BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : 1 Disember
Nama Pena : fea adelia

"Abang,maafkan segala dosa saya selama ini.Sugguh tidak diduga akan semua yang berlaku.Ampunkan Isha atas semuanya.Ampunkan Isha kerana abang terpaksa berkorban untuk Isha"Nurul Farisha Diyana berkata.Air mata jernih perlahan-lahan menitis dari kelopak mata.
"Isha,jangan pernah bicara seperti itu lagi.Abang ikhlas menyayangi Isha selama ini dan abang juga ingin Isha sedar bahawa sememangnya selama ini cinta abang hanya untuk Isha.Tidak pernah muncul istilah berkorban sayang kerana selama ini pun,demi Allah,hanya Isha seorang sahaja wanita dalam hati abang"
Air mata yang mengalir segera diseka oleh suami tersayang.Sugguh Nurul Farisha Diyana bingung dan sedih namun kesedihannya telahpun dipujuk suami yang tidak sampai 24 jam dinikahi.

*********************************

Kehidupan sebagai seorang remaja sememangnya sangat mencabar.Pelbagai petualang harus ditempuhi untuk melahirkan entiti mithali.Nurul Farisha Diyana termenung di jendela,memikirkan hujah-hujah yang akan dikemukakan dalam pertandingan forum yang akan berlangsung hari ini di sebuah sekolah terkemuka di Terengganu.Tajuk forum itu pula berkaitan dengan akhlak remaja,sangat sesuai kerana isu remaja sememangnya hangat diperkatakan.
Namun tiba-tiba Nurul Fazura Dalila terjaga dari lena.Segera matanya menatap ke arah jam Mickey Mouse yang tergantung sambil melihat kakaknya silih berganti.Nurul Fazura Dalila menggosokkan matanya lalu bangun dari katil.Namun,diperhatikan Nurul Farisha Diyana begitu asyik termenung sehinggakan tidak perasan akan kelibat dirinya di belakang kerusi.
Nurul Fazura Dalila segera terfikir untuk mengenakan kakaknya.Lalu dikibarkannya telekung sembahyang di hadapan mata Nurul Farisha Diyana.
"Aaaaa"jerit Nurul Farisha Diyana sekuat hati.Sememangnya dia sangat fobia dengan usikan-usikan yang sebegitu.Dengan pantas Nurul Fazura Dalila segera menekup mulut kakaknya sambil ketawa terbahak-bahak.
"Hahahaha".Nurul Fazura Dalila akhirnya melepaskan juga gelaknya sambil duduk di atas katil berhadapan dengan Nurul Farisha Diyana.
"Zura..tak baik tau buat macam ni kat akak.Huh.Lemah semangat.Nasib baik akak tak ada sakit jantung ,kalau tak alamatnya tahlil la rumah kita ni malam esok"kata Nurul Farisha Diyana lalu turut ketawa menyertai adiknya.
"Tu la pasal,hahaha.Kelakar la akak ni,tak sangka pulak penakut."
Nurul Farisha Diyana tersenyum.
"Akak kenapa tak tido lagi?Dah pukul 3 pagi ni.."Tanya Nurul Fazura Dalila kehairanan.
"Erm,tak ada apa-apa la.Zura tidur la dulu ye.Nanti akak tidur."
"Ala,Zura tahu.Ni mesti akak nervous kan pasal competition esok?"tebakan Nurul Fazura Dalila mengena.Nurul Farisha Diyana mengangguk lalu membuang pandang ke arah tingkap.
"Akak,i know u can do it.Trust me,trust yourself.Lagipun selama ni pun you is the best sister!But i think it’s better if kita solat dulu.Mintak supaya Allah permudahkan semua urusan akak besok.Biar akak jadi tenang sikit."
Nurul Farisha Diyana tersenyum.Sesungguhnya diakui dalam hati bahawa itulah jalan yang sebaik-baiknya,iaitu meminta agar Allah permudahkan segala urusan.
Kemudian tanpa membuang masa,mereka segera ke bilik air untuk berwudhu’.
~~
Lahir dalam keluarga yang sempurna menjadikan manusia bahagia.Begitu juga situasinya dengan Nurul Farisha Diyana.Mempunyai seorang ayah yang berdedikasi,seorang ibu yang penyayang,seorang abang yang sering membantu dan seorang adik yang cukup memahami.Bagi dirinya,tiada insan lain yang penting selain keluarga.
Pagi yang dingin itu,Nurul Farisha Diyana melangkah keluar dari rumah dengan berbekalkan seribu keyakinan.Berbekalkan ilmu yang dimiliki,ternyata Nurul Farisha Diyana berjaya mengemukakan buah fikiran yang sangat bernas dan hasilnya,Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman berjaya menjuarai pertandingan tersebut.
"Wow,great.Splendid Isha.Aku macam tak percaya kau yang aku tengok tadi."kata Amira Shafiqa ketika mereka berada di dalam van untuk pulang ke sekolah.Nurul Farisha Diyana hanya mampu tersenyum dan mengucapkan syukur atas kemenangan yang diperoleh.
"Ala,bukan aku sorang.Riduan and Mardhiah kan ada jugak.Diorang lagi hebat la."kata Nurul Farisha Diyana lalu melihat ke arah dua orang rakannya yang banyak membantu di tempat duduk belakang.
"Ye la aku tau,korang pun hebat tau.Eh Mar ngan Duan,korang pun hebat tau.Hebat sangat but Isha lagi hebat kan.."kata-kata Amira Shafiqa mengundang ketawa mereka seisi van.


Petang tersebut,mereka sekeluarga pulang ke kampung ,sebuah kampung di pedalaman.Perjalanan yang memakan masa selama satu jam telahpun member peluang kepada Nurul Farisha Diyana mengimbau kenangan lalu.

"Isha,jom la temankan Ariff main layang-layang ni.Best tau,rugi Isha tak nak main."jerit seorang kanak-kanak berusia 5 tahun,Mohd Ariff Mirzal sambil memegang layang-layangnya.Seorang kanak-kanak perempuan yang juga berusia 5 tahun hanya memerhatikan gelagat sepupunya itu di bawah sepohan pokok yang rendang berhampiran padang.
"Tak nak la Ariff.Ibu cakap perempuan tak main mainan lelaki tau.Nanti jadi lelaki"jerit Nurul Farisha Diyana yang tersenyum melihat gelagat sepupunya itu."

"Ponnnn"

Lamunan gadis itu segera terhenti.Dia kembali ke alam yang nyata.Alam yang memaksa dirinya menerima hakikat bahawa Mohd Ariff Mirzal sudah jauh dengan dirinya.Masa berlalu begitu pantas.Dirasakan baru semalam mereka berkejar-kejaran di halaman rumah neneknya.Namun apalah dayanya untuk mengubah semua itu.

‘Argh,perkara itu sudah berbelas-belas tahun berlalu.Namun kenapa kenangan tersebut masih terbayang di ingatan.Lucu jika dikenang kembali.Kini,aku dan juga dia sudah remaja.Malah tahun ini menentukan hala tuju kami..Semuanya tidak akan kembali seperti dahulu.Aku sedar..’Bisik hati Nurul Farisha Diyana sambil tersenyum memikirkan sepupu nya itu.
Hubungan mereka sangat akrab.Bagai isi dan kuku namun sejak Mohd Ariff Mirzal belajar di sekolah berasrama penuh di Negeri Sembilan ketika berumur 13 tahun,hubungan mereka renggang.Mereka jarang berjumpa dan jika bertemu pun,pasti tidak akan ada kata-kata yang lahir antara mereka.Maka sejak itu,mereka sudah tidak seperti dulu lagi.Usia yang telah mematangkan kehidupan.

~~
Cuti sekolah bermula..
"Zura,when’s your pmr?"Tanya Encik Farid ketika mereka sekeluarga sedang menikmati makan malam di restoran terapung.
"This October dad."ringkas jawapan Nurul Fazura Dalila lalu menyambung kembali mengunyah nasi goreng kampungnya itu.Encik Farid menganggukkan kepala.Puan Farayu yang berada di sisi suaminya tersenyum memandang wajah dua orang puterinya itu.Wajah mereka sedikit pun tidak sama.Nurul Farisha Diyana mewarisi mata dan seiras dengan dirinya manakala Nurul Fazura Dalila pula mewarisi ketinggian suaminya.
"Oh yea dad.After this holiday,cikgu cakap parents kepada calon-calon pmr and spm kena datang sekolah.Ada temu murni,kan Zura?"Nurul Farisha Diyana membuka bicara setelah lama berdiam diri sambil melihat ke arah adiknya.Anggukan kepala adiknya sudah cukup untuk mengiyakan kata-kata Nurul Farisha Diyana.Kemudian,Puan Farayu memaklumkan sesuatu.
"Semalam along ada call ibu.Dia cakap dia akan balik esok.Ada cuti tiga hari"kata-kata tersebut semestinya menggembirakan mereka.
Kepulangan Mohd Fakrur Daniel sangat dinantikan oleh mereka sekeluarga terutamanya puteri-puteri Encik Farid.Mohd Fakrur Daniel yang sedang melanjutkan pelajaran di Univesiti Malaya itu pasti akan pulang jika diberi peluang.Pemuda yang dikatakan seiras dengan pelakon Zizan Nin itu merupakan pelajar terbaik ketika berada di semester pertama dan kedua.Dia dijadikan inspirasi oleh Nurul Farisha Diyana dan juga Nurul Fazura Dalila untuk berjaya.

