BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Oktober 04, 2009
Cerpen : Aku, kau, kita sepupu, boleh kahwin ke?
Nama Pena : Sha Ibrahim

Suasana permai di kampung sedikit sebanyak memberi ketenangan kepadanya. Sudah agak lama dia tidak merasai kesejukan angin petang di kampung halamannya. Lima tahun dia merantau ke negeri orang. Nageri sendiri ditinggalkan sehinggakan dalama lima tahun sekalipun dia tidak pernah pulang sehinggalah dia menghabiskan pelajarannya.

"Yat....kamu buat apa lagi kat situ? Cepatlah bersiap....nanti lewat pulak nak pergi rumah Pak Ngah kamu karang," laung ibunya di beranda rumahnya. Yat berpaling. Namun dia langsung tak menyahut panggilan ibunya itu. Dia sekadar mencebik.

"Yat..kamu dengar tak apa yang ibu cakap ni?" laung ibunya sekali lagi.

"Ya...Yat dengar la ibu....kejap lagi la....lagipun ibu pun tak siap lagi kan...Yat dah siap dah pun...pakai macam ni pun tak pe...bukan rumah orang lain rumah bapak saudara Yat jugak," jawab Yat. Jauh di lubuk hatinya dia begitu malas nak menjejakkan kaki ke rumah bapa saudaranya itu. Dia bukannya benci dengan bapa saudaranya tapi ada sebab tertentu yang menyebabkan dia berasa malas sangat nak menjejakkan kaki ke sana.

"Aku pun balik dari luar negara jugak....tapi ayah tak buat majlis apa-apa pun...dia yang baru habis belajar kat US buat kenduri besar-besaran....tahulah lepas habis belajar je terus dapat kerja...sukalah tu bila diterima jadi architect dekat syarikat besar, menyampah betul la aku dengan mamat ni," ngomel Yat sendirian.

"Yat...kamu dengar tak ibu kamu panggil tadi?" Tanya Pak Hassan kepada anak bongsunya yang sedang bersila di atas bangku kayu yang disediakan olehnya di bawah pohon mangga di hadapan rumahnya itu. Yat tersentak. Dia menoleh memandang ayahnya sambil tersengeh yang sengaja dibuat-buatnya.

"Dah ayah," jawab Yat perlahan.

"Habis tu...kalau kamu dengar...kamu buat apa kat bawah lagi ni...naik ke atas...bersiap...jangan nak mengada-ngada pakai pakaian yang kamu pakai sekarang ni...ayah tak suka, naik atas tukar pakaian," arah Pak Hassan dengan wajah yang bengis. Yat hanya mengangguk. Dia bangun dari tempat duduknya dan berjalan menuju ke arah tangga rumahnya. Dengan ayahnya dia memang tak berani nak melawan. Nanti silap hari bulan dia kena sebat dengan rotan turun temurun arwah datuknya. Waktu kecil tak apalah walaupun dia kerap dirotan tapi bila dah dewasa...malu beb!

"Pakai pakaian sopan sikit...suka sangat dengan pakaian dia yang macam jantan tu," laung Pak Hassan. Yat yang mendengar laugan ayahnya hanya mampu mencebik.


*********


Dari tadi Yat asyik mebetul-betulkan pakaian yang dipakainya. Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa dia tidak selesa dengan pakaian tersebut. Sudah berapa kali dia menarik kain baju kurung yang dipakainya itu ke atas agar kain itu singkat sedikit. Bukan apa, silap hari bulan dia boleh terjelepuk jatuh dari tangga rumah bapa saudaranya yang sememangnya tinggi itu.

"Fuyoo...siapa tu? Bila pulak Pak Long ada anak dara yang ayu macam ni?" tegur seorang lelaki dari arah belakang. Yat berhenti melangkah. Dia merengus. Kemudian dia mengintai ibu dan ayahnya yang sudahpun naik ke atas rumah. Dia tersenyum. Bolehlah dia bebas sedikit. Bolehlah dia tumbuk lelaki yang sedang memerlinya waktu itu.

"Kau kan...dah lama gamaknya tak kena penumbuk aku ek....dah lima tahun...kenapa...ko nak try ke sama ada penumbuk aku ni masih kuat macam dulu ke tak?" Tanya Yat terus menoleh memandang Edi, salah seorang sepupu yang paling rapat dengannya sejak kecil. Edi tersengeh. Kemudian dia tergelak kecil.Nampaknya sepupunya yang seorang ini tak pernah nak berubah. Masih seperti dulu.

"Ala Yat...kau ni...sensetip sangat la beb! Rileks la beb...aku gurau sikit pun tak boleh ke? Tapi kau memang ayu malam ni...ikhlas dari lubuk hati aku," jawab Edi dengan gayanya sekali. Yat tersenyum. Nasib baiklah dia sudah mengenali hati budi sepupunya itu. Seorang lelaki yang suka sangat menyakatnya. Tetapi lelaki itu jugalah yang paling memahaminya. Satu-satunya sepupu yang mengetahui segala rahsianya sejak dari dulu. Apa rahsianya. Biarlah rahsia dulu.

"Blah la kau..weh...kau tahu dari awal lagi kan yang Pak Ngah nak buat kenduri doa selamat besar-besaran dekat mamat poyo tu?" Tanya Yat. Edi hanya mengangguk.

"Ala...kenapa kau tak cakap kat aku masa kita keluar semalam...kalau tak hari ni aku boleh mengelak siot....malas la aku datang kat sini malam-malam ni...dah la malam ni ada match...MU lawan Chelsea tu...rugi tau tak kalau tak tengok," rungut Yat. Edi menggeleng-gelengkan kepalanya. Kalau ikutkan, dia sendiri pun sebenarnya malas nak datang ke rumah Pak Ngahnya itu. Namun ibunya mendesak agar dia datang. Katanya ni arahan dari Pak Longnya. Bila dengar sahaja nama Pak Longnya disebut lantas dia bersiap mahu mengikut ibu dan ayahnya. Siapa tak kenal dengan Pak Longnya itu. Seorang lelaki yang cukup tegas. Paling mementingkan hubungan persaudaraan. Pak Long mempunyai tiga orang adik beradik sahaja. Pak LOng, Pak Ngah dengan Mak Usu, ibunya sendiri. Rumah mereka tiga beradik pun dekat-dekat sahaja. Malah dalam satu kampung. Semua penduduk kampung tahu hubungan kekeluargaan Pak Hassan memang kuat dan tiada sesiapapun yang boleh menjarakkan hubungan kekeluargaan mereka.

"Yang kau tersengeh ni kenapa?" Tanya Yat melihat Edi tersengeh memandangnya.

"Ala...kau cakap je kau tak nak jumpa dengan Adam...habis cerita," jawab Edi. Serentak dengan itu satu penumbuk hinggap di bahu Edi dan lelaki itu mengaduh kesakitan.

"Kalau aku tak nak jumpa dengan mamat tu aku tak akan datang masa majlis doa selamat lusa nanti..malam ni mamat tu tak ada...alasan kau bagi tak kukuh....aku memang tak nak tinggalkan match tu," jawab Yat. Edi mengangguk. Iye tak ye jugak. Esok baru Adam sampai ke rumah. Lusa majlis doa selamat diadakan. Malam ini hanya sekadar mesyuarat mereka sekeluarga untuk majlis doa selamat itu nanti.

"Edi...Yat..kamu berdua buat apa kat bawah lagi tu...Jom naik mesyuarat dah nak mula" laung Roslan. Bapa saudara mereka yang dikenali oleh mereka sebagai Pak Ngah.

"Ya Pak Ngah!" Jawab Yat dan Edi serentak.


*****


Sudah pelbagai alasan yang diberikan oleh Yat agar dia dapat melarikan diri dari menghadiri majlis doa selamat tersebut. Namun segala alasan yang diberikan olehnya hanya sia-sia. Semua alasannya ditolak mentah-mentah oleh ayahnya. Yat melangkah dengan berat menuju ke arah rumah Pak Ngahnya. Dengan berbekalkan baju kurung Kedah yang baru sahaja dibeli oleh ibunya dia berjalan dengan perlahan. Wajahnya waktu itu usah dipersoalkan seperti baru kematian suami. Sekiranya ayahnya melihat wajahnya di kala itu sudah pasti ayahnya itu akan melenting. Tetapi nasib baik, ibu dan ayahnya terlebih dahulu pergi ke rumah Pak Ngahnya dan dia menyusul kemudian.

"Hai Yat...manis kamu hari ni....belum pernah Mak Bedah tengok kamu cantik begini sejak balik dari luar negara," tegur salah seorang jiran yang mengunjungi majlis doa selamat tersebut. Yat hanya mampu membalas teguran tersebut dengan senyuman. Dia langsung tidak tahu bagaimana lagi untuk menjawab teguran tersebut. Dia bukannya pandai sangat bermah mesra dengan orang tua.

Yat terus sahaja melarikan diri dari terus berada di halaman rumah Pak Ngahnya yang terdapat ramai orang yang sedang menjamu selera. Dia menyelinap masuk ke dapur dengan harapan ibunya akan berada di dapur. Hanya ibunya sahaja yang mampu menyelamatkannya dalam situasi tersebut.

"Aduh!" Yat mengaduh kesakitan apabila dia dilanggar oleh seseorang di pintu masuk ke dapur.

"Eii....habis tumpah air kat baju I....you ni jalan guna mata ke tak?" soal seoarang gadis sambil menyapu-nyapu bajunya yang sudah lencun dengan tumpahan air sirap.

"Apa kau cakap? Aku jalan tak pakai mata...kau tu yang jalan guna hidung...dia yang jalan sambil toleh-toleh ke belakang...salahkan orang," balas Yat terus sahaja memerhatikan gadis iu dari atas sampai kebawah. Dia tidak menafikan gadis itu cantik dengan memakai baju kebaya moden yang cukup sesuai dengan bentuk tubuhnya yang cukup ramping. Tetapi siapa gadis itu. Kenapa sebelum ini dia belum pernah melihat gadis tersebut. Tetapi semakin lama dia pandang semakin dia mengenali gadis itu. Kemudian dia mengangguk faham. Kemudian dia tersenyum.

"Apa yang you senyum-senyum...sekarang ni macam mana dengan pakaian I ni?" Tanya gadis itu. Kali ini bukan sekadar tersenyum. Yat tergelak kuat. Geli hati melihat telatah gadis yang sedang berdiri di hadapannya di kala itu. Semua mata yang berada di dapur mulai memerhati ke arah meraka.

