BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 01, 2009
Cerpen : Aku Bukan Siapa-siapa
Nama Pena : Nuril Bahanudin

Deras air matanya mengalir kini, kali ini memang dia tidak mampu sembunyikan rasa hatinya sendiri, sedih sayu, terkilan segalany menjadi satu, bercampur aduk... aku sedar aku bukan siapa-siapa pun, hadir hanya menambahkan beban, memang hanya tahu menyusahkan je aku ni.... bisik hatinya


"Saya dah penat, dah jelak memandang muka budak tu, awak tahu tak? dia hanya menyusahkan kita jea, takda untung langsung menjaga dia" masih terngiang-ngiang lagi ungkapan kasar yang terlahir daripada bibir Mak Sunya...

Sampai hati Mak Su... Air matanya mengalir lagi, kalaulah aku tahu benda ni terjadi, aku rela tinggal sendiri di rumah tu, mati kering pun tak apa asalkan aku tak menambahkan bebanan kalian..

"Eh awak ni ada ke kata macam tu, kalau bukan kita yang menjaga dia siapa lagi yang nak jaga dia? dia kan satu-satunya anak kakak saya, takkan awak nak tengok budak tu merempat merata-rata? hidup tak terurus macam tak berwaris??"terdengar suara Pak Sunya pula menegur perlahan.

Kalaulah aku tahu hadirnya aku hanya mehuru harakan keadaan, memang aku takkan setuju tinggal di rumah pak su. Maafkan aku Pak Su, dia bangun mencapai beg pakaian usangnya, mengutip pakaian-pakaiannya, biarlah aku pergi dari terus menjadi bebanan kalian, putus hatinya

3 bulan dahulu dia kehilangan ibu tercinta akibat penyakit barah hati, ayahnya pula telah lama pergi menghadap ilahi akibat di tembak perompak ketika sedang menjalankan tugasnya sebagai anggota polis. Semenjak hari itu disinilah dia tinggal, menumpang kasih, tapi sayang rupanya dia menumpang kasih pada yang tak sudi, hanya ungkapan manis dibibir semata, selebihnya mereka hanya berpura-pura. Betullah kata orang, kalau baru-baru memang orang akan sayang kita, belai kita, tapi bila dah lama, orang mula jemu, sayang entah melayang pergi kemana.


Langkah kaki di atur longlai, tak ketahuan ke mana arah yang perlu di tuju, sesekali air mata yang mengalir dipipi di sekanya dengan hujung lengan baju kurungnya yang lusuh itu.. Dia tak kenal sesiapa, di sini tempat yang terlalu asing baginya. Gelap malam diredah perlahan, membawa hati yang membusung lukanya. Penat berjalan dia berhenti. Aku hanya berserah pada takdirMu tuhan. Bissmillahitawakaltu alallah....doanya dalam hati. Teringat tika zaman kanak-kanaknya, dia terlalu takut sendirian dan uminya selalu menasihatnya, memberitahunya yang dia tak pernah sendiri hakikatnya sebab kata umi malaikat di kiri dan kanannya sentiasa ada menemaninya walaupun tak mampu dilihat oleh mata kasarnya. Semenjak itu cuba ditanamnya sifat berani dalam dirinya.


Nur Iman Aliya itulah nama yang diberi, yang tertera di dalam surat kelahirannya, kata orang makna namanya itu indah, ya... yelah cahaya iman yg satu, lebih kurang begitulah maknanya, dia mensyukuri nama yang di beri padanya, sentiasa dia berdoa yang perangainya, perlakuaannya seindah namanya.


Azan yang berkumandang menandakan telah masuknya waktu solat subuh, memecah sepinya kini.. Marilah menunaikan solat.... marilah menuju kejayaan.... mendayu sekali sahutan itu di pendengarannya, menusuk sanubari, menggamit kakinya melangkah menuju ke sebuah surau yang dia baru perasan akan kewujudannya. Ah sesukar mana dugaanMU aku percaya terselitnya sebuah hikmah, malah bertambah mendekatkan diriku kepadMU kerana KAUlah satu-satunya tuhan yang layak dan wajib kusembah... bisik hatinya.

Usai solat subuh, dia bersandar seketika pada dinding surau itu hajat hatinya mahu melepaskan lelah yang bertandang, tapi tiba-tiba dirinya di sapa oleh seorang wanita separuh umur, yang kalau tak silapnya antara yang turut berjemaah dalam solatnya tadi...



**********

"Tulah awak..! cakap tu ikut sedap mulut jea, entah ke mana budak tu dah pergi sekarang, agaknya dia dengar apa yang awak cakap, tu sebab dia pergi dari rumah ni.." bentak Pak Su kasar, penat seharian mencari anak saudaranya yang satu itu, tapi tak ketemu.

"Owh semua salah saya ya? bagus jugak budak tu berambus, ada pun menyusahkan kita jea.." sambil lewa Mak Su meluah bicara, sedikit pun tak peduli akan perasaan Pak Su yang sedang berserabut itu.

Pak Su diam, tak kuasa meneruskan bicara, sebab dia tahu jawapan yang keluar akan hanya menyakitkan telingannya sahaja. Dia menggaru-garu kepalanya yang tak gatal, adeyy manalah budak Iman ni pergi, sihatkah dia? selamatkah dia? makankah dia? hatinya bertanya sendiri..

