BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Oktober 04, 2009
Cerpen : Olla dan sayonara
Nama Pena : beruka makino

Hiduplah dengan sepenuhnya setiap saat,
Sementara masih ada masa,
Entah esok ada atau tiada

Istimewa untuk insan yang bersahabat. Kenanglah sahabat anda, kerana akan ada suatu saat anda akan menitiskan airmata untuk dirinya.

Kesejukan hawa pagi tidak memadamkan semangatku untuk bangun daripada tidur. Keadaan di luar kamarku sudah riuh rendah. Maklumlah, pagi ini akan ada orang baru yang akan ke sekolah rendah. Sejak malam tadi, dia beria-ia menyiapkan semua peralatan sekolahnya. Dan orang itu ialah adik lelakiku.
Sambil menolak gebar daripada tubuh, aku meleretkan senyuman. Geli hati aku melihat telatahnya. Dahulu, aku tidak pula begitu. Perkataan sekolah menjadi sumpahan buatku. Mendengarnya sahaja, aku sudah seram sejuk. Kedua-dua kakiku mencecah lantai jubin yang dingin. Aku menguap dan meraup wajahku. Sedikit masa lagi aku mahu bangun mencapai tuala, mak sudah mengetuk pintu bilik sekuat hatinya. Mungkin, dia menyangka aku belum terjaga lagi. Hari ini hari pertama persekolahan, tentu sahaja dia tidak mahu melihat aku terlambat ke sekolah. Apatah lagi, ke sekolah baharu. Sekolah menengah.
Ketika aku keluar dari kamar, adik lelakiku sudah duduk di sofa dan memandangku dengan pandangan yang menjengkelkan. Kedua-dua keningnya diangkat, muncung pula bibirnya, bersama mata yang dikecilkan. Cis, budak berhingus baharu hendak belajar, masakan mahu mengajar aku! Dengan tidak memperdulikannya, kakiku terus ku atur menuju ke bilik mandi.
Aku melihat penampilanku di cermin. Walaupun, aku sebenarnya paling tidak suka melihat penampilanku di cermin, aku tidak berkeyakinan. Tetapi memandangkan, rasa teruja untuk ke sekolah menengah telah menandingi rasa takut, aku turutkan juga. Aku mengerutkan dahi, melihat ke bawah. Kain sekolah. Ya kain sekolah, sudah bertukar warna. Tahun lepas, kain ini berwarna biru gelap, kini warna birunya begitu menyerlah. Pantas sahaja, aku meletuskan tawa. Penumbuk kananku mendarat di atas kepala. Apalah, kan aku sudah remaja, bukan lagi budak sekolah rendah. Sebelum melangkah keluar dari kamar, aku mencapai beg sandang. Beg sandang ini baharu juga. Sebaik beg sandang itu terletak elok atas bahuku, aku mengundur setapak, melihat diriku sekali imbas. Menarik nafas sedalam mungkin, kemudian melepaskannya dengan sekali hembusan yang kuat. Aku mengepal penumbuk dan berkata: berusaha! Berusaha!
Di dapur semua orang sudah ada. Abah, mak, maktua (nenek), dan tentu sahaja si Mukgu(adik lelakiku)yang kemas berpakaian sekolah, sudah sedia duduk di meja masing-masing. Ketika bersarapan, mak memberi kata-kata semangat kepada aku dan si Mukgu. "Sampai sekolah nanti, tegur sahaja semua orang. Kita mesti pandai menyesuaikan diri dan mencari kawan.", ringkas sahaja, tetapi aku cukup ingat kata-kata itu. Sambil mengangguk-angguk aku menyuap makanan. Pada ketika itu, televisyen sedang menyiarkan rancangan Motivasi Pagi. Rancangan yang cukup diminati abah. Menjadi seorang dewasa pastinya akan berasa tertekan dengan bermacam-macam tanggungjawab. Oleh itu, salah satu pengubat hatinya ialah dengan mendengar sesuatu yang boleh menaikkan semangat. Suatu saat, aku pasti akan menjadi sesibuk mak setiap pagi, dan menjadi penonton setia rancangan Motivasi Pagi setelah aku dewasa.
