BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, November 07, 2009
Cerpen : Ceritera Aku dan Dia
Nama Pena : hafdine marissa

"Aku terima nikahnya, Tengku Yasmin binti Tengku Imran dengan mas kahwinnya RM1000 tunai!" sekali lafaz, lelaki itu sudah sah jadi suamiku. Aku menangis keharuan dalam hati. Syukur kepada ALLAH, aku menjadi miliknya. Meski dia bukanlah lelaki pilihanku, namun aku yakin jodoh kami yang diatur oleh papa ini akan tetap bahagia sebagaimana yang aku impikan untuk rumah tanggaku.

Lelaki itu menunaikan solat sunat di tempat yang telah disediakan di ruang tamu rumah papa ini. Aku juga sudah beralih ke pelamin di ruang tamu utama, menantikan upacara menyarung cincin perkahwinan yang akan dilangsungkan sebaik lelaki itu selesai mengerjakan solat. Rona putih susu menjadi pilihanku manakala bunga tulip dan baby breath menghiasi seluruh pelamin.

Suara-suara tetamu semakin mengusik apabila suamiku menghampiri pelamin. Dia melemparkan senyuman pada para tetamu. Tapi aku tahu, senyumannya tidak semanis senyumanku. Lantas, kutundukkan kepalaku. Tidak mahu menatap matanya. Debaran di dadaku semakin menggila. Lelaki itu menyerahkan dulang yang berisi mas kahwin kami yang dihias indah. Kemudian cincin emas putih bertatahkan sebutir berlian putih diampit beberapa butir batu delima di kiri dan kanan disarungkan ke jari manis tangan kananku. Aku menyalami tangan kasar suamiku. Namun belum sempat aku menciumnya, genggaman itu sudah pun terurai, kasar. Aku terkedu.

Giliranku untuk menyarungkan cincin platinum kosong pada jarinya. Kali ini aku menantikan ciuman penuh kasih pada dahiku. Dia menunduk dan mencium dahiku. Tetapi sekali lagi aku hampa apabila dia menghentikan perbuatannya. Apabila didesak oleh jurugambar, tetap dia tidak turuti. Katanya, akan hilang seri kami nanti kalau dia menciumku lama. Dari mana dia tahu pun aku tidak pasti kerana aku sendiri pun belum pernah mendengar ungkapan itu. Aku bingung dengan sikapnya.

=====================

What can I do to make you mine,
Falling so hard so fast this time,
What did I say what did you do,
How did I fall in love with you.

Air mataku menitis dengan laju. Kata-kata yang tercoret pada helaian diariku itu sesungguhnya adalah luahan hatiku yang selama setahun ini tersekasa. Hanya helaian kertas yang menjadi tempatku meluahkan segalanya yang terbuku di hati. Terasa berat bahuku menanggung beban ini. Hendakku lafazkan tapi adakah dia akan menerimanya?

Sudah setahun aku hidup sebagai isterinya namun kami tidak ubah seperti orang asing di bawah satu bumbung yang sama. Kami hidup dalam dunia kami sendiri. Cuma sekali sekala apabila ada kehadiran keluarga, saudara mara dan sahabat handai, barulah kami akan berlakon dalam drama swasta arahan kami berdua. Kononnya kami adalah pasangan yang paling bahagia. Namun realitinya, hanya aku, dia dan Allah sahaja yang maha mengetahui.

Bukan ini yang kuimpikan untuk rumah tanggaku. Aku membayangkan, sebulan selepas aku berkahwin, aku akan mengandungkan zuriat pertamaku. Dan aku mensasarkan untuk mempunyai sekurang-kurangnya 3 orang cahaya mata. Tapi, begaimana impianku akan tercapai sekiranya sehingga ke saat ini belum pernah sekalipun dia menyentuhku walaupun aku halal untuknya.

Hidupku tersekasa sejak malam pertama pernikahan kami. Aku digantung tidak bertali sejak malam resepsi di Mandarin Oriental Hotel. Aku tahu tiada cinta di hatinya untukku, namun aku tidak pasti mengapa begitu. Baginya, dia tidak sanggup mengecewakan hati orang tua kami yang mengaturkan jodoh kami ini. Biarlah kami tetap begini ke satu tahap sehinggalah perkahwinan ini tidak boleh untuk diselamatkan lagi.

Tapi yang menanggung deritanya adalah aku! Terlalu sakit jiwaku untuk berdepan dengan dia yang tidak memmpuyai apa-apa perasaan terhadapku walaupun aku sudah mula menerima dan menyintainya sebagai suamiku. Sesak dadaku apabila sering ditanya tentang kehadiran si comel yang akan mewarnai hidup kami berdua. Aku terpakasa berbohong mengatakan masih belum ada rezeki meskipun kenyataannya pahit untuk ku telan.

Aku terdengar bunyi pintu ditutup di tingkat bawah. Aku tahu itu pasti dia yang baru pulang dari kerja. Aku menoleh ke arah jam yang melekat pada dinding. Pukul 11.30 malam. Sudah lewat. Sejak akhir-akhir ini, dia sering pulang lewat. Katanya kerja di pejabat semakin banyak dan dia menyuruhku untuk tidak menunggunya.

Bath rope warna purple yang tersidai di kaki katil aku sarungkan pada tubuhku yang menyarung baju tidur berkain satin. Aku menarik daun pintu. Sebaik aku melangkah, kepalaku berdenyut-denyut. Rasa sakit itu datang lagi. Memang kebelakangan ini aku sering mengalami sakit kepala dan keletihan yang teramat. Tetapi tidak aku hiraukan lantaran aku merasakan ini semua gara-gara kerjaku yang semakin bertambah di pejabat. Bulan Mac sudah hampir tiba dan jabatanku adalah jabatan yang paling sibuk apabila tibanya bulan Mac.

Aku terus melangkah tanpa menghiraukan kesakitan yang semakin mencengkam. Tiba-tiba pandanganku berpinar-pinar dan perkara terakhir yang aku ingat, aku terjelupok di atas lantai!

=======================

Tengku Irfan menutup daun pintu peti sejuk. Nyaman rasanya apabila jus oren itu menuruni rengkungnya. Dia mengangkat tudung saji. Terharu dia melihat lauk-lauk yang sudah terhidang. Wanita itu tidak pernah lupa untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Makan minum dan pakainya dijaga dengan baik. Dan tidak pernah mendengar ada keluhan yang terbit daripada bibir cantik isterinya itu. Wanita itu juga tidak mahu ada kehadiran orang gaji di kondo yang mereka diami ini.

Dia mencapai briefcase dan kotnya. Dia memandang sekeliling rumah yang sedikit sunyi. Selalunya isterinya itu akan menunggunya di ruang tamu sambil menonton televisyen sehinggalah lewat malam. Bukannya dia sengaja tetapi memang kerjayanya menuntut lebih masa dan tenaganya. Kini dia sibuk mencari bahan bukti bagi kes saman Syarikat Coca Cola oleh anak guamnya sebanyak RM5 juta. Semuanya gara-gara anak guamnya menjumpai seekor cicak di dalam tin minuman syarikat itu.

Tengku Irfan mendaki anak tangga. Dia agak kepelikan. Suis lampu di ruang tamu atas bernyala.

Dia tergamam melihat sekujur tubuh yang terbaring di hadapan pintu kamarnya. Briefcasenya jatuh terhempas. Memandang sahaja tanpa melakukan apa-apa. Setelah mendengar dentingan jam sebanyak 12 kali, Tengku Irfan kembali ke alam nyata.

"Yasmin!" dia meluru ke arah tubuh isterinya. Membawa tubuh isterinya ke dalam pelukannya. "Min! Min! Bangun! Tolong jangan takutkan saya," pipi gebu isterinya ditepuk berkali-kali. Cuak hatinya. Setelah memeriksa denyutan nadi isterinya yang perlahan, Tengku Irfan merasakan wanita itu hanya pengsan. Tengku Irfan mencempung tubuh kurus isterinya ke arah bilik utama, bilik yang seharusnya menjadi bilik mereka berdua.

Perlahan-lahan, tubuh itu diletakkan di atas katil. Bath rope yang membaluti tubuh isterinya ditanggalkan. Hati lelakinya bergelora memandang susuk yang berpakaian baju tidur seksi itu. Dia duduk di atas katil. Jarinya bermain dengan rambut yang berombak itu, beralih pada mata, hidung dan turun ke bibir. Tidak setebal Angelina Jolie tapi bibir itu seakan–akan menggamit Tengku Irfan. Dia tunduk. Memejam matanya.

