BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Beda Tipis
Nama Pena : Fadly Usman

Cinta, mendengar kata itu saja rasanya bikin hati ini berdebar, jantung berdegup kencang, dan banyak lagi keanehan terjadi karena satu alasan, yaitu cinta. Hari itu terjadi diskusi aneh di kelas yang aneh juga. Mendiskusikan perkara yang tidak rasional di kelas yang sangat rasional, mendiskusikan perkara cinta di kelas matematika.

Sesi debat di kelas dirancang sangat unik, sayap kanan untuk rasa mencintai, dan sayap kiri untuk rasa dicintai. "Wuuuuu, Agus mah jomblo sejati, mana mungkin dicintai, kecuali sama Miss Jubel doang", Romdhon cerita fakta tentang Agus, tapi dijawab santai oleh Agus, "hey men, mungkin hari ini aku memang belum dincintai dengan tulus, tapi aku sudah sering banget ngerasain yang namanya mencintai, cinta itu indah, bikin hangat di dada, kalian semua nggak akan paham deh, aku sampe lumutan karena terlalu sering mencintai". Hua ha ha ha ha ... gelak tawa di kelas pasti bikin bingung Pak Cecep, pelajaran matematika koq bisa ketawa-ketiwi, "class ... class ..., coba deh, di sini kita bebas saling berpendapat, tapi jangan saling menjelek-jelekkan pendapat temen kita, sesama orang jelek itu harusnya rukun, jangan saling hina, nggak saling menghina aja sudah tampak terhina, jadi saya mohon kita diskusinya yang sehat wal afiat, dan gak boleh saling menjatuhkan", kelas kembali ramai setelah dimoderatori oleh Pak Doel.

"OK, sayap kanan silahkan cerita tentang mencintai, konsep tentang rasa mencintai gak bisa keluar dengan sendirinya, tapi biasanya pengalaman pribadi orang per orang, siapa yang mau mulai duluan", Pak Doel coba menjadi moderator yang baik dan benar, kemudian Fahmi mengacungkan tangannya, "mencintai itu lebih berharga dari dicintai, semua bisa kita lakukan untuk mencintai, tetapi kalau dicintai, posisinya hanya sebagai ’korban’, kadang kita sama sekali nggak tau kalau sedeng ada yang suka sama kita, tapi kalau mencintai, kita tau banget siapa yang kita cintai, kenapa kita bisa mencintai, dan sebagainya, jadi mencintai itu lebih keren, cool men, cool banget ...". Waaaw, menusuk kalbu deh, "lalu ada tanggapan dari sayap kiri?", Mustain sebagai wakil sayap kiri mulai panas, "sebenernya saya suka dengen penjelasan Fahmi, tapi in this case posisi saya ada di sayap kiri, jadi saya akan mengeluarkan ilmu kanuragan saya yang berkenaan dengan rasa dicintai, em .. menurut saya sih, dicintai itu asyik juga, apa lagi kalau sampai gayung bersambut, sama-sama mencintai dan sama-sama dicintai, jadi nggak bertepuk sebelah tangan, tapi kalau kebetulan terpaksa harus dicintai saja dan kita tidak bisa membalas dengan mencintai, wah ... saya yang tampan ini sering banget ngerasain yang seperti itu", Hua .. ha .. ha ... kelas tidak terima kalau ada yang mengaku tampan, "hoey, yang paling tampan se jubel raya ini hanya Pak Nuruddin doang, jangan berani-berani ambil jabatan orang lain dong", komentar Saychu memecah konsentrasi Mustain yang sedang jadi orang tampan, lalu Mustain melanjutkan penjelasannya, "ehem, aku lanjutin yah ... jadi sebagai orang yang dicintai, mungkin kita bisa jadi salah tingkah juga karenanya, apalagi jika yang suka sama kita itu nilainya di atas 7, tapi hati ini gak bisa dipaksa untuk membalas cinta, ini perkara yang sulit, nggak rasional, jadi kenapa harus paksakan diri untuk mencintai", kemudian Agus membantah argumentasi Mustain, "eh, tega ya kamu mengabaikan cintanya orang lain, cinta itu anugrah, kalau kebetulan kamu dicintai orang trus kamu gak punya rasa, kasih ke aku aja, aku kan masih kosong, siapa saja layak jadi permaisuriku, asalkan dia mau mencintai aku setulus hatinya, maka pasti cintanya akan kubalas 70x lebih banyak, pokonya lebih-lebih deh ... bumi bisa ku gali, lautan api akan ku sebrangi, bahkan jika dia inginkan urat di jantungku, langsung akan aku belah dada ini di hadapannya, dan akan aku serahkan langsung padanya", yeeeeek, anak-anak melontarkan sumpah serapah pada Agus karena jijik dengan penjelasannya yang begitu tulus.

