BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 17, 2009
Cerpen : Biarku Sentuh Cintamu
Nama Pena : Ridhwan Zainudin

"MAAF, saya tak dapat terima hasrat hati awak," ujar Izdihar seraya memandang wajah gadis di hadapannya.

Mazlina tersenyum tawar. Walau terkilan, hatinya lapang. Sekurang-kurangnya bebanan perasaan yang membelenggu jiwa sekian lama sudah dileraikan.

"Saya harap awak faham," tambah Izdihar lagi.

Mazlina sekadar mengangguk. Ternyata, lelaki yang saban hari menemani lenanya tidak dapat terus menghuni di hati lagi. Lelaki itu bukan miliknya. Seperti kata Izdihar, dia harus faham.

"Kalau tak ada apa-apa, saya minta diri dulu," ujar Izdihar lalu melangkah meninggalkan Mazlina keseorangan di taman mini sekolah berhampiran dengan makmal sains itu.

Serentak, loceng berbunyi menandakan waktu rehat telah tamat. Mazlina berjalan perlahan menuju ke kelasnya di Blok B, di tingkat dua. Ketibaannya disedari oleh rakan baiknya, Yusra yang sejak tadi menanti dengan penuh debar. Yusra tahu Mazlina akan meluahkan perasaan hatinya pada Izdihar hari ini. Namun, melihat wajah Mazlina yang muram, Yusra seakan mengerti apa yang telah terjadi.

"Macam mana?" soal Yusra walau dia sudah dapat mengagak jawapan yang akan keluar dari bibir kawan baiknya itu.

Mazlina mengukir senyum namun riak duka di wajahnya tetap tidak mampu diselindung. Kepalanya digelengkan ke kiri dan ke kanan beberapa kali.

"Eii... aku tak fahamlah dengan Izdihar tu! Dah banyak kali dia reject perasaan gadis-gadis yang menyukai dia. Apa, dia tu gay ke?" rungut Yusra.

Mazlina tergelak kecil. Andaian Yusra sedikit mencuit hatinya.

"Tak apalah Yus, mungkin dia sudah ada yang punya. Hati dia, siapalah kita untuk meneka," ujar Mazlina.

"Ha’ah, betul juga tu. Tapi, mustahillah! Kau kan tahu, dia tu banyak peminat tapi sorang pun tak melekat. Entah perempuan macam manalah yang jadi idaman dia agaknya?" ujar Yusra.

"Perempuan macam kaulah," sampuk Arifah tiba-tiba.

Yusra yang mendengar menyeringai. Mazlina tergelak lagi. Arifah duduk di atas meja Mazlina. Dia yang sememangnya terkenal di dalam kelas dengan gelaran Melodi SDASA, singkatan bagi Sekolah Menengah Tinggi Datuk Haji Abdul Samad, mula mencari berita. Kadangkala, Yusra mahupun Mazlina hairan dari mana Arifah tahu segala berita yang berlaku di sekolah itu. Tidak dinafikan, telinga dan mata gadis itu memang tajam. Kata orang cakap siang pandang-pandang, cakap malam, dengar-dengar. Oleh sebab itu, bila Arifah berada berhampiran, janganlah dibuka cerita apa-apa. Pasti esoknya, seluruh sekolah akan tahu.

"Mana Cikgu Robaitul tak sampai-sampai lagi ni?" Arifah merungut.

"Kejap lagi sampailah tu. Eh, tak ada gosip baru ke Ifah?" soal Mazlina.

"Tak adalah Lina. Entah kenapa sejak dua menjak ni ramai yang jadi baik. Macam tagline Melodi tu, kurangkan kontroversi, tingkatkan produktiviti," balas Arifah.

Sebaik sahaja Arifah menghabiskan kata, Izdihar melangkah masuk ke dalam kelas bersama-sama dua orang rakannya. Mazlina menundukkan wajah. Rasa malu masih berbekas di hatinya. Dia sendiri tidak mengerti, mengapa lelaki itu yang jadi pilihan. Memang tidak dinafikan, Izdihar persis lelaki idaman setiap gadis. Tubuhnya tegap dan tinggi. Wajahnya juga kacak. Anak kacukan Cina di sebelah ibunya itu memang sekali pandang seperti orang Cina. Matanya yang sepet dengan kulit yang putih kuning, ditambah dengan rambut yang pendek tetapi tebal itu, membuatkan hati yang memandang berkocak. Tidak banyak, sedikit mesti ada. Apatah lagi apabila melihat bibir merah itu menguntum senyum. Hati yang hangat pasti segera reda.

"Ehem, hidung aku ni mengesan sesuatu yang luarbiasa. Lina, baik kau cakap, kenapa kau terus diam bila lelaki idaman Malaya tu masuk?" duga Arifah.

"Ish, kau ni... apa salahnya Lina diam. Dah dia nak diam, biarlah dia," Yusra segera bersuara bagi menutup perihal tentang Mazlina.

"Oi, cik kak, aku tak tanya kau. Sejak bila kau jadi PA si Lina ni? Hah! Jangan-jangan kau ada hati dengan si Izdihar tu ya Lina?" serkap Arifah.

Mazlina masih menundukkan wajah, tidak berani bertentang mata dengan Arifah. Ternyata telahan Arifah benar namun masakan dia mahu mengkhabarkan pada gadis itu tentang perasaan hatinya yang telah ditolak mentah-mentah oleh Izdihar. Tidak sanggup dia menanggung malu andai hal itu diketahui oleh seluruh warga sekolah SDASA.