Maafkan saya kak long, saya cuai menjaga amanah kak long... hiba hatinya, mengenangkan dirinya tak mampu memikul amanat arwah kakaknya.. Arghh aku mesti cari Iman sampai dapat.. itu azamnya kini.


*************

Iman mencangkung sambil matanya tak lepas memerhati jari jemari Mak Wan yang begitu lincah menyisir daun kelapa, diasingkan dari lidinya untuk dibuat penyapu dan dijual, teringat dia akan arwah ibunya, mereka menjadikan apa sahaja di sekeliling sebagai sumber rezeki, hatta kangkung yang tumbuh meliar pun mereka kutip dan dijual sebagai sumber rezeki, terasa seperti kembali ke zaman seperti dulu, ketika bersama Mak Wan.
Mak Wan, wanita yang menegurnya ketika dia di surau hari tu, dan akhirnya membawa dia tinggal bersama wanita telah kematian suami itu. Dia senang dengan wanita itu, pandai mengatur bicara, tegurannya lembut penuh kiasan, dan dia mengagumi wanita itu dan mula mengasihi wanita itu.

"Iman fikir apa ni nak.. sampai Mak Wan cakap pun macam tak dengar jea?"

Terhenti lamunannya, akhirnya dia hanya mampu melorek sengih pada wajahnya, adeyss asyik sangat mengelamun, tak sedar pulak yang Mak Wan dok cakap dengan aku.. hati kecilnya berkata.

"Takda apa-apa Mak Wan, cuma Iman rasa sangat bertuah, bersyukur dapat kenal dengan Mak Wan, kalau Mak Wan takda tak tau lah entah ke mana Iman merempat ....."

"Isk ada ke kata gitu, semua tu takdir ALLAH nak, DIA yang mengkehendaki kita bertemu, lagi pun Mak Wan ni dah lah duduk sorang-sorang, ada Iman ni terubat sikit rasa sunyi Mak Wan..." lembut bicara wanita itu penuh keibuan dirasakan.

"Iman tak tau macam mana nak balas jasa Mak Wan, Iman dah takda sesiapa kat dunia ni.." bertukar lirih nada bicaranya kali ni.

"Tak payah fikir macam mana Iman nak balas jasa Mak Wan, sekarang ni Iman ada Mak Wan, InsyaALLAH Mak Wan sentiasa ada di sisi Iman, susah senang, makan ke tidak bersama-samalah kita...rezeki, ajal pertemuan semua tu ketentuan dan kehendakNYA"

" Iman ada saudara, tapi saudara sendiri merasakan Iman ni membebankan, Iman kalau boleh tak mau membebankan Mak Wan pulak.."

"Takdanya membebankan nak... ALLAH telah menentukan setiap rezeki hambaNYA di muka bumi ni, telah diatur sebaik mungkin.."

"Lagipun Iman kena ingat setiap ujianNya tentu ada hikmahnya, DIA takkan memberi ujian yang takkan mampu di tanggung oleh hambanya sebab DIA lebih mengetahui..." sambung Mak Wan lagi.

Iman tertunduk mendengarnya, terasa sedikit malu, yelah baru diuji dengan ujian yang sedikit dia sudah terasa terbeban sedangkan dia sepatutnya bersyukur menjadi insan yang terpilih untuk menerima ujianNYA.

"Dahlah Iman, anak gadis semanis Iman tak sepatutnya sentiasa berwajah gundah, Mak Wan dah siap meraut lidi ni, lepas ni moh ikut Mak Wan pegi kebun belakang rumah nu.. Mak Wan ingat nak cabut ubi, lepas tu bolehlah kita buat bingka ubi, esok boleh jual kat warung Pak Saman yang kat simpang tiga tu...."

Iman mengangguk, cuba diukir wajahnya seceria semanis mungkin, biar yang melihatnya yang gundah menjadi tenang, yang duka menjadi riang...


**********

Pak Su termenung di balkoni rumah mewahnya, sudah puas di cari merata-rata tempat, rasanya segenap ceruk sudah di jelajah, namun bayang jejak Iman langsung tak ditemui. Dia meraup wajahnya berkali-kali, sungguh!! dalam hatinya kini hanya ada seribu kekesalan yang menggunung tinggi, sebuah kekesalan yang melaut banyaknya. Dia kecewa dengan dirinya sendiri, yelah... dahlah tak punya zuriat penyambung legasinya, dan kini satu-satunya anak saudara yang dia ada telah pun pergi menghilangkan diri tanpa jejak.

"Ya ALLAH kenapalah aku terlalu lemah, kenapalah amanah ini aku tak mampu nak pikul sedangkan dia satu-satunya pewaris keturunan keluarga kami..."

***********

"Mak..! oh Mak...! " dengan terkocoh-kocoh dan dengan salam yang tak diberi dia meneriak memanggil Mak Wan, panggilan yang telah berubah atas pemintaan wanita itu sendiri dan dia sendiri menyenanginya.

"Ada apa Iman sampai tak sabar-sabar ni, sampai salam pun lupa nak diberi? mak kat dapur ni", terdengar laungan suara Mak Wan dari arah dapur rumah papan itu.

Ops lupa... Iman menekup mulutnya selepas mendengar teguran Mak Wan...