Argumentasi dan penjelasan dari sayap kiri maupun sayap kanan begitu menarik, tetapi bagaimana pandangan Pak Doel tentang mencintai dan dicintai, "em, karena posisi saya di tengah jadi saya akan menjelaskan yang ditengah-tengah juga, tidak memegang rasa mencintai ataupun rasa untuk dicintai, begini ... hati itu punya satu ruang, kalau sudah terisi maka ruang itu menjadi penuh dan tidak bisa diisi dengan cinta lain", seisi kelas konsentrasi penuh memperhatikan, kemudian Pak Doel melanjutkan penjelasannya, "kalau kita sudah mencintai dunia, maka kita akan sulit untuk mencintai akherat ... yang terjadi adalah opsi, kita harus bisa mengambil keputusan yang terbaik, apa yang akan kita pilih, mencintai akherat atau mencintai perkara yang sebentar lagi akan kita tinggalkan".

Anak-anak merasa kurang puas dengan penjelasan Pak Doel, "Pak, koq cerita tentang cintanya jadi begitu sih, memangnya gak pernah punya rasa itu? Ini tentang cintai makhluk yang paling nggak rasional, ini tentang gadis-gadis yang suka bikin kita sebel itu ... bagaimana Pak". Pak Doel menghardik pendapat muridnya, "jangan pernah menyalahkan wanita, mereka itu bukan makhluk yang menyebalkan tapi … sering bikin BT", kirain mau ngomong apaan, tapi pendapat pak Doel langsung di-iya-kan oleh hampir seluruh kelas, kecuali oleh mereka yang belum bisa merasakan rasa cinta, atau memang belum akil baligh. "maksudnya bagaimana, Pak?", lalu Pak Doel melanjutkan penjelasannya, "begini, mereka itu memang tercipta untuk melengkapi kekurangan kita, kalau nanti sebagai laki-laki sejati lalu kalian mencari uang, mencari nafkah untuk keluarga, maka merekalah yang bertugas untuk menghabiskan uang kita", Ha ... ha ... ha ... anak-anak tertawa lepas, "itu bahasa kita para lelaki, tapi bahasa halusnya begini, mereka bertugas untuk mengatur keuangan di rumah tangga kita ... begitu". Yusuf kurang puas dengan istilah BT pada para gadis pujaan hatinya, "trus, tentang cewek-cewek yang bikin BT itu maksudnya apa Pak? Emang bikin BT beneran?", "Nah, gitu … gak ngerti sesuatu, tanya dong … BT itu artinya Bikin Terenyuh, mereka itu lemah jadi kita yang tercipta lebih kuat harus melindungi, mereka itu manja, kita yang gagah berani, kasar dan rada-rada brutal bisa dinetralisir prilakunya oleh kelembutan mereka, mereka itu detail dan teliti, sedangkan kita itu nggak teratur urusin perkara kecil yang sering bikin kita gampang marah, jadi kesimpulannya mereka itu betul-betul melengkapi hidup ... itu bagi yang mau hidup normal", semua mata langsung memandang ke arah Ahmad, Ahmad merasa sedang diamati oleh penduduk kelas, "apa pada liatin aku, gini-gini aku juga normal ... Fuad, mari sini sayangku", semua kelas tertawa dengan tingkah kocak Ahmad, sedangkan Fuad langsung melarikan diri ke luar kelas.

Seusai diskusi itu, pembicaraan masih dilanjutkan, tetapi pada kelompok-kelompok kecil, ada yang di pinggir kolam, depan teras musholah, di dalam kamar asrama, di bawah rerindang pohon, dan banyak lagi.

Majelis Pak Doel menjadi tumpuan kelompok santri yang masih penasaran, "menurut Bapak, enak dicintai atau mencintai?", Pak Doel coba menjawab, "emmm, keduanya beda tipis, bisa saja kita mati-matian mencintai, tapi ternyata orang yang kita cintai nggak punya rasa sama sekali, itu namanya cinta kelapa, kita ada rasa cinta, orang yang kita cinta nggak kenapa-kenapa, gak punya rasa", santri dalam majelis saling pandang dan terkekeh sampai memegangi perutnya. "iya Pak, males banget deh kalau cinta nggak terbalas, bikin sebel … trus solusinya bagaimana Pak".

