BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 17, 2009
Cerpen : Mungkin Nanti
Nama Pena : Azizi Aziz

Bantal berbentuk hati itu dipeluknya erat. Dicuba untuk memejamkan matanya yang belum mengantuk lagi. Fikirannya tidak tenang dan asyik terfikirkan pertemuannya dengan Haikal di butik siang tadi. Tidak disangkanya lelaki yang selama ini dianggap tidak akan kembali semula dalam hidupnya tiba-tiba muncul semula.


* * * * *


Ish! Asal lambat sangat Julia masuk kerja hari ni.Selalunya dia yang sampai dulu sebelum aku. Tapi memang aku datang awal sikit hari ni.
Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Erm, siapa pula la yang call aku pagi-pagi ni.
" Assalamualaikum.."
" Cik Ika, saya mintak maaf. Hari ni saya datang lambat sikit. Ada hal sikit nak diuruskan. Dalam pukul 12.00 tengah hari nanti saya masuk kerja."
" Erm, baiklah. Jangan lambat pula. Sue tak kerja hari ni. Tak ada orang kat butik. Pukul 2.00 petang nanti saya ada appointment."
" Terima kasih Cik Ika. Saya janji saya tak akan lambat. Assalamualaikum."
Salam dijawab dan lantas panggilan tadi dimatikan. Aku terus ke bahagian belakang butik untuk melihat-lihat jika ada kerja yang perlu diselesaikan disitu. Tiba-tiba bell di pintu butik berbunyi menandakan ada seseorang melintasinya. Menyedari bunyi bell tadi, langkahku ku atur ke bahagian depan butik. Kelihatan seorang lelaki sedang membelek-belek baju di satu sudut butik.
" Assalamualaikum encik, boleh saya bantu? Encik nak beli baju untuk siapa? Kalau untuk isteri encik, saya rasa baju kurung biru ini sesuai untuk isteri encik," aku mengulurkan baju sutera berwarna biru kepada lelaki tersebut.
Lelaki yang sedang sibuk membelek-belek baju itu sedar dengan kedatangan aku dan lantas memalingkan mukanya ke arahku. Aku tergamam. Seperti tidak kusangka lelaki di hadapan ku ini adalah Haikal. Dia kelihatan tenang memandangku. Hati ku berdetik adakah benar lelaki yang berada di hadapanku ini adalah Haikal.
" Haikal." terpacul juga nama itu dari mulutku. Nama yang sudah lama aku tidak menyebutnya.
" Ya" dia masih lagi memandangku dan memberikan senyumannya yang sudah lama tidak aku lihat.
Aku menudukkan muka ku. Tidak tahan untuk aku memandang wajahnya dengan begitu lama. Setitis demi setitis air mata mula mengalir membasahi pipiku. Segala peristiwa lama yang sudah lama aku simpan kemas dalam kota ingatanku kini terimbas kembali. Ya Allah! Kenapa kau pertemukan aku dengannya semula. Bertahun-tahun untuk aku melupakannya. Tetapi kini setelah aku dapat melupakannya, tiba-tiba dia muncul di depan mataku. Aku tak boleh nak menghadapinya lagi. Walaupun pada hakikatnya nama itu tidak pernah luput dari kotak ingatanku.


