BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, November 07, 2009
Cerpen : Seandainya Ku Tahu
Nama Pena : Anderlisz

Judul : Seandainya Ku Tahu
"Meera…!" Aku segera berpaling ke arah suara itu. Kelihatan Tasha sedang berlari-lari anak menuju ke arahku. Di tangannya, terdapat sekeping coklat Cadbury perisa susu dan dia tersenyum ke arahku. Aku pula masih setia menunggu dia yang masih termengah-mengah menuju ke arahku. Apabila dia semakin hampir denganku, dia segera menghulurkan sekeping coklat itu kepadaku.

"Sha, apa ni? Siapa yang bagi ni?" soalku kehairanan. Aku tidak segera menyambut coklat tersebut dari tangan Tasha. Aku merenung Tasha dengan sebuah pandangan yang menginginkan kepastian daripadanya. Namun, Tasha masih selamba, dengan wajah bujur sirihnya itu, tersengih-sengih seperti kerang busuk setia menghulurkan coklat kepadaku.

"Ambil sajalah. Banyak songeh pula." Tasha mendesakku. Namun, aku masih termangu-mangu seolah-olah tidak tahu apa yang harus aku lakukan. Takkanlah aku hendak menerima sesuatu tanpa menyelidik kedudukan sebenar sesuatu perkara itu.

"Ni..ha..Secret Admirer kau yang bagi. Aku tak kenal dia dan kalau aku kenal pun, aku tak boleh beritahu kau." Tasha masih juga mengajukan coklat itu kepadaku.

"Hebat kau Sha. Nak berahsia dengan aku pula. Beritahu…siapa yang bagi coklat ni?" Pada kala ini, perasaan ingin tahuku mengenai si gerangan yang menghadiahkan coklat kegemaranku ini semakin meluap-luap.

"Sorry. Aku dah janji dengan dia, Meera. Aku tak boleh beritahu. Aku bagi clue cukuplah. Dia tu dari sekolah aku. Titik. Jangan tanya lagi. Ambil sajalah coklat ni. Lagipun, kau tak rugi satu sen pun kalau kau ambil coklat ni. Untung adalah. Bukan senang nak orang hadiahkan kita sesuatu," kata Tasha lagi cuba menyakinkanku.

"Tak nak!" Aku masih berdegil juga.
"Cepatlah! Kalau tak nak, aku ambil. Sedap ni.." Aku masih merenung coklat itu tetapi..langsung tidak berminat untuk mengambilnya.

"Kalau kau nak, ambillah. Aku tak berminat langsung untuk mengambilnya. Beritahu pada orang yang memberi coklat ni yang aku nak dia simpan duit dan jangan suruh dia beli atau hadiahkan coklat pada aku lagi. Ingat tu, Sha. Beritahu pada dia semua yang telah aku katakan pada kau ni." Tasha hanya menjuihkan bibirnya tanda protes dengan tindakanku yang kejam pada fikirannya.

"Meera, betul ke kau tak nak? Kau belum tengok rupa dia lagi. Kalau kau tengok, aku pasti kau akan jatuh cinta dengannya. Pasti kau menyesal kerana tak nak layan dia..Maksud aku, kau kerugian kerana tak nak sambut cinta dia..Bukan senang nak rebut hati dia tu. Bukan main ramai lagi budak perempuan sekolah aku tergila-gila akan dia tu tapi engkau yang angkuh ni juga yang dia pilih." Aku hanya tersenyum mendengar kata-kata Tasha itu.

"Jangan kau senyum macam tu. Nanti pasti kau akan menyesal. Silap hari bulan kau melutut kat aku suruh tackle dia. Entah-entah masa tu kau dah terlambat..alamat gigit jarilah kau." Tasha masih mencuba memujukku. Namun, aku tetap tidak berganjak daripada pendirianku.

"Sudahlah Sha. Malas aku nak bertekak pasal jejaka yang aku tak kenal langsung. Kita cakap pasal pelajaran nak?..Macam mana dengan Kimia? Ada masalah ke?" Aku tersengih tatkala melihat Tasha mencebikkan bibirnya apabila aku menukar topik perbualan.

"Buat masa ni, aku okey jer. Masalahnya sekarang, Cuma satu..Kau nak ke tak nak coklat ni?" Aku hanya mampu menggelengkan kepala kerana geram dengan sikap keras kepala Tasha yang masih memaksa aku untuk menerima coklat yang entah siapa pengirimnya. Jauh di sudut hati aku memang ingin menerima coklat tersebut namun mengenangkan aku tidak mengenali siapa empunya badan yang menghadiahkan membuatkan aku bertegas untuk mengatakan tidak.

"Alaa…, ni masalah kau? Eh, Sha! Sudahlah. Bagi sini coklat tu.Kau ni…, selagi aku tak ambil, selagi itulah kau tak akan berhenti memujuk aku. Mana tong sampah? Susah pula nak cari tong sampah kat sini." Aku merungut sendirian.
"Eh, Meera! Kau nak buang coklat tu?" soal Tasha yang mula cemas melihat aku tercari-cari tong sampah.