"Maaf Iman lupa, Assalamualaikum mak..." hehehe dah kena tegur baru nak bagi salam tulah aku excited sangat sampai terlupa yang kebiasaannya.

"Waalaikumussalam wbt, ha apanya Iman sampai tak menyempat-nyempat ni?"

"Mak teka surat apa kat tangan Iman ni??" dengan senyuman yang makin melebar dia mengunjukkan sekeping sampul surat kepada Mak Wan.

"Sampul surat apa tu Iman?" Hairan bin pelik, takkan setakat dapat surat Iman dah sebegitu gembira, tentu surat tu istimewa, getus hatinya.

"Iman dapat tawaran belajar mak, ya ALLAH alhamdulillah syukur sangat-sangat mak.." Lantas tubuh tua Mak Wan diraih, terasa terlalu banyak budi wanita itu padanya..

"Ya ALLAH betul ke nak? alhamdulillah syukur dengan rahmatMu... mak gembira untuk Iman.."

"Lepas ni mesti mak tinggal sorang-sorang kalau Iman takda, siapalah nak jadi kawan mak berborak nanti..." bertukar sayu pula nada bicara Mak Wan kali ni.

" Mak jangan cakap macam tu, Iman janji akan selalu balik jenguk mak kalau Iman ada cuti, yelah mak kan tau Iman cuma ada mak jea satu-satunya kat dunia ni, lagipun tanpa mak takdalah Iman seperti hari ni..." digenggam erat tangan Mak Wan dan dibawa kemulut di kucup penuh kasih dan hormat.

Mak Wan mengangguk, dia rasa sangat bertuah punya anak seperti Iman, walaupun bukan anak yang di kandung sendiri... diusap lembut kepala anak itu...penuh kasih yang tak berbelah bagi.. tak sangka pejam celik pejam celik sudah setahun lebih Iman hidup bersamanya.

***********

Pak Su terbatuk-batuk perlahan, dia mengusap dadanya yang terasa perit, kesihatan yang tidak berapa stabil akhir-akhir ini, dengan keadaan perniagaan yang semakin merudum dek kerana tekanan ekonomi, segalanya berkumpul menjadi beban berat yang termampu ditanggungnya kini.

Perniagaannya bila-bila masa sahaja akan diisytiharkan muflis, entahlah mungkin itu balasan Tuhan ya mungkin, yelah kita jarang mensyukuri nikmatNya bila kita didalam ruang zon yang selesa, dan bila nikmat itu telah ditarik balik, barulah kita belajar menghargai.

***********

Iman memandang sayu pada rumah papan yang akan ditinggalkan sebentar lagi, ah... hidup perlukan pengorbanan, seperti juga kalau kita ingin belajar berjalan kita kena rasakan sakitnya jatuh itu dulu....

Mak Wan menepuk perlahan bahu Iman, agak sayu melepaskan anak itu pergi, tapi demi sebuah masa depan yang cerah dia kena akur, sebab dia sendiri tahu dia takkan selamanya sentiasa gagah berdiri di sisi anak itu, sebab sampai masanya nanti dia tetap akan pergi tinggalkan anak itu sendiri dan pada masa itulah harta yang paling berharga adalah ilmu, yelah dia bukan orang senang yang punya longgokan permata sebagai warisan, yang punya segunung intan sebagai simpanan.

"Iman kat tempat orang nanti jaga tingkah laku, jangan sesekali mencari masalah, biar orang buat kita, tapi jangan kita buat orang, jangan lupa solat..." hiba dia menitipkan pesan.

"Iman tau mak, insyaALLAH Iman akan ingat pesan mak tu, mak pun dah dok sorang-sorang ni janganlah keja kuat sangat sangat, Iman jauh nak jaga mak kalau mak tak sihat nanti..." tubuh tua itu dipeluk erat, hisy rasa beratlah pulak hati ni nak tinggalkan mak sorang-sorang bisik hati kecilnya. Ah aku perlu berkorban demi masa depan, ingat Iman ni untuk masa depan kau dan mak jugak.... pujuk hati kecilnya.

"Iman pergi dulu mak, insyaALLAH Iman akan selalu kirim surat kat sana nanti, mak tak perlu risau, pandai-pandailah Iman bawak diri nanti...." walaupun berat kaki melangkah untuk pergi tapi tetap digagahkan diri...

************

"Awak ni cubalah kurangkan sikit perangai boros awak tu..." tegur Pak Su bila melihat Mak Su yang baru pulang dengan barang penuh kiri kanan di bimbit.

"Eh awak ni kenapa? biasanya tak kisah pun saya beli macam-macam seperti ni, tapi hari ni lain macam pulak..." Mak Su kehairanan,kurang senang ditegur begitu.

"Yelah awak tu, rumah kita ni cuma ada awak dan saya jea, yang awak beli macam-macam, seperti ada sepuluh penghuni dalam rumah ni..." Pak Su menjawab perlahan.

"Hey awak ni kenapa sebenarnya hah? tiba-tiba jea nak bising-bising ni?" bertukar nada keras bicara Mak Su kali ni, hey kita dahlah balik penat-penat dia pulak nak membebel...

"Awak boleh tak kalau saya tegur tu terima jea, company saya tu dahlah tengah bermasalah, lepas tu awak pulak tak reti-reti lagi nak sedar diri, masih lagi berbelanja sakan macam seluruh shopping complex tu awak nak borong..." Pak Su mula berkeras.