Demam peperiksaan,SPM menanti..

SPM akan ditempuh tidak lama lagi.Hal ini semestinya menuntut Nurul Nadia Farisha berusaha bersungguh-sungguh dan dia selalu bangun pada waktu malam untuk belajar dan tidak lupa juga untuk bertahajud.
Nurul Farisha Diyana sentiasa mengulang kaji pelajaran dan dia juga sering bertanya jika terdapat perkara yang menimbulkan keraguan dalam dirinya.Dengan cara itu,dia akan dapat memahami dengan jelas.Dan caranya berhasil apabila keputusan percubaannya menunjukkan dia berpotensi untuk mendapat kejayaan yang cemerlang.

Jauh merantau di negeri orang,Mohd Ariff Mirzal termenung di jendela.Dia memikirkan peperiksaan yang bakal menjelang.Lelaki yang dikatakan seiras dengan vokalis kumpulan Peter Pan itu sangat rajin mengulang kaji pelajaran.Tambahan pula gelaran pelajar terbaik di sekolah telah berjaya disandangnya.Pagi,petang,siang dan malam dia hanyalah memikirkan peperiksaan.
Pada hujung minggu itu,dia terpaksa pulang ke rumah kerana telah mengalami campak.Mohd Ariff Mirzal yang berada di dalam biliknya dikejutkan dengan ketukan pintu yang bertalu-talu.Puan Norhayati masuk ke dalam kamar anakanda tunggalnya dengan senyuman.
"Ariff,kenapa termenung ni?"soal ibu Puan Norhayati lalu duduk di sebelah anaknya.
"Tak ada apa la ibu."
"Ariff,kalau pasal spm,jangan la bimbang sangat ya,ibu tahu anak ibu ni akan berjaya"kata ibunya lalu mengusap kepala Mohd Ariff Mirzal.Jejaka itu hanya mampu tersenyum.Ibunya menyambung lagi
"Oh ya ,Ariff tak ada contact Isha ke?"
"Isha?"
Kenangan lama terimbau di fikiran.Saat-saat manis ketika mereka masih kanak-kanak tidak pernah luput dari fikiran jejaka yang bernama Mohd Ariff Mirzal ini.Kenangan bermandi-manda di sungai,bermain congkak,malahan dia juga pernah bermain permainan perempuan.Sebaliknya juga dengan Nurul Farisha Diyana.
Namun semenjak meningkat dewasa,mereka seolah membawa haluan masing-masing.Hanya senyuman yang menghiasi wajah tika bertemu,langsung tiada bicara.Sekarang,mereka telahpun mencapai usia 17 tahun.Nurul Farisha Diyana menjadi seorang gadis bertudung yang sangat manis,dia menjadi gadis idaman lelaki.
‘Argh,Nurul Farisha Diyana!Gadis yang telah berjaya mencuri hati ini.Namun ku sedar Isha,aku bukanlah sesiapa,yang kau langsung tidak pandang.Kau semakin cantik,malahan sangat cantik namun itu semua bukan milikku...’

Masa begitu pantas berlalu,akhirnya SPM ditempuhi dengan tenang..

~~


Telefon bimbit N95 milik Nurul Farisha Diyana yang terletak di atas meja mengalunkan lagu Demi Cinta.Nama yang tertera di skrin pastinya Ain Humaira,iaitu kawan rapat gadis cantik itu.
"Assalamualaikum Isha,ni aku ni.."
"wassalam,yes i know that.What’s up ?"
"Esok ko nak pergi ambik result pukul berapa?Aku nak call member kita,nak suruh datang on time."
"Em,pagi kot.Jam 10 aku pergi."
"Ok,set.bye."

Akhirnya hari yang ditunggu tiba juga,keputusan Nurul Farisha Diyana sangat cemerlang.Dia telahpun mendapat 8A,manakala kawan-kawannya juga mendapat keputusan yang lebih kurang sama.
Dunia hari itu telah digemparkan dengan pencapaian Azali Azlan yang mendapat keputusan yang sangat cemerlang iaitu 20 A1.Namun bagi Nurul Farisha Diyana,dia sangat bersyukur dengan keputusan yang diperolehnya.
"Alhamdulillah.."

Mohd Ariff Mirzal mengucapkan syukur di dalam hati atas keputusan yang diperoleh.Keputusan yang sangat memeranjatkan orang lain dan dirinya sendiri juga.Akhirnya dia berjaya mencapai target iaitu mendapat straight A’s dalam SPM.Kini semua itu sudah menjadi kenyataan.
Kejayaan mereka yang cemerlang membolehkan mereka memilih university yang disukai.Mohd Ariff Mirzal ternyata lebih selesa memilih UIA manakala Nurul Farisha Diyana pula memilih untuk sambung pelajaran di UM dalam bidang arkitek.

Minggu suai kenal sangat menyeronokkan bagi Nurul Farisha Diyana.Ternyata dia sangat menyenangi nya.Mendapat kawan-kawan yang baru juga merupakan pengalaman yang terindah.
Ketika sedang berjalan untuk pulang,gadis itu terasa ada suara yang kedengaran memanggil.
"Awak,ni.."
Nurul Farisha Diyana berpaliing dan terlihat ada seorang lelaki yang berdiri tercegat di koridor.Lelaki itu turut menghulurkan purse yang berwarna biru muda itu.Setelah diamati,Nurul Farisha Diyana perlahan-lahan menyambut purse yang dihulurkan setelah menyedari pursenye hilang.
"Terima kasih.."katanya sambil menghadiahkan senyuman lalu terus berlalu dari situ.
Nurul Farisha Diyana meninggalkan Tengku Irfan Shafiq yang terpinga-pinga.Gadis itu meniggalkan Tengku Irfan Shafiq dengan perasaan ingin tahu.
Tengku Irfan Shafiq,seorang pelajar senior yang kacak dan sangat baik.Malah dia lah jejaka yang paling diminati gadis jelita.Jejaka itu tersenyum sendiri.Dia terpegun melihat senyuman gadis yang tidak di ketahui namanya itu.Wajahnya yang tenang dan ayu itu melayang-layang di minda.Sungguh,wajah Nurul Farisha Diyana sentiasa di kotak fikiran.

"Oii,asal ko ni suke sangat termenung seminggu dua ni ha?Dah jadikan sebagai hobi ke?"tegur Syed Luqman ketika mereka sedang menikmati makanan di cafeteria.Sebenarnya Tengku Irfan Shafiq mencari-cari kelibat gadis misteri itu.
"Mana ada Syed.Ko ni pandai-pandai je la.."katanya lalu menghirup jus carrot yang berada di atas meja.
"Tak mengaku la pulak.Oh ya,hari ni ko tak nak keluar ke?Em,Lin suruh aku ajak ko jugak.Dia kata ko tu tak pernah nak melayan dia.Kalau call asyik reject je.Asal ko ni?"Syed Luqman berkata lagi.Linda,gadis cantik yang tergila-gilakan kawannya itu sememangnya dari dahulu lagi,tidak pernah kenal erti putus asa.
"Aku ada kerja hari ni.Weii,aku chow dulu.Ada assignment nk kena siapkan.Bye."Lalu Tengku Irfan Shafiq bangun dari kerusi lalu terus meniggalkan Syed Luqman yang terpinga-pinga.
Dia berjalan perlahan-lahan.Sebenarnya assignment telah disiapkan namun dia sengaja mencipta alasan tersebut.
Nurul Farisha Diyana menunggu rakan sebiliknya yang berasal dari Johor,Melinda di hadapan air terjun berdekatan dengan cafeteria.Tenang.Satu perkataan untuk menggambarkan perasaan gadis itu tika saat itu.
Secara tiba-tiba,Tengku Irfan Shafiq terasa ingin mendekati air terjun yang saban hari dilihatnya dari jauh.Ketika mendekati air terjun tersebut,dia melihat seorang wanita.Wanita tersebut berdiri berhadapan dengan air terjun jadi tidak menampakkan wajahnya.
Nurul Farisha Diyana melihat jam tangan pemberian ayahnya itu.
‘Argh,asal lewat sangat Mel ni.Tak boleh jadi macam ni.Nanti lewat pulak nak masuk kelas.Baik aku pergi dulu.’
Gadis itu berpusing untuk meninggalkan tempat tersebut.
"Argh.."suara Nurul Farisha Diyana kedengaran seperti menjerit apabila melanggar seorang lelaki.Buku dan fail ditangannya jatuh bertaburan di atas tanah.Tanpa membuang masa,dia terus membongkokkan badan untuk mengutip barang-barangnya.
"Awak,ni ada lagi..:"kedengaran suara garau yang berada dihadapannya berkata ketika dia telahpun berdiri.Tengku Irfan Mirzal menghulurkan sebuah buku kepada seorang gadis yang dilanggarnya secara tidak sengaja itu.
Nurul Farisha Diyana mengambil buku tersebut lalu perlahan-lahan mengangkat mukanya untuk memandang muka lelaki yang menolongnya.Tengku Irfan Shafiq tergamam seketika.