Bunyi hujan yang turun secara tiba-tiba menyedarkan Tengku Irfan. Lantas dia berdiri dan berundur ke belakng. Meraup-raup rambutnya yang dipotong pendek dan kemas itu. ‘Ya ALLAH! Apa aku dah buat ni? Kenapa aku terlalu ikutkan nafsu? Macam mana kalau aku terlanjur tadi?!’

‘Apa yang terlanjurnya Irfan? Dia isteri kau. Tak pernah ada istilah terlanjur dengan isteri sendiri,’ Tengku Irfan mendengar satu suara di kepalanya.

‘Tapi aku tak cintakan dia. Aku masih cintakan Iman. Aku masih ingat pada dia,’ jawab hatinya pula.

‘Iman dah meninggal Irfan! Dia dah tak ada. Dia hanya masa silam kau. Yasmin isteri kau sekarang ni. Kau harus melaksanakan fitrah wajib lelaki dan perempuan dengan isteri kau Irfan!’

"Tidak! Aku takkan khianati cinta Iman. Hanya Iman isteri aku. Bukannya Yasmin! Dia bukan sapa-sapa untuk aku!" jeritan Tengku Irfan bergema serentak dengan guruh yang berdentum di langit. Jeritan itu mengejutkan Tengku Yasmin.

"Irfan?" panggilku. Hatiku sedikit kaget mendengar jeritan lelaki itu yang seiring dengan guruh yang berdentum. Mataku yang berat ku paksa celik.

Tengku Irfan menoleh. Panic dia melihat wajah pucat isterinya.

"Kenapa Min? Sakit ke? Awak nak apa-apa? Saya boleh ambilkan,"

Aku menggeleng. Sedikit terharu dengan sikap prihatinnya. "Takpe. Kepala saya sakit sikit. Kenapa saya kat dalam bilik? Tadi, rasanya saya kat luar…nak turun bawah," ujarku.

Lelaki itu menghampiri katilku. "Awak pengsan tadi. Awak tak ingat ke?"

Sekali lagi aku menggeleng. Lelaki itu mengeluh. Dia menarik selimut di hujung kakiku dan menyelimuti tubuhku.

"Awak pengsan tadi. Maybe you were too tired I guessed. Perhaps you need some rest. Try to get some sleep. It wouldn’t hurt you more if you have a tide sleep,"

Memang aku penat. Kepalaku semakin berdenyut-denyut. Aku memejamkan mata. Kemudian aku terdengar derapnya meninggalkan kamarku.

Belum sempat ku terlena, aku tersedar disebabkan petir yang menyambar. Dengan cepat aku menegakkan tubuhku. Aku memanggil nama suamiku. Sesaat kemudian, dia terpacul di pintu bilik.

"Kenapa?"

"Boleh tolong saya?"

"Awak nak apa?"

"Can you accompany me? I just hate the lightning. It’s frightening me,"

Lelaki itu tersenyum. "Sure Min. Tapi, boleh saya tumpang mandi kat bathroom you? I belum Isyak lagi,"

"Boleh. As long you are here,"

Aku memejamkan mataku kembali setelah dia masuk ke kamar mandi. Barulah aku terlena memandangkan dia ada di sini untuk menemaniku. Aku terlena dengan senyuman yang tergayut di bibirku.

====================

TENGKU Irfan baru selesai mengaminkan doanya. Sejadah yang digunakan dilipat semula dan disimpan semula ke dalam almari pakaian isterinya. Dia memandang tubuh wanita itu yang sudah lena.

Mujurlah ada sebuah sofa panjang di dalam kamar isterinya ini. Bolehlah dia merehatkan tubuh yang sudah keletihan. Jarum jam sudah menunjukkan pukul 1.30 pagi. Dia harus tidur sekarang jika mahukan stamina yang cukup untuk hari esok yang memerlukan dia ke mahkamah untuk hearing kes saman yang sedang dikendalikannya.

Baru saja dia hendak lena, die dikejutkan dengan suara Tengku Yasmin yang meracau-racau. Dia merapati katil isterinya. Cuba mendengar butir racauan isterinya itu. Sungguh tidak jelas butirannya. Selepas itu, dia terdengar namanya disebut oleh wanita itu.

"Irfan. Tolong saya. Saya takut. Tolong saya Irfan. Jangan tinggalkan saya,"

"Min. Saya kat sini Min. Saya tengah temankan awak,"

Tanpa dijangka, wanita itu memeluk tubuhnya. Tengku Irfan terpempan. Hangat tubuhnya!

"Jangan tinggalkan saya Irfan. Saya takut.," terkulai layu kepala isterinya di atas dadanya yang bidang. Begitu erat sekali pelukan di pinggangnya.

Tengku Irfan mengusap lengan Tengku Yasmin. Sebuah kucupan singgah di rambut wanita itu. Ciuman pertama selepas kucupan di dahi wanita itu ketika majlis menyarung cincin setahun yang lalu.

"Saya takkan tinggalkan awak, Min. I’m here for you,"

=====================

BAHAGIA!

Aku mengusap bantal di sebelah kananku. Kosong! Kemana lelaki itu menghilang? Aku bingkas bangun. Bibirku tersenyum memandang suamiku sedang bersolat. Aku menolak selimut ke tepi.

"I wanna have a talk with you after you pray. Please don’t take so much time," ujar lelaki itu sebelum aku masuk ke dalam bilik air.

Panjang doaku di solat subuhku yang pertama setelah aku benar-benar menjadi isterinya. Aku mendoakan agar keluargaku menjadi keluarga yang sakinah dan mawaddah, agar suamiku menjadi seorang suami yang soleh, aku akan menjadi isteri yang solehah dan mempunyai zuriat-zuriat yang akan mewarnai hidup kami suami isteri. InsyaALLAH.

Aku duduk di birai katil. Memandang wajah kusut lelaki itu yang sudah siap berpakaian kerjanya.

"What’s wrong Irfan? Is there anything wrong?" tanyaku. Tanpa ku sangka, pertanyaanku seperti minyak yang menyimbah ke dalam api yang sedang marak.

"What’s wrong? You asking me what’s wrong? Everything is wrong Yasmin! Everything! Can’t you see it? The marriage. You. Me. And last night. It was a disaster last night!’ menyinga Tengku Irfan.

Ayat terakhir lelaki itu bagaikan belati yang menghiris hatiku.

"Disaster? What are you saying Irfan?"

"Yes Yasmin! Stop acting dumb would you?! You do know what happened last night was just a mistake. We didn’t do it on purpose,"

"Irfan! Awak sedar tak awak cakap apa ni? Awak sedar tak saya ni isteri awak? Isteri yang halal untuk awak sentuh. It wasn’t a mistake at all. Saya rela awak sentuh saya semalam sebab awak suami saya. Kenapa awak cakap macam tu? Apa awak anggap saya ni? Manusia yang tak ada perasaan ke?" aku menghamburkan kemarahanku. Air mataku menanti saat untuk gugur. Pedihnya hatiku mendengar kata-katanya. Terasa berat bahuku.

Tengku Irfan berdiri tegak. "Maafkan saya Yasmin. Tapi saya tak pernah nak mengharapkan perkahwinan ini terjadi. Awak pun tahukan? Saya tak pernah harapkan kejadian semalam terjadi. Tolonglah faham saya Yasmin. Saya tak cintakan awak,"

Ya ALLAH! Lama aku beristighfar dalam hati. Pengakuannya meremukkan hatiku. Aku kembali melabuhkan punggungku di atas katil. Akhirnya air mataku gugur jua. Terhenjut-henjut bahuku menahan tangis.

Tengku Irfan merapati Tengku Yasmin. " Maafkan saya. Hati saya dah tertutup untuk mencintai perempuan lain. Maafkan saya," dia pergi. Meninggalkan wanita itu menangis seorang diri.

========================

AKU mengusap perutku yang sudah besar. Menurut jangkaan doctor, anak sulungku ini akan aku lahirkan bila-bila masa saja. Besar harapanku jika bayi sulung aku dan dia ini akan selamat kulahirkan pada esok hari bersemperna dengan hari lahir dia yang ke 30 tahun. Aku mahu menjadikan kelahiran anak sulung kami ini sebagai hadiah istimewa yang bermakna dalam hidup dia.

Bibirku mengukirkan senyuman yang pahit. Aku terkenang kembali peristiwa malam itu yang berlaku di kamarku. Kamar yang menyaksikan betapa aku bahagia setelah akhirnya dia menjadikan aku sebagai isterinya dalam erti kata sebenar. Kamar yang sama menyaksikan bagaimana dia menolakku setelah maduku habis dihisapnya.

