BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 24, 2009
Cerpen : Biarlah Rahsia
Nama Pena : cik ateh@Qasih laiLa

"Kau gila ke?"Aku menggeleng kepala. Mataku tertumpu pada skrin komputer.

"Mana ada lelaki nak bercinta dengan kau kalau dah macam begini..." Soal Zurnidah rakan serumahku lagi. Satu-satunya rakan yang boleh ku anggap rapat.

"Mestilah ada."Jawab aku acuh tak acuh.

"Mana ada lelaki nak kahwin dengan perempuan tua....Kau ingat ada ke lelaki yang sanggup tunggu perempuan macam kau yang kononnya nak bina kerjaya dululah. Dah tu kalau betul kau nak kahwin umur 30 tahun buat apa kau sibuk nak bercinta sekarang?"

"Eh kau ni!...sekaranglah aku kena cari calon bakal suami aku. Bukan lama pun kalau nak tunggu aku. Just 5 tahun je....Pap"Tidak semena-mena satu bantal menghempap mukaku pabila ku menoleh.

"Gila!..."Zurnidah berlalu meninggalkan aku termangu sendirian. Salahkah aku nak kahwin umur 30 tahun. Tak lah tua sangat. Ramai perempuan sekarang kahwin lewat. Sekurang-kurangnya aku kenalah kukuhkan kewanganku dulu sebelum kahwin. Rasanya tak salah aku nak rasa mencintai dan di cintai. Kalau dah bercinta mestikah berkahwin. Kalau nak kahwin mestikah bercinta dulu? Aduh pening...
************************************
"Takkan tak datang lagi kot?Semalam tak datang. Hari ini pun tak nampak batang hidung dia pun. Sakitkah dia?" Resah hatiku pabila mamat yang ku puja belum muncul di pejabat hari ini. Perasaan inilah yang mencabar prinsipku. Dulu aku rasa cinta ini hanya membuang masa. Orang yang bodoh sahaja sanggup menghambakan diri pada cinta manusia. Kan bagus cinta pada menguntungkan. Cinta pada kerjayakah..Cinta pada agama. Tetapi sekarang aku jadi blur. Tetapi benarkah ini perasaan Cinta?

"Lerk, tolong buatkan air aku. Milo panas." Tersentak aku yang asyik mengacau air tanpa henti. Rasa panas hatiku tiba-tiba.

"Eh!Kau ingat ni kedai mamak apa?Buat sendirilah" Cemuhku. Di ikutkan hati Malas betul aku melayan karenah Danish. Nama yang cukup buat aku meluat. Rasa rimas aku dengan perilakunya. Biarpun wajahnya hensome putih melepak kalau dah perangai macam budak-budak siapa yang ingin. Mengada-ngadanya melampau sangat.

"Alah..Mana ada aku ingat gitu. Tak salahkan aku minta bakal isteri aku buatkan air."Terbeliak mata aku mendengar seloroh Danish Hakim. Dengan selamba dia berdiri di sebelahku. Aku tahu sangat Danish memang dah lama cuba mengurat aku. Tetapi sengaja aku buat tidak faham. Pernah kak Nita cerita Danish minta nombor telefon. Tak cukup ke tengok muka aku hari-hari kat pejabat. Nasib baik Kak Nita tak bagi. Kalau tidak mesti hidup aku tak aman.

"Eh!Kau jangan nak berangan tau. Kau tahu tak aku anggap kau ni macam adik-adik aku je....tak sesuai langsung!" Semakin panas hatiku melihat perilaku Danish. Dengan muka selamba dia mengambil cawan di tanganku. Aku pula mati akal. Tengok je cawan bertukar tangan.

"Cik kak oi...Cuba awak cakap umur kau berapa?25 tahun sama dengan aku tau. Kalau kita kahwin pun boleh. Mesti anak kita cun kan macam bapaknya. Hidung mancung...."

"Pipi tersorong-sorong!"Terusku memotong kata-kata Danish. Menyampah betul melayan lelaki perasan paling hensem. Cakap bab kahwin memang buat Cair taik telinga aku je. Malas melayan karenah Danish buat kakiku atur keluar bilik rehat. Biarlahku sedekah sahaja air yang kubancuh padanya. Dan secara kebetulan Haryati masuk bilik rehat.

" Haa Yat, Danish kata dia suka air yang kau buat. Baru je dia cakap tadi. Katanya kalau dapat jadi bini untungnya diri dia."Ujarku sengaja mengusik. Terkekekku ketawa pabila mendengar Danish melepaskan keluhan lemah. Yati pula tersipu-sipu malu. Keluarku dari pintu tak sempatku memandang depan, tiba-tiba badanku dirempuh seseorang. Menjerit kecilku pabila tanganku yang di cemari air panas Nescafe. Ku perasan Danish terkocoh-kocoh keluar pabila mendengar suaraku.

"Kenapa Lerk?" Soal Danish kelam kabut.

En.Amirul?Ternganga mulutku melihat En.Amirul dihadapanku. Lemah lututku pabila bertentang mata dengan En.Amirul. Mamat inilah yang ku tunggu-tunggu dari tadi. Mamat inilah yang buat aku angau saban hari. Entah mengapa hati ini berdebar-debar pabila berhadapan dengan pengurus baru yang baru di tempatkan di sini sebulan lalu. Pelik dengan diriku sendiri. Biarpun sikapnya yang dingin namun hatiku masih menaruh hati pada yang tidak sudi. Habis pecah cawan En.Amirul di buatku. Kelam kabut aku di buatnya. Tidak tahu apa yang harus ku lakukan. Nak bersihkan kasut dia ke nak kutip kaca.

"SSselamat pagi Encik Amirul" Dalam tidak sedar ku memberi salam. Dalam tidak sedar juga aku tersengih macam kerang busuk. Entah kenapa mulutku boleh tersilap kata. Lawaknya sempat lagi aku beri salam. Patutnya aku minta maaf. Gelabah juga aku. Tetapi Danish lagi gelabah dari aku. Cepat-cepat dia tarik tanganku yang sedang mengutip serpihan kaca yang bertaburan. Entah apa dia belek pun aku tak tahu.

"Dahler tu Lerk. Biar aku hantar kau klinik. Merah tangan kau ni"Cepat-cepat aku menarik tanganku semula. Pabilaku mendongak En.Amirul sudah pun berlalu ke dalam bilik rehat.

