BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 31, 2009
Cerpen : Biarku Sentuh Cintamu
Nama Pena : amylia

Aku termenung sendirian. Membiarkan angin malam menampar lembut pipiku. Kedinginan mula membaluti diri. Namun aku masih ingin di sini. Menikmati panorama alam yang dibungkus kegelapan. Kerlipan bintang-bintang di dada langit tidak kelihatan sinarnya. Cuaca agak kelam di ketika ini. Sekelam hatiku sejak ibu menyuarakan rasa hatinya. Kata-kata ibu masih terngiang-ngiang, memenuhi fikiranku kala ini. Aku buntu memikirkan masalah ini. Ditelan mati emak diluah mati bapak. Aku tersepit di antara dua pilihan, janji dan harapan. Janjiku kepada ikmal, lelaki yang aku cintai sepenuh hatiku, bahawa tiada lelaki lain yang dapat ,menggantikan dirinya, tempatnya dalam hatiku. Hanya namanya yang tersemat kukuh dalam hatiku. Tiada nama lain lagi selain Mohd Ikmal bin Ramli. Harapan ibuku yang menyuruh aku menimbangkan permintaanya. Kedua-dua insan ini amat penting dalam hidupku. Mana mungkin aku mencari ganti ibuku yang telah bersusah payah membesarkan aku dan adik-adikku semenjak pemergian ayah. Ibulah yang telah bersusah payah mencari sesuap nasi untuk kami sekeluarga. Membanting kudrat empat keratnya agar aku dan adik-adikku mendapat pelajaran yang sewajarnya. Berkat doa ibu dan kesungguhanku, aku berjaya menjejakkan kaki ke universiti dan menggapai segulung ijazah dalam bidang yang aku impikan semenjak kecil lagi, iaitu ijazah dalam bidang akauntan. Tidak semudah itu aku akan lupakan segala kesusahan, kepayahan ibu. Tapi, dalam situasi sekarang aku tersepit di antara dua pihak. Haruskah aku mengorbankan kebahagiaan aku semata-mata untuk menyenangkan dan membahagiakan orang lain? Tapi kalau aku menurut permintaan ibu, aku yakin ibu orang yang paling bahagia dalam dunia ini. Bukankah itu yang aku inginkan sejak dulu? Aku ingin membahagiakan insan yang telah banyak berkorban untuk diriku. "Ya Allah, tolonglah hamba-Mu ini. Aku insan yang lemah, Ya Allah. Kau permudahkanlah hidupku Ya Allah" munajatku dalam hati. Aku terus merenung dada langit dengan seribu harapan.


" Reen, sini sekejap, ibu ada hal sedikit yang nak dicakapkan," lembut kata-kata ibu sewaktu aku ingin menapak ke bilikku. Tanpa banyak soal, aku terus mendapatkan ibu yang ketika itu duduk bersimpuh di hadapan televisyen. Aku seolah-olah dapat menjangkakan apa yang akan keluar dari mulut ibu.
" Mula-mula sekali, ibu ingin mintak maaf sekiranya permintaan ibu menyebabkan Reen runsing. Ibu langsung tidak berniat demikian…" tanpa pamit, aku terus memeluk ibu. Sedih hatiku mendengar kata-kata ibu. Seorang ibu sanggup merendahkan martabatnya di hadapan seorang anak hanya kerana perkara itu? Terlampau besar perkara itu kepada ibu. Berdosakah aku sehingga ibu sanggup bertindak sedemikian?
" Tak bu, ibu tak bersalah. Reen yang bersalah kerana telah menyusahkan hati ibu," aku berkata dalam sendu yang masih mengulit hatiku. Aku mengeratkan pelukanku. Ibu membalasnya dengan mengusap-usap lembut belakangku. Tercurah sepenuh kasih sayang seorang ibu. Terasa hangat pelukan ibu. Aku meleraikan pelukan. Ingin mendengar butir bicara ibu. " Dah, kesat air mata tu. Macam budak-budak pula Reen ni," kata-kata ibu sedikit sebanyak menghilangkan kesedihanku. Aku hanya tersenyum mendengar kata-kata ibu. Ku lihat ibu terdiam sebentar. Seolah-olah mencari kekuatan untuknya meneruskan apa yang ingin dicakapkan kepadaku. "Bu?" aku bersuara untuk memecahkan kesunyian di antara kami. Dingin semakin mencengkam dan kesejukkan seolah-olah menggigit belulang, Jam di dinding menunjukkan pukul 11.30 malam. Ibu menarik nafas sedalam-dalamnya.


"Reen, ibu tahu Reen terkejut dengan permintaan ibu. Ibu bukan apa, ibu hanya ingin tengok anak ibu bahagia. Kenangan lalu hanyalah untuk dikenang, bukan untuk terus melingkari hidup kita. Kita yang masih hidup ni harus teruskan dengan hidup kita. Ibu tak suruh Reen lupakan Ikmal, ibu tahu Reen sayang sangat pada dia, tapi terima hakikat Reen. Ikmal dah lama tiada. Sampai bila Reen nak terus melayan kenangan yang telah lalu? Ibu yakin kalau Ikmal masih hidup, tentu dia sedih tengok keadaan Reen macam ni. Bangunlah Reen, bangun dari lena kamu tu. Ibu tahu sukar untuk Reen terima kenyataan yang Ikmal telah pergi, tapi Allah lebih sayangkan dia. Semua yang tejadi ni ada hikmahnya Reen. Buka pintu hati kamu untuk insan lain. Ibu yakin Hisyam adalah calon yang terbaik." Lembut kata-kata ibu menusuk kalbuku,
Aku tidak sedar bila ada air hangat dan jernih mengalir membasahi pipiku. Sesungguhnya kata-kata ibu ada kebenarannya. Ya, semua yang terjadi ni ada hikmahnya yang tersendiri. Kalau bukan kerana kejadian tu, kejadian yang telah meragut nyawa Ikmal untuk selama-lamanya, aku mungkin tidak setabah ini, seteguh ini dalam melayari kehidupan.

Ikmal banyak memberikan aku motivasi sekiranya aku menghadapi masalah. Dialah tempat aku meluahkan segala masalah berkaitan hal-hal di pejabat. Kami bekerja dalam satu ofis yang sama. Cuma jawatan dia lebih tinggi dari aku. Dia juga yang selalu mengingatkan aku tentang tanggungjawab aku sebagai seorang anak sekiranya aku sudah lama tidak pulang ke kampung kerana kesibukkan kerja. Jadi sedikit sebanyak kehilangan Ikmal memberikan satu impak yang besar dalam hidupku. Aku seolah-olah hilang tempat aku bergantung. Insan yang selama ini banyak memberikan aku kata-kata semangat pergi begitu sahaja tanpa khabar berita. Ikmal terlibat dalam kemalangan ngeri yang melibatkan sebuah lori kontena yang membawa muatan kayu balak. Ikmal meninggal akibat pendarahan teruk di kepala. Aku sampai sekarang sukar untuk menerima kenyataan bahawa insan yang aku cinta sepenuh hatiku, insan yang aku sayang melebihi rasa sayang aku kepada diriku sendiri, telah dulu pergi menemui Pencipta-Nya. Sejak dari hari itu, aku berjanji kepada diriku bahawa tiada insan lain yang dapat menggantikan tempatnya dalam hatiku. Hanya dia yang kekal bersemadi. Tiada insan lain.


Ibu mengeluh melihat ulahku yang seolah-olah tidak mendengar bicaranya. "tu je yang ibu nak cakap. Ibu harap Reen fikirlah semasak-masaknya. Ambil masa, minta lah petunjuk dari-Nya. Hanya Dia yang Maha Mengetahui. Hisyam budak baik. Jangan korbankan masa depan Reen semata-mata kerana masa silam. Lagipun Pak Mail dan Mak Timah tu dah lama sukakan Reen. Berhajat benar mereka nak bermenantukan Reen. Reen fikir ya?" ibu masih terus memujuk aku. Aku hanya mengangguk lemah. Ku lihat ibu beransur-ansur melangkah menuju ke biliknya. Aku pun tanpa buang masa terus berlari ke bilikku dan menghamburkan segala luahan hatiku. Aku mengaku bahawa selama ini aku hanya berlagak tenang, seolah-olah dapat menerima peristiwa itu, tapi dalam hatiku hanya Allah sahaja yang tahu betapa lemahnya aku. Aku hanya berlagak tenang untuk menyenangkan hati ibuku. Aku tidak mahu dia teus bersusah hati memikirkan keadaan aku. Tapi pada malam ini bulan bintang menjadi saksi bahawa betapa aku merindui Ikmal. Namanya tidak pernah tergelincir dari kotak fikiranku. Setiap detik, setiap saat. Malam itu lenaku bertemankan sendu yang seolah-olah tidak mahu meninggalkanku.