Sejak peristiwa malam itu, kakinya tidak pernah lagi menjejak lantai kamarku. Bahkan keadaan menjadi lebih teruk. Dinginnya bertambah padaku. Tiada lagi kata-kata perbualan antara kami. Tiada lagi renungan matanya yang mengekoriku. Pulangnya juga semakin lewat malam sehingga tidak kuasa kumenantinya. Aku juga tahu kadang-kadang dia langsung tidak pulang ke rumah.

2 bulan selepas ‘ketelanjuran’ kami, kesakitan yang sering ku alami semakin menjadi-jadi. Kepalaku semakin sakit dan aku mula muntah-muntah dan tekakku sentiasa loya. Gusar dengan keadaanku, aku akhirnya ke Hospital Pantai di Bangsar. Sebaik Dr Li June menyatakan bahawa aku hamil 4 minggu, aku mengucapkan syukur kepada ILAHI untuk anugerah yang tidak ternilai ini. Hidupku sudah lengkap kini sebagai seorang anak, wanita, menantu, isteri dan InsyaALLAH sebagai seorang ibu nanti.

Aku memaklumkan padanya tentang kehamilanku. Tiada sebarang tindak refleks. Dia menghentikan suapannya dan bingkas berdiri. Senyumanku beransur hilang. Mataku mengekorinya sehingga ke anak tangga.

"Saya tak nak ada apa-apa kaitan dengan baby tu. It’s yours. Don’t force me to accept it,"

Hancur luluh hatiku mendengar kata-kata itu meluncur daripada bibir seorang suami. Semalaman aku menangis dalam kamarku, menangisi nasibku. Mungkin kalau aku tidak mempersetujui cadangan papa setahun yang lalu, hidupku tidak mungkin akan menderita segini. Biarlah aku menjadi seorang anak dara tua sekalipun, aku rela daripada hidup terseksa di sisi seorang suami yang sepatutnya menjadi pendampingku tetapi sebaliknya melayanku seperti tunggul kayu dalam hidupnya.

Anakku menendang dinding rahimku. Aku tersenyum. Aku mengesat air mata yang mengalir. "Anak ibu haus ke? Kesian anak ibu. Kita minum ye?"

Aku menutup daun pintu bilikku. Ketika aku melintasi di hadapan kamar suamiku, aku lihat pintu kamarnya terbuka sikit. Selalunya pintu bilik itu akan tertutup. Selama aku menjadi isterinya juga, tidak pernah aku memasuki kamar itu dan tidak pernah terlintas di hatiku untuk masuk. Entah mengapa, hatiku digamit untuk mengintai ke dalam. Aku menjegulkan kepala. Terus mataku mendarat pada sebuah bingkai besar yang tergantung di atas kepala katil lelaki itu. Hatiku terdetik. Sungguh ayu wanita bertudung di dalam gambar itu. Tapi sapakah dia? Seingat aku, tidak pernah aku melihat wajah wanita itu di mana-mana sebelum ini. Lelaki itu pula sedang duduk di atas katilnya, memegang sesuatu seperti bingkai gambar.

"Sayang. Abang rindukan sayang. Esok genap 3 tahun sayang tinggalkan abang. I’m tortured Iman! Tortured because you are not here with me. I missed you very much sweetheart,"

Kakiku terasa lembik. MasyaALLAH! Apa aku tidak silap mendengar semua ni Ya ALLAH? Aku menolak daun pintu.

"Sapa Iman tu Irfan?"

Terkejut Tengku Irfan mendengar suara wanita itu. Dia mengangkat mukanya kearah pintu bilik. Pandangannya terkunci pada perut memboyot isterinya itu. Selama ini tidak pernah sekalipun dia memandang perut itu yang mengandungi anaknya. Hatinya menjadi bangga secara tiba-tiba!

"Kenapa diam Irfan? Jawablah. I need your answer,"

"What answer?"

"Who is she? Kenapa awak panggil dia sayang?

Tengku Irfan mengeluh. Mungkin sudah tiba masanya dia memberitahu rahsia yang sudah lama disimpannya. Dia berjalan ke arah wanita itu.

"Dia isteri saya Yasmin," dengan tenang, ayat itu diucapkan.

Berderau darahku. Terbelalak mataku menatapnya. Aku menelan liurku berkali-kali.

"Is..is..ter…ri awak?"

Tengku Irfan angguk.

"Apa maksud awak dia isteri awak? Bila awak kahwin dengan dia?"

"Nama dia Nur Iman Alisa. Kami sekampus dulu masa kat England. Saya bernikah dengan dia masa final kami. No one knows. Not even my parents. Parents dia dah meninggal and she doesn’t have any relatives. We’ve got married there.

"Lepas grad, saya balik sini. Lepas tu mama arrangekan wedding kita dan saya tak mampu nak menolak,"

"Maksud awak…saya ada madu? Saya isteri nombor 2 awak ke?"

Tengku Irfan menggeleng. "Dia dah meninggal. Car accident. Masa tu dia nak cross the road and come to me. I was there and can’t do nothing when the car hit her. She’s gone when I’ve brought her to the hospital. She died in front of me and I didn’t do anything to save her,"

Pinggangku terasa sakit secara tiba-tiba. Aku mencapai lengannya dan mengenggam erat. Berkerut dahiku menahan sakit.

"Ya ALLAH Min! Kenapa Min?" Tengku Irfan membawa isterinya ke katil dan mendudukkan wanita itu. "Saya ambikkan ubat awak. Tunggu ye," dia menghilang.

Aku mengetap bibir. Pinggangku bagaikan dicucuk-cucuk dengan besi. Payu daraku juga sudah lain macam. Bagaikan ada sesuatu yang sedang mengenggam kedua-dua payu daraku. Aku menjerit. Memanggil nama suamiku.

Dia kembali dengan wajah yang cemas. Kesakitan semakin menyucuk diriku. Aku terasa seperti ada sesuatu yang hangat mengalir dari celah kangkangku.

"Ya ALLAH! Darah Min. Kenapa dengan awak ni? Saya bawak awak pergi hospital,"

==================

TENGKU Irfan mundar mandir di hadapan bilik kecemasan. Dia langsung tidak mempedulikan bajunya yang berlumuran dengan darah isterinya ketika mencempung tubuh isterinya untuk ke hospital. Panic dia melihat darah pekat yang mengalir tadi.

Tidak putus-putus dia berdoa supaya isteri dan anak mereka akan selamat. Rasa kesal yang menggunung membelasah hatinya. Sepanjang perkahwinan mereka, wanita itu sudah terlalu lama menderita. Bertahan dengan sikapnya yang dingin. Tapi bukan ini balasan yang patut diterima wanita itu bukan ini caranya.

Hati lelakinya menangis dalam hati. Dia terlalu risau dengan keadaan isteri dan anaknya. Matanya memandang pintu bilik kecemasan yang sejak tadi tertutup rapat. Mahu sahaja dia merempuh pintu itu untuk mengetahui perkembangan anak dan isterinya. Tiba-tiba pintu di hadapannya terkuak. Seorang doctor wanita cina keluar dari dalam.

"Tengku Irfan?"

"Yes,"

"I’m Dr Li June. Your wife’s gynae,"

"How’s my wife Dr? Is she ok? Our baby?"

"Let me make this straight ye Tengku. Hopefully you can accept what I’ll tell you,"

Tengku Irfan mendengar.

"Begini Tengku. Your wife is already at her third stage of her breast cancer. We found out about the cancer when she was 6 months pregnant. I did advise her to abort the baby to save her life. But she refused. She wanted to carry on with the pregnancy. And with her being pregnant, she’s not advised to undergo the treatment to prevent the cancer from affecting her system. So her cancer becoming worse to worst day to day. And now, her cancer had affected her pregnancy. She’s critical now Tengku,"terang doctor muda itu panjang lebar.
Tengku Irfan terduduk di atas kerusi. Terkejut dia mendengar penerangan doctor cina itu. Rupanya selama ini, isterinya itu menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuannya. Sama seperti dia yang telah merahsiakan tentang perkahwinannya dengan Iman.

‘Ya TUHAN! Apa aku dah buat ni? Kenapa semua ni terjadi pada Yasmin?’

"What can we do to save her life, Dr?"

"The only way is to operate her. But I can’t assure you anything Tengku. It’s either her or the baby. 50-50 chance,"

"Save my wife, Dr. Save her," hampir tidak terkeluar suaranya ketika ini. Dia tahu betapa bermaknanya anak mereka kepada isterinya itu. Tapi dia tidak mahu kehilangan wanita itu. Wanita itu sudah terseksa kerana dia. Dia harus memperbetulkan semua kesalahannya pada wanita itu. Dia mahu membahagiakan isterinya itu.

