BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Disember 06, 2009
Cerpen : Kerana Setitis Air Mata,Kasih Tercipta
Nama Pena : Ada_Adawatul

Najiha memasuki Restoran Tanjung Kasih.dia kemudiannya mengambil tempat duduk.Seorang pelayan lelaki menghampiri lalu mengambil pesanan Najiha.Selesai mengambil pesanan,pelayan tersebut berlalu pergi.
"Jiha!Jiha!"Kedengaran suara seorang lagi gadis yang berambut ‘ponytail’ memanggil Najiha.Najiha menoleh ke arah suara itu.Dia tersenyum dan bangun dari duduknya."Assalamualaikum,Jiha?How are you?"Gadis itu memeluk erat Najiha."Waalaikumsalam,I’m fine,thank you.How about you?You look prettier now,Bella,"ujar Najiha sambil meleraikan pelukannya.Najiha dan Bella duduk berhadapan."Rindunya kat kau,"ujar Najiha yang baru sahaja manamatkan pelajarannya dalam jurusan medical di Russia.Lima tahun dia di sana."How’s Russia?"soal Bella ,tidak sabar."Best…Sejuk…Bangunan pulak semua cantik-cantik…."Najiha yang bakal bergelar doktor menceritakan pengalamannya di tanah orang kepada Bella yang cuma berpeluang melanjutkan pelajaran di UKM.
"Astaghfirullah…aku lupalah…aku ada appointment dengan Dr.Zudin.Sorry,Bel.Lain kali kita jumpa lagi ok?"Selepas mengucapkan selamat tinggal kepada Bella,Najiha memandu kereta BMW nya ke lokasi temu janji dengan Dr.Zudin.
---------------------------------------

Deringan telefon memecah keheningan pagi Ahad.Selepas melihat nama pemanggil di skrin telefon,Najiha menjawab panggilan tersebut.
"Hello?"
"Hello,Jiha?Good morning!Wake up!Wake up!Jom jalan-jalan keliling KL jom!"
"Keliling KL?Mmmmmm….OK!Aku pun boring duduk rumah sorang-s orang ni….So,pukul berapa?Naik kereta sape?"
"Dua jam lagi….Naik kereta aku….Ok?Bye!"
Talian diputuskan.
-------------------------------------

Pin!Pin!Hon kereta milik Bella kedengaran di hadapan rumah.Najiha menjenguk ke luar tingkap biliknya yang terletak di tingkat atas rumah banglo dua tingkat itu.Najiha kaget melihat dua orang jejaka tampan keluar dari perut kereta Perdana itu dan kemudiannya disusuli oleh Bella.Najiha menarik nafas dalam bagi menenangkan dirinya .Najiha kelihatan anggun dengan dres labuh berwarna krim yang amat sesuai dengan kulitnya yang putih melepak dan dipadankan dengan seluar jeans putih,bertudung krim bercorak disimpul ringkas.Dia mencapai beg tangan lalu berlari anak menuruni tangga.Sejurus sahaja selepas membuka pintu ,terpacul wajah Bella diapit oleh dua orang jejaka."Assalamualaikum,Jiha?Surprise!" "Waalaikumsalam….Surprise?"Mendatar suara Najiha."Yep…Surprise!"Ujar Bella.Najiha mengukir senyum pada kedua-dua jejaka itu.Mereka membalas senyuman manis tersebut."Jiha,ini Firas,my boyfriend and yang ni plak,Faiz.Diorang ni kembar tak seiras…."Jiha menyambut salam perkenalan mereka dengan sebuah senyuman.
----------------------------------