Sms yang ku terima sedikit sebanyak mengejutkan aku. Hisyam ingin berjumpa dengan aku? Aku yang ketika itu dalam perjalanan pulang ke rumah dari pejabat berhenti seketika. Benar, kunjungan sms itu sedikit sebanyak meyerabutkan fikiranku. Untuk apa lagi dia nak berjumpa dengan aku? Bukankah aku sudah memberikan jawapan? Tak mungkin ibu tidak menyampaikan pesananku kepadanya bahawa aku masih belum boleh menerima insan lain dalam hidupku? Aku buntu. Tidak dapat mengagak apa yang sepatutnya aku lakukan. Sms itu aku biarkan sahaja. Aku perlu bergegas pulang ke rumah kerana jam sudah menunjukkan pukul 5.30 petang. Aku tidak mahu terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang seolah-olah tiada penghujungnya. Lagipun pukul 8.00 malam nanti aku ada ‘reunion’ dengan kawan-kawanku semasa di universiti.


Aku meneguk air di atas meja. Sesekali aku melihat jam di pergelangan tangan. Jam menunjukkan pukul 8.45 malam. "Mana diorang ni? Kata pukul 8, tapi sampai sekarang batang hidung pun tak nampak. Betul ke pukul 8 ni?" aku bermonolog sendirian. Puas aku meninjau di sekeliling restoran, tapi kelibat mereka langsung tidak kelihatan. Aku mencapai telefon bimbit dan menelefon Jasmin, kawan karibku semasa di universiti. Sekarang dia bekerja di salah sebuah syarikat hartanah terbesar di Malaysia sebagai Pengurus Projek. Dialah insan yang bertanggungjawab memperkenalkan aku dengan Ikmal. Lama telefon di sebelah sana berdering sebelum disambut. " Hello, ha kau Reen. Lama aku tak dengar cerita kau. Kau apa khabar sekarang?" ceria aku mendengar suara Jasmin. " Eh minah ni? Ada masa pula dia tanye hal aku?" desis hatiku. " Hei Jas, kau kat mana? Aku dah lama tunggu ni tau? Nak berjanggut dah ni. Dah macam orang kena gadai, tau tak? Kau dah gerak ke belum?" aku terus menerjah Jas. Sedikit sebanyak penantian aku yang tak sampai satu jam tu membuatkan aku sedikit beremosi. Ditambah pula dengan kunjungan sms petang tadi yang tak ku nantikan kehadirannya. "Gerak ke mana Reen? Aku tak faham lah apa kau cakapkan ni? Aku still kat ofis ni. Malam ni aku kerja over-time. Banyak kerja aku kena siapkan," "Ofis?? Kau tak ingat ke Jas? Kau ni dah nyanyuk ke? Umur tak sampai lagi 30, dah lupa," aku tertawa sendiri. Saja aku ingin memprovok Jas. " Wei, mulut! Memang kau jenis yang tak sayang mulut kan? Suka hati nenek dia jer nak mengata-ngata orang," Aku sekadar tersenyum. Aku tahu Jas juga bergurau denganku. "Ingat apa? Kau? Jujur memang aku jarang-jarang ingatkan kau. Yelah dengan kerja aku yang semakin hari semakin menimbun ni. Lagipun aku ada pakwe, baik aku ingatkan dia dari ingatkan kau, ye tak? Hehehe. Gurau jelah kawan," Sedikit sebanyak kata-kata dan gurauan Jas merendahkan tahap baran aku.

" Wei kau janganlah main-main. Aku dah lama tunggu korang ni. Janji pukul 8, tapi sampai sekarang tak nampak batang hidung korang, Korang jadi ke tak? Aku balik baru tahu. Banyak lagi kerja aku kat rumah tu," bebel aku kepada Jas. " Janji? Janji apa? Aku tak fahamlah apa kau cakapkan ni Reen. Cuba kau cerita pada aku," Hati aku yang sudah sejuk tadi kembali berapi. Ya Allah, Kau kuatkanlah iman ku Ya Allah.
" Cik Jasmin Abdullah, malam ni kan kita dah janji nak buat ‘reunion’ kat restoran Indah View. Aku dah tunggu korang semua dari pukul 8 tadi dah, tapi korang tak juga sampai-sampai. Apa cerita brader?"
"Wei, kau lupe ker?! Kan malam esok? Kau jugak yang kata malam esok. So kiteorang follow kau lah. Yang tetiba kau buat malam ni apa hal? Ke kau lupa? Tulah, mulut tu kalau cakap berlapik sikit, sekarang dah kena. Aku nyanyuk ke kau yang nyanyuk?" Jas memulangkan paku buah keras kepada aku. Silap aku juga kerana tak mengesahkan dahulu. Sekarang siapa yang malu? Kan membuang masa jer namanya?
" Ye ker? Erh, aku lupalah. Hehe.. sorilah. Banyak sangat perkara yang aku fikirkan sehari dua ni. Tu yang aku boleh lupa. Sorilah Jas, kacau kau malam-malam ni," aku berhujah membela diri. Sebenarnya aku sahaja berkata sebegitu untuk menutup maluku. Lagipun betul apa. Memang banyak perkara yang sedang aku fikirkan.
" Banyaklah kau. Macam aku tak tahu perangai kau tu. Ada je alasannya. Tulah, nilah. Tapi sebenarnya kau nak cover kau punye malu kan? Jangan tipu aku lah Reen,"
"Yelah, yelah. Aku salah. Tetiba je serang kau kan malam-malam ni. Aku betul-betul lupalah. Okey lah, kita jumpa esok malam, eh sori malam esok. Kau sambunglah balik kerja kau tu. Okey, bye,"
Tanpa membuang masa lagi, aku terus mengangkat punggung dengan niat untuk pulang. Kerja-kerja pejabat menanti aku di rumah. Saat aku ingin melangkah keluar dari restoran, badanku dirempuh dari arah depan. Aku terjatuh secara menduduk dan hampir-hampir terlentang. Mujur aku sempat menahan tubuhku dengan siku, kalau tak, lagi malu " Aduh, sakitnya! Buta ke mamat ni sampai tak nampak aku nak keluar?" Rungutku dalam hati.
" Sori, sori. Saya tak sengaja. Saya betul-betul tak nampak awak tadi. Saya minta maaf sangat-sangat, " Aku tidak menghiraukan maafnya. Sedari tadi aku asyik menggosok-gosok sikuku yang sakit. Tak berselera aku nak tengok muka mamat gelabah ni. Dari sipi-sipi aku dapat melihat ada tangan sasa yang dihulurkan. Mungkin untuk membantu aku berdiri. Menyedari yang aku mungkin tidak mampu untuk berdiri dengan sendiri, aku menyambut tangannya. Kejap dan kemas pegangannya. Ada satu rasa yang asing yang singgah dalam hatiku. Pegangannya seolah-olah pegangan Ikmal sewaktu dia memegang tanganku. Mungkinkah? Tak mungkin!
Aku mendongak. Ya Allah! Dia! Dia buat apa kat sini? Aku terus menatap wajahnya tanpa pamit. Dia juga aku lihat seolah-olah tidak percaya bahawa dia boleh berjumpa dengan aku. Di sini!
"Reen…" laju sahaja namaku miniti keluar dari bibirnya yang halus. Pandangan kami bertaut buat beberapa minit. Kami seolah-olah berada dalam dunia yang lain. Hanya aku dan dia. Dikelilingi panorama alam yang mendamaikan. Sejuk mata memandang. Aku dapat merasakan betapa kuatnya genggaman Hisyam. Namun apabila Ikmal tiba-tiba menghadirkan bayangannya aku tersedar. Seolah-olah terkejut dari lena yang panjang. Lena yang amat mengasyikkan.
Aku terus melarikan tanganku dari terus digenggam erat oleh Hisyam. Aku masih mencintai Ikmal. Hanya dia seorang! Tiada yang lain!
" Sori, kalau perlakuan saya tadi menakutkan awak, membuatkan awak rasa tak selesa. Saya Cuma terkejut dapat jumpa awak kat sini," romantis sekali tutur kata Hisyam. Namun itu tak dapat memggugah rasa cintaku kepada Ikmal." Awak buat apa kat sini?"
Pandangan mata Hisyam merimaskan aku. Anak mata coklatnyanya tidak lari dari terus merenung aku. Aku sukar menafsirkan maksud di sebalik senyumannya. Ada yang tak kena ke dengan penampilan aku? Aku rasa okey jer. " Gila ke mamat ni? Dari tadi asyik merenung aku. Macam nak ditelannya," gumamku dalam hati.
"Memang saya gila. Saya gilakan awak, Nur Azreena binti Mohd Khalil," aku terpana. Tidak menyangka itu yang akan keluar dari mulutnya. Dia seolah-olah dapat membaca hatiku. Aku terus menundukkan muka. Malu. Aku dapat merasakan darah mula menyerbu mukaku.
" Kenapa awak tunduk? Cantik muka awak bila awak malu. Saya suka,"
Tanpa terus membuang masa, aku melangkah laju ingin keluar dari restoran itu. Namun belum sempat aku berbuat demikian, tangan sasa Hisyam memaut lenganku. Sekali lagi aku terpana. Aku terus merenungnya tajam. Menyedari bahawa aku tidak suka diperlakukan sedemikian, dia terus melepaskan pegangannya.
" Sori. Kalau awak tak kisah, boleh awak temankan saya minum? Saya minum sorang je. Kalau ada teman, seronok sikit. Please…" pujuk Hisyam lembut. Dia terus merenung aku dengan pandangan redupnya.
"Apa kena dengan mamat ni? Tadi bukan main lagi sakat-sakat aku. Sekarang nak suruh aku temankan dia pulak. Dia ingat aku ni apa?" rungutku dalam hati. Aku tak faham lah perangai dia ni.
" Saya rayu awak. Saya bukan jenis orang yang suka merayu tau. Tapi dengan awak saya sanggup tepikan prinsip saya. Demi insan yang saya cintai sepenuh hati saya, demi insan yang saya sayang melebihi segala-galanya dalam dunia ini, lebih dari saya sayangkan diri saya sendiri. Lagipun saya nak bincang mengenai kita. Kita berdua,"
"Nak bincang apa lagi? Kan saya dah berikan jawapan saya. Apa lagi yang awak nak tahu? Takkan awak tak faham?" akhirnya setelah sekian lama aku mendiamkan diri, barulah aku bersuara. Itupun setelah Hisyam mengungkit tentang hal kami.
" Saya tahu. Ibu awak dah beritahu saya hari itu. Tapi saya masih ada perkara yang nak dibincangkan. Why don’t we have a seat? Tolong. Berikan saya peluang,"
Akhirnya aku mengalah. Bosan asyik didesak sedari tadi. Lagipun ramai mata-mata yang memandang. Aku memulakan langkah mencari tempat duduk yang sesuai untuk berbincang. Aku lihat Hisym tersenyum kepuasan. Puas kerana telah berjaya mendesak aku.
"Awak nak minum apa? Order lah. My treat," katanya sambil tersenyum. "Just straight to the point please. Jangan nak bazirkan masa saya. Saya banyak lagi kerja," aku langsung tidak memandang mukanya. Aku tak mahu pendirian aku selama ini yang teguh berubah. Aku tak nafikan Hisyam mempunyai pakej yang lengkap sebagai seorang lelaki. Tinggi, berdada bidang, mempunyai mata yang redup yang mampu menggoyahkan perasaan wanita. Tapi apa yang menarik tentang Hisyam ialah lesung pipit di kedua-dua belah pipinya. Senyumannya mampu mencairkan hati wanita yang memandang. Aku sendiri hampir tergoda dengan senyumannya tadi. Senyuman yang menjadi igauan setiap wanita di luar sana. Mujurlah rasa cintaku terhadap Ikmal masih teguh. Aku tidak dapat memaafkan diri aku sendiri sekiranya aku terjebak dengan senyumannya yang ku kira tak ikhlas.