~~
Pelbagai cara dilakukan Tengku Irfan Shafiq untuk memikat gadis idamannya itu.Sudah puas dicuba.Satu demi satu.Namun pada awalnya,gadis itu tetap bersikap dingin.Namun siapa sangka,dalam diam rupanya gadis itu telah terpikat tatkala melihat kesungguhan dirinya.
Hubungan mereka menjadi semakin erat.Malah semakin serius.Lelaki itu sangat mencintai Nurul Farisha Diyana.Begitu juga dengan gadis ayu itu.Perhubungan mereka berjalan lancar walaupun gadis itu sering diugut Linda.Berbekalkan kepercayaan yang utuh akhirnya semua cubaan berjaya di atasi mereka.
Tahun tersebut merupakan tahun terakhir Tengku Irfan Shafiq.Oleh sebab itu,dia telah merencanakan sesuatu.

Dear diary,
Ini merupakan satu perasaan yang tidak pernah ku alami.Aku sangat bahagia mengenali dia.Aku berharap agar perhubungan ku ini kekal dan abadi selamanya ya tuhan..


Diari merah jambu itu ditutup.

"Betul Isha.I’m not joking.Ni perkara yang series tak kan la saya nak main-main."Tengku Irfan Shafiq meyakinkan gadis itu ketika mereka sedang makan di cafeteria.Mereka jarang keluar bersama namun kerana hal yang ingin dibincangkan sangat penting,maka Nurul Farisha Diyana bersetuju akhirnya.
"Tapi saya baru sem 2.Belajar tak habis lagi.Nanti apa kata keluarga saya.Keluarga awak pun saya tak kenal lagi.."
"Sha ,saya dah fikir masak-masak.Tahun ni saya grad so saya tak nak berpisah lepas tu.Kalau awak tak kisah,nanti saya pergi sendiri jumpa parents awak."kata lelaki itu bersungguh-sungguh.
" No Fan,i can handle.I’ll try but apa pun jawapannya saya tak janji.Cuti next week saya balik kampung and i’ll do my best"

Tengku Irfan Shafiq telahpun berjanji untuk berjumpa dengan adik angkatnya pada pagi itu.
"Hey ko pe kabar?Dah lama ke tunggu?"kata adik angkatnya lalu terus duduk berhadapan dengan Tengku Irfan Shafiq.
"Ko ni,kalau datang on time tak boleh eh?haha.Aku pun baru je sampai ni."katanya lalu tersenyum.
"Ok,fair la tu.Oh ya,asal nak jumpa ni?Biasanya bukan main sibuk lagi ko ye."kata adik angkat lelaki itu lagi lalu membuat pesanan.
"Ala,holiday ni kan.Lagipun dah lama tak jumpa la."
"Fan,ko straight to the point je la.Aku malas la nak berbasa-basi ni.Aku tau ko ada problem.Kalau tak ko tak cari aku.."
"Pandai gak ko ye walaupun aku ni abang ko.Em,orait.Hal ni macam ni Zal,ko ingat tak pempuan yang aku citer hari tu?Yang aku syok giler tu."Adik angkat yang dipanggil Zal itu kelihatan menggaru-garu kepala.
"Oh ya,yes.I do.Asal?"
"Aku nak suruh mak aku masuk meminang but aku tak bagitau mak aku lagi.Ko pun tahu kan,mak aku macam mana.Macam mana cerewetnya dia bab-bab macam ni.Dari A-Z dia akan siasat.Lebih-lebih lagi calon yang dia nak,Linda tu aku tak suka."Tengku Irfan Shafiq bercerita.Sesekali kelihatan dahinya yang berkerut.
"Hey man,ko kena la bawak budak tu dulu.Apa-apa hal pun,mak ayah no 1 tau.Kenapa?Ko rasa mak ko tak terima ke budak tu?"
"I don’t know ar Zal.Aku bingung."
"Ko relax,tenangkan diri.The first thing you have to do is ko kena bawak dia jumpa mak ko dulu.That’s all."

Berlangsungnya majlis pertunangan seminggu selepas itu..

"Tak nak ibu,ariff ada kerja.."kata Mohd Ariff Mirzal apabila diajak ke majlis pertunangan sepupunya itu.
"Ariff,Isha tu kan sepupu kamu.Tak kan la tak boleh tinggal kerja tu or there’s something going on dear?"Tanya Puan Norhayati ketika sedang bersiap-siap untuk ke majlis pertunangan anak saudaranya.
"There’s nothing bu.I am okay."kata Mohd Ariff Mirzal yang sedang menonton televisyen.
"Or there’s a heart broken Ariff?"
Mohd Ariff Mirzal hanya mendiamkan diri.Dia sayu.Sungguh dia tidak sangka secepat itu gadis idamannya bertemu jejaka pilihan.Langsung tidak memberi peluang kepada dirinya.Nampaknya dia harus menguburkan saja impiannya untuk memiliki gadis itu.
‘Memang aku tidak layak dengan Isha.Aku sedar siapa diriku..’
"Ariff,sabar.Bunga bukan sekuntum ya sayang." Kata Puan Norhayati ketika dia menghampiri anak tunggalnya itu..
"Em,Isha dah nak bertunang.Ariff tak ada calon ke nak kenalkan kat ibu?"Tanya Puan Norhayati lagi.Dia tidak tahu akan isi hati anaknya itu kerana anaknya seorang yang perahsia.Tidak pernah sekalipun diceritakan tentang wanita.
"Bu,selama ni dalam hidup Ariff hanya ada Isha.Ariff langsung tak pandang perempuan lain ibu..Tapi Ariff sedar,Ariff tak layak untuk dia.."dia berterus terang akhirnya.
"Dia mungkin bukan jodoh kamu.Ala,apa nak susah kan anak ibu ni kan handsome,kalah Brad Pitt tau.."Puan Norhayati menyenangkan perasaan anaknya yang gundah itu.
Akhirnya Mohd Ariff Mirzal tersenyum juga.


Tali pertunangan telahpun berjaya diikat antara Tengku Irfan Shafiq dan Nurul Farisha Diyana.Majlis yang berlangsung secara kecil-kecilan itu tetap meriah dengan kehadiran saudara mara dan sahabat handai.
Tengku Irfan Shafiq mengajak Nurul Farisha Diyana bertemu dengan adik angkatnya di sebuah restoran kerana pada majlis pertunangannya,adik angkat Tengku Irfan Shafiq tidak datang.
" Assalamualaikum.."
"Waalaikummussalam Zal,datang jugak ko ye"
"Em,ni adik angkat merangkap teman baik saya.."kata Tengku Irfan Shafiq kepada tunangnya.
Nurul Farisha Diyana berpaling ke arah belakang.Alangkah terkejutnya dia apabila mendapati adik angkat Tengku Irfan Shafiq ialah Mohd Ariff Mirzal,sepupunya sendiri.
"Ariff.."Nurul Farisha Diyana terkejut dengan pertemuan itu.
"Isha.."
"Well,korang berdua kenal ke?"Tanya Tengku Irfan Shafiq kehairanan.Mohd Ariff Mirzal duduk di sebelah abang angkatnya.
"Fan,he’s my cousin."kata Nurul Farisha Diyana yang masih tidak menyangka pertemuan mereka setelah sekian lama tidak bersua muka.Malah sewaktu majlis pertunangannya,Mohd Ariff Mirzal langsung tidak datang.
"Wow,fantastic.Keciknya dunia kan."Kata Tengku Irfan Mirzal teruja.
Mohd Ariff Mirzal pula semangnya tidak menyangka semua ini.Rupa-rupanya abang angkatnya sendiri yang telah berjaya menawan hati Nurul Farisha Diyana.Dia hampa,dia kecewa.

~~

Setahun sudah usia pertunangan mereka.Bermakna lima bulan sahaja lagi majlis perkahwinan mereka.Persiapan sudahpun di buat sedikit demi sedikit.
Pada pagi itu,Nurul Farisha Diyana akan pulang ke kampung halamannya kerana cuti.Dia langsung tidak memaklumkan kepulangannya kepada keluarga di kampung.Malah ketika adiknya menelefon semalam pun tidak diberitahu akan kejutan yang ingin dilakukan itu.
Perjalanan mengambil masa lebih kurang enam jam.
"Isha,dah sampai ke?"Tanya tunangnya ketika menelefon Nurul Farisha Diyana itu.
"Aa,nak sampai dah.Jangan bimbang la,dah pagi pun."kata gadis itu lalu turun keluar dari bas.
Selepas bersarapan sebentar,gadis itu mencari teksi untuk pulang ke rumah.Dia sengaja tidak memaklumkan kepulangannya.Malah sewaktu sampai di rumahnya pun,dia menyuruh pemandu teksi tersebut memberhentikannya jauh dari rumah kerana dia tidak mahu ada sebarang bunyi.
Ketika melangkah masuk,gadis yang berbaju kurung itu melihat pintu rumahnya terbuka luas.Hatinya berbisik..
‘Ape la diorang ni,pintu tak tutup.Kalau pencuri masuk ni,senang-senang je.Ni mesti kerja Zura.’
Kaki terus melangkah ke dalam rumah.Salam langsung tidak di hulur.
"Abang,macam mana pun perkara ni kita kena jugak beritahu kat Isha sebelum majlis perkahwinannya."
Langkah Nurul Farisha Diyana mati di hadapan pintu bilik ibunya.Nasibnya baik kerana pintu itu sedikit tertutup,jadi dia dapat melihat dengan jelas ibu dan ayahnya yang sedang berbicara.Muka mereka tampak sangat serius.Gadis itu terus mendengar.
"Saya tak sanggup nak bagitau Isha.."
"Bang,apa-apa hal pun kita tak boleh sorokkan.Benda ni akan Isha tahu jugak pada hari perkahwinannya walaupun kita tak cakap sekarang.Dia akan jadi lebih malu kalau tahu saat itu jugak."Puan Farayu berkata,nadanya menunjukkan kerisauan.
"Nanti Isha balik saya akan bagitau."kedengaran suara Encik Farid.
"Saya tak dapat nak bayangkan bang.Macam mana kalau Isha tahu yang dia anak luar nikah bang.Mesti dia sangat sedih..."nadanya beserta air mata yang mengalir.
Nurul Farisha Diyana terkedu.Tidak menyangka.Dia terasa lututnya lemah.Air mata mengalir laju.Sungguh dia tidak menyangka.Badannya lemah.Kata-kata ibu dan ayahnya sudah tidak kedengaran di telinga.
‘Aku anak luar nikah?Ya Allah’
Hatinya berbisik lalu air mata bercucuran jatuh ke bumi.
Daun pintu di tolak.Encik Farid terkejut.Puan Farayu tergamam.Tiada kata yang zahir dari mereka.Air mata puteri sulungnya sudah cukup menggambarkan apa yang berlaku.Encik Farid bersuara setelah lama diam membisu,manakala Puan Farayu sudah mula menitiskan air mata.
"Isha.."
"Ayah,betul ke apa yang Isha dengar?"Tanya Nurul Farisha Diyana dengan nada yang masih teresak-esak.
Anggukan Encik Farid sudah cukup menghancurkan hatinya.Anggukan lelaki itu bagaikan halilintar yang menghentak kepala.Hatinya bagaikan kaca yang terhempas ke batu.Hancur.


