BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 15, 2009
Cerpen : Takdir Milik Allah
Nama Pena : BUDAK GERIK 93

"Aku terima nikahnya Iman Indah binti Muhammad Saufi dengan mas kahwin RM80 tunai!"

Dengan sekali lafaz,Indah sudah sah menjadi isteri kepada Muhammad Aidil Irfan.Irfan menghampiri Indah yang duduk bersimpuh.Dia menghulurkan tangannya dan disambut oleh Indah.Sebuah kucupan lembut hinggap didahi Indah.Sebuah kucupan suci dari seorang suami untuk seorang isteri yang baru dinikahi.

Akan aku didik kau jadi seorang isteri yang solehah Indah…Hati kecil Irfan berbisik.



"Assalamualaikum…"ucapan salam yang lembut menyedarkan Indah dari lamunan.Pantas dia bangkit dari pembaringan.Irfan menghadiahkan senyuman lembut.

"Wa..alaikummussalam.."tergagap Indah menjawab.

Irfan menanggalkan sampinnya dan meletakkan di atas tempat baju.Butang baju melayunya juga dicabut satu persatu.Indah yang hanya memerhati menelan air liur.Dadanya berpalu hebat.Darahnya terasa berjalan terlalu laju.

"Abang nak mandi dulu.Dah nak dekat magrib ni.Nanti kita solat jemaah sama-sama ye.."Irfan berpesan dan hilang ke bilik air.

Indah hanya angguk.Abang??Hurm..

Selesai solat magrib berjemaah bersama,mereka bersama-sama membaca Surah Yasin sementara menunggu waktu Isyak.Hati Indah dapat merasakan ketenangan mendengar suara garau Irfan mengalunkan kalimah suci itu.Irfan memang pandai mengaji.Maklumlah,lulusan dari Universiti Al-Azhar.

Azan berkumandang tanda Isyak sudah tiba.Yasin ditangan diletakkan ditempatnya kembali dan suami isteri itu mula mendirikan solat isyak.

Usai solat,Irfan menghulurkan tangannya dan Indah menyambut.Sebuah kucupan hangat hinggap di dahi Indah.Itu…kucupan kedua selepas pernikahan tadi.Kalau tadi,Irfan tak hulurkan tangannya kerana mahu menyimpan air sembahnyang untuk solat Isyak.



Indah membuka telekungnya.Irfan,selamba menukar baju solatnya dengan t-shirt di hadapan Indah.Indah pula yang rasa malu,pantas memalingkan wajahnya dari melihat Irfan.Irfan perasan tu..Alahai isteriku…

Indah jadi canggung.Aduh..nak buat apa ni?Takkan naki berdiri tercongok kat sini?Irfan pula,sibuk membersihkan kaca mata dia yang berhabuk tu.Sebelum sedar,baik keluar dari bilik ni.

Pantas Indah mengagahkan dirinya berjalan keluar namun pantas Irfan memaut lengan Indah.Indah terkaku.Ya Allah…tolong Indah..

Perlahan,Irfan menarik tubuh Indah menghadap tubuhnya.Pinggang Indah dirangkul rapat ketubuhnya.Indah sudah rasa sesak nafas dan hanya menunduk memandang lantai..

Tangan kanan Irfan diletakkan keatas ubun-ubun Indah.Terdengar mulut Irfan terkumat-kamit.Indah hanya menutup mata.Hatinya gerun.Tanpa sedar.dia menolak dada Irfan sekuat hati hingga suaminya terlepas rangkulan dan pegangan di ubun-ubun..

"Awak…maaf..Saya tak boleh!Saya tak bersedia…"Indah menuturkannya.Air matanya tanpa ditahan-tahan,jatuh menuruni pipinya yang gebu.

Irfan tergamam.Dia cuba menghampiri Indah namun pantas Indah mengelak.

"Tolong!Jangan dekat dengan saya..Saya takut..Jangan!!!"Indah sudah meraung-raung.Irfan berdiri static.

"Indah…demi Allah…abang takkan apa-apakan Indah ok..Bawa bertenang..Tarik nafas sayang..Tarik nafas…"Irfan cuba berdiplomasi.Indah yang mendegar,kembali bertenang.

Irfan menghampiri Indah.Dia membawa Indah duduk di birai katil.Indah hanya diam tanda dia percaya Irfan tak akan melanggar janjinya.

"Irfan…saya minta maaf…"perlahan Indah menuturkannya.Irfan hanya tersenyum.Tangan kananIndah dicapai dan digenggam.

"Awak..saya kahwin dengan awak tanpa kenal awak lansung.Perkahwinan kita dirancang oleh mak ayah kita.Dan kita sebagai anak yang soleh,hanya menurut.Saya memang terkejut dengan semua ni.Dan….saya masih lagi tak bersedia…Awak…bagi ruang untuk saya….Saya…melaksanakan tugasan tu…saya…"Indah tak dapat meneruskan kata-katanya.

"Abang faham Indah..Abang faham tu..Sebelum abang,Indah dah ada pilihan ker?"Irfan menuturkannya berhati-hati..

Indah geleng."Demi Allah…tak ada lelaki lain yang pernah menakluki hati saya.Saya hanya serahkan cinta saya pada suami saya tapi sekarang…..saya perlukan waktu untuk mencintai awak dan menyerahkan jiwa raga saya…Saya harap awak faham…"

"Abang tak akan paksa Indah kalau betul Indah tak bersedia.Abang tak mahu benda tu terjadi tanpa kerelaan Indah.Abang nak Indah rela dan hubungan ni diredhai Allah.Indah ambillah berapa lama pun."Irfan senyum.Senyuman tu…..buatkan Indah rasa serba-salah..

"Terima kasih Irfan…"Indah cuba tersenyum namun pahit.Hakikatnya,bukan saja kerana dia tak bersedia untuk melaksanakan tanggungjawabnya tapi dia juga takut dibayangi kenangan silam yang sering menghantuinya.Bayangan yang sangat takut….

"Tapi…abang nak Indah patuh syarat abang.."suara Irfan menyedarkan Indah.Dia mendongak memandang Irfan.

"Abang nak Indah tukar panggilan saya-awak tu kepada abang-Indah.Boleh?"

"Insyaallah wak…"Indah angguk.

"Ehem…bukan awak tapi Abang.."Irfan membetulkan.Indah tersenyum..

"Hm…abang…"

"Bagus..Er..Indah tak kisah kan kalau abang nak pegang tangan Indah macam ni selalu?"Irfan tersengeh nakal.

Indah terkedu.Pegang tangan?Matanya menala pada riba Irfan.Ya Allah…tangannya kemas digenggam Irfan.Tak sedar??Aduh..

Pantas Indah menarik tangannya dan bangkit."Indah nak tidur.."Indah capai bantal dan diletakkan diatas lantai."Indah tidur bawah,abang tidur atas."

"Tak…Indah tidur atas katil,abang pun tidur atas katil!"

"Tapi…"

"Indah..kan abang dah janji.Takkan Indah tak percaya.Abang kesian kat Indah,nak kena tidur kat lantai.Kalau Indah tak percaya lagi,abang letak bantal golek kat tengah.Ok sayang?"

Indah telan air liur.Hurm…bukannya sebab arahan Irfan tu tapi sebab panggilan sayang yang keluar dari mulut Irfan.Adussss…

"Ok"



Indah bangkit dari tidurnya.Mimpi tu datang lagi!Ya ALLAH…Sampai bila Indah kena hadapi semua ni?Indah tak larat..Tangannya meraup wajahnya yang basah diselaputi peluh.Matanya menala pada tempat pembaringan Irfan.Suaminya tak ada.Kemana?

