BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 10, 2009
Cerpen : Dia Tunanganku
Nama Pena : batu jalanan

Di Restoran Sri Lemak.

"aduh, berapa lama lagi aku perlu tunggu dia ni? Selalu saja lambat kalau time nak berjumpa"rungut hati Sham.

Lima belas minit kemudian.

"maaf,maaf…. Tadi saya ada hal kejap, itu yang lambat. Sorry ya" kata Siti sambil merapatkan kedua belah tangan seperti orang yang sedang menyembah patung sambil berlalu duduk di depan Sham.
"awak tahu tak dah berapa lama saya tunggu awak?" rungut Sham manja.
"maaflah….tadi saya kena layan lagi sorang pesakit. Tu yang lambat sampai" kata Siti membetulkan bajunya yang terlipat hingga ke siku.
"eyalah saya maafkan awak. So ada apa nak jumpa saya ni? Awak rindukan saya ya?" duga Sham.
"aduh, perasanlah pula mamat depan aku ni" desis hati Siti sambil mempamerkan senyuman yang manis.
Maklum sajalah kena jaga hati pasangan.
"ehm….. sebenarnya saya nak tarik diri dalam hal kita" kata Siti tanpa berselindung dan berkias-kias seperti zaman tok nenek mereka.
"tapi kenapa? Awak dah tak sayang saya lagi ke?" tanya Sham seakan terkejut.
"sayang atau tidak itu rahsia hati saya. Lagipun dengan cara ni kamu tak perlu lagi bersusah payah untuk memilih antara kami. Saya dah pun tarik diri jadi kamu bolehlah bersama dengannya" kata Siti mempamerkan muka selambernya.
"kenapa? Kenapa begitu mudah awak tarik diri. Saya tak buat keputusan lagi nak pilih siapa yang bakal saya petik untuk menjadi suri dalam hidup saya" rintih Sham.
"janganlah kamu menidakkan perasaan kamu. Saya yakin kamu masih sayangkan dirinya. Biarlah dengan penarikkan diri saya kamu dapat berbahagia di sampingnya." Kata Siti
"kalau itulah keputusan awak, saya tak dapat membantah tapi bagaimana pula dengan perasaan awak? Awak tak terluka dengan semua keputusan yang awak buat ini" soal Sham kepada Siti untuk mendapatkan kepastian.
"maaf… saya rasa sejak kita berkenalan dulu pun kamu dah tahu jawapan kepada soalan ini. Jadi saya tak nak melukakan hati kamu lagi dengan jawapan yang kamu sendiri sudah tahu" ucap Siti.
"saya terpaksa pergi dahulu. Ada pesakit yang memerlukan saya sekarang" kata Siti tergesa-gesa setelah mendapat panggilan dari pihak hospital.
Sham cuba memahut lengan Siti tetapi ditempis oleh Siti dengan cara lembut.
"maaf…mungkin disebabkan kesibukkan saya yang tiada masa untuk kamu boleh dijadikan sebab yang kukuh kenapa kamu perlu memilih dia berbanding saya. Saya pergi dulu. Assalamualaikum" kata Siti selepas melepaskan tangannya yang dipahut oleh Sham sebentar tadi.
"waalaikumussalam" ucap Sham walaupun dia tahu yang suaranya tidak akan didengar oleh Siti yang telah jauh meninggalkannya.

Sesampai sahaja di rumah, Sham terus menyalin pakaian dan mengambil wuduk. Setelah selesai tanggungjawabnya kepada tuhan, dia pun terus melabuhkan dirinya ke sofa. Lama dia termenung membayangkan saat-saat pertama kali dia berkenalan dengan Siti.


***
Ketika Siti sedang asyik menonton televisyen, tiba-tiba dia mendapat mesej yang tak dikenali.
Unknown:Hai, awak Nurasiti kan?
Siti: ya, ini siapa? Ain ke di sana?
Unknown: erm, boleh berkenalan? Saya Sham. Panggil Sham je.
Siti:Sham? Sham mana? Saya tak kenal pun mana-mana Sham kat sekolah saya.
Sham:awak tak kenal saya sebab saya dah kerja.

"ha…dah kerja? Biar betul macam mana dia boleh dapat nombor aku" soal hati Siti.

Siti:dari mana kamu dapat nombor saya?
Sham:entahlah saya tak berapa ingat. Lagipun dah 1 tahun saya dapat nombor awak cuma sampai sekarang saya masih tak call awak.

"satu tahun? Gila lama tu. Baik tak payah call langsung" desis hati Siti yang sedikit jahat.

Siti:Siapa yang bagi nombor ni?
Sham:tak silap saya nama dia Yus. Saya dapat nombor awak ni pun waktu kami pertama kali jumpa, dia bagi nombor awak dan lepas tu saya terus tak jumpa dia.

"Yus? Seorang saja Yus yang aku tahu iaitu pak cik aku. Tak kanlah pakcik aku nak bagi nombor aku dekat orang yang dia sendiri pun tak kenal. Mustahil-mustahil…. Dan yang paling aku sakit hati ialah sesedap je nombor aku boleh didapati oleh sesiapa saja. Ingat nombor aku ni macam iklan murah kat tv tu ke?" ngomel Siti sendiri.

Walaubagaimanapun, perkenalan Siti dan Sham tidak sampai setakat itu sahaja. Mereka terus berhubung walaupun masing-masing tak pernah bersua muka.

***


"Astafiruallah Alhazim. Sampai terlajak tidur aku dibuatnya. Semua ini sebab terkenangkan prihal aku dengan Siti pada waktu dahulu" ngomel Sham setelah terjaga dari tidurnya yang panjang.

Dia kemudiannya mengambil wuduk dan sembahyang Asar, sambil menunggu masuknya waktu mahgrib dia bersantai dahulu dianjung rumah sambil melihat keindahan matahari terbenam. Tiba-tiba…

"dia dilahirkan dari golongan tihamah, diakhir zaman menjelang hari kiamat" deringan telefon Sham menghentikan lamunannya. Setelah mengetahui siapa si penelefon, dia pun terus mengangkat tanpa menunggu nyanyian dari telefonnya tamat.

