BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 31, 2009
Cerpen : Ikatan Kasih
Nama Pena : Balqiss88

Begitu indah suasana pada pagi itu. Terasa damai di hatinya melihat kehijauan alam ciptaan Tuhan. Dirinya dirasakan begitu kerdil jika dibandingkan dengan nikmat anugerah Tuhan yang maha Agung. Ainul merasakan ketenangan menjalar dalam hatinya. Tiada yang lebih membahagiakan dirinya asalkan ketenangan hakiki berada di hati. "Ah! begitu jauh aku mengelamun", tersentak Ainul dari lamunannya. Dia bergegas mencapai tualanya dan menuju ke bilik mandi. Lamanya dia berteleku di tingkap melihat suasana kehijauan di pagi hari. Selepas solat subuh tadi dia terus termenung di situ, keindahan duniawi yang sangat dikaguminya. Kerana dunia juga ramai manusia yang tersungkur kerana tertipu dengan keindahannya. Ramai yang memilih jalan yang penuh dengan kesesatan. Begitu aneh sekali sifat manusia. Tidak pernah bersyukur dengan nikmat yang Esa.

Setelah Ainul mandi, dia bergegas menyarungkan pakaiannya. Pagi ini dia harus menghadiri kuliah Prof. Hamzah. Dia tidak mahu terlewat kerana takut ditegur tidak menepati masa. Prinsip yang selama ini dipertahankannya iaitu sentiasa menepati masa jika mahu beroleh kejayaan. Dia tidak mahu menghampakan harapan ibunya yang sangat mengharapkan kejayaannya. Selesai mengenakan tudung di kepalanya, Ainul melangkah dengan bersemangat mengatur langkah ke meja makan. Sudah terhidang sarapannya di atas meja itu. "Mak, marilah makan bersama Ainul. Tak sedap la nak makan sorang-sorang mak", kata Ainul kepada ibunya. Sambil membawa teko di tangannya, Mak Jah tersenyum memandang anak gadisnya itu. Sangat manja kelakuannya biarpun sudah berusia 22 tahun. "Mak nak makan bersama dengan Ainul la ni. Takkan nak biarkan anak mak ni makan sendirian. Nak mak suapkan ke? Mak Jah sempat mengusik anaknya.

Ainul tersenyum mendengar usikan emaknya. Hatinya mengucap syukur kerana mempunyai seorang ibu yang sangat penyayang. Biarpun dia telah kehilangan ayahnya sejak dari kecil, tetapi dia tidak pernah merasa kekurangan kasih sayang kerana ibunya memanjakannya dan menatang dirinya bagai minyak yang penuh. "Hari ni Ainul tak nak datang lewat ke kuliah mak, takut plak kalau Prof. Hamzah tu marah", kata Ainul kepada ibunya. Selepas menjamah nasi goreng kegemarannya, Ainul menyalami tangan ibunya. Dia mencapai beg galasnya. Dia takut terlepas bas untuk ke kolej. Ainul berlari-lari anak menuju ke stesen bas. Dilihatnya masih banyak orang yang menunggu di situ. "Oh! nasib baik cepat sampai,kalau tak dah kena tinggal", Ainul bermonolog di dalam hatinya.

Sejurus kemudian, bas yang ditunggu pun tiba. Ainul memilih untuk duduk di hadapan supaya senang untuk dirinya keluar. Dia melemparkan pandangannya ke luar. Sejak akhir-akhir ni, dia suka sangat mengelamun. Kadang-kadang terkejut dia disergah oleh Izah iaitu rakan sejurusan dengannya. Dia sendiri hairan dengan sikapnya itu. Kalau ditanya dia hanya tersenyum kerana dia tidak tahu apa yang hendak dijawab kepada rakan karibnya itu. Bas berhenti di stesen yang seterusnya, naik seorang ibu tua lalu duduk di sebelahnya. Dia melemparkan senyumannya kepada ibu tua itu. Teringat pula dengan ibunya di rumah.
Setengah jam kemudian, Ainul tiba di kolejnya. Izah sudah sedia menantinya untuk sama-sama masuk ke dewan kuliah. Lima minit lagi kuliah akan bermula. Mereka beriringan masuk sambil bergurau senda. "Ainul, kenapa lambat? Selalunya awak awal sikit sampai," Izah bertanya kepada Ainul. "Maaflah Izah, tadi saya lambat bangun. Malam tadi lewat tidur sebab nak siapkan tugasan Dr. Harlina," kata Ainul. "Awak belum siap lagi ek? Ingatkan awak dah siapkan hari tu. Saya tengok hari tu awak khusyuk sangat dengan kerja awak, sampai saya tegur pun tak perasan," luah Izah.