* * * * * * *


Jam sudah menunjukkan pukul 12.00 tengah malam. Keletihan keluar berjalan-jalan dengan adiknya yang sedang cuti semester sungguh dirasainya.
Selesai menyiapkan kerjanya di depan skrin komputer, dia merebahkan dirinya di atas katil.
"Letihnya..baik aku masuk tidur. Esok boleh pergi butik awal sikit." gomelnya.
Selimut kutarik separas dada. Tiba-tiba telefon bimbit ku memainkan lagu kegemaranku, "Never Say Good Bye". Aku mencapai telefon bimbit yang terletak di atas meja. Siapa pula la call aku malam-malam ni. Tak boleh tengok orang senang sikit. Tak boleh ke call esok je? Hatiku mengomel sendirian.
" Assalamualaikum.. Ika ke tu?," kedengaran suara dihujung talian. Suara di hujung talian itu cukup dikenalinya. Tak mungkin dia yang call aku. Dia bukan ada nombor telefon aku yang baru ni.
" Waalaikumsalam.. Ye, siapa ni? Ada apa call malam-malam ni?"
"Ika,ni aku la, Haikal. Dah tak kenal lagi ke? Sori la kalau mengganggu kau malam-malam ni." Aku tergamam mendengar nama itu disebut. Macam mana pula dia boleh dapat nombor telefon aku ni? Aku rasa,aku baru je guna nombor ni tahun lepas.
"Hello Assalamualaikum..Ika, are you still there?" Haikal bersuara, mungkin sudah terlalu lama aku membisu.
"Erm,yup!" aku masih tidak percaya dengan apa yang kudengar.
"Ika apa khabar? Saja je nak tanya khabar. Dah lamakan kita tak berbual macam ni."
" I’m okey. Kenapa tiba-tiba nak tanya khabar ni? Dah tak ada kerja lain ke? Macam mana kau boleh dapat nombor telefon aku?" bertalu-talu soalan keluar daripada mulut ku.
" Aku minta daripada Julia, staf kau kat butik. Nasib baik dia datang lepas kau tinggalkan aku sorang-sorang kat butik hari tu. Nasib baik aku bukan perompak, kalau tak dah lama aku rompak kedai kau."
" Kenapa kau minta nombor telefon aku? Bukan ke kau dah tak nak contact aku lagi, seperti kau pernah bagitau aku 5 tahun dulu. Kau yang suruh aku lupakan kau. Tapi tiba-tiba kau datang balik dan contact aku. Apa semua ni? Aku tak faham." Pantas saja bibir ku mengatur ayat.
" Ika, aku sedar semua tu salah aku. Aku contact kau ni pun sebab nak mintak maaf atas apa yang berlaku. Aku harap kita dapat jadi kawan baik macam dulu lagi. Kita buang yang keruh dan ambil yang jernih"
" Cukup la Haikal apa yang dah berlaku dulu. Aku tak nak ianya berlaku lagi. Maafkan Ika.." Talian terus dimatikan. Tak tahan rasanya dia mendengar suara itu lagi. Haikal kenapa baru sekarang kau muncul. Cerita kita dah lama berakhir. Kau juga yang mintak persahabatan kita berakhir dulu.


* * * * * * *


" Hai, Cik Ika! Awal datang hari ni? Hah! Tadi ada orang hantar bunga untuk Cik Ika. Bunga tu saya letak atas meja bilik Cik Ika. Wah! Cik Ika sekarang dah ada peminat la." Julia tersenyum sambil melihat aku melangkah masuk ke bilikku.
" Eh, awak ni Julia pandai-pandai je cakap saya ada peminat. Awak kenal siapa yang hantar bunga tu?" tanyaku kepada Julia.
" Mana la saya kenal peminat Cik Ika. Lagipun florist girl yang hantar bunga tu tadi. Kalau Cik Ika nak tau siapa yang hantar, Cik Ika tengok la sendiri dekat kad tu. Mesti nama pengirimnya ada tertulis dalam kad tu." Julia menudingkan jarinya ke arah kad yang berwarna biru.
Ada-ada aje si budak Julia ni. Bunga dan kad biru yang diletakkan di atas meja diambil. Siapa pula la yang bagi aku bunga hari ni. Nak kata hari ni hari lahir aku,lama lagi. Erm, tapi tak apa la. Dah orang bagi ambil je la, Lagipun ros ‘putih’ ni memang bunga kesukaan aku. Zie membuka kad biru itu dan tulisan berdakwat hitam yang tertulis kemas di dalam kad itu dibaca.

"Forgive me, please… give me a chance.."
M.H.M.Y..

