BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Kasih Anak
Nama Pena : anorha

Panggilan telefon petang itu betul-betul terjadi.. bukannya mimpi.. Kesannya hingga ke hari ini.. "mak jatuh dalam bilik air" Itulah intipati yg diucapkan oleh kakakku..

Aku bergegas keluar dari pejabat untuk pulang. Kebetulan hari itu pula aku tak memandu ke pejabat kerana pagi dah agak terlewat. Suamiku yang menghantar supaya jimat masa aku untuk parking dek kerana terlewat tadi.. Makanya pulang petang itu juga perlu dijemput suami. Sambil menunggu di lobi bawah hati aku memang tak tenteram.. Suami telah ku maklumkan sedari tadi tapi aku akur masa untuk dia menyeberang dari tanah besar ke pulau menjemputku bukan singkat. Hati berbelah bagi .. perlukah aku risau yang terlampau?? Terukkah keadaan mak atau sekadar jatuh biasa sahaja?? Aku telefon kakak dan abang yang lain untuk memaklumkan apa yang berlaku. Masih lagi ada masa terluang..suami belum tiba jua. Lama sungguh kurasakan tibanya suamiku dari tanah besar. Tiba-tiba terdetik di hati apa kata aku telefon mak sendiri di kampong, sekurang-kurangnya aku tahu keadaan sebenar mak. Mak jawab telefon seolah-olah tak ada apa yang berlaku.. Aku terkejut besar tatkala mendengar suaranya di corong sebelah sana. "mak rasa kaki mak ni patah sebab mak tak boleh bergerak langsung" itu yang ku ingat. Serta merta aku suruh dia meletakkan telefon. Biar ku dapatkan kepastian daripada kakak iparku yang juga seorang jururawat.. Betul kah mak patah ?? Dia juga seperti aku yang sah-sah bukan seorang jururawat. Tidak salah jika seorang jururawat tidak dapat membuat kesimpulan hanya berdasarkan keterangan mengenai kejadian tanpa melihat dengan mata kepalanya sendiri.. hampa. Sempat juga aku menelefon suami lagi.. "takkan mak patah.. kalau patah sakitnya yang amat sangat" itu respon suami yang melegakan aku sedikit sahaja.

Setibanya suamiku kami terus bergegas memandu lebih 100 kilometer ke bahagian kecemasan hospital. Di sana bapa dan dua orang kakakku sudah menunggu. Sempat kami berbual seketika menantikan mak yang masih diperiksa dan khabarnya sedang di x-ray. Seketika kemudian kami dibenarkan masuk melihat mak tapi hanya seorang pada satu masa sebab mak masih lagi di wad kecemasan. Aku lihat dari jauh mak terbaring tenang. Masih mampu berbual dan bercerita bagaimana dia terjatuh. Rupa-rupanya mak jatuh di dalam bilik air tengahari dan terus tak boleh bangun dan bergerak. Tak ada sesiapa di rumah kecuali dia dan bapaku. Bapaku pula ketika itu sedang tidur.. jenuh mak memanggil .. hampir sejam dia terduduk di dalam bilik air tanpa boleh bergerak langsung menunggu bapa sedar dari tidurnya yang lena sungguh tengah hari itu. Akhirnya bapa bangun juga untuk berwuduk barulah disedari isterinya ditimpa malang lalu bergegas memaklumkan kepada kakakku. Ambulan terpaksa dipanggil kerana mak tidak boleh bergerak langsung kesakitan.. kasihan mak..

Seketika kemudian kami dimaklumkan memang mak mengalami patah tulang pinggul. Perasaan ku sukar untuk digambarkan tatkala mendengar berita itu. Sah.. mak memang patah.. kasihan mak .. hanya kasihan yang aku mampu .. Mak perlu dibedah untuk menggantikan tulang yang patah dengan "tulang besi" ciptaan manusia tapi segalanya bergantung kepada kestabilan mak. Tekanan darahnnya, jantungnya, paru-parunya.. ditambah pula dengan faktor umur mak yang sudah lanjut 74 tahun segalanya agak membimbangkan. Hanya doa yang mengiringi..

