BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Oktober 31, 2009
Cerpen : Pungguk dan Bulan
Nama Pena : Hero Mama


CANTIKNYA dia. Kali pertama aku terpandang romannya. Jantungku berdetak kencang seperti genderang mahu perang. Kelembutannya menyejuk bayuku. Belum pernah aku melihat perempuan sebegini dalam hidupku. Dalam persekitaranku. Dalam dunia bunyiku. Kelembutannya menarik diriku mendekatinya. Selangkah dan selangkah. Semakin dekat dengannya. Aku semakin gemuruh menghampiri belakangnya. Dia menoleh dan menyapaku "Boleh saya bantu saudara" dalam silu aku bertanya namanya. "saya Solehah" sambil memberiku sekilas senyuman. Dia, sangat menawan. "Saudara mahu membeli buku atau kitab agama? Atau, ada sesuatu yang saudara cari?" aku tercengal. Mataku menerawang di pelosok penjuru kedai itu. Begitu banyak ayat-ayat suci, begitu banyak buku-buku, begitu bayak kopiah-kopiah dan sejadah. Rupanya dia menjual "barangan" ini. Sahut hati kecilku. Panoramaku kembali menatap romanya. Kelembutan wajahnya meruntunkan hatiku. Ingin sekali ku katakan kaulah yang ku cari selama ini. Perasaan yang asing hadir dalam sanubariku. Adakah ini cinta? Jatuh cintakah aku ini.? Melihat raut wajahnya membuatkan aku selesa dan tenang. Wajah sebeginilah yang ku cari sekian ini. Seorang perempuan yang mampu memberi ketenangan kepadaku. Memberi kesejukan kepadaku. Dan senyumannya mampu mendamaikan hatiku.


Tiba-tiba aku dikejutkan dengan satu suara garau dari belakang. "Awak Islam ke?" kata pemuda yang warak pemakaiannya. Aku bisu. "Abang, kenapa cakap macam itu? Dah tentu dia Islam. Kalau tidak kenapa dia datang ke kedai kita." Solehah menyebelahiku. "Betulkah? Awak cuba lihat dirinya, cara dia berpakaian, baju apa yang dia pakai. Berantai, bersubang, bertindik sana sini. Rambutnya, berkarat macam lalang kena racun! Awak rasa dia Islam ke?. "Saya tidak suka dengan nada suara abang. Sesungguhnya Islam tidak membenarkan kita berprangsangka buruk terhadap orang lain. Dia pelanggan kita. Sekurang-kurangnya hormatinya sebagai seorang pelanggan. "Dia bukan pelanggan yang sesuai untuk singgah di kedai kita. Jangan-jangan engkau cuba mengambil kesempatan!" Pemuda itu menoleh ke arahku. Hatiku kurang senang dengan nada suaranya. "Ya Tuhan, kenapa dengan abang ini? Kesempatan apa yang dia mahu ambil? Saya kurang senang sikap abang begini" Solehah seolah-olah merajuk. "Maafkan abang Solehah. Tapi dari tadi abang perhatikan dia, seolah-olah mahu memikat Solehah. Orang seperti dia bukan boleh dipercayai. Lagi pun dari tadi lagi, bukannya ada benda lain yang dia cari, sebaliknya hanya menanyakan nama Solehah". Pemuda itu terus memujuk Solehah panjang. Aku senyum sinis. Aku lihat Solehah yang sudah mual dengan pemujukan pemuda itu. Sikapnya sangat menjengkelkan bagi Solehah. Dan juga bagiku. Aku merenung mata Solehah tanpa menghiraukan pemuda itu. Solehah menawan senyum padaku. Aku meminta diri sambil menoleh ke arah pemuda itu. Air mukanya seperti kendi yang sedang mendidih. Aku rasa aku menang. Sambil melangkah berlalu dengan tawa kecil.