Cinta buat wanita itu sudah bersemi dalam hatinya akhir-akhir ini. Tapi berat mulutnya untuk mengaku pada wanita itu. Dia tahu lelaki sepertinya tidak layak untuk mendapatkan cinta milik wanita itu. Wanita yang mempunyai sekeping hati yang begitu mulia. Dia pula seorang lelaki yang tidak tahu menghargai pengorbanan seorang isteri yang begitu tulus. Dia gagal sebagai seorang suami!

"I’m so sorry Tengku. But Tengku Yasmin had signed the form saying that she wants her baby to be safe no matter what will happen to her,"

"She did what?"

"Yes Tengku. I’m so sorry again," Doktor Li June mula melangkah pergi.

"Can I see her Dr?"

"Sure Tengku,"

================

Aku mengenggam cadar katil. Betapa sakitnya Ya ALLAH! Aku risaukan anakku. Aku tidak mahu dia dalam kesakitan. Aku mahu dia diselamatkan.

"Yasmin. Abang ada kat sini sayang,"

Irfan? Aku membuka mataku. Wajahnya begitu dekat denganku.

"Maafkan abang Min. I’ve hurt you timelessly. I feel guilty towards you and our baby,"
"Apa awak merepek ni Irfan? Anak kita? She’s mine Irfan. Not yours. Remember?"

"Please Min. I know it’s my fault. Tapi abang dah menyesal. Abang cuma nak Min tahu yang abang sebenarnya dah mula sayangkan Min. Abang perlukan Min dalam hidup abang. Tolong maafkan abang,"

"As easy as that? Awak ingat saya ni apa Irfan? Tunggul kayu? Your toys yang boleh awak campak bila awak tak nak, awak ambik balik bila awak nak. Saya ada maruah Irfan. Hidup-hidup awak tipu saya. Awak tak bagitau yang awak dah beristeri. Mana letaknya kejujuran awak pada saya Irfan?

"Saya tahu awak tak setuju dengan perkahwinan ni. Tapi kenapa awak tak boleh mencuba? Memang saya pun tak setuju tapi bagi saya, awak dah jadi suami saya. Saya harus menyanyangi awak sepenuh hati saya. Kalau saya boleh, kenapa awak tak boleh?"

"I was so in love with Iman when suddenly she leaved me. I can’t accept the fact that she’s already gone when we got married. That is why I keep distancing from you. But you managed to make me forget her. Each day my memories with her fade away and I started to fall in love with you.

"I know you were hurt because the words I’ve said to you the day you told me you were pregnant. But I can’t accept that I’m having a baby with you. Not with Iman. I wanted her to be the mother of my kids and that was our dream,"

Air mataku mengalir. Rasa sakit, pedih, sedih semuanya berkecamuk dalam hatiku.

"Maksud awak, saya tak layak nak jadi ibu pada anak-anak awak ke? Macam tu?"

"No Min. That wasn’t it. I appreciate that you are pregnant with my child. But Iman is still in my heart that time. That’s why I can’t accept the news. Maafkan abang,"

Ya ALLAH! Terima kasih kerana aku sempat merasakan kebahagiaan ini di hujung nyawaku Ya ALLAH! Aku bersyukur kerana kesabaranku akhirnya berbalas juga.

Aku mengusap wajah suamiku yang kacak ini. Wajah yang sering ku damba dalam tidur dan jagaku. Akhirnya cinta dia milikku jua.

"Terima kasih sebab sudi mencintai Min. Min minta maaf kalau Min ada buat salah dengan abang. Halalkan makan minum Min selama Min jadi isteri abang. Min maafkan abang. Min pun sayangkan abang,"

"Abang sayangkan Min. Min jangan tinggalkan abang. Abang masih memerlukan Min. Anak kita perlukan Min,"

Aku tersenyum. "Kalau Min tak ada nanti, abang jaga anak kita ye. Abang tolong cerita kat dia pasal Min. Min nak dia kenal ibu dia yang tak sempat nak jaga dia,"

Air mata Tengku Irfan merembes keluar. Tangan si isteri yang mengusap wajahnya di bawa ke mulut lalu diciumnya. "Jangan cakap macam tu Min. Min mesti kuat. Kuat untuk anak kita. Abang tak boleh hidup tanpa Min,"

Pinggangku semakin sakit. "Kalau anak kita perempuan, abang namakan dia Tengku Iman Qistina ye? Kalau lelaki, Tengku Iman Zarief. Ye bang?"

"Ye sayang. Abang janji,"

"Terima kasih bang," aku mencapai tangan kanannya lalu ku kucup. "Min sayang abang,"

"I love you more sayang,"

"Sorry Tengku. We have to bring your wife to the OT now. She’s becoming weaker," suara Dr Li June kedengaran.

Tengku Irfan tunduk dan menciumi dahi Tengku Yasmin. Dia mengesat air mata wanita itu dengan lembut. "Abang tunggu Min dengan anak kita. Min mesti selamat. Abang doakan yang terbaik. I love you,"

"I love you too," setelah aku ditolak keluar dari bilik kecemasan itu pun, mataku masih tetap padanya. Merenungnya seolah-olah itulah kali terakhir aku akan memandang segala-galanya milik dia.

===================

6 TAHUN…

Sayup-sayup suara basah Tengku Irfan membacakan surah Yassin di pinggiran pusara. Sebaik lidahnya selesai membacakan ayat terakhir, dia mengangkat tangan membaca doa khas buat penghuni kubur di depannya.

‘Ya ALLAH. Kau kurniakanlah padanya segala kebahagiaan Ya ALLAH. Tempatkanlah dia di sisi orang-orang yang beriman. Berilah dia ganjaran yang telah kau janjikan pada seorang isteri yang solehah. Amin Ya Rabbal Alamin,’

‘Maafkan abang sayang. Abang gagal sebagai seorang suami. Maafkan abang,’ rintih hati lelakinya. Dan hari ini, untuk kesekian kalinya air mata lelakinya tumpah lagi. Menyesali segala apa yang telah berlaku.

"Papa!" suara seorang anak perempuan mengejutkan Tengku Irfan. Dia berpaling ke belakang. Bibirnya terus tersenyum.

"Iman datang dengan sapa?" Tengku Irfan menarik anak itu lantas didudukkan di atas ribaannya.

"Dengan Pak Ali," dia mengangkat kepala memandang papanya. "Papa nangis lagi ke?"

"Tak lah sayang. Mata papa ada pasir. Pedih," Tengku Irfan mengesat matanya.

"Ibu. Tengok papa ni. Setiap kali datang sini jumpa ibu mesti papa nangis. Iman pun tak nangis macam papa,"

Tengku Iman Qistina bte Tengku Irfan. Permata hatinya dan arwah isterinya, Tengku Yasmin. Rupa Iman sebiji dengan wajah cantik ibunya. Sudah besar anak daranya yang seorang ini. Dan sudah genap 6 tahun arwah isterinya meninggalkannya. Dan sudah 9 tahun Iman meninggal dunia. Semuanya terjadi pada hari lahir dia dan Iman.

"Iman rindu ibu tak?"

"Rindu. Iman datang sini pun sebab Iman rindulah. Apalah papa ni,"

"Papa pun rindukan ibu,"

Tenanglah kau di sana sayang. Akan ku tunggu saatnya kita boleh bersama lagi di bawah keredhaan ALLAH. Aku akan sentiasa mencintai kau.
posted by Penulisan2u @ 6:58 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
196 Comments:
  • At 7/11/09 10:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu...sedihnya....besar pengorbanan Yasmin... Aku tahu bertapa seksanya penghidap Breast Cancer... So, para suami, hargailah pengorbanan isteri anda...!!!!!

     

  • At 7/11/09 10:44 PG, Blogger -Akma_90- said…

    sadihnye citer nie...
    terharu betul...

     

  • At 7/11/09 11:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    subhanallah...knp la xjga btol2 amanah Allah 2? i wish lbh rmai wanita yg sebaek yasmin...

     

  • At 7/11/09 2:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol 2...btape bsarnye pgrbanan yasmin...
    truskan brkarya...

     

  • At 7/11/09 3:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdeynyew citer ni..
    tp mmg bez glew arr..
    hrap dpt trus berkrya...

     

  • At 7/11/09 5:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....
    tp xlogik sket....
    2bln lps terlanjur...tp hamil 4mggu?
    plg2 pon hamil 7mggu la...mne ade sperm nk idop smpai sebln sblom bersenyawa...