Pak Doel menghela nafasnya, "saya punya track record sebagai playboy kampus, dan sebagai playboy saya gak boleh ada rasa", semua merapatkan barisan, semua pengen dapet cerita langsung tentang si playboy kampus, "beneran Pak, koq bisa terjerumus jadi playboy begitu, wah ... harus belajar dari maha guru nih", Agus berkomentar dengan semangat, Mustain menimpali, "Gus, sadar kenapa, walaupun kamu berlagak jadi playboy, siapa juga yang mau sama kamu Gus, ketahuilah wahai Agus yang bertampang standar, kalaupun seluruh stock lelaki di muka bumi telah habis dan hanya tinggal kamu sendirian, maka wanita yang ada di muka bumi ini tidak akan langsung pasrah menerima kamu Gus, mereka semua langsung bunuh diri secara berjama’ah, gak mau jadi istrimu ...". Tawa mereka meledak, tetapi segera berubah khusyu karena menanti kelanjutan cerita dari Pak Doel, sedangkan Agus hanya bisa memendam dongkol yang belum tuntas, "awalnya sih teman kampus mak comblangin dengen cewek se-angkatan, trus ternyata ada yang nggak rela, lalu temen kelompok belajar ada yang nembakin saya, akhirnya saya gak mungkin banget memilih salah satu dari mereka, hanya sekedar teman sih gak apa, tapi kalau harus memilih ... sulit banget, saya pengen banget mereka semua tetap akur sebagai teman, khawatirnya gara-gara memilih salah satu dari mereka, lalu terjadi pertumpahan darah, terjadi permusuhan diantara mereka, kan jadi berabe".

Lalu Saychu bertanya, "koq mereka nekat kejar-kejar Bapak, bagaimana bisa begitu, dan yang paling penting, bagaimana caranya, saya juga mau Pak". Pak Doel tersenyum garing, "semua itu tentu ada alasannya, ya tentu saja karena wajah dong, tapi jika alasan mereka adalah uang, maka mereka akan kecewa, setiap mereka ajakin jalan, sengaja saya nggak mau keluarin duit walaupun satu rupiah, biar mereka jera ngajakin saya jalan, eh ternyata nggak jera juga, kadang saya sengaja diundang ke rumah mereka hanya untuk makan malem, sarapan pagi, dan tentu saja saya harus sebisanya mengatur schedule supaya selalu dapet makan gratis, pernah juga makan malem sampe 3 kali, di tempat yang berbeda ... ya, begini resiko jadi orang keren".

"trus lanjutannya begimana Pak?", Mustain merasa kisah playboy kampus belum tuntas, kemudian Pak Doel melanjutkan ceritanya, "kelanjutannya sebenernya nggak ada, mungkin salah saya juga karena gak ajakin mereka rembukan bareng tentang krisis cinta ini, semua juga ada batasnya, termasuk kesabaran mereka untuk tetap selalu berharap lebih dari saya, dan kondisi ini berlanjut hingga saat rata-rata temen se-angkatan sibuk dengan skripsi mereka masing-masing", Mustain tidak faham apa itu kemudian bertanya, "maksudnya apa pak?", lalu, "itu berarti mereka mengharapkan cinta yang gak mungkin saya berikan sampai 4 tahun, saya gak pernah merasa menggantung cinta yang mereka harapkan, dan disaat itu juga ada yang banting setir ngobral cinta ke siapa saja yang nembakin, lalu ada juga yang jadi sensi, gampang marah bahkan hanya karena urusan kecil seperti pensil ujungnya patah, bisa ngamuk layaknya banteng matador, dan gadis terakhir yang membuat saya terenyuh, dia jadi pemurung, sedih, dan ... saya jadi ikutan sedih, kala itu saat pertama saya ngajakin si wajah murung ngomong, bukan sebagai teman biasa, tetapi bener-bener dari hati ke hati".

