BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 10, 2009
Cerpen : Mencari Jannah
Nama Pena : kelopak mawar

Jennie menyisir rambut ikal miliknya dengan rapi. Berhias sederhana sebelum keluar rumah. Beg biru polosnya digantung di bahu kirinya. Udara pagi yang nyaman berhembus lembut menampar pipi mulus miliknya. Jennie menarik nafas sedalamnya, menikmati kedamaian pagi. Langkah diatur keluar dari kediaman menuju destinasi yang dihajati.

'Dia lagi,' Jennie monolog sendirian melihat kelibat jejaka melayu di hadapannya. Jennie buat-buat sibuk melayan kanak-kanak di hadapannya. Kanak-kanak itu kelihatan leka dan gembira dengan mainan mereka.

Johan menghampiri Jennie yang kelihatan khusyuk melayan ragam mereka. Di tangannya terdapat bungkusan polisterina. Menghampiri kedudukan Jennie dan kanak-kanak tersebut.

"Selamat pagi, Jennie. Ini makanan untuk kamu."

"Selamat pagi, tak mengapa, saya dah makan sebelum datang ke sini. Tak perlu susah-susah."

Jennie berdalih. Tidak mahu terlalu rapat dan termakan budi dengan Johan. Johan senyum cuma menampakkan lesung pipit di kedua belah pipinya. Jennie mengalih perhatiannya kepada kanak-kanak di Asrama Darul Ehsan (ASDEH), penempatan khusus untuk anak-anak yang kehilangan ayah dan ibu serta tidak berkeluarga.

"Ini bukan dari saya, saya cuma sampaikan arahan dari Puan Rosmah di sana. Dia suruh saya beri pada kamu. Tinggal kamu sorang saja yang tak jamah makanan yang dia bawa. Nah, ambillah. Tak mahu saya nak ke sana dengan makanan ni lagi."

Johan mengunjuk polisterina di tangan. Matanya mengerling ke arah Puan Rosmah tidak jauh dari tempat mereka. Kelihatan Puan Rosmah tersenyum ke arah mereka. Jennie tiada pilihan, diambil bungkusan polesterina di tangan Johan.

***


"Saya tidak kata ajaran agama yang kamu anuti itu salah, tetapi tidak juga saya kata agama kamu itu benar."

"Jadi, kamu nak kata agama kamu itu benar dan agama saya ini salahlah, begitu?"

"Tidak juga, seperti yang saya katakan tadi," Johan senyum melihat kemarahan gadis cina di hadapannya. Berjaya memancing kemarahan gadis ini merupakan kemenangan buat dirinya.

Wajah Jennie merona merah, geram dengan hujahan Johan yang baginya sengaja mencipta provokasi. Belum pernah lagi mana-mana insan yang memprovokasi dirinya seperti yang dilakukan oleh Johan. Kali ini, isu yang dibahaskan amat sensitif bagi Jennie. Johan cuba mempertikai agama nenek moyangnya, agama suci milik Jesus Christ yang berkorban buat umat Kristian, mengorban diri untuk disalib bagi menghapuskan dosa-dosa pengikutnya.

Teringat kepada Jannah, wanita pertengahan 30-an yang dikenali semasa di Damai Therapy. Berbeza sekali dengan Johan yang baginya sengaja mahu memburukkan agama suci pegangan biblenya. Jannah, wanita yang lembut, tidak memprovoknya dengan soalan-soalan peluru berpandu seperti Johan.

"Kalau benar kamu kata ajaran kamu itu benar, mengapa saya lihat masih banyak berlaku ketidakadilan dalam agama kamu? Wanita masih lagi teraniaya. Kaum wanita ditindas dalam segala hal termasuk pembahagian harta, hak isteri dalam perkahwinan, dan banyak lagi, kalau saya sebut, tak terlarat kamu nak membidasnya," ujar Jennie sinis.

"Cara kamu ni seperti menyokong SIS sahaja."

"SIS juga dimonopoli oleh orang Islam bukan? Nampak, agama yang kamu kata sempurna itu pun banyak perpecahan pendapat," pantas Jennie membidik sasaran. Johan masih tenang, senyuman terpamer di wajahnya.