Mereka mengambil tempat duduk di hadapan. Ainul tidak suka duduk di belakang kerana begitu banyak gangguan di situ. Izah tetap setia menemaninya. Izah tidak kisah duduk di mana sahaja asalkan dapat duduk bersama teman rapatnya itu. Sejurus kemudian, Prof. Hamzah masuk. Dewan kuliah senyap kerana masing-masing tahu yang Prof. Hamzah tidak suka pelajarnya membuat bising. Dia selalu menegur mereka seperti murid sekolah yang baru masuk darjah satu kalau membuat bising seperti itu. Ainul begitu fokus dengan penerangan yang diberikan oleh Prof. Hamzah. Izah di sebelahnya juga begitu.
Begitulah sikap Ainul, dia memberikan tumpuan yang sepenuhnya ketika kuliah. Dia tidak mahu ketinggalan dalam pelajarannya. Ainul menjadi pelajar contoh kerana prestasinya yang sering cemerlang. Semua pensyarah suka dengan sikapnya yang sentiasa fokus dalam pelajaran.

Tiga jam di dalam dewan kuliah tidak begitu terasa bagi Ainul. Dia berasa puas hati kerana memahami teori yang diterangkan oleh Prof. Hamzah. Kelihatan semua pelajar meninggalkan dewan kuliah untuk pergi minum di kantin. Ainul dan Izah juga menyertai mereka. "Tadi saya tengok awak khusyuk sangat dengan penerangan Prof. Hamzah tu, nak tegur pun tak berani," kata Izah. "Saya sekadar nak tumpukan sepenuh perhatian dengan teori yang prof. terangkan tadi, takut tak faham susah plak," kata Ainul. Izah faham dengan sikap kawannya itu. Dia tahu tetapi sekadar bertanya. Tibanya di kantin mereka memilih tempat yang agak tersorok kerana tidak mahu dekat dengan suasana hingar-bingar di situ. Tiba-tiba seseorang terlanggar Ainul dari belakang. Hampir tersungkur Ainul dan mujurlah Izah sempat menyambar tangannya. "Ape ni? Buta ke? Ainul meluahkan rasa marahnya. "Maaf cik, saya tak sengaja, saya nak cepat ni, k lah bye!", kata lelaki berkumis nipis itu. Ainul berasa lelaki itu tidak mempunyai adab sopan kerana melanggarnya dan meminta maaf seperti tidak ikhlas saja. Dia tidak begitu jelas melihat wajah lelaki itu tetapi dia tahu lelaki itu bercermin mata dan berjanggut sejemput.

Izah menyabarkan Ainul. "Hensem jugak mamat tu tadi Ainul, tergoda saya", kata Izah. "Awak ni, takde keja lain la Izah, sume lelaki awak cakap hensem", Ainul bersuara. "Betul la, awak tak tengok betul-betul ke tadi? Hensem tau! Izah masih menyokong kata-katanya tadi. "Yer la, hensem pun hensem la, tapi saya marah betul la, dia tu mintak maaf macam tak ikhlas jer, geram saya dibuatnya", luah Ainul. Izah hanya mampu tersenyum. Selepas membuat pesanan, mereka berborak-borak kosong. "Malam ni awak nak ikut tak saya pergi ke rumah Ina? Ada majlis doa selamat kat rumah dia", kata Izah. " Saya tak dapat pergi la Izah, malam ni saya kena temankan mak saya kat rumah. Awak pun tau kan rumah saya tu jauh dari rumah orang lain, dah la mak saya tak berapa sihat kebelakangan ni. Risau plak saya nak tinggalkan dia sorang-sorang. Nanti awak kirim salam saya kat Ina ek. Awak bagi tau la masalah saya kat dia. Boleh kan?", kata Ainul. "Takpe la Ainul, saya faham, nanti saya bagi tau dia ek, awak jangan la risau," kata Izah.

Selepas itu Ainul mengajak Izah balik kerana dia takut ketinggalan bas untuk balik ke rumah. Dia tidak mahu ibunya risau jika dia balik lewat. Lagipun dia perlu menunaikan solat zuhur memandangkan sudah masuk waktu. Ainul bergegas menuju ke stesen bas yang berdekatan dengan kolejnya. Nasibnya baik pada hari itu kerana tidak berapa lama kemudian bas yang ditunggu pun tiba. Ainul memilih tempat duduk di sebelah mak cik yang membawa raga besar. Dia memberikan senyuman kepada mak cik itu. Ainul menyandarkan belakangnya, sambil melemparkan pandangannya di luar tingkap. Fikirannya kembali menerawang. Tiba-tiba dia berasa rindu akan arwah ayahnya. Dia mula berasa iri hati apabila melihat teman-temannya bermesra dengan ayah masing-masing ketika majlis yang diadakan di kolejnya sabtu lepas. Ketika itu hanya ibunya yang menemaninya.