"Ek..eleh Milah...poyo la kau....I...You...aku ingat anak mat saleh mana yang sesat kat sini....kau rupa-rupanya...blah la kau...sejak bila pulak kau berlagak sangat ni.....tapi kau memang berlagak sejak dulu pun," ucap Yat masih lagi tergelak menahan lucu.

"Excuse me...Mila ok...not Milah," jawab Jamilah anak Pak Koob yang tinggal di hujung kampung yang sama-sama belajar di US dengan Adam.

"Mila? J....A...M....I...L...A...H....Mila....oh...aku lupa susah Mat saleh kat US nak sebut nama kau kalau kau bagi nama gelaran kau Milah ye....nasib baik tak bagi nama glamour kau sejak kecik...Milah kepoh...lagi berbelit mat saleh kat sana nak menyebutnya," Yat mulai mengusik. Bukan mengusik sebenarnya tetapi dia memang tidak menyukai gadis itu. Gadis yang banyak membuatkan salah faham terjadi antara dia dengan seseorang.

"Kau jaga nak perli aku la Yat...kau tu pun apa kurangnya," jawab Jamilah sambil menjeling tajam memandang gadis yang agak kasar di hadapannya.

"Apa pulak yang kurang dengan aku...tak ada apa yang kurang....aku tetap macam dulu...aku tak hipokrit macam sesetengah orang tu," jawab Yat tersenyum manis lantas berjalan meninggalkan Jamilah yang sedang menahan kemarahan. Yat berjalan menuju ke arah ibunya yang sedang duduk sambil menyediakan lauk pauk untuk disediakan kepada tetamu yang hadir. Yat melabuhkan punggung di sisi ibunya sambil memuncung.

"Apa yang bising-bising kat sana tu tadi?" Tanya Puan Rohaya.

"Milah kepoh tu lah yang kepoh sangat...dia yang jalan tak pandang depan...salahkan orang pulak," jawab Yat.

"Sudah-sudahla tu...jaga perangai sikit...malu kat orang kampung," pesan Puan Rohaya. Yat hanya mencebik. Matanya melilau memandang sekeliling. Kemudian dia terpandang ke arah tangga yang menghubungkan ruang tamu dengan dapur. Dia agak terperanjat apabila dia mendapati seseorang sedang memandang tajam ke arahnya. Yat segera melarikan pandangannya. Dia mulai resah. Punggungnya tiba-tiba sahaja panas walaupun dia baru sahaja melabuhkan punggung di sisi ibunya.

"Hai Mak Long...sejak bila pulak anak bongsu Mak Long tu suka duduk bawak ketiak Mak Long...setahu Adam anak Mak Long tu belajar lima tahun kat luar negara...sekali pun tak pernah balik kampung...alih-alih hari ni tiba-tiba je bertempel kat sisi Mak Long tu kenapa?" soal Adam yang mulai melangkah turun dari tangga. Telinga Yat mulai berdesing mendengar perlian tersebut.

"Entah...dia rindu sangat kat Mak Long kot..yalah dah lima tahun dia tinggalkan Mak Long," jawab Puan Rohaya sambil tersenyum. Yat memandang ibunya di sisi sambil memuncung. Ibunya memang, sejak dulu selalu sangat menyebelahi anak saudaranya itu.

"Kau tak nak bertegur sapa dengan aku ke Yat?" soal Adam terus melabuhkan punggung di sisi Yat. Yat agak terperanjat dengan tingkah laku lelaki itu yang langsung tidak disangkanya. Dia ingat lelaki itu tidak mahu langsung memandang mukanya setelah berlakunya suatu peristiwa lima tahun dahulu.

"Aku tak layak nak bertegur sapa dengan kau....aku kan jahat...busuk hati...pendendam....perangai macam jantan....boleh ke bertegur sapa dengan lelaki baik macam kau," soal yat kembali. Dia bangun dari tempat duduknya dan meninggalkan Adam terpinga-pinga. Adam memandang ibu saudaranya sambil tersenyum. Dia berharap sangat ibu saudaranya itu tidak mendengar perbualan mereka sebentar tadi memandangkan wanita itu sedang sibuk bekerja.


*****

"Aku tak buat Adam...aku sendiri pun tak tahu kenapa boleh jadi macam ni," Yat terus menafikan sebaik sahaja lelaki itu mengutip kertas-kertas putih kecil yang terkoyak di atas lantai bilik darjah.

"Kau tak buat...siapa lagi kat sini selain kau! Kau memang dengki dengan aku kan sebab rekaan aku ni jauh lebih baik dari rekaan kau kan?," soal Adam.Suaranya ketika itu bagaikan halilintar. Yat terkedu apabila dituduh begitu. Tiba-tiba sahaja air matanya mengalir laju.

"Sumpah Adam aku tak buat...ya aku ngaku rekaan kau tu memang lebih baik dari aku..tapi aku tak pernah dengki dengan kau...aku memang tak tahu kenapa rekaaan kau tu dah terkoyak...aku sampai je kat kelas memang dah terkoyak," Yat bersuara dalam tangisan. Adam memandangnya dengan bengis. Pelajar lain mulai masuk ke dalam kelas memandangkan waktu rehat mulai berakhir. Masing-masing sedang memandang ke arah mereka.

"Kau jangan nak bagi alasan bodoh la Yat....kau ingat aku akan percaya....kau marah sebab tadi cikgu cakap rekaan aku yang boleh masuk pertandingan dan bukannya rekaan kau...jadi kau bengang dengan aku kan?" tanya Adam sekali lagi. Pertanyaan yang cukup menyakitkan hati Yat. Cukup membuatkan air matanya semakin laju mengalir.

"Sampai hati kau tak percayakan aku Adam....kau kenal aku macam mana kan...aku tahu aku jahat...tapi aku tak adalah sejahat ni sampai sanggup rosakkan rekaan kawan baik sendiri...sepupu aku sendiri," Yat terus menerus membela diri.

"Sebab aku kenal kau la aku tahu kau macam mana...kau memang jahat...busuk hati...pendendam..perangai pulak macam jantan....tak mustahil kau buat semua ni," marah Adam tanpa mempedulikan kata-katanya akan menyakitkan hati Yat ataupun tidak. Yat terpana seketika apabila dituduh sehingga sedemikian rupa. Inilah kali pertama dia mendengar kata-kata yang seumpama itu dari mulut Adam. Entah mengapa waktu itu air matanya terus sahaja berhenti mengalir. Yat tersenyum memandang Adam. Perasaan marahnya semakin memuncak.

"Aku ni jahat, .busuk hati, .pendendam, .perangai pulak macam jantan, .rupa-rupanya ni tanggapan kau kat aku selama ni, aku ingat kau kenal aku, rupa-rupanya tak, ok, memang aku yang buat semua tu, ..memang aku yang koyakkan rekaan kau tu, puas hati!" balas Yat terus sahaja mengaku apa yang dituduh oleh Adam sebentar tadi. Serentak dengan itu satu tamparan kuat hinggap di pipinya dan serentak dengan itu juga Yat menarik kolar uniform Adam dan ingin menumbuk lelaki itu

"Yat, ," satu suara yang kuat telah menghentikan tindakan Yat. Penumbuknya hampir-hampir mengenai muka Adam. Dia menoleh dan terpandang Edi seorang lagi sepupunya sedang berdiri di muka pintu kelas.

"Jangan Yat, .sabar, jom kita keluar," ajak Edi sambil memegang tangan Yat agar melepaskan kolar baju Adam dan meleraikan penumbuknya yang masih berada dekat dengan muka lelaki itu.

"Yat, tolong ok, jangan!" pujuk Edi apabila melihat Yat yang langsung tak nak melarikan penumbuknya dari muka Adam.

"Kau dengar sini, .benda ni tak akan habis kat sini, aku tak akan lupakan benda ni sampai bila-bila, dan aku tak akan maafkan kau, .tak akan, ingat tu!" Yat bersuara sebaik sahaja melepaskan kolar baju Adam dan meleraikan penumbuknya. Dia mengikut sahaja apabila tangannya ditarik oleh Edi keluar dari kelas.
"Woit, jauh termenung," tegur Edi dari belakang. Yat yang sedang berehat di pondok kecil di tengah-tengah sawah terus sahaja menyapu air matanya yang mengalir apabila mengenangkan peristiwa lampau.

"Kau nangis ke Yat?" tanya Edi apabila perasan mata gadis itu kelihatan cukup merah. Dia mendekati Yat dan duduk di sebelah gadis itu.

"Tak adalah, habuk masuk dalam mata aku tadi, yang kau datang sini buat apa? Tahu kat Syikin yang kau duduk berdua dengan aku kat sini, melenteng pulak tunang kau tu karang," ujar Yat sambil tersenyum. Edi turut tersenyum mendengar kata-kata dari sepupunya itu.

"Syikin nak melenteng, lambat lagi, dia yang suruh aku datang sini..dia nampak apa yang berlaku rumah Pak Ngah tadi, .dia yang suruh aku datang temankan kau," jawab Edi. Syikin gadis yang dia kenali sejak zaman sekolah lagi. Sekarang gadis itu merupakan seorang jururawat di di klinik di kampung mereka.

"Adui, tunang kau tu memang, nampak je apa yang orang lain tak nampak, tapi sebab dia juga aku tahu perkara sebenar pasal peristiwa lima tahun dulu, .walaupun aku malas nak heboh benda ni tapi sekurang-kurangnya kau, dia, tahu yang aku tak salah, .kau tak buka bengkel ke hari ni?" soal Yat.

"Tak, yang kau ni, betul ke kau ok?" tanya Edi risau dengan sepupu kesayangannya yang seorang ini. Sepupu yang paling dia sayang. Sepupu yang banyak berkongsi rahsia dengannya.

"Ok la, aku dah ok sejak aku tahu siapa yang bersalah dulu, aku dah maafkan semua orang, aku tahu dia pun tak sengaja nak tuduh aku buat benda tu, tapi, entahlah, setiap kali aku pandang muka dia perasaan marah aku datang balik, .aku pun tak tahu kenapa," Yat meraup mukanya berkali-kali. Kenapa susah sangat untuk dia memaafkan lelaki itu sedangkan dia sudahpun dapat memaafkan orang yang menjadi punca salah faham tersebut.

"Sebab, kat dalam hati kau, .dia siapa pada kau, bukan sekadar kawan kan, malah bukan sekadar sepupu, mungkin itu sebabnya kau langsung tak dapat maafkan dia," ujar Edi penuh dengan maksud yang tersirat. Yat hanya tersenyum. Jauh di sudut hatinya dia mengaku dengan kata-kata yang baru sahaja diungkapkan oleh Edi.