Pembedahan dijadualkan 7 hari lagi.. lamanya kurasakan tempoh itu. Seksa aku melihat kaki mak diikat dan digantung dengan pemberat daripada botol air 15 paun untuk mengurangkan sakitnya. Perlukah di usia emasnya mak menanggung kesakitan yang begini tapi sebagai seorang muslim aku akur dan redha ketentuan Ilahi.. Pasti ada hikmahnya disebalik keperitan ini. Mungkin Dia nak menyuci dosa mak kerana apabila Dia menurunkan sakit dan kita redha kepadanya maka diampunkan dosa-dosa.. Kami dimaklumkan bahawa kebenaran untuk pembedahan ini dikategorikan sebagai "high risk consent" atau berisiko tinggi disebabkan faktor usia mak yang dah lanjut ditambah pula keadaan jantungnya yang sedikit lemah. Aku tak pasti sejak bila mak mula ada masalah jantung tapi menurut doktor bacaan jantung mak rendah daripada orang biasa. Mungkin organ 74 tahun sudah mula menampakkan tanda-tandanya..

Hari berganti hari.. Menanti hari pembedahan sambil berdoa semuanya berjalan lancar. Paling penting keadaan mak sendiri. Akhirnya hari yang dinanti tiba juga dalam kepayahan mengharungi hari-hari sebelumnya. Paling terasa setiap kali muka mak berkerut menahan kesakitan. Mak yang aku kenal bukanlah orang yang mudah mengadu sakit tapi apabila jelas kerutan di wajahnya aku pasti dia sedang menahan sakit yang teramat sangat. Sabar mak, bacalah apa-apa doa yang mak teringat atau terlintas di kepala.. semoga sakit ini membawa keberkatan kepada mak.

Malam sebelum pembedahan mak tak tidur lena asyik beralih membetulkan kedudukannya. Mungkin resah, mungkin risau. Aku yang menemankan mak malam itu juga tak tidur lena sebenarnya hanya mataku yang pejam tapi fikiran sesekali menerawang entah ke mana. Bermacam perkara yang aku fikirkan.. Jika diletak diriku di tempat mak belum tentu aku sanggup menghadapi dugaaan ini setabah hati tua mak. Mungkin aku akan meraung kesakitan setiap kali jururawat membetulkan kedudukan kaki yang mengalami patah pinggang .. tak seperti mak yang hanya mengerutkan wajah dan merintih perlahan. Malam itu sesekali mak memanggil minta itu ini..

Akhirnya pagi keramat itu tiba juga.. Jururawat menyiapkan mak untuk pembedahan seawal jam 6 pagi. Gigi palsu mak ditanggalkan. Terserlah ketuaan wajah seorang mak yang sudah puas melalui liku-liku kehidupan dunia, pelbagai onak duri kesengsaraan. Ketika bantal yang menjadi pelapik kakinya selama ini ditarik keluar dan diganti dengan pelapik pembedahan mak merintih kesakitan. Aku hanya mampu duduk di satu sudut memegang buku pilihan doa-doa yang menjadi temanku semenjak mak dimasukkan ke hospital dan membaca apa yang termampu. Semoga mak mendapat fadilatnya, semoga mak dikurangkan sakitnya, semoga mak selamat menjalani pembedahan berisiko tinggi ini, semoga mak masih ada bersama kami selepas ini, semoga kami masih boleh membalas jasa mak.. semoga itu semoga ini… Ya Allah hanya kepada Mu kami serahkan.. sayup-sayup aku masih dengar suara mak merintih sakit sambil sesekali dia bersuara bertanyakan berapa lama kah lagi sebelum tiba masa pembedahan. Mungkin kesakitan yang dialami mengatasi ketakutan menjalani pembedahan. Ketika mak disorong ke bilik pembedahan, aku cuba sedaya upaya menahan air mata tapi ia mengalir jua. Hanya doa mengiringi mak.