"Okey…Tasha, kau nak sangat ke aku kena marah dengan ayah aku? Kalau ayah aku tahu aku dapat coklat daripada lelaki, mati aku. Silap-silap hadiah penampar daripada ayahku. Kalau aku tak buang, mana lagi aku nak letak? Lagipun, aku tak teringinlah dengan coklat ni. It’s not my taste." Tasha mengeluh perlahan dan hanya mampu melihat sahaja aku yang telah mencampakkan coklat Cadbury itu ke dalam tong sampah yang hanya terletak lebih kurang 50 meter dari tempat kami berdiri.

"Tak patut tau kau buang macam tu jer..Kenapa kau tak nak buka dan makan? Aku dah lama tak makan coklat tau tak? " soal Tasha dalam nada kesal. "Aduh…sayang Tasha, kita tak tahu lagi coklat tu elok ke tak? Manalah tahu dia ada letak something ke dalam coklat tu. Lagipun, aku mampu beli sendiri tau coklat tu," balasku sambil menggosok-gosok bahu Tasha mengajak Tasha bergerak pergi dari situ.

"Kau ni complicated sangat..Fikir lebih..Coklat tu sedaplah. Tak kan dia nak letak Magnesium peroksida dalam tu..Dia manusia juga. Dia sayang kau, minat kau ..mestilah nak kau hidup lagi. Logiklah sikit," kata Tasha lagi. Muka Tasha berubah mendung. Aku tersenyum geli hati melihat telatah Tasha. "Entah berapalah upah Tasha jadi posmen aku ni..,"fikirku sambil tersenyum.

"Tasha..aku tak cakap pun Magnesium peroksida. Kau sendiri yang cakap tau..Dahlah. Jom balik. Dah lambat ni," ujarku sambil menarik tangan Tasha. Ketika aku dan Tasha dalam perjalanan balik, kulihat wajah Tasha berubah cemas. Dia segera menarik tanganku. Aku terpinga-pinga sama.

"Meera..habislah.habislah…dia nampak kau buang coklat tu,"kata Tasha dengan nada yang cemas. "Oh! Ya.." Aku tetap berlagak selamba.

"Habis tu…." Aku tercari-cari gerangan yang dimaksudkan oleh Tasha. Kalau boleh, aku memang ingin sangat melihat wajah jejaka perasan yang telah memberi aku coklat itu kecewa. Kejamkah tindakanku? Entahlah. Tapi, yang pasti tindakanku tidak mengambil coklat itu adalah wajar. Aku juga mempunyai hak untuk berbuat sedemikian.

"Dia kecewa Meera..," kata Tasha dengan perlahan.
"Baguslah! Pengajaran, supaya lain kali jangan mudah memberikan sesuatu kepada seseorang yang tidak dikenali dan supaya dia tahu, tak semua perempuan mudah terpikat dengan lelaki yang menghadiahkannya sekeping coklat," kataku tanpa rasa bersalah walau secalit pun.

"Tak baik buat macam tu, Meera," perlahan Tasha bersuara.
"Aku betul-betul tak faham. Kenapalah kau pula yang susah hati sangat dengan coklat tu. Kau diugut diakah?" soalku sambil berjenaka.

"Taklah..Cuma, aku risau sangat dengan kau ni, Meera. Bilalah hati batu kau tu nak terbuka untuk insan bergelar lelaki?" Aku ketawa kecil.

"Soalan tu..tunggulah seratus tahun yang akan datang. Aku tak berani nak jawab. Sekarang ni, apa yang ada dalam kepala otakku hanyalah..BELAJAR,..tu saja. Bukan apa Tasha, tanpa ilmu kita tak akan ke mana tetapi..tanpa cinta, kita masih boleh teruskan hidup. Tengok saja cikgu di sekolah kita, masih ramai yang masih bujang walaupun sudah berumur..still happy go lucky. Oleh itu, aku memutuskan untuk tidak memikirkannya. Janganlah risau tentang aku. Kau tu pun, sama juga. Macam mana dengan si Aidil kau tu?"
"Setakat ni, kita orang okey je. Tak ada apa yang perlu kau risaukan. Aku hanya bimbangkan kau, Meera."
"Sha, nak balik tak?" soalku cepat dengan niat ingin menukar topik perbualan tersebut. Ia hanya membuatkan aku bertambah rimas lagi.
"Nak, kenapa?"
"Tu..ha..bas. Jom..Nanti penuh pula. Aku tak nak berdiri," kataku dan terus beratur di belakang seorang nenek tua. Tasha membuntutiku dari belakang.

************************
Sudah dua hari berlalu. Aku tidak lagi memikirkan peristiwa yang telah berlaku tersebut. Aku pergi ke sekolah seperti biasa. Tasha juga nampaknya tidak lagi membangkitkan perkara itu. Namun, dalam kehidupan yang sukar di dunia ini, kita tidak seharusnya membuat kesimpulan tentang sesuatu kejadian itu dengan terlalu awal. Di kelas, aku dikejutkan dengan sepucuk surat dari dalam laci mejaku.

