BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, November 07, 2009
Cerpen : Ku bawa memori itu
Nama Pena : Anastasia

TAHUN ITU : 1997

"Alisya! Ijam! Cepat sikit. Pak Hussien dah lama tunggu kamu berdua." Jerit Puan Mariana.
"Kamu berdua ni, kalau sorang lambat, dua-dua lambat." Mereka tersenyum mendengar bebelan Puan Mariana.
Pak Hussien memberhentikan kereta di hadapan pagar sekolah. Setelah mengucapkan terima kasih, mereka berjalan beriringan masuk ke kawasan sekolah. Apabila loceng persekolahan bermula, mereka berpisah menuju ke kelas masing-masing. Alisya ke kelas 2 Anggerik manakala Ijam menuju ke kelas 3 Anggerik. Waktu persekolahan berjalan seperti biasa.
Tamat waktu persekolahan, berpusu-pusu pelajar keluar dari kelas menuju ke pintu pagar sekolah. Seperti selalu, Alisya dan Ijam menunggu di tempat biasa. Jam di tangan sudah menunjukkan 2.40 petang. Alisya mula gelisah.
"Abang Ijam, mana Pak Hussien ni?"
"Alisya ni macam tak biasa pulak. Kejap lagi sampailah tu." Ujar Ijam menenangkan Alisya.
Sementara menunggu ketibaan Pak Hussien, mereka bermain teka-teki.
"Seekor lembu menghadap utara, kemudian pusing ke kanan 180 darjah, kemudian 270 darjah ke kiri. Ke arah mana lembu itu menghadap sekarang?"
"Ala...itu teka-teki ke, soalan matematik?" Alisya tak puas hati dengan teka-teki yang diberi Ijam.
"Eh...teka-tekilah."
"Ish...susahnyer teka-teki tu. Erm.....ke selatan kot?"
"Tak...." Ijam menggeleng
"Jap yer....kalau ke kanan 180, ke kiri 270...ke belakang" Alisya meneka lagi.
"Tak jugak....." Ketawa Ijam melihat telatah Alisya mencari jawapan.
"Habis tu apa? semuanya bukan."
"Ntah...Alisya carilah sampai dapat"
Geram Alisya mendengarnya. Dahlah bagi teka-teki yang susah, pastu tak nak bagi jawapan.
"Dapat tak Cik Alisya?" Ijam mengusiknya. Muka Ijam dipandang.
"Dapat....lembu tu sekarang menghadap abang Ijam"
Ketawa besar Ijam dibuatnya mendengar jawapan Alisya. Lagi panas hati Alisya melihat Ijam ketawa.
"Maknanya, lembu tu Alisyalah yer. Sebab yang duduk kat depan abang Ijam sekarang adalah Alisya...." Alisya memukul lengan Ijam. Namun Ijam tak berhenti ketawa. Bengang betul aku ngan mamat sekor ni. Ada yang kene tembak ni. Melihatkan Alisya sudah menarik muka masamnya, barulah Ijam berhenti ketawa.
"Alisya..." Diam.
"Merajuk pulak dah. Habislah aku." Usik Ijam lagi. Namun sepi jugak.
Ijam menoleh. Alisya memalingkan mukanya. Diam membisu. Tiba-tiba......
"Alamak!"
Belum sempat nak bagitau Ijam, Remy and the geng dah menghampirinya. Ijam menoleh ke belakang.
"Hai Alisya, kau tunggu sape? Jomlah balik ngan aku"
"Kau ni Remy, tak nampak ke "bodyguard" dia ada kat sebelah tu. Tak pasal-pasal lebam biji mata kau nanti." Ketawa Remy mendengar usikan kengkawannya.
Ijam buat tak tahu dengan apa yang dikatakan oleh mereka. Kalau dilayan nanti, makin menjadi-jadi.
"Janganlah jual mahal. Nanti sampai ke tua tak de orang nak." Kata-kata Remy itu menjengkelkannya.
Alisya menarik tangan Ijam ke tepi menyebabkan Ijam terkebelakang. Ijam berasa kurang senang dengan tindakan Alisya. Tetapi Alisya memberi isyarat agar tidak masuk campur . Dia tidak mahu Ijam terlibat sama.
"Oit Remy!..mulut kau memang takde insurans ye." Remy tersenyum sinis. Sakit hati ALisya melihat senyuman sinisnya itu.
"Siapa suruh kau buang surat yang aku kasi tu" Remy tetap tidak mahu mengalah.
"Surat kata kau. Kalau kau bagi kat perempuan gila pun belum tentu dia nak baca. Macam budak sekolah rendah nak bagi surat." Giliran Alisya pula memerlinya.
"Kau memang tak sayang mulut. Budak ego." Tangannya ringan nak melempang Remy. Kurang ajar mamat ni. Namun Ijam sempat menahan tangannya dari singgah kat pipi Remy.
"Woi Ijam! Tak payah nak tunjuk herolah. Kalau kau berani, jomlah kita tengok siapa betul-betul hero." Kawan-kawan Remy menjadi batu api melagakan mereka berdua. Ijam memusingkan badannya tetapi dihalang oleh Alisya.
"Alisya, dia lelaki...." Belum sempat nak menghabiskan ayatnya, Remy menarik kolar bajunya menyebabkan Ijam terpusing ke hadapan dan ketika itu tumbukan Remy kena ke mukanya. Hampir terjatuh dibuatnya. Dia cuba berbuat baik namun Remy tetap dengan kekasarannya. Budak lelaki mana yang suka dirinya diperlekehkan. Pergelutan berlaku. Alisya cuba meleraikannya, namun tidak termampu kudratnya melawan kekerasan kedua-dua lelaki itu.
Melihatkan Remy seperti tidak bermaya, kawan-kawannya mula campur tangan. Air matanya mula bergenang melihat Ijam dibelasah. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengasihani. Ketibaan Pak Hussien membuatkan Remy and the geng lari lintang-pukang.
"Woi! Kecik-kecik dah nak tunjuk samseng." Jerit Pak Hussien. Alisya segera mendapatkan Ijam.
"Ya Allah, apa dah jadi ni Alisya, Ijam?"
Pak Hussien memapah Ijam menuju ke kereta sambil dibantu oleh Alisya. Ijam dibawa ke klinik. Mujur tak luka teruk.
Tiba di rumah, Puan Mariana terperanjat melihat Ijam bertampal di dahi dan di tangan. Dia memanggil Maksu Timah.
"Apa dah jadi ni Ijam? Dengan siapa kau bergaduh ni?" Melihatkan Ijam teragak-agak nak menjawab, lantas Alisya menceritakan segalanya.

***************************************************

Usai menunaikan solat Zohor, Alisya turun menuju ke dapur.
"Maksu Timah nak ke mana?"
"Kalau dah anaknya sakit, takkanlah nak biarkannya tak makan, Alisya." Alisya tersenyum.
"Tak apalah Maksu Timah, biar saya je yang bawa ke bilik abang Ijam."
"Tak payahlah Alisya." Maksu Timah segan.
"Bukannya saya merangkak pun, Maksu Timah ni." Alisya membawanya ke bilik Ijam.
"Boleh masuk?" Ijam tersenyum menganggukkan kepalanya.
"Mmmm...sedapnya bau."
"Biasalah, lauk orang sakit memang sedap. Orang sakit kena makan makanan yang berkhasiat, barulah cepat sembuh. Ops, lupa pulak...jangan takut makan ubat."
"Alisya..." Alisya senyum mengejek. Bukan dia tak tahu, satu kelemahan Ijam ialah makan ubat.
"Baiklah, saya dengar semua nasihat doktor Alisya." Ijam terseyum nakal.
Dia makan dengan berselera. Tanpa disedarinya, Alisya memerhatikan saja telatah Ijam makan. Jauh di sudut hatinya tersentuh dengan apa yang dilakukan oleh Ijam untuk dirinya. Beruntung rasanya mendapat seorang abang yang amat menyayangi dirinya, walaupun Ijam bukanlah abang kandungnya. Hatinya berkata : ~Macam manalah andai satu hari nanti dia terpaksa berpisah dengan Ijam~...
"Alisya...Alisya..."
"Yup..err...dah habis makan?" Jawabnya sedikit gugup.
"Hai..merenung jauh nampak adik abang ni. Teringatkan Remy ke?"
"Mengarut je. Mana ada."
"Mana tau. Dalam diam-diam."
"Orang tak dengarlah." Alisya tetap tak mahu mengalah. Walaupun malu sebenarnya. Ijam mengalah.
"Apalagi...makanlah ubat tu. Takut ke?"
"Tak payah boleh tak?"
"Eh..eh..kalau tak makan ubat, macam mane nak baik. Abang Ijamkan hero idola Alisya. Takkan makan ubat pun takut."
Berbagai alasan diberi asalkan ubat tu tak masuk ke mulutnya. Namun akhirnya dia mengalah dek ugutan Alisya. Ubat itu ditelan jua.
"Yek...pahit..." Alisya ketawa melihat mimik muka Ijam selepas menelan ubat tu. Ijam bengang tengok Alisya mentertawakannya. Namun Alisya terus ketawa.
"Habis dah, ketawakan abang Ijam.."
"Kenapa..nak suruh Alisya ketawa lagi ke?" Nakal. Suara hatinya berkata.
"Alisya, boleh abang tanya sikit?"
"Banyak pun boleh."
"Tadi Remy ada sebut pasal surat. Dia tulis apa kat surat tu?" Dia berkira-kira sama ada nak bagitau Ijam atau tak. Kalau \'orang tua\' ni tau, confirm aku kene gelak sakan.
"Kalau tak nak cerita, tak pe." Ijam buat-buat merajuk.
"Dengan syarat..." Ijam memandang ke arahnya.
"Jangan ketawakan Alisya." Ijam mengangkat tangan sebagai isyarat yang dia tak akan ketawa walaupun hakikatnya dia akan ketawa juga. Dari A hingga Z, Alisya bercerita tentang isi surat tu. Seboleh-bolehnya Ijam menahan ketawa, tapi tak boleh jugak. Sudahnya terkeluar juga ketawanya. Kan, aku dah agak, tak boleh pakai janji mamat ni. Getus Alisya geram.
"Ada peminat rupanya adik abang ni." Melihat muka Alisya yang masam Ijam berhenti ketawa.
"Janganlah merajuk lagi. Penat abang Ijam nak pujuk."
"Taklah...ketawalah sampai keluar anak tekak tu."
"Betul Alisya suruh abang Ijam ketawa lagi..." Ijam mengajuk kembali ayat Alisya mengusiknya tadi. Alisya melemparkan bantal kecil yang berada di sebelahnya ke muka Ijam. Namun Ijam sempat mengelak. Mula-mula nak merajuk balik, tapi bila dengar Ijam ketawa, dia pun turut sama ketawa.
"Dahlah, lagi lama Alisya kat bilik ni, lagi gila dibuatnya."
"Eleh...gila-gila pun, orang kat bilik ni juga yang Alisya cari." Alisya menjelirkan lidahnya. Perasan.
Alisya berhenti di pintu dan menoleh ke arah Ijam.
"Kenapa?"
"Thank\'s, tolong Alisya tadi."
Ijam tersenyum dan menganggukkan kepalanya.