Penantian kira-kira 5 jam berakhir jua. Mak disorong keluar dalam keadaan separuh sedar.. ubat bius masih ada. Mak.. kasihan mak.. Hanya satu perkataan yang aku pasti mak sebut.. "sakittt". Sabar mak, zikir, baca apa-apa doa yang mak teringat.. Sakit ini dari Allah, Dia yang akan menyembuhkan.. Aku difahamkan mak boleh mengawal kesakitannya kerana masih dalam ubat bius. Hanya doa yang ku panjatkan. Malam tu aku terpaksa balik kerana perlu bekerja keesokan harinya. Mak aku tinggalkan dalam jagaan kakak iparku. Dialah yang terbaik untuk menjaga mak dalam keadaan ini kerana bidang kerjayanya bakal memudahkan segala. Terima kasih kami ucapkan, jasa dan budimu akan kami kenang. Keesokan harinya, ketika aku menelefon bertanyakan khabar mak, dari corong sebelah sana telefon aku dapat berita mak mengalami sakit yang teramat sangat, ubat biusnya sudah hilang kesan, mak menggelupur kesakitan, meracau-racau tidak tentu arah, membaling bajunya dan pelbagai tindakan pelik yang hanya mendefinisikan satu perkataan .. sakit !!!!! Hanya jasad ku berada jauh lebih 100 kilometer daripada mak tapi jiwaku merasa sakitnya mak..

Kedaan mak selepas pembedahan lebih baik daripada sebelum pembedahan dari satu segi. Patah tulang pinggulnya telah dirawati, telah diganti dengan ‘tulang besi’. Hebat sungguh teknologi ciptaan manusia. Tulang ciptaan Allah mampu digantikan.. aku akur hanya dengan izin Mu ya Allah semua ini mampu direalisasikan. Kami hanyalah beraksi di pentas sementara Mu ini juga dengan izin Mu..saksikanlah lakonan kami ya Allah selama yang Kau tetapkan untuk kami beraksi..

Hari ni sudah 15 hari berlalu.. mak bukan lagi mak yang dulu yang cergas ke sana kemari, buat itu, buat ini.. mengemas laman, mencabut rumput-rumput liar di laman, mengawasi kesegaran pokok-pokok bunganya dalam pasu yang tersusun kemas di sekitar laman, memanjat tangga atau paling tidak bangku mengelap tingkap cermin yang berhabuk, mak yang tak pernah ketinggalan ke surau setiap malam untuk berjemaah, ke sana sini bergerak aktif dan itu dan ini dan itu dan ini.. Mak kini hanya terbaring lesu, tidak mampu bergerak sendiri. Kaki mak sebelah belakang paha yang dibedah sakit sungguh nampaknya. Kencing berak mak bukan lagi sendiri, kencing berak mak kini dibantu dan hanya di dalam besen yang diletakkan di atas kerusi rodanya. Mak kini kencing dan berak di kerusi roda?? Pelik bunyinya untuk seorang mak yang aku kenal. Tapi inilah ketentuan Ilahi. Nasib mak setakat ini. Apakah nasib kita, nasib aku ??? Tak tahu lagi tapi inilah nasib mak di usianya 74 tahun. Aku lihat mak seperti patah semangat, semangat jiwa kentalnya seperti direnggut. Mak fikir jauh agaknya.. Mungkin mak membayangkan dia takkan mampu berjalan lagi sampai bila-bila. Itu yang mungkin menghilangkan selera makan mak sehingga setiap kali makan hanya 2 sudu. Mak, itulah juga persoalan yang bersarang dalam hatiku tapi hanya doa yang aku termampu..semua ini kerja Dia..

