 8:48 PTG, Blogger Flip Flap said…

    hehe...

     

  • At 5/11/09 2:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen yg bgs utk buat pengajaran..

    teruskan usaha anda :)

     

  • At 7/11/09 1:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey la ctew nih..
    smpay da mleleh da td..

    stiap mnusia xlpaz dr membuat ksalahan...
    smua yg ter jd ade hikmah nye...

    kpd writer gud luck..
    truzkn usaha..

     

  • At 8/11/09 4:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    congret 2 writer!!!best....ria mmg tabah..setia pada cinta..naluri ibu mmg betol~~luv dis story!!!

     

  • At 11/11/09 12:14 PG, Anonymous intan said…

    salam...tahniah! cite yg da moral value..

     

  • At 11/11/09 1:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    oh sgt bez cter ny..

     

  • At 12/11/09 7:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. An-Nuur, 24:26

     

  • At 12/11/09 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cintilah org yang mencintai kte....
    dan.....
    sayangilah org yang menghargai kte..
    supaye kite x akn kecewe....
    sesungguhnye cinte bukan mainan.....
    mahpun sandaran....
    manusia mudah alpa....
    mencintai org yg x mencintai seperti menempah bala...

    cinte yang sejati hanya cintakn illahi....

    gud luck writer......
    best cgat.....

     

  • At 20/11/09 4:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdihnyeee...lelaki sume nye jahat..

     

  • At 20/11/09 11:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalau ary tak balas cinta pun tak pe tapi at least respect ria la. dah dasar lelaki nak mengecilkan perempuan. ceritanya bagus writer . good luck

    ***maya***

     

  • At 3/12/09 10:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ...kejam..punya lelaki...
    pe pon best..la cite ne.....
    truskan usaha....
    good luck...

     

  • At 3/12/09 10:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tabah...nye suria..
    lelaki mmang..KEJAM..Wlaupon sgelintir
    pe..pon best..la cite ne..
    truskan usaha..
    god luck.....

     

  • At 17/12/09 10:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    laki biasa nyer nampak yg lawa dan bergaya saja...tanpa menilai hati dan perasaan....

     

  • At 16/1/10 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdh giler kish cnta niee.g2lah adt cnta skrg..bla dh xderr mlaaa nk hrgai..4 pnulis..yur story so sadis

     

  • At 29/3/10 4:09 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    Jgn kabur dengan mainan dunia..Dan jgn sesekali melukakan hati org lain dgn kata2 kesat w/pun kita dh x sukakan dia. Tuhan tu maha adil...

     

  • At 1/4/10 3:43 PTG, Anonymous mieya1402 said…

    mnarik..bla ssorg itu tlh tiada bru kta thu btapa dia bgitu pnting dlm hdp kta.

     

  • At 3/5/10 5:51 PTG, Anonymous putri^sabahan92 said…

    sedih!!!
    npa laki jaat!!
    tglkan apa yg indah
    mgejar sesudah sepi

     

  • At 3/5/10 7:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang sedih gileerr,citer niii..tu laa ada sesetengah org lelaki tu..penipu dlm percintaan..sedih aku baca citeerrr..nape laa org lelaki zaman skang playboy..haaa

     

  • At 7/5/10 2:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tuhan tidak bagi apa y kita pinta...
    tp tuhan akan bagi apa y kita perlukan....

     

  • At 2/6/10 1:28 PTG, Anonymous GuRlz'28 said…

    setan tul c ery nie...hhhmmm....mang suma lelaki sama sjak..jez tau mainkan prasaan gurlz....tanx 4 the writer wat cerpen nie..arap gurlz yg bca,sdar2 la..x yah la pcaya ngan lelaki..suma sama jer...

     

  • At 2/6/10 3:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setiap perbuatan pasti ada balasan...
    igt2 la sbl terlambat..

     

  • At 15/6/10 2:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jaat!!!!!
    padan nan muke!!!
    huh!!

     

  • At 12/8/10 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tulah laki bila awek x de baru nak hargai

     

  • At 14/8/10 12:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tu laa lelaki bler ad xreti nk hargai...
    bler xdk bru nk tcari2...
    hehehehe
    pe2 pun mmg best...;)

     

  • At 16/8/10 1:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm..kaku dn terkedu sy membacanya..sungguh sedih dn menyayat hati,ia benar2 mengusik perasaan sy..ia menyentuh jiwa sy..jln cerita yg menarik dn penyusunan ayat yg teratur...berunsur pengajaran..semua tu berlaku atas ketentuan Allah..kalo tdak mgkn Ary Zekry terus terjerumus dlm dosa2nya..dn cnta suria adlh cnta yg sejati...
    Syabas dn tahniah kpd penulis :)

     

  • At 16/8/10 11:35 PG, Anonymous Rissell Rehn said…

    biarpun agak cliche..tp garapan penulis utk mnonjolkn mood sedih blh dipuji....kronologi crta kemas dn tratur....kena truskn mnulis...