Nurul Farisha Diyana merenung ke luar.Hujan turun dengan lebatnya.Seakan memahami perasaannya tika dan saat itu.Suasana di dalam bas Sani Ekspress itu hanya kedengaran bicara televisyen.Lalu kenangan pahit terimbau di fikiran.
"Isha,sudahlah menangis sayang.Ayah dan ibu mintak maaf.."
"Siapa ayah Isha bu?Macam mana dengan along?adakah along juga seperti Isha?"Bertalu soalan yang ditanyakn dengan suara yang penuh tangisan ketika berada di ruang tamu setelah ditenangkan ibu bapanya.


"Ayah masih ayah Isha.Namun tika itu,kami lagha Isha.Kami lalai,leka..Isha,sebenarnya Mohd Fakrur Daniel ialah abang tiri kamu Isha.Ibu kamu merupakan isteri kedua setelah isteri pertama ayah meninggal dan pada waktu itu ayah sangat tertekan.Tambah pula dengan kehadiran abang kamu yang baru berusia sebulan.Ayah sangat tertekan sehinggalah berjumpa dengan ibu kamu.Dan kami akhirnya dikalahkan hawa nafsu.Selepas itu ayah menikahi ibu kamu dan dua tahun selepas itu,Zura muncul di dunia ini.."
Seribu kebenaran yang sememangnya pahit itu terbongkar akhirnya.Kata-kata Encik Farid penuh kekesalan.Puan Farayu hanya mendiamkan diri sejak tadi.Tiada kata yang terkeluar lagi dari mulut Nurul Farisha Diyana.Dia buntu.Dia bingung.Semua soalan yang hendak ditanya seolah-olah tersekat di kerongkong.Tiada kata.Tiada bicara.
Akhirnya keputusan di buat.Dia tahu,dia harus menenangkan diri dahulu di saat-saat ini.Dia tidak bisa menghadapi situasi ini lagi.Dia harus bersendirian.Mesti!


Tuk!Tuk!Tuk!
Pintu dibuka.Melinda terkejut.
"Isha,asal ko ni?Kata nak balik kampung seminggu.Ha,ni ape kes?Kan baru semalam kitorang hantar ko balik.Tup-tup malam ni ada kat sini balik.Hey bila sampai ni?"Tanya Melinda bertalu-talu kehairanan apabila melihat Nurul Farisha Diyana tercegat di depan pintu bilik mereka.
Tanpa sebarang bicara, Nurul Farisha Diyana terus memeluk rakannya itu lalu menangis.Setelah ditenangkan Melinda,gadis itu menceritakan semuanya.Melinda terlopong.Namun dia lebih banyak memberikan nasihat dan motivasi kepada gadis itu.
Malam itu Nurul Farisha Diyana tidak dapat melelapkan mata setelah puas dicuba.Lalu dicoretkan sesuatu.
Diari merah jambu di buka..
1 DISEMBER,
Tarikh itu.Tarikh yang menghancurkan hati ku.Tarikh yang tidak akan sesekali aku lupakan.Tarikh yang ku rasa telah meragut kebahagian hatiku.Tarikh yang terlerainya sebuah kebenaran yang sememangnya pahit untuk ku telan.
Tidak pernah terbayang di fikiran akan semua yang berlaku ini Ya Allah,apakah ini ujian yang Kau turukan kepada hamba..?Mengapa mesti semua ini berlaku?
Aku anak luar nikah!Nurul Farisha Diyana,kau anak haram!Kau tidak suci!Berat sungguh rasanya dugaan ini.Seakan tidak tergalas di bahu ini.Tabahkan lah hati ini.Hilangkanlah perasaan ini.Sungguh,tiada kata yang terzahir selain kekecewaan,kesedihan dan kepedihan hati.
Bagaimana harus aku berdepan dengan semua ini?Bagaimana????Hendak atau tidak,Irfan mesti diberitahu.Walau apa pun yang akan berlaku selepas ini,aku terima dengan reda.Ya Allah,sesungguhnya aku tahu manusia itu tidak diuji tanpa batas.Kau kuatkan dan tabahkanlah hati ku untuk menghadapi cubaan dan dugaan yang telah Kau turunkan ini.
YaAllah,Kau berikanlah kekuatan kepada hamba-Mu ini
Dan tingkatkanlah keimanan ku ini untuk bersujud pada-Mu,Ya Allah


Pertemuan yang diatur dengan tunang tersayang malam itu telahpun difikirkan masak-masak akan apa yang harus diluahkan.Tengku Irfan Shafiq hadir dengan senyuman dan sejambak bunga ros putih.Nurul Farisha Diyana pula telah menyiapkan dirinya dengan pelbagai kemungkinan yang akan berlaku semenjak seminggu yang lalu.
"Hai Isha,.awak apa khabar?Kenapa saya call asyik mailbox je?"Tanya Tengku Irfan Shafiq lalu duduk berhadapan dengan tunangnya itu.
Gadis yang mengenakan blaus biru muda itu hanya tersenyum kelat.Gadis itu tersenyum dalam kesedihan.
"Em,handset saya rosak."bohong gadis itu.
"Oo,nanti baiki ya.So macam mana dengan mak cik Ayu and pak cik Farid?Doing fine?"Sememangnya jejaka ini sangat rapat dengan ibu bapa Nurul Farisha Diyana setelah beberapa kali bersua muka.
"Mereka sihat walafiat.Irfan,actually I have something to tell you and benda ni mungkin akan mempengaruhi perkahwinan kita and mungkin perasaan you jugak.."Nurul Farisha Diyana berterus terang tanpa berbasa basi.
Tengku Irfan Shafiq kehairanan.Dia keliru dengan kata-kata tunangnya.Dia terdiam membiarkan gadis itu berbicara.Nurul Farisha Diyana pula nekad.Dia tidak akan mengeluarkan air mata di hadapan lelaki itu walaupun setitik.Dia sudahpun melakukan pelbagai persiapan untuk menghadapi tunang tersayang malam itu.Makanan dan minuman yang terhidang langsung tidak disentuh.
"Bukan saya tak nak cakap hal ni awal-awal but saya pun baru tahu last week." Nafas ditarik dalam-dalam.
"Actually,saya seorang anak luar nikah.."akhirnya berjaya juga diucapkan kata-kata yang menghiris kalbunya itu tanpa setitik air mata pun.
"So after this,saya terima apa pun keputusan awak.Sama ada untuk meneruskan ataupun membatalkan perkahwinan kita."
Tengku Irfan Shafiq terdiam sejenak sejurus berkata.
"Isha,you have to know that itu semua bukan salah awak.It’s not your fault.So whatever happen,i still wanna marry you.Saya tak kisah semua tu.Macam mana awak boleh fikir yang saya akan cancal our wedding,Isha?You is my love,my happiness.I’ll never let it go."Sungguh,kata-kata itu lahir dari hati jejaka itu sendiri.Dia sememangnya sangat menyayangi gadis itu melebihi nyawanya sendiri.
Nurul Farisha Diyana tersenyum.Gadis itu menarik nafas lega.Sesungguhnya dia juga tidak sanggup untuk melepaskan Tengku Irfan Shafiq.Tanpa mereka sedari,rupa-rupanya perbualan mereka telahpun didengari Linda,gadis yang tergila-gilakan Tengku Irfan Shafiq secara kebetulan.Linda tersenyum sinis,mengatur pelbagai rancangan jahat di fikiran.


