BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, November 07, 2009
Cerpen : Mimpi Yang Pasti
Nama Pena : Iskandar Mizhar

Sebaik sahaja Cikgu Badlisyah menamatkan pengajaran Matematik Tambahan pada jam dua petang, aku segera bergegas melangkah menuju ke garaj basikal yang terletak berhampiran dengan pintu pagar utama sekolah. Segala hiruk-pikuk yang berlaku di sepanjang perjalananku ke garaj itu langsung tidak kuendahkan. Niat di hatiku ingin segera pulang ke rumah yang terletak kira-kira tiga kilometer dari sekolahku.

Setiba di rumah, aku terus disapa oleh ayah yang sedang menyusun barang-barang dan peralatan di dalam van lamanya itu.

"Wan cepat bersiap, hari ini kita akan berniaga di Pulau Serai. Kalau lambat sampai nanti, kelam-kabut pula jadinya," ujar ayahku yang telah pun mencecah usia setengah abad itu.

"Baiklah ayah. Wan nak mandi dan bersolat dulu," aku segera menuju ke bilikku yang terletak bersebelahan dengan dapur rumah itu.

"Syahrul mana mak? Wan tak nampak pun dia dari tadi," aku bertanyakan ibuku perihal adik lelakiku yang hanya muda tiga tahun dariku. Kebiasaannya dia terlebih dahulu sampai ke rumah. Kami memang belajar di sekolah yang sama tetapi berlainan waktu pulang. Hal ini kerana aku berada di tingkatan lima dan dikategorikan sebagai menengah atas manakala dia pula berada di tingkatan dua iaitu kategori menengah rendah.

"Syahrul pulang lewat hari ni. Dia ada kelas tambahan katanya tadi. Syahrul tak beritahu kamu ke?" jawab ibuku seraya kembali bertanya kepadaku.

"Syahrul terlupa nak beritahu Wan agaknya. Habis tu adik-adik macam mana?" aku menyoal kembali ibuku yang sedang menyiapkan segala peralatan dan bahan makanan yang hendak dibawa nanti.

"Maisara dengan Syafiq tinggal di rumah Pak Ngah Dollah sekejap sementara menunggu Syahrul pulang nanti. Usahlah kamu risau. Pandailah dia orang menjaga diri. Semuanya dah besar panjang pun. Hah, kamu tu tercegat apa lagi? Cepatlah bersiap. Nanti bising pula ayah kamu tu," ibu menggesa aku agar segera bersiap setelah menjawab pertanyaanku terlebih dahulu.

Begitulah rutin harian yang terpaksa aku tempuhi dalam menjalani kehidupan remajaku. Tamat sahaja sesi persekolahan, aku akan mengikut ayah dan ibuku ke beberapa destinasi yang telah ditetapkan untuk membantu mereka berniaga di pasar malam. Sementara itu, adik lelakiku iaitu Syahrul yang belajar di tingkatan tiga akan menjaga dua lagi adikku yang masih berada di sekolah rendah iaitu Maisara dan Syafiq di rumah.
Sememangnya, aku langsung tidak mempunyai masa dan peluang untuk bersama-sama rakan sebayaku. Aku hanya mampu mendengar mereka bercerita tentang pertandingan bola sepak yang berlangsung di sekolah, rombongan mereka berkelah di hujung minggu dan pelbagai aktiviti menarik yang dilakukan. Bagaimanapun, aku tidak pernah menyesal dengan apa yang aku alami. Aku menganggap semua itu merupakan suatu tanggungjawab yang mesti aku tunaikan sebagai seorang anak. Tambahan pula, segala pengalaman yang aku lalui itu menjadikan diriku bertambah matang seiring dengan perkembangan usiaku.
Kebiasaannya, aku mengikut ibu bapaku berniaga di pasar malam pada setiap hari kecuali hari Ahad dan Khamis kerana tapak pasar malam pada hari-hari tersebut agak jauh. Selalunya, kami akan bertolak pada jam tiga petang dan tiba di tapak jualan pada jam empat atau lima petang mengikut lokasi tapak pasar malam tersebut.