Sewaktu sedang menikmati makan tengahari di Restoran Pizza Hut,hanya Bella dan Firas sahaja yang rancak berbual manakala Faiz dan Najiha leka melayan perasaan masing-masing.Bella yang menyedari kesunyian di antara Faiz dan Najiha berkata dengan suara yang sengaja ditinggikan sedikit,
"Kenapalah jiran kita kat sebelah ni sunyi sangat kan,Fir?"
Firas yang cuba menahan ketawa Cuma mengangguk mengiakan kata-kata Bella tadi.Faiz dan Najiha tersentak lantas memandang satu sama lain.Faiz menghadiahkan sebuah senyuman kepada Najiha.’Cantik,comel,lembut,perfect!’Bisik Faiz dalam hati.
Najiha membalas senyuman tersebut lalu turut berbisik dalam hati,’Handsome,gentleman,smart,macho!’
"Awak dah kerja?"Faiz bersuara.
"Belum.Awak pulak?"Najiha menyoal kembali.
"Saya pulak kerja sebagai pengurus di syarikat ayah saya."
"Wow,nice job!"
"Thanks."
Pandangan Najiha dan Faiz bertaut seketika dan kemudian disusuli dengan senyuman.
Senyuman yang penuh makna.
-------------------------------

Sampul surat yang dipegangnya dibuka perlahan-lahan.Isinya dibaca dengan penuh teliti.Satu ucapan syukur ke hadrat Ilahi diucap.Pantas tangannya mencapai telefon dan menelefon Bella.
"Assalamualaikum,Bel?"
"Waalaikumsalam,Jiha.Ada apa hal?"
"Bel,boleh kita jumpa tak?Aku ada sesuatu nak tunjuk kat kau."
"Hmmmm…..OK!Tapi ada syarat…."
"Syarat?Apa dia?Belanja kau makan?Oklah.."
"Bukan!Tapi Faiz ngan darling aku pun kena ada.Amacam?"
"……………….OKla,Okla….Nanti aku call Faiz,bagitau dia pasal benda ni…Puas hati?"
"Puas!Ha,macam tulah!Nak jumpa kat mane?"
"Kat Tasik Putrajaya,dalam masa sejam lagi,ok?Bye,Assalamualaikum"
Najiha memutuskan talian dan mendail pula nombor Faiz.
"Assalamualaikum?"
Jiha terpana seketika mendengar nada suara Faiz yang penuh budi bahasa dan telah mencairkan hati wanitanya.
"Hello?Jiha?Are you okay?"
Jiha tersentak."Saya ok.err…Sebenarnya,saya nak jumpa awak,untuk kongsi something.Boleh?"Jiha berkata dengan suara yang terketar-ketar.
"Boleh!Saya pun dah lama tak jumpa awak…."
Senyuman penuh makna terukir di bibir merahnya.
--------------------------------------




"Assalamualaikum?"sapa Faiz tatkala melihat Najiha yang sedang termenung sendirian di atas bangku kayu menghadap Tasik Putrajaya.Najiha mendongak mencari wajah yang ditunggunya."Waalaikumsalam,yang lain mane?""Yang lain on the way la tu.Tadi diorang kata nak tengok kedai hadiah kejap.Jiha dah lame ke tunggu kat sini?,"tanya Faiz sebelum melabuhkan punggungnya di sebelah Najiha.Najiha sempat memberikan senyuman kepada Faiz sebelum menjawab pertanyaan tadi,"Tak delah lame sangat."
Tidak lama kemudian,Bella dan Firas tiba."Ok,kita start meeting kite,"Jiha memulakan bicara.Jiha mengeluarkan sepucuk surat dari beg tangannya.Surat itu kemudiannya diserahkan kepada Bella untuk dibaca bersama Faiz dan Firas.Sebaik sahaja surat tersebut habis dibaca,Bella terus memeluk Najiha dengan erat.
"Jiha!Tahniah!You’ll become a doctor!"
Firas bangun lalu mengucapkan tahniah kepada Najiha.Kini,Faiz pula yang bangun dan menghulurkan tangan kanan sambil berkata,
"Tahniah,Dr.Najiha!"
Jiha menyambut salam Faiz dengan ukiran senyuman yang paling manis untuk dihadiahkan buat Faiz.
"Thanks,Iz."
-------------------------------------

"So,macam mana Bel?Kau jadi tak pindah rumah aku?"
"Jadi,lagipun housemate aku kata dia nak duduk kat rumah tu dengan husband dia.Insya-Allah,lusa aku angkut barang-barang aku ke sini.Ok?,"ujar Shaza."Ok!Aku happy sangat-sangat aku ada kawan kat rumah ni.Lagipun,buat apalah rumah besar-besar tapi penghuninya sorang je,"kata Najiha lalu menghirup jus oren di hadapannya.
-----------------------------------