     

  • At 24/10/10 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih nye cite nie....smpai ate ary wt ria mcam tu...tbh nya ria hadapi dugaan ni...aq pn nk cobe gak jadi pemaaf mcm ria..tpi msti susah nk tkr cara idup kite..ppe pun well done for WRITER..!!!!!! ^_^ (EYRA@EKI)

     

  • At 28/10/10 6:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thumbs up for d'writer!!!!!!!!cter nie best...

     

  • At 1/11/10 11:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penyesalan...xda gunanya d sesalkan lgi..bda da jdi..
    so hargai la pa yng da ada..jan sia2kan..huhu

    btw, i like ths story..ehehehe...thumbs up!!

     

  • At 25/11/10 4:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sad...i like this story....thumns up!!!!

     

  • At 11/12/10 10:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apew pun x phm

     

  • At 14/12/10 2:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    vst ceta ni... cinta suria sungguh mengharukan. kalau dah dpt org yg btl2 mencintai kta jgn la d lepaskn lg, nti diri sndri jua yg menderita nti.... ceta ni m'bri pengajaran lar... good job.

     

  • At 19/2/11 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestt....!!
    gud job writer....sbb berjaya wat sume pmbaca marah....sedih....itu mnunjukkan hasil karya anda bagoss....keep it up...

     

  • At 26/2/11 9:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    inilah lelaki zaman skrg,,,, bila di cinta,xmghargai,,, bila dah pergi,baru datang mencari,,, pada masa tu pulak,dah xberguna lagi,,,hanya kngn yg tggal,,,,

     

  • At 19/3/11 2:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tabahnya suria...lau saye jadi dia saya mungkin x setabah tu....gud luck for penulis..........

     

  • At 22/3/11 4:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    laki mcm ary tue mmg byk kt dunia nie skrang..nsib mlang yg mnimpa ria pown sring trjadi kt gadis zaman sekarang..cinta suci yg dihulurkan gadis tp hinaan yg diterima daripada insan bernama lelaki yg kejam mcm ary tue..


    kpd penulis teruskan usaha cz jln cerita yg anda smpaikan sgt menarik dan mudah difahami..teruskan menulis ok..:)

     

  • At 25/3/11 2:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud story....best of luck to the writer...-akinabalu---

     

  • At 11/4/11 1:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    padan muka ary.. jahat betul.. congratz penulis

     

  • At 15/6/11 2:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    its really interesting:))

     

  • At 22/8/11 12:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bodoh laki tuh..so kpd laki2 diluar saner jgn mudah permainkan perasaan owg len..hoho

     

  • At 1/9/11 2:31 PTG, Anonymous myiez watson said…

    besttt cte nie!!!

    npew llki ble pompuan 2 lri ato pper own yg mcm fiona , bru nk pegi kt pompuan yg die dh hncrkn hti mcm suria.llaki nie mmg x de prasaan.


    wlopapew pown nice story pnuls... :)

     

  • At 28/9/11 9:23 PG, Anonymous yaya xoxo said…

    lelaki mmg cuke pergunekan pempuan , tpy emg pdn muke gn ary tho

     

  • At 19/11/11 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    padan mke llaki 2...bru nk nyesal...konon...mse ad xnak hrgai..ble dh xde..bru nk meraung..

    thniah tuk pnulis

     

  • At 1/12/11 11:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ctew nie mmg bes..respect r pnulisnyer...tp ttp cdeh kn..lki..mmg xtw bsykur ble ad pmpuan yg bek..ingin skli rsenyer jd cm suria...indah nm n bdi bhsenyer skli..nice

     

  • At 2/12/11 7:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Assalamualaikum.indahnye peribadi suria.seindan namenye.

     

  • At 15/12/11 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt..gud job

     

  • At 25/4/12 4:35 PTG, Blogger Mastura Nasharuddin said…

    best wlaupun ringkas. . .sedih cerita ni ::) ^__^

     

  • At 1/9/12 9:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cter cm ni la aq nk..!!waa.sdey sgt..lg2 time dye ckp kt suria yg dye xcnte kn suria n dye da trlnjur dgn fiona..suria tnank,mk bpk dye pon tnank,.2 la kuarge yg bek2..owg yg bek mninggal kt tmpt suci..ary 2 llaki tp soe 2 say ary 2 bodo..fiona 2 da kne tebok dgn org tua still nk jd kn istri..to writter welldone..i love it.!!^^

     

  • At 1/10/12 8:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Saya sokong kata2 putri. Kerna dlm cita ni mmg yg mangsa keadaan ialah ria tapi pada masa yg sama ary jgk tk lepas2 asyik dipermainkn oleh fiona yg manis berkata2 walaupun sudah bersuami tapi kerananya ary merana dan mkn kata2 fiona.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group