*******************************************

2 TAHUN KEMUDIAN.....

Hari ini merupakan hari terakhir bagi semua pelajar tingkatan 4 Sains untuk menghantar kertas kerja Biologi. Suasana di kelas Sains 1 agak riuh. Rata-rata pelajar sibuk menyemak kerja-kerja akhir agar tiada yang tertinggal termasuklah Alisya. Kalau tak, markahnya akan ditolak. Alisya bergegas menuju ke bilik guru. Dalam berlari-lari menaiki anak tangga, entah macam mana agaknya kaki kanannya tergelincir. Menyebabkan badannya tersadung ke hadapan. Nasibnya agak baik kerana tangannya sempat disambut seorang pelajar yang kebetulan sedang menuruni tangga. Alisya tergamam dengan insiden itu.
"Awak ok?" Pelajar itu bertanya selepas melepaskan pegangan tangannya.
"Errrr..ok." Alisya berasa malu yang teramat sangat lalu bergegas meninggalkan pelajar itu. Iqbal hanya memandang dan tersenyum melihat gelagat pelajar perempuan tadi.

************************************************

Entah kenapa hari ini pula Puan Marlisa mahu kelas Sains 1 dan Sains 2 digabungkan untuk projek amali kimia. Alisya dan Tasya melangkah masuk ke dalam makmal yang dimaksudkan oleh Puan Marlisa. Mereka memilih "port" yang baik punya. Sengaja mereka memilih tempat di situ, kerana kedudukannya yang betul-betul di bawah kipas. Ketika sedang mengeluarkan buku nota kimianya, mata Alisya tertumpu kepada seorang budak lelaki yang sebaris dengannya. Macam pernah tengok je mamat ni, tapi kat mana yer....Ligat otaknya berfikir. Oppss...budak ni rupanya.
"Kau kenapa Alisya?" Tasya menyoalnya.
"Kalau kau nak tahu Tasya, tulah budak yang tolong aku masa kat tangga tadi."
"Ooooo...ye ke..."
Belum sempat nak suruh Irwan panggilkan, Puan Marlisa sudah masuk ke makmal. Batal program aku. Alisya tidak dapat menumpukan perhatiannya pada pembelajarannya. Rasa bersalah menyelubungi dirinya. Tasya menyiku Alisya setelah melihat gadis itu seakan berkhayal.
Tamat waktu Kimia, Alisya mengambil kesempatan untuk berjumpa pelajar tersebut.
"Err...awak.." Pelajar itu menoleh.
"Awak ni kan...yang tolong saya masa kat tangga tengahari tadi?" Tanya Alisya sedikit gugup. Pelajar itu tersenyum dan menganggukkan kepalanya. Fuh..nasib baik tak salah orang.
"Saya Alisya, awak?"
"Adam Iqbal, panggil Iqbal je."
"Thank\'s ye pasal tadi. Kalau Iqbal tak tolong, mesti saya kat hospital sekarang."
"Perkara kecil je tu. Kebetulan saya lalu masa tu. Alisya kelas Sains 1 yer, kelas budak pandai?" Iqbal bertanya.
"Alah..sama je."
Di hujung luar pintu makmal, Tasya kelihatan gelisah. Dia dapat merasakan kelewatan untuk masuk kelas Mr.Chan. Ada yang kena berdiri luar kelas ni. Tasya menggerutu sendirian di dalam hati.
"Alisya...!" Jeritnya sambil menunjukkan jam di tangannya sebagai isyarat dah lewat.
Alisya melambaikan tangannya.
"Dia my bestfriend, Tasya. Mmmm..oklah. Rasanya dah lewat ni nak masuk kelas Mr.Chan. Faham-faham jelah. Kita jumpa lagi yer." Perbualan singkat mereka terhenti di situ. Alisya dan Iqbal melangkah menuju ke kelas masing-masing.
"Kalau kena berdiri kat luar kelas, kau belanja aku KFC." Tasya mengenakan syarat atas kelewatannya. Alisya hanya tersenyum mendengar bebelan Tasya.

***************************************************

Udara pagi di tasik Desa Meranti terasa nyaman. Ijam dan Alisya mengorak langkah menyusur laluan yang sememangnya disediakan sebagai kemudahan untuk joging di sekitar tasik itu. Matahari sudah mula menampakkan dirinya dan mula menyebarkan cahayanya ke segenap ruang.
"Fuh...penatlah kalau dah lama tak joging." Keluh Alisya kepenatan.
"Abang Ijam biasa je."
"Amboi berlagaknya ayat. Kita \'stop\' kat sini jelah." Ijam akur dengan permintaan Alisya. Mereka memilih kerusi kosong untuk meredakan kepenatan.
"Lepas ni nak sambung lagi tak?"
"Wooo...surrender. Silap-silap pengsan kat tengah jalan nanti."
"Lagi bagus. Nanti abang Ijam boleh tolong angkatkan." Ijam mengusik.
"Gatal." Jerit Alisya sambil mencubit lengan Ijam.
Disebabkan Alisya yang \'surrender\' awal, jadi dia di suruh oleh Ijam untuk membeli sarapan.
"Huh...tak pe. Kali ni abang Ijam menang, lainkali jangan harap."
"Kot ada lainkali tu cik Alisya." Alisya sempat menjelirkan lidahnya ke arah Ijam sebelum beredar.
Sementara menanti Alisya, Ijam menjadi pemerhati setia gelagat pengunjung di tasik itu. Anak matanya terhenti di hujung tasik. Kelihatan sebuah keluarga sedang menikmati sarapan bersama. Jauh di sudut hatinya, tersentuh melihat adegan itu. 10 tahun yang lalu, ayahnya pergi ke bandar dengan niat untuk mencari pekerjaan. Setelah beberapa bulan menanti, ayahnya tidak pulang sehinggalah ke hari ini. Tiada khabar berita tentang ayahnya sehingga kini. Takdir telah menentukan segalanya. Ibunya terpaksa mencari rezeki untuk menampung perbelanjaan mereka berdua. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengasihani, ibunya telah mendapat kerja sebagai orang gaji di rumah Tuan Harris, iaitu ayah Alisya. Tanpa perbezaan darjat, Tuan Harris dan Puan Mariana menganggap mereka berdua seperti saudara sendiri.
Tanpa disedari oleh Ijam, Alisya sudah lama berada di sisinya. Melihatkan airmata Ijam yang mengalir, dia membiarkan saja sehinggalah Ijam sendiri yang menyedari kehadirannya. Tangannya menyeka airmata agar Alisya tidak perasan. Alisya menghulurkan minuman yang dibelinya tadi.
"Tasya pernah bercerita dengan Alisya, kalau kita ada masalah...kita jangan pendam seorang diri. Kita kena kongsi dengan orang yang kita percayai. Kalau tak, hati kita akan sentiasa terbeban dengan apa yang kita pendamkan." Alisya bersuara, cuba menyelami apa sebenarnya yang menyebabkan lelaki ini menangis. Selama dia mengenali Ijam, tak pernah rasanya melihat Ijam menangis tapi tak tau pula kalau di belakangnya.
"Alisya ni, abang Ijam oklah." Ijam menafikannya.
"Bukannya baru semalam Alisya kenal abang Ijam, dah hampir 10 tahun. Bak kata orang, dah cukup lama untuk kita mengenal hati budi orang tu. Salah ke kalau seorang adik nak ambil berat pasal abangnya, Encik Mohd Izham Iskandar?"
Angguk pun tidak, geleng pun tidak. Selama ini Tuan Harris sekeluarga dah banyak membantunya. Tapi sampai bila dia dan ibunya harus menumpang ehsan dari mereka.
"Kadang-kadang abang Ijam cemburu melihat orang lain ada ayah. Dah lama perkataan ayah itu tidak keluar dari mulut ni, Alisya....Entahlah." Bercerita tentang ayah, hatinya mudah tersentuh. Mudah menjadi sebak. Beban cinta terhadap ayahnya amat berat ditanggung.
"Alisya tahu beban yang abang Ijam tanggung. Tapi apa yang boleh Alisya katakan, pasti satu hari nanti abang Ijam akan bertemu juga dengan ayah. Kita sebagai manusia hanya berusaha dan berdoa agar apa yang kita inginkan akan termakbul oleh-NYA." Alisya cuba memujuk.
"Tapi bila?"
"Abang Ijam yang Alisya kenal, tak pernal kenal erti putus asa. Tak macam ni. Perjalanan kita masih panjang lagi. Kita takkan tahu apa yang akan berlaku di masa akan datang. Alisya sendiri pun tidak pasti apa yang akan berlaku dalam diri Alisya di masa akan datang. Abang Ijam kena berani dan sabar menghadapi ujian ini. Janganlah macam ni." Ijam hanya senyap mendengar apa yang diperkatakan oleh Alisya.
"Janganlah macam ni. Abang Ijam kan hero idola Alisya." Alisya cuba mengembalikan senyuman di wajah Ijam. Dia tak mahu Ijam bersedih. Ijam mengeluh perlahan.
"Betul cakap Alisya. Mungkin satu hari nanti, siapa tahu abang Ijam akan bertemu dengan ayah." Alisya tersenyum melihat Ijam.
"Yes...macam tulah hero idola Alisya."
"Thank\'s Alisya."
"Eh..salahlah, Doktor Alisya."
Ijam ketawa mendengar Alisya menggelar dirinya doktor Alisya. Begitu juga Alisya. Siapalah yang dapat menentukan apa yang akan berlaku di masa akan datang melainkan Allah Yang Maha Esa.