Kad biru itu ku letakkan di atas meja. Setitis demi setitis air mataku mengalir. Nama itu sudah cukup untuk memberitahu siapa pengirim ros ‘putih’ itu.
Tiba-tiba telefon bimbitnya menjerit memainkan lagu "Never Say Good Bye". Nama Haikal tertera di skrin telefonnya. Dia membiarkan sahaja telefonnya berbunyi.
Lima minit kemudian, telefonnya berbunyi lagi. Lagi sekali nama Haikal tertera di skrin telefonnya. Dia memandang telefonnya. Telefon di atas meja itu dicapai.
"Assalamualaikum.." sayu sahaja suaranya menyambut panggilan itu.
" Waalaikumsalam.. Ika.." sambut suatu suara dihujung talian.
" Haikal nak apa ni?"
" Aku betul-betul nak mintak maaf dengan kau ni. Please Ika..forgive me."
" Bukan ke aku dah cakap dengan kau malam tadi. Cukup la dengan apa yang kau dah buat dengan aku dulu. Aku tak nak ungkit lagi perkara tu. Persahabatan kita dah lama berakhir. Cukuplah hati aku pernah dilukai dulu. Aku tak nak ianya terluka lagi."
" Give me a chance untuk terangkan perkara sebenar. Aku sedar kesalahan aku dulu. Tolong bagi aku peluang untuk betulkan semuanya. Please Ika.." amboi,sedih semacam je mamat ni. Kesian la pula.
" Okey, aku bagi kau satu peluang." Kenapa la aku selalu kalah dengan mamat ni.
" Okey, aku ambil kau dekat rumah malam ni pukul 8.00 malam." Erm, ceria pula suara dia. Tadi punya la sedih.
" Ambil dekat rumah aku? Macam mana kau boleh tahu rumah aku dekat mana? Julia bagitau lagi ke?" tanyaku hairan. Si budak Julia ni memang nak kena.
"Eh! Tak ada la.. Dah lama dah aku tahu kau duduk mana. Aku dapat alamat rumah kau daripada Suria. Aku jumpa dia time reunion sekolah kita bulan lepas. Aku cari juga kau masa reunion tu. Tapi tak jumpa."
" Kenapa cari aku time reunion tu? Maya tak marah ke kau cari aku?" sempat juga aku memerlinya. Tiba-tiba suasana sepi seketika. Haikal hanya terdiam di hujung talian.
"Erm, Haikal..Okey la. Aku banyak kerja ni. Assalamualaikum.." Sengaja dia menamatkan perbualan itu. Takut keadaan menjadi semakin tegang.


* * * * * *


Satu persatu baju dikeluarkan dari almari bajunya. Semuanya dirasakan tidak sesuai.
"Ah! Apa yang aku kesah sangat nak pakai baju apa malam ni. Bukannya aku nak pergi candle light dinner dengan ‘my prince charming’. Aku just nak keluar makan dengan Haikal aje. Buat ape nak melaram sangat.",bebel Ika sambil mengeluarkan baju yang terakhir dalam almarinya.
"Huh!" Ika mengeluh sambil melihat baju-baju yang telah dikeluarkan bersepah diatas katil. Jam di dinding menunjukkan pukul 7.00 malam. Tangannya lantas mencapai tuala. Dia perlu bersiap cepat.
Selesai menunaikan solat maghrib, blouse berwarna biru lembut disarung dibadannya. Blouse tadi nampak cantik di badannya yang tinggi lampai sambil dipadankan dengan seluar slack berwarna hitam. Selepas bersolek ala kadar, dia mencapai tas tangan berwarna biru yang sepadan dengan blousenya. Buat kali terakhir dipandangnya sekali imbas di depan cermin. Setelah dirasakan segalanya complete, dia mengatur langkah ke ruang tamu. Tiba-tiba, bunyi loceng pintu kedengaran.
Huh! Cepat juga mamat ni sampai. Lagi lima minit pukul lapan dah terpacak depan rumah aku. Tiba-tiba dadanya terasa berdebar. Dengan perlahan dia membuka pintu rumahnya. Dia terdiam sebentar. Terkejut melihat Haikal yang nampak lebih hensem malam ni.
"Hai! Cik adik saya tahu la saya ni hensem. Tapi jangan la pandang sampai macam tu."
Eh! Alamak, apa yang aku buat ni. Mak!!! Malunya. Ish! Perasan betul la mamat ni. Tapi aku memang mengaku la dia nampak hensem malam ni. Erm, relax Ika, kau jangan mengaku kalah dengan mamat ni. Ingat ape yang dia pernah buat dekat kau dulu.