"Eh!Aku tak apa-apalah. Tangan aku ni memang biasa merah." Geram aku dengan sikap Danish. Tak pasal-pasal melepas aku nak ayat En.Amirul.

"Orang nak tolong pun jual mahal. Macam lah aku nak kau sangat. Ngada-ngada betul!" Kasar di perdengaranku. Ah lantak dialah! Marah tak tentu pasal. Dahlah aku tengah gelabah dia lagi nak buat hal. Tidak semena-mena tanganku terluka. Cepat-cepat aku memcampak serpihan kaca ke dalam tong sampah. Niatku yang hendak membasuh luka di sinki terbantut. En.Amirul masih berada disitu. Tenang dia menghirup air. Inginku berlalu ke tandas darah semakin mengalir laju. Tidak keruan aku di buatnya. Macam-macam ada.

Malu? berdebar ?Ish! Aku yang lebih-lebih pula. Padahal Encik Amirul biasa sahaja. Dah sah otak ini Biol dalam kesakitan aku masih sempat melayan perasaan ini. Ah!Buat tak nampak sahajalah. Cepat-cepat aku membasuh jari yang luka. Dan baru kakiku hendak memulakan langkah tubuh En.Amirul menghalang langkahku di hadapanku. Dengan muka selamba tanganku ditarik dan meletakkan pembalut luka di telapak tanganku. Tanpa berkata apa-apa dia terus berlalu meninggalkan aku yang terkebil-kebil. Aduh machonya dia. Dia pegang tangan aku? Mimpikah aku?
*****************************************************************
SETENGAH HARI BERLALU.......

"Norlali, Ini kerja awak ke?" Sergah encik Amirul tiba-tiba. Cepat-cepat aku bangkit meneliti fail di hadapanku.

"Ye encik Amirul..."Gugup aku melihat wajahnya yang serius.
"Macammana awak buat keja ni ha? Cuba pakai otak itu sikit...Tengok semua ni. Sana sini salah ejaan. Cuai betul!" Telunjuk keras menghala setiap ejaan yang salah. Cuak aku melihat anginnya yang berubah. Suasana pagi kini ku rasa berubah sekelip mata. Tanpa angin tiba-tiba puting beliung melanda.. Nada suaranya yang cukup tinggi buat semua pekerja berpura-pura membuat kerja masing-masing. Dan aku pula menikuskan diri. Tersentak diriku sekali lagi pabila keluar Encik Amirul dari biliknya membawa fail dan terus melemparkan di atas mejaku. Nak ku kata kurang ajar entah patut ke tidak. Yang aku tahu hatiku sakit di perlakukan begitu. Baru sahaja aku berada di awangan mengenang layanan machonya tadi, alih-alih dia marah aku pulak. Sedih hatiku di buatnya.

"Apa ni lerk?Kenapa tak hantar sendiri fail kat Encik Amirul. Kan dia dah ok. Pergilah masuk. Dia ada kat bilik tu." Cepat-cepat aku angkat tangan.

"Serik"Ku lihat bibir Kat nita hanya mengorak senyuman sambil menggeleng kepala mendengar jawapanku. Memang fobia ku untuk bersua denganya lagi. Takut angin ributnya datang menggila. Kak Nita kini menjadi mangsaku. Nasib baik dia setiusaha yang sporting. Segala urusan Kak Nita ynag menjadi orang tengah antara aku dan Encik Amirul. Sedangkan dulu akulah orang yang tak sabar-sabar berjumpa dengannya. Sejak peristiwa hari tu tidak kubenarkan mata ini memandang wajah yang membuat hatiku cukup terguris. Patutkah aku buat begini. Tetapi dia lagi tidak patut marah aku begitu. Sekurang-kurang marahlah aku di dalam office dia ke. Ini tidak macam aku dah buat salah besar sangat. Dah tu marah aku macam orang gila.

"Ini surat jangan pula salah taip lagi."Pap!Satu fail di letakan di atas mejaku. Fuh!Hilang semangat aku di buatnya. Macam ribut. Suka sangat muncul tiba-tiba. Baru sahaja cakap dah muncul depan mata. Sempat aku menjelir lidah padanya yang membelakangkanku. Berlagak betul. Rasa Menyesal pula aku angau dekat dia. Sekarang baru nampak taring dia
************************************************************************
Biarpun sudah seminggu perkara itu berlaku tetapi aku masih bersikap dingin. Bukan aku nak jual mahal mamat itu pun berlagak sahaja aku tengok. Bila jumpa buat muka toya je. Buang masa je kalau aku nak senyum dekat dia. Bukan berbalas pun.

"Hai Danish."Sapaku sebaik sahaja berdiri sebelah Danish. Tiada respon dari Danish. Apahal pulak mamat ni? Pasal hal itupun nak masam muka lagi. Menyampah betul. Lantak kau lah.Gerutuku sendirian. Ku tahu Danish sengaja mencipta kemarahanku. Elok pula dia berbual dengan budak pejabat sebelah boleh ketawa terbahak-bahak lagi. Mataku memandang sekeliling. Ramainya orang menunggu lift buat aku rasa bosan.

"Eh En.Amirul?Hensomenya kau hari ini. "Biarpun dalam amarahku terselit kerinduan namun aku tidak ingin sesekali membenarkan benakku terus melayan perasaan. Entah mengapa rajuk ku lagak seperti sang kekasih yang ingin di pujuk. Kepadatan perut lif memaksa aku keluar menunggu lagi. Dan En.Amirul turut keluar. Berpeluh dahiku bila mendapati hanya aku dan dia tinggal menunggu lif. Entah mengapa hatiku jadi tidak keruan. Bercampur baur perasaanku ketika itu. Mungkin takut dia mengherdikku tiba-tiba. Cepat-cepat aku beredar. Jalan yang terbaik bagiku hanyalah menggunakan tangga. Setakat lima tingkat mampu lagi. Yang ku tak mampu untuk bersama satu lif dengan En.Amirul. Ku berpura-pura menggunakan telefon. Langkahku atur menuju ke pintu kecemasan.

"Norlaili!"Baru ku menolak pintu laluan menaiki tangga kedengaran suara Encik Amirul memanggil. Ku percepatkan langkah menaiki tangga. Tiba-tiba ku terasa lenganku di tarik kasar.