*****
"Yat tak nak, Yat tak akan kahwin dengan lelaki ni," Yat terus sahaja bangun dari tempat duduknya sambil jari telunjuknya menuju tepat ke arah Adam yang sedang duduk dengan tenang di suatu sudut di ruang tamu rumah ayahnya. Semua ahli keluarga yang berada di ruang tamu tepat memandang ke arahnya.

"Kamu jangan nak melawan Yat, ini keputusan ayah, keputusan ayah muktamad," jawab ayahnya dengan nada yang kuat. Dia pantang sekiranya kata-katanya dibantah oleh anak-anaknya.

"Yat tak peduli keputusan ayah muktamad ke tak , Yat tak nak ambil kisah semua tu, apa yang Yat tahu, Yat tak akan kawin dengan lelaki tu, .biar macam mana ayah nak hukum Yat sekalipun, .Yat tak akan kahwin dengan Adam," suara Yat cukup tinggi. Waktu itu dia langsung tidak peduli sama ada dia sedang berlaku biadap pada ayahnya ataupun tidak. Apa yang dia tahu dia lagsung tidak menoleh menerima keputusan ayahnya dan ahli keluarga yang lain. Baginya keputusan itu langsung tidak boleh diterima akal.

"Dan kau, .kenapa kau diam je? Takkan kau setuju dengan semua ni?" tanya Yat memandang tepat pada Adam yang tenang sahaja sejak dari tadi. Adam hanya mendiamkan diri seribu bahasa.

"Adam dari awal dah setuju dengan semua ni, ayah dah tanya dia awal-awal lagi, dia hanya ikut sahaja keputusan ayah," jawab Pak Hassan tegas.

"Kau dah gila ke apa? Takkan sebab kau takutkan ayah aku kau setuju dengan semua ni," marah Yat pada Adam. Dia sudah tidak peduli dengan bahasa yang dia gunakan waktu itu. Perasaan marahnya sudah tidak mampu dikawal lagi. Kalau ikutkan perasan marahnya itu mahu sahaja dia menampar wajah lelaki itu agar Adam sedar sikit apa yang sedang dia lakukan pada waktu itu.

"Jaga sikit mulut kamu Nurul Hidayat," suara Pak Hassan bagaikan halilintar. Nama penuh anaknya dipanggil dengan harapan anaknya itu sedar dia sedang berbicara dengan siapa. Di hadapan siapa.

"Yat tak peduli, Yat tetap dengan keputusan Yat, Yat tak akan kahwin dengan lelaki ini, .apa yang nak jadi, jadilah!" jawab Yat terus sahaja melangkah mahu meninggalkan ruang tamu.

"Nurul Hidayat, kalau kamu ingkar keputusan ayah, .kamu bukan lagi anak ayah, kamu nak jadi anak durhaka?" soal Pak Hassan dengan kuat. Serta merta Yat berhenti melangkah. Kemudian dia menyambung langkahnya tanpa mempedulikan langsung ibunya yang memanggil namanya berulang kali.

*****

"Kenapa dengan kau ni hah, setahu aku kau begitu benci sangat dengan aku, tapi kenapa kau terima sahaja cadangan ayah aku yang tak masuk akal tu?" soal Yat pada suatu petang di pondok kecil di tengah sawah. Tempat yang banyak memberi kenangna pada dia sejek kecil lagi.

"Aku ikut apa sahaja kata Pak Long, aku malas nak melawan," jawab Adam bersahaja. Entah mengapa hatinya cukup tenang waktu itu setelah dia mengatahui dari Pak Longnya pagi tadi bahawa Yat telah bersetuju untuk berkahwin dengannya.

"Malas nak melawan? Apa sebenarnya tujuan kau, sejak bila pula kau tak suka sangat melawan, setahu aku dalam ramai-ramai anak saudara ayah aku, kau yang paling kuat melawan, paling berani bersuara," bidas Yat. Adam tiba-tiba sahaja tersenyum dan itu telah mendatangkan seribu persolan di benak fikiran Yat. Dia pening memikirkan apa sebenarnya yang tersirat di dalam benak fikiran lelaki itu.

"Yang kau tersenyum macam orang gila tu kenapa?" Tanya Yat.

"Aku gembira sebab kau masih kenal siapa aku, kau masih ingat aku ni orang yang macam mana, .bagi aku itu semua dah cukup kalau kita kahwin lepas ni, sekurang-kurangnya kau tahu apa yang bakal suami kau suka dan tak suka," Adam masih bersuara dengan tenang. Gadis di hadapannya diamati dengan mendalam. Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa dia merindui gadis itu. Betapa dia menyesal dengan tindakan dia lima tahun dahulu yang telah mewujudkan jurang antara dia dan Yat.

"Memang sah kau dah gila, .kau tak ingat apa yang aku dah buat pada kau lima tahun dulu, aku rosakkan rekaan kau, rekaan rumah banglo mewah idaman kau, .aku yang menyebabkan kau tak boleh masuk pertandigan rekaan tu, kau dah lupa ke? Kau kan benci sangat kat aku, marah sagat kat aku, sampai kau tuduh aku ni jahat, busuk hati, pendendam, perangai aku pulak macam jantan, kau nak ke bakal bini kau ni perangai macam jantan?" soal Yat dengan harapan agar Adam menarik balik persetujuannya untuk menikahi dia hujung bulan ini. Walaupun dia juga sudah bersetuju namun masih belum terlambat untuk mereka menarik diri.

"Aku dah maafkan itu semua, aku dah boleh terima dengan apa yang kau buat pada rekaan aku tu, aku dah lupakan semuanya," jawab Adam. Kali ini giliran Yat pula tesenyum. Dia menarik nafas sedalam yang boleh kemudian dihembus kuat. Entah mengapa tiba-tiba sahaja perasaannya menjadi sebak.

"Kita memang tak boleh kahwin Adam, kita memang tak boleh kahwin, nampaknya kau memang tak kenal aku, .kau dah boleh lupakan segalanya, .tapi aku, aku langsung tak boleh melupakan peristiwa tu, setiap kali aku tengok muka kau, aku jadi marah, aku geram, mana Adam yang aku kenal sejak kecil dulu, yang sentiasa dengan aku, yang sentiasa sabar dengan kerenah aku, dan yang paling penting yang sentiasa percayakan aku, .kau bukan lagi Adam kawan baik aku sejak kecil saat kau tampar aku lima tahun dulu," Yat berbicara dengan penuh perasaan. Air matanya sekali lagi jatuh bercucuran di hadapan lelaki itu sama seperti lima tahun dahulu.

"Aku marah waktu tu Yat, .aku marah sebab aku berharap sangat dapat masuk pertandingan tu, tapi aku terkejut bila kau sanggup musnahkan rekaan aku tu gara-gara kau tak tak puas hati dengan aku, aku, .

Adam tersentak sebaik sahaja pipinya ditampar dengan kuat oleh Yat. Dia terpana. Kata-katanya terhenti.

"Aku benci kau Adam, aku benci kau," ucap Yat lalu melangkah meninggalkan Adam sendirian. Namun belum sempat dia melangkah dengan lebih jauh dia menoleh.

"Kalau kau masih anggap aku yang rosakkan rekaan kau tu, .aku tak tahulah perkahwinan kita nanti akan kekal ataupun tak," bicara Yat terus berjalan tanpa menoleh ke belakang lagi. Adam yang mendengarnya langsung tidak mengerti dengan kata-kata gadis itu.

*****
"You ikut I lari..kita keluar dari kampung ni," ujar Jamilah pada suatu malam di hadapan rumah Adam. Adam agak terperanjat apabila gadis itu datang ke rumahnya sedangkan waktu itu ada ramai orang di rumahnya memandangkan lusa majlis perkahwinannya akan berlangsung dan malam esok majlis akad nikah akan diadakan. Majlis persandingan akan berlangsung di rumahnya bukannya di rumah Yat memandangkan halaman depan rumahnya lebih besar dan sesuai untuk mendirikan khemah dan sebagainya.

"Apa yang you merepak ni, nonsense!" marah Adam.

"You know what Iĺm talking about, .you tahu kan macam mana perasaan I pada you selama ni, how could you do this to me," tanya Jamilah dengan perasaan sedih. Sudah hampir sebulan dia memujuk lelaki itu agar tidak mengahwini Yat. Namun segala pujukannya langsung tidak diendahkan.

"Mila, I tak pernah cintakan you, ya I tahu you cintakan I, tapi you tak boleh nak paksa I untuk cintakan you," marah Adam. Dia tahu Jamilah menaruh hati padanya sejak zaman persekolahan lagi. Namun dia langsung tidak boleh menerima kehadiran gadis itu sedangkan hatinya sudahpun berpunya sejak dahulu lagi. Walaupun hanya dia sahaja yang tahu perasaannya itu.

"Tapi Adam,

"No, you listen to me, you cantik Mila, you berhak dapat orang yang lebih baik dari I, I tak boleh terima you, I harap you terima semua ni," pinta Adam.

"No, I tak boleh terima semua ni, .kalau I tak dapat you..Yat pun tak akan dapat you jugak, I akan pastikan you jadi milik I" beritahu Jamilah sebelum dia melangkah meninggalkan Adam dengan perasaan marah dan benci terhadap lelaki itu dan juga gadis yang bakal dikahwini oleh lelaki itu.

*****
Adam kalut seketika apabila mendapat berita dari seseorang bahawa Jamilah membawa beberapa orang lelaki dan berjalan menuju ke pondok kecil di tengah-tengah sawah. Tiba-tiba sahaja perasaannya diruntun rasa bimbang dan mula teringat kembali kata-kata gadis itu padanya semalam. Dengan kudrat yang ada dia terus sahaja berlari selaju yang mungkin menuju ke tengah sawah yang berada agak jauh dari rumahnya.
Belum sempat dia sampai di tempat kejadian kelihatan tiga orang lelaki kelam kabut melarikan diri dalam keadaan mereka yang luka-luka dan di dalam ketakutan. Adam tidak peduli tentang itu semua apa yang dia tahu dia risaukan Yat. Dia meneruskan lariannya tanpa menghiraukan penat yang diarasai olehnya ketika itu. Dari jauh dia melihat Yat sedang menarik Jamilah dari sungai yang berada di belakang pondok kecil di tengah sawah itu.

"Kenapa kau selamatkan aku, .aku dah banyak buat salah pada kau Yat, .sepatutnya kau biarkan saja aku lemas dalam sungai tu," Jamilah bersuara sambil menangis.