'Dakwah itu sasarannya manusia. Halangannya adalah syaitan dan nafsu. Dakwah itu suatu tugas. Upahnya adalah ujian yang mendatang. Ia bukan jalan yang senang, pendakwah pasti teruji. Justeru, bersabarlah. Apa-apa sahaja yang bakal melintang di jalan dakwahmu, bersabarlah'

Johan masih ingat ungkapan gurunya semasa menuntut dahulu. Itulah yang dipegangnya kini untuk menyuburkan hati gadis di hadapannya dengan nilai dan akidah Islam.

***



Jennie masuk ke Damai Theraphy dengan senyuman yang tidak lekang di bibir. Di tangannya dua buah beg kertas digenggam erat. Penyambut tamu tersenyum melihat Jennie. Acapkali gadis cina itu menggunakan khidmat di Damai Theraphy membuatkan dia mudah dikenali.

"Busy? Seperti biasa," Jennie ramah menyapa gadis berkebaya pendek di ruang penyambut tamu.

"Hari ni kurangla amoi. Sebentar ya, dia masih ada customer."

"Ok, saya tunggu di sini," Jennie melangkah menuju ruang menunggu. Dibelek majalah yang sedia ada. Beberapa ketika, kelibat seorang lelaki keluar dari bilik rawatan. Jennie pandang sekilas. Bingkas bangun apabila penyambut tamu menggamit.

"Buat apa tu?" Jennie menjuih bibirnya pada lelaki yang keluar.

"Buat urutan dengan bekam, Kak Jannah dah clear, pergilah masuk dalam."

Jennie melemparkan senyuman sebelum bergegas menuju ke bilik yang tersedia dengan beg kertas yang masih di tangannya. Kelihatan Jannah sedang merapikan ruang terapi. Tersenyum melihat kehadiran Jennie.

"Jennie, lama tak datang, sekejap ya, akak pergi ambil salinan, Jennie tukarlah baju dulu," tangan Jannah ligat menghidupkan lilin aromaterapi di sekitar bilik. Warna ungu gelap yang melatari bilik serta susun atur yang diilham dari Bali membangkitkan kedamaian dan ketenangan, sesuai dengan namanya, Damai Theraphy.

"Kak Jannah urut sedaplah, saya suka." Jannah yang khusyuk menyudahkan urutan di kaki Jennie tersenyum cuma mendengar pujian Jennie tiap kali dia mampir ke situ. Ajaran Tok Wan suatu ketika dulu sewaktu dia masih sunti membuahkan kemahiran yang menjadi punca rezekinya kini.

"Ini saja yang akak mampu buat Jennie, kerja lain manalah pandai. Tak macam Jennie, kena rebut peluang belajar tinggi-tinggi, nanti boleh dapat kerja bagus, taklah macam akak ni.."

"Tak mey, tak ada akak tak bolehlah saya buat urut-urut macam ini. Nanti saya sudah kerja ada bisnes sendiri tolong akak buka bisnes urut sendiri mey.. manyak untung akak dapat nanti."

Jannah tergelak dengan ujaran Jennie. Jennie siap berpakaian setelah sessi urutan selesai. Jannah masih tekun merapikan sudut terapi yang digunapakai sebentar tadi. Rutin yang biasa dilakukannya sejak 2 tahun yang lalu.

"Kak Jannah, ini saya ada bawa hadiah untuk akak.."

Jennie mengunjuk bungkusan kertas yang dibawanya. Jannah teragak-agak untuk mengambilnya. Dengan isyarat mata, Jennnie meminta Jannah melihat isi di dalamnya.

"Akak tak boleh terima ni Jennie," Jannah menggeleng. Jennie hanya tersenyum.

"Haiya. Tak payah malu-malu sama saya, saya ikhlas mahu tolong kakak Jannah, Ambil ya buat Khadijah sama Umar. Sudah lama tak jumpa sama diorang la."

"Terima kasih Jennnie," Jannah merangkul erat gadis cina di hadapannya. Mutiara putih jatuh berjuraian di kolam matanya. Jennie tersenyum, menepuk lembut bahu Jannah.


