BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Oktober 25, 2009
Cerpen : Kuning vs Ungu
Nama Pena : Zaki

Angin dingin dari timur bertiup perlahan. Seorang gadis berkurung ungu berjalan sambil memegang tudungnya. Bimbang melayang. Bibirnya mengukir senyum nipis. Gembira di dalam hati. Gembira kerana telah berjaya menamatkan peperiksaan akhir semester sekaligus menandakan tamat pengajian tahun ke dua.
Safwana, gadis yang dibesarkan di desa kecil di Batu Pahat tidak pernah menyangka langkahnya sejauh ini. Sejauh hingga ke Universiti of Queensland (UQ) sebagai pelajar Farmasi . Dulu, dia hanya bercita-cita menjadi guru. Setidaknya, guru Bahasa Melayu. Subjek yang digemarinya sejak di bangku sekolah rendah.
Safwana melihat jam yang terlilit di tangannya. "Ah, baru pukul 1.05" bisiknya di dalam hati. Langkahnya ke stesen bas utama UQ dilencongkan ke Pusat Siswa yang terletak bersebelahan stesen. Bas yang akan membawanya pulang ke rumah di Toowong hanya akan bertolak pada pukul 1.30 petang. Begitulah yang tercatat di jadual perjalan bas yang tertampal di setiap platform. Hampir setiap perjalanan dari UQ ke Toowong dan sebaliknya sudah dihafaz olehnya. Perjalanan bas selalunya memang tepat waktu. Suka Safwana dengan budaya itu. Bukankah Allah sendiri bersumpah di dalam Surah Al-Asr bahawasanya "demi waktu, manusia itu dalam kerugian". Oleh sebab tidak mahu membuang waktulah dia bergerak ke Pusat Siswa. Safwana ingin mengisi masa yang ada dengan membaca buletin bulanan UQ, UQ News yang diletakkan di Pusat Siswa.
"Eh, Subhanallah!" Ucap Safwana seakan tidak percaya. Dia terasa amat mengenali wajah yang menghiasi muka depan UQ News untuk keluaran bulan ini. Kerusi ditarik pantas namun tetap sopan. Beg yang digalasnya sedari tadi diletak di atas meja. Jarinya pantas menyelak helaian demi helaian buletin setelah membaca basmalah. "Nah, ketemu!", bisik Safwanah perlahan tidak mahu mengganggu pelajar lain lantas membaca artikel dalam bahasa Inggeris tersebut tanpa lengah.
Wajah itu milik Haikal, pelajar tahun empat yang menuntut dalam jurusan Bioteknologi. Haikal pertama kali dikenalinya saat pertama kali Safwana menjejakkan kaki ke Brisbane. Haikal sebagai Presiden Persatuan Pelajar Malaysia UQ dipertanggungjawab oleh Jabatan Mahasiswa Malaysia untuk menjemput dan menyediakan penginapan sementara bagi pelajar Malaysia yang baru tiba dari tanah air. "Assalamualaikum, ahlan wasahlan wa marhabanbikum", Ucap Haikal pertama kali mereka bertemu. Safwana hanya tersenyum tipis sambil menundukkan wajah sebelum bergerak bersama-sama pelajar lain ke tempat penginapan. Safwana hampir tergelak melihat kaki Haikal yang bersarung sandal kuning pada ketika itu tapi setelah kian lama kenal, barulah dia mengerti jejaka itu memang meminati warna kuning. Haikal tidak kisah jika ada yang memerlinya kerana warna sandalnya. Haikal tidak kacak, tetapi manis. Giginya tersusun rapat, kecil-kecil. Memandang wajahnya langsung tidak membuahkan jemu. Berwajah kacukan Melayu- Cina walaupun dia juga anak Jawa seperti Safwana itu memang peramah dan boleh bertutur pelbagai bahasa walaupun tidak fasih. Mengetahui akan hal itu, Safwana jadi kagum bercampur pelik. Masakan pelajar jurusan Sains suka dengan bahasa. Jelas, Safwana mengagumi kebolehan Haikal. Justeru, dia segera menerima tawaran menyertai Jawatankuasa Persatuan Pelajar Malaysia UQ sebagai setiausaha sehinggalah dia sendiri meletakkan jawatan kerana suatu peristiwa yang sukar dilupakannya.
"Assalamualaikum", salam tak berbalas.
"Assalamualaikum Wana", lebih keras kali ini suaranya.
"Astagfirullah Al-Azim, Waalaikumsalam", Safwana nyata tersentak daripada lamunannya. Lamunan tentang Haikal. Safwana mengangkat kepala ke arah si pemberi salam. Matanya dibulatkan. Terkejut. Lantas menunduk semula.
"Khusyu’ nampaknya membaca, maaf mengganggu. Boleh saya duduk sini?", Tanya pemilik suara. Wajah Safwana yang putih itu memerah malu. Dia masih kelu untuk memberi respon. Nyata, orang yang sedang berhadapan dengannya kini adalah Haikal bin Kamil, lelaki yang bermain di dalam fikirannya, yang wajahnya terpampang di dada UQ News. Tapi kini, bukan lagi wajahnya malah tuan punya badan sedang menanti jawapan daripada gadis berkurung ungu itu.
"Boleh saya duduk di sini? Saya ada sesuatu untuk dibincangkan dengan awak" Tanya Haikal mohon perhatian.
"Erm, maaf. Silakan" Safwana membalas ringkas.
"Cantik beg awak, warna ungu. Semanis tuannya," Haikal memuji. Menghangatkan suasana yang dingin.
"Terima kasih," ringkas daripada Safwanan. Seperti Haikal yang meminati kuning, Safwana juga obsess terhadap ungu. Begnya berwarna ungu, computer ribanya juga ungu. Malah boleh dikatakan obsesinya terhadap ungu lebih daripada Haikal dan warna kuningnya kerana dua kali seminggu, Safwana akan mengenakan busana berwarna ungu.
"Maaf kalau mengganggu masa awak membaca", sekali lagi maaf dihulur oleh Haikal. Serius kali ini.
"Insyaallah tak mengganggu. Tahniah sebab berjaya terima Biasiswa Canselor UQ. Bukan calang-calang orang boleh dapat biasiswa ni. Hmm, senangnya. Lepas ni boleh terus buat PhD", Safwana menunjuk artikel yang memuat kisah Haikal. Sebenarnya dia hanya cuba berbasa- basi kerana tidak mahu dianggap masih berdendam oleh lelaki itu.
"Syukran. Sebenarnya, atas sebab inilah saya datang. Saya tahu saya tak sepatutnya duduk berdua di sini bersama awak tapi, ada yang perlu saya bincangkan", Haikal bersuara tenang tapi dalam. Kata – kata yang bakal diluahkan seolah menuntut pemahaman dan timbangan daripada gadis berusia 22 tahun di hadapannya. Gadis itu berbaju ungu, sama sepertinya yang bersandal kuning seperti selalu.