"Orang tua-tua cakap, kalau diam tu, tandanya betul. Ala, aku tak hairan kalau kau jatuh hati kat dia. Aku pun ada juga terasa jatuh hati kat dia sekejap tapi kau tahu, siapalah aku ni jika nak dibandingkan dengan dia yang jadi kegilaan semua gadis kat sekolah. Setakat taraf ‘minah kilang’ macam kita ni, sebelah mata pun dia tak pandang," bicara Arifah.

Mazlina tersentak. Kata-kata Arifah seakan menghiris hatinya. Benar, dia terlalu jauh berharap. Niat hati ingin menggapai bintang tapi sayang tangan tak sampai. Terlalu jauh bezanya antara dia dan Izdihar. Dia harus sedar sejak dari mula, Izdihar itu pujaan semua gadis sedangkan dia, hanya seorang perempuan yang biasa parasnya.

Namun, perasaan hati, siapalah yang dapat menghalang. Cinta itu datang tanpa dipinta namun untuk melepaskannya pergi, ia mengambil masa.

"Apa dia Ifah? Minah kilang? Oi, minah kilang pun manusia, ada hati, ada perasaan. Kau ni cakap tak berlapik," bantah Yusra.

"Memanglah, aku faham. Maksud aku, sapalah yang nak pandang gadis biasa macam kita ni. lainlah kalau kita ni anak raja ke, pelakon fofular ke, model macam Tyra Banks tu ke, tak apa juga," bidas Arifah semula.

Para pelajar mula kembali ke tempat masing-masing tatkala Cikgu Robaitul yang mengajar matapelajaran Kimia melangkah masuk ke dalam kelas. Yusra melabuhkan punggung di atas kerusi bersebelahan dengan Izdihar. Wajah Izdihar dipandang sekilas sebelum menumpukan perhatian pada guru yang berkebaya biru laut dengan corak awan larat di hadapan kelas.

Ketika sedang asyik menyalin formula-formula kimia yang dicatit di atas papan hitam, Yusra menerima sehelai kertas kecil dari Izdihar yang duduk di sebelahnya. Pantas Yusra membaca bait-bait ayat yang ditulis.

‘Lina okey?’

Yusra tersenyum. Prihatin juga lelaki ini. Lantas dia segera membalas di dalam kertas yang sama.

‘Lina okey. Dia tak apa-apa. Kenapa tolak cinta dia? Lina tu punyalah baik. Sopan, ayu, berbudi bahasa, perempuan Melayu terakhirlah katakan. Mata awak ni rabun apa?’

Kertas putih itu diserahkan pada Izdihar selepas selesai menulis. Dilihat Izdihar juga tersenyum. Dia kembali menulis di atas kertas tersebut, membalas semula apa yang Yusra coretkan tadi. Beberapa saat kemudian, Yusra menerima kertas itu semula.

‘Cinta tak boleh dipaksa. Hati saya bukan miliknya. Saya sudah punya pilihan hati sendiri,’

Yusra mengangkat kening setelah membaca kata-kata yang Izdihar tuliskan di dalam kertas tersebut. Rupanya ada gadis lain yang sudah mencuri hati lelaki itu. Siapalah gadis yang bertuah itu agaknya? Lantas, Yusra menulis, bertanyakan apa yang terbuku di fikiran.

‘Iya? Saya tak tahu pun... siapa gadis yang bertuah tu?’

Izdihar mengukir senyuman lebar membaca pertanyaan Yusra. Kali ini Yusra perasan hatinya diterpa sesuatu. Senyuman Izdihar menghadirkan debar dan terasa darah mengalir laju menyelubungi wajahnya.

‘Gadis bertuah tu... awaklah, Yusra Abdul Latiff’

Yusra membulatkan matanya tatkala membaca tulisan tangan Izdihar di atas kertas tadi. Serentak dengan itu dia bangun lalu menekup mulut. Perlakuannya menarik perhatian semua yang ada di dalam kelas.

"Kenapa Yusra?" tanya Cikgu Robaitul.

"Hah? Er... er... saya nak ke tandas sebentar," jawab Yusra lalu segera melangkah keluar dari kelas.

Dia sempat memandang wajah Mazlina sebelum mengalihkan pandangan pada wajah Izdihar yang tiada riak. Kosong...



* * * * *

PULANG ke rumah, Yusra terus merebahkan badannya ke atas tilam empuk yang ditabiri cadar corak Hello Kitty. Peristiwa yang berlaku di sekolah tadi benar-benar merunsingkan hatinya. Apa dia hanya bermimpi atau kata-kata Izdihar itu satu realiti? Selepas pulang dari tandas, dia terus duduk di kerusi tanpa sekali pun memandang wajah Izdihar. Dia segan sebenarnya. Selebihnya dia takut. Takut apa pula kata Mazlina jika dia tahu Izdihar menyukainya. Ah, entah-entah lelaki itu hanya bergurau. Eii... malunya! Perasan betul aku ni! Yusra kembali bersemangat semula. Ingat Yusra, lelaki itu hanya bergurau. Bergurau! Yusra menyedapkan hati.

"Yus! Ada kawan kamu cari ni!" laung Puan Maria, ibunya dari tingkat bawah.