Terdiam Mak Su mendengarnya, dia mencebik bibir... huh.. company dia bermasalah marahkan kita pulak..

"Dahlah saya malas nak layan awak," Mak Su bingkas berlalu, malas nak berlama mengadap Pak Su, karang makin panjang pula bebelannya.

"Oh yea kejap lagi saya nak keluar pegi rumah Datin Syariza..ada jamuan teh.." sambungnya lagi dan terus berlalu.

Tulah dia, cakap sikit kata kita bising, tapi bila tak dicakap aku yang sakit menanggungya.. bisik hati kecil Pak Su, dia hanya mampu mengelengkan kepala melihat atur langkah isterinya yang makin menghilang ke tingkat atas.

*********

Mak Wan termenung panjang di beranda rumahnya, dah dua bulan Iman pergi tapi satu surat pun tak sampai ke rumahnya.

Kenapalah kau diam jea seribu bahasa kini nak, sihatke kau Iman? makan ke tidak kau di sana nak.... hati kecilnya tertanya-tanya.

Ah ... mungkin dia sibuk, lagipun kan masih baru, mungkin Iman masih belajar menyesuaikan diri di sana..

Hurm daripada aku melayan menung yang tak sudah-sudah ni baik aku ke kebun, mungkin ada cili-cili yang dah boleh dipetik, boleh juga dijual di kedai Akob nanti, dapat juga dikirim sikit pada Iman.... bisiknya sendirian.

Kain batik lusuh yang tergantung di dinding dicapai, dililit ke kepala di jadikan tengkolok untuk melindungi kepalanya dari terik matahari petang.. bakul kecil di capai...

"Assalamualaikum....mak..." dia disapa tiba-tiba ketika sedang asyik terbongkok-bongkok memetik cili...

"waalaikumussalam wbt..." pantas Mak Wan menoleh dia kenal suara itu...

"Ya ALLAH Iman, anak mak..." pantas dia memeluk tubuh itu.. 2 bulan dirasakan terlalu lama memendam rindu..

"Hehehe... saja jea nak buat kejutan untuk mak..." melebar senyuman di wajah Iman..

"Nakal...! saja jea buat mak risau.." berpura marah nada Mak Wan dan Iman hanya ketawa mendengarnya.

**********

Berjuta bintang di langit malam menjadi santapan matannya kini... pejam celik pejam celik tak sedar yang masa itu terlalu pantas berlalu..

Iman yan dulu dan sekarang juga telah terlalu jauh berbeza, Iman yang dulu seorang anak miskin yang comot, Iman yang dulu seorang anak gadis yang tak tahu apa-apa... tapi Iman yang sekarang anak gadis yang penuh karisma, yang sentiasa cekal dan berkeyakinan diri.. Iman bersyukur kepahitan yang dulu menjadi kemanisan buat dirinya kini.. dan yang paling dia gembira dengan titik peluhnya dia mampu membuka sebuah cafe...dan yang pasti salah satu menu di cafe itu ialah bingka ubi buatan maknya iatu Mak Wan.

Hari-hari yang menyakitkan telah berarak pergi meninggalkannya... Rasa mengantuk yang bertandang menyebabkan dia menguap berkali-kali, langkah kakinya diatur masuk kedalam, sebelum kebiliknya sendiri, sempat kakinya dilencongkan kebilik utama, tombol pintu dipulas perlahan takut mengganggu lena penghuninya...

Dia menghampiri katil itu... Selamat malam mak, bisiknya perlahan, dikucup lembut dahi wanita tua itu... dibetulkan selimut yang membaluti tubuh wanita kesayangannya itu sebelum dia berlalu ke kamarnya sendiri...


***********

Hari ini dia tak menang tangan, melayan pelanggan yang tak putus-putus berkunjung ke cafenya, kebetulan seorang pekerjanya bercuti sehinggakan Iman sendiri terpaksa turun padang sekali..

Tiba-tiba matanya terpandang kepada seorang wanita separuh umur yang berpakaian separuh lusuh yang berdiri berhampiran muka pintu cafenya, kelihatan teragak-agak untuk memasuki cafenya..

Macam pernah lihat perempuan tu, hatinya berbisik... lama dia cuba mengingati... hingga hatinya berdetik... darahnya berderau tiba-tiba... Mak Su....!! ya wanita tu adalah Mak Su... dia pasti...
tapi.... kenapa dia kelihatan tak berapa terurus, apa yang terjadi padanya? Iman tertanya-tanya.. Iman kembali memandang kearah tadi, tapi sayang wanita itu telah pergi... ke mana dia?? dia tercari-cari... pantas di atur kakinya ke muka pintu, di toleh kiri kanan, melilau matanya, sehinggalah matanya ternampak kelibat wanita itu di celah orang ramai di kaki lima..

"Mak Su...!" dia memanggil dan wanita itu menoleh, kelihatan riak terkejut terukir diwajahnya..
Wanita itu cuba melarikan diri tapi Iman pantas mengejar... akhirnya dia berjaya memegang lengan wanita itu...

"Mak Su ini Iman..." dia meperkenalkan diri dan wanita itu kelihatan gelisah dan seolah-olah cuba berlalu pergi...