"Awak masih marahkan saya?", Haikal menyambung kata-kata. Safwana masih bisu. Jemarinya menyelak helaian makalah di atas meja namun hatinya jauh. Jauh mengingati peristiwa lalu.
….
"Macam mana perkara ni boleh berlaku?", bentak Haikal sambil tangannya menekan meja. Semua yang hadir pada mesyuarat petang itu diam. Bisu. Ruang perbincangan yang terletak agak tersorok di Perpustakaan Sains Sosial UQ yang dingin dengan penghawa seakan panas. Sepanas hati Haikal ketika itu.
"Wana, apa yang berlaku. Macam mana kita boleh gagal dapatkan dewan untuk majlis makan malam tu?" mata Haikal menancap Wana yang sedang tunduk. Gadis itu diam.
"Majlis ni akan berlangsung tiga hari lagi, tiga hari lagi. Faham tak? Sepatutnya, sebulan yang lepas lagi awak buat tempahan. Majlis ni bukannya majlis menyambut pelajar baru yang boleh dibuat di mana-mana. Tapi, ini majlis Makan Malam bersama Timbalan Perdana Menteri!." Suara Haikal tetap keras namun berisi kekesalan. Dia tidak mahu kekredibilitiannya sebagai Pengerusi Persatuan Pelajar Malaysia UQ dipersoal oleh para pegawai atasan.
"Saya dah buat tempahan sebulan lalu. Saya sendiri yang hantar surat tu kepada UQ Union dan mereka sahkan tiada tempahan lain", Safwana akhirnya mempertahankan diri.
"Habis, kenapa bila AJK Jamuan minta kunci daripada UQ Union, mereka kata dewan tu dah ada tempahan?"Safwana diam. Tidak menjawab.
"Ah, memang sukar bekerja dengan pelajar Tahun Satu. Perempuan pula. Entah apa yang difikir. Ingatkan bekas pelajar KISAS ada kredibiliti. Boleh memimpin. Tapi…." Haikal seolah memerli. Melepaskan tanggungannya kepada Safwana.
"Saya memang tahun satu, perempuan dan bekas palajar KISAS. Tapi, adilkah ini dijadikan ukuran tahap kepimpinan seseorang?. Jadi, kalau saya pelajar PhD, saya lebih berkepimpinan? Kalau saya bekas pelajar sekolah Felda, saya tidak?" Safwana bangkit. Bertanya bertalu-talu. Wajahnya merah menahan marah. Terasa amat dirinya dihina.
"Kalau persatuan dah tak percayakan saya, tak percayakan kebolehan saya, mempersoal kredibiliti saya, elok saya letak jawatan. Di sini, bersaksi semua yang ada di sini, saya Safwana binti Hambali meletak jawatan sebagai Setiausaha PPM UQ." Keras dan tegas. Semua yang ada di dalam kamar itu pegun. Tekejut. Safwana bingkas menarik beg yang ada di bawah meja sebelum bergegas keluar.
"Eh, kenapa dengan Wana tu?" Zarul yang baru tiba selepas Safwana keluar bertanya. Tiada jawapan. Diam.
"Tengok ni, kunci Holt Room", Zarul tersenyum sambil menunjukkan segugus kunci.
"Aku pergi semak semula dan kata pegawai UQ Union, nyata ada kesilapan pada data mereka", terang Zarul.
Haikal terpana. Rasa bersalah menyusup dalam hati. Dia segera keluar mendapatkan Safwana namun gadis itu telah hilang daripada pandangan.
….
"Maaf"
"Memang senang meminta maaf. Cakaplah dalam bahasa apa pun. Tetap satu perkataan. Maaf, Asif, Gomenkudesai. Tapi, yang menanggungnya…", Safwana memulakan kata-kata yang telah dipendam sekian lama.
"Awak datang setelah setahun berlalu hanya untuk meminta maaf?"
"Tak, sebenarnya saya…saya nak melamar awak", Haikal berterus terang. Safwana terkedu.
"Saya nak awak menemani hidup saya di sini sepanjang saya menyelesaikan PhD. Saya mahu hidup saya dilengkapi. Kita, lengkap melengkapi. Seperti cahaya kuning-hijau pabila diserap logam peralihan, memancar gelombang yang bewarna ungu. Saya pasti ungu itu kamu. Biasiswa saya cukup untuk menampung kita. Insyaallah, susah senang, suka duka kita bersama." Haikal memohon. Jujur.
"Kenapa awak pilih saya?" Tanya Safwana. Ragu.
"Sebenarnya, sejak pertama kali berjumpa awak di lapangan terbang, hati saya bergetar. Tapi saya cuba singkirkan perasaan tu. Mungkin hanya nafsu. Tapi, apabila awak berundur daripada PPM UQ, saya rasa kehilangan. Benar saya bersalah. Saya ego. Terasa berat memohon maaf. Tapi, lepas berdoa mohon pertolongan, Dia tunjukkan awak. Saya rasa awaklah yang paling sesuai untuk jadi suri dalam hidup saya. Saya harap awak sudi terima saya." Haikal bersuara perlahan, tapi tetap mampu didengari.
Safwana masih diam. Tidak percaya. Tiada angin. Tiba-tiba diajakknya bernikah. Bercinta apatah lagi. Memang bukan prinsipnya bercinta sebelum kahwin tapi…dia tak menyangka secepat ini jodohnya.
"Saya bukan anak kucing", kata-kata ini terpacul dari mulut Safwana tetapi Haikal mengerti lantas mengukir senyum.
"Ibu bapa saya dah hantar pinangan ke rumah awak. Ibu bapa awak pun setuju. Mereka risau awak sendirian tanpa muhrim di sini. Mereka yang minta saya bertanya sendiri dengan awak. Jadi, apa jawapan awak?"
Safwana terperangkap. Gadis itu kehilangan kata-kata. Patutlah beberapa hari lepas ketika menelefon ibunya untuk meminta restu sebelum peperiksaan, ibunya seolah menyimpan sesuatu. "Nantilah, lepas habis peperiksaan Wana, mak beritahu. Peperiksaan tu yang perlu diutamakan." Kata-kata ibunya terngiang-ngiang di telinga. "Mak, cepat benar kau mahu melepaskan anak daramu ini", rintih Safwana di dalam hati.
Safwana memandang Haikal. Muka lelaki itu mengharap. Safwana tidak tahu sama ada perlu berkata ya atau tidak. Safwana mengalihkan pandangan ke pondok bas. "402" detiknya di dalam hati selepas memandang bas yang baru berhenti di paltform. Dia segera mencapai beg dan sedia berlalu. Pergi daripada Haikal Kamil.
"Tunggu dulu, awak tak jawab saya lagi!" Haikal menahan.
"Beri saya masa, empat hari lagi." Ringkas daripada Safwana sebelum pergi menuju bas yang berada di platform.
"Empat hari lagi" Haikal berteka teki. Sama ada jawapannya positif atau sebaliknya. Doa dipanjatkan kepada Ilahi. "Ya Allah, jika memang dia jodohku, mudahkanlah perjalananku menyempurnakan separuh agamamu".