Dalam perjalanan ke sekolah, aku menggenggam erat tanganku. Aku sedikit takut sebenarnya. Takut sekiranya tidak ketemu Nora dan Syikin. Sedangkan, hanya mereka berdualah yang aku kenali. Sungguhpun, ketika di sekolah rendah, mereka tidaklah begitu rapat denganku. Ketika kereta abah membelok ke arah pintu pagar sekolah, aku sudah tidak keruan. Segala macam rasa bercampur aduk menjadi satu. Rasa seronok, takut, sedih, hendak buang air, terasa semacam hendak bersin. Malah aku dapat merasakan tekakku kering, dan hampir hendak bersendawa. Abah dengan cerianya berkata kepadaku melalui cermin pandang belakang. "Ok, dah sampai.".
Tanganku menggigil hendak membuka pintu. Sebaik mencecahkan kaki atas jalan yang berturap, aku hampir rebah. Aku melihat sekeliling dengan rasa aneh. Aku tidak mengenali seorang pun daripada mereka. Bagaimana abang dan kakak yang berada di pagar sekolah itu boleh tersenyum senang. Berbual bersama. Mengapa mereka semua begitu tinggi dan besar. Mengapa pula bangunan sekolah ini begitu tinggi, dan bilangannya dua kali ganda lebih banyak daripada sekolah rendah aku dahulu. Aku seolah-olah pegun dalam keramaian. Sekelilingku begitu sunyi dan asing. Aku seakan-akan bertanya diriku sendiri, di manakah aku. Tiba-tiba suara abah mengejutkan aku. "Kakak, cepat masuk, semua orang dah masuk tu"
Seolah-olah dungu, aku hanya menganggukkan kepala dan menyertai mereka. Berbaris dan berjalan bertiga-tiga menuju ke tapak perhimpunan. Sewaktu aku melewati kantin sekolah itu, aku seolah-olah melihat seseorang yang aku kenali. Tetapi, dia bukanlah Nora, jauh sekali Syikin. Melihatkan dia berseorangan, aku bertindak mendekatinya. Aku duduk di sebelahnya, dan mengalih postur tubuhku supaya menghadapnya. "Macam pernah jumpalah. Siapa awak? Saya Lani. Ilani.", dia mendongak. Bagus, itu satu respon. "Lani, saya Suhana. Memang kita pernah jumpa pun, cuma bukan satu sekolah. Hem..saya kenal awak. Dapat berapa A masa UPSR hari itu?". Oh, ya namanya Suhana. Kami pernah berjumpa ketika di sekolah rendah dahulu. Mungkin dalam salah satu pertandingan yang pernah aku sertai. "5A. Awak?", aku menunggu balasan daripadanya. "4A je. Ada satu subjek yang sangkut.".
Kemudian, kami dikejutkan dengan pengumuman. Semua pelajar dikehendaki menuju ke tapak perhimpunan. Ketika berada di tapak perhimpunan, bahuku disentuh orang. Sebaik aku menoleh, Nora dan Syikin sedang tersenyum ke arah aku. "Penat aku cari engkau. Ke mana? Kenapa lambat." Pada masa yang sama Suhana sudah bersapa dengan rakannya. Mereka mesra sekali. Aku mengagak, mungkin teman lamanya. Suasana pada pagi itu sejuk dan mendamaikan. Satu perasaan sayu menyelinap masuk ke dalam sanubari. Asingnya tempat ini. Ralit sungguh aku dengan duniaku. Sehinggakan suara kakak yang mengendalikan perhimpunan pada pagi itu hanya sayup-sayup menampar telingaku. Seorang pengawas perempuan mengatur kami dalam satu barisan. Dia bersuara dengan lembut sekali. Jika dahulu, itulah kerja aku pada hari pertama persekolahan. Kagum juga aku melihat pelajar-pelajar cemerlang sekolah ini yang sedang berada di hadapan. Wajah mereka menggambarkan kegembiraan. Suatu hari nanti, mungkinkah aku akan berada di sana juga, menjadi kebanggaan sekolah.