     

  • At 7/11/09 5:36 PTG, Blogger Nura Shikari said…

    sedihhh..

     

  • At 8/11/09 10:56 PG, Blogger myza2l said…

    sedih kot ;D
    sobs sobs sobs

     

  • At 8/11/09 11:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm....
    bes jgk cter nie....
    mmg sdey la....
    huhuhuu....
    truskn brkrya....

    ~~~syuhada_salleh~~~

     

  • At 8/11/09 2:48 PTG, Blogger saffiya said…

    SEDIH.. best story nie..good

     

  • At 8/11/09 4:42 PTG, Blogger wahida jumaat said…

    T.T...sekli lagi ak menitiskan air mata.....*malu2

     

  • At 8/11/09 7:04 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    sedihnya..
    best gak cerita ni..
    kesian kat yasmin..
    pengorbanan hanya terbalas saat nyawa di hujung tanduk.
    kenapalah kaum adam ni selalu tak hargai isteri mereka??

     

  • At 8/11/09 8:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    JALAN CERITA YANG MENARIK...MAMPU MEMBAWA PEMBACA MERASA SEDIH... SESEDIH TENGKU IRFAN YG KEHILANGAN TENGKU YASMIN.

    SAFFIYA

     

  • At 9/11/09 12:57 PG, Anonymous arien said…

    sedih sgt citer ni...
    buat si suami...hargailah isteri anda...
    teruskan menulis...

     

  • At 9/11/09 10:08 PG, Anonymous hafdine marissa said…

    terima kasih sekali lagi untuk comments anda..will try to make a new one with a different genre but still with the same theme which is love..
    =)

    xoxo,
    hafdine marissa.
    mencintainya.

     

  • At 9/11/09 2:57 PTG, Anonymous daia said…

    sedey sgt. nangis sy tau..huhuhu

     

  • At 9/11/09 3:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu...aku nanges...rumate aku dah pelik2 nengok aku...

     

  • At 9/11/09 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt cite ni...rase nak nangis jer bace....

     

  • At 9/11/09 6:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...
    thanks to writer!
    i like your short story!=)
    bnyk pngjrn yg blh dtldani
    sedih sesangat!
    so kpd seorang yg b'gelar suami...
    hargailah isteri dan rmh tangga anda
    jngn mnysl di saat akhir
    cerpen nie sesuai untk kaum adam
    dan mnydhkn untk kaum hawa(*!*)
    to hafdine marissa
    KEEP ON WRITING!!!!


    _I'm guRlZ_^

     

  • At 13/11/09 8:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes kot............
    huhu
    sdyh...

     

  • At 13/11/09 1:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sedih memang sedih. Tapi rasanya penulis tak perlu menggunakan 'Aku' bagi menceritakan kisah hidup Yasmin ni, sbb ending yasmin tu mati kan.Cam pelik plak rasa. Ini pendapat saya je...sori..

     

  • At 13/11/09 4:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh gler!!
    seday sgt3... nex time buat lgi yee...

     

  • At 13/11/09 5:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdihnye smpai tkluar air mte.tahniah 2 pnulis

     

  • At 13/11/09 5:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah....sdihnya cita nie....
    ase nak nangis jew le baca cerpen nie...huhuhu...thniah kepada penulis...

    cerita y penulis hasilkan amt menarik..thniah...

    nOr_1804

     

  • At 13/11/09 6:58 PTG, Anonymous nur said…

    huhuhu,sdih sgt..
    hari niey da kering air mata nk nangis,
    trus berkarya ye

     

  • At 13/11/09 10:12 PTG, Anonymous am caya said…

    sedih bagai dipukul ombak sial... wekk!

     

  • At 14/11/09 12:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdeynya...
    huhuhu...
    very nice story..
    tpi klu yasmin hdup lg msty bhgia kn??

     

  • At 14/11/09 8:40 PTG, Anonymous Ungu Ranger said…

    English ok.
    The way u tell us yr story, u show us automatically that u are an educated person. ;)

    Plot menarik.cuma lucu... senang je irfan ngaku syg kat yasmin.. kalo yasmin x masuk hsptl, xkene breast cancer, mybe irfan akan tetap ignore yasmin.

    and, kenapa anak dorg nama iman? sian yasmin. she's the mum of the baby, not Iman. nampak sgt irfan lebih menghargai iman dlm life dia. namakan je la Tengku Yasmin Qistina, better, kan? atau nama lain yg x related dgn sesiapa. it would be much better.

    but so far,
    not too bad la.

    well done!

    ;)

    *jgn terasa ya! komen ikhlasss*

     

  • At 15/11/09 3:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    best sngt n sdey gila...

     

  • At 16/11/09 9:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sad ler..
    xpatut taw suami die uat cm tu kat yasmin..
    kesian ler..
    suami-suami kat luar tu hargailah isteri-isteri anda k..
    -syada-

     

  • At 19/11/09 5:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rasa cm bace cite omputeh plak
    jln cite cmni dh byk bace
    tp okay ler :)

     

  • At 20/11/09 11:04 PG, Anonymous isha said…

    salam...a good writer!!!ssh nk jmpa istri sbaik yasmin ni...untk para llki,i hope u all hrgai lh istri2 anda..tkut nyesal x sudah..2 writer..cba lg mnuls..krya anda sgt mnarik..

     

  • At 21/11/09 12:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam alaik...

    sdey sungguh cter ni..
    mmg bgus cter ni...
    btol laaa..
    xsume msti happy ending kn..
    xsume ape y kte nk,dpt kn..
    so...
    ni br sy pngajaran agar hargai khidupan kte..

    ~selendangputih~

     

  • At 21/11/09 3:39 PTG, Anonymous supersweet ! said…

    ouh , sgt besh cerita neh . mmg sedeh ! taniah to d writer . HEBAT !

     

  • At 22/11/09 12:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Huhu...mmg sdey bngt..pape pown, kpd writer,keep it up....

     

  • At 23/11/09 4:39 PTG, Blogger Princess My Family said…

    mmg sdey gila, dah nak menitis air mata. waa....

     

  • At 24/11/09 11:53 PG, Anonymous ika said…

    wuish...sedey nyer...
    ader ke pompuan sebaik yasmin?

     

  • At 24/11/09 12:46 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    cerita yg menarik..
    kesian sgt pd yasmin ms die hdp..
    tp at last suami die terima die jgk..
    bsrnya pengorbanan die t'hdp suaminye..
    pd para suami,terimalah isteri anda seadanye..
    truskn b'karya writer..

     

  • At 26/11/09 6:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kesian aku tgk yasmin tuh....suami ade dpn mate,tp lgsung xpedulikan die....

    tp ape2 pun padan muke ko irfan! you lose her cz u don't deserve her..yg dah xde tuh redhakanlah die pergi...ini tidak, isteri dpn mate boleh dibuat cmtuh...if i were yasmin,smpai dh masok hosp pon xhingin aku nk maafkan die....ingt senang2 je ke nakkan die balik lpas 'malam' tuh ko hancurkan hati die?

     

  • At 9/12/09 2:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sungguh meruntun atiy n jiwe.......
    writer...
    u are the best....
    keep it up...

     

  • At 12/12/09 6:08 PTG, Blogger "starlover" said…

    cinta yang dah pergi biarkan berlalu. kalau tak, mata tertutup untuk cinta baru. kan?
    =)

    jalan cerita menarik. english bagus. cuma.. senang je irfan mengaku cinta. haish. xD

     

  • At 13/12/09 2:39 PG, Blogger nabilah said…

    ish..!! aq lepuk irfan tu baru tau..!! sanggup dia buat yasmin mcm tu..!! kalau aq da mintak cerai da..!! ha3.. menangis aq bila baca kisah nie... sedey...sedey..

     

  • At 14/12/09 8:42 PTG, Anonymous yani said…

    terharu btul bc..
    susah zmn skrang nk cr istri stulus mcm 2..
    sdeh gla..
    nice job. cayalah!

     

  • At 22/12/09 9:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    caya ar writer!!!
    best n pakat feeling bace cter ni...
    hehehe..
    per pn...
    tlis la byk lg cter2 yg best ek...

    -junfirda-

     

  • At 26/1/10 11:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lyn giler ngan cite ni...sampai nangis...
    hargai lah org di sisi kite...
    coz kite tak tau sampai bila kite dpt b'sm...
    cite ni byk pengajaran...
    4 penulis,u r the best...
    keep it up...then..wat cite best2 lg k...