"Assalamualaikum mak" Safwana membuka bicara. Bergegas dia menghubungi ibunya setibanya di dalam bilik.
"Waalaikumsalam, Wana. Apa khabar? Exam dah habis?" Tanya si ibu di hujung talian.
"Alhamdulillah, Wana baik, semua kertas dah habis", Jawab Wana.
"Jadi Wana dah bincang dengan Haikal?" Pertanyaan ibunya mengkagetkan. Nampaknya pertemuan tadi seolah dirancang. Bukan hanya dirancang Haikal malah turut disertai ibunya atau mungkin seluruh ahli keluarga.
"Dah", Jawabnya ringkas. "Mak setuju Wana kahwin sekarang? Mak tak nak Wana tamat pengajian dulu?" Soalan dibalikkan buat ibunya.
"Dah sampai jodoh kau. Mak pun dah tua, dah tak larat nak menjaga kau. Kakak abang kau semua dah kahwin. Tinggal kau dan adik kau Rafiz sahaja. Lagipun, kau anak perempuan. Banyak fitnahnya, lagi-lagi duduk di negara orang. Kau fikirlah. Mak dan ayah, semua setuju. Hal ni soal masa depan kau. Kami serahkan kepada Wana untuk fikir", sayu suara ibunya kedengaran. Pasrah.
"Mak..", titis airmata berjujuran di pipi Safwana. Sedih mengenangkan kata-kata ibunya. Tak sangka begitu besar beban yang dipikul membesarkan anak gadis.
"Jadi, mak tak kisah Wana nikah di sini? Ayah tak mahu menikahkan Wana?" Tanya Wana dengan suaranya yang kini bersendu.
"Eh, ayah kau lah yang nikahkannya nanti. Haikal tak bagitahu kau ke yang dia nak bawa kau balik Malaysia. Nikah di sini?"
"Hah?"