* * * * *


Daripada tadi diam je mamat ni. Dia juga yang ajak aku keluar tapi sepatah haram pun dia tak cakap. Membisu je dari tadi. Tak akan dah jadi bisu kot. Tadi bukan main seronok kenakan aku dekat depan pintu rumah aku.
Huh!macam mana aku nak mulakan ni. Tadi aku rasa okey je masa nak keluar rumah. Bila dah jumpa dia depan mata, hilang semua idea aku nak cakap. Dia memang dah berubah. Ika yang nakal dan ganas yang aku pernah kenal dulu dah berubah menjadi seorang perempuan yang sopan. Erm,ni barulah dinamakan betul-betul perempuan.
Teringat pula peristiwa lama. Ika pernah mengamuk sebab ada seorang budak lelaki cakap perangai dia tak macam perempuan. Harap pada nama je perempuan. Bagai nak tergelak aku masa dia mengadu kat aku. Ika memang selalu cerita masalah dia dekat aku. Sehingga masalah kecil pun dia cerita kat aku. Walaupun pada mata kasar dia nampak ganas dan tak selembut gadis-gadis lain tetapi hatinya sangat lembut dan sensitif. Aku rindukan saat-saat itu. Tapi…tu semua dulu. Masa kami rapat. Tapi keakraban kami tak lama. Persahabatan yang indah itu aku sendiri yang telah hancurkan. Semuanya salah aku yang percaya dan sayang sangat dekat kekasihku sampai aku sanggup lukakan hati orang yang bergelar sahabat. Aku memang buta. Buta dalam mengenal erti persahabatan yang sebenar.
Aik? Bertambah pelik aku tengok mamat ni. Macam dah tak betul. Senyum sorang-sorang lepas tu tiba-tiba buat muka sedih. Ni tak boleh jadi. Baik aku tanya dia apa yang dia nak cakap dengan aku. Parah pula jadinya nanti kalau dibiar lama-lama.
"Erm,assalamuailaikum En.Haikal. Boleh tanya tak? Apa tujuan kita datang sini? Dah lama saya tunggu."
"Oh! Sorry..sorry..Terlupa pula. Apa ek sebenarnya tujuan kita datang sini?" Apa aku cakap ni? Blur pula rasanya otak aku malam ni. Agaknya dia perasan tak aku senyum sorang-sorang tadi. Malu aku kalau dia perasan.
Eh!mamat ni. Aku tanya dia, dia boleh tanya aku balik pula. Aku rasa mamat ni dah tahap kritikal ni.
"Anyway kalau tak ada apa-apa. Aku rasa lebih baik aku balik je. Aku tak nak buang masa. Aku ada banyak kerja ni. Tak de masa nak layan benda-benda bodoh macam ni." Aku bingkas dari kerusi dan mencapai tas tanganku.
Lantas tangan Haikal menarik tanganku. Aku menoleh kearahnya.
"Ika,duduk dulu. Kita bincang dulu. Nanti aku hantar kau balik. I’m sorry ok."
Aku duduk semula. Dengan tenang aku menunggu Haikal untuk memulakan kata-katanya. Haikal tertunduk dan sesekali matanya yang redup dan kuyu itu memandang tepat ke arah mataku. Aku lemah melihat mata itu. Mata yang pernah membuat aku jatuh cinta dengan pemiliknya. Mata redup yang membuatkan sesiapa yang memandangnya pasti akan berasa tenang.
"Ika,maafkan aku dengan apa yang aku dah buat pada kau dulu. Aku mengaku, aku yang silap menilai yang mana intan dan yang mana kaca. Aku hanyut dalam mainan cinta yang Maya cipta untuk aku sehingga aku lebih percayakan Maya daripada kau,sahabat baik aku yang telah lama hadir dalam hidup aku. Aku percaya semua tuduhan yang dilemparkan kepada kau. Walaupun pada hakikatnya aku tahu Maya yang memulakannya dengan mengada-adakan cerita untuk melagakan kita. Aku ikut aje apa yang Maya suruh. Aku tinggalkan kau. Aku lukakan hati kau. Hati seorang insan yang tak pernah sekali melukakan hati aku." Haikal tertunduk.
"Masa malam kejadian tu, selepas korang berdua berbincang untuk berdamai. Maya minta aku buat pilihan antara kau atau dia. Aku keliru malam tu. Seperti aku pernah cakap dengan kau dulu. Bila nak jaga hati kau, Maya kecil hati. Bila nak jaga hati Maya, kau pula kecil hati. Aku tak tahu nak buat apa. Korang berdua penting dalam hidup aku. Kau sahabat baik aku. Maya pula awek aku. Aku betul-betul bingung malam tu. Sebab aku tak nak pening-peningkan kepala aku, pagi tu aku buat keputusan untuk putuskan persahabatan kita. Aku minta maaf sebab pagi tu aku tak dapat bagitau kau kenapa aku nak putuskan persahabatn kita. Sekarang… Selepas Maya tinggalkan aku, barulah aku sedar aku dah banyak lukakan hati kau. Masa tu barulah aku tahu bagaimana sakitnya hati kau. Aku nak contact kau, tapi aku malu. Aku malu pada kau sebab aku pernah suruh kau jangan contact aku lagi. Aku tak hiraukan perasan kau waktu tu. Aku dah banyak buat salah. Aku pernah maki kau masa kau minta penjelasan dari aku dulu. Maafkan aku...Aku harap kita boleh jadi kawan baik macam dulu lagi."
Kelihatan air mata jernih mengalir di pipi Haikal. Dia betul-betul insaf. Hasratnya untuk menemui Ika dan menerangkan segala kesalahannya akhirnya tercapai. Tidak disangka pertemuannya dengan Suria semasa di reunion sekolahnya bulan lepas membuahkan hasil. Sudah lama dia cuba untuk menghubungi Ika tapi gagal. Sehingga dia bertemu Suria yang memberinya alamat rumah dan alamat butik Ika.
"Tapi kenapa baru sekarang kau sedar? Kenapa tak dari dulu? Banyak kali aku try nak pulihkan persahabatan kita. Tapi apa yang kau balas dekat aku? Kau maki aku, kau paksa aku jangan contact kau lagi. Segala-galanya dah terlambat. Kau tahu tak betapa sakitnya hati aku. Dimaki sahabat baik sendiri. Aku sedar, aku tak lebih daripada hanya seorang sahabat bagi kau. Tapi kebencian yang kau berikan pada aku memang susah aku nak maafkan. Aku memang betul-betul tak faham, kenapa kau mesti benci aku sampai macam aku ni buat salah yang besar sangat! Aku tak kesah kalau kau tak nak anggap aku ni sahabat baik kau lagi, tapi kenapa mesti buang aku macam tu sekali? Okey lah..sekarang ni,aku rasa lebih baik kita dengan life kita masing-masing. Kita lupakan semua cerita kita yang dulu. Anggap macam kau tak pernah kenal aku sebelum ni."
Ika tunduk. Tidak tertahan rasa hatinya. Segala yang terpendam selama ini dikeluarkannya. Hatinya puas dapat meluahkan segala-galanya. Dia bingkas dari tempat duduknya dan meninggalkan sepucuk surat kepada Haikal. Dia perlu beredar secepat mungkin sebelum kekuatannya hilang.
Haikal yang tak terdaya membuat apa-apa hanya mampu memandang gadis itu mengatur langkah meninggalkannya. Dia sedar dia yang bersalah. Dia tak salahkan Ika. Ika memang ada hak untuk berkata begitu kepadanya setelah apa yang dia pernah lakukan kepada gadis itu. Lalu dia mengambil surat yang ditinggalkan oleh Ika. Dia membuka dan membacanya..


