BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Black vs White
Nama Pena : JariJemari

"Kiki, kau tau tak??" Kawannya yang dipanggil Nana tu bertanya.

"Tau ape? Kau tak cakap mane aku tau ape yg kau tahu?" Aku berpaling memandangnya. Sedang aku kusyuk membaca dia kacau pulak. Daripada aku tak boleh nak tumpu perhatian membaca baik aku layan budak sorang nie. Dia la satu-satunya kawan baik aku.

"Aku dengar ada budak baru kat sekolah kita tau"

"Owh..ingat ape lah tadi..ko nie.. ape pulak nak herannya..biasa la tu budak baru masuk budak lama keluar..cam tak biasa pulak"

"Sebab luar biasa la aku gitau kau nie"

"Erm..ape yg pelik nyer??"

"Kau tau..budak tu hensem tau..hensem sangat..cam prince charming idaman aku" smbil tersengih-sengih..hehehe

"Tak de keje lain ko nie..mata keranjang tol tau.." Hensem sangat ke budak tu..ermm konfius..mata Nana ni boleh pakai ke?? Hehehe..

"Betol la.."

"Kau dah jumpa dengan dia ker?"

"Dah la mak cik oii..kau nie..tak kan kau tak caya kat aku kot. Hensem tau, mata bulat hidung mancung..kalau kau tengok dia senyum mak aiii nak pengsan aku dibuatnya"

"Aku rasa kau sakit mata kot..huhu..tapi mata kita lain-lain kan..maybe mata kau bila tengok dia hensem tapi mata aku tengok biasa jer. Sebab daripada cerita kau nie tak mungkin la budak sehensem tu nak sekolah kat sekolah kita nie"

"Tak caya sudah!" Nana menarik muka masam apabila aku menidakkan ceritanya.

"Ok ok my dear..Aku percaya kau..aku gurau je lah..ko nie.." Aku berkata sambil mengeletek pinggangnya. Akhirnya kami tertawa. Nana la tempat bergaduh, bermanja dan mengadu aku. Kami banyak perbezaan tapi ini tidak menghalang kami daripada berkawan baik.







* * * * *


"Assalamualaikum semua murid-murid" Sapa pengetua sekolah kami, Cikgu Harun sambil melangkah memasuki kelas kami diikuti oleh seorang yang tidak dikenali.

"Waalaikummussalam Cikgu" Hampir serentak pelajar-pelajar 4 Adil menjawab salam pengetua itu.

"Ok murid-murid. Ini Cikgu perkenalkan Hakimi, pelajar baru dan akan menjadi sebahagian daripada pelajar kelas kamu semua. Cikgu harap kamu semua dapat menolong Hakimi menyesuaikan diri disekolah ini. Bantu dia jika dia perlukan pertolongan. "

"Baik cikgu" Semua pelajar menganggukkan kepala.

Semua mata tertumpu pada pelajar yang baru itu. Boleh tahan jugak orangnya. Mungkin orang ini la yang Nana gitau tadi kot. Aku hanya memandang sekilas. Aku tahu sape aku. Aku tidak mahu jatuh hati. Senyumannya memang menawan. Kalau aku pandang lama-lama aku pun boleh terpikat. Hisy..gila la aku nie..tak kan aku nak jatuh cinta dengan dia kot..ramai lagi pelajar kat sini..perasan je lebih aku nieh..suka fikir bukan-bukan..huhuuu..


"Baiklah. Hakimi kamu boleh ambik tempat duduk kamu" Kata cikgu Harun sambil menunjuk meja dan kerusi yang kosong kepada Hakimi. Hakimi berjalan menuju ke mejanya.

Dia duduk sebaris dengan mejaku dengan Nana tapi selang empat meja. Aku dihujung kanan dan Hakimi dihujung kiri. Barisan kami ditengah-tengah. Aku suka duduk ditengah-tengah sebab ‘selamat’ ckit dari soklan-soklan maut cikgu..hehe..ilmu pun dapat tengah-tengah..tak la rasa mengantuk sangat. Nak bertanya cikgu pun senang. Tu la kelebihan duduk ditengah-tengah..pendek kata semua dapat.

"Kiki, budak tu la yang aku cakap tadi" Nana berbisik padaku.

"Aku dah agak dah." Jawabku berbisik juga.

"Amacam???"

"Ape die…biasa jek.." aku saje buat-buat tak faham. Malas nak layan Nana pepagi nih..orang mai sekolah nak blajar tp die mai cuci mata lak..hisy..tau dek mak nanti mampus..

"ko memang…hati batu..tak de perasaan…" Nana berkata geram..

"suka hati aku la weii.." kiki membalas. Aku lihat Nana menjeling-jeling budak baru kelas kami tu. Geli hati aku melihat gelagat si Nana nih..hisy..Nana..Nana..

"eleh..malu-malu konon..pi la berkenalan dengan prince charming ko tu..cikgu pun belum masuk lagi nih..masa tu berharga tau..pi la cepat" gesaku pada Nana, sekadar mencabarnya.

"ish..tak nak la aku..maluuuu…" Nana tersipu-sipu.

"haa..tau pn malu…dah la..mak aku ade pesan suruh belajar dulu sampai menara gading pastu keje pastu…threee…heheh"

" ko nie…yelah ..aku blajar dlu…" Nana mengalah..malas nak dgr ceramah pagi aku la tu..hihi..

* * * * *

Pagi ni aku datang awal ke sekolah saja datang awal sebab kalau lewat bas penuh pulak. Awal-awal dah pukul 7 pagi dah pun. Tadi pun secara kebetulan masa aku kuar tunggu bas, tunggu jap je bas dah sampai. Kebanyakan rakan-rakanku rumahnya berdekatan dengan sekolah jadi lewat la datang.


"hai..moning…" sape Hakimi padaku. Pada aku la lagipon mane ade org lain cuma aku dengan dia jer yang ada dalam kelas aku nieh..aku org terawal sampai dan hakimi kedua..yg ketiga belum tau lg..jeng jeng jeng...

"Assalamualaikum..hai..moning…" jawabku selamba. Ape la tegur org bukan nak bagi salam. Kita kan Islam so bagi la salam..padahal ini kali pertama kitaorang berbual.

"Maaf..waalaikummussalam.."

"Erm..awal awak sampai..datang dengan ape?" Aku dengar suaranya..sekadar nak berbual-bual dengan aku kot..tapi kan macho gak suara die..suka aku dengar.

"Saya naik bas je.. awak lak?" tanyaku pula.