*******************************************

27 JULAI 1999 - Birthday Aliyatul Alisya

Hari ni aku kena keluar dengan Iqbal. Gulp. Biar betul. Ni semua abang Ijam punya pasal. Gara-gara nak bertaruh main teka-teki, akhirnya aku kalah lagi. Dahlah teka-teki 2 tahun lepas aku tak boleh nak jawab, ni kan nak jawab teka-teki baru. Huh..pertaruhannya nyer pulak, siapa yang kalah akan keluar dengan orang pilihan si menang. Jadi, si kalahnya aku, si menangnya abang Ijam dan si pilihannya ialah Adam Iqbal. Adush....Lepas ni taubat aku tak nak bertaruh lagi apatah dengan abang Ijam. Nak pergi ke tak nak........Abang Ijam pagi-pagi dah keluar. Nak ajak Tasya, dia balik kampung pulak. Terpaksalah pergi seorang diri.
Mana pulak mamat ni. Janji kat sini pukul 11.00, ni dah 11.30. Alisya masih setia menunggu. Tiba-tiba seorang budak perempuan mencuit lengannya. Huh semangat....sape pulak budak ni.
"Nama akak ni Alisya kan?"
"Err..ya..tapi adik ni siapa?" Kalut aku sekejap.
"Tadi masa saya lalu kat kedai depan tu, ada orang minta saya bagi kad ni kat akak." Kad itu bertukar tangan.
"Boleh akak tahu siapa orang tu?" Budak itu hanya menjungkitkan bahunya sebagai tanda yang dia tak tahu. Kemudian dia berlalu pergi meningggalkan Alisya tertanya-tanya. Pelik bin ajaib. Kad itu dibuka.......

Dear Aliyatul Alisya,
Happy birthday. May Allah Bless You. Jumpa kat tempat lepak biasa.

Hampeh...ayat terakhir tu aku tahu siapa punya keje. Siapa lagi kalau bukan abang Ijam. Dia je yang suka guna ayat tu "jumpa kat tempat lepak biasa."
Kakinya melangkah masuk ke cafe. Serentak itu lagu Happy Birthday bergema. Alisya tercegat. Untuk aku ke. Seorang budak perempuan membawa kek menuju ke arahnya. Eh...budak ni...
"Happy birthday kak Alisya"
"Happy birthday Aliyatul Alisya."
"Kau..Iqbal.." Iqbal tersenyum melihat Alisya yang semakin pelik wajahnya.
"Happy birthday my lovely friend." Tasya menghadiahkan ciuman di pipiku.
"Ohhh..balik kampung konon."
Selang beberapa minit, Ijam menghampirinya dengan sejambak bunga.
"Happy birthday my naughty sweetheart." Jambangan bunga bertukar tangan.
"Tak guna punya orang. Dalam diam-diam buat surprise."
"Kalau Alisya tahu, bukan surprise namanya."
"Jahat tau." Alisya mencubit lengan Ijam.
"Jahat-jahat pun, sayangkan.."
"Uwek..." Iqbal dan Tasya ketawa melihat gelagat mereka berdua. Tak sah kalau tak bertekak.
Ni semua rancangan Ijam termasuk Iqbal dan Tasya. Eh..ada lagi sorang, Amylia anak buah Iqbal. Dalam diam hatinya berdetik. Thank\'s abang Ijam...you are always in my heart.

*************************************************

"Assalammualaikum dan selamat sejahtera. Pengumuman ini ditujukan kepada Aliyatul Alisya Binti Harris, pelajar 4 Sains dan Mohd Izham Iskandar Bin Amin pelajar 5 Kejuruteraan Awam, sila hadirkan diri anda ke bilik pengetua dengan kadar segera. Sekian harap maklum."
Semua mata tertumpu ke arah Alisya. Terasa tiba-tiba jantungnya berdegup kencang. Kenapa pulak ni. Begitu juga Ijam.
"Glamour nampak. Macam kat SOGO lak." Lan di sebelahnya mengusik.
"Kau kene \'tangkap basah\' dengan adik kau ke?" Anisah yang duduk di belakangnya mencelah.
"Eh..shhh...cuak aku ni." Lan cuba menenangkannya. Setelah kebenaran di minta dari Puan Yoh, Ijam melangkah ke bilik pengetua. Kelihatan Alisya sudah sampai dahulu darinya. Sempat dia mencuit Alisya.
"Kenapa cikgu panggil kita?"
"Alisya pun tak tau kenapa."
"Bukan paklong ke tu. Bila masa pulak dia balik Malaysia?" Matanya memandang lelaki yang keluar dari bilik pengetua itu.
"Paklong...bila balik sini?" Alisya bersuara sambil menyalam tangan orang tua itu. Begitu juga Ijam. Namun ada riak sedih di sebalik wajah garang paklongnya itu. Tuan Imran memandang anak saudaranya itu. Timbul rasa simpati di hati. Bagaimana agaknya reaksi anak ini apabila mendengar berita sedih yang akan disampaikan.
"Anything happen?" Alisya bertanya. Cemas. Dari wajah Tuan Imran, Ijam seperti sudah dapat menjangkakan apa yang telah berlaku. Namun dia berdiam sahaja.
Tuan Imran memegang bahu Alisya perlahan.
"Alisya..dengar baik-baik ye nak, apa yang paklong cakapkan ni. Papa dan mama kemalangan dan mereka........dah meninggal dunia." Airmata Alisya mengalir laju. Tak mungkin.
"Paklong jangan bergurau dengan Alisya." Dia menidakkan berita yang didengarinya.
"Benda kematian ni bukan boleh dibuat bergurau Alisya. Papa dan mama kamu sudah meninggal." Gementar lututnya taktala mendengar pengakuan kedua paklongnya itu. Ini kenyataan. Hampir rebah Alisya, namun tubuhnya sempat disambut oleh Ijam. Dia menangis di bahu Ijam.
"Abang Ijam.....betul ke apa yang Alisya dengar."
"Betul Alisya." Semakin berterusan dia menangis. Ijam dan Tuan Imran memujuk agar bersabar menerima kenyataan ini.
"Ini semua ujian Allah nak. Banyak-banyak bersabar."