***


Malam gelap pekat menyelubungi alam. Hanya kelihatan lampu-lampu di tepi jalan yang disediakan oleh kerajaan di jalan tertentu menerangi kawasan. Jannah menyusuri denai menuju kediamannya. Dari kejauhan, kelihatan sebuah rumah usang yang hampir rebah di bumi. Kelihatan remang cahaya dari dalam rumah tersebut.

'Umar dengan Khadijah tak tidur lagi,' desis hati Jannah. Menapak menaiki rumah perlahan-lahan. Tidak mahu mengganggu Umar dan Khadijah yang mungkin sedang menelaah pelajaran, fikirnya.

Krak. Pintu dibuka. Berdicit bunyi papan usang yang tidak teratur susunannya saat Jannah membuka pintu. Khadijah menyedari ibunya sudah pulang bingkas bangun dari duduknya. Menyalami Jannah sebelum ke dapur untuk mengambil segelas air. Umar yang terlena sebentar dengan buku sebagai pengalasnya bangun memisat mata. Jannah menghampiri anaknya, mencium ubun kepala Umar, sambil menutup buku yang dialasi Umar.

"Untuk Umar," beg kertas yang dipegang diunjukkan kepada Umar. Umar bingkas bangun melihat isi di dalamnya. Gembira dengan pakaian yang diperolehinya.

Khadijah yang menuntun gelas dari dapur hairan dengan telatah Umar. Dihulur air buat Jannah. Jannah mengunjuk beg kertas kepada Khadijah. Khadijah menyambut kehairanan. Dijenguk isi di dalamnya.

"Kak Jennie hadiahkan untuk kamu," Jannah meneguk air di tangannya perlahan-lahan.

Khadijah meletak beg kertas di sisi. Mengurut lembut bahu ibunya. Jannah diam, memejam mata sambil menikmati urutan anak gadisnya.

"Kak Jennie baik ya ibu, tak macam Cik Seman dengan Mak Piah tu," Khadijah membuka mulut. Jannah yang asyik diurut membuka mata.

"Jahat-jahat mereka pak sedara dengan mak sedara kamu juga. Ada dia ke mari tadi,"

"Ada, dia minta bayaran tapak yang kita duduk ni ibu," Jannah bungkam mendengar kata-kata Khadijah. Dipejam matanya untuk melupakan segala yang terkusut di mindanya. Umar masih lagi gembira menggayakan baju barunya sementara Khadijah masih tekun mengurut ibunya yang keletihan.

***


"Kenapa Umar? Kenapa kamu menangis ni? Cakap dengan ibu, kenapa?"

"Kawan sekolah ejek Umar ibu. Mereka kata Umar tak boleh ikut majlis kat sekolah. Bekalan yang ibu sediakan katanya tak halal. Umar malu ibu," Umar menangis teresak di pelukan Jannah.

Hati Jannah bagai dihiris semilu. Apalah yang difahami oleh anak sementah Umar. Mencari rezeki dengan tarafnya yang rendah, hanya di Damai Theraphy yang mampu membuatkan dapurnya berasap setiap hari.

"Ibu, betul ke kata mereka kerja ibu kotor, tak boleh makan duit hasil kerja ibu," Jannah senyum kelat. Diusap rambut Umar. Anaknya masih belum mengerti rencah hidup dunia.

"Umar sayang ibu kan, jangan peduli kata orang, yang penting Umar mesti jadi anak yang baik untu ibu, baik untuk Kak Khadijah, sebaik Umar sahabat nabi. Umar sayang ibu tak," Umar menganggukkan kepalanya berkali-kali. Jannah senyum melihat telatah anaknya.

"Kalau sayang, Umar jangan nangis-nangis lagi ya sayang," Jannah mendakap Umar. Setitis mutiara putih gugur di tubir matanya. Demi anak-anaknya, Jannah rela dicaci dihina, namun hatinya lelah melihat anak sendir dihina. Mana adilnya manusia kini?

"Hai, tak cukup ke dengan mengurut jantan, dok menjual kuih pulak."

"Tak jadilah beli kuih kat sini, takut-takut kena buatan orang. Yelah, air tangan orang tak suci ni bahaya, nanti dijampinya semua lelaki kat kampung ni pulak."