Anak-anak mak yang ramai ni dah mula meluahkan reaksi masing-masing dengan perkembangan mak. "mak tak ada inisiatif diri nak bangun dan berlatih sendiri, hanya harapkan bantuan orang sahaja" "kalau macam ni sampai bila pun tak boleh berjalan" "asyik berbaring saja, berjalan tak mahu langsung" kalaulah mak tahu.. kalaulah mak dengar tentu mak sedih. Perut mak tidak saja-saja memboyot sembilan kali untuk melahirkan insan yang melahirkan kata-kata seperti ini. Aku juga bukanlah malaikat yang sempurna, suci daripada sebarang dosa, aku hanyalah insan biasa yang di benak hatiku sesekali terdetik juga persoalan adakah benarkah kata-kata itu?? Benarkah mak tak berinisiatif ?? Atau wahai anak-anakku, emak mu ini memang tidak mampu walaupun hanya untuk menggerakkkan kaki. Aku jadi insaf bila mengenangkan mak yang tak pernah memijak tangga sekolah dek kerana kemiskinan mana kan faham perkataan inisiatif. Berat perkataan ini untuk dilemparkan kepada mak rasanya. Lantas terserlah lah kebenaran kata pujangga "seorang ibu mampu menjaga sepuluh orang anak tapi sepuluh orang anak belum tentu mampu mejaga seorang ibu" Alhamdulillah .. Tuhan beri peluang kepadaku untuk melihat semua ini didepan mata, bukan sekadar mendengar atau terbaca di mana-mana. Di manakah peranan aku ?? Mak, maafkan aku, aku teralpa dengan hukum dunia.. lakonan dunia.. cerita kerjayaku yang kehabisan cuti tahunan. Itulah alasanku mak mengapa aku tak dapat mengambil cuti untuk menjaga mak. Tapi mak, insyallah aku akan balik setiap minggu untuk menjaga mak, menguruskan sedaya yang aku mampu. Maafkan aku mak, aku terikat dengan peraturan dunia.

Di saat ini di ketika ini aku masih memikirkan tentang mak, mak, mak, dan mak. Ya Allah hanya pada Mu kupanjatkan doa.. Adakah apa yang Engkau bentang dan hidangkan kepada kami ini satu lautan pahala untuk kami kaut ya Allah.. Adakah Engkau sedang memberkati kami dengan peluang membalas jasa seorang ibu ya Allah ?? Ya Allah adakah Engkau sedang meletakkan kami di persimpangan pahala dan dosa di mana Engkau tinggaIkan kami untuk memilih simpang sendiri ?? Ya Allah … gerunnya aku dengan ujian Mu. Luluskanlah aku Ya Allah..

Kalau menikut kata doktor pesakit kes macam mak selepas tiga hari sudah mampu berjalan.. memang tidak seperti sebelum dia jatuh sakit tapi sudah sepatutnya mampu berdiri dan berjalan sendiri menggunakan tongkat. Kesakitan memang tak boleh dielakkan tapi untuk kebaikan jangka masa panjang sebelum urat dan otot menjadi keras sehingga lebih menyukarkan keadaan, lebih baiklah mak sakit sekarang daripada mak langsung tak boleh bergerak nanti.. Mak sebenarnya boleh.. Memang perkataan sakit tak pernah lekang dari bibir tua mak tapi mak juga memberikan kerjasama yang baik apabila diajak melakukan pergerakan seperti bangun berjalan, duduk, menggerakkan kaki, jari jemari kaki bagi memastikan pengaliran darah dan mengecas kembali organ-organnya yang dah berehat melebihi dua minggu ini.

Walaupun di malam hari nya akan kedengaran rungutan mak mengenai kesakitan yang dia perlu tanggung kerana anak-anak yang menyuruh dia melakukan aktiviti itu ini. Kerana anak inilah aku aku sakit urat belikat, kerana anak itulah aku sakit kaki, anak sinunlah yang suruh aku duduk atas kerusi roda dan itulah dan inilah.. Mak hari ini bukan mak yang biasa. Segalanya serba tak kena, semuanya serba tak betul. Ya Allah, inikah dugaan Mu kepada kami ?? Patutkah aku ikut kata amarahku dengan karenah mak dengan menganggap mak ini mak yang biasa yang dah aku kenali sepanjang hidup aku yang tiba-tiba berubah perangainya atau mak ini mak yang lain, mak yang patah hatinya, patah semangatnya, luruh kentalnya.. Ya Allah pandulah aku agar pahala yang Kau bentangkan tidak aku mengutip dosa darinya.

Jauh di sudut hatiku aku menadah tangan kepada Yang Maha Esa.. Ya Allah aku redha dengan dugaan yang Engkau berikan ini tapi aku memohon kepadamu Ya Allah, kuatkanlah hatiku menempuhnya.. sembuhkanlah ibuku, hilangkanlah sakitnya, pulihkanlah dia seperti biasa, berikanlah aku kesempatan untuk bersamanya lagi dan membalas jasanya… berilah kegembiraan dan sejahtera kepadanya amin amin ya rabbal alamin…..
posted by Penulisan2u @ 5:40 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
52 Comments:
  • At 16/11/09 7:13 PG, Blogger Daniera said…

    kisah benar kah? kesian kalo tgk org y kita syg sakit. tabahlah

     

  • At 16/11/09 5:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sye penah rase menjaga nenek tersyang sye....
    alhamdulillah nenek sye kembali mcm dulu lagi....
    kena bnyakkan bertawakal kepada Nya n Bersabar.....