" Lemon ice satu," kata Hisyam lembut. Aku hanya tersenyum sambil menggeleng kepada pelayan itu semasa dia menunjukkan isyarat ingin mengambil pesananku.
" Okey, apa yang awak nak bincangkan sangat dengan saya? Saya banyak kerja lagi ni," kataku kurang sopan. Aku sebenarnya bosan dengan ulahnya yang seolah-olah ingin mengenakan aku. Membuang masa!
" Okey. Let’s go to the point.Awak nak tahu sangat kan? Saya sebenarnya nak tahu sangat kenapa awak menolak cinta saya? Awak menolak cinta saya mentah-mentah. Saya tak sempurna ke di mata awak? Apa kurangnya saya? Saya tak layak ke untuk awak? Saya tak setaraf dengan awak? Saya cintakan awak sepenuh hati saya Hanya awak seorang saja di hati saya. Tiada dua. Kenapa ?" Hisyam seolah-olah menghamburkan amarahnya yang selama ini terpendam.

"Takkan awak tak tahu? Hati saya bukan milik awak. Hati saya milik orang lain. Awak faham tak?" kataku agak kasar.
" Tak, saya tak faham. Saya betul-betul tak faham. Awak mencintai orang yang dah tiada! Cinta awak tu sia-sia tau tak? Awak sedang mensia-siakan hidup awak sekarang ni. Awak sedar tak? Bangunlah Reen, bangun dari lena awak tu! Buat apa nak dikenang-kenangkan orang yang dah tiada?"
Pang! Laju sahaja tanganku menampar pipi Hisyam. Aku sendiri terkejut dengan tindakanku. Tapi aku tak tahan mendengar kata-kata Hisyam yang seolah-olah mencaci Ikmal. Hisyam aku lihat terpana dengan tindakan drastikku.

" Awak tak ada hak nak cakap macam itu! Awak tak kenal siapa Ikmal! Ini ke cara awak nak pikat saya? Get lost!" tanpa pamit, aku terus meninggalkan Hisyam. Hatiku benar-benar membara. Tapi aku pasti hatiku sekarang lebih diulit kesedihan yang sangat dalam. Apa hak dia nak cakap yang bukan-bukan tentang Ikmal? Ikmal lelaki terbaik yang pernah hadir dalam hidupku. Dia tak pernah mengambil kesempatan di atas kelemahanku. Hatiku betul-betul terluka dengan tindakan Hisyam. Ini ke lelaki yang ibu kata baik untuk diriku? Ini ke lelaki yang ibu kata dapat membahagiakan aku?

Pagi itu, aku pergi ofis dengan mata yang sembab. Terlampau banyak air mata yang mengalir semalam. Hanya malam yang sudi berkongsi kesedihanku. Aku tak mempunyai kekuatan untuk menelefon ibu. Biarlah aku seorang yang menanggung derita ni. Aku tak mahu pandangan ibu terhadap Hisyam berubah. Ibu terlampau menyanjung dan menyayangi Hisyam. Hisyam sudah dianggap sebagai anak sendiri. Biar aku seorang sahaja yang tahu siapa Hisyam yang sebenarnya.
Petang itu, aku tidak terus pulang ke rumah. Sebaliknya aku ke taman yang aku sering pergi dengan Ikmal. Taman inilah yang menjadi saksi betapa tulusnya cinta kami. Betapa sucinya kasih yang kami semai selama tiga tahun. Terlampau banyak kenangan kami di sini. Aku tak mahu kenangan-kenangan itu luput dari ingatanku. Aku masih mengunjungi taman ini, terutamanya ketika aku bersedih kerana menghadapi masalah. Aku seolah-olah mendapat satu kekuatan yang luar biasa ketika aku berada di sini. Desir angin seolah-olah membisikkan kata-kata semangat yang aku perlukan. Aku berasa tenang setiap kali aku di sini. Ketenangan yang tak mungkin aku temui di mana-mana setelah pemergian Ikmal. Aku memilih untuk duduk di sebuah bangku yang menghadap tasik buatan manusia. Sekawan itik berenang dengan girangnya. Burung-burung di angkasa terbang dengan rianya seolah-olah bermain sesama mereka. Angin ketika ini bertiup sempoi-sempoi bahasa. Seolah-olah memahami golakan jiwaku. Sungguh tenang dan damai.

" Assalamualaikum…"
Ketenangan yang aku nikmati tidak lama. Hancur berterbangan ditiup angin petang setelah aku mendengar suara yang sebolehnya aku tak mahu dengar sampai bila-bila pun. Aku berpaling menghadapnya. Ternyata telahan aku betul. Kenapa sewaktu aku ingin mengingati kembali kenangan indah aku bersama-sama dengan Ikmal, wajah inilah yang sering muncul dan menghancurkannya?

" Awak buat apa di sini? Tak habis lagi nak hancurkan hati saya? Nak sakitkan hati saya? Awak memang nak saya menderita kan? Tahniah, awak dah menang. Awak memang dah berjaya sakitkan hati saya. Boleh tak awak bagi saya hidup dengan tenang? Sejak awak datang dalam hidup saya, hidup saya berantakan, hancur. Awak tau tak? Ibu pula tak habis-habis puji awak. Seolah-olah awak ni orang paling baik, paling mulia di dunia ni. Malaikatlah konon. Hisyam budak baik, Hisyam budak jujur, Hisyam boleh bahagiakan Reen, apa lagi gelaran yang awak nak? Tolong lah Hisyam. Tinggalkan saya. Saya nak hidup saya yang dulu. Besar sangat ke permintaan saya?" Aku bagai diserang orang gila. Aku sendiri tak sedar bila aku berdiri di hadapannya. Tapi apa yang aku pasti, aku berasa sangat puas. Puas setelah berjaya menghamburkan segala rasa sakit hati ini kepada Hisyam. Akhirnya, aku terduduk.