"Oo..saya ayah yang hantar..kebetulan jalan sehala dengan tempat keje ayah."

"Oh..gitu.."

Aku hanya mengangguk tanpa memandangnye tapi dia msih lagi memandangku seperti mahu menanya sesuatu.

"Ermm….awak..nama pendek awak Kiki kan..nama panjang awak ape??" Akhirnya aku tau jugak ape yang bermain difikirannya itu.

"Nape nak tau lak..tak ckup ke dengan nama pendek tu??" tanyaku sekadar nak mengujinya..perangai aku yang suka putar belit..hahahah…nasib la..

"Laa..nak tau nama pon salah ke? Banyak tanya lak awak nie…mahal sangat ke nama awak tu haa..tak nak bagi biar la!!" jawab Hakimi dengan nada merajuk. Aku hanya tersenyum melihat gelagatnya. Cute pulak tengok die marah-marah gitu..hehe..aku ketawa geli hati..ada hikmat rupanya aku datang awal-awal gini dapat berborak dengan mamat hensem nih..kalah la Nana..hihi..

"Mahal la..awak ade duit ke nak bayar nanti..Awk nie….buruk tau pagi-pagi dah merajuk…mulakan hari dengan senyuman..baru ceria ckit..hehehehehe…" ketawa aku terlepas juga melihat mukanye yg mencuka pabila dikenakan aku. Aku ni pon satu mengusik tak ingat sesaper dah. Baru semalam kenal hari ni bercakap tapi mengusik macam dah setahun kenal. Dia pon peramah aku pon ape lagi..ok je

"Awak anak bongsu ek..usik ckit dh merajuk..huhu" tanyaku pula. Dia bangun menghampiriku dan duduk di kerusi dihadapan mengadap aku.

"Bukan"

"Kimi..nape awk duduk sini nanti orang nmpak, ni bukan tempat awak.." kataku tak senang kalau-kalau ade org nampak.. mati aku. Silap-silap kene tangkap basah lak..huhu nauzubillah..

"Jap je..tak best la cakap jauh-jauh..jap je ek.."

"erm..up to u lah"

"Kiki…awak belum jawab soalan saya tadi kan..tukar topik lak ye.."

"Owh..ok kalau saya jawab boleh awak duduk kat tempat awak balik tak?"

"Ada-ada aje awak nie.."

"Maaf..saya takut kawan-kawan nampak..kan tak manis tu"

"Okey. jawapannye?"

"Ok En.Hakimi..dengar baik-baik..nama panjang saya Siti Nur Hakimah binti Mohd Hasan"

"Tq" Hakimi mngotakan janjinya..dia berlalu ke mejanya. Lega aku..

Perbualan kali tamat disitu dan masing-masing membisu. Aku ada gak soalan untuk dia tapi biar la dulu malu lak nak tanya. Aku pn tak faham nape dia nak sangat tau nama penuh aku sampai merajuk-rajuk dengan aku..pelik btol..

Lima minit membisu kelihatan seorang demi sorang kawan-kawan sekelasku memasuki kelas. Kelas 4 Adil riuh kembali.

"Moning kiki.." Sapa Nana kepadaku setelah duduk disebelahku.

"Moning mak cik Nana..lewat arini?? Ayam kau mati ker?? " Usikku

"Aah…sebab tu diorang tak kejut aku pagi nieh..tu yang lambat bangun tuh.." Nana membalas gurauanku selamba. Usik mengusik dah menjadi rutin harian kami.



Sedang kami berdua enak mengisi perut, tiba-tiba seseorg menegur kami.


"Nana…boleh saya duk sini??"


"Eh Kimi..terkejut saya..silakan la kalo tak maluu..." Balasku sambil mengusiknya..heheh..


"Boleh-boleh..duduk la Kimi..tempat tu pun kosong" Kata Nana lak.


"Time kacih..saya memang tak malu pun cik Kiki comeyy.."


Kiki hanya tersengih bila Hakimi membalas gurauannya manakala Nana tersipu-sipu malu apabila jejaka idamanya muncul didepan mata.


‘Mak aii tak lena lah nampaknya aku malam nieh’. Nana berkata dlm hati.


Mereka makan bersama sambil berbual-bual. Dari situ Kiki dapat mengenali Hakimi. Baginya Hakimi seorang yang baik hati, kelakar, bijak dan juga kacak. Sekali tengok memang nampk sombong tapi apabila berborak ternyata die sorang yang kelakar. Nak pecah perut aku ngan Nana bila mendengar lawak spontannya. Banyak cerita yang dikongsikan bersama kami. Pendek kata hatiku dah tertarik padanya..huhu…alahai hati..nape la kau jatuh bila bertentang mata dengan Hakimi..kenapa?? oh tidakk…malu aku pada Nana kalau dia dapat tahu nanti…Hakimi….dalam diam kau curi hati aku ker?? Sampai hati kauuu…tapi kenapa mudah sangat hatiku dicuri orangg?? Kurang penjagaankah aku??


Tapi aku tak sepadan dengannya, lain la kalau Nana tu. Aku berkulit gelap tapi masih ada manis sebab lusung pipitku penyerinya..heheh..sebab aku gelap lah tak de sorg arjuna pun yang nak dekat dengan akuu..manusia summer nak yang sempurna saje..kebanyakan memliih luaran pada mulanya pastu baru menilai yang lain. Oleh kerana itu hubungan yang terjalin tidak akan kekal lama. Bila mendapat tahu perangai pasangan yang sebenar mereka akan mencari alasan untuk memutuskn hubungan. Harap muka saje cantik tapi perangai hanya Tuhan saja yang tahu. Akan tetapi dengan berkawan dgn ramai orang akan mendewasakan kita akhirnya. Setiap orang berbeza-beza. Itulah uniknya manusia walaupun mereka kembar seiras tapi mereka tetap berbeza. Tuhan maha adil dan bijaksana. Manusia juga dikurniakan akal untuk menilai baik buruk sesuatu.



"Kikii…." Hakimi memanggil Kiki yang tajam memandangnya.


"Kikiiii…." Panggil Hakimi kali kedua.


"Awak mengelamun ker?? Atau awk mimpi naik pelamin ngan sy?? " Usik Hakimi lagi sambil ketawa.


"Eh mane ade..memandai jerk" Kiki jadi termalu sendiri. Entah bape lama matanya memandang Hakimi die sendri tak tahu. Yang dia tahu dia tertarik dengan satu-satunya teruna di depan matanya itu.


"Nana maner??"