     

  • At 17/11/09 3:04 PTG, Blogger SyUhAdA said…

    aah...
    mcm kisah bnr jer....
    i2lah pgorbnn sorg ank...
    kta perlu mghargai jsa mak kta...
    huhuhu...
    rndunya kat mak ak...

     

  • At 20/11/09 10:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    minitis air mata....mampukah keadaan yg sama ditempuhi oleh ak...kdg2 trpk sama ada mampu kah ak bersabr andai mak brpeanagi seperti i2...atau ak pn akn jd seperti anak2 yg laen...
    yg membuktikn kebenaran bahawa 'sorg mak mampu menjaga,10 org ank...tp 10 org ank blm tntu dpt menjaga sorg mak'.
    -nnoraini-

     

  • At 20/11/09 10:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sesiapa yang tidak menghormati orang tuanya, tidak akan di hormati di mana-mana

     

  • At 22/11/09 8:44 PTG, Anonymous blev said…

    cte nei memberi kite kesedaran,kite sbg ank perlulah menghormati org tua kite walau keadaan mcmne pum...

     

  • At 23/11/09 1:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni kisah ni kisah benar ke?? aku pun pernah jage opah aku, tapi skang opah dh xde.. mmg kene byk sabar ar mase jage org tua. sedih bile org yg kite sayang dh xde..

     

  • At 24/11/09 12:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kisah ney ade pengajaran,,
    mbuatkan ku teringat kat mak yg tersayang,,
    tbe2 tpikiq bagaimana agaknye pd usia ku yg akn dtg kelak,
    =(
    anyway cite ney bez,,cume pnjgkan lagik cerpen ney
    ty

    ina2507@yahoo.com

     

  • At 29/11/09 10:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud story....
    blh tbhkan ati ak tuk terus jge mak ak....
    thankz.....

     

  • At 9/12/09 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aah cam real..
    penulis menjiwai watak..
    very nice,,
    erm mse sy bce ni,sy still lam healin process,kaki kiri patah,,da 5 bulan ta sembuh2 ag tp parents sy ta stop na sembuhkn sy,,
    insyaallah one day sy akn jge parents cmne parents jge sy,,
    thanx penulis,menusuk kalbu ayat2 anda

     

  • At 14/12/09 6:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seorang mak leh jaga ank yg ramai kn?? anak lum tntu leh jga mak seorg..cite ni mmg ad berlaku dalam dunia realiti ni kn...mmg bgusla cite ni..semoga penulis berusaha lagi tau..

     

  • At 16/2/10 12:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ibu...aku sayang padamu....

     

  • At 22/2/10 9:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgs cter nie...ade pengjrn...mmg btul pn sorng mak bleh menjg anknye yg ramai tp anknye plak xleh nk jge maknye sorng....cter nie bnyk menyedarkn ak pengorbanan seorng insn yg diglr IBU

     

  • At 26/2/10 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i think nih cerita sebenar...
    might be wrtter nih semasa die menulis cerpen ni,dier sedang menghadapinya...

    cerita nih betul2 membuat aku terasa....
    pagi tadi dier yang kejut aku bangun pagi... mcm pagi2 selalu masa aku sekolah dulu... sekarang dah duk jauh ni, dah xder mak kejut pagi setiap hari...
    biler bace cerpen ni, ingat jer katmak... apa yang mak ngah wat sekrang ek????????

     

  • At 1/3/10 6:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam....cerpen nie ok.boleh digunakan untuk mengajar.macamana nak muaturun ye.