"waaaaah, seru tuh ... ini endingnya ya Pak", Agus mulai bersemangat dengan cerita cinta playboy kampus di penghujung, "emmm, nggak juga, saya ajakin dia untuk saling curhat, saya cerita semua tentang saya dan dia juga, ughh cerita-ceritanya betul-betul bikin terenyuh, dia cerita tentang keluarganya yang berantakan, dia sering dipukuli oleh kakaknya, sering diomelin orang-orang serumah, dan memang anaknya lembut banget, sehingga dia selalu jadi korban dan gak berani melawan, itu juga alasan dia suka saya, karena sedikitpun saya gak pernah keluarin kata-kata kasar, walaupun dia punya kebiasaan rada aneh yaitu suka cubitin saya sampe ini tangan merah-merah semua, tapi saya gak pernah marah, selalu saya bales dengan senyum ke dia, dia butuh sosok orang yang perhatian dan peduli, tapi obrolan kami saat itu memang menjadi penghujung perjalanan playboy kampus, dengan terus terang saya bilang kalau saya hanya bisa beri perhatian ke dia sebagai teman, juga sebagai saudara dan tidak bisa lebih". Anak-anak mulai menuju puncak, "koq gitu sih Pak, dia kan sudah pengen banget dengen Bapak, koq gak diterima aja cintanya...", Agus sewot banget karena Pak Doel mengabaikan cinta si gadis pemurung, lalu Pak Doel menjawab, "karena saat itu saya juga butuh cinta sejati, cinta yang sempurna, saat itu saya baru kenal dengan Islam, kenal dengan begitu hebat pengorbanan para Nabi a.s. ajmain dan para sahabat r.hum ajmain untuk meraih cinta dariNya, saat itu saya baru mulai belajar tentang Islam, belajar tentang sholat, tentang sedekah, bahkan berfikir sebagaimana Nabi SAW berfikir, yaitu untuk selamatkan seluruh ummat manusia agar sama-sama masuk ke dalam surgaNya, tempat yang mulia, yang disediakan hanya untuk mereka yang berserah diri, dan saya ingin banget menjadi bagian daripadanya, mari-mari ikut Nabi SAW, taat padaNya, dan mari-mari masuk surga bersama secara berjama’ah".

Akhirnya majelis pencari cinta sejati Pak Doel bubar, Pak Slamet sudah hidupkan mobil anter jemput guru untuk anterin guru-guru balik ke Surabaya, pedal gas bolak-balik diinjak bikin APV meraung-raung, "sudah dulu yah, sudah dijemput nih, ntar lain kali disambung, OK".

Wahai Dzat pemilik khazanah tentang cinta, sebanyak apapun rasa cinta yang aku curahkan untukMu, semua tidak bisa membalas cintaMu padaku. Aku mencintaiMu melebihi cintaku pada diriku sendiri, kesukaanku hanya dalam menyebut namaMu, kecintaanku hanya dalam menjalankan perintahMu, dan dalam ketaatanku, aku hanya mengharapkan keredhoan dariMu saja.

Tidak ada yang pernah tau kalau Pak Doel punya segaris cerita tentang mencintai makhluk terindah, karena memang kisah ini ditutupnya dengan sangat rapat, hanya untuk dirinya saja. Di dalam diary digitalnya dapat dijumpai bait-bait kerinduan tentang cinta sejati, cinta yang juga diizinkan olehNya, cinta yang dapat membawa diri kedalam kesukaanNya, juga untuk menggapai keredhoanNya.

Senyum manis itu, segera akan hilang dari benakku dan matamu yang selalu bersinar, tidak akan pernah terlintas lagi, suara merdu yang selalu menggetarkan hatiku, sungguh ... getar itu akan segera dilupakan.
posted by Penulisan2u @ 5:55 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
79 Comments:
  • At 15/11/09 11:02 PTG, Anonymous zaitackey said…

    ak mmg fail klu bab mbace bhse indo ni.
    pning ak..pas2 paragrph die rpt sgt.
    b'pinau mate,:P
    cte ni pasai pe ha?
    pnulis org indo @ ?

     

  • At 17/11/09 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    booooooooooo :p

     

  • At 17/11/09 10:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dari gaye bhse aq sure org endon..,,,
    sbp aq sllu bce n tgk cte endon..,,
    k la

     

  • At 18/11/09 5:00 PTG, Anonymous teahoney said…

    sy pun tak baca habis cite ni coz tak faham sgt dgn bahasanya. tp, jangan diperlekehkan karya seseorang. currently, a good novelist, good novel, smpai diadaptasikan ke film, n mendpat sambutan ke msia juge bukan ke dr indonesia? eg: ayat2 cinta...
    mungkin bleh translate kot ke bhasa melayu... dun know, just idea..