Gerai kami menjual pelbagai jenis juadah seperti mi dan bihun goreng, bihun sup, bubur nasi dan juga beberapa jenis kuih muih. Semua jenis juadah ini disediakan sendiri oleh orang tuaku. Sejak lebih sepuluh tahun dahulu, jualan di pasar malam inilah yang menjadi sumber pendapatan utama kami sekeluarga.
Menjengah jam dua belas tengah malam barulah kelibat aku dan kedua orang tuaku tiba di rumah. Aku segera menuju ke bilik mandi sebelum mula menghadap meja belajar untuk menyiapkan segala kerja sekolahku pada hari tersebut.
‘Sampai bila aku nak macam ni. Peperiksaan SPM lebih kurang tiga bulan sahaja lagi,’ perkara inilah yang asyik bermain dalam fikiranku sejak kebelakangan ini.
Telah lama aku memikirkan tentang perkara itu. Tetapi aku tidak mempunyai kekuatan untuk bercakap mengenainya dengan ayahku. Lebih daripada itu, aku tidak sanggup melihat ayah dan ibuku bertungkus-lumus mencari nafkah untuk menyara kami sekeluarga sedangkan aku hanya mampu melihat.
Tetapi, bagaimana pula dengan masa depanku?. Sebagai anak sulung, aku harus menjadi contoh teladan terbaik dalam semua aspek buat ketiga-tiga orang adik. Aku perlu membuktikan kepada adik-adikku walaupun mereka tidak dilimpahi kemewahan, namun kejayaan pasti akan dikecapi jua jika kita berusaha. Di samping itu, aku juga tidak mahu mengecilkan hati orang tuaku. Aku tidak mahu dikatakan mementingkan diri sendiri.