"Awak tak dengar ke saya panggil?Bila masa pulak awak ni pekak"Kedengaran kasar En.Amirul menegurku. Terkulat-kulat ku menjawab. Wajahnya tidak beraniku tentang.

"Saya tak dengar Encik Amirul panggil. Lagipun saya dah lewat ini"Kecut perutku melihat muka En.Amirul kemerahan.

"Ikut saya sekejap" Ku cuba menarik tanganku semula dari cengkamannya.. Bermacam-macam perasaanku pada waktu itu. Mengapa aku di perlakukan begini.

"Tolonglah lepaskan tangan saya encik. Nanti apa orang ofis kata."Kudengar En.Amirul mengeluh kecil.

"Awak nak ikut ke tidak?. Jangan paksa saya tarik awak."Mataku mula berkaca-kaca. Tiba-tiba kedengaran suasana bising di luar pintu. Cepat-cepat En.Amirul melepaskan cengkaman tangannya. Dan kesempatan itu aku berlari meninggalkan En.Amirul bersendirian. Ah!Gilanya semua ini.
*************************************************************
Berlalunya waktu kerja cepat terasa sekarang. Bahang di luar masih terasa. Dinginnya air con belum mampu menyejukkan hati yang sememangnya panas dengan sikap Danish. Sengaja dia meninggalkan berapa kerja berlonggok di atas mejaku. Tidak tahu berapa lama dia mahu bermasam muka denganku. Sedangkan entah dengan apa alasan dia hendak bersikap dingin denganku. Melihat jam di tangan yang hampir menunjukkan 6 petang. Cepat-cepat aku mengemaskan diri.

"Lerk, surat untuk kastam tu dah siap taip tolong hantar dekat bilik En.Amirul ye. Takut dia tiada pejabat esok." Aku mengangguk lemah. Kesian melihat Kak Nita yang terkocoh-kocoh menyiapkan kerja. Lagipun apasalahnya aku masuk bilik mamat ini. Kalau tidak silap aku dia dah keluar sejak tengahari tadi.

Berdebar-debar juga hatiku hendak melangkah ke bilik en.AMirul. Harap-harap mamat tu dah tiada. Fuh!lega. Kesempatan itu mataku melilau melihat sekeliling. Kemas juga bilik dia. Bau pun wangi. Perlahan-lahan ku meletakkan surat yang siap ku taip atas meja. Hatiku mula gusar melihat gambar seseorang di sebalik bingkai gambar yang terbalik. Ku belek gambar itu tanpa sedar kehadiran seseorang di belakangku. Padanlah dia bersikap dingin. Mungkin inilah kekasih hatinya atau tunangnya dan tak mustahil isterinya. Umur dah 30 tahun tidak mustahil dia sudah berkahwin.

"Tak balik lagi ke?" Tersentak aku pabila merasai nafas seseorang di telingaku. Pabila ku memalingkan mukaku wajahku hampir dekat wajah encik Amirul. Berderau darahku di buatnya. Tak tahu bagaimana aku harus menangani situasi ini. Kami saling bertentang mata. Yang pasti dadaku berdegup kencang. Aku tidak dapat menipu diri jauh disudut hati wajah di hadapanku ini telah lama bertahta di hati. Hendak ku berterus terang siapalah aku.

"Awak masih marah saya lagi ke?" Tiba-tiba En.Amirul bersuara setelah sekian lama menyepi. Aku hanya menggeleng kepala. Tahu takut rupanya. Ingatkan dia tidak peduli lagi bila dia marah aku. Besar juga pengaruh aku ye.Dalam tidak sedar bibirku menguntum senyuman. Dari raut wajahnya aku tahu akalnya tertanya apa yang mencuit hatiku.

"Senyuman inilah yang paling saya rindu. Tetapi senyuman ini semakin tawar. Tidak tahu apa yang kurang."Aku jadi malu. Aku cuba meminta diri. Terkejut aku dengan tindakannya. Pantas sahaja lenganku di paut.

" Saya tidak mahu tanya apa yang kurang dalam keindahan senyuman ini. Tetapi saya harap senyuman ini akan kembali indah semula."Aku menunduk wajah. Romantisnya terasa pabila mendengar kata-kata En.Amirul. Benarkah apa yang berlaku ini. Ku terasa di buai mimpi.

"Saya minta maaf. Saya rasa menyesal sebab marah awak. Saya tertekan waktu itu." Mendengar kata En.Amirul membuat aku tersenyum lega. Kedudukan tempat kereta yang agak jauh dari Offis membuat En.amirul meluahkan segalanya.

"Maaf Encik Mirul diterima. Lagipun salah saya." Entah mengapa berhadapan lelaki ini akalku menjadi bodoh seketika. Biarpun dulu marahku menggunung ketika dia memarahiku dihadapan pekerja. Aku terus hanyut di buai asmara pabila ketika melintas jalan tanganku di gengam kemas oleh En.Amirul. Dan bermula saat itu ku yakin ku tidak bertepuk sebelah tangan.

**************************************************************
"Dari tadi akak tengok lerk senyum je. Lerk bercinta ye." Tersentak aku melihat Kak Nita muncul tiba-tiba dihadapanku. Ku pura-pura marah.

"Ish!Mana ada..Kak Nita ni memandai je. Siapalah yang nak dekat saya ni. Saya tak lawa macam Kak Nita.." Usik ku

"Ye ke ni.....Siapa kata tiada nak kat awak. Tu budak danish tu. Kesian dekat dia. Lerk selalu buat tak layan dengan dia. Sampai merajuk buatnya budak itu" Bibir Kak Nita di muncungkan ke arah Danish. Ah! Lelaki kuat merajuk ni memang tak sesuai denganku. Mataku mencuri pandang ke arah Danish. Seriusnya wajah dia ketika bekerja.

"Hey, dah waktu rehat. Jom kita pi kantin." Tidak sedar waktu berlalu ke tengahari. Ku lihat Danish masih tekun menaip sesuatu di hadapan komputer. Rasa bersalah timbul di benakku. Mula akalku berniat nakal. Selalu dia yang usik aku. Apakata aku usik dia pula.

"En.Danish taknak makan ke?Marilah join sama." Ku sempat mengenyit mata pada Kak Nita. Kak Nita senyum sambil menunjuk isyarat dia menuju kantin dahulu. Ku lihat tiada sebarang reaksi dari Danish.