" Dah, puas? Sekarang giliran awak pula yang dengar apa yang saya nak cakapkan," katanya sambil mengambil tempat di tepiku.
" Apa lagi yang nak dicakapkan? Saya rasa penjelasan saya malam tu dah cukup jelas. Takkan bahasa semudah tu pun awak tak faham?" Aku kembali berdiri. Sungguh, aku tidak boleh melihat muka Hisyam. Melihat wajahnya, aku teringat peristiwa malam tu. Malam yang paling aku tak mahu kenang sampai bila-bila.
"Duduk dulu. saya janji, ni kali terakhir saya jumpa awak. Dengar dulu apa yang saya nak cakapkan. Kalau awak masih tak boleh terima, saya akan mengundurkan diri saya ,walaupun itu merupakan satu keputusan yang amat berat saya lakukan, saya merayu,"
Aku menimbang-nimbang tawarannya. Okey, aku terima. Yang pasti, aku tak mahu dia kacau hidup aku lagi. Aku mengambil tempat di sebelahnya. Aku menjarakkan diri kami sejauh yang mungkin. Sebagai tanda aku tak suka dia berada di sisi aku.
" Terima kasih, terima kasih sangat-sangat Reen. Pertama sekali, saya nak minta maaf atas kejadian malam tu. Saya langsung tak berniat nak lukakan hati awak, nak hancurkan hati awak. Tak pernah pun terlintas di hati saya. Mana mungkin saya sanggup lukakan hati wanita yang saya cintai, saya sayangi. Saya cuma tak faham kenapa awak susah sangat nak buka pintu hati awak. Saya ikhlas mencintai awak. Saya tak pernah mencintai wanita lain sedalam ni seperti mana saya mencintai awak. Saya cuma terkilan awak menolak cinta saya mentah-mentah. Saya cuba untuk memahami awak, tapi awak langsung tak buka pintu hati awak, untuk saya sentuh cinta dalam hati awak tu. Okey, saya tahu awak masih tak boleh lupakan Ikmal, lelaki yang awak sayang, awak cinta sepenuh hati awak. Tapi terima hakikat, Reen. Dia dah lama pergi. Saya yakin Ikmal mesti nak tengok awak bahagia. Saya tak minta awak berikan saya sepenuh hati awak, tapi berikan saya sedikit ruang dalam hati awak untuk saya tanamkan benih cinta saya. Memang Ikmal yang telah mengajar awak erti cinta, erti kasih sayang, tapi izinkan saya mengajar awak untuk awak merasai kemanisannya. Tapi kalau awak rasa itu satu permintaan yang berat, permintaan yang awak langsung tak akan tunaikan, saya redha. Saya tak boleh paksa. Ini tentang perasaan seseorang. Kalau awak masih tak boleh buka pintu hati awak untuk saya, hanya satu yang saya pinta, izinkan saya untuk terus mencintai awak, walaupun saya tahu cinta saya tak berbalas. Tak akan berbalas. Hanya nama awak yang bertakhta di hati saya," panjang huraian Hisyam. Kata-katanya langsung tidak meninggi. Lembut dan mendamaikan telinga yang mendengar.
"Okey, tu je yang saya nak cakapkan. Saya harap awak fikirlah sedalam-dalamnya. Saya doakan kebahagiaan awak. Semoga suatu hari nanti awak akan bertemu dengan insan yang berjaya mencuri cinta awak. Sampaikan salam tahniah saya kepada dia. Saya pergi dulu. Assalamualaikum, " tutur Hisyam seraya tersenyum. Senyuman yang ikhlas dari lubuk hati yang paling dalam.

Aku terkesima. Aku tak mengerti perasaan aku di kala ini. Bercampur gaul. Terkejut, tergamam, sedih, aku sendiri tak pasti. Sukar untuk aku mengungkapkannya. Yang pasti, aku tersentuh dengan ucapannya. Aku tak tahu sebegitu murni hasrat Hisyam. Begitu tulus hatinya. Ternyata aku telah salah menilai Hisyam selama ini. Tanpa aku sedar, ada air hangat yang mengalir dari sudut mataku. Puas aku menahannya, tapi ternyata aku gagal. Rasa sebak menyelubungi jiwaku kala ini. Menghambat perasaanku. Akhirnya aku tersedu-sedan di bangku itu.

Pagi keesokannya, aku mengambil keputusan untuk pulang ke rumah. Aku perlu berjumpa dengan ibu. Aku nak dia tahu betapa berdosanya anaknya yang satu ini. Aku nak meluahkan segala perasaan aku kepada ibu. Hanya air mata yang menemani perjalanan aku. Sukar untuk aku menahan perasaan ini. Aku rasa sangat berdosa kepada Hisyam. Ya Allah, Kau ampunkan dosa hambamu ini Ya Allah. Aku insan yang lemah. Yang tak lari dari ujian-Mu. Ampunkan dosaku Ya Allah…
Selepas selesai mengemas di dapur, aku mendapatkan ibu yang berada di ruang tamu. Aku hanya tersenyum kepada ibu sewaktu pandangan kami bertaut. Aku mendapatkan tempat di sebelah ibu. Memeluk ibu erat-erat. Ibu membalasnya kejap.


" Macam mana perasaan Reen sekarang? Dah lega? Ibu bersyukur sangat. Doa ibu selama ini akhirnya termakbul. Akhirnya Reen kenal siapa Hisyam tu yang sebenarnya. Hati budi dia. Ibu harap Reen dapat buka pintu hati Reen untuk menerima dia dalam hidup Reen," Lembut tutur ibu. Aku hanya tersenyum.
" Reen kerjakanlah solat istikharah. Minta petunjuk Dia. Sekiranya Hisyam tu jodoh yang baik untuk Reen, permudahkanlah urusan kamu berdua. Ibu yakin, dia jodoh yang baik untuk Reen," Aku mengangguk setuju sambil meletakkan kepalaku di atas bahu ibu. Malam ini aku mendapat ketenangan yang aku cari-cari setelah sekian lama. Ketenangan yang aku dambakan setiap detik dalam hidupku. Dan akhirnya aku menemuinya. Alhamdullilah…


Sudah dua minggu semenjak aku pulang ke rumah ibu. Tapi masih sekarang aku belum menghantar apa-apa mesej atau pesanan kepada Hisyam. Niat aku ingin berjumpa dengannya. Hanya satu tujuanku. Aku ingin meminta maaf di atas segala kesalahanku selama ini. Aku tahu, aku sedar aku banyak berdosa kepadanya. Aku hanya mengharapkan kemaafannya. Aku tak mahu dipersoalkan di akhirat nanti. Lagipun aku dapat merasakan pintu hatiku telah terbuka untuk menerima insan lain dalam hidupku. Memang, aku masih belum boleh melupakan Ikmal, tapi kata-kata ibu ada kebenarannya. Kita yang masih hidup ni harus meneruskan hidup kita. Kenangan-kenangan lalu hanyalah untuk dikenanang. Jangan biarkan diri kita lemas di dalamnya. Percintaan aku dengan Ikmal merupakan satu kenangan indah yang pernah hadir dalam hidupku. Mana mungkin aku dapat melupakan insan yang telah mengajar aku erti hidup yang sebenarnya dengan semudah itu?
Aku menunggu dengan sabar kedatangan Hisyam. Di restoran yang sama. Restoran yang telah menemukan aku dengan Hisyam. Sudah hampir satu jam aku menunggunya. Namun bayangannya masih tidak kelihatan. Aku masih sabar. Harus bersabar. Aku takut peluang ini tak akan datang untuk kali kedua. Persetujuan Hisyam untuk berjumpa denganku amat melegakan. Aku takut menantikan reaksinya semalam. Mujurlah dia masih mahu memberikan aku peluang kedua. Tak henti-henti aku mengucapkan terima kasih. Dia juga amat besyukur aku masih mahu untuk berjumpa dengannya. Segala macam peristiwa yang berkaitan dengan dirinya terbayang-bayang di tubir mata. Betapa khilafnya aku selama ini. Aku buta untuk menilai diri Hisyam yang sebenarnya.
Deringan telefon menyedarkan aku ke dunia realiti. Berterbangan lari segala kenangan. Terpapar nombor telefon rumah di skrin handphoneku. Ibu? Kenapa?


"Assalamualaikum, bu. Ada hal ke ibu telefon Reen ni?" aku menjawab panggilan ibu.
"Reen, Reen dengar elok-elok. Ibu harap Reen tabah menerima berita ni. Banyak-banyakkan bersabar. Okey?"
Aku mula berasa tidak senang hati. Bermacam-macam andaian buruk menerpa fikiranku. Apa yang telah terjadi? Aku buntu memikirkan segala macam persoalan yang mula menghimpit perasaan.
" Reen, Hisyam kemalangan. Sekarang dia berada di Hospital Tapah. Cepat pulang sekarang. Ibu rasa keadaan dia kritikal,"
Aku terpempan. Awan seolah-olah jatuh dan menghempapku. Aku betul-betul terkejut dengan berita ini. Aku betul-betul tak sangka bahawa Hisyam terlibat dalam kemalangan. Tanpa aku sedar, ada air mata yang mengalir, membasahi kedua-dua pipiku.

Aku ditemani air mata sepanjang perjalanan aku pulang ke rumah. Aku tak henti-henti memanjatkan doa ke hadrat Illahi agar melindungi Hisyam. Aku tak sanggup lagi untuk menerima satu lagi kehilangan. Cukuplah kehilangan Ikmal. Aku tak mahu kehilangan Hisyam pula. Betapa peritnya kehilangan insan yang kita sayang. Tak dapat digambarkan bagaimana perasaannya. Ya Allah, mengapa ini yang Kau turunkan kepadaku? Aku tak kuat untuk menerimanya Ya Allah. Kau lindungilahnya Ya Allah. Hanya itu yang ku pinta Ya Allah..
" Macam mana Hisyam bu? Dia okey? Macam mana dia boleh kemalangan? Dengan apa? Teruk ke bu?" dengan tidak sabarnya aku bertanya ibu. Aku benar-benar bimbang dengan keadaan Hisyam.
"Sabar, Reen. Kami semua tak tahu macam mana keadaan dia sekarang. Dia masih dalam bilik bedah lagi. Banyakkan bersabar Reen," tutur ibu lembut. Aku memandang persekitaran. Kelihatan ibu Hisyam yang menangis teresak-esak di samping Pak Mail, ayahnya Hisyam. Aku terus mendapatkan Mak Timah. Menghulurkan tangan untuk bersalam. Mak Timah menyambutnya dan terus merangkulku erat. Aku hanya mampu menggosok-gosok belakangnya. Apa lagi yang aku mampu buat? Aku bukan Tuhan untuk menghentikan segala masalah ini. Ini semua dugaan yang harus kami terima dengan hati terbuka. Pasti ada hikmah di sebalik segala kejadian yang berlaku. Allah itu Maha Adil dan Saksama.

