BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Mahakarya agung sebuah kemerdekaan
Nama Pena : MUHAMMAD HALMI BIN SHAMSUDIN

"Di manakah letaknya maruah masyarakat Malaya lantaran dengan mudahnya melupai sejarah hitam kuasa anasir luar terhadap diri mereka,sekonyong-konyongnya menggadaikan maruah tersebut hanya disebabkan oleh nilai materialisme yang tinggi……"

Kampung Laksamana Hang Tuah,Jalan Bogek,Kota Bharu,Kelantan Darul Naim.Begitulah nama sebuah kampung yang pada pandangan masyarakat di situ adalah sebuah kampung yang banyak tersimpan nostalgia-nostalgia,keperitan dan kesakitan yang sukar dilupakan oleh masyarakat kampung di situ. Sebuah MahaKarya Agung telah tercatat dalam sejarah hati masyarakat kampung di situ sehingga saban kali tiba tanggal keramat 31 Ogos ,tangisan hikmat mengalir deras di setiap kornea-kornea mata masyarakat di situ terutamanya pahlawan-pahlawan Malaya yang sanggup mengorbankan jiwa dan raga mereka demi mencapai erti sebuah kemerdekaan sehingga tangisan mereka menampakkan urat-urat tua yang terlalu berharga. Melihatkan kekejaman tentera Jepun terhadap masyarakat di situ amat perit untuk dikenang semula namun berteraskan semangat patriotik yang tinggi, kekejaman tersebut dapat dipatahkan walaupun nyawa menjadi taruhan di medan pertempuran.

Kegigihan dan keberanian pahlawan-pahlawan Kampung Laksamana Hang tuah ini wajar disanjung tinggi dan diangkat menjadi "kerusi" yang tinggi nilai martabatnya. Salah seorang pahlawan tersebut yang masih bernafas sehingga kini ialah Pak Hashim.Pak Hashim boleh digambarkan sebagai seorang yang tegas dalam setiap perbuatan dan kata-kata,berbadan tegap,ukuran tingginya ialah 5"7",berkulit sawo matang,berusia 60 tahun,sudah kematian isteri tersayang,Siti Salmah akibat komplikasi jantung dan kanser payu dara peringkat empat.Pak Hashim mempunyai seorang anak perempuan bernama Aliya Ayuni berusia 28 tahun dan sudah mendirikan rumah tangga dengan seorang doktor di Kuala Lumpur yang bernama Dr Azri Izuan. Mereka kini menetap di sebuah kota metropolis Kuala Lumpur yang sarat dengan nilai-nilai sosial dan materialistik yang tinggi. Kini tinggallah Pak Hashim berseorangan di kampung bertemankan jiwa yang sepi namun ikatan kasih sayang yang utuh masyarakat kampung di situ sedikit sebanyak dapat mengubat jiwanya yang sepi itu.



Taman Bukit Impiana,Kuala Lumpur terletaknya sebuah banglo mewah milik sepasang suami isteri yang memang mempunyai tugasan harian yang sibuk dalam kerjaya masing-masing. Hidup mereka hanyalah untuk mengejar harta kekayaan dunia sahaja sehingga mereka jarang bertemu walaupun tinggal sebumbung. Si suami bernama Dr Azri Izuan yang bekerja sebagai seorang doktor pakar bedah di Hospital Kuala Lumpur manakala si Isteri bernama Alliya Ayuni yang bekerja sebagai Pegawai Korporat di salah sebuah syarikat besar di Kuala Lumpur. Mereka bersua muka hanyalah pada waktu malam itupun hanya bertegur sapa sahaja kerana masing-masing sudah menampakkan keletihan di wajah dan sebagai isyarat untuk mendapatkan tidur yang cukup.Mereka mempunyai seorang anak lelaki berusia 5 tahun yang bernama Hairil Iskandar dan telah diberi penjagaan sepenuhnya kepada pembantu rumah bernama Aisyah dan merupakan orang sekampung dengan Alliya.Segala urusan Iskandar dan rumah telah diberikan sepenuhnya kepada Aisyah.
"Aisyah,Kak Liya dah nak pergi kerja ni,nanti Aisyah tolong kemaskanlah rumah ni.Jangan lupa ye kejutkan Iskandar", kata Alliya kepada Aisyah.
"Baiklah kak nanti biar Aisyah yang uruskan semuanya",ujar Aisyah menurut kata Alliya.
Kak Liya tak sarapan dulu ke?.Takpe Kak Liya sudah lewat nak pergi kerja ni, sebentar lagi Kak Liya ada meeting.Abang Azri sudah pergi kerja ke?.
"Sudah Kak pagi-pagi lagi abang dah keluar", ujar Aisyah. Alliya sudah mengetahui bebanan kerja suaminya yang memang terpaksa keluar rumah pada awal pagi untuk ke hospital kerana memandangkan pesakit yang hendak dibedah memerlukan jangka masa yang panjang bagi setiap satu kes