"Nilah bilik kau,cantik tak?Aku kemas bilik ni pun sebab kau nak pindah sini.Kalau tak,alamatnye bersawanglah bilik ni.Lagi satu,kalau kau ada masalah atau takut-takut ke,bilik aku kat depan tu je"
"Yelah,doctor.Saya akan ikut semua pesan doctor.Sekarang,saya nak susun ‘ubat’, doctor nak tolong?,"usik Bella.
’Doktor?Tu kan panggilan Faiz untuk aku waktu kat tasik hari tu.Faiz….,’hati Najiha berbicara sendirian.Berkerut dahi Bella tatkala melihat Najiha yang sedang termenung sambil tersenyum penuh makna.
"Aku tak pernah tengok kau senyum sampai macam ni.Senyum tak ingat dunia.Aku taulah hobi kau senyum,tapi,ni angau namanya.Ada apa-apa ke?"
Najiha tersentak."Terus-terang aku cakap,Bel.Aku rasa hidup aku bahagia sangat sejak kau kenalkan aku dengan Faiz."
"Aku dah agak dah.Kau dengan Faiz tu mesti ngam punye.Korang dah declare ke belum?"
"Declare?Bella,aku sendiri tak tahu yang aku ni sebenarnya bertepuk sebelah tangan atau tak."
"Kalau macam tu,kau rapatkanlah lagi hubungan kau dengan dia.Kau ajak lah dia keluar tengik wayang ke,main bowling ke,or whatever…"
"Tapi………Faiz tu dah ada kekasih hati ke belum?Aku takut…"
"Jiha,Faiz tu single lagi la.Kau jangan risau…"
------------------------------------

Mereka berjalan beriringan bagai sepasang kekasih di taman bunga.Suasana sunyi sepi.Faiz memberanikan diri untuk memulakan bicara.
"Jiha,Jiha suka bunga apa?"
"Hmm….Biasanya kalau perempuan mesti dikaitkan dengan bunga ros.Saya lain .Saya suka bunga lili.Cantik…Boleh terus sejukkan hati saya kalau hati saya tengah panas waktu tu."
"Maknanya lepas ni,kalau awak marah,saya bagi bunga lili je lah."Faiz mengusik.
Jiha ketawa kecil mendengar usikan jejaka idaman dalam diamnya itu.
Pertemuan pada hari itu telah membawa kepada pertemuan yang selalu.
----------------------------------

Di rumah,Najiha dan Bella sedang bersantai di taman mini yang terletak di halaman rumahnya.Maklumlah,hari Ahad.Masing-masing ingin melepaskan lelah selepas hampir seminggu bekerja.
"Jiha,aku nak cakap something boleh?"Bella bersuara.
"Cakap je la."
"Pasal Faiz."
Buntang mata Najiha mendengar nama Faiz disebut."Faiz?Kenapa dengan dia?"
"Macam ni,semalam,waktu aku keluar dengan Firas,Firas ada report kat aku pasal Faiz kat rumah.Dia kata Faiz sekarang suke senyum sorang-sorang.Kadang-kadang sampai tersasul sebut nama kau….Parah….,"ujar Bella beria-ia.
"Ha?Biar betul?Setahu aku,aku tak buat apa-apa pun.Cuma,kadang-kadang lepas kerja,aku keluar jalan-jalan kat taman bunga,makan-makan,lepas tu balik.Sebab tulah kau tengok aku balik lambat."
Sebuah senyuman terukir di bibir Bella."Jiha,inilah masanya."
Najiha hairan."Masa untuk apa?"
"Kau tak bertepuk sebelah tangan,Jiha."
"What do you mean?"Najiha mengangkat sebelah keningnya.
"I’ll make sure that Faiz will express his feelings towards you on your birthday celebration this Sunday."Bella menyambung lagi,"Yang penting,kau ajak Faiz sekali.Understand?"Najiha terpana.
"Dah,jom.Kita pergi cari dres untuk kau pakai malam tu."Bella menarik tangan Najiha yang hanya menurut.Dia tahu,jika dibantah,pasti akhirnya dia juga yang harus mengalah.
-------------------------------