Hatinya menjadi sayu. Terasa ingin menitis air matanya ketika itu tetapi ditahannya kerana tidak mahu mak cik di sebelahnya bertanya. Ainul tidak mahu ibunya tahu akan perasaannya itu kerana dia tidak mahu ibunya juga sedih. Penanggungan ibunya lebih berat jika hendak dibandingkan dengan dirinya sendiri. Ibunya merupakan ibu tunggal dan dia satu-satunya penawar hati bagi ibunya. Dialah racun dan dialah juga penawar. Dia tidak mahu mengecewakan perasaan ibunya. Seboleh-bolehnya dia ingin melihat ibunya sentiasa gembira. Sejurus kemudian Ainul membunyikan loceng bas menandakan destinasinya sudah sampai. Lantas Ainul menuruni tangga bas, dilihatnya ibunya sudah sedia menunggu di depan pintu rumahnya. Ainul menyalami tangan ibunya. "Awal Ainul balik hari ni? Dah habis kuliah ke? tanya ibunya. " Dah bu, kuliah tadi hanya tiga jam, pas tu Ainul balik terus, takut kena tinggal bas plak", kata Ainul. "Ainul solat dulu ye bu", Ainul meminta izin ibunya. Ibunya menganggukkan kepalanya. Dalam hati ibunya dia bersyukur kerana mendidik Ainul dengan ilmu agama yang mencukupi. Itulah wasiat daripada suaminya agar membimbing Ainul dengan sebaik-baiknya. Dialah satu-satunya permata yang ditinggalkan oleh suaminya untuk menemani dirinya sejak suaminya meninggal dunia.

Ibunya tengah menyiapkan hidangan makan tengah hari ketika Ainul turun selepas solat. Dia memeluk ibunya dari belakang dan menghadiahkan ciuman di pipi ibunya. Ainul memang seorang anak yang manja. "Dah, pegi basuh tangan tu, kita makan same-same," kata ibunya. Ainul menuruti kata ibunya. Mereka makan pada tengah hari itu dengan berselera sekali. Ibunya memang tahu makanan kegemarannya, masak lemak cili api. Ainul menambahkan nasi di pinggannya. Ibunya tersenyum melihat anak gadisnya itu. Selepas itu Ainul mengemas meja makan. Dia segera mencuci pinggan mangkuk. Dia memang suka membuat kerja tanpa bertangguh kerana selepas ini dia akan menyiapkan tugasan yang perlu dihantar seminggu lagi.

Ibunya ketika itu sedang menonton televisyen. Ainul menghampiri ibunya dan duduk di sebelah ibunya. "Ibu tengok cite pe bu? tanya Ainul. " Ibu tengok berita la sayang, dah siap cuci pinggan tu? tanya ibunya. "Dah bu", kata Ainul. "Ainul naik atas dulu yer bu, Ainul nak siapkan tugasan sebab seminggu lagi nak hantar," kata Ainul. "Baiklah, Ainul buatlah kerja tu sampai siap ek, jangan suka tangguh-tangguh kerja, nanti Ainul jugak yang susah", kata ibunya. Ainul menganggukkan kepalanya. Dia berlari-lari anak menaiki tangga. Ibunya menggelengkan kepala. Perangai Ainul masih kebudak-budakan. Tapi dia menyedari sikap anaknya yang kebelakangan ini suka termenung. Apabila ditanya pasti dijawabnya tidak ada apa-apa. Ainul seorang yang begitu berahsia biarpun sebelum ini dialah menjadi tempat mengadu. Dia tidak mahu memaksa anaknya jika dia belum bersedia untuk memberitahunya.

Ainul memandang kehijauan alam di luar tingkap. Fikirannya kembali menerawang. "Alangkah indahnya hidup ini jika aku dapat merasa kasih sayang dari seorang ayah," getusnya di dalam hati. Dia masih tidak dapat melupakan kemesraan teman-temannya bersama ayah mereka. Tiba-tiba menitis air mata di pipinya. Semakin deras mengalir dan dibiarkannya saja. Hatinya benar-benar tersentuh kini. Hatinya begitu sayu kini. Dia tidak mungkin akan merasa kasih sayang seorang ayah kerana ibunya tidak mahu berkahwin lagi. Alasannya dia tidak mahu Ainul terabai dan dia juga risau jika ayah tirinya nanti tidak akan menyayangi Ainul seperti anaknya sendiri. Bukan seorang yang telah melamar ibunya tetapi sudah banyak dan semuanya ditolak ibunya dengan baik. Ainul menghargai pengorbanan ibunya. Lagipun dia tahu yang ibunya sangat mencintai ayahnya dan sehingga sekarang tiada siapa dapat menggantikan tempatnya. Ainul tersentak dari lamunannya. "Astaghfirullahalazim, apa yang aku fikirkan ni? Sesungguhnya hanya Allah yang berhak menghidupkan dan mematikan manusia. Tiada kuasa yang dapat menahan kehendaknya," Ainul beristighfar kerana sedar akan kealpaannya yang mempersoalkan ketentuan Tuhan.

Ainul menyapu air mata di pipinya. Terasa sudah sembap matanya kerana menagis. Dia tidak mahu ibunya menyedari bahawa dia menangis. Dia tidak mahu ibunya risau akan keadaan dirinya. Biarlah hanya dia yang menanggung kerinduan itu sendirian. Dia kembali ke meja belajarnya. Dia perlu menyiapkan tugasan yang perlu dihantar seminggu lagi. Biarpun hatinya ketika itu begitu sayu, namun Ainul berusaha mengawalnya kerana dia tidak mahu hal itu mengganggu perhatiannya dalam pelajaran. Ainul meneruskan kerjanya dengan tekun sehingga tidak menyedari hari sudah merangkak senja. Dia membuat senaman ringan untuk melegakan otot-otot badannya yang tidak bergerak semasa dia membuat kerjanya tadi. Ainul berasa puas hati kerana berjaya menyiapkan tugasan itu. Dia tersenyum sendirian. Selepas mengemaskan meja belajarnya Ainul menghayunkan kakinya melangkah turun untuk membantu ibunya menyiapkan makan malam.