Di Kampung Laksamana Hang Tuah,Pak Hashim sibuk mengerjakan ladang sawahnya yang berukuran satu ekar dengan menanam pelbagai sayuran. Itulah hobinya dan baginya ia adalah satu latihan yang baik untuk meningkatkan tahap kesihatannya walaupun sudah dimamah usia. Masyarakat kampung di situ memang mengagumi semangat yang ada pada Pak Hashim kerana jasa baktinya kepada negara dan juga berjaya mendidik anak sehingga di tahap yang tinggi. Alliya sudah banyak kali mengajak Pak Hashim untuk tinggal bersamanya namun ditolaknya bulat-bulat kerana tidak mahu menyusahkan hidup anak menantunya dan dianggap sebagai satu bebanan.



"Assalamualaikum Hashim", sapa Imam Masjid Kampung Laksamana Hang Tuah. "Wah,bukan main subur kebun kamu ni,kalau macam ni jadi pintarla anak –anak muda di kampung kita ini", seloroh Imam tersebut.
"Waalaikumsalam w.b.t",ujar Pak Hashim. "Ala ni jelah aktiviti yang dapat aku lakukan, kalau duduk goyang kaki dan makan tidur sahaja mahu buncit perut aku ni." seloroh Pak Hashim.
"Ala Hashim buat apalah susah-susah payah bekerja,tinggal sahaja di rumah Liya di Kuala Lumpur tu.Duduk goyang kaki dan makan tidur sahaja", kata Imam.
"Aku bukan tak nak tinggal dengan Liya tapi aku tak nak menyusahkan dia dengan Azri sahaja.Nanti jadi bebanan je.Lagipun di Kuala Lumpur tu kamu lihat sahajalah merempitla,rogolla,jammed nye dan bising.Aku tak boleh hidup dalam keadaan macam tu", ujar Pak Hashim.
Kalau macam tula yang kamu katakan,apa boleh saya lakukan."Baiklah Hashim saya pergi dahulu nak ke Kedai Haji Lebai beli santan kelapa ,orang rumah nak masaK Ayam Lemak Cili Padi,nanti bising pula mulutnya",seloroh Imam.
"Beruntung kamu ada isteri macam Jah tu,"ujar Pak Hashim dengan nada bangga.
"Ala Hashim,apa susah pasang satu lagila",seloroh Imam.
Masing-masing menyeringai ketawa.

Semenjak Pak Hashim sering sakit-sakit dan tiada siapa-siapa yang dapat menjaga kebajikannya di kampung, Alliya telah mengambil keputusan nekad untuk mengajak ayahnya tinggal bersama-sama dengannya. Walaupun berat hati untuk meninggalkan Kampung Laksamana Hang Tuah yang banyak meninggalkan kenangan manis buatnya namun Pak Hashim terpaksa menurut keputusan anaknya. Dari saat ini tiggallah Pak Hashim di sebuah Kota Metropolis yang penuh dengan pelbagai ragam dan perangai manusia.
"Ayah mulai daripada hari ini ayah tinggal sahaja dengan Liya.Tak payah bersusah payah bekerja keras di kampung.Buatlah rumah ini seperti rumah ayah sendiri.Ayah nak makan,minum dan tidur buat apa sahaja," ujar Alliya kepada Pak Hashim.Pak Hashim mengiyakan segala percakapan anaknya.