~~

Mohd Ariff Mirzal terdiam mendengar cerita ibunya.Dia tidak menyangka akan semua ini.Dia memberanikan diri menelefon gadis itu untuk memberi perangsang.
"Terima kasih Ariff,Isha dah okey.Thanks again.."Nurul Farisha Diyana mengakhiri perbualan ketika dia masuk ke dalam dewan.Gadis itu sangat terkejut menerima panggilan sepupunya itu.Ternyata Mohd Ariff Mirzal masih mengambil berat pasal dirinya.Disangkanya sepupunya itu sudah tidak sudi berkawan dengannya lagi.
"Nurul Farisha Diyana,ada tetamu nak jumpa."umum Profesor Amran.Semua mata tertumpu ke arahnya.Gadis itu perlahan-lahan bangun dan meninggalkan dewan kuliah itu.
Gadis manis itu kelihatan agak terkejut apabila mendapati tetamu itu ialah Datin Aliya,ibu kepada Tengku Irfan Shafiq.Mereka berjalan ke cafeteria.
"Mak cik ada apa sampai datang nak jumpa saya nie?"berani Nurul Farisha Diyana berkata.Sememangnya dia sedia maklum akan sikap bakal mertuanya itu.Perempuan tua itu sama sekali tidak suka dengan pilihan anaknya namun kerana sikap Tengku Irfan Shafiq yang tetap berkeras,akhirnya dia menerima ,tidak ikhlas.Perempuan tua itu terlalu mementingkan harta dan kedudukan.
"Call me Datin Aliya."Angkuh kedengaran suara perempuan itu seraya menghirup jus tembikainya.
Nurul Farisha Diyana hanya mengangguk-anggukkan kepala.
"Is it true what i’ve heard?That kamu ni anak luar nikah?"
Hanya anggukan yang berjaya di zahirkan.Sungguh dia tidak berdaya berhadapan dengan wanita tua ini.Menatap matanya juga tidak berjaya di lakukan.Apatah bersuara tentang hal itu.
"Huh,I dah cakap dekat Irfan yang you ni bukannya calon yang sesuai dengan dia.Zero.Langsung tak padan.Tapi dia tak dengar.Entah siapa la yang dia nak,latar belakang pun tak jelas"sindir perempuan itu.Nurul Farisha Diyana menangis di dalam hati.Sememangnya dia sangat terasa dengan sindirian itu namun ditabahkan hati untuk menahan air mata.
"Nurul Farisha,I tak kira apa pun yang berlaku but your wedding,cancel.I tak nak ada menantu yang tak jelas latar belakang,nanti apa orang akan cakap.Jatuh standart I,dapat menantu anak haram."
Kata-kata itu bagaikan menikam jantung gadis itu.
"I tak kira but hubungan kamu dengan anak I kena putus jugak.Whatever happen.Noktah.And one more thing,ingat,pesan dekat your parents about wedding tu.I tak nak diorang bersiap-siap lagi."kata Datin Aliya dan terus berlalu meninggalkan Nurul Fariysha Diyana yang mula mengalirkan air mata.Dia tidak peduli akan mata-mata yang melihat dirinya saat itu kerana apa yang dia tahu,dia tidak terlalu tabah untuk semua ini.Dia gagal menahan air mata.Akhirnya,gugur lagi air jernih itu.


Suasana di rumah banglo tiga tingkat milik Dato’ Zikri itu tegang.
"Bu,apa salahnya Isha tu anak luar nikah?Fan sayang dia.."Kata Tengku Irfan Shafiq kepada ibunya yang berada di ruang tamu.
"Hey Irfan,kau jangan nak malukan ibu.Ingat,kau sorang je anak ibu.Ibu nak yang terbaik untuk anak ibu"nada Datin Aliya meninggi.
"Ibu,Isha yang terbaik untuk Fan.."rayu jejaka itu.
"If i said no,it is no Irfan Shafiq.Jangan berani derhaka cakap ibu.Ibu tak nak menantu yang tak tentu latar belakang,malu ibu.Malu.Lagipun apa yang kau tergila-gilakan sangat budak tu hah?Linda tu dah perfect dah.Kau buta ke Fan??"marah Datin Aliya yang berdiri di hadapan anaknya itu.Dato’ Zikri tidak mahu masuk campur kerana bagi dirinya,kebahagiaan anaknya ialah kebahagian dirinya.



"Tiada apa yang hendak dibincangkan.Semuanya jelas.Ibu awak tak boleh terima saya.Dan kita tak boleh teruskan tanpa restu.Irfan,mulai hari ni kita putus ya.Selamat tinggal.Moga awak dapat jodoh yang sesuai.."kata Nurul Farisha Diyana dan terus berlalu.
"Ishaaaa.."jerit Tengku Irfan Shafiq namun jeritannya belum cukup untuk menghalang gadis kesayangannya itu.

~~
"Kak,sabarla.Ni semua dugaan tuhan kak."pujuk Nurul Fazura Dalila ketika kakaknya itu memberitahu mereka semua tentang keretakan hubungannya.Encik Farid yang duduk di atas sofa terdiam.Begitu juga dengan Puan Farayu.
"Sha,jangan putus asa.Kumbang bukan seekor.Ni maknanya Irfan bukan jodoh ko Sha..Lagipun ko menangis air mata darah sekali pun,things happened.Abang harap ko banyakkan solat,solat tahajud ke,biar tenang.."kata Mohd Fakrur Daniel yang terus pulang ke rumah sebaik sahaja dimaklumkan mengenai perkara itu.Nurul Farisha Diyana menangis dalam dakapan ibunya.
"Sha,walaupun abang cuma abang tiri ko tapi tak bermakna abang tak boleh nasihat Sha.Abang sayang Sha and Zura sangat-sangat.Abang faham atas apa yang berlaku pada Sha,mungkin kenyataan itu terlalu pahit dan terlalu berat untuk Sha seorang jadi kita kena berkongsi ya..Tidak timbul pasal anak luar nikah or whatever,yang penting diri kita.."sambung Mohd Fakhrur Daniel menggantikan ayahnya yang kehilangan kata-kata.
Nurul Fazura Dalila pula hanya memerhatikan kakaknya yang kecewa.Timbul perasaan kasihan kepada kakaknya dan tidak kurang juga perasaan meluat kepada Datin Aliya.

Seminggu berada di kampung halaman,jiwa terasa tenang.Minda terasa lapang.Berkali-kali Tengku Irfan Shafiq datang untuk memujuk setelah telefon bimbitnya ditutup namun hatinya sudah pun hancur.Tiada ruang lagi untuk insan itu sungguhpun dia mencintai jejaka itu sepenuh hati.Kesabarannya sudah mencapai tahap maksimum,dia sudah tidak dapat bertahan lagi dengan hinaan dan caciaan yang dilemparkan.

Nurul Farisha Diyana nekad.Tiada lagi air mata yang akan mengalir.Tiada lagi walaupun setitik.Itu janjinya.

Malam itu,mereka sekeluarga menerima kunjungan daripada Puan Norhayati dan Encik Hakimi.Mereka merupakan saudara rapat keluarga itu kerana Puan Norhayati merupakan adik kepada Encik Farid.

"Bang long,kunjungan kami berhajat.."kata Puan Norhayati sebaik sahaja dipersilakan duduk.
Puan Farayu memandang suaminya.Encik Farid tersenyum manis.


Tahajud sudah berkali-kali.Nurul Farisha Diyana yakin dengan kata hati dan petunjuk yang ditunjukkan.Tarikh sudah ditetapkan,iaitu tarikh yang sama dengan apa yang yang telah dirancangkan.Cuma nama pengantin lelaki yang ditukar.Majlis tetap akan berjalan mengikut apa yang direncanakan.



"Sha,betul ke apa yang saya dengar?Perkahwinan itu akan tetap berlangsung tanpa saya?"
"Ya Irfan,itu semua betul.Saya minta maaf.."kata Nurul Farisha Diyana lalu menundukkan wajahnya.Sungguh dia tidak sanggup bertentangan mata dengan jejaka yang dicintainya itu bertahun lamanya.
" Isha,please.Kembalilah dengan saya lagi.."kata Tengku Irfan Shafiq yang sanggup datang ke Terengganu semata-mata untuk memujuk kekasih hatinya itu dan bertemu buat kali terakhir.
"Fan,itu mustahil.Saya tak nak awak jadi derhaka kerana saya,jangan.."
"Tapi Isha,saya sayang awak.Saya tak nak kehilangan awak."
"Jika awak tak nak kehilangan saya then maknanya awak akan kehilangan family awak.Baliklah Irfan,Linda menunggu.Bahagiakan ibu awak,hanya awak la sorang anak dia."kata Nurul Fariysha Diyana sambil menikmati keindahan Tasik Kenyir.Pada hari itu,Tengku Irfan Shafiq telahpun meminta izin keluarga Nurul Farisha Diyana untuk bertemu dengan bekas tunangnya itu.
"Kita tiada jodoh Irfan.Reda la.."tenang gadis itu menuturkan kata.Tengku Irfan Shafiq yang duduk di atas bangku hanya terdiam.Dia tahu kebenaran kata-kata gadis itu.
"Siapa jejaka bertuah itu?Adakah awak mencintainya?"bertalu soalan dilemparkan.
"Cinta boleh dipupuk selepas kahwin Fan.Sungguhpun tika ini cinta saya hanya untuk awak namun itu semua tidak bermakna saya tidak akan cuba untuk mencintainya."
Tengku Irfan Shafiq bangun dan menuju ke arah bekas tunangnya itu.Dia menghulurkan sesuatu.
"Isha,saya tahu awak betul.Kita tiada jodoh.Mungkin ini pertemuan terakhir kita kerana saya akan berangkat ke London seminggu sebelum tarikh perkahwinan itu.Walaupun tiada jodoh antara kita,namun saya nak awak tahu,saya sangat menyayangi awak.Dulu,kini dan selamanya.Dan terimalah ini sebagai tanda kenangan antara kita.."
Nurul Farisha Diyana menyambutnya perlahan.Hadiah itu dibuka.
"Fan,ini terlalu mahal.Saya tak boleh terima."Hadiah itu dihulurkan kembali kepada jejaka di hadapannya itu.
"Isha,itu cincin perkahwinan kita.Saya telah membelinya sebelum hari pertunangan kita lagi.Hadiah ini tidak semahal harga kenangan saya dengan awak.Terimalah.."
Gadis itu kehilangan kata-kata.Dibukanya lagi kotak merah berbentuk hati itu.Ditatapnya sekali lagi.Cincin bertatah berlian itu sangat cantik.Namun dia tidak akan memakai cincin itu kerana pastinya cincin berlian itu akan mengingatkan dirinya kepada insan yang bernama Tengku Irfan Shafiq.Dalam masa yang sama,dia juga tidak tegar untuk menolak hadiah terakhir dari jejaka itu.
Tengku Irfan Shafiq telah membuat keputusan untuk ke London seminggu sebelum tarikh yang dipilhnya bersama dengan Nurul Fariysha Diyana untuk perkahwinan mereka.Namun itu semua sudah terkubur.Dia mahu merawat hatinya yang luka.Tidak sanggup untuk melihat gadis kesayangannya itu bersama lelaki lain.