     

  • At 18/11/09 5:33 PTG, Anonymous atiey's said…

    dcntai dan mencintai adalah 2 perkara y berbeda tp semua orang pasti merasai dan melalui perasaan dicintai dan mencintai..tp lebih enak kok rasa dcintai dr mencintai.

     

  • At 18/11/09 9:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak paham bahasa

     

  • At 20/11/09 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni lebih kepada berunsur nasihat.tapi bagus juga.cerita ni boleh diperbaiki sebab isinya not bad juga.teruskan berkarya....

    -puteri-

     

  • At 22/11/09 11:11 PG, Anonymous blev said…

    saya baru jek bace sekrat..tp da xfaham..sory neh...pepum...gud luck..

     

  • At 6/12/09 3:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku pantang betol org indon nih..hahahaha

     

  • At 7/12/09 2:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    weh apakebende ni????????
    cite ke ape?
    tak paham aku dibuatnya.

     

  • At 7/12/09 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tensen aku bacer citer merapu nih...

     

  • At 9/12/09 6:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urm nak komen gak~
    sedey~
    coz x bley bce abes + x paham cter nie~
    dier nyer paragraph rapat sgt then dier nyer bhase mmg pior indon~
    sowie~
    aku tlis pe yg aku rse jewh~

     

  • At 12/12/09 4:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erkk..
    sory xlarat nk bace bahase nih
    susa seyh nk translate..hmm
    -pminat novel-

     

  • At 14/12/09 3:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x fhm..

     

  • At 17/12/09 10:38 PTG, Anonymous wiah-0302- said…

    hmm..mujur fham jgak skit22..
    hehe...tpi kan..citer nie..
    byk ke arah nasiaht cinta la..
    tu je ak fham...hehhe
    dicintai dan mencintai.....
    gud luck penulis...
    tpi please tukar base tu....ssah skit nk bce..

     

  • At 22/12/09 11:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe..aku bce tajuk n komen jer..

     

  • At 24/12/09 5:38 PTG, Anonymous terry said…

    hehe....
    crita nie tentang mencintai pencipta kita....
    tentang rasa mencintai dan dicintai...
    yang mempunyai perbezaan yang sikit jak...'beda tipis'
    susah juga nak faham story nie wei....
    but,its ok lah....

     

  • At 20/1/10 1:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TAK PAHAM LANGSUNGGGGGGGGG

     

  • At 1/2/10 3:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni bez..tahniah penulis..bedanya jauh dari penulis lain. aku faham bahasa indon sebab aku selalu tengok cerita indon.boleh baiki lagi ending tu..gudluck..bagi org mlaysia, jgn kutuk org klu xnk org ktuk kta.fkirla apa prasaan dorg..syukur. nak juga dorg tgok website kta

     

  • At 1/2/10 3:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fadli usman.....love u...nice story..saya suka..buat lagi sambungan ni ok..

     

  • At 22/2/10 7:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bnyk nsht wlaupn x berape fhm........ok la

     

  • At 10/3/10 2:29 PTG, Anonymous liz said…

    best ngat

     

  • At 19/3/10 5:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez ke??
    aku x bece smpai abez pon..
    due prenggan jew..
    aku kalo base endon nie belom katam lagi.
    so malaz nk bace.

     

  • At 21/3/10 12:08 PG, Anonymous honey_dew said…

    indonesia la pulak
    haish ,
    sorry .
    i'm not interested to read this .
    its so boring

     

  • At 21/3/10 4:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jgn la wt dlm bhsa indon.menyampah.x minat nak baca. sory erk?

     

  • At 26/3/10 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbest sbb xpaham ler

     

  • At 31/3/10 10:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    maaf...memang tidak memahami apa yg ditulis....bahasa indnesia bukanyer bahasa melayu mana nk pham...kot yer pown translate ler...good luck untuk penulis anda telah menjadi penulis yg terbaik walaupun tidak paham...

     

  • At 16/4/10 11:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    maap komen ikhlas bwu bace dah ase xnak bace

     

  • At 11/5/10 9:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    slm..
    aku xtaw nk ckp pe..
    aku skong bab xbrape phm bhse indon ni..
    tp aku rse xplu a smpai nk perlekehkn bhase dorg..
    nway..gd luck 4 d writer..hehe^^

     

  • At 19/5/10 8:55 PG, Anonymous syasya said…

    maap nak ckp yg cite ni sy baru baca 5 baris
    pastu terus x nak abca dah bab baase indon
    dlm banyak2 cerpen yg sy baca....
    cerpen ni je yg wat pening kepala
    tapi x pe teruskan usaha
    cayo2!!!!