"Tengok..Nana pergi pun awak tak sedar eh..Nana pi jmpe puan Toi sakit perut lak katanya.. ermm..awk menung ape tadi erk??" ermm Puan Toi tu untuk Toilet..heheh


"OoOoo..sowiy saya tak sedar lak" kataku tanpa menjawab pertanyaannya. Aku malu sebenarnya. Kalau la Hakimi tahu yang aku sedang memikirkannya entah ape tanggapannya pada aku nanti. Dia tentu hanya nak dekat dengan Nana maklumlah Nana tu kan cute mute orangnya.


"Teringat pakwa kew?" Tanya Hakimi lagi. Hakimi ambil kesempatan semasa ketiadaan Nana utk mencungkil rahsia gadis ini. Dia tertarik dgn gadis ini terasa wajahnya manis dipandangan mata. Pertama kali bertentang mata dan melihat senyuman Kiki terasa ada magnet yg menariknya supaya lebih dekat dgn gadis comel ini. Walaupun kulitnya agak gelap tapi dengan sepasang lesung pipitnya menjadikan Kiki bertambah manis bila tersenyum.


"Saya layak ke dapat pakwa awak??" Tanyaku kembali pada Hakimi. Saja nak putar belit sebab aku malas nak jawab soalan yang sering kali ditanya apabila seorang teruna ingin mengorat si dara.


"Laa…gadis cantik cam awak ni tak kan tak layak kot..baik hati lagi.."


"Cantik?? Dimana letaknya kecantikan itu awak??"


"Pada saya awak cantik…cantik semulajadi.."


"Ermm…saya tak pernah ada pakwa awak..sape lah yang sudi bertemankan saya nieh"


"Kalau ada orang sudi awak terima dia tak nanti??"


"Tengok la duluu.."


"Memilih yerk"


"Tak"


"Bis tu?"


"Berhati-hati je"


"Kalau orang tu ikhlas?"


"Entah lah..saya tak de jawapan la awak..saya tak taw nak bagi jawapan camner..sekolah pun tak abis lagi awak..saya tak boleh bercinta masa sekolah..mungkin lepas abis sekolah nanti"


"Ermm..betol gak kan..nanti bila masuk universiti tentu lagi banyak pilihan.. tapi awak kalau saya nak kawan dengan awak bleh kan?"


"Mesti la boleh..saya berbesar hati dapat berkawan dengan orang bijak cam awak nieh. Nanti saya boleh jadi bijak cam awak gak nanti kan."


"InsyaAllah. Usaha+doa = kejayaan"kata Hakimi lagi.


"Amboii..wat formula la pulakk…" Sambut Kiki disertai gelak ketawa mereka.




"Ewaaahhh….gelak sakan nampak korang nieh..ape yang lucu sangat tuh" Tegur Nana setelah lama meninggalkan mereka.


"Ada lah…sibuk je nak taw" Kiki berkata.


"Ewah..nak berahsia pulak dengan aku…tak pe- tak pe…" Nana seolah-olah merajuk.


"Eh..jangan la merajuk…nanti tak de orang masuk minang nanti..asyik muncung jerk.." Kiki kembali memujuk Nana.


"Yela tue…korang ni gelak-gelak..cinta dah berputik ke??"


"Hisy..mana ada…cakap tu baik-baik cikit tau..nanti tak pasal-pasal kena gosip pulak" Kiki tak senang dengan pertanyaan Nana itu kerana dia malu..Siapa la dia kalau nak digandingkan dengan Hakimi itu. Perjalanan hidupnya pun jah lagi. Ini bukan masanya untuk dia memikirkan soal cinta.




‘Sudikah awak jadi kekasih hati saya. Saya mahu serahkan hati saya pada awak Hakimah’ Setelah awak baca surat ini awak perlu berpaling dan senyum kepada saya kalau awak bersetuju, saya tunggu awak. Kalau jawapan awak sebaliknya saya faham – Hakimi.


Pagi-pagi lagi aku menerima sepucuk surat darinya. Mungkin dia datang awal dari biasa dan letakkan surat itu dibawah mejaku. Aku keliru. Memang tidak dinafikan hatiku terpaut padanya tapi aku sedar siapa aku. Aku tidak sepadan dengannya. Aku jugak tak menyangka dia ada menyimpan perasaannya padaku. Apa yang harus aku buat. Aku harus membalas suratnya.


‘Awak…saya tidak sepadan dengan awak..awak kacak..awak idaman pelajar-pelajar sekolah ni. Saya tak cantik..hitam pulak tu…nanti awak malu bergandingan dengan saya nanti. ‘


Setelah selesai menulis, surat itu diberikan pada Hakimi yang setia menunggu dimejanya. Kiki keluar dari kelas menenangkan fikiran setelah memberi surat itu.


‘Itu tidak menjadi masalah awak..cinta itu unik..paras rupa tidak penting awak..yang penting hati budi seseorang itu. Saya suka awak..Saya dah jatuh cinta pada awak..bukan pada orang lain..kalau awak sudi..insyaAllah saya akan bahgiakan awak seadanya. Saya tau awak pun suka saya gak kan. Awak hanya perlu bersetuju.’


Kiki perasan ada sepucuk surat dalam laci mejanya. Dia membuka dan membaca perlahan-lahan. Nampakya Hakimi betol-betol suka padanya. Adakah dia harus menerima lamaran Hakimi itu?? Dia masih memikirkannya.


Dalam kehidupan pun ada hitam putihnya kenapa pula dia tidak boleh menerima lamaran Hakimi itu. Kiki malu dengan dirinya, dia berasa rendah diri bila ditakdirkan berkulit hitam berbanding kawan-kawannya yang berkulit cerah tak kurang juga kuning langsat. Oh tidak..sudah jauh aku merapu..aku sepatutnya bersyukur dengan kurniaan Ilahi. Ada hikmahnya aku dilahirkan begini. Setiap insan yang dijadikan Tuhan adalah cantik. Iya..aku cantik..aku sempurna..tiada cacat celanya aku. Tidak salah kalau aku menerima lamaran Hakimi. Aku juga sudah jatuh hati padanya. Moga hubungan kami direstui walaupun aku sedar banyak cabaran yang bakal menanti kami nanti.
posted by Penulisan2u @ 6:04 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
203 Comments:
  • At 15/11/09 12:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lah

     

  • At 15/11/09 2:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok... menarik, jlan cternyer mmbuatkan org tertawa. tp, tidak mmpunyai bnyak unsur suspen. pemilihan nama watak juga menarik syer untk mmbacenyer....

     

  • At 15/11/09 7:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tidak cukup menarik untuk dikatakan bagus..tapi karya ini memang satu usaha yang sangat gigih...teruskan usaha...