"Kalau En.Danish tak mahu makan...Lerk boleh tolong buatkan air milo kesukaan Danish." Danish masih dingin padaku. Mencebikku melihat sikap Danish. Rajuknya mengalahkan perempuan. Suka berpanjangan. Aku Marah Dengan En.Amirul pun tidak lama. Lagi-lagi bukan aku buat salah.

"Kalau Danish tak mahu makan, tak mahu minum takpelah. Lerk pergi dulu!" Ku keraskan sedikit suara. Biar dia tahu yang aku marah di perlakukan begitu. Marah tidak bertempat. Tak habis-habis dengan rajuknya.

"Lerk tunggu!" Bibirku menguntum senyuman mendengar suara Danish. Ku memberhentikan langkah menunggu Danish.

**************************************************************
Layanan En.Amirul buat aku terus hanyut di buai asmara. Terlupa aku memikirkan segalanya. Keikhlasan hatinya tidak pernah ku ragui. Dia memang ciri-ciri jejaka yang ku cari selama ini. Sembahyang tidak pernah tinggal. Setiap kali langkahku atur ke bilik sembahyang pasti ku bertembung dengannya. Kekadang En.Amirul mengingatkanku tentang solat. Setiap kali waktu Zohor pasti ada Sms datang darimya. Alangkah bahagianya kurasa. Namun Allah maha Kaya. Di saat ku hampir hanyut di buai cinta aku di sedarkan dengan sesuatu yang aku hampir lupa memikirkannya. Natijah ynag belum mampu mindaku menanganinya. Sewaktu pulang dari bersiar-siar di shopping compleks kami bertembung dengan seseorang perempuan yang berambut perang. Cantik orangnya. Ku rasa seperti pernah lihat wajah itu. Dan ketika itu baru ku teringat gambar yang terletak di atas meja En.Amirul.

"Eh!Abang nak pergi mana?" Soal wanita itu Lengan En.Amirul di paut mesra. Abang? Dari lenggoknya buat hatiku tersentap. Manjanya dia. Siapa perempuan ini.

"Abang nak balik office ni. Mai ikut sekalilah. Abang hantar Mai balik dulu. Lepas tu baru abang dengan ely balik office. Oh Ya..Ini NorLaili. My assistant." Mata Puan Maisarah memandangku sambil tersenyum. Dari renungan matanya ku dapat rasakan tiada sikitpun syak wasangka terbit di hatinya. Tangan yang di hulur cepat-cepat ku sambut.

"Tengoklah suami saya ni. Saya baru shopping sikit dia dah suruh balik. Cemburu bukan main." Kata-kata wanita itu buat ku terkesima. Suami? En.Amirul dah berkahwin?Gila!Permainan apa yang mamat ini buat. Rasa sakit hati buat kakiku mahu melangkah dengan segera dari tempat itu. Aku rasa diriku tertipu. Dalam amarah aku masih cuba bersikap biasa.

"Takpelah Encik En.Amirul. Saya boleh ambil teksi. Lagipun dah pukul 5 petang ni. Dah takde appoinment lain."Ku memandang wajah Encik Amirul dengan seribu macam perasaan. Wajahnya tetap selamba seolah-olah tiada apa yang berlaku. Pandainya dia memainkan watak.

"Takpe. Sekarang masih waktu kerja. Apa-apa hal saya kena bertanggungjawab. Mari!" Terkulat-kulat aku mengikut langkah Encik En.Amirul. Sengaja ku memperlahankah langkah. Petapa kerdilnya diriku melihat Encik En.Amirul Shah berjalan seiring dengan Puan Maisarah. Mereka saling berpegang tangan. Sewaktu menunggu lift aku alpa. Hancur hatiku tidak terkata. Mengapa di saat ku di awangan datang puting beliung menyesatkan diriku. Keliru aku dengan apa yang berlaku. Keliru apakah yang sebenar berlaku. Sandiwara apakah ini. Melayan perasaan buat aku terlupa membontot Encik En.Amirul yang di telan perut lift. Tersedar ku pabila melihat suasana sepi di ruang lift. Nasib aku masih ingat di mana Encik En.Amirul meletakkan kereta. Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi.

"Awak dekat mana?"
"Saya dalam lift. Maaf Encik En.Amirul."
"Macam mana awak boleh hilang? Awak tak de apa-apa ke?"
"Tak..tak saya ok."
"Saya tunggu awak dekat car park. Hati-hati! Lekas ye. Saya tunggu." Terasa basah pipiku tiba-tiba. Mengapakah dia begini?Perihatinnya Encik En.Amirul buat aku hilang akal. Perasaan apakah yang merasukku. Gilakah aku jatuh cinta pada suami orang. Tiba sahaja di level G dari jauh ku lihat Encik En.Amirul menanti di luar kereta. Aku berpura menguntum senyum. Isterinya sudah sedia duduk di dalam kereta. Melihat muka Encik En.Amirul yang serius buat senyumku mati tiba-tiba.

"Awak pergi mana? Kan saya dah kata. Mana-mana saya pergi awak mesti ikut. Jangan nak memandai."Dari nadanya ku tahu Encik En.Amirul marah dengan sikapku.

"Encik, saya ingat saya....."

"Sudah jangan banyak cakap lagi. naik kereta! Biar saya hantar awak" Mahu hujan hatiku tatkala itu.
*********************
Berkali-kali telefon Nokia di tangan kurenung. Hatiku resah menanti. Tidak betah aku membuat kerja. Fikiranku melayan mengingati insan yang bernama Amirul. Perasaan aku jauh terlanjur. Pada siapa harus aku meluahkan keresahan di hati ku buntu. Jalan penyelesaian yang tidak ku temui. Peristiwa semalam buat ku sedar aku hanya bertepuk sebelah tangan. Ah!mana mungkin En.Amirul menyintai diriku sedangkan dia sudah punya isteri. Gila aku memikirkan persoalan yang terus menerpa di benakku. Padanlah dengan muka aku! Nak sangat bercinta sekali bercinta dengan suami orang. Entah apa aku nak buat aku bingung. Hendak cerita pada Zurnidah aku takut di perlekehkan. Biarlah rahsia ini ku tanggung sendirian.