Majlis perkahwinan berlangsung dengan meriah akhirnya dengan kehadiran rakan-rakan dan juga saudara mara.
~~~~~~~
Diari merah jambu dibuka lagi.

Diary ku,
T iada kata kecewa lagi yang ingin ku coretkan disini.Hanyalah kebahagian yang ingin dilakarkan.Hidupku kini menjadi lebih ceria dengan kehadiran suami tersayang.Terima kasih Ya Allah atas semua ini.
Kehidupan ku menjadi sangat bermakna.Rutin harian ku sudah berubah sama sekali.Aku tidak kisah terpaksa menghabiskan 24 jam di rumah yang serba indah ini.Aku tidak kisah membuat semua kerja-kerja rumah ini sendirian.
Wahai diary,
Kenangan cinta dulu telahku luputkan dari ingatan.Ah,cinta itu tidak kesampaian.Apa yang aku tahu,Irfan telah bertemu jodohnya di Londan.Syukur Alhamdulillah.Oh ya,semalam berlangsungnya majlis perkahwinan abangku.Pengantin perempuannya agak mengejutkan.
Ain Humaira,rakan sekolah ku yang kini menjadi kakak iparku.Manakala Zura sekarang sedang menyambung pelajaran di UIA.Aku sempat berpesan kepadanya agar jangan mencari cinta sebelum mencapai cita-cita.Sebenarnya kata-kata itu harus ku tujukan kepada diriku sendiri.
Sungguh aku terkejut tatkala mendapati Ain Humaira yang akan menjadi kakak iparku.Betapa kecilnya dunia ini.Ain Humaira masih seperti dulu.
Kehidupan menjadi lebih bermakna selepas bergelar isteri.Tambahan pula dengan kandungan yang berusia lima bulan ini.Aku bahagia menjadi isteri kepada seorang lelaki yang bernama Mohd Ariff Mirzal.Lelaki yang merupakan teman sepermainan.Seakan tidak percaya akhirnya lelaki ini yang menjadi jodohku.
Sememangnya aku menyedari,betapa pentingnya restu orang tua untuk mendapat kebahagiaan rumah tangga.Perkahwinan yang dahulu di bina tanpa rasa sayang kini mekar dengan bunga-bunga cinta.Cinta tidak menjamin kebahagiaan hidup.Itulah yang dapat aku belajar melalui pengalaman silamku.
Diary ku,
Hari ni merupakan hari terakhir coretanku.Selepas ini aku berjanji tiada lagi coretan untukmu.Maafkan aku.Sesungguhnya aku telahpun mempunyai tempat untuk menggantikannmu.Aku sudah punyai tempat mengadu,tempat untuk berkongsi susah dan senangku.Tempat itu tidak lain tidak bukan ialah suamiku sendiri.
Terima kasih atas semua ini.Terima kasih kerana sudi mendengar semua keluhan hatiku selama ni.Aku akan menyimpanmu di dalam almariku selepas ini.
Aku berjanji kepada diriku untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan yang taat kepada suamiku.Serta aku ingin menjadi ibu yang sempurna kepada anak-anakku.

Ya Tuhan,terima kasih atas kebahagiaan yang Engkau limpahkan ini.

Diari ditutup untuk selamanya.

Beberapa bulan kemudian,
"Abangg..."jerit Nurul Farisha Diyana ketika terkejut dari lena.Suaminya kelihatan panik.
"Dah nak bersalin ke Sha?Macam mana ni?"Dalam situasi yang panik itu,Mohd Ariff Mirzal segera mengangkat isterinya ke dalam kereta.
"Sabar kejapp,dah nak sampai ni.."cemas suara Mohd Ariff Mirzal.
Mohd Ariff Mirzal terus menelefon ahli keluarga.Mereka semua menunggu dengan penuh debaran terutamanya jejaka yang bakal bergelar ayah itu.
Azan Subuh berkumandang,sejurus selepas itu keluar seorang doktor.
"Tahniah Encik Ariff,bayi lelaki.Encik Ariff boleh masuk dulu,yang lain-lain boleh tunggu sebentar"kata doctor perempuan yang baru sahaja keluar dari bilik bersalin itu.
Mohd Ariff Mirzal tersenyum.
"Syukur.."kedengaran suara ibu dan ayahnya,juga turut bersama keluarga mertuanya.
Mohd Ariff Mirzal mendukung anaknya itu.Nurul Fariysha Diyana tersenyum melihat gelagat suaminya.Lelaki itu segera melaungkan azan di telinga bayi lelaki itu.
"Terima kasih Sha.Hari ni lahirnya putera sulung kita."bisik Mohd Ariff Mirzal di telinga isterinya.
"Abang,hari ni berapa hari bulan?"
"1 Disember..
posted by Penulisan2u @ 5:21 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
98 Comments:
  • At 15/11/09 2:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln criter dah best..tp klu x sure dengan pnggunaan english..xyah gune larr..janggal sgt bunyinya..pas2 klu blh jgn ltak nme pnjg b'kali-kali..ade typing error..mayb t'slh nme..klu blh skali jew gne nme pnjg tu...pas2 gne nme pendek je(nme pggln)...n lastly p'bndgn mke watak dgn mke artis yg t'lmpau byk membosankan..kan seronok klu crite iras muka dia scr bit detail n not compared wif singer or actor~

    -aku yg x smpurna-

     

  • At 15/11/09 8:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nama tu over sgt..
    tak yah la over2

     

  • At 16/11/09 12:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm..setuju dgn aku yg x sempurna..name yg pnjg kadang2 boleh mengelirukan pembaca..

    btw..nice story..tp sgt kesian kt irfan..hopefully boleh buat smbgn watak irfan di london.

    =)

     

  • At 16/11/09 10:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    JALAN CERITA YANG BAIK...

    SAFFIYA

     

  • At 17/11/09 5:04 PTG, Blogger SyUhAdA said…

    gud story...
    nice job....
    tp stuju ngn ak x smpurna...
    truskn brkarya...

     

  • At 17/11/09 6:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bezz.....
    cinta x semestinya memiliki...

     

  • At 18/11/09 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa fungsinya prolog di ats tu....?
    nampk cm xde kaitan lgsg pun
    setuju,jgn gne nama over sgt...
    gud jobe...cuma byk yg perlu diperbaiki
    ~destiny_horrorgurlz@yahoo.com.my~

     

  • At 18/11/09 5:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yup pening kpala,nma tak pyahlh ovr.

     

  • At 19/11/09 2:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy pemint nvl dn cerpn, biasenye klu sy bc,ssuatu pnulisan mkin lm sy bc, mkin sy khusyuk. rse seolh sy yg brada dlm cte tu.wlupn pnulisan tu pnjg, sy snggp hbiskn. tp pnulisan dats ni,mbwtkn fokus pd pmbcaan sy hilng scra tiba2, xth kmn prasan sy hilg.dsni mgmbrkn krya dats ggl mnrik mnyntuh prasaan,dn emosi sy bgtu jg pmbc diluar sn.dlm sesbuah pnulisan elemen2 sperti prasan sdh, gembira,tkt @ sbgainya prlu dtnjolkn, spy nmpk jln crita y sbnr, dn pmbca tdk mrasa bosan.

    pndngan ikls:
    ustz miey-kist

     

  • At 19/11/09 5:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape kebende ni?
    cite cm robot
    xde hati nk bace abis :(

     

  • At 19/11/09 6:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penulisan y bgus....
    truskan usaha penulis...

    n0r_1804

     

  • At 20/11/09 9:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy thu spe yg tulis ni...
    sori,xsmpat bace ^^

     

  • At 22/11/09 5:53 PTG, Anonymous lieyza said…

    salam..
    mmg tol komn2 d ats 2..
    crta pnjg but xmnyth prsaan..
    sye pn twr ati nk bce..

    anyway..good job,mybe leh wak yg lbih baik..
    thanks..

     

  • At 22/11/09 7:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduh..over giler name tuu..tak yah la over..buat peningkan pembaca je la penulis

     

  • At 1/12/09 11:30 PG, Anonymous fhj said…

    sy tunggu 1 disember nk baca
    ingatkan boombastik

    tp okla
    betul la
    nama jgn over sgt
    x semua org ada nama pnjg2

     

  • At 1/12/09 1:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ahah..! Tepat 1 disember. Mmg sesuai tarikh n tajuk citer nih. Nk kritik cket nih. Asal nme panjang2 sume. Nurul Farisha Diyana. Kalo tulis Farisha je kan bole jimat mase cket nk bace. Nk susah2 kenape..? Harap bole cube lg next time..! Sy x abis bace pon citer nih. Tawar ati dah..

     

  • At 3/12/09 1:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boring la..takda ati nak abiskan citer ni.nma pnjg sgt..watak pun rmai ngat & xdak kaitan.

     

  • At 3/12/09 3:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte neh na ala2 nvl bicara hati jea ..btw ,try lg penulisan y bgus ek ...

     

  • At 4/12/09 11:07 PG, Blogger ~Siti Fatimah~ said…

    hye..mgg nak jemput pada sesiapa yg berminat mambaca nOvel berbentuk CINTA DAN SUSPEN..Please jOin my bLog..Terima kasih :)

     

  • At 11/12/09 7:19 PTG, Blogger elani said…

    salam..
    bdk ss ek...hik..hik...hik...
    wow..sure karangan a , kan...
    cerita panjang sgt lah...
    kenapa x buat sikit2..n jadikan novel...
    baru tak pening ckit...
    anyway..gud luck..there's still room for improvement..

     

  • At 12/12/09 5:28 PTG, Blogger "starlover" said…

    panjangnye cerita. nama yang digunakan panjang sangat, rasanya tak perlu ditaip berkali-kali kot =)