Seminggu kemudian, aku sudah mendapatkan tempat dalam kelasku. Minggu orientasi berlalu dengan begitu lambat dan membosankan. Tetapi, aku sudah mempunyai beberapa kenalan baharu. Seronokkan? Aku masih ingat lagi hari yang mana aku disuruh memperkenalkan diri dihadapan seluruh pelajar baharu tingkatan satu sesi pagi. Nora mati-mati tidak mahu ke hadapan. Dalam bilik seminar yang lapang dan lebar itu, aku dengan lancar memberitahu mereka namaku, alamatku, nama sekolah lama, dan tentu sahaja keputusan peperiksaan UPSR yang aku perolehi. Meja-meja dalam bilik itu disusun menjadi dua baris. Satu baris, atau lebih tepatnya, satu meja hanya memuatkan empat orang sahaja.
Hari itu, telah menjadi titik tolak kepada perubahan hidup aku. Perkenalan dengan seorang yang biasa sahaja, malah dia kelihatan malu-malu bernama Izah. Ketika, aku meminjam gamnya, dia hanya tersenyum dan mengatakan, "Ambillah, kita tak kisah.". aku seolah-olah tertarik kepadanya. Kebetulan kami sekelas. Aku tidak tahu mengapa, tetapi aku begitu menyenanginya. Kami (aku, Nora, dan Izah) duduk bersama di bahagian belakang kelas. Kecergasannya membuatkan aku suka dengannya. Dia juga gemar bercerita. Satu perkara yang menarik tentang dirinya ialah, dia membahasakan dirinya dengan panggilan ‘kita’, sesuatu yang aneh dan aku tidak pernah mempunyai rakan yang sepertinya. Sehinggakan selepas tiga tahun kami berkenalan pun, dia masih begitu.
Setahun berlalu. Pada suatu tengah hari yang mendebarkan, kami semua pelajar tingkatan dua sesi pagi mendengar dan menanti nama masing-masing disebut. Aku duduk semeja dengan sahabat-sahabatku, Nora, Adi, Nadia, dan Izah. Aku tidak menyangka, tahun hadapan kami bakal berhadapan dengan sebuah lagi peperiksaan besar. Begitu juga halnya dengan masa yang berlalu dengan begitu cepat. Sebelum itu, kami sudah mengatur-atur kedudukan kami dalam kelas untuk tahun hadapan. Adi dan Izah berkeras untuk duduk di baris yang paling hadapan. Aku hanya ketawa mendengar rancangan mereka untuk menghalau sesiapapun yang ingin duduk di baris hadapan. "Ingat, haritu nanti, semua mesti datang sebelum pukul tujuh.", aku kehairanan. Seingat aku, Izah terkenal dengan gelaran on time. Setiap hari, dia akan sampai lewat di sekolah. Masakan dia akan setuju dengan rancangan Adi itu. "Setuju. Apa, haritu ayah kita hantarla.". Oh, patutlah.
Namun kegembiraan kami tidak lama. Betapa berat hati ini menerima keputusan bahawa Nora terpaksa berpindah ke kelas lain. Kami tidak sanggup melihat wajah Nora yang suram. Dia bertindak mengasingkan dirinya sewaktu loceng dibunyikan. Tergesa-gesa dia menaiki bas yang pertama. Biasanya, dia akan menunggu sehingga pelajar-pelajar tinggal beberapa kerat. Panggilanku juga tidak dijawabnya. Aku tidak dapat menahan diri daripada menangis bersendirian disebalik pintu bilik. Entah mengapa, aku begitu sedih. Dahulu, sewaktu meninggalkan rakan-rakan di sekolah rendah, sedikit pun aku tidak menangis. Lalu, tahun berikutnya, aku kurang bersemangat untuk ke