Haikal,

Aku tahu kembalinya kau kali ini untuk menyambungkan kembali ikatan persahabatan kita yang telah kau putuskan dulu. Aku tahu kau dah sedar kesalahan kau. Dan kau datang berjumpa aku dengan niat yang suci untuk memohon kemaafan daripada ku. Namun, aku nak kau tahu bahawa sejak dulu lagi aku telah memaafkan segala kesalahan kau. Walaupun kau buang aku, kau benci aku, kau maki aku, tapi aku tetap anggap ianya bukan kehendak kau. Kau tersepit di antara sahabat dan kekasih. Demi untuk kebaikan kau dan aku, cukuplah segala-galanya sampai di sini. Anggaplah semuanya sudah berakhir. Aku harap selepas ni kau tak cari aku lagi dan kau tak ungkit lagi peristiwa lama tu. Biarlah ianya menjadi sebuah kenangan buat kita dan aku harap kita dapat belajar sesuatu daripadanya. Dulu kau pernah tanya aku kenapa aku selalu tujukan lagu ‘sahabat’ nyanyian aizat tu untuk kau. Sekarang aku rasa kau dah faham kenapa aku tujukan lagu ‘sahabat’ tu pada kau dulukan. Lagu tu menceritakan tentang cerita kita. Aku harap keputusan aku ini tepat. Bukan aku nak buang kau daripada hidup aku. Tapi mengertilah sehingga hari ini aku tak pernah lupakan kau. Setiap tahun aku ingat tarikh lahir kau,aku ingat semua kenangan manis kita, aku ingat segala nasihat dan kata-kata kau. 5 tahun aku cuba untuk melupakan kau. Dalam 5 tahun aku bagaikan orang bodoh yang masih mengharapkan sahabat baiknya akan kembali kepadanya. 5 tahun hidup aku tak seceria seperti semasa kita bersama. Aku seperti orang yang kehilangan tempat mengadu, tempat meluahkan masalah. 5 tahun aku belajar untuk hidup berdikari tanpa seorang teman baik di sisi. Bukan aku tak menerima kehadiran teman baru, tetapi tiada seorang pun yang seperti kau, yang memahami aku, yang biasa dengan perangai aku. Kadang-kadang aku menangis sendiri kerana tiada siapa untuk aku berkongsi masalah. Kawan-kawan baruku di kampus lah yang banyak memberi aku kekuatan untuk aku meneruskan perjalanan hidup aku selepas ketiadaan kau. Mereka lah yang menyedarkan aku bahawa aku tidak keseorangan. Aku sedar aku pun salah kerana merahsiakan perasaanku terhadap diri kau. Bukan aku sengaja merahsiakannya. Tetapi aku takut. Aku takut persahabatan kita akan terputus jika kau mengetahuinya. Aku tak nak kehilangan kau. Disebabkan itu, aku bertahan untuk merahsiakannya. Dan aku juga memaksa diriku untuk hanya menerima dirimu sebagai seorang sahabat baik dan tidak lebih daripada itu. Aku sedar diriku tidak sepadan dengan dirimu. Aku tidak seperti perempuan-perempuan yang kau cintai. Kau sendiri faham dengan perangaiku dulu. Buat pengetahuan kau, hatiku sakit ketika kau memberitahu diriku yang kau meminati Maya. Namun demi kebahagian kau aku sanggup menolong kau mendapatkan Maya. Namun tidak ku sangka pertolonganku itu akan kau balas dengan kebencian. Kau buang aku semata-mata kerana kau lebih percayakan kekasih kau yang baru hadir di antara kita. Aku sedar kedudukan aku tidak lebih hanya sebagai seorang sahabat baik. Tetapi perbuatan kau itu membuatkan aku cukup terkilan. Di sini aku nak minta maaf daripada kau atas kesalahan-kesalahan aku selama ini. Aku harap kau dapat memaafkannya.. Akhir kata, aku harap kau akan dapat hidup lebih bahagia selepas ni.