**********************************

"Kenapa muka kau macam orang ada masalah je aku tengok? Termenung sana. Termenung sini. Kalau ada masalah, kongsilah dengan aku. Mana tahu mungkin aku boleh tolong," ujar Iskandar kepadaku ketika kami sedang menikmati makanan pada waktu rehat di kantin sekolah. Iskandar merupakan kawan baikku sejak dari sekolah rendah.
" Entahlah Is, aku pun tak tahu macam mana nak jelaskan. Aku seolah-olah berada dalam dilema sekarang. Makin lama aku fikir hal ni, makin tertekan aku jadinya," aku membalas.
"Baiklah. Macam ni, sekarang kau terangkan pada aku satu per satu. Apakah perkara pokok yang mengganggu kau sekarang sebenarnya,"Iskandar menyambung. "Aku yakin setiap masalah itu pasti ada jalan penyelesaiaannya. Apa yang penting kita yang harus bijak menguraikan ikatan yang menyimpulkannya itu," Iskandar tak pernah putus asa untuk membantuku. Aku sangat bersyukur kerana dikurniakan seorang rakan yang layak digelar sahabat. Sahabat yang kita cari tatkala kesusahan, sahabat yang sama-sama bergelak ketawa di saat gembira dan sama-sama menangis di saat duka.
"Sebenarnya macam ni. Kau tahu kan hampir setiap hari selepas sesi persekolahan aku akan mengikut ayah dan ibuku berniaga di pasar malam. Tengah malam baru aku tiba di rumah. Tidur aku tak pernah cukup, apatah lagi nak mengulangkaji pelajaran. Memandangkan peperiksaan SPM tinggal kurang tiga bulan saja lagi, kadang-kala aku ada terfikir untuk berhenti membantu mereka buat seketika," aku cuba juga menjelaskan satu per satu kepada teman karibku itu.
"Ok. Tapi aku tak nampak di mana masalahnya? Kau beritahu sahaja ayah kau tentang perkara ini," ujar Iskandar.
"Itulah masalahnya. Aku tak sampai hati nak beritahu mereka. Malah, aku risau ayah aku tak mengizinkannya. Kau tahulah, dengan adanya aku membantu mereka pun masih banyak lagi kerja yang tak selesai setiap malam. Macam mana pula keadaannya kalau aku tak menolong mereka? Tambahan lagi kalau mak aku tak sihat. Tak kan ayah aku nak berniaga seorang diri," begitu panjang lebar sekali aku membalasnya sambil menghabiskan baki nasi lemak dalam pingganku itu.
"Kalau nak mengupah pembantu, tentu pendapatan mereka akan berkurangan. Tanpa pembantu sekarang pun pendapatan yang diperoleh sekadar cukup makan sahaja," aku menambah lagi.
"Jadi sekarang ni keputusan terletak di tangan kau. Kau kena segera berbincang dengan ayah kau untuk menyelesaikan masalah ni. Aku pun terfikir juga bagaimana keadaan kau nak mengulangkaji pelajaran di rumah jika setiap hari menjelang tengah malam baru kau pulang. Aku rasa ayah kau mesti faham kalau kau jelaskan betul-betul perkara ni," ujar Iskandar tanpa jemu menyatakan pendapatnya kepadaku.
"Baiklah, aku akan cuba untuk berbincang dengan mereka secepat mungkin. Apa pun, terima kasih banyak-banyak Is sebab sudi berkongsi masalah aku ni," aku tidak lupa mengucapkan terima kasih kepada sahabatku itu atas keprihatinannya kepadaku.
Sambil menghirup baki teh tarik yang masih tinggal di gelasnya itu, Iskandar membalas,"Apalah sangat setakat nak bagi nasihat macam ni. Kau pun dah banyak bantu aku dalam pelajaran terutamanya subjek Matematik Tambahan. Beruntung aku dapat berkawan dengan Raja Matetmatik sekolah. Haha," Iskandar sempat lagi bergurau denganku sambil kami beransur-ansur bergerak meninggalkan kantin menuju ke kelas.
"Kau tu pula pakar rujukan Biologi aku. Maklumlah, bakal doktor bedah terkemuka negara suatu hari nanti," aku mengenakannya kembali.
Sememangnya, setiap pelajar dalam kelas kami mempunyai subjek kegemaran masing-masing. Aku sendiri amat meminati subjek Matematik Tambahan dan selalu memperoleh markah tertinggi dalam setiap ujian yang diadakan. Manakala Iskandar pula lebih ke arah subjek biologi. Dia selalu jauh meninggalkan pelajar-pelajar lain dalam setiap ujian yang diadakan dan cita-citanya memang ingin bergelar doktor bedah suatu hari nanti. Sebagai sahabat aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuknya dan aku percaya cita-citanya pasti tercapai kelak.
Sudah menjadi kelazimanku pulang agak lewat pada setiap hari Khamis kerana ayah tidak berniaga pada hari tersebut. Selalunya, aku dan Iskandar bersama beberapa lagi rakan sekelas akan menelaah pelajaran di perpustakan sekolah sehingga jam lima petang.
Sebelum bergerak pulang ke rumah masing-masing pada petang itu, Iskandar sekali lagi membuka topik tentang masalah yang membelenggu diriku.
"Aku harap kau mengambil keputusan yang bijak dengan segera berbincang bersama orang tua kau. Aku yakin mereka akan memahami jika kau terangkan dengan betul," Iskandar membuka bicara.
"Insya Allah. Aku akan cuba dalam masa yang terdekat," hanya itu yang mampu kubalas. Sedangkan dalam hatiku terdetik suatu ketidakpastian. Apakah yang sebetulnya perlu aku lakukan?
"Aku yakin jika niat kau ikhlas, Allah pasti akan mempermudahkan hamba-Nya itu. Kau masih ingat lagi kata-kata Ustaz Nazri sebelum ini kan?"
Aku sekadar menganggguk sambil segera menuju ke arah basikalku. Sambil menuntun basikal masing-masing ke pintu pagar sekolah, aku tidak lupa untuk mengucapkan terima kasih kepada Iskandar kerana tidak pernah jemu menyokongku. Setelah itu, kami mula mengayuh basikal mengikut haluan masing-masing.
Dalam kepalaku hanya ada satu perkara ketika itu. Malam ini selepas makan malam aku perlu segera menyuarakan isi hatiku kepada ayah, bisikku sendirian sambil kaki makin laju mengayuh pedal basikal agar segera sampai di rumah memandangkan langit semakin mendung. Aku tidak mahu dibasahi hujan kerana badanku sangat sensitif terhadap cuaca sejuk dan air hujan. Jika badanku terkena hujan, aku pasti akan demam dengan teruk. Pernah pada awal tahun ini aku demam sehingga tidak boleh bangun selama seminggu. Selama seminggu itu juga aku tidak dapat membantu mak dan ayah di pasar malam. Aku tidak mahu perkara itu terjadi lagi lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang, ia pasti akan menganggu aku untuk menghadapi peperiksaan SPM dan menyusahkan orang tuaku.]