    tapi mmg cantik nama tu. um, agak bosan dan meleret. tak tahu kenapa, tapi xde hati nak habiskan baca.

    anyway, good luck =)

     

  • At 13/12/09 1:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1 disember, tertarik dgn tajuknye..
    1 dis byk menyimpn kenangan for me..huhu

    nice story..good luck yer

     

  • At 15/12/09 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nme wtak sorg2 dlm stry nie bknnye pndk...
    so,x yah lah ulang bnyk2 kali...
    ckup skdar nme panggilan dah la...
    ape2 pn,cite nie best...
    gud luck to pnulis...(",)

     

  • At 22/12/09 11:08 PG, Anonymous niekie said…

    Jalan cerita menarik, tp sekiranya penulis tidak menggunakan artis sbg gambaran watak sebaliknya menjelaskan ciri2 watak pasti ianya akn menjadi lbh menarik. keep up the good work... ^_^

     

  • At 26/12/09 8:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lahh jgak ceritanya....
    gud luck....

     

  • At 6/1/10 4:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak citer ni..meruntun jiwa gak..huhu..
    harap lhr krya yg lg menarik nnt..gd luck....

     

  • At 27/1/10 5:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku xbaca pon aku print je hehe.. dh tgk komen ok2 hope btl2 ok la..

     

  • At 22/2/10 12:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best.....gud job

     

  • At 26/2/10 4:02 PTG, Blogger akuxskema said…

    salam...nme n cite ney njang cgt....klo ley jgn lew gne nme pnjang2 stia wk2...jnuh nk mbce....prolog dye best...wt aty trtarik nk bce...x ble da bce...x fhm......mcm xdew kne mngene ngn prolog dye.....nice try...

     

  • At 15/3/10 3:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuhh...pjg giler name watak2 tu..pening nk bca...

     

  • At 28/3/10 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la 2 kan dpt 8a. mst la karangan panjang..

     

  • At 13/4/10 2:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    you is=you are

    btw,gd job,,

    keep it up..

     

  • At 13/4/10 2:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gd job..

    gd luck..

    plez improve ur english..

     

  • At 5/5/10 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    serius bosan

     

  • At 12/5/10 2:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok2 je..
    btol 2 pe motif ltak nme pnjg2..
    penat nk bce..
    tp gud try...
    :)

     

  • At 24/5/10 11:08 PG, Anonymous syasya said…

    cite ni best
    tapi penggunaan nama tu yg x betol
    klu ayat 1 nama panjang
    ayat2 nama pendek ok?

     

  • At 27/5/10 11:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm...sye sokong semua yg komen
    tp jgn putus asa utk berkarya
    ini merupakan tangga utk berjaya
    menerima kritikan seadanya..gud luck!

    ~lovely nur~

     

  • At 30/5/10 9:34 PTG, Anonymous nara deyla said…

    teruskn bkarya,.tp ade skit klmhn dgn nme yg pnjg,..sokong aku yg xsempurna,.:)

     

  • At 1/6/10 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm..mmg nama pnjg sgt..
    ulang bnyk kali..
    rasa pening kepala sbb ulang nama pnjg2..
    but, terus kn berkarya..-))

     

  • At 7/6/10 1:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....wlaupn nme pnjg2,korg kna fkus la...
    hehe gud try....
    truskn berkarya!

     

  • At 18/6/10 9:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    stuju ngn ak x smprna..
    tp ctenye ble thn laa.....

     

  • At 11/7/10 11:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm,,,best pe citer ni....btw,,pmbuat crpen ni leh la wat yg lagi trbaik slpas ni...

    -lovaholic-

     

  • At 14/7/10 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni ok ape.. kamu2 semua kena ingt tau,,bkn senang orang nk berkarya..
    tp,ade betul jgk komen2 di ats. psl nama tu..
    jln cerita okla.. tp maybe agk berjela dsbbkn ini adalah cerpen.

    so,anda kna la ingt org2 yg meng-klik butang 'cerpen' ni,biasanya dye mls nk bca pnjg2. lau ley bsbr cm sy ni,xpela kot.. hehe.
    neway,,gud job! teruskn berkrya k..=)

    -A.N.A-

     

  • At 4/8/10 12:58 PTG, Blogger Wawa Zolkepli said…

    hye.
    1stly wawa ucap congrats sbb berkarya sepenuh hati.
    cuma kadang2 karya kite xdpt puaskan hati pembaca kan.
    its owkay, bnde ney leyh diperbaiki.
    wawa rase cukup sekadar dlm 2000 patah perkataan jer,xpyh pjg sgt. ade sbb lar npe nme die 'CERPEN'>CERita PENdek.

    smoga berjaya owkeh?
    =)

     

  • At 5/8/10 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adesss..panjang sgt name2 watak nieyh.. name pon dekat2 jek.. aku bace seteng jek pastuh xmampu da.. pening dol.. nway gudjob..

     

  • At 15/9/10 11:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    N0T BAD LARHH... KEEP IT UP..
    WELL DONE...!!!

     

  • At 24/10/10 1:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suka citer ni.. tp napa nama watak panjang sgt... lg2 bila bndingkan ngan muka artis... isk2... tp pape pun good job.

     

  • At 14/11/10 4:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita agk best,,,, menrik jln crta tu.. tp nama watak terlalu panjg.. nama watak x byk beza... ssh nk fhm... hehe.. kne bce 2kali kat nme tu.. heheheh.... but nice job.... gud luck....
    Jodoh di tangan Allah... kesimpulan cite nie.. heheh

     

  • At 18/11/10 2:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1 dis...
    sy t'trk nk bce coz bufday sy tp
    mkn lme sy bce mkn bosan la..tp abiz la jgk bce...
    hrp dpt buat lby baik n lby menarik lg...
    btw good jobs..
    truskn b'karya..=)

     

  • At 19/11/10 10:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1.ok la..
    2.nama panjang sgt..letih nk baca lau pnjg2
    3.sory la..aku baca separuh je trus stop baca sbb boring la..
    4.nape byk sgt watak..pening...

     

  • At 20/11/10 5:31 PTG, Anonymous limbai(sbh) said…

    Citer tg tramat3 beslah wat saye.ini coz aku kwin tarikh yg sama.danbhgia smpai skrng(4thn)

     

  • At 23/11/10 11:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh than gk r cter nie...tp ur english tu...sy xbleh bygkn lau watak lm cter nie bckp dgn english yg ntah ape2 nie..

     

  • At 28/11/10 12:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yup..ckp english..amat xley bla..xbesh ar gtoo..huhuhu....

     

  • At 28/11/10 8:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes la..kn bes lau wt novel...p english 2 n jgn la gne nme pnjg..gne nme pnggilan....

     

  • At 2/12/10 3:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    since im the reader,s0 can i juz honest to u ?.,
    oke la cite nih.,
    sye s0kong sume2 cmmnt kat atas tuh,.
    nme pnjg nk mati..>dizzy<
    cite yg pnjg..pdhal cerpen..
    p oke la..
    cbe ag.,

    BBASYA!! A JA A JA!!!!!

     

  • At 4/12/10 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    god job..truskn usaha lgi!!!!!!!

     

  • At 5/12/10 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.......

     

  • At 9/12/10 8:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie best
    sbb nama dalam karya ne sma ngan aku..
    aku nama ayu n my boy nama farid..
    aku baca citer sambil gelak sebab mcm mna cite nie leh sama ngan aku...
    ag stu gabungan aku ngan boy aku FARYU, tp kt sne FARAYU,
    aku tersenyum sendirian..
    apa2 pun.. nice job.
    - FARYU forever n ever-

     

  • At 10/12/10 2:02 PG, Anonymous fiza said…

    citer dah bagus tapi sila berhati2 dengan peggunaan ayat truskan berkarya..

     

  • At 15/12/10 12:38 PG, Blogger PiScEs GuRlz said…

    good job writer..
    good luck in your other stories..
    'jodoh, ajal, maut di tangan tuhan..'
    dalam apa jua keadaan..family must come first..

     

  • At 21/12/10 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita knak2..

     

  • At 21/12/10 3:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha...
    siap mke leh ala2 artis gtu..
    n name pnjg benor...
    prolog kt ats xde motif..
    cbe ag...

     

  • At 30/12/10 9:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hem..boring gile..xde ht nk bce..nme pnjg sgt..xde feeling lngsung

     

  • At 2/1/11 5:09 PTG, Blogger arifa ubaidillah said…

    1)Penggunaan nama panjang tu trend penulis sekarang kot, cam glamor sket.
