BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 31, 2009
Cerpen : Saat Itu
Nama Pena : dya adriza

"Syafinaz! Tolong angkat kain. Hari nak hujan la!" pekik Puan Suraya kepada anak sulungnya, Syafinaz yang sedang asyik menjamu selera.
"Sekejap mak. Sya basuh pinggan sekejap," terkocoh- kocoh Syafinaz menyudahkan makanannya. Sisa- sisa makanan segera dibuang. Dengan kadar segera, pinggan itu dicuci. Selesai, Syafinaz kembali ke meja makan. Tudung saji diambil. Lauk masak lemak ketam dipandang sayu. Sayang, makanan kegemarannya tidak dapat dihabiskan.
"Syafinaz! Apa lagi yang kau buat tu! Hari dah hujan la!" Pekikan Puan Suraya menyentak lamunan Syafinaz. Kelam kabut Sayafinaz mencapai selendangnya, lalu berlari ke luar rumah. Hujan sudah mulai lebat. Cepat- cepat Syafinaz mengangkat kesemua pakaian di ampaian. Sayangnya, sehelai baju diterbangkan angin. Syafinaz berlari mengejar baju yang ditiup angin itu.
Akhirnya baju itu jatuh di tengah jalan raya. Syafinaz berlari mendapatkan baju itu. Dari jauh, sebuah kereta meluncur laju ke arahnya. Pemandu kereta tersebut membunyikan hon yang membingitkan, sebagai amaran kepada Syafinaz. Setelah mendapatkan baju itu, Syafinaz berlari semula ke pinggir jalan. Pemandu itu membuka tingkap dan menyumpah seranah ke arahnya. Namun tidak dihiraukan Syafinaz.
Sebaliknya, matanya terbuntang luas saat melihat baju sutera kesayangan ibunya sudah kotor dan sedikit terkoyak. Syafinaz terketar- ketar, sudah tahu apa yang akan diterimanya sebentar lagi. Syafinaz pulang ke rumahnya dengan keadaan basah kuyup. Baju- baju di tangannya juga basah kuyup.
Sampai sahaja di rumah, kelihatan Puan Suraya menatapnya garang. Masuk sahaja di rumah, sebuah penampar hinggap di pipi Syafinaz. Spontan Syafinaz terjatuh dan semua kain yang dibawanya tadi bersepah.
"Anak tak boleh harap! Kan aku dah suruh angkat kain awal- awal lagi. Tapi apa yang kau buat hah?!!" Puan Suraya menyepak pula tubuh Syafinaz. Tubuh Syafinaz sedikit tergerak. Puan Suraya terlihat kain suteranya di tangan Syafinaz. Kain itu direntap dengan kuat. Terbeliak matanya.
"Biadap! Apa yang kau dah buat hah?!! Kau tahu kan aku sayang baju ni! Kurang ajar!" Puan Suraya mula menyumpah seranah anaknya. Spontan kakinya dipeluk kuat.
"Maafkan Sya mak. Tadi Sya basuh pinggan sekejap. Bila Sya angkat kain, baju mak terbang," terang Sya dengan sedu sedan. Jika dia tahu begini jadinya, dia tidak akan makan pada masa itu. Kerana meluangkan sedikit masa untuk mencuci pinggan, dia terpaksa makan penampar ibunya. Namun, jika dia tidak berbuat demikian, kemungkinan besar dia akan penampar juga.
"Aku benci anak macam kau! Amak tak sedar diuntung! Menyesal aku mengandungkan kau, melahirkan kau, jaga kau siang malam! Ini yang balas pada aku?!! Kenapalah kau tak mati je dulu hah! Kenapa??!" Puan Suraya menyumpah- nyumpah sambil menendang-nandang tubuh anaknya tanpa belas kasihan.
Spontan kemudian, Puan Suraya ke dapur. Tidak sampai sepuluh saat, dia kembali dengan sebilah pisau di tangan. Terbuntang mata Syafinaz. Pisau tersebut baru sahaja diasah tadi. Dengan keadaan kelam labut, Syafinaz bangun dan segera menjauhi Puan Suraya yang bagai dirasuk itu.
"Kau nak ke mana hah?! Kenapa dari kecil kau tak mati? Kenapa aku tak terpikir untuk bunuh kau?!!!" Puan Suraya menyuakan pisau itu kepada Syafinaz. Syafinaz kelam kabut melarikan diri. Kali ini dia bertekad, dia harus keluar dari rumah itu.
Namun, pisau itu terlebih dahulu menikam bahunya. Syafinaz terduduk. Puan Suraya terdiam. Tubuhnya mula terketar- ketar. Tubuh Syafinaz didakapnya.
"Anak mak.. mak mintak maaf.."
Syafinaz diam. Kepedihan yang dirasai tidak mampu melawan kesedihan di hati. Hatinya cukup terguris dengan kata- kata ibunya. Hanya kerana sepasang baju sutera, Puan Suraya bertekad untuk membunuhnya. Dengan kekuatan yang bersisa, Syafinaz bangun dan berlari sekuat hati meninggalkan rumahnya.