**********************************************

Perkarangan rumahnya sudah dipenuhi dengan kereta. Rata-ratanya adalah saudara dan sahabat kedua-dua arwah. Apabila kakinya melangkah masuk, maklong terus menerpa ke arahnya. Dia terus memeluk maklong dan menangis.
"Bawa bersabar nak."
Maksu Timah mengusap belakang Alisya. Kasihan dia melihat anak itu hilang tempat bermanja. Tidak dapat dibayangkan oleh Ijam, wajah yang selalu ceria kini bertukar watak. Menjadi seorang yang menanggung kesedihan yang teramat sangat. Setelah menukar baju dan mengambil wudhu, Alisya duduk di tepi jenazah orang tuanya untuk membaca Yassin. Begitu juga Ijam.
Satu-persatu airmata Alisya gugur menitis jatuh ke atas kitab Yassin yang dibaca. Selang beberapa ketika, kelihatan gadis itu menyapu airmatanya.
"Kuatkan semangat Alisya. Tak baik menangis. Nanti mereka lagi terseksa." Ijam berbisik ke telinga Alisya. Dengan perlahan dia mengangguk. Bacaan Yassin diteruskan sehinggalah tiba masa untuk disembahyangkan.
Tiba waktu dikebumikan, Alisya berdoa agar diberikan ketabahan untuk merelakan mereka pergi meninggalkannya buat selama-lamanya. Ya Allah, berikanlah hambamu ini kekuatan dalam menghadapi dugaan yang berat ini.
"Kita pulang yer Alisya. Dah lama Alisya duduk kat sini. Paklong pun dah lama menunggu tu." Pujuk Ijam perlahan. Alisya bangun dan terus menuju ke kereta. Diam seribu bahasa. Ijam mengekori dari belakang. Dia tahu, Alisya masih dalam keadaan terperanjat mendengar berita kematian papa dan mamanya.
Suasana di rumah itu sunyi. Tidak seperti dulu. Tiada lagi kedengaran suara mamanya memanggilnya makan, tiada lagi kelihatan papanya membaca akhbar di kerusi rotan malasnya. Semuanya tiada lagi. Semenjak pulang dari tanah perkuburan, Alisya mengunci dirinya di dalam bilik. Frame gambar ditangannya direnung lama. Setitis demi setitis air matanya mengalir membasahi pipinya. Dia seperti tidak percaya, dua insan yang amat disayanginya pergi menyahut seruan Ilahi. Kini, semua itu tinggal kenangan. Kenangan yang tidak akan luput dari minda dan sanubarinya.
Alisya seperti dapat merasakan ada orang di pintu biliknya. Dia tahu siapa. Namun dia tak mahu diganggu buat masa ini.
"Please abang Ijam...leave me alone. Alisya tak nak diganggu." Mendengar apa yang dikatakan oleh Alisya, Ijam menutup kembali pintu bilik itu. Dia agak tersinggung dengan kata-kata Alisya, namun dia memahami situasi Alisya.
"Alisya macam mana Ijam?" Tuan Imran bertanya.
"Dia masih lagi macam tadi. Mungkin kejap lagi eloklah tu." Ijam memberi alasan.
Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 1.30 malam. Perutnya sudah mula berbunyi. Semenjak siang tadi, dia tidak menjamah apa-apa. Dengan perlahan, Alisya keluar dari biliknya. Sunyi. Dilihat bilik Ijam masih terang lantas dia mengetuk bilik itu.
"Alisya.....kenapa?"
"Alisya lapar. Temankan Alisya makan."
"Jom."
Selesai makan, Ijam menghantar Alisya ke bilik. Tetapi Alisya terus menuju ke balkoni rumah itu. Ijam menuruti saja langkah Alisya.
"Abang Ijam....Alisya minta maaf pasal tadi. Alisya tak patut cakap macam tu kat abang Ijam." "Mula-mula memang abang Ijam terasa sebab Alisya tak pernah macam tu. Tapi sekarang tak lagi."
"Kenapa?" Pelik.
"Sebab sekarang Alisya dah bercakap dengan abang Ijam." Ada garis senyum di wajah Alisya.
"Alisya sedihlah."
"Alisya.....jangan macam ni. Alisya kena banyak bersabar dan berdoa. Allah lebih menyayangi mereka. Yang pergi tetap pergi. Kehidupan tetap kita kene teruskan. Kita kena ingat, semuanya telah ditentukan. Kita kena redha dengan takdir Allah. Setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya."
"Alisya akan cuba abang Ijam....thank\'s for support me. Alisya sayang abang Ijam."
"Abang Ijam pun sayang Alisya jugak." Ijam mengenyitkan matanya kepada Alisya. Seperti biasa, ejekan yang diterima. Alisya bersyukur kerana masih mempunyai insan tempat untuk dia meluahkan rasa sedihnya.

***************************************************

"Alisya macam mana?" Lan bertanya tentang Alisya kepada Ijam. Kalau Ijam pindah sekolah, Alisya macam mana pulak. Agak lama Ijam terdiam setelah mendengar soalan Lan. Dengan perlahan dia menjawab.
"Dia....ikut paklong balik UK. Duduk kat sana. Lagipun kat sini dia takde sesiapa."
"Maksud kau, dia bermastautin kat sana." Ijam mengangguk.
Ijam dipandang sepi. Lan memahami perasaan kawannya itu. Hati siapa yang tak sedih, apabila orang yang sentiasa bersama kita akan pergi jauh.
Seperti biasa Ijam dan Alisya menanti kedatangan Pak Hussien. Masing-masing diam seribu bahasa melayani fikiran sendiri. Di saat akhir-akhir begini bagaikan sukar untuk berkata-kata.
"Abang Ijam, tak sangkakan begitu besar dugaan yang Alisya hadapi. Mula-mula alisya kehilangan papa dan mama. Sekarang Alisya akan pergi jauh meninggalkan abang Ijam."
"Alisya...setiap dugaan yang diturunkan kepada kita, Allah dah tentukan. Dia Maha Mengetahui keupayaan setiap insan dalam menghadapi dugaan yang diberikan. Yang penting Alisya kene kuat menghadapinya. Jangan sebab kehilangan ini, Alisya patah semangat. Ingat tak, dulu kat tasik Alisya pernah cakap kat abang Ijam. Perjalanan kita masih jauh. Kita tak tau apa yang akan berlaku pada kita di masa hadapan, yang penting kita kena berani dan sabar. Ingat tak ayat tu?"
"Ingat...tapi terasa peritnya bila kita menghadapi kehilangan itu." Ijam menoleh ke arah Alisya.
"Hanya orang yang menghadapinya akan memahami erti keperitan itu." Alisya tersenyum dalam sedu.
"Abang Ijam ingat tak kes Remy dulu. Di tempat inilah kejadian tu berlaku. Alisya takkan lupa."
"Mana boleh lupa. Habis abang Ijam dibelasahnya. Tapi kalau kengkawan dia tak masuk campur confirm abang Ijam menang. Betul tak Alisya?"
"Abang Ijam kan hero idola Alisya." Mereka ketawa, seakan mengetahui ini adalah hari-hari terakhir mereka bersama.

***************************************************

Semenjak pemergian Tuan Harris dan Puan Mariana, Maksu Timah dan Ijam tidak lagi tinggal di situ. Mereka mengambil keputusan untuk pulang ke kampung. Alisya pula akan tinggal bersama paklong di UK. Tiada siapa lagi yang akan tinggal di banglo permata milik arwah tuan Harris. Banglo yang dulunya sentiasa penuh dengan keceriaan dan gelak tawa, kini hanya sunyi dan sepi. Semua yang berlalu itu hanya tinggal sebagai kenangan yang tidak akan luput diingatan.
Di hari terakhir Maksu Timah dan Ijam meninggalkan banglo itu, hanya air mata yang mengiringi perpisahan.
"Alisya...jaga diri baik-baik ye nak di tempat orang. Banyakkan bersabar. Ini semua dugaan. Mungkin ada hikmah disebaliknya." Alisya tidak dapat menahan kesedihannya, lantas memeluk Maksu Timah dengat erat. Esakannya semakin kuat. Maksu Timah mencium dahi dan pipi Alisya. Anak itu sudah dianggap seperti anaknya sendiri. Tiada bezanya.
Saat berhadapan dengan Ijam, hatinya semakin meronta. Galak airmatanya mengalir. Insan yang sentiasa berada di sisinya saat suka dan duka, insan yang banyak melayani kerenahnya, insan yang banyak berkorban untuk dirinya...hanya dia insan itu...Mohd Izham Iskandar.
Hati Alisya sebak sehingga tidak dapat menuturkan kata-kata. Ijam hanya tersenyum. Tetapi pilu di hatinya hanya Allah yang tahu. Ijam mesti kuatkan semangat agar airmatanya tidak tumpah di hadapan Alisya. Dengan perlahan dia menyeka air mata Alisya dengan jarinya. Alisya memandang wajah itu dengan pandangan yang sayu.
"Jaga diri di tempat orang. Be yourself. Jangan berputus asa dan tabahkan hati. Sentiasa berdoa dan jangan lupa solat. Abang Ijam doakan semoga cita-cita Alisya untuk menjadi seorang doktor akan tercapai." Kata-kata Ijam itu menambahkan kesayuan di hatinya. Dalam tersekat-sekat dia berkata.
"Jangan tinggalkan Alisya." Dia memeluk Ijam seakan tidak merelakan perpisahan ini. Tetapi apakan daya. Ijam meleraikan pelukan itu perlahan. Sempat dia berbisik ke telinga Alisya.
"Jangan lupakan abang Ijam dan kenangan kita bersama." Lantas dikucup dahi Alisya sebagai tanda kasih seorang abang kepada adiknya.
Teksi yang disewa untuk membawa Ijam dan ibunya sudah pun tiba. Hanya lambaian dan airmata menghiasi perpisahan itu. Semakin jauh, semakin sayu dan semakin hilang lambaian itu, semakin Alisya seperti nak berlari mendapatkan teksi itu. Namun akalnya masih waras. Kata-kata semangat Ijam bersemi di mindanya. Surat ditangan digenggam erat.
"Ingat..baca bila Alisya dah berada atas kapal terbang nanti. Ini janji Alisya pada abang Ijam."
Benarlah, perpisahan itu amat mudah dilafazkan tapi apabila menghadapinya terasa perit yang teramat sangat.