"Aku bukannya kejam macam yang kau sangka," jawab Yat sambil melepaskan lelah di tepi sungai di sisi Jamilah. Nasib baik lagi dia masih bertenaga walaupun baru berhempas pulas memukul lelaki-lelaki yang mahu membuat jahat padanya atas arahan Jamilah. Kalau tidak sudah tentu dia tidak mampu terjun ke sungai tersebut untuk menyelamatkan Jamilah yang hampir-hampir lemas.

"Kalau kau tahu apa yang aku dah buat tentu kau tak akan maafkan aku Yat," ujar Jamilah lagi.

"Tahu apa? Tahu yang kau sebenarnya yang koyakkan rekaan Adam, lepas tu kau tuduh aku, .begitu?" soal Yat kembali. Jamilah terperanjat mendengar kata-kata Yat. Dia langsung tidak menyangka gadis itu sudah mengetahui perkara tersebut dari awal.

"Kau dah tahu benda ni dari awal lagi ke?" tanya Jamilah.

"Ya, tapi aku malas nak hebohkan, .Syikin nampak kau yang koyakkan kertas tu semua, dia yang beritahu aku lepas Adam tuduh aku, tapi perkara dah lepas, biarkan sajalah, malas aku nak serabutkan kepala fikirkan semua tu....aku, Syikin dengan Edi saja yang tahu perkara ni, aku yang pesan kat dia orang agar jangan hebohkan," jawab Yat. Matanya memandang sawah padi yang terbentang luas. Pemandangan yang banyak membantunya untuk menenangkan perasaan selama ini.

"Tapi kenapa Yat, .kau sepatutnya beritahu benda ni pada Adam, kenapa kau biarkan dia terus menerus salahkan kau?" Tanya Jamilah lagi.

"Entahlah...dah la tak payah cerita pasal ni lagi,"

"Aku minta maaf Yat," Jamilah segera melutut di kaki Yat.

"Ala..aku dah lama maafkan kau la, .kalau aku tak maafkan kau, aku biar je kau lemas dalam sungai tu tadi," jawab Yat berseloroh sambil memegang bahu gadis itu agar bangun dari melutut menyembah kakinya.

"Tapi kenapa?" soal Jamilah lagi. Dia mulai mengangkat mukanya memandang Yat yang hanya tenang duduk di sebelahnya sambil memandang ke arah sawah padi.

"Kenapa apa? Kenapa aku maafkan kau?" soal Yat kembali. Dia menoleh memandang Jamilah yang berada di sebelah yang asyik memandang tepat padanya sejak dari tadi. Kemudian dia melihat gadis itu hanya mengangguk sebagai tanda menjawab soalannya.

"Sebab aku tahu macam mana rasanya bila kita betul-betul suka dan sayang pada seseorang, .kita akan sanggup buat apa sahaja kan," ujar Yat sambil tersenyum.

"Yat aku betul-betul minta maaf," ucap Jamilah sekali lagi. Dia betul-betul menyesal dengan tindakannya selama ini. Selama ini dia tahu dia telah banyak melakukan kepada gadis itu. Dia banyak membuat kesilapan kerana perasaan cemburu dan iri hati yang dirasainya kepada Yat. Dia cemburu melihat Yat yang sentiasa mendapat perhatian dari ramai lelaki sejak kecil sehinggalah mereka meningkat dewasa. Malah apa yang membuatkan dia begitu mebenci gadis itu adalah kerana gadis itu sahaja yang mendapat perhatian Adam. Satu-satunya lelaki yang dia suka semenjak zaman persekolahan. Bagi Adam Yat adalah segala-galanya sehinggakan lelaki itu langsung tidak memandang gadis lain. Walaupun Adam tidak pernah memberitahu secara terbuka bahawa dia sebenarnya sukkan Yat tetapi Jamilah tahu siapa Yat di hati Adam.

"Dah la..kan aku dah cakap aku dah lama maafkan kau..dah..kau pergi balik, badan kau tu basah kuyup, nanti tak pasal-pasal pulak kau demam," beritahu Yat menyuruh gadis itu pulang ke rumah.

"Kau? Kau pun sama basah jugak, aku sakit tak apa, kau yang tak boleh sakit, kau kan nak kahwin malam ni," beritahu Jamilah sambil tersenyum. Yat hanya membalas dengan senyuman hambar. Dia sendiri masih belum dapat menerima hakikat bahawa dia akan berkahwin dengan Adam malam ini. Selepas malam ini dia akan menjadi hak mutlak Adam. Hakikatnya, dia sendiri tidak tahu apa yang sedang dirasai di dalam hatinya ketika itu. Dia keliru malah dia langsung tidak bersedia untuk melayari kehidupan sebagai seorang isteri terutamanya isteri kepada lelaki yang bernama Adam.

"Dah la, jom balik," ajak Yat terus sahaja bangun diikuti oleh Jamilah. Sebaik sahaja mereka berdua menoleh, Yat agak terperanjat apabila dia terpandang Adam yang sedang memandang tepat ke arahnya. Jamilah turut terperanjat.

"Yat, aku balik dulu, jumpa malam ni," Jamilah meminta diri lantas berjalan meninggalkan Yat dan Adam yang masih lagi terdiam seribu bahasa.

Setelah jauh Jamilah meningalkan mereka berdua, Yat terus sahaja berjalan meninggalkan Adam dan menuju ke pondok kecil yang berada tidak jauh dari situ. Waktu itu dia malas nak bersua muka dengan Adam. Silap hari bulan mereka bergaduh lagi.

"Yat tunggu dulu," panggil Adam setelah Yat sudah jauh meninggalkannya. Adam terus sahaja berlari mendapatkan Yat. Apa yang dia dengar sebentar tadi telah membuatkan dia faham kenapa sehingga kini gadis itu tidak boleh memaafkannya. Namun panggilannya langsung tidak diendahkan oleh Yat. Dia tetap meneruskan langkahnya tanpa menoleh sedikit pun memandang Adam yang tidak putus memanggil namanya.

"Yat, aku kata tunggu dulu," Adam terus menarik lengan Yat menyebabkan dia sedikit ke belakang.

"Apa dia?" Yat bertanya kasar. Dia menoleh memandang muka Adam dengan pandangan yang cukup tajam.

"Kenapa? Kenapa kau tak beritahu aku yang kau langsung tak buat semua tu, .kenapa kau langsung tak bela diri kau walaupun kau ada bukti kukuh yang kau tak rosakkan rekaan aku tu, .kenapa Yat?" Tanya Adam bersungguh. Waktu itu perasaannya cukup sebak dan dia rasa bersalah sangat dengan gadis yang sedang berdiri di hadapannya di kala itu. Sebaik sahaja mendengar pengakuan Jamilah dan kata-kata Yat tiba-tiba sahaja dia merasakan seperti ada batu besar menghempap ke badannya. Lututnya lemah sehinggakan dia hampir-hampir tidak dapat berdiri. Lima tahun dia menganggap gadis itulah yang telah merosakkan hasil rekaannya.

"Kenapa Yat?" Tanya Adam sekali lagi. Kali suaranya cukup kuat menyebabkan Yat sedikit tersentak.

"Sebabnya cukup senang, .sebab bagi aku kalau kau kenal aku, .kau kenal aku ni macam mana, . kau takkan tuduh aku rosakkan rekaan kau tu, tapi ternyata kau memang tak kenal aku seperti yang aku sangkakan selama ini, .jadi buat apa aku nak jelaskan pada orang yang sememangnya langsung tak kenal aku, .untuk apa Adam, untuk apa?" Tanya Yat kembali. Air matanya mulai berlinang. Bila peristiwa lima tahun yang lepas diungkitkan kembali dia menjadi cukup sensetif. Tiba-tiba sahaja perasaan sedih menyelubungi diri. Baginya tamparan kuat yang singgah dia pipinya lima tahun dahulu seakan-akan baru semalam berlaku. Sebab peristiwa itu jugalah selama lima tahun dia langsung tidak pulang ke Malaysia walaupun dia memang berpeluang untuk balik terutamanya Hari Raya. Tetapi bila memikirkan dia akan mengadap muka lelaki itu, keinginannya untuk balik ke kampung halaman terbantut sehinggalah dia tamat pengajian di Jerman dalam jurusan seni bina.

"Untuk pastikan aku minta maaf dengan apa yang aku buat pada kau dulu," jawab Adam terus sahaja terjelepuk jatuh di kaki Yat. Adam menangis. Dia tertunduk. Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa dia rasa bersalah kerana telah menuduh sahabat baiknya sendiri perkara yang langsung tidak dibuatnya.

Yat terkesima. Inilah kali pertama dia melihat lelaki yang bernama Adam menangis di hadapannya. Malahan waktu itu air matanya juga jatuh membasahi pipi. Peristiwa pahit itu terus menerus menerjah ke dalam mindanya.

"Aku bersumpah depan kau waktu itu yang aku langsung tak buat semua tu, aku minta kau percayakan aku, .aku menangis depan kau Adam, tapi kau langsung tak percayakan aku, kau tetap tuduh aku buat semua tu, .dan yang paling aku tak boleh terima bila kau cakap aku ni jahat, busuk hati, pendedam, dan ayat terakhir kau, kau cakap perangai aku ni macam jantan, itu yang paling buat aku bencikan kau, ..selama ini kau yang selalu marah kepada sesiapa saja yang kutuk perangai aku, .tapi sampai satu tahap bila kau sendiri yang keluarkan kenyataan tu, .itu yang buatkan hati aku sakit, pedih, bila semua tu keluar dari mulut kawan baik aku sendiri, sepupu aku sendiri dan yang paling penting, , "

Yat sudah tidak mampu menghabiskan kata-katanya. Air matanya semakin laju mengalir. Dia meneruskan langkahnya menuju ke pondok kecil dan duduk di situ sambil menyapu air matanya yang tidak mahu berhenti.

"Waktu tu aku marah sangat Yat, ..kau sendiri tahu macam mana aku bila aku marah kan, aku langsung tak terniat dengan apa yang aku cakapkan kau, dan, .

"Dan tak terniat juga nak tampar aku, begitu, kau lebih pentingkan rekaan kau dari segala-galanya, kau sanggup tampar aku sebab rekaan tu, apa? Rekaan tu penting sangat ke? Kalau kau pentingkan sangat rekaan tu, nah ambil balik rekaan kau ni," Yat melemparkan satu gulungan kertas putih kepada Adam. Sambil menangis Adam membuka kertas putih tersebut dan sebaik sahaja dia terpandang isi kandungan gulungan kertas putih tersebut dia terkedu. Air matanya kembali laju.

"Ini, .