"hello Sham, Ina ni. Tadi I jumpa Siti, dia kata u dengan dia dah putus. Betul ke?" soal Ina tertiba.
"Ya, nampak gayanya macam itulah" kata Sham lemah.
"and dia kata dia sendiri yang tarik diri. Seriously?" soal Ina lagi.
"urm" jawap Sham sepatah.
"I’m so sorry…..tapi hubungan kita perlu diteruskan juga. I tak nak jadi kekasih u je. I harap u masuklah meminang I secepat yang mungkin. Mak bapa I dah bising, tanya I bila nak kahwin. I harap u agreelah ya dengan cadangan I ni?" kata Ina panjang lebar.
"buat masa sekarang ni, I nak bersendirian sekejap. Insyaallah, dalam masa terdekat I hantar rombongan Cik Kiah kat rumah u ya" kata Sham cuba berjenaka tetapi hatinya tetap tak ceria.
"oklah, kalau macam tu. See ya. Bye.bye" ucapan Ina menutup bicara mereka.

Pada masa yang sama.

Siti tetap dengan sikapnya yang selamber walaupun baru sahaja tengah hari tadi dia menyakiti hati seseorang yang sangat dia kenali,tunangannya.

"penatnya….seharian bekerja. Cuti ni nak cuti sepuas-puasnyalah" kata Siti sendirian sambil melabuhkan dirinya di katil.


Pada masa yang sama, perasaan Sham masih lagi buntu. Walaupun dia tidak perlu lagi memeningkan kepala untuk memilih antara Siti dan Ina, namun jauh dilubuk hatinya dia masih mengharapkan agar Siti tidak mudah berputus asa walaupun kata-kata Siti ada benarnya bahawa kasih dan sayang pada cinta pertama tak boleh lumput dari ingatan.
Dalam keadaannya yang keliru. Satu persatu memori manis dia bersama Siti muncul kembali dalam ingatan Sham.

***


Sedang asyik bermesej. Sham menanyakan soalan yang paling janggal sekali dibaca oleh Siti.

Siti:cantik malam ini kan? Banyak bintang yang berkumpul pada bulan yang satu.
Sham:betul cakap awak, tapi lebih indah kalau dapat petik bintang untuk dijadikan teman sepanjang hayat.
Siti:kenapa pula? Bukan ke bintang sentiasa menemani kita setiap malam. Biarkanlah ia dilangit.
Sham:tapi tak sama dengan perasaan indahnya apabila memiliki.
Siti:tak cukup ke kita dah merampas udara,api dan air? Kenapa bintang juga perlu menjadi rakus ketamakkan manusia. Mungkin inilah sebab kenapa tuhan meletakkan bintang jauh dari kita, agar bintang tidak akan jadi mangsa nafsu manusia yang tak pernah puas.
Sham:bukan nafsu tapi untuk membawa harapan bahawa bintang itu akan dijaga sebaik mungkin dengan penuh kasih sayang sehingga badan dikandung tanah.

"asal dengan mamat ni malam ni? Tiba-tiba je bersemangat nak jaga bintang sehingga ke akhir hayat" kata Siti sendirian tanpa memahami maksud sebenar yang cuba disampaikan oleh Sham. Namun Siti tetap membalas mesej dari Sham.

Siti:owh, kalaulah semua orang bersikap seperti kamu. Saya tak akan menghalang kalau mereka nak mengambil bintang dilangit kerana saya percaya bintang tu akan tetap bersinar disisi orang seperti kamu dan lagi satu tak sabar rasanya nak tengok rupa bintang yang kamu nak petik itu.

Siti membalas mesej Sham walaupun dia sendiri tidak memahami apa yang cuba dia sampaikan.

"aduh, puteri seorang ni. Tak faham rupanya. Bintang yang dimaksudkan tu awaklah cik Siti oi…." bisik hati Sham tanpa memberitahu maksud yang sebenar kepada Siti.

Mereka terus-terusan membalas mesej sehingga masing-masing meminta diri untuk tidur.

***


Selepas solat isyak, Sham cuba menghubungi Siti namun hampa sehinggalah cubaan yang ke-3 barulah kedengaran suaranya dihujung talian.

"Assalamualaikum, Sham" kata Siti memulakan bicara.
"Waalaikummussalam"jawap Sham pendek namun hatinya tetap berbunga riang kerana sangkaannya Siti ditimpa bencana meleset sama sekali.
"ada apa kamu telefon saya malam-malam begini. Kamu rindu saya ya?"soal Siti mengajuk cakap Sham tengah hari tadi.
"ha,ah" jawap Sham sepatah.
"ah….gatal betul mulut aku ni tanya yang bukan-bukan kan dah makan diri" bicara Siti didalam hati sambil menampar lembut mulutnya.
"hello, awak masih kat talian ke?" soal Sham setelah lama Siti berdiam diri.
"ya,ya…saya masih kat sini" jawap Siti kalut.
"so, awak tak rindu kat saya ke?" soal Sham menduga.
"errrr, bukan tadi kita baru jumpa ke? Tak kan rindu kot" kata Siti cuba menceriakan suasana.
"itu siang tadi bukan sekarang" kata Sham
"owh,tak sama ye….hehehe" ketawa Siti.
"lahai,cik adik sorang ni" desis hati Sham.
"awak, boleh tak saya nak tanya something kat awak?" soal Sham.

Jatung Siti tiba-tiba sahaja mengepam darah dengan kelajuan yang maksimum, memikirkan apa soalan yang bakal dikemukakan oleh ‘bekas tunangnya’. Satu gelaran yang baru sahaja diiktiraf pada tengah hari tadi. Itu pun dijari manisnya masih terdapat cincin hasil pertunangan antara dia dengan Sham yang tak sempat diberikan kepada Sham kerana panggilan emergensi yang diterimanya.