"Baik ibu!" sahut Yusra seraya berlari anak ke jendela, melihat gerangan kawan yang dikatakan ibunya itu.

Sekali lagi mata Yusra membulat. Bagai tidak percaya melihat sekujur tubuh yang sedang menanti di atas motosikal Yamaha Rxz rona hitam itu. Nampaknya lelaki itu tidak bergurau. Pantas, Yusra mengenakan semula tudung yang dibuka tadi. Seragam sekolahnya masih belum berganti. Apa tujuan lelaki itu datang walhal waktu persekolahan baru sahaja habis? Tidak sempat dia hendak melepaskan penat.

Yusra menuruni anak tangga dengan berhati-hati. Ibunya yang sedang menonton drama di televisyen melemparkan senyum. Yusra menjungkit bahu sambil menggelengkan kepala, mengerti apa yang tersirat di fikiran ibunya. Yusra menarik nafas dalam-dalam lalu menghembuskannya perlahan-lahan sebelum membuka pintu. Dia amat berharap gemuruh yang melanda hati segera berlalu pergi.

"Assalammualaikum. Ada apa hajat datang ke mari?" Yusra bertanya sejurus tiba di hadapan Izdihar yang memakirkan motosikal di hadapan pintu pagar rumahnya yang bercat biru itu.

"Kita perlu berbincang. Mari, kita duduk di situ," ajak Izdihar seraya menunjuk pada bangku kayu di bawah pokok mangga yang rendang di hadapan rumah Yusra itu.

Yusra membuka pintu pagar lalu membuntuti langkah Izdihar. Mereka mengambil tempat di atas bangku kayu tersebut. Seboleh mungkin Yusra berharap yang berada di sebelahnya sekarang bukan Izdihar kerana debaran di dalam dada semakin memuncak membuatkan hatinya seakan mahu pecah.

"Er..." serentak kedua-duanya bersuara.

"Awaklah cakap dulu," sekali lagi mereka bersuara serentak.

Diam. Hanya bunyi desiran angin yang kedengaran meliuk-lintuk dedaun mangga. Cahaya mentari petang itu tidak begitu terik seperti biasa. Mungkin kerana banyak gumpalan awan yang terbentuk di langit biru sekaligus melindungi sinaran mentari dari menerobos ke lantai bumi.

"Tadi tu, awak bergurau, kan?" akhirnya Yusra membuka bicara.

"Saya serius," balas Izdihar.

"Saya rasa awak sengaja nak mengusik saya. Izdihar, kalau nak kenakan saya pun, janganlah macam ni," balas Yusra.

"Saya serius," ujar Izdihar lagi.

"Izdihar, awak..."

"Saya serius Yusra. Saya sukakan awak," ucap Izdihar membuatkan Yusra terkedu.

"Ta... tapi... kenapa saya? Apa yang ada pada saya yang membuatkan awak menyukai saya?" soal Yusra.

"Senyuman awak. Senyuman awak sudah cukup memberi saya semangat untuk terus berdiri dan melangkah," jawab Izdihar.

Yusra memberanikan diri bertentang mata dengan lelaki di sebelahnya. Benar, ada sinar cinta yang bergemerlapan di dalam anak mata lelaki itu. Namun, jauh di dasar hati, Yusra tahu, lelaki itu tidak mungkin akan jadi miliknya.

"Maaf, saya hargai perasaan awak tapi saya tak dapat menerimanya," luah Yusra.

Izdihar tersentak. Benarkah apa yang menampar pendengarannya? Yusra menolak perasaan hatinya? Mustahil! Bukankah Yusra tahu yang selama ini gadis-gadis di sekolah sanggup beratur untuk bertemu janji dengannya? Bukankah Yusra tahu yang selama ini gadis-gadis di sekolah sanggup bergaduh semata-mata untuk bercakap dengannya? Bukankah Yusra tahu yang selama ini gadis-gadis di sekolah sanggup ponteng kelas semata-mata untuk melihatnya bermain bola ketika waktu pendidikan jasmani? Justeru, tidakkan Yusra rasa bertuah bahawa dalam kebanyakan gadis di sekolah, dia yang menjadi pilihan?

"Kenapa? Sebab Lina?" telah Izdihar.

Yusra mengeluh perlahan. Kemudian, kepalanya digelengkan. Terus-terang, pintu hatinya sudah lama dikunci rapat dari membiarkan cinta hadir mengetuknya. Cukuplah sekali dia rasa betapa manis dan pahitnya menyintai dan dicintai. Lagipun, cintanya sudah dimiliki. Milik seorang lelaki yang ternyata dicintai setulus hati.

"Jadi, kalau bukan sebab Lina, kenapa awak tak boleh terima saya?" Izdihar bertanya.

"Saya minta maaf. Awak tak akan faham..." ujar Yusra.

"Macam mana saya nak faham kalau awak tak terangkan pada saya?"

"Cukuplah awak tahu yang hati saya sudah pun dimiliki," beritahu Yusra.

Sekali lagi Izdihar tersentak. Yusra sudah dimilik? Bila? Siapa? Perlahan-lahan, dia melepaskan keluhan. Kedengaran berat pada pendengaran Yusra.

"Boleh saya tahu siapa lelaki yang telah mencuri hati awak?"

"Amir... Badrishameeir. Seorang rakan lama," jawab Yusra.