Dilihatnya ibunya sedang memasak di dapur. Tanpa disuruh Ainul terus membantu ibunya memotong sayur kacang yang dibeli dari penjual sayur pagi tadi. "Dah siap ke tugasan Ainul tu? tanya ibunya. "Dah bu, tak perasan plak dah nak senja. Ainul khusyuk sangat tadi kot", jawab Ainul. "Ibu nak masak lauk pe malam ni bu?" tanya Ainul. "Ayam masak merah la sayang, kan pagi tadi ibu ada beli ayam", jawab ibunya. Ainul hanya tersenyum. Ibunya memang pandai memasak. Ainul tidak pernah merasa makanan yang paling sedap daripada masakan ibunya. Dia sering memuji masakan ibunya dan mengatakan bahawa jika ibunya masuk pertandingan memasak pasti ibunya akan mendapat gelaran juara. Ainul seorang anak yang rajin. Dia tidak malas membantu ibunya di dapur biarpun dia sibuk dengan tugasan yang banyak. Ibunya bersyukur kerana mempunyai seorang anak gadis yang bukan saja cantik tetapi memiliki budi bahasa yang mampu memikat sesiapa sahaja yang memandang.

Malam itu Ainul dan ibunya makan dengan berselera sekali. Ainul sudah dua kali menambahkan nasi ke dalam pinggannya. Ibunya hanya menggelengkan kepala. Suka dia melihat anaknya berselera makan. Dia tidak mahu Ainul sedih. Jikalau boleh dia mahu anaknya itu sentiasa gembira. Tidak sanggup untuk melihat kedukaan di wajah anaknya itu. "Kenapa ibu tengok Ainul camtu bu?, Ainul mengejutkan ibunya dari lamunan. "Muka Ainul cantik sangat ek sampai ibu tengok tak berkelip-kelip mata plak", kata Ainul lagi. Ibunya terkejut dengan kata-kata Ainul. Dia tersenyum menyembunyikan perasaan terkejutnya itu. "Tak de pape la Ainul, makan jer la ek", jawab ibunya. Ainul membalas senyuman ibunya. Dia menyuapkan nasi yang masih berbaki dalam pinggannya sehingga licin. Ibunya sudah mengajarkan kepadanya supaya tidak membazir semasa makan. Ainul sentiasa mengingati pesanan ibunya walau di mana dia berada.

Selesai mencuci pinggan Ainul dan ibunya menikmati pencuci mulut di halaman rumah mereka. "Ainul, boleh ibu tanya sesuatu?, kata ibunya. "Tanyalah bu", kata Ainul. "Kenapa sejak belakangan ini ibu tengok Ainul macam selalu termenung jer. Ainul ada masalah ker? Bagi taulah kat ibu. Mana tau kalau ibu dapat tolong" tanya Mak Jah kepada anaknya itu. "Takde pape lah bu. Ainul sebenarnya risau dengan tugasan-tugasan yang perlu disiapkan. Banyak sangat, sebab tu kot. Ainul letih jer la bu. Ibu jangan risau ek. Sayang ibu!" Ainul memeluk ibunya. Mak Jah percaya dengan kata-kata anaknya itu. Dia tidak mahu bertanya lebih lanjut. Ainul berasa lega kerana ibunya tidak bertanya lagi. Dia takut ibunya tahu apa yang merunsingkan fikirannya kini.

Pada pagi itu Ainul bangun lebih awal dari biasa. Selepas menunaikan solat hajat dua rakaat Ainul menunaikan solat subuh pula. Begitu panjang doanya pada pagi itu. Dia memohon agar roh ayahnya dicucuri rahmat dan memberikan kebahagiaan kepada ibunya di dunia dan akhirat. Tidak lupa juga dia mendoakan semoga dirinya sentiasa tabah dalam mengharungi kehidupan yang penuh pancaroba ini. Ainul berdoa dengan penuh rasa kehambaan.

"Kuserahkan penuh kerelaan
dengan wajah yang tenang
ibadatku – Tuhan
dalam rangkulan duniawi yang aneh
memutar haluan
di mana manusia tersungkur
membawa kesesatan.

Kurasa diriku terlalu kecil
kurasa ibadatku terlalu nipis
betapa pun kuyakini
di mana kau satu-satunya
yang menjadikan
yang mematikan.

Kau terimalah ibadatku
dari hati yang bersih
doa dan salamku
di subuh yang bening
di mana aku sujud
di bawah kudrat-Mu

Dalam kembaraanku ini
kupohon kasih sayang
limpah kurnia
usia yang panjang
rezeki yang murah
iman yang kukuh

Tuhanku,
Kuserahkan ibadatku
Atas timbang terima-Mu."