**********

"Ya ALLAH kenapa sampai jadi macam ni Mak Su?" Iman bertanya terkejut selepas mendengar cerita dari Mak Su...

Tak tersangka macam-macam terjadi semenjak dia pergi dan yang paling dikejutkan ialah bila melihat kawasan rumah yang didiami Mak Su dan Pak Sunya itu... sangat daif... macam rumah entah.... rasa macam tak layak dipanggil sebuah rumah...

Iman menggetap bibir menahan sebak, melihat raut wajah tua Pak Su yang terlantar lesu kerana strok..

Menurut cerita Mak Su, bila company Pak Su diisytihar muflis, wang mereka habis untuk membayar hutang, dan tak cukup dengan itu mereka terpaksa menjual pula rumah tanah dan segala harta yang ada untuk melangsaikan semuanya....

Pak Su pula, mungkin terlalu tertekan, sehingga mendapat serangan jantung dan strok, semenjak itu, Mak Sulah yang menjaganya, kawan-kawan yang dulu di sekeliling mereka juga menghilangkan diri selepas itu, yelah kawan waktu senang biasanya memang ramai, tapi waktu susah... semuanya lesap entah ke mana...

Iman rasa sangat bersyukur dengan nikmat yang dimilikinya kini, apabila dia mengenangkan nasib Mak Su dan Pak Sunya, dia berasa sangat gerun, yelah semua yang dimilikinya hanya pinjaman, milik ALLAH, bila-bilanya jika DIA mengkehendakinya, segalanya akan hilang sekelip mata..

*********

"Iman, semua barang-barang dah siap ke nak? tak da yang tertinggal ke? kita ni nak pergi jauh, nanti kalau ada yang tertinggal susah kita nak berpatah-balik.." tanya Mak Wan prihatin.

"InsyaALLAH mak, semua dah ada, Iman dah periksa semuanya tadi, pasport Pak Su, Mak Su dan mak punya pun Iman dah cek sekali..." jawabnya sambil mengukir senyum manis.

Sebentar lagi mereka akan berangkat menunaikan umrah... tak sabar rasanya menjejakkan kaki ke tanah suci... umi.. Iman rasa bersyukur sangat dengan apa yang Iman miliki sekarang, abi.. Iman bahagia sekarang, dengan insan-insan yang Iman sayang sentiasa mengelilingi Iman, memberi dorongan dan menyokong Iman... terima kasih Ya ALLAH, mengajar aku tentang pahitnya hidup ini, mengajar aku menjadi kental, membuat aku merasa manisnya hidup ini... bisiknya perlahan...

7 bulan lalu.....

"Maafkan Mak Su Iman, Mak Su tahu Iman terasa hati dengan Mak Su, yelah Mak Su banyak kali lukakan hati Iman dulu, agaknya sebab tulah ALLAH bagi balasan macam ni kat Mak Su" pohon Mak Su padanya sambil menggenggam jari jemarinya erat.

"Iman dah lama maafkan Mak Su, Iman tak pernah marahkan Mak Su dendam dengan Mak Su ke, semua tu tak pernah terlintas dalam hati Iman ni..." ungkapnya perlahan...

"Ya ALLAH Iman, kenapa baik sangat hati mu nak? sampai Mak Su rasa malu dengan apa yang Mak Su lakukan...." hiba hatinya menuturkan, tak sangka dia punya anak buah seluhur Iman.

"Dah lah Mak Su, kita lupakan apa yang terjadi, apa yang penting bagi Iman sekarang, nak lihat Pak Su sembuh... lagi satu Iman nak Pak Su dengan Mak Su duduk dengan Iman, Iman nak jaga Pak Su dengan Mak Su, Iman taknak tengok Pak Su dan Mak Su hidup macam ni lagi..." Iman menyuarakan rasa hatinya..

"Kenapa Iman baik sangat dengan Mak Su??? sedangkan Mak Su yang membuatkan Iman menderita dulu??" soal Mak Su perlahan..

"Iman bukan siapa-siapa untuk menghukum silap orang Mak Su, lagi pun semua orang pernah buat silap, bezanya antara sedar atau tak.." jawabnya..

"Iman mari kita pergi nak... sekejap lagi pesawat nak berlepas dah..." ajak Pak Su sambil menepuk bahunya perlahan, terpecah pergi lamunannya kini...

Dia menganggukkan kepalanya... tersenyum mesra memandang wajah tenang Pak Su yang semakin sembuh dari penyakitnya itu...

"ya... mari mak, Mak Su, Pak Su..." ajaknya..

Aku bukan siapa-siapa untuk membiarkan dendam terus beraja di hati ni, untuk membiarkan marah terus melara dalam jiwa ini.. bisiknya perlahan... Moga kebahagian ini sentiasa mengiringi mereka, insan-insan yang aku sayang dan cinta, bisik hatinya sambil merenung sekilas pada wajah Mak Su, Pak Su dan Mak Wan..

Mereka beriringan langkah menuju ke balai berlepas.... Tanah Suci.. tak sabar aku menjejakkan kakiku ini di bumimu....
posted by Penulisan2u @ 6:24 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
90 Comments:
  • At 1/11/09 7:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhh...bggalah sya org 1st comment...
    not bad best arrr...
    dah biasa sgt org uat cerpen cinta kan...
    isinya pun menrik...
    kalu ggal sekrg x semstinya gagl selma2nya...
    so, yg pentg semngat...
    bgtu gakk bila tuls cerpen...
    s0 trus kan usaha anda...