Begitulah kehidupanku di pulau kecil ini. Hidupku penuh dengan ronar dari pandangan masyarakat pada siang hari. Tetapi tidak pula pada masyarakat pada malam hari. Di mana aku begitu disangjung tinggi oleh mereka. Anehnya. Di Wilayah Persekutuan ini. Aku berkerja di sebuah kelab malam bersama-sama dengan ayahku yang turut sama memeriahkan pesta di situ. "Ayah, aku sudah jatuh cinta dengan seorang perempuan." Aku menyapa ayahku. "Yakah? Jadi kamu mahu minta nasihat dari aku? Begini anakku, kunci branya ada di belakang. Tekan dan tarik sahaja. Perempuan itu akan jadi milik kau." Sambil ketawa ayahku terpingga-pingga dalam kemabukan. Aku tidak berani hendak membantah ayahku tentang kenapa kita harus berada dalam keadaan ini dan memuja kepada "agama" ini. Sekian lama ini aku tahu ayahku tidak mahu mendengarnya. Apa yang aku tahu aku dibesarkan dengan suasana sebegini. Pekara ini sangat merumitkan aku. Disini merupakan tempat orang mengenal "syurga" dan "neraka". Tapi bagiku "syurga" dan "neraka" yang aku lalui selama ini tiada bezanya. Walaupun pekara ini sentiasa bermain di benak akalku. Tapi aku tidak berdaya untuk menyelesaikannya. Ianya hilang dalam kemabukan sewaktu berkerja. Jeng… Jeng… Jeng….

Ku harap suatu hari nanti!!

Ada orang yang mampu bantu Aku!!.

Meyelesaikannya!!.

Aku sampai ke tempat ini!!.

Kita yang berlegar dengan bunyi-bunyi!!.

Iringan Intrumen muzik!!

Tepikkan!!

Tawaan!!


Yeah…yeah…!!!


Mengilailah orang-orang disini!!.

Kita datang dari pelusok manusia,

Bermacam-macam jantina!!.

Dan punyai satu pegangan "agama"

Yang sama menghinggapi diriku selama ini.

Mungkin inilah "syurga" yang kita cari.!!

…………………


Suatu petang aku merayau seorang diri di kota kecil ini. Selepas bangkit dari tidur yang terpinga. Di sini tidak perlu berkenderaan untuk merayau mengelilingi kota. Sekadar berjalan kaki aku dapat sampai ke tempat yang dituju. Semasa aku sedang membeli rokok di sebuah kedai runcit. Aku dikejutkan dengan suara lembut yang menyapa salam padaku. Rupanya Solehah. Hatiku sangatlah riang dan menjawab salamnya. "Saya sebenarnya tahu saudara ini Islam. Maafkan saya mengenai kejadian tempoh hari. Saya harap saudara tidak ambil hati dengan kejadian itu." Pinta Solehah dengan kelembutannya. "Tidak mengapa. Saya tidak ambil hati." Tapi sebenarnya hatiku telah diambil oleh kelembutannya. "Boleh saya tahu siapa nama saudara?" Nyata aku sudah menarik perhatian Solehah. "Nama saya Dhani, saya seorang pemuzik di sebuah kelab di sini." Aku lihat Solehah kembali sunggul. Aku tahu latar belakang diriku tidak enak baginya."Awak mahu ke mana?" seiringan aku berjalan dengannya. "Saya mahu balik ke rumah" "Awak tidak berkerja hari ini?." Solehah menggelengkan kepalanya. Wajahnya suram membatalkan niatku untuk merokok. Mungkin Solehah tidak suka dengan kelakuanku nanti. Aku teringin sekali mengenali dirinya dengan lebih mendalam. "Boleh saya temankan awak balik?" Solehah tercengal. "Itu pun kalau awak tidak keberatan berjalan dengan orang macam saya. Tapi kalau awak rasa saya tidak molek. Tidak mengapalah." "Tidak mengapa, lagi pun tidak ada salahnya." Solehah seolah-olah keberatan menolak permintaanku. Aku cuba hilangkan rasa keberatannya dengan berborak dengannya. "Kenapa awak boleh tahu saya ini Islam?" Solehah memandangku. "Melalui gerak hati saya." "Nampaknya awak mempunyai gerak hati yang tepat". Sahutku. Solehah tersenyum. Dari garis senyumnya, adakah aku dapat mengurangkan sedikit keberatan di hatinya?. Adakah?. Kemudian dominasi bisu kembali mengisi ruang antara kami. Aku tidak mahu kesempatan ini berakhir begini. Sedangkan saat ini adalah saat paling bahagia dalam hidupku. Aku buntu memulaskan akalku untuk berbicara dengannya. Dalam kebuntuan itu, Solehah bersuara. "Awak lelaki yang dingin." Aku tersipu dengan telahannya "Mungkin untuk orang macam awak." "Kenapa?" Solehah terus menyahut. " Sebab saya hormat pada awak." Solehah terus tersipu. Aku menyambung lagi. "Siapa lelaki yang hari itu?" wajah Solehah kembali sunggul. "Namanya Shah. Dia adalah bakal tunang saya. Pilihan keluarga. Sebab keluarga kami ada hubungan yang baik. Tapi saya tidak sukakannya. Tidak suka dengan sikapnya." Jadi kenapa awak harus terus bersamanya? Awak harus ada sedikit keadilan untuk hati awak." Ku lihat wajahnya kembali kebuntuan. Dan inilah masa yang sesuai aku masukkan "guna-gunaku" "Solehah, sebenarnya saya ada sesuatu yang mahu beritahu awak." Teja berhenti dan memandang arahku. "Sebenarnya kali pertama saya lihat awak. Saya rasa ketenangan dalam diri saya. Mungkin sebab diri saya tidak pernah tenang sebelum ini. Tapi, sejak saya kenal dengan awak. Saya dapat rasakan sesuatu. Yang saya inginkan selama ini." Solehah terus menyahut dengan perlahan. "Apa yang awak inginkan selama ini?" "Perubahan hidup. Saya mahu berubah. Melihat diri awak. Saya dapat lihat keseimbangan yang saya perlukan. Saya perlukan orang yang boleh memberi dorangan kepada saya ke jalan yang benar. Solehah, awaklah orang itu. Bantulah saya untuk saya lepas dari neraka yang membelenggu hidup ini. Solehah terkelu. Dari anak matanya yang memandang aku. Tercermin seribu persoalan, keberatan, dan keterharuan. Tetapi sejak dari itu kami menjadi semakin rapat. Kami selalu berjumpa. Solehah, mula mengajar aku tentang agama Islam. Dan aku mendalaminya. Semakin hari aku dapat rasakan kebahagian dan ketenangan yang aku impikan. Dan juga aku dapat lihat dari ombakkan mata Solehah kian mesra dengan ku. Dari situ aku beranikan diri melamarnya. "Solehah, saya ingin katakana sesuatu pada awak. Sejak saya kenal dengan awak. Saya rasa sangat gembira. Hati saya riang. Bila bersama awak adalah saat yang paling bahagia dalam hidup saya. Senyuman pada wajah awak tidak pernah lenyap di hati saya. Solehah, hidup bersama awak adalah impian hati saya. Sudikah awak jadi teman hidup saya?"