     

  • At 10/6/10 11:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kla translet BM compom best bab dari segi ayat hok die gune mmg puitis n sebenanya wa x bce abis pown bab peneng pale....huahuah sje nk mengomen..

     

  • At 13/6/10 1:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    egtkan nk bc skrat..tp kuat kan ati nk baca abis..biar pon krg phm...hehehe
    story ni da msj..
    gud job to pnulis yer..
    :)

     

  • At 15/6/10 6:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    it seems a good story..but cant understand some..in fact many words..so,len kali leh la tolong alih bahasa or wat translation k?

     

  • At 19/6/10 12:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    it's a good story even in indo languange...it's a simple indonesian language actually....mudah utk difahami...how i understand...selalulah tgk sinetron...kompom paham pas tuh...jalan cerita tentang cinta but then apa yang lebih penting cinta kita sesama manusia hanya sementara tapi cinta kita terhadap Allah akan berkekalan....

     

  • At 19/6/10 2:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie bst lah,although ssh nk fhm,but kalu btl2 bce,there are so many things u can learn..<3

     

  • At 22/6/10 8:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    teruskan lagi usaha anda

     

  • At 24/6/10 11:11 PTG, Blogger hida said…

    rasa pelik kalau manusia2 melayu di malaysia tidak dapat memahami karya ini. bahasa melayu malaysia dan bahasa melayu indonesia bukan jauh pun bezanya. beda tipis sehaja. dan alangkah malang rasanya membaca komen2 di atas yang bahasanya rosak dan capik. sayang. apapun, karya yang menarik, dalam maknanya.

     

  • At 2/7/10 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i pun nk komen gak..
    first time bace cerpen yg kurang paham nih??
    aduh! sakit mate den...
    berpinar rasenyer...
    sori 2 say ekk..
    pepun..gud luck!

     

  • At 5/7/10 10:05 PG, Anonymous farah said…

    cerita ni bermakna dan lawak pada beberapa bagian.. tahniah.. lain kali tulis lg

     

  • At 6/7/10 11:07 PG, Anonymous cothek comei said…

    crite nie best....banyak unsur nasehat...nnn lawak pon...
    sbenarnye klu gna bhsa indon orang mlayu bleh fham asalkan ikut EYD(Ejaan Yg Dismpurnkan)....sbab crite 2 gna bhas bbas...so x fham lah....
    so next time....klu nak gna bhsa indon...gna EYD yer....mesti orang malay fham...
    NNNN good luck for you....
    trus mnulis OK!!!!

     

  • At 7/7/10 9:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ternyata tutur kata orang malaysia tidak berpendidikan ya

     

  • At 7/7/10 10:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Jahat banget sih :(

     

  • At 7/7/10 10:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kasian bgt yg udh cpek2 nulis

     

  • At 8/7/10 2:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dont you ever think that yours was the best. try to understand the other. can't you do that malaysian?!

     

  • At 16/8/10 5:32 PTG, Anonymous nur said…

    ada perenggan tu sangat rapat.
    saya kena baca dua tiga kali huhu..
    ikhlas komen.

    overall saya suka intipati dia.. berunsur keagamaan.
    ble bace karya seberang. teringat lak ayat2 cinta. lama ta bce...

     

  • At 8/9/10 3:56 PTG, Blogger nazila2731 said…

    AKU TK PAHAM....CIAN..

     

  • At 15/9/10 10:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    n0 k0men.., c0z x abeh bce p0wn... bru bce
    satu prenggn stgh, tr0s tadek m0od da nk
    bce.. s0rila eak.. pape p0wn., well d0ne..