"Assalamualaikum,Faiz."Najiha bersuara sebaik sahaja panggilan diangkat.
"Waalaikumsalam,Jiha,"jawab Faiz.
"Faiz,saya sebenarnya nak jemput awak datang ke birthday celebration saya besok.Awak boleh datang?"
"Ok.I promise.I’ll be there."
"Terima kasih.Kita jumpa besok.Assalamualaikum?"
--------------------------------

"Bella,Jiha mana?Puas aku panjangkan leher mencari dia merata tempat.Tak nampak pun,"ujar Faiz yang segak memakai kemeja biru lembut sambil matanya meliar mencari kelibat Najiha.
"Amboi,gatalnya!Jiha kat ataslah,kejap lagi dia turunlah tu.Kau mesti ternganga tengok Jiha.Kalah Miss Universe."Faiz memuncungkan bibirnya.’Gatal?’"Ha,panjang umur dia!Tu!Tengah turun tangga.Tengoklah puas-puas."
Kesemua mata tetamu yang ada di majlis itu tidak berkelip memandang gadis yang berdres labuh berwarna biru lembut menuruni tangga seperti Cinderella.
"Assalamualaikum?"Ucap Najiha sebaik sahaja menghampiri Faiz,Bella dan Firas.
"Wa…Waalaikumsalam,tu…tuan puteri…,"jawab Faiz dengan suara yang tersekat-sekat.Najiha menghadiahkan sebuah senyuman kepada Faiz.
"Korang dah makan?"
"Melihat wajah tuan puteri sahaja sudah membuatkan patik kenyang."
Bella mencelah,"Wah,bagai pinang dibelah dualah!Matching!Oops!Kami lapar lagi la.Jom,Fir!Korang borak-boraklah,ye?" Kemudian,Bella dan Firas beriringan ke ruang makanan.
Kini,tinggallah Najiha dan Faiz di taman mini di halaman rumah Najiha.Suasana sunyi antara mereka.Yang kedengaran hanyalah bunyi cengkerik menyanyi di tengah malam.Tiba-tiba,Faiz menghulurkan sejambak bunga lili merah jambu kepada Najiha dan berkata,"Selamat hari jadi,Jiha."Najiha menyambut bunga lili itu dengan senyuman di bibir.
"Terima kasih,Iz.Untuk pengetahuan awak,awaklah lelaki pertama yang tahu bunga kegemaran saya dan awak jugalah lelaki pertama yang bagi bunga kegemaran saya pada saya."
"Wow,untungnya saya….dan kalau boleh,saya nak jadi lelaki pertama yang bertakhta di hati awak."Serentak dengan itu,pandangan mereka bertaut.
Najiha mengalihkan pandangannya.Seakan tidak percaya.Faiz melamarnya untuk menjadi kekasih hatinya.Impian menjadi kenyataan.
Perlahan,Najiha menutur katanya,"Lepas ni,saya akan pastikan awak sahaja yang ada di hati saya."
"Saya janji,satu hari nanti,saya akan jadikan awak sebagai permaisuri yang akan saya sayangi selama-lamanya."Tenang Faiz melafazkan janji tersebut.
"Saya pula janji akan menjadi permaisuri awak yang terbaik dan paling setia."
Malam itu merupakan malam yang paling indah buat Najiha.Janji dua insan telah ditabur dan akan ditunaikan.
---------------------------