Kami hanya menanti dengan penuh sabar. Berdoa agar nyawa Hisyam dapat diselamatkan. Setelah keadaan reda, barulah ibu menceritakan apa yang sebenarnya telah terjadi. Hisyam terlibat dengan kemalangan apabila dia cuba mengelak dari melanggar sebuah van yang dibawa oleh seorang pemandu yang dipercayai berada di bawah pengaruh alkohol. Namun Hisyam dirempuh oleh lori kontena yang membawa muatan balak dari arah bertentangan. Kereta Hisyam terperosok masuk ke bahagian bawah lori. Pihak bomba mengambil masa selama hampir satu jam untuk mengeluarkan kereta Hisyam yang remuk.
Hisyam berada dalam keadaan yang kritikal kerana mengalami pendarahan yang teruk di kepala. Dia terus dikejarkan ke hospital yang berdekatan. Aku hanya mampu beristighfar mendengar cerita ibu. Betapa ngerinya kemalangan itu. Aku Cuma berharap Allah dapat memanjangkan nyawa Hisyam. Aku belum meminta maaf kepadanya. Ya Allah…


Kami terus menerpa doktor yang baru keluar dari bilik pembedahan. Aku tak dapat menafsirkan maksud di sebalik raut wajahnya. Hatiku mula diterpa keresahan. Apa yang telah terjadi? Takkan Hisyam…
" Ya Allah! Hisyam!!!!" Aku mendengar raungan Mak Timah. Begitu hiba sekali. Raungan seorang ibu yang telah kehilangan anaknya. Apa yang aku takutkan akhirnya terjadi. Berita yang aku seboleh-bolehnya tak mahu dengar, akhirnya sampai menerjah gegendang telinga. Aku seolah-olah berada dalam dunia aku sendiri. Sukar untuk aku menerima kenyataan bahawa Hisyam telah pergi untuk selama-lamanya. Pergi meninggalkan aku. Suasana kelam mula menyelubungi diriku. Pandanganku mula kabur. Aku tak dapat mengimbangi diriku. Dan akhirnya aku rebah. Jeritan ibu mula sayup-sayup kedengaran. Dan akhirnya kelopak mataku tertutup..
Sudah dua bulan pemergian Hisyam. Pemergian untuk menghadap penciptanya. Pencipta segala yang ada di langit dan di bumi. Sampai sekarang aku masih berkabung untuknya. Aku masih lagi sedih atas apa yang terjadi. Sukar untuk aku menerimanya. Insan yang telah mula bertapak di hatiku akhirnya pergi meninggalkan aku untuk selama-lamanya, seperti mana Ikmal.
Sebelum aku pulang ke Kuala Lumpur, Mak Timah ada menberikan aku sepucuk surat. Katanya dari Hisyam. Hisyam telah menulis surat itu sehari sebelum dia terlibat dalam kemalamgan ngeri, kemalangan yang telah meragut nyawanya sendiri. Dan sampai sekarang aku masih belum membuka surat itu. Aku tidak mempunyai kekuatan untuk membaca isi kandungannya. Cuma pada petang ini aku mendapat kekuatan untuk membacanya, di taman yang aku selalu pergi. Aku membuka surat itu dan mula membacanya perlahan-lahan..


Assalamualaikum, Reen…
Mungkin masa awak baca surat ni, saya telah berada jauh dari sisi awak. Terlampau jauh… Pertama sekali, saya ingin berterima kasih kepada awak kerana masih mahu berjumpa dengan saya. Apa lagi yang dapat saya katakan? Inilah saat yang paling saya nantikan dalam hidup saya. Menerima pesanan awak lewat petang itu amat membahagiakan saya. Akhirnya doa saya selama ini termakbul. Perasaan saya terhadap awak masih tidak berubah. Sama seperti dahulu. Sekali saya sudah sayang kepada seseorang, sukar untuk saya lupakannya, walaupun nyawa saya dikandung tanah.
Awak tahu tak macam mana saya boleh jatuh cinta kepada awak? Awak ingat tak semasa awak ke kedai runcit di kampung kita? Peristiwa yang awak marah kepada seorang lelaki yang telah berkasar kepada seorang perempuat tua? Sejak itulah hati saya terpikat kepada awak. Saya tahu awak boleh menjadi seorang isteri dan ibu yang baik kepada anak-anak saya. Awak memiliki segala syarat-syarat wanita impian saya. Keperibadian awak menambat hati saya. Sejak itu hanya wajah awak yang selalu hadir dalam mimpi saya saban malam. Betapa saya mencintai awak, hanya Allah yang tahu.
Dalam pertemuan kita nanti, saya mengharapkan satu jawapan yang positif dari awak. Walaupun saya tahu mungkin saya tak akan dapat jawapan itu. Tapi jauh disudut hati saya, saya amat mengharapkannya. Walaupun bukan sekarang, saya akan nantikan saat itu tiba. Jika ditakdirkan umur saya panjang. Saya yakin, sayalah insan yang paling bahagia waktu tu.
Saya rasa sampai di sini sahaja coretan saya. Sudah banyak yang saya curahkan di sini. Seolah-olah ini surat terakhir saya. Hahaha. Entahlah. Saya dapat merasakan yang saya akan pergi jauh dari sini. Jauh dari awak. Itu perkara yang saya paling takutkan. Saya takut tak sempat melihat wajah awak buat kali terakhir. Saya seolah-olah dapat merasakan yang masa saya sudah sampai. Sampai untuk menghadap-Nya.
Okeylah, merepek je saya ni kan. Saya akan tunggu awak di restoran tu. Sampai awak datang.I love you, Nur Azreena binti Mohd Khalil.
Salam sayang..
Hisyam..

Aku menangis teresak-esak. Setiap bait dalam surat itu amat memilukan. Ya Allah, beratnya dugaan-Mu Ya Allah. Kenapa ini yang harus aku terima? Setelah aku mula dapat menerima dia dalam hidupku, kau jauhkan dia dariku Ya Allah? Setelah aku mula membiarkan cintanya bercambah dalam hatiku, kau rampas dia dari sisiku. Beratnya dugaan ini Ya Allah.. Laju air mata ini mengalir seperti lajunya air di muara..
Aku mendongak melihat langit yang terbentang luas di atas sana. Tak ku sangka begini kesudahannya kisah aku dengan Hisyam. Di saat aku merelakan dia menyentuh cinta dalam jiwaku. Akhirnya dia pergi membawa harapan yang belum sempat aku tunaikan. Patutlah semasa aku mengerjakan solat Istikharah, aku tak nampak wajah insan yang hadir dalam mimpiku. Suasana sekeliling kelam. Kabus menyelubungi sekeliling. Aku sukar untuk meneka raut wajah itu. Tapi dari gerak gerinya aku dapat merasakan bahawa susuk itu milik Hisyam. Tapi aku tak pasti. Sekarang aku dah dapat jawapannya. Bukan Hisyam insan itu. Aku sedar yang aku sudah mula menyayangi dirinya, mencintai seorang insan yang diberi nama Mohd Hisyam Akmal bin Ismail. "Hisyam, saya cintakan awak," bisikku dalam hati. Aku masih memegang erat surat itu. Sukar untuk aku mepaskannya walaupun untuk sesaat. Itulah kenangan yang telah Hisyam tinggalkan untuk aku. Akan ku simpan surat itu untuk selama-lamanya.

Aku sudah mengambil tempatku dalam kapal terbang. Dalam sepuluh minit lagi,kapal akan berlepas menuju ke destinasinya, Ireland. Mula-mula aku menyatakan keputusanku untuk menyambung pelajaranku, ibu agak membantah. Namun aku jelaskan kepada ibu kenapa aku berbuat demikian. Aku ingin melupakan apa yang telah terjadi selama beberapa bulan ini. Apa yang terjadi merupakan satu tamparan yang hebat kepadaku. Aku perlu mencari balik keyakinanku yang telah hilang. Aku perlu membina semula kekuatanku yang telah runtuh. Ini sahaja cara yang dapat aku fikirkan. Aku perlu tinggalkan Malaysia untuk sementara waktu. Terlampau banyak kenangan manis dan kenangan pahit aku di sini. Aku perlu pergi. Perlu.
Pengumuman pramugari yang bertugas menyedarkan aku ke dunia nyata. Aku mengemaskan tali keledar. Dan akhirnya saat yang aku nantikan tiba. Selamat tinggal Malaysia, selamat tinggal kenangan….
posted by Penulisan2u @ 2:32 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
130 Comments:
  • At 31/10/09 3:35 PG, Blogger aku anak mak and abah said…

    hhuhu
    sedih sgt
    nper saat manis dtg msti da pahit

     

  • At 31/10/09 11:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la cerita yang ringkas tapi masih menarik tapi kesian Nur Azreena tu macam tak boleh nak bercinta pulak... ada jer bala....