sekolah. Sungguhpun berjaya menempatkan diri dalam kelas yang menjadi idaman aku ketika di tingkatan satu dahulu, perasaan gembira agak kurang. Aku juga berjaya duduk di barisan paling hadapan. Pagi itu, ketika aku tiba di sekolah, Adi, Nadia,dan Izah menyambut aku dan menunjukkan tempatku dengan gembira. "Tada..special for you, macam mana, bagus tak kerja kitorang.". Aku tidak berniat mahu mengecewakan mereka, lantas aku tetap menunjukkan ibu jari kepada mereka dan berkata, "Hem..cap jempol. Mission accomplished.". Mereka hanya ketawa.
Selepas membersihkan kelas, kami berjalan-jalan di sekitar kawasan sekolah. Hari itu, pembelajaran belum dimulakan lagi. Kami sempat singgah di kelas baharu Nora. Aku kasihan melihat dirinya yang keseorangan. Sebaik melihat kami, dia terus bertukar ceria. "Hai korang, dah daftar?", di tangannya ialah sekeping resit pembayaran. Aku mengagak, dia pasti sudah mendaftarkan dirinya dalam kelas itu. "Dah, ni tengah rehat-rehat lah ni. Kau duduk mana Nora?", Izah menjawab bagi pihak kami. Nora masih dengan senyumannya menunjukkan kami tempat duduknya. Dia duduk di barisan ketiga bersama Akila. Ketika namanya diseru guru kelasnya, kami meminta diri.
Kemudian, hari-hari sepanjang menjadi seorang pelajar tingkatan tiga pun berlalu dari sehari ke sehari. Kelas ini bukanlah cantik mana, tetapi sehingga kini, aku akan sentiasa terbayangkan kelas itu. Malah, masih jelas dalam kotak fikiranku, kedudukan pelajar-pelajar dalam kelas itu. Sungguh, sepanjang aku bersekolah, tahun itu merupakan tahun termanis dalam sejarah. Mungkin, kerana aku sudah menjadi semakin matang. Walaupun kami bergaduh setiap hari, bertikam lidah, dan menimbulkan kemarahan guru-guru kami, semua itu telah menjadikan hubungan kami semakin rapat. Sebut sahaja nama kelas kami, satu sekolah akan terbayangkan pelajar-pelajar yang bising, nakal, dan indah khabar daripada rupa. Pernah juga kami dipanggil oleh kaunselor berikutan banyaknya liputan tidak baik tentang kami. Pagi itu, oh ya pagi itu hari Jumaat. Selepas bersolat hajat berjemaah, pelajar kelas kami diminta untuk tinggal di surau sebentar. Kami tidak menyangka sama sekali, kami akan diberi motivasi. Aku melihat, wajah-wajah rakanku yang lain suram. Tetapi, kami tidak boleh menyangkal kebenaran kata-kata kaunselor. Kami sedar, disebalik sikap kami yang terlalu peramah, kami telah secara tidak sengaja menyakiti sekeping hati guru-guru kami. Walhal, kami sebenarnya sangat menyayangi mereka. Cuma mungkin, kami tidak tahu bagaimana cara menzahirkannya.
Aku masih merindui suasana kelas itu. Semacam mahu kembali menjadi pelajar tingkatan tiga, duduk di kelas itu, bersama rakan-rakan lama, dan aku rela mendengar omelan guru-guru setiap hari. Jikalau dengan cara itulah, aku boleh mendapatkan semula saat-saat indah itu. Ketika musim kelas tambahan rancak melanda, hubungan kami dan guru-guru menjadi semakin akrab. Aku semakin bersemangat untuk kesekolah. Sebenarnya, suasana kelas itu dan guru-gurulah yang menjadi pembakar semangatku. Guru-guru kami sering menasihati kami, bercerita tentang pelajar-pelajarnya yang sudah berjaya, dan yang paling mengharukan perasaan ialah kemaafan mereka terhadap kelakuan kami.