     

  • At 15/11/09 9:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urm citer bole tahan..kalu olah bole jadi cerpen yg bagus,,.teruskan usaha anda!!! -cik da-

     

  • At 15/11/09 10:32 PTG, Anonymous zaitackey said…

    suam..kne rebus lagi ni,hehe,,
    tjuk pon krg la..mmm..

     

  • At 16/11/09 2:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ~ crite ni simple jer kot..xde penarik..cume penggunaan ayat tu ok la..simple n senang paham..tp ending die x menyeluruh la.. senang ckp, ending die bnyk kurang..konflik pun xde..sbb tu x ckup rase wak.. pas ni ley baiki lg k..

    merindui si dia..
    -miss_purple-

     

  • At 16/11/09 3:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lh

     

  • At 16/11/09 5:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    writer must be a student
    biase la,budak2 sek slalu berangan psl cinta
    :)

     

  • At 17/11/09 10:23 PG, Blogger syu.cute said…

    hmm..ok

     

  • At 17/11/09 5:02 PTG, Anonymous sepatusang said…

    kiki n aku 2 insan yg sme ke? kjap aku,kjap kiki..
    pning jgk la nk bce tp phm..
    gud job..

     

  • At 18/11/09 3:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best tapi macam tergantung
    apa pown semoga berjaya

     

  • At 18/11/09 5:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bdk skola sgt.....pape pown besh cte nie.. keep it up

     

  • At 18/11/09 11:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bley than la gak..

     

  • At 19/11/09 12:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wtak kiki ngn kimi tu smelh ngn sya..sy dh trime..
    tp xd cintalh..x cnfden yg d btol2 skekn sya..
    mcm x bsnguh2 jer...jhatkan..
    pape pon oklah..
    truskn bkrya...

     

  • At 20/11/09 11:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya punyer lesung pipit cam kiki(,")...zaman skolah dlu pn rendah diri cm kiki..sbb gelap n cubby..but tu 10thn yg lalu,skg dh slim n 'terang ckit.hehehe..dah bakal mnjadi isteri pd seorang CINTA PERTAMAku yg dtg 6thun lalu dlm hidup ku..syukur amin..

     

  • At 21/11/09 1:17 PTG, Anonymous blev said…

    ctenei d alam sek g...kecik g lah...hek2..bila hbs sek jmpa byk pilhn g..msnei cnta monyet..papepum...gud job...best,tp xde konflik kat cn..hek2..so simple...

     

  • At 24/11/09 3:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar jgak..
    tp dye mndpt lmrn tu mse da besar ke belum..

     

  • At 26/11/09 1:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la 2..
    xde konflik.
    x gempak lor...
    keep it up k...
    =D

    -miss-

     

  • At 26/11/09 7:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okla lau utk remaja.teruskn usaha anda.

     

  • At 5/12/09 2:08 PTG, Anonymous eriqa said…

    jln cerita yg x bnyk konflik..mdah utk d fahami..namun jln cerita nya x berapa menarik..bnyk blh di sangkal.. knape msti watak lelaki tu terlalu sempurna..lg pun lelaki yg terlalu sempurna biasa nya mempunyai cita rasa yg tinggi..tp ape ape pun,cerita nya blh tahan bagi seseorg yg bru cuba menulis..perlu bnyk study umtk cipta cerita yg lebih menarik minat pembaca...

     

  • At 6/12/09 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    keren ^^ aq suka ......

     

  • At 7/12/09 10:32 PTG, Anonymous exgen94 said…

    bley tahan r... kurg menarik
    tapi satu prmulaan yg baek !!

     

  • At 8/12/09 8:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape lar asyk2 citer pcintaan bdk2 skolah..tp mmg btl la cinta 2 buta..x mngira warna kulit, htam ke putih ke oren ke hijau ke, klu dh cinta..smuanya indah belaka,klu x cinta,smua buruk belaka..lumrah manusiaaaaa..

     

  • At 10/12/09 4:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter biase jew..
    xda suspen but god imprvement..
    nice stry

     

  • At 12/12/09 1:43 PG, Blogger "starlover" said…

    um..nice try =)

    tapi tak ada unsur suspens

     

  • At 13/12/09 5:59 PTG, Anonymous ainanaruto said…

    erm cinta monyet..biasalah...
    usaha lebih banyak pada masa akan datang...

     

  • At 13/12/09 8:58 PTG, Anonymous yani said…

    cinta bdak skolah..
    manis tp trlalu awl nk feel..
    cita ok..

     

  • At 14/12/09 2:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    msh bdk sek dah pndai cinta cantun erk..Tuhan tlh mengaturkan semua perjalanan kta..jdoh,maut..erm..yg hudoh 2..x semestinya jht..yg cntik 2 x smstinya baik..setiap org ad kelemahan dan kelebihan masing2..

     

  • At 16/12/09 1:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    biase je.. tp aq ske gk.. huhu..

     

  • At 17/12/09 10:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm..ok..
    jln citernye menarik..
    tp pendek sangat la...
    from..faznie

     

  • At 22/12/09 8:28 PTG, Anonymous sya88_methionine said…

    bagi saya cerita ni kurang matang..
    jalan cerita nye pendek dan latar nye x berkembang..
    so boleh teka yang penulisnya masih kurang berpengalaman.
    simply put... surely penulisnya muda sgt lg..
    tapi itu sesuatu yang sangat baik kerana berani mencuba dan ada usaha untuk berkarya... cerpen ini boleh dijadikan batu loncatan ke arah sebuah karya yang bermutu satu hari nanti...
    bak kata pepatah, sikit2 lama2 jd bukit..

     

  • At 23/12/09 2:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm..cite awk krg mnarik la..
    cbe awk bt cite ni di alam universiti ke..
    bdk2 sgt..bru fom4..cinta monyet..
    hrap awk leh bt cite lbih mnarik lg pasni..
    k..gd luck..

     

  • At 25/12/09 6:10 PTG, Anonymous eyRa said…

    setuju nagn orang-orang diatas...
    semua yang saya nak komen diorang dah luahkan...
    baiki lagi okey...
    teruskan usaha!
    jangan mudah berputus asa...
    hrap boley improve lagi ea?
    good luck!

     

  • At 11/1/10 7:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam sayer nak komen dengan cerpen ini...bg saya menarik n taniah pada penulis dan teruskan berkarya..pedulikan kritikan yang agak2 kurang elok..aper2 pon good job..taniah..

    faizie 87

     

  • At 15/1/10 6:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad..tp stu jer nk komen..ad ka pengetua sek. antr pljr bru smpi ke kls..hakimi neh mst ank datuk kot..