Sudah lama nama itu tidak meniti dibibirnya. Nama yang telah mengajarnya erti menyayangi dan disayangi. Nama yang banyak menghadirkan gembira dan tidak kurang juga duka.

"Awak menyintainya?" duga Izdihar.

"Sudah tentu. Dialah cinta pertama saya. Satu-satunya lelaki yang bertakhta di hati," penuh yakin Yusra menjawab pertanyaan Izdihar tadi.

Izdihar mengeluh sekali lagi. Nampaknya dia telah tersilap membuat taruhan. Baru sahaja dia ingin merasa manisnya cinta namun tidak kesampaian. Beginikah yang dirasai oleh gadis-gadis yang pernah ditolak hasrat hati olehnya? Terasa bagai disiat-siat. Pedih dan perit.

"Maaf, saya minta diri dulu. Jumpa di sekolah esok. Assalammualaikum," ucap Yusra lalu melangkah pergi meninggalkan Izdihar keseorangan di bawah pohon mangga dengan luka di hati.

* * * * *

"AWAK penipu!" bentak Izdihar sewaktu para pelajar kelas 6A sedang berehat selama tiga puluh minit sebelum kelas yang seterusnya bermula.

Rata-rata yang berada di dalam kelas tersebut melopong. Tidak terkecuali Yusra. Apatah lagi kata-kata itu ditujukan padanya.

"Bertenang Izdihar... Kenapa ni?" ujar Yusra cuba mententeramkan Izdihar yang seakan mahu menerkamnya, rakus.

"Kenapa awak tipu saya?" soal Izdihar.

"Apa yang awak cakap ni?" Yusra bertanya tidak faham.

"Kenapa awak tipu saya?"

"Tipu apa ni?"

"Awak jatuh cinta pada lelaki yang dah tak ada!"

Dup! Yusra terkesima! Dari mana lelaki ini tahu tentang perkara itu? Pantas, anak matanya mencari kelibat Mazlina. Tajam wajah itu dipandangnya. Mazlina menundukkan wajah. Dia kesal kerana mengkhabarkan perkara itu pada Izdihar. Tidak sangka lelaki itu akan membuat kecoh begini.

"Apa yang awak dengar tu tak betul," ujar Yusra, cuba bertenang.

"Masih nak berdalih? Yusra, terima hakikat bahawa lelaki yang awak cintai dah tak ada. Dia dah meninggal!" terang Izdihar.

"Izdihar!!!" suara Yusra melengking kuat.

Kelas terus jadi senyap-sunyi bagai baru dilanda tsunami. Hanya bunyi kipas yang menghantar kedinginan sahaja kedengaran. Kedinginan yang langsung tidak singgah di hati Yusra.

"Awak tak berhak nak masuk campur urusan hidup saya. Dengan siapa saya nak bercinta, itu hak saya! Awak siapa nak tentukan perasaan hati saya?" bentak Yusra.

"Tapi Yusra, awak kena faham. Lelaki yang awak cintai tu dah pergi selamanya. Sampai bila awak nak tutup pintu hati awak? Sampai bila?"

"Sampai saya mati! Puas hati awak! Sudah! Pergi mati dengan cinta awak tu! Saya hanya cintakan Amir! Hanya Amir! Faham!" tekad Yusra lalu melangkah pergi.

Suara orang berbisik-bisik mula kedengaran. Drama sebabak yang dipersembahkan di hadapan mereka sebentar tadi ternyata membuahkan pelbagai tanggapan dalam diri setiap individu. Mazlina segera bangun mengekori langkah kawan baiknya itu. Sungguh dia tidak pinta semua ini berlaku. Izdihar menendang kerusi di hadapannya. Kemudian, dia juga turut melangkah keluar.



* * * * *

"YUSRA! Tunggu!" laung Mazlina.

Yusra menghentikan langkahnya sejurus mendengar suara Mazlina. Dia terjelepok di atas tanah di taman mini berhampiran makmal sains. Air matanya masih belum berhenti mengalir. Sampai hati Izdihar. Lelaki itu tidak mengerti perasaan yang ditanggungnya. Lelaki itu tidak memahami beban yang digalasnya. Cintanya pada Amir tiada galang gantinya. Amirlah cinta pertamanya. Lelaki yang amat disayangi. Cuma, cinta mereka tidak bersatu ke jinjang pelamin. Amir telah pergi meninggalkannya keseorangan akibat kemalangan jalan raya sewaktu ingin bertandang ke rumah untuk menjemputnya meraikan hari jadi lelaki itu dua tahun yang lepas. Amir pergi meninggalkan kenangan manis yang tercipta sewaktu mereka bersama. Amir pergi meninggalkan cinta yang disulami duka dalam hatinya.

"Maafkan aku Yusra, maafkan aku!" rayu Mazlina.

"Kenapa? Kenapa kau beritahunya tentang Amir?"

"Dia datang berjumpaku malam tadi, bertanyakan tentang Amir. Aku sangka dia kenal Amir. Aku tak tahu dia cintakan kau. Sungguh aku tak tahu!" terang Mazlina.

"Apa yang perlu aku buat Lina? Apa yang perlu aku buat?" soal Yusra dalam tangis.

Mazlina membisu, Dia juga tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Ada simpati yang menjalar dalam jiwanya melihat Yusra begitu. Dia tahu tentang perhubungan Yusra dan Amir. Dia tahu betapa Yusra menyintai Amir.