"Meera.., kau tau siapa yang beri tu?" soal seorang rakan sekelasku, Marcella.
"Tak tau. Malas nak tau dan malas nak baca," jawabku lantas mencapai penyapu untuk menyapu sampah kerana hari ini merupakan jadual aku yang bertugas.
"Betul kau langsung tak nak ambil tahu akan kandungan surat ini? Cantik…sampulnya. Siap dengan gambar sepasang angsa lagi tu. Rasanya, rugi kalau tak baca."
"Betul. Kenapa? Kau nak baca ke?" soalku.
"Tak adalah. Tapi kalau boleh, apa salahnya." Aku tersenyum sendirian. "Dah sah! Memang dia ni kaki penyibuk. Selama ni aku hanya mendengar tetapi hari ni terbukti sudah..," bisikku di dalam hati.
"Bacalah. Habis baca, kau buang dalam tong sampah. Hari ni, aku dengar ada spo-check. Baik kau baca cepat dan buang ke dalam tong sampah."
"Okey..Wow!..Especially for my dearest…Meera Susanti.." Aku segera menarik surat itu daripada tangan Marcella.
"Kalau nak baca tu, janganlah kuat-kuat. Nanti orang dengar. Baca dalam hati, cukuplah.." kataku sambil menyerahkan surat itu kembali kepada Marcella. Marcella ketawa sendirian membaca surat itu. Aku pula, langsung tidak mengendahkannya. Tapi, siapakah yang utuskan surat tu? Nak tahu juga tapi tak nak tau pun ada juga. Eh, tak payahlah!

*************************
Bas sekolah yang aku naiki menuju ke sekolah Tasha. Aku memandang ke arah setiap pelajar lelaki yang berada di perhentian bas sekolah Tasha. Mana tau, ada jejaka perasan tu. Tasha terus duduk di sebelahku. Aku tidak menyedari bila dia telah naik ke dalam bas ini kerana ketika itu, aku asyik memandang ke arah luar tingkap bas.

"Meera, dia ada di perhentian bas." Aku tersentak. Aku cepat-cepat memandang ke arah yang dimaksudkan oleh Tasha. Namun, tiada seorang pun yang memikat pandanganku.
"Meera, tengoklah! Tu dia, yang pegang beg berwarna biru tua. Cepatlah, sebelum bas bergerak." Aku tidak lagi berbuat sedemikian kerana bagiku ia membosankan.
"Sha, kau marah ke?" soalku apabila mendapati Tasha mendiamkan diri.
"Sikit-sikitlah," jawabnya ringkas. "Kasihan dia. Dia ikhlas, Meera," sambungnya lagi.
"Sudahlah, Tasha. Aku memang tak nak tau siapa gerangannya dan aku pun tak nak peduli akan keikhlasannya. Eh, apa dalam fail kau tu? Macam surat aje," soalku ingin tahu.

"Oh, surat ni untuk kau, daripada orang tu." Tasha tidak bersuara lagi. Dia terus mendiamkan diri. Aku pula rasa tertekan dengan tindakan Tasha kerana aku dapat merasakan kegeraman Tasha terhadapku. Aku benar-benar tersinggung. Tasha sepatutnya menyokongku dan bukannya menyalahkan tindakanku. Bukankah dia kawan baikku? Tapi, beginikah kawan baik namanya? Aku berasa amat marah lalu tanpa kesedaranku, surat itu aku koyakkan dan terusku lontarkan ke luar tingkap. Semestinya tindakanku itu disedari oleh pelajar-pelajar lain di dalam bas. Maka, kedengaranlah bunyi-bunyi usikan malah ada juga yang tersenyum-senyum sumbing. Agaknya, apa yang mereka fikirkan? Agaknya mereka ingat aku putus cinta.
Tasha pula terkejut dengan tindakanku. "Meera,…! Kenapa?"
"Aku dah bosan dengan semua ni. Kerana orang tu, kita asyik tidak sependapat dan paling aku tak tahan, kau asyik membelanya. Aku amat sedih apabila kau melayanku sedemikian," rungutku.
"Habis, dia tak ada perasaan ke?" tegas Tasha. Terkejut juga aku. Jarang dia berkelakuan sebegitu. Kemudian, kami pun masing-masing mendiamkan diri sepanjang perjalanan tersebut. Ah, amat menyeksakan! Nampaknya, Tasha memang marah. Tiba-tiba, perasaan benciku meluap-luap terhadap orang yang bertanggungjawab ke atas perang dingin kami ini.
"Orang itu..!" desis hati kecilku.

**************************
Di rumah, aku hanya mendiamkan diri. Ahli keluargaku agak hairan melihat perubahanku itu. Maklumlah, aku digelar Si Ceria di rumah kerana kelincahan dan kenakalanku. Perasaanku saat ini amat gelisah. Apa yang harusku lakukan? Aku tak nak Tasha terus-terusan membatukan diri setiap kali dia berdepan denganku. Aku juga mula keliru dengan perbuatanku terhadap orang itu. Kegelisahanku itu membuatkan aku terlupa akan kelas tuisyenku. Kerana keletihan, aku pun tertidur.