"Doktor,sekarang doktor ada temujanji dengan seseorang."
"Ok.Panggil dia masuk."
Jururawat itu berlalu keluar lalu memanggil orang yang dimaksudkan.Seketika kemudian,muncul seorang lelaki tampan yang tegap di muka pintu.Najiha berdiri dan mempersilakan lelaki itu duduk.Sebaik sahaja mereka berdua melabuhkan punggung di kerusi,lelaki tersebut berkata dengan suara yang selamba,"Adiya Najiha binti Afiq Anuar,lahir pada 13 Januari 1986 dan menjadi yatim piatu ketika berada di tahun pertama belajar di Russia."
Najiha kaget apabila satu-persatu butir dirinya keluar daripada mulut lelaki yang tidak tahu asal-usulnya itu.Najiha memberanikan diri untuk bersuara.
"Maaf,encik.Boleh saya tahu encik ni siapa dan dari mana encik tahu tentang butir-butir diri saya?"
Lelaki tersebut tersenyum sinis."Cepat betul kau lupakan aku,Jiha.Siang malam aku fikirkan kaudan kau pulak langsung tak ingatkan aku."
Jantung Najiha bagai direntap.’Syah!Syed Syahmin!Ya Allah,kenapa aku perlu berdepan lagi dengan manusia ini?’Najiha beristighfar dalam hati.
"Syah,apa lagi yang kau nak?Takkan kau masih tak puas dengan separuh daripada harta peninggalan yang arwah ayah dan mama aku wasiatkan untuk kau?Tolonglah,Syah!Jangan musnahkan hidup aku,"rayu Najiha dengan air mata sudah mengalir di pipi mulusnya.
"Aku bukannya nak musnahkan hidup kau.Aku cuma nak sampaikan wasiat kedua.Menurut peguam ayah kau,wasiat ini lambat diumumkan sebab ayah kau nak tunggu sampai kau habis belajar.Now,this is the time.Bacalah."Syah mengeluarkan sepucuk kertas dari kocek bajunya dan menghulurkannya kepada Najiha dengan senyuman sinis masih terukir di bibir.
Jiha menyambut kertas tersebut lalu membacanya.Selesai membaca,dia beristighfar berkali-kali.Dirasakan kini hidupnya sudah tiada manisnya lagi.Najiha memandang Syah.
"Syah,jampi apa yang kau dah gunakan pada arwah?Arwah percayakan kau lebih daripada anak sendiri.Malangnya arwah tak tahu kau ni hipokrit!Tak pernah terlintas kat fikiran aku untuk jadi isteri kau!Wasiat ni takkan terjadi kalau kau tak jampi arwah,kan?Keluar!Hipokrit!Tak guna!"Suara Najiha meninggi.Dia berdiri mengarahkan jari telunjuknya ke arah pintu."Kau keluar sekarang!Lelaki jahanam!"
Syah bangun sambil tersenyum puas."Ok,ok!Aku keluar tapi kau ingat tau,tak lama lagi kau akan jadi milik aku.Just be ready.Goodbye and havw a nice day,darling."
Ketawa Syah bergema sehinggalah pintu ditutup.
Najiha terduduk lemah.Dia benar-benar tidak berdaya mengahadapi ujian Yang Maha Esa ini.
--------------------------------

Najiha cuma mendiamkan diri dari tadi.Nasi berlaukkan ikan bawal masak merah kegemarannya tidak disentuh.Bella hairan dengan perubahan sikap rakannya pada malam itu.Bella berhenti makan.
"Jiha,kenapa ni?Aku dah masakkan lauk favourite kau.Tak sedap ke?Kau langsung tak sentuh nasi kau tu.Kau tak sihat ke?"
"Aku sihat cuma..."Kata-kata Najiha terhenti.Air matanya bertakung lalu berderai turun.Kini,dia sudah terduduk di atas dek menahan derita yang begitu besar.Bella memegang bahu gadis itu."Jiha,kenapa ni?Kau ada masalah ke?Ceritalah..."
"Bel....."Bergetar suara Najiha.Menahan sebak."Pagi tadi,Syed Syahmin datang klinik aku.......Dia tunjukkan....surat wasiat arwah ayah dan mama........Dalam surat tu......aku diwasiatkan ....kahwin dengan lelaki tu......."
Berkerut dahi Bella mendengar luahan Najiha.Lembut dia menarik Najiha ke atas kerusi semula."Siapa Syed Syahmin?"