     

  • At 19/9/10 6:54 PTG, Anonymous damia said…

    no komen..tp apa yg pngulas bg tau sila jadikan pengajaran...penulis kena tabah bila jd mcm ni..jg give up..nice to try...good job

     

  • At 25/9/10 7:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya penggemar karya cerpen dari malaysia. saya faham cerita ini. tipulah kalau orang malaysia tidak memahami bahasa indonesia. bahasa malaysia dan bahasa indonesia saya juga bagus. saya bisa berbicara dalam kedua-dua bahasa ini dengan fasih dan selesa. bagi saya, kedua dua bahasa ini adalah satu. saya amat menghargai kedua dua bahasa yang indah ini. pada pandangan saya, tidak perlu dipertikaikan kerana(karena)bahasa ini milik bersama. cuba kita mansuhkan atau hapuskan nama "bahasa malaysia" atau "bahasa indonesia" atau "bahasa singapura" atau "bahasa brunei". lebih baik kita tukar namanya kepada "bahasa nusantara". ini barulah betul sebab semua rakyat nusantara di keempat-empat negara memahami bahasa. yang penting, semua kerajaan negara haruslah bersetuju kalau kita samakan atau selaraskan sekali bahasa ini. saya percaya tiada lagi masalah siapa tiru bahasa siapa. sebab bagi saya ia adalah sama. jadi, selesailah masalah. betul tak saudara saudari sekalian??? fikir fikirkan lah....

     

  • At 25/9/10 7:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebagai contoh, tidak ada istilah bahasa amerika "American Language" atau bahasa england "England language". kedua-duanya tetap dikenali sebagai "bahasa inggeris" atau "English". jadi kenapa tidak kalau bahasa malaysia, indonesia, singapura, brunei disatukan menjadi satu bahasa tunggal yang standard dan digunakan secara serentak iaitu "Bahasa Nusantara".

     

  • At 11/11/10 6:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lar cter indon ker..
    ptt len mcm jer..
    x bce abis pon bab x phm..
    tulisan rapat2 lak 2..

     

  • At 20/11/10 12:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pengen nulis novel juga...
    gmna cara nyh???
    keren sih...
    :)

     

  • At 22/11/10 8:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku pn x abis bace..
    ntah pape ar,,..

     

  • At 26/11/10 5:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best....sebenarnya cinta pd ys Esa yg ditekankn....Apabila kita "mencintai"Nya...kita akn "dicintai" oleh org2 yg mencintaiNya...Dan barulah kita akan merasai apa itu nikmat cinta yg sebenarnya..

     

  • At 13/12/10 2:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalau btol2 dihayati kisah ni..memg la ade satu dua perkataan yg kurang faham
    tp still bleh agak..
    so cintailah pencipta kita untuk merasa mencintai dan di cintai...:)

     

  • At 13/12/10 3:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ya ampun...mood nk baca dah tahap rindu kt bantal busuk dah ni..ngantuk gilax..tp citer boley tahan lar.....^_^
    -tulip-

     

  • At 14/12/10 10:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku bru bce sekerat terus terhenti sbb bhse endon kot,,
    xfhm lngsong,, soryyy oke

     

  • At 22/12/10 2:25 PTG, Anonymous fatma said…

    x fhm lasom
    gud luck
    keep it up...

     

  • At 26/1/11 5:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad..

     

  • At 17/3/11 9:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    X FHM...N MMG X BCE...COZ MYBE X MENArik KOT,,....
    TP APA2 POW....THE BEST

     

  • At 3/4/11 1:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    idea untuk menyatukan nusantara kita memang bagus... andai nusantara ini dapat disatukan nescaya rantau ini mampu menjadi rantau yang setanding dengan rantau eropah yang sudah lama bersatu dan berjaya.....wah berpolitik pla aku... fikir2 kn le....

     

  • At 23/5/11 7:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    indon ke mysia ker indIa ker bangla ker nepal ka org juga..

     

  • At 25/5/11 11:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x paham ler citer nie...

     

  • At 12/8/11 6:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    patah cerita...
    kejam atu...
    jadi sok deh penikmat cerpen nieh...
    tapi tak pa lah...
    bagus...he

     

  • At 15/1/12 6:24 PTG, Blogger Awan Biru said…

    Pertama kali baca karya dari Indonesia.
    Cerita bagus. Penuh hikmah dan disampaikan dengan cara ceria.

    Cintai Allah dan cinta kita itu pasti berbalas kerana Dia adalah Pencinta Terhebat.

    Keep it up, men.

     

  • At 22/1/12 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduyaiii..dr mula pun sy da x fhm..huhu..good try..

     

  • At 14/3/12 1:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm..part debat2 tuh, pekat sket sleng indon dye, tp still leh fhm isu yg penulis cube kupas..

    isu 1: mencintai & dicintai
    isu 2: mencintai yang MAHA ESA itulah cinta yang
    sbenar2nya..

    gud job penulis!! ps nih cuba2 tulis dlm bhse melayu lak, ok..