"Meera..!" Aku tersentak. Aku terkejut melihat Tasha duduk di sebelahku. Tak marah lagi ke, dia? Namun, aku berusaha menghadiahkan semanis senyuman kepadanya.
"Kenapa kau tak pergi ke kelas semalam? Ramai yang mencari kau termasuk orang itu." Tasha berkata-kata sambil memandang tepat ke arahku. Aku terkesima seketika.
"Apa maksud kau, termasuk orang itu?" soalku hairan.
"Kerana ingin sangat bertemu dengan kau, maka dia pun mendaftar sekali kelas tersebut walaupun dia tahu tak sepatutnya berbuat sedemikian. Apabila dia mendapati kau tak hadir, dia nampak kecewa. Dia ingin sangat tahu kenapa kau langsung tak memberi muka kepadanya walaupun sedikit," jelas Tasha bersungguh-sungguh.
"Aku…" Tetapi Tasha secepat kilat memintas kata-kataku.
"Sebelum kau kata apa-apa, nah buku autograf ni! Aku tahu, sekarang zaman teknologi, tapi dia berharap sangat engkau baca sesuatu di dalam ni. Harap kali ni, tak ada lagi kes koyak kertas. Yalah, buku tu besar. Tebal lagi," jelas Tasha lagi sambil mengenyitkan matanya. Aku tersenyum kelat mendengarnya. Aku segera membuka buku autograf itu. Aku membelek-belek setiap muka surat untuk mencari mesej yang dikatakan oleh Tasha. Akhirnya, aku menjumpai juga mesej tersebut. Aku lantas membacanya…

"Persahabatan yang berkekalan
Adalah atas dasar
Saling mempercayai di antara satu sama lain
Di samping pengamalan prinsip 3K
Keikhlasan, kejujuran, ketelusan
Tanpa mengira usia, wajah, darjat…"

Aku lantas merenung Tasha. Aku keliru dengan ayat-ayat tersebut.
"Sha, apa maksud ayat ni?" soalku sambil menunjukkan baris terakhir mesej yang sememangnya mengelirukan aku. Dengan tenang Tasha menjawab "Sebenarnya, dia muda setahun daripada kita."

"Apa..! Rasa-rasanya, aku kenal tak dia? Tak sangka aku ada peminat yang muda setahun daripadaku," ngomelku kepada Tasha. Tasha hanya tersenyum. "Baik kau lihat sendiri nama pada kulit depan buku tu," pinta Tasha. Aku lantas menurut permintaannya itu. Alangkah terkejutnya aku. Nama ini sememangnya pernah bermain-main di mindaku. Aku pernah meminatinya suatu ketika dahulu. Cuma sejak kebelakangan ini, ingatanku terhadapnya semakin pudar kerana aku terlalu sibuk dengan tugasanku.

"Radhi…!! Tasha, betulkah orang itu adalah Radhi?" soalku masih tidak percaya. Tasha dengan penuh ketenangan menganggukkan kepalanya. Tiba-tiba aku rasakan hidupku amat bahagia. Namun, sejenak kemudian, aku memandang ke arah Tasha.

"Tasha, kau dah lama tau tentang perkara ni, kan? Sampai hati kau merahsiakannya daripadaku," marahku sambil mencubit lengan Tasha. Dia mengaduh kesakitan. "Maaflah! Tapi, aku dah berjanji dengannya. Jadi, aku mesti kotakan janjiku. Walau bagaimanapun, kau tak boleh nak salahkan aku seratus peratus. Kau pun bersalah juga. Membabi buta aje benci kat orang. Dah tu, orang bagi surat, kau koyak dan lontarkannya pula. Kalau kau jenis yang tak cepat bengkeng tak tentu pasal, dah lama kau tau dialah pemuja kau. Setiap suratnya ada namanya."

"Tasha, kelakuanku beberapa hari ni memang teruk. Macam mana ni, Tasha? Malulah aku nak berdepan dengannya selepas ini." Aku mengadu kepada Tasha. Aku terkedu sebentar. Dalam diam aku menyesali perbuatanku yang agak keterlaluan selama ini. Seandainya aku mengetahui dialah peminatku, sumpah akan ku sambut huluran cinta perkenalannya..ahh..aku sudah terlambat.., bisiknya di dalam hati.

"Sebenarnya, dia meminati kau agak lama juga. Katanya sejak Forum Perdana anjuran sekolah kami pada dua tahun lepas. Dia tahu agak sukar untuk mengheret kau ke dalam dunia cinta. Lantaran itu, jadi sahabatmu pun sudah mencukupi baginya," jelas Tasha panjang lebar.

Aku begitu gembira setelah mendengar kata-kata Tasha itu. Sahabat? Dia nak jadi sahabatku? Apa salahnya? Agaknya, pada usia kami yang masih muda ini, hubungan persahabatan mungkin adalah pilihan yang lebih selesa. Lagipun, buat masa ini, aku tak terfikir lagi untuk bercinta.

"Emmm…Tasha. Maaf ye di atas kelakuanku tempoh hari. Tapi, rasa juga nak balas dendam sebab…"
"Apa?" Jeritnya tapi aku sudah pun berlalu meninggalkannya menuruni bas kerana sudah sampai ke destinasiku. Aku tersenyum sendirian penuh makna. Ah bahagianya perasaan ini…

Hasil Nukilan,
Anderlisz
posted by Penulisan2u @ 6:33 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
114 Comments:
  • At 7/11/09 6:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pe mende nie??? cam tergantung jek..

     

  • At 7/11/09 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x seronak nak buat cite x jadi baik x yah buat

     

  • At 7/11/09 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk wat cter,wat la smpai abis...........
    tergantung la....