************************

Syafinaz terjaga dari tidur. Didapati dia berada di sebuah biik yang asing. Keadaan sekeliling berwarna putih. Syafinaz bangun dan duduk. Keadaan sekeliling diperhatikan. Kelihatan seperti hospital. Bagaimana dia boleh berada di sini? Siapa yang membawanya ke sini?
Syafinaz bangun dan menuju ke arah pintu bilik. Belum sempat tombol pintu dipulas, pintu itu dibuka dari luar. Syafinaz terkedu. Kelihatan tunang tersayangnya, Azrill masuk diikuti bebrapa orang lelaki. Kelihatan seperti anggota polis. Syafinaz menyapa Azrill. Namun, Azrill tidak membalasnya. Malah, seperti tidak menyedari kewujudannya.
Azrill dan tiga anggota polis beserta seorang doktor sedang mengerumuni sesuatu. Apakah yang sedang mereka lakukan? Syafinaz melangkah ke arah mereka. Terbuntang matanya menatap sekujur tubuh kaku berselimut putih dari kepala ke kaki yang sudah kembali kepada penciptanya. Siapakah dia? Apa kena mengenanya dengan Azrill?
Sedang Syafinaz berfikir- fikir, doktor lelaki itu menarik selimut yang menutupi wajah si mati. Syafinaz berasa terkejut yang teramat sangat. Tidak pernah dia mengalami kejutan sebegitu seumur hidupnya.
"Ya Allah! Aku dah mati?! Allahuakbar! Ya Allah!" Syafinaz meraung sekuat hatinya. Namun, seperti tiada sesiapa yang mendengar jeritannya. Sekali lagi wajah mayat itu dipandangnya. Sahih! Itu adalah dirinya!
Syafinaz menangis tidak berlagu. Terimbau kembali apa yang telah terjadi pada dirinya sebelum ini. Syafinaz dihina, dicaci ibunya sendiri. Syafinaz keluar rumah tanpa izin ibunya. Ya Allah! Ampunkan hambaMu ini Ya Allah..aku tidak sanggup mendengar luahan kebencian mak pada aku..ampunkan aku Ya Allah..maafkan Sya mak..
Syafinaz sebuah dalil yang bermaksud: ‘Anak derhaka sekali- kali tidak akan masuk syurga kecuali dengan keampunan ibunya. Syafinaz memegang bahunya. Kelihatan kesan tikaman yang dalam. Syafinaz kembali menangis tersedu- sedu. ‘Maafkan aku Ya Allah.. aku keluar kerana tidak sanggup didera mak ya Allah..kenapa aku mati di usia yang terlalu muda ya Allah..’
Dia tidak dapat membayangkan apa yang akan dialaminya nanti. Syafinaz cukup takut. Terngiang- ngiang kata- kata Ustaz Rahman, ‘Janganlah kamu takut kepada kematian, kerana semua makhluk akan merasainya..dan kematian datang bukan ketika tua sahaja. Jika sudah ajal seseorang itu meninggal dalam usi muda, tiada siapa dapat menghalangnya..’
Ya! Kini aku telah merasainya.. Syafinaz kembali menangis. Dia memandang Azrill. Wajah Azrill merah. Mungkin menahan marah, mungkin juga menahan sedih. Seorang anggota polis kelihatan mencatit sesuatu pada sebuah kertas yang terselit pada sebuah fail. Tidak lama kemudian, mereka keluar dan menuju ke tempat yang sama. Syafinaz hanya mengikut jejak mereka.