"Nah, takkanlah nak jual mahal kot, lelaki kat pekan tu bolehnya kau layan, takkan aku
sekampung pun kau nak berkira."

Sinis panggilan penduduk di tempatnya tentang kerjaya yang dipilih Jannah masih terngiang di telinga. Aku hanya mengurut, bukan menjual diri.

"Mengurut tu bukankah kau ulit setiap tubuh badannya. Kau tu perempuan, urut lelaki kau tak rasa malu ke? Mula-mula mengurut, lepas tu? Mazhab mana yang ajar kau ni?" Masih diingat marahnya imam kampung apabila pekerjaannya dipertikai.

Imam yang selama ini banyak membantunya semenjak kematian suaminya kini mula berpatah arang berkerat rotan dengannya. Jannah benar-benar tertekan dengan situasi. Mujur iman masih membelenggu diri, masih diingat akan kedua anaknya yang sedang membesar. Tekanan yang dihadapi membuatkan Jannah kini selesa meminggirkan diri dari aktiviti kampung. Tidak mahu hatinya malah yang penting hati anak-anaknya terluka.


Masih diingat dengan jelas bagaimana kedatangan Jennie ke terataknya menjadi buah mulut orang ramai. Sepanjang jalan menuju rumahnya, tidak berkelip mata-mata yang memandang, untuk mencari bahan perbualan hangat di kedai kopi nanti.

"Hai, takkanlah terdesak sangat nak cari kawan sampai cari ke pekan. Bawak cina kopet masuk kampung, nak sesatkan akidahlah tu", bicara Uda Senan sinis sewaktu bertembung. Malunya pada Jennie dengan sikap orang kampungnya yang lebih tidak beradab berbanding Jennie.

"Kalau Kak Jannah, perlu bantuan, boleh saja minta pada saya. Ini alamat tempat saya selalu pergi. Kak senang-senang boleh bawa Khadijah sama Umar," huluran sekeping kad coklat bertinta hitam diambil. Jannah terharu, Jennie sanggup menghulurkan bantuan meringankan bebanan meski mereka berlainan akidah. Mengapa imam yang saudara seakidah dengannya lebih tidak memahami situasinya. Desiran angin yang berpuput lembut menghilangkan segala keresahan yang membelenggu diri.

***


Johan meninjau kawasan asrama. Kelihatan beberapa kanak-kanak yang sedang bermain badminton di gelanggang. Beberapa orang yang lain sedang melakukan aktiviti riadah yang lain. Waktu petang di ASDEH, anak-anak diberi ruang untuk merehatkan minda dnegan beriadah. Usai solat Isyak, akan diadakan ceramah mengenai apa ertinya saya memeluk Islam oleh Ustaz Firdaus.

Kebiasaannya, para sukarelawan akan hadir untuk membantu melancarkan program. Kawasan ASDEH yang mempunyai kira-kira 100 orang anak-anak yatim piatu kekurangan tenaga untuk mendidik. Para sukarelawan yang hadir amat dialu-alukan bagi membantu pentadbiran di ASDEH.

Johan hampa. Kelibat Jennie tidak kelihatan. Kebiasaan Jennie hadir jika ASDEH memerlukan kakitangan tambahan. Mungkin Jennie masih marah dengan kata-katanya tempoh hari. Johan menghela nafas panjang.

"Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka," khusyuk anak-anak di ASDEH mendengar ceramah. Johan di belakang mendengar dengan tekun setiap yang disampaikan oleh Ustaz Firdaus.

Fikiran Johan menerawang kepada Jennie. Jennie, gadis cina yang istimewa baginya. Tidak seperti kebanyakan gadis cina lain, Jennie bermata bundar, wajahnya mirip melayu, Cuma kulitnya jelas kelihatan seperti kebanyakan bangsa cina di tempatnya. Mungkin kerana campuran dari ayahnya yang berketurunan suku Temiar di Pahang.

Jennie sangat rajin membantu perkembangan semasa di ASDEH. Johan tertarik dengan peribadi Jennie. Mungkin jika disisipkan dengan nilai-nilai Islam sebenar, hati Jennie akan terpaut pada ajaran syumul itu. Acap kali melihat Jennie membantu majlis-majlis berbentuk keagamaan yang diadakan di ASDEH, malah Jennie tidak janggal untuk memakai selendang menutup rambutnya bagi menghormati majlis yang diadakan.