Mulanya dia memang terkejut apabila mengetahui yang Izdihar menyintai Yusra. Mungkin inilah masanya Yusra membuka semula pintu hatinya. Sampai bila dia ingin biarkan diri dibayangi kenangan silam yang memeritkan itu?

* * * * *



MALAM tidak dihiasi kerlipan bintang. Hanya sepoi-sepoi bayu yang berhembus, menerbangkan rambut Yusra yang lurus. Langit kosong, sekosong hatinya kala ini. Yusra mengalihkan pandangan pada sebuah bingkai gambar di tangan kanan. Gambar pujaan hati yang telah menyahut seruan Ilahi. Lelaki yang amat dirindui saban waktu. Amir tiga tahun lebih tua darinya, penuntut di salah sebuah univeristi di selatan tanah air dalam bidang kejuruteraan elektrik. Merupakan anak kepada Puan Aishah, jiran sebelah rumahnya. Sejak kecil lagi dia sudah mengenali Amir. Lelaki itu begitu mengambil berat akan dirinya. Berada di sisi lelaki itu, dia rasa selamat dan dilindungi. Namun, ternyata Tuhan lebih menyayangi lelaki itu.

Yusra kembali merenung langit malam. Kejadian yang berlaku siang tadi benar-benar menoreh semula bekas luka di hati. Sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran, dia duduk di meja belajar di sebelah Mazlina yang sememangnya kosong. Tidak sesaat pun anak matanya memandang wajah Izdihar. Hatinya sakit apabila Izdihar mengungkit perihal Amir. Teramat sakit.

"Tapi Yusra, awak kena faham. Lelaki yang awak cintai tu dah pergi selamanya. Sampai bila awak nak tutup pintu hati awak? Sampai bila?"

Seketika, kata-kata Izdihar singgah di benak mindanya. Dia sendiri tidak punya jawapan untuk itu. Yang pasti, dia masih belum bersedia untuk menerima orang lain sebagai pengganti Amir. Baginya, Amir terlalu berharga.

Bunyi enjin motosikal yang berhenti di hadapan rumah menganggu khayalan Yusra. Izdihar! Apalagi yang lelaki itu inginkan malam-malam begini? Yusra melihat jam di dinding. Pukul lapan tiga puluh minit. Belum sempat ibunya memanggil, Yusra sudah turun ke tingkat bawah. Dia ingin jelaskan segalanya pada Izdihar agar lelaki itu mengerti akan perasaan hatinya.

"Apa tujuan awak datang malam-malam buta ni?" terjah Yusra tanpa salam.

"Kita perlu berbincang,"

"Dah tak ada apa yang nak dibincangkan. Saya harap awak faham. Antara kita tak mungkin ada apa-apa hubungan," jelas Yusra.

"Maafkan saya," ucap Izdihar.

"Kenapa awak minta maaf?"

"Saya tahu saya dah lukakan hati awak. Saya tak bermaksud nak mengungkit tentang Amir. Saya cuma..."

"Cuma nak sakitkan hati saya? Cuma nak tuduh saya penipu? Begitu?" tingkah Yusra.

"Tak... Yusra, dengar dulu..."

"Sudahlah Izdihar. Saya harap awak faham. Saya masih belum bersedia," ujar Yusra.

"Saya tetap akan tunggu,"

"Walaupun diakhirnya nanti, penantian awak hanya sia-sia? Awak tak kisah dikecewakan?" Yusra menyoal Izdihar.

"Saya yakin awak tetap jadi milik saya," ujar Izdihar, tegas.

Yusra tersengih. Sinis pada pandangan Izdihar.

"Dari mana awak dapat keyakinan tu?"

"Saya yakin yang awak juga menyayangi saya," jawab Izdihar.

"Nonsense!"

"Yusra..." ucap Izdihar sekaligus menerbitkan debar dalam hati Yusra.

Entah mengapa setiap kali lelaki itu menyebut namanya, dadanya akan bergetar hebat. Tidak dinafikan, ada ketikanya, perasaan ketika berada hampir dengan Izdihar, seakan sama ketika perasaannya berada di sisi Amir cuma Yusra tidak mahu mengakui hakikat itu.

"Saya faham perasaan dan cinta awak pada Amir. Cuma, yang telah pergi, biarlah dia pergi. Kita yang masih hidup perlu terus jalani kehidupan seperti biasa. Memang saya tidak mengenali Amir. Tapi saya yakin, dia juga tak mahu lihat awak menderita begini. Menutup pintu hati semata-mata kerana terlalu menyintai seseorang. Cinta pertama tak semestinya cinta terakhir Yusra," panjang lebar bicara Izdihar.

Yusra menundukkan wajah. Kata-kata Izdihar menghadirkan sesuatu perasaan yang berbeza dalam jiwanya.

"Awak tak faham Izdihar..."

"Mengapa pilih untuk menderita sedangakan jalan menuju bahagia terbentang di depan mata? Awak boleh hidup dengan kenangan tetapi kenangan tidak akan berulang semula. Amir mengajar awak erti cinta dan saya akan biar awak merasai kemanisan cinta itu," ujar Izdihar.

"Memang perit apabila orang yang kita sayangi tiada lagi di sisi. Namun, tidak salah jika benarkan orang lain menyayangi diri kerana lumrah manusia itu ingin disayangi dan menyayangi. Yusra... izinkan saya, menyentuh cinta yang ada dalam hati awak, agar kita tahu erti bahagia," sambung Izdihar lagi.