"Saya suka awak Ely. Saya sendiri resah dengan perasaan ini. Mulanya saya ingat perasaan ini hanya sementara. Tapi saya tak boleh menipu diri saya lagi. Saya benar-benar jatuh cinta dengan awak. Dan saya hendak jadikan awak sebagai teman hidup saya "Luahan inilah buat aku bertambah gila memikirkannya. Belum sempat ku meluahkan larva kemarahanku En.Amirul meluahkan segalanya. Padanlah sewaktu aku makan tengahari tadi bersama Aidil ku lihat Encik En.Amirul seperti keresahan. Ku lihat dia tidak membeli apa-apa di food court. Langkahnya di atur semula ke office. Dan dalam 5 minit dia melangkah pergi telefonku berbunyi.

"Saya nak awak datang office sekarang"Mulanya arahan Encik En.Amirul buat larva kemarahanku makin menggunung. Bukan dia tidak nampak aku tengah makan. Nasib aku hanya membeli kuih. Terkebil-kebil Danish pabila aku meminta diri. Kuih dalam pinggan ku tolak ke tepi. Sangkaku dia tidak kisah lagi dengan diriku setelah rahsianya terbongkar. Sangkaku dia hanya ingin mempermainkan perasaanku. Ternyata semuanya ramalanku silap belaka. Bukan aku bertepuk sebelah tangan.

"Kenapa senyap?"Terkejut aku pabila Kak Nita menyoalku. Aku hanya menguntum senyuman sinis. Penat rasanyaku bermain dengan persoalan di minda. Haruskah ku teruskan semua ini. Mampukah aku menghadapi segalanya. Oh Tidak!Aku meraup wajahku dengan kedua tapak.

"Lerk akak tengok muram je hari ini kenapa?"Soal Kak Nita lagi.

"Makan pun taknak kenapa?" Rasa mahu hujan sahaja hatiku mengenangkan semua. Ya Allah bimbinglah hambamu ini.

"Kak, kalau akaklah... suami orang nak akak. Kak Nita nak terima ke tidak?Lagi-lagi akak pun suka dengan dia." Lamaran En.Amirul buat aku langsung tidak betah buat kerja. Ku lihat mata Kak Nita terbuntang luas. Mungkin terkejut dengan persoalanku.

"Kau nak kahwin dengan laki orang ke?"Cepat-cepat aku menggeleng kepala. Tiba-tiba Kak Nita ketawa kecil.

"Kalau Kahwin dengan suami orang pun apasalahnya. Dari kita berbuat maksiat. Akak sebenarnya pun bermadu. Janji kau tahu batas hak kau sebagai isteri kedua."Kali ini mataku pula terbuntang luas. Tidak ku sangka Kak nita mengalami semua ini.

"Tetapi kita kena tengoh sejauh mana keyakinan kita pada dia. Kalau rasanya Lerk tidak yakin dia akan berlaku adil janganlah teruskan perjalanan hidup. Bak kata Hamka perkahwinan ini menyatukan dua jiwa dengan seribu perbezaan. Kalau dah bermadu lagilah kita perlu menghadapi tiga jiwa yang dengan berjuta-juta perbezaan....."

"...Lagi satu cinta ini ibarat kita menunggu bas. Kita nak meneruskan perjalanan kenalah kena pada bas. Kalau bas itu tidak sama dengan destinasi kita buat apa kita nak naik. Tetapi jangan pulak kita tersilap bas. Bila dah tersilap bas macam-macam masalah timbul. Mungkin perjalanan kita jadi lambat atau macam-macam lagi."Ada betulnya kata kak Nita. Kalau aku silap memilih teman hidup meranalah hidupku. Nak berpatah balik pasti sukar.

"Kalau dah takdir kalau naik bas pelancong ke bas sekolah ke pasti sampai ke rumah juga. Yang penting kena sabar" Cepat-cepat ku menoleh. Sinis sahaja pernyataan Danish. Entah bila masa pulak mamat ini muncul. Tiba-tiba tanganku di tarik jauh dari tempat dudukku.

"Lerk, Saya tidak faham mengapa dia yang menjadi pilihan Lerk. Dari dulu lagi saya perasaan. Dengan dia Lerk layan lain. Tetapi dengan saya Lerk tidak pernah kata lembut macam dia. Tetapi saya sedar dan terima hakikat yang orang yang saya puja kini telah di miliki seseorang....Tetapi Lerk yang saya harap Lerk fikirlah sedalam-dalam dalam membuat keputusan. Banyak perasaan yang Lerk perlu jaga kelak. Saya kata begitu sebab saya tahu status orang yang Lerk sukai. Bukan calang-calang orangnya. Tetapi seperti saya kata tadi cinta perlu pengorbanan. Berbaloikah pengorbanan Lerk dengan melukai hati orang tua hanya kerana dia....Apapun saya harap Lerk akan bahagia". Perasaanku di selubungi pilu. Kata-kata Danish buat mindaku terbuka. Bahagiakah aku apabila kehilangan rakan. Bahagiakah aku apabila perkahwinanku tanpa restu orang tua.

"Terima kasih Danish."Rasa mengalir air mata di pipiku. Kata-kata Danish dan kak Nita buat aku termenung sepanjang hari memikirkannya. Cinta yang ku dambakan hadir bukan seperti yang ku sangka. Baruku tahu cinta seperti makan gula-gula. Tidak semuanya manis . Ada yang pahit pabila kita cuba menghabiskannya.


***************************************************
Keputusan yang ku buat pastinya sukar untuk ku luah. Fikiranku masih waras untuk meluahkan segalanya. Bersama air mata perpisahan terucap di bibirku.

"Ely, kenapa kita nak sia-siakan hubungan kita kerana orang lain?Ely perlu tahu bukan semua orang dapat mengecapi cinta seperti kita. Saling suka menyukai. Ely, abang bukan jenis yang suka mempermainkan perasaan prang. Pabila abang dah menyukai seseorang itu, untuk melepaskannya adalah terlalu berat.. Jangan terburu-buru dalam membuat keputusan."Kata-kata En.Amirul buat aku hampir menarik balik kata-kata. Kepalaku terus menggeleng.