     

  • At 15/2/10 7:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada sikit ketidaklogikaan kat cerpen nie...
    selepas 2 bulan telanjur, dia didapati pregnant 4 minggu...
    logic ke??? kan dorang tengah perang dingin...
    hurmmm... lu pikir arr sendiri...
    apapun... cite nie best...

     

  • At 17/2/10 1:01 PTG, Blogger b_bby said…

    lelaki....bla 1 pkr dah terjadi baru dia nk bukak mata n hargainya....banyak pkr sepertidalam cita dah terjadi di luar...namun...bnda nie lbh meluas diketahui apabila di bawa ketegah...
    namun bkn sahaja cita nie ttp kenanyakkn novel diluar turut mencoret cit yg sama..
    tahniah...coz salah 1 yg mencoret cerita ini...

     

  • At 19/2/10 1:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Assalamualaikum.

    citer ni biasa.
    citer simple yg kebanyakan dibuat oleh penulis cerpen..
    kawin paksa,jatuh cinta,then..bla..bla..

    my suggestion,hidupkan lagi watak2 tersebut.masih boleh diperbaik utk meningkatkan 'umpphh' nya.

    caranya ??

    banyakkan membaca & merujuk penulisan penulis2 tersohor.

    sekian ,my first c0mment.

     

  • At 20/2/10 8:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    assalamualaikum..nice work!!
    menangis plak bce cite ni..
    yasmin mmg tabah..
    irfan..u deserve it!! pdn mke..
    ap2 pn..buat suami kat luar sne, hrgai isteri n amanah yg allah dh bg..
    thumbs up!!

     

  • At 23/2/10 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdhnyerrr........cian kat yasmin......ape2 pn gud job..

     

  • At 4/3/10 10:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez la jln cite nie...
    sdhnya.. terharu dengan kesabaran seorg isteri..
    sggp sabar dan tetap mengharapkan kebahagiaan dalam rumah tangga walaupun saat2 akhir..
    gud job writer..
    bez of luck.. i like this story..
    byk pgajaran yg kita dapat..

     

  • At 10/3/10 2:54 PTG, Anonymous liz said…

    besssssssst

     

  • At 18/3/10 1:59 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    good...i luv d story
    really touching even tho flow of d sory is simple
    keep up a gud work, writer :)

     

  • At 19/3/10 12:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i lovE yoUR stOry BEST sgT dGT TERusKan BERkaRYa......
    tPi kEnaPA eNDinG yaSMin pERgI....
    aPA aPA powN BEst sGt.....
    terUSkaN UsaHA

     

  • At 22/3/10 2:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    takut lak nak kawin....waaaaaa...terkeluar air mata ni ha...sedey tul cite...bagus tul penghayatan cite ni ..tq penulis.......repture08

     

  • At 28/3/10 9:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad

     

  • At 29/3/10 2:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang baik..

     

  • At 30/3/10 4:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey siot....wt aku t'nangis...

     

  • At 31/3/10 9:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu....sdih nye..

     

  • At 1/4/10 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm..cte die best sgt2...
    jln cte pn ok..
    gud job..
    klo hayati leh nangs....

    pepen i like it...

    congrat 2 author..

     

  • At 3/4/10 6:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jodoh semua allah dh tentukan..jgn siksa pasangan hnya sebab dia bkn pilihan..pape pon cite nih bes..aku sedey jek ngan citer nih..

     

  • At 7/4/10 10:31 PTG, Anonymous asriyana said…

    ish3x ..
    sedih sgt ar citer ney !
    mengalir air mata sya .
    sampai basah bju !
    huhu....
    hargai lah isteri anda !!!
    ~asriyana~

     

  • At 8/4/10 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni..sedey siot..congrat writer..^_^

     

  • At 8/4/10 4:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam..
    Buat sy menitiskan air mata lagi..
    Good Job..
    All The Best k..
    -Bintang-

     

  • At 10/4/10 3:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgtt.sedih sgt

     

  • At 10/4/10 8:49 PTG, Anonymous yanty said…

    best...sedih giler....terdapat kesalahan ejaan..he2

     

  • At 11/4/10 7:40 PTG, Anonymous ~wawa85 said…

    best gak..
    tp dh selalu bc jln cite yg cmni..
    pe2 pn teruskan berkarya!

     

  • At 15/4/10 9:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes.4 thumb up 2 u!i like how u collaborate story.matured!well done!
    -hye rim-

     

  • At 26/4/10 5:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya story but it nice.. tahniah kpd pnulis..

     

  • At 28/4/10 9:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez sngt citer nie.... sedih gile n mmg terharu sngt... nk ngis dh ni!! huhu.. tahniah kpd writer!!! teruskan minat anda!!! sya sokong!! huuhuu... mmg sedih...


    tun aminah...

     

  • At 3/5/10 2:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih la citer ni..x penah nangis kalau bc citer tp bc y ni nangis plak..

     

  • At 8/5/10 8:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seddihnyerr
    sebk rasenye ble diaorg dah bebaek smule
    utk kaum adam hargailah amanh yang tlah dberikan
    setiap yg tjd ade hkmahnyerr
    congrats to writer
    best....

     

  • At 8/5/10 7:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Am I being extra?

     

  • At 10/5/10 11:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sgt..
    tak sedar air mata aku mengalir baca citer ni..
    penulis, ko mmg pandai bermain dgn emosi pembaca..
    tahniah...
    :)

     

  • At 15/5/10 2:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    very gud.................

     

  • At 16/5/10 7:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnye citer ni...nak kuar air mate akubile bace ending dier..bila saat anaknya menerpa papanya di pusara ibunye...seorang anak kecil yang tak mengerti ape2, tidak dpt merasai kasih sayang seorng ibu....

    bagi aku ibu adalah segalanya yang tiada tolok bandingnya, dialah tempat aku meluahkan ape yang aku rasa...peneman sejati xkira malam atau siang...mak i love u

    -adeq-

     

  • At 23/5/10 3:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BAIK sekali!!

    (:

     

  • At 27/5/10 9:24 PG, Anonymous syasya said…

    cedihnye cite ni nak nangis
    betapa besarnye pergorbanan yasmin

     

  • At 6/6/10 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gilerrrrrr......
    sedih......

     

  • At 7/6/10 10:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dh lame x dgr lagu Backstreet Boys kat atas tue.... hehehe
    tgh2 bce cerpen nie, tetibe ternyanyi..
    ape pun citernye best!
    Tahniah!!!

     

  • At 11/6/10 12:19 PG, Anonymous missy izza said…

    touching gle...siap nangeh lg...nsib baik x kntoi..hehe...
    keep it up k..

     

  • At 15/6/10 2:20 PTG, Anonymous rah_mahs said…

    bez nyer cter ni,..trhru,sdey.sume nya ad.....mmg bez la...

     

  • At 16/6/10 7:58 PTG, Anonymous kuisha said…

    bagus jalan ceritanya padan muka laki die. padan muka

     

  • At 18/6/10 9:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nye cte nie ... trharu ! good job !

     

  • At 27/6/10 11:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dasyat
    gila
    tp ok la
    syook baca
    teruskan!

     

  • At 28/6/10 1:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jlan crita yg sgt mnarik n sgt sdih...
    crita ni da brjaya buat airmata i kuar..
    i arap i xkn dpat lelaki yg mcm tu,coz i x sekuat yasmin..
    papepon..gdjob,gdluck n truskan berkarya yup!!
    from:(sweety)

     

  • At 15/7/10 1:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    secara keseluruhannya, cerita ni ok. namun terdapat penggunaan ayat bahasa Inggeris yang tidak tepat. please be more careful next time

     

  • At 15/7/10 3:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..sdeh sgguh cter neh..
    da nk nangis neh..
    huhu..

     

  • At 16/7/10 10:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape aku x sedih pown... err,,maybe sbb aku da dpt agk ending nye.. maaf k writer. aku bg komen tulus ikhlas ni.. tp ske cara pnympaian cerita. ayt pndek2. sng bce n fhm..
    syabas..!=)

    -A.N.A-

     

  • At 23/7/10 12:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu sedih nye..mmg best gile,klu wat novel lg best..apa pon gd job..trs kan usaha k..

    -Farah-

     

  • At 27/7/10 4:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni...keep it up...:)

     

  • At 31/7/10 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sungguh besar pengorbanan YASMIN
    so suami jgn mengada2 nak kawin 2 tp kalo terpaksa its okey

     

  • At 31/7/10 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey gla weh...
    congrats penulis...
    cita ne dpt mnggmbrkan btp bsrny pngorbanan sorg isteri...
    so,,,para suami hargailah isteri2 anda...