Belum sempat aku melangkah seterusnya. Tiba-tiba kami dikejutkan dengan beberapa sergahan suara kasar dari arah belakang kami. "Engkau lagi! Engkau buat apa dengan Solehah? Aku diam. "Solehah tidak malukah orang tenggok Solehah bersamanya. Dia tidak layak untuk mendekati Solehah. Dia ini umpama sampah yang selayaknya ada bersama-sama dengan sampah-sampah di dalam tong sampah itu. Solehah tidak kenalkah dia. Dia adalah salah seorang dari tempat "neraka" itu. Orang macam dia yang bercalit dosa dan maksiat tidak sesuai dengan orang macam kita!" "Cukup! Cukuplah abang menghinanya lagi. Saya tidak sanggup mendengarnya". Air mata Solehah berlinangan. Kecewa dan kesedihan jelas terpancar di riak wajahnya. Solehah terus berlalu pergi meninggalkan aku. Hatiku terusik dengan linangan air matanya. Tiba-tiba aku disentak lagi oleh pemuda itu. "Engkau dengar sini baik-baik. Solehah itu adalah bakal isteri aku. Engkau jangan cuba hendak mendekatinya lagi. Orang macam engkau hanya boleh lihatnya dari jauh sahaja. Engkau perlu sedar diri. Engkau tidak layak untuk mendekatinya apatah lagi mahu bersamanya." Kata-katanya begitu menusuk hatiku. Tapi aku tidak berbuat apa-apa. Pengecutkah aku?


Sejak dari peristiwa itu diriku menjadi sunggul. Aku duduk termenung memikirkan peristiwa itu. Di ruang malam jendela rumahku. Aku berlagu dengan gitar. Pada masa itu aku lihat bulan purnama yang mengambang indah. Malam yang cantik tetapi banyak bintang di langit. Dengan petikan gitar. Aku terus berlagu. Jeng… Jeng… Jeng….