Amin. Ainul mengaminkan doanya pada pagi itu. Dalam hatinya mengharapkan agar Allah memperkenankan doa dirinya yang dirasakan begitu kecil di bumi Tuhan ini. Hari itu dia berasa lebih bersemangat untuk memulakan harinya. Selepas bersiap-siap, Ainul menjamah sedikit sarapan yang disediakan oleh ibunya. Dia bergegas menuju ke stesen bas. Dia mahu tiba awal di kolejnya pada hari itu. Tibanya Ainul di kolej, Izah belum lagi sampai. Ainul mahu mengulangkaji pelajarannya di sebuah meja di situ.

Tanpa disengajakan, kerana terlalu tergesa-gesa Ainul telah melanggar seseorang. "Ops, maaf. Saya tak sengaja", kata Ainul. "Oh! Awak rupanya, tak pe", kata lelaki itu. "Saya kenal awak ke? tanya Ainul kehairanan. " Awak tak ingat saya ke? Saya la yang terlanggar awak hari tu, saya mintak maaf ek. Hari tu saya nak cepat sebab mak saya masuk hospital. Saya harap awak tak marah",kata lelaki itu penuh keikhlasan. "Oh! Takpe, saya mintak maaf jugak sebab sangka yang bukan-bukan kat awak." Luah Ainul. "Nama saya Naeem", kata Naeem lagi. "Nama saya plak Ainul, Ainul Mardhiah", jawab Ainul. "Cantik nama awak", kata Naeem lagi. Ainul tersipu-sipu malu dipuji Naeem begitu. Dia menundukkan kepalanya. Tiba-tiba dia berasa perasaan aneh menyelinap dalam sanubarinya. Tidak dapat dia melawan renungan jejaka di hadapannya itu. Pandangan mata yang redup itu menikam jauh di lubuk hatinya. Ainul tidak mahu Naeem menyedari perubahan pada dirinya. Dia segera meminta diri dengan alasan dia ada kerja yang nak dibuat. Sebelum Ainul melangkah pergi Naeem telah meminta nombor telefonnya. Ainul berasa serba salah untuk memberinya kerana dia baru sahaja kenal dengan Naeem. Melihatkan keikhlasan di mata Naeem, Ainul akhirnya memberi juga nombornya kepada Naeem. Entah kenapa dia begitu mudah untuk menerima salam perkenalan dari Naeem sedangkan sebelum ini Ainul tidak berminat untuk mengenali mana-mana lelaki.

Ainul tidak dapat menumpukan sepenuh perhatiannya pada kuliah pagi itu. Ingatannya masih terbayang-bayang saat perkenalan dengan Naeem tadi. Entah mengapa wajah jejaka itu tidak dapat diluputkan dari ingatannya. Ainul berasa hairan dengan dirinya sendiri. "Adakah aku telah jatuh cinta pandang pertama? tanya Ainul kepada dirinya sendiri. "Tak boleh jadi ni, aku tak nak terlibat dulu dalam soal hati dan perasaan ni, kalau terjebak nanti susah nak patah balik. Takut terjejas plak pelajaran aku", kata Ainul di dalam hatinya. Ainul cuba untuk melupakan bayangan Naeem. Akhirnya Ainul berjaya menepis bayangan Naeem dari ingatannya. Dia bergegas ke stesen bas untuk balik ke rumah setelah tamat kuliah pada hari itu. Bimbang pula jika ibunya risau jika dia balik lambat.

Sampainya di rumah, Ainul melihat ibunya tengah memasak di dapur. Dia segera naik ke atas untuk menunaikan ibadat kepada yang maha Esa. Dia tidak mahu melengah-lengahkan solatnya. Dia telah diajar ibunya agar sentiasa menunaikan solat di awal waktu. Awal waktu lebih afdal. Selesai menunaikan solat, Ainul turun ke bawah untuk membantu ibunya di dapur, tetapi makanan sudah sedia terhidang di atas meja. Ainul membantu ibunya menyendukkan nasi ke dalam pinggan. Mereka menikmati hidangan tengah hari itu dengan berselera sekali. Seperti selalunya Ainul menambahkan nasi di pinggannya. Dia sangat berselera pada hari tu.

Pada malam itu, Ainul tengah mengulangkaji pelajarannya ketika mendapat satu panggilan dari nombor yang tidak dikenalinya. Ainul tidak mengangkat panggilan itu kerana dia tidak mahu diganggu ketika belajar. Namun, panggilan itu berulang-ulang kali menyebabkan Ainul tidak dapat menumpukan perhatiannya terhadap apa yang dibacanya. Telefon bimbitnya minta diangkat. Selagi tidak diangkat telefon itu masih berdering. Mahu tidak mahu Ainul menjawab panggilan itu. Terdengar suara lelaki memberi salam di hujung talian. Ainul berasa agak gementar kerana dia tidak mengenali lelaki itu. Rupa-rupanya lelaki itu ialah Naeem. "Saya mintak maaf kerana mengganggu awak malam-malam ni, saya hanya nak cakap ngan awak sekejap jer. Awak tengah wat per tu? Naper tak angkat dari tadi saya ‘call’? tanya Naeem lagi. "Saya mintak maaf wak, saya ingatkan sape tadi. Saya tak kenal nombor tu, takut plak saya nak angkat," kata Ainul. Sedar tidak sedar hampir satu jam mereka berborak dalam telefon. Selepas menamatkan talian, Ainul tersenyum sendirian. Fikirannya kembali menerawang teringat kata-kata Naeem tadi. Biarpun hanya gurauan tetapi hatinya telah terpaut pada jejaka itu.