"Being a human, not a certain but every grow up to be a ‘somebody’, my dear life ain’t that easy as you lick an ice-cream on you tongue, as what you commonly did in childhood. It’s a journey that you never know where the checkpoint is. So grow up."

Selepas kelas berakhir, Izah akan berlari sepantas mungkin untuk menempah tempat di baris hadapan. Biasanya, pelajar perempuanlah yang akan menang dalam pertandingan berebut tempat ini. Tetapi, kami tidak menyimpan apa-apa rasa tidak puas hati dalam hati. Bagi kami, kami ialah adik beradik. Mungkin kerana ini jugalah, aku berasa berat hati melihat mereka meninggalkan sekolah untuk meneruskan pengajian ke tingkatan empat. Yang pastinya, mereka akan berada di tempat yang lebih baik dan sebagai sahabat, aku hanya mampu merelakannya. Mana mungkin aku menghalang kejayaan mereka.
Sebelum hari peperiksaan PMR tiba, kami berasa cukup sayu. Aku memeluk kesemua rakan-rakan perempuanku. Meminta maaf terhadap keterlanjuranku selama ini, dan kami sama-sama berdoa untuk kejayaan kami dalam peperiksaan nanti. Tempat duduk kami dalam dewan peperiksaan juga tidak terlalu jauh. Jadi, setiap kali duduk di tempat masing-masing, kami akan mencuri-curi pandang rakan-rakan yang berdekatan dan mengucapkan selamat maju jaya. Begitulah gunanya rakan-rakan. Kami tertawa bersama-sama, tentu sahaja akan menangis bersama-sama. Ada beberapa soalan peperiksaan yang membangkitkan kesedihan kami, namun kami bertindak menyedapkan hati masing-masing. "Tak apa, yang pentingkan kita dah mencuba.". Ya, begitulah kata-kata mereka ketika aku sedih mengenangkan kertas peperiksaanku. Selepas segala-galanya berakhir, merdekalah kami.
Namun, aktiviti yang telah disusun oleh guru-guru sangat menyenangkan kami. Aku masih ingat, projek solar cooker yang telah menjadikan kami seorang yang aneh untuk seketika. Bermacam-macam reka bentuk yang timbul hasil daripada buah fikiran kami. Saat pembentangan sungguh menduga kami. Bayangkan sahaja, kami terpaksa bercakap dalam bahasa Inggeris dihadapan semua rakan-rakan sekelas. Seolah-olah, mempersembahkan nyanyian dihadapan keluarga. Usik-mengusik sudah menjadi adat ketika itu. Tidak cukup dengan itu, aku juga masih ingat peristiwa kami terpaksa mempersembahkan teater muzikal. Malu bukan kepalang. Tetapi, kami tetap menjuarai pertandingan itu. Kelakar kan melihat ada rakan-rakan kita yang memakai kostum pelik dan berlakon, sambil menyanyi! Untung sahaja cuaca tetap cerah.
Namun saat-saat indah seperti itu tidak bertahan lama. Kali terakhir kami sama-sama bergembira ialah pada ketika keputusan PMR dikeluarkan. Sedih hati aku melihat Izah yang menangis dan mengatakan kepada aku, "8A ini untuk arwah mak kita". Dia juga memeluk aku dengan kuat. Aku tahu disebalik kegembiraan yang dipamerkan, dia menyimpan sebuah beban perasaan yang tidak mungkin akan dapat dikongsikan dengan orang lain. Nadia juga begitu, dia tidak mendapat 8A, dan sungguhpun begitu, dia tetap mampu tersenyum. Dan rasanya kami sudah membuktikan kepada guru-guru kami akan kemampuan kami. Tahun itu, seramai 27 orang pelajar sekolah itu mendapat gred A dalam semua mata pelajaran.
Paling mengujakan, dan rasanya tidak terlalu keterlaluan jika kami katakan penyumbang terbesar jumlah pelajar cemerlang itu lahirnya daripada kelas kami. Ya, percaya atau tidak, akhirnya kami berjaya. Walaupun kami tahu, akan ada rakan-rakan di antara kami nanti yang akan meninggalkan sekolah yang tercinta ini. Adat bukan selepas kita mengucapkan hello, kita akan mengucapkan selamat tinggal pula. Seperti orang lain juga, aku tidak dapat menahan sebak ketika tinggal lebih kurang dua hari sahaja lagi, mereka akan mendaftarkan diri masing-masing di sekolah baharu. Dalam pada masa aku gembira dengan berita permohonan mereka diterima, aku juga turut merasa sedih. Sedih mengenangkan hal bahawa selepas ini kami bukan lagi pelajar tingkatan tiga, kami tidak akan belajar dalam kelas yang sama lagi, guru-guru tingkatan empat akan menggantikan guru-guru tingkatan tiga, dan setiap kali tiba di kelas aku tidak akan berpeluang melihat mereka lagi. Mereka yang sedang berbual-bual, tergesa-gesa menyiapkan kerja sekolah, dan sibuk membersihkan kelas selepas dimarahi ustaz. Selepas ini, tiada lagi, sindiran daripada guru-guru kami, tiada lagi pertikaman lidah, dan tiada lagi sebuah suasana yang bahagia.
Bermulanya hari aku tidak akan melihat mereka semula dalam kelas Oren kami, aku telah mengajar diri aku untuk menerima semua ini sebagai norma biasa yang akan dialami oleh setiap insan. Aku akan menganggap perpisahan ini sebagai sebuah lambang yang menandakan kami akan melangkah ke alam dewasa. Manakala, perasaan sedih dan sayu pula akan menjadikan aku dan rakan-rakan seorang yang kuat dan tabah. Semoga saat-saat yang telah kami lalui bersama-sama bisa mematangkan kami yang mana suatu hari nanti, guru-guru kami mampu tersenyum melihat kami yang baharu.