"Anak tunggal kepada kawan baik arwah ayah.Dia dah curi kepercayaan ayah dan mama daripada aku.Dalam wasiat pertama.....Seluruh harta ayah dibahagi dua antara aku dengan dia......Aku tak kisah sangat pasal harta tapi.........kenapa sampai aku kena kahwin dengan dia?!Faiz.......Faiz macam mana?Dia tak boleh tahu!Dia tak boleh tahu!"Najiha menjerit.Melepaskan segala pilu yang menyelubungi jiwa.
-----------------------------

Pertemuan pada malam itu dirasakan begitu berbeza berbanding pertemuan-pertemuan sebelumnya.Mereka seperti orang asing.Kebiasaannya,pertemuan mereka pasti akan dipenuhi dengan gelak tawa.Tapi,berbeza dengan malam itu.Faiz benar-benar merasakan kelainan pada Najiha.Najiha lebih banyak termenung.
"Jiha,Jiha...."Lamunan Najiha terhenti.Dia memandang Faiz.Sudah cukup bersediakah dia memberitahu berita itu kepada lelaki yang amat dicitainya?Sudah cukup bersediakah lelaki itu mendengar dan meneriam berita itu?
"Iz,.......saya minta maaf.Saya tak sanggup nak katakan semua ni.......tapi saya terpaksa."Air mata Najiha sudah mula bertakung.Hanya menunggu masa untuk berderai jatuh.
Dahi Faiz berkerut seribu."What do you mean?"
"Cukuplah hubungan hubungan kita sampai sini saja,Iz."Air mata yang bertakung tadi jatuh jua.Faiz mentap wajah gadis di hadapannya itu dalam-dalam.Mencari kepastian.Ternyata melalui air mata yang mengalir sudah cukup membuatkan dia percaya dengan apa yang dilafazkan Najiha sebentar tadi.
"Apa alasannya?Macam mana dengan janji saya pada awak dan janji awak pada saya dulu?Awak dah lupa?"
Najiha kaku.Lelaki itu terlalu mencintainya.Dia juga begitu.Terbayang-bayang wajah Syah yang sudah merampas kebahagiannya bersama Faiz.Namun,kerana kasih pada ayah dan mamanya,harus dituruti wasiat tersebut.Yang pentig,dia harus merahsiakan perkara tersebut daripada pengetahuan Faiz.Faiz tidak boleh terlibat!
"Iz,lupakan jelah janji-janji tu......tapi saya tak nak awak fikir saya perempuan yang suka permainkan perasaan lelaki.Saya bukan perempuan macam tu!Anggaplah kita tak ada jodoh......Saya bukan untuk awak"Serentak dengan itu,Najiha berlalu meninggalkan Faiz yang masih tidak dapat menerima kenyataan.Hubungan bahagianya bersama Najiha hanya mampu bertahan selama empat bulan.Apa pun,dia yakin,Najiha melakukan semua ini bukan untuk suka-suka.Tapi kerana terpaksa.Faiz menjerit ke arah Najiha yang semakin jauh meninggalkannya.
"Jiha!Walaupun awak bencikan saya,tolonglah ingat yang saya terlalu cintakan awak!Cinta saya terhadap awak tak kan pernah berubah!"
Najiha yang mendengar luahan tersebut cuma menahan sebak.’Aku juga menyintaimu,Faiz!Tapi,aku bukan untukmu!’
----------------------------

Sudah dua minggu Najiha terlantar di atas katil.Dia benar-benar merasakan kehidupannya sudah tidak bermakna lagi.Kadang-kadang,dia merasakan lebih baik mati berbanding meneruskan hidupnya.
Bella memasuki kamar Najiha dengan manatang dulang berisi semangkuk bubur,segalas air suam dan dua biji panadol.Dia meletakkan dulang tersebut di atas meja bersebelahan katil Najiha.Bella mengambil tempat di sebelah Najiha.
"Jiha,makan sikit ya?"Bella menyenduk sedikit bubur dari dalam mangkuk lalu disuakan ke mulut Najiha.
"Bel......Faiz mana?Aku rindu dia.....Kau rasa dia rindu aku tak?"Najiha bersuara.Antara dengar dan tidak.Bella memandang Najiha.Sayu.Lemah.Sunyi.
"Firas kata......dia pergi Australia.Nak cari ketenangan dan lapangkan fikiran.Tapi dia tak bagi tahu pulak bila dia nak balik Malaysia balik."
Air mata Najiha gugur.Dia benar-benar terseksa.Syah,bakal suaminya,telah menghancurkan kebahagiaannya.Kebahagiaan yang tidak pernah dirasai sebelum ini.Kebahagiaan yang hampir menjadi miliknya.Dan,dia yakin.Dia tidak mungkin dapat merasai sekali lagi kebahagiaan selepas bergelar isteri Syah.
------------------------------