     

  • At 30/3/10 12:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    http://www.rm20segera.com/?r=rehan88

     

  • At 30/3/10 12:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    http://www.rm20segera.com/?r=rehan88

    sebarang pertanyaan boleh mesej ke 0133104358 atau emel ke buxomtales@yahoo.com

     

  • At 3/4/10 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sume cite bkaitan ngan mak abah aku sedey..mereka xde pganti..aku slalu jauh ngan mereka..balik ms cuti jek..tp aku syg mereka..syg sgt..byk kan lah penulisan mcm ni..bg ksedaran pd manusia yg bgelar anak..sayangi mak abah sampai bile2

     

  • At 7/4/10 5:06 PTG, Anonymous mila said…

    sedehnya...menjaga org tua yg sakit memg memerlukan kesabarn,tambah2 diusia emas..akal mereka dah kembali kepada akal kanak2 tadika...smua serba x kena..rasanya ini true story kot..anyway..sama2lah kita berdoa agar kita smua menjadi anak2 yg membahagiakan ke2 ibubapa dalam apa keadaan sekali pun...InsyaALLAH

     

  • At 13/4/10 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memg betul2 best...
    real j time buat pmbedahan 2,sbb sy pn prnh alami jgk..
    gnti "tulang besi"..thnks

     

  • At 26/4/10 2:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sehebat dugaan yaang aku lalui sekarang..tapi ku korbankan kerja demi ibu tersyang....umi..i love u so much...ku sanggop korban ape saje demi mu umi...

     

  • At 9/5/10 6:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kisah ni membuatkan aku terfikit sejenak..
    banyak pengorbanan yang seorang ibu berikan tak mampu dibalas oleh anak2..
    bile baca kisah aku teringatkan mak aku..
    betul2 menyentuh hati kisah ni..
    goob job..!!

     

  • At 13/5/10 8:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam....emak..kasih sayangnya tiada gantinya....sebagai anak wajib ke atasa diri kita....mengambil berat akan dri mereka....walau jauh macamanapun kita....jenguk2lah....call lah selalu...sesibuk mana ngan family kita ngan husband or isteri kita,,,,ibu jangan lupa...syurga di bawah tapak kai ibu...ingat segala pernuatan kita bagaikan roda...hari ini kita buat kat ibu kita....suatu hari nanti kita pulak...dibalas oleh anak2 kita,,,berbuat baiklah pada ibu...mak...chek sayang mak....

     

  • At 19/5/10 11:09 PG, Anonymous syasya said…

    cite ni cedihlah gak bab mak dia dah x boleh bangun
    tapi dlm banyak2 anak dia
    kenapa 1 je yg jaga mak dia
    yg lain tu mane dah mampos?
    emak diorg yg membesar kan diorg
    tapi kenapa depa x mau jaga?

    tq kepada penulis bab buat cite yg menyayat ati ni

     

  • At 7/7/10 7:24 PTG, Anonymous fatimah said…

    amin....semoga kita semua menjadi dijauhkan daripada menjadi anak derhaka..

     

  • At 16/7/10 7:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita ni btul2 mnghayat hati...
    nmun crita ini blum tntu mmberi kkuatan kpda ssiapa yg mnghdapi situasi yg sama..
    mnjga seorg ibu yg tua bkn ssnang yg dsngka..
    ssunguhnya ia mmerlukan ksbaran yg tnggi..
    smoga kta akn mnjdi seorng ank yg sbar mnjaga orng tua..
    jdilah ank yg solehah yg mmbantu ibubpa kita di akhirat...
    ....amin....

     

  • At 27/7/10 2:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kdang2..kita sendiri pelik..knape kalo mak org kita syg..tp bile kene batang idung mak sendiri dibiarkan..adilkah idup ini..teringat pada mak..cepatlah minta ampun..xkira..kita salah @ tidak..syurga di telapak kaki ibu..
    -Azizah-

     

  • At 10/10/10 10:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best

     

  • At 7/11/10 5:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    klo pun ni bkn kisah sebenar dr penulis,,tp citer ni mmg ad berlaku dlm khdpn seharian kan..??

     

  • At 20/11/10 12:53 PTG, Anonymous DuniaMai said…

    Mai harap Mai takkan jd anak yg drhaka n still anak slehah yah!

     

  • At 24/11/10 3:26 PTG, Anonymous KH said…

    sedih citer ni..Penulis berjaya menjiwai watak..teringat kenangan bersama arwah ayah.. Alhamdulillah, anak2 sempat menjaganya dikala dia terlantar sakit..