"Assalamualaikum, lepas 3 hari berfikir dan istikharah, saya dapat jawapannya.
Saya sudi jadi teman hidup awak. Insyaallah, saya cuba jadi isteri yang baik. Didiklah saya jika ada kekurangan. Maafkanlah saya jika ada kekhilafan. Saya relakan awak menjadi suami saya dengan syarat, awak jangan pakai kasut kuning lagi"
Safwana
Safwana menekan butang hantar. Mel elektronik itu dialamatkan kepada Haikal. Senyum manis hinggap di bibir gadis itu.
"Waalaikumsalam. Alhamdulillah, terima kasih kerana sudi menjadi isteri saya. Saya bukanlah laki-laki yang sempurna. Insyaallah, saya cuba jadi suami yang soleh. Jika ada racun nantinya, sama-samalah kita cari penawarnya. Saya tak akan biar awak seorang yang mencari hanya kerana awak pelajar farmasi (^_^).
Harap awak bersedia. Saya dah tempah tiket untuk kita pulang ke Malaysia lusa. Kita akan bernikah lebih kurang seminggu dari sekarang.
Ps: Saya tak kisah jika awak pakai baju ungu setiap hari"
Haikal

Kedua-duanya tersenyum di hadapan komputer riba masing-masing. Insyaallah, semester baru nanti mereka akan kembali ke sini, sebagai pasangan suami isteri.


~Tamat~
posted by Penulisan2u @ 4:29 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
127 Comments:
  • At 25/10/09 9:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet la cite ni..ringkas tapi still ade mesej yang berguna..
    hehe, aku tau toowong..belajar juga di brisbane..=)

     

  • At 25/10/09 10:14 PG, Blogger reff fizan said…

    tanpa nama belajar di QUT kah? Thanks sudi baca.

    ~Zaki~

     

  • At 25/10/09 1:38 PTG, Blogger nuRRul syafi_iZZan said…

    impressive..truskan ea..insyaAllah

     

  • At 25/10/09 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhh..
    sweetnyer..
    hehehe..
    truskan..

     

  • At 25/10/09 10:30 PTG, Blogger miz ruha said…

    hehe,,,
    sweet...

    ade plak syarat kawen tu...
    kelakar la...

    thumbs up..!!

     

  • At 25/10/09 11:39 PTG, Anonymous me said…

    der...xyah la mengata dak kisas..ttbe emo..wahhh wahh wahh

     

  • At 26/10/09 6:58 PG, Blogger reff fizan said…

    @ME-xde niat nk mengata pelajar tanah waqafan n if u read through my cerpen, awk sepatutnya faham.

    ~Zaki~

     

  • At 26/10/09 9:20 PG, Blogger HaYisA neeRzA said…

    wah best...kelakar..apapapun sy suka ungu hahaha!

     

  • At 26/10/09 1:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet........
    ilang tension exm

     

  • At 26/10/09 1:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yup, pelajar QUT..
    jrg sy layan novel ditulis oleh lelaki..
    tp cite ni mmg best..

     

  • At 26/10/09 2:17 PTG, Anonymous SiTi AzReEN said…

    Cter ni mmg best skali...
    Cter pasal cinta menurut ISLAM..
    Its so sweet..
    n x sangka sggh penulisnya lelaki..
    chai Yok2 Zaki...

     

  • At 26/10/09 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best byk pengajaran yg bleh di ikt
    jrg jmpe penulis lelaki

     

  • At 26/10/09 10:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bst sngt2..=)

     

  • At 27/10/09 12:03 PG, Blogger nuRRul syafi_iZZan said…

    wah zaki..
    it is so impressive..truskan..

    2 ME>>
    sy x rasa zaki ktuk dat ex kisasian..sy yg ex kisasian pn x rasa cm 2..anyway thanks 4 da respon,relax n respek

     

  • At 27/10/09 12:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....
    so sweet..........
    kuning vs ungu......

     

  • At 27/10/09 11:14 PG, Blogger deen said…

    waaa.... best gile la citer ni.... bagus teruskan menulis.....

     

  • At 27/10/09 12:37 PTG, Anonymous kity said…

    best n so sweet....lain drpd lain...