"Andai ini keputusan Lerk, abang faham. Mungkin dengan perpisahan ini akan buat hati Lerk lebih tenang dan bahagia. Tetapi jangan ingat abang akan mengalah. Perpisahan ini mungkin sementara kerana abang akan berusaha selama mana abang bernyawa. Tidak sesekali dengan melukakan hati sesiapa." Airmataku terus mengalir mendengar katanya. Kenangan manis bersamanya takkan ku lupakan. Biarlah ku putuskan hubungan ini.. Berat untuk ku lepaskan dia berat lagi untukku melukakan hati kedua orang tuaku. Yang penting restu orang tua. Andai ini di katakan kegilaan ku rela terus di buai mimpi dalam cinta gila ini. 2 tahun berlalu berlalu bahagia tetap ku rasakan kini. Kini aku benar-benar bahagia bersama si dia.

"Bawa kereta itu baik-baik. Darah manis katakan." Aku tersenyum mendengar usikan Kak Nita.

"Ha!Danish jangan pula nak menggatal. Awak tu tinggal 24 jam lagi dah jadi suami orang tau."Danish yang duduk di sebelah mengangkat tangan. Dengan bismillah ku mulakan perjalanan meninggalkan perkarangan rumah Yati dan Kak Nita melambai tangan ke arah kami berdua.

"Wei kalau ye pun tak sabar nak kahwin janganlah lambai lagi. Tak lari bini kau tu." meluat pula aku melihat sikap Danish. Dah nak kahwin pun perangai tidak berubah. Masih nak bermanja dengan aku. Terpaksa aku menghantar mamat ini pulang ke rumah. Kalau bukan Yati yang meminta aku drive memang malas aku nak bawa mamat yang perasan ini. Kononnya tidak elok bakal pengantin di biar bawa kereta sebelum di ijap kabul. Entah mana adat di ikutnya aku pun tidak faham.

"Kau bila nak kahwin? Tulah dulu suruh kahwin dengan aku kau taknak. "Aku mencebik.

"Mmm Dulu rasanya memang taknak sekarang boleh?"Cepat-cepat Danish angguk. Tanganku pantas mendail Nombor telefon bimbit Haryati.

"Kau nak call siapa?

"Yat! Bagitahu kau nak cancel kahwin dengan dia. Lepas itu baru kau boleh kahwin dengan aku."Acahku sahaja. Gelabah di buatnya Danish. Cepat-cepat dia merampas telefon bimbit di tanganku. Ketawaku terburai melihat sikap gelabah Danish. Jauh di sudut hati aku mengucap syukur. Biarlah cerita cintaku menjadi rahsia kami berdua. Andai jodoh pasti kami akan bersatu jua. Biarlah rahsia cinta aku dan dia tersemat di jiwa. Kuasa tuhan tidak mampu kudratku melawan. Makin ku melupakan dia makin aku menyintainya. Tanpa ku pasti apakah penghujungnya cinta ini masih utuh di jiwa. Hanya 6 bulan ku mampu bertahan tidak menghubunginya. Tidak mampu ku melepaskan dia terus dari hidupku. Aku terpaksa akur cintaku pada En.Amirul bukan sementara. Begitu jua Amirul. Terpaksa kami merahsiakan segalanya agar tiada pihak yang terluka. Bukann niatku untuk merampas amirul dari sesiapa. Cukuplah aku dapat berpayung di bawah lembayung kasihnya biarpun sementara cuma. Aku redha andai jodoh kami terputus tiba-tiba.

"Lerk dengan mamat itu macammana.? Soal Danish tiba-tiba.

"Biarlah rahsia..." Ketawa kecil Danish mendengar jawapanku.
posted by Penulisan2u @ 6:58 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
58 Comments:
  • At 24/10/09 11:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    macam cerita sy...hanya insan yang mengalami situasi ini akan fhm..percayalah sesuatu yang berkaitan dengan hati memang susah nak fhm...bagaimana ia dtg...cara yang bagaimana..terlalu subjektif...tp apa yang pasti..setiap insan menginginkan hidup bersama insan tersayang.

     

  • At 24/10/09 1:28 PTG, Blogger **fRy laDy** said…

    best..sesungguhnya kte x dpt lari dari menyayangi dan dsayangi..itulah kehidupan..good job!

     

  • At 24/10/09 6:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm
    cinta mmg skr dimengertikan....
    da mcm ksh benar da cerpen ni

     

  • At 26/10/09 8:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xelok mjadi orang ketiga dalam rmh tgga org lain. sesungguhnya kebahagiaan itu hanya sementara apabila rahsia tidak lagi mjadi rahsia. jangan diikutkan sgt perasaan kerana akan membawa padah. masih ramai lagi lelaki yang bujang dan boleh dijadikan suami. renung2 kan lah.

     

  • At 26/10/09 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    laili @ lerk.. remind me to someone..
    my childhood fren @ semjoe

     

  • At 27/10/09 10:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm citer aku jg... xsemua mngerti knp org sperti kami ni bleh jatuh hati ngan suami org.. cinta tanpa paksaan... dah cinta tu datang dgn sdiri... bukan niat utk mrampas tp dah kerana sayang... smua bleh jd... xsemestinya lelaki tu mggatal... tp kdg2 lelaki tu sdiri mampu dan sanggup melindungi kita... jangan tahu salahkan kami saja... org ckp, knp xcuba hindari... sbb xmampu dihindari la bleh jd camni... cuba kalau saudari2 yg lain mengalami nasib yg sama... bleh haru hidup... lgpn ada hikmah di sebalik pkara yg berlaku... jgn salahkn qada' dan qadar... tu semua ketentuan yg esa...so... renung2kan...

     

  • At 29/10/09 4:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xde yg mustahil...nak atau x je...kite mampu utk utk elakkan dr jd org ke3..tp, diri sendiri yg xnak berubah..byak lg lelaki yg single, wat sesuatu keputusan yg xhancurkan hubungan org lain..hanya wanita yg faham hati wanita...

     

  • At 29/10/09 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Suke giler cte mmg kene ngan aku....tapi dugaan allah adalah ujian paling baik utk manusia yang benar2 memahami....hati dan perasaan tidak boleh di paksa krna sumenye datang ngan sndiri tanpa di undang....jgn salahkan takdir allah...renungkanlah....

     

  • At 30/10/09 8:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg bercinta ngan suami org xde salah tp sanggupkah kita melukai hati perempuan????
    macam mana kalau suami kita nnt buat cam tu gak ngan kita nnt

     

  • At 30/10/09 4:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul 2 owg atas....sy stuju

     

  • At 31/10/09 9:29 PG, Anonymous bluE_bErrY said…

    not bad...cte nie mmg reality khdpn....so pandai2lah kte untk mnghdpinya!!