     

  • At 1/11/09 8:49 PG, Blogger Nuril Bahanudin said…

    Thanks...
    n congratz.. sbb jdi yg 1st hehe..
    InsyaALLAH sy akn cba buat lagi dan lagi cerpen2 yg bgini..
    Terima kasih kpd anda smua yg mmbri sy smgt utk terus mnulis, dan berkarya..
    dan maaf tntng ada word yg spelling error.. dah mamai..
    -salam-
    From me, writer cerpen :Cinta Terlarang

     

  • At 1/11/09 11:05 PG, Blogger saffiya said…

    best cerpen nie..sampai kuar air mata..sedih...good story..tahniah..

     

  • At 1/11/09 11:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus jaln crita
    crpen ni mngajar kita erti khidupan yg sbnr
    gud luck!

     

  • At 1/11/09 12:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pergh!!! sedey siot..insaf aku..ade ke manusia cm ni kt dunia ek??baiknye ya allah...
    pape pun cite ni mmg best n sedey sampai mengalir airmataku...huhuhuhu

     

  • At 1/11/09 4:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam nuril bahanudin..
    gud job..!!bes..sdh..
    niat bek mst dpt y bek..
    keep up a gud work..!!
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 1/11/09 7:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah......cerita yang menarik, asyik baca cerita cinta je, sekali-sekali baca cerita macam ni ok jugak.... teruskan berkarya...

    DiYaNN

     

  • At 1/11/09 9:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SUKA CERITA NIE...ADA KELAINAN...TAHNIAH NURIL BAHARUDDIN

    SAFFIYA

     

  • At 1/11/09 9:40 PTG, Blogger marrismia said…

    tulah setiap perkara perlu pengorbanan.
    asalkan kita redha apa yang ditentukanNYA pasti ada perkara yang baik yang akan berlaku di masa depan ALLAH kan maha adil..

     

  • At 2/11/09 5:42 PTG, Blogger piANum said…

    BEST sangat-sangat..
    jarang dapat bace cite yang macamni..
    tahniah..!!

     

  • At 2/11/09 7:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dlam bnyak2 crpen yg sy bace..
    smuanya psal cnta..
    yg nie brulh...
    cinta kpd saudara....
    hurm....bez sgt....
    cte ni mmg bez....
    i l0ve it...
    congratz 2 da writer..

     

  • At 3/11/09 12:04 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    best sgt!!
    kasih syg sesama saudara..
    takkan putus smpi bila2..
    betul..kwn senang mudah dicari..
    tp bila susah semuanya lari.
    seeloknya bersyukur la dgn apa yg ada..

     

  • At 3/11/09 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    " Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji."
    .... sangat sukar ditemui di dunia yang fana ini....
    jalan cerita yang baik.. mudah di faham.........

     

  • At 3/11/09 7:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pasti ad hikmah di sebalik ap yg berlaku....

    nice story...keep it up

     

  • At 3/11/09 7:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm bez walopon perasaan kite x dibuai dgn ayat-ayat cinta tp tetp menyentuh perasaan

     

  • At 3/11/09 10:40 PTG, Blogger Daniera said…

    hehe..memg best. xp kite da bce kt blog awak dlu sblm tjumpe lak kt cni.congrat's writer :)

     

  • At 4/11/09 8:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ciyer nih..
    congrate..
    ad mesej t'sendiri..
    ~chentashepet~

     

  • At 4/11/09 3:16 PTG, Anonymous anisa balqis said…

    Allah xmbebankan umatNya dgn mslh yg xmmpu dtanggungnya..~~
    nice story..gud luck writer~~

     

  • At 4/11/09 7:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm..
    cam cita indon yang penah aku tengok kat tv9.
    sama je jalan cita dia.........

     

  • At 4/11/09 7:42 PTG, Anonymous lavender said…

    ....ade msg tersirattt....buleh dijadikan pengajara spnjg idop...
    tp agak ringan sbb jln citer mcm dah bese...sori, its juz my own view...:p

     

  • At 4/11/09 10:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..cerita yg sngt mnarik,cerpen yg pling bnyk kebiasaannye cerpen cinta..bosan gak rasa nye..jarng ade cerpen yg mcm ni..best2..susunn ayat nye mantop!!..

     

  • At 5/11/09 12:23 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    salam..cerita ni sgt menarik..truskn usaha..congrates writer..

     

  • At 6/11/09 6:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam. saya tgk penulis ada banyak improvement dari karya yang lepas, cinta terlarang tu. keep it up.
    cerita ni sangat banyak pengajaran n mengingatkan siapa kita sebenarnya di muka bumi ni. truskan usaha hasilkan karya yang best n penuh pengajaran camni.

     

  • At 10/11/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey nyer....... terharu giler gua... huhu

    hope awk akn wt citer yg lg bez

     

  • At 11/11/09 12:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg pnuh dengan nilai2 murni memberikan sy kesedaran supaya tidak boleh berdendam dengan org lain...dan juga menjadi seorang yang pemaaf......alhamdulillah...