Dalam kenangan, bapa kami Encik Nor Azmi bin Mohd Muji, guru-guru dan rakan-rakan seperjuangan kelas 3RK1, 2008 yang sudah berada di sekolah baharu, Nadirah, Nadia, Izah, Timah, Ezzati, Fatin, Zahirah, Aisyah, Allisya, Luqman, Amir, Nelly Isfandi dan Syafik. Terima kasih dan selamat maju jaya.

THE BEST AND BEAUTIFUL THINGS CANNOT BE SEEN NOR TOUCH BUT ARE LEFT IN THE HEART- HELEN KELLER
posted by Penulisan2u @ 6:05 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 4/10/09 5:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    the true story right.. saya pun pernah rasa semua tu.. dulu masa sek rendah ada geng sendiri.. tapi mask darjah 5 my family pindah n then stay at my village.. from johor to kelantan..beribu batu jauhnya.. for the first ok je.. lama lama rasa rindu lak.. untl form 5 i still rindu kat they all.. n smetime nangis.. n know.. dah hampir 9 tahun we all tak jumpa.. tapi saya yakin they all semua mesti dah berjaya .. miss you fatihah, haliana, khalisah, amira, haspalela.. n syahira... suka citer ni..
    membuatkan saya teringat kenangan lama...chaiyok!!

     

  • At 5/10/09 5:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus
    teruskan usaha anda

     

  • At 5/10/09 6:09 PTG, Anonymous cty_gurl said…

    wah..terkenang kengkawan lama..
    huhuhu...
    apapun truskn berusaha

     

  • At 5/10/09 6:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu sedih la pulak baca cite ni..