Sahabatmu,
Ika



* * * * *


Haikal melipat kembali surat yang sudah dibacanya entah yang ke berapa kali itu. Pandangannya dilemparkan ke luar tingkap pejabatnya.
Ika, bahagiakah kau dengan keputusan yang kau buat? Maafkan aku Ika aku tak dapat nak melupakan kau. Aku harap suatu hari nanti hati kau akan terbuka untuk menerima diriku kembali…
posted by Penulisan2u @ 5:34 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
53 Comments:
  • At 17/10/09 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala lau smbng ag meti bes..

     

  • At 19/10/09 2:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita same dgn yang berlaku pada diri aku...ake sedih sgt coz sahabat kau sendiri tinggalkan aku...dah 3 tahun aku kwn dgn dia......hem...hanye ALLAH je tau camne aku sygkan dia...

     

  • At 19/10/09 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smelah kita...sdh 3 thn gak kawan ngn dye..tp sgp dye wat gini sbb orng lain...

     

  • At 19/10/09 6:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    at least stakat kawan pn dh cukup ok..ni x contact lansung..huhu sdih

     

  • At 20/10/09 4:20 PTG, Anonymous amarfi said…

    cter ok...tpi kan...
    saya rse cam nk juling mata baca cter ni
    coz terlampau rapat n xde space lgsg.
    agak susahla sy nk bace
    nway,cter ni mmg best.
    hope ade c-quel nti..
    gudluck n keep writing..=)

     

  • At 22/10/09 2:29 PTG, Anonymous pilet laa said…

    bukan takat nak juling... memang dh terjuling pun..hekhek... rapat sgt la incik...tpi, crite ni mmg bmakna....so meaningful.. ku rsa aku tgah mgalami nya skrang..tahla..pedih sgt kan prasaan d wat camtu?hnya Allah jer yg tau..prasaan kecewa, rsa sia2 je mnyayangi sorg yang akn tggal kan kite camtu jer...kn??

     

  • At 22/10/09 6:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntah ape2
    blaja penulisan ke x
    skit mata aku

     

  • At 23/10/09 7:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menarik
    -sue87-

     

  • At 24/10/09 4:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih....2 larh pentingkn awex dri kwn baik yg terjlin bertaun-taun...bodo pya laki..xreti menilai.....
    -farisha95-

     

  • At 25/10/09 2:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyaa..

     

  • At 27/10/09 2:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SAMBUNG!!!
    SAMBUNG!!!
    SAMBUNG!!!
    SAMBUNG!!!
    SAMBUNG!!!