    2)Cuma jujurnya la, bila baca cerita ni macam pernah baca novel berkaitan plak. 1,yang watak anak luar nikah couple dgn anak dato' di universiti. pastu ending cam cerita yang wataknya tengku dengan orang biasa. dapat baby. mmg happy ending tu biasa. hamba pun mungkin buat cerita happy ending

     

  • At 4/1/11 1:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ok..
    tp, nama watak2 tu terlalu panjang..
    boring baca nama ja..
    bglah nama pendek jer..ataupun nama panggilan..
    taulah.. penulis nak nama glamour..
    tp berpada2lah.
    jgn biarkkan pembaca rasa bosan

     

  • At 7/1/11 4:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    u got to improve your english..btw,its a nice story..

     

  • At 9/1/11 3:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    sume yg komen mesti komen pasai nama tu pjg sgt and over la.. bla.. bla..
    so, skrg nk komen lain skit.
    novel slalunya mesti cite pasai org yg perfect, mcm pandi, cntik n baik. semua nie dh bosan la. lagi2 bila sume watak dlm novel perfect.. x semua manusia perfectkn.. so.. lpas nie harap bule la bt novel yg logik n berkisar pasai kehidupan sebenar manusia. tu ja kot.

     

  • At 11/1/11 1:22 PTG, Blogger adioscinta said…

    okeh ape citeny..biar laa ape pn yg mrk ckp tp sy sk dgn story nie...gud job!!

     

  • At 20/1/11 12:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cerita ade..
    tp membosan kan..
    stuju,name jgn pnjg2..
    ceritenye cm sinopsis je.. tau2 dah pristwe sterusnye..
    bolah perbaiki lg..
    gud luck!

     

  • At 15/2/11 3:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tajuk dia buat saya tertarik tuk baca.
    1 Disember remind me to sumbody...
    but ye lah cerita dia meleret sgt..
    perlu dperbaiki lagi :)

     

  • At 18/2/11 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...ceita ni sgt bez...eventhough alittle bit sad..n more craziest...
    but then...ade sumtin weirdin tiz story...bout ank luar nikah...still bole dibintikan by her father?
    then...kenape mostly novels mesty nk yg perfect?like chantek,smart,mewah,as perfect as above...tak bes...
    urm..nyway it enjoyed myself...
    regards,
    -siti sara-

     

  • At 6/3/11 5:44 PG, Anonymous Irel Wani Izzat said…

    ok larh..
    cmew xdpt selami sgt watak2 2..
    mcm kurang garam sket..
    papepon,goodjob k

     

  • At 25/3/11 2:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedikit boring tp ok la jugak....hmmmm

     

  • At 19/4/11 10:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    krg menarik la..
    by the way good trying...

     

  • At 3/6/11 11:12 PTG, Blogger mira . said…

    1dec .my birthday and know what,this cerpen ,gorgeous ! :)

     

  • At 22/6/11 3:28 PTG, Anonymous fatinfarah said…

    1st dec..my bufday..hahahaha

     

  • At 4/7/11 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x bes bce g sbb pening ngn name....nurul nadia farisya? nurul farisya dayana?tengku irfan mirzal?tengku irfan shafiq?hadoi//....:<
    <<<>>>

     

  • At 25/7/11 3:39 PTG, Anonymous ekinarrif said…

    xperlu kot nk speking2.. melayu suda ~~~~

     

  • At 2/9/11 9:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok,jerk.

    cme ble nk wt prbualn npe x nk slang2 sket.
    ckit mte sye!

    Trlebehhh,sudi~^~`

     

  • At 8/9/11 10:55 PG, Blogger Cik Syazana Othman said…

    watak dan tempat x berkembang sangat.. adik kahwin dgn sepupu, abg kahwin dgn kawan baik adik, UM , UIA , boleh dimurnikan lagi..

     

  • At 11/9/11 10:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice..tp meleret...:)

     

  • At 5/10/11 7:25 PTG, Anonymous adamia said…

    Nama watak panjang sangat sampai kadang2 penulis pun confius n tersalah nama.
    jalan cerita terlalu panjang
    letih membacanya....

     

  • At 11/10/11 2:12 PTG, Blogger peahc0m0t said…

    jalan cite dia best. tapi penggunaan nama 2 pjg sgt... next time pakai nama pendek2 je.nanti sempat la nk check balik. penggunaan bahasa english, kalu x bape pasti, elakkan k..
    chayok2

     

  • At 3/12/11 12:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita mmg best..tp klo bole jan la asyik duk ulang nm,,dah tue nm panjang gi...heh

     

  • At 21/12/11 5:05 PG, Blogger Nur Anisah said…

    setuju dgn yg x sempurna .
    ngeee , saya skip-2 bc sbb tulisan dia buat saya skit mata ==

     

  • At 27/1/12 11:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie.. n rse nyer penulis die mesti budak skul ss...

     

  • At 2/2/12 1:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la.. gud job... mule2 penin.. pas tu baru ley layan...

     

  • At 2/2/12 1:26 PG, Blogger ~~rindu kamu~~ said…

    nice story..nak melelh gak air mata..

     

  • At 2/2/12 12:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em i think this story very interesting..
    hanya yg pernah mengalami shj yg dpt menghayatinye..

     

  • At 15/5/12 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    XFAHAM DAN XDE MOOD LGSONG NK BACE.....PENING PALE D WATNYE.....

     

  • At 20/5/12 12:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    1 disember besday saya..heee

     

  • At 17/6/12 3:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya pelik dengan kisah forum tu. macam takda kaitan. apa2pun teruskan usaha =)

     

  • At 19/9/12 2:06 PG, Anonymous Orang muda said…

    Good try.
    Maaf klau kata2 saya menyinggung hati penulis.
    Slalunye, saya menghayati setiap watak yang ada.
    Tp, kali ini, seperti saya membaca sebuah teks kosong.
    Prolog lansung tidak kena mengena.
    Nama watak seperti Nurul FarIsha Diyana.
    Dalam cerita ini, rakan2nya memannggil dia Isha kan?
    So, lagi bagus gune Isha . Membazir masa.
    Kemudian, terdapat sedikit 'grammar mistake' dalam cerita ini.
    So, improve your grammar.
    Lagi satu. Masukkan perasaan yang lebih mendalam.

    Saya bersetuju dengan semua pendapat di sini..
    Maaf kalau pendapat saya membuat anda berasa marah atau geram.
    Saya hanya mampu mengulas sedikit.
    Yang lain, sebaiknya penulis tanya pada pembaca lain,

    Sekian, terima kasih.

     

  • At 29/9/12 12:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita dah best da..tp mcm org rmai ckp, please mind your grammar..bukn nk jd grammar nazi, tp bnde tu cm jtuhkn mood nk bce je..sorry..:)
    ape2 pun best laa..

     

  • At 13/10/12 1:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam.

    Jalan cerita dah okey, but there's a few things that need improvement.
    1. nama yang panjang dan hampir serupa.kalau boleh guna nama panggilan yang lebih ringkas dan mudah untuk dibaca.

    2. dialog terlalu sedikit dalam cerpen ini, menjadikan cerpen ini agak membosakan unuk dibaca.

    3. penerangan terlalu ringkas sehingga menyukarkan saya untuk memahami cerpen ini.

    4. Perbandingan watak dan artis terlalu banyak, cukuplah sekadar seorang

    5. your english really need an improvement.

    keep it up. you still can fix those mistake.that's all. thanks for the story.

     

  • At 19/2/13 6:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I am really enjoying the theme/design of your site.
    Do you ever run into any browser compatibility issues?
    A number of my blog visitors have complained about
    my site not working correctly in Explorer but looks great in Firefox.
    Do you have any tips to help fix this issue?

    Review my weblog; followersempire.com

     

  • At 21/2/13 9:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I am really impressed with your writing skills and also with the format on your blog.
    Is this a paid topic or did you customize it yourself?
    Either way keep up the nice quality writing, it's rare to see a nice weblog like this one nowadays..

    Feel free to visit my homepage :: increase followers on twitter
    my webpage > buy twitter followers for cheap

     

  • At 21/2/13 11:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    I know this website presents quality based articles or
    reviews and additional stuff, is there any other site which gives these kinds
    of information in quality?

    Here is my web site ... aaa fx

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group