     

  • At 1/11/09 4:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta x buta klu kte bijak mmgunakan
    akal fikiran kte...

     

  • At 2/11/09 1:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lbh kurang ngn aku...bkn aku mntk jth cnta pd suami org,
    tp prsaan cnt n syg y wjud 2 x leh d bndung.
    cme y beza nya aku bkn cnta n syg pd lelaki bujang,tp pd suami org.
    tkut mmg la tkut...n mmg cnta aku ni mnjdi rhsia.
    tp mcm mane nk buang prsaan syg 2...ssh sngt.
    aku pn x snggup nk kcw kn hati wife die...sbb aku jgk pmpuan.
    aku phm prsaan die kalau dpt tahu y husb die de org ke-3.
    tp bnd ni da jd...hny tuhan y tahu.

     

  • At 3/11/09 12:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    susah kan idup ni...
    xade org suke, kte jd sepi...
    tp bile dh da yg suke, suami org plak...
    klu teruskan byk ati terluke...
    klu x teruskan ati sendiri yg terluke...
    cite yg bagus, dekat dgn realiti idup...

     

  • At 3/11/09 1:54 PTG, Blogger anjung faqir said…

    kesian korang ye...cinta memang tak bermata
    cuma aku selalu sangt terpike..
    macam mana kalau aku dalam keadaan isteri de..
    dan aku jugak selalu ingat yang dinia ni ibarat roda
    kalau laki ni bleh wat isteri de camni..(jtuh cnta ngn len)
    tak mustahil jugak de akan jatuh cinat ngnorang len selepas kite..
    ye tak?

     

  • At 4/11/09 11:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kene la berfikiran positif... org lelaki kalau dah nak apa pun dia buat... kita sebagai org perempuan banyak kan bersabar... berdoa dan berzikir la... apa pun hidup mesti di teruskan jangan hanya tahu menyalahkan orang lain... lihat kesilapan sendiri dan hidup hanya sekali bergembira lah...

     

  • At 4/11/09 5:16 PTG, Anonymous cik ateh said…

    Cik Ateh

    Maaf cete ini tiada kaitan dengan yg hidup mahupun yg telah tiada...Terima kasih atas sokongan anda...

     

  • At 17/11/09 5:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy tak penah minat lelaki. untuk mengelakkn perasaan ni saya berkawan seseorg lelaki yg lembut...lama kelamaan sy jatuh hati padanya....
    dan yg sy plg takut utk mendgr jawapn dia trhadp sya ....ntahlah cinta mmg suatu yag giler ...

     

  • At 18/11/09 2:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang best citer ni,klu ada sambungan lagi best..kekadang perasaan cinta dan sayang tu sukar untuk kita lupakan..tetapi menyintai dan menyanyangi hak orang lain membuatkan kita rasa bersalah...apatah lagi bila kita melihat kebaikan isterinya...

     

  • At 25/11/09 3:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i hb org..jatuh cinta pada gadis lain..dan bukan bertepuk sebelah tgn.Tp ape2pun kita yg perlu buat keputusan.persaan cinta tue dari hati..tapi kita boleh elakkn dengn tidak melakukan steps yg seterusnya..biarkan hati jer bermain cinta..tp tidak sesekali menjalinkan hubungn tue..demi utk insan2 yg kita syg..jgn hancurkan hati org lain...keputusan di tgn kita..hati xde siape yg tahu,,jgn diluahkan...hanya diri sendiri yg tau n pendamkn je..

     

  • At 20/12/09 5:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmmmmmmmmm...........
    don't say.........
    pap jelah........
    best citer ni !!!!!!!!!!!!!!
    =D
    hihihihi.,............
    =)
    =0.....................

     

  • At 20/12/09 5:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehehehhehe...........
    =)

     

  • At 15/1/10 8:57 PTG, Anonymous Bintang said…

    Teruskan Berkarya...Bagus penulisan Cik Teh...; )

     

  • At 20/1/10 11:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat penulis...
    tahniah...

    cinta itu x mengenal siapa..
    insan yang bercinta itula harus menggunakan akal dan fikiran untuk menzahirkan cinta agar tidak tergelincir dari landasan....
    x salah menyintai suami orang asalkan ke dua2 blah pihak faham dan mampu melaksanakan tanggungjawab yang adil..

    syabas penulis..

    mizz ienazs

     

  • At 27/1/10 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah pe2..
    bleh tahan jer citer nie..

     

  • At 8/2/10 12:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm....ssungguhnya....mlupaKn dia...amat sukar bgKu....aku mencintai dia....hu3...

     

  • At 26/2/10 10:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta oh cinta..
    baca komen2 dr kamu sume, wat sy bfikr..
    cinta ni rumit.......
    hope, sy bley elak dr terhindar dr situasi diatas..
    sbg kaum hawa, x snggup u jdi perosk hubungan dan kebahagian org lain
    esp, dat guy dah ad anak, bahgia..
    banyak btul hati yg perlu dijaga..
    GOD...hanya padamu ak berserah.........

     

  • At 10/3/10 3:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmmm.....hanye org pernah/sedang mengalaminye yg faham.....

     

  • At 11/3/10 12:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btl 2...sy faham...
    syg sdg alami keadaan ni
    dah 3 tahun kami bersama...
    biarlah rahsia,smpai st masa yg sesuai
    mgkin kami akn bersatu dgn izin Allah

     

  • At 11/3/10 10:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tiada sesiapa yg inginkan keadaan ini berlaku
    ia dtg tnpa diundang n pergi tanpa diusir
    kalau xjd pada kita, kita bleh ckp cb la elak drpd rampas suami org..ramai lagi lelaki bujang
    tp bila dh terkena diri sendri..semua itu takdir,baru nk fhm perasaan org yg dh alami perkara ni...jodoh,rezeki,syurga neraka semua dh ditentukan olehNya
    cm kita ikut perintahNya utk mengelakkan kita masuk neraka bkn mengelak jodoh atau ajal...renung2kanlah......

     

  • At 21/3/10 6:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menyampah..nyesal baca..sya paling benci lau ada org ke 3 dlm rumah tangga sbb sya pnh tgk seorg isteri tua derita dgn perkahwinan kedua suami dia..