     

  • At 5/10/09 9:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    naperw samer jak cam perw yg jdik ngan ak 2 taon lpz...
    blerw igt blek knangan tue..rse cam nk nangeh jek..
    las kiterowng jmpe mse balek g srawak...mse tue da kol 3 pg n kiterong tak smpt nk ckp paper....
    paztue kiterowng tros tak jmper g...kalo jmper pon wat cam tak knl jerwp...pdahal sblm sume bwk hluan sndri kiterowng da cam adekbradek da....huhuhuhu cedeh siot!!!
    tp wut perw la kter nk knang perw yg da jdkkn...kalo kter sndri tak pazti yg kwn2 tue stil igt kat kter tak...

    perw yg ak mlalot nie???!!!!
    somebody help me!!!!

     

  • At 7/10/09 3:38 PG, Anonymous chubby little sad girl said…

    siot r cter ni.....wat aku ingat sume kwn2 aku dulu...da r sek asrama..lg la rapat...sedih....skunk sume da bwk haluan masing2.......ingat nk jumpe blk wat reunion..tp aku malu nak jumpe,....sbb aku da gemok!!....waaa.......cyaiyok2...kuruskan bdn.....

     

  • At 7/10/09 10:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..citer nak masuk skola menengah..windu aku kat form 1 weyh..
    ingt time mule2 masuk kelas..aku sapa 2 org kawan aku yg duk blkang aku..muke dorg blurr jer..atun n aimi..haha

    pastu da lme2 rapat dorg lak gelakkan aku..ade ke patut main terjah introduce diri kat org..

    huhu..tp skrg da xselalu jmp..msg2 haluan sndri..aku da pun 4 thun meninggalkan zmn skul..n now fokus on my studies..tensen seyh..xsame mcm skola..
    uiks..memg r..huuhu..nape ak x bandingkan dgn tadika jer..haha

    -anyway ..citer ni best..plot menarik cume perenggan agk rapat kot..berpinau gak mata aku nk bce.huhu

    -miss_purle-

     

  • At 8/10/09 10:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lowm bace lg sbenarnye...
    tp da tau cite nie mestiy bez..
    igt kat bez fwen aq..jati and k,seha...
    jati kawan aq dari dajah 5 sampai skunk...hope xmoh picah2..
    k.seha kakak angkat plg gua sayang..dalam usaha nk mencari dye skunk nie..



    -intansuhaila74@yahoo.com-

     

  • At 9/10/09 10:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu rindu betul ak ngan kwn ak
    tp lps pndh mula2 je contact lps lma2 tuh msg pun tak..macam ak tak penah wujud dlm hidup dia..

     

  • At 11/10/09 12:51 PTG, Blogger insyirah sensei said…

    nape cite ni x wat paragraph dan selang2 skit?
    cam x best plak nk baca w/pn citenya ok.
    nasihat sy, wat la bnyk2 paragraph skit, and tambah la dialog2 supaya lebih menarik

     

  • At 20/10/09 12:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    war rindu mse sek dulu skg dah x sek lg huhu..

     

  • At 25/10/09 12:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    blehla..

     

  • At 25/10/09 12:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..
    knangan yg serupa..tp sy skang tingkatan 3,mungkin sy akn mlalui semua itu kan?
    xdpt bygkan prasan ble kne brpisah ngan kwn2..
    dri skola rndah kteowng brsma..
    mnx2 x kan brlaku..

     

  • At 5/11/09 3:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baru nk baca tp x jd la..

    langsung xde perenggan :(

    bleh juling mata kite..huhu

     

  • At 12/11/09 5:28 PTG, Blogger Anastasya ~ CM: Tya said…

    Haha..kene wat perenggan la...
    Susah nk bace...

    Btw, sumer org ade pengalaman kehilangn.
    Tp sy kehilangn ramai org2 tercinta dan mereka x kn kmbali..
    Dari darjah 6, sy kehilngn 6 sahabat baik sy..
    Form 3, sy jua kehilngn sorg kwn baik..
    Tahun ni, sy trase sprti kehilngn satu perasaan..
    ..ntah la.

    Bestnye, sumer kehilngn tu bpunce drpd sorg insan bnama cikgu.

    Pikir sndiri mcm mane guru zamn skarang...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group