"Ya, .hasil rekaan kau yang kau tuduh aku rosakkan, ..mungkin aku tak sekreatif kau untuk cipta pelan banglo mewah lain dari yang lain, tapi kau kena tahu, aku paling mudah untuk mengingati sesuatu, .sekali kau tunjukkan pelan rumah tu kat aku, .aku dah mampu untuk mengingatinya, ..walaupun agak susah untuk aku siapkan rekaan tu untuk pastikan ia sama dengan rekaaan kau, tapi aku berusaha untuk siapkan juga, .sebab bagi aku rekaan tu yang menyebabkan kau hilang kepercayaan pada aku, kau ambillah balik..benda tu segala-galanya untuk kau kan?" tanya Yat tanpa sedikit pun memandang Adam. Tangannya dari tadi asyik menyapu air matanya yang jatuh tanpa henti.

"Kau tak faham cerita sebenar Yat, .kau tak tahu kenapa rekaan ni penting sangat pada aku," ujar Adam setelah agak lama mendiamkan diri sambil memerhatikan kertas yang berada di tangannya.

"Aku tak nak dengar, ..semuanya dah berakhir, .aku dah kembalikan rekaan yang kau anggap aku yang rosakkan, anggap sajalah hutang aku pada kau dah habis," Yat bersuara perlahan. Dia bangun cuba untuk melangkah meninggalkan Adam.

"Sebab aku nak hadiahkan rekaan ni untuk kau Yat, ..aku cipta pelan rumah ni untuk kau, tapi bila aku tengok lukisan ni rosak, dan aku anggap kau yang rosakkan lukisan ni, aku mula anggap kau langsung faham perasaan aku pada kau selama ni, aku marah, hati aku sakit, satu-satunya orang yang aku sayang sanggup rosakkan rekaan aku demi kepentingan sendiri, , .aku cintakan kau Yat, aku cintakan kau Nurul Hidayat, .sejak kecil sehinggalah sekarang hati aku pada kau tak pernah berubah," Adam bersuara dalam tangisan. Kali ini dia tekad, biarlah Yat tahu perasaan dia padanya selama ini. Biarlah apa yang dia simpan selama bertahun-tahun di dalam hati diluahkan hari ini.

"Cinta? Kau jangan nak buat lawak bodoh dekat sini la Adam, ..kau ingat aku akan percaya, .kau nak kahwin dengan aku malam ni pun sebab kau tak nak lawan cakap ayah aku, kau takutkan ayah aku, .cinta? Sudahla Adam, kalau kau cakap kat aku yang kau nak kahwin dengan aku sebab kau tak nak aku ni membujang sampai ke tua sebab tak ada orang yang nak kat aku pun, aku boleh terima," kata Yat sambil tersenyum sinis. Lucu dengan pengakuan Adam sebentar lagi.

"Sekarang siapa yang tak kenal siapa, .dulu aku yang tak kenal kau, salah faham dengan kau..sekarang ni, kau yang tak kenal aku..kau yang salah faham dengan aku, .kau tahu aku orang yang macam mana kan, .aku tak akan setuju dan tak akan terima dengan membabi buta sesuatu perkara yang aku tak suka, .dan aku tak akan hanya mendiamkan diri kalau orang cuba aturkan hidup aku, .biarla Pak Long, ayah kau tu letak parang kat leher aku pun, kalau aku tak suka aku tak akan terima," jawab Adam mula mahu menceritakan perkara yang sebenar.

"Apa maksud kau?" Yat mengerutkan dahinya langsung tidak faham dengan kata-kata yang baru sahaja dicakapkan oleh Adam.

"Aku yang rayu Pak Long suruh dia kahwinkan kau dengan aku, aku yang cakap kat dia yang aku tak akan kahwin dengan orang lain selain dari kau, dan kau juga tahu kan aku tak akan paksa kalau seseorang tu tak sukakan aku, .sebelum aku jumpa Pak Long aku jumpa dulu dengan Edi, dia dah beritahu aku tentang perasaan kau pada aku, .kan senang kalau Edi ceritakan sekali tentang rekaan ni, tentu semua ni dah selesai kan," sebaik sahaja Adam menghabiskan kata-katanya dia menghembuskan nafasnya sekuat yang mungkin. Lega rasanya apabila dia dapat meluahkan segalanya pada Yat.

Yat terkedu. Waktu itu dia tidak tahu apa lagi yang harus dia perkatakan. Perasaannya bercampur baur sama ada mahu mempercayai apa yang diperkatakan oleh Adam ataupun tidak. Tetapi dia kenal lelaki itu. Dia tahu bila masa Adam menipu dan bila masa Adam bercakap benar. Dan melihat raut wajah lelaki itu waktu itu dia tahu Adam memang sedang bercakap benar. Di dalam hati dia mulai menyumpah seranah Edi yang telah membocorkan rahsianya selama ini.

"Tu je, .kalau dah habis, aku nak balik," jawab Yat yang mulai cemas. Perasaan sedih sebentar tadi mulai hilang sedikit demi sedikit. Sekarang ini perasaan yang diarasainya lebih kepada perasaan malu. Dalam masa yang sama dia gembira apabila mengetahui Adam sebenarnya juga mempunyai perasaan yang sama sepertinya.

"Dah la Yat, jangan buat aku macam ni, aku penat la, .aku letih tahu tak, semua benda aku yang kena buat sendiri, .dari pilih cincin sampailah tempah baju pengantin, .mendirikan khemah, .kupas kulit kelapa, semua aku yang kena buat, lepas tu tadi pulak aku terkejar datang sini sebab ingatkan kau dalam bahaya, penat tau tak..letih, .dah tak larat dah nak kejar kau kalau kau masih merajuk lagi dengan aku," bicara Adam lembut. Dia duduk di atas pondok kecil itu sambil memandang Yat yang cuba malangkah meninggalkannya sekali lagi.

"Siapa pulak cakap aku ni merajuk, aku marah..bukan merajuk," jawab Yat. Sebenarnya waktu itu dia ingin tersenyum tetapi ditahannya. Perasaan marahnya pada lelaki itu hilang sebaik sahaja dia mendengar cerita sebenar mengenai perkahwinannya yang akan berlangsung pada malam ini.

"Sama la tu, .jangan merajuk lagi ok, ops silap..jangan marah lagi ok..kau tak kesian ke dekat bakal suami kau ni...penat terkejar ke sini tak hilang lagi , nak kejar kau sekali lagi, boleh pengsan tau tak,ĺ jawab Adam mulai tersenyum. Dia tahu gadis itu sudahpun memaafkannya. Dia kenal Yat. Kenapa dulu dia tidak fikir itu semua sebelum menuduh gadis itu melakukan perkara yang langsung tidak dilakukan oleh gadis itu. Natijahnya, dia terpaksa menahan rindu pada gadis itu selama lima tahun kerana keengganan Yat untuk pulang ke kampung sepanjang belajar di luar Negara.

"Siapa suruh kau terkejar ke sini? Aku tak suruh pun kan?" Tanya Yat. Dia mulai tersenyum. Sudah lama dia tidak berbual begitu dengan Adam. Demi Tuhan, dia rindukan itu semua.

"Memang la kau tak suruh, tapi aku risaukan keselamtan kau bila aku dapat tahu Jamilah datang cari kau dengan tiga orang lelaki," balas Adam.

"Hah! Sekali lagi kau tak kenal aku," jawab Yat. Kali ini dia sudahpun melabuhkan punggung kembali di sisi Adam.

"Kenapa pulak?" Adam tak mengerti.

"Sebab, kalau kau kenal dengan aku, kau tak akan terkejar ke sini, .sekadar tiga orang aku boleh lawan lagi la, hei, ini Yat la, dari Judo sampailah taekwando, semua black belt tau," jawab Yat sambil mendabik dada. Adam tersenyum sambil memandang tepat pada gadis itu. Sudah lama dia tidak mendengar celoteh gadis itu. Dia ralit seketika.

"Yang kau pandang aku macam nak telan tu kenapa?" Tanya Yat mulai tidak selesa dan malu apabila ditenung oleh Adam sebegitu.

"Tak ada apa? Saja, tapi tadi aku tengok kau selamatkan Jamilah tu dari lemas dalam sungai sana, .kenapa pulak Jamilah tu boleh jatuh sungai pulak, .dia pun join venture gaduh dengan kau jugak ke?" Tanya Adam mulai teringat kembali mengenai Jamilah yang telah diselamatkan oleh Yat dari lemas di dalam sungai.

"Milah, nak join venture bertumbuk dengan aku, .nak angkat kaki sikit pun tak boleh, nak bertumbuk dengan aku, .entah, aku pun tak tahu macam mana dia boleh jatuh dalam sungai tu, .bila dia tengok lelaki-lelaki yang dia bawak tu lari lintang pukang dia pun nak lari jugak sampai dan tak boleh beza dah antara jalan degan sungai, tiba-tiba saja terjun dalam sungai tu," cerita Yat sambil mengekek ketawa dan diikuti oleh Adam. Kemudian Adam bangun. Dia berjalan dan mengadap Yat yang sedang duduk. Yat agak terkejut dan tidak selesa dengan situasi tersebut.
"Kau dah maafkan aku kan Yat?" soal Adam dan matanya tepat memandang wajah gadis itu.

"Dah, tapi, seperti biasa, mengikut undang-undang persahabatan Adam dan Yat, siapa yang salah mesti dihukum," jawab Yat turut bangun dan berdiri di hadapan lelaki itu.

"Ala, .kenapa kau ingat lagi undang-undang waktu kita kecik tu?" soal Adam mulai menggaru-garukan kepalanya.

"Mestila ingat, .semua benda aku ingat," jawab Yat sambil tersenyum.

"Ok la, ok la, .apa hukumannya?" soal Adam. Waktu ini dia langsung sudah tidak kisah apa sahaja yang akan dilakukan oleh gadis tersebut padanya asalkan gadis itu sudah memaafkan kesalahannya selama ini.

"Hukumannya, hehehehe," Yat sengaja tersengeh jahat. Dia berjalan setapak mendekati Adam yang sedang berdiri di hadapannya. Adam mulai mengerutkan dahi. Dia langsung tidak dapat meneka apa yang bakal dilakukan oleh Yat kepadanya.

"Kau kena berenang dalam bendang tu," beritahu Yat lantas menolak dada Adam yang kebetulan membelakangi bendang di belakangnya. Adam cuba menstabilkan badannya agar tidak jatuh namun dia tidak mampu apa yang dia mampu, ..

"Adam, .bodoh la kau!" Yat bangun sambil tangannya meraup mukanya yang sudah dipenuhi oleh lumpur. Siapa sangka sebelum jatuh Adam sempat menarik tangannya dan akibatnya dia turut berendam dalam bendang tersebut. Habis tubuh mereka dipenuhi oleh lumpur.