Sebenarnya kedatangan Pak Hashim tidaklah disukai oleh menantunya, Dr Azri. Dilahirkan daripada sebuah keluarga yang mewah dan kurang mempunyai ilmu dalam bidang agama. Kehidupan Dr Azri penuh dengan nilai materialistik sehingga mereka memandang rendah akan orang miskin yang terlantar di kaki-kaki lima meraih bantuan masyarakat dan juga memandang tinggi akan cara hidup negara –negara Barat seperti Amerika Syarikat dalam melayari kehidupan harian mereka. Fikiran dan cara hidup mereka belum boleh diertikan memiliki kebebasan dan kemerdekaan yang secukupnya kerana fikiran mereka ini masih dijajah oleh anasir luar yang telah menerobos masuk ke dalam roh dan jasad mereka sehingga ia sudah menyerap masuk ke dalam jiwa mereka serta meninggalkan satu titik hitam yang sukar untuk dihapuskan.
Sudah hampir sebulan Pak Hashim tinggal di banglo mewah bersama-sama dengan anak menantu dan cucunya yang dia amat sayangi. Rindunya kepada kampung halaman tiada terhingga.Segala urusan ladangnya telah diuruskan oleh Rozmi,pemuda kampung yang secara sukarela untuk menguruskannya.Pak Hashim memang kagum akan semangat tinggi pemuda tersebut.Hubungan Pak Hashim dengan cucunya juga semakin erat dan beliau sering mengajar cucunya akan semangat cinta akan negara serta tidak mengagungkan negara-negara Barat yang cuba membawa nilai-nilai yang akan merosakkan anak bangsa. Pak Hashim menceritakan bagaimana pedihnya negara dijajah,kanak-kanak dan wanita dibunuh tanpa belas kasihan,kesusahan masyarakat Malaya semasa zaman kependudukan Jepun dan bagaimana tokoh-tokoh tanah air pada waktu tersebut berhempas pulas mempertahankan tanah air dan akhirnya mencapai kemerdekaan. Sebenarnya Dr Azri tidak gemar sekiranya ada sesiapa yang suka bercerita mengenai semangat patriotism dan apa sahaja yang berkaitan dengan negara.Dia meluat mendengarnya.
"Liya,abang tengok perangai ayah awak tu dah menjadi-jadi pulak", kata Dr Azri kepada isterinya,Alliya.
"Kenapa pulak abang cakap macam tu?," ujar Alliya dengan nada yang pelik.
"Ayah awak tu tak habis-habis dengan semangat patriotik yang macam kebudak-budakan tu.Ni nak cuba mengapi-apikan anak kita dengan syarahan yang tak masuk di akal. Sampai budak tu abang tengok leka dengan cerita pahlawan ayah yang dongeng tu.Kebebasan konon kita pun sendiri cari makan tak de pulak mengemis dengan Sultan,Perdana Menteri.Politik je tu." Ujar Dr Azri.
"Ala bang awak ni macam tak tahu pulak ayah saya tu kan dulu seorang wira negara,jadi semangat dia tentang tanah air kita ni masih berkobar-kobar.Awak kena ingat dia lebih makan garam daripada kita dahulu." perli Alliya kepada suaminya.
Kata-kata tersebut bagai tahi lembu menyelumuri semua mukanya yang tampak segak itu. Namun ia buat-buat berlakon tidak menghiraukan kata-kata isterinya bagai seorang pelakon bodoh melontarkan monolog tanpa mempunyai instinct yang mampu memukau para penonton.
Persekitaran dalam bilik tersebut senyap sunyi tanpa sebarang bunyi.Dr Azri dan Alliya masih dalam khayalan masing-masing dan akhirnya tidur diulit mimpi tanpa memikirkan hal yang akan berlaku dalam banglo tersebut.
Seminggu lagi masyarakat Malaya akan menyambut sambutan kemerdekaan negara yang ke-52. Maka pada saat inilah semangat Pak Hashim bagai dijulang api yang tinggi untuk menyambut tanggal keramat itu dengan penuh pengertian.Pak Hashim bercadang untuk memasang bendera Malaysia di setiap penjuru kawasan banglo mewah tersebut. Kejadian seumpama ini telah menaikkan api kemarahan Dr Azri.
"Ayah!,apa yang ayah dah buat ni?"marah Dr Azri. Ayah ni memang selalu membuat perkara yang tak senonoh dan macam budak-budak!.Menyusahkan orang sahaja.
Pak Hashim terpaku berdiri seperti mumia di zaman firaun yang diseru menggunakan mantera untuk dibangkitkan kembali .Deraian air mata mengalir deras di wajah senjanya itu.Kata-kata Dr Azri ibarat sembilu yang telah berjaya menghiris hati dan jiwa kelelakiannya.Benarlah apa yang disangka Pak Hashim selama ini adalah benar belaka.Dia telah menjadi satu bebanan berat dan dianggap seperti sampah yang dibuang di kaki lima tanpa ada manusia simpati untuk mengutipnya.