Pintu bilik air terkuak.Irfan keluar dari bilik air dengan tuala.Indah memalingkan wajahnya.Uh…malu..

"Indah dah bangun?Sekarang baru pukul 5.00 pagi.Abang nak buat solat sunat.Indah nak ikut?Boleh kita jemaah.."Irfan menyoal sambil menyarungkan baju melayu ke tubuhnya.Indah angguk.Dah alang-alang terjaga,suami pula dah ajak..Afdalnya ikut jer lah.

Indah bangkit menuju ke bilik air dan mengambil wuduk.Nak mandi pagi-pagi macam ni,memang Indah tak tahan.Agaknya Irfan dah biasa mandi pagi-pagi buta macam ni.

Mereka berjemaah bersama-sama menunaikan solat sunat Tahjud,Taubat dan Hajat.Tenteramnya hati Indah,hanya ALLAH yang tahu.Memang tenang mendengar bacaan suaminya.

Usai solat,mereka mengaji bersama.Surah As-Sajadah dan Al-Mulk menjadi pilihan Irfan sementara menunggu waktu Subuh dan Indah hanya menurut.

Azan berkumandang…Solat didirikan.
Dan seperti semalam…sebuah kucupan hinggap didahi Indah.



"Awal kamu berdua bangun…"Hajah Halimah menegur.Irfan hanya tersenyum.Indah pula sibuk menolong membancuh air.

"Kan memang selalunya along bangun awal.."Irfan menjawab.Cucur jagung disumbat kemulut.

"Selalunya tu memanglah..Tapi,ni bukan selalunya..Kan pengantin baru…"Hajah Halimah tersenyum mengusik.Irfan hanya tergelak besar dan Indah menunduk.Dapat dirasakan pipinya memerah.

"Dah siap ke sarapannya?"Haji Ali muncul.

"Dah bang..Abang lambat datang.Pengantin baru ni lagi cepat!"

Ketawa Haji Ali bergema."Mah oii,malu budak-budak tu.Tu ha,muka Indah dah merah tu."Haji Ali masuk sekaki mengusik.Indah rasa macam nak cari ais jer nak letak kat muka.Irfan relaks seperti tak rasa apa-apa.

"Er..ummi,biar Indah panggil angah dengan Uda turun sarapan.."Indah mencari jalan selamat.Tak lalu rasanya kena sakat jer..

"Eh Kak Indah..awalnya bangun.Angah baru jer cadang nak tolong kejutkan pengantin tadi.."Irsha terus menembak kata bila Indah mengetuk biliknya.Aduh…tadi ummi dengan abi.Ni angah pun nak masuk sekaki?Aduh..

"Dah.Tak payahlah nak sakat akak..Jom sarapan.Panggil uda sekali ye.."

"Ok bos!"






Dah 3 bulan usia perkahwinan Indah dan Irfan.Indah rasakan segala-galanya lengkap bersama Irfan.Lelaki ni memang pandai merancang dan penuh dengan kejutan.Seminggu selepas kahwin,Irfan membawanya pindah kerumah baru.Kondominium yang sangat cantik dan selesa.

Awal dirumah itu,Indah berkeras mahu bilik yang berasingan namun Irfan tegas mahu mereka duduk sebilik.Dek kerana percayakan Irfan..akhirnya Indah mengalah.Dan Irfan tak pernah memungkiri janjinya.Cuma sesekali,Irfan bertindak nakal.Mengingatkan itu,Indah tersenyum sendiri.

Yang paling Indah suka,Irfan selalu mengingatkan dirinya perihal agama.Jika tak tahu,Tanya saja pada Irfan.Semuanya dia tahu.Untungkah aku?

Ya..memang untung.3 bulan bersama Irfan,tipulah jika dia menidakkan perasaannya pada Irfan.Memang wujud rasa kasih.Cinta??Sumpah…dia tak tahu.Namun,bila Irfan terpaksa out station,rindu terbit juga disanubari….

Malah mimpi ngeri yang dia selalu alami pun dah tak datang.Mimpi dasyat.Semua tu gara-gara paranoid yang melampau.Peristiwa di mana dia hampir dirogol bapa saudaranya 8 tahun yang lalu.Sebab tu Indah takut nak berkongsi zahirnya dengan Irfan.Semua tu amat menyesakkan dada.

"Indah…."suara yang dirinduinya menyedarkan Indah.Cepat dia memalingkan wajahnya kebelakang.

Irfan menghampiri Indah.
"Esok abang nak pergi out-station.2 hari.Ipoh."

Indah kerut."Selalu sangat abang pergi out-station.Kan minggu lepas dah pergi?"

Irfan sengeh."Dah kerja abang.Nak buat macam mana?Ker Indah rindu kalau abang tak ada?"

Indah geleng.Malu."Tak..Pergilah.Malam nanti Indah susunkan baju abang."





Indah melepaskan keluhan.Irfan…sunyinya rumah ni.Tiba-tiba bunyi ketukan dipintu menyedarkan Indah.Cepat dia buka pintu.Terkejut!Iffah datang.Secepat kilat tubuh Iffah yang tembam dipeluknya.

"Iffah!Lama tak dengar cerita.Sejak aku kahwin,kau tak pernah datang rumah pun."Indah menyergah bila mereka sudah masuk kedalam rumah.

Iffah senyum tawar."Kau tahulah aku,sibuk.Anak aku tu siapa nak jaga.Rizal asyik sibuk jer."Indah terdiam mendengar kata-kata Iffah.Lain macam jer.

"Indah…"Iffah menyeru.Indah angkat dagu.

"Suami kau pergi Ipoh lagi ker?"pertanyaan Iffah membuatkan Indah terkejut.

"Mana kau tahu?"

Sekali lagi senyuman tawar Iffah muncul.Iffah pantas menyeluk handbag nya dan mengeluarkan sampul surat bewarna koko.
"Gambar ni Rizal yang ambil pakai handset dia.Aku dah cuci.kau tengoklah."

Indah kerut wajah.Perlahan dia capai sampul surat tersebut.Ditariknya isi didalam.Indah terkedu.Air matanya bergenang.Tanpa dipaksa,mutiara putihnya jatuh menyembah bumi.

Irfan!Sampai hati.

"Aku serba salah nak cerita kat kau Indah tapi kau kawan aku..Aku.."

"Shhh.."Indah memotong kata-kata Iffah.

"Gambar ni bila lagi?"

"Bulan lepas.Tengoklah perut perempuan tu,dah besar.Aku agak dalam 7 bulan.Kau dah kahwin dengan Irfan 3 bulan tapi perut perempuan tu dah besar.Aku tak tahu apa yang berlaku tapi aku agak tu mesti perempuan simpanan dia."membuta tuli tuduhan Iffah.

Indah telan air liur. "Terima Kasih Iffah.Kau boleh balik sekarang."lansung dia menghalau tetamunya tanpa sedar.





Irfan memerhatikan isterinya.Kenapa nampak lain sangat ni?Tak mesra.Kaku.Aku baru balik,selalunya dia sambut semacam.Ni..

"Indah tak sihat ker?"tangan Irfan mendarat pada dahi Indah yang leka menonton TV.Indah menepis perlahan.Irfan pelik.Punggungnya dilabuhkan disebelah isterinya.Rapat.

"Boleh tak jauh sikit?Panas!"

"Abang rasa sejuk jer.Air cone ni tak cukup sejuk ker sayang?"