***************************************************

Pesawat yang membawa para penumpang ke United Kingdom selamat berlepas dari landasan KLIA. Pandangannya dihalakan ke luar tingkap kapal terbang itu. Setitis demi setitis air matanya gugur dari kelopak mata. Jari halusnya menyeka air mata itu agar tidak terus mengalir. Surat yang berada di tangannya dibuka perlahan.

ALIYATUL ALISYA......
Disaat Alisya membaca surat ini, mungkin dirimu sudah berada di atas awan biru meninggalkan seribu kenangan buat kita bersama. Abang Ijam bukanlah seorang budak lelaki yang pandai bermadah tetapi cukuplah sekadar dapat menulis titipan ini untuk Alisya sahaja. Jangan bagi sesiapa baca tau surat ni, malu.....

Air matanya gugur bersama senyuman dibibir. Bacaannya diteruskan.

ALIYATUL ALISYA......
Sampai di sana nanti, teruskanlah cita-citamu untuk menjadi seorang doktor. Abang Ijam berdoa dari jauh semoga impianmu itu akan tercapai. Alisya pasti boleh. Kan Alisya selalu berangan nak jadi "Doktor Alisya". Bagi abang Ijam, dirimu sudah lama abang Ijam gelarkan sebagai doktor Alisya kerana sejak dulu lagi, Alisya lah pengubat suka duka di mata dan di hati insan ini. Ingat tak cara Alisya ugut abang Ijam makan ubat......lepas ni dah takde orang boleh ugut abang Ijam. Sebab Alisya dah tiada di sisi abang Ijam.

Diseka air mata yang menitis.....

ALIYATUL ALISYA.......
Jangan lupa sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah papa dan mama. sebagai anak, hanya itu yang mampu dilakukan buat bekalan mereka di sana kelak. Abang Ijam akan sentiasa melawat pusara papa dan mama bagi pihak Alisya.

Papa..mama...akan ku pulang menziarahi pusaramu suatu hari nanti....

ALIYATUL ALISYA.....
2 tahun yang lalu, abang Ijam ada memberi satu teka-teki pasal lembu. Tapi sampai sekarang Alisya tak mampu menjawabnya. Saban hari alisya akan bertanya apa jawapannya. Sehinggalah ke saat ini....jawapannya ialah KE BAWAH! IA MASIH TETAP MENGHADAP KE BAWAH DAN MEMAKAN RUMPUT. Kalau Alisya ada kat sebelah, confirm abang Ijam dah kena lepuk. Tapi sekarang tidak lagi, sebab....sebab Alisya dah terbang jauh meninggalkan abang Ijam.

Abang Ijam....dihujung noktah ada titisan tulisan seakan terkena air. Sudah pasti dia menangis taktala menulis surat ini. Abang Ijam..suka sangat menyembunyikan kesedihan untuk diri sendiri. Semakin laju air matanya mengalir sehingga sedikit tersedu. Tak sanggup untuknya meneruskan titipan itu....Abang Ijam...Alisya rindu....

ALIYATUL ALISYA ....
Di penghujung titipan ini, abang Ijam minta maaf seandainya sepanjang kita bersama ada terkasar kata yang menyinggung perasaanmu, Alisya. Abang Ijam hanya insan biasa yang tidak dapat lari dari melakukan kesilapan. Abang Ijam dah cuba lakukan yang terbaik untukmu sepertimana janji abang Ijam pada arwah papa dan mama Alisya. Kita berpisah bukan bermakna hubungan kita putus di sini. Hubungan itu akan tetap berkekalan kerana di hati kita sudah terukir memori yang telah kita pahatkan bersama. Seandainya suatu hari nanti kita ditakdirkan bertemu kembali janganlah Alisya lupa pada insan kerdil ini. Akhir kata, abang Ijam bingkiskan Alisya satu pujangga......

Semalam kita berkawan......
Kerana kenangan silam,
Hari ini kita masih berkawan.....
Kerana janji semalam,
Esok kita akan terus berkawan....
Kerana hari ini kita saling mendoakan,
Hari-hari kemudian kita akan terus berkawan....
Kerana esok kita ada azam,
Tetapi andai esok tiada lagi.....
Kita tetap berkawan sampai bila-bila.

Tersedu-sedu dia menangis membaca bingkisan terakhir titipan itu...Ini janji Alisya pada abang Ijam....."Akan ku bawa memori itu bersamaku sebagai inspirasi di dalam diri ini sampai bila-bila..I never forget you...You are always in my heart....Mohd Izham Iskandar a.k.a abang Ijam......


- TAMAT -
posted by Penulisan2u @ 6:55 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
153 Comments:
  • At 7/11/09 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak..thumbs up:)..i'm da first..yg laen jgn jelez..

     

  • At 7/11/09 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uih..puitisnye..paper pon syok bce cerpen ni best..air mte x ley nk seka da...

     

  • At 7/11/09 2:08 PTG, Blogger piANum said…

    best..best..best cite ni....
    sedeynyerrrr....

     

  • At 7/11/09 2:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu....terharunye....
    baeknye ijam kn..
    pape pn...crpen nie bez...

     

  • At 7/11/09 3:01 PTG, Anonymous watie said…

    sangat menyayatkan hati yang membacanya.....
    harap dapat teruskan penulisan.....
    memang berbakat

     

  • At 7/11/09 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdehnye..
    mnitis jga air mata ni...
    keep it up....

     

  • At 7/11/09 6:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite ni....
    trharu gak...
    tp klau ade smbungn,lg best..^_^

     

  • At 7/11/09 10:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeyyyyy..
    huhu..
    alamak!TERnangis plak..hehe
    bes2..wat la smbungn..mesti bes
    gud job!!

     

  • At 7/11/09 11:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job!
    t wat smbungan ek..
    hehe

    d

     

  • At 8/11/09 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huh..dapat gak aku bace cerite yang best utk yang baru masuk ni..bnyk yg ntah ape2 tah..tapi cerpen ni la pengubat duka ku..sweet sgt abg ijam..hope dorg kekal 'sibling' sme2..ade hubungan lain natara lelaki n pompuan selain suami isteri k..kan kan kan..love my best boy fren...memg die my bestfren n not special one kan acap..hehe

     

  • At 8/11/09 11:37 PG, Anonymous anisa balqis said…

    best crite ni..
    sgt mnyayat hatiku..
    hehe..
    keep it up writer!!

     

  • At 8/11/09 1:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes2....
    ske baca cter nie....
    mmg ley wat org nangis...
    tp nseb baek x nangis...
    hehehe....
    mlu ngn romate....
    hahaha....
    gud luck!!

     

  • At 9/11/09 9:17 PG, Anonymous Anastasia.... said…

    Untuk pembaca2 cerpen ini, komen2 anda memberi inspirasi kepada saya. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.....:-)

     

  • At 9/11/09 9:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    JALAN CERITA YANG MENARIK... PENYAMPAIAN DAN SUSUNAN BAHASA YANG TERATUR...TAHNIAH, SEMPURNA CERITA INI.

    SAFFIYA

     

  • At 9/11/09 11:12 PG, Blogger gummybear said…

    citer ni memg best..she's my sis...dah lame dia simpan citer ni..cuma x tau nak salur ke mana citer ni..akhirnya berjaya jgak dia kuarkan citer ni...

    along, teruskan usaha..
    org ramai nak along smbung citer ni..
    nanti sambung tau...


    congratulation along!!!
    cayok!!!!

     

  • At 9/11/09 7:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaaaaaaaaaa
    sdihnyer..
    arp2 smbg ah lg erk cter ne...
    br abg ijam n alisya kwin..
    waaa3..aku plak yg lbih2

     

  • At 11/11/09 9:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Congrates!!actually she's my sis too..
    ehem2..cerita ni mmg best sbb telah diperam selama berbelas tahun..harap2, ramai yang beri komen atau idea yang bernas utk along meneruskan minat nye dalam menulis..
    5* utk along..hehehe

     

  • At 13/11/09 2:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Anastasia...congrats...best crite nie..
    Jln crite yg smooth & beremosi..., mudah dihayati..
    Saya bg 4 bintang...out of 5.
    Good try...& jgn lupa sambung..