"Kau cakap aku bodoh, wei, .aku ni bakal suami kau tahu," beritahu Adam turut bangun dan ketawa berdekah-dekah. Nasib baik dia sempat manarik tangan Yat sekali. Puas hatinya.

"Bakal suami aku, bukan suami aku lagi, kau tahu tak kotor, ni jenuh pulak aku nak menyental lumpur ni," marah Yat terus sahaja memuncung.

"Ala, kau ni macam tak biasa pulak, kecik-kecik dulu kita selalu apa berendam dalam sawah padi cari ikan puyu buat pekasam," ujar Adam masih lagi tergelak. Tangannya menguis-nguis lumpur yang terlekat di badan.

"Oh, kau dah biasa, .kalau kau dah biasa, nah ambik ni," Yat terus sahaja mengambil segumpal lumpur lalu dilumurkan ke atas kepala Adam.

"Woi..Yat apa ni, .janganlah letak lumpur atas kepala, susah nak cuci la wei," kini giliran Adam pula yang marah dan giliran Yat pula untuk ketawa berdekah-dekah.

"Cakap dah biasa, rikeks la," balas Yat sambil menekan perut menahan ketawa.

"Yat! Adam! Kamu buat apa dalam lumpur tu, kamu tahu tak malam ni kamu berdua dah nak kahwin, memang nak kena budak-budak ni," suara kuat bagaikan halilintar kedengaran. Yat dan Adam berpandangan.

"Ayah!" yat bersuara.

"Pak Long!" Adam pula bersuara.

"Tunggu apa lagi cabut la," ajak Adam. Tangannya terus sahaja menarik tangan Yat dan keluar dari bendang tersebut. Mereka dapat melihat dengan jelas Pak Hassan sedang membawa rotan pusaka di tangannya.

"Matilah aku, kau la ni, nanti silap hari bulan aku kena lagi sebat dengan rotan arwah atuk tu," Yat sempat mengomel semasa mereka berdua berjalan keluar dari bendang.

"Kau je, aku? Macamlah aku tak pernah rasa rotan tu, sakit tau tak, cepatlah, baik kita lari sebelum Pak Long sampai," ujar Adam terus sahaja berpimpin tangan sambil melangkah meninggalkan kawasan pondok kecil itu. Dia, Yat dan Edi pernah merasa nikmat sebatan dari rotan tersebut waktu kecil-kecil dahulu semasa mereka mandi sungai tanpa kebenaran.

"Nanti dulu," tiba-tiba Adam besuara.

"Apa dia?" soal Yat panik. Pak Hassan semakin menghampiri.

"Tu, rekaaan tu, jangan tinggalkan rekaan tu, kau tahu tak rekaan tu sebenarnya rekaan bakal rumah kita lepas ni, kalau hilang, naya!" jawab Adam terus berlari ke pondok kecil itu kembali. Gulungan kertas putih diambil dan segera berlari ke arah Yat kembali.

"Nak kena budak-budak ni, .dah tak reti bahasa gamaknya, dari kecil sampai ke besar tak habis-habis peningkan kepala aku," suara Pak Hassan jelas kedengaran.

Yat dan Adam mulai berlari sekuat yang mungkin. Dalam masa yang sama mereka tergelak. Kemudian Yat pula berhenti berlari dengan mengejut. Adam agak terperanjat.

"Kenapa?" tanya Adam. Dia menoleh ke belakang dan melihat bapa saudaranya masih belum berhenti mengejar meraka.

"Aku, kau, kita sepupu, .boleh kahwin ke?" Tanya Yat tiba-tiba. Adam tersenyum.

"Ada kau dengar apa-apa hadis cakap yang sepupu tak boleh kahwin, .ya, memangla Nabi tak galakkan umatnya kahwin sepupu, .tapi dia tak ada cakap tak boleh kahwin kan, ustaz kat sekolah dulu pun cakap jugak yang sepupu boleh kahwin kan? Ingat lagi tak?ĺ tanya Adam memandang tepat kepada Yat.

"Ingat," jawab Yat.

"Habis tu, .cepatlah Pak Long dah nak sampai dah tu, baik kita balik mandi, bersihkan diri sebelum kita kena rotan free-free," Adam terus menghulurkan tangannya dan Yat menyambutnya kemudian mereka sama-sama tersenyum. Kemudian mereka berlari beriringan meninggalkan Pak Hassan yang langsung tak berputus asa mengejar sambil membawa rotan besar di tangannya. Yat tersenyum gembira, siapa sangka gadis kasar seperti dia juga akan berkahwin, dia kasar sahaja tetapi tak bermakna dia tak cantik. Sebenarnya dia merupakan gadis kegilaan ramai budak lelaki di sekolah dulu. Namun dia langsung tidak melayan budak-budak lelaki tersebut kerana di dalam hatinya dia hanya ada Adam. Sepupunya. Kawan baiknya. Orang yang dicintainya dan yang terbaru bakal suaminya. Di dalam hatinya dia berdoa agar rumah tangga yang bakal dia dan Adam bina akan berkekalan sehingga ke akhir hayat.

P/S : Harapan Sha agar semua terhibur dengan cerpen Sha ni, sebelum ni Sha hanya suka mengarang novel. Ini cerpen Sha yang kedua selepas cerpen yang Sha buat untuk majalah sekolah dulu. Tetapi cerpen ni akan ada versi novel. Nama yang sama. Wataknya mungkin juga sama, tetapi jalan ceritanya ada perbezaan, tunggu! Jangan lupa tinggalkan komen anda. Selamat membaca. Terima kasih.
posted by Penulisan2u @ 6:09 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
109 Comments:
  • At 4/10/09 11:02 PG, Anonymous abnormal said…

    best la cite nih .

     

  • At 4/10/09 11:07 PG, Anonymous abnormal said…

    tapi kan ,
    si yat tu duk bawak plan tu kemana2 je ke .
    gila cm pelik

     

  • At 4/10/09 12:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best tuh
    nti dh kuar novel g tau...

     

  • At 4/10/09 1:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aah..aku pn stuju..plik...
    bkn ke si yat 2 bru slmtkn mila
    cmne plan 2 ad dgn dia?

     

  • At 4/10/09 2:37 PTG, Anonymous sakura said…

    boleh la tahan

     

  • At 4/10/09 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kte pon plik gk psal plan 2. :-?
    pape pon cite ni mmg bezzzzz....
    gud luck !!! ;-)
    keep it up!!!

     

  • At 4/10/09 6:41 PTG, Blogger kiWiE said…

    suweeeet....!!!!

     

  • At 4/10/09 8:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah best2 ada blog x?


    bidadaritz~

     

  • At 4/10/09 9:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pelik gak pasal plan tuh...
    tpi,first2 citer ni agak boring....

    bler dah last2 best!
    i like it!

     

  • At 4/10/09 10:03 PTG, Blogger sha said…

    pasal plan 2 kan...sebenarnya yat sngaja bwak plan 2 kat tempat dia lepak...kat pondok tengah sawah 2...memandangkan pada malamnya dia akan berkahwin dgn adam dia sengaja bawak plan 2 utk dia lihat wat kali terakhir sebelum dia serahkan pd adam pd malamnya...sori la sha tak sempat nak jelaskan dgn detail psl plan 2...sori k...anyway...thanks utk komen2 anda semua...sha hargainya....bye...sha

     

  • At 5/10/09 7:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la

     

  • At 5/10/09 9:34 PG, Blogger honeyfarhan said…

    Oraitla cter ni x la truk sgat..

     

  • At 5/10/09 10:13 PG, Blogger puteri_kebayan said…

    nice story;-)
    soooo sweeet

     

  • At 5/10/09 11:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la 2..

     

  • At 5/10/09 3:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak citer ni..
    klau wat novel pun msti ok..

    -Dzilda-

     

  • At 5/10/09 4:19 PTG, Anonymous shima said…

    bestlh citer ne..

     

  • At 5/10/09 9:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!cool......

     

  • At 6/10/09 3:19 PG, Anonymous daniera said…

    5 stars 4 u writer :)

     

  • At 6/10/09 10:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    da wat novel ke???tajuk dier pe??
    x sabar plak nak bace..inform kat i erk kalo da wat novel..im your big fan.......
    sofia_sue@yahoo.com

     

  • At 6/10/09 10:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ayah yat n ayah adam adik beradik kan?setau sy klu ayah yat xde, ayah adam blh jadi wali utk yat kan?so adam n yat blh kawin ek? someone help me..pening2

     

  • At 6/10/09 1:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh je...memang la dalam Islam tak digalakkan kahwin sepupu terutamanya bila sepupu yang rapat sgt...mksud saya sama mcm kes yat dan adam la...tapi dalam Islam perkahwinan dia orang tetap sah cuma tak digalakkan...itu sahaja...terima kasih...

     

  • At 6/10/09 7:28 PTG, Blogger ♥ Sya Izz ♥ said…

    wau sha...so sweet..best giler!!

     

  • At 6/10/09 9:43 PTG, Anonymous aine said…

    huhuhuuuu
    ktuar stitik air mata aku bl bc cite neh..
    wlupn mula2 cm bosan tp laz2 ok laaa.
    ep ending

     

  • At 7/10/09 11:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gler..
    ak salah seorg yg couple dgn cousin sndiri
    syg dia sgt2

    daisy

     

  • At 7/10/09 12:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku ingat aku je kapel ngn kazen sdiri...:)

     

  • At 7/10/09 5:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh than..p'mulaan skit bosan.

     

  • At 7/10/09 8:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best sgt lh citer nie =)

     

  • At 7/10/09 10:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyeeeeeeeee
    nape la sye xde spupu cam adam
    jeles tollllllll
    a.1

     

  • At 7/10/09 11:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huit..da balja smpi lua ngare tp kawin sepupu xkan xtau..

     

  • At 7/10/09 11:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyer citer nie..sweet story..sweet ending..
    memg sdey bile org yg kite syg n kite percaye x kenal dri kite sebenar..asas perhubungan..saling mempercayai..saling bertolak ansur..saling memahami..saling mengenali..saling melengkapi..

    citer aku x sme cmni..cz die x paham aku even die kenal n percaya aku.. hilang satu asas..diibaratkan rumah hilang satu tiang..

    renung2 kan dan selamat beramal..huhu

    -miss_purple-

     

  • At 8/10/09 12:11 PG, Anonymous ainz said…

    cerita best tapi penutup nyer macam cepat sangat lah !!!!
    nanti kalaau boleh sambung lah lagi , biar panjang2
    okey thanks!!!