Hubungan antara Ainul dan Naeem semakin akrab. Mereka selalu berjumpa selepas habis kuliah. Naeem mengambil jurusan kejuruteraan mekanikal manakala Ainul pula dalam jurusan undang-undang. Biarpun begitu mereka tidak mengabaikan pelajaran masing-masing. Mereka berjanji bahawa mereka akan mengikat tali pertunangan selepas tamat pengajian nanti. Peperiksaan akhir semester akan bermula tidak lama lagi. Masing-masing menumpukan perhatian pada pelajaran masing-masing. Mereka bersetuju untuk tidak berjumpa sehingga tamat peperiksaan. Kerana sibuk dengan peperiksaan, tidak terasa bahawa mereka sudah sebulan tidak berhubung.

Pada petang itu, Naeem mengajak Ainul berjumpa kerana ada sesuatu yang hendak dibincangkannya. Naeem memberitahu Ainul bahawa hujung minggu nanti dia akan menghantar rombongan untuk mengikat tali pertunangan. Ainul berasa gembira mendengar berita itu. Berita gembira itu terus dikhabarkan kepada ibunya. Tidak sabar rasanya menunggu saat yang indah itu tiba. Akhirnya keputusan peperiksaan mereka keluar pada hujung bulan itu, mereka telah sama-sama mendapat keputusan yang cemerlang. Namun begitu, Naeem telah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di luar negara. Mendengarkan berita itu, Ainul berasa sangat berat hati untuk melepaskan tunangnya pergi. Naeem perlu menyambung pelajarannya selama dua tahun lagi. Ainul pula telah mendapat tawaran untuk bekerja di firma guaman yang terkenal di bandar itu.

Sudah setahun Naeem berada di luar negara melanjutkan pelajarannya. Ainul pula tetap setia menunggu tunangnya dengan setia. Naeem sering menghantarkan berita dengan menghantar email kepada tunangnya di tanah air. Sms turut menjadi penghubung kasih mereka. Biarpun berjauhan namun hati mereka tetap setia menanti antara satu sama lain. Mak Jah tetap merestui hubungan anaknya itu. Dia berdoa semoga kasih mereka akan terikat tidak lama lagi. Ibu mana yang tidak mahu anaknya gembira. Bagi Mak Jah, sejak Naeem datang ke rumahnya dulu, dia sudah tertarik dengan budi bahasa Naeem. Naeem seorang anak muda yang sangat menghormati orang tua. Caranya melayan Mak Jah seperti ibunya sendiri dan dia tidak pernah menghiraukan soal darjat ataupun harta. Baginya, dia ikhlas mencintai Ainul kerana dirinya dan bukan kerana harta.

Hari yang dinantikan pun tiba. Hari ini Naeem akan balik ke tanah airnya setelah dua tahun melanjutkan pelajarannya di luar negara. Ainul bersiap-siap untuk menyambut kepulangan tunang yang amat dirinduinya. Tidak sabar-sabar rasanya mahu menatap wajah kekasihnya itu. Dirasakan masa begitu lambat berlalu ketika menunggu Naeem di lapangan terbang. Dalam hatinya dia tidak putus-putus berdoa agar penerbangan Naeem tidak akan mengalami apa-apa masalah. Ainul terjenguk-jenguk melihat sekeliling jika Naeem sudah tiba ataupun belum. Begitu lama Ainul menanti namun bayangan Naeem belum juga muncul. Ainul mula berasa resah kerana takut apa-apa terjadi kepada tunangnya itu.

Di perkarangan rumah Naeem, kelihatan begitu ramai orang datang. Ainul di dalam bilik sudah siap bersolek menantikan ketibaan pengantin lelaki. Hatinya berdebar-debar menantikan saat bahagia itu tiba. Dilihatnya bilik pengantin telah sedia dihias. Warna hijau menjadi tema bilik pengantinnya dengan Naeem. Warna itu merupakan warna kegemarannya dan juga Naeem. Ainul berasa tidak sabar hendak memulakan hidup barunya dengan insan yang sangat dicintainya itu. Terdengar bunyi paluan kompang di luar rumah menandakan ketibaan pengantin lelaki. Tiba-tiba saja Ainul berasa gementar. Sekejap lagi majlis akad nikah akan berlangsung. Dilihatnya bakal suaminya segak dengan baju melayu berwarna putih siap dengan sampingnya sekali. Pandangan mereka bertaut dan akhirnya Ainul menundukkan pandangannya. Tidak dapat dia melawan pandangan Naeem yang menusuk jiwa.