     

  • At 28/3/10 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sbb 2 akak saya pernah berpesan dngn saya jngn sesekali dekat dngan suami org.. skrng umr saya 23.. dia x kisah saper pilihan sAYA kecuali suami org.

     

  • At 30/3/10 8:07 PTG, Anonymous qysrah said…

    k..xtau nk kmen pe..citer ni memg bgus.cme klu p k kte kne bkongsi ksih tu,yg wat kte x sgup..pape pun,klu leh,try la utk x lukai hti org len..congratz writer!! HAVE A NICE DAY!!!ASSALAMUALAIKUM W.B.T..

     

  • At 29/5/10 10:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alaaa..dia still ngan laki org 2 ke????
    kesian bini dia,dahlah baik..klu bini 1st dia jhat xpe gak klo nk mngatal lgi satu...
    llaki n pompuan 2 same jer...gatal!!1!

     

  • At 7/6/10 1:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta yang terpendam rupe2nye milik org...
    renung2kanlah...
    -hana-

     

  • At 3/8/10 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jgn amik laki owg.....
    nnt kne kejar dgn parang........
    heheheheh...........

     

  • At 17/8/10 9:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    umm kisah yg menarik..jalan cerita tk meleret,mudah difahami..penyusunan ayat boleh tahan..cuma endingnya rasa mcm gantung sikit la..apsal tk sambung terus..buat pembaca tertanya dn tk puas hati..napa terus menaruh kasih pd yg da berumahtangga???napa amirul menyimpan rahsia dr isterinya??tidakkah menipu namanya??perlukah ely menyimpan harapan lg??
    nway syabas kerana berani mencuba..teruskn usaha lg :D

     

  • At 27/8/10 1:40 PTG, Blogger lukisan pelangi said…

    Kebahgiaan tidak akan menjelma dengan melukan hati yang lain..
    kebahagiaan yang sebenatrnya melepaskannya pergi dari hati..menerima cinta yang baru..itulah kehidupan..renung2kan lah

     

  • At 29/10/10 9:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lorh....

     

  • At 24/11/10 3:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    susahnya kalu hati da kuat untuk mencintai seseorang..kalu daku menjadi situasi ini...aq nk letak jwtn..dan mencari kerja laen...untuk melupakn rahsia cintaku...

     

  • At 7/12/10 2:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceritani memang best..perempuan2 poyo yang kata cinta bukan paksaan tue memang poyo...memang dasar perampas,tkkan nak mengaku perangai buruk diri kan...klu cinta itu sukar dilupakan kenapa ada ramai manusia yang putus cinta dan kembali becinta lagi???jangan buat2 bebal la,,tak akan aman hidup klu memeusnahkan rumahtangga orang lain..SETIAP PERBUATAN ALLAH SUDAH TETAPKAN BALASAN YANG MAHA ADIL....RENUNG-RENUNGKANLAH...SELAMAT BERAMAL

     

  • At 1/1/11 1:16 PTG, Blogger qrieya said…

    cute!!!!!!!!!!!!!!apsallah cinta tu buta kan?

     

  • At 5/1/11 3:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie. keep up the good work writer!!

     

  • At 8/1/11 9:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Alamk...Nama pun cete....Xde kaitan dgn sesape pun...xde pengalaman pun..rekaan semata2 k

     

  • At 4/2/11 9:59 PTG, Anonymous Imah/Din 2011 said…

    aku pun tak ingin jd ke3..selalu suami org cuba2 pikat tp aku bo layan....x sanggup jdi perampas....apapun terpulang pd setiap individu..

     

  • At 4/3/11 4:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asal xambil je danish tu.... baik pe dia....

     

  • At 12/3/11 7:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ish3 terseksa arr....hidup camni...

     

  • At 13/3/11 3:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebenarnya rasa lagi suka kalau lerk dengan danish. kenapalah si danish tu dengan yat pulak.

     

  • At 11/4/11 11:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta prlukan pengorbanan..

     

  • At 10/11/11 12:47 PG, Blogger MARNI AININ SYAHIRAH said…

    memenag kadang -kadang cinta itu pelik tolong la wahai perempuan jangan jadi perampas kita nie klu nak bercinta kita kena tgk dengan sape kita bercinta kenal asal-usul nyer..jangan nak pakai randok je...tgk berpunyer tau tak...

     

  • At 18/7/12 11:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    msa lerk kt kdai mkn 2 dia mkn ngn siapa...aidil ke danish...kliru2..
    p crta nie mmng best.god job writer

     

  • At 28/11/12 10:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I think this is among the most important info for me.
    And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things, The website style is
    wonderful, the articles is really excellent : D.
    Good job, cheers
    Feel free to surf my web blog - speed up my computer

     

  • At 2/12/12 9:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    It's impressive that you are getting ideas from this paragraph as well as from our argument made here.
    My webpage - youtube.com

     

  • At 1/4/13 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Great post however I was wanting to know if you could write a litte
    more on this topic? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit further. Appreciate it!

    Also visit my web site; http://www.lasadelfasdeolveite.com

     

  • At 21/5/13 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Thanks , I have just been searching for info about this subject for
    ages and yours is the greatest I have came upon so far.

    However, what in regards to the bottom line? Are you sure about the source?


    my web blog: musicos

     

  • At 22/5/13 10:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    So much for trying this myself, I'll never be able to manage it. I think I'll just leaгn about
    it.

    My blog post :: http://www.jacintaciavarella.com/can-you-imagine/?do=basic

     

  • At 11/6/13 10:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    As the creatіvе ԁirеctor for
    Chаnel and maintaіnіng his long collaboration with Fendі, Lagerfeld launched his oωn ԁesign house in Milan in 1975.
    Although this trеnd iѕ one of thе stupideѕt fashion tгends еver.
    Too fat to become a Fashiοn designeг.
    And the best way to go, if уou haνe any questіons and/oг tips?
    Βoth leаther and mеtal watches сan be founԁ in speсialized consіgnment shops.


    Alѕο viѕit my website - thoi trang cong so
    :: http://acpes.bigyas.com/blog/view/624528/top-of-fashion :
    :

     

  • At 10/6/14 9:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Thanks for sharing your thoughts about jeep dealers ma. Regards

    My web page :: jeep forum

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group