***************************

"Sayang.. abang dah tunaikan tanggungjawab abang terhadap sayang. Abang dah dapatkan hak sayang", Azrill bersuara lirih di pusara Syafinaz. Hatinya terlalu sebak mengenangkan nasib tunangnya yang menjadi mangsa penderaan ibunya.
Masih teringat- ingat mimpi yang dialaminya pada malam itu. Syafinaz dihina, disumpah seranah, disepak terajang, ditikam hanya kerana menyebabkan baju sutera Puan Suraya yang sedikit terkoyak dan kotor. Terjaga dari tidur, lantas Azrill bergegas ke rumah Syafinaz. Hatinya betol- betol tigak tenteram. Di pertengahan jalan, dia terjumpa Syafinaz terbaring di bahu jalan dengan nyawa- nyawa ikan. Setibanya di hospital, Syafinaz sudah tidak bernyawa.
"Sayang.. abang minta maaf sebab tak ambil tahu situasi Sya di rumah. Kalau abang tahu, abang akan cepatkan perkahwinan kita, abang bawa Sya tinggal dengan abang. Abang janji sayang..", Azrill bersuara sambil menahan sedu yang hampir menggila.
"Sayang..mak dah ditangkap. Mahkamah dah jatuhkan hukuman gantung sampai mati. Abang fikir mak akan berubah, tapi sebaliknya Sya. Mak tuduh Sya yang sebabkan mak mati dalam keadaan macam tu. Abang sedih Sya. Mak betol- betol menyesal ada anak macam Sya. Sampai hati mak kan Sya..", tangisan Azrill semakin mendayu. Tidak pernah dia berjumpa dengan seorang ibu yang berperangai seperti binatang itu.
Masih dia ingat, pertemuan pertama mereka, Azrill terlihat kesan lebam di tangan dan bengkak di pipi kanan Syafinaz. Rupanya, sudah lama Syafinaz menanggung derita beribukan Puan Suraya.
"Sayang.. abang janji Sya sentiasa di hati abang. Abang takkan pernah lupakan Sya. Abang sentiasa doakan Sya. Sayang tunggu abang di sana ya sayang", azrill mengelap air mata yang membasahi pipinya. Walaupun sedih dan kecewa dengan apa yang berlaku, namun hatinya puas dapat membongkar segala kejahatan Puan Suraya.
"Abang balik dulu ya sayang..insyaAllah besok abang datang lagi. Abang sayang Sya..", Azrill mengusap- usap kain putih yang membaluti kayu sebagai batu nisan pusara arwah Syafinaz. Azrill bangun dan perlahan- lahan meninggalkan pusara Syafinaz yang masih memerah itu.
Dari kejauhan, Syafinaz memandang sayu langkah Azrill. Syukran ya Allah…terima kasih sayang..

‘Oh tidur malam nyanyikan lagu..
pintu hatiku yang terpendam..
oh bintang malam lukis wajahku..
katakan aku pergi..
Genggamlah cinta yang kuberikan..
simpanlah selalu dalam hati..
ku akan selalu dalam mimpimu..
menemani tidurmu..
Sudahlah sudah kuharus pergi..
jangan kau tangisi aku lagi..
biar kubawa seluruh cintamu..
kudakap dalam tidur panjangku..
peluk tubuhku kucup pipiku..
relakan saja aku pergi..’

*******************************

Seuntai kata..
Syukran buat pembaca sekalian yang sudi mambaca cerpen ini sehingga penghujung. Ini cerpen pertama saya yang Allah ilhamkan dalam mimpi saya pada satu malam. Saya jadikan sebuah cerpen untuk dikongsi bersama. Bukan niat saya untuk menjatuhkan martabat seorang ibu, namun saya harap ia dapat membimbing kita berfikir sejauh mana kasih sayang yang kita miliki. Akhirul kalam, maaf di atas segala kesilapan.
posted by Penulisan2u @ 2:26 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
43 Comments:
  • At 31/10/09 10:29 PG, Blogger piANum said…

    best..best..
    kesian kat syafinaz n sedehnyerr bg phak azrill..
    tersentuh r yg part kt kubur 2..

     

  • At 31/10/09 11:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang sedey......tpi sedikit x phm......tetibe je sya 2 kene mrah....kalo diceritekan dri awal mesti lg best...

    anyway keep it up....

    miss pink

     

  • At 31/10/09 11:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cte ni...
    congratz 2 the writer...
    snggh mnyntuh aty...

     

  • At 31/10/09 1:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dya adriza??? am i know u??