Sekali lafaz saja akhirnya Ainul Mardhiah binti Sulaiman telah sah menjadi isteri kepada Mohd. Naeem bin Hanafi. Ainul tidak dapat menahan air matanya dari tumpah. Dia berasa sangat terharu. Kini sahlah dia menjadi isteri kepada Naeem. Upacara menyarungkan cincin dan membatalkan air sembahyang berjalan lancar. Air mata Ainul mengalir deras di saat Naeem mengucup dahinya. Di hatinya dia mengucap syukur ke hadrat Allah kerana menetapkan jodoh mereka dengan insan yang mereka sayangi. Ainul mendongakkan kepalanya memandang wajah lelaki yang telah bergelar suaminya sejak beberapa minit yang lalu. Dalam hatinya berdoa agar jodoh antara mereka berkekalan hingga akhir hayat.

Selesai majlis pada hari itu, semua tetamu balik ke rumah masing-masing dan tinggallah pasangan pengantin beserta dengan keluarga yang terdekat. Masing-masing kelihatan penat kerana tidak cukup tidur beberapa malam. Kelihatan Mak Jah sedang bercakap-cakap dengan ibu dan ayah Naeem. Kelihatan begitu mesra sekali mereka berborak. Naeem pula menolong isterinya mengemas rumah mereka selepas majlis tadi. Ainul berasa bertuah kerana mempunyai suami yang bertimbang rasa. Naeem memeluk isterinya dari belakang. "Abang cintakan sayang, terima kasih kerana sudi menjadi isteri abang", luah Naeem dengan syahdu. Ainul berasa sangat malu dengan kelakuan suaminya itu. "Sayang pun cintakan abang, sayang harap abang tidak akan sia-siakan sayang", kata Ainul pula. "Abang takkan sia-siakan isteri abang ni, InsyaAllah abang akan cuba bahagiakan sayang selagi abang mampu", ucap Naeem. Telah bertaut kasih mereka dengan ikatan perkahwinan yang menjadi lambang kesetiaan mereka selama ini.
posted by Penulisan2u @ 2:17 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
47 Comments:
  • At 31/10/09 6:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple je jalan citenya..
    apa pun best..

     

  • At 2/11/09 1:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cara olahan ayat cerpen ni macam karangan budak sekolah rendah sikit, but ceritanya still ok.

     

  • At 3/11/09 11:12 PG, Anonymous Balqiss88 said…

    salam...
    ini cerpen ptama sy..
    maaf jika ada kekurangan..
    tp sy akan cuba buat yg tbaik utk next cerpen..
    insyaAllah..

     

  • At 3/11/09 11:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple sangat ayat pun biasa jer..boleh la

     

  • At 3/11/09 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape yg nk di sampaikan benarnyer ni...........
    x pham r.....
    tolong jelaskan sesape yg paham

     

  • At 4/11/09 1:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i wish i will be in that situation..
    but its too late..
    keep it up..

     

  • At 4/11/09 9:30 PTG, Blogger putriSTG said…

    citer nyer tlalu simple....trus kan usaha...

     

  • At 4/11/09 10:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple but still mnarik lah..
    truskn usaha....

     

  • At 5/11/09 4:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    malas nk baca smpi abes...
    tgk pon tau mcm krgn bdk skolah..

     

  • At 5/11/09 11:51 PG, Anonymous darkcomel said…

    ermm.. simple but nice..
    klu gaya penulisan lebih matang pasti ia lg menarik...
    byak lg kna improve.. bdk skolah lg ke?
    heheehhe..
    pe2 pun tahniah..
    eh...lg satu.. perenggan tu.. dialog tu.. asing2 kan.. susah nak baca...

     

  • At 5/11/09 6:02 PTG, Blogger ain said…

    jln crita pendek..imprve your writing..

     

  • At 5/11/09 6:31 PTG, Anonymous Balqiss88 said…

    hehe..thanks 4 the comment yer...
    bkn budak skolah..
    but future teacher 4 primary school..
    sbb tu kot citer ade mcm skolah rendah cket..:p

     

  • At 10/11/09 4:02 PTG, Blogger cinta terindah said…

    agak bosan jgk la...
    tp pgnaan bhs 2 bgs...
    len kali try bwat brita yg ada knflik...
    jln crita nie mndtar ja...
    pa2 pon..keep it up k...

     

  • At 13/11/09 12:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple dan bosan......

     

  • At 17/11/09 1:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh la...

     

  • At 22/11/09 6:08 PTG, Anonymous adel_taurus gurlz said…

    ok..
    best la jugak citer ni..
    tp writer kene menarikkn sikit citer ni..
    ok..gud job..
    gud luck 4 da next story k..

     

  • At 23/11/09 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ngantuk jer baca cerpen ni...x suspen lansung

     

  • At 2/3/10 11:42 PTG, Blogger iLiAnNaHaMiDoN said…

    bahasa skema sgt...xde ciri2 realistik sikit dr segi percakapan..erm..kene improve lg ni..reader rasa bosan..xnk hbskan baca...

     

  • At 19/3/10 7:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan citer dia pendek...tapi best gak la....