'Mungkin cara yang aku tampilkan salah, tapi aku mahu Jennie seperti anak-anak di sini,' Johan masih termenung. Sehingga majlis selesai, Johan masih tidak lihat kelibat Jennie. Johan kecewa. Tindakannya membuatkan Jennie semakin jauh dari apa yang diimpikannya.

Ustaz Firdaus duduk di ruang makan yang disediakan. Johan duduk di sebelah menemani jamuan ringan yang diadakan selepas ceramah sebentar tadi. Kek lapis diambil sepotong disuakan ke mulut. Dikunyah perlahan sebelum meneguk air di cawan yang tersedia.

"Kamu ada masalah ke?"

Johan diam. Mengiya tidak, menidakkan juga tidak. Sukar untuk menepis telahan Ustaz Firdaus. Ustaz yang lebih dulu makan garam darinya pasti lebih mengetahui.

"Hari ini tak nampak ramai sukarelawan di ASDEH," Ustaz Firdaus menukar topik.

"Jennie tak dapat datang rasanya ustaz, selalu dia ada saja kalau dipanggil," Ustaz Firdaus tersenyum. Jeratnya mengena tepat. Johan yang sedar dirinya terperangkap malu dengan kata-katanya sebentar tadi.

"Dicari isteri kerana empat perkara, kecantikan, kekayaan, keturunan dan agamanya, carilah yang beragama, Insya-Allah rumah tangga akan diberkati. Nak mendidik mereka yang baru kenal agama ni ibarat bayi yang baru lahir ke dunia. Silap didikan, pincanglah masa depan."

Johan diam. Bagai baru tersedar tentang hal yang satu. Bergetar hatinya mendengar ujaran Ustaz Firdaus. Selepas menghantar Ustaz Firdaus, Johan duduk mendiamkan diri di bilik. Sepanjang malam Johan tidak tidur. Johan duduk berteleku di sejadah, memohon ampunan pada sang pencipta. Hatinya merintih sayu di saat penghuni yang lain sedang nyenyak dibuai mimpi.

Hatinya diuji dengan ujian dan ternyata dia hampir tewas dengan ujian itu. Taksubnya Johan mahu mengislamkan Jennie kerana tertawan dengan kecantikan dan keluhuran budi Jennie. Johan dikaburi dengan niat yang dipesongkan dari hatinya. Malam itu menjadi saksi anak Adam menangisi kesilapan yang dilakukan.

***


Jannah mengikuti Jennie menyusuri jalan bertar di hadapannya. Lima minit perjalanan, Jennie berhenti, menoleh dan senyum ke arah Jannah.

"Mari," Jennie menarik tangan Jannah mengikutnya. Jannah yang terkejut hanya mengikut rentak Jennie. Mereka memasuki pintu pagar berwarna putih. Di hadapan pintu utama, berdiri seorang wanita memakai pakaian serba hitam bertutup di kepala. Wanita itu menyambut kedatangan mereka dengan senyuman yang mesra.

Ruang bilik yang dipenuhi kerusi kelihatan lengang. Di kiri dan kanan dinding penuh kelihatan lukisan abstrak dan patung pelbagai bentuk. Jannah berasa janggal sekali berada di dalam kawasan itu. Tangannya yang tidak lepas di genggaman Jennie sudah basah dengan peluh.

Seorang lelaki separuh abad, berpakaian putih dengan lilitan kain coklat muda di bahunya keluar dari pintu belakang sebuah bilik. Jennie tunduk hormat. Lelaki itu hanya senyum kepada Jannah. Di tangan kirinya memegang seutas biji rantaian seperti tasbih, di celahan biji tasbih itu, kelihatan satu bentuk yang menggugat hati Jannah.

Jannah merentap tangannya dari genggaman Jennie. Jennie terkejut dengan tindakan Jannah. Father yang melihat tindakan Jannah terpinga-pinga kehairanan. Jannah berlari keluar dari kawasan itu. Hatinya bergetar kuat. Akidahnya hampir dipesongkan dengan kemuliaan yang ditunjukkan oleh Jennie.