    =)

     

  • At 29/10/09 9:36 PTG, Anonymous azizi aziz said…

    hehe..thanks pd yg bagi comment. Tak sangka pulak rmai yg enjoy/suke bace cerpen ni..ni cerpen 1st sy..dh lama dh buat tp xtau nak publish kt mn..penah send kt magezine..tp hampeh! x kuar2 pun.huhu..

    erm, sori gak psl space tu..sy copy from word, line spacing 1.5..ingtkan okey je kuar kt page ni..rupe2 x sprti yg disangka..huhu..

    Sambungan?? ni cerpen la dik..bukan novel..X pe nnati sy wt novel pulak. InsyaAllah..

     

  • At 29/10/09 10:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ha8....dy ni akak saye taw..

     

  • At 5/11/09 2:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adeii..pening kple saya..
    berpinar-pinar otak..
    tp jln cite y bgs..
    teruskan usaha tp buat la perenggan lain kali ek :)

     

  • At 5/11/09 5:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh...sye pon ad kwn yg sye ske..tp x leh nk bg tau..msty pshabatan ktorg hncuss...
    ppe pon never fall 4 a fren..wat myiksa diri je...

     

  • At 5/11/09 6:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...best tapi..terlampau la....kurang conversation.jadinya mcm cerita dalam cerita..

     

  • At 11/11/09 12:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet..realiti kehidupan...
    ni x..mjority cerpen asyik brsatu je...
    dlm khidupan xmcm 2 kn...ad yg terpksa kita lpaskn...
    sy ske cerpen ni...
    menarik....truskan mnulis cerpen...=)
    -mczura-

     

  • At 13/11/09 12:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    k lah cita cam ni...selalunya girl meet boy.fall in love.fight.meet again.pujuk rayu dan bersama kembali...lemas aku baca cita yg sama...cita ni ada kelainan..gud job..

     

  • At 13/11/09 1:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Saya pun ada sorg shbt n sya mnyukainy...
    dan stlah dia thu sya mnyukainy dia trus mnjauhkn diri dari sya pai la ke hari ini.... sdh sgt, tp nk wat mcm na? da sya xblh nak pndam hati n prasaan sya pdny...
    s_y...

     

  • At 14/11/09 6:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sambunggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!
    sambunggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!
    sambunggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!
    sambunggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!
    sambunggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!
    sambunggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!
    sambunggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!

     

  • At 22/11/09 10:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....
    sedeyh...
    huhu...
    all da best 4 u~

     

  • At 25/11/09 8:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    OK..cite besh
    tp lg double besh kalau SAMBUNG
    bagi 'B' kt awk..

     

  • At 26/11/09 1:05 PG, Anonymous azizi aziz said…

    Thanks!!..B for percubaan ni rasanya okey sgt dh tu..X sangka pulak rmai yg nak suruh saya sambung cite ni..Tengok la yek.X janji..

    Thanks again to semua yg give +ve comments.

     

  • At 29/11/09 12:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ak rse boring..
    tp best klu ending positif..
    btla cite psl reunion...
    msti de kngn2 dulu..

     

  • At 17/12/09 1:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dap citer niii
    sambung laaa
    sambung....

     

  • At 24/12/09 10:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    intresting...good effort....aku pown prnah hilang kwn...sbb org laen menpengaruhi dye ...sampai ati dye tenking aku dan percayakan org laen dri sahabat sendiri... padahal aku dah kwn ngan dye dah nak dekat 2 tahun....huhu nasib kan....ape2 pown best citer nii

     

  • At 23/1/10 5:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite best but please continue please!!

     

  • At 24/1/10 5:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala ptt ika 2 kawen la ngn haikal 2...
    baru mencanak...

     

  • At 9/3/10 4:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x brape la beb...

     

  • At 14/4/10 11:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeh sngt...smbung ya citer ni...xsbar nk tau ksudahanyer...

     

  • At 8/5/10 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku plak lain ckit cita nya.dulu time sek ren aku benci gila kat mamat yg 1 kelas ngn aku ni.coz dia anak cekgu aku.apa2 hal mesti kwn2 maknya @ lebih tepat lg cekgu2 kat sek tu akan backing dia.huh benci tol...tp pas 10 tahun jmpa blik jtuh cinta la plak.hahahahah...anyway dah dkat 2 tahun kmi kapel..
    p/s:jgn benci2 nanti jatuh hati ^_^

     

  • At 11/5/10 12:26 PTG, Anonymous js_zara said…

    best gk cte ni..
    2thumbs up 4 d writer!!^^

     

  • At 4/6/10 10:33 PTG, Anonymous izzah said…

    salam..citer nie iras ngn citer sy..sy de best frnz laki..he the 1st and myb last..die pnh kte kita kn kawan smpai bla22...tp sy mnt die dlm diam..sy xckp tkot khlngn dia..die minat kt best frnz sy..skrg kmy lost cntct...die tba22 jew diam..arap kmy kn jmpa blk..
    nice story...