     

  • At 13/11/09 2:33 PTG, Blogger mutiara78 said…

    Interesting....!

     

  • At 13/11/09 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus2..cter nie mmg best..terharu ak baca..sdih pon de..hero 2 sme nama ngn my bro..

     

  • At 13/11/09 5:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citanya....

    nOr_1804

     

  • At 13/11/09 8:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    continue...continue..
    ~sueanna~

     

  • At 14/11/09 5:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sambung lagi tau....best...

     

  • At 15/11/09 2:38 PTG, Anonymous kosong said…

    terkesan. :')
    terima kasih.
    teruskan menulis karya-karya yang berkualiti:)

     

  • At 20/11/09 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey...huhuhu.
    ending nye cpt la ckit smbg..xsbr nak tau..
    chayok2!!
    -alinz-

     

  • At 23/11/09 4:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cete ni sedih dan terharu...

     

  • At 24/11/09 2:15 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    cerita yg menarik..
    ade smbungan tak??kalau ade smbungan mst best..
    nk tau jgk dpt x ijan jmp alisya or dpt ke alisya jd doktor..
    by the way,thniah utk penulis..
    truskn b'karya..

     

  • At 26/11/09 1:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduish..
    tharu nye...
    sede btoll....
    congrats k writer..
    keep it up..

    -miss-

     

  • At 26/11/09 2:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xminat.

     

  • At 28/11/09 11:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best n interesting story....
    keep it up

     

  • At 30/11/09 12:47 PTG, Anonymous Anastasia... said…

    Terima kasih untuk semua yang sudi meluangkan masa membaca cerpen ini. Komen dan cadangan kalian untuk saya menyambung cerita ini amat saya hargai.:-)

     

  • At 6/12/09 12:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte nie dh bes dah..
    tpi hbs cam2 jew?xde smbgn ke pew?
    ala..krg bes r..
    ce kalo smbg yg kedua..ckp psal ijam ngan alisya plak??bley kan..

     

  • At 7/12/09 2:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    satu hasil karya yg bgus..best ngat citernya.hrp dpt smbung..biar happyending yek..

     

  • At 10/12/09 1:02 PG, Anonymous vespa kuno said…

    aiya tergntong ke cerpen ni...
    huhuhuhu ingtkan dpt baca tym alisya blek mlysia...
    aiyaaa mlm ni xdpt r ak senym sowng2 sbb cerpn yg ak bca ni xdak ending yg bes2 r

     

  • At 10/12/09 8:03 PG, Anonymous Anastasia... said…

    Oklah...untuk menggembirakan hati para pembaca yang dikasihi, buat pengetahuan kalian, saya masih dalam proses mengumpul maklumat dan bahan untuk membuat kesinambungan cerpen ini. Doakan saya supaya mempunyai idea untuk menulis. Komen dan cadangan kalian amat2 saya hargai.:-)

    "Aku bukanlah penulis terhebat, yang dapat menghuraikan cerita2 tersirat"
    "Aku bukanlah penulis tersohor, yang dapat melakar ayat2 puitis"
    "Aku bukanlah penulis ternama, yang mereka cerita2 hebat"
    "Aku hanyalah insan biasa yang suka menulis apa yang terlintas di hati dan fikiran lantas diterjemahkan melalui pena di atas sekeping kertas putih....."

    Have a nice day:-)

     

  • At 16/12/09 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r... sedih betul... tp lagi best kalu tamatlan cerita ni dengan kegembiraan... jangan sedih2 sangat.

     

  • At 19/12/09 2:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sambung lar lagi................ sedey nie.....

     

  • At 7/1/10 3:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    harap sambungannya lg menarik...
    sk la citer ni..
    teruskan berkarya untul sambungannya k....

     

  • At 23/1/10 10:27 PG, Anonymous pencerite said…

    cerite semate2....~

     

  • At 3/2/10 8:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smbungan dy????????
    -swift

     

  • At 5/2/10 1:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knape ending ny g2 jew..
    smbung lge la..
    brjdoh lge ke x dorang br2 tu..??

     

  • At 23/2/10 12:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak......gud job

     

  • At 1/3/10 9:45 PG, Anonymous che rin said…

    best la cite ni...sdeh glerz aku.huhu..teringat kwn baikku yang telah kembali ke rahmatullah pada hari persandinganku..al-Fatihah tuk beliau-che Rin

     

  • At 1/3/10 5:29 PTG, Anonymous akhmarya said…

    best sangat....tringat pulak kat kwan aku,sejak kecik kiteorang kawan n skrg terpksa berpisah..

     

  • At 4/3/10 11:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    interesting story..
    hope ad smbungan.
    biarlah ijam n alisha khwn..
    klu ad smbungn biarlah hepy ending...
    hehehe..keep it up writer!!!

     

  • At 19/3/10 2:18 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    Besssttt wooo...
    isk..isk..isk...mantap beb. meleleh air mata bace story ni.
    tp kalau dipanjangkan cerita sampai Alisha & Ijam bertemu kembali ke, lagi best..

     

  • At 20/3/10 4:05 PTG, Anonymous jue said…

    best sangat citer nie,,,,
    sedih sangat.....

     

  • At 30/3/10 12:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bestnya cerita ni... please sambung lagi ye..

     

  • At 30/3/10 3:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyerr,,
    nk ngs bce cter ni..
    bt smbgn tau..
    gud jobs..

     

  • At 30/3/10 11:16 PTG, Anonymous fiqa cyg said…

    bes sgt2.......
    tacink habis......
    air mate kuar laju je......

     

  • At 1/4/10 11:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2..
    mcm nak nangis jr....

     

  • At 2/4/10 5:54 PTG, Anonymous Anastasia said…

    Terima kasih kepada pembaca setia cerpen ini. Komen anda menyemarakkan lagi semangat saya yang baru bertatih belajar untuk menulis.:-) http://penakumenulis.blogspot.com/

     

  • At 4/4/10 3:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm citer ni best..tp klu ada sambungan mmg lg best..nk sgt tau pasai ayah ijam..mana dia mhilang..psoalan yg sy hrp pnulis blh ungkaikan..pape pon sy suka citer nihh..tahniah penulis...

     

  • At 5/4/10 10:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya baca cerpen ni sangat menyentuh perasaan.karya yg bagus.

     

  • At 7/4/10 1:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nti sng2 sambug la ek cter ni bes sgt2 hehehe

     

  • At 8/4/10 4:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saye suke! saya suke!
    continue la babe...
    sure ramai menanti sambungan die!
    neway congrats..

     

  • At 9/4/10 4:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya suka baca cerpen,tapi bagi saya cerpen ini adalah
    yang terbaik kerna ia amat menyentuh jiwa setiap pembaca...teruskan usaha anda...cerpen dapat membuat air mata saya jatuh kerana jalan cerita nya yang menarik,unik & paling hebat....kalau boleh buatlah sambungan,pasti pembaca yang lain inginkannya....
    salam dari
    -arlyna-

     

  • At 12/4/10 2:33 PTG, Blogger aFdSmKaD said…

    beshhhhhhhhhhhhhhhhhhh

     

  • At 13/4/10 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer yg menarik n puitis....
    teruskan bkarya ....

     

  • At 18/4/10 6:01 PTG, Anonymous ros said…

    caya laa....touching la baca cerpen nie..
    benar perpisahan mudah dilapfazkan tapi perit bila dilalui..
    best cerita nie.. klw blh wat la sambungan.. penggunaan bahasa yg gramtis lbh2 ag kat sajak tuu.. bahasa yag mudah difahami...
    menarik!!! i like it..
    good job..:)

     

  • At 22/4/10 1:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni...wat la smbganye....teruskan berkarya ye...:)

     

  • At 6/5/10 5:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih cite ni...
    sambung la cite ni..
    tip top..
    all da best..

     

  • At 7/5/10 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie mmg best..tp,ape sbnrnye hbngn ijam & alisya?nape dorg selambe je pegang2?kn dorg bkn mahram..berdosa tu!!hrp anastasi blh bgtw knp..

     

  • At 10/5/10 8:29 PTG, Blogger Nursya said…

    Bestnya,..rs nk ngis jer td..tp xngis gak..hehe..hrp citer ni ada smbungan.mmg perfect diz story even kekdg ada yg xdpt dfhmi trutama bila pas dorg bdialog...bmonolog ke...mmg cnfius ckt..tp mc leh ok g...keep it up :)

     

  • At 21/5/10 9:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ley tahan citer nie. . . .tapi napa xley d`copy. . . .

     

  • At 23/5/10 2:38 PTG, Anonymous misa said…

    one word
    AMUSEMENT
    mang tgkp leley abis ar ngok cter ni
    huhu..tharu seh...