'Ya Allah, ampunkan dosaku..Ya Allah..Astaghfirullahal 'azim.'

Jannah berlari keluar bagai diserang histeria. Lariannya pantas. Jannah berlari melintas jalan raya yang berada di hadapan gereja. Bunyi hon kereta membingitkan suasana. Serentak kedengaran bunyi yang dahsyat. Jennie yang baru sampai di muka pintu gereja terkejut dengan situasi di depannya.

***


Awan mendung berarak di petala langit. Sesekali angin yang bertiup menerbangkan daunan yang kering di dahanan yang rendang. Bau bunga kemboja yang harum menusuk ke rongga hidung. Tanah yang basah ditimpa hujan semalam becak dipijak. Beberapa orang berjalan keluar dari kawasan perkuburan.

Khadijah masih duduk membatu. Umar di sebelah hanya membisu. Kering air matanya dengan peristiwa yang tidak diduganya. Dalam sekelip mata, mereka hilang tempat bergantung. Tanah merah yang masih lagi basah digenggam erat. 'Semoga ibu bahagia di sana'

Seorang wanita berpakaian serba hitam dan berselendang hitam menapak menuju ke pusara. Mendekati Khadijah dan Umar yang masih lagi duduk menghadap pusara di hadapan mereka. Tangannya menyentuh lembut bahu kedua anak kecil itu. Khadijah menoleh, lantas memeluk, meledakkan tangisan yang telah dipendam.



Hari berganti mingu, minggu berganti bulan. Genap dua bulan pemergian Jannah. Sudah dua bulan jugalah Khadijah dan Umar menetap di kediaman baru mereka. Walau apa yang terjadi hidup perlu diteruskan. Umar mulai kembali riang bersama teman-teman yang senasib dengannya. Mujur Jennie banyak membantu mereka dari belenggu masalah yang dihadapi setelah kematian ibunya tempoh hari.

"Kakak Jennie, ada orang bagi pada kakak," Jennie tersenyum cuma menyambut huluran bungkusan hadiah yang diterima.

"Siapa bagi ni." Jennie menjengah di sekitar ASDEH. Tiada kelibat sesiapa. Pantas Jennie membuka kotak yang membungkus isi dalamnya. Sebuah buku berwarna hijau tua di dalam kotak itu. Jennie memegang buku itu. Sehelai kertas terjatuh ke lantai. Jennie membuka lipatan kertas yang ditulis kemas dengan tulisan tangan.


Andai pernah terkasar bahasa hingga mengguris rasa, sudilah kiranya diampun segala kesilapan yang terleka. Niat di hati ingin menyunting hati bunga di taman, namun kunci taman larangan tiada di genggaman. Kunci itu hanya yang punya diri dapat perolehi. Semoga dirimu peroleh kunci yang memisahkan jarak dan ruang waktu kita.

Sembah salam,
Johan

Setitis mutiara jernih jatuh di tubir mata Jennie. Sekian lama tidak bersua dengan insan yang banyak menyedarkan tentang khilafnya. Buku di genggaman dibuka. Tertera dengan jelas judul 'Apa Ertinya Saya Memeluk Islam'. Jennie mengucup buku tersebut. Lambaian pohonan di kawasan ASDEH seakan meraikan kedatangan insan yang melangkah ke alam baru. Kicauan burung yang keriangan seakan girang dengan situasi yang tercipta. Dari kejauhan, kelihatan Johan tersenyum ke arah Jennie. Di sampingnya Khadijah dan Umar. Sesungguhnya tiap yang berlaku mempunyai hikmah yang kadang manusia tidak ketahui.

TAMAT
posted by Penulisan2u @ 4:43 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
24 Comments:
  • At 10/10/09 9:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang bagus..boleh di puji.tapi endingnyer kurang menarik ckit...tahniah..

     

  • At 10/10/09 11:33 PG, Blogger bidadari cinta said…

    wah..citer ni buat sy insaf...
    penuh keislaman yg membuat kita medekat dgn Allah.
    tahniah to writer..