     

  • At 7/11/09 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sombong nak mampos pompuan 2
    hemmm
    jgn diberi muka sgt orang mcm ni

     

  • At 8/11/09 12:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite xmenarik..hrp perbaiki lg..gud luck..

     

  • At 9/11/09 12:08 PG, Anonymous ya hilwa said…

    ok je cerita ni.
    ending dia pn not bad..tp nape sume ckp tgantung? ok la tu. last2 dia trima lelaki tu as fren. xsemestinya hubungan berakhir dgn percintaan, kn?..

     

  • At 9/11/09 9:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CITER DAN PENYAMPAIAN YANG BAIK...MUNGKIN SEBAB TERGANTUNG ITU ADALAH UNTUK MEMBERI RUANG KEPADA PEMBACA MEMBUAT SENDIRI KESIMPULAN.

    SAFFIYA

     

  • At 10/11/09 12:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok jer cter nie....
    xdela trok sgt...
    cuma ending cam trgntung ckit...
    tp,still bes jgk...
    k,ape2pon....
    try lg....
    gud luck!!!

    ~~~syuhada_salleh~~~

     

  • At 10/11/09 2:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x pham langsung..............

     

  • At 10/11/09 3:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape cite tgantong????xpham lorh...huhu

     

  • At 13/11/09 8:30 PTG, Anonymous syud slumber_jer2002@yahoo.com said…

    tergantung ker cite ni?? rasanya ok jer.. sume yg da baca ni x faham ke cara penulis wat?? kira bagus jg lah sbb ada juga jenis penulis yg buat ending camni.. alaa.. mcm kebanyakan drama2 melayu.. cuma endingnya tu xberapa jelas. mungkin penulis try nk sambung cite seterusnya utk cerpen ni.. uhuhu.. penggunaan bahasa yg cantik.. sy suka

     

  • At 13/11/09 9:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aslkm..kepada penulis...cita nya dah cukup menarik...hope penulis sambung kesudahan cita nie...nmpknya rmai y nak tau kesudahn cita nie...

    nice stry..

    n0r_1804

     

  • At 14/11/09 3:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CITER TERGANTUNGLAH............. X bestlah... ending pun macam tu je.

     

  • At 14/11/09 4:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mne endingnye???sombong pn bpada ar

     

  • At 15/11/09 10:51 PTG, Anonymous am caya said…

    sukati dialah nk buat cerita mcmmane..

     

  • At 20/11/09 11:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ayat cm skema jer
    bdk skolah xyah sibuk nk cinta2
    stakat beli coklat pn gune duit mak bpk
    x pyh ler..buang karen jer

     

  • At 22/11/09 12:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan citer dah ada.cuma perbaiki dan perkemaskan lagi.tp saya betul2 x suka dengan perangai meera tu...

    -puteri-

     

  • At 25/11/09 6:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pe mende nie beb??
    citer dh bez....tp asal ending nye tergntung??????????
    x pham aku...

     

  • At 26/11/09 3:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best langsung..tah paper
    eee..pompuan ego mcmtu ego x btempat.
    xsuke org ego cmtu..cter mmg tgantung
    x phm mende.

     

  • At 5/12/09 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ek ele...sperw yg wat cer nie ek???sengal je...wat penat jerw aku bace...tp ending??hampeh

     

  • At 6/12/09 8:46 PTG, Blogger ~Siti Fatimah~ said…

    hye..mgg nak jemput sesiapa yg berminat membaca nOvel berbentuk Cinta N Suspen JUST ADD MY BLOG K..terima kasih!

     

  • At 6/12/09 10:25 PTG, Anonymous nur91 said…

    crta nie mmg tergntng...tp ending crta nie best jgk amk blh asah lg bkt awk 2 spya tjam lg k...cayo2

     

  • At 18/12/09 7:28 PTG, Anonymous Anderlisz said…

    hi...thanks for comments...act crite ni d tulis enam thun lepas..jadi cerita pun kurang cintan skit...wp thanks..komen anda semua akan saya jadikan semangat utk mengarang dgn lebih baik lagi. maafkan saya sambungan crite msih blum dpat dibuat lantaran saya skrg sbuk mgjar. k, thanks semua..

     

  • At 20/12/09 10:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan la..he he.tapi orng dh bagi ape2 terime je la.buknny e susah pun.

     

  • At 7/1/10 5:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    PENCERITAAN YANG AMAT BAIK..CERITA TERGANTUNG TAPI OLAHAN PENUTUPAN ITU DAPAT KITA LIHAT BAHAWA MEREKA BERDUA AKAN BERSAHABAT..FORMAT MENULIS CERPEN ITU ADA..DAN GAYA BAHASA YANG BAIK..KEEP IT UP..

    Addin

     

  • At 15/1/10 7:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam n taniah pada penulis..anda menulis jalan cerita ini lain dari yg laen..menghilangkan kebosanan pembaca..alhmdulilah tapi jika dipanjangkan sikit jalan cerita ini nampak lagi menarik..banyak lagi cerita atu benda yang anda boleh kupas atau selitkan..supaya nampak kesudahan yang menarik..god job

    faizie_uum@yahoo.com

     

  • At 1/2/10 10:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jalan cerita menarik tetapi agak tergantung..pengolahan penutup nmpk sgt cerita ini tergantung..pembaca akan tertanya2 samada meera menerima @ tidak salam perkenalan radhi yg dia minati sejak dahulu..harap boleh di perbaiki...:)

     

  • At 3/2/10 10:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aiksss?????????
    td seme cte sdey2..
    skunk seme cte tgantg..
    xphmmmmm.......................................