     

  • At 27/10/09 12:40 PTG, Blogger kAktUs_fAi said…

    best... sy suka.. kahwin tanpa couple..
    mcm nie la yg diidamkan.. huhu ^_^

    - rintihanQalbu -

     

  • At 27/10/09 8:28 PTG, Anonymous kedahmari said…

    comel cite nie...
    cinta sblm kawen la yg seelok2nya..
    =)

     

  • At 27/10/09 8:30 PTG, Anonymous kedahmari said…

    eh...
    silap lak..
    cinta slpas kawen da..
    sorry..
    typing error..
    hehe

     

  • At 27/10/09 8:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes...teringin nak jadi mcm Wana...menjaga adab dlm pergaulan, berkebolehan,dan yg pntg ttp berpegang pd ajaran agama walaupun berada di ngr org...satu lagi, bercinta lpas kawin...satu karya yg bermanfaat utk dihayati...:)

     

  • At 28/10/09 9:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kan bez kalu kisah cinta sy pun macm tu. Bercinta selepas kawen lebih selamat dan diberkati

     

  • At 28/10/09 12:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cam real jew citer nie..
    i like purple

     

  • At 28/10/09 3:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BESTTTTT
    A.1

     

  • At 28/10/09 5:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet sgt....suka cara haikal melamar. gentleman....bestnye..alam fantasi. klu la realiti...emmm

     

  • At 28/10/09 7:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npewr sikt sgt citewr dya,...mcm tergntung jewr...anyway citewr dya mmg best...
    -farisha95-

     

  • At 29/10/09 1:53 PTG, Anonymous butterfly said…

    sweet nyer~~~

     

  • At 29/10/09 4:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh la..
    ad mksd t'sendiri..
    chaiyok2!!
    truskan usaha
    ~chentashepet~

     

  • At 29/10/09 4:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt menarik utk dibaca..
    pandai safwana menjaga adabnya di negara org..
    byk meseg berguna di sini..
    keep up!!

     

  • At 29/10/09 5:19 PTG, Anonymous darkcomel said…

    tahniah..
    mmmm...idea yg menarik..
    masih ramaikah gadis2 n teruna2 yg tau menjaga batasan pergaulan antara lelaki n perempuan??
    smoga berjaya utk writer...

     

  • At 30/10/09 1:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best yerrr....
    pnh msj wlau pendek story yer...
    1st bce gt girlz pnulis yerr..
    x sgka lk...boy...
    hope trs mnulis lg.....
    goodluck...

     

  • At 30/10/09 4:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh gler...
    besh sgt...
    keep writing...
    gud luck..

     

  • At 30/10/09 7:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btul la...
    xsangka lelaki yg wat cerpen ni...
    ha2

     

  • At 31/10/09 12:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ser0n0k membaca..
    teringin rasenyer blaja ke negara 0rg tpi ttap menjaga adab n batas2..
    laki idaman meminang hati keluarga sblm meminang wanita y dicintai..
    anyway best.. tr0skn menulis dan selitkn unsur Islam d dlmnya..
    c0ngrats..
    ~am~

     

  • At 31/10/09 1:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..sweetnyer..kisah miss purple yang balajar di QUT..hmm adakah crite miss_purple yang hanya belajar di um ni sesweet nie...hmmm...

    best sgt citer ni..gune my fav kaler lak tu...sweet purple.. smbung lagi ea..

     

  • At 1/11/09 3:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni.
    ringkas je tapi so nice
    i like it..
    keep it up bro..

     

  • At 1/11/09 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hohohoo...jelesnye,org yg xnk kawen lg senang je dpt kawen tp org yg dh usaha nk kawen xdpt lak...klau la sume mak2 mcm tu kn senang... =(

     

  • At 1/11/09 8:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alhamdulillah..ada jgk cte yg mcm ni..semoga ada byk lg cte2 yg berunsur islamik..baru bersemangat nk baca..tahniah wt penulis..~~lilacz~~

     

  • At 1/11/09 9:47 PTG, Anonymous cik pu3 said…

    sgt sweet!!!
    kpd pnulis,gud job k!
    =)

     

  • At 2/11/09 11:20 PG, Anonymous ctiez_nn said…

    gud job..congrat's to writer...ehem2 mcm pengalaman sdiri jerk? heheheheh

     

  • At 2/11/09 3:56 PTG, Blogger reff fizan said…

    Thanks untuk semua pembaca dan pemberi saran. Insyaallah jika ada rezeki, Kuning vs Ungu akan dinovelkan.

    ~Zaki~

    ps: ini bukan pengalaman sendiri, hanya imaginasi penulis

     

  • At 2/11/09 8:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i'm agree..wat la n0vrl..
    very nice..sweet gile..i like it..
    sy slalu nye x ske writer lelaki..
    thniah erk..
    camni la citer bru ok..menurut islam..
    g0 on..awk blh tls y lagi..lagi..lagi..BAIK..
    10 stars..