     

  • At 16/8/10 2:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdeynyeeee~~ :'(
    jln cite yg mnarik n wat pembaca terharu..
    congrats..gud work~~
    keep it up..=))

     

  • At 22/8/10 2:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sgt2..menarik cerpen nii..
    gud work..

     

  • At 29/8/10 3:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg sedih..but nice story..keep it up..

     

  • At 10/9/10 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waa! sedey la cite nyh.. bgos2.. tgkatkan prestasi anda lg...

     

  • At 13/9/10 9:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm...kehidupn mmg cam2.. so,untglh kalo sesapa ada suami yg pnyayg..
    tpi bgi isteri yg dpt suami yg x ley pkai..
    minx la ptunjk bnyk2.. bnyk2 wat solat istikharah..

     

  • At 18/9/10 10:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdihnye....cite yg bgus....truskn usaha...

     

  • At 22/9/10 4:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih.....saya nangis bace cite nik...ape la suami die xhiraukn isteri even ngandung..dh la ngndung anak die xreti2 nk jage...xcinta pn jage jela at least smpt jumpe ke smpt tgk ke..dh mati wtpe??air mate darah pn bini xidup! ape la punye lelaki...ramai yg mcm ni kt luar..

     

  • At 25/9/10 1:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey gak ar cter nie..

     

  • At 25/9/10 1:48 PG, Anonymous tampa nama said…

    takbes

     

  • At 25/9/10 1:51 PG, Anonymous ORANG GILA said…

    BODO TOLO BENGO

     

  • At 25/9/10 1:53 PG, Anonymous FATHAN said…

    BOLEHLA

     

  • At 28/9/10 10:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wlpn cite ni ok je tp scara jjrnya ak x suka ending ni

     

  • At 29/9/10 6:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wuihh.....tangkap leleh.....best jln citernya....cuma bab pregnant tu tak kena timingnya...anyway keep moving....

     

  • At 2/10/10 11:50 PTG, Anonymous cahaya mata said…

    sedih nyerrrr..........ending yg menyedihkan......... hehehe.....

     

  • At 3/10/10 10:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    WAA...
    air mata tetep jatuh...
    dah berkali2 kubaca...

    best story...menyayat hati sungguh :)

     

  • At 7/10/10 4:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    this story make me cry..huhu~~~ yeah good job ~~~n good luck

     

  • At 17/10/10 1:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hukhuk... sedeynyer,,...

     

  • At 22/10/10 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dlm smua cerpen yg aku bc dlm nie...yg nie wt aku nangis..bgus..

     

  • At 28/10/10 4:54 PTG, Blogger Dieyla Azzahar said…

    ya allah, besarnya pengorbanan seorang wanita bergelar isteri dan ibu...sgt sedih cite nih..buat thanks to the writer..you did great job!!! well Done!!!

     

  • At 28/10/10 5:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu..sedihnya cite nie..
    gud job..

     

  • At 29/10/10 11:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    la,mati lagi...dr td bace cerpen ending mesti mati...

     

  • At 30/10/10 1:34 PTG, Anonymous wananisaqilah said…

    well DONE!
    i like it!!
    nice!
    superb!
    ^_^

     

  • At 31/10/10 9:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer~ gudjob!

     

  • At 2/11/10 3:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pewit!!!
    tepukn gemuruh.. tpi I rsa jln cier mcm nk sme je dengan n0vel: LAFAZKN KALIMAH CINTAMU..hasil karya...SITI ROSMIZAH......but I bangga sebb karya U BEST!!!
    c0ngrat.. :)

     

  • At 5/11/10 4:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..congrat...

     

  • At 11/11/10 9:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey nyerr...!
    jlan cerite sme ngn novel 'lafazkan kalimah cintamu'
    tp novel 2 last skali wife dy slamat...
    tp ap2 pon crite nie brjye wt air mte ak jtuh..
    wlawpon ak than xnk bg dy jtuh...

     

  • At 14/11/10 12:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uwaaa.... nngs lg..... nk cite epy... xnk nngs2

     

  • At 17/11/10 8:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    u/p:hati anda yg mbacanya~

    yup..citer ni mmg best,jln citer agak bgus.. walaupun jalan citer hmpir sama jer dgn cerpen2 yg lain..but still bgus~ kalu dah tkesan dhati pbaca, kiranya pnulis ni mmpu mgolah citer dgn baik..truskan usaha~

    appun suka sgt2 citer nih`
    love it"

    by dejavu

     

  • At 18/11/10 1:09 PTG, Blogger Najwa need to story =) said…

    aaaww .. citer ni memilukan lah . keep on ur good work
    d(^_^)b

     

  • At 28/11/10 3:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdih r criter nie...huhu
    sob.. sob... sob...
    nice story to writer..

    -risya qistina-

     

  • At 30/11/10 12:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1st sekali cerpen nie memang menarik....trharu sye bace...n memngalir juga airmate sye bace cerpen nie... gud luck untuk karya seterusnya..
    -Rin-

     

  • At 2/12/10 4:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...
    tahniah buat penulis..
    jln cerita yg mnyentuh perasaan...
    sampai menitis air mata...
    harap terus berkarya....

    ~lanina~

     

  • At 8/12/10 8:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahh..!cdeyh glerrr...menusuk d kalbu... cngrate 2 de novelis..

     

  • At 8/12/10 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    this is the best story i ever read !! tabik laa . anyway , good job . love it ! (:

     

  • At 8/12/10 8:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    O M G , your english is just totally suck you know . Okay here it is , ta payahlah nak writing in english kalau grammar berterabur habis.No , dont take heart it just an honest opinion but whatever it is , selamat berkarya ;)

     

  • At 9/12/10 11:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yg comment kat atas nie pulak. macam la english die power sangat. "no, don't take heart"? heh. straight translation from "jangan ambil hati". itu yg dibangga sangat ke? hampeh.

     

  • At 10/12/10 4:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedihnye.. sume cerpen yg aq bce ari nie sume cedih..
    tp cter nie mmg best gler.....huhuhuhuhuhu

     

  • At 12/12/10 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..!!tocing laa,abes air mata aku.haha,

     

  • At 13/12/10 3:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...wat la dlm nvel lak....

     

  • At 15/12/10 9:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..
    sedih rasa..

     

  • At 18/12/10 3:13 PTG, Blogger TheChekJah said…

    mencurah-curah air mata Jah bace cite ni... sob sob... Udah2 la tu Jah. malu kat orang. wat la cite yang happy2.. huduh benar dah muke Jah ni nangis2.. thumbs up!!!

     

  • At 20/12/10 3:35 PTG, Anonymous Wan Fahmie said…

    Tengku Irfan tu mcm name mmber aku jep...
    perangai die pun Lebih kurang same....
    dedicate citer ni untuk die.....
    citer mcm kisah benar...
    anyway.. best...

     

  • At 31/12/10 8:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice job writer! i'm crying when i'm reading this story. so sad! TT_TT Keep writing!
    cerita ini bag0s untk suami agar menghargai isteri... isteri pun kena menghargai suami... masing2 kne prihatin n caring.. barulah rumahtangga seimbang, kn?

     

  • At 10/1/11 4:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedihnyee..bgs tul yasmin..
    anyway, lumrah manusia.. xtau hargai bile de ssorg dpn mata.. ble dh pegi, beu nk tangisi..
    nice job!!

    ~aida~

     

  • At 11/1/11 11:31 PG, Anonymous yatiey92 said…

    mnitis air mte pas bce ni..sdih la..nsib baik duk lam blik je

     

  • At 13/1/11 2:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih cerita nie..huhuhhu air mata ie x berhenti mengalir sedih sgt..best cerpen nie..teruskan berkarya

     

  • At 17/1/11 1:36 PTG, Anonymous sayang cinta said…

    sad st0ry! hmpir nanges,,huhuu..
    kpd para suami hrgai lah ksih syg isteri anda..

     

  • At 28/1/11 5:33 PTG, Anonymous syairah hariays said…

    best sngat2...ade sdih...smpai mngalir air mata bace cite ni...good luck...buat yg t'baik...
    so sad...yasmin gone...good job...ending yg best...

     

  • At 2/2/11 9:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sey bile bc yg last2 cerita ni..-enzeqxiida-

     

  • At 15/2/11 2:32 PTG, Blogger biE said…

    i was cried when i finish read this.

     

  • At 14/3/11 12:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih la cita ni....harap pnulis akn truskn mnulis...antara cerpen terbaik pnah sy baca

     

  • At 14/3/11 5:12 PTG, Blogger _siti noraien_ said…

    bez cite neh....sye harap lelaki2 kt lua sne blja la care2 nk hargai prasaan wanita ye....:)

     

  • At 8/4/11 10:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2...n sdih...