"Tak payah nak bersayang-sayang!"kali ni nada Indah dah melangit tinggi. "Patutlah selama ni tak kisah kalau Indah tak bagi hak abang,rupanya dah ada spare part!"Indah sudah berdiri dari tempat duduknya.Tangannya memeluk tubuh.

"Apa Indah cakap ni?"Irfan masih tenang.

Indah geram melihat ketenangan suaminya.Segera dia melangkah masuk kebilik.Seketika kemudian,dia keluar.Gambar-gambar pemberian Iffah dilemparkan ke meja.Berterabur.
"Ni apa?"jari telunjuknya menala ke meja.

Gambar-gambar yang bertaburan,Irfan capai.Ditelitinya.Lama.
"Abang boleh terangkan."

"Terangkanlah!Abang boleh cakap yang abang sebenarnya dah nikah sebelum ni.Dah ada isteri!Indah ni isteri abang yang kedua.Cakap bang!Cakap!"nada Indah tak mampu dikawal.Irfan geleng.

"Bukan sayang.Salah faham.Salah faham."

Mata Indah dah berair.Penipu!Kakinya meninggalkan Irfan dan melangkah ke balkoni.Irfan mengekori dibelakang.

"Cuba dengar apa yang abang nak cakap ni.."Bahu Indah diraih namun cepat Indah menolak.

Indah membuang pandang ke balkoni dengan sendu. "Sampai hati abang tipu Indah.Kenapa abang tak mahu berterus terang?Kenapa bang?Kenapa?"air matanya mengalir tanpa dapat ditahan.Esakkannya makin kuat.

Dari belah sisi,Irfan kedepan menghadap Indah.Menghalang pandangan Indah.Dipeluknya perlahan tubuh Indah. "Sayang dia bukan isteri abang sayang.Bukan.."Indah kaku. "Dia istimewa pada abang tapi dia bukan isteri abang."kali ni minda Indah mencerna maksud kata-kata suaminya.Istimewa?Bukan isteri?Mengandung?Perempuan simpanan!

Tanpa sedar dan di bawah kewarasan,Indah menolak kuat tubuh suaminya.Sekelip mata,tubuh Irfan terdorong kebelakang dan jatuh terhumban dari balkoni.Jeritan Irfan menyedarkan Indah.

Dump!

Indah kaget.Abang?Abang mana?Dari balkoni,Indah memandang kebawah.Ya Allah!Abang!Segera Indah keluar dari kondo dan menuju ke lif.Air matanya merembes laju.Sampai dibawah,dilihatnya Irfan menggelupur.Darah membuak-buak.

"Abang!"tubuh Irfan dipangku.Air matanya jatuh kemuka Irfan.Irfan kini nyawa-nyawa ikan. Malam yang pekat terasa sendu. "Tolong!Tolong!"Indah menjerit sekuat hati.Jiran-jiran yang berada dikawasan berdekatan mula menghampiri. "Telefon ambulans!"Indah mula menjerit lagi.

"Abang..Maafkan Indah bang.Indah tak sengaja.."Indah mengusap muka Irfan yang sudah disimbahi darah.Irfan kaku namun matanya masih terbuka walaupun kecil.

Irfan sedaya upaya cuba mengangkat tangannya untuk mencapai tangan Indah.
"Perca..cayalah In..dah..Aaa..bang cu..cu..Cuma sayang Indah.."sedaya upaya cuba diucapkan.

Indah geleng. "Indah tahu.Indah tak mau abang mati.Indah sayang abang!"Indah membalas.

Irfan senyum senang. "ALLAH…."perlahan Irfan sebut.Tangan Indah dapat merasakan tubuh Irfan dah kaku.Ditekannya dada Irfan.Sunyi tanpa denyutan.

"Abang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Serentak itu,hujan turun membasahi bumi.




Kuburan Irfan basah disimbahi air.Indah merenung jauh.Jemaah lain dah tinggalkan kubur.Hanya dia yang masih disitu.Berharap dapat menemani suaminya.Mustahil..

Indah teresak semula.Semua ni salah Indah bang.Semua salah Indah!Kalau Indah tak tolak abang,mesti abang tak jatuh,mesti abang ada lagi kat muka bumi ni.Indah salah.Indah bukan isteri yang baik.Indah tak cuba mempercayai abang….

Barulah Indah tahu,perempuan tu adalah isteri kedua adik Irfan.Tak ada sesiapa pun tahu yang adik Irfan dah beristeri dua kecuali Irfan.Irfan memang selalu ke Ipoh atas urusan kerja Cuma sekali tu saja dia menemani adik iparnya yang mengandung.Dan….sebab tu Indah salah faham.

Indah sesal.Sepanjang lebih 3 bulan,dia bukanlah isteri yang baik.Dia tak memenuhi hak suaminya.Dia mementingkan diri.Kalaulah hayat abang panjang,Indah akan lakukan apa je untuk abang…Untuk abang…..

Memang Indah tak dapat maafkan dirinya.Abang………
Memori yang ada Cuma gurauan abang…
Abang………
Takdir ini dah ditetapkan…..
Takdir milik Allah…
Dan Indah terus meratapi.


** Cerpen dari penulis Novel : Chomelnya Chenta.
posted by Penulisan2u @ 9:10 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
334 Comments:
  • At 15/11/09 9:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih btul ending dia..
    masa mula2 excited baca..
    last2 berderai air mata..
    sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian x brguna.

     

  • At 15/11/09 9:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdeynyew ctew nie..
    xsggup nk bce kli ke-2 sbb tkot air mata nie mglir lbih deras...
    thumbs up..

     

  • At 15/11/09 10:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya.

     

  • At 15/11/09 10:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xsuke indah, cemburu x b'tmpt.
    ssh ke nk dengar pnjlsn dr irfan dulu.
    xbest la irfan mati sbb indah tlk... x masyuk!
    tp ape2 pun citer nie mmg sedih giler n ad tldn yg bagus....
    KEEP WRITTING*


    _I'm GuRlZ_^

     

  • At 16/11/09 12:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha...balkoni dia camne...sampai bleh irfan tu jatuh...cam kureng jek part tu...

     

  • At 16/11/09 12:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ending dengan kematian irfan...ok dan menyedihkan...tp kematiannya disebabkan indah tolak...kurang feel lah...
    anyway...watak indah berjaya buat saya bencikan dia...
    tahniah...teruskan berkarya...

     

  • At 16/11/09 1:02 PG, Blogger banana+milk=banana milk shake said…

    'kejam' gla dowh cara kematian irfan..
    nsib baek x meleleh lagi air mata.
    npe cerpen nie cam pendek jer,yer??
    btw,ok lar..ley wat touching memalam buta nie;)

     

  • At 16/11/09 1:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kenapa ending mesti macam nih??waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

     

  • At 16/11/09 2:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya..sy dpt rase irfan ni sorg yg hensem..hmm...ruginya indah lepaskn irfan..

    pape pun..mmg best..keep it up.

    =)

     

  • At 16/11/09 11:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SUNGGUH MENYENTUH HATI...KESIMPULAN YANG DIBUAT SENDIRI SELALUNYA HANYA MENURUT KATA HATI.

    RIZA SAFFIYA

     

  • At 16/11/09 12:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sad stor ag!!!
    dah tak tahan nak menhan air mata ni...
    hwaaaaaa.....

    part yg tlak jtuh dri balkoni 2 kreng feel sket..
    mcm tak lgik sgt..

    ..^v^..

     

  • At 16/11/09 1:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    budak gerik banyakkan feel sket.baru layan je pastu dah tolak jth.mati palk tu.xda impact yang terkesan kat sini.apapun ayat tu mmg kaki jiwang ni.