     

  • At 3/11/09 4:14 PG, Blogger are-da said…

    best...mmg best.....blh dikembangkan lg....
    gd luck untk penulis...

     

  • At 5/11/09 1:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite nih..2 thumbs up wat writer..let me know if da kuar version novel..may Allah bless..

    respon untk komen di 'me': rsenye writer ni tak nak condemn ex kisas..but itu hakikat yg sometimes do happen..(trse ptot respon as an ex-kisas)

    soklan 4 writer: zaki ex kisas ke? kalo ye batch bile?..

    cite nih mmg buat ingt zaman kat bumi waqafan dulu..hehe

    ~taukenyamok~

     

  • At 6/11/09 12:17 PTG, Blogger reff fizan said…

    ~taukenyamok~

    Bukan ex-kisas..hanya pelajar SMKA biasa..mungkin KISAS lebih popular..tu yang guna KISAS sebagai perlambangan yang umat terlalu mengharapkan yang sempurna daripada bekas pelajar Sekolah agama

     

  • At 10/11/09 2:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez la jgk... tp npe x wat mrah vs bru ek??? mst lg bez kn...huhu

     

  • At 10/11/09 2:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x cdap lgsg cite ni... x leh ker wat jlan citer biar bez cket,,, sy nk bce pon x lalu

     

  • At 11/11/09 4:03 PTG, Blogger nana said…

    saya suke n obses ngan ngan kuning...nice story...

     

  • At 15/11/09 12:38 PTG, Anonymous zat said…

    saya memang sangat suka warna ungu. Oleh sebab tu dalam banyak-banyak tajuk kat sini saya klik tajuk ni dulu (pertama kali menjejak kaki kat blog ni).
    Saya betul-betul suka dengan gaya bahasanya. Cuma mungkin penyudahnya mudah sangat diteka. Apa pun teruskan berkarya!

     

  • At 17/11/09 3:42 PTG, Anonymous -aiman- said…

    memang hebat. seorang lelaki boleh buat citer sweet yang akhirnya dikomen oleh 50 orang termasuk aku. hehehe.
    gurau jeeee.
    baguslaa,bro!

     

  • At 17/11/09 3:50 PTG, Blogger did said…

    wah......
    hepy gle ble bc cte ni..
    chaiyok2..

     

  • At 26/11/09 2:34 PTG, Anonymous aka said…

    cerita ni bagus..
    saya pun obses dgn warna kegemaran saya
    tapi saya obses dgn warna merah..
    baju saya pun kebanyakannya warna merah..

    nyway,teryskan usaha anda..
    ganbatte!

     

  • At 3/12/09 11:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HEHEHE...
    sweet citer nie..
    i like...
    ada jgk msj bguna yg d smpaikn...

     

  • At 12/12/09 1:25 PG, Blogger "starlover" said…

    ya saye setuju, memang sweet sangat..

    ungu, farmasi dan luar negara =.=||

    farmasi dan bioteknologi =.=||||||

    ...saye nak baca lagi karya anda =)

     

  • At 19/12/09 9:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ler cite nie..
    cite penulis nie ker???hehe
    bleh ler wt novel nanti..

     

  • At 22/12/09 3:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer n....
    cam cter sy lak..
    cre hailal lmar wana cm husband sy lmar sy....
    cme sy bkan plajar QU tp plajar university of auckland...
    ape2 good luck writer....
    wt cter bnyk2 k..

     

  • At 22/12/09 3:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sory slh nme lak....
    haikal bkn hailal he5......

     

  • At 22/12/09 5:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    the best story..........
    y kt atss 2 UQ la bkn QU..

     

  • At 25/12/09 4:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice cerpen...tp klu dpt pnjngkn bab konflik antara haikal n wana mst lg lyn...neway, congrats 2 zaki....mst buat yg lg best dr ni tau..:)

     

  • At 13/1/10 1:50 PTG, Anonymous awanis said…

    he3..bez2.n sweet...he3..

     

  • At 18/1/10 6:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe.. terharu pn ade. bila cinta bertamu dalam hati,bukan lafaz yang dicari, tapi keikhlasan hati itu yg pntg. hopefully, all the best 4 your next story..

     

  • At 4/2/10 12:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya sngat suka crita ni...
    islamic & prcintaan yg mngikut btas2 syarak...
    x trbwa2 olh cinta hwa nfsu...
    heheeh...

     

  • At 5/2/10 5:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy suka..sy suka..cter nie sweet gler...hehehe sy pn ske ungu..

     

  • At 6/2/10 12:51 PTG, Blogger Sabrina said…

    Tahniah, cerita ni memang menjadi inspirasi dlm hidup sehari-hari, indahnya cinta jika ia berdasarkan kepada perspektif Islam.

    Terima kasih atas inspirasi ini! Teruskan usaha berkarya!