"boleh" jawap Siti ragu.
"sepanjang kita berkenalan, sepanjang kita bertunang ada tak perasaan sayang dan kasih awak dekat saya?"soal Sham tanpa berkias-kias tidak seperti sebelum ini sehingga kadang-kadang membuatkan Siti bengong untuk memahaminya.

Sebenarnya sukar untuk Siti menjawap soalan yang di anjurkan oleh Sham kerana cintanya hanya untuk lelaki yang tak pernah luput dalam ingatannya. Walaupun dikatakan cinta monyet kerana menyukai budak lelaki ketika masih belajar di sekolah menengah namun perpisahan yang berlaku tanpa sempat meluahkan isi hati memaksa Siti agar terus kekal dengan perasaannya sehingga dia berjumpa dengan si dia semula. Itulah pengorbanan bodoh yang dibuat oleh Siti. Pertunangan dia dengan Sham pula hanyalah berdasarkan kepercayaan jodoh. Sebab itu, dia tak kisah jika ditakdirkan pertunangannya dengan Sham putus ditengah jalan.

"maaf kerana tak beritahu kamu sesuatu yang penting selama ni. Sepanjang kita berkenalan sehinggalah bertunang, kasih dan sayang saya hanyalah untuk seorang lelaki yang tak pasti. Maafkan saya" jawap Siti membuka segala teka-teki yang sering bermain diminda Sham selama mereka berkenalan.


"maaf kerana mengganggu hidup awak selama ini" kata Sham dengan sebaris nafas dan terus menamatkan perbualan setelah lama dia mendiamkan diri. Mungkin Sham berasa tertipu atau merasakan dirinya tidak pernah disayangi oleh sang putri yang bernama Siti selama ini.


***


Hari berganti hari, minggu berganti minggu dan bulan berganti bulan. Siti dan Sham diam tanpa khabar. Siti sibuk dengan kerjayanya sebagai seorang doktor manakala Sham pula berpindah ke tempat kerja yang dapat menenangkan fikirannya yang berserabut.

Pada suatu hari, sedang Siti sibuk memasak dirumah untuk makanannya malam nanti, dia tiba-tiba sahaja mendapat panggilan dari seseorang yang sangat dia kenali. Tanpa menunggu lama, dia pun menjawap panggilan itu.

"Assalamualaikum, mak" kata Siti memulakan bicara.
"Waalaikummussalam" jawap Mak Cik Saripah,mak Siti.
"ada apa mak telefon Siti petang-petang buta macam ni" jawap Siti cuba berjenaka dengan mak yang sangat dirinduinya.
"ish, kamu ni mana ada petang buta. Lainlah kalau anak mak ni baru bangun dari tidur sampaikan tak sedar dah petang. Ha, tu baru dipanggil buta. Buta siang"kata mak Siti membalas jenaka Siti sebentar tadi.
"mak ni, Siti tengah masaklah sekarang ni. Bukannya baru bangun dari tidur" kata Siti seakan-akan merajuk walhal dari tadi dia dah pun berkira-kira untuk tidur selepas memasak.
"eyalah, mak percaya cakap kamu. Lagipun mak nampak sejak kamu kerja perangai kamu pun dah lebih matang dari sebelum ni" kata mak Siti.
"biasalah mak. Siapa tak kenal Doktor Nurasiti" kata Siti sedikit menyombong diri.
"owh, ya… Ada apa mak telefon Siti ni?" soal Siti untuk kali ke dua.
"mak nak ingatkan saja. Cuti bulan 12 nanti jangan lupa balik KL" kata mak Siti mengingatkan.
"ada apa bulan 12 nanti, mak?" soal Siti pelik.
"kamu ni jangan nak buat-buat lupa pula. Oklah, mak terpaksa tutup telefon ni. Ada banyak lagi kerja nak kena buat. Assalamualaikum" kata mak Siti dan terus mematikan panggilan.
"mak kej…" kata Siti tidak dapat menghabiskan kata-katanya setelah panggilan dimatikan.

Tidak lama kemudian, telefon Siti berbunyi lagi.

"ha. Hello mak"kata Siti.
"Assalamualaikum"
"Waalaikummussalam" jawap Siti setelah memerhatikan semula nombor si pemanggil.
"awak ada masa terluang tak?" soal Sham.
"ada" jawap Siti.
"baiklah nanti jumpa saya kat Taman Tasik pukul 5 petang, hari ni juga"kata Sham dan terus menamatkan panggilan.
"ish, mak dengan Sham ni memang bersepakat ke nak matikan telefon sebelum aku memberikan kata putus?"ngomel Siti sendirian.

***


Sampai sahaja di Taman Tasik, Siti terus sahaja parkir kereta. Sementara menunggu Sham datang, dia membeli air kotak untuk membasahkan tekaknya yang haus kerana lupa meminum air sewaktu dirumah tadi.

Setelah membayar harga minuman kotak itu, Siti pun berlalu keluar dan ternampak seseorang yang sangat dia kenali berada di dalam kereta di depannya. Dia cuba menghampiri tetapi terlambat kerana kereta itu telah beredar terlebih dahulu sebelum sempat dia mengejarnya.

"Assalamualaikum Siti" kata satu suara dari belakang.
Siti menoleh dan ternampak Sham berdiri betul-betul dibelakangnya. "Waalaikummussalam"jawap Siti sambil mempamerkan senyumannya yang manis.
"siapa yang awak kejar tadi" soal Sham.
"tak ada sapa-sapa" jawab Siti walaupun dia pasti apa yang dia lihat tadi adalah orang yang dia tunggu selama ini.
"jom kita duduk disana" arah Sham ke satu tempat kerusi rehat yang disediakan kepada pengunjung.

Mereka berjalan seiring menuju ke tempat yang ditujukan oleh Sham. Setelah mereka duduk ditempat masing-masing. Sham pun memulakan bicara.