     

  • At 16/11/09 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdh'y, seharus'y Indah bersyukur punya suami kya' Irfan. Jangan sampe ada kejadian nyata spt ini.! mengharukan sekali...<***>

     

  • At 16/11/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btl la...nm pn kondo...
    xkn la d bina tnpa ciri2 kslamtn??
    klu si irfan dok brtenggek kat balkoni 2 len ar....
    logik ckit...ni brdri j kot...
    kuat tol tnga indah tolak irfan smpi cam 2...
    pe,cite ni best ;)

     

  • At 16/11/09 3:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    woaa...
    cdeynyer...
    asyik bca cter cdey je arini...
    huhuhu...
    tp,xpe cter nie ttp bes...
    truskn brkarya...

    ~~~syu90~~~

     

  • At 16/11/09 4:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai......dh dpt suami baik gitu plak jdnya..pe2 pon best la..huhu...hilang boring aku..

     

  • At 16/11/09 5:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    amboi senanng nya ending dia mti dtolak isteri dr balkoni krn salah fhm.huaha2 lawknya cerita cm xlogik jer.

     

  • At 16/11/09 8:22 PTG, Blogger nainch said…

    sedihnye...huuuu

     

  • At 16/11/09 9:12 PTG, Anonymous jUpiter~ said…

    mmg terkejut dgn kmatian 2....uuuu...

     

  • At 16/11/09 9:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pengajaran: jangan bertindak ikut emosi..
    cuba dengar dulu pe reasonnya..
    waaaaaaaaaa..sedey2..biarlah ini sekdar cerita
    huhuhu

     

  • At 16/11/09 11:39 PTG, Blogger sepatu tinggi said…

    giler sadis..hhahakk..lawak pon ade.

     

  • At 17/11/09 4:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya Allah..
    sdhny..
    tp best laa..
    sbb ad unsur2 islamic dlm cerpen nie..
    best ssgt..
    lps nie wt laa ag cerpen yew..
    gdluck:)
    __sofea96__

     

  • At 18/11/09 9:04 PG, Anonymous miss ety said…

    ya allah...
    sedih nyer...
    sesuatu yang terindah yang pernah
    saya baca...
    betul-betul menarik...

     

  • At 18/11/09 9:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestlah tumbsup. Bagi ****

     

  • At 18/11/09 12:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Congrats..best cite ni lbh2 lg de di selitkn unsur2 islamic & pgjrn..but bab irfan jth balkoni tu cm xlogik je tp still blh diperbaiki lg..2la jgn bt kptsn ikut emosi..siast dlu..bestnye lau dpt husband cm Irfankn ..sejuk je ati..hehe

    -gUrLz'pG-

     

  • At 18/11/09 1:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tu leh jadikan teladan. no body's perfect but try to be perfect.pape masalah pun kena bwak bincang supaya jawapan kepada masalah dapat dicapai

    -puteri-

     

  • At 18/11/09 2:44 PTG, Blogger kaktus said…

    tragis nye cite ni...
    cinta mlk Tuhan...
    kasih mlk Tuhan...
    ibu milik tuhan..
    ayah milik Tuhan
    kekasih milik Tuhan..
    semuanya hanya pinjaman..relakan apa yang telah tiada..

     

  • At 19/11/09 8:34 PG, Blogger syu.cute said…

    npe cite neh mcm nehh??adess...sedeyhh! Indah da syg da kt irfan..aleh2 jd cm neh lak..hukhuk sedeyhh...

     

  • At 19/11/09 11:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    critanya ada logik dan krengnya,cr kemtian irfan prlu diubah,dgn idea yg lbh mntop.tdk septutnya indah mnghmpkan suaminya irfan,bg isteri yg solehah ptuhlh pd perintah suami,syurga mennti anda

     

  • At 20/11/09 11:34 PG, Anonymous blev said…

    ala...kira irfan mati dtgn isterinyalah...cm xpuas ht jek cte nei...wuuu...sedeyla...wuu...tp apee2 pum..besh....

     

  • At 20/11/09 5:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya Allah..sdhnyee..istri dye pmbhuh..

     

  • At 20/11/09 5:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waa sad ending..
    best, menyesal pun dah x guna.. irfan dah xda
    hargailah peluang yg ade
    sesal kemudian .... diri sendiri yg merana

     

  • At 22/11/09 10:59 PG, Blogger Cikgu Ayu said…

    sedhnye cite ni..indah memang isteri yang bersikap terburu-buru.sanggup dy wat laki cam 2.bagus.harap penulis dapat meneruskan karya yang lain.

     

  • At 23/11/09 3:45 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cian kawin tanpa cinta, bru nak rasa cinta tak sempat..
    sedih la....

     

  • At 23/11/09 11:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Menarik crite nie...mmg diakaui prkahwinan yg diten2kn family merupakan satu kejutan tp seharusnya kt kena sentiasa berperasangka baek. stp jodoh n takdir telah ditetapkn dan pilihan ibubapa adalah tepat. ini semua untuk kebaikan anak2 mereka juga.

     

  • At 25/11/09 12:21 PTG, Anonymous bluE_bErrY said…

    sad ending...sume cte aku bce cdey...adOyai....ne r happy ending nie???hohohohoho

     

  • At 25/11/09 1:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    indah yg ganas.... tolak sampai boley jatuh... giler r....

     

  • At 25/11/09 2:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hak hak hak...
    boleh tahan ke laki n gurl 1 bilik tp xterjadi apew2...

     

  • At 25/11/09 11:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sad n touching story..watak indah yang membuatkan pembaca benci dan kesiankan irfan memang berjaya..

    KEEP IT UP!

     

  • At 27/11/09 11:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alaa..bukn slh indah je. kwn die 2 ar batu api.siasat ar dlu sblm bgtaw..hmpeh btol!!!

     

  • At 29/11/09 1:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x pe lah...tpikan klo wat novel pjgkan lgi cerita nih...rasanya memang best...tpi x per lah...cube terkilan sebab hero dapt kawin gan heroin cuba...x dapt lahirkan zuriat n cepat mati...namun ketentuan takdir....dan ia telah dirancang serta milik ALLAH s.w.t
    ucapan takziah pada hero yg dah mati tuh...innailawajiun...

     

  • At 30/11/09 7:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul juja cerpen,,,,,,,,,

     

  • At 1/12/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cedeh....menyedarkan kita tok hargai org yg tersayang.......(T__T)

     

  • At 3/12/09 4:03 PTG, Blogger ^aku CiNTakaN uNgu^ said…

    lorh....npew c indah 2?? cmburu x brtmpat.....c iffah 2 pn 1....slidik la lu sblom citew pew2 kt indah.....gramnyew kt dpe ney....wt ak bnci jeq kt wtak indah 2...pew2 pn cite yg mnarik.....

     

  • At 6/12/09 2:37 PG, Anonymous syikin said…

    sedihnye..
    aku benci la ending cm nie..
    xbest..
    tpi...
    cite nie mmg best......

     

  • At 6/12/09 5:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    papew un..aku xnk kutuk watak2 dlm cte nie..
    tpi nk kutuk sket jew writerr dye nie..
    asl la wat cte x logik?
    busan r..saket atie.hu3
    ce klau awk yg jdi camtue?amcm?hahahha
    touching la plak..
    sorie la writerr..juz 4 muhasabah diri jew..soryy sgt2..kalu adew t'laser..

     

  • At 8/12/09 12:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hurm.....
    sedeynyer.....
    wawawa.......
    tumbz up...

     

  • At 8/12/09 5:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedyh gile , tapy story die macm pendek sngt .
    but nice .:D

     

  • At 9/12/09 2:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xlogic arrrr...
    tp jln citer agk best la..huuuhhuu
    ermn,teruskn usha k...