Yusra terkedu mendengar setiap patah kata yang Izdihar tuturkan. Lelaki ini ingin menyentuh cinta yang bersarang di hatinya? Perlukah dia membuka pintu hatinya semula?

"Saya harap awak boleh berikan saya masa untuk berfikir sedalamnya," ujar Yusra.

Izdihar melukis segarit senyum. Senyum yang membelit jiwa Yusra dengan keriangan.

"Ini, untuk awak..." ujar Izdihar lalu mengunjukan sebuah anak patung beruang bersaiz sederhana rona merah jambu pada Yusra.

"Ambillah, buat peneman ketika awak bersedih atau perlukan seseorang untuk meluah rasa," kata Izdihar.

Yusra teragak-agak mengambil anak patung beruang itu dari tangan Izdihar. Seketika kemudian, lelaki itu meminta diri. Yusra menghantar pemergian lelaki itu dengan pandangan matanya. Dia masih tidak bergerak dari tempatnya berdiri. Kepalanya didongakkan, memandang langit malam yang kelam. Cahaya bulan kembali menyinar setelah bersembunyi di balik awan hitam sebentar tadi.

Anak patung beruang di tangan dipegang kejap. Mungkin, sudah tiba masanya dia melupakan kenangan lalu. Akan disisip segala kenangan dan cintanya terhadap Amir jauh di lubuk hati.

"Hmm... nak beri nama apa ya teddy bear ni?" fikir Yusra.

"Okey, Iz, mulai hari ni, awak harus setia berada di sisi saya ya," ucap Yusra pada anak patung beruang yang dipanggil Iz itu, singakatan bagi nama Izdihar.

TAMAT
posted by Penulisan2u @ 4:14 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
73 Comments:
  • At 17/10/09 5:44 PTG, Blogger nur said…

    biasa je..

    mm, trus tingkatkan gy penulisan n jln crita.

    ok??

     

  • At 17/10/09 9:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hai, masih sekolah dah cintan2 x brape best lah.

     

  • At 18/10/09 12:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    np cam cnta dak sek lbh hebt drp cnta org dewasa ek...
    plik tol...

     

  • At 18/10/09 12:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cnta sek lg hebat sbbnya ia lebih pada fantasi bukan kenyataan kerana kenyataan cinta amat memeritkan..
    haha gil jiwang aku nih..
    adios..

     

  • At 18/10/09 1:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hi, name saya izdihar jugak.. tapi seorang wanita.. rase klaka plak bile baca cerpen ni.. sebab nama serupa kan.. btw, not bad.. cuma, kena panjangkan lebih sedikit.. coz, ending die, xberapa nak best.. macam tergantung.. sorry if im harsh.. just memberi komen yg positif.. tingkatkan usaha, dan semoga maju jaya..!! :)

     

  • At 18/10/09 4:09 PTG, Anonymous budu belacan said…

    bg saya cter ni best
    untuk pnulisnya lelaki
    gaya pnulisan ad gya pnulisan novel
    bgus, keep it up.
    cme ending dia mcm x best jer. tgh syok2 bce, dh hbis
    klu pnjgkan lg skit, mgkn ok
    papepon, teruskan usaha anda

     

  • At 18/10/09 9:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol2..syok2 baca..tb2 abs da..
    huhu

     

  • At 19/10/09 1:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    br nk feeling da hbs...
    bdk skolah pnyer cinta waduh...
    hebat n mantap...

     

  • At 19/10/09 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ny la yang owang cakap kat sekolah xpyah couple daa...kecik lagi tu...
    baek blaja lu biaq sukses maa....
    dosa bila lara...

     

  • At 19/10/09 12:57 PTG, Anonymous ctpah said…

    jalan cerite mmg best..
    lain dr cerpen biase
    thumbs up!!

     

  • At 19/10/09 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita best... tapi environment die kurengg... too advance to b wrote in school environment... kot.. i'm not a writer.. just a reader..

     

  • At 20/10/09 2:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npe pndek sgt? ptt nye smbg g.. jln cter da ok da.. sonk..

     

  • At 20/10/09 9:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cte da ok...
    ending cte nie aduh nyirap btol la...
    tgntung, sje je bikin org tnye2...
    2 yg x syok...

     

  • At 20/10/09 3:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta budak2. klakar pn ade gak. lg satu jgnlar tergantung. at least bglar ending

     

  • At 20/10/09 6:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haih..tgh syok bce ttbe 'tamat'..
    jgn lar bg tergantung..
    huhu..

     

  • At 21/10/09 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm..izdihar..name membe aku..si kembar hehe
    citer ni mcm kurg sesuatu r..bce mcm feeling xbape nk smpi..huhu..but yg len ok..

    teruskan usaha k..gud luck,..

    -miss_purple-

     

  • At 21/10/09 6:42 PG, Blogger Ridh-One said…

    salam dan selamat sejahtera semua.

    jutaan terima kasih saya ucapkan atas komen yang diberi. saya amat hargainya. tentang penamat cerita ini, saya sengaja biarkan ia begitu. saya mahu pembaca berfikir signifikasinya saya buat penamat begitu.

    secara konsepnya, penerimaan patung beruang yang dipanggil Iz itu secara tidak langsung menunjukkan yang Yusra sudah mula menerima Izdihar dalam hidupnya.

    terima kasih sudi singgah membaca =D

     

  • At 21/10/09 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    "cinta pertama tak semestinya cinta terakhir"

    semoga cinta pertamaku menjd cinta yg terakhir jgk..
    aminn..