     

  • At 21/2/10 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok good luck kt penulis.selama ni ak tercari-cari kisah cinta menurut pandangan Islam skarg bru jumpa tu pun lelaki yg tulis bkan perempuan.ok teruskan penulisan anda yerk..
    from:bdak baek... punya

     

  • At 25/2/10 10:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...kepada penulis..sayer nak bercakap dari hati...sayer cdh baca ceritai ni bercampur gmbira...pasti setiap yang berlaku ader hikmahnya...tersentuh hati sayer..Jika wana tidak melepaskan jwatn tersebut...pasti haiqal lambat merasai bibit cintanya terhadap wana...tq..atas kekeliruan dewan makan tersebut............CERITA NI BEZ SGT2...TQ PENULIS

    Ct fairuz yusof

     

  • At 4/3/10 10:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez..
    tp pendek
    lau leh pjgkn ckit
    lg bez
    anyway,gd luck
    u've d ability n talent 2 write
    thanx

     

  • At 16/3/10 11:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus2..i like it..bwu de msej yg b'gne utk p'bce..

     

  • At 18/3/10 9:06 PTG, Anonymous anis ^_^ said…

    x sangka yg tulis ni laki
    sbb sweet la cite ni..
    jrg da laki leh tls cam ni
    gud job..

     

  • At 19/3/10 11:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ungu wrna kgmran sy..
    emm..nice..
    thumb up!

     

  • At 2/4/10 10:41 PTG, Anonymous 'aisyah said…

    best sgt......bile agak nye jd mcm nie....

     

  • At 10/4/10 11:51 PTG, Anonymous sai_sunshine said…

    waaaaaaaaaaaaa...best..saya suke....ending dier nice n sweet..(*_*)..

     

  • At 3/5/10 7:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy suka bc citer ni lebih2 lagi ada wane unggu itu sudah cukop untok menarik minat sy baca b,causez kadang2 sweet and love....sebab 2lah sy suka and this citer memang best ....

     

  • At 9/5/10 9:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy suke citer ni..
    ader ciri2 keislaman..
    takder percintaan bagai nak rak sebelum kahwen..
    suke sgt..simple tp ader mesej tersirat..
    2 thumbs up .. :)
    ~~~green88~~

     

  • At 15/5/10 11:52 PTG, Anonymous siti atiqah said…

    rafizan...

     

  • At 20/5/10 3:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..............

     

  • At 21/5/10 12:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow best sgttttt.....
    nice story.....
    very2 gud job...

     

  • At 25/5/10 10:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lelaki buat citer macam ni,..bleh tahan hebat,..
    usaha lagi zaki,..

     

  • At 1/6/10 12:32 PTG, Anonymous asif said…

    teringin nk bercinta mcm nie...sweet sesangat citer nie..kalaulah realiti...

     

  • At 2/6/10 10:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    swit la!!!!nak jgk mcm nie..hehehehhehehee

     

  • At 2/6/10 12:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...tahniah atas cerpen ni..seronok untuk dibaca..semoga kamu terus menulis..

     

  • At 8/6/10 12:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha sweet gle cite ni.....
    best sgt2....

     

  • At 8/6/10 2:58 PTG, Anonymous missy izza said…

    wahh..x sgke guy pn leh wat cte cm ni...seriously, so sweet..keep it up...

     

  • At 9/6/10 2:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez citer niy..sweet..
    ~ungu gurl~

     

  • At 13/6/10 3:22 PTG, Anonymous sape2 je said…

    gud job...
    klau azrul bace kn bez..
    =(

     

  • At 18/6/10 12:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cute lar cite ni...
    gud job..
    keep it up..

     

  • At 26/6/10 10:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    swet cter ni,,ungu mrna kgemaran ku...taniah la,mmg best wlupn rgkas kn..huhu da nmeny crpn...gud job..gud luck...nice story n nice ending story...usaha kuat lg tw zaki..
    _fyeeza liyanna_

     

  • At 1/7/10 7:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    layan gaks r

     

  • At 3/7/10 5:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt..
    tpi time tamat cpt sgat la..
    tpi best sgat2

     

  • At 29/7/10 1:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah..
    cerita yg mnarik...
    teruskn berkarya...
    may Allah bless us...
    _ara13516_

     

  • At 1/8/10 4:41 PTG, Blogger ^shEr@^ said…

    menarik!!..=)

     

  • At 12/8/10 1:33 PG, Anonymous anna said…

    Alhamdulillah...ade penulis muda mcm ni...terapkan nilai sebenar dalam pergaulan antara lelaki dan wanita...May Allah bless~

     

  • At 12/8/10 9:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg simple,gaya bahasa yg baik...dan ada nilai islamik yg indah.terus berkarya ok,saudara zaki..

     

  • At 10/10/10 1:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2..
    trOskn lg tulis citer cmnie k...

     

  • At 3/11/10 8:59 PTG, Anonymous azie said…

    so sweet..ungu warna kegemaranku..

     

  • At 28/11/10 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urm.. sweet sgt2..
    purple is me...

    -risya qistina-

     

  • At 3/12/10 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best
    betul cite nie

     

  • At 7/12/10 4:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    comey la citer ni...
    kwan cye 0wn ad yg obses ungu...