     

  • At 11/11/09 2:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sronot n m'beri kesan

     

  • At 11/11/09 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes...mnyedrkn sy y kt tdk selamanya di atas....terima ujian Tuhan dgn sbr.

     

  • At 12/11/09 6:02 PG, Anonymous MazlinSuraya said…

    Tahniah

     

  • At 13/11/09 3:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yeah tiada lg cerpen cinta yg dah naik muak nak dibaca.santai je crita ni walaupun starting sedih smacam.nice.keep up the good work!!!-Nash Airil-

     

  • At 20/11/09 9:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cam cter novel plak..nsib bek cerpen tak pjng sgt..best2..chayok2!!
    -alinz-

     

  • At 22/11/09 10:44 PTG, Anonymous awekz86 said…

    tahniah.sempoi gile crt dia tp mempunyai seribu pengajaran..jln crt yg best.
    teruskan berkarya..

     

  • At 25/11/09 1:15 PTG, Anonymous putrie said…

    nt bd u pnye cter...tros kan berkarya

     

  • At 30/11/09 10:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni 1st story yg aku baca x berkaitan dgn cinta. tp tentang sebuah kehidupan..dan pengorbanan, best dan byk pegajaran.

     

  • At 11/12/09 4:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie..banyak pengajaran..

     

  • At 17/12/09 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sukarnye menjadi nur iman aliya,wah terpaut dgn namenya..
    congrate penulis stori nie..all about kehidupan,erti pengorbanan ,kasih sayang..berkesan

    ~jiha~

     

  • At 26/12/09 9:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan..
    tajok die sangat menarok sy utk bace cerpen nie.

     

  • At 9/1/10 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan..
    tajok die sangat manarok sy utk baca cerpen nie...........

     

  • At 20/2/10 8:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best best best....cite ni mmberi pengajaran.
    cuma last tu sedikit berterabur.
    from:bdak baek... punya

     

  • At 10/3/10 4:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg mmberi pengajaran kpd semua manusia. setiap perbuatan akan menerima balasan. jadilah manusia yg selalu bersyukur dgn nikmat yg telah diberikan . kpd writer cite anda mnyentuh jiwa. teruskan usaha anda. gud luck!!

     

  • At 16/3/10 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r..sedih tol

     

  • At 19/3/10 9:12 PG, Anonymous hilabeetle said…

    really really sedih...sampai meleleh air mata..hu..hu..
    ada moral impact..saya sukeeee..!!!

     

  • At 23/3/10 12:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya sangat minat akan cerpen dibuat...buat menghibur diri...

     

  • At 26/3/10 11:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya allah.. insaf aku beb!! tak nak ler nak nyusah org lagi pas ni.. fufufu.. raser nak nangis pun der gak baca citer ni.. layan blues trus aku.. feeling beb!! tangkap cintan siot!! fufufu.. anuway... congrats 2 the one who wrote this story.. cool yo!! insaf aku ni.. nak semayang jap.. fufufu..

     

  • At 30/3/10 6:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    it was very brilliant idea you know..thankz a lot!!!!!

     

  • At 10/4/10 9:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah coz dpt hasilkan cerpen neh... teruskan usaha...;)'

     

  • At 13/4/10 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    taniah...cite lain dari yg lain.tak de kisah cinta...

     

  • At 18/4/10 7:27 PTG, Anonymous ros said…

    wahh,, bez2 cite nie.. touching jak..
    penggunaan bahasa yang puitis dan gramtis..
    jln cerita yang mudah difahami..
    suka laa..
    good job...

     

  • At 27/4/10 5:21 PTG, Anonymous NuRiL Bahanudin said…

    Cinta tu kan subjektif..
    Cinta x smstinya kpd pasangan..
    Cinta ssma saudara, cinta kpd mak ayah.. cinta kpd saudara smuslim.. cinta ssma makhluk ciptaannya..

    Thanks 2 yu all..
    Sudi mmbca cerpen sy yg msih byk kkurangan ini..

     

  • At 1/5/10 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xdpt nak abeskan cite ni
    dah boring

     

  • At 1/5/10 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kdng2 mnsia ni dendam,kdng2 benci,kdng2 bleh trm,kdng2 pura2 trm dan macam2 lg perangai mnsia ni bila orang tegor skt , lukakan hati sikit dan mcm2 lagailah prngai mnsia ni.Tapi yg ni ,bleh trm plak.bagos,bagos,bagos.....

     

  • At 18/5/10 11:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie bagus.. bnyak pengajaran..

     

  • At 23/5/10 2:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baik sekali.
    (:

     

  • At 4/6/10 1:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez sgt, btol, kte bkn ssape untk mnilai org lain...

     

  • At 8/6/10 11:29 PG, Anonymous syasya said…

    good story
    ciye ni memang menginsafkan kite
    teruskan usaha!!!

     

  • At 12/6/10 11:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good story.....
    pngjrn pda spe rsa dri yg kya whteva...tdk mmpu mbntu owg ktka susa...
    sye akan ingt cte ini smpi ble2.....


    bdak smle

     

  • At 24/6/10 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang best sekali..truskn berkarya ok..jangan sekai berhenti berkarya..

    smoga karya2 anda yang berikutnya akn ttp terbaik seperti karya yang ini

     

  • At 30/6/10 4:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus citer ni....teruskan usaha anda
    -megat akashah-

     

  • At 27/7/10 11:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita nie best..tapi..stuktur ceritanya..kurang memuaskan..tambah lagi usaha anda dalam bekarya..