     

  • At 12/2/10 7:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    arh...bowink arr bce ctewr camnieyh.....tergntung arr...
    -azura95-

     

  • At 16/2/10 9:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad la. tapi tergantung je.

     

  • At 17/2/10 4:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cerita nie best gak ahhh.. :p
    -fik-

     

  • At 14/3/10 3:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    macam x habis jek...
    dah tergantung leh...

     

  • At 18/3/10 1:43 PTG, Anonymous sweet said…

    okeyla 2..x semestinya pmp mesti mengalah bila dibagi coklat ke surat ke..pi biarla cara penolakkan 2 secara baik dan halus k..cite ok pi x sukala mula2 bez pi tb2 tergantung..xda idea nk sambung???hehehe...

     

  • At 18/3/10 5:42 PTG, Anonymous syahirah said…

    agak bosan...tp oklah..sya stuju dengan perangai meera tu supaya lelaki ni jgn pk yg pompuan ni murah n senang nak dapat...

     

  • At 19/3/10 2:52 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    ha..ha..ha..
    ade gak org yg x suke dpt coklat free

     

  • At 31/3/10 11:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku x paham papew pown....corie arh....

     

  • At 31/3/10 9:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eemmm..bwu nk jerk nk syok...cite t'gntung plak..........huhuhuh

     

  • At 7/4/10 2:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita agak menarik..tapi tergantung..
    arap2..adew smbungan nye..yee..

     

  • At 8/4/10 6:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok ap cite tuh...tergntung ckit2 tu bise jer de..
    bt penulis 2 kesabaran separuh drpd iman k...
    bt peng0men lak,jgn taw nk kritik jer,..klo cite 2 perfect sgt xde sape lak nk k0men,..tk cite ney rmai lak yang bengang2,maknenya cite ney menjd..hhuhuhu
    macam la korg ney goog2 jer...:p

     

  • At 14/4/10 6:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    OK jer citer 2..yg pngomen nak comen lbh2 tu nape??? kalau pandai sangat, nape x buat citer sdiri jer.....
    buat penulis: byk kan bsbr k...teruskan bkarya n pbaiki mutu pnulisan...good luck =))

     

  • At 15/4/10 10:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak best lagsg.. watak mcm perempuan mengada2, sekolah lagi ade hati nak ckp pasal cinta

     

  • At 17/4/10 11:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tgh elok2 bce...last2 endingnyer tgantung...huhu..anyway keep it up...:)

     

  • At 1/5/10 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...no komen...

     

  • At 2/5/10 7:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah..
    ada pengajaran..
    serta berjaya membangkit emosi
    pembaca..
    haha...
    mcm pelakon yg melakonkan watak jahat..
    klu orang benci maknanya dia berjayala..

    dalam kehidupan realiti pun..
    kadang-kadang kita sendiri pun xda endingnya
    kan...

    so rilekla..

    keep it up...
    masih ada ruang untuk diperbaiki
    dan segala pandangan adalah berguna..
    kerana tanpa mereka..
    kita tak pernah tahu
    kelemahan, kekurangan, kelebihan
    dan juga kekuatan kita..

    itulah yang dinamakan..
    lumrah kehidupan...

     

  • At 2/5/10 9:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak...
    tp ending cm plik jew...
    papew pn besh...

     

  • At 2/5/10 10:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best.............

     

  • At 3/5/10 10:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bc stgh je,trus xder mood nk bace....
    not understand n so bored this story...

     

  • At 3/5/10 7:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syok tp tergantung ckit ceritanya

     

  • At 6/5/10 12:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape ni.......
    no klimaks laa.......
    adoiiii.........
    klu di tmbhkan lg kan besttt....

     

  • At 8/5/10 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok ajer citer nih..ye la, agk tergntung tp tape..leh cube agi utk cerpen seterusnya..korang yg bace tu sptutnye bg r komen membina ckit..jgn men hentam je..tuk writer, gd luck

     

  • At 11/5/10 4:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npa trgantung ya??

     

  • At 13/5/10 1:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm sori..
    cm xbest je..
    idea da ok..
    tp pasl dak sek..
    borink...
    but gud try..
    dont give up ya..

     

  • At 19/5/10 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gantung xbertali!

     

  • At 31/5/10 11:13 PG, Anonymous syasya said…

    cite ni permulaan best
    tapi bila dah nak abis.....
    cite ni tergantung...
    keep working!!!

     

  • At 10/6/10 1:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat citer jgn tergantung...
    teruskan berusaha..

     

  • At 11/6/10 9:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoi da 2 cter tgntung....
    mla2 best ar....
    akhr hmpeh arrrrr


    bdak smle

     

  • At 1/7/10 7:02 PTG, Anonymous aku budak simple said…

    pesal cm tergantung je....xsyok r cmni..