     

  • At 1/7/10 6:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kutuliskan sebuah cerita cinta persahabatan.........
    sambung ye........

     

  • At 30/7/10 11:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citermenarik tapi sakit mata nak baca coz xdak space lagsung tapi xpe penulisan n jalan citer yang menarik la............

     

  • At 16/8/10 9:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sme ngan ksh ak..tp skrg kami msh still bljr di tmpt yg sme,
    huhuhuhu...
    best r cte ni..klu kwn ak bce cte ni msti die sdar ak ni shbtnye

     

  • At 2/11/10 9:54 PG, Anonymous princess M said…

    SEDIH GILERRRRRRRRRRRRRRRRRR.... tabah nyer hati IKA. jngan la sahabat aku jadi cam tu.... for penulis, jangan la pnjg sangat ayatnyer dlm satu perenggan tu.... walau pe pun... citenyer BESTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

     

  • At 23/11/10 1:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jgakk..citer nie
    sme laa..mcm things happen 2 me
    huh...sy ad best frenz llaki..
    sy minat kat dy dlm diam..tap dy mnat kat best frenz sy plak
    nk wat camne..demi dy..sy snggup tolong dy utk dptkn best fgrenz sy tu..anyway..i2 citer lme..zmn mude2

     

  • At 9/12/10 1:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie same dgn kisah hidup sy lorh...sedih sgt..skrg pon sdih lg.....ble kwn paling baik tgalkn kite cz awek dy...sy nie da xde nilai da bg dy...so sad.......he,s da only 1 in my life....

     

  • At 1/1/11 12:50 PTG, Blogger qrieya said…

    SAMBUNG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    tapi
    BAGI R SPACE N BYKKAN PERENGGANNYA.SAKIT MATA SY NAK BACA TAU?SEB BAIK BEST

     

  • At 22/1/11 5:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cta nie lbeh krang mcm ksah aku..aku kwn ngan dia tu hmpr dua taun..dia da ckp skakn aku..srba slh aku..klu aku trima nnti aku jga ,malu..dia adk brdik aku..hukhuk..x tma t dia mnghlang..bla aku dh nk trima dia,dia da org len,,itu pown kes kmi gduh..cdey beb..sblum nie aku x pnah nngis sbb dia tu akhrnya air mta aku jtuh jga..mcm mna nk hlangkn prsaan ini..huahuahua

     

  • At 24/1/11 1:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best,

     

  • At 30/3/11 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best tp nk juling mate aq bce story nii..huhuhu..
    laen kaili bt 2 bg adew space sket..haha
    (~_<)

     

  • At 10/4/11 9:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoii .aq pon rndue kt bez pren aq dlu gak .
    da lmer trpish .cter nie baz gak .

     

  • At 15/4/11 5:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita da ok.. cuma ayatnya trlalu crowded.. xde space sgt.. berpinar-mata..anyway.. gud job

     

  • At 7/6/11 1:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x berape menarikla....sbb akhirnya cam tu je,,kne smbung agi la,,bru best

     

  • At 8/6/11 6:13 PTG, Anonymous Hana Fatiha said…

    Cerita biasa sahaja dan agak mendatar... but stil ok... cerita dalam sesuatu perenggan jgn terlalu panjang sangat.. takut ilang fokus... but it nice story and thumbs up.. ^_^

     

  • At 24/6/11 5:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita nie sama dgn citer hidup aku..aku penah simpan perasaan dkt seseorg,tp ditinggalkan tanpa sebab..aku harap dia sedar akan perbuatan nyer tue..smpai sekarang aku ssh ntuk aku lupakan dye..

     

  • At 26/6/11 5:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best...ksh sama cam aku gak....huhuhuh

     

  • At 28/9/11 5:26 PTG, Anonymous niqa said…

    best doe !

     

  • At 1/2/12 10:58 PG, Anonymous alieya said…

    bezt ctew niex . .
    gud luck !!:)

     

  • At 18/3/12 4:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best n syi0k ark !!
    but lau bleyh nk penyambungnya...
    (o.0) ^+^

     

  • At 1/4/12 11:19 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dasar lupa kwan...shit

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group