     

  • At 31/10/09 11:46 PG, Blogger marrismia said…

    kadang kadang cite ni ada betulnya.. ada yang realiti... cinta tak semestinya bersatu cukuplah melihat orang yang kita cinta bahagia...

     

  • At 31/10/09 11:58 PG, Blogger xy_yx said…

    tu takdir namanya..
    huuhuhuhuhu..
    tp pening sket baca.. paragraph terlalu pjg..
    uhhuhuuh..
    suka part lesung pipit tuh..
    ihihihihi...

     

  • At 31/10/09 12:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    paper la..die..die jer..oi...xde bnd ln ker..cian lak ak kat minah 1org tu...

     

  • At 31/10/09 1:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya stories nie....maybe betul..x semua org berperluang mengecapi saat bahagia bila cinta hadir...takdir dari ALLAH YANG maha Esa lebih berkuasa

     

  • At 31/10/09 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suka citer nie....benar tak semua cerita berakhir dengan happy ending.....itu lah realiti yang kita harus hadapi, kehidupan tak seindah yang tertulis dalam buku/novel...

    DiYaNN

     

  • At 31/10/09 7:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu...sedih sangat cite ni..
    cinta tak semestinya berakhir dgn bahagia,
    itulah kenyataannya...

     

  • At 1/11/09 12:19 PG, Blogger bidadari cinta said…

    huhu sedihnya baca citer ni..
    baru nak rasa cinta,dh diragut pergi jauh..
    x semua kehidupan berakhir dgn bahagia..

     

  • At 1/11/09 9:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ampun...
    sedeh banget..
    hahahahaha..
    :(

     

  • At 1/11/09 1:24 PTG, Anonymous amylia said…

    jutaan trima ksih sy ucpkan kpd yg sudi komen cter sy.
    Alhamdullilah komen2 yg dterima amt memberangsangkan.
    sy akn cuba baiki mne yg patut dlm cerpen sy yg sterusnya..
    skali lg trima ksih daun keladi....

     

  • At 1/11/09 2:33 PTG, Anonymous Nurisma said…

    ....bagus!!teruskan berkarya.....

     

  • At 1/11/09 10:53 PTG, Blogger LiNa said…

    sedihnya...kesian kat reen..
    tp bleh x buat perenggan byk sikit..pening la nak baca..
    tp cerita nie best..

     

  • At 2/11/09 7:29 PG, Anonymous dynas said…

    sdihnye...........x smestinye pe yg kte hrap kn kekal selamenye........next time bikin citer yg lbih dramatis lg ekk.....

     

  • At 2/11/09 11:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yeah....
    cinta x smstiny b'akhr dgn kgmbraan...

     

  • At 2/11/09 3:06 PTG, Blogger hananorisa said…

    btul3...touching giler...
    not all love story end with happiness...
    huhuhu...

    ~http://hananorisa.blogspot.com

     

  • At 3/11/09 11:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dugaan yg hebat...
    sad ending but nice story...
    sekeras2 hati wanita akhirnya akan cair jua...
    so pandai2 la kaum adam nk mencairkannya...

     

  • At 3/11/09 1:28 PTG, Anonymous sal said…

    sedih nyer crte ni..Mmg kdg2 tak smua hp..
    d saat ingn rs kbhgiaan,bgtu byk dugaan yg hadir..
    d saat ingn kecapi keindahan,byk yg diuji..
    smua tu adalah anugerah dari Yang Maha Esa..
    well done!

     

  • At 3/11/09 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la sedih sgt
    sb benda terjadi pada saya...

     

  • At 3/11/09 6:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey gle...wawwawawwawawawawa.......

     

  • At 4/11/09 3:37 PG, Blogger norshakina said…

    alo..mati same je mcm ikmal..
    wat la triller lg..jatuh gaung ke, keta terbakar ker..berlanggar ngn lori petronas ke...

     

  • At 4/11/09 12:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeyny..nsib reen..
    kpda penulis...wt cite lagi drmatis n mngalirkn air mta pembce2...smge brjaye...

     

  • At 5/11/09 2:51 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    sedihnye cerita ni..kesian reen..tp pe2 pn nice story..cite yg best..truskn b'karya.. ^_^

     

  • At 5/11/09 3:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya citer nie,,,,awak dah berjaya buat saya mengalir air mata...Tahniah....saya dapat merasai jalan citer nie...tersentuh sangat2....dan saya faham andai reen tue di tempat saya...sekali lagi TAHNIAH kepada penulis

     

  • At 5/11/09 8:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus
    sedih nya..
    nangis ni..
    tragis tul kisah ni.
    tp knp stail kmalangan tu sama??
    tp keseluruhan crita ni ok!

     

  • At 5/11/09 8:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih nyer,,,
    asal dye mti lop!!! huhu

     

  • At 6/11/09 2:05 PG, Anonymous hati terluka said…

    erm novel nie sedih ade ker terjd di alam nyat?????
    kte se harus nyer menghargai dn menjage cnte yg hadir didalam hidup.
    cinta itu suci manusia yg menyebabkn cnta mnjadi racun dlm hidup mereka....

     

  • At 6/11/09 3:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala..awat si Hisyam 2 meninggal pulak..ksian kt Reen..mcm xda nsib dlm bercinta pulak..dugaan2..

     

  • At 6/11/09 8:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdh nyee ctr nie...ksian reen...dua2 mnggl dlm accdnt...dpt bygkn yg hisyam 2 msti rmntk n sweet...dh la lesung pipit...mesti cute...apa2 pn...gud job...tahniah pd pnls...

     

  • At 7/11/09 11:48 PG, Anonymous lavender said…

    best....tp sgt menyedihkann....
    isk...;(
    cume mcm penin ckit bace sbb 1 perenggan tu pnjg sgt....heh!
    nway, very nice story to read!

     

  • At 7/11/09 3:20 PTG, Anonymous fara said…

    Ya Allah..
    ok lah..
    Cayalah...
    mmg besh.. gud job!

     

  • At 8/11/09 4:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih la plak.......... bangang tol...... wt la hepy ending....... sian gurl 2...... huhu

     

  • At 10/11/09 10:26 PG, Anonymous aiza said…

    awk nk citekan tentang cinta yang fanatik ke???
    seolah2 cinta reen 2 cinta mati ek....sggup tolak dan juga mgkin benci pd cinta....ble sye baca novel ni, trasa mcm geram pada reen yang terlalu emosional pada cinta yang telah mati sepertinya matinya insan yang dicintai... tpkan lg elok klu menceritakan tntng bgaimna si reen 2 membangunkan balik semangat yang telah hilang akibat kehilangan cintanya 2...sye rasa ianya lebih meninggalkan kesan kepda pembaca. itu hnya pendapat sye je ke...anyway truskn berkarya..

     

  • At 10/11/09 3:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite best dah..dan dh dpt agak ape yg akan terjadi n last ending mcm mana..cuma bab excident tu..sama je cara diaorang mati..

     

  • At 12/11/09 12:10 PTG, Anonymous aku tetap aku said…

    well....cerpen nie ok...tp,i really don' like the ending...

     

  • At 12/11/09 5:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ya Allah.. Pilunye hati sy mase bace citer nih.. Terase sy la Reen tu.. Mmg sedih jika kehilangan org tersyg.. Cume crita ni jika disambungkan mesti lagi menarik.

    ~Kak Alula~

     

  • At 13/11/09 1:15 PG, Anonymous zaitackey said…

    sedeynye..seb bek tgh selseme, ley cver,hehe..
    pe2 pon ksian reen..dah xde jdoh..
    Allah akn bg y lbh baek lg..:)

     

  • At 17/11/09 9:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bercinta mmg mudah...
    Tp utk melupakan org yg kita cintai..
    amat payah..

     

  • At 19/11/09 2:25 PTG, Blogger @chik said…

    yup gud stOry,,

    teruskan berkarya pasti rmai yg akan meny0k0ng ;)

     

  • At 30/11/09 5:21 PTG, Blogger ~Siti Fatimah~ said…

    Hye..Join myblog.. :)

     

  • At 2/12/09 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    andai aku yg mnghadapi kehilangan sebegini tntu jua aku derita sprti azreen..sakit kehilangan arwah abg ngah dulu msih trasa ini kn pula khilagn kekasih sejati.
    Lesung pipit hisyam pn aku suka, ciri lelaki yg aku mahu, sbb aku pn punya spasang lsung pipit yg sm (,")

     

  • At 3/12/09 5:46 PTG, Blogger ^aku CiNTakaN uNgu^ said…

    waaaa....u mke me cry......cdey cite ney.....2 kli khilangan owg t'syg.....klo sy...x tn2 ag ley truskn idop....2 khilangn cnte.....ley mrane 2...gud job...gud luck also....