     

  • At 9/12/09 12:07 PTG, Anonymous dieya.. said…

    kte hnya akn mhgai ssorg ble org 2 da xde..
    2 la klemahan kte sbgai mnusia...

     

  • At 9/12/09 11:31 PTG, Blogger R-tul said…

    mang sdey gle...stuju..wawawawa..ending dy..sal x bahagia??wawawawa

     

  • At 10/12/09 10:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam
    waduh sedih bangat kisah nie,,,,,,,,,,,,,,mengalir air mata ku di buat nya,,,,,,,,,tp novel ini best di baca sebab menyedarkan kita bahawa sudah di takdirkan suaminya meninggal..kita xbley melawan takdir....
    sy harap novel2 sebegini dapat diteruskan agar boley memberi kesedaran kpd remaja sekarang

     

  • At 10/12/09 3:24 PTG, Anonymous Ramli MY said…

    WELLDONE WAHAI SI PENULIS..
    SEDIH TAPI MENYENTAP HATI..
    MELELEH AIR MATA...
    THUMPS UP..!!!!

     

  • At 11/12/09 1:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    urm...cterr best..sedeyy..tpi cterr cam nie da salu cgt..nk yg fresh..tp suk part yg irfan duweduwe dgn indah..cwiet..pndai gubah babak romntic irfan..mogew wujud lelaki sebaik irfan..

     

  • At 12/12/09 10:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HM....
    CDEY2...

    IRFAN SGT2 BAEK..
    DY SFFUP MMNUHI PMNTAAN ISTERI DY...

    GUD WRTER!!
    BEZ OF LUCK!!


    _ROSMAZMIL

     

  • At 12/12/09 2:23 PTG, Blogger "starlover" said…

    err..kuat Indah tu ye? sampai jatuh dari balkoni. irfan kurus sangat agaknya. hehe =D

    btw, dpt msg yg cuba disampaikan. berdosa ingkar cakap suami. jgn cepat percaya sesiapa. gambar tak bawa apa-apa makna =)

     

  • At 12/12/09 6:10 PTG, Anonymous ainanaruto said…

    waduh..waduh...mengayat hati..
    rugilah Indah tu..
    nk wak camne takdir dia dah nk pergi..
    apa2 pon..best jgk citer nie...
    tahniah tuk penulis...

     

  • At 12/12/09 10:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya allah
    sdeyy yeeeee
    nape bt addg cam niexxxxx
    kamu mmg rugi.......

     

  • At 13/12/09 3:16 PG, Blogger nabilah said…

    aq ingat happy ending.. rupa2nya sedey..!! huk3..!! nape ari nie bnyk cter sedey jew yg aq baca... menangis aq sorang2 sampai adik aq kate aq da x waras.. gelak sorang2 nangis sorang2..!! ~sedey3

     

  • At 13/12/09 3:17 PG, Blogger nabilah said…

    nie semua salah iffah..!! jangan kacau tepi kain org x bley kew??

     

  • At 14/12/09 1:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bosan...

     

  • At 15/12/09 4:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rasa benci lak kat kawn dier tu..bawak cter...mcm radio buruk...padan muka kene halau~wakakakak tapi ending dier seedih wooo~

     

  • At 17/12/09 12:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    stp pasangan hrus mpercayai psgn nyer..dptkn pnjelasan...br wat kputusan...

     

  • At 17/12/09 10:32 PG, Blogger caab said…

    hrmm... menarik klimaks nye sikit sngat le...
    huhu tpi memang best...
    namun ceritanya amat mengusik emosi...
    teruskan usahan anda..
    semoga diredhai oleh allah

     

  • At 19/12/09 2:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    giler kuat die tolak..... huhu

    btw meleleh jgak aku bace... teruskan lagi k! gambateh!

     

  • At 19/12/09 4:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow...
    best gler r cter ney..
    ok pe...
    thniah taw wat cter mcm ney...

     

  • At 21/12/09 3:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bace citer tadi sdey, citer nieh pown sdey..
    hurm, pape pown citer besh..
    tapi sedey gilerr...
    hurm..

    -twinz35-

     

  • At 23/12/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kepada penulis..
    citer dah menarik cume plot biler si suaminya jth dr balkoni tu yang tak best..tambah tak logik disbbkan oleh si isteri yang menolak. kudrat perempuan tak lah kuat sangat. jth leh dibuat kat2 mane sahaja. mungkin penulis ingin wat dr yang lain drpd disbbkan accident.
    saya memberi komen untuk penulis supaya penulis dpt menghasilkan karya yang lagi lebih baik bkn untuk 'down' kn smgt penulis.
    sangat bagus mengangkat tema berciri islamic.
    u have good talent in writing.. keep well dear..

    from: ice

     

  • At 23/12/09 6:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adOOOiiiiiii......sdhnye cter nie....
    cter mmg best gler
    truskn brkrya....

     

  • At 23/12/09 11:22 PTG, Anonymous syikin said…

    hey ,..aku lbh ske blog nie..
    dri lagik satu..
    seriusly..
    website yg bru tu mcm xmenarik..
    aku pon xde mood nk bc cerpen ke novel kt website bru tu..

     

  • At 25/12/09 2:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaa.. hmm.. sob sob..
    mmg part die jatoh mati tu agak pelik siket..
    rugi isteri die.. rugi..
    kalau aku dpt suami gitu, demi Tuhan aku akan hargai die,
    bine mahligai indah yg diredhai pencipte..

    Temukanlah.. ameen..(tetibe..)

     

  • At 26/12/09 5:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ramai juga peminat cerpen nieee...nama apa tadi penulisnya comelnya chenta..sedap 2 pandai main peranan..bgus!!5 bintang sy bagi...cayalahh!!!! tp 1 je name popuan 2!isteri irfan tak berapa ok la...pendapat sylah...nane 2 kurang sesuai..(indah) ok!tp mcm mane pun buat yg trbaik....muaaaaah

     

  • At 27/12/09 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ending sdih,tpi bez..

     

  • At 7/1/10 11:14 PTG, Blogger Rinoa-chan said…

    Sedihnye ending cite ni....meleleh air mata....T_T

     

  • At 9/1/10 1:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SY BCE YG AKHIR PN DH NK NANGIS...EM T ESK LA SY BCE..HEE

     

  • At 9/1/10 4:25 PTG, Anonymous butterfly05 said…

    best...
    ending die berbeza ckit...
    xde la hepi ending je...

     

  • At 17/1/10 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie best sgt...
    tp last skali sedih..
    pa2 pon teruslh b'karya..
    gud luck!!

     

  • At 18/1/10 9:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kepada budak gerik,

    huaaa!!!! sedihnye!!!! irfan uu da la baik!!!beruntungnya kalau dapat suami cam tu!! huhu..

    btw, ni sume adela takdir allah..
    walau apepon, teruskan berkarya seperti ini.. yang ade unsur2 islamik.. bes2!

    anda berbakat dalam bidang penulisan. jadik, jadikan bakat ni untuk berdakwah..

     

  • At 20/1/10 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud jobb dear...mmg menyentuh jiwa n perasaan.. saya suka..teruskan berkarya..jatuh balkoni pun mmg le leh bawa maut..kalu itu takdirnya..daaaa

     

  • At 22/1/10 4:24 PTG, Anonymous miss cute said…

    knp sdih sgt citer nie huhu...ksian indah n irfan,bru jer nk bhagia tp sumenye berkecai waaaa

     

  • At 23/1/10 4:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih giler.....
    bertuah giler dpt suami cm irfan....
    npe la tuduh tanpa disiasat...
    walau berita dari kwn baik...xsemua btl...