Dimalam yang indah….

Berdirinya aku disini….

Seperti selalunya aku….

Menantimu….


Wajahmu secantik purnama…

Keayuanmu tiada bandingan….

Membuat ku terasa….

Rindu padamu….



Aku sedar siapa diriku. Sekiranya hendak di bandingkan dengan Solehah. Aku bak pungguk yang mendambakan bulan. Yang mampu melihatnya dari jauh. Yang mampu menyebut namanya. Tapi aku tahu aku tak mampu untuk mendekatinya. Walau sekali pun aku terbang kepadanya. Si bintang pasti akan menghalang ku dari mendekatinya. Dengan petikan gitar. Aku terus berlagu. Jeng… Jeng… Jeng….

Kau umpama bulan purnama….

Yang dipagari bintang bercahaya….

Manakala ku hanyalah….

Pungguk di hutan…


Benarlah kata si bintang….

Diriku mampu melihatmu….

Diriku mampu sebut namamu….

Namun ku tak mampu….

Untuk aku mendekatimu….



Hari berlalu begitu sahaja dan Solehah sudah semakin jauh dariku. Sudah lama aku tidak Nampak Solehah. Aku begitu rindu padanya. Tapi apakah daya, aku cuma seorang pemain muzik. Mana mungkin aku dapat memilikki perempuan seperti Solehah. Dengan petikan gitar. Aku terus berlagu. Jeng… Jeng… Jeng….

Ku hanya tahu mencintaimu….

Ku hanya tahu rindu padamu….

Namun ku tahu ….

Ku takkan dapat….

Memilikkimu….

Ku takkan dapat….

Memilikimu!!!


Tiba-tiba suatu hari aku Solehah datang menemui aku. Dia menyatakan bahawa keluarganya mahu melangsungkan perkahwinanya dengan lelaki itu pada hujung bulan ini. Tapi dari riak wajah Solehah nyata dia tidak sukakan keputusan itu. Aku mampu senyum. Dan aku menyuruhnya mengikut akan kehendak keluarganya. Kerana itu adalah jalan yang terbaik untuk dirinya. Pada masa yang sama aku memberikannya sekeping cakera yang di dalamnya adalah lagu-lagu yang ku cipta dia. Dan juga sebagai tanda berakhirnya kisah aku dan dia. Dalam suasana hati yang kian rawan. Solehah bersuara kesayuan. "Bukankah awak ada cakap yang awak mahu jadikan saya teman hidup awak? Kenapa awak kata begitu?" suaranya tersekat-sekat menahan kehibaannya. "Lupakan apa yang saya beritahu dulu. Saya sedar saya bukanlah orang selayak untuk diri awak. "Tapi saya tidak kisah! Kenapa awak berubah hati? Awak tidak macam saya kenal dulu. Adakah awak mencintai saya?" Air matanya sudah berlinangan di pipinya. "Sudahlah Solehah. Sekiranya saya mencintai awak tak semestinya saya harus bersama awak. Kisah antara kita seperti pungguk dan bulan. pungguk tetap pungguk. Yang hanya setia dan tetap merindui kemunculan bulan purnama. Bulan tetap bulan. Bila ia mula mengambang ramailah si bintang yang berkelipan di sekelilingnya. Bak kata pungguk dapat melihat hati yang pergi lebih memadai daripada melihat cinta yang hilang." Aku menambah senyumku. "Masih belum cukup untuk saya menjadi cenderawasih. Solehah, terima kasih kerana memberi sedekit ketenangan dan kebahagian kepada diri saya. Solehah meraung kesebakan "Awak jahat! Awak tipu saya. Awak permainkan saya. Saya benci awak!. Solehah terus menangis. Dengan mengucapkan selamat tinggal. Aku terus berlalu pergi meninggalkan Solehah. Dalam masa itu. Sempat lagi aku menoleh melihatnya. Walaupun sekental mana aku menahan perasaan aku. Tapi di dalam hati ini hanya tuhan sahaja yang tahu.

posted by Penulisan2u @ 1:35 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
32 Comments:
  • At 31/10/09 2:16 PG, Anonymous Awanama said…

    penanglah saya baca,
    panjang berjela..but good job

     

  • At 31/10/09 4:13 PG, Blogger NaNa_MiSs said…

    Macam ku kenal Hero Mama ni... tapi di mana ya???
    Tahniah... Bdk2 UKM, sila kongker blog ni

     

  • At 31/10/09 2:19 PTG, Anonymous Awanama said…

    good story...