"Abang,apa yang abang cakap ni?," tegah Alliya kepada Dr Azri. Alliya yang diam seribu bahasa kini bersuara bagi menghalang Dr Azri daripada bercakap kasar kepada ayahnya.
"Abang tahu tak dengan siapa abang bercakap begitu?.Itu ayah saya bang." rintih Alliya kepada suaminya. Tergamak abang buat ayah saya begitu.
"Mana tidaknya cuba Liya tengok banglo kita ni dah macam tugu Negara.Semangat patriotik konon! Sudahlah lemas saya tengok dalam keadaan begini ayah! Benderalah!pahlawanlah!perjuanganla!kemerdekaanla!Semua tu kolot belaka!kolot!kolot!
PANG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!........
Satu tamparan hebat telah mengenai pipi Dr Azri. Kesabaran Pak Hashim sudah sampai kemuncaknya.Roh amarahnya sudah semakin menebal terhadap sikap menantunya yang begitu biadap kepadanya dan sering memperlekehkan perajurit-perajurit yang telah berkorban jiwa dan raga mempertahankan tanah air ini.
Jantung Dr Azri bagai disentap oleh Malaikat Maut yang datang untuk mencabut nyawanya.Kesakitan yang dirasainya akibat tamparan itu tidaklah sehebat jika dibandingkan dengan bencinya dia kepada ayah mertuanya.
"Anak tak kenal diuntung!Anak biadap!.Sanggup kau berkata begitu mengenai negara kita? Apa kau kata kolot?.
"Ya ayah mengerti yang ayah ni kolot dan berjiwa perkampungan tetapi jiwa inilah yang telah mengajar ayah agar selalu mengenali jati diri sebagai anak bangsa Malaysia yang sangat beruntung hidup di negara yang serba mewah ini dan rakyat bebas melakukan apa sahaja tanpa penjajahan daripada pihak anasir luar." Rintih Pak Hashim
Walaupun ayah tidaklah sehebat seperti kamu berdua,mempunyai kedudukan dan kekayaan yang tinggi sehingga mampu mengecapi apa yang sukar dilakukan oleh orang lain di luar sana.Ayah amat berbangga dengan kejayaan hidup yang kamu berdua kecapi. Namun jiwa kamu kosong,tiada pengisian dan mengibaratkan kemerdekaan negara ini adalah tiada makna semata-mata.
"Sudahlah ayah saya tidak mahu mendengar ceramah kosong ayah tu dan lemas saya melihat rumah saya dalam keadaan begini."ujar Dr Azri.
Aisyah!Aisyah!,cabut semua bendera ini dan saya tak nak nampak satu bendera pun tergantung dalam banglo ni!",pekik Dr Azri kepada Aisyah.
Aisyah cepat-cepat keluar daripada biliknya apabila namanya dipanggil dan menurut segala kata Dr Azri.Dia hanya mendiamkan diri di dalam biliknya daripada tadi kerana enggan menurut campur tangan pergaduhan tersebut.
"Sudah kalau ayah hendak berbuat demikian,saya mempersilakan dengan hormatnya buat benda-benda begitu di rumah ayah sahaja.Saya naik atas dahulu dan ingin tidur". Dr Azri berjalan dengan angkuhnya di hadapan ayah mertuanya dan tiada terbit pun perasaan hormat dan simpati dalam dirinya.
Air mata kelelakian Pak Hashim jatuh mencurah-curah mengenangkan nasib dirinya yang tiada siapa ambil peduli dan perjuangan sucinya itu. Alliya di sisi Pak Hashim menangis teresak-esak dan tidak mampu untuk berbuat apa-apa akan keputusan suaminya itu.Alliya memujuk Pak Hashim.
"Ayah, Liya minta maaf atas kelakuan Abang Azri sebentar tadi.Liya harap ayah dapat maafkan segala kata-kata Abang Azri,"rintih Alliya.
Tidak mengapa,nak itu bukan salah kau.Ayah sudah memberi didikan yang sempurna dan secukupnya kepada kau sehingga kau berjaya miliki apa yang kau mahu dalam hidup ini.Cuma suami kau sahaja yang masih tenggelam dalam dunia barat dan streotaipnya.
Masing-masing hanyut dalam tangisan dan pelukan.
Keesokan paginya keadaan kembali seperti biasa.Hari ini merupakan hari cuti hujung minggu dan selalunya Dr Azri,Alliya dan Iskandar akan turun bersarapan bersama-sama.Tiba –tiba suasana menjadi sedikit hambar apabila Alliya menjerit memanggil nama Dr Azri dan Dr Azri bergegas ke dalam bilik yang menempatkan ayah mertuanya. Dr Azri memasuki bilik tersebut dan mendapati bahawa Alliya menangis teresak-esak sambil meratapi sehelai kertas. Alliya menyerahkan kertas tersebut kepada Dr Azri dan membacanya.