     

  • At 5/12/09 11:58 PG, Anonymous ayus said…

    cedih tul ctenya,ni kalu wak nvl smbng lak ksh cnta reen kat ireland msti best n hppy ending

     

  • At 6/12/09 10:41 PTG, Anonymous syahira said…

    citer ny mmg sedey gilerr..

    laju je ngalir air mate neh..

    n citer ny mm best !

    pape p0wn,harap azreena tabah la..

    hidup pnuh dgn kepahitan..

     

  • At 10/12/09 2:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape bt ending cam nie...waaaaaa...sedihnyeee..
    moga2 azreena dpt ketemu jodohnya d ireland nnti...
    bg A kt wrter

     

  • At 11/12/09 3:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduh2...sdeh nyer citer nie...asal lar si hisyam 2 mti jgk...tp dh tkdir dye...cian kt reen...sabo jew lar..nway,,nice stry...

     

  • At 14/12/09 1:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la jugak...
    tp nape si hisyam 2 mati same je mcm ikmal...
    mcm x bape nak logik la...
    tp yg ok nye cerpen ni sbb die brakhir ngan sad ending...
    coz penulis2 laen slalu wat hepy ending....
    jrg yg wat sad ending so story ni ade kelainan ckit la...
    well done...

     

  • At 15/12/09 2:12 PG, Anonymous yatizz said…

    ermm..nice story...well done..
    tp macam kurang logik ckit..
    first cara reen mencintai org yg dah tiada...
    macam reen tak terima takdir n tak rela ikmal pergi..
    bila baca rasa macam geram ckit dkt reen...
    second sal accident yg happend 2 hisyam, sama plak ngan ikmal...

     

  • At 21/12/09 12:07 PG, Anonymous sue_* said…

    mmg best r karya nie
    sedih btOl..
    truskn brkrya...

     

  • At 24/12/09 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu...
    ending sedh,...
    pompuan nie mc bwk malang aje...
    hehehe

     

  • At 22/1/10 1:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih glew ciot cter ney....huhuhuhuhuhu

     

  • At 23/1/10 7:33 PTG, Blogger b_bby said…

    saat indah hya seketika bersama org tersayang...
    namun kdg2 kala kita xperasan akan kenagan manis i2...
    kita hnya akan perasan apabila ia hilang dari mata....

     

  • At 2/2/10 7:55 PTG, Anonymous nur_cahaya said…

    jalan cerita yg menarik cuma kalo happy ending best sket..
    teruskan usaha anda untuk berkarya!!

     

  • At 4/2/10 2:10 PTG, Anonymous wardah safiyah said…

    ksiannya...tp 2 la,cinta kpada mnusia sememngnya tidk akn prnah kekl...
    hanya cinta kepada-Nya shja yg akn kekl abadi...

     

  • At 12/2/10 3:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yeah,so nice,same mcm kengkawan lain komen,accident diorg sama.the ending of story i really like it,part the letter from hisyam is so sad.latar belakang reen u translate amat jelas.i understand.u wujud kan suasana yg i can imagine u know.what can i said congrate to u.kept it up.

     

  • At 4/3/10 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boringnya..

     

  • At 6/3/10 9:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huh???

     

  • At 11/3/10 12:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cete yg dismpaikan agak best...sedih cete ni...benar, sekali kita dh cintakan seseorg sukar utk kita lupakannya.trskan usaha anda:)

     

  • At 14/3/10 5:11 PG, Blogger aurafura said…

    cite neyh sdih gler , hisyam 2 sorg yg
    romntik , nice job , usaha lg utk krya yg
    akn datg.. :)

     

  • At 19/3/10 4:37 PTG, Anonymous miss uyun said…

    bez arr citer ni..
    romantis,cdey T_T and...bez arr..
    byk diselitkn tntg keESAan ALLAH...
    BAGUS...
    len kali wat cite yg lg bez drpd nih ok..
    gud job...
    aja-aja fighting...~~~>_<~~~

     

  • At 15/4/10 2:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdey ny cte nie..
    ALLAH da tntukn yg t'baek utk reen..
    ujian dtg btmpa2..
    pe yg psti,nkmtilh cnta e2..
    xprlu dtgisi lg pe ya tjdi..
    all da best..

    ,,cAhAyA,,

     

  • At 18/4/10 7:08 PTG, Anonymous dewi cinta said…

    sdih tol cite ni...cian kt reen 2 sbb dua2 lelaki yg die cinta tlah pergi buat slamanya..tp sume nye tuhan yg ten2kn..pe pn gud story.....

     

  • At 4/5/10 8:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sy bagi 5/10 untuk cerita ini. Bagi Perenggan 10 dan 11 - saya xrasa Hisyam mencaci ikmal. Mencaci maksudnya menghina, sy berpendapat bhw kata-kata yg diluahkan oleh Hisyam bukan dalam bentuk cacian/ hinaan pada ikmal - Reen mungkin boleh marah hisyam dengan menyatakan bahawa: (apa yang awak maksudkan dengan cinta saya sia-sia? salahkah saya kerana masih menyintai ikmal?, salahkah saya kerana tidak boleh melupakan cinta pertama saya?, apakah hak awak untuk melarang saya?, kenapa tiada seorang pun yang cuba untuk memahami saya dan apa yang saya rasa?), apa-apa pun penggunaan bahasa yg betul adalah penting di dalam sesebuah penulisan. Sy jg rasa yg penulis agak emotional di dalam penulisannya (ia dpt dilihat di dlm watak yg dibawa oleh reen)dan hisyam pula mcm org yg ada masalah OCD (Obsessive-Compulsive Disorder he... , dia macam tiada kesabaran di dalam memikat perempuan. Untuk menjd seorg penulis yg bagus it requires a lot of efforts. Walau bagaimanapun it is a good effort. There's still a lot of room for improvement. Please take this advice +vely. This is my honest opinion. TQ

     

  • At 5/5/10 1:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer.....
    tp klu leh wt smbgn citer ni...nk thu sme ada reen
    jumpe dgn org dlm mimpinyer....

    good luck !l@ ^_^

     

  • At 18/5/10 6:42 PTG, Anonymous laila said…

    mmg sukar utk mghadapi kehilangan org yg kite syg...sy pnh melalui sbgai mana yg telah dilalui oleh reen...tahniah kpd amylia krn brjaya mghasilkan cerita yg mmpu memberikn kesan kpd pmbaca yg mmbacanya...truskn usaha..

     

  • At 19/5/10 1:32 PTG, Anonymous fiefy said…

    ummmm....ta puas hati la...
    npe ending dye cdey ngat.....

     

  • At 2/6/10 2:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus.. bgus sgt! teruskan usaha.
    cuma kata2 "kau rampas dia dari sisiku" tu agk x sesuai. seolah2 marah kepada tuhan.
    sedangkan kita dilahirkan mmg tidak mempunyai sesuatu apa pun.
    segalanya dipinjamkanNya kpd kita...
    ambillah teguran saya ini sesuatu yg positif ye... :)
    teruskan berkarya...

     

  • At 3/6/10 11:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape mate ku berair????
    adeh!

     

  • At 3/6/10 11:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npe mate ku berair???
    adeh!!

     

  • At 15/6/10 9:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SEJUJURNYA SAYE BOSAN BACE CITE NI..1ST SAYE BACE SAYE DA BOLEY AGAK YG HISYAM 2 AKAN XCIDENT THEN MATI..SEBAB SUME CERPEN KAT CNIE CMTU LA JALAN CITE NYE,,TP PENUISAN AWAK BAEK..JUZ CARI ILHAM YG LEBIH SEGAR DAN BARU..



    DEWI CINTA

     

  • At 23/6/10 4:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..t`sntuh ati ni..:(
    anyway,thniah cte ni best..

     

  • At 4/7/10 6:29 PTG, Anonymous suriati said…

    sedihnya cte nie..
    azreena baru jew nk terima hisyam dlm hidup dia...
    tp, allah lebih sygkn hisyam...
    kesian azreena

     

  • At 5/7/10 9:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedihnye cite ni
    azreena tu baru nak menerima hisyam
    tapi hisyam mati awal.....

     

  • At 7/7/10 4:56 PTG, Anonymous alya said…

    masa akan merawat segala luka lara..percayalah di sebalik dugaan ini pasti tersenyum akhirnya.gud luck ya.

     

  • At 8/7/10 4:03 PTG, Blogger نورالجنة said…

    waa..sedyhnya..btw.. cite best!

     

  • At 13/7/10 1:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih la cter ni,naper semuanya mati..kesian heroin cter ni..

    ----niesa----

     

  • At 19/7/10 10:19 PTG, Anonymous kasih nur ain said…

    erm...cite nie sedih sangat.tapi,kalau cite nie happy endingkan best.ape-ape pun teruskan usaha.good luck..!