     

  • At 19/1/10 3:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cerita cerpen ni okey,mnrik...but trlalu byk dialog drpd penceritaan or diskripsi cerita.lps ni kurangkan dialong yg xpnting dlm cerpen but panjangkn penceritaan.psti crpen anda lbh mnarik.

     

  • At 28/1/10 7:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cerita yang menarik tapi saya nasihatkan,kalau nak mantapkan b.melayu,gunakanlah bahasa melayu dengan ejaan yang betul..kan lagi bagus.

     

  • At 30/1/10 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cter yang menarik dan perjalanan cter dia ada kelakar ckit...tambahkan lagi unsur kelakar agar dapat menhiburkan hati pembaca...usaha lagi...cayok3...

     

  • At 31/1/10 7:23 PTG, Blogger DefaelleIzzat said…

    Setakat sini jelah ya?

    Keseluruhannya, cerita ini mengandungi unsur romantik dan humor yang modern(yang membuat saya ketawa besar). Ia sungguh menceriakan.

    Akan tetapi,ada criticnya:
    1) Bahasa BM agak kucar-kacir dengan ejaannya.
    2) Saya mengharapkan cerita yang tidak ada persoalan/pergantunggan apabila sampai di kesimpulannya. Tetapi, memandang ini cerita seperti 'cinta di zaman persekolahan', Saya menerimanya dengan rating: 6/9(Enam per Sembilan).

     

  • At 2/2/10 4:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lah...cuma kurang menarik....syok2 bca...tetiba dah abis rupanya....apapun...teruskn usaha...

     

  • At 4/2/10 3:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bisa jee..tapi teruskan berkarya ek

     

  • At 5/2/10 10:31 PTG, Anonymous ezaida said…

    best.jln citer menarik.tp klau dapat tambah sikit unsur lg bagus.reaksi nana...

     

  • At 7/2/10 2:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...oklah..simple sgt r..cpt sgt jth ht..huhu
    kiki mmg kurg pnjgaan r ht die..
    ape yg ttrik,bhs die yg sempoi...
    hmm good job..
    -ain-

     

  • At 18/2/10 4:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best langsung...
    so boring laa...citer yang tak tentu hala tuju.poraah

     

  • At 21/2/10 2:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bring gak..........tp ok la...

     

  • At 2/3/10 1:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok gk la..simple..
    teruskn usaha k..
    gdluck!

     

  • At 4/3/10 12:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahax..great job..tp wtk jht x byk..try wjdkn bberpa org lelaki lg utk kcau daun..hahax..secondary skul love mmg cmni kot...

     

  • At 17/3/10 6:18 PTG, Anonymous honey_dew said…

    secara jujur ,
    agak membosankan larh :(
    tak de unsur lawak yang best .

     

  • At 19/3/10 9:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm cite biase jr
    tak best sagn coz slslu citer m,elayu mcm ni
    jgn galakkan brcinta zaman sekolah tak baik
    "LARO" allah tak suke

     

  • At 19/3/10 12:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm bagus gak critenyer tpi tjoknyer cam x kene skit sebb black vs white kalo black n white ok lah

     

  • At 22/3/10 8:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh la....tingkatkan usaha-A.Samad Said junior

     

  • At 23/3/10 7:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan

     

  • At 26/3/10 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...
    ok la...drpd sy ni lg xtau nk wt citer...
    huhuhu
    tgkatkn usha ok?

     

  • At 2/4/10 7:21 PTG, Anonymous aminah said…

    VERY GOOD JOB.......BAGUS UTK BDAK SKOLAH CAM SAYA UMO 14 KE ATAS...

     

  • At 4/4/10 3:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lar..zmn skolah kan..isi surat bwh meja..heheheh

     

  • At 13/4/10 7:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bole laa...

     

  • At 16/4/10 12:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhe,,meanrik dan tidak membosankan.dapat difahami dengan jelas.npe x minte number je??huhuhue.,

     

  • At 20/4/10 7:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    oke laa :)

     

  • At 23/4/10 11:01 PG, Anonymous yatie91 said…

    cite y enjoy.xtrlalu bosan u dbaca nsesuai u release tention!

     

  • At 23/4/10 7:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agak menarik tp y belakang tue kureng la sket..

     

  • At 26/4/10 6:14 PTG, Anonymous sasha0106 said…

    best jugak citer ni..tapi terlalu pendek..kalau dipanjangkan sikit mungkin akan jadi lebih menarik.

     

  • At 28/4/10 1:45 PTG, Blogger iluv_mist said…

    hmm ok laa...
    pndai awk wt crita..bhasa pun ok...
    drpd sy xthu mcm mna nk olah..
    cuma ctr dia kurang ckit kot..
    mgkin sbb pndek sgt..

     

  • At 28/4/10 6:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    skjp kiki , skjp aku . mana satu entah.

     

  • At 2/5/10 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    latar yg terhad membuatkan cerita kurang menarik.. watak perlu stabil.. cara penyampaian perlu kreatif.. namun tahniah atas usaha anda.. teruskan aktiviti penulisan..

     

  • At 5/5/10 12:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagi saya,citer ni smple jer,..xde klimaks,.,citer ni boleh dikembangkan lagi tau,.,god job.....

     

  • At 8/5/10 9:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh kire......

     

  • At 15/5/10 10:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    vijay said
    nice story!!!!!!

     

  • At 18/5/10 10:30 PG, Anonymous syasya said…

    cite ni ending dia x berapa bestlahbab diorgkan masih kolah lagi
    hehehe......itu pada pendapat sy

     

  • At 23/5/10 12:13 PTG, Anonymous misa said…

    a little bit childlish
    but still interesting
    so keep up

     

  • At 26/5/10 5:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gaya bahasanya buat saya tertawa. ada unsur humor. pun menjiwai watak remaja sekarang. begitu pun pelajar sekolah tidak digalakkan bercinta jika belum mahu kahwin dalam masa terdekat. kerana akan mengundang pelbagai cabaran yg belum tentu sanggup untuk diatasi. jika sanggup hadapinya, sila cuba. apa pun yang penting kalian tau apa yang dicari dalam hidup ni. jika mahu punya kerjaya yg baik terlebih dulu maka fokus padanya. pun jika punya keinginan kuat utk punya keluarga sendiri, boleh saja usaha kearah itu. -mak cik-

     

  • At 27/5/10 3:14 PTG, Anonymous nurkasih85 said…

    ok la jalan cter..but simple sangat...pepun best ar...