MAHAKARYA SUCI DAN AGUNG DARI AYAHANDA KHAS BUAT ANAK TERSAYANGKU AZRI
Di saat Azri meratapi surat ini,Ayah mungkin sudah pergi meninggalkan banglo mewah ini dan kemungkinan jika jiwa dan perasaan Azri sudah mampu menerima soal perjuangan ayah dengan hati yang terbuka serta mampu menerima ayah sebagaimana kamu memiliki Liyya,maka Ayah berharap agar Azri dapat menemui ayah di kampung. Di kampung ini telah banyak mengajar ayah erti kesusahan dan keperitan dalam menjadi seorang manusia yang tabah,berpegang kuat kepada perjuangan negara dan tidak pernah mengenal erti putus asa dalam memajukan diri dan keluarga. Impian ayah sudah dimakbulkan Tuhan dimana kini ayah telah berjaya mendidik Liya sebagai seorang manusia yang berjaya mengejar cita-citanya dan memiliki suami seperti kamu.Ini boleh dikatakan sebagai satu perjuangan dan kemerdekaan diri kerana mampu menentukan hala tuju hidupnya tanpa sebarang kekangan daripada sesiapa.
Anakku Azri,
Ayah cukup berbangga akan kejayaan hidupmu kerana kamu memiliki kekayaan harta tidak seperti orang lain miliki.Walaupun kamu mengatakan Ayah seorang yang kolot,Ayah pasti suatu hari nanti kamu akan mengerti erti sebenar sebuah perjuangan yang selama ini ayah pegang. Kita sebagai rakyat Malaysia harus berbangga dengan apa yang telah kita miliki selama ini.Kita hidup dalam perpaduan yang harmoni dan tiada persengketaan sesama sendiri.Cukuplah sudah dengan tragedi 13 Mei 1969 telah mengajar kita agar hidup bersatu padu.Kamu dilahirkan di bumi bertuah Malaysia dan tidak dinafikan kejayaan kamu selama ini adalah hasil titik peluh kamu selama ini tetapi sekiranya tanpa perjuangan tokoh-tokoh tanah air merampas hak kebebasan,kamu tidak akan menikmati hidup mewah seperti ini bahkan kamu akan menjadi mayat hidup yang terbiar tanpa dihiraukan.
Anakku Azri,
Cukuplah sudah Ayah mencoretkan kata-kata ini agar kamu memahami erti sebenar perjuangan ayah selama ini. Ayah titipkan sebuah Mahakarya ini bukanlah hanya sekadar perhiasan semata-mata tetapi Ayah mahu jauh daripada lubuk hati kamu itu agar terbit satu kesucian jiwa yang mampu memahami setiap coretan yang ayah tuliskan.Maafkanlah segala perbuatan ayah selama menetap sebumbung dengan kamu dan ayah sentiasa menanti kamu dan Alliya diambang pintu rumah dengan hati yang begitu melonjak gembira.
Anakku Azri,
Sekiranya Ayah tidak sempat bertemu kamu,jagalah Alliya sebaik mungkin kerana dia merupakan isteri yang baik dan amat menyayangi kamu serta cucu yang ayah sayangi,Iskandar.Akhir kata fahamilah sedalam-dalamnya coretan ayah ini dan ayah sentiasa menanti kepulangan kamu sekeluarga