     

  • At 9/12/10 10:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam....
    i am kisasian.....
    wah..
    best nye....
    good,,,

    terus kan....

     

  • At 1/1/11 2:15 PG, Blogger qrieya said…

    cute r citernya.ganbatte

     

  • At 4/2/11 7:31 PTG, Anonymous Imah2011 said…

    aku pun suka...bes citenya...salam untuk zaki...he3x

     

  • At 21/2/11 7:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..alhamdulillah..
    such a good n inspire story..
    very gud job writer..
    this is one of the way for you to show how beautiful islam is..
    please,please n please,
    do this wonderful job again
    for the sake of islam
    n for all muslims out there..
    insyaAllah.. :))

     

  • At 3/3/11 4:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow..1st sekali,aku rase gaya bahasa penulis sgt berkualiti..
    good job..mungkin boleh try tulis novel lak lepas nie hehe
    lamaran yg paling menyentuh jiwa

     

  • At 15/3/11 2:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice.. ada elemen islam n sweet..
    waitin 4 ur next karya =p

     

  • At 7/4/11 2:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh blah...

     

  • At 11/4/11 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suka3...
    sweet sgt...t'ingin nk jd cm ppuan tu...
    d lamar oleh lelaki yg tdk die jangka..
    cm best jer...dpt restu ag...

     

  • At 19/5/11 1:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uish best2...pengkaryanya pn penuh nga ilmu...jd bile bc xla bosan sgt...
    good job...
    arap dpt wat lg k...
    terbaek r...!!!!!!!!!

     

  • At 30/5/11 1:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bole lah...

     

  • At 7/6/11 12:49 PTG, Blogger rabie said…

    slm....best sgt r cite nie....pnulis nie ad karang cerpen pe2 ag ker....pe2pn god luck n do the best.....BEST r....;)

     

  • At 8/6/11 11:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sooooooo sweeeeeeeeettttt......sy ckew ungu gk . .hehe

     

  • At 26/6/11 10:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    soo sweet.........ad lagi x cerpen..trus kn usha...

     

  • At 16/7/11 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cte ni...simple je..

     

  • At 18/9/11 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni sweet sangat...... :)
    wlaupun ringkas tpi best
    gudj0b kpda penulis.....
    ~eja~

     

  • At 18/9/11 6:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    firstlt,best citer ni..islamic!
    secondly,sy stuju dgn slh satu komen dpd taukenyamuk..
    mmg btul..org mmg harapkn ex skolh gama ni..
    yg sdg blaja d skla gama pun org dh harap..
    saya sdg bljar d sbuah smka d p*rl*s..
    bdsarkn pmrhatian sy,bdk2 skla gama un skg ni dh x leh nk dharapkan sgt..sama aje dgn budak skolah biasa..kapel3..tu je la topiknye..sy pun x fhm apa itu cinta,kasih,sayng dsb..ape lah yg seronok sgt bercintun2 ni..bukn la sume bdk smka mcm tu..sikit je la..tp..ermm..ntahlah..tnda2 kiamat..zina berleluasa..haishh..moga sy dn smua dijauhkan..
    lastly,tahniah buat penuliss....!best wishes for u..keep writing

     

  • At 24/11/11 4:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet giler cite nie...orng bace pun blh tersenyum sesorang....huhuhuhu....

     

  • At 24/12/11 2:22 PG, Anonymous ungu_lavender said…

    sweet sngt citer nih...^__^
    me luv ungu too... =)

     

  • At 13/1/12 12:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    blh than cerpen nie...best gak a...ade msj...tp..kalu dpanjgkan ag mst lg best....keep it up

     

  • At 21/1/12 6:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gila ..!

     

  • At 24/2/12 10:41 PTG, Blogger Miss viOlenT said…

    sweet! best gila! continue plez
    tk puas baca dh hbis...

     

  • At 4/3/12 10:29 PTG, Anonymous naning said…

    best,tak puas nak baca.

     

  • At 2/4/12 1:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best mmg best tp klo bole panjangkan sikit cerpen nie lagiii la best...nyway is a great story plus it was written by a guy..^__^

     

  • At 18/4/12 12:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow,,so sweet,,lpsni buat novel plop,,,forsure bestseller,,good luck n keep writing :)

     

  • At 27/5/12 4:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    NICE CERPEN I LIKE IT

     

  • At 2/8/12 8:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SWEET CGT UNGU VS KUNING..I LIKE IT.

     

  • At 26/9/12 7:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alhamdulillah, selesai sudah sy membaca cerpen ini. ceritanya sangat menarik dan berlandaskan islam.. semoga penulis dapat menghasilkan banyak lagi karya seperti ini. well done (^_^)

     

  • At 12/10/12 9:52 PG, Anonymous Pekomen_Negatif said…

    x BEst pun cuMa MEMBosANkaN............. CUbA lagI....????Cerita sungguH meemBOsaNKAN la....!!!!!

     

  • At 13/10/12 11:37 PTG, Anonymous nahrafitis said…

    bst.. sy ska jln ctanya..
    lwak pun da jg..
    huhuhu...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group