     

  • At 30/5/10 12:53 PG, Anonymous zee said…

    hmmm.. cinta zman sekolah ek? ok la jugak..
    kisah budak umur mugkn dlam 16 tahun.
    16 tahun x penah bcinta ok lagi..
    tapi kalo umur 22 xpnah2 lagi macam mane ek? hmm..

     

  • At 6/6/10 8:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    what happen to nana? no feeling???

     

  • At 8/6/10 6:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad! but u can improve it more. remember, never ever give up!!

     

  • At 10/6/10 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    quite good..
    boleh la.

     

  • At 12/6/10 1:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ;p..gud job..
    keep it up..
    dont givup..

     

  • At 14/6/10 1:29 PTG, Blogger ilyana.juhairah said…

    ok la untuk bacaan remaja & bdk sekolah...tapi perlu cari idea yg lebih untuk tarik minat pembaca...

     

  • At 14/6/10 10:40 PTG, Anonymous ayres said…

    ending x brape mebarik... perlu tgkt kn lg gaya penulisan... but dont givup..

     

  • At 15/6/10 4:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x bape ok

     

  • At 20/6/10 11:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npew buat cinta zaman skolah?cinta monyet kew??

     

  • At 22/6/10 7:36 PTG, Anonymous emiey9087 said…

    bez gak..
    tp xda konflik...
    gudluck..

     

  • At 25/6/10 3:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    da ada sama ngan nvel d pasaran dek oiii....
    p cek nvel mahakarya cinta, cite dia ada kaitan ngan warna kulit gak about frenship 2

     

  • At 26/6/10 2:43 PTG, Anonymous esya....- _-" said…

    ermm.....bes gak cite nieyh...
    menarik jln cite dyer...
    wat r byk2 gi...ber ...
    nice try

     

  • At 5/7/10 10:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jlan crita simple sangat la..
    ayat pun tak menarik..

     

  • At 5/7/10 10:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ong k jew.

     

  • At 6/7/10 3:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la..teruskn usaha...moga dpt menghasilkan karya-karya yg lbh menarik slps ini...-mi-

     

  • At 7/7/10 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm.not to bad.just ok..need to improve more because had no climax .straight to the ending je :)

     

  • At 10/7/10 2:53 PTG, Anonymous sue.. said…

    bgus..good job..
    kne usaha lebih ckit..
    teknik plot tambah untuk lebih menarik..
    pnjangkan penceritaan..
    i wish you good luck..

     

  • At 16/7/10 8:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ohh nice work... tapi bercinta form 4 terlalu muda.. tak matang lagi waktu tu.. nanti pegaruh lak budak2 nk berncinta muda2...btw have fun

     

  • At 21/7/10 11:36 PG, Anonymous afiq said…

    haaaa bagus gak cite ni...
    bleh lahhh

     

  • At 25/7/10 4:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gua stuju
    x salah aku aku plh minat membaca .

     

  • At 26/7/10 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ok.. ringkas n santai.. ending nya
    kena pnjang skit.. what about nana.

     

  • At 1/8/10 7:25 PTG, Anonymous 6ixth_is said…

    ok....
    maybe kurg sesuai sbb masih sek rendah kowt.......

     

  • At 2/8/10 9:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...
    tahniah krane dah cube buat yg terbaik.. tp harp dapt buat yg lg baik.. msty boleh hasilkan somthng yg lg menarik.. ade bakat... cume ia sperti terlalu kbudakkan dan hanye menampkkan cinte monyet yg kite sndiri tak tahu ape ksudahan... but gud job..

     

  • At 13/8/10 12:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okey ler~~ :')

     

  • At 14/8/10 2:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...cmtu je?
    cm x abeh je...gantong.....

     

  • At 26/8/10 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    formula:black+white=tht cicok

     

  • At 12/9/10 6:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nama watak = my real name.
    *mcm x pecaya terjumpa sbb jrg2 nama ni keluar.
    tp org xpgl kiki. pgl kim.

    cerita boleh thn, tp xbnyk unsur suspen, simple. tp not bad lah, nk komen lebih2 sendiri pun tls belum tentu dpt tulis mcm ni.

    teruskan usaha =)

     

  • At 15/9/10 3:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm, n0t bad lah,,.. keep it up..
    WELL DONE..!!!

     

  • At 16/9/10 8:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa yg dorg kritik kita jd kan pengajaran kalu nak jd penulis..jg give up..teruskan usaha,ejaan perbaiki lg..ayat ok la..kalu buat novel kanak2 mungkin lg bagus..

     

  • At 18/9/10 9:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad dowh...
    my taste...

     

  • At 21/9/10 8:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cite nie..

     

  • At 28/9/10 5:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite yg sempoi2 je..agk menarik..tp tidak berapa memikat hati

     

  • At 9/10/10 3:34 PTG, Anonymous Esya said…

    cite...okla. but u brani bkarya..satu pmulaan yg bagus.next tme watla cite d zmn dewasa or student u pl...kena yakin dgn dr sndri. sume komen dorang jd kn smgt utk hsil kn karya yg lbh baik lg...usaha lg..

     

  • At 20/10/10 12:12 PTG, Anonymous uchiha sasuke said…

    hmm...bagus jgak lar citer nie..tpi sye rse sdkit bosan bila mmbaca...tpi wtak Kiki dlm citer nie mcm sye jerk...hehehe

     

  • At 30/10/10 4:17 PTG, Blogger Lavender + Blue Rose said…

    ok-lah... tp bosan ckit sbb x de unsur saspens dan mcm x de ending jek... keep up the gud work!

     

  • At 5/11/10 7:25 PTG, Anonymous risya said…

    ingtk de ag upanye da bis..
    nie ke ending die

     

  • At 6/11/10 1:07 PTG, Anonymous hikari chan said…

    childlish skit..(student ek?)
    but keep it up..
    aku dulu pown cam ko gak...

     

  • At 7/11/10 3:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad to read again..
    hurmm..trdapat ejaan yg xikut skema DBP

     

  • At 11/11/10 4:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhu... ermmm.. mnta maaf ya klau sya komen skit... emmm citer nie dh bnyak sngt,, hehe. pas tu penggunaan ayt trlau simple.. tak best... but.. tngktkn lg usaha awk.. okey.. :)

     

  • At 11/11/10 7:01 PTG, Blogger KUMPULAN C35 said…

    salam...komen saya cerita ini mempunyai tajuk yang sangat menarik. Tetapi malangnya, kesilapan paling utama yang ditunjukkan oleh penulis apabila beliau menggunakan bahasa melayu yang sangat teruk dan tidak menunjukkan mutu bahasa melayu yang baik. Persoalan yang ditekankan juga masih sama, iaitu cinta. Namun kegusaran boleh ditimbulkan apabila penulis asyik-asyik menekan soal warna kulit .