     

  • At 20/3/10 8:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple,jln cite tidak b'kmbg tp still ok.
    maklum la,cerpen p'tama.apa2 pun,teruskan usaha anda.good attempt.dont give up.(^_^)

     

  • At 25/3/10 12:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni best sgt..
    byk teladan yg blh dipljri dr crita ini..
    syabas n tahniah pd pnulis ini..
    bykkn karya sprti ini ye..
    apa2 pn,this stry very cool and sentimentel..
    good luck

     

  • At 26/4/10 12:54 PTG, Anonymous nana said…

    panjang sgt karangannye..huhu

     

  • At 12/5/10 11:56 PTG, Anonymous pza said…

    pajang sgt critanya..boring nak baca..da la tu ending pn mcm x brapa best jerr..boring jugala crita ni..huhu

     

  • At 16/5/10 10:18 PTG, Anonymous Dania Imanina said…

    story yg best..tp klu ada perumitan atau klimaks lg best..apa pun tahniah..

     

  • At 25/5/10 11:54 PG, Anonymous dandelion said…

    ceritanya mndatar...
    tiada konflik yg blh mbuatkan cerita ini klimaks...
    seolah-olah hbgn mereka tiada mslh lgsg...
    cthnya:pnulis blh wat naeem tu de org len dlm hbgn dyorg...
    kmudian dy accident,tng dy ttp jge dy wlaupn tahu naem tu de pmpuan len.
    akhirnye dy sdr,then dyorg kwin...
    ni skdr beri pndpt...
    truskan usaha yer...jgn mdh pts asa..

     

  • At 28/6/10 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xde konflik..

     

  • At 29/6/10 10:20 PG, Blogger sphrosyne said…

    terlalu mendatar..
    citer ni blh d kembangkan lg..
    papepon tahniah

     

  • At 9/7/10 11:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbest pn story line,..

     

  • At 11/8/10 4:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg sgt mendatar...seolah-olah ia cuma bergerak atas satu garisan lurus.gaya pengolahan juga agak lemah,menampakkan sisi kematangan yg minima.usaha lagi,ok!

     

  • At 20/8/10 9:31 PTG, Anonymous Balqiss88 said…

    time kasih atas komen2 anda, sy akan cube improve lg for the next cerpen...:)

     

  • At 1/10/10 8:04 PTG, Anonymous cahaya hati said…

    masih banyak yang perlu di perbaiki terutama plot dan jalan cerita....teruskan usaha anda untuk berkarya..

     

  • At 19/10/10 11:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    da bnyk da jln cter cm ney...
    pape p0wn..
    keep it up..!!!

     

  • At 1/11/10 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgos..tp bhase jgn terlalu formal..spaye dpat menarik minat pembaca..

     

  • At 13/12/10 10:32 PG, Blogger eema_1020 said…

    addadadda
    cam cerpen bdk skul rendah plak
    adeh!!

     

  • At 13/12/10 7:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagoz..i love this story..cinte cm nie la ptot jd contoh kat sume plajar2...b'cnta bleh,tp plajaran kne tumpukn gak...moral values that i got from this story la...troskn mnulis..usha

     

  • At 19/1/11 12:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saper2 yg komen x elok 2 cuba wt cerpen mcm balgis88 wt..msti x leh kn..huhuhuhu

     

  • At 5/3/11 12:50 PG, Anonymous iqa said…

    ok, best la jgk...
    tp agak boring sbnrnya...hehe
    keep it up taw balqis88!!

     

  • At 9/3/11 10:45 PTG, Anonymous Irel Wani Izzat said…

    jln citer menarik!
    cmew ayat tlampau simple n kdang2 brulang!!
    ayat pon meleret2...
    seperti jika hendak menceritakan sesuatu sehingga tlalu detail n panjg myebabkn sy menjd bosan tuk membc...
    papepon tahniah!!
    coz writer pndai memilih tajuk karya yg mnyebabkan sy tertarik tok mmbc..
    tajuk penting coz itu adalah first impression utk menarik pembc..
    troskan usaha tok menghasilkn karya yg lebih baek n bkualiti.

     

  • At 8/4/11 4:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer yg menarik.. tp ayat dlm setiap perenggan nmpk trlalu crowded.. borink cket nk bace.. anyway, gud job.. keep on writing

     

  • At 13/4/11 7:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agak bosn ckit..cm da bese cgt cte nie..xde y menrik..
    klu wt novel msti xde y nk bli.
    arap perbaiki ag ok??
    gudluck.

     

  • At 3/6/11 10:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok.teruskan usaha anda....good luck......

     

  • At 16/6/11 10:26 PTG, Anonymous ainul mardiyyah said…

    Salam,x snggka lak nme sye ngan wtak ainul sme...he3...Pape pn cite yg bezzzz sngt.......!!!!!!

     

  • At 21/12/11 2:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala... mcm 2 jer?....

     

  • At 2/3/12 5:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite die macam bese jek..
    tapi ok la...
    jalan cerite macam tekejar2..
    terus kan usahe..

     

  • At 5/3/12 5:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy suka cerita nie best sangat2...:D

     

  • At 3/5/12 2:46 PTG, Anonymous LovE FieyLa_94 said…

    bez2 jln cter ni...lwpom smple p ttp bez..chayok2..

     

  • At 18/6/12 2:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni simple,tp best la jugak

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group