     

  • At 1/11/09 2:25 PTG, Anonymous atiqah said…

    sedihnyer..nape si dia tu xberubah..huhu

     

  • At 2/11/09 7:20 PTG, Anonymous hero mama said…

    terima kasih semua.. kepada nana semoga sihat selalu.. bila sampai ukm bgtau kita semua..

     

  • At 3/11/09 2:52 PTG, Anonymous sal said…

    panjangnyer perenggan..
    best sedih..
    tp blh pnjg lg blh bt lg sedih..
    tahniah!

     

  • At 5/11/09 1:32 PG, Anonymous darkcomel said…

    hero mama..
    jalan crite sronok dibaca...
    memberi sedikit kesedaran bg yg terleka...
    mencintai tak semestinya memiliki...
    juz pandangan, perenggan2 tu pendekkan ckit..
    lebih mudah utk d baca..

     

  • At 5/11/09 9:11 PG, Anonymous Awanama said…

    ctew yg bgus...
    mmg btul..
    ble ktew cnta owg 2, x smstinyew ktew hrus brsmanyew..
    kdg2, ktew hrus mlpskn dyew dmi kbhgiaan drinya..
    sbb, ktew jga akn bhagia klu nmpk dye bhagia..

     

  • At 5/11/09 10:45 PG, Anonymous hero mama said…

    terima kasih semua.. saya sangat hargai.. dalam cerpen saya ini saya ada selitkan lirik lagu yang saya cipta.. saya harap itu pun dipanggil sebagai karya yang kreatif.. hasil gabungan bidang muzik dan bidang penulisan.. ^_^

     

  • At 6/11/09 4:45 PTG, Anonymous Awanama said…

    perghh..memg sweet la hero..pasni wat citer utk miss lak ea..kiki..cume arrange perenggan tu spy x nmpak srabut n berpinau mate nk bace k..keep it up..=)

    -miss_purple-

     

  • At 6/11/09 5:23 PTG, Anonymous Awanama said…

    nice.but the end very sad.sian kt solehah n dhani menjd mgsa keadaan keluarga

     

  • At 7/11/09 1:46 PG, Anonymous Awanama said…

    sy suka nak baca cerita ni klu de sambungan..
    best..
    tp xsedap baca r yg solehah tu meraung..
    cz dia kn muslimah..
    mcm xsopan lak..
    cz islam ialah kesederhanaan..
    bila bca dia meraung mcm melampau skit r..
    tp overall best..
    sy suka

     

  • At 7/11/09 11:37 PTG, Anonymous Awanama said…

    erm,perlu dibaiki watak solehah
    dan perlu pengakhiran yg lbih baik utk watak dhani tu
    bile ending mcm ni nmpk mcm hidup keduniaan je
    maaf

     

  • At 11/11/09 9:19 PTG, Anonymous Awanama said…

    macam cerita "kiamat sudah dekat" je...sket2 la

     

  • At 12/11/09 1:16 PTG, Anonymous Awanama said…

    hmmm....
    bes ar jgk...
    tp skit mta nk bca...
    prggan dkt2 sngt...
    xpe...
    try lg...
    wat cter yg lg bes....
    gud luck!!!


    ~~~syu90~~~

     

  • At 13/11/09 1:23 PG, Blogger *naziela said…

    hero mama,
    berjaya buat sy sedih di kala jam 1 pagi ini.
    fair la ade sad ending, happy ending,kn?

    hidup tak selalunya indah.
    =p
    tapi ur language seems 'kaku'.a.k.a skema
    but, overall, ohkay.
    keep writin' ya hero mama!

     

  • At 13/11/09 1:39 PG, Blogger *naziela said…

    pungguk dan bulan.
    sy suka tajuk ni

    tajuk ni memang sesuwai ngn cite ni
    pemilihan tajuk jugak penting
    to draw the readers
    1st impression is very important,right?