     

  • At 6/12/10 1:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okla...

     

  • At 6/12/10 1:55 PTG, Anonymous Noor Atiqah Nadirah Bt Noordin said…

    Assalamualaikum,citer nie ok,tapi beberapa persoalan dlm citer ni masih trgantung.TRY YOUR BEST,GOOD LUCK!

     

  • At 8/12/10 11:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    JALN CITER OK,CUMA TERGANTUNG..

     

  • At 9/12/10 10:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lar..yg pnting ade kesungguhan dalam mengarang..tapi cerita banyak nmpak xmtang..usaha lagi..

     

  • At 10/12/10 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ni mesti tulis suker2 jer ni
    kan..kan..kan..
    Kira ok je lar lar lar....

     

  • At 13/12/10 3:39 PTG, Anonymous spatula said…

    okay la..tapi usahe lg smpai jd best

     

  • At 13/12/10 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh.... :)

    -risya qistina-

     

  • At 14/12/10 2:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la tu

     

  • At 14/12/10 9:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    blh la.....
    tp pnjg kn lg cte dia sy ase lg bgs.....
    coz ending dia hbs cam 2 je..
    :)

     

  • At 15/12/10 12:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh arrr....
    tp ending dia x best arr...
    cam trgntung jerr....

     

  • At 19/12/10 3:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eerrrmm...bley la....still best...but rsenyer kne pnskn lg idea......jln pnutup pown krg isi cikit.....

     

  • At 23/12/10 1:23 PTG, Anonymous cik siti said…

    pompuan 2 mcam aku jer...

     

  • At 26/12/10 2:59 PTG, Anonymous Erscha said…

    Cerita yang menarik.....simple...
    Good job anyway,...... :)

     

  • At 27/12/10 6:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam,
    Tahniah dan teruskan berkarya ok...
    Setiap kritikan di atas berguna utk tingkatkan penulisan anda, jgn abaikan penggunaan bahasa melayu dgn betul.
    Selamat berjaya....;)

    -ujie-

     

  • At 27/12/10 6:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    teringat mse sek dulu..hehee

     

  • At 4/1/11 10:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus jalan citer yg sweet...

     

  • At 6/1/11 10:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet la...i like it....

     

  • At 16/1/11 11:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ending dyer xkn smpai situ??????

     

  • At 26/1/11 12:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm karangan bdk skolah rendah je....x b'kembang la jln citer nya..adoiii.....msih ada kekurangan lg ni.....isi dah ada tp x digarapkan dgn bgs...

     

  • At 27/1/11 7:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la. klu buat ada konflik sikit, maybe better. konflik dgn nana ke.... cte ni mcm pendek sgt dan terlalu mendatar.
    pemilihan tjuk agk menarik

     

  • At 10/2/11 10:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kurang menarik lah :(

     

  • At 13/2/11 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cam terburu2 sgt lah nak jatuh cinta tu...
    too childish...
    but keep it up ok...
    improve kan lg jalan cerite...

     

  • At 15/2/11 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best laa gak .
    btw , sye paling suke tajuk cerita nihh . lawak dowhhH !

    - ConanEdogawa/CielPhantomhive -

     

  • At 25/2/11 3:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ble la... tp cpt sngt fall in love.. tp better than nothing ls..dsri di bndingkn dgn sya yg x thu mengarang..^^
    truskan usaha..!!

     

  • At 26/2/11 4:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    just okey la....
    mcm cpt sgt jtuh cintun....
    ape2 pown msih byk kelemahan...
    kne improve lagi...
    hope dpt jd penulis yg baik stu hari nty...
    @@@@@@@@@@@@@ SYARFA.... AIN...@@@@@@@@@@@@@@@@@

     

  • At 2/3/11 1:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okey...tahniah sbb mampu hasilkan sebuah crpen..bkn senang tu..gud luck 4 a better job..=)

     

  • At 4/3/11 1:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestla jgk...tpi ending dia mcm xda cbaran la...kan nana yg ska dgn hakimi...apa2 pun crita ni bestla...

     

  • At 5/3/11 1:14 PTG, Anonymous cik siera said…

    hmm.. boleh thn jln cite dye.. suke!

     

  • At 6/3/11 3:29 PG, Anonymous Irel Wani Izzat said…

    pemilihan n susunan kata ok larh!!
    cmew xmelambangkn kehidupan.xdew konflik n mcm tlampau childish.sng sgt bcinta.
    teruskn usaha.bley maju lg ni!!
    chaiyok!!

     

  • At 9/3/11 6:26 PTG, Anonymous lyazara said…

    kurang menarik...
    watak x bkembang..
    ending cte seolah2 cte tgantung, sy bc td ingat ada smbungn ag....
    tlalu ringkas....
    but....good try...
    satu pcubaan yg baik, teruskan busaha utk mhasilkan cerpen yg lbh bkualiti.....

     

  • At 14/3/11 3:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hakimi and hakimah nme yg sngt sesuai.........

     

  • At 17/3/11 2:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em...ok la...tp x bp menarik jln cite die

     

  • At 17/3/11 6:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bley thn lerw citer nye.... klu smbng lg pown k gak....

     

  • At 18/3/11 9:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asal byk2 citer aq bce,mst psl dak skul?tensyen laaa..
    wat la dak u ka..bwu la relevan na confess ke hape..
    leh kawen tros pahtu..hahah

    btw,ok laa..ayt sng na phm..keep it up dik=)

     

  • At 25/3/11 11:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x syok pn..biase2 je cerpen ni..usaha lg..

     

  • At 25/3/11 11:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xde ending !!! tros kn usaha...cik ain

     

  • At 31/3/11 3:24 PTG, Anonymous suzy said…

    not bad....i"m sure u can do better...

     

  • At 2/4/11 8:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besa je...jalan cita xda klimak....mcm smooth sangat.... all the best for the future

     

  • At 9/4/11 6:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xda knflik lngsung..tjuk xmnrik..xda unsur yg mnrik prhatian

     

  • At 23/4/11 6:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....

     

  • At 24/4/11 6:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CITE XDE KLIMAK..

     

  • At 29/4/11 8:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm, ok lh cerpen nie.. cuma ending dy krg sket r..