    -Dzilda-

     

  • At 21/10/09 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knp la citer cinta budak sekolah....? tak sesuai lansung....

     

  • At 22/10/09 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    JALAN CITER MENARIK...CINTA ZAMAN PERSEKOLAHAN...CINTA MONYET EKK...TERUS MENANTI CERPEN2 AWAK YANG AKAN DTG.

    SAFFIYA

     

  • At 22/10/09 3:50 PTG, Blogger nurlislam said…

    sbgai pembaca...sy rasa cerpen ni bgus..tp xbrapa realistic lah dgn kehidupan kita yg sbnar..ya mgkin..cerpen atau novel sumenye akan berakhir dgn happy ending(kalo sad ending rs bengang lps bca kan?)..hehe..

    ape2 pun welldone writer..keep it up ok..

    p/s:trasa plak mcm writer ni bdak skolah..(kisah pribadi ke niy)..opss sory my dear if im wrong

     

  • At 24/10/09 2:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cte mmg best.............

    andg xde

    kcwa gler

    kan bgs yusrfs cpl

     

  • At 24/10/09 2:56 PTG, Blogger abby said…

    cinta kt skul atau cinta monyet..lebih mnis untuk dikenang apabila cinta itu brlanjutan hingga ke akhir hayat...
    hehe..pa pe pn..citer dye best...cme..ending je kureng cket...
    chaiyok@@..

     

  • At 24/10/09 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kan best kalo cite ni bukan sal bdak sekolah? bub cam tak logik lak..

     

  • At 25/10/09 12:37 PG, Anonymous the_joker said…

    mmmm...x best sangat
    sbb bdk skolah bercinta...
    kalau org dewasa laen skit feeling die...he3
    pe pown,good luck 4 u

     

  • At 25/10/09 4:38 PTG, Blogger najwa said…

    Boleh tahan gak cite ni.Mula2 saya igt Mazlina watak utama, rupe2nyer Yusra.Kesian gak kat Mazlina mase awal2 citer.huhuhu....
    Stay strong Yusra!!
    Klu citer ni smbng lg best gak..Cm x syok je ending ni.Tp x pe..story is good.Congret..

     

  • At 25/10/09 6:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tanya sikit?
    mereka semua umur berape?

     

  • At 28/10/09 12:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    biasa je..teruskan usaha..

     

  • At 28/10/09 12:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala...budak sekolah pun ok jugak...
    lgpun klu bc betul2, kisah pelajar form 6 apa...
    ala cinta student form 6 tu pun lbh kurg sama jer ngan
    cinta budak duk matrik...cuma yg beza, form 6 pakai bj skolah...x gitu..
    huhuhuhu.................

     

  • At 30/10/09 1:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tensen...asal sume citer tgantung ni...adoi..citer ni lau smbung mesti best ni...

     

  • At 1/11/09 7:28 PTG, Anonymous dira said…

    cter da best....ending die t'gntung le plak...mmg kene le tp bdk sek xelk b'cnte...huuu.pe pn t jgn lpe smbng n lbh gempk ckt.....ok gud luck,k....

     

  • At 2/11/09 3:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite x bpe best tp tersentuh la jgk..

     

  • At 12/11/09 8:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..

     

  • At 13/11/09 3:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good work writer. :)
    harap² ada lagi ye. :D

    para pembaca;
    skrg ni korang jgn lah set mind
    korang owh, cinta bdk skolah.
    flow je with this story.
    remaja skrg pun dh becinta time skolah.
    tak payah lah nak pelik.
    terima kasih.
    ini cuma pandangan saya.

     

  • At 14/11/09 12:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen nie msuk dlm mjlah remaja...

     

  • At 15/11/09 10:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boley tahan la cter nie..
    tp lau ending die ade smbungan ckit ag, mgkin lg baek...
    sebb pengakhiran cter nie mcm trgntung..
    jgn trse hti, cume bg pendapat...- NuR_rIzZaT -

     

  • At 27/11/09 4:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pewh...
    gempak kowt time bace....
    ingat ade sambung ag....
    rupenye da abez...
    adoyai...
    kalo ad sambungan mantap r...
    hopefully....

     

  • At 27/11/09 4:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte neyh benoye relevan ngan reality life....

     

  • At 30/11/09 10:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good .
    best sgt .
    ske citer ridhwan !
    cerpen ni oke la .
    sbnr nye , kn diorg cinta dewasa dh ?
    da upper 6 pon .
    mmg ssuai la .
    bkn nye cinta monyet lg , mcmd ak2 skola .

     

  • At 8/12/09 12:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta itu satu keindahan..
    cinta itu juga adalah satu racun..
    cintailah manusia hanya 1/3 dari hatimu..
    cintailah Tuhanmu sepenuh hatimu..
    kerana cinta pada Tuhan tidak akan menjadi racun di ahtimu kerana ia adalah suatu keindahan yang tidak terhingga..
    Cinta dan menyintailah kerana Dia.

     

  • At 9/1/10 7:28 PG, Anonymous esya~ said…

    mantop!!tp tergantung..
    hope de biarku sentuh cintamu 2..
    huu..