"awak apa khabar sekarang ini?"soal Sham.
"macam biasa, tak ada yang luar biasa pun" jawap Siti.
"owh,ya saya lupa nak pulangkan…."kata Siti sambil mencabut cincin tunang tetapi terhenti apabila ternampak kelibat Ina.
"Ina…tunggu" jerit Siti dan berlari ke arah Ina.
Siti yang ingin mengejar Ina tiba-tiba lengannya dipahut Sham. Siti cuba melepaskannya tetapi tangan Sham lebih kuat menggenggam lengannya.
"maaf sebab buat awak macam ini tapi saya tak akan benarkan kamu pergi seperti hal sebelum ini sebelum saya memberitahu kamu sesuatu" kata Sham.

Siti yang tak dapat membuat apa-apa hanya menurut perintah Sham lalu duduk semula dihadapannya.

"so apa sebab kamu panggil saya ke mari?" tanya Siti inginkan kepastian.
"pertama sekali saya nak beritahu yang saya tak jadi tunang dengan Ina dan dia dah pun tahu tentang hal ini. Saya sendiri yang beritahu dia tadi" kata Sham sambil memandang wajah Siti.
Siti hanya memandang ke bawah, tak dapat dia menatap lama wajah lelaki yang berada dihadapannya. Satu-satunya tunangan dia yang persis mat saleh. Sesiapa yang pandang pasti sahaja cair dengan renungan matanya yang lembut lagi menggodakan.

"jadi apa kaitannya dengan saya?" soal Siti.
"saya nak kita teruskan pernikahan. Lagipun saya tak pernah cakap yang saya setuju untuk putuskan pertunangan ini." Kata Sham
"pernikahan?" soal Siti agak terkejut.
"Ya, takkan awak dah lupa yang kita akan diijab kabul bulan 12 nanti" kata Sham.
"tapi kamu sanggup ke bersama dengan orang yang tak menyintai kamu?" soal Siti kepada Sham.
"mungkin awak tak menyintai saya sekarang ini tapi saya pasti suatu hari nanti cinta itu akan datang dengan sendirinya dan sebelum saat itu tiba saya akan tetap setia berada disamping awak selamanya." Ujar Sham panjang lebar.
"tapi saya pasti masjid yang kita bina tak akan bahagia" kata Siti
"jangan bimbang, sayang. Saya akan pastikan kasih sayang yang disulami dengan kesabaran dan kesetiaan akan membawa kita ke istana bahagia" kata Sham.
Muka Siti berona merah apabila dia dipanggil sayang. Mungkin tidak biasa dengan panggillan yang romantic itu.

"mari ikut saya, saya nak bawa awak ke satu tempat" kata Sham sambil tangannya memahut lengan Siti.

Buat julung-julung kalinya, Siti membiarkan lengannya disentuh oleh lelaki yang bernama Sham yang bakal menjadi suaminya kelak. Itupun sebab dia memakai baju lengan panjang, jika tidak pasti saja Siti akan menempis tangan Sham ketika itu juga.

"awak pernah berkata nak tengok rupa bintang yang akan saya petik,bukan?" kata Sham.
"ya agaknya" jawap Siti cuba mengingatkan memori dulu.
"balik nanti awak cermin diri awak dan awak tengoklah sepuas-puasnya. Itulah bintang yang saya nak petik sejak mula lagi" ucap Sham sambil memandang ke arah Siti dan menunjukkan senyuman yang manis semanis buah kurma. Siti hanya memandang ke bawah dan tak berani menatap wajah Sham kerana dia tahu bahawa lelaki persis mat saleh itu sedang memandang ke arahnya.

Sedang dalam perjalanan ke tempat yang ingin ditunjukkan Sham. Siti ditegur satu suara dari belakang.

"Siti? Nurasiti ke ini" kata suara misteri itu.
"Asri?" Siti tergamam. Pada ketika itu dia keliru dengan perasaannya antara suka dan benci tapi yang pasti perjumpaan yang tidak sengaja antara dia dan Asri melahirkan rasa cinta yang pernah mati di satu ketika dahulu.
posted by Penulisan2u @ 4:14 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
122 Comments:
  • At 10/10/09 11:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape tergantung?
    sape asri?
    papepun best.....

     

  • At 10/10/09 1:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite best.. tp tergantung.. ni cerpen ke novel??

     

  • At 11/10/09 2:56 PG, Blogger kiWiE said…

    apsal suma org sk bt cita trgntung?
    murah sgt ka tali kat kedai?
    jimat2 la tali tu sket....

     

  • At 11/10/09 12:12 PTG, Anonymous batu jalanan said…

    maaflh sbb wat crita trgantng...sya bdk skolh yg msih nk blajr wat crpn..trlalu bnyk ksalahn pnggunaan ayat..SORY ye...
    crita trgantng 2 adk sya kate klu smbng nnti crita jd merepek jd sya xsmbng..lg pn klu smbng msti nnti jd novel...

     

  • At 12/10/09 4:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahhaha...bdk skolah upenye...drjh bape nih dik...ayat pun saya-kamu...rsnye cikgu jek bhskan diri derank saya n student die kamu...hurmmm...dik kalo nk wat cerpen sile abihkan yek dik yg bg org trtunggu2...org x ske...x pun buat la lgi stu...dia tunanganku II ke???kalo smbg pnjg2 smpi nk mampus pun x abih bce tuh bru kirenye nak dijdkan novel...t bru lah adik bley bg tajuk novel tuh panjang umo sebuah novel...slalunye cerpen x trgantung dik...mest i ade pengakhiran...jgn lupe tuh...sume bende ade pengakhiran...:))

     

  • At 12/10/09 6:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    byknye komplen org kat ats ni...
    ape cerpen yg awk da bwt 'tanpa nama diatas'??
    jgn dsbbkan die bdk lg,awk nk basuh die..
    atleast die ade gak usaha nk menaip k..