     

  • At 24/1/10 7:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la tuh kan.. slalu hepy ending jerp..
    skali skala sad ending r lak..
    idea mnarik..
    ending yg agk x tersangka
    truskan berkarya..karya anda best2..huhu
    nice to know u bdkgerik

    ~ mnt cerpen bdkgerik ~

     

  • At 25/1/10 12:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hampir nk titiskan airmate...wawaaaaaaaaaa......gud...chaiyok2...

     

  • At 27/1/10 1:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knp ending x best? geramnyer...

     

  • At 29/1/10 11:04 PTG, Anonymous amer said…

    first aku baca citer ni aku boleh puji penulis sebab berani, tapi penulisannya kurang berkembang seperti tiada idea...macam husbandnya jatuh balkoni dan mati...kan bagus cari idea lain. Endingnya juga kurang menarik..seperti katanya takdirnya telah ditetapkan..yalah ...sebab kita yang menentukan hidup kita...satu lagi penulis cuba membayangkan perangai indah yang kurang ajar..so tak sedih bila dia menangis bila husbandnya meninggal..

     

  • At 6/2/10 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Takdir milik Allah,menarik la cite nie.Sampai nak menangis saya baca.Apapun tahniah saya ucapkan karya kamu nie sangat bagus.Teruskan usaha kamu.GOOD LUCK.

     

  • At 8/2/10 2:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg best tp ending nya sedih sangat.kalau diri ku di tmpt indah sukar utk ku teruskan hidup dan jika ditakdirkan aku dikurniakan dengan lelaki sebegitu,syukur ke hadrat illahi...

     

  • At 13/2/10 1:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdih giler ending dye...uwaaaaaaaaaa....tp nk tanya ckit,balkoni dye mcm mana sampai irfan bleh terjatuh tu...dahsyat nyer....tp,mcm mana pown ok la...

     

  • At 14/2/10 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus la cite ni. kalau selalu ending hapi aku plak yang menyampah.... dh la aku baca cepen ni duk kt kedai mamak. mamak pun sedih tengok aku.... kepada isteri2 di luar sane jangan duk tuduh suami yg bukan2. selidik dulu. kalau mati lepas tu pun x nyesal...huhuhuhu

     

  • At 17/2/10 10:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih nyer!!!x henti2 air mata mengalir.....hua..hua..hua..rasa macam nak irfan hidup semula je..hehehe!!!tapi ape2 pun,citer ni memang best..keep it up...i like it..

     

  • At 18/2/10 8:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    semuanya yang ada hanya pinjaman dari ALLAH...
    ketahuilah dalam setiap jasad itu ada seketul dading yg apabil ia baik maka baiklah seluruh jasad, dan apabila rosak maka rosaklah seluruh jasad.ketahuilah ia adalah HATI.
    So kita semua kena lah pelihara hati kite spaya x mudah trmkn dngn hasutan orang.

    Addin

     

  • At 21/2/10 1:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdh la endng die............cian kat irfan....nie salah iffah la x siasat dlu.yg merana plak indah....mmg cian la...tp mmg best cter nie...truskn lg ok....gud job

     

  • At 22/2/10 6:14 PTG, Anonymous rOzEz said…

    best...tp plot cite ni boleh dikembangkan lagi.. tahniah

     

  • At 23/2/10 10:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah..bagus citer nie...utk bakal2 isteri atau sudah menjadi isteri..jgn jadi mcm Indah. hik..hik..hikk.. sedih Irfan yang terkorban.. apa2 pun tahniah..

     

  • At 24/2/10 3:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm,tak best ceta ne,not happy ending.. Indah ne pun satu,boleh tak klu siasat betul2 suami tu,brbincang scara dewasa..ne tak mgamuk mmbabi buta sj,tolak2 org.. nah,skrg mnyesal. padan dgn muka dia.. ahaha..

     

  • At 26/2/10 10:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nye cite nie ...

     

  • At 26/2/10 4:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeh..tp best..urmm..3 bulan je..

     

  • At 28/2/10 8:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita yg best.sbb kesah hidup rmh tgge yg sgt swit dan islamik.sgt bgus.tp ending yg sgt sdey iatu gn kematian hero.indah 2 x kne msk penjare k sbb membunuh scare x sngaje??

     

  • At 4/3/10 12:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jika ini yg brlaku kte sbgai insan y lmah x dpt mghlg...mmg btol tkdir hanya mlik allah y esa...tahniah kpd penulis....good luck

     

  • At 4/3/10 12:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sih jglh tp org ni ingat tuhan..bgs..bgs

     

  • At 9/3/10 1:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm..sedihnyer citer ney...

     

  • At 10/3/10 9:53 PG, Blogger adeline said…

    sedihnya story nie..macam real dan mberi moral spy menyelidik sblm mlakukn sesuatu..sdih!!MENANGIS AKU

     

  • At 11/3/10 7:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie sgt best,jln cternya bgus cuma ending nya kurang cantek ckit..cternya sgt sedey n akan jd sgt2 istemewa andai irfan brjy dslamatkan..e2 la baru umphhh...

     

  • At 11/3/10 8:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala...
    jgn la bg irfan mti...pepon,best cte ni.chayok2!

     

  • At 12/3/10 4:58 PTG, Anonymous ct_saggie said…

    cerita ini sangat menyentuh hati...air matak ku mengalir...

     

  • At 17/3/10 6:00 PTG, Anonymous honey_dew said…

    best :)
    watak irfan mmg best
    hope wujud lagi laki camtu

     

  • At 18/3/10 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez..tp cam xlogik plak irfan 2 bley jatuh dri balkoni...howeva bezzz...

     

  • At 18/3/10 10:21 PTG, Blogger Putri said…

    sedihnyer xdpt memberi hak yang sepatutnya seorang suami..bukankah menolak kemahuan suami dilaknat malaikat sepanjang malam?ape pon...citer ni best..cume ending nyer yg berakhir dgn kematian amat menyedihkan..ape2 pon..moga terus berkarya y;)

     

  • At 20/3/10 1:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah...ni baru lah...air hujan oh jatuh dr mata....huhuhuhu

     

  • At 23/3/10 2:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cita ni..
    tapi sedih.. rasa nak nangis je..

     

  • At 28/3/10 1:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    heheheh..
    cter cedih ker niee..

     

  • At 30/3/10 12:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    http://www.rm20segera.com/?r=rehan88

    sebarang pertanyaan boleh berhubung ke 0133104358 atau emel ke buxomtales@yahoo.com

     

  • At 30/3/10 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eeemmmm...mati kne tolak?????cam xlogik jerk???kuat btol indah tolak yerk.......

     

  • At 31/3/10 11:01 PG, Blogger cOnan_edOgawa said…

    emm...ending dier sdih lar!!x sampai ati nak bace lagi skali..waaa!!

     

  • At 1/4/10 11:45 PTG, Anonymous angah ape kes said…

    fuhhh...cite yg betoi2 myedihkn...tp,ase pelik cra kmatian 2 je,,pelik r bdri kat balkoni leh jtuh.....hihihi xtau r cmne tmpt 2...whtever,cian irfan,,,indah xtry mhrgai anugerh Tuhan bg utk drinya...irfan laki yg bek...sad ending...gd lck,,,truskn bkrya...(",)

     

  • At 3/4/10 6:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg bes..tp knp mcm nih??indahnye dpt suami yg boleh bimbing isteri mjadi solehah..takdir allah x boleh ubah..kmatian ble2 bole blaku..x tjangkau oleh manusia..gud job...