     

  • At 24/11/10 6:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpn nie best..
    boleh menginsafkan diri...

     

  • At 4/12/10 9:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita yang menyentuh hati..semoga dpt mmberi kesedaran kpd anak yg terlupa tanggungjawab sebagai anak..

     

  • At 4/12/10 5:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tanpa ibu sapalah kita...

     

  • At 28/12/10 10:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Curahkanlah spenuh kasih sayang dan ketaatan utk ibu dan ibu dan ibu.kemudian bapa..dan seterusnya barulah untk insan2 lain..
    -tulip-

     

  • At 10/1/11 8:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeynya cte niy..hrgailah ibu bpa kita smntra mreka msih ada..

     

  • At 13/3/11 2:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    serius, best arr..
    meruntun aati,,
    smbung arr lg kalo bleh..:)

     

  • At 21/3/11 5:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...sedih cite ni..wat ms skrg aku tgh menjaga abah yg skt n x le nak bgn.walaupun sakit tp mulut dia x cm org sakit,ada je yg x kena nya?x tau cm ne nak sabar ngan kerenah abah....semua org pun ckp cm tu.jg org tua selagi masih ada hayat mereka tp bila kita btl2 menghadapi nya boleh ke kita bersabar?

     

  • At 15/4/11 2:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so bad..xnmpk pn kat ksih ank..

     

  • At 8/5/11 1:15 PG, Anonymous chesse cake said…

    ary an hari ibu..s0 i na ucpkn SELAMAT HARI IBU TOK SEMUA IBU2 DISELURUH DUNIA...
    ^_^

     

  • At 1/6/11 10:28 PTG, Anonymous su said…

    Sungguh sedey citer newh...benarlah kate org..bile ibu nk melahirkan kite bertarung nyawa,...nak membesarkan pule..sanggup bekorban ape saje...kpda ibuku...kasih sayangmu tiada tandingannya...walau diganti ditangan emas & permate....terlalu menyayangimu ibuku...

     

  • At 17/6/11 9:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kasih & pengorbanan seorang ibu tidak ternilai..
    karya yang baik..
    menceritakan pengorbanan & penderitaan insan yang bernama ibu..

     

  • At 30/6/11 8:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ini kisah bnr ke rke aje..
    tpi pngrbnan ibu tiada halangan....

     

  • At 16/9/11 7:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmmm...ush yg bgs..
    sememangnya pngrbnan seorang ibu xdpt dbyr...
    sepuluh org ank blm mampu mnjg sebaik seorang ibu mnjg sepuluh mrk....

     

  • At 27/9/11 8:34 PTG, Anonymous adamia said…

    cerpen yg mungkin berdasarkan realiti hidup yang penuh pengajaran..

     

  • At 16/10/11 12:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    banyakkan bersabar....sementara org y kta syg masih ada...sabar...., pgorbanan seorang ibu t'lalu besar....nnt bila dh xde bru t'rasa...

     

  • At 10/11/11 11:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam,ok ape citer nie..harap-harap lepas ni ade lagi citer best dari akak...

     

  • At 15/3/12 8:52 PTG, Anonymous Akmal_98 (Zack) said…

    slm,ceriter nie best sbb bnyk memberi pengajaran kpd semua org

     

  • At 6/6/12 7:06 PTG, Anonymous ct said…

    salam.. kadang kala apa yang kita lalui menjadikan kita seirang yang tabah.. cerita ni sebenarkan mengingatkan saya pada mak sya yang mengalami [erkara yang sama..sangat terharu..

     

  • At 22/6/12 3:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kisah ni hampir sama dengan apa yg sy lalui....bezanya Allh lebih sayangkan emak...Sy sempat jaga hanya sekejap jer...Harap kisah ni dapat beri uktibar utk semua

     

  • At 10/10/12 11:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni telah mampu menitiskan air mataku,
    terkenangkan nenek, beginilah permulaan penyakit nyanyuk,
    marah2, semua x kena,
    jadi bnykkan sabar wahai anak2 cucu,

     

  • At 24/11/13 1:29 PTG, Anonymous obat penyakit jantung said…

    cukup menarik sekali.thanks infonya.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group