     

  • At 31/10/09 6:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terlalu simple sgt.. kesudahannya mcm tu je. sepatutnya cite dari awal lagi..

     

  • At 1/11/09 2:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aah simple sgt
    tgk2,da abeh...
    xpe2,,truskan ushe...hehee

     

  • At 1/11/09 10:06 PTG, Anonymous cik pu3 said…

    xpuas la bce..
    best sgt!
    gud job!
    =)

     

  • At 1/11/09 10:56 PTG, Blogger LiNa said…

    best..
    tp mcm pendek sgt..

     

  • At 2/11/09 12:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    trime ksh..crite y menarik..
    tahniah 2 the writer..
    bkn sume org blh share mimpi..
    g0 0n..

     

  • At 3/11/09 8:31 PG, Anonymous bluE_bErrY said…

    tika ku baca crpen ini mta mla bergenang...jkalau wjdnya mak drjna itu di mka bmi ni akn ku krat2 tbuhnya mnjdi hdgn hrimau!!!snguh kjam...sedih ku mmbcenye...tahniah the writer!

     

  • At 4/11/09 2:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job!
    u make me cry :(

     

  • At 5/11/09 3:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdey gler huk3...
    1st time bc crpen cdey cmni..
    jht tol mk dy..
    penulis ni sp ek? cm knal la..

     

  • At 5/11/09 3:26 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    kesiannye pd syafinaz 2..smpai hati mak die buat die mcm 2..dera die,maki hamun die..
    nsib tunang die dptkn pembelaan utk die even die dh meninggal ms 2..
    cite ni sedih tp best..
    keep it up writer..congrates from me.. ^_^

     

  • At 5/11/09 8:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg menyentuh prasaan.
    kasih sayang ibu mmg tiada tandingan..
    namun wujud ibu seperti puan suraya..
    umpama manusia zman jahiliah yang tidak bertamadun!!
    nauzubillah..
    tp pe tema crita ni ek?

     

  • At 6/11/09 12:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam dya adriza..
    selalu story mst apy ending..
    ni len..so gud job..!!
    tp xtau nape syafinaz didera..??
    keep on writing..
    niya1501@yahoo.come

     

  • At 6/11/09 8:55 PG, Anonymous dya adriza said…

    salam kepada semua yang sudi mengulas cerpen saya..

    seperti yang saya katakan di atas, cerpen ini diilhamkan dari mimpi saya pada satu malam.bangun saja dari tidur, saya sendiri terfikir apa maksud mimpi tu.lalu saya ambil inisiatif dgn menjadikan ia satu cerpen sebagai perkongsian dengan anda semua.

    Tema dia, apa yang boleh saya katakan di sini ialah mangsa penderaan ibu. sering kita lihat di muka akhbar masa kini, isu ini salah satu isu utama. dan kebanyakan mereka tidak dapat pembelaan yang sewajarnya. kita harus peka tentang isu ini.

    Dya Adriza, nama yang saya sendiri olah hasil gabungan keluarga dan seorang insan tercinta. mungkin ramai yang pernah terserempak dgn nama ni di mana2 laman web. saya selesa menggunakan nama ni.

    Akhirul kalam, terima kasih kepada semua pengulas. sokongan anda amat saya hargai..

     

  • At 6/11/09 2:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alaaa...
    citer da best da, tapi pendek sgt,
    kalau dpt dpjgkn lg mst lg best nyer,
    anyway, keep up the gud work, k

     

  • At 9/11/09 11:58 PG, Anonymous shuhiriyah.. said…

    yela.. klu dcerita lebh detail kn bgus..
    tp pape pon.. best gak citer ni.. huhu

     

  • At 21/11/09 11:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku nk khwin dgn azril leh x???aku cntik..huhu

     

  • At 7/12/09 11:29 PTG, Anonymous Ahnaf Fawwaz said…

    Alahai dasyat tol la cita niee...kalau la aku dapat alami mimpi dari cerita ni..mesti menakutkan,1001 emosi dapat rasakan...huhu..sedih kat azrill...hubungan percintaan yang sangat kuat,tapi perpisahan yang sangat tragis...
    Kalaulah aku dalm mimpi tu,aku sanggup kena tikam untuk selamatkan buah hati aku..tol tak tipu..
    Apa2 pun...CONGRATULATION pada Dya Adriza..suatu percubaan yang baik.. Teruskan lagi...kembangkan dengan bakat yang ada..good work..wat cita yang best2 lagi k..
    p/s:kadang2 ilham datang dari mimpi,masalah selesai jua dari mimpi,itulah minda separa sedar kita..