     

  • At 3/3/10 5:31 PTG, Anonymous ieqa_farieqa said…

    sy bg cte ni 5bntg..mle2 asyk ktwa je sbb lucu then mse tgh2 ble cte amir tmbul,rse sdih..nk nges..mmg bes cte ni..coz leh wt ktwa n sdih pd mse yg sme..mmg len dr crpen yg sy pnah bce..congrats pd writer..good job!!! kembangkan karya anda dlm memartabatkan industri penulisan tnh air..

     

  • At 22/3/10 12:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bley thn...p sal tgantung??

    >cactus violet<

     

  • At 8/4/10 10:44 PTG, Anonymous anggur_violet said…

    story yg menarik..

     

  • At 13/4/10 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ending x bbrapa bez la....tingkatkan mutu n kualiti penulisan anda k.....

     

  • At 6/5/10 9:30 PG, Anonymous hafizmieyz said…

    hurm....
    biasa jew...
    menarik la jugak...
    yg dh pergi tu tetap pergi..
    yg ada dcc hargailah selagi ada...
    cintai insan yg mencintai kita...
    jgn lukai insan yg telah lukai kita.....

     

  • At 28/5/10 1:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bernas dan padat.
    Saya suka!

    Saya paling gemar permulaan ceritanya. Menarik!!

     

  • At 1/6/10 11:43 PG, Anonymous hafizmieyz2 said…

    cinta sememangnya indah untuk dikenang..
    yg pergi tetap pergi tp berilah peluang pd yg ikhlas m;cintai kita..gud nvel but they r still bdak2..

     

  • At 11/6/10 4:23 PTG, Blogger ilyana.juhairah said…

    naper cter nyer tergantung?? cerita cinta remaja...Dah basi...idea dah lapok!!!

     

  • At 16/6/10 10:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan teruskan usaha

     

  • At 23/7/10 3:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...

     

  • At 2/8/10 1:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya suke sgat baca kisah2 sedih macam ney........kisah2 mgajar kite erti cinta yang sejati.....i like'pissss

     

  • At 14/8/10 12:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Jalan ceriter yg menarik
    do t best ag k....

     

  • At 22/9/10 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.....

     

  • At 23/9/10 2:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    n0t bad larhh... tp, ending dye cm trgnt0ng
    jerk.. pape p0wn, gud j0b..
    WELL DONE..!!!

     

  • At 15/10/10 11:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus, sngat bgus, but u kne pnjangkan jln crite nie. sbbnye crite nie seakan-akan tergantung. tp i ttp suka, crite nie ade persaman dgn jln hidup seseorang yg i knali. tingkatkan usaha untuk mncipta karya yg lbih menarik. gudluck.!

     

  • At 19/10/10 10:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I think ridhwan u should pnjg kan lg cerpen ini since cerita ini sikit pelik and tergantung.. keep it up..

     

  • At 22/11/10 8:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tagline melodi bkn kurangkan kontroversi tingkatkan produktiviti, tapi kurangkan kontroversi tingkatkan prestasi..huhuhu

     

  • At 10/1/11 11:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha.bdk2 skrg kalo bercinta terbalik dunia.
    x pdn dgn skola lg.wah,perli diri sendiri nmpk?he3..
    btw,cita dh oke cuma watak bdk skolah x sesuai.truskn usaha ok!

     

  • At 14/2/11 8:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm...ok lar...nmpk cm bdk2 yg wat cite ni..tp besh...andai owg dwase yg wat mybe cite ni bkn mcm cite yg kt atas ni kan..pape pn 1 usaha yg bek..keep it up!

     

  • At 4/3/11 1:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus

     

  • At 19/3/11 11:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CINTE MONYET..hurmm

     

  • At 9/4/11 9:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet..cnta xsmstinya bersatu..cnta kdua mgkn cnta sejati

     

  • At 10/4/11 9:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm .cter nie best gak .
    igtkn izdihar 2 girl .adooii .
    ending dye kurg best lar .
    cam trgntung jer kn ?! .

    => anyway, to the writer ,,,,,,
    go0D luck for crpen yg akn dtg .
    pstkn cter xtgntg eak ,
    n best utk org bce .
    lau bley pnjgkn ckit ..

    ~*~afiey~*~

     

  • At 20/4/11 11:16 PG, Blogger hajar abdul jalal said…

    cerita ni BEST ! Nak sambungan cerita ni . please ):

     

  • At 24/5/11 12:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm best jgk cte n...

     

  • At 13/8/11 1:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt

     

  • At 13/8/11 8:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat!

     

  • At 2/11/11 1:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sekolah pon ckp cam owg dewase ek???ingat kn cinta monyet je bercinte cam owg dewase huh...tapi blehla..huhuhu

     

  • At 2/12/11 7:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ASSALAMUALAKUM,JALAN CERITA BAIK,BOLEH OLAH LAGI,BUT HOPE NEXT STORY JNGN LA BUAT CERITA TENTNG BUDAK SEKOLAH.X SESUAI

     

  • At 6/1/12 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..tp endng cam x brape nak syok.....pnjgkn cket..

     

  • At 23/1/12 10:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ceitanya okklah,tapi sayang endingnya menggantung seperti tu.just coment,but it's the best.

     

  • At 28/7/12 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ok la..kalau panjang sikit lagi pon ok..pe2 pon all the best k..jangan cpt putus ase k..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group