     

  • At 27/5/10 9:50 PG, Anonymous syasya said…

    terharu bace cite ni
    memang susah nak dapat kwn sebaik ijam

     

  • At 5/6/10 4:38 PTG, Anonymous ~blue_d0lphin~ said…

    dlm byk2 cerpen yg aku bc, yg nih first aku k0men.
    very t0uching, very sentimental..
    well written. c0ngratz..
    teruskan menulis!!

    ~blue_d0lphin~

     

  • At 6/6/10 12:39 PTG, Anonymous anastasia.. said…

    Terima kasih kepada yg sudi meninggalkan komen yg memberi saya inspirasi untuk menulis lagi..:-) Have a nice day...
    Salam ikhlas dr saya : anastasia...(http://penakumenulis.blogspot.com/)

     

  • At 6/6/10 12:42 PTG, Anonymous anastasia.. said…

    Terima kasih kepada kawan2 yg sudi meninggalkan komen yang menjadi inspirasi kepada saya untuk menulis lagi..:-)Have a nice day....
    Salam ikhlas dari saya: anastasia..
    (http://penakumenulis.blogspot.com/)

     

  • At 6/6/10 9:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih gle....air mataku akhirnye tmpah jua...
    hehe pape pn best! well done!
    keep trying!

     

  • At 7/6/10 12:51 PTG, Anonymous baby said…

    best2...sy nangis bc cerpen nie...evn bc smbl mkn nasik...huhu..
    nsb roomate x prasan...
    uat la ambungan ek...suke sgt...uat novel lg best..hhehe..
    congrate..

     

  • At 8/6/10 12:51 PTG, Anonymous missy izza said…

    jln crite yg biase tp olahan yg m'narik..best2..hehe...hopefully nnt ade smbungan yerp...ngee...

     

  • At 11/6/10 3:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lar ingat kan cplee
    nape xmlkar lagi......
    lps blek uk.....
    apa2 pon.....
    best lorh

     

  • At 16/6/10 2:29 PTG, Blogger s Y @ f ! a H said…

    bestnyeerr!!! drpd 3 crpen yg bru sy bce, ini yg pling best!! n kalau bleh,smbungla crpen ini untk EPISOD DUA....

     

  • At 17/6/10 5:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SILE SMBG JD NOVEL....SEKIAN TERIMAS....

     

  • At 19/6/10 7:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya....please buat sekuel utk cerpen ni...plot citer yang menarik...ader kelakar ader sedey ader sumer lah....pls writer make a sekuel...

     

  • At 28/6/10 11:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smbung2!

     

  • At 5/7/10 2:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenapalah ctani cdih bangetttt.
    wa tangkap leleh beb.
    tapi nak cbungnye lagi.
    nanti wa mati terckik sendu yg tak abis.
    erk.erk.erkkkkk...

     

  • At 27/7/10 11:34 PG, Anonymous anastasia said…

    Untuk pembaca yang setia semua. Sempena ulangtahun Alisya hari ini, saya titipkan kalian TITIPAN KHAS : KU BAWA MEMORI ITU. Enjoy you read at my blog (http://penakumenulis.blogspot.com/)

     

  • At 28/7/10 1:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sngt2 crite ni..
    sdih la...
    hrp2 ade smbngan lgi..
    gud job pnulis..

     

  • At 30/7/10 9:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huh citer nie best n buleh menitiskan air mata kepada sesiapa yang membacanya n menghayatinya pada penulis arap2 akan ada kesinambungan citer nie

     

  • At 31/7/10 5:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ijam terbaik...air mata mengalir mcm air paip..huhuhuhu....

     

  • At 4/8/10 2:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez glerr lh........hehe
    layan...
    sy rasa awak ada bakat besar dlm penulisan..
    so,teruskn bekarya..hehe

    -yam-

     

  • At 28/8/10 8:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2...xmmpu sy menyeka airmata yg tetap mengalir wktu membaca...memang tersntuh n paper pown...cerpin nih best...love it... (",)

     

  • At 3/9/10 6:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm.i org last kot y bce cerpen ni..
    hahahahaha..pape pon nie ni la story y da best..
    >ade y tersurat n tersirat..
    congrats writer........

     

  • At 12/9/10 9:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huu..sgt2 t'haru bile bace crte ne..xdpt nak control airmata dr b'guguran..
    congratz tuk yg wt crte ne..keep it up..best sgt!

     

  • At 13/9/10 10:20 PG, Anonymous Anastasia said…

    Setelah lama tidak menjengah, masih ada yg sudi membaca cerpen ini dan meninggalkan komen. Terima kasih sangat2 diucapkan kepada semua yang sudi membaca lagi cerpen ini. Untuk kalian semua ada edisi khas dititipkan untuk cerpen ini. Kalau sudi nak baca, layari laman ini (http://penakumenulis.blogspot.com/) untuk membaca "Edisi Khas: Ku Bawa Memori Itu". Selamat Hari Raya untuk semua yang sudi meninggalkan jejak di cerpen ini dan yang sudi membaca cerpen ini..:-) Ikhlas dari saya : ANASTASIA...

     

  • At 2/10/10 8:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bt la smbungan dye..
    best sgt cite niyy

     

  • At 13/10/10 12:30 PTG, Anonymous eja said…

    asslmlkm....bst sngt ceta ne, sy pn cm y len2 jgak nk ceta ne d smbungkn lgi, dn hrpn sy agr alisya dn ijam dpt brsma, krna prsaan ksih syng y sci mrni akn brbah jdi prsaan cnta y sjati jka ianya trus d pupk..sy hrp akn ad kbhgiaan d antr alisyah dn ijam krna hti 2 insn in sling brtaut dn memrlukn antra stu sma y lain, sy brangn2 agr ad lelaki y ujud sprt ijam y lvely......so sweet hehehehe

     

  • At 31/10/10 10:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ending die tak bape bestla..... kenape alisya tak kejar je ijam... mungkin die tak akan pergi.... dan akhirnya dia berkahwin dengan abng ijam... dan dia orang hidup bahagia forever and ever.......

     

  • At 3/11/10 6:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih nyer...ending yg agk bebeza..kalu slalu hepy ending org da biase bce...tp..citer ni mnusk kalbu..gud luck!

     

  • At 12/11/10 4:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thumbs up!!mmg best cerpen niyh..mengalir jgk air mta..hehe~~

     

  • At 15/11/10 10:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best... kalo dpanjangkn lg, mst lg best kn??
    xpuas pulak baca...huhu
    all the best!!

     

  • At 17/11/10 9:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...
    gud job..
    tp lg best kalo abg ijam 2 jumpa alisya kt uk...

     

  • At 17/11/10 3:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite mmg bes....tpi ending nye x bes la...
    wat la ending nye,dpe jumpe blik....kwin n have children...~

     

  • At 19/11/10 6:09 PTG, Anonymous Nono White..... said…

    waaa......sngt2 best...mcm2 perassan yg ade bile bace cerite nie...ade suke geram n sedih....huuuh......bace bnyk2 kali pown xmuak punye lah...hhihi...god job writer...keep it work...thumbs up...5 star saye bagi dekat cerpen nie....huhuhu....

     

  • At 20/11/10 6:31 PTG, Anonymous Peah kedah said…

    Anastasia,awat cita ni sedeh ngat?Tak leh senyum ni tau dak.Yala,dari awai sampai last dok sedeh ja.

     

  • At 26/11/10 12:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mana endingnya????

     

  • At 8/12/10 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnye ~ nie antare yg paling best ! bagus cite ! keep writing .

     

  • At 24/12/10 10:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dasar botak,si kurus,gigi besar, drakula,harimau,tengkorak ngan pontianak memang macam tue.menyakitkan atie..komen nie bukan tuk cite nie ..jgn salah faham...

     

  • At 28/12/10 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sad..menitis air mata ak bace citer ni..bgs,

     

  • At 6/1/11 11:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sad.. hope u can continue the story.. how their life after berpisah.. cerita paling bezt!

     

  • At 8/1/11 5:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie bes..
    n ag bes kalo ad pyambungny..

     

  • At 19/1/11 4:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad...

     

  • At 31/1/11 9:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2
    tapi buat la sambungan mcm ijam tue jumpa dengan alisya lepas dah berkerja ke ape ke.

     

  • At 2/2/11 9:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    vry nice n i luv it vry much..
    keep it ok..

     

  • At 2/2/11 12:18 PTG, Anonymous ~anamuslimah~ said…

    sweet story..
    i like it vry much!!
    ada unsur cinta, ksh syg n pengorbanan antra kluarga n sahabat....
    keep it ok!! :)

     

  • At 4/2/11 5:41 PG, Blogger c'quenz niesa said…

    wuu.. jalan cerita yang menarik .. ringkas n padat .. tpi kalau ad smbungan lagi better kot .. c(=

     

  • At 16/2/11 1:57 PTG, Anonymous zamiera said…

    best la citer ni...sambung la lagi...klu dijadikan novel lagi syok...

     

  • At 25/2/11 5:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm nk ngis je...
    tp kne cover r...
    mlu....
    hehehehe..
    ape2 pown gud job..
    n keep it up..
    lau bley sambung g r...
    x pown buat novel ke...