     

  • At 12/10/09 8:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alah..sambung je la bape ayat bagi cite tuh abis

     

  • At 13/10/09 12:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hai penulis....xsngka kan awk nie rjin dalm menulis cerpen...sebelum nie sy dah bca cerpen awk yang bertjuk "pandangan matanya" xsngka lak awk ad cerpen aru lak nie...tapi mengapa cerpen awk tergantung....ceritanya dan best sgt2...
    hope awk sambung ea ceritanya...sy xsbar nk tau akhir cita nie..
    but...
    god job k.. :)
    hope awk teruskan penulisan cerpen awk....

    nOr_1804

     

  • At 13/10/09 8:55 PTG, Blogger GOlDEn SaNd said…

    nape xabis? suspen je..sape asri 2?..xsbar nk taw

     

  • At 14/10/09 5:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai....smbungla ctenya...nk tahu gak sape asri tu...huhuhu...

     

  • At 15/10/09 1:17 PG, Anonymous batu jalanan said…

    maaf2..ingtkn smua org bleh fham..sory ye..
    sbnrnye Asri tu ialh llaki yg Nurasiti suke wktu skolh dulu... :D

     

  • At 16/10/09 1:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni mcm tak habis je .kenapa ???

     

  • At 16/10/09 6:36 PTG, Anonymous batu jalanan said…

    sbbnye...sbbnye...sya dh xthu nk smbng ape lg...sape ade cdangan??klu cadngn anda brnas..insyaAllah sya akn smbng ikut cadangn 2..tpi sya smbng lpas exam akhr thun nie... time ksih krna sudi mmbace... :D

     

  • At 17/10/09 10:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wat la ending dye siti ngn sham bru best...

     

  • At 23/10/09 1:14 PG, Blogger mamashilla said…

    Apa buat citer tergantung ni...

     

  • At 24/10/09 9:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    korg nehh
    bagila c0mment yg mmbina sket
    appreciate usaha adik nih yg rajen mnulis huhu
    my comment,
    maybe ayat awak ada sket2 cm dlm hikayat cite2 lama
    e.g. "pada suatu hari sedang siti sibuk memasak di rumahnya.."
    haa..cara penulisan ni salah klu lam cerpen
    nway,c0ngrats yea adek cyg! =)

     

  • At 26/10/09 11:14 PG, Blogger najwa said…

    a'aa la nape citer ni t'gantung.x best r cm ni.klu nk smbg biarlah ade konflik baru antara asri ngan sham.majlis p'nikahan x jadi pastu siti ngan asri de mslh.but sham mmg sejak dr dulu lg setia ngan siti.last2 sham dpt jgk siti tp byk la dugaan dan halangan yg p'lu dihadapi.ok x cm ni?hehe...

    najwa rawi
    adriena_25@yahoo.com

     

  • At 28/10/09 5:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aper citer nih..syok2 baca..tergantung plak..

     

  • At 29/10/09 4:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala,,,,nape tgantung nie,,,sambung la lg,,,,

     

  • At 29/10/09 4:47 PTG, Blogger Daniera said…

    hehe...smbg jer die pilih sham. sebab better plih org y syg kiter dr plih org y kiter syg, sb org y kiter syg lum tentu syg kiter. pastu smbg la cner die start syg sham sbg hubby die n asri tu sbnrnye dah kawen ker.hehehe(kalo bkenan lar..ini citer aku pulak jd director sekarang. hehehehe). jiayo2 adik :)

     

  • At 31/10/09 5:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha

    m back

    aslmkm

    sori, org x bce sbna nye

    sje nk komen

    tengok tajok da tao tahap kebosanan cite

    ..........mrhyde...........

     

  • At 4/11/09 12:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter die best tp tergantung la...kalo ble crik la idea wt sambungan cter nie...dan ina pe plak kesudahan cter die....

     

  • At 4/11/09 5:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Em...good job...tpi klu nak tamatkan sesebuah cerpen nie...supaya tidak tergantung leh buat siti tu terjumpa asri bersama isteri atau anaknya....tpi ..klu nak wt novel bleh je teruskan cara adik tu...pe pun tahniah teruskan usaha menulis nie

     

  • At 5/11/09 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni bkn tergantung tp memerlukan pembaca

    berfikir sendiri kesudahannya..

    so pandai2 la fikirkan kesudahannya...:)

     

  • At 5/11/09 10:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sya stuju mcm org kat ats nie..tul 2..crita dy xlh nmpk trgntung..cume pmbace prlu bayangkn ape ksudhannye...

     

  • At 6/11/09 2:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenapa tak habiskan. tak seronoklah baca kalau tergantung..umpama dah habis makan nasi guna tangan tapi tak basuh tangan..

     

  • At 13/11/09 3:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bebnyk cite kt sni sume trgntung...
    pe r...
    plik ak...

     

  • At 22/11/09 12:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduyai..background dh nmpk best tp majoriti crt cerpen kat cn tergantung..aisey,pe kes.sy setuju ngan pendapat 4/11/09 5:55PM,at least ending dia cm tu pun leh je.sekurang2nye pembaca dh boleh agak pe kesudahanny..sb sitikan mengharapkan cinta dr asri.so bila dia dpt tau asri dh berkeluarga so maybe dia akan belajar utk menerima sham..

     

  • At 26/11/09 12:58 PTG, Blogger niza said…

    huhu,,kalau asri xkwen lg pon,,boleh wat,,ct slalu kuar dgn asri,,,tp lme2,,dy sedr yg yg cuma suka biasa2 jerk kat asri,,hehe,,

    cari idea lain keyh,,

     

  • At 26/11/09 8:06 PTG, Anonymous rie said…

    smbung laa...
    bt la die kawen ngn sham
    jgn ngn asri
    sbb asri tu pakwe sy... hehe...

     

  • At 26/11/09 11:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    what??
    cik/en batu jalanan smbung la crite nie..
    ttibe trkluar watak laen akhir2 cite lak...smbung3..