     

  • At 30/4/11 11:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    camne ngan nana...lau ade sambungan sdp gak ni...

     

  • At 4/5/11 6:44 PTG, Anonymous kira_mira_fina said…

    boleh lah.....

     

  • At 7/5/11 1:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok lah,tpi klau remaja yg bca grenti jadi ikutana bdk sklh...or x kot

     

  • At 29/5/11 12:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad...hehehe

     

  • At 1/6/11 5:44 PTG, Anonymous ahmad said…

    :)

     

  • At 2/6/11 2:58 PTG, Blogger cikgu abbam said…

    menarik...macam surat cinta plak sekali baca..he2....

     

  • At 17/6/11 11:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bed..

     

  • At 25/6/11 10:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i totally agree dgn msej tg nk dsampaikn dlm cter nie..
    ttg jujur & ikhlas..
    tgn ciptaan ilahi
    it's owesome
    chayok~~

     

  • At 1/7/11 9:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kita hrus b'syukur dgn ciptaan allah..bru ati kte akn tng n bhgia sllu...tp bab cite nie kurg mnrik skit...sbb xada konflik sgt...klu d tgk tol2 cite nie mengelirukan jg...sbb dlm jln cite nie xada focus pd sorg...dan xtau yg mn actor yg utama...cite nie mcm sebuah diary bdk sek je...

     

  • At 18/7/11 1:03 PTG, Anonymous mieyah said…

    not bad,sweet ,good and humble

     

  • At 24/7/11 9:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la boleh buat sy tersenyum..teruskan usaha tpi jgn ingat nak ber'kekasih' jer..

     

  • At 27/7/11 2:37 PTG, Anonymous Akane Khansee said…

    Cam aDa yang kurang oww...

    Apapun, Usaha lebih ya :)

    Anda pasti boleh buat lebih baik dari citer ney...

     

  • At 17/8/11 7:03 PTG, Anonymous nurul izzah said…

    i ase agk trtrk nan cter n..jln cte mnrk siot p de cket kurg..u add la pape pn yg ptot spy cter n lbh sspen n mnrk lg..i prcy u msh de idea yg hot2 kn?

     

  • At 18/8/11 1:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm boleh lh yg ptng usaha 2 ade caiyo2

     

  • At 30/8/11 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad la .
    keep it up!
    :D
    btw,gud job yea !


    gee:)

     

  • At 23/9/11 5:41 PTG, Anonymous adamia said…

    biasa2 ajer...1 bintang.

     

  • At 4/10/11 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    byk yg lari,xda efek ape pd aku yg bace ni.cite budak2 yg kuat berangan pasal cinta..

     

  • At 8/10/11 1:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer not bad..tp ending cam x bpe gempaq..ayt yg d'gunakn cam sesuai utk rmje rsenye..

     

  • At 14/10/11 5:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syabas atas usaha anda.boleh tahan tapi kurang menarik.kalau diolah lagi mesti menarik.

     

  • At 24/11/11 3:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la jln cite nie..."usaha tangga kejayaan"....fighting!!!!!

     

  • At 30/11/11 7:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mantep

     

  • At 1/12/11 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestt . <3

     

  • At 18/12/11 10:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok saje ;))

     

  • At 23/12/11 12:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x berape mnarik laa...ushe lg k...ape2 p0wn go0d j0b...

     

  • At 28/12/11 6:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg best..:)

     

  • At 2/1/12 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen nie ok...tingkatkan usaha yer...anyway..satu karya yang bagus...congrats.. -dieyla-

     

  • At 18/1/12 5:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    polaa...mak..novel ni memang best...

     

  • At 19/1/12 10:00 PTG, Anonymous nani said…

    erm..ok la..no bad..tapi,kena tingkatkan lagu usaha tu..congrats..

     

  • At 22/1/12 11:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai cinta monyet..ne form 4 ke..hehee..lucu...tp best jg la..sy suka juga crta ne..good job..like it..

     

  • At 27/1/12 4:02 PTG, Blogger Qurratul Sa'adah said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 14/2/12 2:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agak nye... bdk sekolah kot yg tulis cerpen ni.. x menarik sangat.. bahasa pun terlalu kebudak budakan..

     

  • At 7/3/12 12:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xde kesudahan k cter ny??? klow continue ckit lg myb ok kot... tp gye pnlsan ok lar... xt'llu formal sgt.. ejaan kdg2 kne btul ckit.. papew pn chayok2.. truskn mutu penulisan anda...

     

  • At 19/3/12 11:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best... bahasa sempoi an menarik. I like

     

  • At 25/3/12 6:13 PG, Anonymous cikkakinovel said…

    n0t bad larhh . .

     

  • At 7/4/12 10:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la..gud jod n try ag k..

     

  • At 7/4/12 11:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Boleh diperbaiki lagi dari segi penggunaan tatabahasa dan perkataan. Jika terus menulis berpotensi untuk menjadi penulis berbakat. Good job.

     

  • At 8/4/12 10:33 PG, Anonymous bunga melur said…

    setiap manusia punyai kekurangan...kta x sma

     

  • At 20/4/12 12:29 PG, Blogger Lyisha said…

    layan je la.. lg pun, i mmg ska ceta2 cinta bdk skolah ni.. so sweet gitu.. ape2 pun, jln cerita mmg menarik. usaha g k.. am enjoy..

     

  • At 25/4/12 9:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    teruskan berkarya

     

  • At 4/5/12 2:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan lah !tak menarik..

     

  • At 29/5/12 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad...

     

  • At 30/5/12 8:52 PG, Anonymous someone said…

    bahasa terlalu pasar and tak matang tapi jalan cerita boleh tahan la .....notbad

     

  • At 22/6/12 9:36 PG, Blogger zaza faizal said…

    bosaaaaannnnnnn~ mcm cerita yg sedia ada.. lelaki tu mesti encem.. pastu pempuan tu pulak kompem jual mahal, then terima.. alahaaaiiii.. cari lah modal lain please~ urggghhhhh!!!!

     

  • At 5/7/12 6:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kurang menarik.mula2 sy fikir nana akan bgaduh dgn kiki pasal brebut kimi.tp x.nampk mcm cerita yg pnulisnya mlas utk mnulis. :) tp mc bole dperbaiki.

     

  • At 28/8/12 7:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citanya gak menarik....but i am thinking more than this from you next time....good try

     

  • At 9/10/12 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceritanye x terlalu bsn

     

  • At 27/10/12 7:22 PG, Anonymous zahraa said…

    waaahh......bestlah..tunggu karya seterusnya..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group