Wassalam….Ayah Mertuamu….Hashim.
Sebaik sahaja selesai membaca kertas tersebut, Dr Azri terduduk di atas katil sambil menangis teresak-esak.Dr Azri sudah menyesal atas kelakuan hidupnya selama ini dan bersikap biadap terhadap ayah mertuanya.Dr Azri meratapi surat tersebut namun dapat ditenangkan oleh Alliya.Aisyah dan Iskandar sekadar melihat drama tersebut tanpa memahami apakah sebenarnya isi surat tersebut sehingga mampu menjatuhkan keegoan Dr Azri. Dr Azri bergegas turun ke bawah kerana ingin cepat pulang ke kampung halaman ayah Alliya kerana ingin memohon maaf dan mencium wajah sugul ayah mertuanya.
Tiba-tiba satu deringan telefon berbunyi dan Dr Azri telah mengangkat panggilan tersebut.
"Assalamualaikum,saya Inspektor Helmi dari Balai Polis Dang Wangi,adakah ini rumah kediaman Dr Azri dan Alliya?",kata seorang lelaki dalam panggilan tersebut.
"Ya,saya Dr Azri,boleh saya bantu?",sahut Dr Azri.
"Adakah doktor mengenali Hashim Bin Othman?",kata Inspektor tersebut.
"Ya dia ayah mertua saya.Kenapa dengan ayah saya,Inspektor?", kata Dr Azri. Kedengaran nada pelik dalam suara Dr Azri.Alliya berada di sebelah Dr Azri dan mendengar perbualan tersebut dengan hati yang penuh berdebar.
"Ayah mertua doktor kini berada di Hospital Kuala Lumpur kerana mengalami kecederaan yang parah di kepala ekoran kemalangan yang dialaminya dengan sebuah kereta pada jam 5.00 pagi dan kini berada dalam keadaan koma di wad ICU.",jelas Inspektor tersebut.
Dr Azri melepaskan gagang telefon tersebut dan terduduk di sisi Alliya. Juraian air mata deras mengalir di pipi Dr Azri.Alliya meraung sekuat hati apabila mendapat berita malang tersebut. Mereka berdua bergegas ke Hospital Kuala Lumpur dan sebaik sahaja sampai di wad ICU, kawan Dr Azri,Dr Azhar mengesahkan bahawa Pak Hashim sudah tiada lagi. Berita tersebut menyebabkan Alliya menangis dan meraung sekuat hatinya namun Dr Azri dapat mententeramkannya.Sebelum Pak Hashim menghembuskan nafasnya yang terakhir, dia sempat menyerahkan satu manuskrip mengenai perjuangannya dan sejarah tokoh-tokoh tanah air mengenai perjuangan mendapatkan kemerdekaan kepada Imam Kampung untuk diserahkan kepada Dr Azri. Dr Azri menerimanya dengan penuh juraian air mata tetapi bangga mempunyai ayah yang mempunyai semangat juang yang tinggi.
Tanggal 31 Ogos 2009,tepat jam 8.00 pagi,Dr Azhar dan Alliya sudah bersiap-siap sedia untuk menyambut sambutan kemerdekaan Negara yang ke-52 di Dataran Merdeka,Kuala Lumpur. Di sebalik keraian orang ramai, Dr Azhar ternampak Pak Hashim sedang melambai-lambai kepadanya sambil memegang Bendera Malaysia,wajahnya suci dengan memakai kain berwarna putih namun ia hilang serta merta apabila diterpa oleh Alliya.Ya baru ia mengerti erti sebuah perjuangan yang dicoretkan ayahnya sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.Dalam hatinya ia berkata
"Ayahku,kamu memang betul-betul perwira Negara.Mahakarya Agungmu itu telah menerbitkan satu perasaan suci dalam jiwaku.Terima kasih Ayah.Juraian air mata mengalir deras di pipinya bukan kerana sedih tetapi kerana bangga dengan semangat juang tinggi ayah mertuanya.
posted by Penulisan2u @ 5:26 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
25 Comments:
  • At 15/11/09 2:45 PTG, Anonymous Nurisma said…