     

  • At 3/12/09 4:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xpe dik...wlupn citer ni tergantung..akak tetap dapat phm mksd tersirat...kn siti pnh ckp die menggu cinta yang xpasti..n at the end kuar watak Asri tu...tu la cinta yang xpasti tu...klu xnk tergantung...reader kene la smbg sndr...rajin2 la pk sndr...pnt da adik ni menulis...

     

  • At 6/12/09 6:57 PTG, Blogger ~Siti Fatimah~ said…

    hye..mgg nak jemput sesiapa yg berminat membaca nOvel berbentuk Cinta N Suspen JUST ADD MY BLOG K..terima kasih!

     

  • At 23/12/09 3:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergantung..x best

     

  • At 7/1/10 9:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak fahm sngtla cerita ni

     

  • At 21/1/10 1:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    quite nice..
    (tataw la jujo ke x..)

     

  • At 21/1/10 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ayat dlm cerpen ini jauh dari pembaca..xrealistik...pe pun..chaiyok!

     

  • At 4/2/10 12:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    anggaplah stiap kata2 yg dilorekkan di sini sbgai pndorong & sumber kekuatan...sbnrnye mrk yg duk kutuk2 tu envy dgn U sbb U BERANI! pRACTICES MAKE PERFECT! remember that!

     

  • At 12/2/10 12:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg best..kalo de ending lg best..thniah..

     

  • At 17/2/10 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita nie sbnrnya best sgt...
    ttp syg....tergantung....secara peribadi sya suka cita yg agk sukar utk difahami k...
    hehehehehehehehehehehe....

     

  • At 17/2/10 2:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la jugak citer ni...ending,pikir sendiri la

     

  • At 18/2/10 10:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer
    teruskan usha

     

  • At 9/3/10 12:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni bleh thn laa.. citer ni bkn tergantung sgt pun,. dia punya ending tu, readers pun bh pk sndiri apa.. readers kne la kreatif ble bc.. org yg x kreatif mmg ssh nk phm jln citer yg adik ni bg..n mmg akn ckp citer ni teruk, hakikatnya x... coz, bkn pnulis je yg kne ade seni, yg tukang bc pom kne berseni jgk.. ap2pun, gud luck utk pnulis.. try harder.

     

  • At 14/3/10 7:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good luck tuk mase depan... adik ni ade bkat yg luar biasa dalam bdabg nih... hebat2

     

  • At 27/3/10 5:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduh..!!!!!
    jalan cite dh syok dh...
    tp ley plak tergantung...
    ape ksudahannye ni???
    siti plh sape????

     

  • At 28/3/10 1:00 PTG, Anonymous aziera said…

    tak ske la cte nieeeeee...nape t'gantung????
    aduhh..ckit pale otak owg niee....
    asri 2 sape?
    ex blak die kew?klu ye,nape ptus?
    dah 2 sti plh spe??????
    but cte nie dah best cume t'gantung jew..

     

  • At 1/4/10 1:58 PTG, Anonymous aisyah said…

    cter ni best cgt2.. Tp tlg la abhkn cte ni.. Jgn tnggal t'gntung g2 je.. kalau sy jd siti sy pasti pilih sham sbb dye syg kn siti tp asri lum tentu syg kn siti..

     

  • At 3/4/10 1:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best story...
    but...t'gantung
    nape x abiz kan????
    sape asri????????

     

  • At 3/4/10 6:11 PTG, Anonymous lil'ly said…

    cite yg best..tp t'gantung...
    pape pon gud luck..

     

  • At 15/4/10 7:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i 3 kali baca baru faham jln cerita ini cerpen...i terus terang tidak suka u pny cerpen ini...berusaha lagi ok...

     

  • At 23/4/10 7:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xsuke sham dlm cerpen nie..
    entah ape2 sruh tng dia berusaha hdp ngn dia pdhal dia sibuk bercinta ngn org lain jgk..
    jenis lelaki yg suka prmpuan brbt dia..
    lps tu suka2 hati je nk lpskn sape2..klu prmpuan tu x undur dr..x semestinya lelaki tu plh dia..

     

  • At 29/4/10 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ummm..tergantung..hilang mod baca..
    usaha lagi k..

     

  • At 24/5/10 11:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agak bosan....

     

  • At 27/5/10 1:59 PTG, Anonymous jizanny said…

    emmm..jln citer dah best sngt2..cuma bhg endingnye jer naper nk bg kite tertanye2...aper2 pun citer ni best klu boleh wat lah kesimbungannyer yer (part2)...hai tanpa nama(12/10/09-4:04pm) komen anda tu melmpau ah...sesedap rasa...klu terror sngt join lh tulis cerpen bole lh kitaorg komen ape2 yg ptut...jgn tau nk hantam org jer mcm org xtau nk muhasabah diri...huhuhu..

     

  • At 28/5/10 11:21 PG, Anonymous dandelion said…

    cite ni trlalu byk rasia...
    sume x drungkaikan dgn baik...
    cbe perbaiki pnulisan anda...

     

  • At 31/5/10 4:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok jew...klu cter x tergntung agy bez...btw,troskan mnulis,jngan mlu2 n sgan2...

    ~gurlz gedikZzx~

     

  • At 16/6/10 1:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adusss..nape smbg part jumpe asri tuh??dah perfect pun citer nie klu part asri tu tak de..penulisan ni mmg kite bebas berkarya mengeluarkan idea tp cikg saye pesan klu menulis cerpen tak perlu terlalu byk plot n mesej yg nak disampaikan biar lah ringkas dan padat...wlupun tetiba muncul watak tak dikenali, saye anggap je la part tu tak de..dgn itu congrats menghasilkan cerpen ni..

     

  • At 16/6/10 11:38 PTG, Anonymous missy izza said…

    owh..writer ni msih bdk skola lg ke??...not bad lar...skola2 lg da de bkt + berani utk m'nulis...don't worry dik, org bole ckp mcm2..tp yg pnting adk tau ape yg adk wat...mulot org mmg kite x leh ttop...kalu leh wat ler smbungan...take your time k...