Malam ini,Najiha bakal menjadi isteri kepada lelaki yang tidak pernah dicintainya.Najiha kelihatan begitu manis dengan jubah moden berwarna putih dan gadis bertudung itu kelihatan bagai bidadari dari kayangan di kala Bella yang menyoleknya menyarungkan sebuah tiara di kepalanya.Cuma.......Ada satu perkara yang kurang pada gadis itu.Senyuman yang sentiasa terukir di wajahnya langsung tidak kelihatan.
Dengan hanya sekali lafaz,Adiya Najiha Afiq Anuar sah menjadi isteri kepada Syed Syahmin Syed Amin.Impian Najiha untuk mendengar lafaz nikah itu dilafazkan oleh Faiz lebur.Perlahan-lahan,air matanya berlinangan.Bella yang berada di sisi mengesat lembut air matanya.
Dibisikkan sesuatu ke telinga Najiha,"Janganlah menangis,Jiha.Kau kena tabah,macam dulu.Cuba terima Syah sebagai suami kau.Berdoalah supaya kau kan bahagia di samping Syah."Najiha memeluk Bella erat.Tiada yang salah pada kata-kata Bella tadi.
Ketika Syah sedang menyarungkan cincin di jari manis Najiha,Najiha merasakan pandangannya kabur.Akhirnya,dia rebah ke dalam dakapan Syah.
-----------------------------

Perlahan Najiha cuba membuka matanya.Dia memerhati sekeliling.Cuba memastikan di mana dia berada.Najiha terpandang seorang lelaki yang sedang lena di atas sebuah sofa berdekatan katilnya.Syah.Suaminya.
Syah tersedar dari lenanya.Dia menggeliat sedikit.Matanya terus tertumpu pada Najiha.Terukir sebuah senyuman di bibirnya.
"Jiha dah sedar.Alhamdulillah.Akhirnya Jiha dah sedar.Dah tiga hari Jiha koma tau.Abang risau,Jiha."
Dahi Najiha berkerut.Dia cuba bersuara."Macam mana Jiha boleh koma?"
"Doktor cakap,Jiha koma sebab tenaga Jiha kurang sangat.Letihlah jadinya."Syah mengusap lembut kepala Jiha lalu mengucupnya.Najiha rimas.Namun,hendak ditepis,tidak berdaya.Lagipun,dia tak nak menjadi isteri yang derhaka.
--------------------------