     

  • At 31/7/10 1:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceritanya da bagus...cume detail kan lagi dengan slot2 yang menarik....tahniah..tingkatkan usaha....!!!

     

  • At 16/10/10 2:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad.....x tmasok dlm list cerpen sampah....da bsan ngan citer cintun ntah paperrr

     

  • At 23/11/10 2:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter yg sgt mnyntuh hati....
    bes sgt..puas ble bce..
    keluarge bhagie..haha

     

  • At 5/12/10 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..menarik cter neyh..ade value..good job!!hehehe

     

  • At 21/12/10 7:44 PG, Anonymous wawa said…

    gud job..teruskan dgn cerita2 cam nie...yg memberi pengajaran kpd org len..tahniah!

     

  • At 2/1/11 6:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...
    makna nya sungguh mendalam...
    tersentuh hati....
    teruskan usaha saudari....
    InsyaAllah...
    saudari akan berjaya

     

  • At 11/2/11 5:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Not bad...tahniah. Teruskan dengan karya-karya sebegini.

     

  • At 9/3/11 1:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    moga kbhgian mengiringi hdupku..sperti ksdhn hdupnya..

     

  • At 16/3/11 4:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    g0od st0ry...

     

  • At 4/4/11 11:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job..cite yg mmberi pngajarn dan ble djadikn iktibar kpd sume org..

     

  • At 4/4/11 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job...

     

  • At 17/4/11 9:46 PTG, Anonymous leeAmanina said…

    Nice!!

     

  • At 20/6/11 5:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm toi je cte ni ? best la

     

  • At 24/6/11 1:27 PG, Anonymous memey89 said…

    wah...bezz arr citer nie..suke sgt2..thanxx ya coz tulis citer camni...nur iman aliya...bezz arr makne nme tue..

     

  • At 19/7/11 4:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lain dr yg lain..
    gud job...:)

     

  • At 4/8/11 4:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita menarik..bagus teruskan usaha..

     

  • At 27/8/11 8:03 PG, Blogger ♥ dieb said…

    quite good

     

  • At 9/10/11 9:23 PTG, Blogger MARNI AININ SYAHIRAH said…

    best la... menatik plot nyer
    klu silap sek,it tadi mesti lain jadi nyer,,...
    terus kan berusaha.... jgn cepat putus asa

     

  • At 18/12/11 6:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btl2,,best cerita ni,,,wt lagi k

     

  • At 9/3/12 3:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good story

     

  • At 1/6/12 11:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jugak cerpen nie..penuh dengan nilai murnu dan pengajaran.

     

  • At 19/6/12 9:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alhamdulillah,..dpt gx bcew crita mruntun jwa ey...
    good job..i lke it...hurm cdeyh3
    truskn bkrya yewh

    ~smile always~

     

  • At 2/12/12 12:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus tpi ade yg mcm xmasuk akal

     

  • At 3/3/13 2:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I'm impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that's bοth еqually еducative and entеrtaining, аnd let me tеll you, you've hit the nail on the head. The issue is something too few men and women are speaking intelligently about. Now i'm νery happy I stumblеd acгoѕs this
    іn my ѕearch for somеthing гegardіng this.



    Heгe is my hοmepage :: personal loans

     

  • At 4/3/13 9:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Keep on ωritіng, gгеat јob!


    Mу site; payday loans
    My webpage - payday loans

     

  • At 16/3/13 10:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Pretty niсe post. І just ѕtumbleԁ upon youг weblοg аnԁ ωished to
    say that I've truly enjoyed browsing your blog posts. After all I'll be ѕubscrіbіng
    tο your feed and Ι hope you wrіte again veгy sοon!



    Visit my ѕite ... Property for Sale

     

  • At 19/3/13 6:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Fantastic ωеbsіte. A lot of helpful іnfo here.
    I'm sending it to a few friends ans additionally sharing in delicious. And naturally, thank you to your sweat!

    Have a look at my page; payday loans uk

     

  • At 28/3/13 7:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I ωаs ѕuggеѕted thiѕ blog by my cοusіn.
    I'm not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my trouble. You're amazing!
    Thanks!

    Feel frеe to surf to my weblοg :: payday loans

     

  • At 29/4/13 4:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Everythіng is very open ωith a cleаг clarifіcation of thе iѕsues.

    It waѕ truly informatiѵe. Your ωеbsite iѕ useful.
    Thank уou foг shаring!

    Here is mу ρage Instant Payday Loans

     

  • At 2/5/13 6:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Fine way of eхplaining, anԁ pleasant piece of writing to take ԁata about my
    presentatiοn foсus, ωhich i am going to delivеr in сollege.


    Feel free to viѕit my hοmepage .
    .. Payday Loans

     

  • At 13/5/13 6:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hello eveгуone, it's my first pay a quick visit at this site, and piece of writing is really fruitful in support of me, keep up posting these types of posts.

    Also visit my blog post - Same Day Payday Loans

     

  • At 27/5/13 3:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hi thеre to everу one, since I am tгuly κeen оf
    readіng this weblog's post to be updated regularly. It includes pleasant information.

    my web blog; payday loans

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group