     

  • At 20/6/10 11:00 PTG, Blogger MiZ UnG said…

    APASAL TERGANTUNG...

     

  • At 29/6/10 3:05 PG, Anonymous Aifi said…

    Aii,sy pasir longkangan..grau jer.Sy xnak komen panjg tp slalunya org yg pki nikname cam ko ni mesti seorang y hepi diluar,luka didlm..good job!ko da bkat utk mnulis tp kna usha la.Ko kna pandai main ayat..Olah ckit ayt.Mesti power pnyerr..

     

  • At 4/7/10 4:19 PTG, Anonymous Aku Budak Simple said…

    cter bez tp trgantung...
    hmm xpe aq xmrh pown..hehe
    CAIYOK!!!

     

  • At 28/7/10 4:32 PTG, Anonymous nur tinta said…

    salam...batu jalanan
    pd kak la,,cte ni menarik walaupun agak skema tapi tak pe cubaan yang baik..nnt smbung la ckt lagi bagi lengkap cite tu...sape asri?nape sham dan ina tak jadi tunang?
    adakah siti akan setuju untuk kawin dengan sham?banyak benda yang belum terungkai

     

  • At 3/9/10 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    len kali....adk kna pkir lu plot die bek2 ye...ape2 pon adk ni bguh la coz ade mnat nk mnulis....x pyah pdlik kate2 adk awk tu...trus abiskn cter ni...

     

  • At 6/9/10 12:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tolongabiskan citer ni. nak ending please..........

     

  • At 13/9/10 9:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape kes nie? asl tergntung? pelik la.. huhu. asl x abiskn tros..kn sng..hm.. pape pon cte nie. best la.. gud job. keep it up

     

  • At 30/9/10 12:13 PTG, Anonymous maslina said…

    ayaaaa napa cite ada gangu siapa asri tu ala..tpi ok juga teruskan usaha best juga cita....

     

  • At 9/10/10 3:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai.usaha lagi k

     

  • At 16/10/10 1:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ...........sampah...

     

  • At 23/10/10 3:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best crta ne..tp x pham la npa sham blh kapel ngan ina..pd hal dia knl siti lbh awal..ermmm...or I have missed reading something...('',)

     

  • At 24/10/10 3:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh wlau ending x abes~
    ^_^
    truskan usha dik~

    _riniey

     

  • At 30/10/10 4:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    permulaan cerita best..and ending..alamak trgantung..huhuhu..pe2..gud luck.(^_^)

     

  • At 30/10/10 9:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita best tp tergantung...........

     

  • At 13/11/10 7:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tensi0n t0l bacer citer cmni.. kang aku amik alih watak tu, bru taw.. kahkahkah....

     

  • At 13/11/10 7:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eleh, kalau k0 nak sngt, amik r.. aku rasa msti xdek org bacer cerpen nie c0z ko tu bknnya femes sngt.. hahaha.. bt adek pnulis, tulis la smpi abiz.. nanti i bg u award.. nak x?? hehehe...

     

  • At 4/12/10 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npe crita ni tergantung.....
    ni cerpen ke novel?
    tp mmg best......

     

  • At 13/12/10 11:43 PTG, Anonymous risya said…

    pe ending cter dye nie..
    tbe2 mncul laki msiteri yg siti minat dri dlu ag
    da 2s ham cm ne sian kat dye da la suke tul2 kat siti..
    wuaaaaaa...
    pe cter nie huhuhuh

     

  • At 14/12/10 11:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus dik,biar pembaca syok sndri nak ending mcmana....

     

  • At 15/12/10 1:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pa pe la pny cite..

     

  • At 29/12/10 12:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalu x letak nama asrul 2 lagi best

     

  • At 30/12/10 4:03 PTG, Blogger yanna said…

    nak lg !!!!!!!!!!!!

     

  • At 3/1/11 7:03 PTG, Blogger arifa ubaidillah said…

    A'aa.. mula2 nak terima cinte asri.. pastu tak boleh asri rupanya dah kawen. pastu syam plak eksiden. siti rasa bersalah. de orang tenangkan. pastu orang tu jatuh hati plak kat siti. pastu ina datang balik, burukkan nama siti kat orang tu. orang tu sangkut ngan ina. pastu siti sedar, siti nak syam je. pastu siti cari syam, syam hilang ingatan. siti kan doktor, dia pun berusaha ubatkan syam. syam pun suka siti. pastu orag xde nama tadi cari siti semula. pastu...three..jadi Part III plak.. best gak bleh imaginasikan citer xde ending..hehe.. idea baru...kot..

     

  • At 24/1/11 12:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asri org y siti cinta zaman sklh dulu....

     

  • At 26/2/11 12:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good luck dik.aperpun,citer ni mmng best tp citernyer tergantung.next time wat full story jd xlah pembaca tertanya2 k.good luck!!

     

  • At 27/2/11 4:22 PTG, Anonymous miaaddeen said…

    utk penulisan pertama ,citer ni best cuma tergantung je...tlg abis citerni ...nk tau ending nya...

     

  • At 12/3/11 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni tergantung laa.tp pape pun cite ni best sangat2.lagi best klau adik sambung lg.saya cadangkan kalau endingnya cmni.adik buat la siti ttp jugak nk putuskan prtunangan dengan syam sebab orang yang dia nanti2kan telah pun ada depan mata.and then dia couple ngan asri 2.syam plak tetap setia menunggu siti and hanya menyintainya dari jauh.lama kelamaan siti mula mengenali siapa asri yang sebenarnya(plyboy ke,suka mengongkong ke,whatever la asalkan sifat buruk).slps itu barulah dia sedar tentang betapa suci dan luhurnya cinta syam terhadapnya............camne,ok x?

     

  • At 17/3/11 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoii .ape kes cter tgntung niem ??.
    xbez ar .nk suh pmbca pkir sdrie eh ending dye ?? .