     

  • At 30/4/11 11:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihhhnyerrrrrr......
    xhenti2 nangis nie!!..

     

  • At 25/5/11 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wuahhhhh........
    sdey gler......
    tp kalo happy ending pon best kn?huhu
    uat r dye g ziarah kbr iman,then ank dye dtg ngan yasmin..huhu
    anyway,mmg best.
    teruskan berkrya.B)

     

  • At 30/5/11 1:09 PTG, Anonymous jual rumah jakarta selatan said…

    yang lagi mau jual kebun sengon mau bagi info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon bagi yang suka bertani

     

  • At 30/5/11 1:10 PTG, Anonymous jasa ekspedisi said…

    mampir nich BOSS

     

  • At 6/6/11 8:24 PTG, Anonymous laily said…

    u are d best,
    nice job writer
    awak buat saya nangis..

     

  • At 9/6/11 3:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ny...menangis sy dbuatnya....konklusinya hrgai la apa yg kita ada sbelum kita khilangnnya

     

  • At 9/6/11 6:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    feeling hbis baca citer ney...smpai nagis2...terbaik r..9/10 star....

     

  • At 11/6/11 3:03 PTG, Anonymous ainul98 said…

    kite mstylah sygngi org yg ade at skelling kite,sblum dorang prgi tnggalkan kite tuk selame-lamenye.... N cite nie bezzzzz sngt2, gud luck at pnulis nie...

     

  • At 16/6/11 11:22 PG, Anonymous Aisyah83 said…

    cite nie mmg layan la...
    pengorbanan seorang isteri solehah...
    cinta seorang suami pada isterinya...
    sungguh menyayat hati...
    jalan cerita yang menyentuh perasaan...
    Teruskan berkarya sebaik ini penulis! :)
    Tahniah!

     

  • At 23/6/11 10:34 PTG, Blogger Lyda Ibrahim said…

    pedih rsany lpas bc crita ne....rsa tkut dpt nsib yg sma mcm yasmin pon ada....

     

  • At 26/6/11 7:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ni sangat best, sya sgt suka.....cuma,sya nak tgur tntg kesalahan ejaan yang amt ktara bagi saya iaitu "terpakasa" pembetulan: "terpaksa"...maaf..untk pngetahuan penulis crpen ini,sya hari ini sya tlah membaca 5 buah cerpen...bagi sya awaklah penulis cerpen yang terbaik setakat ini....tahniah sya ucapkan...

     

  • At 1/7/11 5:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni amat mnyedihkan....coz sy pun sorg isteri...
    sungguh menyanyat hati...sukar mnjadi seorg isteri yg setia pd suami dan yg maha esa...
    .tahniah n selamat berkarya....

     

  • At 29/7/11 4:13 PTG, Blogger fatimahbtsuhaimi said…

    sedihnye cite ni... sampai menangis sy bace...

     

  • At 9/8/11 6:05 PTG, Anonymous sara said…

    keep on writing writer, i hope more from u after dis, bez story,n also sad..but i enjoy dat, good job

     

  • At 8/9/11 3:47 PTG, Anonymous tie-qah said…

    sngt sedih dan x dpt nak bnyngkan.....hrp ramai yng sabar mcm min

     

  • At 12/10/11 8:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uhuhuhu...sedey ar cite nie
    ni dah kli yg ke bape ntah aq mengis bab bce cerpen2 yg sedey!
    kering da air mata aq ni
    kpde penulis,citer ni sgt2 best n teruskn usaha ye!

     

  • At 15/10/11 5:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih la cite ni...hargai&sayangilah apa yang kita miliki sekarang sebelum ianya pergi atau tiada lagi...

     

  • At 15/10/11 6:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    tahniah!bes cite ni,,i like it!keep it up k!!:)

     

  • At 19/10/11 10:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam

    saya cadangkan cerita ini dibukukan. Novel. Tapi nak request hepi ending. Dalam cerita ni Yasmin tak sempat merasai kasih Irfan.

     

  • At 9/11/11 8:04 PTG, Blogger Naila Eeenie Menie said…

    omg..bez giler...ending dye sedyh..hurm..nice story..

     

  • At 14/11/11 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best n sedih citer nie...tahniah kpd penulis...

     

  • At 15/11/11 11:41 PG, Anonymous puteri beradu said…

    sedey ye citer nie .... tapi kena buat yg lagi best dari nie ... :D

    - puteri beradu

     

  • At 5/12/11 2:56 PTG, Anonymous risha said…

    best nyer.. ta dpt na thn air mate agy da..gugur sudah air mate ku..sedih la crita nii..gud jod la..TERBAIKKKK!!!!^____________^

     

  • At 5/12/11 8:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih tu mmng sdihlh..
    tpi ape pnye suamilh buat cmtu...
    x brhti prut lngsung
    sprti owg ckp..
    bila xde bru nk hrgai..

     

  • At 14/12/11 12:13 PTG, Anonymous putrahikaru said…

    betul3... masa ada tak nak hargai.. dah tak ader baru nak hargai..... apa2 pun good job... citer yang baik... tahniah....

     

  • At 18/12/11 3:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita yg mnyedihkn...
    membuatkn sye rse nk nangis je...
    but good job...

     

  • At 28/12/11 3:15 PTG, Anonymous Hanis Zaima said…

    Hmm , sedihh gilerr bce cerpen neyhh .. Menitis air mata :'(
    Jln cerita yg best and keep it up :'D Teruskan karya anda ..

     

  • At 7/1/12 9:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite best sgt..teruskn berkarya ;-)

     

  • At 10/1/12 5:24 PTG, Blogger azimahzulkarnain said…

    terharu la .. sdeyh cgt2 nieh ..

     

  • At 13/1/12 6:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alaa..sekarang ne musim for sad story kee..huhu..cite yang sangat best!

     

  • At 5/2/12 2:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih ler...smpai ngs aku bc nie...huhu

     

  • At 9/3/12 6:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer crite nie............cdeh ar bce crite nie

     

  • At 18/4/12 2:48 PTG, Blogger norfarhana mohd azam said…

    penulisan yang bek!!
    i like it!!

     

  • At 4/5/12 7:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    endingnya sedih sangat...terharu dengan pengorbanan yasmin pada suaminya tengku irfan....

     

  • At 17/5/12 6:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg best..i like it..ending yg sedih..good job

     

  • At 7/6/12 9:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey nye..kalau cerite niy di jadikan drama @ filem msti banyak sambutan..apepun terbaeklah..

     

  • At 22/6/12 2:27 PG, Anonymous azieyaziera said…

    meleleh air mata..huhu

     

  • At 22/6/12 2:28 PG, Anonymous azieyaziera said…

    meleleh air mAta.. HUHU

     

  • At 2/8/12 10:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    KISAH NIE CEDIH,MENYESAL KEMUDIAN TIDAK BERGUNA.PERLU TABAH MENGHADAPI DUGAAN HIDUP

     

  • At 23/11/12 2:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni best sngt2 kalau di jadikn novel lagi best dan inilah kali pertma saye nangis baca cerpen huhuhu....


    _cerpen yng sedih dan best sangt2 gud luck to penulis ni_

     

  • At 27/11/12 4:52 PTG, Blogger Aien Naziera said…

    sangat sedih cite nie tapi penulisan yg sangat bagus...
    keep it up... teruskan usaha...

     

  • At 31/12/12 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    its a very sad story..gud job writer..keep it up..
    -farah asharaf-

     

  • At 16/2/13 4:50 PG, Blogger justasimplegirl said…

    :) I read this today.. good short story.. ;D

     

  • At 21/2/13 11:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdeh.. sure2 cdeh, mnitis air mta bca cta ni :'(

     

  • At 20/7/13 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ini merupakan cerita yang terbaik !!!!

     

  • At 2/12/13 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih bangeeetttt< suami gila

     

  • At 2/12/13 8:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good critanya, tapi kesel n benci suami yg mereng otaknya ,menyesal tak ada guna < kaciaaaaan deh loe

     

  • At 30/4/14 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sedih skli crita ni...ksian ngan istri nya...dia mndptkan cinta d saat akhir...npa dri dlu suaminya x mnydri nya kn...sdih...

     

  • At 13/5/14 12:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Good job.. cerpen yang paling best pernah baca. Sad ending. Semoga awak dapat hasilkan novel best juga

     

  • At 25/5/15 5:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Good job writer best~ but nape sad ending!!!tak boleh terima huhu

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group