     

  • At 8/12/09 12:58 PTG, Blogger ain said…

    i like it
    ermm...
    x tau nak komen pew da
    kmbgkan bkat anda

     

  • At 9/12/09 12:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    very gud job.. u make me cry.... sedey sngat tambah lagi dgan lirik khatimah cinta tu... saya tabik spingg dgan awak........


    -bdk baru-

     

  • At 10/1/10 7:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih...kesian sya...

     

  • At 23/1/10 5:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni..tp sdh btlkt syafinaz sbb di dera oleh mak sndiri...

     

  • At 24/1/10 5:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terlalu simple but jln cite tu dh ckup mbuatkn kita faham makna yang tersirat di sebalik perkataan "kasih sayang"..congrat 4 u..

     

  • At 16/3/10 12:32 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    zaman moden, masih ade lg penderaan yg boleh mengakibatkan kematian..
    cerita yg bermotifkan isu sekeliling,
    gud topic choosen

     

  • At 22/4/10 3:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ugak cite ni

     

  • At 25/4/10 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    part yg kt kubur tu ..sedih sgt..troskn usaha anda..=)

     

  • At 12/5/10 11:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes cte ni..
    tp ade gak ke mak kandung yg jhat..
    igt mak tiri je...
    papepn intrsting...
    truskn usha..

     

  • At 9/6/10 2:56 PTG, Anonymous mohd masaidil said…

    gud job...smoga dapat brkembang lagi idea tu erk...
    kepada semua pembaca,doakan saya agar dapat brmimpi sebagaihamba ALLAH yang sudah ke alam barzakh...
    tolong erkkkk...time kch...

     

  • At 12/7/10 9:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni...
    tapi kalau dipanjangkan lagi mesti best!!!

     

  • At 23/7/10 6:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mantap

     

  • At 2/8/10 11:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    this is juz too short for a cerpen.. . n ending dier camtu je

     

  • At 16/8/10 9:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm...kisah mmg menarik..sedih & menyayat hati..meremang bila sy m'bacanya..namun sy tk berapa b'kenan sgt dgn watak si ibu kandung yg terlalu kejam tu..seolah2 m'fokuskn bhw ibu itu jahat...mengapa dia benci ank kandungnya sndri??kalo endingnya si ibu itu insaf logik jugak..mana ibu yg tk syg ank kandungnya sndri...ttg hub cinta dgn tunangnya mmg menarik..kasih & rindunya tk henti wlupun syafinaz da pergi..nway syabas dn tahniah krn berani mencuba..teruskn usaha..chaiyok2!!! :D

     

  • At 1/11/10 1:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdhnye,,,,cian syafinz.. ^_^(EYRA@EKI)

     

  • At 2/12/10 3:32 PTG, Anonymous Faizura Fadzil said…

    sedeyh .. ;(

     

  • At 24/12/10 4:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wuwuwuwu~~~~sedeyh snngt....smpai menangis...wuwuwuwu~~~`sian kt azril..ape lah nk jdik...ibu yg kejam...wuwuwuwu~~~tpi best citer nih...sngt2 best..

    -> TaUrUz GiRlz

     

  • At 16/6/11 9:00 PTG, Anonymous ainul mardiyyah said…

    Afwan pnulis cerpn...cite yg mnyntuh hti ...all d bezz!!!

     

  • At 4/8/11 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt menyentuh perasaan bile bc citer nie..kesian dkt syafinaz..congrats for the writter..thumbs up!

     

  • At 9/9/11 2:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST CITE NI..... TAPI SEDEY ARRRR.......... HUHUHU...........

     

  • At 16/9/11 7:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tolong aku..
    bisakah anda untuk membantuku,untuk mempromosokan novel novelku..?

     

  • At 25/2/12 2:59 PTG, Anonymous acha pink said…

    sedihlh.sepatutnyew seorang ibu x ptut buat ank dia cm tu..sb ank itu kn anugerah tuhan....walaubagaimanapun cerpen ni mmng terbaik.........

     

  • At 1/3/12 7:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perrh...kejamnye pmpuan tuh... >:(

    sian anak dy...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group