     

  • At 8/10/09 1:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet story, cptlah smbung cte ni ok..Good luck writer..

     

  • At 8/10/09 2:12 PTG, Anonymous eyma_87 said…

    Salam Ukkuwawah fillah..
    1st bt pnulis ceta nie,congrats..aku mmg suke sgt ngan karya camnie,lgpun aku mmg syg ngan abg kazen ku tp aku rs msthil plak klu kmi jdi suami isteri.Karya awk nie bjya mnitiskn airmta gdisku..pe pun2 keep it up..k..Gudluck..Klu novel kuar,konpom aku nak beli..

     

  • At 8/10/09 3:55 PTG, Anonymous lyna said…

    bagus

     

  • At 8/10/09 4:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak lah bgus sangat..setakat cerpan mcm nie aku pun leh wat..nnt aku bg korang link cerpan aku..

     

  • At 8/10/09 10:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam, bgs btl la komen org ats saya ni. apa link cerpen awak?. try bg kat kt org, biar kt org kat blog ni baca ckit. even kt pndai atau lbh dr org lain pn, tp kita xblh nk riak sgt. lain kali kalau nk bg komen pn bg la komen mmbna ckit. jgn mudah sgt meninggi diri. nnt menyesal. kalau awak bgs sgt syukur Alhamdulillah tp jgn riak. Tuhan tak suka. Buat penulis cerpen di ats, crpen awak bgs sgt, saya suka, usaha lagi. Nama saya pun Hayati. Tapi org panggil saya Yat juga.

     

  • At 9/10/09 2:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus,bagus,bagus!!!!!! sungguh menarik hati leps baca cerpen ni.ada unsur2 kekeluargaan yang diterapkan tak ketinggalan eleman percintaan. tak kurang juga ada terseelit unsur2 humor.
    TERUSKAN USAHA! tak sabar nak tunggu novel/ cerpen2 yang akan datang. keep it up!

     

  • At 9/10/09 3:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not...bad...citer yg menarik!

     

  • At 9/10/09 4:41 PTG, Anonymous Aten Junying said…

    so sweet...ske sgt ble bace cerpen nie..mane la tau adam dan yat mmpyai prsn yg same...mmg best1

     

  • At 9/10/09 11:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aiii sha..best sgt cerpen ni.. n so sweet, pe2 pn chayok2 la sha.. truskn usaha hslkn cerpen yg best2 lg.. cite x bowink pn.. lg bce lg nk tau pe kesudahannyer.. tak sbr nk tggu kemunculan NOVEL plak..

     

  • At 10/10/09 1:39 PG, Anonymous kechek said…

    ala...sweet gler r cter ny...kan best kalu kazen aku cam adam gak tp propnye,aku je yg ske kt dye sbb aku ny prngai cam jntan...huhuhu.kalo da siap novel ye gtaw eh...congrats 4 u sha..

     

  • At 10/10/09 5:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez la cite nie..
    i like!
    hahah!
    syabas tuk penulis yerrp!!

     

  • At 10/10/09 7:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy pon suke spupu sy...
    citer ni mmg bezzzzzzzzzz.....
    10 star 4 u writer..!!!!

     

  • At 11/10/09 10:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seperti aku gak. balik kampung eid ritu, leh plak terjatuh hati dkat abg spupu. dah die pun rapat2 sape tak cair, kan?
    hoho. giler3 saje. :P

     

  • At 12/10/09 6:54 PTG, Anonymous mawar berduri said…

    salam....jalan citer nie best, sweet...x mbosankan,,,,trskan usaha mngarang lg....good luck...

     

  • At 13/10/09 1:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aslkm.....
    kepada sha....
    penulisan awk agak menarik..sy tertarik ngan jasil cerpen awk nie...penulisan awk juga agak menarik dan teratur..
    xsangka akhirnya yat ngan adam bersma jua..walaupun yat terasa ati ngan sikap adam....

    ap2 pun sy suka sgt2 cerpen sha...
    cerpen sha amat menarik berbanding cerpen sy....
    ap2 pun thniah ea sha...

    :)

    nOr_1804

     

  • At 13/10/09 2:31 PG, Anonymous Nurisma said…

    Tahniah Sha...jalan citernya memang menarik.Hasil penulisannya juga mantop.teruskan usaha.

    p/s...Sha kalau Nur la memang tak dapat bercinta dengan sepupu,dah prinsip keluarga kami pantang kahwin saudara terdekat ni....melepas nampaknya.hehehe

     

  • At 14/10/09 3:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat.. luv it very much

     

  • At 14/10/09 5:50 PTG, Anonymous ny said…

    i suke cite ni. best!!!!!!!!!!!!!!!

     

  • At 14/10/09 9:44 PTG, Blogger Some1 Secret89 said…

    sangat comel la cerita ni. T_T

    and...part yang yat tak bagi penjelasan...tak defend diri sendiri tu memang sama dengan situasi sy! T_T bukan pasal lelaki la...pasal kawan.

    dituduh sesuatu yang sangat bertentangan dengan sifat saya, saya terlalu kecewa...sampai langsung tak berniat nak bagi penjelasan. there's no need to explain things bila orang dah tak percaya. kan? sangat sedih bila orang yang kita ingatkan kenal siapa kita...sebenarnya langsung tak kenal siapa kita. T_T

    nyway, GREAT story! 5 star from me! ^^

     

  • At 15/10/09 4:53 PTG, Anonymous miss_pija said…

    hehe...go sha goooo!!!!!!!!!!!!!!!!
    saya tgu sambungan cter nihhh...
    jgn x sambung ea sha

     

  • At 16/10/09 4:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie best sgt2..

     

  • At 17/10/09 7:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...
    sweet...
    romantic sgt2...

     

  • At 17/10/09 7:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke sgat citer ni..
    but my cousin and me .. x bleh bersma..
    we have same mind..same behaviour..
    die dah mcm abg aku..
    aku harap he meet someone nice..

     

  • At 18/10/09 8:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suka cite nie...luv it...keep it up...amalin

     

  • At 18/10/09 8:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez la ad family cam nie..bez sngt...teigin tul

     

  • At 21/10/09 11:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...cte ni best
    tp sori aku ad kenangn pahit dgn org nama sha...
    terus cam ntah pape je aku rasa
    tp da tentu ko bkn sha yg sama kan
    niway, ko mmg ad bakat r
    keep it up

     

  • At 23/10/09 10:42 PTG, Anonymous fara said…

    em,ok la cite nie..atleast ap endg..
    x cm sy..
    pn bcinta dgn cousin..
    dia y stat tp dia t end kn..
    sdih kn??
    till nau x lh lupe dia..
    wa..................

     

  • At 24/10/09 1:25 PG, Anonymous mellisscha said…

    urm,... ok larh citer niey.. citer niey cm kisah cinta sy r.. sy penah r couple dgn cousin sy.. kitorg brcinte bgai nk rak.. lastly clash sebab dye dan kluarge brpindah ke london.. kami trputus hbungan sbb brjarak jauh.. hmm.. sedey kan?? smpai skarang, klu dye blek m'sia, sy xbley brdepan dgn dye coz tringatkan kisah ktowg.. segan pun ade.. meluat n benci pon ade gark..

     

  • At 25/10/09 11:03 PTG, Anonymous tisya said…

    lorh cian nye mellisa.. npe smpai skarang x jmpe die? ini ke di name kn cinta?? sy rse la awk ni sbenarnye ske kOt kt cousin awk tuh.. cme xbley trime knyataan.. sy hrp awk bwk bnyk2 brsabar k.. mne r tau klu2 die pun ske kt awk ke??

     

  • At 26/10/09 10:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baiknye korang ngn sepupu..
    aq nak sembang pon tak de rse..
    padal kecik2 dlu gadoh jer..
    tapi bgs gak tader la nak TERsuke ngn depa
    oh ye cter ni pon..ok la...
    plot pon bergerak
    cme cam plek ayah yat tuh still kejar dorang
    ingt ayah de paham la dak2 tuh cne..

     

  • At 26/10/09 12:34 PTG, Anonymous syada said…

    best ler citer nie..
    spupu jer kan..
    tpi lau dah jodoh,,saoe2 pun xpe kan..
    best sangat2..
    good lurkzz...

     

  • At 26/10/09 1:04 PTG, Anonymous aisyah said…

    best gler...
    ble nk kuarkan novel nye...????
    i can't wait.......

     

  • At 26/10/09 4:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm..so sweet...
    klu ak la jgn hrp dpt kwin,
    dgn kazen sndri pntg nek moyang 2...
    tp ok la beb sbb ak ble jupe je dgn kazen
    ak mst nk b'tkak je..nyakitkn ati je kazen ak 2..
    sowie alep ko mmg slalu nyakitkn ati ak nie....
    ~myra~

     

  • At 27/10/09 10:46 PTG, Blogger najwa said…

    nk buat novel?bagus2..saya suka citer ni.cm ne byk dugaan pon,yat tetap b'temu dgn adam.pandai sha buat citer ni.klu dh smbg nnt bgtau ya.

    najwa rawi
    adriena_25@yahoo.com

     

  • At 30/10/09 10:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie best jgk..........good luck ok sha

     

  • At 31/10/09 1:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya allah...!!!!!!best siot citer ni..teruskan menulis.kalau de bt cerpen lagi bagitau k..mesti bcenya lah..hehe..aku xksah cmne plan rmah tu ada ngan yat..name pon citer..yang penting.cite die boley bt aku menangis beb..hehehe..

     

  • At 1/11/09 12:29 PTG, Anonymous ser said…

    best r cter ni..
    kalaulah aku ad sepupu cam
    adam tu,mesti best..
    anyway gud luck sha

     

  • At 3/11/09 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aha .
    akuh mmg ta bole kawen spu2 weyh .
    owg n.9 laa kte an .
    ha2 .

     

  • At 7/11/09 2:26 PTG, Anonymous katty-cute said…

    citer yg best..and happy ending..aku yg bercinta n couple ngan sepupu aku tak berakhir mcm 2..bru je ptus 4 blan lepas..xde jdoh..anyway tingkatkn usaha anda..good luck

     

  • At 8/11/09 3:44 PG, Anonymous myrofa said…

    best sgt2..
    kudos untk sha...
    hehehehe..
    jln cite yg sgt menarik..
    rasenye mcm x penah jmpe jln cite yg mcm ni...
    hakhakhakhak..
    x saba nak tggu novel die kuar..
    nnti kalo da kuar kat psarn..
    plis give info k...
    ^^

     

  • At 8/11/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yup...
    stuju dgn cmment diatas..
    xprnh jmpe jln ctew cm nie...
    thumbs up..