     

  • At 4/4/10 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte yg blh d katakan bagus.kalo d kembangkan blh menjadi sebuah novel yg baik.

     

  • At 4/4/10 12:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    malang... si suami ....

     

  • At 8/4/10 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Kuatnya perempuan tu .sampai hati dia tolak suami dia.malang sungguh nasib suaminya tu.

     

  • At 8/4/10 7:55 PTG, Blogger rini hamiza said…

    leh ke jatuh kalau wife die yg tolak..konpius2..

     

  • At 9/4/10 1:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good,menarik minat membaca...ada watak,ada gaya bahasa,dan ada nilai pengajaran...teruskan usaha berkarya k..

     

  • At 10/4/10 4:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pe pn bez story ni...juz ending jer xbez...awt cm2??indah 2 tomboy ke pai mati laki dia...tp da tjuk pn takdir tuhan kn so pe pn leh jd tol x??

     

  • At 10/4/10 7:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btl 2...
    tp pnulis ni bjaye hasilkan kebencian aku pd si indah water ni..hehe !
    good story~

     

  • At 11/4/10 11:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln citer yg menarik...
    penulis ni mmg bbakat dlm bidang penuisan. Cuba buat yg lebih baik, pasti ramai yg meminati cerpen anda. Tq.

     

  • At 14/4/10 1:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu.. moga jodohku bersma insan sprt IRFAN..

     

  • At 15/4/10 9:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha~~kuat giler istri die...ni mesti pagar balkoni tu rendah..hmmm...kondo murah kot...hehe(nk imagine)..

     

  • At 16/4/10 3:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    story nie mmg superb..
    but,the ending is so sad...
    seriously...
    btw,cite nie mmg best.. :))

     

  • At 18/4/10 12:21 PTG, Anonymous nim said…

    sedihnye cter......nape tk buat bg dya hidup ke??mimpi ke??sdih.......

     

  • At 19/4/10 1:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sob2..
    bez cter nie,..sdih sgt..
    bez cter nie klu wt nvel..sja bg cdgn..^_^
    pa2 pun..gud job!1..
    thumbz up!!..

     

  • At 20/4/10 12:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni memang best,,, tp, kn tiade pnyesalan yg amat sgt drpd isteri irfan tu,,
    em,, endingnye kurang mnyentuh...apepun, cerpen yg best,, :)
    move on,,,

     

  • At 20/4/10 2:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em,,ending my x brape logik..tp sy ttp suka citer ni kerana ia sebuah citer yg menarik untuk dibaca..ape2 pun thaniah pada penulis..harap terus bkarya

     

  • At 22/4/10 9:57 PG, Anonymous ziey said…

    sungguh menyanyat hati...tak patut nie berlaku!!

     

  • At 22/4/10 10:00 PG, Anonymous ziey said…

    Moral value:sabar separuh dr iman. jgn bertindak melulu dlm membuat sesuatu keputusan. amat merugikan diri sendiri! sedih!!

     

  • At 23/4/10 2:03 PG, Anonymous sha said…

    cdehnyer...
    bez gak cter nie..
    chaiyok2...

     

  • At 26/4/10 9:40 PTG, Blogger rohayu said…

    hmm.. ok citenye.. pngajaran buat smua wanita yang hatinya cukup halus dan tlalu senang dilukai.. belajarlah beri peluang pada hati sendiri untuk melihat apa sebenarnya blaku disebalik sesuatu keburukan.. kan skang dah sakit sendiri.. im one of those people. huhu..

     

  • At 3/5/10 9:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih plak cerpen ni..huhu..
    sungguh bertuah c istri dpt suami spt Irfn kn3..
    emm best gak citer ni tp sy xsuka endg cter ni...
    teruskn usha untk mncpta crpn yg lbh menrik lg ye..
    =D..from eugee

     

  • At 4/5/10 9:35 PTG, Blogger syasya said…

    cedihnye cite ni.tapi kenapa cepat cangat irfan pergi.cian indah

     

  • At 10/5/10 12:40 PG, Anonymous nara deyla said…

    insyaallah,..mau cari suami mcm irfan,..tabah n sabar,..xmau jd mcm indah,...xpndai menghargai,...:(,..
    smoga terus bkarya,..:)

     

  • At 11/5/10 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeh nyer...bile da jtuh chenta...mste kuciwa plak...hahaha....mmg tiada ganti

     

  • At 12/5/10 3:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm...xbes la cara irfan tu mati..
    indah pon kot ye pon dga la irfan tu dulu..
    pe2 pon, sedey laa...gud jOb writer :)

     

  • At 12/5/10 3:57 PTG, Anonymous wawa said…

    sedey....tapi knp irfan mati lagu tuu...
    huhuhu...indah pon kot ye pon dga la irfan dulu..
    emmm...ok laaa...gud job writer ;)

     

  • At 22/5/10 9:49 PG, Anonymous dandelion said…

    ceritanye best sgt...
    cuma kalau hepi ending lg best..

     

  • At 22/5/10 5:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak sangka la plakk citer nie akan abis mcm nie .. saya rsa kalu dipjgkan sikit lagi akan lebih menarik .. anyway, mesej yg ingin diterapkan, sampai kpd saya ... taniah!

     

  • At 27/5/10 11:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh,penulis nie betul2 lahir thun 1993 ke?
    spm tahun nie an?sama la

    gud luck yea..sye suka cter awk..sy ade buat cerpen tp utk kepuasan sendiri xberniat nk share pn..huhuhuu~~

    ~lovely nur~

     

  • At 29/5/10 7:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedi...
    lucu plak komen2 d atas...
    De Ma

     

  • At 3/6/10 12:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2..

     

  • At 5/6/10 1:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    INDAH JAHAT....
    XLYK D MAAF KAN....]
    PEE ARRK ELOK DA BEST...MATI PULA!!!

     

  • At 11/6/10 5:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdey citer n...
    kcian indah..
    gud 2 pnulis..
    keep it up..
    ok?

     

  • At 15/6/10 1:12 PTG, Anonymous miss garfield said…

    wah awal best gler sampai pmbca suspens nk taw ending cter.Btuah c indah tu ada suami cam irpan p syg pnulis wat kmatian irpan cam tak logik btul..so pnulis majukan g pnulisan k.gud luck.

     

  • At 15/6/10 1:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm melampau tolak jatuh balkoni..
    xlogik..
    tp still ok..

     

  • At 16/6/10 3:15 PTG, Anonymous hasnan said…

    percayai lh pd takdir Allah
    jgn ikut kn hati sgt
    cete best tp sedih
    soal selidik dulu
    seblm buat keputusan

     

  • At 16/6/10 6:23 PTG, Blogger Missis Nouvel said…

    mati lagi..ni cerpen ke - 4 yg aku baca..semua mati..
    back to cerita ni..cerita ni best..tapi sedihlaa..ada pengajaran..

     

  • At 19/6/10 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hidup ni x seindah impian~

     

  • At 20/6/10 9:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoi sal cite nie sdh sgt, dah xsggp nk bacenye lagi.....

     

  • At 22/6/10 4:02 PTG, Anonymous miss eira said…

    kalo aku la jd indh tkot betol x kuat iman.....bole gile
    kemtian suami krna tgn sendri... waaaaa.....bole crazy nie.....

     

  • At 23/6/10 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bertuah ye badan kalau dapat bersuamikan manusia yg wataknya diberi nama Irfan ni....
    kan ku cintai dia selagi dia mencintai agamaku...

    pe2 pun perempuan yg baik utk lelaki yg baik,
    lelaki yg baik utk perempuan yg baik...