     

  • At 6/7/10 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok bezz..pntgkn plajaran,i2 yg pntg.

     

  • At 8/7/10 12:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smbung la ini pnyer crite..

     

  • At 14/7/10 4:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    karya budak sekolah erk? no wonderla...

     

  • At 23/7/10 11:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter pe ni?
    mcm angan2 je lebih
    anyway,perbaiki lagi ye..

     

  • At 5/8/10 10:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni ok..ending agak t'gantung d ctu..perbaiki lagi ok..

     

  • At 12/8/10 3:21 PTG, Anonymous akuadalahaku said…

    pe mende cite mcm ni nih...tah pe2 tah...abis mcm 2 je..baik x yah wat lau mcm 2...

     

  • At 14/8/10 12:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite x bpe best n x de ending pown..

     

  • At 16/8/10 12:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite tergantungla...
    xkn cmtu je...sambung agy lor..:))

     

  • At 22/8/10 2:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Assalamualaikum..
    penyampaian cerita boleh dkatakn cukup baik..penggunaan ayat yg mudah difahami..kurang konflik..
    dah cerita namanya mmgla mcm2 watak dn perwatakan,kalo anda rasa sakit hati dgn perwatakan meera,itu mksdnya penulis berjaya menghidupknnya..
    ending menarik,meera berkeputusan utk berkawan terlebih dahulu..terang dn jelas perkataan sahabat disitu...dlm cerita ada ending sedih,gembira,tergantung...itu terpulang mcm mana penulis ingin menyampaiknnya dn terpulang kpd pembaca menilainya..
    apapun syabas dn tahniah anda berani mencuba :D

     

  • At 23/8/10 10:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xkn jst 2 aje.....krng fhmlh.......hak3...

     

  • At 23/8/10 10:08 PTG, Anonymous syirahana said…

    hak3........

     

  • At 23/8/10 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yelh...krng skitlh.........

     

  • At 23/8/10 10:11 PTG, Anonymous syirahana said…

    tpi bstlh jgk...agk2 critanya mcm mna lgi erk????

     

  • At 28/8/10 8:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Kpa pmbca..thanks 4 comment..cerita ni ditulis sms b'umur 17 tahun..cerita ni mmpunyai nostalgia tsendiri..sy main cuba2 je post kat cni..thanks 4 support..skrg x de masa nak smbun coz sbuk mgajar(guru)..aliran sains dat's why pjlanan & pgunaan bhs maybe agak kueng sikit..thanks...

     

  • At 14/9/10 7:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Saya rasa cerita ini seperti berkait dgn saya.macam saya lak mira,maklumla masih belajar x elok fikir benda2 alah tu.sok besar mau jadi apa?saya sokong meera dan penulis cerita ini.

     

  • At 17/9/10 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cta niy x best laaaaaaaaaa...........

     

  • At 17/9/10 9:31 PTG, Anonymous anderlisz said…

    thanks kpada pembaca.

     

  • At 2/10/10 11:42 PTG, Anonymous cahaya mata said…

    x sesuai la klo couple ngan owg lebih muda pda kite.........pa pew pown best....hehehe

     

  • At 6/10/10 7:10 PTG, Anonymous Anderlisz said…

    kisah ini ditulis krana bdasrkan pngalamn penulis sndiri..wp thanks ya..say suka dgn komen y telus dr anda semua ..thanks

     

  • At 18/10/10 5:16 PTG, Anonymous awek_syok said…

    stuju... mmg cite nie trgntung..
    igatkn cite dye last2 boys 2 ske kt kwn dye..
    yela dh tjuk dye cam2..

     

  • At 23/10/10 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad la,,

     

  • At 5/11/10 10:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak best lah citer nie sbb tgantung

     

  • At 6/11/10 9:37 PG, Anonymous Anderlisz said…

    yyaa...tgantung..mayb sbab pmbaca mrasakan watak Radhi x muncul dlm cerita nie..wp sya mmg x bniat hndk mghidupkan wtak radhi..apa2 pun thanks..ya..

     

  • At 6/11/10 12:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok jew cete ni..endingnye pun ok gak...

     

  • At 10/11/10 2:35 PTG, Anonymous Eppy said…

    ko ada post cite jugak? wa, pengalaman sendiri lagi..hehehe.. aku ada jugak post cite aku.. dh lmlah time kat U dl.. tajuk dia "maafkan aku"...

     

  • At 22/11/10 9:15 PTG, Anonymous Anderlisz said…

    eppy btul ke???...alalalalla...x taula pula..yup post la..my hobby 2 create a story..hahaha..cite form 5 bah..aku menang anugerah pertngdn menulis cerpen bah di sekolah..ni y post..citer lain byk tpi malas eh mau post..lucu kan komen..bsaler...bukan budak sastera bah y karang cerpen..budak sains bahhhh..i thnk ko pernh jua bca kan? coz i pernah bagi kat bf bg lyna & d geng baca..Form 5 2003

     

  • At 22/11/10 9:21 PTG, Anonymous Anderlisz said…

    salam..kpda pembaca semua..utk mgetahui ending cerita nie..akhirnye meera kekal bkwan dgn Radhi,..itula ksimpuln cerite nie..k..di hrapkan smua bpuas ati..thanks 4 komen y telus

     

  • At 29/11/10 1:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita pada permulaan best....... jalan cerita sudah cukup menarik... cuma ending cerita mcm tergantung...........