Sudah genap seminggu Najiha pulang dari hospital.Dia sedang duduk termenung sendirian di atas katil.Sepanjang seminggu dia di rumah bersama Syah,Syah menjaganya dengan begitu rapi.Dia juga sama sekali tidak dibenarkan membuat sebarang pekerjaan.
"Jiha tak boleh buat satu pun kerja.Jiha kena rehat banyak-banyak.Abang tak nak Jiha sakit lagi."
Itulah kata-kata Syah ketika dia cuba untuk membasuh pinggan.Najiha tertanya-tanya sendirian.’Dia ni ikhlas ke tak?Ke saja je berlakon untuk buatkan aku jatuh hati kat dia?Hish...Tolonglah!’
Tiba-tiba,pintu diketuk dari luar.Najiha tersentak.Dia segera baring dan pura-pura lena.
‘Alamak!Tak sempat nak selimutlah pulak!Lantaklah!Yang penting aku tak menghadap muka dia.’
Pintu dibuka perlahan.Syah berjalan ke arah Najiha.Dia merenung keadaan Najiha.Simpati melihat Najiha tidak dilitupi selimut.Apatah lagi,hari sudah larut malam.Perlahan-lahan,dia menyelimuti Najiha.Syah merenung Najiha lagi.Dibelainya rambut halu Najiha.Syah berbicara sendirian.
"Jiha,abang tahu,sampai sekarang Jiha masih tak dapat terima abang.Jiha mesti fikir abang ni jahat.Abang minta maaf.Abang terpaksa buat semua ni sebab abang nak Jiha jadi milik abang sorang.Abang sayangkan Jiha melebihi segalanya.Sejak pertama kali kita dipertemukan oleh mak dan ayah dulu,mimpi abang sentiasa dihiasi dengan wajah Jiha.Sejak tu jugak,abang berazam untuk dapatkan Jiha dengan apa cara sekalipun.Sekarang,Jiha dah jadi milik abang.Abang janji abang takkan sia-siakan Jiha.Abang janji abang akan jadi suami yang terbaik untuk Jiha.Abang janji."
Syah mengucup dahi Najiha.Najiha dapat merasakan setitik air yang hangat jatuh di dahinya.
‘Biar betul!Dia menangis?Ya Allah,ampunkan hamba-Mu ini!Hamba tidak tahu bahawa suami hamba begitu menyayangi hamba!Ampunkan hamba-Mu ini ,Ya Allah!’
Najiha membuka matanya.Segera dia duduk dan memeluk Syah erat.Syah tersentak.
"Abang,ampunkan Jiha!Jiha banyak berdosa pada abang!Selama ni Jiha rafu-ragu dengan kasih sayang abang.Jiha tak percayakan abang.Jiha menyusahkan abang.Hukumlah Jiha,abang!Hukum Jiha!"Najiha menangis.Pelukannya terhadap Syah semakin erat.
"Sudahlah,Jiha.Abang tak kisah pun.Lagipun,semua ni salah abang.Apa kata,kita cipta balik kasih antara kita,"ujar Syah perlahan.
--------------------------------

Kini,setelah tiga tahun melayari hidup dengan suami tercinta,kehidupan Najiha semakin bahagia.Diserikan lagi dengan sepasang cahaya mata kembar yang sudah menjangkau usia dua tahun.
Kerana setitis air mata dari suaminya,kini,tiada sesiapa yang dapat meruntuhkan kasih yang tercipta antara mereka.
posted by Penulisan2u @ 4:16 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
14 Comments:
  • At 6/12/09 7:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad..
    apa pon terukn bkarya..

     

  • At 6/12/09 12:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lorh...mcm kesian lak kat faiz

     

  • At 6/12/09 1:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best laa citer nie....
    nurul 0_^

     

  • At 6/12/09 3:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad....congratulation

     

  • At 6/12/09 4:33 PTG, Blogger e!$y@H (^-^) said…

    hmm~boleh thn~ congrates

     

  • At 6/12/09 5:06 PTG, Blogger ~niesa~ said…

    takdir dan cinta tak pernah terpisah cuma xdapat dilihat bila mata dikaburi cinta...cinta itu buta atau mata kita yang buta..namun kuasa Allah yang teragung...yang merancang segalanya buat insan2 di muka bumi..nice job untuk penulis..teruskan berkarya....

     

  • At 6/12/09 8:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg bagus,teruskn b'karya.....

     

  • At 7/12/09 12:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt sgt la pmpn nih jtuh ati kt laki de..
    pape pn...not bad

     

  • At 7/12/09 3:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm.. boringlah.

    sorry writer.

     

  • At 7/12/09 12:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terburu-buru sgt...

     

  • At 7/12/09 3:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta xsemestinya sampai ke jinjang pelamin....mcm cinta faiz dgn najiha...kesian kat faiz...pape pun crt msh best degn hadirnya cinta syah...

     

  • At 8/12/09 2:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam ada_adawatul..
    ok..intresting..
    keep on writing..!!
    niya1501@y.c

     

  • At 8/12/09 11:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa bendanya yg best nie....kesian faiz...cerita nie macam perempuan tu menipu lelaki....

     

  • At 30/4/14 12:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group