    Best jalan citernya...semangat perjuangan,banyakkan lagi hasil penulisan spt ini.semangat nasionalisme perlu diterap pd generasi muda yg tidak kenal erti perjuangan generasi lama....good job.

     

  • At 17/11/09 6:42 PTG, Anonymous Awanama said…

    Best, x ramai yg bt citer cam nie. asyik citer jiwang jer borink gak. pe pun good job.

     

  • At 25/11/09 2:50 PTG, Anonymous Awanama said…

    ok..tp alert pd ksilapan d prnggan akhir..name dr.azri ttukar jd dr.azhar..kompius jap..ttibe dr.azhar jd mnantu pak hashim..huhu

     

  • At 30/11/09 1:19 PTG, Anonymous Awanama said…

    umur pak hashim muda sgt.. letak le 70 thn baru logik.. sebab kalau 60 thn masa zaman merdeka dia baru 8 thn.. budak sgt...

     

  • At 19/12/09 2:12 PG, Anonymous Awanama said…

    best...btkan diri mnjdi igt akan
    ape yg tlah diperjuangkan....
    gud job..penulis...

     

  • At 22/2/10 11:44 PG, Anonymous Awanama said…

    best.....gud job

     

  • At 17/5/10 9:24 PG, Anonymous Orang Patriotik said…

    Wahseh..hebat benar jalan cerita...jelas menunjukkan kekuatan azam orang Malaysia!!Malaysia is the best!Sokong Lee Chong Wei,walaupun kalah kepada orang China pada Piala Thomas 2010!

     

  • At 21/5/10 10:15 PG, Anonymous syasya said…

    citer ni memang lain daripade yg lain
    sy bagi 100/100
    tahniah!!!

     

  • At 29/6/10 5:40 PG, Anonymous Awanama said…

    gud job..

     

  • At 29/6/10 5:46 PG, Anonymous Awanama said…

    gud story..

     

  • At 10/8/10 6:11 PTG, Anonymous Awanama said…

    saya suka cerita mcm ni.. semangat patriotik ptt ada dlm diri setiap rakyat Malaysia tanpa mengenal usia, xkira muda atau tua..cerpen ini bertemakan sikap patriotisme, berbeza ngn cerpen yg lbh yg lebih ke arah percintaan..
    gud job...
    hope cerita spt ptt diperbanyakkan...

     

  • At 19/9/10 3:03 PTG, Anonymous aqmal hayat said…

    amat mnyentuh prsaan...cerpen ini tlah mbrikan definisi yg luas ttg erti kemerdekaan serta mbrikan ksan yg mendalam pda jiwa anak bangsa...

     

  • At 3/11/10 2:42 PTG, Anonymous Putri_Ayus said…

    dlm byk2 cerpen..yg ni pling best dan lain drp lain..tahniah penulis!!!

     

  • At 30/11/10 7:20 PTG, Anonymous shazwani salwa said…

    cerpen ini penuh dengan pengertian tentang perjuangan bangsa,agama dan negara.semoga cerpen seperti ini dapat diperbanyakan dan diperluaskan plot nya agar segala mesej dapat sampai ke hati pembaca sekaligus menerap semangat patriotik.Mungkin ada penulis yang dapat menulis kisah hidup seorang pejuang sebelum merdeka atau kisah hidup semasa perang.Selain itu cerita yabg disampaikan tidak perlu terlalu serius, cukup sekadar dapat menyampaikan mesejnya.