     

  • At 26/11/09 11:15 PTG, Anonymous Awanama said…

    x ske de owng yg ske m'hine cm2...
    ptut nye didik la laki yg sesat 2...
    pe2 pn...
    ok la..
    keep it up..

    -miss-

     

  • At 28/11/09 8:34 PTG, Anonymous Awanama said…

    Smgt ke’universitian’ betul la komen nana miss di atas. Smgt mcm ni xspatutnya ada pd org yg b’pljarn. Memalukan bg aku yg bljr kat U ni. Smgt mcm ni la wat org pndg serong…gile kuase…

    -Manusia biasa-

     

  • At 16/3/10 2:57 PG, Anonymous Awanama said…

    sedey nyer....tp ttp sedap

     

  • At 5/4/10 3:17 PG, Anonymous Awanama said…

    'it was a great story! weldone
    :)

     

  • At 18/4/10 2:13 PTG, Anonymous Awanama said…

    tersentuh gile ht aq bce cter ni..........
    mencintai xsmstinya mmiliki kn....
    hurm..good job..
    thumbs up...
    semua ok..
    bhs pn ok..
    cme pnjg sgt la prggn die..
    len kali pndek2 kn ek..
    -nurcahaya92-

     

  • At 22/5/10 1:24 PG, Anonymous Awanama said…

    best....menrik...
    ade msj cte ni...
    gud job writter...
    :)

     

  • At 5/8/10 12:50 PTG, Anonymous Awanama said…

    lawaknya citer nie....
    hahaha....
    ketawak jaklh aku baca cerita nie...
    hahaha...

    ~~pungguk~~

     

  • At 15/9/10 10:21 PTG, Anonymous Awanama said…

    Ada ke org mcm solehah?

     

  • At 26/10/10 11:35 PG, Anonymous Awanama said…

    baik giler hero ni......

     

  • At 29/10/10 5:35 PTG, Anonymous Awanama said…

    besh!
    skrg2nye laki tu brubah n sedar wlau dy xpat mmiliki pompuan tu..
    kip in tach~!!

    _rinie

     

  • At 16/1/11 6:38 PG, Anonymous Awanama said…

    jeng.. jeng.. jeng..

     

  • At 9/4/11 6:52 PTG, Anonymous Awanama said…

    nice story.. keep writing

     

  • At 22/4/11 1:06 PTG, Anonymous Awanama said…

    best la gak..x best bl ending cite sedih........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

     

  • At 29/7/11 2:36 PTG, Blogger fatimahbtsuhaimi said…

    seduhmya ending die,
    tapi apa-apa pun, cite ni mmg best^-^

     

  • At 25/7/19 2:31 PTG, Blogger JPS POKER said…

    J P S P O K E R adalah situs judi online dan agen judi online terpercaya yang di layanin oleh CS yang sangat ramah dan cepat dalam memproses Depo dan WD member J P S P O K E R
    dan di J P S P O K E R tersedia permainan Poker Judi Online Seperti Berikut : (Poker, Capsa, DominoQQ, Ceme, Super Teen, Ceme Keliling, Omaha) dan dapatkan promo dari JPSPOKER sebagai berikut:

    - Bonus New Member Rp. 10.000
    - Minimal Deposit / Withdraw Rp. 15,000.-
    - Bonus Refferal 10%
    - Bonus Rollingan Mingguan 0.3% - 0,5%

    Baca Juga Di Tonton Video jav dan Video Semi kami :
    jpspoker,me(pakai titik ya)

    - Pelayanan Dari Customer Service Yang Cantik Tentunya Sopan Dan Ramah, Hanya di jpspoker dan , Online 24/7 Jam
    - Dijamin Tidak Ada Robot Di Dalamnya 1000% Player VS Player
    Kalau Ada Yang Bisa Berikan Lebih Kenapa Harus Cari Yang Lain!!

    Contact Us
    - Livechat : JPSPOKER.LIVE
    - LINE : jpspoker
    - Whatsapp : +82370836863
    - YM : JPSPOKER

    POKER UANG ASLI
    POKER ONLINE TERBAIK
    JUDI POKER INDONESIA
    AGEN POKER TERBAIK
    AGEN POKER TERPERCAYA
    AGEN JUDI POKER
    JPSPOKER
    BANDAR CEME
    GAME OMAHA
    AGEN DOMINO

     

Catat Komen

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group