     

  • At 10/10/09 5:02 PTG, Blogger farah nur athirah said…

    okk

     

  • At 10/10/09 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestla...but ending tu xbest sgt mcm t'gantung jer
    anyway gudjpb writer...

     

  • At 10/10/09 10:35 PTG, Blogger kiWiE said…

    kurang faham....
    macam ada yang hilang...

     

  • At 11/10/09 1:02 PG, Anonymous Nurisma said…

    ...bagus jalan ceritanya,berunsur keislaman,kalau boleh sambung ceritanya....

     

  • At 11/10/09 12:46 PTG, Blogger insyirah sensei said…

    saya kurang faham
    cerita ni bagus dr segi description pada permulaan cerita
    tapi cam ada yg x kena pada part 3/4 cerita tu

     

  • At 11/10/09 3:45 PTG, Anonymous budu belacan said…

    best! crita yg mampu membuat kita berfikir
    apa ertinya sy menganut islam?
    adkh kerana keturunan?
    atau memg ad kesedaran dlm diri utk menganut islam?
    skrg bnyk org yg islam hnya pada name
    tp lgsung x mengamalkan ajarannya
    cume ad part tg sy x clear
    ape tujuan jennie bwak jannah ke gereja?
    nk murtadkan jannah ker?
    papepon bgus cter ni
    hrp penulis dpt mghasilkan krya yg sebegini lg..

     

  • At 13/10/09 9:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    U org nie kalau tak sentuh pasal agama tak boleh ke......fikirlah sikit bukan melayu aje baca cerpen kat sini tau....useless

     

  • At 14/10/09 10:25 PTG, Blogger kelopakmawar said…

    bismillahirrahmanirrahim...
    alhamdulillah, terima kasih kerana sudi membuka minda untuk penulis berfikir mana yang baik dan buruk..mengapa di awal cerita, penulis begitu menekankan aspek penceritaan, tetapi di akhirnya agak tergantung dan mengelirukan? penulis mahu pembaca berfikir mengapa dan kenapa? kenapa watak jannah perlu dimatikan? salahkah apa yang dilakukan oleh jannah selama ini sedangkan tika dia kesempitan, insan lain hanya sudi memandang simpati? tidak ada ruangkah untuk Jannah memperbetulkan diri? matlamat tak menghalalkan cara. akhirnya, walaupun watak Jannah dimatikan, tetapi watak Jannah sengaja penulis mahu pembaca berfikir, waima seseorang itu melakukan salah, ketahuilah Allah itu maha adil. Dibandingkan dengan watak Johan. penulis tidak meletakkan Johan sebagai seorang yang terlalu warak, seperti juga watak Jannah, tidak terlalu jahat. siapakah kita untuk menilai kejahatan dan kebaikan orang lain kerana persepsi manusia itu tiada spesifikasinya. Johan, jejaka yang indah dan sempurna hidupnya, berpegang pada amal makruf wa nahi mungkar, tetapi tanpa disedari, niatnya salah. Penulis memang sukakan cerita yang klise, akhirnya watak Johan yang silap dalam gelap itu disirnakan dengan kesedaran melalui watak Ustaz Firdaus. Watak Jennie, penulis gambarkan sebagai seorang yang baik, cantik, semua yang bersifat baik pada dirinya, tetapi yang kurang hanya satu. (manusia tak pernah sempurna). bukan penulis mahu provokasi tentang agama, tetapi penulis mahu pembaca sedar, kadang-kala, penganut yang bukan Islam sendiri lebih prihatin berbanding yang Islam itu sendiri. bagaimana mahu menangkis pendapat mereka tentang keburukan Islam sedangkan kita sendiri tidak mencerminkan peribadi yang mulia berbanding mereka? ketiga-tiga watak tidak sempurna daripada segi fahaman dan ideologi dengan latar belakang yang berbeza. Penulis mahu mengajak pembaca berfikir relevan kisah ini dengan masa kini. Jika sesiapa yang tidak berpuas hati boleh pm penulis, kelopak_mawar89@yahoo.com.
    wallahu'alam.

     

  • At 22/12/09 10:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok,kecian Umar & Khadijah....ok.Naik Dua ibu jari ambe ni

     

  • At 15/2/10 3:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    to tanpa nama : tak ye la baca kalo tak suka...
    malaysia kan negara demokrasi... bertoleransi arr sikit...