     

  • At 28/1/11 4:17 PTG, Anonymous Awanama said…

    Mula2 malas nk baca sb tgk tajuk jer pn dah boring..
    TAPI bl dah bc rase tkagum lak..
    Memang bbakat..tahniah...^_^
    -tulip-

     

  • At 6/7/11 11:58 PG, Anonymous Awanama said…

    SAMPAI NANGIS BACE....TERHARU.....KECEWA SBB ADE 15 KMEN JEK
    -MINI BERRY-

     

  • At 7/7/11 9:58 PG, Anonymous Awanama said…

    X BEST.
    HODOH CERITA NI

     

  • At 2/8/11 4:40 PTG, Blogger Kembara Seantero Zaman said…

    cerita yg berkisar ttg kemerdekaan mmang mampu menerbitkan rasa kecintaan pada negara...tahniah!saya suka dgn lenggok bahasa penulis...

     

  • At 3/10/11 11:41 PG, Anonymous Awanama said…

    hah cite cam nie bru best...
    sume nilai2 d diselitkn..
    gud 3..!!

     

  • At 29/12/11 12:17 PTG, Anonymous Awanama said…

    terbaik...cara penceritaan..auran ckp cntik tiada kekeliruan cerita bla tiada flashback...menceritakan situasi msa kini...best

     

  • At 27/1/12 9:41 PG, Blogger سيتي روحاني بنت شعاري said…

    TERBAIKKKKKKKKKKKKKKKKKK

     

  • At 24/11/13 1:35 PTG, Anonymous obat penyakit jantung said…

    cukup menarik cerita ini...

     

  • At 21/11/15 8:19 PG, Anonymous Ab Wahab Shariff said…

    Satu karya yang mampu membina jiwa patriotik. Harus diketengahkan di media penyiaran agar memangkin IMPAK yang lebih besar. Saya berminat untuk menerbitkan karya tuan sebagai sebuah drama ataupun telefilem untuk siaran tv tempatan. Sila hubungi saya, 0124559065, Ab Wahab Shariff. SYABAS tuan.

     

  • At 23/7/19 3:12 PTG, Blogger Alexa said…

    Jadilah jutawan mendadak sekarang juga hanya bermain di sentapoker,com. Hanya deposit 15ribu kamu sudah bisa mendapatkan bonus 10ribu dan berkesempatan memenangkan hadiah ratusan juta hingga milliaran Rupiah! Jangan sampai ketinggalan dengan bonus yang akan datang nantinya hanya di sentapoker,com

    WHATSAPP : +6285921063064
    BBM : SENTA88
    LIVE CHAT : SENTAPOKER,COM

    AGEN POKER TERPERCAYA
    SITUS POKER ONLINE RESMI

     

  • At 26/7/19 4:01 PTG, Blogger JPS POKER said…

    J P S P O K E R adalah situs judi online dan agen judi online terpercaya yang di layanin oleh CS yang sangat ramah dan cepat dalam memproses Depo dan WD member J P S P O K E R
    dan di J P S P O K E R tersedia permainan Poker Judi Online Seperti Berikut : (Poker, Capsa, DominoQQ, Ceme, Super Teen, Ceme Keliling, Omaha) dan dapatkan promo dari JPSPOKER sebagai berikut:

    - Bonus New Member Rp. 10.000
    - Minimal Deposit / Withdraw Rp. 15,000.-
    - Bonus Refferal 10%
    - Bonus Rollingan Mingguan 0.3% - 0,5%

    Baca Juga Di Tonton Video jav dan Video Semi kami :
    jpspoker,me(pakai titik ya)

    - Pelayanan Dari Customer Service Yang Cantik Tentunya Sopan Dan Ramah, Hanya di jpspoker dan , Online 24/7 Jam
    - Dijamin Tidak Ada Robot Di Dalamnya 1000% Player VS Player
    Kalau Ada Yang Bisa Berikan Lebih Kenapa Harus Cari Yang Lain!!

    Contact Us
    - Livechat : JPSPOKER.LIVE
    - LINE : jpspoker
    - Whatsapp : +82370836863
    - YM : JPSPOKER

    POKER UANG ASLI
    POKER ONLINE TERBAIK
    JUDI POKER INDONESIA
    AGEN POKER TERBAIK
    AGEN POKER TERPERCAYA
    AGEN JUDI POKER
    JPSPOKER
    BANDAR CEME
    GAME OMAHA
    AGEN DOMINO

     

Catat Komen

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group