**************************************

"Wan, dah siap mengemas? Ayah ada hal nak cakap ni.," ayah tiba-tiba muncul di dapur membuatkan aku serba tak kena.
"Dah siap. Ada apa ayah? Macam penting je bunyinya," aku bertanya setelah duduk di hadapan ayah di meja makan itu.
"Macam ni. Ayah dah berbincang dengan emak kamu untuk mengambil seorang pembantu untuk menolong ayah di berniaga di pasar malam. Jadi, lepas ni Wan tak perlu bersusah-payah menolong kami lagi. Wan boleh tumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran, maklumlah peperiksaan SPM tinggal beberapa bulan saja lagi kan?" kenyataan ayah yang panjang lebar itu membuatkan aku tercengang seketika antara percaya atau tidak.
Sungguh tak kuduga rupa-rupanya ayah telah merancang tentang perkara ini sebelum sempat aku menyuarakannya. Aku terasa seperti ingin memeluk ayah dan mengucapkan terima kasih kerana begitu memahami keadaan aku ini.
"Ayah, Wan sebenarnya telah lama hendak berbincang tentang perkara ini. Tapi Wan tak sanggup untuk menyusahkan ayah lagi. Dengan mengupah pembantu baru, pendapatan ayah pasti akan berkurangan, macam mana…"
"Wan tak perlu risau. Ayah dah berfikir masak-masak tentang perkara ini. Masa depan Wan lebih penting daripada wang ringgit, malahan ia tiada harganya untuk dinilaikan. Ayah tak mahu menyesal di kemudian hari kerana sanggup menggadaikan masa depan anaknya sendiri," ayah memintas kata-kataku sebelum sempat aku menghabiskannya.
"Betul tu Wan," tokok emak menambahkan lagi rasa ketidakpercayaanku itu. "Mak dah pun jumpa dengan Haji Ismail pagi tadi. Dia dah setuju mengizinkan anaknya, Musliha bekerja dengan ayah walaupun upahnya tidak seberapa."
Mukaku berkerut kehairanan. Bukankah Musliha itu tinggal di Johor Bahru bersama suaminya? Musliha sebenarnya sebaya usia denganku tetapi dia tidak menghabiskan persekolahannya kerana terjebak dengan jerat percintaan di usia muda. Bapanya telah mengambil keputusan untuk mengahwinkannya bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.
"Musliha telah berpisah dengan suaminya bulan lepas. Dengar kata bekas suaminya terlibat dengan najis dadah. Itulah yang menjadi punca perceraian mereka. Apapun, Musliha itu baik budaknya. Mungkin dia telah sedar akan kesilapannya dulu," emak menjelaskan keadaan sebenar yang berlaku sebelum sempat aku bertanya.
"Musliha akan mula bekerja pada hari Isnin ini. Jadi esok merupakan hari terakhir Wan mengikut ayah berniaga,"ayah memberitahuku.
"Baguslah kalau macam tu ayah. Bolehlah Wan mengucapkan selamat tinggal kepada rakan-rakan peniaga kita kat sana esok," aku begitu gembira.
"Kamu ni Wan macam dah tak nak tolong ayah berniaga lagi lepas ni."
"Bukan macam tu ayah. Wan bercadang sebaik sahaja tamat peperiksaan SPM, Wan akan kembali membantu ayah berniaga,"
"Ayah tak kisah. Kalau Wan dah merancang macam tu, ayah ikutkan saja."

*************************************
Malam sudah larut. Aku masih tidak dapat melelapkan mata seperti biasa. Aku terbaring di katilku. Puas dipejam-pejamkan mataku, tetapi tidak berhasil. Sebenarnya hatikulah yang jaga. Hatiku yang secebis itu menguasai seluruh jasadku hingga mengganggu kebiasaan tidurku. Di ruangan anak mataku tergambar peristiwa sepanjang hari ini. Aku tidak putus mengucapkan kata syukur pada-Nya. Mataku terkebil-kebil merenung siling sambil teringatkan kata-kata Iskandar siang tadi.
"Insya Allah kalau niat kita ikhlas, Allah pasti akan mempermudahkan hamba-Nya itu." Kata-kata itu terngiang-ngiang di telingaku.
Betapa aku bersyukur kerana mempunyai ayah dan ibu yang begitu prihatin terhadap anak-anaknya. Lihatlah keajaiban yang telah Allah tunjukkan tadi. Aku tidak perlu bersuara untuk menyatakan hasratku, sebaliknya ayah terlebih dahulu sudah pun menunaikannnya. Terima kasih Tuhanku. Sesungguhnya, aku akan memanfaatkankan peluang ini sebaik mungkin.
Sejak usiaku menginjak ke alam remaja, aku punya mimpi yang besar. Mimpiku untuk melihat kebahagiaan keluargaku. Kebahagiaan ibu dan ayah mengharungi hari tua mereka tanpa perlu lagi bertungkus-lumus mencari nafkah. Kebahagian adik-adikku dalam mengecapi kejayaan duniawi dan juga ukhrawi.
Kini aku yakin, mimpi yang aku cipta itu akan menjadi kenyataan. Mimpiku itu bukan lagi sekadar mimpi pengulit lena di malam hari, tetapi mimpiku itu adalah mimpi yang pasti.
posted by Penulisan2u @ 6:24 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
37 Comments:
  • At 7/11/09 8:45 PTG, Anonymous Balqiss88 said…

    nice story...
    keep it up..:)

     

  • At 8/11/09 9:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm..ctenye mnrik..
    pape pn..truskn brkrya k..
    gud luck..=)

     

  • At 8/11/09 9:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmmm....
    ok...