     

  • At 2/4/10 4:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okla tp xberapa faham la.

     

  • At 5/7/10 2:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rawiah~..hmm..best cite ney..tpi ending kurang menarik.....tpi ini dh best trai dh pun..gud luck arr..

     

  • At 23/11/10 8:37 PTG, Anonymous kelopak melor said…

    Salam...bgusla wt citer psal islam ni...sapa2 yg xbli lg buku "apa ertinya aku m'nganut islam"...beli,bca,hyati dan amalkn...slmt mbc...

     

  • At 28/11/10 8:34 PTG, Anonymous hamba yg khilaf.. said…

    salam...
    thniah di ats percubaan menulis saudari....
    sekurgnya dpt menimbulkn 'rasa' dlm jiwa masing2...
    t.ksh dlm menyedarkan kita dlm pentingnya kita beragama..
    ssunghnya byj pengajaran ddapati dn mereke yg beroleh hidayahNya yg dapat memahaminya..berdsrkn mata hati... :)

     

  • At 9/12/10 12:36 PTG, Anonymous jannah said…

    bgus cite ni.cuma....ending ja xbpe phm

     

  • At 12/3/11 11:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la citer ni,,
    cume endingnye,, kalo diolah lg
    mesti lg best..
    hehe~congrats to writer

     

  • At 18/3/11 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter sal islam .ok
    juz ending kureng .
    lau smbg comfom bez .
    ~afie

     

  • At 22/5/11 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    utk 'juri' yg ke-9 menberi komen..terpulang pd penulis ar nk wt citer cmner..ada jer citer yg xlibat isu agama..baca jer la yg tu..itu antara cara penulis utk berdakwah..sekurang2nya dapat memberi kesedaran pada umat islam itu sendiri..mungkin anda tidak suka tapi dalam berjuta2 insan yg baca mungkin ada yg terbuka hati utk memeluk islam..jangan jadi insan yang pentingkan diri sendiri..bukan niat utk menghina agama lain..AGAMA ISLAM tidak menyuruh umat nya membenci sesama manusia..
    memang kita ada hak utk memberi komen,namun kita mesti fikir tentang perasaan org lain..harap anda renung kembali..
    komen saya utk cerpen ni...
    sgt bagus..tapi ending agak tergantung..semoga penulis bleh tulis citer lain dan buat lagi baik...gudluck...

     

  • At 7/7/11 1:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya suka cerite nie.. cuma pembaca perlu fikir ending sendiri.. buat penulis.. teruskan menambah karya anda.. saya harap gaya penulisan seperti ini berjaya monopoli pasaran karya novel dan cerpen di Malaysia dan mengantikan tema cinta pasangan kekasih... semoga maju jaya..

     

  • At 26/11/11 3:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    karya yang bagus..insyaAllah boleh diperbaiki.

     

  • At 12/5/12 10:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    maaf..sungguh cerita yg tak menarik..
    kdng cinta ga hrus memaksa tuk pindah agama..
    saat kamu setia dg agamamu..itu yg namanya CINTA SEJATI..

    utk penulis teruslah utk menghasilkn karya yg lbih menarik..
    :)

     

  • At 20/5/12 9:39 PG, Anonymous haters-go-die! said…

    matang betul pemikiran penulis ni. lucu la tengok ada org dengan dungu nye ckp 'eee tak paham laa', 'tak best langsung', and bagi saya komen yang paling menyakitkan hati ialah 'ada ruang untuk improve diri'. ok fine mmg la kita ni sentiasa ada ruang untuk self-improvement.. but helloooo? i don't think the writer should be hearing such so-called-constructive comments from people as shallow-minded as you guys?? klu korang nak cerita yg 'senang faham' and 'best'.. pergi la cari cerpen cintan gedik2 pegang tangan and cerita cliche watak heroin miskin end up with anak dato'!!! because MENCARI JANNAH is not the story for you.

    to the writer, i can see that you have very mature thoughts and perspectives, and the way you beautifully put them into words... WOW! so amazed! congrats!

    *here, i would like to subtly and gracefully say to the haters: you guys are stupid.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group