     

  • At 2/12/10 1:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best la....

     

  • At 9/12/10 4:14 PTG, Blogger Gugusan Rindu said…

    kalau ending dy pnjng sket..
    dh nmpk ok sgt2.. ni pown dh ok..
    do ur best for the next text k.. =)

     

  • At 12/12/10 3:48 PTG, Anonymous Anderlisz said…

    thanks sgt222....ya, dlm keadaan klam kbut nak mgabiskan cerita mkanyer crita p klihatan tgantung ...thanks yer...

     

  • At 12/12/10 8:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x best arrr......
    citer trgantung apasaaaaaalllll!!!!!!!!

     

  • At 20/12/10 3:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haishh byk sgt komen nyer,,
    kowank try la plak buat,,kter tgok mcm mane lak,,hmmm
    pe2 ponn kpd pnulis ni all da best k!!

     

  • At 25/12/10 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok je ak bace citer nie..
    citer tergantung pun jd masalah ar korg nie..
    mungkin itu cara penyampaian dy..
    apepun , to this writer : good job !!!!

     

  • At 26/12/10 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergantung... tapi.. ok la..
    gud luck 2 de writer..

     

  • At 8/1/11 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xkan phjungny cam to jew...
    hmmmm..ap2 pon
    citer nie mmg bes...

     

  • At 29/1/11 10:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Jalan cite menarik..tp tegntung r..perbaiki penulisan anda..

     

  • At 11/2/11 8:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    itu je ke??
    emm, krg mnarik la.. tp usaha lagi k??

     

  • At 9/3/11 3:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kurang mnarik..x mcm realiti jek..pape pom truskn b'usha k..

     

  • At 19/3/11 3:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bg aku ok jer crita tu.... rmy org xpec ada ending cz pendek story nih..... keep it up lg yer writer..... klu bleh sambungkan crite nih utk puaskan hati yang x puas baca kat cni yer including aku lah..... _TOK WAN_

     

  • At 12/4/11 11:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ummm..cite niew boleh blah gak ar..
    layann..

     

  • At 18/5/11 12:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaa , siok o .. gud luck next time ~! ;)

     

  • At 23/6/11 10:10 PTG, Anonymous Midori said…

    best gak citenyerr.buatlh yg trbaek lgi,psti bleh buat yg trbaek.

     

  • At 30/6/11 11:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite dia ok tp cam xda kesudahan

     

  • At 5/7/11 5:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agk mnrik jg...ssuai dgn tjok cite 2...tp yg xpuas atinye yg tkg kritik nie...pndi kritik je cb wt cerpen skit...dgr org kritik plak...amcm ad bran ke???but nway..cite nie mmg menarik...

     

  • At 21/7/11 2:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hoho.. intro jx lawa ni.... pas tu dah tak faham apa2....
    tapi kepujian jugalah,, sebab aku tk tahu wat cerpen gtu...hehehe

     

  • At 23/7/11 8:23 PTG, Anonymous Anderlisz said…

    tnggu kmunculan citer y kedua plak...cma tke tym..

     

  • At 3/9/11 12:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok.:)
    ending cte nie kte ley thu pe yg brlku sleps nie,mngkin...

    b cuz,kn die dh ckp yg "ah bahagianya perasaan ini"
    so,kte ley thu ending die mcm mne...

     

  • At 13/12/11 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad..........
    asl rma kte tgntung???
    ssuai la title nge jln ctew nya....

     

  • At 23/12/11 8:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahahahaha ! pnya men bidak .. ble mntah sy oo bca ne bnda .. addeesss ! to writer , you're wasting my time so damn much !! soory to sayy ..

     

  • At 25/12/11 2:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    umm yg pliknye rmai sgt yg comnt mcm taw sgt wat crpen nie..
    stkat taw bce jgn nk jd juri plak..
    bkn sume crte de ending die sndri..
    klu rse buang mse ptutnye dr awl lg org mcm ko xpyh bce hsil kerje org laen...
    n ikut ske pnulis 2 la nk wat jln cite mcm ne,nk wat watak meera 2 mcm ne...
    huuh..untk pnulis...ushe lg...da cntek da 2 sbnrnye..

     

  • At 13/8/12 10:11 PTG, Anonymous atrah said…

    citer nie da menarik da....
    p klau continue agi...
    agi menarik kan...
    to writer gud luck(^_^)

     

  • At 31/8/12 8:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ni perlu dipanjangkanlah...tak tahu kesenimbangunannye,,,

     

  • At 1/9/12 9:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xpaham tul

     

  • At 3/9/12 2:28 PTG, Anonymous Fazleyanti said…

    Not bad..unsur suspens juga la buat pembaca tertanya2. Penggunaan ayat yg mudah dan difahami. Walaupune ending nampak tak memuaskan tapi seola2 nak pembaca yg buat rumusan sendiri. Happy ending. Sweet :)

     

  • At 26/9/12 2:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citernya menarik jg..

     

  • At 23/12/12 3:50 PTG, Blogger a-trisyia said…

    x faham la, tp ada la yg menarik sikit

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group