     

  • At 9/11/09 9:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CERITA DAN PENYAMPAIAN YANG TERATUR...

    SAFFIYA

     

  • At 9/11/09 10:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syabas! cerita yg penuh motivasi..keep writing yah!

     

  • At 13/11/09 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice stry....
    hope penulis hasilkan cerpen y lain juga...

    nOr_1804

     

  • At 20/11/09 11:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm karangan bdk skolah..
    tp bleh lar..
    teruskan usaha k ;)

     

  • At 30/11/09 1:51 PTG, Anonymous dyia said…

    crita mnarik
    ska..

     

  • At 2/12/09 4:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    leh smbung lg. leh wat prkaitan antara wan dgn musliha. dan story wan di iPTA, kerjaya dia. da konflik cinta dia
    teruskn usaha =)

     

  • At 7/12/09 4:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebuah karya yg bgus..ada mesej & wawasan.truskan b'karya.

     

  • At 16/12/09 12:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BAGUS CERITA NI...LEH SMBUNG LAGI TAK...

     

  • At 25/3/10 4:52 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    instict anak2, org tua lagi lebih arif...
    sedih jg citer ni tp menrapkan unsur2 anak yg solehah & pengorbanan seoranga anak pd ibubapa w/pun penat setiap hari dengan mengorbankan kenikmatan hidup sebagai remaja bersama kawan-kawan.
    Thumbs up...!!!!

     

  • At 14/4/10 11:26 PTG, Anonymous Iskandar Mizhar said…

    Salam.
    Terima kasih atas semua komen.
    IsnyaAllah saya akan memperbaiki lagi mutu karya saya pada masa akan datang.

     

  • At 28/4/10 5:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm....good..best cite nie....
    -alyaa-

     

  • At 1/6/10 9:24 PG, Anonymous syasya said…

    best gaklah cite ni....

     

  • At 9/6/10 8:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm,boleyla tahan...

     

  • At 29/9/10 12:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gakcite ni...

     

  • At 15/10/10 11:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la gk .. thumbs up ..!! keep it up ..

     

  • At 6/12/10 3:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hemm

     

  • At 13/12/10 9:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus cite ni..
    jgn tumpu pada cerpen cinta shj..
    bgus dengan motivasi..

     

  • At 31/1/11 4:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waw aLangke bnyak nye cerite niii,.pasti wong edan.........,

     

  • At 9/2/11 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring...... :(

     

  • At 13/3/11 3:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thumbs up,bro..
    tp cm pendek sgt je..

     

  • At 7/4/11 8:38 PTG, Blogger nur,, said…

    Alhamdulillah,,cerita sowg ank yg bertanggungjawab,,terhadap keluarga,,

     

  • At 2/6/11 12:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..amat menyedarkan owg lain termasuklah saya..bleh dijadikan teladan.....

     

  • At 1/7/11 12:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...leh truskan tntg wan n musliha....kejayaan...kerjaya...dan perubahan taraf khidupn keluarga wan..sambunglg..k keep it up!

     

  • At 12/7/11 4:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak citer ni..sbb byk nilai moral

     

  • At 12/7/11 4:05 PTG, Anonymous yaye said…

    klu bleh uat sambungan citer ni....

     

  • At 27/9/11 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    keep it up..

     

  • At 4/10/11 6:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm tahniah kpd penulis..teruskn bkarya kerana anda mpunyai bakat

     

  • At 12/12/11 10:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job.. :-)

     

  • At 4/1/12 10:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best..

     

  • At 17/1/12 12:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok..tp mcm kosong la... mcm xde ending...

     

  • At 1/3/12 7:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uurrmmm...ayat yang digunakan agak skema...

    so..best laa jugak...x la best sgt..

    kire sesuai laa .. utk dak2 skool bce cerpen nieyh..

     

  • At 10/6/12 3:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nieh, bnyak pengajaran..

     

  • At 3/1/13 5:14 PTG, Blogger misliha misran said…

    as salam :) sy blum bce cte ni. tp dh save.. In shaa Allah, ad masa sy bce. then sy komen lg '',
    -misliha-

     

  • At 14/6/14 11:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus cita ni..yelah slalunya asyik baca cya cinta ja...tp ni pnuh motivasi...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group