     

  • At 21/7/10 2:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em,, mcm reality hidup,,,tahniah,,,

     

  • At 13/8/10 4:20 PTG, Anonymous akuadalahaku said…

    cara mati sama je ngn ikmal..cm copy paste lak..tp walo pe pun bes..kkadang kalo kita sayang sseorang 2 x smestinya kita harus brsama..truskan mnulis..huhu

     

  • At 21/8/10 4:43 PG, Blogger nazrul_nalo said…

    citer nie mmg best giler n amat sidih giler2 la huhuhuuuuu tapi apa yang jadi kat reen lepas permergiannya kat luar negara ye.....huhuuuuu pada reen cuba try mandi bunga ea ape2 pown citer yang menarik ea

     

  • At 26/8/10 2:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    NORMAL JER POT PENCERITAAN... BNYKKAN KLIMAK YANG MEMBOLEHKAN PEMBACA TERTANYA2 APA YANG BERLAKU SETERUSNYA

     

  • At 14/9/10 8:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite dah best.. tp knpe ending die sdih..
    but the way..congrates..!! good try..
    all the best to you..

     

  • At 16/9/10 2:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!

     

  • At 22/9/10 5:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Pengakhiran yang menyedihkan... tapi best giler... tahniah...

     

  • At 5/10/10 7:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyew cer ney.. betol2 mnyntuh prasaan..

     

  • At 28/10/10 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BLH LA TAHAN...TAKDELAH BEST SGT PUN...

     

  • At 29/10/10 10:08 PTG, Blogger yan93 said…

    sedih sgt,,,dpt mmberi pngajarn kpd ssiape yg tdak tahu mghargai cinta....cinta dtg dr tuhan,,,i love this story,,,

     

  • At 29/10/10 10:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asik mati je.boring.sad ending...

     

  • At 1/11/10 10:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedehhhh.....huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

     

  • At 11/11/10 11:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm cedihnya...waaaaaa

     

  • At 22/11/10 2:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurmmmm kenape kejadian kemalangan tu sma mcm kemalangan si ikmal tuh hurmmm mcm tak real tp tak pe cuba perbaiki

     

  • At 26/11/10 5:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya..tulus sungguh cinta hisyam 2..bahagianya kalo dapat suami macam hsyam 2...tersentuh hati saya dengan pengakhiran crita ni..tahniah kpd pnulis..teruskan brkarya..

     

  • At 10/12/10 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    shadunya,.huhuhuhuhuhu

     

  • At 14/12/10 2:16 PG, Blogger PiScEs GuRlz said…

    thniah kpd penulis kerana menarik perhatian saya dlm cerpen ini..
    pengakhiran cerita yg x dpt d'jgka..
    menerangkan dunia sbnr d'mata manusia..
    x semua pengakhiran msti 'happy ending'
    teruskan berkarya..saya doakan kejayaan kamu

     

  • At 18/12/10 4:47 PTG, Blogger Nur 'Azlynda said…

    sedihh gilerr cite ne. and cite ne byk bgi ksedaran kpda org lain.. btw, gud luckk ^^

     

  • At 20/12/10 1:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg sedey sgt!!! best tpi sedey!! kesian heroin dye... da cinta kat org tuh,tapi org tuh pulak da pergi bwat selama-lamanya. congrats penulis yg bwat cerpen nieh!

     

  • At 30/1/11 12:53 PTG, Anonymous syafikah salleh said…

    cternya best cma kmlgnnya sma..cba cri kmlgn lain contohnya kmlgn ditmpt keje ke..atau kmlhgn smsa hndk melintas jln menemui reen...stp perenggan jgn pnjg sgt..pnat bca..apa2 pun cternya mmg mmpu mengalirkn air mata

     

  • At 4/2/11 5:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kesian kat reen........dua2 lelaki yang die suke mati.....pastu dua2 kemalangan dengan kontene bawak balak.......malang nasib die............

     

  • At 2/3/11 8:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ctew yg cgt2 cdey.. :(

     

  • At 8/3/11 5:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedih sngt...smpai mngalir air mata ..waaaaaa...:(

     

  • At 16/3/11 10:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeyyyyy laaaaaaaaaa
    huhuhuh
    bezzzzz

     

  • At 24/3/11 12:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Huahuahuahuahua~ Sedinya cerita ini.. hhuhuh~ menakung air mata jadinya.. Huhuhu~ tapi memang best.. Tapi nak ending yg membawa cerita ini, ada hikmah disebalik keperitan yg dirasainya.. All the best!! ^_^



    ..::* Zun-Nur Ahlaiah *::..

     

  • At 30/3/11 4:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke suke suke sgt citer ni, kpd penulis teruskan berkarya GOOD LUCK AND ALL THE BEST,THUMBS UP!

     

  • At 28/5/11 1:53 PTG, Blogger Achik Syida said…

    suka cita ni..sedih sangat,kesian kt reen..

     

  • At 28/5/11 2:37 PTG, Anonymous princezz kangkung said…

    huhuhu..cdh nya..nmn pape y berlaku..kita mst tabh menghadapi segala cabaran & dugaan y d'berikan pda kita..meski pown kita sedar kita akn kehilangn seseorang akhr nya...

     

  • At 3/6/11 2:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Huhuhu..sedihnya citer ni .menangis tak hentihenti...ikmal pergi n diikuti hisyam

     

  • At 6/6/11 11:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih giler cite ni....nangis aq bace;-

     

  • At 14/6/11 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey3 . . .tp xyh nk beria cgt laa nges 2 . .huhu..gd try

     

  • At 4/7/11 1:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow....
    story yg baik sx...cite nie pdt wlupon ringkas je...da mcm novel sy bce...cite nie pnoh dgn sgla konflik hati dan takdir yg cukup m'hayat hati...nice story...hope dpt wt novel...:)

     

  • At 12/7/11 9:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nce story..npe mst sme je dugaan nya..biarlaa len plak kmalangan yg mnimpa hisyam...

     

  • At 26/7/11 4:16 PTG, Blogger Zubedd Says said…

    sangat best! :)

     

  • At 6/8/11 10:21 PTG, Anonymous cahaya252 said…

    sedihnyer.....harap2 leh sambung lagi jumpe insan yg lagi cocok......yg amat menyayangi dirinya.....kahwin dan mempunyai anak.....

     

  • At 17/8/11 2:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    air mataku mnitis lg.......huhuhu...best...sedih gler....

     

  • At 5/11/11 11:06 PG, Blogger TheWhite SoulzAmiera said…

    best cite dye.. hurmm.. tp sedihla.. ppepn.. 2 smua pngajaran wt owg mnyayangi n d syangi.. spya lbh mnghargainya ketika ada..

     

  • At 19/11/11 9:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    meruntun jiwa gak la stry nie..mmg sdh r..asal la 22 yg mti..adoi..even part2 lam cter ni cam aq dh prnh bce...but..cter ni memg best laa..trskan usha..

     

  • At 26/11/11 1:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nangis bace~
    :'(

     

  • At 2/12/11 10:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sangat..xsangka 2 insan yang reen sayang mati dalam kemalangan dan cerita kematian mereka pun lebih kurang same.... dilanggar kontina.... best2.... tapi ad stu dua perkataan yang tersalah eja,,TQ

     

  • At 10/12/11 3:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pe cter ni..ak skip2...coz lmbt gler jln cter dye..last2 hisham maeninggal?sme gn ikmal?hattoi..pening yer ai...

     

  • At 18/12/11 10:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaa.. !

     

  • At 18/12/11 10:45 PTG, Anonymous azfira28 said…

    sy rase sy tau ape yg pnuis cber smpaikan..kdue2 orang yang reen syg prgi bwat slame2nye dgn cre yg sme..mybe kat cni pnulis nk bgtaw yg btape bratnye bebn yg dtanggung oleh reen untuk mnrima cnte laen slps kdue2 orang yg dsyanginye prgi d saat dye msih mmerlukan..btw ok la ctew ni..n sad endig or hepy ending bkan something yg ley dptikaikn coz sumer jaln critenye ad kat tgn pnlis..gu lark..
    ~azfira28~

     

  • At 11/1/12 12:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite mmg best..tapi klu boleh cara pemergian org kedua jgn sama kn dgn yg pertama...gud job all the best for next storey..

     

  • At 22/1/12 4:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih lg...huhu..dari tadi asyik baca citer sedih je..awk jgn lupa buat sambungan citer ne tau...lps tu wat happy ending tau....nice story...(SWEETY)

     

  • At 15/3/12 12:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey gila citer ni,kesian dia,cerita ini amat best huhuhu...

     

  • At 14/4/12 1:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cta ni bes la..wt owg ngs .cnta x smstinya brsma..

     

  • At 26/6/12 5:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sangat bila baca surat tu...tp masih tergantung....msti lagi best kalau ada kesudahanya...

     

  • At 1/9/12 1:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg sgat myentuh hati. satu kehilangan yg sgt sukar untuk diterima. tp, kita harus meneruskan hidup. tahniah kepada penulis yg tlh b'jaya mmbuat sbuah cerita yg sgat menarik ni. =)

     

  • At 2/9/12 12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnye la cite ni .sgt menyentuh hati

     

  • At 23/9/12 12:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tu..lah klau cinta dtg msti sukar utk kite buang....hati pon sdeh bla jauh dari yg t'syg...hehehe...

     

  • At 27/9/12 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbest pon..

     

  • At 13/8/13 3:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg best..tp pening baca sbb paragraph pnjang,..
    btw..it is nice story..^_^

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group