     

  • At 2/3/11 9:52 PG, Anonymous Anastasia... said…

    Setelah sekian lama tidak menjengah di sini..tidak disangka ianya sudah mencecah angka 111 insan yang sudi meninggalkan komen untuk cerpen ini. Terima Kasih diucapkan.:-)Setelah mendapat komen2 yang positif, saya mengambil komen2 kalian sebagai inspirasi untuk menyambung kisah ini. Tetapi ianya masih terlalu awal kerana saya baru mula untuk menulis kesinambungan cerita ini. Doakan agar saya dapat menyiapkan secepat yang mungkin.:-) Ok..all the best for all readers...:-)

    Ikhlas dari saya :
    Anastasia
    http://penakumenulis.blogspot.com/

     

  • At 3/3/11 8:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya nak tambah lagi komen kat cni ye writer..
    waaa..nanges la bc citer ni!!mula2 dpt tahan,tp last2 kuar gak air mata ni.
    tahniah kpd writer.citer ni memg mnyayat hatila.bukan senang nak maen ngn emosi orang nih.keep it up..
    sy tggu sambungan citer ni

     

  • At 3/3/11 11:58 PTG, Anonymous Anastasia said…

    MAKLUMAN :

    Cerita saya ini telah di copy paste dan di edit tanpa kebenaran dengan sesuka hati oleh orang yang tidak bertanggungjawab ini. Dia telah mengedit nama watak, mengolah sedikit ayat2 dalam cerita ini dan meletakkan tajuk yang sama.
    Saya bukanlah penulis terhebat, tetapi cerita ini adalah hak milik saya.
    Versi yang diciplak boleh dibaca dilaman blog milik orang yang tidak bertanggungjawab ini : Nadia Binti Mohammad Isa (http://familinadia.blogspot.com/2011/02/ku-bawa-memori-itu_03.html)yang di post pada 3 Februari 2011...

    HARAP MAKLUM

    Pesanan dari tukang tulis asal cerita KU BAWA MEMORI ITU...Anastasia.....

     

  • At 14/3/11 7:08 PTG, Blogger _siti noraien_ said…

    bez sngt2 citer neh...i like it...:)...

     

  • At 9/4/11 9:52 PG, Blogger mentari senja said…

    best2....mst da smbungn nty...

     

  • At 18/4/11 10:18 PTG, Anonymous Anastasia said…

    Buat tatapan pembaca setia cerpen ini. Sedikit bingkisan dari kesinambungan cerpen ini...heheheheh

    Macam pernah tengok. Alisya mengomel sendirian. Mungkin orang lain kot. Tapi…..
    “Kau kenapa Alisya?”
    “Erm..takde apa-apa.”
    “Ye ke…taulah dah lama duk luar Negara. Hari2 duk tengok org putih je. Sekali dapat tengok muka melayu tulen..tercengang.”
    “Dush..banyak ko punya cakap yer.”
    “Marah ke?”
    “Taklah…suka sangat2.”

    p/s : Nk tahu cerita penuh kene tunggu...hehehhe:-)

     

  • At 19/4/11 3:34 PTG, Anonymous zamiera said…

    tak sabar nak baca sbgan idea pena anastasia...jgn lama sgt...mcm best je sambungannya...

     

  • At 21/4/11 10:40 PG, Blogger hajar abdul jalal said…

    cerita yang menarik dan komen yang diberikan semua memuji dan bukan mengherdik macam cerpen2 yang ada kat sini . keep it up ANASTASIA ! rasa nak menangis je bila baca . tp tahan juga . ego lebih ni . HAHA . dan sepuluh bintang saya bagi utk cerita ni . CONGRATE !

     

  • At 30/4/11 3:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ble boleh tau citer penuh ni???bezz tau citer ni....air mataku x dpt dhentikn ktika mmbca citer ni....btw congrates yaa writer...somega berjaya....

     

  • At 30/4/11 12:25 PTG, Blogger iChY said…

    best crite..hope ad smbungn nya...nk mngs pn ade mse bce...

     

  • At 2/5/11 5:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memg best giler ar..mngalir air mata ni taw.. teruskn berusaha...aja aja fighting!!!!!..

     

  • At 9/5/11 10:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    KEREN

     

  • At 29/5/11 6:02 PG, Blogger ekinsyikin said…

    best cerita ni...

     

  • At 1/6/11 1:38 PTG, Anonymous purple said…

    cerita ini seolah2 pernah terjadi.. pembaca dapat merasakan apa yang berlaku.. tahniah...buat lah cerita lain lagi..x sabar lah

     

  • At 10/6/11 7:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST SNGT2 CERPEN NIE WAT R SMBUNGANNYE....

     

  • At 10/6/11 7:02 PTG, Anonymous AINUL said…

    Bezzz r cerpen nie,pnuh nan pnghayatan..Wat r smbngannye erk!!

     

  • At 12/6/11 3:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat sambungan please :( sukeee sangat !


    -syiidah:)

     

  • At 15/6/11 10:25 PTG, Anonymous anastasia said…

    Secebis bingkisan buat yang masih menunggu sambungan cerita ini. In progress. Saya masih memerah idea untuk sambungannya. Terima kasih kerana sudi membaca cerita saya.

    Sedikit idea yang dicurahkan....

    Maafkan abang Ijam, Alisya. Tidak semena-mena airmatanya mengalir. Azlan hanya membiarkan sahabatnya itu. Dia tahu, Ijam amat menyayangi Alisya. Namun ketentuan Ilahi tiada siapa yang dapat meneka.

    hehehe....

     

  • At 25/6/11 9:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bez!! thumbs up..!
    huhu
    great and owesome..
    haha
    chayok!!

     

  • At 24/7/11 5:32 PTG, Blogger Desalmumeinsyasyaif said…

    sedih ayat yg paling akhir tu :'(

     

  • At 29/7/11 4:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agak-agak bile ek nak kuar. Jangkaan

     

  • At 30/7/11 10:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    anastasia..ble nk smbung lagi..tak sbar nak tau kesudahan cerpen ni...sngt sdihhh :'(..huhuhuhuhu

     

  • At 6/8/11 9:09 PTG, Blogger AiN NABiLAH said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 6/8/11 9:12 PTG, Blogger AiN NABiLAH said…

    buat la sambungan citer nih. tjuknya 'ku bawa memori itu 2'.. tp, make sure hepy ending la,.

     

  • At 18/8/11 3:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Syabas..cerpen yg menarik walaupun sedih..congrats..:)

     

  • At 8/9/11 4:01 PTG, Anonymous tie-qah said…

    Sedihnyer.......kesiannyer diaaa.walaupun sad ending tapi the best laa

     

  • At 16/9/11 12:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sedihnya...
    Rasa macam citer ni betul2 berlaku..
    Air mata mmg tak dpt tahan dah...
    Gud Job..

     

  • At 23/9/11 6:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best

     

  • At 8/10/11 4:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thumbs up..cite msok dlm jiwa..pandai bermain dgn prasaan.gud job.:D

     

  • At 30/10/11 7:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite nie............mana sambungan nie....x sabar nie...

     

  • At 16/11/11 1:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    congrts untk pnlis crite nie...
    dalm bnyk crite yg ade crite nie yg bt air mate sy klua...
    memang crite yang best dan myentuh....
    kalau leh buat la sambungan crite nie

     

  • At 5/12/11 3:25 PTG, Anonymous risha said…

    wah cerite yg best..sampai menangis aku bce..gud jod la..TERBAIKKKKKKK!!!! i like..=_^

     

  • At 27/1/12 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slm best la cite nie, senang difahami, susunan ayat yg cntik.tahniah klau ada sambungan lg baik hehehe.....apa pun gd luck n tahniah pd penulis

     

  • At 17/2/12 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite nie...sedih plak tu =( x sanggup nak bace sampai habis, banjir rumah...huhuhu...tp law di smbung lg best...hrp writer sambung cite nie...memang best...good job!!! =)

     

  • At 8/3/12 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduhai keluar air mataku bila baca cite nie...memg terbaik la sampai blh aku hayati jalan cite nie....:-)

     

  • At 11/3/12 12:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt mnyedihkn. anywhere good luck.

     

  • At 11/3/12 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt mnyedihkn. anywhere good luck.

     

  • At 11/3/12 2:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt mnyedihkn. anywhere good luck.

     

  • At 14/3/12 11:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sedih lah.. cerita nih berjaya buat aku nangesh~ best lah.. huhuhu.... ada lagi tak citer cm nih??? nak baca... *tiba2 ribdu dgn arwah mak~*
    Thanks kpd penulis... :D *uhuk..uhuk..* TuT

     

  • At 1/4/12 3:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cerpen nie...suka dan duka lam hidup.. gud luck to writer... teruskan b'karya...

     

  • At 2/4/12 3:33 PG, Blogger adik said…

    best btol ar cerpen nie............best of the best..........i gift 5 star.....

     

  • At 21/5/12 11:55 PG, Anonymous Hana Efryna said…

    cdey sehh.. na ngs..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group