     

  • At 10/11/09 11:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ha' best giler cerpen nie..
    lain drpd yg lain..
    tak sabar nak tunggu novel die keluar..
    GOOD JOB..

     

  • At 11/11/09 9:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol ckp dorg..mmg bez pon cte ni.aku suke..t da wat novel pe tajuk die??senang r aku nak cari..gud luck ek.

     

  • At 11/11/09 6:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..good job, so sweet..
    actually, tertarik nk bc cte ni sbb sy pon cple spupu..
    da 4 taun pon...
    doakan jodoh kami ye..tq

     

  • At 12/11/09 1:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha..
    best2
    meleleh gak air mata bce ni..
    dpt feel dowh..
    nnt dah kwa novel g tau yerk??

     

  • At 12/11/09 10:36 PTG, Anonymous azriza said…

    erm best...tahniah pada sha,tp cm ne leh dapt idea wat kawen spupu ni?awny sy slh sorngnya.dh kawen 1 tahun pn.im vry happy

     

  • At 13/11/09 2:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes si0t...
    ak nih skadar bercinte g2 je ngn pupu...
    xsmp mne p0n...
    dye de 0wg len...
    huhuhuhhu

     

  • At 13/11/09 5:42 PTG, Anonymous cinta spupu said…

    uit cte ni lbh kuang cte hidup i je..gado2 ngan pupu dan2 skrg da nk kawen.hehe xsabar..erm ramai ye yg cinta pupu..ingat i sorg..pd sha teruskn cte ni...i nk bli novel nanti...bessshhhh

     

  • At 14/11/09 6:32 PTG, Anonymous bluE_bErrY said…

    fuyOoo...bez siOt...x sbo nk tngu vrsi nvel lak..cOngrate de writer!!

     

  • At 3/12/09 11:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terkenang aku ms form 1-2 dulu..aku tersyok kt kazen aku sndri jugak,satu kelas dgn aku..ahaks...x tahu la nape aura gilos tu dtg..x de saper pn yg thu. hbs form 2 automatic prasaan tu hilang..hahaha. skg bila jmpa dia aku lh trsenyum sndri trkenang zmn form 1 dlu,,,hahaa

     

  • At 3/12/09 3:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ...urrmm...beshhny dy0rg ek dr kcik rapat n due2 ske sme ske lak...sng ah even cazen..garang2 ci p.l0ng p0n ok maa..kasik kwin..
    xdla cam ak nih sy0k cazen lam dyam jek..hik22.ske2 jekla..nwy diz st0ry xmyakitkn bce..lyan jek jln cteny..
    syabas da writer!!cpat bikin nuvel yerk...
    i f0ll0w...+)

    ~najihan+nuR_haN a.k.a miSs unGu~

     

  • At 28/1/10 5:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gile cita nie...
    teruskan berkarya

     

  • At 12/2/10 10:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sngt nie...

    kuar nvl tlg ar e-mail kt aq...

    cmform aq akn bli...

    fatiahyusoff@yahoo.com

     

  • At 2/4/10 2:48 PG, Anonymous hasz said…

    so sweet...
    citer nie best...
    cara penulisan yg bagus tp klu diperbaiki akan jd lg bagus ;)
    keep a gud work..ok

     

  • At 10/5/10 12:31 PTG, Anonymous annies said…

    best la citew ni. jalan citew dia menarik. syabas kepada penulis. cayok!!!!

     

  • At 8/6/10 3:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sngt nie

     

  • At 3/8/10 12:54 PTG, Anonymous missy girl said…

    best sgt2 cite ni...i like it.
    mcm aku lak dlm watak 2..hehe..
    best2..tringat mse zaman kecik2 dlu mse men2 sawah dgn spupu aku dlu..hehe

     

  • At 13/10/10 11:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahh..
    best gler cite nie..
    sweet sgt dorg brdua 2..
    erm..time kcik2 dlu sy pn penah ske kt kazen sy..
    ktorg rpat n slalu main sme2..
    tp ktorg trpisah sbb die kna pindah..
    smpai la satu ari die dtg kt umah sbb nenek sy mninggal..mse 2 la 1st time sy tgk die lps die pindah..
    tp dia xtgur pn
    lme2 ktorg mesej2 n tnye kabar..
    nk taw pe yg sy pkr skg?
    die tetap kazen yang plg sy syg dnia akhirat n die pn tau psl 2!
    pape pn cter ni sgt bgs..
    mmg sdh kalo org da x prcyakn kte..
    tp yg pntg kte taw yg kte mmg xslh..
    truskan usaha!chayok2..
    sy akn tggu novel pnulis

     

  • At 17/10/10 8:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la...sampai naik putih mata sy membaca ni..hehehe
    takut xdan habis baca...jalan cternye ikut plot...xla melompat2...mesti best novel ni t..buat penulis terus kn berusaha....doa sy sentiasa bersama anda..khas dr nur akmal...thanks a lot 4 ur karya...

     

  • At 20/10/10 12:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie best....cute sgt....keep it up...

     

  • At 31/10/10 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    weh,sumpah besh . .
    ckang susa na cry ctew yg besh2 . .
    da r aq ney crewet cket.. .
    meleleh aq . .
    aq tggu r novel ko. .
    cpat2 gtaw k . .

    ekhlas :
    -dya-

     

  • At 31/10/10 2:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    masuk ni da 3 kali bace cite nie.. best sgt..
    mcm kisah aku ngn dye..
    tp aku ngn dye byk mslah.. family xsuke kami nikah.. alsan... kami spupu.. macm xder org lain je nk dibuat laki.. huh,sedih je salu ayt tue aku dgr bila bincg sal nikh ngn family aku..
    xtaw nk watpe da..
    nk salhkn diri pon xleh jgk sbb cinta tue tbe2 dtg..
    aku ngn dye jpe pon mse aku g umah dye..
    aarrhhhh....
    rase nk jerit kuat2..
    nape la ni sume jd pda kami..
    salu yg aku nk ada halangannyee...
    aku akn tetp tgu sampai family aku bg green light aku ngn dye..
    eh,tetibe plak luah pasaan kat cini..hihihii..
    soe all..
    but.. cite nie memg best..
    aku pon nk ending cinta aku mcm ending cite nie..
    amin..

     

  • At 21/11/10 8:54 PTG, Blogger ana syaza said…

    seronok,jalan cerita best... ana suke...

     

  • At 26/11/10 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt.........

     

  • At 28/11/10 8:21 PTG, Anonymous rosada said…

    bezzzzzz

     

  • At 21/12/10 9:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!! jln cerita best.. hrap cerita yg berikut pn best jgak ya.. good luck!!

     

  • At 2/2/11 1:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez r cter nie... 6t kalo nvel 2 dh kuar, tlng informe taw

     

  • At 21/4/11 11:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best tp mcm tergantung crtnya.pjgkn ckit lg crtnya jd menarik.

     

  • At 10/6/11 4:50 PTG, Blogger fatin asyikin said…

    ta taw nak cakap ape
    tapy citer niy sdap sngt

     

  • At 21/8/11 7:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Saya trbaca commnt awal2 uh,maybe si yat nie ngah layan prsaan kat pondok kecil
    uh smbil tgk pelan uh,lpas uh baru milah dtg

     

  • At 4/11/11 10:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul2...selalu dia layan kat pondok tu..mesti teringatkan plan yg buat mereka berjauhan dulu..bab tu lah selalu bawak dgn dia bila dia bersendiri..tup-tup...si jamilah datang dgn geng...eemm...best2...

    aku pun dulu melepas nak kawen kat cousin ku ni..mmg aku cintakan dia, tapi bila Aku kerja, dia tak bagi khabar padaku..itulah..ingat org dah tak sudi..aku dah bertunang dgn org lain, baru dia nak masuk meminang...rasa nak menjerit waktu tu jugak..kenapalah lambat sgt..rupa2 nya cousinku tu training Polis..manalah ku tahu..patut pun tunggu2 kabar tak de...hishh...sedih..kesian aku tengok muka makcik ku tu.mengharap pada yg dah berpunya..aku mana lah tahu yg cousin ku tu akan masuk meminang coz dah lama tak jumpa dan hantar berita... sedihnyer...terasa pulak bila terbaca cerpen ni..nak nanggis dah bila teringat kat dia..aku doakan dia happy dgn family dia sekarang..

     

  • At 4/12/11 6:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah! Posted at best short stories are very ...
    my congratulations authors.
    version of the novel, but .. when I go out ..
    I feel anxious I want to buy ..
    hope the writers can do a good job the next day ..

    but what is strange.,,
    plan is always to take yat tu home anywhere,,
    until he Jamilah want to do my evil he,, he was brought tu plan ..
    hahah my strange part is that ..

    any congratulations once again!
    good work

     

  • At 4/12/11 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ไมครอน ... ni ชอบเรื่องราวบางอย่างร่วมกันกับฉัน ..
    ผมใกล้ชิดเกินไปที่จะตกหลุมรักกับญาติ, ลูกพี่ลูกน้องของฉันซึ่งไม่ได้มีอยู่แล้วของเขาชนิด, หล่อของฉัน ..
    ใบหน้าเขา pehh ... ชนิดของ"ศิลปินเกาหลีคิมฮยอนจุง' .. เลย
    แต่ที่น่าเศร้ามากขึ้นฉันรู้ว่าเขาต้องการที่จะแต่งงานกับคนอื่น,
    แต่ผมไม่ทราบเพราะไม่ว่าสิ่งที่เกิดขึ้นเราไม่เป็นคนที่ชอบพี่น้อง ..
    บราเดอร์ Syahrul, พี่ชายที่รักของฉัน ..

     

  • At 25/12/11 1:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x rugi bce cerpen ni..nice...
    so sweet...
    adam n yat..hehhe

     

  • At 11/1/12 7:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie...sempoi...tp tang plan 2 pelek sket...tetibe jek plan 2 de ek....haiiiii....de ag ke llaki yg cam adam 2...hnya mncintai seorg gadis

     

  • At 20/1/12 6:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmpir sama cter nie dgn ksh hdup ak.. cuma hope jgn ak pown kwen nan spupu ak da.. mnx smpng malaikat 44... pepepon cite nie mmg best gilew... terbaik....

     

  • At 15/3/12 2:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la jgk cite ni.......
    aq x t'fkr nk couple n cousin coz kite ore b'bual pn x prnh..
    hehehe
    anyway,gOd jOb..

     

  • At 25/7/12 10:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar...pe2 pn keep it up

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group