    _andrea hirata's fan_

     

  • At 5/4/12 2:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni best kelakar, saya nak komen tulisan nya jgn terlalu rapat dan endingnya kena harus di perbaiki lagi supaya pembaca dpt merasakan kesan yg mendlm. apapun good luck, jgn layan org2 yg komen teruk tu mcm lah novel malaysia takde yg menyampah. terus kan berkarya...

     

  • At 5/4/12 2:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni adalah menggunakan bahasa bebas iaitu bahasa pasaran, bahasa ni kebanyakan nya digunakan di jakarta. mcm malaysia jugak kalau penulis novel malaysia menggunakan bahasa pasaran pasti nya ada org lain yg tak faham maknanya. jadi sebagai inshan takya lah dok komen atau menghina karya org lain,kalau tak faham dah tutup habis cite. lagi bagus kalau kita belajar lagi bahasa diorg bkn ke itu menambah ilmu kita yg faham bahasa diorg.

     

  • At 7/4/12 8:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Boleh dijadikan panduan untuk mencinta dan dicintai.

     

  • At 25/4/12 6:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gak bermutu!!

     

  • At 2/6/12 8:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    assalamualaikum... sangat menarik... antara cerpen yang paling best sy pernah bc d penulisan2 you ni... just susunan kurang baik je. paragraph yang terlalu panjang. btw.. best sangat gud luck penulis.. gaya penulisan yang lain dari yang lain.
    kepada penulis salam perkenalan dari Malaysia...
    from Nur

     

  • At 3/7/12 12:26 PTG, Blogger kwang geok ling said…

    novel ni mnarik la nanti aku nak baca lagi lahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

     

  • At 6/7/12 10:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang bagus, banyak nasihat di dalamnya. Lain kali pakai bhs baku jangan bahasa gaul, mungkin malaysian akan paham.
    xixixixi......
    Untuk malaysian cobalah paham bahasa Indonesia, kami orang Indonesia pun paham bahasa melayu, ngeeee...,

     

  • At 9/10/12 11:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good.
    cukup menghibur.
    q sempet tertawa and hanyut dalam suasana.jangan berhenti nulis ya......
    pilihan tentang cinta yang tepat.
    q jd bs bnyak belajar.
    thanks.

     

  • At 27/4/13 1:46 PTG, Blogger Ika Ashari said…

    Please, if you all don't like, don't understand our language, at least respect us, respect the writer okay. And the idea about to make Indonesian, Malaysian, Brunei, and Singapore language become one is a bad idea, because there are many words which the writen and spelled form are same, but the meaning is totally different. To all Malaysian, I can understand your language eventhough I'm not a Melayu, so why don't you? Apakah kamu terima kalah dari kami, yang bukan keturunan Melayu? YouLre not a loser, right? The most important thing to understand others language are trying and never give up if you still understand. Orang yang bertemu dengan sesuatu yang dibencinya, yang tidak disukainya tanpa berusaha menyukai dan menghilangkan perasaan benci terhadap hal itu, orang yang seperti itu adalah orang yang kalah sebelum berperang. Do you want to be a person like that, huh? Lose before trying?

     

  • At 27/4/13 1:46 PTG, Blogger Ika Ashari said…

    Please, if you all don't like, don't understand our language, at least respect us, respect the writer okay. And the idea about to make Indonesian, Malaysian, Brunei, and Singapore language become one is a bad idea, because there are many words which the writen and spelled form are same, but the meaning is totally different. To all Malaysian, I can understand your language eventhough I'm not a Melayu, so why don't you? Apakah kamu terima kalah dari kami, yang bukan keturunan Melayu? YouLre not a loser, right? The most important thing to understand others language are trying and never give up if you still understand. Orang yang bertemu dengan sesuatu yang dibencinya, yang tidak disukainya tanpa berusaha menyukai dan menghilangkan perasaan benci terhadap hal itu, orang yang seperti itu adalah orang yang kalah sebelum berperang. Do you want to be a person like that, huh? Lose before trying?

     

  • At 29/5/13 9:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Keren deh, pokoknya!

     

  • At 24/11/13 10:44 PG, Anonymous obat penyakit jantung said…

    cerita yg cukup menghibur sekali..menarik cerita ini sukses saja...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group