    ~~are niece~~ (^_^)

    harap dapat cite yg lagi baik puye dr penulis....
    gud luck 4 u

     

  • At 30/6/10 5:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dah tau dah ending dia ni...last kali indah masuk penjara...sesal dahulu pendapatan..sesal kemudian tak berguna

     

  • At 2/7/10 11:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lew

     

  • At 13/7/10 11:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aq ska crite yg hapy ending...mmg benci btl ngan crite yg akhirnya sedih tapi nak wat camne...dah takdir setiap org berbeza...

     

  • At 13/7/10 1:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hurm best tp x ske la ending die,klu bole smbng la cte 2 pnjg skit..x nk la laki die mati.. ap pon cite ni mmg best gle..ssdihh...

     

  • At 15/7/10 3:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    no happy ending menjadikan cerita ini kurang menarik. but its ok.

     

  • At 16/7/10 11:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    org beriman cpat d panggil ILAHIkn..ape2 pon tahniah.

     

  • At 22/7/10 8:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la jg..not bad...bg kaum hawe jgn terlalu dengar dari mulut owg tanpe usul periksa...setiap masalah ade jalan penyelesaian..then 1 more thing cite nye syahdu..tapi pendek la..nk yg panjamg ckt...

     

  • At 23/7/10 5:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm x logik ~haha~

     

  • At 27/7/10 3:50 PTG, Anonymous dhera said…

    tragis kematian suami dia 2....
    best2!!

     

  • At 28/7/10 10:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih nya betul citer nie....hidup dalam kehidupan sebagai suami isteri ...banyak yg perlu di pelajari.....kepercayaan...kejujuran...adalah perkara yang paling penting.....

     

  • At 31/7/10 9:13 PTG, Anonymous 6ixth_is said…

    bnyak pngajaran.....
    mybe boleh diimprove kn lagi masa ending cerita....
    ending die blh buat lama skit...biar feel...heheh

     

  • At 1/8/10 12:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bodoh gler r indah bunuh laki dia..xbersyukur langsung dapat suami beriman...

     

  • At 3/8/10 1:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdi ny..

     

  • At 9/8/10 3:57 PTG, Blogger Macik said…

    sgt2 sdey cerite nie..

     

  • At 13/8/10 1:24 PG, Blogger ana syaza said…

    intrstng stry :}...ana ske crta nie!!!!

     

  • At 14/8/10 12:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdih....waaaaaaaaaa

     

  • At 18/8/10 9:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    napa ending mcm tu????? sedihnyer...tak suka tak suka...hikhikhik

     

  • At 21/8/10 7:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bess kan kalau dapt sisuami mcm irfan setia kpa satu

     

  • At 28/8/10 6:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bengang aku... indah tu x kena lokap ke.. cepat sikit masuk lokapp... nani cullen...

     

  • At 31/8/10 9:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceh.. dahsyat betol ending die.. indah tak menghargai.. emmm

     

  • At 1/9/10 5:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie..
    sdey sgt...
    tp npe ending nye mcm tu....

     

  • At 11/9/10 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kasiannya, napa endingnya begitu?sian Irfan...huhu

     

  • At 15/9/10 2:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape cdeyy cgt cter ney.. asyik sad ending jerkk. even jln
    cter dy cdey, tp, mmg bezz, 2 thumbs up..!!
    keep it up, u did a very gret j0b.. WELL DONE..!!!

     

  • At 15/9/10 7:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kcian..

     

  • At 18/9/10 5:08 PTG, Anonymous damia said…

    ni mcm kes nak matikan watak dgn cepat la..citer dah best tp bab jatuh dr balkoni tu cam x logik je..tp kalu badan indah tu mcm adibah nor n irfan cam ngasri rizal mungkin jd kot..apa2 pun truskan usaha jln citer menarik...

     

  • At 4/10/10 11:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih.. huhu..
    citer yang baik. tingkatkan usaha..

     

  • At 5/10/10 2:36 PTG, Blogger hasnan hasan said…

    tQ..

     

  • At 6/10/10 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sedih....mcm cerita anty yang kehilangan anak jatuh dari tingkat 5....aunty suka cerita ni...tpi....klu nk wat irfan meningal pun wat cara lain..tkn isteri yg soleh sangup wat suaminya cmtu....bkn kah dlm cerita tu indah di bayang kan sbagai isteri yg baik..

     

  • At 6/10/10 12:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus citer nih tapi balkoni tu tadek pagar ke sampai terjatuh bila indah tolak?

     

  • At 6/10/10 2:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai bahagianye klu dpt suami mcm tu...
    tp syg,si isteri trlalu ikut prasaan...
    akhirnye sesal ats sikapnye...

     

  • At 20/10/10 8:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnya cerita...sebenarnya byk terjadi dalam rumahtangga...bergaduh atas dasar tidak percaya walaupun suami/isteri org yg baik..benda kecil bertukar jadik perkara besar..hilang ketenangan, muncul kesedihan..kekesalan yg sukar diubati..

     

  • At 21/10/10 9:04 PTG, Anonymous ashraf said…

    boleh tahan. Tp citer nie mesti pastu Indah kawin lain.lolz...

     

  • At 23/10/10 7:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ley than .. cme part indah tolak irfan kat balkoni 2 cm xlogik ckit ... huhu ..
    btw , menarik .. keep it up !!
    mek la pgjrn dr citer ny ...
    stiap apa yg kt nk wat kt kne pk dlu ...
    jgn ikt kan aty ... InsyaAllah , xkn blaku bnda2 yg xd'inginkn ... =)

     

  • At 24/10/10 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    zaeee.,, zlutttt dganddd cerpenddd iniii

     

  • At 28/10/10 12:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    :'(...sdeynyer...

     

  • At 30/10/10 11:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best mmg best tapi mcm tak brape ada cerita dan pendek sangat klu panjangkan kisah dan ada masa2 yang bahagia lgi mnarik kot anyway gooood job.

     

  • At 5/11/10 1:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x sangka wlaupun hati ku keras tapi bila baca crita ini hati ku tersentuh.....

     

  • At 6/11/10 6:55 PTG, Blogger f.huSna said…

    sedihnya..hu2.. T_T

     

  • At 8/11/10 6:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnye....tp nape watak indah tu cm tu...
    x brape best...hihihi...

     

  • At 9/11/10 10:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dah bce....mnt sbb irfan lpasan al azhar....
    tp kn..crte ni mcm x logik la...tau la crte rekaan...tp klo leh wt la logik skit....
    mcm indah lari2 skali tersandol btu lalu jtoh brgolek2....
    hahahahahaha....kn logik 2.....pastu irfan nk prgi slmt kn indah..mse irfan nk g ke arh indh,alih2 krte muncul.....irfan kne lngo....kn best cm 2...bru mcm suspen skit...tp pape pn syukrn krne dh cpte crte ni....ma'an najah...mga kte smua d bwah rhmtnye....

     

  • At 10/11/10 11:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg untg dpt laki mcm irfan,tp syg mti plk sdih btl...huhu

     

  • At 19/11/10 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih sangat ..bertuahyer bersuamikan yang faham dan baik hati seperti cerita ini ....

     

  • At 19/11/10 1:58 PTG, Blogger misz nana said…

    pengajaran.. jangan berperasangka buruk :)

    nice story :D

     

  • At 22/11/10 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus cerita ni......sedih pown ada.....tapi sbgi seorang isteri haruslah penuhi permintaannya walaupun sukar....harap2 crita bri pngajaran buat kita

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group