     

  • At 24/3/11 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hanya seseorang yg pernah merasainya sahaja yg tahu apa kesudahan jalan cerita ini. Antara cinta pertama atau cinta sejati. Jangan tertipu dgn perasaan sendiri.

     

  • At 31/3/11 9:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knp tergantung???

     

  • At 2/4/11 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hapy ending best tapi sape asri....ia(asri) mmbuat citer nih trgantung laaa.pepun best ar jugak hikhikhik....
    gud luck
    romantik la SHAM nih
    klau saye jadi siti saya xkan wujud rse cinter kat laki lain(sbb persis muka mat saleh jer)hahahahahahaha.................

     

  • At 3/4/11 5:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asal suka sanagt wak cite dok abis ....bau syok nk bace dah tamat mcm tuew ...GERAM BETUL LAH .....

     

  • At 8/4/11 10:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    god job..
    dr sgi pengolahan ayat pun bleh tahan..
    crita yg trgantung 2 bleh mnarik prhatian bnyak org...
    but anyway u did a great job..

     

  • At 10/4/11 9:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eeeiiii nape trgantung owg dh brdebar-debar bce tibe-tibe trgantung.sambunglah.

     

  • At 18/4/11 11:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citenye....sambug la lg......

     

  • At 25/4/11 7:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok

     

  • At 30/4/11 2:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pe pe pun...citer ni mmg bez...klu citer ni x trgantung lgi bezz...buat laa happy ending sket cam sham n siti slamat diijabkabulkn or something yg brakhir dgn satu kbahgian..

     

  • At 21/5/11 11:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knp mesti ade asri??jgn smbung..nati lain jd..xsuka2..suka sham..hehhe

     

  • At 3/6/11 3:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala klo xtau spe asri cmner nk lyn feel nieh....cter lom hbes nie....please smbung blik....;)

     

  • At 4/6/11 10:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak citer ni...buatlah smbungannya..biarlah siti dgn sham nnti kasihan dkt sham..hua3....pape pon...good luck..

     

  • At 7/6/11 1:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    NAPE CITE NIE T'GANTUNG
    X SYOK AR.BARU JER NAK FEELING.
    APAPUN CITER NIE MMG BEST.
    TRY LEBIH HARD

     

  • At 8/6/11 11:12 PTG, Blogger Syaz said…

    TERGANTUNG but ape ape pown best teruskn!!!

     

  • At 10/6/11 8:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergntg apa 2?tali ke hehe,SEMOGA BERJAYA MEGHABISKAN CERPEN NI

     

  • At 13/6/11 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xkn mcm ni je ending nyer..??

     

  • At 1/7/11 9:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa ni t'gantung plak cite nya....wats next???

     

  • At 5/7/11 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adooiiii....ending xbest la...t'gntung plak story nie...ad conti x nie???xpuas bce...huhuhu.....

     

  • At 7/7/11 10:26 PG, Anonymous dila di-ai said…

    la.......npe tegntung lak nie????? ngah syok2 bce tetibe je da abes......spe asri uw?????.....asri uw llki yg siti ske ke?????siti ske sham ke asri?????pape pon x pe la.....best cite nie......

     

  • At 17/7/11 2:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergantung......

     

  • At 5/9/11 7:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergantung......mane best bile nak habiskan...

     

  • At 29/9/11 5:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    la apasal tergantung citer ni?????tapi best jugak....

     

  • At 11/10/11 9:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter da ok.. but t'gantung ape pasai?? xbez ah..

     

  • At 15/10/11 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter ap nie????asal tergntg???cter mcm nie bleh m`buatkan org mcm sy nie mrh...hehehehe...crite nie dah bez,tibe2 je ending kat asri...mengelirukan org yg m`bce nyer..

     

  • At 26/10/11 3:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rasa2 nye lah kan dalam bnyk2 cerpen yg sy baca,,nie lah cerpen yg paling banyak komen2 yg d beri...heh...
    semua gara2 crite yg t'gantung....
    herm,,actually crite nie tak lah mengelirukan wahai org kat atas nie..hehe....
    cume kite kena open sket mind kite nie untuk faham ape yg cuba nak d sampaikan ole cik adik celik kite nie...hehhe

    p/s: dear adik celik,,rase2 akak lah kan,,adik dah ada jalan crite untuk ending nie kan cuma adik tak tau nak pendek kan idea adik tue...tue pasal adik takut kalo2 jadi novel pulak cerpen adik nie kan...apa pun akak suke jalan crite adik nie...
    ^______^

     

  • At 26/11/11 8:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan ceta dah best tapi ngape tergantung .....

     

  • At 9/2/12 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    da best r!! plus bdk sek yg wat an megagumkan!!btter late then nver rite..bru je bce huhuhu...serius best!!

     

  • At 11/2/12 1:50 PG, Blogger ~~rindu kamu~~ said…

    adesss...lain kali x yah la wat.. cerpen... masuk kan jew kat tempat cter2 bersiri... wat penat bace jew... adess.. nyesal...

     

  • At 26/3/12 9:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yg akhir skali tuh tak fahamlah

     

  • At 27/5/12 2:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    12/10/09 4.40 . . waa melampau sgt la komen kmu tu . . da x ske xpyh nak bace . . kn senang . .

     

  • At 24/6/12 3:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    napa critanya gantung???x puas bacalh..

     

  • At 27/7/12 9:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar...p tergntung,spew asri 2...mybe asri 2 lki yg siti cnta 2 kot...btl x...keep it up writer
    (~_~)

     

  • At 12/8/12 8:44 PTG, Blogger miss vampire said…

    kenapa cerita awak sangat tidak menarik?seolah-olah seperti saya sedang membaca sebuah karangan daripada budak-budak..teruskan usaha adik...

     

  • At 15/8/12 1:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    KNP CTR TERGTG PLK?

     

  • At 26/8/12 7:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knpe tgantung cter nye ?

     

  • At 5/9/12 2:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ngah syok2 bce cte nie tetibe trgntung..adoyai...frust nye ble bce..good luck wt penulis

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group